Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Stefke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:47:
Ik heb weer wat extra Shelly's toegevoegd, maar ik heb vaak problemen om ze aan de Wifi te hangen. Ik heb een Unify USG3P, USW-lite 16POE en 3 Unify APs. Momenteel 55 Wifi clients (waaronder een 40-tal Shelly's).

Wanneer ik een in Shelly (nu bijv. een Shelly dimmer) mijn wifi ingeef, dan werkt dat meestal niet meteen. Ik moet het vaak 2, 3 .. 5x doen om hem gekoppeld te krijgen. Hij verdwijnt dan van "zijn eigen wifi" (192.168.33.1), verschijnt niet op mijn wifi, en na enige tijd is het Shelly AP weer terug en kan ik het opnieuw proberen.
Nu heb ik een Shelly dimmer 2, die heb ik al 10x geprobeerd te koppelen, maar hij komt niet op het Wifi netwerk. Shelly weer gereset naar default, maar ook dan doet ie het niet. Ter plaatse is het wifi signaal goed.

Dit issue heb ik eigenlijk al enkele jaren, maar omdat het meestal uiteindelijk wel lukt heb ik er noooit iets mee gedaan. Deze krijg ik er echter niet aan. Waarom is dit zo'n issue elke keer?
Voeg je deze toe via de app of los via zijn eigen AP? En je kan eens kijken of je eerst de firmware lokaal kan updaten via zijn eigen AP en daarna verbinding maken.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:14
Ik voeg ze toe via de eigen AP/web-UI (192.168.33.1). Ik heb de Shelly app jaren niet gebruikt maar laatste heb ik hem weer in gebruik om buiten de Homey om ook wat beter access te hebben.

Via de app lijkt het net gelukt te zijn (bij de 2e poging althans...), maar nu geeft de app aan "Pending Connection" (en: Device is offline). De AP is niet meer zichtbaar, maar hij is ook niet zichtbaar in de Unify Controller.
Nu moet ik hem dus sowieso helemaal resetten want ik kan er nu niet bij.

Zal straks even de stroom resetten (dat ding zit nogal ingebouwd) en kijken of ik de FW kan updaten

(Is er trouwens een manier om de lijst met devices onder "All Devices" te sorteren? lijkt een volledig willekeurige volgorde |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 24-10-2025 10:41 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Stefke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:39:
Ik voeg ze toe via de eigen AP/web-UI (192.168.33.1). Ik heb de Shelly app jaren niet gebruikt maar laatste heb ik hem weer in gebruik om buiten de Homey om ook wat beter access te hebben.
Ik gebruik de Shelly app overigens ook niet hoor. Ik doe het verbinding ook altijd op dezelfde manier als jij.

En ook daarmee heb ik wel eens problemen met verbinding, laatst ook een nieuwe Dimmer gekocht, op mijn burueau verbonden en daarna aangesloten. Vervolgens kwam ik hem ook niet meer tegen in mijn netwerk, moest ik hem weer resetten.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
Hmm weird, geen last van dit soort perikelen. Ik heb ook een 40-tal Shelly's, op een Unifi netwerk met 3 AP's. Ik heb wel een apart netwerk (verborgen essid + eigen vlan, 2.4GHz only) voor al het iot spul in huis, misschien dat dat nog uitmaakt? De app heb ik nog nooit aangeraakt, ik pak altijd de web interface, daarna alles via mqtt.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:15
Als nieuwe shelly gebruiker kwam ik dit topic tegen en is al erg waardevol geweest!

Momenteel ben ik ons huis aan het renoveren en heb vooral ingezet nu op smart- verlichting in de vorm van met name Shelly Dimmer Gen3. (en als ik dit topic zo lees.. is dat potentieel het begin van een nieuwe hobby :P)

Ik loop alleen even te stoeien met een schakelaar aansluiten op de dimmer.
Wat wil ik:
Een traditionele wipschakelaar moet zorgen dat de lamp uit en aan gaat op de laatst ingestelde sterkte. (of later misschien in de scene die ik op dat moment heb ingesteld) betreft spotjes boven de keuken.

Wat heb ik nu gedaan:
L en N op de dimmer
O draad gaat naar de spotjes
N draad zit ook op de spotjes

L draad aan de onderkant van de wipschakelaar
Zwarte draad aan de bovenkant van de wipschakelaar op de SW1 poort van de shelly
(dus als ik de wip omzet heb je resp, wel of geen L op de SW1 poort.

In de app heb ik heb staan als "Switch" - " Toggle". mode.

Maar wat ik ook met de schakelaar doe: de lampjes blijven gewoon aan of uit. Via de shelly app prima te bedienen en dimmen.

Ik heb denk ik al wel een beetje spijt van de wip schakelaar en ga hem denk ik vervangen voor een Puls, maar ik begrijp niet goed waarom ik de lampjes niet bedienen kan met de fysieke knop.

Gwindorian's Diablo Profiel

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:30
@Gwindorian De namen van de switchmodes van Shelly zijn mega verwarrend IMHO. Maar voor een normale schakelaar moet je hem instellen op Edge en one button mode.

En al naar gelang de schakelaar hoeft het niet correct te zijn dat het "boven en onder" is. Vooral goed kijken naar schema / symbolen op de schakelaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 24-10-2025 11:46 ]

• Gwindorian
Septillion schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:44:
@Gwindorian De namen van de switchmodes van Shelly zijn mega verwarrend IMHO. Maar voor een normale schakelaar moet je hem instellen op Edge en one button mode.

En al naar gelang de schakelaar hoeft het niet correct te zijn dat het "boven en onder" is. Vooral goed kijken naar schema / symbolen op de schakelaar.
Even kijken hoor;
in de app heb ik "Switch". of "Button" bij input mode.
Als ik hem op Button zet (omdat jij refereert aan One Button mode) dan is de optie "Edge" bij output type greyed out.

Bij button heb ik:
" Detached"
" Activation switch"
"One button Dimming"(dat is met een pulse denk ik ?)
"Dual Button Dim"

Ik ben later vandaag weer daar, ik zal eens met die Button mode proberen, ik had alleen Switch geprobeerd

• rens-br

rens-br

Topicstarter
borft schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:11:
Hmm weird, geen last van dit soort perikelen. Ik heb ook een 40-tal Shelly's, op een Unifi netwerk met 3 AP's. Ik heb wel een apart netwerk (verborgen essid + eigen vlan, 2.4GHz only) voor al het iot spul in huis, misschien dat dat nog uitmaakt? De app heb ik nog nooit aangeraakt, ik pak altijd de web interface, daarna alles via mqtt.
Ik heb ook een eigen netwerk voor mijn IOT spul, ook dik 40 Shellies en 5 Unifi AP's, wat dat betreft redelijk dezelfde setup, maar instellen gaat hier dus wel altijd met vrij veel moeite.

• Septillion
@Gwindorian Bedoelde niet expliciet button eigenlijk, vooral dat je maar een enkele control hebt ipv ook iets aan SW2. Dus meer "single switch" dus en dan edge als mode.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Gwindorian schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Even kijken hoor;
in de app heb ik "Switch". of "Button" bij input mode.
Als ik hem op Button zet (omdat jij refereert aan One Button mode) dan is de optie "Edge" bij output type greyed out.

Bij button heb ik:
" Detached"
" Activation switch"
"One button Dimming"(dat is met een pulse denk ik ?)
"Dual Button Dim"

Ik ben later vandaag weer daar, ik zal eens met die Button mode proberen, ik had alleen Switch geprobeerd
Ik gebruik geen dimmer maar een schakelmodule.
Opdracht van de schakelaar heb ik zo staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIIkkpOuHRQCWEJPh1N453QBAZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qo7LXIrc6nmUpRbrEYlxAqwe.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:45

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb weer wat extra Shelly's toegevoegd, maar ik heb vaak problemen om ze aan de Wifi te hangen. Ik heb een Unify USG3P, USW-lite 16POE en 3 Unify APs. Momenteel 55 Wifi clients (waaronder een 40-tal Shelly's).

Wanneer ik een in Shelly (nu bijv. een Shelly dimmer) mijn wifi ingeef, dan werkt dat meestal niet meteen. Ik moet het vaak 2, 3 .. 5x doen om hem gekoppeld te krijgen. Hij verdwijnt dan van "zijn eigen wifi" (192.168.33.1), verschijnt niet op mijn wifi, en na enige tijd is het Shelly AP weer terug en kan ik het opnieuw proberen.
Nu heb ik een Shelly dimmer 2, die heb ik al 10x geprobeerd te koppelen, maar hij komt niet op het Wifi netwerk. Shelly weer gereset naar default, maar ook dan doet ie het niet. Ter plaatse is het wifi signaal goed.

Dit issue heb ik eigenlijk al enkele jaren, maar omdat het meestal uiteindelijk wel lukt heb ik er noooit iets mee gedaan. Deze krijg ik er echter niet aan. Waarom is dit zo'n issue elke keer?
Kleine kans waarschijnlijk maar waar ik zelf een tijdje geleden tegenaan liep is dat de Shelly webinterface heel kieskeurig is qua browser.
Ik maak altijd gebruik van Firefox maar het instellen van een vast IP adres op de Shelly lukte daarmee de laatste keer helemaal niet, bleek dat de input op de een of andere manier niet verwerkt werd. Hetzelfde had ik met Safari. Zie hier: Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
Vervolgens Chrome op mijn android telefoon gebruikt en het werkte direct. 8)7
Blijkbaar test Shelly hun webinterface alleen op Chrome. :'(

Ik heb trouwens zelf ook altijd problemen met Shelly’s op mijn Wifi netwerk krijgen.
Zie Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" voor mijn laatste frustrerende ervaring.

Maar dat was nog toen ik alles met Firefox deed en daarna geen nieuwe Shelly’s meer in gebruik genomen, hopelijk gaat het de volgende keer met gebruik van Chrome wel goed… fingers crossed

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:44

Bij mij waren de problemen over toen ik mijn oude Ziggo modem/router verving door een nieuwe.

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:46
Idem dito hier.
Van brakke wifi 5 modem naar wifi 6 modem van mobile vikings (proximus)
en de problemen waren gelijk weg.
Nu mijn eigen asus wifi 6 modem router.
Wel zorgen dat je overal genoeg toegangspunten hebt.
Ondermeer door gebruik te maken van de range extenders.
De Laatste gen shelly's doen ook wifi 6.
Fantastisch hoe die gen4 's integreren tegenover die oude shelly devices.
Als je meer dan 6 a 7 devices op wifi hebt biedt wifi 6 veel voordelen.
Anders zitten die mekaar alleen maar in de weg.
Voor wifi 7 daarentegen zie ik voor mij echt geen voordelen meer.

[ Voor 24% gewijzigd door eesiediesie op 26-10-2025 08:06 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Elsdeniep @eesiediesie Heb echt al jaren geen wifi via een provider modem/router meer in gebruik maar mijn eigen Ubiquiti AP’s dus daar zal het aan mijn geval niet aan gelegen hebben. :)

• eesiediesie
@Vliegvlug

Werk jij met VPN of gastnetwerken om je shelly's op te zetten?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

eesiediesie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:14:
@Vliegvlug

Werk jij met VPN of gastnetwerken om je shelly's op te zetten?
Nee, wel een eigen VLAN maar dat moet geen verschil maken want de clients zien dat niet eens.
Denk eigenlijk ook niet dat het aan de Wifi zelf ligt, in mijn geval verdenk ik eerder het niet goed ondersteunen van Firefox door Shelly zoals ik hier eerder beschreef

• peterbier
  • Nu online
Het kan ook nog temaken hebben met een adblocker of dns filter.

• eesiediesie
@Vliegvlug

Omdat je zei dat je zolang je direct op het AP (192.168.33.1) benadert werkt het wel.
Toen mijn shelly's nog op het hoofdnetwerk stonden waren die benaderbaar op de laptop of smartphone via de webbrowser op het toegewezen IP.
Nu zitten ze op een gastnetwerk en kan ik ze alleen nog maar benaderen via de shelly app of de cloudservice.
Lokaal zien de clients mekaar niet meer.
Dus eens van het AP af zijn ze lokaal niet meer zichtbaar.
Maar de meeste mensen horen niet graag spreken over de cloud.
Maar MQTT ofzo ga ik me niet aan wagen.

Ps met VPN wou ik eigenlijk Vlan bedoelen :o

[ Voor 4% gewijzigd door eesiediesie op 27-10-2025 08:01 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

eesiediesie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:00:
@Vliegvlug

Omdat je zei dat je zolang je direct op het AP (192.168.33.1) benadert werkt het wel.
Toen mijn shelly's nog op het hoofdnetwerk stonden waren die benaderbaar op de laptop of smartphone via de webbrowser op het toegewezen IP.
Nu zitten ze op een gastnetwerk en kan ik ze alleen nog maar benaderen via de shelly app of de cloudservice.
Lokaal zien de clients mekaar niet meer.
Dus eens van het AP af zijn ze lokaal niet meer zichtbaar.
Maar de meeste mensen horen niet graag spreken over de cloud.
Maar MQTT ofzo ga ik me niet aan wagen.
Ik kan ze wel benaderen op IP in het andere vlan dus als ze er eenmaal opzitten is het geen probleem, het erop krijgen is wat moeizaam gaat.

En wat betreft cloud connectiviteit :r
Lampen en andere besturing van zaken thuis moeten niet afhankelijk of toegankelijk zijn vanaf een cloud naar mijn mening.
We zijn al veel te afhankelijk van internet naar mijn mening, daar ga ik niet thuis in mee.

Waarom heb je ze in een gastnetwerk geplaatst eigenlijk?
Die isoleren alle devices inderdaad van elkaar en andere vlan’s, ze mogen dan enkel nog het internet op via de gateway

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 27-10-2025 08:13 ]

• eesiediesie
Ik ben geen krak in netwerken maar had begrepen dat iot devices toch beter op een gescheiden netwerk zitten
ivm veiligheid.
En daarom de cloud ook bij mij.

[ Voor 11% gewijzigd door eesiediesie op 27-10-2025 08:46 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

eesiediesie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:45:
Ik ben geen krak in netwerken maar had begrepen dat iot devices toch beter op een gescheiden netwerk zitten
ivm veiligheid.
Dat is waar maar nog veiliger is als ze überhaupt geen toegang tot internet hebben. ;)
En daarom de cloud ook bij mij.
Maar heb je nu cloud connectivieit omdat je ze anders niet meer kan bereiken of omdat je het handig vind?
Indien het eerste zou ik ze in een eigen normaal VLAN plaatsen zonder internet, dan kan je er wel bij thuis maar kan je wel internet voor dat VLAN afsluiten.

• eesiediesie
Tja beide.
En de shelly cloud heb ik nodig want de google cloud is ermee gekoppeld voor de spraakbediening.
En jouw oplossing zou ik mij mischien wel in kunnen vinden als ik het zou kunnen bewerkstelligen
maar dan ben ik mijn spraakbediening kwijt.

• eesiediesie
@Vliegvlug
Hm geen geavanceerde Vlan instellingen op mijn Asus router.
Ik vind wel iets op internet voor instellingen onder ip TV .
Maar daar staat het isp profiel van Mobile Vikings voor internet.
Ik kan dan wel nog iets invullen voor lanpoort 3 en 4.
Dus ik zal het maar zo laten.

• Stefke
Mijn ADSL router doet niks voor het lokale netwerk dus dat is het probleem niet. Ook gebruik ik op mijn telefoon Chrome, dus helaas is dat ook niet de oplossing hier.
Ik moet overigens altijd mijn mobiele netwerk uitzetten, anders kan ik niet op 192.168.33.1 komen op mijn telefoon.

• TBFT
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-10 21:00
Ik heb een paar Shelly mini gen 3 in gebruik. o.a. voor spots in de keuken. Sinds kort (volgens mij sinds de wintertijd is in gegaan of sinds de update naar 1.7.1) zijn enkele van de spots begonnen met knipperen. De aansluiting heeft zeker 1,5 tot 2 jaar zonder problemen gewerkt.
Zijn er meer mensen die hier last van ondervinden?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
TBFT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:02:
Ik heb een paar Shelly mini gen 3 in gebruik. o.a. voor spots in de keuken. Sinds kort (volgens mij sinds de wintertijd is in gegaan of sinds de update naar 1.7.1) zijn enkele van de spots begonnen met knipperen. De aansluiting heeft zeker 1,5 tot 2 jaar zonder problemen gewerkt.
Zijn er meer mensen die hier last van ondervinden?
Zijn het dimmers? Dan kan opnieuw kalibreren wellicht een oplossing zijn.

• TBFT
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-10 21:00
Al een factory reset gedaan, maar het probleem blijft. Het zijn vier spots die met (als ik het goed zeg) met twee losse parallel schakelingen gekoppeld zijn. Dus 2 spots links en 2 rechts. De rechter 2 doen het naar behoren alleen de linker twee geven problemen.

Zal toch de boel maar eens eruit halen om te zien wat er mis gaat.

[edit]
Het lag aan de led spots zelf. Wel bijzonder dat er twee op hetzelfde moment op dezelfde manier een defect hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door TBFT op 30-10-2025 14:38 ]

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:44
Vliegvlug schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:26:
@Elsdeniep @eesiediesie Heb echt al jaren geen wifi via een provider modem/router meer in gebruik maar mijn eigen Ubiquiti AP’s dus daar zal het aan mijn geval niet aan gelegen hebben. :)
Specifiek met Ubiquiti AP's zijn jouw soort problemen met de (eerste) installatie en configuratie juist wel bekend!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Elsdeniep schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:26:
[...]

Specifiek met Ubiquiti AP's zijn jouw soort problemen met de (eerste) installatie en configuratie juist wel bekend!
Oh? Vertel

• eesiediesie
@Vliegvlug

Mischien kom je hier meer te weten?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Moet zeggen dat ik het een slecht artikel vind.
Geen duidelijk doel vooraf en lees ook nergens dat er een bekend probleem is met Ubiquiti en Shelly en wat je dan moet doen om dit op te lossen.
Is niet meer dan een onduidelijk mix van een generiek verhaal met wat specifieke settings zonder dat er duidelijk onderscheid is wat specifiek nodig is voor Shelly devices om goed te kunnen functioneren.
Ik hieronder zal duidelijk maken wat ik bedoel

Eerst een generiek verhaal over vlans in stellen en met daarna de opmerking dat het niet per se nodig is.

Vervolgens maken ze twee SSID's aan
  • Private: Assign network settings to the Private VLAN.
  • IoT: Assign network settings to the IoT VLAN.
Maar geven niet aan welke voor de Shelly devices gebruikt moet worden, ik ga uit van IoT maar dat wordt niet expliciet gemaakt.

En hoewel ze eerder bij elk SSID aangegeven dat "802.11 DTIM Period" en "Minimum Data Rate Control" op "Auto" gezet moet worden volgt er als nog een sectie "Additional Wi-Fi Settings" welke niet in te stellen zijn indien "Auto" is geselecteerd:
  • 802.11 DTIM Period for 2.4 GHz: Set to 2.
  • Minimum Data Rate Control: 12-24 Mbps.
Waarvan ten eerste niet duidelijk is voor welke SSID dit moet gelden (of misschien wel voor beiden), en ten tweede niet wanneer je deze extra instellingen moet gebruiken en waarom. :?
Want als het sowieso beter was hadden ze dat wel in stap 1. aangegeven ipv "Auto".

Kortom ik kan echt niets met dit stuk helaas.

Hadden ze iets nuttigs willen schrijven dan was het als volgt geweest:
"Er is een bekend probleem met het initieel koppelen van Shelly Wifi devices op Ubiquiti AP's met default settings, doe de volgende aanpassingen op je netwerk om dit probleem te verhelpen"
Met daarna vervolgens een duidelijk lijst met specifieke instellingen om in te stellen en waarom.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vanmiddag was ik bij iemand die een Blu H&T via BLE heeft gekoppeld aan een Shelly 1 Mini Gen3. De 1 Mini krijgt regelmatig meetwaarden binnen (te zien in log en op dashboard van webinterface), maar die worden om een of andere reden niet doorgestuurd naar HASS (BTHome).

De BTHome integratie pikte de H&T wel op en kreeg bij het toevoegen 1x de waardes binnen, daarna niets meer.

Moet er een script op de 1 Mini geplaatst worden om de waarden naar HASS te sturen? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• peterbier
  • Nu online
Raven schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:45:
Vanmiddag was ik bij iemand die een Blu H&T via BLE heeft gekoppeld aan een Shelly 1 Mini Gen3. De 1 Mini krijgt regelmatig meetwaarden binnen (te zien in log en op dashboard van webinterface), maar die worden om een of andere reden niet doorgestuurd naar HASS (BTHome).

De BTHome integratie pikte de H&T wel op en kreeg bij het toevoegen 1x de waardes binnen, daarna niets meer.

Moet er een script op de 1 Mini geplaatst worden om de waarden naar HASS te sturen? :S
Om bluetooth te gebruiken in HomeAssistant heb ik verdeeld in de woning deze functie aangezet op de Shelly plugs. (Dit zou op de mini ook kunnen)
Dan kun je de Shelly bluetooth apparaten in HA opnemen zoals afstandsbedieningen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmW1DHBwj57q2Wsf2w1qDFKiqTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXif73hZZNvB21rHRhXNqrB3.jpg?f=fotoalbum_large

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@peterbier Tip doorgegeven, thanks :)

Ben wel benieuwd wat de logica erachter is, als het die instelling is die dwarsligt en voorkomt dat de Shelly 1 de data, buiten die ene keer, doorstuurt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• peterbier
  • Nu online
Raven schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:08:
@peterbier Tip doorgegeven, thanks :)

Ben wel benieuwd wat de logica erachter is, als het die instelling is die dwarsligt en voorkomt dat de Shelly 1 de data, buiten die ene keer, doorstuurt.
Ik kwam hier toevallig achter.
Ik ben van een Raspberry Pi naar een andere HA server gegaan.
Deze had geen bluetooth onboard.
Nu gebruik ik de Shellys om mijn Shelly bluetooth sensoren en afstandsbedieningen te gebruiken in HA.
Werkt perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWNK-LihpAR7B-cgjLDetA_jBzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdWGLXNKx6bfr2osiy2Xm1nH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door peterbier op 01-11-2025 19:52 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@peterbier Dat was het inderdaad :)

Wat voor opties zijn er om een hotelschakeling te voorzien van Shelly('s), zonder een extra draad te trekken? Kom ik dan uit bij zoiets als twee 1PM's, waarbij de ene door de ander wordt aangestuurd bij uitzetten lamp zodat de lamp niet via de ander aan blijft staan?

Het gaat om een jaren 80 appartement en mocht iemand zich afvragen wat een hotelschakeling daar doet :P , deze heeft meerdere verdiepingen, er zit zo'n schakeling voor de lamp bovenaan de (2e) trap.

Oscar Wilde

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
1 pm bij de lamp en alle draadloze schakelaars als toggle switch definiëren...

• peterbier
  • Nu online
Raven schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:27:
@peterbier Dat was het inderdaad :)

Wat voor opties zijn er om een hotelschakeling te voorzien van Shelly('s), zonder een extra draad te trekken? Kom ik dan uit bij zoiets als twee 1PM's, waarbij de ene door de ander wordt aangestuurd bij uitzetten lamp zodat de lamp niet via de ander aan blijft staan?

Het gaat om een jaren 80 appartement en mocht iemand zich afvragen wat een hotelschakeling daar doet :P , deze heeft meerdere verdiepingen, er zit zo'n schakeling voor de lamp bovenaan de (2e) trap.
Mooi dat het gelukt is.
Wat betreft jou schakeling Shelly bij de lamp plaatsen. (Wat hier ook genoemd wordt)
De draad die van de schakelaars op sw aansluiten. (Zie ook handleiding)
En dan zo instellen.
Dan zal bij elke verandering van een schakelaar de lamp bediend worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIIkkpOuHRQCWEJPh1N453QBAZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qo7LXIrc6nmUpRbrEYlxAqwe.jpg?f=fotoalbum_large

Dit plaatje van internet geplukt als voorbeeld.
Als er 3 of 4 of meer schakelaars aanwezig zijn maakt niet uit het principe is het zelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK9jdGwCFrMDMghkgG_bSN0pi94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8JxzgISkf0hLK5UI1sIFQjf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door peterbier op 02-11-2025 18:45 ]

• Gwindorian
Septillion schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:29:
@Gwindorian Bedoelde niet expliciet button eigenlijk, vooral dat je maar een enkele control hebt ipv ook iets aan SW2. Dus meer "single switch" dus en dan edge als mode.
Het duurde wat langer, we zitten middenin een flinke verbouwing dus was allang al blij dat het licht aanging met de app :+
Het werkt! het was een combinatie van de instellingen en de fysieke aansluiting die ik in SW2 ipv SW1 had aangesloten. 8)7

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
@Vliegvlug helaas hier ook problemen gehad met het juist ingesteld krijgen van de shelly's op een aparte VLAN. Inmiddels gezegd F it, en alles op de normale erbij. Krijg ze prima benaderbaar via de cloud, via IP, maar Home Assistant zag niks. Affijn, vast een firewall rule ergens die het in de weg zit, maar was klaar na 3 avonden troubleshooten.

Andere issue kwam aan het licht dat ik mijn Unifi AP moest herstarten. Kennelijk zat er een dubbel IP in de history ofzo, waardoor een plug zelfs toen niet benaderbaar was, terwijl een andere plug dit wel was. :X :| 8)7

• Stefke
Gvd wat zin die dimmer2 hardnekkige klotedingen zeg. Ik heb er nog 3 reserve liggen. Dat etterding van hierboven is na nog diverse pogingen (nu in bureauopstelling) eindelijk verbonden, dus ik dacht: ik doe die 3 ook nog even meteen updaten en verbinden (en dan weer de kast in). Maar jezus man. Het is niet te doen. 2 verschillende PCs, verschillende browsers, de app, mijn telefoon. Soms verschijnt ie even in Unify controller (maar grijs) en is dan weer weg. Soms is het AP verdwenen, maar is de unit niet verbonden met wifi. Meestal krijg ik het AP weer terug, soms is daar dan ook weer niet meer mee te verbinden. Firmware geupgrade, gedowngrade. Ik weet niet meer wat ik nog kan doen (behalve een hamer |:( |:( )
Eén van de 3 ging redelijk soepel, de andere twee zijn er gewoon niet op te krijgen. Wat een rukdingen zijn dat zeg.

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 03-11-2025 20:33 ]

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-11 23:19
Ik probeer een Shelly rgbw plus aan te sluiten op een Gira schakelaar via een van de l1 t/m l4 en gnd terminals. Maar ik begin te vermoeden dat dit niet werkt ivm laag voltage? Ik heb ondertussen al van alles geprobeerd in de gui. Maar ik krijg het niet voor elkaar om dit als aan/uit schakelaar te laten werken. Is het mogelijk wat ik wil?

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:36
[quote]Stefke schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:31:
Eén van de 3 ging redelijk soepel, de andere twee zijn er gewoon niet op te krijgen. Wat een rukdingen zijn dat zeg.
[/quote}

AP van de Shelly inschakelen en aan laten staan, 5GHz +ondersteuning op de router uitschakelen tenzij jouw 2.4GHz WiFi een andere naam heeft.
Verbinden met 192.168.33.1, netjes de gegevens van jouw 2.4GHz WiFi invoeren.
Shelly laten zoeken en verbinden, dit kun je desnoods meerdere keren doen want AP blijft in de lucht.
Door AP verbinding kun je bij verbinding het IP adres uitlezen, kun je de Shelly updaten en als deze stabiel verbinding heeft mag de AP modus weer uit.
9 van de 10 keer ligt het aan de WiFi settings icm met extreem oude Shelly firmware (2021) en een ongeduldige gebruiker.

• eesiediesie
Voor de shelly Dimmer 2 Gebruik ik deze frimware en die doet het perfect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij4KIgNhvEBGUYFTce8TRo8r_fE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4SrE1zb7upXbgde7vSRi3cGk.png?f=user_large

• Stefke
Een dimmer 2 heeft standaard niet deze firmware. Je moet hem eerst op de Wifi krijgen om te updaten. Als je hem zo niet op de Wifi krijgt kun je hem via een workaround updaten (via een webserver), maar zelfs met die firmware krijg ik ze niet gekoppeld aan de Wifi

edit: ik zet net de computer weer aan, nu blijkt ie - gisterenavond lukte het niet - toch op de wifi te zitten, met fw 1.9.4. Nu geupgrade naar 1.14 en de kast in. Dat is er weer één... nu de volgende

[ Voor 28% gewijzigd door Stefke op 04-11-2025 09:09 ]

• JaapZ1
eesiediesie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:48:
Voor de shelly Dimmer 2 Gebruik ik deze frimware en die doet het perfect:
[Afbeelding]
Deze 2023 firmware is ook de laatste, gen1 Shelly's worden niet meer geupdate.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Stefke schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:04:
Een dimmer 2 heeft standaard niet deze firmware. Je moet hem eerst op de Wifi krijgen om te updaten. Als je hem zo niet op de Wifi krijgt kun je hem via een workaround updaten (via een webserver), maar zelfs met die firmware krijg ik ze niet gekoppeld aan de Wifi
Loop je tegen hetzelfde aan als ik met Plus Plug S'en tijd terug? Die kwamen met een zodanig oude firmware aan dat het leek alsof ze +/- 1½ jaar op de plank hadden gelegen (winkel had ze nog geen maand liggen).

Toen ik ze probeerde te koppelen, geprobeerd met Galaxy S20 FE 5G, Galaxy S7 en meerdere pc's met wifi, kreeg ik dat eerst niet voor elkaar, wifi verbinding werd meteen verbroken nadat ik verbinding maakte met de plugs. Pas na een Galaxy S4 onder het stof weg te hebben gehaald lukte het, gevolgd door meerdere rondes firmware updaten om ze uptodate te krijgen.

Sindsdien geen wifi issues meer.

Oscar Wilde

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Raven schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:55:
[...]

Loop je tegen hetzelfde aan als ik met Plus Plug S'en tijd terug? Die kwamen met een zodanig oude firmware aan dat het leek alsof ze +/- 1½ jaar op de plank hadden gelegen (winkel had ze nog geen maand liggen).

Toen ik ze probeerde te koppelen, geprobeerd met Galaxy S20 FE 5G, Galaxy S7 en meerdere pc's met wifi, kreeg ik dat eerst niet voor elkaar, wifi verbinding werd meteen verbroken nadat ik verbinding maakte met de plugs. Pas na een Galaxy S4 onder het stof weg te hebben gehaald lukte het, gevolgd door meerdere rondes firmware updaten om ze uptodate te krijgen.
Nieuwe Android toestellen verbreken de verbinding met een wifi netwerk waar ze geen internet mee hebben. Als ik verbind met de AP van een nieuwe Shelly krijg ik altijd een melding of ik verbonden wil blijven met dit netwerk, als ik daar niet voor kies dan verbreekt hij ook automatisch de verbinding. Kan het zijn dat je daardoor telkens de verbinding verliest?

• Stefke
nee dat is het probleem niet. Inmiddels heb ik ze allemaal nu weten te koppelen/updaten. Het lijkt erop dat het gewoon een hele tijd duurt voor die dimmer 2 (gen 1) daadwerkelijk aan de wifi hangt. Nadat ik de Wifi heb ingegeven verdwijnt het AP, maar verschijnt ie ook nog niet op het netwerk. Als ik dan een tijd niks doen, dan staat ie er ineens.
Alle andere typen die ik nog had liggen (ook nog enkele 1PM gen 1) doen het zonder problemen en zijn direct gekoppeld. Alleen die dimmer 2 gen 1 heeft er problemen mee voor zover mij bekend.

• Gwindorian
Ik heb een Shelly Wall Switch 4 gekocht. Lijkt me erg handig om - zonder app te openen, even snel een scene te kunnen aansturen.
Maar nu ik het dingetje in handen heb, heb ik een hele domme vraag eigenlijk... hoe bevestig je het dingetje aan de muur dan ?! Ik kan allerlei creatieve oplossingen bedenken met een tesa stripje etc, maar ik heb het gevoel dat ik ergens iets mis haha. Is het eigenlijk bedoeld om in een raampje te plaatsen ? (hij past niet in mijn Peha - afdekraampjes)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Gwindorian schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:00:
Ik heb een Shelly Wall Switch 4 gekocht. Lijkt me erg handig om - zonder app te openen, even snel een scene te kunnen aansturen.
Maar nu ik het dingetje in handen heb, heb ik een hele domme vraag eigenlijk... hoe bevestig je het dingetje aan de muur dan ?! Ik kan allerlei creatieve oplossingen bedenken met een tesa stripje etc, maar ik heb het gevoel dat ik ergens iets mis haha. Is het eigenlijk bedoeld om in een raampje te plaatsen ? (hij past niet in mijn Peha - afdekraampjes)
Bedoel je deze?

Zonder verder kennis van zaken lijkt dat wel de 'system55' standaard aan te houden, kortom, dat zou wel passen in een afdekraam van bijv. Gira of het raam van Shelly zelf natuurlijk.

Achter die Wall Switch moet je overigens sowieso nog een i4 aansluiten, anders werken je knoppen niet.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 04-11-2025 16:12 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

rens-br schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:28:
[...]

Nieuwe Android toestellen verbreken de verbinding met een wifi netwerk waar ze geen internet mee hebben. Als ik verbind met de AP van een nieuwe Shelly krijg ik altijd een melding of ik verbonden wil blijven met dit netwerk, als ik daar niet voor kies dan verbreekt hij ook automatisch de verbinding. Kan het zijn dat je daardoor telkens de verbinding verliest?
Dat weet ik en was het probleem niet ;) , ook pc's/laptop liepen er tegenaan. Had zelfs een scriptje draaien om de wifi credentials te pushen zodra er (zeer kort) verbinding was maar zelfs die kreeg het niet voor elkaar. Tot de Galaxy S4 dus.

Oscar Wilde

• eesiediesie
@Raven
Ik heb lang problemen gehad om de shelly motion sensor via bluetooth te koppelen
aan mijn smartphone.Ook met de Shelly BLE Debug app.
Terwijl ik zat te klungelen met de app kreeg ik een melding om een Firmware update te doen van mijn smartphone.Ik dacht ik ben het toch effe beu om te sukkelen en deed gelijk de update maar.
Sindsdien zijn alle koppelingsproblemen weg.
Het betreft een Xiaomi Poco X5 pro.

• Gwindorian
rens-br schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:10:
[...]

Bedoel je deze?

Zonder verder kennis van zaken lijkt dat wel de 'system55' standaard aan te houden, kortom, dat zou wel passen in een afdekraam van bijv. Gira of het raam van Shelly zelf natuurlijk.

Achter die Wall Switch moet je overigens sowieso nog een i4 aansluiten, anders werken je knoppen niet.
Bedankt voor je antwoord!
Het is deze
Ik zal denk ik even op zoek moeten naar een Peha - venstertje waar 55 in past, dat gaat wel lukken.

Als het goed is werkt deze variant op bluetooth zonder een i4 erachter. toch ?

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
Gwindorian schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor je antwoord!
Het is deze
Ik zal denk ik even op zoek moeten naar een Peha - venstertje waar 55 in past, dat gaat wel lukken.

Als het goed is werkt deze variant op bluetooth zonder een i4 erachter. toch ?
Deze werkt inderdaad zonder i4 en puur op Bluetooth, gewoon als een soort afstandsbediening.

Om ‘m netjes weg te werken in je bestaande schakelmateriaal, heb je deze nodig: https://www.robbshop.nl/s...ivory-gira-merten-adapter. Ik heb de Gira-adapter gebruikt om ‘m in de Jung AS550 serie in te bouwen, past oerfect.

Het is (vond ik) even tobben om ‘t er allemaal goed in te krijgen, maar als ie eenmaal zit werkt ‘t prima en ziet het er goed uit.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Gwindorian schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:05:
ls het goed is werkt deze variant op bluetooth zonder een i4 erachter. toch ?
Klopt, die andere die ik linkte werkt met een i4.

• Stefke
Ik heb twee identieke Shelly 2.5pms aan schuifluiken gekoppeld. Ze hebben ook dezelfde firmware en dezelfde settings voor zover ik kan nagaan (ben alle opties nagegaan via de web-UI van beide)
Toch heeft de ene een positieslider (en i.c.m. Homey ook een positie tussen 0 en 100), maar de andere heeft die niet (maar voor zover ik weet wel altijd gehad).
Hierdoor doet een flow niet meer wat ik verwacht (want die is afhankelijk van de positie). Op zich is dat niet zo'n ramp, maar iemand een idee wat dat verschil veroorzaakt?
edit: laat maar. hij had blijkbaar dringend een reboot nodig, want calibreren werkte pas na een reboot (en om positioncontrols te krijgen was calibratie nodig)

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 07-11-2025 10:14 ]

• DrIrP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-11 18:21
Ik heb een zonneboiler waar ook een elektrisch element in zit. Ik schakel die nu via een Shelly smart plug om teruglevering af te romen. Tevens heb ik een trafo, waarmee ik het vermogen terug kan brengen van 1800w naar 400w. Better voor de winter. Maar toch zijn er ineens dagen dat de zon lekker knalt en ik een uurtje op 1800w zou kunnen verwarmen. Nu doe ik dat door stekkers te wisselen.
Ik had bedacht dat ik dit ook via een 2pm kan doen. Vraag is of hier geen risico is op kortsluiting omdat er mogelijk een situatie of dat de 2pm beide schakelaars simultaan sluit. Iemand ervaring met een dergelijke toepassing?

• Stefke
Als je de 2pm als rollershutter instelt kan dat niet

• Septillion
@DrIrP Volgens mij kan het al niet omdat je dan de Shelly andersom zou moeten gebruiken (twee bronnen ipv twee uitgangen).

Maar als het al zou kunnen dan is er inderdaad kans op een goeie sluiting op de trafo. Dan heb je gewoon 230V zowel primair als secundair staan.

• DrIrP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-11 18:21
@Septillion Ja precies daar ben ik dus bang voor. Maar ik zet 230 op de ingang en schakel de uitgang direct naar het element of via de trafo. Staan ze allebei aan dat gaan we gekke dingen gebeuren.

@Stefke logisch, daar kan dat probleem natuurlijk ook spelen, dus dat risico is in die modus afgedekt. Maar ben ik dan niet gebonden aan de movement time limit?

[ Voor 25% gewijzigd door DrIrP op 07-11-2025 10:40 ]

• Septillion
@DrIrP Ah, ja, aan de ingang van de trafo. Maar blijft dat je dan 230V zowel primair als secundair doet. Dat gaat alleen goed met een kapotte trafo :+

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 17:01

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik zit even met een uitdaging. Ik wil een gewone dubbele schakelaar (geen hotel schakeling) in de hal slim en dimbaar maken. mijn idee is om dit met een shelly blok te doen. Heb ik het dan goed dat als ik twee devices los van elkaar wil schakelen ik een van de volgende devices nodig heb?

- Shelly Dimmer Gen 3 (dimbaar maar meet geen power)
- Shelly 2PM Gen4 (enkel aan/uit maar meet wel power)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
TiMMieJ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:24:
Ik zit even met een uitdaging. Ik wil een gewone dubbele schakelaar (geen hotel schakeling) in de hal slim en dimbaar maken. mijn idee is om dit met een shelly blok te doen. Heb ik het dan goed dat als ik twee devices los van elkaar wil schakelen ik een van de volgende devices nodig heb?

- Shelly Dimmer Gen 3 (dimbaar maar meet geen power)
- Shelly 2PM Gen4 (enkel aan/uit maar meet wel power)
De Shelly Dimmer kan maar één device tegelijk aansturen, de Shelly 2PM kan wel twee lampen tegelijk aansturen. Je zal dus of één Shelly 2PM moeten gebruiken of twee Shelly Dimmers.

• TiMMieJ

TiMMieJ

rens-br schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:28:
[...]

De Shelly Dimmer kan maar één device tegelijk aansturen, de Shelly 2PM kan wel twee lampen tegelijk aansturen. Je zal dus of één Shelly 2PM moeten gebruiken of twee Shelly Dimmers.
Bedankt dan weet ik genoeg! Toch nog even verder zoeken dan.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
TiMMieJ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:38:
[...]
Bedankt dan weet ik genoeg! Toch nog even verder zoeken dan.
Ik begrijp hieruit dat je graag twee lampen wilt kunnen Dimmen? Is de Dimmer bij de lamp inbouwen een optie?

• TiMMieJ

TiMMieJ

rens-br schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:38:
[...]

Ik begrijp hieruit dat je graag twee lampen wilt kunnen Dimmen? Is de Dimmer bij de lamp inbouwen een optie?
Dat kan inderdaad wel maar moet ik even kijken hoe de buitenlamp (1 is een buitenlamp) gemonteerd zit. En dan zou ik er dus 2 bij de lampen in moeten bouwen. Andere optie is nog om het hele binnenwerk aan te passen met zoiets voor HUE van Ecodim: Ecodim Zigbee Dimmer

Aangepast want ik had idd de enkele gelinkt en nu de dubbele.

[ Voor 7% gewijzigd door TiMMieJ op 07-11-2025 14:15 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
TiMMieJ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:44:
[...]

Dat kan inderdaad wel maar moet ik even kijken hoe de buitenlamp (1 is een buitenlamp) gemonteerd zit. En dan zou ik er dus 2 bij de lampen in moeten bouwen. Andere optie is nog om het hele binnenwerk aan te passen met zoiets voor HUE van Ecodim: Ecodim Zigbee Dimmer
Maar die gelinkte dimmer kan toch ook maar één lamp dimmen?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

FYI: Ik heb vandaag firmware reverted van een paar van mijn Shelly Dimmer 2's.
Laatst had ik de firmware geupdated naar de nieuwste 20230913-114008/v1.14.0 en al snel had ik (weer) last van random knipperende lampen. Een bekend probleem uit 2021/2022 wat dus weer boven water is komen drijven:
remco_k in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

Ik heb de firmware weer terug gezet naar de beta firmware van destijds door dit te doen:
code:
1
http://IPfromDimmer2/ota?url=http://repo.shelly.cloud/firmware/dimo/SHDM-2a.zip

Dat is versie 20220204-151642/v1.11.8-rc2-1-g2617bd820-dimmer2-zxross-timer-dirty
Daarmee is het random geknipper weer opgelost. Voor de zekerheid heb ik dat zipje ook maar even ergens lokaal opgeslagen, want die zal daar niet het eeuwige leven hebben.

Alles kan stuk.

• Stefke
tjanssen schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:55:
[...]

Weet je zeker dat er nergens nog een trafo (of een andere inductieve last) tussen zit? De Shelly kan dat namelijk niet tegen als je die probeert dimmen.

Dit is mijn ook ooit overeenkomen, schadebeeld zag er vergelijkbaar uit. Ik heb er toen maar een normale Shelly tussen gezet, maar kwam jaren erna tijdens een verbouwing nog een 2de trafo tegen van de vorige bewoner....
Het blijkt dat mijn Shelly 2.5 waar ik wat calibratie issues mee had ook ditzeflde probleem heeft wat ik enkele weken geleden had gemeld hier m.b.t. enkele dimmers en 2.5s; nummer zoveel die binnen enkele maanden ineens de geest geeft :( . Ook deze maakt inmiddels een licht sissend geluid. Reageert nog wel op de fysieke knoppen maar doet dan enkele seconde iets en kapt er dan mee. Web-UI en devices zijn wel telkens offline. Een reboot maakt ze weer offline, maar dat duurt niet lang.
Ik verwacht er nog wel meer inmiddels...

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 11-11-2025 13:36 ]

• JaapZ1
@Stefke, het is geen vraag of de oude 2.5 er mee stopt, maar wanneer en meestal is dat na 3-4 jaar trouwe dienst.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Hier merk ik ook wat instabiliteit met betrekking tot diverse Shellies na zo'n 4 jaar gebruik. Tot nu toe heb ik twee dimmers moeten vervangen. Maar ik hoor een Shelly 1 en een Shelly 2.5 al een tijdje zoemen, dus zal een kwestie van tijd worden voordat die de geest geven.

Wel gaf Pixelmagic in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" aan dat het aan een condensator kan liggen, dus de eerste volgende keer dat ik een uitvallende Shelly heb, ga ik eerst die vervangen.

• eesiediesie
Ik heb hier 4 shelly 2.5's vervangen door shelly 2pm gen 4.
De oude hebben een faktuurdatum van Zondag 29 Augustus 2021.
En die deden het nog perfect.
Ik zit nu te wachten op de dimmer gen4 om mijn 2 dimmer 2's te vervangen.
Die doen het ook nog.
Ik heb veel geluk als ik dat hier zo allemaal lees.
Mischien moet ik eens een bod laten doen op mijn doos oude shelly's.Haha

• rens-br

rens-br

Topicstarter
eesiediesie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:49:
Ik heb hier 4 shelly 2.5's vervangen door shelly 2pm gen 4.
[..]
Ik zit nu te wachten op de dimmer gen4 om mijn 2 dimmer 2's te vervangen.
Wat is de reden dat je de boel vervangt, terwijl die nog werkt?

• eesiediesie
De extra features zoals betere wifi (wifi 6) matter ,wpa3 en mischien eens experimenteren met zigbee
als ik de dimmer gen 4 heb.Ze integreren zoveel makkelijker heb ik voor mezelf ondervonden.
En mischien ook wel gewoon voor een deel omdat het kan.Ik heb anders niet veel te doen.
Leer ik mischien nog wat bij.

• peterbier
  • Nu online
rens-br schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:33:
Hier merk ik ook wat instabiliteit met betrekking tot diverse Shellies na zo'n 4 jaar gebruik. Tot nu toe heb ik twee dimmers moeten vervangen. Maar ik hoor een Shelly 1 en een Shelly 2.5 al een tijdje zoemen, dus zal een kwestie van tijd worden voordat die de geest geven.

Wel gaf Pixelmagic in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" aan dat het aan een condensator kan liggen, dus de eerste volgende keer dat ik een uitvallende Shelly heb, ga ik eerst die vervangen.
Met heeel veel electronica is dat een elko in het voedings gedeelte zo.
Aangezien de prijs van Shelly zal ik niet eens de moeite nemen om dat te doen en gewoon voor een nieuwe unit gaan.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:26
Ik als leek met Shelly heb een Shelly 1PM gen4 aangeschaft.
Deze is hoofdzakelijk om de stroom te meten die onze sunshower trekt en daarmee via HA een load balancer te maken voor onze laadpaal.
De groep die gebruikt wordt is alelen voor de sunshower. In de CV ruimte waar de kabel van de sunshower loopt heb ik de Shelly geplaatst in een spatwaterdichte doos.

Na montage via de app verbonden en daarna in het netwerk gezet en daarna in HA opgenomen. Erg gemakkelijk! Ik weet niet wat ik precies met matter kan extra in HA?
Als ik naar de Shelly integratie ga kan ik hem mooi monitoren. Top! Nu kan ik van het weekend de automatiseringen en scripts maken in HA.

Alleen het volgende valt op. De temperatuur loopt op tot 60 graden waar de sunshower dan ±5min aan staat. De sunshower zelf trekt max 10A wat ik tot nu toe heb kunnen waarnemen. Is de 60grade met 5minuten aan staan niet erg veel voor de Shelly?
Ik wil smeulen en eventueel brand voorkomen. Zeker aangezien de CV ruimte ook dichtbij de kamer is van onze kleine dame.

Er hangt in de gang voor de CV ruimte wel een rookmelder maar die laat ik liever niet afgaan...

• Septillion
@Kevin1990 Op zich vind ik 60 graden nog wel meevallen. Ook al had ik zelf een Shelly EM gepakt voor een zwaar apparaat dat ik toch niet wil schakelen.

Belangrijkste is dat je de verbindingen netjes vast zet maar met zo min mogelijk mechanische stress op de contacten.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
60 graden, aan de buitenkant van de behuizing?, voor standaard electronica vind ik erg hoog. Veroudering, en vervroegde uitval, zal dan eerder optreden...

• rens-br

rens-br

Topicstarter
RogerSch schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:37:
60 graden, aan de buitenkant van de behuizing?, voor standaard electronica vind ik erg hoog. Veroudering, en vervroegde uitval, zal dan eerder optreden...
Ik vermoed dat dit de temperatuur is die de Shelly zelf aangeeft, 60 graden voor een belaste chip vind ik persoonlijk niet zo heel spannend.

• Kevin1990
rens-br schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:37:
[...]

Ik vermoed dat dit de temperatuur is die de Shelly zelf aangeeft, 60 graden voor een belaste chip vind ik persoonlijk niet zo heel spannend.
Geen idee of dat van de chip zelf is. Dat kan ik niet herleiden uit onderstaande van HA. Wel van de Shelly integratie.
Dit is toen de sunshower ±5min aan had gestaan vanmorgen om het te testen.
Maar als ik het goed begrijp schrik je hier niet zo van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vltWezztm8oFrCtjQkT_p3Nxug8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ewWZkSgkZrjh39JTI3q9dNi6.jpg?f=user_large

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Kevin1990 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:51:
[...]

Geen idee of dat van de chip zelf is. Dat kan ik niet herleiden uit onderstaande van HA.
Dit is toen de sunshower ±5min aan had gestaan vanmorgen om het te testen.
Maar als ik het goed begrijp schrik je hier niet zo van?

[Afbeelding]
Dat is zo te zien inderdaad de interne temperatuur, gemeten door de Shelly zelf. Ik vind 54 graden niet heel spannend nee. Zeker ook als je ziet dat zijn 'default' temperatuur al 46 graden is.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 14-11-2025 10:57 ]

• tjanssen
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:52:
[...]

Dat is zo te zien inderdaad de interne temperatuur, gemeten door de Shelly zelf. Ik vind 54 graden niet heel spannend nee.
Waarschijnljk is dit inderdaad een intern gemeten junction temperatuur, welke gebruikt voor thermal shutdown in geval van oververhitting.

[ Voor 9% gewijzigd door tjanssen op 14-11-2025 11:22 ]

• Kevin1990
Septillion schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:26:
@Kevin1990 Op zich vind ik 60 graden nog wel meevallen. Ook al had ik zelf een Shelly EM gepakt voor een zwaar apparaat dat ik toch niet wil schakelen.

Belangrijkste is dat je de verbindingen netjes vast zet maar met zo min mogelijk mechanische stress op de contacten.
Verbindingen zijn netjes. Van meterkast direct naar de CV ruimte. Daar de Shelly in een spatwaterdichte doos gedaan en daarna direct naar de sunshower. Kabel is massief met 3x2.5².
de verbindingen zitten goed in de Shelly en ook de lasklemmen (weet niet zeker of dat de juiste benaming is) zijn van degelijke kwaliteit.

Waarom zou je de EM genomen hebben? Dite is iets goedkoper maar ik wil in HA een load balancer bouwen voor de laadpaal maar eventueel ook de sunshower kunnen uitschakelen mocht de belasting op de fase toch te hoog worden en de laadpaal niet werkt. Met de EM kun je alleen meten toch?

• Septillion
@Kevin1990 Omdat er bij een EM geen vermogen door de Shelly zelf loopt, dit gaat via een CT klem om de draad. Maar heeft dan inderdaad als down side dat je niet (direct) kunt schakelen. Bij de EM kan je wel een contactor/magneetschakelaar/relais toevoegen.

• Kevin1990
Septillion schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:23:
@Kevin1990 Omdat er bij een EM geen vermogen door de Shelly zelf loopt, dit gaat via een CT klem om de draad. Maar heeft dan inderdaad als down side dat je niet (direct) kunt schakelen. Bij de EM kan je wel een contactor/magneetschakelaar/relais toevoegen.
Ah duidelijk! Wellicht iets voor in de toekomst als er zwaardere apparaten gestuurd zullen gaan worden.
Mijn doel is op dit moment monitoren maar wel eventueel kunnen ingrijpen als per ongeluk de laadpaal weigert te stoppen door een hikje in HA of iets dergelijks. Ik weet helaas wat het kost om een hoofdzekering te laten vervangen dus deze investering leek mij wel de moeite waard.

Maar belangrijkste is dat ik ben gerustgesteld met de temperatuur dat die veilig te gebruiken is.

• peterbier
  • Nu online
Kevin1990 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:12:
Ik als leek met Shelly heb een Shelly 1PM gen4 aangeschaft.
Deze is hoofdzakelijk om de stroom te meten die onze sunshower trekt en daarmee via HA een load balancer te maken voor onze laadpaal.
De groep die gebruikt wordt is alelen voor de sunshower. In de CV ruimte waar de kabel van de sunshower loopt heb ik de Shelly geplaatst in een spatwaterdichte doos.

Na montage via de app verbonden en daarna in het netwerk gezet en daarna in HA opgenomen. Erg gemakkelijk! Ik weet niet wat ik precies met matter kan extra in HA?
Als ik naar de Shelly integratie ga kan ik hem mooi monitoren. Top! Nu kan ik van het weekend de automatiseringen en scripts maken in HA.

Alleen het volgende valt op. De temperatuur loopt op tot 60 graden waar de sunshower dan ±5min aan staat. De sunshower zelf trekt max 10A wat ik tot nu toe heb kunnen waarnemen. Is de 60grade met 5minuten aan staan niet erg veel voor de Shelly?
Ik wil smeulen en eventueel brand voorkomen. Zeker aangezien de CV ruimte ook dichtbij de kamer is van onze kleine dame.

Er hangt in de gang voor de CV ruimte wel een rookmelder maar die laat ik liever niet afgaan...
Shelly module even op eco modus zetten.
Dit scheelt in sommige gevallen 20 graden interne Shelly temperatuur.

• Kevin1990
peterbier schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:17:
[...]

Shelly module even op eco modus zetten.
Dit scheelt in sommige gevallen 20 graden interne Shelly temperatuur.
Bedankt!
Gedaan. Ik ben benieuwd. Blijft de meting wel snel en nauwkeurig in de eco modus?
Nu 53 graden met normale modus. Geen activiteiten op deze groep vanavond.

[ Voor 17% gewijzigd door Kevin1990 op 14-11-2025 20:05 ]

• peterbier
  • Nu online
Kevin1990 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:00:
[...]

Bedankt!
Gedaan. Ik ben benieuwd. Blijft de meting wel snel en nauwkeurig in de eco modus?
Nu 53 graden met normale modus. Geen activiteiten op deze groep vanavond.
Ik gebruik bij al mijn Shelly (s) de Eco stand.
En ik gebruik er ongeveer 30 en merk geen verschil.
Mocht je verschil merken bijvoorbeeld trager werken zet je Eco weer uit.

• Kevin1990
peterbier schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:20:
[...]

Ik gebruik bij al mijn Shelly (s) de Eco stand.
En ik gebruik er ongeveer 30 en merk geen verschil.
Mocht je verschil merken bijvoorbeeld trager werken zet je Eco weer uit.
Ik ga het proberen. Temperatuur zakt wel met ruim 10 graden.
Bedankt voor de tip!
Pagina: 1 ... 85 86 Laatste