Een alternatief voor advertenties is er al, namelijk een abonnement nemen. Dan zie je geen advertenties meer en worden toch inkomsten voor het bedrijf gegenereerd.kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
[...]
Er zijn meerdere manieren om geld te verdienen. Advertenties is daar één van. Maar zijn alle andere ook écht, en serieus, onderzocht. Of is men gewoon "lui". Dat is verder ook goed, maar loop dan niet de roeptoeteren dan anderen geen alternieven bieden of met niets komen.
✔️
Bring 'em!kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
En nieuwe ideeën.
Waar?kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
En niet affakkelen.
Bring em!kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
En alternatieven.
...kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
En relevantie.
Vertel...kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
En voor-wat-hoor-wat.
Iemand ergens gezegd dat dit een slecht/belachelijk idee is?kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
En no-ads in ruil voor bijdrages.
✔️kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
En mogelijke events.
✔️kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
En sponsoring.
✔️ (of zie jij ads over, bijvoorbeeld, hondebokken hier?)kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
En gerichte/relevante ads.
Wat versta je hier onder? Want aanbieders die in de PW staan betalen ook...kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
En pricwatch-bijdragen van aanbieders.
Al 20 jaar lang zijn we op zoek naar alternatieve inkomsten en die zijn er ook. Alleen hebben we de advertentieinkomsten ook nodig. We serveren geen ads omdat we dit soort discussies graag voerenkiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
Maar zijn alle andere ook écht, en serieus, onderzocht.

Het is helaas niet aan mij om er meer over te vertellen en ik weet niet wat er wel-en-niet gedeeld mag worden maar ik kan je verzekeren dat hier talloze (rigoreuze) onderzoeken naar zijn gedaan door de jaren heen en dat is nog steeds ongoing.
Dat kun je ook omdraaien; ik heb er al een keer naar gelinked maar nogmaals: https://tweakers.net/info/over-tweakers/verdienmodel. Ik weet niet wie er dan lui is of roeptoetert... Het meeste wat je hierboven aanhaalt staat gewoon letterlijk in dat artikel.kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
Of is men gewoon "lui". Dat is verder ook goed, maar loop dan niet de roeptoeteren dan anderen geen alternieven bieden of met niets komen.
Er lopen en liepen talloze onderzoeken en er worden o.a. regelmatig Tweakers geïnterviewed en gehoord; in dit soort topics, maar ook face-to-face, enquetes etc. Er zijn meetups, vergaderingen, onderzoeken. pizzasessies op kantoor waarbij bezoekers welkom zijn en noem maar op en ga zo maar door. Het is, helaas, nogmaals niet aan mij om op interne zaken in te gaan maar ik zou je maar wat graag de screenshots laten zien van gebruikers die (in hun eigen huis) worden geïnterviewd over vanalles-en-nogwat-Tweakers-gerelateerd (waaronder verdienmodellen) en hoe 't beter kan en ga zo maar door.kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
Ik zou zeggen... start eens een Zoom-/Team-call met geinteresseerden over dit topic en luister eens naar iedereen. Of voer een poll/onderzoek uit naar wat meet écht wilt, en waarin met écht geinteresseerd is, waarvoor men wél wenst te betalen, hoe content en ads samen kunnen gaan, of er andere manieren zijn voor/binnen de community die kunnen leiden naar andere/meer inkomsten.
Ik dénk dat je nog maar 't topje van de ijsberg weet en dat daar misschien een stuk onbegrip vandaan komt? Het enige idee dat je noemt dat we nog niet hebben (mits ik je goed begrijp) is "no-ads in ruil voor bijdrages" maar ik zou dan graag eens concreet horen hoe je dat voor je ziet.kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:52:
En zie hier... weer wat ideeën. Dus kom asjeblieft niet aan dat ik (en anderen) deze community niet verder willen helpen met (concrete) ideeen. Je kunt het ook niet zien hè?
[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 31-07-2020 13:25 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Volg het topic, vind het interessante materie, maar ik krijg van veel reacties in deze topics een hoge 'we horen/zien niets, dus gebeurd er niets'-vibe (riepen m'n ouders vroeger ook altijd als ik niet kon laten zien dat ik ergens mee bezig was). Tweakers is op de achtergrond vast aan het onderzoeken wat voor mogelijkheden er zijn. Ze zijn echter niet verplicht om daarover te berichten, heck ze zijn ons niets verschuldigd, wees blij dat je er og gratis terecht kan (met aan banner hier en daar of de optie tot bannervrij abo).
Ze hebben nou eenmaal inkomsten nodig om de boel draaiende te houden en ads zijn daarvoor een van de makkelijkste opties voor, deze ads hebben ze al beperkt/aangepast om veel klagers tegemoet te komen. En zoals meerdere al zeggen, kom met realistische/haalbare alternatieven.
Ze hebben nou eenmaal inkomsten nodig om de boel draaiende te houden en ads zijn daarvoor een van de makkelijkste opties voor, deze ads hebben ze al beperkt/aangepast om veel klagers tegemoet te komen. En zoals meerdere al zeggen, kom met realistische/haalbare alternatieven.
[ Voor 16% gewijzigd door De Nelis op 31-07-2020 13:16 ]
time is infinite, but each week is ten hours short..
Als jij er niets over kwijt kan @RobIII, vraag dan iemand die wel bevoegd is te reageren.
Way ahead of you, allang gedaanPcDealer schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:40:
Als jij er niets over kwijt kan @RobIII, vraag dan iemand die wel bevoegd is te reageren.
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Over mij
Nu zijn 1 & 3 voor mij de grootste redenen (en 2 gedurende de tijd van de flash banners)Puc van S. schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:41:
-dat mensen externe ads niet vertrouwen qua veiligheid/exploits,
-ze voor teveel vertraging op het systeem zorgde (zowel netwerk als CPU en geheugen)
-en mensen tegen tracking door 3e partijen waren
Om deze redenen blokkeer ik al jaren third-party javascript.
Een non-javascript reclame zou gewoon werken, maar ja dat bieden ze in het algemeen niet aan.
Nu zou deze banner gehost door Tweaker zelf gewoon werken, ware het niet dat ik al jaren een abbo heb om de reclame af te kopen.
Nu heb een hekel aan targetted reclame (op de persoon) omdat ze je in stereotypes indelen en daardoor de plank finaal misslaan als je daar niet aan voldoet.
In mijn geval: Vrouw in de 30, laten we baby meuk voorschotelen

Ik heb niks met kinderen en wil ze niet eens, Als ze me nu tech reclames voor zouden schotelen (gezien mijn website bezoek), maar nee.
Jij ziet (bijvoorbeeld) zwangersschapstests of pampers hier op Tweakers? Of bedoel je in 't algemeen?hackerhater schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:41:
In mijn geval: Vrouw in de 30, laten we baby meuk voorschotelen![]()
![]()
Ik heb niks met kinderen en wil ze niet eens, Als ze me nu tech reclames voor zouden schotelen (gezien mijn website bezoek), maar nee.
[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 31-07-2020 13:43 ]
Over mij
In het algemeen. Hier op Tweakers heb ik dat nooit gezien.RobIII schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:42:
[...]
Jij ziet (bijvoorbeeld) zwangersschapstests hier op Tweakers? Of bedoel je in 't algemeen?
Maar het is nogal lastig om JS op website A te blocken en niet op B
[ Voor 11% gewijzigd door hackerhater op 31-07-2020 13:44 ]
Ah, nee, gelukkig. Dan is het goedhackerhater schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:43:
[...]
In het algemeen. Hier op Tweakers heb ik dat nooit gezien.
De meeste blockers kennen wel een-of-andere vorm van whitelisten...hackerhater schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:43:
Maar het is nogal lastig om JS op website A te blocken en niet op B
[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 31-07-2020 13:56 ]
Over mij
@RobIII
Helemaal waar. En er zou achter de schermen ook een hoop gebeuren. Alleen wordt dit niet (of minder) gecommuniceerd. Prima, sommige zaken zijn ook intern en hoeven niet altijd 'aan de grote klok' te worden gehangen.
Maar vind het dan ook niet vreemd dat er reacties/commentaar op komen. En dat het misschien minder transparant is. En daar komt (zeker in mijn geval) het idee vandaan van "niet vooruit willen, omdat het loopt zoals het loopt".
Verschillende bijdragen in dit topic spreken ook over YouTube/facebook... deze platformen zijn ook "gratis" (Naja, je betaalt met de data. Dit zal best een keer in een interne sessie op de redactie zijn besproken en als no-go zijn bestempeld.)
Anyhow... voldoende stof tot nadenken bij iedereen hier.
Helemaal waar. En er zou achter de schermen ook een hoop gebeuren. Alleen wordt dit niet (of minder) gecommuniceerd. Prima, sommige zaken zijn ook intern en hoeven niet altijd 'aan de grote klok' te worden gehangen.
Maar vind het dan ook niet vreemd dat er reacties/commentaar op komen. En dat het misschien minder transparant is. En daar komt (zeker in mijn geval) het idee vandaan van "niet vooruit willen, omdat het loopt zoals het loopt".
Verschillende bijdragen in dit topic spreken ook over YouTube/facebook... deze platformen zijn ook "gratis" (Naja, je betaalt met de data. Dit zal best een keer in een interne sessie op de redactie zijn besproken en als no-go zijn bestempeld.)
Anyhow... voldoende stof tot nadenken bij iedereen hier.
Jawelkiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:03:
Alleen wordt dit niet (of minder) gecommuniceerd.
Dat vind ik (en vinden we) niet? Waar?kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:03:
Maar vind het dan ook niet vreemd dat er reacties/commentaar op komen.
Nogmaals: het heeft een dedicated pagina waar alles uit de doeken gedaan wordt. Hoe is dat niet transparant? Wat wil je nog meer?kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:03:
En dat het misschien minder transparant is.
We zijn ook op YouTube en Facebook aanwezigkiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:03:
[ Voor 31% gewijzigd door RobIII op 31-07-2020 14:19 ]
Over mij
En zowel op FB als YT staat het vol met reclame dus die begreep ik ook niet.
Of wordt het influencer-model bedoeld? Doen alsof je iets onafhankelijk bespreekt maar stiekem het geld van de 'sponsor' in je zak steken en pak-em-beet Fallout 76 een 9,9 geven? zeg ik zonder te checken wat de review op de frontpage was
Iets zegt me dat de meeste tweakers dan hard wegrennen van de site. Het zou alle vertrouwen in ieder geval bij mij weghalen. En datahandel a la Facebook? Brrrrr.
Misschien werd een Patreon opzetten bedoeld, maar we hebben dat model defacto toch al via de abo's?
edit; zeg ik niet om neer te sabelen of zo
Of wordt het influencer-model bedoeld? Doen alsof je iets onafhankelijk bespreekt maar stiekem het geld van de 'sponsor' in je zak steken en pak-em-beet Fallout 76 een 9,9 geven? zeg ik zonder te checken wat de review op de frontpage was

Misschien werd een Patreon opzetten bedoeld, maar we hebben dat model defacto toch al via de abo's?
edit; zeg ik niet om neer te sabelen of zo
[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 31-07-2020 14:26 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
@RobIII
De dedicated pagina heb ik al meermaals gelezen. Dus van die inhoud ben ik op de hoogte.
m.b.t. YouTube/facebook... het gaat mij om het verdienmodel erachter.
En ja, Google harkt het grootste deel via advertenties binnen en kan daarmee "relatief voor een schijntje c.q. gratis" andere platformen in stand houden. Tegelijkertijd, zijn er op YT ook 5-10-20 seconden intro's reclame te zien voor de video die je wilt zien. En nu ook en subscription op YouTube (incl. Music etc). En Facebook is 'evil' met alle data- en persoonsgegevenspraktijken van ze.
Je krijgt dus daar ook veel (content), in ruil voor een relatief laag bedrag.
Bij T.net is dit m.i. wat anders. Hier is het alleen 'het afkopen van advertenties' en niet een soort van Music-abonnement er nog bij (vgl. YT).
Maar zoals gezegd... de eeuwigdurende 'batlle of showing ads' zal ook hier nog lang niet uitgevochten zijn.
Alternatieven zijn er (al dan niet in ruil voor eigen bijdragen)... voldoende business modellen die uitgedacht kunnen worden (en consultancy bedrijven die erbij kunnen hebben /money ) om te kijken naar andere manieren van inkomsten, perceived value e.d..
Vraag hier weer is... staat T.net/DPG hiervoor open, hebben ze het ervoor over, willen ze kijken naar alternatieven, of is het 'one size fits all' voor DPG Online Services, of spelen er andere belangen?
De dedicated pagina heb ik al meermaals gelezen. Dus van die inhoud ben ik op de hoogte.
En ja, Google harkt het grootste deel via advertenties binnen en kan daarmee "relatief voor een schijntje c.q. gratis" andere platformen in stand houden. Tegelijkertijd, zijn er op YT ook 5-10-20 seconden intro's reclame te zien voor de video die je wilt zien. En nu ook en subscription op YouTube (incl. Music etc). En Facebook is 'evil' met alle data- en persoonsgegevenspraktijken van ze.
Bij T.net is dit m.i. wat anders. Hier is het alleen 'het afkopen van advertenties' en niet een soort van Music-abonnement er nog bij (vgl. YT).
Maar zoals gezegd... de eeuwigdurende 'batlle of showing ads' zal ook hier nog lang niet uitgevochten zijn.
Alternatieven zijn er (al dan niet in ruil voor eigen bijdragen)... voldoende business modellen die uitgedacht kunnen worden (en consultancy bedrijven die erbij kunnen hebben /money ) om te kijken naar andere manieren van inkomsten, perceived value e.d..
Vraag hier weer is... staat T.net/DPG hiervoor open, hebben ze het ervoor over, willen ze kijken naar alternatieven, of is het 'one size fits all' voor DPG Online Services, of spelen er andere belangen?
Verdienen aan video's bedoel je? En als je iets anders bedoelt: wees eens wat concreter dan?kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:27:
Ook hier staat niets nieuws. Zelfs de externe consultancy is er bij gehaald (of ik moet me ontzettend vergissen). En ik ben een beetje klaar met de 'voldoende business modellen die uitgedacht kunnen worden' roepers die vervolgens geen enkel concreet voorbeeld aandragen maar wel zeggen dat er 'voldoende' zijn. Nogmaals: heb je er één, laat staan meerdere (nieuwe of niet reeds 'afgeketste' niet-levensvatbare), then by all means! Please Let's hear 'em! We zullen je eeuwig dankbaar zijn! (En daar zit geen sarcastische toon onder mocht je 't zo lezen).kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:27:
Ik snap niet dat ja na al mijn reacties hierop nu wéér die vraag stelt. Léés je überhaupt wat ik allemaal zeg? Over talloze onderzoeken, feedbacktopics, links naar enquetes... Waarom moet je dan nog vragen of T.net/DPG open staat voor alternatieven? We smeken erom! Bring 'em! Graag!kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:27:
Maar wees dan ook zo sportief te erkennen dat als je iets komt aandragen en je krijgt te horen dat je niet de eerste bent met dat idee maar dat idee niet (voldoende) levensvatbaar of rendabel of wat-dan-ook is gebleken dat dat niet automatisch ook inhoudt dat we niet open staan voor andere suggesties / alternatieven en dat dat ons niet 'lui' maakt of wat er nog meer naar ons hoofd wordt geslingerd hier. En als je met iets komt wat we al lang blijken te doen is een "oh, cool, wist ik niet" ook een sportieve reactie
Even terugkijkend naar de topicstart en de volgende reacties:
kiddingguy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:41:
Op zich is er niets mis met advertenties, mits ze relevant zijn.4
kiddingguy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:16:
Zoals aangegeven.... met banners/advertenties is op zich niets mis, MITS ze relevant zijn. En dat zijn ze niet.
Zelf ben ik online marketeer [...]
kiddingguy schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:41:
Ik blijf steeds bij mijn woord "relevant"...
etc. etc. wil ik graag hier ook nog even op inhaken (ook al is het, toegegeven, laat).kiddingguy schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:51:
Keyword is en blijft: relevantie
Ik denk dat die ad ontzettend relevant is. Dat zou je als online marketeer toch met me eens moeten zijn. Dat je toevallig niet op zoek bent naar een Philips monitor zou je kunnen vertalen naar dat die ad niet relevant is voor jou, maar dan ben je wel ontzettend spijkers op laag water aan 't zoeken. In de context (techsite, technieuws, techgadgets, tech, tech, tech, ...) is de ad super relevant. Als er een ad had gestaan voor hondenbrokken of een zwangerschapstest of 'Knappe singles uit je buurt' dan was de ad irrelevant geweest. Of wil je alleen maar ads zien voor dat éne specifieke onderdeel dat je toevallig die middag zoekt? Hoe zie je dat voor je? Dan moet er maar nét een campagne op dat moment voor dat specifieke onderdeel lopen en anders maar geen ad dan?
(Dat die ad vrij groot is en wat 'schreeuwerig'... mja, ook niet mijn ding, maar, again, als online marketeer snap je dat vast wel...)
[ Voor 94% gewijzigd door RobIII op 31-07-2020 15:39 ]
Over mij
YT Premium kost dan ook 12 euro per maand, toz het bannerfree abonnement van 1 euro hier?kiddingguy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:27:
@RobIII
Pak je hier het Hero abonnement (3.75 p/m, dus goedkoper dan youtube) krijg je er nog een bak dingen bij
- Je ontvangt zes keer per jaar het Tweakers- en Hardware.info-magazine;
- Alle karmafeatures, zoals custom CSS waarmee je de layout van Tweakers kan aanpassen;
- Speciale winacties voor abonnees, zoals de vrijdagmiddagloterij;
- Speciale Abonneedag op Tweakers HQ;
- Voorrang bij kaartverkoop Tweakers-evenementen;
- Grotere kans op prijzen bij het meedoen aan winacties;
- Toegang tot het abonneeforum;
- Live je eigen statistieken inzien;
- 2GB opslagruimte in je fotoalbum.
Maar dat weten we nu en niet voor de vraag is gesteld.
Sorry hoor, maar ik ga me er als buitenstaander nog een keer tegenaan bemoeien.PcDealer schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:58:
[...]
Maar dat weten we nu en niet voor de vraag is gesteld.
RobIII is een vrijwillige moderator, en uit zijn reacties moet ondertussen toch echt wel duidelijk zijn dat hij op z'n tong aan het bijten is, en nog steeds iedereen vriendelijk te woord blijft staan. Tweakers is ons geen letter uitleg verschuldigd, en dat eisende toontje in dit topic stuit mij als random long-time bezoeker, net als jij dat bent, behoorlijk tegen de borst.
Welke andere organisatie staat het toe dat haar afnemers keer op keer publiekelijk komen zeuren over hun verdienmodel? Dat online advertenties rete-irritant zijn is iedereen met je eens, maar moet dit nou?
Rob geeft aan dat hij gaat proberen iemand vanuit de organisatie te laten reageren op al dit gezeik, en jij gaat daar nog een keer tegenin dat hij dat wel uit zichzelf had mogen komen melden?
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Tweakers had altijd al gratis hosting bij True. Ik veronderstel dat dit nu niet meer het geval is sinds ze zijn overgenomen door DPG. Bij True zullen ze ook niet gek zijn.Paitor schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:49:
[...]
Sinds wanneer is IT hosting & IT infrastructuur gratis? Tweakers.net investeert om een platform neer te zeten waar jij gratis je comments mag achterlaten. Tot het moment dat dit bannerviews of andere sponsorinkomsten oplevert, moet dit ergens geld kosten.
Het is jouw goed recht de mening te hebben dat comments het enige interessante zijn. Ik denk dat het succes van de meetups wel uitwijst dat er ook andere meningen heersen onder de userbase.
En u bevestigt hier dus wat ik bedoel. Tweakers is verworden tot een 'nieuws site' die het vooral moet hebben van comments met inhoud, die de users er gratis zetten, waarvoor ze zelf dus geen moeite moeten doen, en ondertussen diezelfde users die de content nog een beetje interessant houden wel vies bekijken als ze de overdreven reclame niet zo waarderen...
Dank u voor het bevestigen.
Volgens mij nog steeds zo.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:08:
[...]
Tweakers had altijd al gratis hosting bij True. Ik veronderstel dat dit nu niet meer het geval is sinds ze zijn overgenomen door DPG. Bij True zullen ze ook niet gek zijn.
680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:08:
Tweakers had altijd al gratis hosting bij True. Ik veronderstel dat dit nu niet meer het geval is sinds ze zijn overgenomen door DPG. Bij True zullen ze ook niet gek zijn.
PcDealer schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:12:
Volgens mij nog steeds zo.
offtopic:
Ondanks dat dit eigenlijk de adem die 't me kost niet waard is wil ik hier toch even op persoonlijke titel(!) op reageren met, daarbij, de dikke vette disclaimer dat ik er het fijne (ook) niet van af weet maar ik kan je wél vertellen hoe volgens mij dus de vork in de steel zit. Ik kan er faliekant langs zitten. Persoonlijke titel. Ook maar een mens. Enz. En het gaat je (eigenlijk) ook niks aan.
Volgens mij betaalt Tweakers al sinds jaar en dag (en dus ruim voor DPG) gewoon netjes voor de hosting / rackspace (en is 't nooit gratis geweest maar gesponsord). Daarbij ging 't dan, AFAIK, om rackspace en bandbreedte maar heeft T.net wel eigen apparatuur en altijd gehad. Maar al was/is de hosting gratis of gesponsord; wat is de relevantie? Alsof er verder geen kosten gemaakt worden? Als het al gratis/gesponsord is/was moet je er blij mee zijn; anders had je om dat op te hoesten nog een ad meer moeten zien
Ondanks dat dit eigenlijk de adem die 't me kost niet waard is wil ik hier toch even op persoonlijke titel(!) op reageren met, daarbij, de dikke vette disclaimer dat ik er het fijne (ook) niet van af weet maar ik kan je wél vertellen hoe volgens mij dus de vork in de steel zit. Ik kan er faliekant langs zitten. Persoonlijke titel. Ook maar een mens. Enz. En het gaat je (eigenlijk) ook niks aan.
Volgens mij betaalt Tweakers al sinds jaar en dag (en dus ruim voor DPG) gewoon netjes voor de hosting / rackspace (en is 't nooit gratis geweest maar gesponsord). Daarbij ging 't dan, AFAIK, om rackspace en bandbreedte maar heeft T.net wel eigen apparatuur en altijd gehad. Maar al was/is de hosting gratis of gesponsord; wat is de relevantie? Alsof er verder geen kosten gemaakt worden? Als het al gratis/gesponsord is/was moet je er blij mee zijn; anders had je om dat op te hoesten nog een ad meer moeten zien
[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 31-07-2020 15:38 ]
Over mij
Geenszins bevestig ik dit. In tegendeel, zoals ik aangeef organiseert Tweakers.net ook meetups die enorm gewaardeerd worden door de community, gegeven het succes in de kaartverkoop.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:08:
[...]
En u bevestigt hier dus wat ik bedoel. Tweakers is verworden tot een 'nieuws site' die het vooral moet hebben van comments met inhoud, die de users er gratis zetten, waarvoor ze zelf dus geen moeite moeten doen, en ondertussen diezelfde users die de content nog een beetje interessant houden wel vies bekijken als ze de overdreven reclame niet zo waarderen...
Dank u voor het bevestigen.
Ook ga je gemakkelijk om bijvoorbeeld reviews en de podcasts heen.
En Tweakers had nooit gratis hosting door True. Tweakers werd gesponsord door True. Ook dat levert banners en dus inkomsten op. Omdat Tweakers groter is dan voorheen, meer activiteiten ontplooit dan voorheen en niet langer bij Femme thuis kantoor houdt in de Achterhoek, dienen er ook een aantal overige kostenposten gedekt te worden.
Wat ik meeneem uit dit topic is dat indien wij als users een goed idee hebben hoe die kosten gedekt kunnen worden in iedere andere vorm dan banners, ook de crew hier meer dan open voor staat. En tot die tijd, zullen ze deze wel moeten inzetten, omdat er geen andere dekkende vorm van inkomsten te vinden is.
Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele
U bent fout.RobIII schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:24:
Tweakers heeft lange tijd simpelweg gratis hosting en bandbreedte van True gekregen.Paitor schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:27:
En Tweakers had nooit gratis hosting door True.
Is daar iets fout mee ? Neen. Maar dit nu gaan ontkennen is gewoon kinderachtig..
Zeggen dat iemand fout zit bewijst niet dat 'ie daadwerkelijk fout zit. Heb je bewijs dat het ten eerste ooit echt gratis is geweest, en ten tweede dat dat nu nog steeds zo is (of waar jouw 'U bent fout' dan ook over ging)?
[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 31-07-2020 15:57 ]
The devil is in the details.
Een onderbouwing hiervan zou leuk zijn
https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben
Nu moet ik gaan bewijzen dat Tweakers minstens enkele jaren gratis hosting en bandbreedte kreeg van True ?Hahn schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:53:
[...]
Zeggen dat iemand fout zit bewijst niet dat 'ie daadwerkelijk fout zit. Heb je bewijs dat het ten eerste ooit echt gratis is geweest, en ten tweede dat dat nu nog steeds zo is?
De gratis hardware (sorry sponsoring) die ze in de periode 2000 tot enkele jaren latere kregen (ook de periode dat ik ze enkele maken financieel 'gesponsord' heb) zijn jullie ook vreemd ?
https://tweakers.net/plan...-punt-net-serverpark.html
In die periode kon Tweakers op wel meer steun en hulp rekenen. Komende van daar en afglijden naar een platte commerciele site is een heel trieste evolutie...
Ik weet dat Femme de gang van zaken van de laatste jaren ook triest vindt..
Goed verhaal maar ondanks dat de rack space en bandbreedte misschien gesponsord wordt/werd door True werden de servers dat volgens mij niet. Lees dit artikel maar eens.
De hosting is dus niet helemaal gratis. Servers/switches/routers/etc zijn gewoon een afschrijving.Omdat wij alleen woensdagmiddag maximaal een uur bij de servers mochten komen bij Vuurwerk waren wij erg blij toen Trueserver ons benaderde met een hostingvoorstel. Wij konden een eigen rack krijgen, een uplink van maar liefst 1Gbit/s en belangrijker: 24/7 toegang tot de servers. Begin juni 2001 verhuisden we dan ook naar Telecity II, tegenwoordig Equinix AM7, en tot op de dag van vandaag wordt de colocatie door True gesponsord.
De definitie van gratis is zonder een tegeninspanning. True kreeg voor de diensten die zij leverden aan Tweakers.net sponsor ruimte terug. Dat is niet gratis.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:53:
[...]
Tweakers heeft lange tijd simpelweg gratis hosting en bandbreedte van True gekregen.
Is daar iets fout mee ? Neen. Maar dit nu gaan ontkennen is gewoon kinderachtig..
Om met jou te spreken, u bent fout.
Ook de hardware is een hele periode (deels) gesponsord, dus gratis verkregen.xh3adshotx schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:00:
Goed verhaal maar ondanks dat de rack space en bandbreedte misschien gesponsord werd door True werden de servers dat volgens mij niet. Lees dit artikel maar eens.
Jij beweert iets waarbij meerdere mensen hun vraagtekens hebben, dus dan is het toch niet zo gek dat je om bewijs gevraagd wordt, in plaats van jou maar op je mooie zwarte letters te geloven?680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:59:
[...]
Nu moet ik gaan bewijzen dat Tweakers minstens enkele jaren gratis hosting en bandbreedte kreeg van True ?
De gratis hardware (sorry sponsoring) die ze in de periode 2000 tot enkele jaren latere kregen (ook de periode dat ik ze enkele maken financieel 'gesponsord' heb) zijn jullie ook vreemd ?
In die periode kon Tweakers op wel meer steun en hulp rekenen. Komende van daar en afglijden naar een platte commerciele site is een heel trieste evolutie...
Nu ook weer je laatste zin: hoe weet jij dat? Misschien is het goed om erbij stil te staan dat niet iedereen die hier komt even veel weet als jij, en dat je soms dus wat meer context zou kunnen geven.
Dat is ook een 'verdienmodel'.. Eentje dat nu niet meer werkt blijkbaar..Paitor schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:01:
[...]
De definitie van gratis is zonder een tegeninspanning. True kreeg voor de diensten die zij leverden aan Tweakers.net sponsor ruimte terug. Dat is niet gratis.
Om met jou te spreken, u bent fout.
Dat was 2003, denk je dat dat nog draait? Als je mijn gelinkte artikel leest zie je dat in ieder geval vanaf 2009 database servers gekocht zijn.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:01:
[...]
Ook de hardware is een hele periode (deels) gesponsord, dus gratis verkregen.
In 2009 kwam ook daar verandering in en kochten wij de eerste databaseserver met ssd's erin. Zoals gebruikelijk kwam daar ook weer genoeg kritiek op, de ssd's waren van het verkeerde merk, het verkeerde type, ze draaiden in de verkeerde raidmodus, we hadden ook gewoon roterende harde schijven kunnen kopen, we gebruikten de verkeerde raidcontroller en de site was al snel genoeg en hoefde niet sneller. Deze server heeft het als eerste databaseserver meer dan drie jaar vol gehouden.
Is het mijn schuld dat de meeste hier te jong zijn om het begin van Tweakers nog meegemaakt te hebben ?Hahn schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:02:
Jij beweert iets waarbij meerdere mensen hun vraagtekens hebben, dus dan is het toch niet zo gek dat je om bewijs gevraagd wordt, in plaats van jou maar op je mooie zwarte letters te geloven?
Of de artikels nog terug te vinden zijn weet ik niet maar het enthousiasme was toen enorm groot toen ze door True onder de vleugels werden genomen. Was ook iets om trots op te zijn dat ze dat bereikt hadden en dat dit nu wordt ontkend en in vraag wordt gesteld maakt het allemaal eens zo triest...
Niemand ontkent dat Tweakers.net door True gesponsord is/werd. Maar dingen die in 2005 gegeven werden zijn ondertussen waarschijnlijk minder relevante voor de financiële balans dan de facturen van servers die nu betaald moeten worden. Daarboven op de afschrijving van hardware die ze in eigen beheer hebben. Volgens mij worden al een tijdje geen servers door True of een ander bedrijf gesponsord. De deal met de rackspace/bandbreedte staat volgens mij nog wel.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:06:
[...]
Is het mijn schuld dat de meeste hier te jong zijn om het begin van Tweakers nog meegemaakt te hebben ?
Of de artikels nog terug te vinden zijn weet ik niet maar het enthousiasme was toen enorm groot toen ze door True onder de vleugels werden genomen. Was ook iets om trots op te zijn dat ze dat bereikt hadden en dat dit nu wordt ontkend en in vraag wordt gesteld maakt het allemaal eens zo triest...
Ja.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:06:
[...]
Is het mijn schuld dat de meeste hier te jong zijn om het begin van Tweakers nog meegemaakt te hebben ?
Nee, gast, maak er niet zo'n probleem van dat mensen om bewijs vragen
Tja, blijkbaar raakt het jou heel persoonlijk, maar om even heel eerlijk en hard te zijn: dat is jouw probleem, want alle vragen en twijfels zijn niet aan jou persoonlijk gericht.Of de artikels nog terug te vinden zijn weet ik niet maar het enthousiasme was toen enorm groot toen ze door True onder de vleugels werden genomen. Was ook iets om trots op te zijn dat ze dat bereikt hadden en dat dit nu wordt ontkend en in vraag wordt gesteld maakt het allemaal eens zo triest...
Uiteraard draait dat niet meer...xh3adshotx schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:03:
Dat was 2003, denk je dat dat nog draait? Als je mijn gelinkte artikel leest zie je dat in ieder geval vanaf 2009 database servers gekocht zijn.
Het is vanaf die periode ook allemaal fout beginnen lopen. De gouden tijden waren voorbij, de sponsors haakten een voor een af, en men ging de commerciele toer op.
Dat is dus net wat ik al heel de tijd bedoel.. De eens gouden tech site van de lage landen die aanzien had bij grote bedrijven moet nu smeken om reclame en betaal abo's...
Er raakt mij niets persoonlijk. Ik vind het vooral triest voor Femme en de andere mensen die Tweakers groot hebben gemaakt 20 jaar geleden, en die nu 'hun' site compleet kapot zien gaan...Hahn schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:08:
Tja, blijkbaar raakt het jou heel persoonlijk, maar om even heel eerlijk en hard te zijn: dat is jouw probleem, want alle vragen en twijfels zijn niet aan jou persoonlijk gericht.
Volgens mij ligt dat niet perse aan Tweakers maar het internet dat in het algemeen commerciëler geworden is. In het begin was het meer voor hobbyisten door hobbyisten, tegenwoordig is er gewoon veel meer concurrentie en aanbod. Een site zoals Tweakers in het begin was zonder advertenties en andere inkomstenbronnen (discutabel) kan nu gewoon simpelweg niet meer overleven.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:09:
[...]
Uiteraard draait dat niet meer...
Het is vanaf die periode ook allemaal fout beginnen lopen. De gouden tijden waren voorbij, de sponsors haakten een voor een af, en men ging de commerciele toer op.
Dat is dus net wat ik al heel de tijd bedoel.. De eens gouden tech site van de lage landen die aanzien had bij grote bedrijven moet nu smeken om reclame en betaal abo's...
Er zijn genoeg andere tech sites die probleemloos verder kunnen draaien met uiteraard betaalde reclame maar zelfs zonder betaal abo's en zonder met regelmaat gezeik naar bezoekers toe over geld en gebruik AdBlockers..xh3adshotx schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:12:
Volgens mij ligt dat niet perse aan Tweakers maar het internet dat in het algemeen commerciëler geworden is. In het begin was het meer voor hobbyisten door hobbyisten, tegenwoordig is er gewoon veel meer concurrentie en aanbod. Een site zoals Tweakers in het begin was zonder advertenties en andere inkomstenbronnen (discutabel) kan nu gewoon simpelweg niet meer overleven.
"Wij konden een eigen rack krijgen, een uplink van maar liefst 1Gbit/s en belangrijker: 24/7 toegang tot de servers. Begin juni 2001 verhuisden we dan ook naar Telecity II, tegenwoordig Equinix AM7, en tot op de dag van vandaag wordt de colocatie door True gesponsord."
https://tweakers.net/revi...vers-achter-tweakers.html
Uiteindelijk zijn dat nog steeds keuzes van de bedrijven achter die sites natuurlijk. Er hangt altijd wel een betaalmodel achter en ook daar zal een groep bezoekers zijn die klagen over ads.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:15:
[...]
Er zijn genoeg andere tech sites die probleemloos verder kunnen draaien met uiteraard betaalde reclame maar zelfs zonder betaal abo's en zonder met regelmaat gezeik naar bezoekers toe over geld en gebruik AdBlockers..
Tweakers is ook een stuk uitgebreider dan de gemiddelde tech site die eigenlijk en enkel nieuws dropt, met bijvoorbeeld een uitgebreide pricewatch en vraag & aanbod.
[ Voor 34% gewijzigd door De Nelis op 31-07-2020 16:24 ]
Aannemend dat je internationale tech sites bedoelt hebben die natuurlijk een groter bereik en daardoor meer "gewicht" om sponsor deals binnen te halen. Door het grotere bereik hebben ze ook meer page views wat resulteert in meer ad inkomsten. Een aantal van deze tech sites heeft ook gewoon meldingen staan of pop-ups als je ad-blocker gebruikt.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:15:
[...]
Er zijn genoeg andere tech sites die probleemloos verder kunnen draaien met uiteraard betaalde reclame maar zelfs zonder betaal abo's en zonder met regelmaat gezeik naar bezoekers toe over geld en gebruik AdBlockers..
Daarnaast zijn abo's hier volgens mij juist gemaakt omdat mensen géén advertenties/tracking wenste. Op deze manier kunnen ze natuurlijk niet winnen... Zie Tweakers ook erg weinig zeiken over geld/ad-blockers. Volgens de voorwaarden mogen ze je bannen als je ad-blocker gebruikt, volgens mij is dit letterlijk nog nooit voor gekomen. Daarnaast heb je met ad-blocker geen irritante pop-ups of meldingen en kan je de site gewoon gebruiken. Nu hebben ze toevallig een slimme zet gedaan door ad-blockers onklaar te maken op de site... Wil je geen ads? Bedenk een slim idee waarop ze kunnen verdienen en stel het voor. Geen zin in? Neem een abo.
Colocatie is een leeg rack, daarmee serveer je geen website. Kan je hooguit voor oud ijzer verkopen.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:19:
[...]
"Wij konden een eigen rack krijgen, een uplink van maar liefst 1Gbit/s en belangrijker: 24/7 toegang tot de servers. Begin juni 2001 verhuisden we dan ook naar Telecity II, tegenwoordig Equinix AM7, en tot op de dag van vandaag wordt de colocatie door True gesponsord."
https://tweakers.net/revi...vers-achter-tweakers.html
Ik denk dat je vooral zal moeten aanvaarden dat het Tweakers van 20 jaar geleden nooit meer terugkomt. Enerzijds omdat de hut al lang en breed verkocht is, anderzijds omdat de doelgroep van toen al lang niet meer bestaat (op een paar skeletten na dan). De mensen van toen zijn ouder geworden, hebben andere interesses, etc.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:59:
[...]
Nu moet ik gaan bewijzen dat Tweakers minstens enkele jaren gratis hosting en bandbreedte kreeg van True ?
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 31-07-2020 16:25 ]
Thanks, zo oud ben ik ook weer niet
Oh dat weet ik wel.. Het stoort me alleen dat er nu een generatie wijsneuzen achter Tweakers zit die zelfs niet eens besef hebben van het ontstaan en dat bezoekers van het eerste uur het de laatste jaren alleen maar verder kapot zien gaan.XWB schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:24:
Ik denk dat je vooral zal moeten aanvaarden dat het Tweakers van 20 jaar geleden nooit meer terugkomt. Enerzijds omdat de hut al lang en breed verkocht is, anderzijds omdat de doelgroep van toen al lang niet meer bestaat (op een paar skeletten na dan). De mensen van toen zijn ouder geworden, hebben andere interesses, etc.
That's life.. Maar daarom hoeven die wijsneuzen nog geen arrogante opmerkingen te maken als er iemand wat kritiek durft geven..
Wat een passie komt er toch altijd los als dit onderwerp (weer) aan bod komt! 
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee dat er ads geserveerd worden en dat we dat kunnen afkopen met een goedkoop abonnement, er moet immers ook brood op de plank komen. Een bedrijf gezond houden, gaat niet als er geen inkomsten tegenover de kosten staan.
Ik heb een supporter-abonnement en dat verleng ik elk jaar (zolang ik het niet vergeet te verlengen, ondanks alle reminders
).
Ondanks dat ik er geen aanspraak op kan/zal maken, voel ik wel compassie voor de members die heel veel bijdragen aan Tweakers en het forum. Wellicht kan er eens over nagedacht worden om de Karma-store in te zetten waarbij je voor een aantal Karma-punten een maand land ads-vrij gebruik kan maken van Tweakers. Deze punten kan je maandelijks laten vervallen, zodat dit alleen maar opgaat voor members die continu actief zijn.
Misschien kan er ook zoiets bestaan als het concept '1337-leden'; leden die al jaren een heel actieve bijdrage hebben geleverd aan de community en bijv. door de community verkozen zijn als '1337-lid', waardoor dit betreffende lid haar/zijn leven lang (of bijv. 1, 2, 5 of 10 jaar) geen ads meer krijgt.
Nogmaals, voor mij zal dat niet van toepassing zijn, omdat ik meer lees dan dat ik bijdraag. Ik denk echter wel dat dit soort concepten de community kunnen versterken terwijl dat minimaal ten koste gaat van de inkomsten.
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee dat er ads geserveerd worden en dat we dat kunnen afkopen met een goedkoop abonnement, er moet immers ook brood op de plank komen. Een bedrijf gezond houden, gaat niet als er geen inkomsten tegenover de kosten staan.
Ik heb een supporter-abonnement en dat verleng ik elk jaar (zolang ik het niet vergeet te verlengen, ondanks alle reminders
Ondanks dat ik er geen aanspraak op kan/zal maken, voel ik wel compassie voor de members die heel veel bijdragen aan Tweakers en het forum. Wellicht kan er eens over nagedacht worden om de Karma-store in te zetten waarbij je voor een aantal Karma-punten een maand land ads-vrij gebruik kan maken van Tweakers. Deze punten kan je maandelijks laten vervallen, zodat dit alleen maar opgaat voor members die continu actief zijn.
Misschien kan er ook zoiets bestaan als het concept '1337-leden'; leden die al jaren een heel actieve bijdrage hebben geleverd aan de community en bijv. door de community verkozen zijn als '1337-lid', waardoor dit betreffende lid haar/zijn leven lang (of bijv. 1, 2, 5 of 10 jaar) geen ads meer krijgt.
Nogmaals, voor mij zal dat niet van toepassing zijn, omdat ik meer lees dan dat ik bijdraag. Ik denk echter wel dat dit soort concepten de community kunnen versterken terwijl dat minimaal ten koste gaat van de inkomsten.
Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
Dat is uiteraard de keuze van de bedrijven zelf, of de bedrijven die iets opgekocht hebben. En zoals wel vaker zie je ook hier dat iets 'goed' compleet omzeep geholpen wordt vanaf een ander er zich mee komt bemoeien of er zeggenschap over krijgt.De Nelis schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:20:
Uiteindelijk zijn dat nog steeds keuzes van de bedrijven achter die sites natuurlijk. Er hangt altijd wel een betaalmodel achter en ook daar zal een groep bezoekers zijn die klagen over ads.
Tweakers is ook een stuk uitgebreider dan de gemiddelde tech site die eigenlijk en enkel nieuws dropt, met bijvoorbeeld een uitgebreide pricewatch en vraag & aanbod.
Vroeger is er nooit gezeik over geld geweest, en nu het opgekocht is door een mega groot mediabedrijf lijkt het alsof Tweakers het einde van het jaar niet gaat halen als we niet massaal banners gaan lezen en klikken en betaal abo's nemen...
Waar komt dit vandaan? Ik zie echt nergens staan dat ze op randje afgrond staan of inkomen nu móeten hebben omdat ze anders kunnen opdoeken in december? Ze hebben gewoon iets slims bedacht om ad-blockers af te troeven, vind het eigenlijk wel geniaal bedacht. Kan niet anders dan respect hebben voor die oplossing. Ze beschermen een stukje van hun inkomen ermee, je hebt de optie om advertenties af te kopen en ze doen niemand "kwaad".680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:41:
[...]
Vroeger is er nooit gezeik over geld geweest, en nu het opgekocht is door een mega groot mediabedrijf lijkt het alsof Tweakers het einde van het jaar niet gaat halen als we niet massaal banners gaan lezen en klikken en betaal abo's nemen...
Eventueel kan je zelfs als je slim bent even knutselen en kijken of je de advertenties weer geblokkeerd krijgt.
Uhuh.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:41:
F_J_K schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:04:
En ads zijn echt erger geworden: paar jaar geleden was beeldvullend een ding. Dan was het vroegah vast beter. Of niet, reclame-banners bestonden toen ook, maar waren veel subtieler. Toch jammer dat we 20 jaar later in deze ev0l commerciële tijden geen groen met paars knipperende ads voor online casino's of popups meer hebben?
Maar ik begrijp dat de goede oude tijd alleen een deel van de periode voor 2000 is en niet eens de periode van voor overname door de VNU 15 jaar geleden? Sja.. Let op dat juist zonder backing van een grote partij er blijkbaar dan juist KLIK HIER !!!!!111 online casino-ads nodig waren. Dan liever ads voor monitoren, maar ach dat ben ik persoonlijk. En ik was pas in 2002 crew dus ben een broekiequote: 2001Die casino en appartments.com banners zijn een onderdeel van een wazige Flycast uitwisseling, en brengen tenminste nog wat op. Ik zie ze ook liever niet, maar als ik in het admanagement systeem zie dat de opbrengsten van reguliere banners de laatste dagen 0,00 zijn krijg ik ook niet zo veel neiging om WebAds te bellen om de enige banners die nog wel _iets_ opleveren eruit te gooien.
I'm sorry
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Eenzelfde insinuatie als dat er nu wijsneuzen achter Tweakers zitten die er geen feeling mee hebben en niet van het eerste uur zijn. Volgens mij zitten die van het eerste uur er nog steeds en zijn ook bijvoorbeeld @RobIII en @XWB al sinds die tijd lid.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:41:
[...]
Je maakt echt rare en ongefundeerde opmerkingen die niets met dit alles te maken hebben.
Tot je erachter komt dat je het met een extra regeltje in je adblocker alsnog blokkeert. Dan gaat Tweakers weer wat nieuws verzinnen (om toch ads te serveren; ik stel niet dat ze nieuws verzinnenxh3adshotx schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:44:
[...]
Waar komt dit vandaan? Ik zie echt nergens staan dat ze op randje afgrond staan of inkomen nu móeten hebben omdat ze anders kunnen opdoeken in december? Ze hebben gewoon iets slims bedacht om ad-blockers af te troeven, vind het eigenlijk wel geniaal bedacht. Kan niet anders dan respect hebben voor die oplossing. Ze beschermen een stukje van hun inkomen ermee, je hebt de optie om advertenties af te kopen en ze doen niemand "kwaad".
Eventueel kan je zelfs als je slim bent even knutselen en kijken of je de advertenties weer geblokkeerd krijgt.
Volgens mij vindt Tweakers het ook wel prima zo, anders kunnen ze een paywall opzetten of gebruikers zoals mijzelf permanent verbannen. Dat zou ik overigens ook sympathieker vinden dan maar met plaatjes van azijnflessen te strooien om mensen te pushen om te doneren (als dat het doel was?).
Ik vind het vooral opmerkelijk dat dat geuit wordt door mensen die, gezien hun registratiedatum, toen niet bepaald actief waren op Tweakers (behalve misschien om te lurken)De Nelis schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:07:
[...]
Eenzelfde insinuatie als dat er nu wijsneuzen achter Tweakers zitten die er geen feeling mee hebben en niet van het eerste uur zijn.
https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben
Loop toch heen met jouw 'kapot gaan' van tweakers. Hier gaat helemaal niks kapot. Dat jij nostalgisch bent voor iets van 20 jaar geleden is jouw probleem, maar ik zie de relevantie met dit topic absoluut niet.680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:11:
[...]
Ik vind het vooral triest voor Femme en de andere mensen die Tweakers groot hebben gemaakt 20 jaar geleden, en die nu 'hun' site compleet kapot zien gaan...
Dus wacht...680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:15:
[...]
Gebruikers hier zeiken over de reclame.
Jij zegt: aha, er zijn genoeg andere sites die probleemloos kunnen draaien met reclame.
...
Ben ik gek of geef je nu tweakers volledig gelijk met hun verdienmodel? If so, snap ik niet waar al jouw andere posts met geklaag dan vandaan komen.
Want laten we eerlijk zijn: het enige gezeik over reclame en inkomsten komt van de gebruikers (zie dit topic en vele andere) waar tweakers zich dan nog maar eens en nog maar eens en nog maar eens tegen moet verdedigen.
Maar ik ben blij dat je hun verdienmodel met reclame dan toejuicht. Alleen jammer dat je geen alternatief kunt vinden.
Want enkel jij hebt het recht om arrogant te zijn omdat je hier al ff zit?680x0 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:37:
[...]
That's life.. Maar daarom hoeven die wijsneuzen nog geen arrogante opmerkingen te maken als er iemand wat kritiek durft geven..
En als gebruikers die ads niet zouden blokkeren was dat ook niet nodig geweest.Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:22:
[...]
Tot je erachter komt dat je het met een extra regeltje in je adblocker alsnog blokkeert. Dan gaat Tweakers weer wat nieuws verzinnen (om toch ads te serveren; ik stel niet dat ze nieuws verzinnen) en zo blijf je bezig. Waarom zou ik dat kat-en-muis spel willen financieren?
Wat wil je nu?
De spelregels zijn toch kristal-helder?
Ads of abo.
Punt.
Niet ads of abo, maar als je de ads blokkeert is het ook goed hoor.
Dan kun je voor jezelf genoeg redenen bedenken waarom jij buiten het systeem valt en waarom jij helemaal niet hoeft te betalen en toch ads mag blokkeren maar uiteindelijk zit je gewoon op de eerste rang zonder zelfs maar een dubbeltje te betalen.
Hier benoem je inderdaad de crux van het verschil in inzichten. Jij ziet de regels van Tweakers als de spelregels terwijl ik slechts de wet en marktwerking als spelregels zie. De regels van Tweakers kunnen voorschrijven dat je moet betalen of advertenties moet kijken, maar ze dwingen dat niet af. Uiteindelijk staat vrijwel alle content nog steeds open en bloot op internet. Er mogen dan wat advertenties tussen staan, maar die hoef je niet te kijken, althans niet volgens de wet.Kheos schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 00:45:
[...]
En als gebruikers die ads niet zouden blokkeren was dat ook niet nodig geweest.
Wat wil je nu?
De spelregels zijn toch kristal-helder?
Ads of abo.
Punt.
Niet ads of abo, maar als je de ads blokkeert is het ook goed hoor.
Dan kun je voor jezelf genoeg redenen bedenken waarom jij buiten het systeem valt en waarom jij helemaal niet hoeft te betalen en toch ads mag blokkeren maar uiteindelijk zit je gewoon op de eerste rang zonder zelfs maar een dubbeltje te betalen.
Tweakers kan z'n regels overigens makkelijk afdwingen. Als het ze niet aanstaat dat ik en velen anderen zonder te betalen toch bijdraag dan kunnen ze mijn bezoeken stoppen. Ze kunnen mijn account verwijderen, ze kunnen hun content achter een paywall zetten, ze kunnen dreigen met juridische stappen, vervelende pop-ups (ja er zijn commerciële partijen die dat doen als je niet betaalt, was voor mij ook nieuw), etc. De reden dat dat niet gebeurt is niet omdat het technisch niet haalbaar is, dat is een bedrijfstechnische afweging. Blijkbaar heeft Tweakers liever een groep gebruikers die niet betaalt (waarvan deel wel nuttig bijdraagt) in ruil voor het vrij toegankelijk zijn van hun content. Dat is de deal die ze (de facto) bieden en daar ga ik mee akkoord.
Blijkbaar maak jij een andere keuze in je afweging om een duurder abonnement af te nemen. Dat ik vind ik prima. Ik vind het ook prima dat je dat oneerlijk vindt. Dat is namelijk het systeem waarin we leven, een systeem van marktwerking. Dan kun je vinden dat Tweakers een eigen systeem is waarin we om morele redenen moeten gehoorzamen aan de wil van het bedrijf Tweakers, maar dat is dan jouw mening. Er zijn meer mensen die die mening delen, maar er zijn er ook die die mening niet delen. Het is in ieder geval niet zo dat die mening tot wet verheven is.
Dat is overigens ook onderdeel van ons systeem. Wellicht heb je wel gehoord van de uitdrukking: "Consumers vote with the wallets". De Foundation for Economic Education zegt daarover:
Dan komen we bij het morele argument, waarom sta ik niet aan jouw kant om ondanks dat ik het gratis kan krijgen toch te betalen? Dat is een interessante, maar ook een persoonlijke vraag. Ik snap dat je daar een antwoord op zou willen, ik lees hier immers aardig wat mee en daaruit zou je kunnen concluderen dat ik een supporter ben (de naam van het abonnement is wat dat betreft goed gekozenAs individuals, the most impactful action we can take to be true catalysts for change occurs not every two years but every single time we open up our wallets and make a purchase. And unlike voting, the power of consumer sovereignty is available to us 365 days of the year.
[... praatje over verkiezingen en draaiende politici ...]
The market works much differently. In the marketplace, the consumer is the boss. And if a business wants to make a profit and survive, they have to respond to the needs and demands of their consumer base. Each time an individual chooses to make a purchase, they are essentially casting a vote.
Explaining how this process works, AEI’s Mark Perry writes:
Consumers are the kings and queens of the market economy, and ultimately they reign supreme over corporations and their employees. In a market economy, it is consumers, not businesses, who ultimately make all of the decisions. When they vote in the marketplace with their dollars, consumers decide which products, businesses, and industries survive—and which ones fail. It is, therefore, consumers who indirectly but ultimately make the hiring and firing decisions, not corporations. After all, corporations can make no money, hire no people, and pay no taxes unless somebody, sooner or later, buys their products.
https://fee.org/articles/...y-day-with-their-wallets/
Vergelijk het met een bar waar je regelmatig naartoe gaat. Je koopt wat drankjes en je praat met wat interessante mensen, maar de bar zelf wordt gerund op een manier die je niet echt aanstaat, er wordt veel geld uitgegeven aan gratis snacks waar je geen fan van bent en dan komt de eigenaar langs voor donaties om het interieur te onderhouden. Of je wat doneert zou voor mij afhangen van hoe belangrijk die bar voor mij is. Zijn er alternatieven? Ben je het eens met hoe die bar gerund wordt? Als er tal van alternatieven zijn en dat snackbeleid staat me toch al tegen dan zie ik niet in waarom ik de tent zou moeten redden. Uiteindelijk bestaat de bar rond de klanten en die vinden hun weg wel naar een nieuwe bar. Dat wil niet zeggen dat ik de bar niet meer bezoek. Nou ja, als de eigenaar mij buitentrapt dan kom ik niet terug, maar ik laat me ook niet intimideren om toch te doneren. Dat is hoe ik het systeem van de bar zie, en uiteindelijk is de toekomst van die bar (mede) bepaald door de manier waarop alle klanten in die situatie staan. Zo lang er genoeg gedoneerd wordt blijft de bar bestaan, maar soms is het tijd voor een nieuwe bar met betere snacks of misschien wel zonder snacks omdat die te duur zijn voor wat ze bieden. Dat is aan de uitbater, zij doen een aanbod en klanten kunnen daarin meegaan of niet.
Om nog maar met wat mooie quotes te eindigen, allebei van FEE, maar origineel in Bureacracy door econoom Ludwig von Mises en econoom Robert Murphy, respectievelijk:
The real bosses [under capitalism] are the consumers. They, by their buying and by their abstention from buying, decide who should own the capital and run the plants. They determine what should be produced and in what quantity and quality. Their attitudes result either in profit or in loss for the enterpriser. They make poor men rich and rich men poor. They are no easy bosses. They are full of whims and fancies, changeable and unpredictable. They do not care a whit for past merit. As soon as something is offered to them that they like better or is cheaper, they desert their old purveyors.
https://fee.org/articles/...y-day-with-their-wallets/
Dat is volgens mij het systeem en content gratis weggeven is een gok. Vroeger was het natuurlijk anders, toen betaalden adverteerders vooraf om hun advertentie in je krantje te printen. In de digitale wereld is het speelveld verandert, adverteerders betalen alleen als de advertentie daadwerkelijk getoond wordt, maar het is de vraag of bezoekers die advertentie wel laden. Hoe consumenten met die advertenties omgaan kan een driver zijn van innovatie, nieuwe businessmodellen kunnen opduiken, maar dat er spake is van marktwerking is zeker. Dan kun je zeggen dat consumenten zich niet conformeren aan je verdienmodel maar dat is de wereld op z'n kop....every penny spent is a vote by the consumer indicating those products and services to which society's resources should be devoted. If the great mass of consumers dislike purple cars with green polka dots, then a society based on private property will not waste resources in the production of such odd cars. Any eccentric producer who flouted the wishes of his customers and churned out vehicles to suit his idiosyncratic tastes, would soon go out of business. At that point, the decision of which types of cars to make would be in the hands of other producers, who were more attuned to the preferences of the masses.
https://mises.org/library...ereignty-what-mises-meant
Dus je zegt: ook al weet ik dat er maar twee opties zijn, namelijk abo of ads. Toch creëer ik een derde, en da's ok voor tweakers want ze straffen me er niet hard genoeg voor. Wat een bijzondere instelling.Verwijderd1 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 01:45:
[...]
Tweakers kan z'n regels overigens makkelijk afdwingen. Als het ze niet aanstaat dat ik en velen anderen zonder te betalen toch bijdraag dan kunnen ze mijn bezoeken stoppen. Ze kunnen mijn account verwijderen, ze kunnen hun content achter een paywall zetten, ze kunnen dreigen met juridische stappen, vervelende pop-ups (ja er zijn commerciële partijen die dat doen als je niet betaalt, was voor mij ook nieuw), etc. De reden dat dat niet gebeurt is niet omdat het technisch niet haalbaar is, dat is een bedrijfstechnische afweging. Blijkbaar heeft Tweakers liever een groep gebruikers die niet betaalt (waarvan deel wel nuttig bijdraagt) in ruil voor het vrij toegankelijk zijn van hun content. Dat is de deal die ze (de facto) bieden en daar ga ik mee akkoord.
Wel, nee. Je praat met wat interessante mensen, eet van de snacks, maakt gebruik van het toilet, kijkt naar de voetbalmatch op de tv, drinkt vrolijk mee als iemand trakteert maar zelf koop je geen drankjes, of zelfs maar een zakje chips. En volgens jou is dat ok, anders zouden ze je wel buiten gooien.Verwijderd1 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 01:45:
Vergelijk het met een bar waar je regelmatig naartoe gaat. Je koopt wat drankjes en je praat met wat interessante mensen, ...
Doet me hier sterk aan denken: https://xkcd.com/1499/
De score ( aantal drankjes ) en het interessante (reactie score ) dan bekijkende, heeft hij wel een voorsprongKheos schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 01:59:
Wel, nee. Je praat met wat interessante mensen, eet van de snacks, maakt gebruik van het toilet, kijkt naar de voetbalmatch op de tv, drinkt vrolijk mee als iemand trakteert maar zelf koop je geen drankjes, of zelfs maar een zakje chips. En volgens jou is dat ok, anders zouden ze je wel buiten gooien.

/sarcasm op rare vergelijkingen
Dit ging over mijn kijk op het verdienmodel van Tweakers. De reden dat het niet achter een paywall staat is, volgens mij, dat ze de community laagdrempelig willen houden. Als ze, zoals bijvoorbeeld de Volkskrant (ook in hun clubje) en andere kwaliteitskranten, vertrouwen erin hebben dat ze grof geld voor hun content kunnen vragen omdat consumenten zoveel over hebben voor die kwaliteit dan zouden ze dat doen. Natuurlijk, als 15% van de bezoekers hier bereid was om 5 euro per maand te betalen dan zit je waarschijnlijk al op een beter verdienmodel. De praktijk is dat de geproduceerde content van middelmatige kwaliteit is en velen alleen komen voor de interacties met andere gebruikers. Dan is een verdienmodel waarbij slechts 15% van de klanten overblijft geen goed idee.Kheos schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:05:
Hier ben je mij compleet kwijt. Geen idee waar je het over hebt
Je draait het volgens mij om. Ik bepaal het verdienmodel van Tweakers niet. Een bedrijf biedt een bepaald aanbod en consumenten haken daarop in. Of het een groter bedrijf is of niet was slechts relevant in mijn argumentatie om wel of niet te doneren. Los van het soort bedrijf moet ik helemaal niets, ik dwing niets af, ik maak slechts gebruik van de mogelijkheid die Tweakers biedt om gratis deel te nemen. Dat sluit mooi aan op je nieuwe post:Dat snap ik dus echt niet. Omdat er een groter bedrijg boven hangt moet jij nu alles maar gratis krijgen?
Ik snap die houding echt compleet niet.
Zou kun je het zien. Ik zou zeggen dat die derde optie mogelijk gemaakt wordt door het verdienmodel. Je noemde eerder wat ik doe 'van twee walletjes eten', maar dat zou je ook over het verdienmodel van Tweakers kunnen zeggen. Ze willen een open platform, maar ze willen ook wel graag dat iedereen betaalt (via de eerste twee opties). Dat verdienmodel werkt niet tenzij je de betaling afdwingt, maar Tweakers kiest ervoor om dat niet te doen. Daarmee is die derde optie in de praktijk aanwezig, al wordt die niet expliciet geadverteerd. Als je de regels van Tweakers tot wet zou verheffen (wat ze op hun platform kunnen doen) dan passen de woorden 'de facto' en 'de jure' heel goed:Kheos schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 01:59:
[...]
Dus je zegt: ook al weet ik dat er maar twee opties zijn, namelijk abo of ads. Toch creëer ik een derde, en da's ok voor tweakers want ze straffen me er niet hard genoeg voor. Wat een bijzondere instelling.
Today’s phrases, “de facto” and “de jure,” (Pronunciation: dee fak-toh/di joo r-ee: Origin: Latin) are closely related concepts. De facto means a state of affairs that is true in fact, but that is not officially sanctioned. In contrast, de jure means a state of affairs that is in accordance with law (i.e. that is officially sanctioned). Most commonly, these phrases are used to describe the source of a business or governmental leader’s authority, but they apply to a wide variety of situations.
En in de praktijk blijkt dat de barkeeper heel blij is met die mensen omdat zij de sfeer zetten. De barkeeper heeft niet graag dat ik het doorvertel, maar 90% van de gasten koopt zelf geen drankjes. Hij heeft dat opgelost door een hele hoge marge op de drankjes te voeren. Gelukkig gaat iedereen zo tevreden naar huis en blijft alles mooi draaien.Wel, nee. Je praat met wat interessante mensen, eet van de snacks, maakt gebruik van het toilet, kijkt naar de voetbalmatch op de tv, drinkt vrolijk mee als iemand trakteert maar zelf koop je geen drankjes, of zelfs maar een zakje chips. En volgens jou is dat ok, anders zouden ze je wel buiten gooien.
Het komt misschien raar over, maar zo werken verdienmodellen in tal van sectoren. Het all-you-can-eat restaurant maakt alleen winst op de drankjes, de bank verdient alleen op beleggingsrekeningen en leningen aan klanten, de elektrische autoboer verdient alleen door de subsidies waar alle burgers aan meebetalen, de vliegtickets zijn alleen zo goedkoop omdat er minder belasting op zit, de Duitse banken kunnen zoveel veilige tegoeden aanhouden omdat de Franse genoeg staatsschuld hebben, etc. etc. De economie, maar ook verdienmodellen in het klein kunnen complexe afwegingen bevatten en oneerlijk lijken voor bepaalde spelers.
Uiteindelijk is dat (in ieder geval in deze discussie) 'ok' omdat Tweakers voor een bepaald verdienmodel kiest en gebruikers daarop inhaken. De ene gebruiker is bereid meer te betalen dan de andere, maar Tweakers is (vooralsnog) bereid om voor iedereen een platform te bieden. Tweakers kan ieder moment besluiten toch een paywall op te gooien of gratis gebruikers anderzijds te weren en aan de andere kant kunnen gratis gebruikers altijd besluiten om een abonnement af te sluiten en kunnen abonnees besluiten om op te zeggen.
Dat is de marktwerking waar ik het over heb. En ik denk dat wij daarin van inzicht verschillen. Dat is prima, dat gebeurt in de economie heel vaak. Voor elke econoom die X beweert kun je er een vinden die het tegenovergestelde beweert zeggen ze wel eens. Mijn voorspelling is dat het verdienmodel hier niet zomaar drastisch gaat veranderen. De bal ligt bij de aanbiedende partij en zij lijken er niet echt in te zetten op verandering. Dat is prima, blijkbaar is men (aan beide kanten, want marktwerking) tevreden met het verdienmodel.
Het is volgens mij geen wedstrijd, iedereen heeft een eigen stijl en als geheel komt er een werkende situatie uit waar iedereen van profiteert (anders zou je afhaken). Jij hebt bijvoorbeeld veel meer reacties met een lagere gemiddelde score, ik heb een hoger gemiddelde met weinig reacties en @Kheos is nieuw.FreshMaker schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 02:13:
[...]
De score ( aantal drankjes ) en het interessante (reactie score ) dan bekijkende, heeft hij wel een voorsprong
/sarcasm op rare vergelijkingen
Onderaan de steep is het belangrijk dat het als systeem werkt. Vergelijk het met banken en financiële dienstverleners. Sommige richten zich op allerlei klanten, andere richten zich op kleine budgetten, andere richten zich exclusief op bedrijven en weer anderen alleen op vermogende particulieren. Zowel de niche als de brede spelers kunnen succesvol zijn, maar ze kunnen ook omvallen. Zowel succes als problemen kunnen het gevolg zijn van ontwikkelingen in de markt (de corona crisis derft de inkomsten van bedrijven en zonder overheid valt een bank daardoor om: hypothetisch), goed leiderschap (een verzekeraar met een goede float kan de rijkste man op aarde maken: Buffett), slecht leiderschap (een bank die te ambitieuze producten verdient kan op z'n bek gaan als het even tegenzit: Lehman). Voor een site als Tweakers geldt hetzelfde. De vraagkant kan om allerlei redenen veranderen (de doelgroep kan verschuiven, de doelgroep kan ouder worden, ze kunnen nieuwe mensen aanspreken, oude mensen verliezen, etc.). Ook de visie van het bedrijf kan veranderen, ze kunnen nieuwe producten verzinnen en ze kunnen oude producten uitfaseren.
Tweakers heeft er voor gekozen om zich breed op te stellen waarbij sommigen niets bijdragen, anderen alleen financieel of inhoudelijk bijdragen en weer anderen op alle vlakken bijdragen. Blijkbaar werkt het onderaan de streep en volgens mij is het resultaat best prima. Misschien vind ik bepaalde stukken niet leuk terwijl iemand anders andere stukken niet leuk vindt maar het hele systeem werkt zolang er genoeg mensen zijn die mee blijven doen.
Wat volgens mij niet goed werkt is om als verschillende type gebruikers elkaar aan te gaan vallen. Dan krijg je uiteindelijk infighting, iets wat met mate kan leiden tot creativiteit maar in overmaat leidt tot boosheid, wrok en agressie.
Ik kan de reden van mijn 'lage' gemiddelde best verklaren.Verwijderd1 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 02:56:
[...]
Het is volgens mij geen wedstrijd, iedereen heeft een eigen stijl en als geheel komt er een werkende situatie uit waar iedereen van profiteert (anders zou je afhaken). Jij hebt bijvoorbeeld veel meer reacties met een lagere gemiddelde score, ik heb een hoger gemiddelde met weinig reacties en @Kheos is nieuw.Zo kun je het vriendelijk vergelijken, maar als je lang genoeg door blijft gaan wordt het vanzelf een competitie die waarschijnlijk niet heel productief is.
Er lopen hier op Tweakers heel veel 'kinderlijke' bewoners rond, die niet tegen kritiek kunnen.
Als je die een keer tegen de enkels schopt, of "aftroeft" ga je een paar weken tegemoet met 'haat-moderaties'
Dan krijg je tientallen -1'tjes toegeworpen, zonder dat het verdiend zou zijn.
Ik trek me niets aan van de score, vandaar ook de /sarcasm
Wel ben ik het eens met jouw reactie, je hebt de keuze uit 3, en niet 2 opties ( wel/niet betalen )
De optie adblocker is een valide. ik gebruik die buiten Tweakers ook structureel.
Mijn whitelist is erg kort, 3 of 4 van de site's die het verdienen, 'mogen' mij de reclames laten zien.
Ik heb nog altijd het idee, dat als je een verdienmodel denkt te behalen over minmale reclameviews, je niet goed bezig bent.
Een bakker die je de keuze geeft, betaal voor je brood, of 'krijg' het na 30 seconden filmpje kijken moet actie ondernemen om die 30seconden daadwerkelijk te kunnen handhaven.
Als je de 30 seconden 'eenvoudig' kan omzeilen, is het geen valide keuzeoptie ( als verdienmodel )
Uitspraken "ja, maar anders komt er geen nieuws meer op je scherm" moet ik nog waarheid zien worden, NU.nl redt het ook nog steeds zonder paywall, en de NTtimes heeft zijn 'kwaliteit' wel achter een degelijke paywall zitten.
Als een website het niet overleeft zonder de reclame-inkomsten, kan ik me niet voorstellen dat het kwalitatief hoog is.
Je kan imho geen fulltime salarissen blijven betalen op basis van onzekere inkomsten.
Voor 2000 vielen ads gewoon veel minder op, toen functioneerde de layout nog als camouflage voor adsF_J_K schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:06:
[...]
Uhuh.
[...]
[...]
Maar ik begrijp dat de goede oude tijd alleen een deel van de periode voor 2000 is en niet eens de periode van voor overname door de VNU 15 jaar geleden? Sja.. Let op dat juist zonder backing van een grote partij er blijkbaar dan juist KLIK HIER !!!!!111 online casino-ads nodig waren. Dan liever ads voor monitoren, maar ach dat ben ik persoonlijk. En ik was pas in 2002 crew dus ben een broekie
Ik schop dit topic weer even omhoog. Ik raad je aan deze post in zijn volledigheid te lezen alvorens het dissecten, want een hoop is mening en brainstorming.
Tot nog toe kan ik mij het meeste vinden in de opvattingen van Jb!. Er zijn wel degelijk drie opties: freeloaden, een abonnement nemen of advertenties weergeven.
Eerder in het topic stelde RobIII dat Tweakers nooit gratis is geweest. Wellicht waar, maar de nuance ontbreekt dat dit wel degelijk de perceptie van gebruikers kan zijn: een adblocker is plug & play, en zo zal een significant deel van de bezoekers effectief ook freeloaders zijn, ofwel bewust ofwel onbewust.
Uiteindelijk, ook voor abonnementen, komt het neer op kwaliteit en exclusiviteit van de content. Ik betaal graag voor artikelen van Follow the Money, maar niet zo graag voor nieuws van Tweakers. De content op Tweakers is namelijk niet exclusief genoeg en kwalitatief voldoet het veelal niet aan mijn eisen. Dan blijft goodwill over, maar mijn studieschuld kijkt mij ook heel lief aan :^).
Om mijn "klachten" wat SMARTer te maken:
- De reviews zijn vaak kort door de bocht en representeren niet de doelgroep van het product. Ook is de opstelling vaak te generiek of zelfs ongeschikt voor metingen. Ik reken niet op correcties achteraf. Denk aan die Skylake Xeon-processoren die aan throttling doen als er AVX512-instructies verwerkt moeten worden (soms 10%+ regressie in performance t.o.v. andere instructies, effectief een paar cores minder). Dat hoort wat mij betreft in een review, al dan niet achteraf als verwijzing naar een nieuwsbericht. Zo kun je een review gebruiken als levend document tijdens het samenstellen van een apparaat.
Het komt er dus regelmatig op neer dat ik zelf meer onderzoek moet doen en dat ik weinig heb aan een van de reviews hier. Dit klinkt veeleisend, maar ik zeg alleen dat de reviews mij in de huidige vorm onvoldoende waarde bieden. Er zijn betere metingen op andere websites te vinden waardoor het huidige format niet veel toevoegt. Elders op dit forum is een draadje gefocust op dit onderwerp, mochten er mensen met meer diepgang willen discussiëren.
- Qua nieuwsberichten is het vooral veel nieuws over telefoontjes en dergelijke. Dit is puur persoonlijk, maar ik doe een tijdje met zo'n ding en hoef dit nieuws pas te lezen op het moment dat ik aan een nieuwe toe ben. Ook de nieuwsberichten in de trand van "er komt een nieuw knopje in Apple's X/Y/Z" is niet heel relevant voor mij, dit kom ik tegen op nu.nl (en sla ik ook daar over). Zaken als de corona-app en dergelijke zijn daarentegen wel degelijk relevant.
- De Pricewatch is wel heel tof. Inventarissen, bestellijsten en alerts: nog toffer.
- Gathering of Tweakers is een klein beetje FOK! forum geworden. Klinkt wellicht als een belediging (?), maar ik probeer te zeggen dat het heel algemeen is geworden. Soft- en hardwareforum is veel raspberry pi's en arduino's, vaak simpele vragen van stackoverflow-kaliber – ik denk dat RobIII hier alles van afweet :^). De rest van het forum ist mir egal. Ik snap het: be the change you want to see. Maar dat kan ook prima in een omgeving met gelijkgestemden (C3, ycomb/hn).
Ik denk dat ik hiermee de belangrijkste onderdelen heb afgebakend, alsmede de redenen waarom het mij niet aanspreekt om geld neer te leggen.
Als dit sentiment veel gedeeld wordt, betekent het niet dat je gedoemd bent aan advertenties vast te zitten. Het lijkt mij dat je wel degelijk een verdienmodel puur op basis van abonnementen kunt creëren (lees: een paywall of wellicht hybride-variant daarvan zoals bij De Correspondent of FTM) door de kwaliteit van de content omhoog te schroeven.
Dit is dan alleen redactionele content. De Pricewatch kan gebruikt blijven worden om Jan en alleman binnen te slepen.
Men kan ook overwegen de kosten te drukken door het nieuws af te stoten en te focussen op content die door gebruikers is gegenereerd (en dat dus te faciliteren, een soort online Slack of Discord) en de Pricewatch. Wellicht kun je met behulp van een Discord-model features toevoegen, zoals een geanimeerde avatar of meer emojis. Het kan ook gekker: hosting van simpele services of containers, playgrounds, (arduino-)bouwkits die je om X weken ontvangt, of een educatie-sectie op de website in de vorm van MOOCs of een mini-Khan Academy voor ontwikkelaars, ingenieurs en netwerkbeheerders. Zo kun je nog wel even dromen.
Om expliciet te zijn: ik eis niet dat t.net aan mijn wensen voldoet. Diepe zakken heb ik (nog) niet als student, en ik ben hier hoogstens sporadisch te vinden (vooral nog dankzij een oude gewoonte). Maar er zit sowieso ergens een doelgroep van mensen die behoefte hebben aan wat meer diehard nerden zonder dat ze het gelijk internationaal moeten zoeken, en daar wel een paar centen voor over hebben.
Tot nog toe kan ik mij het meeste vinden in de opvattingen van Jb!. Er zijn wel degelijk drie opties: freeloaden, een abonnement nemen of advertenties weergeven.
Eerder in het topic stelde RobIII dat Tweakers nooit gratis is geweest. Wellicht waar, maar de nuance ontbreekt dat dit wel degelijk de perceptie van gebruikers kan zijn: een adblocker is plug & play, en zo zal een significant deel van de bezoekers effectief ook freeloaders zijn, ofwel bewust ofwel onbewust.
Uiteindelijk, ook voor abonnementen, komt het neer op kwaliteit en exclusiviteit van de content. Ik betaal graag voor artikelen van Follow the Money, maar niet zo graag voor nieuws van Tweakers. De content op Tweakers is namelijk niet exclusief genoeg en kwalitatief voldoet het veelal niet aan mijn eisen. Dan blijft goodwill over, maar mijn studieschuld kijkt mij ook heel lief aan :^).
Om mijn "klachten" wat SMARTer te maken:
- De reviews zijn vaak kort door de bocht en representeren niet de doelgroep van het product. Ook is de opstelling vaak te generiek of zelfs ongeschikt voor metingen. Ik reken niet op correcties achteraf. Denk aan die Skylake Xeon-processoren die aan throttling doen als er AVX512-instructies verwerkt moeten worden (soms 10%+ regressie in performance t.o.v. andere instructies, effectief een paar cores minder). Dat hoort wat mij betreft in een review, al dan niet achteraf als verwijzing naar een nieuwsbericht. Zo kun je een review gebruiken als levend document tijdens het samenstellen van een apparaat.
Het komt er dus regelmatig op neer dat ik zelf meer onderzoek moet doen en dat ik weinig heb aan een van de reviews hier. Dit klinkt veeleisend, maar ik zeg alleen dat de reviews mij in de huidige vorm onvoldoende waarde bieden. Er zijn betere metingen op andere websites te vinden waardoor het huidige format niet veel toevoegt. Elders op dit forum is een draadje gefocust op dit onderwerp, mochten er mensen met meer diepgang willen discussiëren.
- Qua nieuwsberichten is het vooral veel nieuws over telefoontjes en dergelijke. Dit is puur persoonlijk, maar ik doe een tijdje met zo'n ding en hoef dit nieuws pas te lezen op het moment dat ik aan een nieuwe toe ben. Ook de nieuwsberichten in de trand van "er komt een nieuw knopje in Apple's X/Y/Z" is niet heel relevant voor mij, dit kom ik tegen op nu.nl (en sla ik ook daar over). Zaken als de corona-app en dergelijke zijn daarentegen wel degelijk relevant.
- De Pricewatch is wel heel tof. Inventarissen, bestellijsten en alerts: nog toffer.
- Gathering of Tweakers is een klein beetje FOK! forum geworden. Klinkt wellicht als een belediging (?), maar ik probeer te zeggen dat het heel algemeen is geworden. Soft- en hardwareforum is veel raspberry pi's en arduino's, vaak simpele vragen van stackoverflow-kaliber – ik denk dat RobIII hier alles van afweet :^). De rest van het forum ist mir egal. Ik snap het: be the change you want to see. Maar dat kan ook prima in een omgeving met gelijkgestemden (C3, ycomb/hn).
Ik denk dat ik hiermee de belangrijkste onderdelen heb afgebakend, alsmede de redenen waarom het mij niet aanspreekt om geld neer te leggen.
Als dit sentiment veel gedeeld wordt, betekent het niet dat je gedoemd bent aan advertenties vast te zitten. Het lijkt mij dat je wel degelijk een verdienmodel puur op basis van abonnementen kunt creëren (lees: een paywall of wellicht hybride-variant daarvan zoals bij De Correspondent of FTM) door de kwaliteit van de content omhoog te schroeven.
Dit is dan alleen redactionele content. De Pricewatch kan gebruikt blijven worden om Jan en alleman binnen te slepen.
Men kan ook overwegen de kosten te drukken door het nieuws af te stoten en te focussen op content die door gebruikers is gegenereerd (en dat dus te faciliteren, een soort online Slack of Discord) en de Pricewatch. Wellicht kun je met behulp van een Discord-model features toevoegen, zoals een geanimeerde avatar of meer emojis. Het kan ook gekker: hosting van simpele services of containers, playgrounds, (arduino-)bouwkits die je om X weken ontvangt, of een educatie-sectie op de website in de vorm van MOOCs of een mini-Khan Academy voor ontwikkelaars, ingenieurs en netwerkbeheerders. Zo kun je nog wel even dromen.
Om expliciet te zijn: ik eis niet dat t.net aan mijn wensen voldoet. Diepe zakken heb ik (nog) niet als student, en ik ben hier hoogstens sporadisch te vinden (vooral nog dankzij een oude gewoonte). Maar er zit sowieso ergens een doelgroep van mensen die behoefte hebben aan wat meer diehard nerden zonder dat ze het gelijk internationaal moeten zoeken, en daar wel een paar centen voor over hebben.
Ik heb de hele post gelezen, maar heb geen idee waarom.WK100 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 05:50:
Ik schop dit topic weer even omhoog. Ik raad je aan deze post in zijn volledigheid te lezen alvorens het dissecten, want een hoop is mening en brainstorming.
Of je vindt het zijn geld waard en je neemt een abbo.
Of je vindt het zijn geld niet waard en je accepteert ads.
Of je bent een freeloader.
Daar houdt het toch gewoon op?
Als het om die vraag gaat: inderdaad.
Dat zijn de opties. Of niet bezoeken natuurlijk.
Een tweetal pagina's terug werd echter om input gevraagd betreffende een ander verdienmodel. Ook stond er een opvatting in die niet helemaal compleet was. Mijn suggesties (in welke verschijning dan ook) stonden nergens in dit draadje en een nieuw topic openen zonder de context van dit draadje zou nog verwarrender zijn.
Dat zijn de opties. Of niet bezoeken natuurlijk.
Een tweetal pagina's terug werd echter om input gevraagd betreffende een ander verdienmodel. Ook stond er een opvatting in die niet helemaal compleet was. Mijn suggesties (in welke verschijning dan ook) stonden nergens in dit draadje en een nieuw topic openen zonder de context van dit draadje zou nog verwarrender zijn.
Toch denk ik dat de freeloaders wel een belangrijke rol spelen voor Tweakers in z'n huidige vorm. Ik heb natuurlijk geen statistieken van hoeveel gebruikers advertenties blokkeren, maar ik kan me voorstellen dat de groep die wel nuttige bijdragen levert maar ook advertenties blokkeert significant is.Kheos schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:09:
[...]
Ik heb de hele post gelezen, maar heb geen idee waarom.
Of je vindt het zijn geld waard en je neemt een abbo.
Of je vindt het zijn geld niet waard en je accepteert ads.
Of je bent een freeloader.
Daar houdt het toch gewoon op?
Wat dat betreft komt @WK100 met twee interessante opties, maar ik zie ze zo snel niet geïmplementeerd worden. Het afstoten van nieuws kan een grote kostenpost weghalen, maar het vergt een flinke reorganisatie. Het alternatief waarbij de kwaliteit van nieuws omhoog gaat waardoor meer mensen willen betalen klinkt leuk, maar dat verhoogt de kostenpost ook weer. Mijn inschatting (puur vanuit mijn visie, niet onderbouwd) is dat de kosten daarmee harder stijgen dan de inkomsten (uit meer of duurdere abonnementen).
Persoonlijk zie ik wel meer in een samenwerking met andere bedrijven binnen DPG (bijvoorbeeld de Volkskrant) om tot een soort combiabonnement te komen waar echt wat interessants achter zit (meer diepgang, expertise van Tweakers die daar wat toe kan voegen en vice versa). Vooralsnog zie ik het echt niet gebeuren, omdat de betere kwaliteitskranten op zichzelf al duurder zijn. Die gaan ze dus niet tegen een korting weggeven en een nog hogere prijs voor een combinatie zal voor velen hier weer niet heel interessant zijn. Wellicht komt het er nog van als het daar ook slechter gaat, maar ik ben niet goed genoeg op de hoogte (van de situatie bij DPG en hun individuele merken) om daar zinvolle uitspraken over te doen.
Ik denk dat je voor een forum/community een aantal opties hebt (zoals ook al eerder door mij aangegeven hier en op andere plaatsen):
- gratis content ("freeloaders") die naar je site komen (en tevens goed om sponsoren te trekken)
- teasers, die de brug maken naar paid content (one time purchase of abo)
- abonnementen, die én de gratis content kunnen lezen én de teasers+ rest (evt. aangevuld met extra zaken zoals meetings, webinars, meet and greet, expert-sessies etc) en geen advertenties
- relevante advertenties, mits niet 'in your face' en takeovers
Interessant is de optie van @Verwijderd1 waarbij Tweakers een ondereel/'teaser' wordt van een DPG-titel. Of wellicht een bundeling van kranten/opiniesites/sites à la tweakers.
Nu vraag ik me af.... hoeveel t.net bezoekers hebben een adblocker/ghostery aanstaan? En zeker met de recente cookie aanpassingen van DPG media lijkt mij die steeds relevanter worden, aangezien nu onderhand je gehele doopceel en meer naar DPG media gaat.
- gratis content ("freeloaders") die naar je site komen (en tevens goed om sponsoren te trekken)
- abonnementen, die én de gratis content kunnen lezen én de teasers+ rest (evt. aangevuld met extra zaken zoals meetings, webinars, meet and greet, expert-sessies etc) en geen advertenties
Interessant is de optie van @Verwijderd1 waarbij Tweakers een ondereel/'teaser' wordt van een DPG-titel. Of wellicht een bundeling van kranten/opiniesites/sites à la tweakers.
Nu vraag ik me af.... hoeveel t.net bezoekers hebben een adblocker/ghostery aanstaan? En zeker met de recente cookie aanpassingen van DPG media lijkt mij die steeds relevanter worden, aangezien nu onderhand je gehele doopceel en meer naar DPG media gaat.
Het is me niet geheel duidelijk hoe je sponsors wil aantrekken met een groep die per definitie advertenties blokt? Wat krijgen die sponsors er dan voor terug?kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:36:
Ik denk dat je voor een forum/community een aantal opties hebt (zoals ook al eerder door mij aangegeven hier en op andere plaatsen):
Hoe kunnen die adverties relevant zijn als alle tracking cookies moeten worden uitgezet?kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:36:
Sponsoren kunnen meer krijgen dan en tonen van alleen advertenties. Je zou kunnen kijken dat, mits open & eerlijk gecommuniceerd - en mag volgens AVG- naar de gebruikers/bezoekers, sponsoren bijvoorbeeld 2x per jaar de members direct mogen benaderen voor een event, product, kortingsactie, vacaturebank/sollicitatie e.d. (members kunnen dit aangeven en voorkeuren/interesses opgegeven). Sponsoren zelf kunnen elkaar natuurlijk ook zien op (online)events (gefaciliteerd door bijv. tweakers) waardoor er nieuwe samenwerkingen en interessante connecties kunnen ontstaan.Kheos schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:52:
[...]
Het is me niet geheel duidelijk hoe je sponsors wil aantrekken met een groep die per definitie advertenties blokt? Wat krijgen die sponsors er dan voor terug?
[...]
Hoe kunnen die adverties relevant zijn als alle tracking cookies moeten worden uitgezet?
t.a.v. advertenties en tracking; niet alles kan dan gemeten, afgestemd en relevant zijn. Klopt. Heb je een punt. But than again... als 'freeloader' heb je dit "dan maar de accepteren" gezien er andere mogelijkheden zijn om hier onder uit te komen (vgl. huidige abo-structuur bij t.net).
EDIT:
En zoals ik hier eerder heb gezegd... plaats een paar "knappe knoppen" met verschillende expertises en van diverse pluimage bij elkaar. Zet ze in een hok. En laat ze eerst brainstormen ('sky's the limit') en daarna naar reele en realistsche uitkomsten en (verdien)modellen kijken.
Je hebt zo de 'haters' en de 'lovers' bij elkaar, technische lui, marketing/sales, analytics, business etc etc; een 'klein bedrijfje met ieder zijn expertise en zienspunten'. Wanneer je deze groep representatief genoeg maakt, zit er uiteindelijk voor ieder wat in ("lang leve polderen"
[ Voor 19% gewijzigd door kiddingguy op 17-08-2020 18:04 ]
Als dat al mag van de gdpr voorschriften kan dat waarschijnlijk enkel met een opt-in. Hoeveel van de tweakers die nu ads blokken gaan vrijwillig en expliciet zonder tegenprestatie hun gegevens bezorgen aan sponsors voor commerciële doeleinden? 0 dus.kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:01:
[...]
Sponsoren kunnen meer krijgen dan en tonen van alleen advertenties. Je zou kunnen kijken dat, mits open & eerlijk gecommuniceerd - en mag volgens AVG- naar de gebruikers/bezoekers, sponsoren bijvoorbeeld 2x per jaar de members direct mogen benaderen voor een event, product, kortingsactie, vacaturebank/sollicitatie e.d. (members kunnen dit aangeven en voorkeuren/interesses opgegeven). Sponsoren zelf kunnen elkaar natuurlijk ook zien op (online)events (gefaciliteerd door bijv. tweakers) waardoor er nieuwe samenwerkingen en interessante connecties kunnen ontstaan.
Nee, de freeloaders blokkeren nu net de ads.kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:01:
t.a.v. advertenties en tracking; niet alles kan dan gemeten, afgestemd en relevant zijn. Klopt. Heb je een punt. But than again... als 'freeloader' heb je dit "dan maar de accepteren" gezien er andere mogelijkheden zijn om hier onder uit te komen (vgl. huidige abo-structuur bij t.net).
En de abo's is nu net wat er vandaag al ligt, waar dan op gesakkert wordt omdat er zogezegd andere en betere manieren zijn, die vervolgens dan onmogelijk blijken of... Neem een abo.
Dit is een hok. Hier zitten knappe koppen. Deze groep is representatief. Hier wordt al jaren gebrainstormd en meer dan onmogelijke voorstellen, vage termen zonder inhoud, of de huidige manier maar dan met een andere naam heb ik nog niet zien passeren.kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:01:
[...]
EDIT:
En zoals ik hier eerder heb gezegd... plaats een paar "knappe knoppen" met verschillende expertises en van diverse pluimage bij elkaar. Zet ze in een hok. En laat ze eerst brainstormen ('sky's the limit') en daarna naar reele en realistsche uitkomsten en (verdien)modellen kijken.
Je hebt zo de 'haters' en de 'lovers' bij elkaar, technische lui, marketing/sales, analytics, business etc etc; een 'klein bedrijfje met ieder zijn expertise en zienspunten'. Wanneer je deze groep representatief genoeg maakt, zit er uiteindelijk voor ieder wat in ("lang leve polderen")
[ Voor 23% gewijzigd door Kheos op 17-08-2020 18:10 ]
@Kheos Je kunt ook totaal niet openstaan voor andere/nieuwe ideeën. En het stramien aanhouden van "is al een keer gedaan, heeft niet gewerkt, en gaat dus nooit meer werken".
En soms andere, nieuwe, mensen aan boord halen kan ook verhelderend werken.
Hmmm.... even kijken... Nokia had die houding, Blackberry was 'onoverwinnelijk', V&D dacht wel dat de markt zich aan zou passen, Blockbuster vond Netflix in het begin 'schattig'. Etc etc.
FFWD to today! Deze organisaties bestaan niet meer!
Adopt or die. Stilstand is achteruitgang.
Al deze termen zijn dooddoeners, maar hebben - helaas, maar waar - toch een bepaalde common sense in zich.
Hmmm.... even kijken... Nokia had die houding, Blackberry was 'onoverwinnelijk', V&D dacht wel dat de markt zich aan zou passen, Blockbuster vond Netflix in het begin 'schattig'. Etc etc.
Al deze termen zijn dooddoeners, maar hebben - helaas, maar waar - toch een bepaalde common sense in zich.
Da's pas een dooddoener: "jij wil mijn slechte ideeën niet uitvoeren, dus je staat er niet voor open".kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:26:
@Kheos Je kunt ook totaal niet openstaan voor andere/nieuwe ideeën. En het stramien aanhouden van "is al een keer gedaan, heeft niet gewerkt, en gaat dus nooit meer werken".
Oh maar ik sta heel open hoor. Ik wacht vol blijdschap en ongeduld op die stroom aan goeie ideeën.
Die termen hebben common sense in zeer specifiek gekozen voorbeelden. Voor elk voorbeeld van een bedrijf dat zich niet wou aanpassen en daardoor op de fles ging zijn er vele voorbeelden van bedrijven die zich wel aanpasten en net daardoor op de fles gingen.kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:26:
Slow and steady wins the race. Never change a winning team. Don't fix if it ain't broken.
Deze zegswijzen hebben helaas maar waar ook een bepaalde common sense.
Zegswijzen maken iets niet meer waar. Zelfs niet als ze in het Engels zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Kheos op 17-08-2020 18:37 ]
Ik zou geen problemen hebben met banners op T.net als ze mij niet zouden tracken (of third parties dat zouden doen). Zelfs met abo heb je nog tracking.Cyphax schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:10:
[...]
Dan zou je ook het gegeven dat Tweakers niet voor niets banners laat zien moeten kunnen begrijpen.
Deze is overigens wel erg groot, misschien moeten sommige zich afvragen wat nu precies allemaal die reden is achter die adblockers.
@Kheos In dit topic, en waarschijnlijk ook (vele) anderen hier en op andere plaatsen op het internet, zijn er door de community - toch de belangrijkste doelgroep van t.net denk ik - al wel eens ideeën geopperd om "het anders" te gaan c.q. op een andere wijze naar "het verdienmodel" te gaan kijken.
En vaak (zo niet iedere keer) wordt het vanuit de t.net-organisatie weggezet zoals jij nu ook doet. Beetje jammer dit.
Open staan voor andere ideeën (niet van jezelf) schaadt je niet hoor. Wat proberen (A/B-testing is er niet voor niets voor opgericht) kan altijd, en bijsturen waar nodig om wel je nieuwe resultaat te kunnen gaan bereiken.
Het lijkt er m.i. in ieder geval op dat t.net vastgeroest zit, "oude" advertisingmodellen (en inkomsten) blijft hanteren en niet, of niet genoeg, kijkt naar alternatieven. Erg jammer.
t.net is een mooi forum, community en nieuwssite, maar met deze instelling van "het management" zie ik het somber in. Van ogen openen en open staan voor nieuwe/andere ideeën is bijna nooit iemand slechter geworden.
Verschillende disciplines en vakgebieden samenbrengen is erg mooi en kan verhelderend en lucratief werken. Je weet immers zelf niet alles, en met kennis & ervaring van anderen kan dit verrijkt worden tot interessante initiatieven.
In diverse projecten heb ik dit al mogen zien en meemaken (en ook bij websites/organisaties die niet erg rendabel waren), en met een frisse/nieuwe blik mooie resultaten wisten te boeken (o.m. 20-25% meer relevante traffic & 20% meer omzet in euro's).
Vraag is en blijft: sta je er voor open dat wellicht jij het niet bij het rechte eind hebt en "de andere"/de community/de agile groep het "beter" weet dan jij. Durf (en kan) je jezelf wegzetten/wegcijferen tegen de rest (servant leadership) als daar betere/andere resultaten uit voortkomen.
Ik denk, jouw relaas en dat van je t.net/DPG-collega's/gelijkgestemden lezende, en de DPG Groep kennende, er nog een lange weg te gaan is.......
En vaak (zo niet iedere keer) wordt het vanuit de t.net-organisatie weggezet zoals jij nu ook doet. Beetje jammer dit.
Open staan voor andere ideeën (niet van jezelf) schaadt je niet hoor. Wat proberen (A/B-testing is er niet voor niets voor opgericht) kan altijd, en bijsturen waar nodig om wel je nieuwe resultaat te kunnen gaan bereiken.
Het lijkt er m.i. in ieder geval op dat t.net vastgeroest zit, "oude" advertisingmodellen (en inkomsten) blijft hanteren en niet, of niet genoeg, kijkt naar alternatieven. Erg jammer.
t.net is een mooi forum, community en nieuwssite, maar met deze instelling van "het management" zie ik het somber in. Van ogen openen en open staan voor nieuwe/andere ideeën is bijna nooit iemand slechter geworden.
Verschillende disciplines en vakgebieden samenbrengen is erg mooi en kan verhelderend en lucratief werken. Je weet immers zelf niet alles, en met kennis & ervaring van anderen kan dit verrijkt worden tot interessante initiatieven.
In diverse projecten heb ik dit al mogen zien en meemaken (en ook bij websites/organisaties die niet erg rendabel waren), en met een frisse/nieuwe blik mooie resultaten wisten te boeken (o.m. 20-25% meer relevante traffic & 20% meer omzet in euro's).
Vraag is en blijft: sta je er voor open dat wellicht jij het niet bij het rechte eind hebt en "de andere"/de community/de agile groep het "beter" weet dan jij. Durf (en kan) je jezelf wegzetten/wegcijferen tegen de rest (servant leadership) als daar betere/andere resultaten uit voortkomen.
Ik denk, jouw relaas en dat van je t.net/DPG-collega's/gelijkgestemden lezende, en de DPG Groep kennende, er nog een lange weg te gaan is.......
Kijk even naar het begin van dit topic; vooral dan de posts van @kiddingguy; hij (en hij is volgens hem niet de enige) wil enkel relevante reclame.HollowGamer schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:05:
[...]
Deze is overigens wel erg groot, misschien moeten sommige zich afvragen wat nu precies allemaal die reden is achter die adblockers.
Als jij hem kunt uitleggen hoe dat kan zonder tracking is hij ook weer blij.
Via een voorkeurslijstje in z'n profiel misschien?Kheos schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:40:
[...]
Kijk even naar het begin van dit topic; vooral dan de posts van @kiddingguy; hij (en hij is volgens hem niet de enige) wil enkel relevante reclame.
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
Who cares about ideeën?kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:29:
@Kheos In dit topic, en waarschijnlijk ook (vele) anderen hier en op andere plaatsen op het internet, zijn er door de community - toch de belangrijkste doelgroep van t.net denk ik - al wel eens ideeën geopperd om "het anders" te gaan c.q. op een andere wijze naar "het verdienmodel" te gaan kijken.
Wil je ideeën? Ok, zie mij hier nu kanker, hongersnood en de afvalberg oplossen: we steken al het afval in een rakket naar Mars. Op de plaats waar het afval lag komen nu akkers en het geld dat we uitsparen omdat we geen afval meer moeten ophalen en recyclen steken we in kankeronderzoek.
Als jij dat nu niet uitvoert sta jij niet open voor nieuwe ideeën.
Ideeën is kwantiteit. Geeuw. Ik wil kwaliteit. Liever 1 goed uitvoerbaar idee dan 100'en onuitvoerbare.
En dat is waar al deze topics over gaan. Mensen die ideeën spuien en klagen als ze niet onmiddelijk worden opgepakt en uitgevoerd.
Geef dan goede ideeën, dan moeten ze niet worden afgeschoten.kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:29:
Je wil niet weten hoeveel keer het einde van tweakers al is aangekondigd door profeten zoals jij.kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:29:
t.net is een mooi forum, community en nieuwssite, maar met deze instelling van "het management" zie ik het somber in.
'bijna' is hier het Keyword.kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:29:
Van ogen openen en open staan voor nieuwe/andere ideeën is bijna nooit iemand slechter geworden.
Doe je nog de moeite moeite mijn posts te lezen?kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:29:
Ik zeg toch dat we hier samenzitten met verschillende disciplines en vakgebieden?
Dezelfde slappe vragen, maar dan aan jou gericht.kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:29:
Ik weet hoe online reclame werkt; profielen, cookies, databases, combineren van data, (Google) Ads, grote veiling, relevantie volgens Google (questionable, maar dat ik mijn mening) etc etc.Kheos schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:40:
[...]
Kijk even naar het begin van dit topic; vooral dan de posts van @kiddingguy; hij (en hij is volgens hem niet de enige) wil enkel relevante reclame.
Maar genoeg over mij.... er zijn meerdere manieren om 'relevant' te zijn zonder daar iedere keer weer die advertising en de inkomsten ervan bij te betrekken. Advertising (en de inkomsten eruit) is een manier om aan geld te komen. Anderen zijn o.m. memberships, sponsoring, free goodies, voor-wat-hoort-wat (bijdragen van communitymember in ruil voor geen advertenties). Ach het internet staat er vol van. Je moet alleen even nét iets verder kijken en testen of dat idee ook hier werkt.
En dat is nog niet eens zo'n slecht idee, mits goed uitgewerkt. Alleen blijft daar natuurlijk de verpakking: hoe ga je dit verkopen aan de community?Arrogant schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:50:
[...]
Via een voorkeurslijstje in z'n profiel misschien?
"Over welke onderwerpen wil je reclame ontvangen?"
Oh, ik kan het leeglaten? Ok, dan doe ik dat want ik hou niet van reclame.
En dan zijn we weer bij af.
En heb je ook iets concreet? Of blijft het gewoon bij vage losse flodders?kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:54:
[...]
Ik weet hoe online reclame werkt; profielen, cookies, databases, combineren van data, (Google) Ads, grote veiling, relevantie volgens Google (questionable, maar dat ik mijn mening) etc etc.
Maar genoeg over mij.... er zijn meerdere manieren om 'relevant' te zijn zonder daar iedere keer weer die advertising en de inkomsten ervan bij te betrekken. Advertising (en de inkomsten eruit) is een manier om aan geld te komen. Anderen zijn o.m. memberships, sponsoring, free goodies, voor-wat-hoort-wat (bijdragen van communitymember in ruil voor geen advertenties). Ach het internet staat er vol van. Je moet alleen even nét iets verder kijken en testen of dat idee ook hier werkt.
Membership is er al, dat zijn de abo's.
Wat krijgt een sponsor als zijn ads worden geblokkeerd?
Wie betaalt de free goodies en wie krijgt ze?
Hoe ga je de ene bijdrage afwegen tegen de andere?
@Kheos Of je wilt het niet zien, je zet "standaard" je hakken in het zand, of je ziet het gewoon echt niet (wat ook prima is, maar reageer dan niet zo en/of niet zo fel).
Anyways.... volgens mij staan er inmiddels voldoende ideeën en suggesties in dit topic, en andere posts hier, om naar iets anders/vergelijkbaars/aanvullends te kijken dan alleen puur advertising.
Beetje trekken aan dood paard hier.... dus ik ga in de 'volgen' stand op dit topic. Ik blijf wel benieuwd wat mijn mede-tweakers hier zoal posten om uiteindelijk t.net beter en relevanter te maken.
Adieu voor dit moment (qua mijn posts in dit topic).
Anyways.... volgens mij staan er inmiddels voldoende ideeën en suggesties in dit topic, en andere posts hier, om naar iets anders/vergelijkbaars/aanvullends te kijken dan alleen puur advertising.
Beetje trekken aan dood paard hier.... dus ik ga in de 'volgen' stand op dit topic. Ik blijf wel benieuwd wat mijn mede-tweakers hier zoal posten om uiteindelijk t.net beter en relevanter te maken.
Wat ik zie zijn de problemen met jouw ideeën; ik heb niet de indruk dat je zelf al kritisch gekeken hebt naar jouw ideeën.kiddingguy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:02:
@Kheos Of je wilt het niet zien, je zet "standaard" je hakken in het zand, of je ziet het gewoon echt niet (wat ook prima is, maar reageer dan niet zo en/of niet zo fel).
Er is al veel gevraagd naar een lijstje met die befaamde goede ideeën want ik heb er nog niet veel gezien hoor. Om dan te zeggen dat ze genoeg zijn is wel heel goedkoop.
Oh en je moet niet telkens aankondigen dat je een tijdje niet post hoor. Jouw 'volgen' modus is nu al, wat, vier keer aangegaan in dit topic?
Je zou nu al de wensenlijst hiervoor kunnen gebruiken.Kheos schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:55:
[...]
En dat is nog niet eens zo'n slecht idee, mits goed uitgewerkt. Alleen blijft daar natuurlijk de verpakking: hoe ga je dit verkopen aan de community?
"Over welke onderwerpen wil je reclame ontvangen?"
Oh, ik kan het leeglaten? Ok, dan doe ik dat want ik hou niet van reclame.
En dan zijn we weer bij af.
Je gaat dit niet verkopen aan de gehele community, maar alleen aan diegenen die het prima vinden om reclame te zien, maar tegen tracking zijn.
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
Okay, okay, dan toch nog even post hier 
Niet dat het het antwoord is, maar geeft weer even stof tot nadenken.
Hoe de cookieloze wereld dwingt om de marketingstrategie te herzien
Online Marketing in een cookieloze wereld
En je kunt vast zelf nog wel meer vinden rondom dit topic.
Niet dat het het antwoord is, maar geeft weer even stof tot nadenken.
Hoe de cookieloze wereld dwingt om de marketingstrategie te herzien
Online Marketing in een cookieloze wereld
En je kunt vast zelf nog wel meer vinden rondom dit topic.
Aparte actie van Tweakers. Vind het interessant om te horen zien wie hier nu wint volgens tweakers: degene die een adblocker geinstalleerd heeft zal not-amused zijn bij deze actie. Hij/zij zal zelfs mogelijk wegblijven bij tweakers maar in ieder geval *niet* op de advertenties klikken of zelfs maar overwegen er te kopen.
Het feit dat lezers mogelijk wegblijven betekent dat andere inkomsten van tweakers ook opdrogen - bijvoorbeeld pricewatch ed.
De adverteerders winnen er volgens mij ook niets mee. Bij mij komen ze in ieder geval op de blacklist, zo ver zullen de meeste niet gaan maar kan met niet voorstellen dat een adblocker nu denkt hey ik zie die reclame van x nu wel, dus laat ik er maar kopen.
Alleen verliezers volgens mij...
Het feit dat lezers mogelijk wegblijven betekent dat andere inkomsten van tweakers ook opdrogen - bijvoorbeeld pricewatch ed.
De adverteerders winnen er volgens mij ook niets mee. Bij mij komen ze in ieder geval op de blacklist, zo ver zullen de meeste niet gaan maar kan met niet voorstellen dat een adblocker nu denkt hey ik zie die reclame van x nu wel, dus laat ik er maar kopen.
Alleen verliezers volgens mij...
Toch langzaamaan maar eens op zoek gaan en/of je oriënteren op een ander verdienmodel... Apple is vaak de eerste die dit wat grootschaliger en non-conformistischer aanpakt, de rest volgt daarna t.z.t. wel.
Ook mediauitgevers spreken zorgen uit over opt-in advertentietracking in iOS 14
Ook mediauitgevers spreken zorgen uit over opt-in advertentietracking in iOS 14
Ik ervaar de laatste 2 weken ook best wat hinder van dubbele coolblue banners: 1 grote bovenaan alles en 1 vierkante ergens in de pricewatch of bij frontpageartikelen:Cergorach schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:21:
[...]
I fixed that! ;-)
Na 10x een subrange geblocked te hebben, heb ik nu alles na de /i/ geblocked. Sure, ik zie nu helemaal geen plaatjes meer, maar dat is beter te slikken dan overal Coolblue reclame (boven het artikel en naast het artikel, in vreselijk afstekende kleuren).
nieuws: Xiaomi kondigt Mi 11 Pro en Mi 11 Ultra volgende week aan
Hier zie ik die. Echt vreselijk irritant, want ze zijn gewoon erg groot en met die felle blauwe kleur echt een doorn in het oog omdat het artikel vreselijk onrustig leest hierdoor.
Deze ads lijken opzettelijk geprogrammeerd om door alles heen te komen, een andere verklaring heb ik er niet voor.
Een kleine advertentie hier en daar vind ik geen probleem, maar deze opzichtige, zeer in het oog springende banners in felle kleuren, ook nog in 2-voud is uitermate vervelend.
Wat is hier aan te doen vanuit T.net?
EDIT: ik heb deze 2 banners/ads dus ook als ik naar videokaarten en laptops kijk in de pricewatch. Dus ze zijn continu aanwezig op FP berichten die over telefoons gaan, daarnaast ook in de pricewatch. Kan ik dus nu gaan verwachten dat deze opdringerigheid in elk artikel/V&A/PW terugkomt dat gaat over een artikel dat coolblue verkoopt?
T.net zorgt er op deze manier ook bijna voor dat je gaat grijpen naar adblockers en pi hole e.d....en dan maar de "schuld" bij de tweakers neerleggen omdat ze ook te beroerd zijn om een abbo aan te schaffen.
EDIT: na refreshen ineens zo'n zelfde grootte kamera-express banner
[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 23-03-2021 13:59 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Heeft volgens mij met DPG policy te maken.
Laatst zag ik ook mega-/hostile takeovers van politieke advertenties aan zijkanten, boven- en onderkanten, en door de pagina's heen op AD.nl en regionale kranten. Het totale nieuws was niet meer te lezen en/of makkelijk te zien [lijkt mij toch wel redelijk essentieel van nieuwspagina's].
Snappen ze nu echt daar bij DPG niet dat de bezoekers hier niet op zitten te wachten? (of denken ze alleen maar aan kortstondige euro's en advertentieopbrengsten?)
Los van alle trackingcookies van 1001 partijen die geplaatst c.q. uitgelezen/verkocht worden.
Klopt, een kleine ad hier en daar is nog prima (liever niet, maar ik weet ook dat advertentie-inkomsten soms (brood)nodig zijn.
Ik zou me zelf meer gaan richten op relevantie, content, geoorloofde (link)building met derden (sites, influencers, vloggers, autoriteiten).
Maar ja... ik denk kennelijk meer in lange(re) termijn, klantbehoud & relevantie, terwijl DPG -en andere partijen- hun kortstondige aandeelhouders tevreden moeten stellen.
Laatst zag ik ook mega-/hostile takeovers van politieke advertenties aan zijkanten, boven- en onderkanten, en door de pagina's heen op AD.nl en regionale kranten. Het totale nieuws was niet meer te lezen en/of makkelijk te zien [lijkt mij toch wel redelijk essentieel van nieuwspagina's].
Snappen ze nu echt daar bij DPG niet dat de bezoekers hier niet op zitten te wachten? (of denken ze alleen maar aan kortstondige euro's en advertentieopbrengsten?)
Los van alle trackingcookies van 1001 partijen die geplaatst c.q. uitgelezen/verkocht worden.
Klopt, een kleine ad hier en daar is nog prima (liever niet, maar ik weet ook dat advertentie-inkomsten soms (brood)nodig zijn.
Ik zou me zelf meer gaan richten op relevantie, content, geoorloofde (link)building met derden (sites, influencers, vloggers, autoriteiten).
Maar ja... ik denk kennelijk meer in lange(re) termijn, klantbehoud & relevantie, terwijl DPG -en andere partijen- hun kortstondige aandeelhouders tevreden moeten stellen.
Ik vermoed niet dat er mensen actief weglopen van een website. De volhardende drammerij van ads door je keel blijven drukken werkt net zoals met facebook en de politiek: lang genoege bevolkingstraining en je kunt dingen normaliseren en de mensen zelf erin laten geloven "dat het nou eenmaal zo werkt". Dus vermoedelijk is het hetzelfde als de olieindustrie: we zien steeds meer duurzame alternatieven, maar zolang er nog olie is wordt er alles aan gedaan om dát relevant te houden. Ads....ik denk niet dat we er nog vanaf gaan komen. Straks pakken we allemaal abbo's, en komen er weer nieuwe probeersels om zelfs als je betaalt ook ads/banners/reclame voor te schotelen en dat begint dan wederom weer klein en voor je het weet zit je weer reclame te kijken. Uiteraard eerst nóg irritantere cookiewalls en grote groene OK knopjes (en in kleine rode letters "alleen functionele cookies") opdringen, dusdanig lang dat mensen geen zin meer hebben in het vechten voor hun privacy. Voordat je het weet is dát weer genormaliseerd. Je wordt compleet murw geslagen en met dit soort intrusive banners doet T.net er vrolijk aan mee (zich realiserend dat Deathchant toch niet het T.net platform verlaat).kiddingguy schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:10:
Heeft volgens mij met DPG policy te maken.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
En zo leven alle adblockers, ghosteries en andere addons lekker voort.Deathchant schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:38:
[...]
Ik vermoed niet dat er mensen actief weglopen van een website. De volhardende drammerij van ads door je keel blijven drukken werkt net zoals met facebook en de politiek: lang genoege bevolkingstraining en je kunt dingen normaliseren en de mensen zelf erin laten geloven "dat het nou eenmaal zo werkt". Dus vermoedelijk is het hetzelfde als de olieindustrie: we zien steeds meer duurzame alternatieven, maar zolang er nog olie is wordt er alles aan gedaan om dát relevant te houden. Ads....ik denk niet dat we er nog vanaf gaan komen. Straks pakken we allemaal abbo's, en komen er weer nieuwe probeersels om zelfs als je betaalt ook ads/banners/reclame voor te schotelen en dat begint dan wederom weer klein en voor je het weet zit je weer reclame te kijken. Uiteraard eerst nóg irritantere cookiewalls en grote groene OK knopjes (en in kleine rode letters "alleen functionele cookies") opdringen, dusdanig lang dat mensen geen zin meer hebben in het vechten voor hun privacy. Voordat je het weet is dát weer genormaliseerd. Je wordt compleet murw geslagen en met dit soort intrusive banners doet T.net er vrolijk aan mee (zich realiserend dat Deathchant toch niet het T.net platform verlaat).
Dit in plaats van even kritisch te kijken naar het eigen business model, en nog meer naar.... "waar heeft onze klant/bezoeker behoefte aan".
Jammer dat organisaties alleen nog blijven hangen in het 'adverteren'-denken en jaren '00 principe... en (vaak) niet even verder kijken. Business modellen genoeg - ook hier al aangekaart, en veelal ook afgefakkeld, maar dit principe - en zeker met de cookie-wetgeving, en alle adblockers, en nieuwe manier van tracking - is onhoudbaar.
Ik hoop dat, uiteindelijk, organisaties écht gaan kijken naar "klant/bezoeker centraal" en dat een dergelijk tracking/advertentie systeem ook hun geen goed doet. En hier ook dergelijke acties op ondernemen. Noem het 'wishful thinking' of 'idealist'...
Het leek wel net alsof het rond vanmiddag 15:00 omgeslagen is van coolblue naar bol.com...Ik heb een 2560x1440 scherm....kijk dan:

Bij die laatste is het overigens 2x exact dezelfde advertentie, eentje in een grote banner, en de ander in een kleine. Dus het is ook nog eens redundant.
Dit is toch niet meer in proportie te noemen, en dit zijn dus ads die idd niet uit te schakelen/verwijderen zijn door any adblocker tool die ik ken en daarom ageer ik dus tegen deze arrogante opdringerigheid, niet tweakers waardig to be honest

Bij die laatste is het overigens 2x exact dezelfde advertentie, eentje in een grote banner, en de ander in een kleine. Dus het is ook nog eens redundant.
Dit is toch niet meer in proportie te noemen, en dit zijn dus ads die idd niet uit te schakelen/verwijderen zijn door any adblocker tool die ik ken en daarom ageer ik dus tegen deze arrogante opdringerigheid, niet tweakers waardig to be honest
[ Voor 53% gewijzigd door Deathchant op 23-03-2021 18:06 ]
Waar is de relatie met Tweakers? Takeovers zijn er niet meer sinds 2020.kiddingguy schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:42:
Naja... deze had ik halverwege maart gezien...
enne... waar is het nieuws?!
[Afbeelding]
(even los van politieke voorkeur, maar meer over de 'hostile takeover' vanuit DPG...)
Verder als tegengas tegen de perceptie van een take over door twee banners op een pagina zoals hier eerder beschreven: ik kan de tekst gewoon lezen. Ik heb er totaal geen problemen mee. Ook niet als een banner blauw is, al ben ik tegen Coolblue.
PcDealers post krijgt een thumbs up van een devver....why would that be
Gelukkig zie ik geen ads meer op Tweakers, maar die van het CDA gaat imo wel erg ver.kiddingguy schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:42:
Naja... deze had ik halverwege maart gezien...
enne... waar is het nieuws?!
[Afbeelding]
(even los van politieke voorkeur, maar meer over de 'hostile takeover' vanuit DPG...)
Relatie met tweakers niet direct, maar ging meer over de banner en ads. En aangezien t.net onderdeel is van DPG Media (zoals ook AD en lokale kranten etc) zie ik het, at the end of the day, somber in... en dat wellicht ook hier (weer) de takeovers komen.PcDealer schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 06:59:
[...]
Waar is de relatie met Tweakers? Takeovers zijn er niet meer sinds 2020.
Verder als tegengas tegen de perceptie van een take over door twee banners op een pagina zoals hier eerder beschreven: ik kan de tekst gewoon lezen. Ik heb er totaal geen problemen mee. Ook niet als een banner blauw is, al ben ik tegen Coolblue.
Er moeten immers toch centjes verdiend worden op het hoofdkantoor, de bonussen betaald en de aandeelhouders moeten tevreden blijven....
NoScript plugin doet in zo'n geval wonderen..Deathchant schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:01:
Het leek wel net alsof het rond vanmiddag 15:00 omgeslagen is van coolblue naar bol.com...Ik heb een 2560x1440 scherm....kijk dan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.
(compressed) .png advertenties gehost op Tweakers zelf, vind ik een goede zaak.
Dat haalt echt een hele hoop redenen weg om adblocker te gebruiken.
Uit het voorbeeld hierboven, zo'n 'klein' vierkant rechts van de tekst is prima.
Een pagina-brede balk bovenaan het artikel is irritant.
En beide is gewoon abominabel.
Als de interface ook nog eens verspringt door advertenties, dan is het gewoon anti-user.
Zet alle tracking meuk uit; en laat advertenties zien gebaseerd op wat de gebruiker op dat moment leest/zoekt:
- lees artikel over LG: reclame over TV's
- zoek in pricewatch naar router: reclame TP-link
Waarom niet?
Dat haalt echt een hele hoop redenen weg om adblocker te gebruiken.
Uit het voorbeeld hierboven, zo'n 'klein' vierkant rechts van de tekst is prima.
Een pagina-brede balk bovenaan het artikel is irritant.
En beide is gewoon abominabel.
Als de interface ook nog eens verspringt door advertenties, dan is het gewoon anti-user.
Zet alle tracking meuk uit; en laat advertenties zien gebaseerd op wat de gebruiker op dat moment leest/zoekt:
Waarom niet?
Contextueel adverteren doen we al, alleen kan dit helaas (nog) niet trackingvrij door technische beperkingen. Meer daarover kun je lezen in We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij, zie ook de gepinde postsAccretion schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 07:22:
Waarom niet?