Dirk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:31:
[...]
Nee, het is een beoordeling van de kwaliteit van de argumenten. Ik stel dat jouw argumentatie niet klopt omdat je appels met peren vergelijkt, waarmee jouw hele betoog irrelevant wordt.
Oke, dan pak ik mijn post er even bij:
Meer gebruikers > Meer dataverbruik > Impact op performance en kosten.
Mocht een server(instance) inderdaad sluiten dan raak je vervolgens alles kwijt daarop:
[...]
Dit is simpelweg een feit.
Dus als men het fout vindt gaan op Twitter, zal Mastodon in het algemeen echt niet de oplossing zijn voor het probleem. Ja qua content, moderatie en doelgroepen is het misschien makkelijker om de content die jij echt wilt zien voorgeschoteld te krijgen. Maar qua up time, performance, beschikbaarheid in de zin of de instances blijft bestaan is het behoorlijk onzeker. Dan heb je het nog niet gehad over power-hungry admins/moderators die zonder pardon iemand kan verwijderen, ook al verbreek je in feite geen regels op de instance, maar spreek je een moderator/admin tegen.
https://www.reddit.com/r/.../100xjg5/moderator_abuse/
Je kan gerichter op zoek naar de content (doelgroepen) die jij wilt op Mastodon. Feit.
Je hebt geen garantie dat een instance online blijft. Feit. Zie meerdere instances die gesloten zijn.
De performance is niet gegarandeerd als er plots een influx aan users bijkomt. Feit.
Heb hier laatst iemand op Tweakers gezien die ook een server had, ben de servernaam + naam van die gebruiker vergeten, maar die had het hier ook over stijgende kosten en performance die terugliep vanwege de vele inschrijvingen na de Musk overname van Twitter.
De betreffende user/post waar ik het over had:
Ruudboy in 'Aantal Mastodon-gebruikers groeit in twee maanden tijd met meer dan twee miljoen'
Op zijn blog legt hij het uit wat de invloed van deze influx aan users is:
https://blog.mastodon.world/Growing pains and making plans
November 5th. User count was around 10k. By now, I couldn't consider Mastodon.world as just some hobby project. Many people were relying on this service.
So, first of all, I was keeping a close look on the performance all day (luckily it was weekend). Closing registrations now and then, to give the server room.
Then, I started thinking about continuity. It was just me running this. I decided I would need at least 2 other admins, not only to help out, but also to take over in case something happens to me. Asking around, I found 2 people willing to help: @jeroen and @spaceriker.
I also noticed that moderation was slowly taking up more and more of my time. (At the moment, moderation is the most time-consuming element of running Mastodon). So I decided to look for moderators. I found 3, and a day later a fourth. In different timezones, which is helpful:
@stevo
@Ignas
@mservais
@jtmusson
Because of the sudden surge in users, I also noticed that other, also some larger, instances had closed registrations. So, whenever I opened registrations, big parts of the network's new users landed on my server.
November 6th, I saw a spike in registrations again. Sidekiq queues went up again, so I started tweaking those. I started more and more processes, with around 800 threads in total.
But, that triggered the next issue. The database's max connections setting was reached, so sidekiq could't create more threads. I raised the max connections to 800 (as a database admin, I know that's not very good when using Postgres, but all my actions were emergency fixes...) and restarted the database.
Pfew. Got that fixed.
But now, many sidekiq tasks started failing. Investigating, I found that it was caused by the e-mail server, which I also hosted myself. All the accounts send out verification e-mails, sign in e-mails, password reset e-mails, and notification e-mails. The mailserver choked on the number of mails. (I had no idea how many, at that moment).
After some failed attempts at getting this to work again, I switched to Mailgun, a service provider for sending e-mails. I knew this was going to be costly, but again, it was an emergency fix.
This helped. Everything was working fine again. (Later, I would see at the peak day it would send out 75000 e-mails!)
Decentraal klinkt in theorie geweldig, maar in de praktijk is het maar in beperkte mate haalbaar, men wilt de garantie dat een website/forum/instance/server/etc. online blijft zodat discussies die jij over een span van maanden/jaren voert, nog kan terugvinden. Wat Mastodon heeft aangetoond is dat dit absoluut niet gegarandeerd kan worden met name vanwege de oplopende kosten voor de beheerders.
Een decentrale oplossing zou in mijn optiek alleen haalbaar zijn, zonder gigantische kosten als je een soort van P2P-netwerk hebt (torrent-achtig), die gebruikte bandbreedte verdeelt over duizenden computers over de wereld. Waarbij je bijvoorbeeld als admin kan aangeven dat dit verplicht is of dat mensen hiervoor kunnen opteren als zij lid worden van de instance.
Men wilt logischerwijs garantie dat discussies die zij voeren, zoals ook op Tweakers over een jaar of langere termijn nog inzichtelijk zijn.
Decentraal (ofwel self-hosting)
is niet gratis, beheerders die plots te maken krijgen met een influx aan users zoals het voorbeeld dat ik geef, brengt pijntjes met zich mee:
- Een servertje huren voor 25-100 euro per maand wilt iemand nog rustig doen maar zoals je kan zien in de blog van november (overname Twitter)
https://blog.mastodon.world/financial-overview-november-2022
Zie je dat de kosten gestegen zijn naar Total running costs:
€843,66, dat is niet iets wat iedereen zo even iedere maand over de toonbalk kan smijten voor een hobby. In dit geval krijgt deze Mastodon instance voldoende aan donaties binnen om draaiende te blijven,
maar dat is geen garantie voor iedere Mastodon instance.
Als je i.p.v. een server dit via P2P/blockchain kan offloaden, dan gaat dit behoorlijk in de kosten schelen, zijn donaties minder gauw nodig en is de beschikbaarheid ook hoger als de main instance (tijdelijk) offline gaat. Dit zou in mijn optiek een betere oplossing zijn, of dit al bestaat heb ik niet verder in verdiept.
------------
Dus vertel welke argumenten in dit verhaal zijn pertinent niet waar dan? Vind je argumentatie (of gebrek daaraan) behoorlijk slap namelijk.
EDIT: Zie dat je niet inhoudelijk verder wilt praten hierover, komisch, nu weet ik nog steeds niet waar mijn argumentatie op stukloopt, omdat ik persoonlijk niet zie waar ik iets verkeerds zeg. Je zegt iets maar je wijdt niet uit wat nou precies niet goed is, maar ondertussen moet ik je slappe manier van handelen accepteren als 'Je neemt het maar zoals het is.' ?
Jammer.