Epicas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:47:
Beste mensen,
Ik heb zin om mij hier weer eens mee bezig te houden! Heel vroeger ben ik ooit eens begonnen met het schilderen van The Warhammer miniaturen, maar helaas had de toen 12-jarige ik daar echt geen geduld genoeg voor. Warhammer is in de tussentijd een beetje van de radar verdwenen, maar na het ontdekken van dit topic (en de zoektocht naar een nieuwe leuke hobby) wil ik weer beginnen.
Een heel concrete vraag voor nu: ik ben van plan om morgen e.e.a. aan te schaffen in de lokale winkel. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gewoon even laten informeren door de verkoper? Ik twijfel zeker met betrekking tot de verf. Ik wil natuurlijk genoeg kopen zodat ik een legertje een beetje leuk kan schilderen, maar ik wil er ook weer niet direct 100'en euro's tegenaan gooien.
Ik neem aan dat ik niet de enige ben die stoeit met dit probleem(pje).
Hoi Epicas,
Leuk om te horen dat de hobby weer begint te kriebelen, ondanks dat je er nog nooit echt in gezeten hebt. Je had immers als 12 jaar jochie het geduld niet. Vanwege dit zal je eerst moeten ontdekken of deze kriebel zich echt kan uitmonden in een nieuwe hobby, of dat het puur de nieuw(sgier)igheid is.
Zodoende zou ik je adviseren om te beginnen met een starters set van GW (Games Workshop) zoals
deze. Het is wellicht niet het leger wat je wilt, maar voor 3 tientjes heb je wat modellen, wat verf en een kwast. Tevens bestaan drie van de potjes verf die erbij zitten uit kleuren welke je zeer vaak nodig gaat hebben. Abaddon Black (zwart), Runefang Steel, (lichte metaal kleur) en Agrax Earthshade, de tweede meest gebruikte wash die er is. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een beker (welke je thuis in de kast hebt) wat primer, secondelijm of plastic cement en een hobbymes.
De primer spraycan zou je wat goedkoper kunnen kopen in de bouwmarkt, echter zou ik gewoon de miniatuur primer kopen van GW of AP (Army Painter).
Voor de lijm en een hobbymesje kan je naar een hobby winkel zoals je lokale winkel. Een schilmesje/stanleymes kan ook werken, al zijn deze wat lomper en dus minder geschikt.
Zo ben ik ook begonnen om te kijken of de hobby überhaupt iets voor mij is. Op deze manier hebt je relatief goedkoop alle spullen die je nodig hebt en is de schade beperkt als je toch niet iets voor je is.
Zodra je deze modellen geverfd hebt, heb je voor jezelf wel een beeld of dit iets is waar je mee verder wilt gaan, of dat het leuk was voor een keer. Was het leuk voor een keer, is de schade maar €30-50,- ipv 100-150.-.
Wil je ermee verder, dan zou ik dan pas kijken naar welk leger je wilt, welke kleuren je ervoor wilt gebruiken (het hoeft niet perse de boxart kleuren te zijn) en welke toebehoren je leven als een minipainter makkelijker kunnen maken. Denk hierbij aan betere kwasten zoals @
Uzuhl ook al aangeeft (ik ben het overigens met hem eens), brushsoap en een wetpalette.
Ga je overigens voor de IG (Imperial Guard), kan ik je adviseren om Vallejo verf van de MODEL range te kopen. Dit is een range die zijn oorsprong in de modelbouw voor oorlog-schaalmodellen heeft. Zeer goede verf met wat minder heftige kleuren, ideaal voor de IG dus. Mijn advies is (nog) niet de GAME range te kopen. Deze zijn heftiger/feller kwa kleur en de kwaliteit is een beetje hit en mis, afhankelijk van de kleur. Op een gegeven moment kan je hier zeker verf van kopen, als je weet welke kleuren goed zijn en welke niet. De verf van GW zelf is ook goed, maar relatief duur.
Zodra je je verf gaat kopen, zou ik de 3 primaire kleuren aanhouden en vervolgens de premixed kleuren welke je gaat gebruiken voor je leger. Ik zou geen verf starterskit kopen want dan heb je vaak verf kleuren die je (nog) niet gaat gebruiken.
Ben overigens niet bang om kleuren te mixen. Premixed verf is handig (voor consistentie) maar het niet ' kunnen' mengen zal je beperken als een mini painter. Hier kan je niet snel genoeg mee beginnen.
Laatste tip die ik je mee wilt geven: Kijk vooral veel Youtube beginners video's. Het zelf ontdekken is leuk, maar als iemand je even de standaard valkuilen uitlegt zodat je die kunt vermijden, zal dit je eerste ervaring veel leuker maken. Standaard kuilen zijn o.a. ' In welke weersomstandigheden kan ik primen", "Moet ik mijn verf verdunnen" en " Tot hoever mag mijn (dure) penseel in de verf om deze niet te slopen.
Ik kan je de volgende video's adviseren:
-
Squidmar (Veel tips, voordat je gaat beginnen)
-
Goobertown Hobbies (Veel tips tijdens het verven)
-
Vince Venturella (the Godfather van miniature painting)
Mocht je dan nog vragen hebben, voel je vrij om ze hier te stellen.
Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/