Voeg je deze toe via de app of los via zijn eigen AP? En je kan eens kijken of je eerst de firmware lokaal kan updaten via zijn eigen AP en daarna verbinding maken.Stefke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:47:
Ik heb weer wat extra Shelly's toegevoegd, maar ik heb vaak problemen om ze aan de Wifi te hangen. Ik heb een Unify USG3P, USW-lite 16POE en 3 Unify APs. Momenteel 55 Wifi clients (waaronder een 40-tal Shelly's).
Wanneer ik een in Shelly (nu bijv. een Shelly dimmer) mijn wifi ingeef, dan werkt dat meestal niet meteen. Ik moet het vaak 2, 3 .. 5x doen om hem gekoppeld te krijgen. Hij verdwijnt dan van "zijn eigen wifi" (192.168.33.1), verschijnt niet op mijn wifi, en na enige tijd is het Shelly AP weer terug en kan ik het opnieuw proberen.
Nu heb ik een Shelly dimmer 2, die heb ik al 10x geprobeerd te koppelen, maar hij komt niet op het Wifi netwerk. Shelly weer gereset naar default, maar ook dan doet ie het niet. Ter plaatse is het wifi signaal goed.
Dit issue heb ik eigenlijk al enkele jaren, maar omdat het meestal uiteindelijk wel lukt heb ik er noooit iets mee gedaan. Deze krijg ik er echter niet aan. Waarom is dit zo'n issue elke keer?
Ik voeg ze toe via de eigen AP/web-UI (192.168.33.1). Ik heb de Shelly app jaren niet gebruikt maar laatste heb ik hem weer in gebruik om buiten de Homey om ook wat beter access te hebben.
Via de app lijkt het net gelukt te zijn (bij de 2e poging althans...), maar nu geeft de app aan "Pending Connection" (en: Device is offline). De AP is niet meer zichtbaar, maar hij is ook niet zichtbaar in de Unify Controller.
Nu moet ik hem dus sowieso helemaal resetten want ik kan er nu niet bij.
Zal straks even de stroom resetten (dat ding zit nogal ingebouwd) en kijken of ik de FW kan updaten
(Is er trouwens een manier om de lijst met devices onder "All Devices" te sorteren? lijkt een volledig willekeurige volgorde
Via de app lijkt het net gelukt te zijn (bij de 2e poging althans...), maar nu geeft de app aan "Pending Connection" (en: Device is offline). De AP is niet meer zichtbaar, maar hij is ook niet zichtbaar in de Unify Controller.
Nu moet ik hem dus sowieso helemaal resetten want ik kan er nu niet bij.
Zal straks even de stroom resetten (dat ding zit nogal ingebouwd) en kijken of ik de FW kan updaten
(Is er trouwens een manier om de lijst met devices onder "All Devices" te sorteren? lijkt een volledig willekeurige volgorde
[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 24-10-2025 10:41 ]
Ik gebruik de Shelly app overigens ook niet hoor. Ik doe het verbinding ook altijd op dezelfde manier als jij.Stefke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:39:
Ik voeg ze toe via de eigen AP/web-UI (192.168.33.1). Ik heb de Shelly app jaren niet gebruikt maar laatste heb ik hem weer in gebruik om buiten de Homey om ook wat beter access te hebben.
En ook daarmee heb ik wel eens problemen met verbinding, laatst ook een nieuwe Dimmer gekocht, op mijn burueau verbonden en daarna aangesloten. Vervolgens kwam ik hem ook niet meer tegen in mijn netwerk, moest ik hem weer resetten.
Hmm weird, geen last van dit soort perikelen. Ik heb ook een 40-tal Shelly's, op een Unifi netwerk met 3 AP's. Ik heb wel een apart netwerk (verborgen essid + eigen vlan, 2.4GHz only) voor al het iot spul in huis, misschien dat dat nog uitmaakt? De app heb ik nog nooit aangeraakt, ik pak altijd de web interface, daarna alles via mqtt.
Als nieuwe shelly gebruiker kwam ik dit topic tegen en is al erg waardevol geweest!
Momenteel ben ik ons huis aan het renoveren en heb vooral ingezet nu op smart- verlichting in de vorm van met name Shelly Dimmer Gen3. (en als ik dit topic zo lees.. is dat potentieel het begin van een nieuwe hobby
)
Ik loop alleen even te stoeien met een schakelaar aansluiten op de dimmer.
Wat wil ik:
Een traditionele wipschakelaar moet zorgen dat de lamp uit en aan gaat op de laatst ingestelde sterkte. (of later misschien in de scene die ik op dat moment heb ingesteld) betreft spotjes boven de keuken.
Wat heb ik nu gedaan:
L en N op de dimmer
O draad gaat naar de spotjes
N draad zit ook op de spotjes
L draad aan de onderkant van de wipschakelaar
Zwarte draad aan de bovenkant van de wipschakelaar op de SW1 poort van de shelly
(dus als ik de wip omzet heb je resp, wel of geen L op de SW1 poort.
In de app heb ik heb staan als "Switch" - " Toggle". mode.
Maar wat ik ook met de schakelaar doe: de lampjes blijven gewoon aan of uit. Via de shelly app prima te bedienen en dimmen.
Ik heb denk ik al wel een beetje spijt van de wip schakelaar en ga hem denk ik vervangen voor een Puls, maar ik begrijp niet goed waarom ik de lampjes niet bedienen kan met de fysieke knop.
Momenteel ben ik ons huis aan het renoveren en heb vooral ingezet nu op smart- verlichting in de vorm van met name Shelly Dimmer Gen3. (en als ik dit topic zo lees.. is dat potentieel het begin van een nieuwe hobby
Ik loop alleen even te stoeien met een schakelaar aansluiten op de dimmer.
Wat wil ik:
Een traditionele wipschakelaar moet zorgen dat de lamp uit en aan gaat op de laatst ingestelde sterkte. (of later misschien in de scene die ik op dat moment heb ingesteld) betreft spotjes boven de keuken.
Wat heb ik nu gedaan:
L en N op de dimmer
O draad gaat naar de spotjes
N draad zit ook op de spotjes
L draad aan de onderkant van de wipschakelaar
Zwarte draad aan de bovenkant van de wipschakelaar op de SW1 poort van de shelly
(dus als ik de wip omzet heb je resp, wel of geen L op de SW1 poort.
In de app heb ik heb staan als "Switch" - " Toggle". mode.
Maar wat ik ook met de schakelaar doe: de lampjes blijven gewoon aan of uit. Via de shelly app prima te bedienen en dimmen.
Ik heb denk ik al wel een beetje spijt van de wip schakelaar en ga hem denk ik vervangen voor een Puls, maar ik begrijp niet goed waarom ik de lampjes niet bedienen kan met de fysieke knop.
@Gwindorian De namen van de switchmodes van Shelly zijn mega verwarrend IMHO. Maar voor een normale schakelaar moet je hem instellen op Edge en one button mode.
En al naar gelang de schakelaar hoeft het niet correct te zijn dat het "boven en onder" is. Vooral goed kijken naar schema / symbolen op de schakelaar.
En al naar gelang de schakelaar hoeft het niet correct te zijn dat het "boven en onder" is. Vooral goed kijken naar schema / symbolen op de schakelaar.
[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 24-10-2025 11:46 ]
Even kijken hoor;Septillion schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:44:
@Gwindorian De namen van de switchmodes van Shelly zijn mega verwarrend IMHO. Maar voor een normale schakelaar moet je hem instellen op Edge en one button mode.
in de app heb ik "Switch". of "Button" bij input mode.
Als ik hem op Button zet (omdat jij refereert aan One Button mode) dan is de optie "Edge" bij output type greyed out.
Bij button heb ik:
" Detached"
" Activation switch"
"One button Dimming"(dat is met een pulse denk ik ?)
"Dual Button Dim"
Ik ben later vandaag weer daar, ik zal eens met die Button mode proberen, ik had alleen Switch geprobeerd
Ik heb ook een eigen netwerk voor mijn IOT spul, ook dik 40 Shellies en 5 Unifi AP's, wat dat betreft redelijk dezelfde setup, maar instellen gaat hier dus wel altijd met vrij veel moeite.borft schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:11:
Hmm weird, geen last van dit soort perikelen. Ik heb ook een 40-tal Shelly's, op een Unifi netwerk met 3 AP's. Ik heb wel een apart netwerk (verborgen essid + eigen vlan, 2.4GHz only) voor al het iot spul in huis, misschien dat dat nog uitmaakt? De app heb ik nog nooit aangeraakt, ik pak altijd de web interface, daarna alles via mqtt.
@Gwindorian Bedoelde niet expliciet button eigenlijk, vooral dat je maar een enkele control hebt ipv ook iets aan SW2. Dus meer "single switch" dus en dan edge als mode.
Ik gebruik geen dimmer maar een schakelmodule.Gwindorian schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:58:
[...]
Even kijken hoor;
in de app heb ik "Switch". of "Button" bij input mode.
Als ik hem op Button zet (omdat jij refereert aan One Button mode) dan is de optie "Edge" bij output type greyed out.
Bij button heb ik:
" Detached"
" Activation switch"
"One button Dimming"(dat is met een pulse denk ik ?)
"Dual Button Dim"
Ik ben later vandaag weer daar, ik zal eens met die Button mode proberen, ik had alleen Switch geprobeerd
Opdracht van de schakelaar heb ik zo staan.
Kleine kans waarschijnlijk maar waar ik zelf een tijdje geleden tegenaan liep is dat de Shelly webinterface heel kieskeurig is qua browser.Stefke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:47:
Ik heb weer wat extra Shelly's toegevoegd, maar ik heb vaak problemen om ze aan de Wifi te hangen. Ik heb een Unify USG3P, USW-lite 16POE en 3 Unify APs. Momenteel 55 Wifi clients (waaronder een 40-tal Shelly's).
Wanneer ik een in Shelly (nu bijv. een Shelly dimmer) mijn wifi ingeef, dan werkt dat meestal niet meteen. Ik moet het vaak 2, 3 .. 5x doen om hem gekoppeld te krijgen. Hij verdwijnt dan van "zijn eigen wifi" (192.168.33.1), verschijnt niet op mijn wifi, en na enige tijd is het Shelly AP weer terug en kan ik het opnieuw proberen.
Nu heb ik een Shelly dimmer 2, die heb ik al 10x geprobeerd te koppelen, maar hij komt niet op het Wifi netwerk. Shelly weer gereset naar default, maar ook dan doet ie het niet. Ter plaatse is het wifi signaal goed.
Dit issue heb ik eigenlijk al enkele jaren, maar omdat het meestal uiteindelijk wel lukt heb ik er noooit iets mee gedaan. Deze krijg ik er echter niet aan. Waarom is dit zo'n issue elke keer?
Ik maak altijd gebruik van Firefox maar het instellen van een vast IP adres op de Shelly lukte daarmee de laatste keer helemaal niet, bleek dat de input op de een of andere manier niet verwerkt werd. Hetzelfde had ik met Safari. Zie hier: Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
Vervolgens Chrome op mijn android telefoon gebruikt en het werkte direct.
Blijkbaar test Shelly hun webinterface alleen op Chrome.
Ik heb trouwens zelf ook altijd problemen met Shelly’s op mijn Wifi netwerk krijgen.
Zie Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" voor mijn laatste frustrerende ervaring.
Maar dat was nog toen ik alles met Firefox deed en daarna geen nieuwe Shelly’s meer in gebruik genomen, hopelijk gaat het de volgende keer met gebruik van Chrome wel goed… fingers crossed