Mx. Alba schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:41:
[...]
De post die een +1 heeft zegt letterlijk "ik geef om ieders veiligheid", hoe is dat feitelijk te onderbouwen dan? Dat is puur een mening. Ook dat je het spel daar los van moet zien is... een mening. Niets feitelijks.
En dat JK Rowling initiatieven steunt die de belangen van trans mensen schaden is een feit. Dat zij geld krijgt van de makers van dit spel is zo logisch dat dat ook als een feit beschouwd zou moeten worden.
Maar dat is slechts één van de voorbeelden. In dat draadje hebben vijf van mijn reacties een -1 gekregen, en reacties van mensen die een andere mening toegedaan zijn steevast +1. Nogmaals, dat riekt gewoon naar pestgedrag.
Simpel gezegd; je stelt heel hard dat
We hebben het hier over een game gebaseerd op een franchise waarvan de populariteit actief gebruikt wordt om de rechten en levens van trans mensen te schaden, een game die geproduceerd is door een extreemrechtse developer, die bol staat van de problematische zaken van transfobie via racisme tot antisemitisme...
en draag je dus ook bij aan de steeds verdergaande onderdrukking van trans mensen
aan dat je kennlijk een beetje vermaak belangrijker vindt dan hun veiligheid en recht om zichzelf te zijn.
Maar dat kan ik daar dus niet los van zijn. Want als jij dat spel koopt, gaat een deel van dat geld naar initiatieven die de veiligheid van trans mensen schaden.
Daarnaast is het nog maar de vraag in hoeverre het überhaupt een "mooi spel" is, gezien de hoeveelheid antisemitisme en racisme die erin verwerkt zit
Dat zijn best heftige uitspraken over een spel dat behoorlijk inclusief is, waarin jij stelt dat het direct bijdraagt aan het onveilig maken van de wereld voor trans mensen - waarop is dit gebaseerd? Is dit puur gebaseerd op de hysterie rondom Rowling haar uitspraken? Wat maakt de developer "extreem rechts" (heb je het hier over een politieke links-rechts stroming, of een financiële links-rechts stroming?) en waaruit komt die politieke stroming naar voren dan? Wat doet de stroming er toe voor het spel, wanneer het spel zelf enorm inclusief gemaakt is (je character kan zowat iedere variatie van de regenboog zijn, die is zoals je je character zelf maakt, daarnaast heeft het spel gewoon een Trans NPC welke overkomt als op zijn minst een erg sterke side-character welke goed in de wereld geaccepteerd wordt.
Welke antisemitische en racistische dingen zitten er in HL?
Je verkapt een aantal meningen als feiten, en die wil je opleggen aan Tweakers / het publiek van Tweakers vanuit je eigen perspectief. Het is daarnaast een discussie die al enorm breed uitgemeten is, en een discussie waar een game-reviewer zich helemaal niet mee moet bemoeien. (Je reviewt het spel, niet de maatschappelijke betrekking van Rowling).
De stelligheid van je reacties met meningen die je onjuist als voldrongen feit erdoor wilt duwen, maakt dat ik een aantal van je posts als -1 heb beoordeeld, en een aantal mildere posts als een 0 beoordeeld hebt.