Miniature Wargaming. Collect, Build, Paint, Play! - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joever
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-04 18:13
Arloid schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:01:
Even advocaat voor de duivel

Met een airbrush en compressor lijkt mij het logisch dat je mag testen, ofwel de compressor even mag aanzetten om te controleren of deze het doet en bijvoorbeeld niet lek is.

Met de airbrush zelf is dit lastiger, testen kan wel degelijk met water, dan heb je in iedergeval door of het wel of niet kapot is. Zodra je verf gaat gebruiken neem je het product naar mijn gevoel en weten in gebruik. Nu is het voor de verkoper niet zo lastig om deze weer verkoopsklaar te maken met een ultrasoon reiniger, echter is het de vraag of de naald niet beschadigd is. Bij beginnende airbrushers is dat nog wel een risico, echter heb je het dan over een waardevermindering ivm. een vervangend onderdeel. Even op een papiertje kijken of het werkt lijkt mij redelijk, zodoende ook een enkel figuurtje, echter houdt het dan wel op.

Eerlijkgezegd lijkt het mij wel logisch dat er geen sprake meer is van retourrecht, wel van reparatie of vervanging. Dat moet de verkoper naar mijn weten zelf oplossen, als de verkoper zelf een halve compressor uit elkaar wilt halen en dit deugdelijk doet moet ie het zelf weten, van de klant kan je dat niet verwachten.
Even offtopic, maar ik zag al in een paar youtube video's dat ultrasonische reinigers schakelijk kunnen zijn voor een airbrush. Zelf heb ik het niet geprobeerd en durf dit niet te bevestigen, maar wilde het wel even delen.
ErikT738 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Graag! Ik ben benieuwd namelijk en bestel niet graag blind iets van Ali.
Zojuist binnen gekregen (binnen een week?!). Net even getest. Zonder balletje heb je bij verf die echt zwaar gescheiden is, toch wel even nodig (minuut of zo). En dan heb ik het over verf waar ik zelf meer dan 5 minuten voor zou moeten schudden. Doe je er echter een balletje in gaat het veel sneller.

Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-06 07:45

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Joever schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Even offtopic, maar ik zag al in een paar youtube video's dat ultrasonische reinigers schakelijk kunnen zijn voor een airbrush. Zelf heb ik het niet geprobeerd en durf dit niet te bevestigen, maar wilde het wel even delen.
Misschien dan even heel dom maar hoe zou dat dan komen? Het lijkt me toch als je gewoon water met een beetje wasmiddel (geloof ik) erin doet dat in principe niets eraan kan komen. Enigste wat ik me kan bedenken is als de cleaner vrij klein is dat de naald tegen de zijkant aan zou kunnen komen en daardoor zou het kunnen beschadigen. Heb je eventuele linkjes naar 1 van die videos?

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
Yagermeister schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:02:

Misschien dan even heel dom maar hoe zou dat dan komen? Het lijkt me toch als je gewoon water met een beetje wasmiddel (geloof ik) erin doet dat in principe niets eraan kan komen. Enigste wat ik me kan bedenken is als de cleaner vrij klein is dat de naald tegen de zijkant aan zou kunnen komen en daardoor zou het kunnen beschadigen. Heb je eventuele linkjes naar 1 van die videos?
Linkje
Rond 4:50. Al is de hele video denk ik wel leerzaam voor je, als je nieuw bent met airbrushen.

Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-06 07:45

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Joever schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:44:
[...]

Linkje
Rond 4:50. Al is de hele video denk ik wel leerzaam voor je, als je nieuw bent met airbrushen.
Ah ik heb die thumbnail gezien en ook opgeslagen in mijn watch list maar nog niet bekeken omdat die thumb zo raar was. Die ga ik vanavond zeker even bekijken.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als iemand interesse heeft in een boek van Scale75 'Painting with acrylics' dan ontvang ik graag een PM en stuur ik de link naar mijn MP advertentie. Dat mag hier geloof ik niet ;)

Boek is gericht op busts en dan Scale75 verf, zowel brush als airbrush worden besproken. maar kan uiteraard op verschillende modellen en verf worden toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-06 16:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter

Jon over paint shakers (o.a.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Ja had hem gezien. Nou ik ben tevreden met mijn nagellak shaker haha.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-01 09:52
Gewoon schudden.... tot je lamme arm hebt en je van ellende de penseel niet meer kan vasthouden...

Kwastsels:

Corsair Eldar Frigates en Destroyers: Water, Tree and Green
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WLOsb56.jpg

Oberon Class 'Quest for Glory' (model is van www.battlefleelgalaxy.com)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6xO7Kh7.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epicas
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-05 10:55
Beste mensen,

Ik heb zin om mij hier weer eens mee bezig te houden! Heel vroeger ben ik ooit eens begonnen met het schilderen van The Warhammer miniaturen, maar helaas had de toen 12-jarige ik daar echt geen geduld genoeg voor. Warhammer is in de tussentijd een beetje van de radar verdwenen, maar na het ontdekken van dit topic (en de zoektocht naar een nieuwe leuke hobby) wil ik weer beginnen.

Een heel concrete vraag voor nu: ik ben van plan om morgen e.e.a. aan te schaffen in de lokale winkel. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gewoon even laten informeren door de verkoper? Ik twijfel zeker met betrekking tot de verf. Ik wil natuurlijk genoeg kopen zodat ik een legertje een beetje leuk kan schilderen, maar ik wil er ook weer niet direct 100'en euro's tegenaan gooien.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben die stoeit met dit probleem(pje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Epicas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:47:
Beste mensen,

Ik heb zin om mij hier weer eens mee bezig te houden! Heel vroeger ben ik ooit eens begonnen met het schilderen van The Warhammer miniaturen, maar helaas had de toen 12-jarige ik daar echt geen geduld genoeg voor. Warhammer is in de tussentijd een beetje van de radar verdwenen, maar na het ontdekken van dit topic (en de zoektocht naar een nieuwe leuke hobby) wil ik weer beginnen.

Een heel concrete vraag voor nu: ik ben van plan om morgen e.e.a. aan te schaffen in de lokale winkel. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gewoon even laten informeren door de verkoper? Ik twijfel zeker met betrekking tot de verf. Ik wil natuurlijk genoeg kopen zodat ik een legertje een beetje leuk kan schilderen, maar ik wil er ook weer niet direct 100'en euro's tegenaan gooien.

Welkom (terug) in de wondere wereld van plastic crack. Ik ben niet thuis in warhammer. Maar ik weet wel van het bestaan van setjes die komen met een paar potjes verf. Ben je voor 40,- klaar met een paar modellen om er weer even in te komen. Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jveer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 14:42
Beste mensen,

Wat Millie-ano zei is inderdaad een goede manier om weer te beginnen! Dan kan je ff oefenen met schilderen en na wat tips, zien je mini's uit je volgende doosje er gelijk een stuk beter uit!

Weet je al welk leger je zou willen schilderen? Omdat je niet specifiek zei of je fantasy of fci-fi wilde schilderen, hier nog wat opties:

Age of Sigmar Stormcasts, Age of Sigmar Orruks, 40K Necrons.

Bij de GW winkels waar ik ben geweest, geven ze vaak ook een extra test model mee, om op te oefenen. Kan je ook altijd nog ff naar vragen bij het shoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:59
@Epicas De beste tip die ik je momenteel kan geven is om de dure kwasten in de hobby winkel te laten liggen en te beginnen met de goedkope blauwe kwastjes van de Action. Zelf ben ik ooit begonnen met een Learn to Paint Kit van Reaper, maar deze is hier niet fantastisch verkrijgbaar. De verf en het koffertje gebruik ik echter nog steeds. Let er bij aankoop van dit soort setjes wel op of je een "echt" potje verf krijgt en niet een paar slecht hersluitbare potjes die net genoeg verf bevatten om de bijgeleverde modellen te schilderen.

Qua modellen ligt het er heel erg aan waar je ze voor wilt gaan gebruiken. Als je alleen display-modellen zoekt moet je gewoon kopen wat je mooi vindt, als je Warhammer wilt spelen in een GW winkel moet je de officiële modellen kopen en als je enkel een leger wilt bouwen om met vrienden te spelen dan is een resin 3D printer wellicht een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Beste mensen,

Ik zou wel goede kwasten aanschaffen. De basis van verven is brushcontrol, en dat gaat je niet tot nauwelijks lukken me slechte kwasten, en kan je paintjob verpesten wat je weer zou kunnen ontmoedigen.

Ik gebruik voor 90% van mijn projecten Raphael 8404 maatje 1 Kolinsky Sable.

Verf zelf is een lastige, je kan pure pigment sets kopen en zelf mengen tot de gewenste kleur(en). Of je begint met een setjes van bijv. Scale 75, 8 potjes voor 25-30eu, en daarmee heb je dan een complete range om 1 specifiek kleur te verven.

Maatje van mij is toevallig recentelijk begonnen en pakt af en toe wat van mijn verf, maar komt goed uit de voeten met het Vallejo base set.

En voor een paar euro koop meteen glass agitator balls, scheelt je een carpaal tunnel syndroom door het schudden.

Afsluitend is een wet palette wel echt een verademing met verven, kun je zelf maken met bakpapier(zonder wax laag) of investeer in een wet palette (ik gebruik Redgrass).

Bottomline zou je voor een kleine 50eu (goede kwast, basis set paint + glass agitator balls) een goede start kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epicas
Dank voor de reacties!

Ik ben er nog niet helemaal uit! Ik wil in eerste instantie beginnen met Warhammer 40K, de precieze modellen laat ik even afhangen van wat er in de winkel te krijgen is. Later misschien nog eens richting Song of Ice and Fire en WW2 modellen voor erbij.

Stel dat ik voor een setje Militarum Tempestus ga. Is het dan een idee om alle 'Battle Ready' kleuren te kopen, of ook doorpakken met 'Parade Ready'? Hoofdzakelijk zal ik schilderen voor mijn eigen plezier en niet perse potjes spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
@Epicas dat ligt er vooral aan wat je wilt beginnen, een starter doos met een andere speler verdelen is bijvoorbeeld een keuze. Bij GW winkels zijn de modellen vaak duurder dan winkels waar ook bordspellen en mogelijk ook andere wargames verkocht worden. Dat scheelt bij een doos van €80 soms €20. Start collecting dozen, maar ook combat patrols geven meer bang voor de bucks, echter zitten daar soms ook modellen tussen die je niet wilt, dan moet je even nadenken of het dan zo'n besparing is. Op het internet zijn zat vergelijkingen van de verschillende dozen.

Daarnaast, een leider en 2 troops is zat voor je eerste pot en anders is kill team prima te spelen met 10-20 poppen. ;)

Verf zou ik van vallejo kopen, vaak zijn dat losse potten, setjes zijn niet echt een ding waar je veel waarde uit terughaalt. Een goedkope kwast is genoeg, vrouw lief vragen om een oude make-up brush, die zijn het beste voor het drybrushen.

Army painter heeft van die mega paint sets, echter schud je daar nog lammer aan dan de hierboven gaande discussie. Eerlijkgezegd geen hoogwaardige kwaliteit verf.

Warhammer is over het algemeen duurder dan concurrenten. Maar goed, buiten star wars weinig spellen die echt gespeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Epicas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:32:
Dank voor de reacties!

Ik ben er nog niet helemaal uit! Ik wil in eerste instantie beginnen met Warhammer 40K, de precieze modellen laat ik even afhangen van wat er in de winkel te krijgen is. Later misschien nog eens richting Song of Ice and Fire en WW2 modellen voor erbij.

Stel dat ik voor een setje Militarum Tempestus ga. Is het dan een idee om alle 'Battle Ready' kleuren te kopen, of ook doorpakken met 'Parade Ready'? Hoofdzakelijk zal ik schilderen voor mijn eigen plezier en niet perse potjes spelen.
Prima keuze, houd rekening mee dat Citadel stukken duurder is dan Vallejo, Scale75, Army Painters etc.
Als je het voor het verven doet zou ik meteen de Vallejo kant inslaan, maar dat is allemaal persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 00:08

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Uzuhl schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Prima keuze, houd rekening mee dat Citadel stukken duurder is dan Vallejo, Scale75, Army Painters etc.
Als je het voor het verven doet zou ik meteen de Vallejo kant inslaan, maar dat is allemaal persoonlijk.
Niet alleen voor de prijs van de verf maar ook omdat het in handige dropperbottles zit. Ik moet mijn tientallen Citadel potjes nog eens naar dropperbottles doen, dat wordt ook nog wat.

Als ik van mijn Citadel potjes af ben ga ik langzaam aan maar eens naar Vallejo migreren.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Zo zie je maar. Je kan je snel verliezen in de mogelijkheden. En het is maar net wat je er in het begin direct aan wil uitgeven.

Ik ben destijds begonnen met een start collecting skitarii box (65,-) en een setje van 16 basis kleuren van vallejo 40,- en een basis setje kwasten van Army Painter 15,-

Edit: + glazen balletjes voor de flesjes. Hobby setje: mesje, schuur material,knipper ... kan snel oplopen in het begin. en dan nog de benodigde verzendkosten zit je zo op 150+ EUR

Om er vervolgens achter te komen dat ik warhammer modellen te klein vind om te schilderen. Hoewel ik prachtig vind en nog steeds wil proberen. Vind ik mijn heil nu in Busts.

Als je het niet zeker weet vind ik veel bovenstaande opties nogal overkill en duur.

[ Voor 7% gewijzigd door Millie-ano op 17-01-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Wahloh schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Niet alleen voor de prijs van de verf maar ook omdat het in handige dropperbottles zit. Ik moet mijn tientallen Citadel potjes nog eens naar dropperbottles doen, dat wordt ook nog wat.

Als ik van mijn Citadel potjes af ben ga ik langzaam aan maar eens naar Vallejo migreren.
Goed punt! Helemaal vergeten aan te kaarten. @Epicas Dat is ook nog iets wat je moet overwegen, het uit een potje scoopen met je kwast of gewoon een paar druppels uit een dropper bottle.
Millie-ano schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:49:
Zo zie je maar. Je kan je snel verliezen in de mogelijkheden. En het is maar net wat je er in het begin direct aan wil uitgeven.

Ik ben destijds begonnen met een start collecting skitarii box (65,-) en een setje van 16 basis kleuren van vallejo 40,- en een basis setje kwasten van Army Painter 15,-

Edit: + glazen/rvs balletjes voor de flesjes. Hobby setje: mesje, schuur material,knipper ... kan snel oplopen in het begin. en dan nog de benodigde verzendkosten zit je zo op 150+ EUR

Om er vervolgens achter te komen dat ik warhammer modellen te klein vind om te schilderen. Hoewel ik prachtig vind en nog steeds wil proberen. Vind ik mijn heil nu in Busts.

Als je het niet zeker weet vind ik veel bovenstaande opties nogal overkill en duur.
Ik zou geen RVS balletjes doen, te vaak is gebleken dat ze toch niet helemaal RVS zijn en je verf verpesten. Altijd glas.

[ Voor 50% gewijzigd door Uzuhl op 17-01-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jveer
Epicas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:32:
Dank voor de reacties!

Als je de paint scheme mooi vindt, is dat zeker een goede optie! Je zou kunnen kiezen om te beginnen met alleen de Base paints en een Shade. Agrax Earthshade en Nuln Oil zijn de beste shades die GW maakt en gebruik ik heel veel. Agrax kan je ook de onderdelen die Bone gekleurd zijn voor gebruiken. Dan heb je wat verschillende kleurtjes en een goede basis voor de Militarum Tempestus color scheme van GW. Vind je het schilderen leuk en wil je proberen de volgende stap ook te schilderen, dan kan je naar de Layer paints kijken en daarmee oefenen.

Vind je het schilderen uiteindelijk niks aan, dan heb je niet 15 potjes die je weg moet mikken/verkopen maar slechts een handvol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epicas
Dank allemaal. Ik hoor het al, mogelijkheden zat weer! Dat maakt het niet makkelijker helaas...

Ik ben er niet zo bang voor dat ik er uiteindelijk 'niks aan' ga vinden. Het lijkt me juist heerlijk om een creatieve uitlaat te hebben naast een relatief stressvolle baan en daarbij vind ik het Warhammer universum (zowel 40k als AoS) echt super tof. Ik dus ook best bereid om er wel wat aan uit te geven (denk 200 - 250). Bestaat er een overzicht van alle colour schemes die gebruikt worden? Het lijkt me leuk om daar ook nog een keer tussen te neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Epicas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:33:
Dank allemaal. Ik hoor het al, mogelijkheden zat weer! Dat maakt het niet makkelijker helaas...

Ik ben er niet zo bang voor dat ik er uiteindelijk 'niks aan' ga vinden. Het lijkt me juist heerlijk om een creatieve uitlaat te hebben naast een relatief stressvolle baan en daarbij vind ik het Warhammer universum (zowel 40k als AoS) echt super tof. Ik dus ook best bereid om er wel wat aan uit te geven (denk 200 - 250). Bestaat er een overzicht van alle colour schemes die gebruikt worden? Het lijkt me leuk om daar ook nog een keer tussen te neuzen.
Warhammer wiki heeft alle color schemes, zoals bijvoorbeeld de Word Bearers, beetje scrollen en dan kom je de pre heresy, tijdens de horus heresy en huidige color schemes tegen.

Bolter and Chainsword heeft van een aantal races een generator geschreven, kun je zelf de kleuren invullen per armor gedeelte.

En dan is er ook altijd nog de Citadel paint app. Perfect voor Warhammer models.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jveer

Je hebt de (inmiddels oude) Citadel app waar je van een hele hoop legers in de verschillende GW color scheme kan vinden. Een leger kan verschillende Cults/Factions/Septs hebben waardoor je voor één leger, toch verschillende officiele color schemes hebt.

Maar vergeet niet, het zijn jouw mini's en je mag en kan ze schilderen hoe je het zelf wilt ;) Mijn eerste leger heb ik ook een GW color scheme voor gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epicas
Haha! Het wordt steeds mooier en mooier. Je kan dus eigenlijk oneindig doorgaan. Mocht het vervelen, dan gewoon verder met SoA :')

Nou, dan denk ik dat ik morgen even langs de lokale winkel ga en daar wat uitkies. Ik kijk ernaar uit om mijn eerste resultaten met jullie te delen.

Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Ik zou ook zeker eens buiten GW producten kijken, zeker als je het niet voor het spelen maar verven doet.

https://spikeybits.com/20...kshop-to-try-in-2021.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Epicas
Uzuhl schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:33:
Ik zou ook zeker eens buiten GW producten kijken, zeker als je het niet voor het spelen maar verven doet.

https://spikeybits.com/20...kshop-to-try-in-2021.html
Ja zeker! Mijn enthousiasme voor geschiedenis/fantasy is zeker niet beperkt tot GW.

Toch wil ik graag beginnen met GW (en de lokale community) om zo toch wat meer mensen te ontmoeten die zich hiermee bezig houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joever
Beste mensen,

Hoi Epicas,

Leuk om te horen dat de hobby weer begint te kriebelen, ondanks dat je er nog nooit echt in gezeten hebt. Je had immers als 12 jaar jochie het geduld niet. Vanwege dit zal je eerst moeten ontdekken of deze kriebel zich echt kan uitmonden in een nieuwe hobby, of dat het puur de nieuw(sgier)igheid is.

Zodoende zou ik je adviseren om te beginnen met een starters set van GW (Games Workshop) zoals deze. Het is wellicht niet het leger wat je wilt, maar voor 3 tientjes heb je wat modellen, wat verf en een kwast. Tevens bestaan drie van de potjes verf die erbij zitten uit kleuren welke je zeer vaak nodig gaat hebben. Abaddon Black (zwart), Runefang Steel, (lichte metaal kleur) en Agrax Earthshade, de tweede meest gebruikte wash die er is. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een beker (welke je thuis in de kast hebt) wat primer, secondelijm of plastic cement en een hobbymes.

De primer spraycan zou je wat goedkoper kunnen kopen in de bouwmarkt, echter zou ik gewoon de miniatuur primer kopen van GW of AP (Army Painter).
Voor de lijm en een hobbymesje kan je naar een hobby winkel zoals je lokale winkel. Een schilmesje/stanleymes kan ook werken, al zijn deze wat lomper en dus minder geschikt.

Zo ben ik ook begonnen om te kijken of de hobby überhaupt iets voor mij is. Op deze manier hebt je relatief goedkoop alle spullen die je nodig hebt en is de schade beperkt als je toch niet iets voor je is.

Zodra je deze modellen geverfd hebt, heb je voor jezelf wel een beeld of dit iets is waar je mee verder wilt gaan, of dat het leuk was voor een keer. Was het leuk voor een keer, is de schade maar €30-50,- ipv 100-150.-.
Wil je ermee verder, dan zou ik dan pas kijken naar welk leger je wilt, welke kleuren je ervoor wilt gebruiken (het hoeft niet perse de boxart kleuren te zijn) en welke toebehoren je leven als een minipainter makkelijker kunnen maken. Denk hierbij aan betere kwasten zoals @Uzuhl ook al aangeeft (ik ben het overigens met hem eens), brushsoap en een wetpalette.

Ga je overigens voor de IG (Imperial Guard), kan ik je adviseren om Vallejo verf van de MODEL range te kopen. Dit is een range die zijn oorsprong in de modelbouw voor oorlog-schaalmodellen heeft. Zeer goede verf met wat minder heftige kleuren, ideaal voor de IG dus. Mijn advies is (nog) niet de GAME range te kopen. Deze zijn heftiger/feller kwa kleur en de kwaliteit is een beetje hit en mis, afhankelijk van de kleur. Op een gegeven moment kan je hier zeker verf van kopen, als je weet welke kleuren goed zijn en welke niet. De verf van GW zelf is ook goed, maar relatief duur.
Zodra je je verf gaat kopen, zou ik de 3 primaire kleuren aanhouden en vervolgens de premixed kleuren welke je gaat gebruiken voor je leger. Ik zou geen verf starterskit kopen want dan heb je vaak verf kleuren die je (nog) niet gaat gebruiken.
Ben overigens niet bang om kleuren te mixen. Premixed verf is handig (voor consistentie) maar het niet ' kunnen' mengen zal je beperken als een mini painter. Hier kan je niet snel genoeg mee beginnen.

Laatste tip die ik je mee wilt geven: Kijk vooral veel Youtube beginners video's. Het zelf ontdekken is leuk, maar als iemand je even de standaard valkuilen uitlegt zodat je die kunt vermijden, zal dit je eerste ervaring veel leuker maken. Standaard kuilen zijn o.a. ' In welke weersomstandigheden kan ik primen", "Moet ik mijn verf verdunnen" en " Tot hoever mag mijn (dure) penseel in de verf om deze niet te slopen.

Ik kan je de volgende video's adviseren:
- Squidmar (Veel tips, voordat je gaat beginnen)
- Goobertown Hobbies (Veel tips tijdens het verven)
- Vince Venturella (the Godfather van miniature painting)

Mocht je dan nog vragen hebben, voel je vrij om ze hier te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miel71
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-06 11:44

Ik zal zoveel mogelijk gaan uitsluiten voordat je begint. Begin bij 40k of AoS. Daarna een fraction kiezen, vaak kan je een paar goedkope modellen vinden om eerst de feeling te krijgen, ook online. Als starter zou ik vallejo aanraden. Als je daarna door wilt kan je altijd nog andere duurdere opties kiezen. Maar Vallejo is betaalbaar en makkelijk te krijgen. Qua brushes: 1 of 2 synthetisch penselen en voor dry-brush lekker goedkope make-up brushes gebruiken!!
Je geeft aan dat je vroeger niet het geduld had, dus zal ik eerst gaan testen of dat er nu wel is voordat je een paar honderd euro er tegen aan gaat gooien.

Maar hopelijk groeit de liefde voor de hobby bij je en kan je rustig aan beginnen en niet zoals de meeste van ons (of moet ik voor mezelf spreken😅?) een pile of shame sparen!👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
Hoewel ik zelf nu bijna helemaal over ben naar scale75 is Vallejo (of army painter) wel beter om mee te beginnen.

En ik zou, zeker als je het niet zeker weet, meteen veel geld aan een penseel uitgeven. Die begin set van army painter (drie penselen) is helemaal oké.

Kies je voor één penseel raad ik size 1 aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Topicstarter
Beste mensen,

Misschien moet ik en Ed hier even een leuke guide voor maken in de topic start post.

Wat ik zelf aanraad is een startsetje verf van bijvoorbeeld Vallejo, dan heb je alle basis kleuren en kun je een hoop.
Maar het hangt totaal af van je verfschema welke kleuren je wil gebruiken en hoeveel tonen je gaat verven van die kleuren.

Citadel paints van GW zelf verkopen ook shades en contrast paint die erg kunnen helpen in je paint process. Zeker als je nieuw bent en nog veel moet leren.
Vergeet geen waterpot en pallet of 'wet' pallet erbij te nemen dit zal ook veel impact hebben.
Kwasten heb je alleen een small layer en small base en small dry nodig.
Ik koop veel verf bij sceneryworkshop die heel veel aanbod heeft.

Laat maar weten wat voor kleuren schema voor welk leger je gaat doen dan kan ik je opweg helpen.

en de belangrijkste TIP !

MAAK JE KWASTEN GOED SCHOON, en doe geen metallics op je goede kwasten gebruik daar aparte voor, metallic paints slopen goede kwasten!

[ Voor 4% gewijzigd door Arnevld op 18-01-2022 08:13 ]

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnevld

Arnevld

Warhammer

Topicstarter
Epicas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Ja zeker! Mijn enthousiasme voor geschiedenis/fantasy is zeker niet beperkt tot GW.

Toch wil ik graag beginnen met GW (en de lokale community) om zo toch wat meer mensen te ontmoeten die zich hiermee bezig houden.
Welke regio kom je vandaan?

Hier in Rotterdam hebben we een hele grote AOS community en ik ken ook wat groepen van elders in het land die ik tegen kom op tournaments

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Arnevld schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:12:
[...]

Misschien moet ik en Ed hier even een leuke guide voor maken in de topic start post.

Wat ik zelf aanraad is een startsetje verf van bijvoorbeeld Vallejo, dan heb je alle basis kleuren en kun je een hoop.
Maar het hangt totaal af van je verfschema welke kleuren je wil gebruiken en hoeveel tonen je gaat verven van die kleuren.

Citadel paints van GW zelf verkopen ook shades en contrast paint die erg kunnen helpen in je paint process. Zeker als je nieuw bent en nog veel moet leren.
Vergeet geen waterpot en pallet of 'wet' pallet erbij te nemen dit zal ook veel impact hebben.
Kwasten heb je alleen een small layer en small base en small dry nodig.
Ik koop veel verf bij sceneryworkshop die heel veel aanbod heeft.

Laat maar weten wat voor kleuren schema voor welk leger je gaat doen dan kan ik je opweg helpen.

en de belangrijkste TIP !

MAAK JE KWASTEN GOED SCHOON, en doe geen metallics op je goede kwasten gebruik daar aparte voor, metallic paints slopen goede kwasten!
Volgens mij heeft @Joever al een mooi beginnetje gemaakt. Verder zou ik een beginner denk niet gelijk op de "bijzondere" verfsoorten zoals shades en contrast paints af sturen zonder dat ze het eerst een keer zelf hebben geprobeerd met "normale" verf. In dat Reaper setje waarmee ik ooit ben begonnen leggen ze bijvoorbeeld uit hoe je zelf een wash maakt met water, zwart en een andere kleur. Ik vond dat zelf wel een leerzaam proces, ondanks dat ik nu ook gewoon naar de washes en contrast paints grijp.

Overigens ga ik er eigenlijk van uit dat elke beginner zijn of haar eerste X kwasten altijd gaat slopen, vandaar mijn tip om te beginnen met de Action kwastjes. Als je het dan een beetje onder de knie hebt kan je altijd nog duurdere en betere kwasten kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

@Edmin @Joever ik ben best bereid om te mee te helpen met de TS vanuit het verven / hobby aspect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnevld

Arnevld

Warhammer

Topicstarter
Uzuhl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:38:
@Edmin @Joever ik ben best bereid om te mee te helpen met de TS vanuit het verven / hobby aspect.
Als je een mooie tekst hebt wil ik de OP wel aanpassen hoor :-)

Heb pas vanavond tijd er voor te zitten als ik thuis ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Als je aanvullingen hebt, stuur maar door. Ik heb wel tijd gedurende de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epicas
Dank! Bestaat er toevallig iets van een Nederlandse Warhammer-Discord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Epicas schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:07:
Dank! Bestaat er toevallig iets van een Nederlandse Warhammer-Discord?
Ik zit momenteel op de Minihobby Discord. Dat is de server van een shop, maar daar heb je niet heel veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

@Edmin @Arnevld eerste lijst met shops zit in de DM.

Ik start in de loop van de dag met een starter guide.

Voor de Facebook gebruikers onder ons, Eavier Metal, hier zitten een hoop painters uit het Eavy Metal team van GW, maar ook een hoop new style & Golden Demon winners. Voor wanneer je inspiratie nodig hebt, en of een wedstrijd wil winnen. Eens in de zoveel tijd zijn er ook painting competities.

[ Voor 63% gewijzigd door Uzuhl op 18-01-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
Arnevld schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:40:
[...]

Als je een mooie tekst hebt wil ik de OP wel aanpassen hoor :-)

Heb pas vanavond tijd er voor te zitten als ik thuis ben
Voel je vrij om mijn info te gebruiken in de OP als een soort van starters guide.
Wellicht dat we iets van een absolute beginners guide en een soort van vervolg guide kunnen maken.

Je wilt het vooral zeer toegankelijk houden voor de absolute beginner zodat ze kunnen kijken of het überhaupt wat voor hun is om als hobby uit te oefenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
Joever schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:34:
[...]

Voel je vrij om mijn info te gebruiken in de OP als een soort van starters guide.
Wellicht dat we iets van een absolute beginners guide en een soort van vervolg guide kunnen maken.

Je wilt het vooral zeer toegankelijk houden voor de absolute beginner zodat ze kunnen kijken of het überhaupt wat voor hun is om als hobby uit te oefenen.
Dit, de spullen die we in de guide voor absolute beginners aanraden zouden hooguit 50 euro moeten kosten, en het liefst nog minder. Hoe lager de instap hoe meer zieltjes we winnen :P

Mocht er nog iemand in de buurt van Lisse willen starten dan heb ik waarschijnlijk nog wel willekeurige 3D-geprintte resin miniaturen liggen om op te oefenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymDxtUa9sM3m7dgOcPiZTCFchT4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xA2j2uM6dXFTmpCuJdLJ6h5E.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

ErikT738 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Dit, de spullen die we in de guide voor absolute beginners aanraden zouden hooguit 50 euro moeten kosten, en het liefst nog minder. Hoe lager de instap hoe meer zieltjes we winnen :P

Mocht er nog iemand in de buurt van Lisse willen starten dan heb ik waarschijnlijk nog wel willekeurige 3D-geprintte resin miniaturen liggen om op te oefenen.

[Afbeelding]
Ik ga mijn best doen, maar moet zeker lukken om binnen de 50eu te blijven :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joever
Uzuhl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Ik ga mijn best doen, maar moet zeker lukken om binnen de 50eu te blijven :9
Moet zeker te doen zijn zoals ik in mijn post ook al beschreven heb. Een starterset van GW (modellen, verf, penseel) en een spraycan primer en je bent zo goed als klaar. Een mesje en wat lijm erbij, wat de meeste al in huis hebben, en je kan beginnen. Wetpallete zou ik pas maken als je er daadwerkelijk mee verder gaat.

Zo ben ik ook begonnen met een Stormcast Eternal starterset 1,5 jaar geleden waarvan dit het resultaat was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O35pD38x72gHeHZlRXNySgoZBek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4hdFvfcps2JX0HgUPW7V80D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9eWB9NVOb3eHl5DvdUALq6KoCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHgnb5PYU6jXPGQoVDykhGs3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkvIfc96w3-ra83a1YzvSnrTz7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yEmtOipF8ywfG74V7RbG81q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miel71
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-06 11:44
Uzuhl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:49:
@Edmin @Arnevld eerste lijst met shops zit in de DM.

Ik start in de loop van de dag met een starter guide.

Voor de Facebook gebruikers onder ons, Eavier Metal, hier zitten een hoop painters uit het Eavy Metal team van GW, maar ook een hoop new style & Golden Demon winners. Voor wanneer je inspiratie nodig hebt, en of een wedstrijd wil winnen. Eens in de zoveel tijd zijn er ook painting competities.
Ik ben juist gestopt met het volgen van deze ware kunstenaars, puur omdat dit niveau zo moeilijk is om te halen en ik mijn motivatie verlies om daadwerkelijk iets af te maken als ik hun werk zie :P. Maar dat is uiteraard iets persoonlijks! Neemt niet weg dat dit werkelijk kunstig is wat ze doen en laten zien👌🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Klein opzetje gemaakt, mogen jullie kopiëren als jullie denken dat het helpt @Edmin @Arnevld .

Ik koop al jaar en dag mijn spullen bij Scenery Workshop, één omdat hij alles heeft en twee voor 22:00 besteld is morgen in huis.
Ik kan deze shop dan ook van harte aanbevelen voor iedereen die instapt of al jaren de hobby uitoefent.

Ik zal voor deze startersguide dan ook de Scenery Workshop als uitgangspunt voor de prijzen gebruiken.

De benodigdheden voor het verven:

Kwasten, brushcleaner, (wet)palette, verf, glazen agitator ballentjes en het allerbelangrijkste - goed licht, bijvoorkeur daglicht(lampen).

De benodigdheden voor het 'schoonmaken' en bouwen van je miniature:
Snijmes (Sceneryworkshop stuurt er altijd één gratis mee met je bestelling), tang, vijltjes & lijm. Deze spreken voor zich, en heb je vaak al in huis.

Kwasten; de meeste zweren bij Kolinsky Sable haar, maar hier hangt een prijskaartje aan. Begin daarom met een synthetische kwasten. De kwast waarmee je het meest zal verven is size 1, dus zorg in ieder geval dat je die aanschaft.
Begin met een standaard set, dit is perfect om mee te starten en je kunt altijd nog upgraden naar het duurdere segment kwasten.
Budget: The Army Painter TL5043, dit set met 3-tal kwasten (detail, regiment en drybrush) €14,99.
Premium: Winsor & Newton - Series 7 // Raphaël – Series 8404 // Artis Opus.

Brushcleaner; een kwast moet je onderhouden, hier heeft men brushcleaner voor. Dit is een soort van zeepblok waarmee je het pigment en verfresten uit je kwasten wast, en je kwast in pristine conditie/ mooie punt houdt.
Je hebt hier niet veel 'smaken' in, enkel keuze in hoeveelheden.
The Masters Brush cleaner, 7gram €3,95.
The Masters Brush cleaner, 74gram €15,95.

(Wet)palette; Een palette is een must als je de controlle over de hoeveelheid verf op je kwast wil beheersen. Je hebt meerdere keuzes, maar uiteindelijk is een wet palette je best optie.
Ook deze komen weer in verschillende soorten en maaten. Een beetje wet palette kost je een aardig centje, maar je kan deze ook makkelijk zelf maken met huishoudelijke items.
Ultra-budget: Zelf maken met wax vrij bakpapier.
Budget: Masterson Art Sta-Wet Handy Palette €14,95.
Premium: Redgrassgames Studio XL Everlasting Wet-Palette €43,50.

Verf; De meest voor de hand liggende keuze is hier acrylverf, droogt snel en heeft een hoge pigment dichtheid. Olieverf gaat interesant worden zodra je complexere methodes van blenden wil toepassen,
en geeft je meer tijd om aan je model te werken. Voor nu zullen we enkel focussen op acryl.

Bij de keuze van verf is is het belangrijk om te kijken naar de 'finish', Scale75 heeft bijvoorbeeld een heel matte finish, terwijl Vallejo gamecolor een meer glossy finish heeft. Dit is allemaal te veranderen door
er een gloss/satin/mat varnish overheen te verven, maar geeft extra stappen die je als starter liever niet wil hebben.
Vrijwel iedere verf merk levert hun verf in dropper flesjes, zodat je zuinig en makkelijk een x aantal druppels verf op je palette kun druppelen - behalve Citadel. Mocht de reis van je hobby gestart zijn in een Gamesworkshop,
zal je de Citadel lijn gezien hebben. Top verf, maar duur en in onhandige potjes.
Primer kan in spuitbus of vanuit een dropperflesje, ik raad een spuitbus van The Army Painter €10,99 aan (wit/grijs/zwart).
Verfkits:
Vallejo USA set 16 potjes verf €39,10.
Warhammer starter kit + tools €35

Afsluitend en deze zijn niet persee nodig maar gaan de hobby een stuk plezieriger maken:
Glass Agitator Balls €2,49
Daglicht lampen bol met +/- 6000 Kelvin. +/- €10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Ook een opzetje gemaakt.

Minature painting start gids

Welkom in de wondere wereld van 'miniatures'. Miniatuur modellen zijn er allerlei soorten en maten en komen vooral voor bij bordspellen (bijvoorbeeld Zombicide of Dungeons and Dragons) of miniature wargaming (bijvoorbeeld Games Workshop 40k / AoS ). Maar miniaturen komen ook voor bij modelbouw voor bijvoorbeeld dioroma's.

Deze gids en topic hoopt je enthousiast te maken voor de hobby en je te helpen met het verven van je miniaturen zodat je deze kan showen op tafel, display of zelfs wedstrijden!

Waar te beginnen

De hobby kun je zo duur maken als jezelf wil. Maar dit zijn de absolute (basis)benodigdheden
  • Miniaturen
  • Verf
  • Kwast/penseel
  • Glas water
  • Plastic palette
Voor slechts een paar tientjes ben je al aardig op weg. Met een starter set ( verf, kwasten en miniaturen in 1 koop ) kun je snel aan de slag en ervaren of dit bij je past. Hier 2 voorbeelden
€ - starter set voor €21,95: Dungeons and Dragons
€ - starter set voor €30,-: Games Workshop AoS

Er zijn talloze setjes te verkrijgen met verschillende modellen, verf en toevoegingen.
Upgrades
Je hebt de smaak te pakken en je wilt jezelf verbeteren en bent wellicht bereid meer te investeren. Hier zijn de upgrades waar je aan kunt denken:

(Wet) palette:
Een (wet) palette doet zoals het in de naam al zegt, het houdt je verf nat of beter: vochtig. Het zorgt ervoor dat je verf niet te snel uitdroogt en je kan soms wel dagen! Met je verf doen. Tevens heb je betere controle over je verf om verschillende technieken te gebruiken. In de basis verf beter verdunnen en mengen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTCllrRjdF3oSWHOqCiixEN7ufA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Owxwlw77VLsZlbxb7wL1NCWU.jpg?f=user_large

€ - Budget: zelf maak oplossing - €0,-
€€ - Starters met meer budget - Sta-Wet Handy palette €15,-
€€€ - Premium palette, go pro! - RedGrass Everlasting XL palette €43,50

Verf:
Verf heb je in allerlei verschillende soorten. De keuze voor verf is een kwestie van voorkeur, gevoel en ervaring. Maar wellicht van het merk type miniatures die je hebt je gekozen. Over het algemeen wordt er in deze hobby gebruik gemaakt van 'acrylic paint' veelal op water basis. De meest gebruikte merken in dit forum:

€ - The Army Painter
€ - AK Interactive
€€ - Vallejo
€€€ - Scale75
€€€ - Citadel/Games workshop

Army PainterAK InteractiveVallejoScale75Citadel GW
Gem. € per potje:€2,75€2,60€2,90€3,50€4,80
ml per potje:18 ml17 ml17 ml17 ml12 ml
Dropper bottle:JAJAJAJANEE
Kleuren driehoek JAJANEENEEJA

In de basis begin je met een 'base' laag daarna een 'layer' en daarna een 'highlight' vaak van donker naar lichtere kleuren. Sommige fabrikanten hebben hier automatische kleuren driehoeken voor die zij ook gebruiken in hun uitleg video's. Echter is het resultaat ook zonder kleuren driehoeken te bereiken. Dit doe je door te mengen. Je gebruikt hier altijd de kleur van de vorige laag en die meng je met een lichtere variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5AsGDIEL9hUd0swVbihnsL4Dmg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RikvBbagUiB8DRh4HgwkAjjM.jpg?f=user_large
Kijk goed naar de jurk en hoe de kleuren worden opgebouwd van donker naar licht. De donkere basis laag zorgt ervoor dat je het plastic afdekt en fungeert direct als schaduw. De andere lagen met lichtere kleuren worden niet in maar op de uitsparingen aangebracht. Dit geeft diepte en brengt je figuur tot leven.

Kwast/penselen
Naast verf zijn je kwasten ook een logisch item wat je wilt upgraden. Ga je voor echt marter haar of synthetisch. De marter haren (kolinsky sable) worden over het algemeen aangeraden door veel personen en als best ervaren. Maar ook met synthetisch kom je een eind. Veelal wordt er een combinatie gebruikt vanwege de verschillende technieken en toepassingen waarvan sommige je borstel aardig verkrachten.

Je gebruikt vaak 'size' 1 of 2 voor de base coat en eerste laag. Size 1 of 0 voor de highlight of details. Of een 'drybrush'. Hier zijn setjes voor te koop, maar je kan penselen ook los kopen natuurlijk.

€ - Budget/Basic - Te koop bij lokale hobby shop of action €9,-
€ - Budget maar wel medium/high grade van Army Painter - €15,-
€€ / €€€ - Kwalitatief goede penselen van GW - €45,-

€€€ - Wil je naar high/premium grade, zoek dan naar:
- Windsor and Newton series 7
- Raphael 8404
- Artis Opus
- Da Vinci Maestro
- Rosemary & Co
* bovenstaande penselen kunnen enkele tot wel tientallen euro's PER STUK zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Millie-ano op 19-01-2022 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joever
Uzuhl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:46:
Klein opzetje gemaakt, mogen jullie kopiëren als jullie denken dat het helpt @Edmin @Arnevld .

Ik koop al jaar en dag mijn spullen bij Scenery Workshop, één omdat hij alles heeft en twee voor 22:00 besteld is morgen in huis.
Ik kan deze shop dan ook van harte aanbevelen voor iedereen die instapt of al jaren de hobby uitoefent.

Ik zal voor deze startersguide dan ook de Scenery Workshop als uitgangspunt voor de prijzen gebruiken.

De benodigdheden voor het verven:

Kwasten, brushcleaner, (wet)palette, verf, glazen agitator ballentjes en het allerbelangrijkste - goed licht, bijvoorkeur daglicht(lampen).

De benodigdheden voor het 'schoonmaken' en bouwen van je miniature:
Snijmes (Sceneryworkshop stuurt er altijd één gratis mee met je bestelling), tang, vijltjes & lijm. Deze spreken voor zich, en heb je vaak al in huis.

Kwasten; de meeste zweren bij Kolinsky Sable haar, maar hier hangt een prijskaartje aan. Begin daarom met een synthetische kwasten. De kwast waarmee je het meest zal verven is size 1, dus zorg in ieder geval dat je die aanschaft.
Begin met een standaard set, dit is perfect om mee te starten en je kunt altijd nog upgraden naar het duurdere segment kwasten.
Budget: The Army Painter TL5043, dit set met 3-tal kwasten (detail, regiment en drybrush) €14,99.
Premium: Winsor & Newton - Series 7 // Raphaël – Series 8404 // Artis Opus.

Brushcleaner; een kwast moet je onderhouden, hier heeft men brushcleaner voor. Dit is een soort van zeepblok waarmee je het pigment en verfresten uit je kwasten wast, en je kwast in pristine conditie/ mooie punt houdt.

(Wet)palette; Een palette is een must als je de controlle over de hoeveelheid verf op je kwast wil beheersen. Je hebt meerdere keuzes, maar uiteindelijk is een wet palette je best optie.
Ook deze komen weer in verschillende soorten en maaten. Een beetje wet palette kost je een aardig centje, maar je kan deze ook makkelijk zelf maken met huishoudelijke items.
Ultra-budget: Zelf maken met wax vrij bakpapier.
Budget: Masterson Art Sta-Wet Handy Palette €14,95.
Premium: Redgrassgames Studio XL Everlasting Wet-Palette €43,50.

Verf; De meest voor de hand liggende keuze is hier acrylverf, droogt snel en heeft een hoge pigment dichtheid. Olieverf gaat interesant worden zodra je complexere methodes van blenden wil toepassen,
en geeft je meer tijd om aan je model te werken. Voor nu zullen we enkel focussen op acryl.

Bij de keuze van verf is is het belangrijk om te kijken naar de 'finish', Scale75 heeft bijvoorbeeld een heel matte finish, terwijl Vallejo gamecolor een meer glossy finish heeft. Dit is allemaal te veranderen door
er een gloss/satin/mat varnish overheen te verven, maar geeft extra stappen die je als starter liever niet wil hebben.
Vrijwel iedere verf merk levert hun verf in dropper flesjes, zodat je zuinig en makkelijk een x aantal druppels verf op je palette kun druppelen - behalve Citadel. Mocht de reis van je hobby gestart zijn in een Gamesworkshop,
zal je de Citadel lijn gezien hebben. Top verf, maar duur en in onhandige potjes.
Primer kan in spuitbus of vanuit een dropperflesje, ik raad een spuitbus van The Army Painter €10,99 aan (wit/grijs/zwart).
Verfkits:

Afsluitend en deze zijn niet persee nodig maar gaan de hobby een stuk plezieriger maken:
Glass Agitator Balls €2,49
Daglicht lampen bol met +/- 6000 Kelvin. +/- €10
Op zich goed, echter een paar kanttekingen. Ik denk dat je voor de absolute beginner er al veel diep mee van start gaat. Als ik een beginner was en ik moest eerst een beslissing maken tussen Kolinsky of Synthetisch, was de kans aanwezig dat ik al afgehaakt was.

Mijn advies blijft nog steeds, laat ze een starterset van GW kopen waar wat modellen, verf en een kwast (dan hebben ze gelijk hun synth. kwast) en laat ze maar een eerst kijken of de hobby wat voor hun is.
Dit zou ik dan ook altijd als het begin neerzetten in een guide. Koop die set, verf, kijk of je het leuk vind en lees dan verder voor meer praktische informatie(maar dan iets mooier verpakt.) Vervolgens zou dan jou stuk komen.

Tevens denk ik niet dat er de keuze moet zijn tussen Kolinsky (o.i.d.) en synthetisch. Ik zou ook als beginner, die zijn eerste setje heeft geverfd, altijd een Kolinky (o.i.d.) kopen buiten de synthetische. Die synthetische kunnen ze dan lekker verpesten met basecoats, metallics en washes, maar voor het detailwerk wil je het juiste gereedschap. Na mijn eerste setje geverfd te hebben (die stormcast eternals in mijn vorige post) heb ik gelijk wat Kolinksy's gekocht en er ging een wereld voor mij open. Dit terwijl ik nog steeds een (zo goed als) absolute beginner was.
Mijn advies zou dan ook zijn, na dat eerste setje geverfd te hebben, haal een Rafael Kolinsky size 1 en een drybrush erbij. Dan heb je ze vervolgens alle 3.
Kwasten, brushcleaner, (wet)palette, verf, glazen agitator ballentjes en het allerbelangrijkste - goed licht, bijvoorkeur daglicht(lampen). Games Workshop starter set, primer, hobbymesje en secondelijm/plastic cement (al heb je die laatste twee al ergens anders benoemd).
FTFY. :+
Je hebt gelijk hoor, al het bovenstaande is handig om te hebben, al zijn ze niet allemaal essentieel, maar het doel van de beginners guide is nog steeds om een nieuweling te laten beginnen met de hobby. Ik ik het bovenstaande zou lezen, zou ik weer afhaken. Voor de gene die na zijn eerste setje verder wilt met de hobby, zou ik de door jou opgenoemde dingen (+ de primer en lijm) ook adviseren.
Brushcleaner: Genoeg smaken. Er zijn vele simpele brushcleaner blokken welke een stuk goedkoper zijn dan de Masters Brushcleaner. Ja deze is zeker het beste, maar ook ik ben gewoon begonnen met een simpele kwastzeepblok van de hobbywinkel.
Verfkits:
Ondanks dat je helemaal gelijk hebt, denk ik dat het voor de beginner belangrijker is om te kijken naar welke verven gebruiksvriendelijk zijn. Merken als Scale75 en Kimera en Pro Acryl zijn bijvoorbeeld tricky om als beginner mee te werken. Na m.i. zijn de verven van Vallejo (Model Range) en GW het meest gebruiksvriendelijk.
Ondanks dat de potjes van GW erg onhandig zijn voor de (wet)palette/airbrush gebruikers (~95% van de hobbyisten), zijn ze wel handig voor de absolute beginner. Je hoeft namelijk geen palette te hebben. Kwastje in het water, even in het potje, even mixen op een stukje plastic/karton en klaar.

En nog even voor de duidelijkheid, het bovenstaande is geen kritiek en het is ook zeker bruikbare info voor de gene die hun eerste setje hebben geverfd. Ik denk dat het echter too-much-info is voor de absolute beginner en dit mogelijk mensen juist afschrikt i.p.v. uitnodigd. Zodoende zou ik jou info wat naar onderschuiven en een stuk voor absolute beginners, er boven zetten.

p.s: Houd er rekening mee dat Scenery Workshop verzendkosten heeft als je onder de €100,- besteld. Ik bestel daar ook meestal omdat ik dan toch wel boven de €100,- uitkom, maar wellicht zijn er alternatieven. Een andere optie is om de beginners naar de lokale winkel te laten gaan, maar dan moet die er wel zijn uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Joever schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:25:
[...]

Op zich goed, echter een paar kanttekingen. Ik denk dat je voor de absolute beginner er al veel diep mee van start gaat. Als ik een beginner was en ik moest eerst een beslissing maken tussen Kolinsky of Synthetisch, was de kans aanwezig dat ik al afgehaakt was.

Mijn advies blijft nog steeds, laat ze een starterset van GW kopen waar wat modellen, verf en een kwast (dan hebben ze gelijk hun synth. kwast) en laat ze maar een eerst kijken of de hobby wat voor hun is.
Dit zou ik dan ook altijd als het begin neerzetten in een guide. Koop die set, verf, kijk of je het leuk vind en lees dan verder voor meer praktische informatie(maar dan iets mooier verpakt.) Vervolgens zou dan jou stuk komen.

Tevens denk ik niet dat er de keuze moet zijn tussen Kolinsky (o.i.d.) en synthetisch. Ik zou ook als beginner, die zijn eerste setje heeft geverfd, altijd een Kolinky (o.i.d.) kopen buiten de synthetische. Die synthetische kunnen ze dan lekker verpesten met basecoats, metallics en washes, maar voor het detailwerk wil je het juiste gereedschap. Na mijn eerste setje geverfd te hebben (die stormcast eternals in mijn vorige post) heb ik gelijk wat Kolinksy's gekocht en er ging een wereld voor mij open. Dit terwijl ik nog steeds een (zo goed als) absolute beginner was.
Mijn advies zou dan ook zijn, na dat eerste setje geverfd te hebben, haal een Rafael Kolinsky size 1 en een drybrush erbij. Dan heb je ze vervolgens alle 3.

[...]

FTFY.
Je hebt gelijk hoor, al het bovenstaande is handig om te hebben, al zijn ze niet allemaal essentieel, maar het doel van de beginners guide is nog steeds om een nieuweling te laten beginnen met de hobby. Ik ik het bovenstaande zou lezen, zou ik weer afhaken. Voor de gene die na zijn eerste setje verder wilt met de hobby, zou ik de door jou opgenoemde dingen (+ de primer en lijm) ook adviseren.

[...]

Brushcleaner: Genoeg smaken. Er zijn vele simpele brushcleaner blokken welke een stuk goedkoper zijn dan de Masters Brushcleaner. Ja deze is zeker het beste, maar ook ik ben gewoon begonnen met een simpele kwastzeepblok van de hobbywinkel.

[...]

Ondanks dat je helemaal gelijk hebt, denk ik dat het voor de beginner belangrijker is om te kijken naar welke verven gebruiksvriendelijk zijn. Merken als Scale75 en Kimera en Pro Acryl zijn bijvoorbeeld tricky om als beginner mee te werken. Na m.i. zijn de verven van Vallejo (Model Range) en GW het meest gebruiksvriendelijk.
Ondanks dat de potjes van GW erg onhandig zijn voor de (wet)palette/airbrush gebruikers (~95% van de hobbyisten), zijn ze wel handig voor de absolute beginner. Je hoeft namelijk geen palette te hebben. Kwastje in het water, even in het potje, even mixen op een stukje plastic/karton en klaar.

En nog even voor de duidelijkheid, het bovenstaande is geen kritiek en het is ook zeker bruikbare info voor de gene die hun eerste setje hebben geverfd. Ik denk dat het echter too-much-info is voor de absolute beginner en dit mogelijk mensen juist afschrikt i.p.v. uitnodigd. Zodoende zou ik jou info wat naar onderschuiven en een stuk voor absolute beginners, er boven zetten.

p.s: Houd er rekening mee dat Scenery Workshop verzendkosten heeft als je onder de €100,- besteld. Ik bestel daar ook meestal omdat ik dan toch wel boven de €100,- uitkom, maar wellicht zijn er alternatieven. Een andere optie is om de beginners naar de lokale winkel te laten gaan, maar dan moet die er wel zijn uiteraard.
Allemaal goede punten, thanks! Beetje hetzelfde als een ITer die wat uit probeert te leggen aan een niet ITer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
Uzuhl schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:29:
[...]

Allemaal goede punten, thanks! Beetje hetzelfde als een ITer die wat uit probeert te leggen aan een niet ITer :9
Haha. Ik ben tegenwoordig IT'er, echter heb 15 jaar ervaring in de elektronica-detailhandel. Technische termen vertalen in jip en janneke taal heb ik ondertussen wel onder de knie denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
Ik vind het overigens wel super om te zien dat er ineens meerdere mensen hun schouders eronder zetten om een goede beginnersguide te maken. Doet mij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Dit wordt zo wel een mooi draadje. Heb niet echt wat toe te voegen aan @Millie-ano en @Joever , echter wel de neiging om te zeggen dat gw niet de enige producent van wargames is en daarin wellicht wat te noemen valt.

Om te beginnen met GW
  1. De companion starter sets van gw zijn wel noemenswaardig zoals die met necrons vs primaris marines. Die van €40 of €80 zijn verdeeld over 2 personen dan respectievelijk €20 of €40, natuurlijk goedkoper te krijgen buiten de gw.
  2. Natuurlijk ook de start painting sets die al genoemd zijn.
Hiernaast nog:
  1. Veel historische paint sets voor WW2, naast historisch ook voor astra militarum interessant. Dit geldt natuurlijk ook voor fantasy met bepaalde facties en verf setjes.
  2. Over historische spelletjes gesproken, voor ruw weg €20 heb je aardig wat plastic mannetjes voor een empire of brettonian leger als warhammer fantasy of 9th age je ding is. Daarnaast nog frostgrave, oathmark en mantic voor een hoop van de andere facties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@Arloid Vergeet ook niet dat er buiten de hele markt voor wargames ook nog lijnen zijn voor bijvoorbeeld D&D spelers, zoals de Nolzur's Marvelous Miniatures en de ietwat crappy Reaper Bones. Verder zijn er ook veel grote bordspellen met miniaturen en zijn resin 3D-printers inmiddels binnen het bereik van de "gewone" hobbyist. Er zijn dus genoeg manieren om in deze hobby te rollen buiten de wargames om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Arloid schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:35:
Dit wordt zo wel een mooi draadje. Heb niet echt wat toe te voegen aan @Millie-ano en @Joever , echter wel de neiging om te zeggen dat gw niet de enige producent van wargames is en daarin wellicht wat te noemen valt.

Om te beginnen met GW
  1. De companion starter sets van gw zijn wel noemenswaardig zoals die met necrons vs primaris marines. Die van €40 of €80 zijn verdeeld over 2 personen dan respectievelijk €20 of €40, natuurlijk goedkoper te krijgen buiten de gw.
  2. Natuurlijk ook de start painting sets die al genoemd zijn.
Hiernaast nog:
  1. Veel historische paint sets voor WW2, naast historisch ook voor astra militarum interessant. Dit geldt natuurlijk ook voor fantasy met bepaalde facties en verf setjes.
  2. Over historische spelletjes gesproken, voor ruw weg €20 heb je aardig wat plastic mannetjes voor een empire of brettonian leger als warhammer fantasy of 9th age je ding is. Daarnaast nog frostgrave, oathmark en mantic voor een hoop van de andere facties.
Ik heb @Arnevld een lijst met shops aangeleverd, deze staan nu in de TS.
Joever schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:31:
[...]

Haha. Ik ben tegenwoordig IT'er, echter heb 15 jaar ervaring in de elektronica-detailhandel. Technische termen vertalen in jip en janneke taal heb ik ondertussen wel onder de knie denk ik. ;)
Ze betalen mij zelfs om het te vertalen naar de business om het in Fiep Westendorp modellen te presenteren :9

En inderdaad tof om te zien dat dit een actief topic aan het worden is!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Epicas
Nog een update van mijn kant: ik heb gisteren een startsetje verf samen met wat interessante modellen gekocht. Die modellen trokken mij gewoon meer aan dan de twee modellen in het startsetje. Nu een aantal avonden lekker bouwen en dan hopelijk binnenkort de eerste in de verf zetten! Zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:44:
@Arloid Vergeet ook niet dat er buiten de hele markt voor wargames ook nog lijnen zijn voor bijvoorbeeld D&D spelers, zoals de Nolzur's Marvelous Miniatures en de ietwat crappy Reaper Bones. Verder zijn er ook veel grote bordspellen met miniaturen en zijn resin 3D-printers inmiddels binnen het bereik van de "gewone" hobbyist. Er zijn dus genoeg manieren om in deze hobby te rollen buiten de wargames om.
Deze heb ik expres weg gelaten aangezien de kwaliteit van reaper verf vrij bagger kan zijn. Voor een nieuwe speler raad ik ook geen army painter aan terwijl ik gretig grabbel in de mega set als ik weer eens een specifieke kleur mis

Resin printers...dat is een aanschaf en hobby opzich. Zo heb je voor €6,30 ook een ww2 infanterie leger in 1/72 schaal, dat zie ik een resin printer niet snel evenaren.

@Uzuhl geef ook maar fantasywelt door aan @Arnevld , beetje het Duitse Waylandgames. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Ik heb mijn post wat meer aangepast.

Als ik zo teruglees blijf je natuurlijk verschillende meningen houden over wat nu benodigd is en wat niet en wat er wel of niet wordt aangeraden. Alleen hoe verwerk je zo iets in een start post om de nuance er een beetje in te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Millie-ano schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:22:
Ik heb mijn post wat meer aangepast.

Als ik zo teruglees blijf je natuurlijk verschillende meningen houden over wat nu benodigd is en wat niet en wat er wel of niet wordt aangeraden. Alleen hoe verwerk je zo iets in een start post om de nuance er een beetje in te houden.
Dat is lastig, wat is je uiteindelijk doel. Als je voor het wargamen doet, ga je verven waarschijnlijk niet het meest belangrijkste vinden en ben je al blij als er een kleurtje op zit.

Kom je voor het verven, ga je waarschijnlijk geen geld aan GW geven en heb je eigenlijk andere tools/verf nodig.

Dus ik zou gaan voor de beste optie binnen bepaalde prijsklassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Zou die nuance ook niet maken. Gaan voor de essentie en de relevante info, niet teveel "...en dan heb je nog die optie".

Wellicht valt er voor elk gw leger wel een "starterspakket" te maken, echter is het de vraag of dat teveel van het goede is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Ik zweer dat ik ooit heb kunnen zoeken op keywords binnen een thread, mis ik iets of vergis ik me gewoon?

Edit: Natuurlijk zie je net na het posten dat het in de grote grijze balk bovenaan de pagina staat, excuses. Ik was aan het zoeken binnen de boundary van het thread zelf.

Waar ik eigenlijk naar op zoek was zijn ervaringen met het printen en painten van miniatures die van een Phrozen Sonic Mini 4K af komen.

Die printer wilde ik eigenlijk in de komende maand(en) gaan kopen om daarmee eigen miniatures te printen maar je ziet in de vele videos op Youtube vaak alleen de prints die geweldig gelukt zijn en niet de struggle om daar te komen, of de licht inval is dusdanig dat eventuele layer lines wegvallen.

Als ik door bijvoorbeeld MyMiniFactory heen aan het browsen ben dan ben ik bijna aan het kwijlen door de geweldig creatieve miniatures die sommige artists produceren maar als het dan vervolgens niet op een paintbare manier uit de printer komt zou dat jammer zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Wahloh op 20-01-2022 01:00 ]

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Wahloh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:55:
Ik zweer dat ik ooit heb kunnen zoeken op keywords binnen een thread, mis ik iets of vergis ik me gewoon?

Edit: Natuurlijk zie je net na het posten dat het in de grote grijze balk bovenaan de pagina staat, excuses. Ik was aan het zoeken binnen de boundary van het thread zelf.

Waar ik eigenlijk naar op zoek was zijn ervaringen met het printen en painten van miniatures die van een Phrozen Sonic Mini 4K af komen.

Die printer wilde ik eigenlijk in de komende maand(en) gaan kopen om daarmee eigen miniatures te printen maar je ziet in de vele videos op Youtube vaak alleen de prints die geweldig gelukt zijn en niet de struggle om daar te komen, of de licht inval is dusdanig dat eventuele layer lines wegvallen.

Als ik door bijvoorbeeld MyMiniFactory heen aan het browsen ben dan ben ik bijna aan het kwijlen door de geweldig creatieve miniatures die sommige artists produceren maar als het dan vervolgens niet op een paintbare manier uit de printer komt zou dat jammer zijn.
De onderstaande prints komen van een Elegoo Mars 2 Pro waarvan ik enkel de lift speed en belichtingstijd heb aangepast. Ik prime wel iets dikker dan dat ik bij professionele miniaturen zou doen. De resolutie van de Phrozen is hoger dan die van de Mars 2 Pro, dus jouw mini's zouden er nog beter uit moeten zien dan dit. Houdt er wel rekening mee dat niet alle pre-supported modellen even goed gedaan zijn, en dat je soms met de hand zal moeten verbeteren of iets helemaal zelf moet supporten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNwuRWAnjUQl8EnPlcT5WrulsrA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8GheTpvlQjIGqGKL2n20Cy3.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO9rpVDzz1RzRq0bavT2psuFCwk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHfqLxJ90Yhmcb7IolpXIlbr.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEy4L9xIiDCwfa5GtAsz-P0EzpQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM4vatwtvfE18Kbj8DGdl5AA.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Die miniatures zien er prima uit. Een dikkere prime zal eventuele layer lines wel wat maskeren, dat is een goeie om mee te nemen.

Hier heb ik een afbeelding van een van de modellen die ik wil printen, gedaan op de Sonic Mini 4K. Je ziet de layer lines maar het lijkt erg minimaal, dat moet wel te maskeren zijn met wat primer of misschien is heel fijn schuurpapier een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8beFhsaSN0J_cuPDhSTUeaSAWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1s1qYZijGdT7kkbbxfoc62fs.png?f=fotoalbum_large

De reden dat ik er zo op hamer is overigens omdat ik voorheen een filament printer heb gehad maar daar waren de layer lines zo dik dat je zelfs na het painten de lagen duidelijk zag. Ook bleef shade-paint in alle layers hangen, niet te controleren. Shade-paint moet ik misschien bij zelf geprinte miniatures ook maar achterwege laten om die reden, wat is jouw ervaring daarmee?

Het extra werk met het zelf printen is me bekend en daar zal ik ook echt in moeten duiken. Heb vanuit verschillende kanten gehoord dat het supporten van een model veel tijd kost. Alhoewel de pre-supported models steeds beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Wahloh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Die miniatures zien er prima uit. Een dikkere prime zal eventuele layer lines wel wat maskeren, dat is een goeie om mee te nemen.

Hier heb ik een afbeelding van een van de modellen die ik wil printen, gedaan op de Sonic Mini 4K. Je ziet de layer lines maar het lijkt erg minimaal, dat moet wel te maskeren zijn met wat primer of misschien is heel fijn schuurpapier een optie.

[Afbeelding]

De reden dat ik er zo op hamer is overigens omdat ik voorheen een filament printer heb gehad maar daar waren de layer lines zo dik dat je zelfs na het painten de lagen duidelijk zag. Ook bleef shade-paint in alle layers hangen, niet te controleren. Shade-paint moet ik misschien bij zelf geprinte miniatures ook maar achterwege laten om die reden, wat is jouw ervaring daarmee?

Het extra werk met het zelf printen is me bekend en daar zal ik ook echt in moeten duiken. Heb vanuit verschillende kanten gehoord dat het supporten van een model veel tijd kost. Alhoewel de pre-supported models steeds beter worden.
three words, acetone vapor etching _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Uzuhl schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:16:
[...]

three words, acetone vapor etching _/-\o_
Ik ben er niet zeker van dat dat mogelijk is met resin-prints. Dat wordt even googlen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Wahloh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]

Bij FDM zijn de printlijnen bijna niet weg te werken nee, maar bij mijn resin prints loop ik er zelden tegen aan en zijn ze vooral zichtbaar voordat ik heb geprimed. Op grote vlakke stukken zoals het lemmet van een zwaard kunnen ze wel eens meer opvallen, afhankelijk van de oriëntatie bij het printen. Overigens heb ik zoals aangegeven niet eens de hoogste resolutie en heb ik ook mijn layer height nog nooit aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joever
Wahloh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:55:

Sonic Mini 4k zijn een beetje zoals Vallejo Game Color verf. Het is hit or miss. Sommige modellen werken prima, andere weer niet. Phrozen is helaas niet het meest degelijke merk wat er onder printers bestaat en dan zie je dan weer terug in de gemixte resultaten.
Zelf heb ik er een. Als de prints er goed uitkomen zijn ze super gedetailleerd. Als je layer lines krijgt op een mini 4k (wat voor zo een klein print oppervlakt een hele hoge resolutie is), is het eerder het resultaat van een verkeerd georiënteerde mini. Dat wilt zeggen dat je mini niet in de goede hoek (zoveel graden op de X,Y,Z as) gepositioneerd is tijdens het supporten. Op mijn geslaagde mini's ben ik zo goed als geen enkele print line tegen gekomen. En dit is maar goed ook. In tegenstelling tot wat ik hier lees, het aanbrengen van een dikke prime laag, wil je juist alles behalve een dikke prime laag. Verf en vooral primers, in dikke lagen, vullen veel details op waardoor ze wegvallen. Zodoende wil je hele dunne laagjes (stuk of 3) primer op je mini die samen nog steeds dunner zijn dan een dikke laag. Mocht je dan toch laagjes krijgen, krijg je een mooier resultaat bij het wegveilen ervan (zeer hoge korrel) dan dat je een dikke laag primer aanbrengt.

Dat gezegd te hebben, moet ik helaas ook bekennen dat mijn Sonic Mini 4k een grote bron van frustratie is geweest voor mij. Vele print zijn gefaald. Dit terwijl ik veel advies gevraagd en ook opgevolgd heb van Atlas 3DSS op hun discord. Dat is de grootste support studio van de wereld. Zij supporten de modellen voor de meeste grote model makers en zijn zodoende ook echte pro's in hun vak. Ook hun gaven aan dat een Sonic Mini 4k hit or miss is en een machine met een eigen willetje. Zeer hoge print kwaliteit met een hoog faal percentage.

Vanwege het bovenstaande, en het feit dat de printafmetingen relatief klein is, heb ik er ook een Elegoo Saturn bij gekocht. Resultaat: Meer printlijnen en wat minder details (maar nog steeds scherp) vanwege de lagere resolutie echter veeeeeeeel minder printfails. Dit is een solide machine die consequent hetzelfde resultaat aflevert. Het aantal printfails bij deze machine kan ik op 1 hand tellen.

Mocht je überhaupt nieuw zijn in de 3d print hobby, houdt er dan rekening mee dat dit een complete hobby op zich is, waar veel trial & error bij komt kijken. Het is niet zoals een inkjet printer Plug&Play en je kan beginnen. Je print resultaat is afhankelijk van je printer, het model mini, hoe het gesupport wordt, je soort/merk/kleur resin, de omgevings tempratuur, je resin tempratuur en de staat van je LED scherm en FEP folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Deze heb ik gisteren even snel geschilderd voor een D&D one-shot vanavond. De paintjob is niet briljant, maar van als hij op tafel staat ziet het hij er prima uit. Het is alleen even jammer dat ik momenteel door de kou niet kan varnishen, de laatste keer dat ik dat probeerde sloeg het helemaal wit uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AcU01tSPmTzFZhnEzyPtzIoeq4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrGfvsyzIOeGT299rhwGz1cq.jpg?f=fotoalbum_medium

@Joever Oei, ik wist niet dat de Phrozen zo veel problemen had. Mijn Elegoo Mars 2 Pro heeft me pas twee keer echt in de steek gelaten (het licht ging niet aan waardoor er uiteindelijk niets werd geprint). Met een power cycle was dit in beide gevallen opgelost.

Overigens raadt ik niemand aan om echt een dikke laag primer te gebruiken, maar heb ik zelf het idee dat de printlijnen door een iets dikkere laag significant minder zichtbaar zijn. Nu print ik wel hoofdzakelijk mini's om ze te gebruiken in D&D en dergelijke en niet zozeer om een kunstwerk te maken wat ik online wil posten. Als dat laatste je doel is dan zijn de printlijnen die voor mij acceptabel zijn wellicht een dealbreaker.

Edit - In vergelijking met mijn Ender 3 Pro was de Elegoo wel degelijk plug&play :p

[ Voor 3% gewijzigd door ErikT738 op 21-01-2022 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Ik kwam op internet deze leuke website tegen. PlanetFigure
Echt bizar de dingen die daarop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Millie-ano schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:12:
Ik kwam op internet deze leuke website tegen. PlanetFigure
Echt bizar de dingen die daarop staan.
Dan moet je voor de grap eens kijken op CoolMiniOrNot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Uzuhl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Dan moet je voor de grap eens kijken op CoolMiniOrNot
Die kende ik al ;) .. die leek me algemener bekend. Maar thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Vandeweek bij tabletop kingdom langs geweest in Den Haag en wat als eerst opvalt is de 3d delta printer voor het raam, volgens mij zijn ze de fantasy gebouwen van printable scenery aan het printen. Ziet er iedergeval imposant uit op de hobby tafel.

Kwam enkel voor de exalted sorcerers, ben daarnaast vertrokken met wat skeletons en lizardmen van wga. Blijkbaar hebben ze hier nu ook frostgrave, stargrave, oathmark en wargames atlantic liggen. Hier wel enigszins blij mee aangezien het assortiment nu voor mij wel een reden is om daar te komen, gw, legion en ice and fire trekken mij bijvoorbeeld niet. Marvel ook niet trouwens, echter zie ik mij dat nu en dan nog wel spelen.

Pistolen, dragons en long rifles van freebooters miniatures zijn tevens gearriveerd om met all het northstar en wga geweld naar mordheim te converten. Wacht nog enkel op de release van de wga conquistadors.

[ Voor 13% gewijzigd door Arloid op 28-01-2022 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnevld

Arnevld

Warhammer

Topicstarter
Arloid schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:53:
Vandeweek bij tabletop kingdom langs geweest in Den Haag en wat als eerst opvalt is de 3d delta printer voor het raam, volgens mij zijn ze de fantasy gebouwen van printable scenery aan het printen. Ziet er iedergeval imposant uit op de hobby tafel.

Kwam enkel voor de exalted sorcerers, ben daarnaast vertrokken met wat skeletons en lizardmen van wga. Blijkbaar hebben ze hier nu ook frostgrave, stargrave, oathmark en wargames atlantic liggen. Hier wel enigszins blij mee aangezien het assortiment nu voor mij wel een reden is om daar te komen, gw, legion en ice and fire trekken mij bijvoorbeeld niet. Marvel ook niet trouwens, echter zie ik mij dat nu en dan nog wel spelen.

Pistolen, dragons en long rifles van freebooters miniatures zijn tevens gearriveerd om met all het northstar en wga geweld naar mordheim te converten. Wacht nog enkel op de release van de wga conquistadors.
TTK is echt geweldig in Rotterdam hebben ze ook mega veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnevld

Arnevld

Warhammer

Topicstarter
Ben ik de enige die aan het kwijlen is over de las vegas open announcements ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Kwijl...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDTh0P-71M_V8WJC0Tu35YphImg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QC0MXRxOxblhHiiEUKbNtTEM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Ben ik de enige die aan het kwijlen is over de las vegas open announcements ?
Kende ik niet. Maar ook beetje ver weg haha. Voor de liefhebbers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
TTK is inderdaad een fijne winkel, ben benieuwd of de infinity spelers in Rotterdam ook daar zijn gaan spelen. Tafelridder in Leiden is voor mij dan weer zo'n omslachtige reis via Schiedam met het OV.

De GW in Den Haag zou ik niet zo snel binnenlopen, die zwarte muren met bijna even donkere 40k dozen maakt het een beetje summier interieur. Hoofd stond er niet naar om naar binnen te lopen, zeker niet aangezien ik de straat daarvoor in de tramrail was gekeukeld. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnevld

Arnevld

Warhammer

Topicstarter
Millie-ano schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Kende ik niet. Maar ook beetje ver weg haha. Voor de liefhebbers
Was net een twitch stream met allemaal nieuwe Eldar en Nighthaunt previews

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Heel even kort terugkomend hierop, ik ben natuurlijk enorm eigenwijs en heb een Phrozen Sonic Mini 4K gekocht. Gisteravond een hele tijd bezig geweest met de exposure finders, dacht een goede setting gevonden te hebben en vanmorgen twee modellen proberen te printen. Natuurlijk willen rushen en de liftspeeds omhoog gezet, helaas gefaald maar met een beetje tweaken moet ik dit wel goed kunnen krijgen en de details zijn er zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVwhT5ToBfHGvTPCtb0MFAguJi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fcUegjSPgOUxeAwHM1yUk9d.jpg?f=fotoalbum_large

Heb er zin in om, wanneer het allemaal naar behoren werkt, te painten.

Ik moet denk ik verhuizen naar een Resin Printer thread. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Wahloh schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Heel even kort terugkomend hierop, ik ben natuurlijk enorm eigenwijs en heb een Phrozen Sonic Mini 4K gekocht. Gisteravond een hele tijd bezig geweest met de exposure finders, dacht een goede setting gevonden te hebben en vanmorgen twee modellen proberen te printen. Natuurlijk willen rushen en de liftspeeds omhoog gezet, helaas gefaald maar met een beetje tweaken moet ik dit wel goed kunnen krijgen en de details zijn er zeker.

[Afbeelding]

Heb er zin in om, wanneer het allemaal naar behoren werkt, te painten.

Ik moet denk ik verhuizen naar een Resin Printer thread. :P
Zolang je miniaturen print zit je hier goed, toch? Ik denk dat de exposure nog iets omhoog moet, of de lift speed wat lager. Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat de supports van het model gewoon niet best zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

@ErikT738 Op het moment heb ik een nieuwe print draaien, dit keer met lifting speed van 60 en retract speed 150.

Heb ook zitten denken om de exposure te verhogen maar volgens de exposure finders lijkt 2.6 toch wel het beste. Anders krijg ik bijvoorbeeld meer pins dan holes, etc. Maar dit zal wel de volgende stap worden als het weer fout gaat.

Daarnaast had ik meteen een nFEP meebesteld om de standaard FEP Te vervangen, dat zou de kracht die nodig is om de print los te trekken ook moeten verkleinen. Dat zou ik ook nog kunnen proberen als het echt niet lukt.

^ Dit soort praatjes zijn meer voor een Resin Printer thread, vandaar mijn opmerking in de vorige post. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
Wahloh schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:00:
@ErikT738 Op het moment heb ik een nieuwe print draaien, dit keer met lifting speed van 60 en retract speed 150.

Heb ook zitten denken om de exposure te verhogen maar volgens de exposure finders lijkt 2.6 toch wel het beste. Anders krijg ik bijvoorbeeld meer pins dan holes, etc. Maar dit zal wel de volgende stap worden als het weer fout gaat.

Daarnaast had ik meteen een nFEP meebesteld om de standaard FEP Te vervangen, dat zou de kracht die nodig is om de print los te trekken ook moeten verkleinen. Dat zou ik ook nog kunnen proberen als het echt niet lukt.

^ Dit soort praatjes zijn meer voor een Resin Printer thread, vandaar mijn opmerking in de vorige post. :P
Liftspeed mag zeker hoog zijn. Ik heb flinterdunne dingen geprint met een hoge speed. Ik zou, voor het tweaken van het ding, advies vragen op de Atlas 3DSS discord. Zou sneu zijn om vaak fails te krijgen en een hoop resin kwijt te zijn aan failed prints, terwijl de experts je snel de goede richting in hadden kunnen duwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

De eerste prints zonder issues zijn een feit. De supports van de pre-supported models waren niet genoeg, dit keer in Lychee wat zwaardere supports laten plaatsen door de auto-support functie en daarna nog wat correcties gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdIRe2UOYHxE6Z31mO5ZsRgKiKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHuNddpQFTIkEzMMbw1FWvkc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RXYLo7cbKS4_B3miU8q-8l-zCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RyOXJgxcMri5SD4imFJEDrr.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wachten op mn Wash & Cure, die morgen komt, en dan daarna in de primer. :)

Also, deze Tortle Sorcerer had nog een paar printfoutjes maar goed genoeg om een laagje kleur te geven dus die zal ik ook nog eens delen als ie gepaint is. (Let niet op de puntjes, deze is gewassen in vuile IPA. #testprint)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOdypr_gmf0dGz0P298ubPXr86s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNeizzF0G5DJ791tHU4GE5Ev.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Wahloh op 31-01-2022 16:46 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Joever
Mijn laatste afgeronde project.

Wat vinden jullie ervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMwhUYwl6_ko830ctTGYwpqroV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m83iUuld8fWdy2neadWW1myk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhfDs41c8XgKx8Wbyb9twJ4XqDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fh6HItIC9TWrXlyRZPk7wY0d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq_nOelDP0cceMOmWx2wrR61Pgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMBCVzsVBR4XlOtWo13RNYfe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nzo2aMGwNyUowT5k_vlnY8m_kN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jmv6IlTPqzoWpkkNg0A9QTpu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnevld

Arnevld

Warhammer

Topicstarter
Heeeeeel erg netje !
Zelf ben ik niet van die strepen structuur op de cape maar wel gaaf gedaan, ook nice weathering.
Ik gok dat het een olie / enamel wash is geweest ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Ik doe het je niet na in ieder geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 11:03
Super sick! Echt mega tof

In the end we only regret the chances we didn't take

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
ik vind em mooi _/-\o_

next step; de gloed van het zwaard op het lichaam :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joever
Arnevld schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:57:
[...]

Heeeeeel erg netje !
Zelf ben ik niet van die strepen structuur op de cape maar wel gaaf gedaan, ook nice weathering.
Ik gok dat het een olie / enamel wash is geweest ?
Dankje voor de complimenten! Van de rest overigens ook hoor heren.

De lijnen op deze cape heb ik nog nooit in deze mate gedaan. Zelf vond ik altijd, ondanks dat het mooi geschilderd kan zijn, dat de ontbrekende textuur op capes afbreuk doet aan de illusie dat het een cape (dus stof) lijkt. Op deze manier probeerde ik het meer op een stoffen cape te laten lijken. De cape duurde overigens het langste van alle onderdelen. Ik denk dat ik wel 8 uur lang of zo lijntjes heb zitten trekken om vervolgens een glaze er overheen te doen. Lijntjes->glaze-lijntjes->glaze etc etc. Muziekje op, verstand op nul en gaan met die banaan hehe.

De weathering is met de 'hand' gedaan. Ja hij heeft een enamel wash gehad, maar het meest heb ik daarvan weer weggepoetst, zodat het voornamelijk alleen nog maar in de recesses zit.
De schade zelf is een 3-4 lagen structuur van een gunmetal (zoals leadbelcher) op donkere/shadow delen of een heldere variant (zoals Runesteel) bij de highlights met daarop eerst Doombull Brown gevolgd door Rhinox Hide en indien nodig een zwart. Iedere keer verf je een kleiner gebied. De plaatsing van de kleuren is echter bepalend om het op schade te laten lijken. Voor de geloofwaardigheid is het tevens belangrijk dat je varieert in de aantal stappen die ik zojuist noemde. Niet alles hoeft een bruine roest kleur te hebben bijv. als je mag verwachten dat daar niet veel schade op komt. Het was heel leuk om echt even voor te stellen van hoe er schade op zijn armor zou komen en hoe het vervolg (de richting van het projectiel bijv.) zou verlopen. Zodoende dat er uiteindelijk aan de voorzijde en de zijkanten schade zit van projectielen etc, terwijl aan de achterzijde en de knieën meer algemene slijtage is van bijvoorbeeld vaak met zijn rug tegen een muur staan of met zijn knie op de grond.

Met de hand bedoel ik overigens dat ik bewust geen oils/enamels gebruik heb of de sponsen- of haarlak techniek voor de schade. Het kost veel meer tijd, maar ik ben zo veel meer in control. Tevens vind ik battle damage namaken een van de leukste dingen van het miniatuur verven, dus ik vind het niet vervelend dat het meer tijd kost.
Millie-ano schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:30:
ik vind em mooi _/-\o_

next step; de gloed van het zwaard op het lichaam :X
OSL zit nog niet geheel in mijn skillset en die moet ik dus nog goed oefenen. Deze Primaris Captain heb ik voor een vriend van mij geschilderd, dus ik ben hier bewust niet mee gaan klooien.

[ Voor 5% gewijzigd door Joever op 03-02-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Texture op cape next level .. klikjehttps://youtu.be/AVeGxV3KwUo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• horizon1978
Top geverfd @Joever !

En dan mijn vierluik:
Geïnspireerd door enkele tips: Nebulas!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S8YTgx5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k5Dk0eE.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Morgen begint de Eldar hype! Kijk echt uit naar de nieuwe range die we de afgelopen weken hebben gezien in de reveals :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnevld

Arnevld

Warhammer

Topicstarter
Edmin schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:17:
Morgen begint de Eldar hype! Kijk echt uit naar de nieuwe range die we de afgelopen weken hebben gezien in de reveals :)
ik heb de Eldritch omen box besteld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoKmT2USIWMrnjbvSQ6MgaCIr8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wiRynxpcqNtMLUr35yVR8gU.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw kadootje voor mijzelf gekocht bij de action. Zat altijd te klooien met losse onderdelen van figuren tijdens het plaatsen en lijmen. Dit kan ik nu gebruiken met pinnetjes (paperclip). Die ik met deze drill bit setjes van de lidl heb gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joever
horizon1978 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:49:
Top geverfd @Joever !

En dan mijn vierluik:
Geïnspireerd door enkele tips: Nebulas!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vet gedaan hoor. Ook die bases zijn super mooi.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Had een Gul'dan bust van Fotis Mint geprint, die ben ik nu aan het painten. Work in progress, het character is af maar de plinth moet nog gedaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7K_OeOT2BBSilMVa4YRRN9yuvd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jciU1EqMugKWdPYu4fNpIj4j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
Tof!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Zeker tof, mooie bust. Krijg het geheel niet meer contrast als de schedels niet dezelfde kleur als de tanden hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Millie-ano schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:31:
Zeker tof, mooie bust. Krijg het geheel niet meer contrast als de schedels niet dezelfde kleur als de tanden hebben?
Zeker, het is ook work in progress. De schedels en stenen plaat waar de bust tegenaan zit had ik onder plinth geschaard en moet dus nog gebeuren. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Wahloh op 06-02-2022 18:46 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Dit is het eindresultaat geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVDkrjaNmEpCmDyFaZ8J01YYDi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIdBY75d6G7FebcJ3ATph6Pn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0TEt_fw4Q-TU8vgv_niW-DI8eE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJX7vfUw8JVV5af8CCoZoBLR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWK1cteqGEQHUZaKSrFCDbotcR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3lvGbLwZdoiDvEUShVhLoMj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:12

Umbrah

The Incredible MapMan

Nog ruimte voor een FDM enthousiasteling hier? Heb de laatste tijd een Arcane Mini's Geshtar Dreadnaught geprint - beetje D&D geïnspireerd.

Dit is het resultaat na ~25kg filament door de nozzles drukken van een Prusa Mini, een modded CR10S Pro, en een RatRig V-Core 3 400:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnOGnnWv37_q_nolSccq-1IsXZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smHgyABaUwF0D3a2a8K7u86t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_W-O4QHFzRGqDpeSasuK5BhfvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGfmiCMfmwkUwCu32cVo47l1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aljoefIBzjRR9Fg9av1Le2-6uGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDOK9aU7QIO0a16Bv4Jxr2rR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrLcg7PpEN-ShJkUVnQ77TYqI4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hW3nbeFRuyoptmx8dWZ26nvG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiBMka9GbtJeNWLfbbSLTRSLQ7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9u9X6Erld2guPsiAM2Y3CFbt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxxVjuwA75hhl4A2TAm5U7nlBjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dx9lNcvvwKedimlyPihjqsHL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDBdU4QXXrZk9s9-P4D-meY9jzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6a5aWU8DXl1aPrGnrsE9mST.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog wat aflijmen en afmagneten, maar de basis zit goed in elkaar. Voor een eerste niet slecht (hoewel ik bij een van de poot-delen een beetje een los hoekje had... poot is zo opnieuw geprint).

Ik moet bekennen dat ik een beetje... op zie tegen het verf werk. Vooral omdat ik dit nog nooit heb gedaan! Om ergens te beginnen heb ik gisteren 8kg prusament ontvangen, en ga ik een 'training schip' printen met alvast een basis kleur (Arcane Mini's hivemind reaper). Om zaken als detaillering te leren voordat ik de dreadnaught in z'n geheel in de verf zet... zoveel oppervlaktes die een basis kleur (had ik maar gelijk geprint in die kleuren...) én detaillering moeten hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Wat een mega ding, haha. Hoe lang heeft dat geduurd om te printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:12

Umbrah

The Incredible MapMan

In totale print ging het ineens HEEL snel toen de RatRig ging meehelpen. De Prusa Mini is eigenlijk niet van mei (m'n oude moedertje van 64 is ook 3d print enthousiasteling... die heeft wat interieur voor mij geprint).

Omdat ik alles op een layerheight van 0.1mm heb geprint ging het van 0,3 stukken/dag naar 1.3 stuk/dag met de ratrig erbij; totaal ongeveer 2mnd.
Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste