Bor schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:00:
[...]
Als iemand stelt dat er een starwars Battlefield was is aanduiden dat dit niet klopt gewoon relevant volgens mij. We hebben het daar over de eerdere Battlefield games en de reputatie van de delen. Sterker nog, niet kloppende info hoor je met een reactie recht te zetten.

Ik zie dit argument vaker langskomen, maar dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Natuurlijk is het prima als onjuiste info wordt rechtgezet, maar moderatie en inhoud (en dit moeten corrigeren) staan in mijn ogen wel degelijk los van elkaar.
Daarom vind ik het ook veel te hard gesteld om te zeggen dat je eerst moet reageren op fouten voordat je een objectieve moderatiescore kunt geven. In de Moderatie-FAQ staat nergens dat dat 
moet, alleen dat het 
aanbevolen is:
Het is aan te bevelen om feitelijke onjuistheden te corrigeren in een reactie op de post, indien dit nog niet door anderen is gedaan. Het
Als ik echt alle onjuiste informatie zou moeten gaan rechtzetten die ik in reacties onder elk artikel lees, dan ben ik daar een dagtaak aan kwijt. Modereren is bedoeld om te kijken naar toon en meerwaarde, niet om eerst een inhoudelijke correctie te plaatsen voordat je überhaupt mag modereren.
En zeker als het én fout is én (zwaar) off-topic, dan is het soms gewoon een gevalletje don't feed the troll. Of je weet al op voorhand dat je, hoe goed je het ook rechtzet, alsnog zelf off-topic bezig bent. En daar pas ik voor. Bewust off-topic reageren is niet mijn ding.
Het is mogelijk dat je feitelijke onjuistheden constateert in een reactie. In dat geval is een score van 0 de laagste beoordeling die je aan een reactie met een goedbedoelde (vriendelijke) inhoud dient te geven, en niet een -1.
De FAQ zegt zelfs dat een goedbedoelde reactie met een feitelijke fout gewoon op 0 blijft. Alleen als de toon vervelend is, of als het echt misleidend bedoeld is, of zwaar fout is (zoals ronduit onjuiste claims zonder onderbouwing), of zwaar off-topic zonder verdere meerwaarde, zou je lager kunnen gaan.
En om deze alvast af te dekken: "Maar als niemand corrigeert, blijft de fout staan.”
Klopt, daarom mag je gerust reageren als je iets wilt rechtzetten. Maar dat betekent nog niet dat je het eerst moet doen voor je mag modereren. Dan zou het systeem niet te onderhouden zijn...

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking  |  "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999