Het kleine-mismoderatietopic deel XXX Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 207 Laatste
Acties:

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 16:31

kodak

FP ProMod
Dirk schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:21:
[...]
Je moet dus niet te streng worden omdat je het allemaal al wel eens gezien hebt, houd er rekening mee dat alles wat voor jou bekend is, voor veel gebruikers gewoon nieuw en onbekend kan zijn.
Ik heb geen redelijke mogelijkheid om per modder te zien hoe ervaren deze is als die reacties naar +2 mod. Wat ik wel kan zien is of discussies (veel) vaker gevoerd zijn en de inhoud van de reacties die de moderering krijgt. Zeker bij dit soort vaak beladen herhalende discussies over geopolitiek, macht, winst enz lijkt het me dus dat we meer op de inhoudelijke onderbouwing en wel/niet best doen om op inhoud te reageren te letten dan simpel maar uit te gaan dat tweakers weinig kennis hebben. Daarbij lijkt het me in een community redelijk dat wie wil plussen ook moeite toont zich te verdiepen in eerder nieuws en discussies, juist om het evenwichtig te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door kodak op 02-07-2023 21:24 ]

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik wil zelf graag wel meemodden. dus ooit modrechten, en ben kantjeboord 0.47 in de reacties.

Volgens mij zijn mijn twee reacties in onderstaande thread gewoon ontopic en niet 0? Zeker niet irrelevant?

TV_NERD in 'Twitter komt met tijdelijke daglimieten om dataverzameling tegen te gaan'

[ Voor 9% gewijzigd door TV_NERD op 03-07-2023 11:57 ]

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Topicstarter
TV_NERD schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:55:
Ik wil zelf graag wel meemodden. dus ooit modrechten, en ben kantjeboord 0.47 in de reacties.

Volgens mij zijn mijn twee reacties in onderstaande thread gewoon ontopic en niet 0? Zeker niet irrelevant?

TV_NERD in 'Twitter komt met tijdelijke daglimieten om dataverzameling tegen te gaan'
Om te kunnen modereren heb je ook 250 karma punten nodig. Die heb je pas net zie ik maar eerder modereren had daarom sowieso nog niet gekund. Het gemiddelde van 0.5 moet je vrij makkelijk ook aan kunnen komen met 0,47 gemiddeld op 28 reacties :)

Je reactie is wat mij betreft inderdaad een +1 ja.

200 fish found!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-12-2025
Geen +2

Mike2k in 'Twitter maakt gebruik TweetDeck exclusief beschikbaar voor geverifieerde klanten'

Ik ben het er helemaal mee eens, maar dit hoort in Geachte Redactie.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Bor

Bor

Topicstarter
centr1no in 'Meta teaset Twitter-alternatief Instagram Threads, release op 6 juli' is geen +2. Ik zie er zelf vanwege het gebrek aan onderbouwing eerder een 0 in dan een +2.

• TwistedMindNL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
De reactie Radiodurans in 'Brandweer Amsterdam verspreidt updates over storm niet langer via Twitter' is geen +2 maar een +1 hoezeer mensen het er ook mee eens zijn (+3 moderaties?)

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
TheVivaldi in 'Brandweer Amsterdam verspreidt updates over storm niet langer via Twitter'

Beetje vroeg, maar ik begrijp werkelijk waar niet wat hier -1 aan is. Het gaat in het draadje over NL-Alert en ik deel de ervaring van mijzelf en mijn omgeving, volgens mij op nette toon. Is dat verboden of zo?

[ Voor 4% gewijzigd door TheVivaldi op 05-07-2023 12:48 ]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:17

Herman

FP ProMod
@wildhagen Je zou je kunnen afvragen hoe relevant een citaat nog is, wanneer je deze al vier keer in een reactie hebt geplaatst. Dat er een moment komt dat users het met off topic beoordelen, kan me wel iets bij voorstellen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Precies. Die herhaling en jouw eerdere uitspraak daarover hebben mij ertoe gezet om die drie reacties met 0 te beoordelen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

• Bor

Bor

Topicstarter

• kodak

kodak

FP ProMod
Deze reactie lijkt me geen 0 (21× 0), maar een terechte vraag of er geen redundantie is.
Het artikel heeft het over de (glasvezel)verbinding en advies aan bepaalde klanten om tijdelijk van een andere regio gebruik te maken. Ook de reacties tonen onduidelijkheid over de situatie.

bassiej19 in 'Glasvezelkabel van Microsoft Azure-datacenters is defect door storm Nederland'

[ Voor 3% gewijzigd door kodak op 05-07-2023 19:00 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2025

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat is hier +2 aan, ik zie geen hele uitgebreide post.
Shamalamadindon in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Geen -1 maar offtopic imho; vooral een niet populaire mening die wordt weggemod. Als de post minder polariserend zou zijn was het misschien een 1.
andreetje in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Twijfel geval, ik denk eerder 0 dan -1; als de stelling nou nog enigzins onderbouwd worden... om maar een voorbeeld te geven. Het werd mensen zonder prik moeilijker gemaakt om deel te nemen aan de sameleving gezien ze vaker een check moesten doen. Dan had hij in mijn ogen al de lichte dwang kunnen onderbouwen.
nieuws: Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedr...

Geen -1 offtopic:
Istrilyin in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Geen +2, +1 of offtopic.
Shandon in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

De onderbouweing die we zochten, nog steeds offtopic:
Kevinp in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Niet -1, maar onpopulaire mening en zou met bronnen een +1 zijn:
gast128 in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Geen -1, offtopic, wellicht +1:
-=bas=- in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Gewoon ontopic, geen +2:
svane in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Gewoon netjes ontopic:
MrFax in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Te summier voor een +2 maar wel +1:
FONfanatic in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Lastig, denk geen +1, maar 0.
-=bas=- in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Reactie is -1 (net zoals de reactie eronder):
k995 in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Voegt weinig toe aan de discussie, maar geen -1:
Laid To Rest in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'

Geen -1, kan mij best voorstellen dat mensen die vraag stellen, zeker gezien de polariserende reacties van beide kampen:
oks in 'Rechter: regering VS mag geen contact meer hebben met socialmediabedrijven'
De reacties eronder zijn beiden sneu en -1.

Heb de lijst van -1 en +2 die naar mijn mening erg afweken wel zo'n beetje gehad :+.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Yalopa in 'Twitter maakt tweets weer leesbaar voor niet-ingelogde gebruikers' en luuk86 in 'Twitter maakt tweets weer leesbaar voor niet-ingelogde gebruikers'
zijn wat mij betreft allebei +1. Ze passen beter bij het nieuwsbericht van gisteren, maar ook hier zijn ze gewoon on topic want de brandweer wordt in het artikel benoemd. Ze hebben allebei nog een klein zetje nodig.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Dazzler2120
  • Laatst online: 20:03

Dazzler2120

FP ProMod
pim in 'Analist: verkeer naar ChatGPT loopt terug'

Een twijfelgevalletje. Normaal is een ongefundeerde GPT tekst een -1, aangezien het intrinsiek ongewenst is.
In dit geval aangezien het over GPT gaat, en de inhoudelijkheid daarvan twijfel ik erover.
Hoe zouden jullie deze beoordelen?

PS4 PSN: Dazzler2120

• AlphaRomeo
  • Laatst online: 21:27

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Die vind ik niet zozeer ongewenst, maar wel irrelevant.

• Alxndr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-11-2025
Alxndr in 'OM wil in 2024 vijftig camera's plaatsen voor controle telefoongebruik in auto'

gewoon een on-topic nette reactie dus de - zou gewoon een + moeten zijn?

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Inderdaad een nette reactie, maar wel een off topic discussie lijkt me. Het artikel gaat niet over koffie of handen aan het stuur, maar over het gebruik van mobiele apparaten. Ik vind de discussie voldoende on topic voor een +1, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat anderen een 0 beter op zijn plek vinden.

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
911GT2 in 'Frankrijk krijgt wet om verdachten via smartphone op afstand te bespioneren'
Wellicht impopulaire mening/standpunt, maar daarmee -1?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

nehal3m in 'Regisseur Beyond Good & Evil 2 overlijdt op 40-jarige leeftijd'

Een +2 lijkt me wat overdreven? Om het over de vele +3s nog maar niet te hebben.

Virussen? Scan ze hier!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10-2025
Hoi, willen jullie kijken naar de moderatie van deze reactie en de comments die daarop volgen?

De moderaties maar ook de reacties erop zijn erg lelijk aan het worden (maar krijgen hogere reactiescore) en het lijkt mij volledig onterecht.

SpiceWorm in 'Threads heeft tot nu toe meer dan 30 miljoen gebruikers binnengehaald'

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
@SpiceWorm je comments zijn off-topic op zijn best. Je eerste comment zou nog on-topic (+1) kunnen zijn als je niet zou klagen over je moderaties in dezelfde post. Ik snap echter ook dat mensen het steeds oprakelen van corona / vaccinaties op een gegeven moment als trollen ervaren.

De meta discussie over de moderaties daaronder is sowieso ongewenst.

• Bor

Bor

Topicstarter
J_C in 'De beste powerbanks voor de zomervakantie 2023' staat gewoon in het artikel en is daarmee 0

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Asterion in 'Google dient bouwaanvraag in voor nieuw datacenter in België'

+2 lijkt me wat overdreven, een +1 lijkt me wel voldoende?

Virussen? Scan ze hier!

• Arumes
  • Niet online
Het gebeurt niet vaak dat ik strenger ben dan jij, maar zelfs +1 lijkt mij te hoog wegens feitelijke onjuistheden. Als Google zelf schrijft dat het gemiddelde verbruik 1,7 miljoen liter per datacenter per dag is, hoe komt Asterion dan aan 300-600 liter? Hij schrijft alsof hij kennis van zaken heeft (en gezien de reacties zijn er helaas best veel tweakers die hij daarmee overtuigt), maar de harde cijfers die hij noemt kloppen gewoon niet.

En voor de volledigheid: Google geeft zelf duidelijk aan dat "consumptie" het verschil is tussen wateraanvoer en waterafvoer. Die 1,7M is dus echt het verschil tussen de hoeveelheid water die het datacenter binnenkomt, en wat het datacenter weer verlaat.

• Bor

Bor

Topicstarter
Arumes schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Het gebeurt niet vaak dat ik strenger ben dan jij, maar zelfs +1 lijkt mij te hoog wegens feitelijke onjuistheden. Als Google zelf schrijft dat het gemiddelde verbruik 1,7 miljoen liter per datacenter per dag is, hoe komt Asterion dan aan 300-600 liter?
Dat legt hij prima uit toch?
Als we rekenen dat hun circuit 10m³ bevat waarbij 3-6% water verdampt per dag is dat 300-600 liter per dag dat ze moeten bijvullen.
Dit is per circuit en puur op basis van verdamping. Er kunnen meerdere circuits zijn. Als je puur uitgaat van deze uitleg is dit geen misinformatie en geen 0. Als je het leest als het gehele verbruik van een datacentre lijkt mij dit erg ongeloofwaardig.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 09-07-2023 11:41 ]

• Arumes
  • Niet online
Bor schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:24:
[...]

Dat legt hij prima uit toch?

[...]

Dit is per circuit en puur op basis van verdamping. Er kunnen meerdere circuits zijn.
Dat vind ik nogal vergezocht. Hij heeft het in de eerste zin over "het circuit", niet een circuit. Het heeft ook geen enkele zin om ineens het verbruik van een klein onderdeel van het datacenter te bespreken zonder te vertellen wat dat voor het gehele datacenter betekent. "Er zijn andere grotere bedrijven die dagelijks meer oppompen dan dat een datacenter zal verbruiken op een jaar" suggereert ook dat hij het verbruik van het hele datacenter bedoelt. Dus als hij dat al doet is "prima uitleg" niet hoe ik zijn post zou kwalificeren.

• Bor

Bor

Topicstarter
Bor in 'Minister: opsporingsdiensten moeten toegang kunnen hebben tot versleutelde chats' is volgens mij gewoon ontopic. Waar de -1 vandaan komt is mij een raadsel. Zie ik iets over het hoofd dan hoor ik het graag.

• kodak

kodak

FP ProMod
Helaas zie ik ze nu pas, maar deze reacties lijken met niet offtopic/irrelevant. Inhoudelijke meningen en onderbouwingen die weggemodereerd worden lijkt me niet de bedoeling.
kodak in 'Nederlandse scholen mogen Google blijven gebruiken na update half augustus'
kodak in 'Nederlandse scholen mogen Google blijven gebruiken na update half augustus'

• Bor

Bor

Topicstarter
Ik krijg hier zowel -1 als +3, beide lijken mij echt mismoderaties. Volgens mij gewoon ontopic: Bor in 'Minister: opsporingsdiensten moeten toegang kunnen hebben tot versleutelde chats'

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-12-2025
HemenXD in 'Gerucht: eerste vouwbare OnePlus-smartphone heet Open'

Er word erg lekker ge-mening-mod op een reactie die bijna compleet off-topic is volgens mij.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:02

jdh009

FP ProMod

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Furrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-12-2025
nieuws: VanMoof pauzeert verkopen, heeft naar verluidt financiële problemen

Kan iemand hier de minnen eens grondig nalopen?
Ik sta, naar mijn mening, compleet onterecht in het rood.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Furrr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:15:
nieuws: VanMoof pauzeert verkopen, heeft naar verluidt financiële problemen

Kan iemand hier de minnen eens grondig nalopen?
Ik sta, naar mijn mening, compleet onterecht in het rood.
Jouw reacties zijn terecht -1. Je plaatst een rant zonder onderbouwing, dat is hoe je het ook wendt of keert ongewenst.

• Furrr
Migrator schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:22:
[...]

Jouw reacties zijn terecht -1. Je plaatst een rant zonder onderbouwing, dat is hoe je het ook wendt of keert ongewenst.
Het is on topic. Rant wil ik het niet noemen.
Als ik had gezegd vervelend bedrijf om mee samen te werken hoop dat ze niet zoveel klanten meer benadelen was idd politiek correcter geweest. Maar come the fuck on man. De minnen gaan volgens mij met name om on of off topic zaken. Toch?

Of krijg je slapenloze nachten van mn taal gebruik? 👋🏽

Infantiel ondoordacht pruts gedoe dat modden onder nieuwsberichten…

Het zijn vooral de moraalridders die imo giftig zijn voor Tweakers…

[ Voor 10% gewijzigd door Furrr op 11-07-2023 12:31 ]

• jdh009

jdh009

FP ProMod

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Furrr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Het is ontopic, maar voegt verder niks toe. Een rant is het, ook al wil je het zelf niet zo noemen. Een 0 dus, met een punt aftrek voor het taalgebruik.
Als ik had gezegd vervelend bedrijf om mee samen te werken hoop dat ze niet zoveel klanten meer benadelen was idd politiek correcter geweest. Maar come the fuck on man. De minnen gaan volgens mij met name om on of off topic zaken. Toch?
Als je je reactie netter had verwoord, en onderbouwd met bijv. de video die je plaatste (maar dan niet als linkdump) dan was hij een stuk beter geweest en daarmee een +1. De scores zijn er om reacties te beoordelen op kwaliteit en relevantie.
Nee hoor, die had ik al vanwege de warmte ;)
Het werkt anders behoorlijk om lage kwaliteit reacties zoals de jouwe naar onder in de comments te bewegen.

• Bor

Bor

Topicstarter
Furrr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Het zijn vooral de moraalridders die imo giftig zijn voor Tweakers…
Zou je je toon willen aanpassen? Ik denk niet dat iemand genegen is om naar je verzoek te kijken wanneer je op deze manier de discussie voert. Graag wijs ik je ook even op .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:59
Dit lijkt me verre van een +2? 52x mismoderaties.

Finraziel in 'Apple MacBook Air 15" - Werkelijk 's werelds beste 15"-laptop?'

[ Voor 6% gewijzigd door Naafkap op 11-07-2023 13:07 ]

• Bor

Bor

Topicstarter
Dat is inderdaad geen +2 of zelfs +3 wat de reactie ook krijgt. Ik heb daar even ingegrepen.

• Furrr
Bor schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:51:
[...]

Zou je je toon willen aanpassen? Ik denk niet dat iemand genegen is om naar je verzoek te kijken wanneer je op deze manier de discussie voert. Graag wijs ik je ook even op .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
Deze discussie heb ik vaker met je gevoerd.
Niets mis met mijn toon en anders geef je me maar een ban 👍🏽

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Welkom in de werelden van het T.net mod systeem. :)
Het werkt voor geen meter, maar dat toegeven is voor hun erg moeilijk.

Een +1 lijkt me een goede score, maar je krijgt hier dus Apple vs Windows reacties. Dus je zult nooit eerlijke mod scores krijgen. Misschien moet T.net bij dit soort nieuwsberichten, maar het modsysteem uitschakelen.

Kijk voor de grap naar de scores van de eerste reactie:
Jochem in 'Apple MacBook Air 15" - Werkelijk 's werelds beste 15"-laptop?'

Buiten dat het niet klopt, waarom zouden Windows-laptops minder lang meegaan, heeft het ook helemaal niets met het artikel te maken. Toch krijgt het 50/50 +0 en +1 scores.

Het zou mooi zijn als T.net eindelijk zou toegeven dat hun modsysteem gewoon waardeloos is.
Mijn modrechten werden afgenomen omdat ik soms boosten of vond dat iets geen +1 verdiende, maar schijnbaar mag het hier wel? Er wordt gekeken naar het gemiddelde van de gegeven scores, dat is ook geen goede manier om te checken of je aan mismodding doet.

[ Voor 10% gewijzigd door HollowGamer op 11-07-2023 13:16 ]

• Bor

Bor

Topicstarter
Die reactie staat op een goed passende score; namelijk de 0. Voor de rest zie ik daar op een +3 na geen scores die zeer onjuist zijn en op die +3 is ingegrepen. Kortom; we letten echt wel op mensen die onjuist modereren zoals je zelf ook weet.

[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 11-07-2023 13:25 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Bor schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:22:
[...]

Die reactie staat op een goed passende score; namelijk de 0. Voor de rest zie ik daar op een +3 na geen scores die zeer onjuist zijn en op die +3 is ingegrepen. Kortom; we letten echt wel op mensen die onjuist modereren zoals je zelf ook weet.
code:
1
2
3
4
5
+3 Spotlight 1
+2 Informatief 2
+1 Relevant 32
0 Irrelevant 40
-1 Ongewenst 4

Zoals gezegd, niet willen toegeven dat het system niet werkt. Ik zie gewoon dat mensen het een +1 geven. Je komt uit op ~55% Irrelevant en ~45% Relevant.

Dus ja, leuk dat jullie het daarna weer aanpassen, maar het maakt het moddingsysteem (zoals al vaker gezegd) meer een meningsysteem, dan een goed doordachte eerlijke score. Gaan jullie de modrechten van die 32 afpakken? Ik gok van niet, want jullie kijken naar de gemiddelde scoren van de reactie.

Tegenwoordig heb ik mijn filter op >=0 gezet, omdat ik anders tig reacties niet kan lezen. Puur omdat mensen het downvoten omdat het niet hun mening is. Dan kijk ik liever naar iets als Reddit, met likes. Niet waterdicht, maar ik krijg wel reacties te zien en ook wat de gemiddelde vind van die reactie.

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 11-07-2023 13:33 ]

• Bor

Bor

Topicstarter
HollowGamer schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:31:
[...]

code:
1
2
3
4
5
+3 Spotlight 1
+2 Informatief 2
+1 Relevant 32
0 Irrelevant 40
-1 Ongewenst 4

Zoals gezegd, niet willen toegeven dat het system niet werkt. Ik zie gewoon dat mensen het een +1 geven. Je komt uit op ~55% Irrelevant en ~45% Relevant.
De netto score hier is de best passende dus het lijkt hier wel degelijk goed te werken. De best passende score is een 0 want irrelevant. Een +1 vind ik geen duidelijke mismoderaties. User staat niet alleen in het gevoel dat hij heeft. De +3 is een duidelijke mismoderatie, daar is ingegrepen. De +2 stond er nog niet. Een -1 is het ook niet en ook daar kijk ik naar. Als toevoeging; we werken niet voor niets met de mediaan in plaats van de gemiddelde score om zo excessen makkelijker "uit te filteren".

Reddit is wat mij betreft een voorbeeld van een moderatiesysteem dat juist niet werkt. Je ziet doordat het gebaseerd is op likes alleen nog maar populaire meningen die binnen een bubbel passen. Probeer daar maar eens kritisch te zijn. Meer dan eens is de populairste post niet de beste.

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 11-07-2023 13:37 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Bor schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:35:
[...]

De netto score hier is de best passende dus het lijkt hier wel degelijk goed te werken. De best passende score is een 0 want irrelevant. Een +1 vind ik geen duidelijke mismoderaties. User staat niet alleen in het gevoel dat hij heeft. De +3 is een duidelijke mismoderatie, daar is ingegrepen. De +2 stond er nog niet. Een -1 is het ook niet en ook daar kijk ik naar. Als toevoeging; we werken niet voor niets met de mediaan in plaats van de gemiddelde score om zo excessen makkelijker "uit te filteren".
Ja Apple maakt dure laptops maar de producten gaan dan ook echt veel langer mee. Jaren langer dan iedere windows laptop ooit.
Dit verdient dus in jou ogen ook een +1?

1. Het is niet waar, er is geen bewijs dat Apple's langer meegaan of andersom. Dat hangt allemaal van andere factoren af.
2. Het is gebaseerd op meningen. Mensen die Apple een warm hart toedragen, zullen hier een +1 voor geven. Andere, zoals ik, die zullen dit een 0 of wellicht zelfs een -1 geven.
3. Het heeft niets met het artikel te maken. Waar wordt er een mening gegeven over deze laptop?

Maar goed, zoals gezegd kijk ik er niet meer naar. Denk dat ik een CSS-snippet ga maken, die de scores verbergen. Het is waardeloos. :)

• Bor

Bor

Topicstarter
HollowGamer schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:39:
[...]

[...]

Dit verdient dus in jou ogen ook een +1?
Dat zeg ik toch niet? Ik gaf letterlijk aan;
De best passende score is een 0 want irrelevant.
Ik kan mij wel voorstellen dat mensen gebaseerd op bijvoorbeeld persoonlijke ervaring een +1 toekennen.

De netto score in dit geval is tevens de 0 en op de individuele uitwassen is ingegrepen. Kortom; deze reactie laat zien dat;

1. we netto goed uitkomen
2. er op mismoderaties wordt ingegrepen
3. de mediaan zijn werk doet
4. de user driven moderatie in dit geval prima werkt

Een reactie als deze had gezien de juiste netto score hier niet gemeld hoeven te worden.
Dat je het geheel "waardeloos" noemt vind ik jammer maar dat lijkt mij deels door een onjuiste interpretatie of verwachting van jouw kant te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 11-07-2023 13:44 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Bor schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Ik kan mij wel voorstellen dat mensen gebaseerd op bijvoorbeeld persoonlijke ervaring een +1 toekennen.
Daarvoor is juist het modsysteem niet bedoeld, lijkt me. Een persoonlijke mening kan, maar dan wel met feiten/onderbouwing.
Als ik zeg dat VW's veel slechter zijn dan Ford's, dan moet ik toch ook met feiten komen waarom dat zo is? Of is dan persoonlijke ervaring ook prima?

Mooie boel, ik mag niet een reactie modden met 0, omdat ik die mening niet deel (geen onderbouwing) - want dan worden mijn rechten afgepakt. Maar andersom is het dus wel prima? Boosten mag ook niet, zoals bij iemand die gewoon een +2 verdient.

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 11-07-2023 13:50 ]

• jdh009

jdh009

FP ProMod
HollowGamer schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Daarvoor is juist het modsysteem niet bedoeld, lijkt me. Een persoonlijke mening kan, maar dan wel met feiten/onderbouwing.
Als ik zeg dat VW's veel slechter zijn dan Ford's, dan moet ik toch ook met feiten komen waarom dat zo is? Of is dan persoonlijke ervaring ook prima?

Mooie boel, ik mag niet een reactie modden met 0, omdat ik die mening niet deel (geen onderbouwing) - want dan worden mijn rechten afgepakt. Maar andersom is het dus wel prima? Boosten mag ook niet, zoals bij iemand die gewoon een +2 verdient.
Zover ik weet mag je iemand die nu op 0 of +1 staat gewoon hier posten mocht je denken dat die score fout is en hoger zou moeten verdienen.

Klopt, een reactie is het meest informatieve en krachtige als die met feiten, bronnen en voorbeelden is onderbouwd. Echter zal er altijd een bandbreedte zijn waarbinnen nog steeds juist gemodereerd wordt, het muntje valt soms net wel of niet in het 0 of +1 bakje. Ik zie genoeg reacties waarvan ik vind dat die hoger of lager hadden moeten zijn, echter kan ik bij de meeste wel inzien dat een andere score mogelijk is en ook verdedigbaar is. Zeker in discussies waarbij enige basiskennis verwacht mag worden of moderators niet weten dat hetgeen wat geplaatst wordt plausibel klinkt maar feitelijk toch onjuist.

• Bor

Bor

Topicstarter
HollowGamer schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Voor het modereren hebben we richtlijnen opgesteld welke iedereen dient te volgen. Die richtlijnen laten voldoende ruimte voor eigen interpretatie. Ik kan mij in dit geval zoals aangegeven een +1 voorstellen. Ik zie dat niet als (grove) mismoderatie en zeker niet als een aanleiding om bijvoorbeeld iemand moderatie mogelijkheid te deactiveren. Dit voorbeeld heeft ook niets te maken met waarom jouw moderatie mogelijkheid gedeactiveerd is. Daar continu naar verwijzen voegt weinig toe.

Wil je geen gebruik maken van het moderatiesysteem en de hieruit voorkomende scores dan kan je je filter voor bijvoorbeeld de minimum waarde aanpassen. Wat mij betreft laten we deze discussie nu rusten.

• kodak

kodak

FP ProMod
Deze reactie lijkt me geen +2. De informatie staat gewoon in de bron van het nieuws.
TheZeroorez in 'VanMoof pauzeert verkopen, heeft naar verluidt financiële problemen'

[ Voor 3% gewijzigd door kodak op 11-07-2023 14:07 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
kodak schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:06:
Deze reactie lijkt me geen +2. De informatie staat gewoon in de bron van het nieuws.
TheZeroorez in 'VanMoof pauzeert verkopen, heeft naar verluidt financiële problemen'
Wmb is dat geen reden om géén +2 te geven. Ik wil niet zeggen dat die reactie op +2 moet, maar aanvullingen op het nieuws mogen best op +2 zelfs als het ergens in de originele bron staat. Ik verwacht niet dat een gemiddelde lezer de bron ook nog eens gaat nalezen.

Verwijderd

Kan ik bevestigd krijgen of iemand (een zekere moderator) zijn moderatierechten misbruikt omdat ik een andere mening heb?

Verwijderd in 'Aantal actieve gebruikers Mastodon schiet omhoog na beperkingen Twitter'

Janoz in 'Aantal actieve gebruikers Mastodon schiet omhoog na beperkingen Twitter'

Vind het namelijk wel heel erg toevallig dat ik al enige tijd op niet gemodereerd stond tot vrij laat in de middag vandaag, en nu plotseling op 6x irrelevant en de betreffende moderator(?) plots op 6x +1.. dat terwijl andere posts daarboven en onder qua moderatie onveranderd is gebleven.

Oogt een beetje als 'Ik ben het niet met je eens dus weg ermee'.

Als mijn post irrelevant is, dan zijn de reacties die mijn post uiteenzet ook irrelevant. Zeker als deze vervolgreactie een welles/nietes gehalte heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2023 00:16 ]

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:43
marco-ruijter in 'Microsoft wint rechtszaak tegen FTC rondom overname Activision Blizzard'

mening modden gezien de omnliggende moderaties

[ Voor 17% gewijzigd door Palindrome op 12-07-2023 00:17 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

langestefan in 'Netflix laat gebruikers profielen overbrengen naar bestaande accounts'

Dat je het ergens niet mee eens bent, prima. Dat maakt een bedrijf niet direct een "klote bedrijf", waardoor ik de reactie verder ook meer een troll vind en dus eerder op -1 vind horen.

• Bor

Bor

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 00:08:
Vind het namelijk wel heel erg toevallig dat ik al enige tijd op niet gemodereerd stond tot vrij laat in de middag vandaag, en nu plotseling op 6x irrelevant en de betreffende moderator(?) plots op 6x +1.. dat terwijl andere posts daarboven en onder qua moderatie onveranderd is gebleven.
Welke reactie van een moderator heeft ineens 6x +1 gekregen? Ik zie zo snel geen moderator reageren bij dat topic. Je mag me wel even een DM sturen met een link, dan kijk ik ernaar.

Dat reacties vrij laat worden gemodereerd kan natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 12-07-2023 08:54 ]

• Arumes
  • Niet online
Bor schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:53:
[...]

Welke reactie van een moderator heeft ineens 6x +1 gekregen? Ik zie zo snel geen moderator reageren bij dat topic. Je mag me wel even een DM sturen met een link, dan kijk ik ernaar.
Hij heeft de link gegeven in het bericht waar je op reageert:
Janoz is Moderator Devschuur.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Arumes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:35:
[...]
@Janoz heeft hier zelf in ieder geval niet gemodereerd.

Verwijderd

Bor schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:53:
[...]

Dat reacties vrij laat worden gemodereerd kan natuurlijk.
AlphaRomeo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:06:
[...]

@Janoz heeft hier zelf in ieder geval niet gemodereerd.
Dat reacties laat gemodereerd kan worden door zowel users als moderators, dat begrijp ik, maar vond het wel heel erg vreemd/toevallig dat het precies bij de reactie van Janoz en van mij dit toegepast is terwijl andere reacties ongeroerd lijken te blijven.

Is het niet een standaard bij moderators dat bij ongemodereerde reacties in de eerste instantie 6x een -1/0/1/2/3 wordt gegeven? Vandaar mijn verbazing hierover.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:21:
[...]

[...]

Dat reacties laat gemodereerd kan worden door zowel users als moderators, dat begrijp ik, maar vond het wel heel erg vreemd/toevallig dat het precies bij de reactie van Janoz en van mij dit toegepast is terwijl andere reacties ongeroerd lijken te blijven.

Is het niet een standaard bij moderators dat bij ongemodereerde reacties in de eerste instantie 6x een -1/0/1/2/3 wordt gegeven? Vandaar mijn verbazing hierover.
De zwaarte van één moderatie ligt aan de user. Nieuwe users hebben een weging van 1x, ervaren moderators een weging van 2x en promods en powermods hebben een weging van 6x in de moderatie score.
In jouw geval kan het dus één pro of powermod zijn die zo gevote heeft, of meerdere reguliere mods.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:49
grasmanek94 in 'Eerste Kamer neemt wetsvoorstel om doxing strafbaar te maken aan'

Iemand kent de regels niet betreffende -1, en weet dus niet hoe die moderatie moet toepassen.
Normaal geef ik niks om score maar dit mag wel even rechtgezet worden.

[ Voor 14% gewijzigd door grasmanek94 op 12-07-2023 10:44 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 00:08:

Oogt een beetje als 'Ik ben het niet met je eens dus weg ermee'.

Als mijn post irrelevant is, dan zijn de reacties die mijn post uiteenzet ook irrelevant. Zeker als deze vervolgreactie een welles/nietes gehalte heeft.
Op de frontpage ben ik gewoon een normale gebruiker, sterker nog, mijn modstatus is niet eens geactiveerd. Ik kan niet eens punten geven op de frontpage. Een dergelijke beschuldiging vind ik jammer.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• kodak

kodak

FP ProMod
RoD schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:35:
[...]
aanvullingen op het nieuws mogen best op +2 zelfs als het ergens in de originele bron staat. Ik verwacht niet dat een gemiddelde lezer de bron ook nog eens gaat nalezen.
Als er geen verwijzing was dan zou dat een redelijk argument zijn. Maar de bron, net als eventueel andere verwijzingen, staat in het nieuwsbericht omdat die belangrijk is om het nieuws te begrijpen. Dan kunnen we niet net doen alsof het niet belangrijk is, om een reactie die geen moeite doet een belangrijke tekst te lezen dan informatief te moderen. Waardevol lijkt me daarbij ook een ondergrens te hebben als het gaat om gemak. Als alles wat niet direct in een nieuwsbericht staat (ook al is er een bronverwijzing) waardevol kan zijn dan lijkt het niet meer om de complete inhoud van het nieuws te gaan maar om een gemakkelijke selectie. Lijkt me ook niet redelijk naar de redactie, die moeite doet duidelijk te maken dat die bronnen en verwijzingen belangrijk genoeg zijn om op te nemen in het nieuws als direct relevante, belangrijke achtergrondinformatie.

• Arumes
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:21:
Dat is inderdaad verdacht. Maar het kan Janoz zelf niet zijn (dat snap ik @AlphaRomeo), want je kan je eigen reacties niet modereren. Dus er is een andere pro- of powermod bezig geweest.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Arumes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Dat is inderdaad verdacht. Maar het kan Janoz zelf niet zijn (dat snap ik @AlphaRomeo), want je kan je eigen reacties niet modereren. Dus er is een andere pro- of powermod bezig geweest.
Of meerdere reguliere mods

• Arumes
  • Niet online
Ja, in theorie kan het zo zijn dat je na een dag nog ineens 6x 0 van reguliere mods krijgt en dat ze alledrie/4/5/6 alleen jouw reactie eruit pikken.

In theorie.

Verwijderd

Janoz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Op de frontpage ben ik gewoon een normale gebruiker, sterker nog, mijn modstatus is niet eens geactiveerd. Ik kan niet eens punten geven op de frontpage. Een dergelijke beschuldiging vind ik jammer.
Het was dan ook geen verwijt naar een specifiek persoon omdat ik niet kan zien wie deze moderatie gedaan heeft, dat je moderatie rechten inactief stond, had ik al gezien voordat ik dit bericht plaatste. Maar uit het niets deze moderaties vind ik op zijn minst apart.

Ik verwacht ook niet dat iemand hier publiekelijk aan de schandpaal genageld wordt, maar lijkt mij wel dat dit niet de normale gang van zaken is. Zeker als blijkt dat een moderator diens rechten gebruikt om te meningmodden, iets wat zij juist moeten bestrijden.
Arumes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Vond het simpelweg een vreemd gegeven dat wij simpelweg in een discussie niet met elkaar eens zijn, maar het niet perse zwaar uit de toon valt of off-topic is, maar uit het niets deze moderatie gedaan wordt. Een moderatie zoals ze toegepast worden door moderators i.p.v. reguliere users.

Het aparte is ook dat enkel mijn eerste bericht deze moderatie heeft ontvangen, de vervolgberichten daarna niet en vervolgens het bericht van Janoz 6x1. Als mijn bericht al 'niet relevant' is, kan een bericht die puur daarop ingaat en de vervolgberichten van zowel anderen als mijzelf in mijn optiek nooit relevant zijn, dan spreek je echt van meningmodden.

Heb meerdere reacties geplaatst in het verleden op topics die een dag oud zijn, die tot op heden nog op ongemodereerd staan en/of niet op gereageerd is.
Dan zou het wel heel toevallig zijn dat meerdere (3?) moderators precies dezelfde keuze maken, bij één bericht van Janoz en één bericht van mij een moderatie toepassen. Dan zou je nog eerder spreken van een joint-effort waarbij iemand bericht heeft gestuurd van 'Hey kan je dit bericht ook als niet relevant markeren en dit bericht als relevant?'

Dat zou dan in feite nog kwalijker zijn als dat het geval is.

• Bor

Bor

Topicstarter
Arumes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Hij heeft de link gegeven in het bericht waar je op reageert:

[...]

Check, dank voor de verduidelijking. Daar had ik overheen gekeken.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-01 01:48

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Topicstarter
Ik heb je die nul gegeven. Ik kwam de link naar die discussie ergens toevallig tegen, heb een paar reacties gelezen en gemodereerd en had toen geen zin om verder te lezen.

De reden voor de nul is simpel: zoals Janoz daar in iets andere woorden opmerkte ben je daar appels met peren aan het vergelijken, waarmee jouw argumenten irrelevant zijn.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Verwijderd

Dirk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:17:
[...]

Ik heb je die nul gegeven. Ik kwam de link naar die discussie ergens toevallig tegen, heb een paar reacties gelezen en gemodereerd en had toen geen zin om verder te lezen.

De reden voor de nul is simpel: zoals Janoz daar in iets andere woorden opmerkte ben je daar appels met peren aan het vergelijken, waarmee jouw argumenten irrelevant zijn.
De reactie waarop ik initieel reageer is de volgende:
dakka in 'Aantal actieve gebruikers Mastodon schiet omhoog na beperkingen Twitter'

Die reageert weer op:
Nyarlathotep in 'Aantal actieve gebruikers Mastodon schiet omhoog na beperkingen Twitter'

Het topic gaat over het feit dat mensen overgaan van Twitter naar Mastodon n.a.v. problemen op Twitter, de anderen reageren (indirect) hierop dat Mastodon de 'oplossing' biedt voor de problemen bij Twitter.

Daar waar Mastodon zijn eigen problemen kent, zeker bij een influx van users als er weer iets bij een ander platform (Twitter) gebeurt.

Dus in feite stel je dat men enkel mag aangeven dat vanwege probleem X mensen naar platform Y gaan, maar je mag niet aangeven wat voor problemen dat weer teweeg brengt bij platform Y als gevolg daarvan. Ik kan mij dus niet vinden in je uitleg.

Appels en peren vergelijken? Je bedoelt de twee platformen die het onderwerp zijn van de discussie? Twee platformen waarbij men een keuze maakt op welk platform zij het liefste zitten en waarom?

Ik zie mensen het hebben over Whatsapp en Signal, in hoeverre is dat dan relevant? Hoezo is specifiek mijn reactie irrelevant terwijl ik inga op de materie Twitter vs Mastodon?

EDIT:
De reden voor het nullen is simpel: Meningmodden. Om vervolgens dan niet die hele discussie als irrelevant de markeren, maar een mede-moderator (gewaardeerd lid) te plussen riekt naar nepotisme. Ironisch genoeg is dit precies de reden waarom ik de free-for-all regelgeving op Mastodon niet fijn vind en dit ook weerleg in mijn reacties, daar iemand je kan wegcijferen omdat je een andere mening hebt i.p.v. je wegcijferen omdat je regels verbreekt zoals op Twitter.

Vind het maar een aparte beredenering.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2023 13:20 ]

• grasmanek94

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Ik vind een -1 ook wel een beetje streng daar. Maar je post lijkt te suggereren dat doxing maar zou moeten kunnen omdat de politici alleen maar aan zichzelf denken.

Volgens mij is er geen enkele rechtvaardiging voor doxing, zelfs bij bijvoorbeeld een pedofiel is het juridisch niet acceptabel (moreel misschien wel) omdat het eigenrichting in de hand werkt.

• grasmanek94
AlphaRomeo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Ik vind een -1 ook wel een beetje streng daar. Maar je post lijkt te suggereren dat doxing maar zou moeten kunnen omdat de politici alleen maar aan zichzelf denken.
Hoe iemand die teksten interpreteert daar heb ik niet veel invloed op, ik heb duidelijk gemaakt dat mijn standpunt over doxing is dat het niet mag en niet zou mogen. Ik heb geen flamebait of trolling of onechtheden (waar ik van bewust ben in ieder geval) verspreid, ik uit gewoon mijn mening waarbij het duidelijk is dat het process waarmee deze wet tot stand is gekomen geen zuiver iets vind. Dat had anders gekund.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
grasmanek94 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:04:
[...]
Hoe iemand die teksten interpreteert daar heb ik niet veel invloed op
In tegendeel! Daar heb je juíst invloed op door de tekst duidelijk te formuleren en op een vriendelijke toon. :)

Het oproepen tot doxing of voor mijn part burgelijke ongehoorzaamheid is gewoon ongewenst en als je het iets concreter had gedaan zelfs -2 waard geweest. Dus als je dat niet bedoeld, moet je dat duidelijk zo stellen. Door bijvoorbeeld je post te beginnen met "Doxing is natuurlijk niet goed, mááár...." en dan je betoog. Of door je post af te sluiten met "Maar ik keur doxing natuurlijk niet goed". Dan is je post niet meer te interpreteren tot een oproep tot doxing.

Verwijderd

AlphaRomeo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:10:
[...]

In tegendeel! Daar heb je juíst invloed op door de tekst duidelijk te formuleren en op een vriendelijke toon. :)

Het oproepen tot doxing of voor mijn part burgelijke ongehoorzaamheid is gewoon ongewenst en als je het iets concreter had gedaan zelfs -2 waard geweest. Dus als je dat niet bedoeld, moet je dat duidelijk zo stellen. Door bijvoorbeeld je post te beginnen met "Doxing is natuurlijk niet goed, mááár...." en dan je betoog. Of door je post af te sluiten met "Maar ik keur doxing natuurlijk niet goed". Dan is je post niet meer te interpreteren tot een oproep tot doxing.
Als je een uitspraak doet en de zin vervolgt met een 'maar' interpreteer ik dit eerder dat je het niet volledig eens bent met je eerdere statement maar het puur voor de bühne zegt.

'Ik ben geen racist, maar......'
'Ik drink geen alcohol, maar....'

Mag toch wel redelijkerwijs aannemen dat je niet bij iedere post hoeft te verantwoorden of je ergens voor- of tegen bent, dat moet uiteindelijk blijken uit je relaas die je plaatst. Als iedere post begint met 'Ik ben natuurlijk tegen' is ook wat overdreven.

• grasmanek94
AlphaRomeo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:10:
[...]

Ten eerste waarom is dit niet al 10, 20 jaar geleden ingevoerd? (ook toen kwam doxxing voor)
Dit maakt toch erg duidelijk dat ik een dergelijke (in een correcte geest dan) wet liever 20 jaar geleden hier gezien had (en aangeeft dat dit wel erg laat is), waarom iemand dit niet interpreteert als "oh grasmanek94 is tegen doxing" kan ik niks tegen doen - dat ligt bij de ander.
Hoe kan een iemand met gezond verstand denken dat
Ten eerste waarom is dit niet al 10, 20 jaar geleden ingevoerd? (ook toen kwam doxxing voor)
gelijk staat aan "grasmanek94 wil doxxing toestaan en vind het goed" ?
Dan draaien mensen gewoon mijn woorden om of ze lezen niet (begrijpend), daar heb ik geen invloed op.

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 12-07-2023 14:23 ]

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
@grasmanek94 voor de duidelijkheid: ik heb je geen -1 gegeven, ik probeer (zoals heel vaak in dit topic) waarom mede-tweakers met de mod FAQ in de hand menen je post een -1 te moeten geven. Dan kun je stellen dat ze niet goed lezen, en dat ze niet snappen waar de -1 voor is, maar je kunt ook kritisch stellen of er wellicht een kleine mouw te passen is aan je post om dezelfde inhoud wat positiever te brengen.
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:18:
Mag toch wel redelijkerwijs aannemen dat je niet bij iedere post hoeft te verantwoorden of je ergens voor- of tegen bent
Nee natuurlijk niet, maar als de rest van je post gelezen kan worden als een oproep tot strafbaar gedrag kan dat wel helpen.

• grasmanek94
Ik ben mij oprecht van geen kwaad bewust; waar roep of hint ik op tot doxxing toestaan?
Ik heb dat juist bewust vermeden (of iig mijn best voor gedaan, blijkbaar niet gelukt?).

[ Voor 18% gewijzigd door grasmanek94 op 12-07-2023 14:36 ]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:17

Herman

FP ProMod
@grasmanek94 Je discussiestijl is een beetje op het scherpst van de snede ;)

Opmeringen als:
(...) dat kan iedereen wel zien, en anders wil je het niet zien.
maken je reacties m.i. niet zo aangenaam om te lezen en ik kan me voorstellen dat users hier een flame in lezen. Ik vermoed dat wanneer je je toonzetting iets verandert, dat men ook geneigd is om je een hogere moderatie te geven (ongeacht het standpunt in je reactie) :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• grasmanek94
Herman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:00:
@grasmanek94 Je discussiestijl is een beetje op het scherpst van de snede ;)
Daar heb je wel een correcte bewering.
Een ander toontje zou denk ik wel helpen, zal ik proberen op te letten in de toekomst.
Het -1'en is al geschied - jammer, en ik ben mij nog steeds helaas niet bewust waar ik op roep of hint tot doxen doen of toestaan. Die vind ik wel interessant om achter te komen zodat ik die fout niet maak met toekomstige discussies.

Edit:
Ondanks dat dienen mensen zich toch gewoon aan de regels te houden? -1 hangen gewoon duidelijke regels aan en ik ben van mening dat de -1 moderaties op mijn comments niet voldoen aan de regels. Ik probeer alsnog een constructieve (ondanks dat deze een scherpe toon heeft, dat mag gewoon en is niet tegen de regels) discussie te houden en wil 1. mensen overtuigen, 2. open staan om anderen met (erg goede) argumenten te laten komen om mij te overtuigen*, 3. anderen leren begrijpen / inzichten krijgen in de meningen van anderen, 4. informatie inwinnen om alles eromheen beter te begrijpen, 5. aankaarten dat ik deze situatie zorgelijk vind, en het niet vind kunnen dat dit zo gebeurt.

Gezien deze 5 doelen (die ik als insteek heb voor alle discussies op Tweakers, het is niet zo dat dit op elke enkele geïsoleerde post/reactie van toepassing is), en moeite doe om bewust de regels niet te overtreden (ondanks de niet-slimste-aanpak van iets-te-scherp discussiëren, maar dat mag en overtreed de regels niet), kan ik mij 1. wel voorstellen dat mensen -1 misbruiken/gebruiken 2. ook fel reageren. Desondanks denk ik dat die -1's allemaal weg moeten. Ik vermoed ook dat er -1's door dezelfde gebruikers zijn uitgedeeld op meerdere posts gewoon omdat ik de auteur ben, want ook andere posts hebben veel -1's die mijn inziens ook niet de regels overtreden. Ik zou het zeker fijn vinden als de regels hier worden gehandhaafd (ook als ik fout zit, dan zit ik maar fout en leer ik er van). Voor nu is het wel balen want die -1's blijven (m.i. onterecht) en dat bevordert niet de discussie - en werkt het zelfs tegen.

* - offtopic
spoiler:
roepen dat we onze politici moeten beschermen omdat het politici zijn moet m.i. toch beter onderbouwd worden,
maar dat hoort thuis in dat artikel/reacties, niet hier qua discussie.

[ Voor 68% gewijzigd door grasmanek94 op 12-07-2023 16:00 ]

• Dirk

Dirk

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:58:
[...]
De reden voor het nullen is simpel: Meningmodden.
Nee, het is een beoordeling van de kwaliteit van de argumenten. Ik stel dat jouw argumentatie niet klopt omdat je appels met peren vergelijkt, waarmee jouw hele betoog irrelevant wordt. De inhoudelijk discussie ga ik verder niet met jou aan, die heb je daar al gevoerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Dirk op 12-07-2023 16:34 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Verwijderd

Dirk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Nee, het is een beoordeling van de kwaliteit van de argumenten. Ik stel dat jouw argumentatie niet klopt omdat je appels met peren vergelijkt, waarmee jouw hele betoog irrelevant wordt.
Oke, dan pak ik mijn post er even bij:
Wat mij echter opvalt bij Mastodon is dat bij een influx van gebruikers, de kosten bij deze servers behoorlijk toenemen en de mensen die dit hosten vaak niet kunnen ophoesten en/of de performance enorm terugneemt.

https://www.reddit.com/r/..._close_down_on_june_16th/

https://www.reddit.com/r/...ow_and_frequent_timeouts/

https://www.reddit.com/r/...hutting_down_in_3_months/

Je hebt ook servers die overgedragen worden, maar waar je continu onzekerheid hebt of de instances waar je op zit wel online blijven:
https://www.reddit.com/r/..._down_with_7_days_notice/
Meer gebruikers > Meer dataverbruik > Impact op performance en kosten.
Mocht een server(instance) inderdaad sluiten dan raak je vervolgens alles kwijt daarop:
[...]
Dit is simpelweg een feit.
Dus als men het fout vindt gaan op Twitter, zal Mastodon in het algemeen echt niet de oplossing zijn voor het probleem. Ja qua content, moderatie en doelgroepen is het misschien makkelijker om de content die jij echt wilt zien voorgeschoteld te krijgen. Maar qua up time, performance, beschikbaarheid in de zin of de instances blijft bestaan is het behoorlijk onzeker. Dan heb je het nog niet gehad over power-hungry admins/moderators die zonder pardon iemand kan verwijderen, ook al verbreek je in feite geen regels op de instance, maar spreek je een moderator/admin tegen.

https://www.reddit.com/r/.../100xjg5/moderator_abuse/
Je kan gerichter op zoek naar de content (doelgroepen) die jij wilt op Mastodon. Feit.
Je hebt geen garantie dat een instance online blijft. Feit. Zie meerdere instances die gesloten zijn.
De performance is niet gegarandeerd als er plots een influx aan users bijkomt. Feit.
Heb hier laatst iemand op Tweakers gezien die ook een server had, ben de servernaam + naam van die gebruiker vergeten, maar die had het hier ook over stijgende kosten en performance die terugliep vanwege de vele inschrijvingen na de Musk overname van Twitter.
De betreffende user/post waar ik het over had:
Ruudboy in 'Aantal Mastodon-gebruikers groeit in twee maanden tijd met meer dan twee miljoen'

Op zijn blog legt hij het uit wat de invloed van deze influx aan users is:
https://blog.mastodon.world/
Growing pains and making plans

November 5th. User count was around 10k. By now, I couldn't consider Mastodon.world as just some hobby project. Many people were relying on this service.
So, first of all, I was keeping a close look on the performance all day (luckily it was weekend). Closing registrations now and then, to give the server room.
Then, I started thinking about continuity. It was just me running this. I decided I would need at least 2 other admins, not only to help out, but also to take over in case something happens to me. Asking around, I found 2 people willing to help: @jeroen and @spaceriker.

I also noticed that moderation was slowly taking up more and more of my time. (At the moment, moderation is the most time-consuming element of running Mastodon). So I decided to look for moderators. I found 3, and a day later a fourth. In different timezones, which is helpful:

@stevo
@Ignas
@mservais
@jtmusson

Because of the sudden surge in users, I also noticed that other, also some larger, instances had closed registrations. So, whenever I opened registrations, big parts of the network's new users landed on my server.

November 6th, I saw a spike in registrations again. Sidekiq queues went up again, so I started tweaking those. I started more and more processes, with around 800 threads in total.
But, that triggered the next issue. The database's max connections setting was reached, so sidekiq could't create more threads. I raised the max connections to 800 (as a database admin, I know that's not very good when using Postgres, but all my actions were emergency fixes...) and restarted the database.
Pfew. Got that fixed.

But now, many sidekiq tasks started failing. Investigating, I found that it was caused by the e-mail server, which I also hosted myself. All the accounts send out verification e-mails, sign in e-mails, password reset e-mails, and notification e-mails. The mailserver choked on the number of mails. (I had no idea how many, at that moment).
After some failed attempts at getting this to work again, I switched to Mailgun, a service provider for sending e-mails. I knew this was going to be costly, but again, it was an emergency fix.
This helped. Everything was working fine again. (Later, I would see at the peak day it would send out 75000 e-mails!)
Decentraal klinkt in theorie geweldig, maar in de praktijk is het maar in beperkte mate haalbaar, men wilt de garantie dat een website/forum/instance/server/etc. online blijft zodat discussies die jij over een span van maanden/jaren voert, nog kan terugvinden. Wat Mastodon heeft aangetoond is dat dit absoluut niet gegarandeerd kan worden met name vanwege de oplopende kosten voor de beheerders.

Een decentrale oplossing zou in mijn optiek alleen haalbaar zijn, zonder gigantische kosten als je een soort van P2P-netwerk hebt (torrent-achtig), die gebruikte bandbreedte verdeelt over duizenden computers over de wereld. Waarbij je bijvoorbeeld als admin kan aangeven dat dit verplicht is of dat mensen hiervoor kunnen opteren als zij lid worden van de instance.
Men wilt logischerwijs garantie dat discussies die zij voeren, zoals ook op Tweakers over een jaar of langere termijn nog inzichtelijk zijn.
Decentraal (ofwel self-hosting) is niet gratis, beheerders die plots te maken krijgen met een influx aan users zoals het voorbeeld dat ik geef, brengt pijntjes met zich mee:
- Een servertje huren voor 25-100 euro per maand wilt iemand nog rustig doen maar zoals je kan zien in de blog van november (overname Twitter) https://blog.mastodon.world/financial-overview-november-2022

Zie je dat de kosten gestegen zijn naar Total running costs: €843,66, dat is niet iets wat iedereen zo even iedere maand over de toonbalk kan smijten voor een hobby. In dit geval krijgt deze Mastodon instance voldoende aan donaties binnen om draaiende te blijven, maar dat is geen garantie voor iedere Mastodon instance.

Als je i.p.v. een server dit via P2P/blockchain kan offloaden, dan gaat dit behoorlijk in de kosten schelen, zijn donaties minder gauw nodig en is de beschikbaarheid ook hoger als de main instance (tijdelijk) offline gaat. Dit zou in mijn optiek een betere oplossing zijn, of dit al bestaat heb ik niet verder in verdiept.

------------

Dus vertel welke argumenten in dit verhaal zijn pertinent niet waar dan? Vind je argumentatie (of gebrek daaraan) behoorlijk slap namelijk.

EDIT: Zie dat je niet inhoudelijk verder wilt praten hierover, komisch, nu weet ik nog steeds niet waar mijn argumentatie op stukloopt, omdat ik persoonlijk niet zie waar ik iets verkeerds zeg. Je zegt iets maar je wijdt niet uit wat nou precies niet goed is, maar ondertussen moet ik je slappe manier van handelen accepteren als 'Je neemt het maar zoals het is.' ?

Jammer.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

meowmofo in 'Nederlandse overheid neemt eigen Mastodon-instance in gebruik'

Prima reactie hoor, maar een +2 lijkt me wel wat overdreven?

Virussen? Scan ze hier!

• Dirk

Dirk

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:53:
[...]

Oke, dan pak ik mijn post er even bij:

[...]
Dit topic is niet voor de inhoudelijke discussies, die hoort thuis bij het betreffende nieuwsartikel. Daar heb je hem ook uitgebreid gevoerd en daar heb ik mijn oordeel ook op gebaseerd.

Verwijderd

Dirk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:01:
[...]

Dit topic is niet voor de inhoudelijke discussies, die hoort thuis bij het betreffende nieuwsartikel. Daar heb je hem ook uitgebreid gevoerd en daar heb ik mijn oordeel ook op gebaseerd.
Ja, een oordeel zonder aan te geven waar mijn argumentatie op stukloopt. Daar heb ik inderdaad heel veel aan, jammerlijk dat je dit dan niet wilt uitleggen, bij wijze van in een DM of whatever.

Maar goed, gezien de vijandelijke toon in je posts verwacht ik dat je daar te weinig geduld voor hebt en/of er gewoon geen zin in hebt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Beiden hebben toch niks met het onderwerp van de newspost, namelijk de stand van de digitaliseringsbeloftes van het kabinet, te maken, en zijn dus offtopic?

Virussen? Scan ze hier!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:59
wildhagen schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:19:
Beiden hebben toch niks met het onderwerp van de newspost, namelijk de stand van de digitaliseringsbeloftes van het kabinet, te maken, en zijn dus offtopic?
Heel strikt genomen heb je gelijk. Echter denk ik dat dan het overgrote deel van de reacties op 0 mogen.

In een onderwerp als dit zou ik deze reacties on-topic modereren.

• xajac
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-07-2023
xajac in 'VanMoof sluit tijdelijk winkels en vraagt uitstel van betaling aan'

Meningmodden

Opgelost

[ Voor 5% gewijzigd door xajac op 14-07-2023 11:51 ]

• Bor

Bor

Topicstarter

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

nst6ldr in 'Nothing Phone (2) - Telefoon zonder bloatware doet wat hij belooft'

Is gewoon on-topic.

kabelmannetje in 'Nothing Phone (2) - Telefoon zonder bloatware doet wat hij belooft'

Is niet informatief. Beter nog, het is fout.

[ Voor 38% gewijzigd door nst6ldr op 13-07-2023 19:09 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-12-2025
Geen +2
Comma in 'Acer komt ook met Radeon-videokaart met twee verschillende soorten fans'
Een 0 (omdat het in Geachte Redactie hoort), of hooguit +1.

Aanvulling:

Geen -1:
IStealYourGun in 'Twitter begint met delen advertentieomzet met Blue-abonnees'

Zeker gezien de aanvulling met een link naar een VRT-nieuws artikel dat precies dit zegt, enkele posts verder.

Edit2: meer onterechte -1's in dat draadje, trouwens.

[ Voor 46% gewijzigd door thomas_n op 14-07-2023 22:36 ]

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09-2025
Deze post krijgt m.i. onterecht een +2. Het aantal dingen dat Threads toegang tot eist is echt op geen enkele manier te vergelijken met wat een website als Tweakers kan tracken.

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-12-2025
RoestVrijStaal in ''Nederland verbiedt ook AliExpress en WeChat op werktelefoons van ambtenaren''

Is het een
- flamebait? Nee
- troll? Nee
- doelloze first post? Nee
- zware off-topic bericht? Nee
- bericht zonder enige toegevoegde waarde? Nee
- misplaatste grap? Nee
- onnodig kwetsende reactie? Nee
- reactie die een onvriendelijk karakter heeft of op andere wijze is bedoeld om irritatie of overlast te veroorzaakte? Nee
- "Neutrale moderatie" / 0 waard omdat ik bij nader inzien de context verkeerd heb? Ja

Zet de -1 moderatie kwaad bloed? Ja, kokend.

Ben ik daardoor van mening dat 13 mensen de ModFAQ niet hebben gelezen of analfabeet en/of achterlijk zijn? Jazeker

[ Voor 3% gewijzigd door RoestVrijStaal op 15-07-2023 09:21 ]

• kodak

kodak

FP ProMod
Deze reactie lijkt me geen 0 (22x 0, 2x -1). Het is een mening die daarbij een suggestie doet om het in de praktijk te brengen. Het levert een prima discussie op over de suggestie.
GurbieV in 'Kabinet wil strikte eisen gaan stellen aan online leeftijdsverificatiesystemen'

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 121 ... 207 Laatste

Let op:
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.

Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.

Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic

Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2