Dank voor de tijd nemen om hier een eigen uitleg voor te geven. Ik denk dat we kunnen stellen dat hoe reacties opgevat kunnen worden nogal kunnen verschillen en dus niet zomaar op een manier gelezen horen te worden. Maar dan vraag ik me wel af waarom het volgende niet is overwogen.Cloud schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:45:
[...]
Ik vind dit wel een lastige hoor.
Een kleine reproductie:
Nu zijn dit niet flames nee; maar ik kan me wel voorstellen dat mensen dit een hoogst onplezierige manier vinden van discussiëren en dat straalt daarmee af op de scores die je krijgt. Ik kan ze daarbij niet geheel ongelijk geven. De conclusie die Chris.nl uiteindelijk stelt, dat je lijkt te willen discussiëren omwille van het discussiëren is er dan ook eentje waar ik me wel in kan vinden. Je geeft echt zo'n indruk.
Bottom-line hier: je wordt hier niet vanwege je mening laag gemodereerd, je wordt laag gemodereerd omdat mensen je reactiestijl onprettig vinden.
De discussie ging vanaf het begin om de vraag of het zorgelijk is dat het bedrijf hiermee stelt dat hun smartphone maximaal 4 jaar mee gaat, terwijl het alleen al door dat te benoemen duidelijk is dat het niet zomaar redelijk kan zijn. Daar komt dan een reactie op dat het om een bepaalde reden niet zorgelijk zou zijn maar fair. Aangezien het in die stelling niet slechts om feiten gaat, is het dus redelijk dat die stelling in twijfel kan worden getrokken op basis van het gemeenschappelijke, de genoemde duur. Juist de duur, dat is namelijk waar het nieuws om gaat en de OP op in ging. En aangezien het dus om een stelling gaat (en niet slechts feiten) kan de redenatie dus doorgetrokken worden om te testen of dat wel een redelijke stelling is. Dus er is voldoende aanleiding tot reageren op kenmerken van die stelling.
Vervolgens lijkt het te gaan om het in twijfel trekken dat het doortrekken van de duur ridicuul is, of dat iemand het op kan vatten als te persoonlijk maken. Maar dat lijkt vervolgens geen recht te doen aan het willen voeren van een discussie. De uitgangspunten van discussie zijn dat het inhoudelijk hoort te zijn en niet zomaar persoonlijk kan zijn. Maar dan lijkt het me dus dat als je iets meent te lezen dat eerst eens net zo goed gaat controleren of dat wel de bedoeling is en niet op een andere manier gelezen kan worden, in plaats van liever meteen uit te gaan van het ergste en zelfs niets te kijken hoe het wel bij de regels gelezen kan worden.
Bij de eerste reactie vind ik het niet vreemd dat iemand het onprettig kan opvatten als die de rest van de regels maar gaat negeren. Daarbij mag wel gesteld worden dat het eerder gaat om het makkelijk naar -1 modden, aangezien op de overige inhoudelijke reacties verder standaard ook -1 komt en inhoudelijke tegen reacties met een andere mening niet. Dit is dus eerder mismodden te noemen door selectief regels toe te gaan passen om -1 uit te delen.