Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Sorry, late reactie, maar kan het niet laten hier op te reageren.Aldy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:00:
[...]
Wat ik niet begrijp is dat je wel de weg naar dit forum weet te vinden, maar als jou een mismoderatie overkomt, je dit niet meldt.
Dat er dikwijls gemeningmod wordt mag bekend worden geacht, maar dat kan alleen maar gecorrigeerd worden als dit gemeld wordt. Zodra dit niet gemeld wordt blijven de mismods bestaan en kunnen de desbetreffende moderators niet worden aangepakt als ze dit herhaaldelijk doen.
Als gebruiker interesseert me die moderatie op de frontpage erg weinig in de zin dat het me persoonlijk helemaal niets praktisch oplevert of afneemt. Het 'dan moet je het melden' principe gaat er abusievelijk vanuit dat mensen weten dat dit überhaupt bestaat en dat de perceptie bestaat dat de extra moeite van het melden nut heeft of iets oplevert.
De reden dat ik hier in dit forum zit is puur de nieuwsgierigheid of die ontstellend waardeloze moderatie bij de artikelen over DLSS 5 tot een zinnige discussie hebben geleid.
Ik zeg waardeloos omdat Tweakers zelf met die moderatie iets wil alsook bij voorkeur toegevoegde waarde van reacties op de frontpage wenst. Het lijkt me dan ook dat meningmodden en zeker zoals dat massaal gebeurt bij bijv. de DLSS 5 artikelen ongewenst is.
Het lijkt er echter op dat men het helemaal prima vindt dat er in sommige gevallen honderden reacties die geen of amper toegevoegde waarde hebben een +1 en zelfs +2 krijgen terwijl anderen, die inhoudelijk reageren maar niet expliciet vermelden hoe slecht (in dit geval) AI of Nvidia wel niet is voor hun objectiviteit beloond worden met een 0 of -1 als het taalgebruik ook maar een graad te warm wordt voor sommigen.
Het is heel simpel; als meningmodden ongewenst is en je hoogwaardige reacties wilt dan zul je daar iets aan moeten doen. En passief zijn en enkel corrigeren als iets gemeld wordt is daarin niet genoeg.
Diverse mensen ontvangen een alert wanneer er hier wordt gepost in de veronderstelling dat er hulp nodig is bij het rechtzetten van een score. Een andere discussie zorgt ervoor dat dit minder efficiënt werkt en mensen mogelijk afhaken.
Rogers in 'Fairphone 6 met /e/ OS - Vrijwel moeiteloos weg van big tech'
Commentaar op het artikel hoort thuis in GR, daarom vind ik zelf dat het geen -1, maar een +0 hoort te zijn.Rogers schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:35:
Is het offtopic om op politiek te reageren als jullie zelf een review openen met politiek?
Termen als 'Microslop' lijkt me gewoon een troll en dus -1, geen +1
Advanced03 in 'Microsoft belooft: Verkenner wordt stabieler en Windows krijgt minder Copilot-AI'
Likt me ook een -1.
Virussen? Scan ze hier!
Ben ik het niet mee eens, kijk eens na het negatieve gezeur over o.a. Trump.Aldy schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:57:
[...]
Commentaar op het artikel hoort thuis in GR, daarom vind ik zelf dat het geen -1, maar een +0 hoort te zijn.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Maar in dit geval wordt er een standpunt ingenomen door de redactie en daar is de schrijver het niet mee eens. Als het als ontopic moet worden gewaardeerd, dan is het zelfs een +1 en beslist geen -1, zoals het nu is.Meg schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Ben ik het niet mee eens, kijk eens na het negatieve gezeur over o.a. Trump.
[ Voor 14% gewijzigd door Aldy op 21-03-2026 11:53 ]
Ik schreef gewoon: “Het aandeel Intel Arc-gamers is momenteel slechts 0,16% volgens de Steam Hardware Survey van februari 2026. Dus je maakt een terecht punt.” En dat een dev een markt van 0,16% mag skippen.
Dat is een hard feit met bron, direct relevant voor het artikel. Geen scheldpartij of off-topic. Terwijl reacties die het juist afkraken wél +1 krijgen… voelt inconsistent.
Deze staat nu op +1: PacinoAllstars in 'Crimson Desert werkt niet op pc's met Intel Arc-gpu's'
De volgende keer even naar de reacties linken zou makkelijker maken.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
Als de parent van mijn reactie relvant is is mijn reactie dat volgens mij ook. Of beide 0 of beide +1 in mijn ogen.
Je legt een stelling neer die al even niet meer klopt en aanneemt (hopelijk per ongeluk?) dat de instanties in de MAGA-gebaseerde VS nog te vertrouwen zijn. Met dat in gedachten is het een -1 omdat je zaken bagatelliseert.Rogers schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:35:
Is het offtopic om op politiek te reageren als jullie zelf een review openen met politiek?
Dat zit wel Schnorr.
Om te beginnen stelt hij niet dat de instanties wel te vertrouwen zijn, dat is een beetje te kort door de bocht. Daarnaast stel jij dat zijn stelling niet meer klopt. Kun jij dit onderbouwen, want dat is precies waarom het een -1 of +1 is, terwijl ik het een +0 vind, omdat de reactie in GR thuishoort.Stukfruit schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:17:
[...]
Je legt een stelling neer die al even niet meer klopt en aanneemt (hopelijk per ongeluk?) dat de instanties in de MAGA-gebaseerde VS nog te vertrouwen zijn. Met dat in gedachten is het een -1 omdat je zaken bagatelliseert.
Wat opvalt is dat iedereen die vindt dat de eerste alinea's niet thuishoren op Tweakers, allemaal veel -1's gekregen hebben, tot aan 55X -1 aan toe.
[ Voor 10% gewijzigd door Aldy op 21-03-2026 14:53 ]
Volgens mij is deze net zo ontopic als de rest v/d discussie over de rechtsvormen etc. Alleen krijgt ie een -1 (dankzij mij nu een 0) omdat-ie ietwat in het voordeel van Musk pleit.
Bor in 'Microsoft belooft: Verkenner wordt stabieler en Windows krijgt minder Copilot-AI'
TV_NERD schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:09:
wiseger in 'Musk manipuleerde beurskoers van Twitter met zijn tweets en moet nu betalen'
Volgens mij is deze net zo ontopic als de rest v/d discussie over de rechtsvormen etc. Alleen krijgt ie een -1 (dankzij mij nu een 0) omdat-ie ietwat in het voordeel van Musk pleit.
Deze beide staan nu op +1, lijkt me ook weinig mis mee.Bor schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:22:
De nogal stellig gebrachte flamerige en niet geheel juiste parent krijgt een +1 maar een duiding van mijn hand wordt omlaag gemod, dat lijkt mij niet fair.
Bor in 'Microsoft belooft: Verkenner wordt stabieler en Windows krijgt minder Copilot-AI'
Het artikel lijkt me genoeg onderbouwing. Er wordt helaas geen woord Chinees in gesproken over hoe betrouwbaar de instanties er momenteel zijn.Aldy schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:44:
[...]
Om te beginnen stelt hij niet dat de instanties wel te vertrouwen zijn, dat is een beetje te kort door de bocht. Daarnaast stel jij dat zijn stelling niet meer klopt. Kun jij dit onderbouwen, want dat is precies waarom het een -1 of +1 is, terwijl ik het een +0 vind, omdat de reactie in GR thuishoort.
Dit klopt simpelweg niet. Je kan het nog erger maken door jezelf in te lezen via (tot nu toe betrouwbare) bronnen met te bevestigen materiaal zoals deze.Dat politieke stukje waar jullie mee openen klinkt erg overdreven...
Dat zit wel Schnorr.
Het artikel geeft juist totaal geen onderbouwing en rammelt aan alle kanten. Het gaat dan ook uitsluitend over dit deel uit het artikel, niet waartoe ICE e.d. in staat is en ook doet. Dit deel van het artikel doet juist alleen maar afbreuk aan de geloofwaardigheid van wat ICE allemaal doet. Juist omdat er zoveel tegenstrijdigheden in zitten.Stukfruit schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Het artikel lijkt me genoeg onderbouwing. Er wordt helaas geen woord Chinees in gesproken over hoe betrouwbaar de instanties er momenteel zijn.
[...]
Dit klopt simpelweg niet. Je kan het nog erger maken door jezelf in te lezen via (tot nu toe betrouwbare) bronnen met te bevestigen materiaal zoals deze.
Dan moet poster dat onderbouwen en niet ik, aangezien ik niet degene ben die dat plaatste. Voorlopig lijkt het verhaal te kloppen.Aldy schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:46:
[...]
Het artikel geeft juist totaal geen onderbouwing en rammelt aan alle kanten. Het gaat dan ook uitsluitend over dit deel uit het artikel, niet waartoe ICE e.d. in staat is en ook doet. Dit deel van het artikel doet juist alleen maar afbreuk aan de geloofwaardigheid van wat ICE allemaal doet. Juist omdat er zoveel tegenstrijdigheden in zitten.
Zo te zien komt ie niet eens uit Senegal, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Als dat wel zo is dan wordt het nog wat duidelijker dat je dan voornamelijk in landen terechtkomt waar toch echt zware straffen staan op bepaalde zaken die hier normaal zijn.
Waar rammelt het?
Dat zit wel Schnorr.
Allereerst bedankt voor de link naar 404. Ik heb dit al aangekaart in GR, maar kijk even wat ik net heb gepost: Aldy in "Fairphone 6 met /e/ OS - Vrijwel moeiteloos weg van big…"Stukfruit schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:09:
[...]
Dan moet poster dat onderbouwen en niet ik, aangezien ik niet degene ben die dat plaatste. Voorlopig lijkt het verhaal te kloppen.
Zo te zien komt ie niet eens uit Senegal, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Als dat wel zo is dan wordt het nog wat duidelijker dat je dan voornamelijk in landen terechtkomt waar toch echt zware straffen staan op bepaalde zaken die hier normaal zijn.
Waar rammelt het?
Dat is gebruik van behoorlijk grof geschud, op meningen van anders denkende.
player-x in 'Microsoft belooft: Verkenner wordt stabieler en Windows krijgt minder Copilot-AI'
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Vooropgesteld; ik vind jouw reactie erg overdreven en met termen als "crapware" die niet worden onderbouwt geen +1 waard. Ik heb jou daar dan ook geen +1 gegeven maar een 0 en dat vind ik redelijk ruimhartig. Zoals ik hier al zei: Bor in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXX" ; jouw reacties is niet veel meer dan een niet onderbouwde flame en niet geheel juist. Dat heb ik zelfs netjes in een reactie geduid. Voor de rest heb ik daar zo te zien niet gemodereerd.player-x schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:03:
@Bor, behoorlijk teleurgesteld dat een PowerMod met zijn 6 stemmen, iedereen waar hij het niet mee eens is, naar 0 modereert, en niet alleen bij mijn reactie, maar iedereen na mij waar je het niet mee eens bent.
Dat is gebruik van behoorlijk grof geschud, op meningen van anders denkende.
player-x in 'Microsoft belooft: Verkenner wordt stabieler en Windows krijgt minder Copilot-AI'
Dan komt de vraag of de reacties waar jij op doelt (geen idee welke exact) door mensen naar 0 worden gezet vanuit een eigen voorkeur / op basis van mening of omdat ze gewoon niet meer waar zijn; meningen brengen als feit of zelfs gewoon onzin bevatten. Ik heb het topic even doorgenomen en zie maar weinig reacties op een onjuiste score staan.
Bottom line; misschien moet je niet zo snel met de vinger naar iemand wijzen. Die tijd kan je beter in het goed onderbouwen van je reacties stoppen
Volgens de definitie voor bloatware heeft hij gelijk hoor. Dat is wat al jaren wordt aangehouden.
Alleen voor het gebruik van crapware zou ik misschien een 0 ipv +1 geven ivm smaak- en taalverloedering, al kan ik me iets voorstellen bij het gebruik ervan omdat het (de bloatware in kwestie) echt heel ongewenst is bij sommige mensen.
[ Voor 13% gewijzigd door Stukfruit op 22-03-2026 11:26 ]
Dat zit wel Schnorr.
User heeft het over MS eigen crapware in combinatie met O&O shutup wat, correct me if i'm wrong, niet veel van doen heeft met Netflix, Instagram ea zoals jij in jouw reactie op de FP aangeeft. Netlfix is ook niet "MS zijn eigen crapware" in mijn ogen.Stukfruit schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:25:
@Bor:
Volgens de definitie voor bloatware heeft hij gelijk hoor. Dat is wat al jaren wordt aangehouden.
Alleen voor het gebruik van crapware zou ik misschien een 0 ipv +1 geven ivm smaak- en taalverloedering, al kan ik me iets voorstellen bij het gebruik ervan omdat het (de bloatware in kwestie) echt heel ongewenst is bij sommige mensen.
Ik lees nog steeds niet veel meer dan een flamerige reactie die elke vorm van objectieve onderbouwing mist.
[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 22-03-2026 11:29 ]
In de reactie daaronder noemt hij eveneens "MSNBC Ads in action center en FB, Disney+, Insta en andere troep".Bor schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:27:
[...]
User heeft het over MS eigen crapware in combinatie met O&O shutup wat, correct me if i'm wrong, niet veel van doen heeft met Netflix etc. Netlfix is ook niet "MS zijn eigen crapware" in mijn ogen.
Lijkt me om eerlijk te zijn niet onwaarschijnlijk dat dit in die vorige reactie al zo werd bedoeld? Komt vaker voor dat mensen niet direct voorbeelden geven en het dan onder een overkoepelende uitspraak gooien.
Als ik zo naar m'n eigen reacties terugkijk geldt dat in ieder geval vaak wel. Te lui om direct uitgebreid alles op te noemen omdat ik dan m'n laptop zou moeten openen
Maar lijkt me hier vooral een semantische discussie.
Dat zit wel Schnorr.
Dat kan maar ik ga een reactie niet wegen aan de hand van andere of latere reacties die worden geplaatst. We kunnen van alles bedenken hoe de reactie is bedoelt maar ik modereer op basis van wat er staat; niet op basis van "misschien heeft iemand het wel anders bedoeld".Stukfruit schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:33:
[...]
In de reactie daaronder noemt hij eveneens "MSNBC Ads in action center en FB, Disney+, Insta en andere troep".
Lijkt me om eerlijk te zijn niet onwaarschijnlijk dat dit in die vorige reactie al zo werd bedoeld? Komt vaker voor dat mensen niet direct voorbeelden geven en het dan onder een overkoepelende uitspraak gooien.
Als ik zo naar m'n eigen reacties terugkijk geldt dat in ieder geval vaak wel. Te lui om direct uitgebreid alles op te noemen omdat ik dan m'n laptop zou moeten openen
Maar lijkt me hier vooral een semantische discussie.
User noemt ook copilot wat gewoon een MS eigen oplossing is in Windows. Dat kan je volgens mij ook geen crapware noemen. Ik ga mijn score in ieder geval niet aanpassen en vind het nog steeds een overdreven en flamerig gebrachte reactie.
Dat zit wel Schnorr.
Blokker_1999 in 'Reddit overweegt identiteitscontrole van gebruikers om bots tegen te gaan'
jbhc in ''Topmensen binnen Microsoft willen versoepeling verplicht account voor Windows''
Het is een redelijk onderbouwd betoog. Betogen mogen zeker wel een+2 krijgen.kodak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:58:
Deze reactie lijkt me geen +2 (26× +2, 9x +3). Het is een algemene reactie over privacy met een mening over onlineidentiteiten. Het plussen lijkt vooral om de mening gedaan te worden.
Blokker_1999 in 'Reddit overweegt identiteitscontrole van gebruikers om bots tegen te gaan'
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Nee dat is het niet. Ik vind het een dunne +1.CH4OS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:58:
Is dit, vijf jaar na de release van Windows 11, nog altijd informatief, ja?
jbhc in ''Topmensen binnen Microsoft willen versoepeling verplicht account voor Windows''
Dat negeert zowel dat het een algemene reactie over privacy en onlineidentiteiten is en dat de mening dáárover gaat. Redelijkheid tot ongopic of informaties plussen zit niet zomaar in een algeme discussie of mening omdat er een algemene onderbouwing en mening bij gegeven is. Anders kunnen we alles wel gaan plussen omdat we de onderbouwing en mening waarderen.Dirk schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:00:
[...]
Het is een redelijk onderbouwd betoog. Betogen mogen zeker wel een+2 krijgen.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Een definitie van crapware noemt:Bor schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:37:
User noemt ook copilot wat gewoon een MS eigen oplossing is in Windows. Dat kan je volgens mij ook geen crapware noemen.
Het gebruik van de term crapware mee laten wegen in een moderatie klinkt als meningmodden.Unwanted software that comes pre-installed with personal computers or mobile devices.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Laten meewegen dat iets dat met krachttermen als "crap" wordt gebracht maar niet is onderbouwd (en voor veel mensen geen ongewenste software is (zoals copilot integratie)) gaat niet om mening. Los daarvan is de reactie onjuist en wordt het eea flamerig gebracht. Er is geen enkele "must" om tools als O&O shutup te draaien of een 3rd party start menu modificator. Dat wordt echter wel stellig gebracht als feit, wederom zonder onderbouwing. Een 0 is hier een juiste en volgens mij best passende score.The Zep Man schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Een definitie van crapware noemt:
[...]
Het gebruik van de term crapware mee laten wegen in een moderatie klinkt als meningmodden.
Niet elke mening hoeft onderbouwd te worden. Er zijn voldoende andere reacties op T.net die aangeven dat Copilot ongewenst is en waarom. Als dat wel wordt onderbouwd, dan bestaat de kans dat de post wordt uitgemaakt voor een "uitgekauwde mening die we nu al heel vaak hebben gehoord" enkel omdat de onderbouwing herhaald wordt (maar nog steeds geldig is).Bor schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:22:
Laten meewegen dat iets dat met krachttermen als "crap" wordt gebracht maar niet is onderbouwd (en voor veel mensen geen ongewenste software is (zoals copilot integratie)) gaat niet om mening.
Verder kan je het nu wel proberen goed te praten, maar je leek eerder erg subjectief bezig te zijn. Tip: zoek een term eerst op als je die niet kent voordat je gaat oordelen.
Ik denk dat een +1 prima is voor die reactie. Daarvoor hoef ik het er niet mee eens te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 22-03-2026 20:51 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
In dit geval wordt die mening echter als feit gebracht waarbij de feiten niet zo zwart wit zijn als user doet geloven. In feite schurkt de reactie tegen een flame aan als het al geen pure flame is en juist dat vraagt imho wel degelijk om een onderbouwing. De reactie geeft zelfs geen enkele duiding.The Zep Man schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Niet elke mening hoeft onderbouwd te worden.
Uit de modFAQ bij de +1:
Elke onderbouwing ontbreekt in dit geval.Bij een +1-reactie verwachten we enige onderbouwing van een mening.
Ik denk het niet. Dat riekt naar meningmoderatie. Juist bij stellig (tot flamerig) gebrachte zaken (die ook nog eens niet defacto waar zijn) verwacht ik onderbouwing en duiding.Ik denk dat een +1 prima is voor die reactie.
Even een korte analyse:
Dit hoeft niet.Maar het is toch best bizar dat je Windows via Rufus moet installeren om een lokaal account te krijgen
MS eigen crapware. Wat is dat dan? Zelfs dat wordt niet geduid. Met de al aangehaalde Netflix etc doet O&O shutup naar mijn weten niets. Correct me if i'm wrong.en dan O&O ShutUp10++ moet draaien om MS zijn eigen crapware te verwijderen
Ook dat hoeft niet.en je Open Shell of StartAllBack moet draaien om weer een bruikbaar Start menu te krijgen.
Allemaal zaken die op zijn best een niet onderbouwde mening zijn gebracht als feit.
Wat wil je dat ik hier op zeg?Verder kan je het nu wel proberen goed te praten, maar je leek eerder erg subjectief bezig te zijn. Tip: zoek een term eerst op als je die niet kent voordat je gaat oordelen.
[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 22-03-2026 21:05 ]
Ik krijg 6x -1 omdat ik iemand twee keer moet wijzen op dat zijn argument niet klopt en datzelfde niet kloppende stupide argument krijgt 6x +1. Zijn dit 6 vriendjes van hem ofzo?
kodak in 'Aanvallers verstoppen infostealer in kwetsbaarhedenscanner Trivy'
Je komt wel nogal belerend en onvriendelijk over en doet daarbij een aantal aannames over degene waarop je reageert. Ik snap wel dat men dan geneigd is om daarvoor een punt aftrek te geven.kodak schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:26:
Deze reactie lijkt mij gewoon ontopic discussie (2x 0)
kodak in 'Aanvallers verstoppen infostealer in kwetsbaarhedenscanner Trivy'
Die reacties staan op 0 en -1. Gezien het feit dat jullie vooral op elkaar reageren ipv op de inhoud, lijken me dit geen mismoderaties.Azenomei schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:42:
Rogf in ''Topmensen binnen Microsoft willen versoepeling verplicht account voor Windows''
Ik krijg 6x -1 omdat ik iemand twee keer moet wijzen op dat zijn argument niet klopt en datzelfde niet kloppende stupide argument krijgt 6x +1. Zijn dit 6 vriendjes van hem ofzo?
Dar is nmm geen objectieve vorm van modereren. Het feit dat ik een inhoudelijke aanname doe is omdat de reactie waarop ik reageer zelf begint over de combinatie bedrijf, werkzaamheden, betalen en vertrouwen. Dat suggereert een onderling inhoudelijk verband.Wild Chocolate schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:42:
[...]Je komt wel nogal belerend en onvriendelijk over en doet daarbij een aantal aannames over degene waarop je reageert. Ik snap wel dat men dan geneigd is om daarvoor een punt aftrek te geven.
Daarbij is het niet de bedoeling om een reactie maar selectief als een persoonlijke, onvriendelijk of belerende reactie te lezen. We reageren immers om de inhoud rond het nieuws, niet om het perse maar persoonlijk te maken. Daarbij is er ook geen aanleiding het perse maar selectief als persoonlijk op te vatten. Het onderwep van discussie is namelijk dat mensen bij een bedrijf werkzaamheden doen die met betalen van, en vertrouwen in, ontwikkelaars van beveiligingssoftware te maken hebben. Het onderwerp is duidelijk niet dat de tweaker het enkel persoonlijk doet.
Onnodig, voegt niets toe, en is volgens de definitie gewoon flamebait. Staat op +1 maar zou dus gewoon naar -1 moeten.[...] Je overdrijft gigantisch.
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
CAPSLOCK2000 in 'Streamingdiensten klagen bij EU over macht van Google en Samsung op tv-markt'
CAPSLOCK2000 in 'Apple hoeft Nederlandse 'boete' voor machtmisbruik App Store nog niet te betalen'
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Beide staan op +1 inmiddels. Dat lijkt mij een prima score
Staat nog steeds op +1 en hoe is een reactie dat iemand zijn argument beter moet maken een -1?RoD schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:06:
[...]
Die reacties staan op 0 en -1. Gezien het feit dat jullie vooral op elkaar reageren ipv op de inhoud, lijken me dit geen mismoderaties.
Afgezien dat ik niets onvriendelijks zie in de tekst van Kodak, is het niet vreemd dat wat hij schrijft een bepaalde mate van belerend is. Tenslotte is een deel van de reacties juist om van elkaar te leren en dan bestaat inderdaad het risico dat het belerend overkomt. Maar dat is zeker geen reden om daar een punt aftrek voor te geven: een +1 lijkt mij een prima score.Wild Chocolate schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:42:
[...]
Je komt wel nogal belerend en onvriendelijk over en doet daarbij een aantal aannames over degene waarop je reageert. Ik snap wel dat men dan geneigd is om daarvoor een punt aftrek te geven.
Maar hier was niets kleinerend aan, tenminste zoiets zag ik er niet in, maar iets uitleggen kan als belerend overkomen en daar kun je ook van leren. Tenminste, zo bedoelde ik het.Bor schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:29:
Ik zie het belerende toontje niet zo moet ik zeggen maar vind wel een groot verschil tussen van elkaar leren en belerend overkomen (dus als algemene opmerking los van de reactie in kwestie). Het eerste is super en volgens mij mede waarom we op Tweakers zitten. Het tweede vind ik niet wenselijk. Belerend is als iemand op een kleinerende manier informatie geeft.
+2 voor een bericht zonder enige onderbouwing.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ofwel de reactie op mij is ook een 0, ofwel mijn reactie is een 1, volgens mij kan dit zo niet kloppen
Jouw reactie is geen 0 maar niet gemodereerd momenteel. Daar zit het verschil.TV_NERD schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:48:
TV_NERD in 'MacBook Neo - Voor Apple-begrippen een koopje'
Ofwel de reactie op mij is ook een 0, ofwel mijn reactie is een 1, volgens mij kan dit zo niet kloppen
Kijk even beter, hij heeft 3 moderaties. Toen ik het meldde nog maar 1, de nul. Ondertussen een paar +1 erbij maar de bug in het topic hier onder lijkt deze reactie te treffen.Bor schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:44:
[...]
Jouw reactie is geen 0 maar niet gemodereerd momenteel. Daar zit het verschil.
Anyway hij staat nu dus technisch "goed" imho. Tevens ipv zeggen dat ie niet gemod is, waarom mod je hem niet even?
Bug in moderatiesysteem?
[ Voor 18% gewijzigd door TV_NERD op 24-03-2026 13:44 ]
Asterion in 'Na Telenet overweegt ook Fluvius verkoop aandelen in glasvezelproject Wyre'
supersnathan94 in 'Aanvallers verstoppen infostealer in kwetsbaarhedenscanner Trivy'
supersnathan94 in 'Aanvallers verstoppen infostealer in kwetsbaarhedenscanner Trivy'
Beetje raar dat iemand iets roept, daar aan twijfelt, we vervolgens bevestigen dat dat wel gewoon mag en een prima idee is, we dan vervolgens door die persoon voor gek worden verklaart zonder reden en dat je dan als ongewenst wordt gemod. Terwijl zijn eigen onderuitgeschoffel als ontopic wordt gemod.
Stukfruit in 'Gameartists zijn niet te spreken over DLSS 5: 'Ziet eruit als AI-slop''
De rest heb ik nu even geen tijd voor, maar het komt bij veel andere reacties die niet van mij zijn ook weer voorbij. Hoe kan dit zo herhalend voorkomen bij dit onderwerp? Ik zie zelfs een paar keer -1 voorbijkomen terwijl dat niet logisch is.
Misschien na de edits van een zichtbaar gefrustreerde poster. Dat zou nog kunnen. Maar daarvoor was het ook al -1.
Toch een paar voorbeelden:
Geen +2: G-Fox1990 in 'Gameartists zijn niet te spreken over DLSS 5: 'Ziet eruit als AI-slop''
Geen +2: geert1 in 'Gameartists zijn niet te spreken over DLSS 5: 'Ziet eruit als AI-slop''
Geen -1: Joggum in 'Gameartists zijn niet te spreken over DLSS 5: 'Ziet eruit als AI-slop''
Geen -1 voor de edits: yuckywucky in 'Gameartists zijn niet te spreken over DLSS 5: 'Ziet eruit als AI-slop''
Uiteraard wel -1: yuckywucky in 'Gameartists zijn niet te spreken over DLSS 5: 'Ziet eruit als AI-slop''
Dat zit wel Schnorr.
Ik ga de discussie niet meer aan, maar ik wil wel bevestigen dat ik dit op een paar na (de persoonlijke aanvallen zijn echt not done man) ook geen 0 of zelfs -1 vind.supersnathan94 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:33:
Beetje raar dat iemand iets roept, daar aan twijfelt, we vervolgens bevestigen dat dat wel gewoon mag en een prima idee is, we dan vervolgens door die persoon voor gek worden verklaart zonder reden en dat je dan als ongewenst wordt gemod. Terwijl zijn eigen onderuitgeschoffel als ontopic wordt gemod.
Wel jammer dat je zelfs hier nog meent te moeten aangeven dat iets niet klopt omdat je erg overtuigd bent van je eigen gelijk en het maar door laat slepen ipv te zoeken naar waar het aan zou kunnen liggen.
Geeft op zich niet, maar dit is niet de manier om een discussie te voeren.
[ Voor 6% gewijzigd door Stukfruit op 24-03-2026 17:37 ]
Dat zit wel Schnorr.
Sorry? De persoonlijke aanvallen? Meervoud? Mag ik even heel erg verbaasd zijn om je verontwaardiging?Stukfruit schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:36:
[...]
Ik ga de discussie niet meer aan, maar ik wil wel bevestigen dat ik dit op een paar na (de persoonlijke aanvallen zijn echt not done man) ook geen 0 of zelfs -1 vind.
Wel jammer dat je zelfs hier nog meent te aangeven dat iets niet klopt omdat je erg overtuigd bent van je eigen gelijk en het maar door laat slepen ipv te zoeken naar waar het aan zou kunnen liggen.
Geeft op zich niet, maar dit is niet de manier om een discussie te voeren.
Met dit lijstje met op mij persoonlijk gerichte zaken (of het objectief aanvallen zijn laat ik dan even het midden), mag ik je vragen waar ik jou dan persoonlijk heb aangevallen? (als je dat liever in DM wil houden, ook best, mij om het even.)"Ik ben een beetje gemeen aan het doen"
"Dan begrijp je het niet"
"de uitspraken die je hier doet komen niet erg volwassen over"
"Het verschil tussen jou en mij"
"terwijl jij blijkbaar je tijd deels besteedt aan verstoppen met een spaghetti aan oplossingen"
"Kom op, ben je hier serieus?"
"Voor iemand die het over context blijft hebben krijg je er weinig van mee."
Stukfruit in 'Aanvallers verstoppen infostealer in kwetsbaarhedenscanner Trivy'
Dit is het bericht waar jij een toon zet. Het enige wat ik hoogstens doe is spiegelen. Ik probeer altijd op het argument te discussiëren, maar wie kaatst kan zeker de bal terug verwachten. Is het dan raar dat ik ook scherp reageer op zaken die het punt karikaturiseren en/of volledig voorbij gaan?
Nogmaals. Ik zeg exact hetzelfde als wat R4gnax hier zegt: R4gnax in 'Aanvallers verstoppen infostealer in kwetsbaarhedenscanner Trivy' en daar heeft hij ook gewoon helemaal gelijk.
Nee, ik ben overtuigd van iemand anders zijn gelijk en, ironisch genoeg, jouw gelijk in je eerste post dat die indirection daadwerkelijk wat toevoegt.omdat je erg overtuigd bent van je eigen gelijk
Als je werkelijk niet het verschil ziet tussen een relatief vriendelijk prikje en het spul wat jij er daarna achteraan gooit dan denk ik dat ik er goed aan heb gedaan om je op een gegeven moment (toegeven, na wat moeite) te negeren.
En dat is wat ik hier nu ook ga doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 24-03-2026 16:15 ]
Dat zit wel Schnorr.
19JM81 in 'Nvidia-topman Jensen Huang: 'Ik denk dat we AGI hebben bereikt''
Gaan we een reactie, waarbij de persoon een "snake oil salesman" wordt genoemd, belonen met een +2?
En het is nog vroeg, maar voordat deze 2 te positief worden gemod...
pim in 'Nvidia-topman Jensen Huang: 'Ik denk dat we AGI hebben bereikt''
Chromebooks.nl in 'Nvidia-topman Jensen Huang: 'Ik denk dat we AGI hebben bereikt''
Alletwee volgens mij hooguit een +1. (3x +2 en 2x +3)
ah, okay.Stukfruit schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:08:
Je bent hier "Ik ben een beetje gemeen aan het doen" aan het misbruiken om "maar als je de achterliggende boodschap niet begrijpt is de enige die zichzelf te kakken zet … jijzelf" goed te praten terwijl daar toch wel redelijk wat ruimte tussen zit qua agressiviteit.
Maar hoe had je zelf bedacht dat jouw opmerking over zou komen dan? Ik heb de inschatting gemaakt met eenzelfde scherpte terug te reageren, ook gewoon bedoeld als een "vriendelijk prikje" terug, vandaar ook de puntjes. De reden dat ik dat deed was dan ook om even te spiegelen dat dat bericht dus echt niet positief overkwam. Dat jij daar een discrepantie tussen vindt zitten is aan jou, maar zeg dat dan. Dat kon je een bericht daarvoor ook richting R4gnax terwijl die niet eens wat zei dat ook maar in jouw richting ging.Als je werkelijk niet het verschil ziet tussen een relatief vriendelijk prikje en het spul wat jij er daarna achteraan gooit dan denk ik dat ik er goed aan heb gedaan om je op een gegeven moment (toegeven, na wat moeite) te negeren.
En dat is wat ik hier nu ook ga doen.
Je zit mij er nu van te betichten dat ik niet zou reflecteren op mijn uitspraken terwijl je dat zelf echt niet doet en de inhoudelijke discussie gewoon totaal uit de weg gaat. Ja dat stoort mij dan. Het enige wat je hebt gedaan is op de man "discussiëren" en cherrypicken op een half argument.
Helemaal prima om het hier dan ook bij te laten verder, even goeie vrienden. Ik zal er in het vervolg in ieder geval op letten.
Is dit een flame? Voelt voor mij wel zo...
Heel makkelijk van een +2 af te helpen.
[ Voor 102% gewijzigd door AlphaRomeo op 25-03-2026 13:17 ]
Fout topic.
[ Voor 99% gewijzigd door Bor op 25-03-2026 13:46 ]
Foute topic? 😉
[ Voor 89% gewijzigd door Bor op 25-03-2026 13:46 ]
Ik ben zo toe aan koffie
Dank voor de heads up.
Dit is geen +2 en volgens mij wel meer niet, misschien moet een powermod de reacties op dit artikel aan het einde van de dag nog eens scrubben
amigob2 in 'Microsoft draait bij: krijgt de Windows-gebruiker eindelijk weer voorrang?' is niet voor normale end users verkrijgbaar en geen +3 / +2.
Het voordeel van dat soort reacties; mismodders vallen snel op. Ik heb een aantal moderatierechten ingetrokken waarbij er overduidelijk te negatief en te positief werd gemodereerd (bij meer reacties dan deze).TV_NERD schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:35:
RobbieT in 'Microsoft draait bij: krijgt de Windows-gebruiker eindelijk weer voorrang?'
Dit is geen +2 en volgens mij wel meer niet, misschien moet een powermod de reacties op dit artikel aan het einde van de dag nog eens scrubbenMS hè.
Quintiemero in 'Ajax meldt datalek van e-mailadressen en info over stadionverboden - update'
Bor in 'Microsoft draait bij: krijgt de Windows-gebruiker eindelijk weer voorrang?'
Deze lijkt me niet echt informatief. (2x +3 zelfs)
Hemingr in 'Ziggo ruimt per ongeluk actieve e-mailboxen op, klanten verliezen berichten'
scartissue in 'Ziggo ruimt per ongeluk actieve e-mailboxen op, klanten verliezen berichten'
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Ik heb er direct even naar gekeken en passende actie ondernomen. Daar was inderdaad meer aan de hand.Yariva schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:42:
Dit trekt zichzelf wel recht (nog maar 1x een +3) maar ik wil het vooral even registreren gezien ik vermoed dat het de zelfde gebruiker is welke hier met +3 strooit en dit dan een hele duidelijke meningmod zou zijn.
Hemingr in 'Ziggo ruimt per ongeluk actieve e-mailboxen op, klanten verliezen berichten'
scartissue in 'Ziggo ruimt per ongeluk actieve e-mailboxen op, klanten verliezen berichten'
pietvelleman in 'Meta en Google zijn aansprakelijk voor schade door verslaving aan sociale media'
Carlos93 in 'Meta en Google zijn aansprakelijk voor schade door verslaving aan sociale media'
pietvelleman in 'Meta en Google zijn aansprakelijk voor schade door verslaving aan sociale media'
Volgens mij allemaal stuk voor stuk mismoderaties. Overduidelijk dat mensen het er niet mee eens zijn, prima, maar volgens mij gaan al deze reacties gewoon over dit artikel, of in het verlengde ervan, en verdienen ze stuk voor stuk geen -1.
[ Voor 9% gewijzigd door Carlos93 op 26-03-2026 22:47 ]
Ik vind jouw reacties een schokkend gebrek aan inzicht in complexe en psychische problematiek en de menselijke kant hier van hebben als ik eerlijk ben. Je brengt stigmatiserende opmerkingen als "Als iemand geestelijke problemen zoals een verslaving heeft , dan ligt dat aan die persoon zelf, en aan zijn acties alleen. " als feit zonder ook maar iets te onderbouwen. Een sterk staaltje victim blaming?Carlos93 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:47:
Carlos93 in 'Meta en Google zijn aansprakelijk voor schade door verslaving aan sociale media'
Volgens mij allemaal stuk voor stuk mismoderaties. Overduidelijk dat mensen het er niet mee eens zijn, prima, maar volgens mij gaan al deze reacties gewoon over dit artikel, of in het verlengde ervan, en verdienen ze stuk voor stuk geen -1.
[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 27-03-2026 08:51 ]
Gezien de trollerige toon over "regime" etc lijkt me dit geen +2, en al helemaal geen +3...
buurtSander in 'Ministerraad keurt omstreden wet goed die politie sociale media laat controleren'
Geen +1.
[ Voor 24% gewijzigd door wildhagen op 27-03-2026 20:59 ]
Virussen? Scan ze hier!
Bij de eerste heb je meer dan gelijk, maar bij de tweede denk ik dat er een deel van de eerste zin is weggevallen.wildhagen schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:58:
TechSupreme in 'Ministerraad keurt omstreden wet goed die politie sociale media laat controleren'
Gezien de trollerige toon over "regime" etc lijkt me dit geen +2, en al helemaal geen +3...
buurtSander in 'Ministerraad keurt omstreden wet goed die politie sociale media laat controleren'
Geen +1.
Dit lijkt me zeer on topic. De geciteerde cijfers in het artikel zijn naar mijn schatting on juist. Dat maakt nogal uit voor de beeldvorming van het energieverbruik van 'AI'.
Dus het is belangrijk dat de community zich hier in verdiept en valideert of de geciteerde cijfers realistisch zijn of dat het wellicht op gestapelde overschatting en is gebaseerd.
Uiteraard kan ook ik iets over het hoofd hebben gezien. Maar het grote verschil t.o.v. consumenten hardware om het zelfde te doen lijkt mij bijzonder. En dus relevant om te onderzoeken.
Zeker omdat de algehele perceptie is dat AI, ook uitvoeren van taal modellen, veel stroom kost, maar dat beeld is zeer vertekend door de centralisatie van het gebruik. Het kost minder dan TV kijken.
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Wel wat laat om er nu nog wat aan te doen, is inmiddels meer dan 48u ouddjwice schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:32:
djwice in 'AI‑video blijkt te duur om te bestaan: waarom OpenAI stopt met Sora'
Dit lijkt me zeer on topic. De geciteerde cijfers in het artikel zijn naar mijn schatting on juist. Dat maakt nogal uit voor de beeldvorming van het energieverbruik van 'AI'.
Dus het is belangrijk dat de community zich hier in verdiept en valideert of de geciteerde cijfers realistisch zijn of dat het wellicht op gestapelde overschatting en is gebaseerd.
Uiteraard kan ook ik iets over het hoofd hebben gezien. Maar het grote verschil t.o.v. consumenten hardware om het zelfde te doen lijkt mij bijzonder. En dus relevant om te onderzoeken.
Zeker omdat de algehele perceptie is dat AI, ook uitvoeren van taal modellen, veel stroom kost, maar dat beeld is zeer vertekend door de centralisatie van het gebruik. Het kost minder dan TV kijken.
Mijn reviews al gezien?
[ Voor 183% gewijzigd door Meg op 28-03-2026 10:26 ]
@Meg wil je dat soort negatieve opmerkingen achterwege laten?
De reactie is volledig ontopic. Dat de reactie daarop een andere mening heeft zorgt er niet voor dat de inhoudelijke stelling en mening offtopic of irrelevant is. Eerder een inhoudelijke verschil van mening. En daarop horen we niet te modden.Bor schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:18:
JustRob in 'Rechter geeft phisher vier jaar cel na diefstal van 230.000 euro via ICS-mails' is zoals de reactie erop al uitlegt niet relevant in deze context en daarmee een 0 ipv +1.
Hoe is die reactie ontopic? Dit gaat over iets anders. Zie ook de reactie eronder.kodak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:54:
[...]
De reactie is volledig ontopic. Dat de reactie daarop een andere mening heeft zorgt er niet voor dat de inhoudelijke stelling en mening offtopic of irrelevant is. Eerder een inhoudelijke verschil van mening. En daarop horen we niet te modden.
[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 28-03-2026 13:06 ]
Je gaat op geen enkel gegeven argumenten in om je eerdere stelling te herhalen. Het feit dat de vervolgreactie een andere zienswijze met mening heeft maakt de eerder reactie met mening niet zomaar offtopic of irrelevant. Het is een prima ontopic discussie waarbij beide reacties op het nieuws en de bron van mening verschillen wat belangrijk is. Daar horen we niet zomaar een eigen mening van meer of minder gelijk op toe te passen om te modden.Bor schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:05:
[...]
Hoe is die reactie ontopic? Dit gaat over iets anders. Zie ook de reactie eronder.
Volgens mij heeft Rob het hele artikel niet begrepen. Hij heeft het over de garantie die CC's geven bij aankopen, terwijl het artikel over phishing gaat. Dat is toch iets totaal anders?kodak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:58:
[...]
Je gaat op geen enkel gegeven argumenten in om je eerdere stelling te herhalen. Het feit dat de vervolgreactie een andere zienswijze met mening heeft maakt de eerder reactie met mening niet zomaar offtopic of irrelevant. Het is een prima ontopic discussie waarbij beide reacties op het nieuws en de bron van mening verschillen wat belangrijk is. Daar horen we niet zomaar een eigen mening van meer of minder gelijk op toe te passen om te modden.
Ik lees het als de eerdere mening opgevat hebben alsof dat perse maar te maken heeft met een garantiestelling bij winkelen ipv op basis van de uitspraak en erkenning door het cc-bedrijf. Terwijl de op het daar niet over heeft en gewoon op het nieuws reageert om een eigen conclussie te trekken.Aldy schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:01:
[...]Hij heeft het over de garantie die CC's geven bij aankopen, terwijl het artikel over phishing gaat. Dat is toch iets totaal anders?
Dat is inderdaad totaal iets anders en dat heeft in basis niets met een mening van doen zoals Kodak wil doen voorkomen. De reactie is in relatie tot het nieuwsitem gewoon niet heel relevant; het gaat inhoudelijk eigenlijk over iets anders.Aldy schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:01:
[...]
Volgens mij heeft Rob het hele artikel niet begrepen. Hij heeft het over de garantie die CC's geven bij aankopen, terwijl het artikel over phishing gaat. Dat is toch iets totaal anders?
[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 28-03-2026 14:43 ]
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.
Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2