Anoniem: 472287 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:52:
[...]
Naar de community geluisterd wordt?
Ik zal je even uit je grootheidswaan halen. Er zijn 3 groepen:
-de schreeuwerige "het moet anders! (Maar ik heb geen idee hoe, maar anders!)" Hier behoor jij toe. 0.00001% van de community
-het tegengeluid, ik bijvoorbeeld, en nog een handjevol anderen die af en toe eens tegengas geven en zeggen, joh, ga weg dan. 0,0000000001% van de community
-de rest. Die gebruikt tweakers waar het voor is. Weet dat reclame er nou eenmaal bijhoort of neemt een abo, en hoor je verder nergens over.
En ik dan?
Ik heb toch wel sympathie voor die eerste groep, maar heb niet zo'n zin om daar veel tijd in te steken (omdat je toch niemand die iets te zeggen heeft van gedachte verandert).
Voor de volledigheid wil ik m'n positie wel uitleggen. Normaal draai ik een adblocker, hier, maar ook op andere websites. Dat is voor mij en voor vele anderen hier de standaard.
Vervolgens komt Tweakers in beeld, een interessante community met wat dingen eromheen. Tweakers moet geld verdienen, dat snap ik. Gebruikers hebben twee opties: advertenties kijken of betalen.
De afweging rond advertenties blijft voor mij hetzelfde als bij andere sites: de risico's en het ongemak weegt voor mij niet op tegen de voordelen die de community mij biedt. Dat kun je egoïstisch vinden, dat is het ook. Net zoals geld verdienen voor Tweakers de topprioriteit is, heb ik ook m'n prioriteiten. Geld verdienen voor Tweakers staat bij mij niet op 1. Ik ben er zeker niet op tegen, maar ik zie het niet als mijn taak.
Dan is er de keuze om een betaald abonnement af te nemen. In principe ben ik nog steeds egoïstisch, ik geef mijn geld uit voor mijn plezier, niet omdat een of ander bedrijf waar ik gebruik van maak anders niet rondkomt. Het is een commerciële transactie dus dan ga ik kijken wat de voordelen voor mij zijn. Een euro per maand klinkt schappelijk, maar daar zet je alleen de advertenties mee uit. Dat is dus gewoon een donatie gezien je als tweaker toch al een adblocker draait. De andere abonnementen kunnen interessant zijn, maar de extra's hebben voor mij geen meerwaarde. Daar pas ik dus voor.
Terug naar dat goedkoopste abonnement, de donatie. Dan kom je bij de vraag of ik bereid ben te doneren aan een commercieel bedrijf. Dan vraag ik me af wat ik hier doe. In mijn geval is dat vooral deelnemen in de community. Mijn ervaring is dat ik regelmatig interessante bijdragen lever, en soms profiteer ik van anderen die hun interessante bijdragen geven. Het valt mij op dat die bijdragen vrijwel exclusief van andere gebruikers zoals ik komen, niet van betaalde medewerkers die artikelen schrijven of kopiëren.
Dan kom ik bij de afweging of ik aan dit bedrijf geld wil doneren. Om eerlijk te zijn, ik heb niet het idee dat mijn geld hier besteed wordt op een manier die mij zint. Dat klinkt misschien brutaal, maar dat is voor mij toch wel het minimale om een donatie te overwegen. Om dat toe te lichten (al heb ik niet per se het idee dat ik me voor mijn keuze om niet te doneren hoef te verantwoorden), ik denk niet dat het forceren van advertenties een constructieve insteek is.
In dat opzicht ben ik het met de TS eens, Tweakers is meer afhankelijk van de community dan de community van Tweakers (of haar moederbedrijf is). Om dan als bedrijf tijd en moeite te steken in een verdienmodel wat voor velen niet weggelegd is en maar druk te blijven zetten is volgens mij de verkeerde keuze. Die keuze van bedrijfsvoering is inderdaad niet voor mij om te maken, ik bemoei me er dan ook niet mee hoe Tweakers z'n zaken regelt. De manier hoe ik er als gebruiker op reageer is echter wel aan mij, en voor mij is dat niet om te laten intimideren om dan maar te betalen.
Ik denk dat er wel meer zijn die er zo instaan. Tweakers, of beter gezegd, de community, is leuk om deel aan te nemen, maar het is voor mij vooral een geven en nemen van deelnemers van de community. Dat het bedrijf Tweakers een belangrijk platform voor die community is snap ik, maar ik denk niet dat meer geld tegen de huidige strategie aangooien (als in, nog betere advertenties vinden die nog moeilijker te omzeilen zijn) de way to go is.
Iemand noemde het hier eerder een wapenwedloop. Dat vind ik wel een mooie metafoor, gebruikers betalen met hun tijd om de nieuwe advertenties te omzeilen, medewerkers betalen met hun tijd om nieuwe moeilijker te omzeilen advertenties te maken. Allebei hun goed recht, maar ik voel er niets voor om dat te gaan financieren.
Ik blijf graag wat interessante bijdragen leveren zolang ik er lol in zie, maar daar houdt het voor mij ook op. Misschien komt dat egoïstisch over, misschien is dat het ook wel als dagelijkse gebruiker, maar dat is marktwerking.