Ik heb wel degelijk een dochter, daarnaast heb ik ook een stiefdochter. In geen enkel opzicht wil ik beweren dat ik de meest ecologisch verantwoorde levensstijl heb.kdekker schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:29:
[...]
Ik heb hele stukken van dit forum doorgelezen, maar niet alles. Ik vraag me af of deze discussie zuiver te voeren is. Enkele gedachten van mijn kant:Wat de discussie ook zeer vertroebelt is dat je zelf aangeeft geen kinderen te willen. Het is makkelijk praten over de kinderen van een ander. Of je ouders (als je leeftijdsnormen wilt stellen). Ik denk dat de discussie al veel zuiverder zou zijn als je iets noemt van jezelf dat de ecologische voetafdruk vergroot en voor jou een 'offer' zou zijn om dat op te geven. Maar dan nog: het niet mogen krijgen van een kind v.s. (ik noem iets willekeurigs) het opgeven van een vliegvakantie zijn totaal verschillende en onvergelijkbare grootheden.
- Kinderen krijgen is iets wat diep in de persoonlijke levenssfeer ingrijpt. Na Hitler, Mao Zedong en nog veel meer voorbeelden, zou ingrijpen in deze sfeer voor een overheid een no-go moeten zijn. Zelfs ook maatschappelijke of fiscale druk op dit gebied lijkt me een eng gebied. Wil je in zo'n land wonen? Het gaat hier wel over intrinsieke veiligheid in de meest intieme persoonlijke sfeer.
- Waar zit je bezorgdheid echt? Bedoel je dat met een grotere bevolking jouw eigen levensstijl niet meer hanteerbaar is? Op dit moment is de ecologische voetafdruk het grootst in landen waar de welvarendheid hoog ligt. Uit ervaring zie ik dat DINKY (double income, no kids) gezinnen eerder een grotere dan een kleinere ecologische voetafdruk hebben. NL: groter huis, 2 auto's, vaker vakantie, vaker buitenshuis eten (=voedselverspilling).
- Wat ook anderen noemden: in grote delen van de wereld daalt het kinderaantal per gezin. De vervuiling daalt echter niet of nauwelijks. Heb je echt goed gekeken of bevolkingsgroei het probleem is van wat je noemt?
- Een kleiner gezin, betekent ook een lager inwoneraantal per huis. We willen in NL kennelijk een bepaalde minimum omvang van een huis. Daarmee zal een lager kinderaantal niet perse de ecologische voetafdruk verlagen (meer huizen, met minder inwoners vergroot bijv. de CO2 uitstoot). Ik vraag me af of er wel een causaal en/of lineair verband is tussen kinderaantal, bevolkingsgroei en ecologische voetafdruk. Ik vermoed dat er andere factoren zijn, die een (veel) grotere rol spelen.
Je noemt wel iets wat relevant is. Deze aarde wordt werkelijk 'opgegeten'. Maar gezien het verschil tussen onze welvaart (en de onwil om in te leveren, wat m.i. voor ons allemaal geldt) en elders, zal 'elders' eerst net zo veel willen, voordat van inleveren of matiging sprake zal zijn. Dit gaat niet opgelost worden. Zelfs al zou ieder mens zijn eigen egoïsme aan de kant kunnen zetten en morgen alles 100% eerlijk verdeeld kunnen worden (dat is al een utopie, vanwege praktische onuitvoerbaarheid), houd je nog vele andere zaken over (o.a. klimatologische omstandigheden, falende overheden, natuurrampen, boeven en ander oorlogvoerend volk) waardoor het overmorgen weer ongelijk verdeeld zal zijn. Vanuit dat opzicht is de vrijheid zoals we die in Europa hebben een groot goed om vast te houden. Je wilt niet wonen in een land als China, waar volop met jouw gedachtegoed is geëxperimenteerd (en nu tegen enorme vergrijzing aanlopen). Je kunt niet straffeloos sleutelen aan natuurwetten.
Ik heb een beetje moeite met de term 'kiezen voor kinderen'. Het ongemakkelijke voor mij zit in het feit dat het logisch klinkt, maar dat je ook niet kunt zeggen 'kiezen voor gezond blijven'. De term 'kiezen voor kinderen' bestaat eigenlijk alleen in samenhang met anticonceptiva. Dat is iets wat pas sinds de jaren 60 bestaat. De huidige bevolkingsomvang is sinds de jaren 60 weliswaar verdubbeld, maar groeide dus al lang voordat er anticonceptiva waren en de mogelijkheid om 'geen kinderen te nemen' alleen bestond a.g.v. celibatair leven. Het gemak waarmee je 'kinderen nemen' omzet in 'kinderaantal beperken' (of niet nemen) vind ik een enge glijdende schaal. Alsof een kinderleven louter in een economische waarde is uit te drukken. Zo'n samenleving is/wordt geen pretje. M.i. is dat al een denkfout in de start van je betoog. Er is veel meer dan economie...
Het gaat mij niet om de economische gevolgen van bevolkingsgroei, hoewel er wel economische gevolgen zitten aan zowel groei als krimp.
Mij ging het meer om de schatting dat wij met het terugdringen van onze voetafdruk en zelfs als wij overstappen op vegetarisch eten slechts 11 miljard mensen kunnen herbergen. Dat vind ik vrij zorgwekkend.
Als ik het moet benoemen dan is het een tegengeluid wat ik mis. Vanuit de samenleving wordt het nog steeds gestimuleerd om kinderen te nemen, ik ben van mening dat er te weinig wordt gewezen op de ecologische gevolgen van het nemen van een kind. Uiteraard is het een grondrecht om je voort te planten, maar de bewustwording van de gevolgen van nog een extra mens op onze overbelaste planeet, daar ontbreekt het in mijn optiek totaal aan.