Ja, precies. Dat heeft niets met politiek te maken, maar wel met correct. Hierbij beledig Heloise geen anderen die misschien niet zo intelligent zijn.supersnathan94 schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:41:
Ik snap er werkelijk weinig meer van hoor. Maar maakt verder niet uit.
[...]
Bedoel je dan dit?
[...]
Naar mijn mening heeft dat niks te maken met correct. Dat is namelijk niet wat betutteling is. Heloise hanteert hier gewoon de gangbare definitie van het begrip. Wat ik quote van jou, lijkt zo op het oog niks te maken te hebben met betutteling, vandaar dat ik het je vroeg. Ik snap nog steeds niet goed wat je daarmee precies bedoelt.Aldy schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:51:
[...]
Ja, precies. Dat heeft niets met politiek te maken, maar wel met correct. Hierbij beledig Heloise geen anderen die misschien niet zo intelligent zijn.
En het heeft niks met politiek te maken. Je weet wat “politiek correct” betekent toch?
Als de definitie die heloise gebruikt, mogelijk een belediging kan zijn voor mensen die niet intelligent zijn, dan mag het woord betutteling dus nooit meer op de frontpage gebruikt worden zonder een automatische -1.
Iemand die zegt “ik vind dat betuttelend/betutteling” is dan automatisch beledigend bezig. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar er is een verschil als ik jou iets verbied of dat een overheid dit doet. Als ik jou iets verbied, dan kun je tegen mij zeggen dat je niet gek bent en dat je niet betutteld wil worden. Dit ligt anders als het een overheid betreft, omdat dit algemeen is en het meer mensen betreft. Als je dan zegt dat je niet gek bent (voorbeeld) dan wil dat zeggen dat andere mensen die deze wetten wel nodig hebben gek zijn. Daarom hangt betutteling ook af van de context.supersnathan94 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:36:
[...]
Naar mijn mening heeft dat niks te maken met correct. Dat is namelijk niet wat betutteling is. Heloise hanteert hier gewoon de gangbare definitie van het begrip. Wat ik quote van jou, lijkt zo op het oog niks te maken te hebben met betutteling, vandaar dat ik het je vroeg. Ik snap nog steeds niet goed wat je daarmee precies bedoelt.
En het heeft niks met politiek te maken. Je weet wat “politiek correct” betekent toch?
Als de definitie die heloise gebruikt, mogelijk een belediging kan zijn voor mensen die niet intelligent zijn, dan mag het woord betutteling dus nooit meer op de frontpage gebruikt worden zonder een automatische -1.
Iemand die zegt “ik vind dat betuttelend/betutteling” is dan automatisch beledigend bezig. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.
Aldy schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:11:
[...]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar er is een verschil als ik jou iets verbied of dat een overheid dit doet. Als ik jou iets verbied, dan kun je tegen mij zeggen dat je niet gek bent en dat je niet betutteld wil worden. Dit ligt anders als het een overheid betreft, omdat dit algemeen is en het meer mensen betreft. Als je dan zegt dat je niet gek bent (voorbeeld) dan wil dat zeggen dat andere mensen die deze wetten wel nodig hebben gek zijn. Daarom hangt betutteling ook af van de context.
Needan wil dat zeggen dat andere mensen die deze wetten wel nodig hebben gek zijn
Dat een regel algemeen geldt en democratisch tot stand is gekomen, zegt vooral iets over wie hem heeft gemaakt, niet over hoe die regel uitwerkt. Een maatregel kan prima democratisch zijn en toch als betuttelend worden ervaren. Betutteling gaat namelijk niet over het bestaan van hulp, maar over de onderliggende houding: mensen behandelen alsof ze niet zelf in staat zijn om keuzes te maken.
Als ik zeg dat ík zo’n regel niet nodig heb, zeg ik daarmee alleen iets over mijn eigen situatie. Dat betekent niet automatisch dat ik vind dat anderen dom, gek of minderwaardig zijn. Die stap wordt er nu alsnog bij gedacht, maar volgt logisch niet uit wat er wordt gezegd.
het benoemen van betutteling is geen aanval op mensen die ondersteuning nodig hebben, maar een kritiek op een manier van reguleren waarbij iedereen over één kam wordt geschoren, ongeacht verschillen in zelfredzaamheid, inzicht of verantwoordelijkheid.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Wat maakt dit +2? Loller1 in 'Redactieblog #19 - Hoe we 'Wi-Fi 7' de Top 2000 in willen stemmen'
RobvG in 'Redactieblog #19 - Hoe we 'Wi-Fi 7' de Top 2000 in willen stemmen'
RobvG in 'Redactieblog #19 - Hoe we 'Wi-Fi 7' de Top 2000 in willen stemmen'
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Volledig met je eens, maar dan moet er niet gezegd worden dat je niet dom of minderwaardig bent, want dat houdt dan automatisch in dat de mensen die het wel nodig hebben het wel zijn.supersnathan94 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:33:
[...]
[...]
Nee
Dat een regel algemeen geldt en democratisch tot stand is gekomen, zegt vooral iets over wie hem heeft gemaakt, niet over hoe die regel uitwerkt. Een maatregel kan prima democratisch zijn en toch als betuttelend worden ervaren. Betutteling gaat namelijk niet over het bestaan van hulp, maar over de onderliggende houding: mensen behandelen alsof ze niet zelf in staat zijn om keuzes te maken.
Als ik zeg dat ík zo’n regel niet nodig heb, zeg ik daarmee alleen iets over mijn eigen situatie. Dat betekent niet automatisch dat ik vind dat anderen dom, gek of minderwaardig zijn. Die stap wordt er nu alsnog bij gedacht, maar volgt logisch niet uit wat er wordt gezegd.
het benoemen van betutteling is geen aanval op mensen die ondersteuning nodig hebben, maar een kritiek op een manier van reguleren waarbij iedereen over één kam wordt geschoren, ongeacht verschillen in zelfredzaamheid, inzicht of verantwoordelijkheid.
Ik wil overigens deze (leuke en interessante) discussie afronden. Twee redenen: ik weet niet of dit de plaats is voor de discussie, ik denk van niet en de andere reden is dat ik van de week voor vijf weken op vakantie ga naar VS en Mexico en ik moet naast de koffers inpakken ook nog de nodige administratie doen.
Ik maak ook maar gelijk gebruik van deze mogelijkheid om iedereen een heel prettige dagen toe te wensen en heel graag tot volgend jaar.
nou nee dat is een emotionele interpretatie die niet kloptAldy schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:41:
[...]
Volledig met je eens, maar dan moet er niet gezegd worden dat je niet dom of minderwaardig bent, want dat houdt dan automatisch in dat de mensen die het wel nodig hebben het wel zijn.
SameIk wil overigens deze (leuke en interessante) discussie afronden. Twee redenen: ik weet niet of dit de plaats is voor de discussie, ik denk van niet
Hee veel plezier! succes met inpakken en tot 2026!en de andere reden is dat ik van de week voor vijf weken op vakantie ga naar VS en Mexico en ik moet naast de koffers inpakken ook nog de nodige administratie doen.
Ik maak ook maar gelijk gebruik van deze mogelijkheid om iedereen een heel prettige dagen toe te wensen en heel graag tot volgend jaar.
Let op:
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.
Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.
Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2