InsanelyHack schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:57:
[...]
Ik snap je punt maar dat zal niet de reden zijn voor een -1 of 0 moderatie. Het is wel zo dat die andere site primair gelinkt was voor de performance weliswaar synthetic benchmarks en daar stond ook het vermogen vermeld. Iedereen weet dat intel en AMD hun vermogen anders specificeren. Maar 10 of 25W is dan niet geheel appels met peren vergelijken. Die 10W heb ik zelf kunnen controleren met een anders systeem (Proxmox en aantal VMS) dat met die intel CPU draait. En dat systeem komt met al zijn NICs niet boven de 12W uit maximaal belast. Maar idd ik kan nergens terugvinden wat de AMD onder die omstandigheden doet. Mag je dan niet aannemen dat dit 25W zal zijn?
Enigszins offtopic voor hier, maar ik zal je vraag toch even beantwoorden.
Het hele punt is dat TDP in principe niets over (maximaal) verbruik zegt, maar waar de koeler aan moet voldoen. Bij Intel is dat in het geval van een N5105 dat deze 10W moet kunnen afvoeren bij een belasting van alle 4 de cores op 2Ghz (want dat is de baseclock), wanneer de turbo dus niet actief is. Je mag dus nooit concluderen bij Intel dat TDP = verbruik.
Zal deze cpu vol belast worden met alle 4 de cores op 2.9Ghz zal het verbruik dus hoger liggen.
Daarnaast zegt wat je zelf hebt kunnen controleren niet zoveel, Intel cpu's zijn namelijk niet in de CPU beperkt qua gebruik, maar dat doet de moederbord / systeem fabrikant, heb jij dus een heel mooi bordje met een N5105 die passief gekoeld is kan het best zijn dat een OEM 10W als maximaal verbruik heeft ingesteld, of misschein zelfs wel 5W (want een systeem met een 10W cpu die vol belast is, zal met 4 nics actief en volbelast, geheugen en storage toch echt meer verbruiken dan 12W (als het inderdaad vol verbruik is).Terwijl diezelfde N5105 in een actief gekoelde Qnap misschien wel 30W+ verbruikt onder maximale load. Om te weten wat het maximale verbruik is van een Intel cpu zal je moeten kijken welke PL2 waarde de fabrikant van het moederbord of het systeem heeft ingesteld (soms mag je dit trouwens ook zelf bepalen in de bios). Een Intel 13900K bijvoorbeeld, met een TDP van 125W verbruik bijvoorbeeld onder maximale belasting tussen de 253W en 300W+ afhankelijk van het moederbord dat je erbij koopt.
Ook bij AMD mag je daar niet vanuit gaat, die CPU heeft trouwens ook geen 25W TDP, maar een 12-25W TDP, daar gaat het dus al fout bij die website (en ook veel reviewers maken die fout).
https://www.amd.com/en/product/11221
Wat echter bij AMD maximaal verbruik bepaald is ook hier niet de TDP waarde, maar de PPT waarde. Bij AMD normaliter 1.35x de ingestelde TDP waarde, maar ook dat is door een moederbord fabrikant of OEM aan te passen.