Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

Waarom zou het niet werken?
Als je de slangen er in een koepel vorm in verwerkt, heb je hetzelfde als die solar domes.
Het hangt er vooral van af hoeveel meter slang je er in kan verwerken.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:27

JB

Cédric roelt!

orTixxx schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:39:
[...]

Maar feit is, in onze opzet.. niet gebruiken is eraf halen of bedekken.. water stilstaand of leeg = smelten
Heeft hier gewoon op dak gelegen, no problemo (wel leeg geblazen)! Enige wat ik wel doe is de bak eraf halen zodat de slangen niet meer in een broeikas liggen :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik kreeg gisteren een doos vol speelgoed geleverd. De dag ervoor besteld, dus lekker snel geleverd door Smolders bv!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUXmRJ3q0IRI0RkNoI67t5D2e48=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfqLFAfpeFdpe9zejh4ES7VB.jpg?f=fotoalbum_medium
(De koppeling rechtsonder (op de hele foto, niet de thumbnail) hoort er niet bij, dat is een nalevering die ook binnenkwam).

Dit zijn koppelingen om de solarheaters aan te passen en om een sproeier te maken . De self-seal koppelingen zijn erg handig, dat scheelt een heleboel teflontape!

[ Voor 6% gewijzigd door BounceMeister op 15-07-2020 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mooi om te zien al deze projecten.

Ik heb nog een aantal (stuk of 3) van onderstaande polycarbonaat platen in de tuin staan die weg moeten. Iemand hier die er interesse in heeft? Gratis en voor niets, af te halen in Nijmegen. Wil ik ze daarna wel hier voorbij zien komen als eindresultaat natuurlijk ;). DM maar als je interesse hebt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SGxLS3v.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MDWA00v.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Hey Erik, Hier al eens aan gedacht: YouTube: DIY Solar Pool Heater - Build A Solar Water Heater From Twin Wall Po...

Kleine update:

Ventilatie gaatjes geboord naar aanleiding van plieshout zijn ervaringen. gaat hopelijk gelijk condensvorming tegen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CZXsgC9l.jpg

Tevens de kisten wat schuiner gezet, wel zo handig met afwatering.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ITCGzzKl.jpg

Nu is het voor mij voorlopig ff temps bijhouden, en wachten op de mooie dagen. word weer eens tijd om wat leuke testresultaten te kunnen posten.
Tis hier bij ons alleen maar wisselvallig, bewolkt met af en toe wat zon, maar echt zomers kan ik het allemaal niet noemen.... :'(

Of de nieuwe kistjes verschil maken??Afgelopen zondag ff de boel uurtje laten opwarmen met 20c halfbewolkt...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XvGhHJyl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TOykQgal.jpg

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Goed gevonden!

Ik had geen idee dat die platen zó sterk waren. Ik ben wel bang dat hij binnen de kortste keren vol met alg zit. In dat opzicht zou hij misschien beter de zwarte kant boven kunnen leggen.
Ik ga binnenkort ook kisten maken voor de tyleenslang, maar is dat nog wel nodig wanneer alleen de polycarbonaat plaat volstaat?
ronny191 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:50:
Kleine update:

Ventilatie gaatjes geboord naar aanleiding van plieshout zijn ervaringen. gaat hopelijk gelijk condensvorming tegen.
[Afbeelding]

Tevens de kisten wat schuiner gezet, wel zo handig met afwatering.
[Afbeelding]

Nu is het voor mij voorlopig ff temps bijhouden, en wachten op de mooie dagen. word weer eens tijd om wat leuke testresultaten te kunnen posten.
Tis hier bij ons alleen maar wisselvallig, bewolkt met af en toe wat zon, maar echt zomers kan ik het allemaal niet noemen.... :'(

Of de nieuwe kistjes verschil maken??Afgelopen zondag ff de boel uurtje laten opwarmen met 20c halfbewolkt...
...
Ik hoop dat het voldoende is. Aan de andere kant willen we ook weer niet te veel ventilatie natuurlijk. Ik had ook al zitten denken aan op afstand bedienbare afdekking op een rol, ventilatiekleppen die automatisch open kunnen, te openen bovenkant op de kist of temperatuursensoren die de pomp aansturen indien te heet, etc. We willen natuurlijk niet dat de boel smelt. Best nog lastig allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
yup, ik heb veel verschillende solar heaters zitten bekijken.

uiteindelijk was het in mijn hoofd een fijner idee om water door iets te laten lopen/opwarmen wat al voor water gemaakt was. daar komt de degelijkheid nog als extra plus bij.
Het was ook wel makkelijk dat er zoveel accesoires voor te koop zijn (koppelingen/kranen etc.)

Kebbet al eens eerder gepost, eigenlijk werken alle solar heaters in meer en mindere mate. de kracht komt immers van de zon, we vangen het enkel op. ga je als doe-het-zelver letten op de kleinere details in
kosten/bouwgemak/kwaliteit/rendement, komt tyleen voor mij iedere x als beste uit de bus.

Of bekisting nodig is, ligt echt aan je eigen opstelling en wat voor temp je in welke tijd zou willen halen.
eind deze week kan ik pas mijn eigen metingen posten van diverse setups die ik afgelopen maand heb kunnen doen. daar krijg je een beter beeld over welke richting je zelf opmoet & wat haalbaar is voor jou bad.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:53

Rouwette

Rouwette.com

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A18PG5B05N1M6B&psc=1

https://www.amazon.nl/gp/...?smid=AWYQIQODHEWFB&psc=1
Zullen deze slangen geschikt zijn? Kan niet echt vinden hoe makkelijk ze te buigen zijn.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik zie er ook geen pe-40/zpe of pe-100/hdpe bij staan. PE40 is redelijk te buigen, PE100 is bijna niet te buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
  • Laatst online: 31-01 21:53
Soms is goedkoop duurkoop he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Kleine update, dankzij plieshout en ronny heb ik kunnen constanteren dat mijn 6m3 Intex kapot is.

Zojuist bericht gekregen van Intex dat ze een nieuwe 8m3 gaan opsturen!

Nu heb ik al een andere pomp/filter gekocht en dus over....

Iemand interesse om m over te nemen? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@ronny191 welke slang gebruik jij nu? Ik twijfel toch of ik niet ook die vijverslang ga vervangen voor iets anders. Zo'n 1 m2 te bedekken. Ik krijg er wel temp in maar als zo'n slang niet al te duur is, wil ik het nog wel pogen in mijn vakantie met wat verloopstukken naar 32mm :)

En wellicht toch eens iets met flow gaan spelen... Hier zit er verder niets tussen dus misschien gaat het wel gewoon te hard rond.

[ Voor 19% gewijzigd door JB op 20-07-2020 14:41 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:53

Rouwette

Rouwette.com

orTixxx schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:46:
Kleine update, dankzij plieshout en ronny heb ik kunnen constanteren dat mijn 6m3 Intex kapot is.

Zojuist bericht gekregen van Intex dat ze een nieuwe 8m3 gaan opsturen!

Nu heb ik al een andere pomp/filter gekocht en dus over....

Iemand interesse om m over te nemen? ;-)
Wat is er kapot dan?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Filter scheur, pomp verliest kracht. Maar krijg een hele nieuwe set opgestuurd en 8m3 ipv 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Iemand nog een tip om de 32mm slangen dicht te houden als ik een bypass er tussen wil zetten? Hoger dan bad lukt wel maar hoger dan tuinhuis houden is wat lastig ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
JB schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:45:
Iemand nog een tip om de 32mm slangen dicht te houden als ik een bypass er tussen wil zetten? Hoger dan bad lukt wel maar hoger dan tuinhuis houden is wat lastig ;)
Zorgen dat je maar 1 kant van de slang per keer "open" hebt en de andere kant dicht houden. (Bijv. pomp op "closed" zetten, of een plug in de ingang/uitgang in het zwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
JB schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:45:
Ducktape!

32mm stop tyleen werkt ook

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjYUwygVS79XBs9I7X3OO0Hwlmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwatpIgY0Jm6gzGjgrgtu94J.jpg?f=fotoalbum_large

Waar die doppen van zwembad niet allemaal handig voor zijn :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Blijft hier toch kriebelen om meer rendement uit alles te krijgen. Situatie al vaker beschreven; zwembad staat hele ochtend in de schaduw dus temp erin krijgen is lastig. Nu heb ik vorig jaar met 30m vijverslang van 32mm een begin gemaakt maar krijg het alleen met een paar dagen echt warm weer (27+ graden) het water lekker boven de 28 graden. Dit jaar een kap erop gemaakt zodat de collector uit de wind ligt en dit scheelt wel zo lijkt maar echte tools om het te meten heb ik niet. Enige wat ik kan zien is de water temp (gemeten op de bodem). Nog niet eerder gepoogd de flow aan te passen. Heb nu dus die bypass kit er tussen gezet

Zou het rendement hoger worden met tyleen 16mm (dus kleinere doorvoer) en dan eventueel 1x 50m of 2x 25m fabriceren op dezelfde 1m2 die ik nu heb met de 30m vijverslang van 32 mm? Heb niet de ruimte om en en te doen want dan moet ik naar een andere gedeelte in de tuin en daar is vanwege allerlei andere zaken zoals terras/stoep etc niet handig te geraken. De variablen veranderen dan zo;

- meer lengte 50m vs 30m en eventueel 2x parallel 25m
- kleinere doorvoer 16mm vs 32mm

Wil er best nog wat geld tegenaan gooien (binnen de perken) maar moet wel zin hebben. Het zal dan ook erg lastig zijn denk ik om hier vtv iets nuttigs over te zeggen? Bijvoorbeeld wordt tyleen echt warmer dan vijverslang etc.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Nou, hoe groot is je bad? Je hebt minimaal dat oppervlakte nodig.. wil je meer en sneller.. dan verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@orTixxx 4 kuub :) dus tyleen of vijverslang is meteen verdubbelen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
32mm is sowieso te dik, hoeveel ruimte heb je exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
@JB Hoe kleiner de slang, hoe dunner het straaltje water wat er doorheen moet. Hoe dunner het straaltje water, hoe makkelijker het opwarmt. plasje water word veel sneller heet, dan een diepe emmer water toch?

Reden voor tyleen is al reeds uitgelegd, en 16mm is de kleinste maat die ze verkopen, das de enige reden eigenlijk.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

orTixxx schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:59:
32mm is sowieso te dik, hoeveel ruimte heb je exact?
Hoe bedoel je te dik? Ik heb alles gemaakt van 32mm vijverslang? Vanuit bad 10m naar ZFP, dan naar 30m collector en daarna weer 10m retour bad in?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ronny191 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:01:
@JB Hoe kleiner de slang, hoe dunner het straaltje water wat er doorheen moet. Hoe dunner het straaltje water, hoe makkelijker het opwarmt. plasje water word veel sneller heet, dan een diepe emmer water toch?

Reden voor tyleen is al reeds uitgelegd, en 16mm is de kleinste maat die ze verkopen, das de enige reden eigenlijk.
De reden voor tylen is dan de doorvoer mm? Want vijverslang is ook in andere maten te krijgen en ik lees hier ook dat juist flow belangrijk is?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@JB een situatie overzicht met 1 of meerdere foto's zegt wat meer + maten

+ je zwembad indien mogelijk in de zon zetten helpt ook veel ..

heb je al geprobeert gewoon aan de slang voelen /meten ? als het water wat je invoert "te warm" is . zal het zijn max bereikt hebben .. vanaf dat punt is de slang "te lang" ..

dus in = bv 18 graden .. uit is 30 graden .. zolang je temp aan de slang nog onder de 30 graden is .. heb je de max lengte niet bereikt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
32mm schijnt bij veel mensen nogal last te geven met valse lucht. wellicht is de pompcapaciteit hier gewoon niet op afgestemd om een 32mm leiding 3 mtr omhoog goed te vullen.

te klein kan funest zijn voor je pomp, ik jaag de mijne al in het geel als ik alles door de collectors gooi, dus zou zeker niet kleiner willen nee i.v.m. voldoende flow te genereren.

Bij EPDM zijn de kanaaltjes nog VEEL kleiner, maar die werken met dikke collectorbuizen die de flow "verdelen".

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Wat ronny zei.. 50m tyleen 16mm heb je al
Voor 24€. Het is beter bestand tegen chemicaliën en UV. Het is en en, en flow en slang en opbouw. Maar het kan ook met 16mm vijverslang denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ronny191 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:05:
32mm schijnt bij veel mensen nogal last te geven met valse lucht. wellicht is de pompcapaciteit hier gewoon niet op afgestemd om een 32mm leiding 3 mtr omhoog goed te vullen.

te klein kan funest zijn voor je pomp, ik jaag de mijne al in het geel als ik alles door de collectors gooi, dus zou zeker niet kleiner willen nee i.v.m. voldoende flow te genereren.

Bij EPDM zijn de kanaaltjes nog VEEL kleiner, maar die werken met dikke collectorbuizen die de flow "verdelen".
het zou werken als we een formule kunnen achterhalen waarmee je vanaf 1 dikke naar ? aantal dunne kan berekenen..

jou probleem is het venturi effect oid .. als je de flow = 4700L per minuut en druk = 2 bar als je de flow vervolgens versmalt verhoog je de druk .. MAAR leiding werk heeft ook weerstand X en max "druk" . die er vrij doorheen vloeit .. dus ergens moet je systeem gaan knappen .. of druk verminderen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Druk problemen heb ik niet echt het komt als een "jet" terug in bad en de laatste keer dat ik gepoogd heb dit te meten dacht ik zo'n 1 graden verschil tussen bad en ingang te meten door de sensor geruime tijd in dat gat te houden :) Dus dacht wellicht nog met een bypass te gaan proberen maar de variablen zijn erg lastig en bij iedereen anders.

Mijn pomp komt niet boven 1 bar en heb ook geen lucht in de leiding. Wellicht is dit wel het max haalbare in de huidige setting. Bad ergens anders zetten in de volle zon is ook geen optie helaas :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Nogmaals, wat is l x b van je dak wat je kwijt kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

orTixxx schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:17:
Nogmaals, wat is l x b van je dak wat je kwijt kunt?
Dat gaf ik al aan. Meer ruimte heb ik niet echt dan dit. Het dak is schuin, loopt taps en dat is lastig met bak etc. 1-1,5 m2 is nog enigzins handig te benutten. Dus voor mij is het of deze opstelling verbeterd krijgen, of tyleen of als dat ook geen soelaas biedt niets doen en dat is gewoonweg lastig helder te krijgen zonder geld uit te moeten geven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/9883fa1a2220c535bc58e90e8c495d728c1ea1f8/?url=https%3A%2F%2Fimgup.nl%2Fimages%2F2019%2F07%2F04%2Findex.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/221e436afc38752bf297f47b786d604781adb1f5/?url=https%3A%2F%2Fimgup.nl%2Fimages%2F2019%2F07%2F04%2Fsolar.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-mWxnBkZ1JBoqtuCudBZLt9UGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQR1OIUVIbiW6GipXasvK2aO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door JB op 21-07-2020 15:07 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Nou, wat ik zelf zou doen; tyleen helemaal vullen met beschikbare oppervlakte (1 lengte) afdekken en kijken wat er gebeurd. Je kan wel bijna 100m kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

orTixxx schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:36:
Nou, wat ik zelf zou doen; tyleen helemaal vullen met beschikbare oppervlakte (1 lengte) afdekken en kijken wat er gebeurd. Je kan wel bijna 100m kwijt?
Daar ben ik ook zeker voor de porren :) het verschil tussen tyleen en vijverslang krijg ik niet helder. Ook de doorvoer heb ik nog vraagtekens als ik slang ga kopen alsmede parallel ja/nee. De bypass zit er nu tussen dus flow kan ik beinvloeden. Zou je dan voor 25mm of 16mm gaan?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orTixxx
16 sowieso, misschien 20 ivm handiger te koppelen naar 32mm ;-)

Ik heb ook een bypass er tussen en beïnvloed de flow ermee.. van 200 tot 1700+ liter ;-) Gewoon temp meten en harder / zachter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

@JB Ik heb het ook op een rooster van 1,8 x 1,8 m maar ik heb 2 buizen naast elkaar opgerold.
Daardoor krijg je minder tegendruk. (effectief dubbele diameter)
Zo te zien kun je dat zelf ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

cdoens schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:53:
@JB Ik heb het ook op een rooster van 1,8 x 1,8 m maar ik heb 2 buizen naast elkaar opgerold.
Daardoor krijg je minder tegendruk. (effectief dubbele diameter)
Zo te zien kun je dat zelf ook doen?
Ik heb dat bovenste deel gebogen om het om de nok van het dak te kunnen hangen :)

@cdoens welke dikte heb jij? Twijfel nog tussen 16 of 20 mm. Ik ga terug van 32 mm maar met 16 mm is het meer oppervlak minder flow en bij 20 mm is het andersom :X

[ Voor 17% gewijzigd door JB op 21-07-2020 10:58 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Als je qua beschikbare ruimte vast zit aan een vast aantal vierkante mtrs, komen er meer variabelen de hoek om kijken

- het aantal liters wat je in die ruimte opwarmt verschilt.
- 20mm is een stuk moeilijker te buigen en zal aanzienlijk minder mtrs benutten op jou ruimte.
- wanddikte van 20mm is dikker, dus minder warmte overdracht, daarbij is het volume water ook meer in de slang, wat wederom minder warmte overdacht geeft.

Dit is te compenseren met lagere flow, maar te lage flow heeft weer zijn eigen problemen dat je in de aantal beschikbare zonuren niet heel je bad kunt verwarmen.

Enige pluspunt is voor mij het vergelijk, omdat de meeste hier voor 16mm gaan.
Details daargelaten, geeft 20mm al een hele verbetering tov 32mm!

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

JB schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:55:
[...]

Ik heb dat bovenste deel gebogen om het om de nok van het dak te kunnen hangen :)

@cdoens welke dikte heb jij? Twijfel nog tussen 16 of 20 mm. Ik ga terug van 32 mm maar met 16 mm is het meer oppervlak minder flow en bij 20 mm is het andersom :X
Bij mij ligt er 25 mm op het dak want ik wilde niet te dun gaan ivm de weerstand.

Deze week komen de spullen binnen voor de frequentieregelaar en kan ik de pomp terugschroeven in flow waardoor ik stroom kan besparen (pomp doet 500 watt en dat is een beetje overkill qua flow)
En als blijkt dat de warmtewisselaar nog niet goed presteert, maak ik er misschien nog eentje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
cdoens schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:36:
[...]

Bij mij ligt er 25 mm op het dak want ik wilde niet te dun gaan ivm de weerstand.

Deze week komen de spullen binnen voor de frequentieregelaar en kan ik de pomp terugschroeven in flow waardoor ik stroom kan besparen (pomp doet 500 watt en dat is een beetje overkill qua flow)
En als blijkt dat de warmtewisselaar nog niet goed presteert, maak ik er misschien nog eentje bij.
Welke pomp heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Een 9m3 Pentair. Dus met 2 uur draaien zou het hele zwembad ververst zijn.
De pomp die we in eerste instantie wilden, was niet leverbaar dus kregen we dit aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Zo, net binnen komen. Iemand intresse? Voordat ik m op marktplaats gooi ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXJq_pbR1UNPDlnYeVPi_t1rvlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdCQXEwQQY5K7Rm6lfWp2eIt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
cdoens schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:53:
Een 9m3 Pentair. Dus met 2 uur draaien zou het hele zwembad ververst zijn.
De pomp die we in eerste instantie wilden, was niet leverbaar dus kregen we dit aanbod.
Linkje van je freq? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

https://www.tme.eu/nl/det...ves/ode-3-120070-1012-01/

Simpel kastje ernaast aan de muur met een potmetertje en een aan/uit/knop en dan hoop ik klaar te zijn met de setup en kan ik de boel gaan aftimmeren. De garage waar de pomp in staat, wordt ook mijn klusruimte dus enige vorm van geluidsdemping zou fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ronny191 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:33:
Als je qua beschikbare ruimte vast zit aan een vast aantal vierkante mtrs, komen er meer variabelen de hoek om kijken

- het aantal liters wat je in die ruimte opwarmt verschilt.
- 20mm is een stuk moeilijker te buigen en zal aanzienlijk minder mtrs benutten op jou ruimte.
- wanddikte van 20mm is dikker, dus minder warmte overdracht, daarbij is het volume water ook meer in de slang, wat wederom minder warmte overdacht geeft.

Dit is te compenseren met lagere flow, maar te lage flow heeft weer zijn eigen problemen dat je in de aantal beschikbare zonuren niet heel je bad kunt verwarmen.

Enige pluspunt is voor mij het vergelijk, omdat de meeste hier voor 16mm gaan.
Details daargelaten, geeft 20mm al een hele verbetering tov 32mm!
Dan heb je het over een KIWA gekeurde slang? Een ongekeurde 20mm vind ik ook met minder wanddikte dan een 16mm namelijk alleen je wil ook weer niet dat je slang springt. Aan jouw blauwe lijn over de slang te zien, heb jij KIWA gekeurde slang gekocht met wanddikte 1,8mm :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orTixxx
JB schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:02:
[...]

Dan heb je het over een KIWA gekeurde slang? Een ongekeurde 20mm vind ik ook met minder wanddikte dan een 16mm namelijk alleen je wil ook weer niet dat je slang springt. Aan jouw blauwe lijn over de slang te zien, heb jij KIWA gekeurde slang gekocht met wanddikte 1,8mm :?
https://smoldersbv.nl/tyl...n/tyleenslang-pe-40-kiwa/

DeZe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Dikke Update:

Ik zie nog steeds weinig mensen met omheining rond hun zwembad, het kan toch een hoop ellende voor zijn. zowel voor kleine kids met al die metalen stangen, als voor het bad zelf. een paar ouder-ogen zijn niet altijd voldoende op een drukke gezellige middag met vrienden.

Ons "hekketje" blijft tot nu toe prima staan zonder dat het goed verankerd staat. moet immers in het najaar weer allemaal netjes weggehaald kunnen worden voor mijn hoge-hak-barbie (lees: vrouw)
Buitenom de extra veiligheid voor de kids en het buiten knaag-afstand houden van bovengenoemd huisdier, het konijn, heeft het hek ook al meermaals dienst gedaan als droogrek voor handdoeken en zwemkledij.
Hek begon toch wel beetje door te buigen, dus ook daar maar zo goed als deze amateur kon, 2 steuntjes "zwevend" geplaatst. bad beweegt nogal met paar kids erin.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iTmVtNtl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NPf17Atl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iiIL8jol.jpg

De collector resultaten!!

Zoals we weten is het nogal vaak bewolkt deze maand, wat voor een zonnen-collector nogal funest kan zijn. Wil op voorhand dan ook even melden dat onderstaande temps zijn afgerond op hele graden, en het hier gaat om het vergelijk tussen diverse opstellingen van de coll., en de verbeteringen die enkel in onze situatie (woonplaats, bad, aantal coll, etc, etc) te zien waren. Ook wil ik het liever wat simpel en overzichtelijk voor iedereen neer kunnen zetten, want in details word het een eindeloos verhaal.
Uiteraard zijn vergelijkbare resultaten voor de lezers/bouwers van tyleen collectoren hier prima haalbaar.

Serie vs parallel?

Hoewel het in serie zetten van je coll. zeker nog warmte zou pakken uit die laatste paar zonnestralen in het najaar, is bij ons wel gebleken dat parallel, de juiste setup is. De belasting voor je pompmotor word er stukken minder van, daarbij dus ook de hoorbaarheid van je pomp & verleng je hiermee tevens de levensduur. Het geeft ook minder stress op de tyleen slang en al zijn koppelingen en kogelkranen.
Dankzij de veel betere flow verwarm je simpelweg meer water in een snellere tijd.

Flow-rate

De ideale flowrate ligt voor een ieder net wat hoger of lager. het best zou een variabele flowrate zijn wat al eerder is besproken in dit topic. Maar voor de meeste opzetbaden kun je wel stellen dat een flow vanaf 400/500ltr p/uur t/m 1000+ ltr p/uur voldoende is om mee te spelen.

Neem ons bad nog even ter voorbeeld
400 x 200 cm is goed voor een totale inhoud van 8000L.
Echter, dit bad kun je niet tot aan de rand vullen, dus eerder 7000L en met wat geklots & gespetter zal er een dikke 6500L van overblijven. je mag stellen dat je in de zomer een goeie 10 uur van de zon krijgt om te verwarmen, veel meer zit er na al dat testen niet in.

Zouden we de flow te laag zetten op 200L p/uur, bij een bad van 20c gebeurd het volgende:
je kunt al in de vroege & late uurtjes genieten van wellicht 5c warmer uit de coll.
Je kunt in de piekuren al snel genieten van wellicht 13c warmer uit de coll.
Dat geeft ong. een gemiddelde over de dag van 10c. in die 10 uren krijg je dan totaal 2000L verwamd water van 30c. Dit word vermengd met de overige 4500L die je niet door de coll. hebt kunnen pompen. Oftewel, 2/3de gaat verloren. een totale verwarming van ong. 3c is het resultaat.

Zouden we de flow te hoog zetten op 1200L p/uur, bij een bad van 20c gebeurd het volgende:
je kunt in de vroege en late uurtjes geen enkele verwarming meten uit je retourslang. het stroomt er simpelweg te hard doorheen om maar enige meetbare vorm van verwarming te zien. Bij 20c bad en bv 18c buitentemp zou je zelfs afkoeling kunnen riskeren.
Je kunt in de piekuren genieten van slechts 1c warmer uit de coll. maar in die 4 uurtjes gooi je er wel even 4800L doorheen! met als gevolg dat 3/4de van je bad ineens 4 graden warmer is. maar ook hier moet het resterende 1/4de deel vermengd worden, en is ook hier de totale verwarming van ong 3c het resultaat.

Een mooi streven voor het beste rendement blijft dan ook 1 graad verschil (mits zonnig weer!) dit betekend voor velen:

wanneer je, in alle mogelijke afstellingen minder dan 1 graad haalt, je solar opstelling niet toereikend is voor je bad.
Wanneer je, in alle mogelijke afstellingen meer dan 1 graad haalt, je flow niet toereikend is voor je bad.

Een mooie middenweg zou dan zijn om op het heetst van de dag te zorgen dat je vaste flow zo ingesteld staat, je een verschil meet van 1,5 - 2 graden. zodoende hou je voor- en na de heetste piek uren nog 1 graad verwarming over. Bij ons schommelt dat zo rond de 700-800L p/uur. wat ongeveer een graad of 6c oplevert bij een zonnige 20c dag. Echter dit was nog voordat alle 3 de coll. bekist waren, en we hebben nog geen tropische temps gehad, dan zou het zomaar 8-9c per dag kunnen zijn. we gaan het zien.

In onderstaande temp data staat achter de datum telkens de max afgegeven temp voor die dag volgens weeronline. dit is immers de app die we thuis gebruiken, en zodoende kunnen we inschatten wanneer de kids kunnen zwemmen. daaronder vinden we de gemeten bad temperatuur. We hebben ook al kunnen ervaren dat voor 9:00 en na 20:00 de collectors geen verwarming meer opleveren. bij een koude bewolkte dag zou je buiten deze tijden zelfs een afname kunnen zien in temps. Voor ons is een 9-tal uren voldoende om het 8m3 bad schoon te houden, en daar zijn de vernoemde tijden dus op afgestemd. de niet vermelde dagen waren ofwel door werk ofwel door regen niet noemenswaardig.

3x coll.1x bekist - 2x zonder plexiglas - parallel
Flowrate: 650 ltr p/uur
Draaiuren pomp: 10 uur - 9:00 t/m 19:00

6 mei 17c
Ochtend 15c
Namiddag 21c

7 mei 19c
Ochtend 18c
Namiddag 23c

-----------------------------------------------------------------------
3x coll. 1x bekist - 2x enkel kanaalplaat erover - parallel
flowrate: 650ltr p/uur.
Draaiuren pomp: 9 uur - 9:00 t/m 18:00

19 mei 23c
Ochtend 21c
Namiddag 26c

20 mei 24c
Ochtend 22c
Namiddag 27c

-----------------------------------------------------------
3x coll. Alles bekist - parallel
Flowrate: 800ltr p/uur.
Draaiuren pomp: 7 uur - 10:30 t/m 17:30

12 juli 20c
Ochtend 19c
Namiddag 23c

13 juli 20c
Ochtend 20c
Namiddag 26c

14 juli 18c (bewolkt & regen)
Ochtend 24c
Namiddag 23c

15 juli 19c(bewolkt & regen)
Ochtend 21c
Namiddag 23c

16 juli 18c (bewolkt & regen)
Ochtend 21c
Namiddag 21c

17 juli 21c
Ochtend 20c
Namiddag 26c

18 juli 23c (licht bewolkt)
Ochtend 24c
Namiddag 27c

19 juli 19c (licht bewolkt)
Ochtend 23c
Namiddag 24c

20 juli 19c
Ochtend 21
Namiddag 27c

--------------------------------------------------------------
Flowrate: 650ltr p/uur.

21 juli 19c (licht bewolkt)
Ochtend 22c
namiddag 26c

De bekisting laat een hogere Flow rate toe. en is er bij een wolkje nog genoeg warmte aanwezig om af te geven aan het water. hierdoor is het nu mogelijk om in 2 uur minder, bij een minder warme dag, ook 6c verwarming te halen.

We kunnen wel stellen dat bekisten van een coll. zeker nut heeft bij weinig ruimte, maar dit komt met een meerprijs aan materialen en de zin/tijd om zoiets te bouwen. indien de ruimte op je dak voldoende is, zou je eerder voor meer tyleenslang moeten gaan, dan het optimaliseren van de huidige meters tyleen die je al hebt liggen. Weet wel, ook bij meer meters tyleen komen kosten van koppelingen of zwaardere pomp/ te lage flow om de hoek kijken vanwege extra weerstand.

Als het om zonnen energie gaat, kunnen alle beetjes helpen. het verliezen van temps in de nachts is een even zo grote zorg als het opwarmen ervan. Bij een koude nacht kun je al snel 5c verliezen. dankzij onderstaande opstelling hebben wij bij een normale nacht een verlies van 2c. Vergeet ook niet dat de kids niet pas willen zwemmen om 19:00 als jou 10 pompuren erop zitten. bij 3 dagen zomers zonnig weer probeer je dan ook op dag 1 het bad zoveel mogelijk te verwarmen, om de volgende dag bv al met 23c opnieuw te beginnen. het loont dan ook om even je eigen bad onder de loep te nemen. je bad de hele dag in de volle zon hebben staan, maakt wel verschil. hier onze opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xN6HpTUl.jpg

Rood: - Noppenfolie OP het bad
- Schuimtegels ONDER het bad
- Retourslang collectors loost het warme water op de bodem van het bad

Groen: - Aanvoer naar filerpomp, zo ver mogelijk weg van de warme coll. retourslang.
Blauw: - Retour water wat via de bypass onverwarmd het bad terug instroomt

Doel
ronny191 in "Zwembad verwarmen DIY" ronny191 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:45

Wilde het bad voor meerdere jaren op kunnen zetten, en de zwemperiode zoveel mogelijk uit kunnen rekken. Veelgehoorde problemen waren meestal de te lage temperaturen buiten het hoogzomer seizoen.

Eisen: minimale watertemp van 24-25c is voor kids goed genoeg. daaronder is het te koud voor ze.
Weten wat je wilt, helpt je enorm om de juiste beslissingen te maken. Zonder doel blijft het aanmodderen of eindeloos verbeteren. De meesten van ons willen de kosten ook nog een beetje in de hand houden.
Vooraf eens bekijken wat het echt kan gaan kosten, kan de nodige kopzorgen al besparen in een gezin. een redelijk zwembad met verwarming is puur luxe en prijzig in aanschaf en onderhoud.
Wees bereid om er wat tijd in te kunnen steken, anders is het zonde van het geld.

Want voor vele van ons begon het allemaal bij die aanbieding in de winkel, de buurman had er ook "zo-eentje" een Bestway badje met pomp voor een paar tientjes, das goed te doen dacht jij toen nog....... ;)

Iedereen weer enorm bedankt voor de adviezen, foto's en intresse. we gaan gewoon lekker verder, laat die zonnige dagen nou eens beginnen :(

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
ronny191 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:15:
Weten wat je wilt, helpt je enorm om de juiste beslissingen te maken. Zonder doel blijft het aanmodderen of eindeloos verbeteren. De meesten van ons willen de kosten ook nog een beetje in de hand houden.
Vooraf eens bekijken wat het echt kan gaan kosten, kan de nodige kopzorgen al besparen in een gezin. een redelijk zwembad met verwarming is puur luxe en prijzig in aanschaf en onderhoud.
Wees bereid om er wat tijd in te kunnen steken, anders is het zonde van het geld.
Mijn doel was met gemak een warm bad (29°C). Heb lang gedacht over zonnecollectoren, eventueel aangevuld met een haard om 's avonds bij te stoken. Toen ik ging uitrekenen wat me dat zou kosten, was de keuze snel gemaakt: een warmtepomp! (daarbij ging ik qua kosten trouwens wel uit van EPDM matten)

Als ik de resultaten van jouw zonnecollectoren zie, dan ben ik erg blij met mijn keuze. Met zonnecollectoren blijft het lastig om steady 25°C+ temperaturen voor het bad te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
ralph075 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Mijn doel was met gemak een warm bad (29°C). Heb lang gedacht over zonnecollectoren, eventueel aangevuld met een haard om 's avonds bij te stoken. Toen ik ging uitrekenen wat me dat zou kosten, was de keuze snel gemaakt: een warmtepomp! (daarbij ging ik qua kosten trouwens wel uit van EPDM matten)

Als ik de resultaten van jouw zonnecollectoren zie, dan ben ik erg blij met mijn keuze. Met zonnecollectoren blijft het lastig om steady 25°C+ temperaturen voor het bad te handhaven.
Ik snap jouw keuze wel. Al zou een warmtepomp zelfs duurder uitkomen, je hebt er zo veel meer gemak/comfort van. Je kunt hem gebruiken zo lang je wilt, alleen worden de kosten wat hoger wanneer het buiten kouder wordt, maar je zit dan wel in een warm bad terwijl wij ons bad dan al aan het opruimen zijn. ;)

Een zonnecollector heeft ook wel weer iets speciaals, zo van de zon je zwembad gratis* warm maken.

*=dan vergeten we even de hoofdpijn van alles berekenen, bedenken en de fouten de we maken en alle kosten voor materiaal, gereedschap etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ronny191 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:15:
Ik zie nog steeds weinig mensen met omheining rond hun zwembad, het kan toch een hoop ellende voor zijn. zowel voor kleine kids met al die metalen stangen, als voor het bad zelf. een paar ouder-ogen zijn niet altijd voldoende op een drukke gezellige middag met vrienden.
Eerlijkheids halve vind ik dit niet echt een verbetering.
Je hekje is lager, kan omvallen, kan splinteren en als het kind al in het zwembad zou kunnen klauteren, dan heb je de ideale trap er naast gezet.
Ik zou trouwens gewoon nog een spanbandje eromheen trekken, dan blijft het hekje netjes vast aan het bad. Of een gaatje in het balkje met een tiewrap, of een stukje klittenband (de haakjes vastmaken op de balk, en dan een lusjes stuk om de buis en vastklitten).

Daarnaast ben ik benieuwd hoe je de trap beveiligd, want dat is natuurlijk de plaats waar het misgaat. Juist als grotere kinderen in en uit rennen krijg je eerder dat er een poort open blijft staan of een klaptrap gewoon naar beneden blijft. Gaan de grotere kinderen even naar binnen voor een ijsje, sta jij op z'n kop in een vriezer en ligt de kleine in het zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
@ralph075 tuurlijk is een warmtepomp beter, en iedereen gaat anders om met zijn zwembad. Je kunt alleen geen vergelijk maken tussen tyleen en WP. Je zit een keus te overwegen tussen een kampvuur en een inductieplaat? Tja dan zou ik het ook wel weten!

@TheGhostInc hek staat vast aan de schutting, dit was enkel tegen het leunen, maar die gaatjes en klitteband is een goeie! Het bad beweegt en daar kan je niets aan vast zetten.

100% veilig kan niet, dus hebben we als ouder ook een rol. Als jij met je kop in de vriezer zit, terwijl de kids gaan zwemmen zonder toezicht ben je al fout bezig. De trap kun je inderdaad een deel van losklikke en op de trap zelf vastplaatsen, dat krijgen onze kids er echt niet af. Bad is ook nogal hoog om zomaar in te klimmen. Wij hebben besloten erbij te blijven als ze willen zwemmen. Meestal zit ik er zelf ook in. En na het zwemmen kan noppenfolie weer terug en alles dicht, onze kids gaan niet zomaar in het bad, we moeten ze toch helpen met zwemkleding en handoeken etc.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

heel goed om te zien dat er aan de veiligheid wordt gedacht.
Aangezien we een inbouw zwembad hebben, hebben we PVC buizen in de grond geboord waar houten paaltjes in passen. Aan de paaltjes kunnen we eenvoudig een PVC hekwerk ophangen.
Diverse van onze neefjes en nichtjes hebben nog geen zwemdiploma dus dan komt veiligheid vooraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 12:11

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Toch ook maar begonnen met mijn bypass maar het is toch allemaal wel zwaar lomp met 32mm...
Kon ook niet alles overal vandaan krijgen de afgelopen weken, heb nu mijn zwembadslang op een stuk 32mm tyleen aangesloten maar het blijft toch lekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPSQLFMPSGrTNzMTz9qf9WzGv9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3janralPIaa6NgYx1AOrPtV.jpg?f=fotoalbum_large

Meer teflon gebruiken of toch gewoon een andere constructie voor dat stuk gaan maken?

Morgen maar eens rustig kijken of ik een mooi bakje kan maken met mijn 16mm tyleenslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 16:12
Ik heb loodgieter putty gebruikt om mijn aansluiting waterdicht te krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
NightHawk4 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:49:
Toch ook maar begonnen met mijn bypass maar het is toch allemaal wel zwaar lomp met 32mm...
Kon ook niet alles overal vandaan krijgen de afgelopen weken, heb nu mijn zwembadslang op een stuk 32mm tyleen aangesloten maar het blijft toch lekken.

[Afbeelding]

Meer teflon gebruiken of toch gewoon een andere constructie voor dat stuk gaan maken?

Morgen maar eens rustig kijken of ik een mooi bakje kan maken met mijn 16mm tyleenslang.
Een slangtule met schroefdraad naar een tyleenkoppeling met schroefdraad zou moeten werken.
https://smoldersbv.nl/losse-producten/819723-32-mm-x-1/
https://smoldersbv.nl/los...83-1-x-34-x-31-mm-10-bar/

Ik doe er zoveel teflontape omheen zodat de zwembadslang er met wat moeite op gaat, beetje natmaken of een klein drupje afwas uitsmeren zodat 't beter glijdt, en dan vastdraaien met de slangklem.

[ Voor 0% gewijzigd door BounceMeister op 23-07-2020 12:50 . Reden: Verkeerde koppeling gelinkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

BounceMeister schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:37:
[...]

Een slangtule met schroefdraad naar een tyleenkoppeling met schroefdraad zou moeten werken.
https://smoldersbv.nl/losse-producten/819763-32-mm-x-1/
https://smoldersbv.nl/los...83-1-x-34-x-31-mm-10-bar/

Ik doe er zoveel teflontape omheen zodat de zwembadslang er met wat moeite op gaat, beetje natmaken of een klein drupje afwas uitsmeren zodat 't beter glijdt, en dan vastdraaien met de slangklem.
hmpf das gelijk weer 30€ verder :/ .....leuk beetje knutselen maar het begint onderhand lekker in de papieren te lopen en ik heb nog niet eens warm water 8)7 :F

Eerst even kijken of teflon het oplost en vandaag maar eens aan de bak met tyleen beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
NightHawk4 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:25:
[...]

hmpf das gelijk weer 30€ verder :/ .....leuk beetje knutselen maar het begint onderhand lekker in de papieren te lopen en ik heb nog niet eens warm water 8)7 :F

Eerst even kijken of teflon het oplost en vandaag maar eens aan de bak met tyleen beginnen :P
Dat denk ik ook elke keer. Het tikt aardig aan met al die onderdelen. ;)
Zelfde met een kist maken om de spiralen af te dekken. Hout is bijna even duur als goud tegenwoordig, polycarbonaat idem en dan alle zooi die je verder nog nodig hebt om alles af te werken.
Het is inmiddels een vrij dure hobby geworden. Het project met de kisten loopt vertraging op en het zwembad is al een paar weken te koud om in te zwemmen.
Dit weekend is er weer regen voorspeld, dus dat schiet ook lekker op. :/

Edit,
Ik zie dat ik de verkeerde koppeling had gelinkt. Die had messing binnendraad, terwijl kunststof ook goed is.
Ik heb dat nu aangepast.

[ Voor 10% gewijzigd door BounceMeister op 23-07-2020 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sammyZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 07:52
@NightHawk4 er moet geen teflon tape tussen tyleen koppelingen hierdoor verliest de koppeling juist zijn werking. gebruik enkel teflon bij schroefdraad koppelingen. Wat bij tyleen belangrijk is is dat je een rechte zaag snede hebt en hebt afgebraamd ook dat de tyleenbuis rond is en niet ovaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
sammyZ schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:52:
@NightHawk4 er moet geen teflon tape tussen tyleen koppelingen hierdoor verliest de koppeling juist zijn werking. gebruik enkel teflon bij schroefdraad koppelingen. Wat bij tyleen belangrijk is is dat je een rechte zaag snede hebt en hebt afgebraamd ook dat de tyleenbuis rond is en niet ovaal.
Hij wilde de zwembadslang direct op een gladde tyleenbuis klemmen.

[ Voor 4% gewijzigd door BounceMeister op 23-07-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

BounceMeister schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:59:
[...]

Hij wilde de zwembadslang direct op een gladde tyleenbuis klemmen.
Met een bredere slangklem en een pakhuis meer teflon werkt het nu wel ff :9
Tijdelijke oplossing....ik ga weer ff sjoppen denk ik.

Slangen ook gezaagd wat gewoon ruk is....iemand een tip voor een buistang? :>
Edit,
Ik zie dat ik de verkeerde koppeling had gelinkt. Die had messing binnendraad, terwijl kunststof ook goed is.
Ik heb dat nu aangepast.
Dank dat scheelt idd een hoop, had ik ook zo snel ff niet gezien. Liggen er al 4 in mijn mandje :9

[ Voor 28% gewijzigd door NightHawk4 op 23-07-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
NightHawk4 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:03:
[...]

Met een bredere slangklem en een pakhuis meer teflon werkt het nu wel ff :9
Tijdelijke oplossing....ik ga weer ff sjoppen denk ik.

Slangen ook gezaagd wat gewoon ruk is....iemand een tip voor een buistang? :>

[...]

Dank dat scheelt idd een hoop, had ik ook zo snel ff niet gezien. Liggen er al 4 in mijn mandje :9
Ik knip 20mm tyleenslang met een snoeischaar, dat knipt mooi recht. Geen idee of 32mm daar ook tussen past.
Wanneer je het zaagt, moet je het netjes afbramen want de rand moet recht en glad zijn. Grotere diameters moeten ook een beetje afgeschuind worden las ik. Ik weet niet of 32mm daar al onder valt.

Teflontape koop ik met meerdere rolletjes tegelijk bij toolstation. Stukken goedkoper dan de standaard bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orTixxx
BounceMeister schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:41:
[...]

Ik knip 20mm tyleenslang met een snoeischaar, dat knipt mooi recht. Geen idee of 32mm daar ook tussen past.
Ik doe het met een tupperware keukenschaar voor 32mm en 16mm, of tapijt stanleymes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
ronny191 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:32:
@ralph075 tuurlijk is een warmtepomp beter, en iedereen gaat anders om met zijn zwembad. Je kunt alleen geen vergelijk maken tussen tyleen en WP. Je zit een keus te overwegen tussen een kampvuur en een inductieplaat? Tja dan zou ik het ook wel weten!
Mooie vergelijking, kampvuur vs inductie, en ja, het klopt dat het een wereld van verschil is. Echter wel een overwogen keuze.
BounceMeister schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:39:
[...]

Dat denk ik ook elke keer. Het tikt aardig aan met al die onderdelen. ;)
Zelfde met een kist maken om de spiralen af te dekken. Hout is bijna even duur als goud tegenwoordig, polycarbonaat idem en dan alle zooi die je verder nog nodig hebt om alles af te werken.
Het is inmiddels een vrij dure hobby geworden.
Dit is dus wat ik bij het inlezen en voorbereiden van het aanleggen van EPDM matten/haard/zelfbouwslangen al in de gaten kreeg, stiekem lopen de kosten dan best hard op. Het meest storende vond ik uiteindelijk dat ik met deze setup nog steeds weinig warmte garantie zou hebben als het weer wat minder zomers is (en daarbij meegenomen de bouwkosten van de setup.)

Neem daarbij de tijd die het kost om het te realiseren en de het feit dat ik ook gemak wilde hebben, toen was mijn keuze voor een warmtepomp vrij snel definitief (eerlijk is eerlijk: ook de WAF was een stuk hoger voor de WP, dat telde ook nog mee ;) )
Het project met de kisten loopt vertraging op en het zwembad is al een paar weken te koud om in te zwemmen.
Dit weekend is er weer regen voorspeld, dus dat schiet ook lekker op. :/
Hier wordt al 5 weken vrijwel dagelijks gezwommen, water is elke dag heerlijk op temperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door ralph075 op 25-07-2020 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orTixxx
ralph075 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:47:
Hier wordt al 5 weken vrijwel dagelijks gezwommen, water is elke dag heerlijk op temperatuur.
Mag ik ook weten wat de daadwerkelijke kosten zijn geweest voor de aanschaf, materiaal en dagelijkse stroom kosten? Ben benieuwd hoe duur het in praktijk is icm welke type wp :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
orTixxx schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:58:
[...]

Mag ik ook weten wat de daadwerkelijke kosten zijn geweest voor de aanschaf, materiaal en dagelijkse stroom kosten? Ben benieuwd hoe duur het in praktijk is icm welke type wp :)
Terechte vragen!

De planning was de aanschaf van een warmtepomp met step convertor van 5kW of 6kW, in aanschaf ~€850. Mijn keuze was uiteindelijk op 6kW model gevallen. Toen ik die bestelde waren ze (allebei de modellen) uitverkocht en indicatie was dat ie op z'n vroegst begin augustus leverbaar zouden zijn (ik zie dat ze inmiddels weer op voorraad zijn).

Ik heb de bestelling in eerste instantie laten staan, maar ben in de tussentijd verder blijven kijken/zoeken naar een andere warmtepomp. Wachten tot begin augustus had ik eigenlijk geen zin in. Toen ben ik een beetje uitgeschoten en kwam een full inverter warmtepomp van 7kW tegen, aanschaf van €1200 (momenteel uitverkocht). Vanwege het feit dat dit een full inverter warmtepomp is en omdat deze wel gelijk leverbaar was, heb ik het prijsverschil voor mezelf goed gepraat ;)

Eigenlijk was het de bedoeling om voor aanschaf ~€3/400 goedkoper uit te zijn, wat met die eerste 2 warmtepompen gelukt zou zijn. Dat bedrag (~€850) was ik in mijn berekening en setup ook kwijt geweest aan solar matten en een haard.

Materiaalkosten was gering, een bypass set en 2 extra slangen om de warmtepomp in de ring te plaatsen (eigenlijk materiaal dat ik sowieso al nodig had, ook als ik voor solar was gegaan).

Qua stroomkosten weet ik nog niet precies hoe dat uit gaat pakken. Inschatting tot nu toe is ~€250 voor een heel seizoen, ik calculeer voor de zekerheid het dubbele bedrag in. Dit bedrag is natuurlijk wel afhankelijk van het type (geen/step/full converter) en vermogen van de warmtepomp. Hoeveel water er verwarmd moet worden speelt natuurlijk ook mee.

Stroomkosten heb je met een solar setup natuurlijk niet, maar die extra kosten vind ik het wel waard, als ik daardoor van april/mei tot eind september een zwembad met gegarandeerde, heerlijke temperatuur van 29°C in de tuin heb staan. Het hele gezin heeft er plezier van en het zwembad wordt nu ook daadwerkelijk dagelijks gebruikt.
Dat is mij heel wat waard!

Ik zou het echt zonde van de ruimte vinden als er maandenlang een enorme bak water in de tuin staat, terwijl die over het seizoen misschien maar 30 dagen gebruikt wordt.
Andersom zou ik de stroomkosten trouwens ook zonde gevonden hebben, als die verwarmde bak water in de tuin slechts sporadisch gebruikt zou worden. Wat dat betreft was dat bij aanschaf wel enigszins een gok en ben ik blij te merken dat het zwembad nu vrijwel dagelijks wordt gebruikt, regen is ook niet per se een belemmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Nice verhaal! Ja, epdm matten zijn stervesduur. Hoe groot is je bad? Want je komt uit op 2-2.5€ stroom kosten per dag voor 4 maanden? (Of 5-6€ Icm 500€) als daadwerkelijk je bad elke dag wordt gebruikt.. is het wel waard.

Mijn visie is, ik verwarm m met solar want de kids zijn het na ~2 uur toch te moe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Schatting is voor 5 maanden, van eind april/begin mei tot mid/eind september. Mijn bad is 7m3.

Het blijft een schatting hoe hoog de stroomkosten echt uit gaan vallen en hoe de kosten precies verdeeld gaan zijn. Zwembad, zandfilterpomp en warmtepomp zijn tegelijk geplaatst. Mijn stroomkosten worden dus ook nog verhoogd door de zandfilterpomp die 8-12 uur per dag draait. De warmtepomp verbruikt meer, maar draait minder uren (4-8 uur per dag, afhankelijk van weer en afkoeling in de nacht).

Overigens is het een andere rekensom als je zonnepanelen hebt, dan valt het goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-05 16:10
Zwembad van 6500liter staan. Standaard filterpomp.
Opgewarmd met een dompelpomp van 400watt en 8000liter per uur aangesloten op 2x100m 16mm tyleen.
Dit werkt. Globaal 240liter warm water per uur retour het bad in

Maar ivm beter setup en weg werken van de slangen en alle toebehoren kijk ik met een schuin oog naar een cv circulatiepomp. Iemand hier ervaring mee ?
Slangen liggen op 2.5 meter hoogte. Moet vanuit het bad 2.5 meter hoog en 200 meter slang door. Heeft zo een pomp genoeg druk ??
thnx

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Zo te lezen heeft die dompelpomp het zwaar door 2x 100m tyleen. als er maar 240L p/uur overblijft van de 8000?
Maargoed, je had waarschijnlijk al gelezen dat 240L veels te weinig flow is voor jou bad. dat mag best 800 - 1300L zijn. ik mag aannemen dat je ook fiks wat aantal graden warmer verschil meet op de retour slang?

Geen ervaring met een CV pomp. zou zo te "googlen" zeker krachtig genoeg moeten zijn. maar je wilt perse een aparte pomp houden naast je Cartridge pomp? als de CV pomp al gauw 130,- kost is het misschien interresanter om voor paar tientjes meer een hele zandfilterpomp neer te zetten. de voordelen tegenover en cartridge pomp zijn nogal aanzienlijk. plus je hebt alles in 1 voor filteren & verwarmen. opvoerhoogte & druk is vanaf de 6m3 modellen geen probleem.

Aan de andere kant blijft 200mtr tyleen gewoon te lang. dat mag je best opdelen naar minimaal 4x 50 mtr, al zou 8x 25mtr ook niet verkeerd zijn. word je pompmotortje heel blij van. :*)

Blijft voor veel lezers nog een lastige kwestie om van het geloof af te stappen dat een hete pisstraal je badje snel verwarmd. het komt er immers voelbaar "heet" uitstromen.

het tegendeel is echter waar:
Het zit em in het verschil tussen de temp. van de zonnecollector en het water wat er doorheen stroomt.
Hoe hoger dit temp. verschil, hoe meer warmte er afgegeven kan worden aan het water.
warm water nog warmer maken is een veel moeilijker proces.
Je wilt dus eigenlijk heel veel water door je collectors sturen, zodoende warm je meer water een klein beetje op terwijl het harder circuleert door je collectors.
Oftewel, je probeert eigenlijk je coll. te koelen. door dit hogere temp verschil zal er meer warmteoverdracht zijn en werken de collectors dus efficiënter.

De tijd is hierbij ook belangrijk. van de hele dag zijn er maar zon 4 piekuurtjes (zeg tussen 11:00 en 15:00)
dat de zonkracht het hoogst is. om Rob even als voorbeeld te nemen, mag dat? jatoch?:

4x 240L = +/-1000L 12c verwarmd, wat vermengd word met de overige onverwarmde 5500L. oftewel 4/5de deel snoept 80% op, is totaal 2,4c op heel het bad.
Kan Rob met andere setup 1300L per uur verwarmen, krijg je dit:
4x 1300 = +/- 5500L 4c verwarmd, wat vermengd word met de overige onverwarmde 1000L, oftewel 1/5de deel snoept 20% op, is totaal 3,2c op heel het bad.

Over een hele dag genomen zou je in de 10 bruikbare zonuren zomaar 2-3 graden hoger uitkomen met een betere Flowrate ;)

Ohja, over dat bovenstaande van warm water warmer maken. dat ervaren we nu zelf ook. van 18c naar 22c is met huidige setup een eitje, kwestie van uren. van 23c naar 27c word het al spannender of er genoeg zon gaat zijn in de piekuren. maar van 28c naar 32c hebt je toch echt alle zonnestraaltjes nodig op een hete dag (25+) en niet teveel afkoeling in de nacht. de kids hier zijn al blij met 26c water bij een zonnige dag van 19c. daar ging het bij ons om. :9

[ Voor 8% gewijzigd door ronny191 op 27-07-2020 01:11 ]

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Update:

Tja, wat een weer he? :(
Eind deze week dan? word langzaam eens tijd voor nieuwe recordpoging?
We zijn weer aan een nieuw probeersol begonnen, je moet wat, in deze vakantie.
Voor mensen zonder ruimtegebrek: koop gewoon meer matten/tyleen, das veel effectiever. Er zijn hier ook mensen met hun hele garagedak/overkapping vol EPDM. tja, dat werkt gewoon zonder poespas. Helaas hebben wij geen 18m2 vrije ruimte om zoiets neer te leggen.

Leidingen isoleren

Of het gaat helpen? of het merkbaar gaat zijn? geen idee. gezien ze 60 cent de meter kosten, is het toch zeker eens uit te proberen. de gedachte is als volgt:

Zowel de coll. als het zwembadwater zelf stijgen fiks wat graden boven de dagtemperatuur uit.
Zou ik alles op een 19c dag stilleggen zou immers het bad van bv 25c vanzelf wel gaan afkoelen.
Stiekem bleek ik toch wel 10 mtr te overbruggen met de 25mm tyleen aanvoer naar de coll. toe, en retour, totaal dus 20 mtr.

Bij een recordpoging word de 25mm retourslang al vrij vlot heet aan de buitenkant, het lijkt toch niet ondenkbaar dat die warmte over die 10 meter retour best een deel aan de buitenlucht kwijt raakt?.
Het water zal naar mijn mening in ieder geval niet nog meer op kunnen opwarmen dan dat het uit de kisten kwam?
Het zijn ook alle kleine dingen bij elkaar opgeteld die een verschil kunnen maken, de ondervloer, de noppenfolie, coll. afdekken enz enz.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/89CoXoql.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mkfjJDkl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l0IABISl.jpg

Wat denken jullie? of moet ik misschien eens om andere medicatie bij de dokter?

Ter info, een update van de temps van afgelopen week. Kids hebben toch mooi 4 dagen achtereen gezwommen, zo tussen de bewolking door.

——————————————
Flowrate: 650ltr p/uur.

21 juli 19c
Ochtend 23c
Namiddag 27c

22 juli 19c
Ochtend 23c
Middag 27c

——————————————
Flowrate: 800L p/uur.
Draaiuren pomp: 9 uur - 9:30 - 18:30

23 juli 23c
Ochtend 23c
Namiddag 28c

24 juli 20c (licht bewolkt)
Ochtend 24c
Namiddag 28c

25 juli 19c (bewolkt & regen)
Ochtend 23c
Namiddag 25c

26 Juli 19c
Ochtend 21c
Namiddag 25c

27 Juli 23c (bewolkt & regen)
Ochtend 22c
Namiddag 25c

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-05 22:06
Had voor mijn 11m³ bad 3 Intex solarmatten waarmee ik de boel redelijk on verwarmen. Nu is er 1 gescheurd en heb hem al 3x proberen te plakken, maar dat is kansloos. Ga morgen 50mtr tyleen halen van 16mm met de nodige koppelingen en dan knutsel ik daar zaterdag een bak omheen met een glasplaat die ik hier nog heb liggen van 1m². Samen met die 2 matten en mijn 6m³ ZFP en bypass kranen zal ik er toch iets van moeten kunnen maken om het beter warm te krijgen. Dank voor alle tips die ik in dit forum voorbij heb zien komen overigens _/-\o_
Blijft een leuke hobby!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa6l-k6_LVLWfVXvT1l4pUoaRj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TkSSh9X76HdxxsNPf51u4c93.jpg?f=user_large

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• check187
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-03-2023
Nou, ben wel benieuwd naar de test resultaten van gisteren en vandaag.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
31c bad hier, 33/34 uit slang op een gegeven moment ;-)

Ik ga geen temp test meer uitvoeren, want ik weet dat er 80c uit slang kan komen.. en das gevaarlijk (denk aan plieshout)

[ Voor 53% gewijzigd door orTixxx op 01-08-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
@Jur gen ben benieuwd naar je bouwsel, we zien hier altijd graag foto's voorbij komen, altijd interessant om te zien hoe jij de slangen vast maakt, of oprolt, verkijk je niet op die tyleen, is stug spul haha.
Ik weet ook niet hoeveel je wilt verwarmen, maar als jij met 3 matten tevreden was, ga je er met 2 matten en zon kist flink op voorruit. ik zou me voor de prijs van die intex matten ook niet wagen aan dure speciale lijm.

@check187
Volgende week zit mijn vakantie erop, dan houd ik de temps wat minder goed bij. maar geen probleem, zal eind deze week de temps weer posten! vooral ook handig als vergelijk met volgend jaar.
ik kan dankzij veel hulp van diverse zwembadfanaten hier ook steeds beter bepalen waar ik met mijn Flowrate moet zitten voor dit type bad met het aantal collectors in deze setup.
Ik ben nog maar vanaf April bezig, en heb enorm veel kunnen leren hier.

Zoals orTixxx al aangeeft, beetje huiverig geworden voor echte record pogingen te doen. voorgaande temps van 60+ uit de slangen werd al gehaald op dagen van 25c.
Gister hier in de tuin uit de wind gaf de meter al 32c aan. dat word best gevaarlijk om dan die tyleen kisten stil te gaan leggen. op een Flow van 800L per uur zat ook ik gister naar een zwembad van 32c te koekeloeren waar 33c uit de retourslang kwam.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
ronny191 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:46:
@Jur gen ben benieuwd naar je bouwsel, we zien hier altijd graag foto's voorbij komen, altijd interessant om te zien hoe jij de slangen vast maakt, of oprolt, verkijk je niet op die tyleen, is stug spul haha.
Ik weet ook niet hoeveel je wilt verwarmen, maar als jij met 3 matten tevreden was, ga je er met 2 matten en zon kist flink op voorruit. ik zou me voor de prijs van die intex matten ook niet wagen aan dure speciale lijm.
Vanochtend is ook een 2e mat gescheurd, ben nu helemaal klaar met die goedkope Intex matten. Heb Intexcorp ook een email gestuurd, eens kijken wat hun reactie is.

Gisteren al 50mtr tyleen 16mm PE40 gekocht. Als ik het klaar heb zal ik eens wat foto's delen. Moet voor de aansluiting nog koppelingen vinden van de 16mm tyleen naar mijn 32mm vijverslang die naar het dak gaan vanaf mijn bypass kranen.

Gelukkig is het buiten nu warm genoeg dus de druk om extra bij te warmen is van de ketel.

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@Jur gen Balen dat die matten scheuren, is de druk misschien te hoog?
Er zijn tyleen t-stukken of koppelingen met aan één kant schroefdraad, daar kan je op voortborduren naar een slangtule voor vijverslang. Dat is terug te vinden in dit topic.
Een bypass is ook nodig, omdat je zfp niet genoeg water kan verplaatsen door zo'n dun tyleenslangetje. Bypass heb je al zie ik.
Je kunt twee slangen parallel in een spiraal leggen. Twee ingangen en twee uitgangen dus. Dat zorgt voor meer doorstroming en een betere performance.
Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• patathome
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 21:13
Bij mij waren de twee matten ook kapot. Had aardig wat tijd en geld geïnvesteerd in die krengen om ze te kunnen koppelen aan de rest van het systeem en eenmaal klaar, zooitje lek. Waarschijnlijk vanwege schuiven over stenen.

Had ze gewoon van begin af aan moeten vervangen door extra tyleen!

Maar goed, 100 meter tyleen erbij en in tweeën gedeeld. Wat plankjes gehaald en een bakje gemaakt en behandelt met olie dat ik nog had liggen. Via marktplaats wat vijverfolie kunnen kopen en vervolgens tyleen erin.

Is niet helemaal geworden wat ik in mijn hoofd had maar geeft voor nu prima warmte af. Aangezien ik nog 50M aan "dropveter" in de tuin heb liggen en 2x 50 op dak, ga ik daar ook bakken voor maken. Ik denk dat ik bij de volgende bakken op vijferfolie gaas vast maak. Daaraan kan ik met tyraps het tyleen beter op zijn plaats houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmKfvzV3emb3N4vc8vKqszU5Q6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1ItBI2RXKNsbZCfdHHEvX25.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HrC5hLVkAnmGd3EKtAI9-aGysk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubOXXgERqb9bJet39VJvBmIr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFdlq5wt7pFjbuGuUMOFyJOfGJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaIGge6cg1BiUzjysTW5rGYU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpFWF_kmnS8O3OH8KJi3PSS3N7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRxLmv3TCoAehxXiwDQuBzhp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dS35Z0wh5Qgd3JGZDCxuNYafjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0Em8IoPcjiTryX4YcmaaKGM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOc2Pk3F-j-L-RrAaXO4Kt4x_ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtLYh0tQp3w4j5rzArDtNOvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Tyleen - 50,-

Hout - 15,-

Folie - bijna gratis

aan de laatste foto kunnen aflezen hoeveel patathome gevloekt heeft - onbetaalbaar.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
Je kunt twee slangen parallel in een spiraal leggen. Twee ingangen en twee uitgangen dus. Dat zorgt voor meer doorstroming en een betere performance.
Succes!
Leuk idee, maar als je 2 tyleenslangen op elkaar in zo'n bak legt, vangt de onderste geen zon op dus minder rendement lijkt me. Voordeel is dat je maar 1 bak hoeft te maken en wellicht is de warmte die in de bak ontstaat voldoende om die onderste slang voldoende op te warmen. Ga er eens over nadenken. Dank voor de tip!

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Jur gen schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 05:12:
[...]

Leuk idee, maar als je 2 tyleenslangen op elkaar in zo'n bak legt, vangt de onderste geen zon op dus minder rendement lijkt me. Voordeel is dat je maar 1 bak hoeft te maken en wellicht is de warmte die in de bak ontstaat voldoende om die onderste slang voldoende op te warmen. Ga er eens over nadenken. Dank voor de tip!
Ik bedoelde naast elkaar. Dus in plaats van één slang in de rondte dwingen, neem je er twee tegelijk, plat naast elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-8qFbdJEjY0RRO7E2TDOxZI_r4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/UAH0USHn0AFUj65MCCcHtUoZ.png?f=fotoalbum_medium

Ik zou wel cirkels maken, dat is makkelijker netjes neer te leggen.

[ Voor 26% gewijzigd door BounceMeister op 02-08-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
BounceMeister schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

Ik bedoelde naast elkaar. Dus in plaats van één slang in de rondte dwingen, neem je er twee tegelijk, plat naast elkaar.

[Afbeelding]

Ik zou wel cirkels maken, dat is makkelijker netjes neer te leggen.
Dat zal niet meevallen verwacht ik, maar wellicht het proberen waard.

Polestar 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orTixxx
Ik heb 1 gat in het midden gemaakt en daar de slang doorheen gedaan (onder mom van zo plat mogelijk te blijven (2cM) en werkt goed tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@orTixxx Heb je er een foto van? Ik zat er ook aan te denken namelijk. Loopt hij er schuin door, of haaks met een 90 graden koppelstuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orTixxx
BounceMeister schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:14:
@orTixxx Heb je er een foto van? Ik zat er ook aan te denken namelijk. Loopt hij er schuin door, of haaks met een 90 graden koppelstuk?
Heb 22mm gatenboor gebruikt en schuin haaks door de plaat. Foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9micYLLg75y3NGHGNcmdJvE_zU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxdBoZlX0wT4scvZBVVWIMQc.jpg?f=fotoalbum_large

Nog 1, maar iets mindere kwaliteit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9666to52yMY0C6i7lHC0NaBvzAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kd2J2qgEHrXhiOmdNmnhgzm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door orTixxx op 02-08-2020 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patathome
  • Laatst online: 03-05 21:13
ronny191 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:11:
Tyleen - 50,-

Hout - 15,-

Folie - bijna gratis

aan de laatste foto kunnen aflezen hoeveel patathome gevloekt heeft - onbetaalbaar.
Vooral dat laatste.... Het ging in het begin zo goed en dan ineens gaat het schuiven! Ach, zo verwarmd het ook en als ze allemaal klaar zijn is het seizoen ook wel over! Heb ik volgend jaar weer een klusje😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 21:19
Dit weekend een drietal solarbollen voorzien van nieuwe rubberen ringetjes, het geheel lekt nu niet meer. Ik pomp het nu rond met een vijverpompje welke circa 1.400 liter per uur doet. Niet voldoende voor een zwembad van 12 á 13.000 liter, maar toch een temperatuurstijging van vrijdag tot en met zondag van 19 naar 24 graden.

Het zwembad staat praktisch de hele dag in de zon en wordt afgedekt met een simpel zeil.

Best tevreden. Ik wil de solarbollen eigenlijk nog aansluiten op de zandfilterpomp. Deze doet veel meer liters per minuut (nog niet exact gemeten). Dat heeft wat meer voeten in de aarde door de vaste PVC leidingen die ik nu heb en is dus niet simpel een kwestie van spelen met slangen. Kan ik daar qua temperatuur nog heel veel meer van verwachten?

Qua temperatuur nu wel tevreden, al mag er nog een paar graden bij. 30 graden hoeft van mij in principe niet, je wilt uiteindelijk ook afkoelen als het 30+ graden buiten is :P
Als het later deze week zo warm blijft en ik de solarbollen dus langer achter elkaar kan gebruiken verwacht ik ook nog wel een graad of twee erbij eerlijk gezegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
B-Real schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:52:

Best tevreden. Ik wil de solarbollen eigenlijk nog aansluiten op de zandfilterpomp. Deze doet veel meer liters per minuut (nog niet exact gemeten). Dat heeft wat meer voeten in de aarde door de vaste PVC leidingen die ik nu heb en is dus niet simpel een kwestie van spelen met slangen. Kan ik daar qua temperatuur nog heel veel meer van verwachten?
Die zwarte ribbel leiding in die bollen zijn best dik dacht ik?
in dat geval verwacht ik eigenlijk minder temps als het er dankzij filterpomp (te) snel doorheen gaat.
Daar kan nogal een sloot water doorheen, en gezien de relatief korte lengte van de slang in de bol, zou een tragere flow mij beter in de oren klinken. je kunt ook kijken hoeveel warmer het uit de bollen komt. is dat meer dan 3-5c verschil, dan mag het er best harder doorstromen.
ik ben het helemaal met jou eens, 32c is lekker, maar 26c is al prima voor de kids.
En als het dan een x 35 graden word, wil dat niet zeggen dat je bad dan op 41 staat. dat is echt wel veel gevraagd uit een paar honderd meter slang. al verwacht ik hier komende dagen van een aantal bouwers wel een paar aardig gekke temp fotos te zien. >:)

@check187
Zoals beloofd de temps, hier de rest van de week:

Flowrate: 800L p/uur.
Draaiuren pomp: 9 uur - 9:30 - 18:30
Leidingwerk van/naar coll. geisoleerd

28 juli 19c (bewolkt)
Ochtend 21c
Namiddag 25c

29 juli 19c
Ochtend 22c
Namiddag 26c

30 juli 24c
Ochtend 23c
Namiddag 29c

31 juli 29c
Ochtend 25c
Namiddag 32c

1 augustus 24c
Ochtend 28c
Namiddag 32c

2 augustus 20c***
Ochtend 26c
Namiddag 29c

*** tot nu toe, beste resultaat OOIT.
ondanks de terugval in weer naar een buitentemp van max 20c die dag, wisten de coll. er toch nog 4c bij te gooien, en kwam ik bijna aan 10c verschil met de buitentemp! de 29c was de behaalde watertemp. uit de coll kwam 30c rollen & kreeg dankzij de aangebrachte isolatie minder kans om over die 10 meters retour af te koelen aan de buitenlucht. Ik meet al heel de week een kleine verbetering ten opzichte van de weken ervoor zonder isolatie.

om nog even terug te komen op de hitte in de coll. bekistingen, dit is voor de mede bouwers hier wel even een aandachtspuntje om in de gaten te houden.
We hebben dankzij Plieshout kunnen zien dat een afgesloten collector zonder water op een hete dag de 100c overstijgt en de slangen doen smelten. nu zit er normaliter altijd water in je coll. maar mocht dat door vakantie etc niet zo zijn, laat ze dan beter afgedekt achter.

Hieronder laat ik het water er met een Flowrate van 800L p/uur doorstromen op een zonnige dag van 29c
Bovenop de bekisting meet ik een gem. temp van 33c. de kanaalplaat laat in principe alle zonkracht doorschijnen op de slangen, en het blijkt dat de opgebouwde hitte goed in de kist blijft zitten. slechts 4c warmer dan de buitentemp.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WXMNv5pl.jpg

Onderop de bekisting in de schaduw een gem. van 28c. de DPC Folie en radiatorfolie kaatsen alle warmte direct terug. Goed om te zien dat de achterwand geen hitte doorlekt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qktj2lRl.jpg

In de collector meet ik een stabiele 45c luchtwarmte. Dit komt omdat de slangen continu "kouder" water van 30c aanvoer krijgen en dit er met 32c weer terug uitgooien. je koelt als het ware de collectors af.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rGIi9p9l.jpg

War gebeurd er nou op zon zonnige dag van 29c als we de coll. even stil leggen?
Ze zitten toch vol met water?
Ik heb slechts 15 minuten staan filmen wat stilstaand water doet met de lucht temp in de kist:

-->>versneld afgespeeld -->> https://i.imgur.com/5ra2n0j.mp4

Leuk weetje: bij 70c de doorstroming weer open gezet, je snapt wel dat de watertemp uit de retour gelijk dik over de 50c schoot, daardoor warmt de hele retourleiding op, maar die is nu geisoleerd, hierdoor duurde het veel langer voordat ik een afname in temps zag verschijnen, en bleef het nog enige tijd 35c geven voordat het uiteindelijk terugzakte naar 32c.

Volgende x gaan we kijken hoe je een biefstuk bereid :9 :9~
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6wL9pbel.jpg

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
@ronny191 de zon is net zoals spelen met vuur... we houden allemaal van een kampvuur maar schuur moet niet afbranden he 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur gen
Ben ook een collector met tyleen spiraal aan het maken, vandaag komen de koppelingen binnen voor de overgang van 32mm vijverslang naar een 16mm klem aansluiting voor de tyleenslang. Het idee is om dan onderstaande situatie te creëren, waarbij ik 2 Intex matten serieel aansluit en deze parallel met de tyleen collector en nog een Intex mat aan te sluiten met een zelf gemaakt pvc buis met aftakkingen (2e foto). Mijn 8m³ ZFP heeft voldoende kracht om te zorgen voor voldoende flow denk ik. Eens kijken wat ik daarmee kan warm stoken. Ik zal later nog eens foto's toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdUDv3CEtcbVedr46-St8xwk_BY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SKEUuOvUqWcC8c20iuQW0qcU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25JfkWJhGXI9_QQi3df79_FVpNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8puYTVzwcfAlZIQvKDFL2imK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW2PEgmg5UhWaM3TiCGegSK18lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiZd7GyRKm8HvJShrbSAmewf.jpg?f=fotoalbum_large

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
De 2 intex matten in serie zullen de meeste weerstand geven, maar hebben wel een ingebouwde bypass.

Kun je ook iets zeggen over de verschillende flowrates per collector in die setup, of zou je dat willen onderzoeken? Er zijn flowmeters tekoop voor tussen je pvc, maar ik wil je niet op kosten jagen.

De kans bestaat, omdat water de makkelijste route kiest, er 1 coll. veel harder doorstroomd dan de overige. Wellicht doen de intex matten in serie helemaal niet meer mee dan?

Gezien je 8m3 ZFP verwacht ik zeker welcvoldoende druk om alle coll. Van voldoende flow te voorzien.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
ronny191 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:44:
De 2 intex matten in serie zullen de meeste weerstand geven, maar hebben wel een ingebouwde bypass.

Kun je ook iets zeggen over de verschillende flowrates per collector in die setup, of zou je dat willen onderzoeken? Er zijn flowmeters tekoop voor tussen je pvc, maar ik wil je niet op kosten jagen.

De kans bestaat, omdat water de makkelijste route kiest, er 1 coll. veel harder doorstroomd dan de overige. Wellicht doen de intex matten in serie helemaal niet meer mee dan?

Gezien je 8m3 ZFP verwacht ik zeker welcvoldoende druk om alle coll. Van voldoende flow te voorzien.
Zal het hier laten weten zodra ik het aangesloten heb. Eerder had ik alleen 3 matten in serie waarvan er nu al 2 gescheurd zijn. Ik zet bypass in matten dicht, maar zet bypass kranen open nog voor de matten zodat niet alle kracht op de matten komt te staan, maar er ook direct water vanuit de ZFP terug vloeit naar het bad en er maar een deel van het opgepompte water door de matten stroomt.

Polestar 2

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:56
Na wat vragen en veel lezen in dit topic en het Intex topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1636625 het resultaat van aardig wat uurtjes werk........

Bad: Intex 5.49x2.74x1.32
Pomp: Aquaforte DM - 22000 vario S; volledig losgekoppeld van de Intex ZFP (4,5m3/u)
Tyleen - Aan/Afvoer naar het dak: 32mm (circa 70m in totaal)-> T-stuk (32mm-3/4-16mm)
Tyleen - op het dak: 16mm (300m in totaal)
Op het dak een ontluchtingskraan (kogelkraan) en in de retour naar het zwembad ook eentje.
De pomp geschakeld door een W1209, die in een IP65 verdeeldoos ligt en bij 35 graden schakelt.

Op een zonnige dag gaat de temperatuur 3 graden omhoog van de circa 17m3, waarbij de retour kogelkraan in de ochtend en namiddag geknepen moet worden voor een temperatuursverschil van 1-2 graden.
In de middag is dit met de laagste stand van de pomp (waarschijnlijk 12000L/u) prima haalbaar.
Ben benieuwd wat de maximale stand gaat worden, de komende dagen. (pompstand, temperatuur)

6/8 om 13:00 = pompsnelheid circa 17000L/u en dT 2°. Vandaag weer 4 graden gewonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzjX-wlXJ9L-ZgUmlaT7CBjiT5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUS0l7QXtYgBByzKlSkIFiRu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door _RRM_ op 06-08-2020 17:35 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
@_RRM_ met afdekking heb je veeeeeel meer rendement! Ik zeg: 6x4 plexiglas! Haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Gelukkig hebben we de komende dagen geen plexiglas (of nog beter: polycarbonaat) nodig! ;)
Ik ben benieuwd hoe de gesloten systemen het volhouden met de aankomende hitte.

Ik heb extra temperatuursensoren besteld om elke kist te kunnen monitoren. Deze bij amazon.nl, die worden morgen bezorgd als het goed is. Klein beetje duurder dan aliexpress, maar dan zonder 6 weken wachten. ;)
Alleen schiet het met verven niet echt op. Weinig tijd, te veel zon, te warm, pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
orTixxx schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:41:
@_RRM_ met afdekking heb je veeeeeel meer rendement! Ik zeg: 6x4 plexiglas! Haha
Klopt, misschien iets voor het najaar/winter om het af te maken. (maar dan komt er stiekem toch weer een paar honderd euro bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
BounceMeister schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:17:
Gelukkig hebben we de komende dagen geen plexiglas (of nog beter: polycarbonaat) nodig! ;)
Ik ben benieuwd hoe de gesloten systemen het volhouden met de aankomende hitte.

Ik heb extra temperatuursensoren besteld om elke kist te kunnen monitoren. Deze bij amazon.nl, die worden morgen bezorgd als het goed is. Klein beetje duurder dan aliexpress, maar dan zonder 6 weken wachten. ;)
Alleen schiet het met verven niet echt op. Weinig tijd, te veel zon, te warm, pff.
Ben ook benieuwd naar de gesloten systemen.
Hier draait het open en bloot met dT=2 op pompstand 21000L/u (dat wordt vannacht actief afkoelen, anders trekt de ZFP het niet meer zo goed)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Nieuwe Recordpoging!

Temps van afgelopen week:

1 augustus 24c
Ochtend 28c
Namiddag 32c

2 augustus 20c
Ochtend 26c
Namiddag 29c

3 augustus 19c (regen & bewolkt)
Ochtend 23c
Namiddag 25c

4 augustus 21c
Ochtend 23c
Namiddag 28c

5 augustus 24c
Ochtend 23c
Namiddag 30c
Bad bijvullen 1000L
Avond 28c

6 augustus 28c
Ochtend 25c
Namiddag 30c

7 augustus 29c
Ochtend 26
Namiddag 33c

Beloofde wat vandaag 8 augustus....als er een dag was waarop ik me eigen records kon verbreken was deze het wel. ff de ranglijst erbij:

oude records
23 April - 33c
08 Mei - 40c
19 Mei - 50c
21 Mei - 52c
01 Juni - 61C

Veiligheid eerst!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nIgoGt6l.jpg

De meter ging hard vandaag
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sCl1yIvl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DIHl9Kfl.jpg

71.4 LEKKERRR!!!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/amJdAaW.gif

Wat moeten die kisten op dak dan voor temp geven???
Uit voorzorg snel ff kijken

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/foWV4i8l.jpg

AAHHH!!! Gaan we door? gaan we verder? zie nog geen slangen smelten? jullie willen het toch ook weten!

Ronny.....je ben toch geen mietje...

Het is een recordpoging! tuurlijk gaan we DOOR!!!

>>> https://i.imgur.com/y9yHVI9.mp4 <<<
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lvursuul.jpg

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@ronny191 Let je wel op de maximale temperatuur?

"Eigenschappen van LDPE
Lagedichtheidpolyetheen is een taai en vrij zachte kunststof. Het materiaal is een goede isolator voor elektriciteit. Daarnaast is LDPE behoorlijk slagvast en waterafstotend. De kunststof kan constant temperaturen tot 80°C verdragen. Het verdragen van temperaturen tot 95 °C kan ook alleen dan voor korte tijd anders gaan de mechanische eigenschappen van deze kunststof achteruit. Het smeltpunt van LDPE is 120°C."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orTixxx
Even een grappige tegenstrijdige opmerking:

Vannacht zwembad bedekking eraf gelaten, pomp aangezet, resultaat: 31c naar 27c! Yes! 😬😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn wat posts "gearchiveerd". Vanaf nu weer ontopic ! :)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste