wildhagen schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:42:
[...]
Het is dus volgens jou een feit dat de overheid je in een hoek wil drukken van stikstof, vaccinatie, epidimiën, CO2, energie? Al die problemen bestaan volgens jou dus niet echt, maar de overheid wil ons in die hoe drukken?
Je toont hier precies mijn punt aan door ook in mijn reactie dingen te lezen die ik niet gezegd heb en waar ik ook niet verder op in zal gaan.
Darkphoenix beweert ook nergens dat bepaalde problemen niet bestaan, maar maakt bezwaar tegen de manier waarop bepaalde controle- en machtsmiddelen worden gebruikt, of kunnen worden gebruikt.
Als jij van hem wil weten of hij bepaalde zaken überhaupt als een probleem ziet, deze als een kleiner probleem ziet dan jij, of als je denkt dat deze centralistische machts- en controlemechanismes niet zo problematisch zijn, dan is een reactie op zijn bijdrage volgens mij de correcte manier om daarmee om te gaan.
Dan kun je zijn en jouw mening verder uitdiepen, in plaats van direct conclusies te trekken en hem weg te zetten als een complotdenker. Eigenlijk bewijs je wat mij betreft dat hij een punt heeft door het machts- en controlemechanisme dat achter dit mismoderatietopic zit te willen gebruiken (en in mijn ogen misbruiken) om hem weg te laten modereren.
Dat is immers wat hij zegt:
Sommige mensen zien niet in in welke hoek de populatie gedrukt word onder het mom van. ESG /Co2 /stikstof/ vaccinatie / epidemieën / CBDC/ co2budget/ energie Enz.
[...]
Leuk dat jij in dat soort complotten gelooft, maar het blijven complottheorieën zonder dat er enig bewijs is geleverd dat het klopt.
Allereerst is het opvallend dat je hier meteen weer een aanval op mij plaatst en mij ervan beticht een complotdenker te zijn. Wat mij betreft verdien jij eerder een negatieve moderatie vanwege zulke persoonlijke aanvallen dan Darkphoenix.
Verder ben ik van mening dat vrijwel iedereen een complotdenker is, wanneer je het woord zo losjes gebruikt als jij. Wie gelooft er niet dat bepaalde groepen met veel macht een problematische cultuur hebben en misbruik maken van hun macht om mensen te dwingen te doen wat zij goed vinden? Zie de kliek rond Poetin, als voorbeeld.
Voor mensen die deze cultuurelementen niet problematische vinden, maar juist goed, is er dan geen sprake van machtsmisbruik, maar van machtsgebruik voor het goede doel. Beide visies, of je het goed vindt of juist niet, zijn echter volstrekt subjectief.
Ik zie continu dat mensen worden weggezet als complotdenker en vaak ook gecensureerd wanneer het gewoon een feit is dat er machtsmiddelen worden ingezet om bepaalde doelen te bereiken. Daarmee wordt een discussie onmogelijk gemaakt over de vraag of die doelen wel goed zijn, of de andere gevolgen van het inzet van die machtsmiddelen wel acceptabel zijn en welke mate van centralisatie acceptabel is. Dat zijn wat mij betreft allemaal valide onderwerpen van discussie. Ik zie het diskwalificeren van andersdenkenden en het inzetten van machtsmiddelen tegen hen juist als voeding voor wantrouwen in de machtscentra die dit doen.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason