himlims_ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:08:
Wat is jullie ervaring met een airbrush? Daarmee doel ik vooral op praktisch en functioneel gebruik. Type/merk verf, wel of niet verdunnen? En waarmee? Type nozzle, druk, werkwijze etc? Best practice of do-and-donts
Hier mijn 2 cent betreffende airbrush. Ik ben geen expert maar zal hier wel mijn kennis opsommen dat mij geholpen heeft in het leerproces van airbrush!
Airbrush
Merk of type is zeer bepalend! Merk is vooral de kwaliteit wat ermee gepaard gaat. Goedkope airbrushes hebben vaak last van een nozzle en naald die niet goed op elkaar aansluiten waardoor je minder goed resultaat hebt en vaker last heb van een verstopping.
De meest voorkomende type is de double-action airbrush, ook de enige waar ik ervaring mee heb. Wat hier crusiaal in is is je techniek. Dit was voor mij een eyeopenen en maakte het airbrushen weer leuk om te doen. Het zijn de
push-pull-push stappen, dit houdt in dat je eerst je trekker indrukt zodat je lucht blaast en vervolgens de trekker gecontroleerd naar echter haald voor een juiste dosering verf. Eindig je handeling door de trekker weer terug te duwen zodat je eindigd met alleen lucht. Dit voorkomt zoveel verstoppingen van je nozzle en geeft je dus enorm veel controle! De rede waarom ik dit deel is omdat ik online zoveel gasten (zelfs zeer professionele) dit fout zie doen... Daarnaast kan je de lucht ook gebruiken om het verf iets sneller te laten drogen zodat je weer verder kan.
Compressor
Je hebt 2 soorten hierin, een membraam compressor en fluistercompressor. De membraam werkt olieloos en is vaak stukken goedkoper in aanschaf dan een fluistercompressor. Het grote nadeel aan membraam is dat deze na een half uur gebruik erg warm wordt. Dit zorgt voor slijtage wat na verloop van tijd ervoor zorgt dat hij sneller warm wordt. Het grootste nadeel aan warmte is dat dit vocht aantrekt, dit komt in je tank terrecht en kan uiteindelijk meekomen met je lucht.. waardoor je lucht, water en verf spuit. Ik hoef het effect daarvan niet verder uit te leggen denk ik. Nu zitten hier vaak vochtafscheiders op, maar die werken maar tot een bepaald nivea, daarna is het klaar. Met de techniek die ik eerder toelichte gebruik je veel meer lucht en moet je compressor veel meer werken, dus ga je steeds meer airbrushen en bevalt dit je goed, zal je waarschijnlijk als snel naar een fluistercompressor lonken, maar eerst airbrushen zelf onder de knie krijgen voordat je zo'n grote investering gaat doen. Qua druk hou ik tussen de 20-25 PSI aan, en voel nooit de behoefte om veel hoger te gaan. Het verdunnen van verf helpt je hier ook mee.
Verf
Tja, hier kan je een hele studie op losgooien, maar gewoon doen is hierin de beste leerschool. Wat schilderen (zowel met airbrush als met een kwast) uitdagend maakt is de kleur. Elke kleur heeft zijn pigmenten om de kleur te realiseren, wat veel mensen niet weten is dat elke kleur een andere 'grote' aan pigment heeft wat men niet fijner of kleiner kan maken (dit maakt het verf vaak duur voor de hoeveelheid dat je koopt). Want hoe fijner de pigment, hoe mooier je resultaat is. Voorbeelden hiervan zijn de kleuren wit en geel, vaak de meest uitdagende kleuren om mee te werken. Geel is voor mij persoonlijk de grootste. Daarvan zijn de pigmenten groter dan bijvoorbeeld rood en groen. Deze uitdagende kleuren werken bij mij wel veel beter met de airbrush dan als ik ze met de kwast schilder.
En qua verdunnen, ook hier moet je voor jezelf kijken wat fijn werkt. De moeilijke kleuren verdun ik vaak net iets meer en met 'retarder', dit laatste zorgt ervoor dat het minder snel opdroogt en ook je nozzle minder snel verstopt raakt.
Succes met dit mooie stukje hobby, airbrush is zeker een verrijking dus gun jezelf de tijd om het te leren raak niet gefrustrateerd door je fouten. Uiteindelijk ga je het waarderen en de snelheid ervan aanbidden