Cloud schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:18:
[...]
Misschien geen +3 maar wel zeker een +2 vind ik. Het is een best wel compleet antwoord op de gestelde vraag en voor zover ik kan zien, compleet terecht. Een +1 zou de reactie echt te kort doen denk ik.
Je kunt het, inclusief de vraagstelling, ook offtopic noemen want geheel gaat over Linux ipv Office op macOS op M1.
Het is verder een goede reactie, klein gedeelte is aardig gechargeerd. Er zijn twee logische keuzes voor de GUI toolkit op Linux: de laatste major versie van Qt, en de laatste major versie van Gtk. Er zijn er een heleboel meer, maar het gros van de gebruikers draait een recente versie Gnome (Gtk) of recente versie KDE (Qt). Je kunt ook voor beiden een theme gebruiken waardoor het een op het ander lijkt. Dat werkt goed genoeg. Voorbeeld: Sublime Text (een Qt) applicatie valt niet op in Gnome (ik draai deze applicatie op alledrie de OSen dus ik kan dat aardig vergelijken). Microsoft kan prima voor Qt kiezen mbt MS Office @ Linux, die licentie kost hen relatief gezien weinig. Ze kunnen ook voor Gtk kiezen. Of voor Electron (ze hebben al 365). [Tot zover het gechargeerde gedeelte.]
Ze
willen dat niet, wellicht inderdaad omdat het marktaandeel van Linux desktop te laag is, of omdat Wine/CrossOver goed genoeg draait. Dat gedeelte van de post (en deze reactie) is gewoonweg speculatie, en hoeveel dat waard is ...
Hoe dan ook mijn punt was dat het geen +3 is, en daarover zijn we het eens. Wat het wel moet zijn laat ik in het midden.