@
Wintervacht
Om maar niet de de hele post (opnieuw) te quoten...
Keyword is en blijft:
relevantie
Op basis van relevantie vind ik het niet erg om een advertentie te zien (mits niet té "in your face", maar ik begrijp dat is persoonlijk)
Er zijn meerdere manieren om inkomsten te genereren. Advertenties en abo's zijn daar voorbeelden van, maar je kunt ook denken aan sponsoring, marktplaats met kickback (pricewatch), betaalde content als whitepapers, onderzoeken, tijdschriften/online magazines, donaties, pay-per-<product> etc etc.
Business Model Generation en het canvas, Value Proposition e.d. kunnen je hierbij bijvoorbeeld op weg helpen.
"Wie zegt dat jouw relevant gelijk is aan de mijne?" hier heb je inderdaad een punt. En ook hier geldt: relevantie (en al dan niet scanning van posts en interesses; Google doet het ook met Gmail en advertenties)
"Ik hoor een hoop geblaas met weinig inhoud en al helemaal geen structurele onderbouwing over hoe het dan in de praktijk wel zou moeten."... volgens mij heb ik voldoende voorbeelden en onderbouwing gegeven om - in ieder geval een begin te maken - met omdenken en kijken naar business modellen.
En met online tooling en segmentatie is een heleboel mogelijk. De vraag is wel: staat een organisatie open om nieuwe dingen te proberen, soms van het gebaande pad af te wijken, of blijft ze vastzitten in het "oude patroon c.q. oude denken" omdat het 'toch al goed gaat, dus waarom veranderen'.
Ent.a.v. je advertenties op de bus: de bus is het primaire waardoor er gebruik gemaakt wordt om van A naar B te komen voor prijs X. Het feit dat er advertenties op staan (al dan niet relevant) zorgt ervoor er voor de reiziger voordeliger verplaats kan worden.
Ja, misschien stoor ik me aan de visual/boodschap, maar deze is gemakkelijk "blocked" door in te stappen (of uberhaupt niet te kijken ernaar c.q. selectieve perceptie).
Dit laatste is in geval van advertenties op websites, zonder adblocker, vaak niet mogelijk. En dus irritant en hinderlijk.
Waar het uiteindelijk om gaat is om je klant/bezoeker zo goed mogelijk te helpen en je oprecht te interesseren en te verdiepen in wat hen beweegt (terug te komen naar je).
In het geval van tweakers.net is het niet - hoop ik althans - de advertenties die getoond, maar de content, expertise, pricewatch, onderwerpen, vergelijkingen, reviews etc etc
Dat laatste maakt een forum/website waardevol.
En ja, niets is gratis, maar er zijn andere manieren (soms minder irritant) om aan geld te komen. Je moet er alleen wel voor open (durven) te staan en verschillende manieren proberen (al dan niet met A/B-testing, producten-/dienstenpakket aanpassingen, simpel
vragen vragen wat gebruikers willen etc etc)