Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:08
Ik heb hier een Belimo motor liggen om een WTW klep te sturen. Die motor heeft een standterugmeldsignaal 0-10v.

https://www.ventilatielan...chnische1263763846628.pdf
https://www.ventilatielan...-serie_13170010677752.pdf

Om de motor te sturen wil ik een Qubino Dimmer 0-10V gebruiken voor het verstellen van de motor, maar ik zie in de manual dat deze ook een 0-10v ingang heeft.

Ik neem aan dat die bedoeld is als alternatief voor aansturing met een knop of potentiometer (dan gebruik je dus weer een andere 0-10v stuurunit om de Qubino aan te sturen)?

Of kan ik daar het standterugmeldsignaal van de motor op gebruiken?

Andere vraag is dat ik niet helemaal begrijp hoe ik de motor moet aansluiten.... Ik kom niet verder dan dit, maar het lijkt me niet compleet. Ik heb slechts een basiskennis electra, en dan mis ik met mijn gebrekkige kennis een min-aansluiting op de motor (ik denk dat die helemaal links zit, maar t teken doet me aan "aarding" denken...) en sluit ik maar één 0-10v draad op de motor aan op de A0 uitgang van de Qubino?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXnL3fjpjbS4u5dbrA5h3YC8iMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xoheTJ4KTLGQe8lT3lnfK0kN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Stefke op 16-08-2022 21:53 ]

Alle reacties

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:45
Aansluitwijze op deze manier is goed. Aansluiting van belimokleppen kan met 24V AC of DC. Die omgekeerde T en de ~ staan voor de nul en fase. Vandaar dat ook beide symbolen erbij staan.

Ik vermoed dat je de - bij de 0-10V uitgang ook op de - van je voeding met aansluiten. Anders heeft je stuursignaal geen referentie. Als ik de aansluitschemas even snel bekijk zijn ze niet heel duidelijk daarin, maar het kan ik ieder geval ook geen kwaad.

Dus 4 aders van je qubino naar de belimo klep
En bij de belimo klep even de beide - aders onder hetzelfde klemmetje aansluiten.

Terugstandmelding zou ik daar niet op aansluiten. Die input zal waarschijnlijk bedoeld zijn om ook een draaidimmer op aan te sluiten zodat die ook altijd met de hand nog te bedienen is.

[ Voor 35% gewijzigd door S-te-fan op 16-08-2022 22:18 ]

• Stefke
S-te-fan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:08:

Je moet alleen de in de handleiding controleren van de qubino of de - van het 0-10V signaal aangesloten moet worden op de - van de voeding voor de referentie van het stuur signaal. Dan zou je die nog moeten koppelen met je - van de voeding.
Dat zie ik er niet in staan. Je bedoelt dan dus dat de - aansluiting onder de 0 van "0-10v output" recht naar boven naar de zwarte min?
https://www.robbshop.nl/m...UB_ZMNHVD1_download_1.pdf
Kan het kwaad dat te proberen?
Terugstandmelding zou ik daar niet op aansluiten. Die input zal waarschijnlijk bedoeld zijn om ook een draaidimmer op aan te sluiten zodat die ook altijd met de hand nog te bedienen is.
Tnx, dat dacht ik al

Voor ik de boel inbouw ga ik eerst even de motor, qubino en 24v voeding los aansluiten om te zien wat t doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 16-08-2022 22:27 ]

• S-te-fan
@Stefke klopt, die inderdaad.

In de handleiding sluiten ze wel elke keer 2 aders aan bij de output.

Als ik het nogmaals bekijk ben ik er wel zeker van dat die aangesloten moet worden.

Kan sowieso geen kwaad want je hebt een 24V voeding en die aansluiting staat ook een - bij.

• Stefke
.

[ Voor 99% gewijzigd door Stefke op 23-08-2022 19:19 ]

• S-te-fan
Gelukt?

• Stefke
Yes, bedankt voor de hulp. Ik kreeg eerst de Qubino niet gekoppeld met mijn Homey maar dat was vermoedelijk de afstand tot de Homey bij het koppelen.
De klep wordt nu gestuurd door de Qubino, nu moet ik hem nog even op de juiste plek inbouwen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Misschien beetje mosterd na de maaltijd, maar het lijkt me niet dat de 0-10V uitgang van de Qubino echt zweeft. Waarschijnlijk ligt deze gewoon al aan de - van de ingang.

[edit]voor het posten :+
Ja, eigenlijk blijkt dat ook al uit de voorbeelden van de handleiding. Daar wordt ook een 3-wire led driver aangesloten en wordt daarbij alleen de A0 uitgang gebruikt.

• Stefke
Oke, dus ik hoef de 0-10v "-" uitgang niet te bedraden. Kan m eens lostrekken en kijken wat er dan gebeurt.

edit: mocht iemand nog weten wat voor (Homey compatible) device ik zou kunnen gebruiken om de klepstand (0-10v signaal van de motor) uit te lezen hou ik me aanbevolen

Hier https://manuals.fibaro.co...ith-0-10v-analog-sensors/ lijkt t alsof ze een Fibaro RGWB controller gebruiken om 0-10v sensoren uit te lezen?

[ Voor 67% gewijzigd door Stefke op 24-08-2022 15:16 ]

• S-te-fan
@Septillion ik heb inderdaad niet verder gekeken dan de handleiding die hier al gepost was. Daar staat t niet duidelijk in.

@Stefke het kan sowieso geen kwaad om hem aan te sluiten, maar die 4e ader kun je dan mooi voor de terugmelding gebruiken.

• Septillion

Septillion

Sterker nog, hij is ook niet zo zeer als - van de 0-10V uitgang gelabeld maar gewoon -. Waarschijnlijk zijn die drie - terminals gewoon allemaal gelijk :)

Ennuh, de Qubino heeft toch juist mooi een I1 ingang waar je het klepstand signaal U op aan kunt sluiten :) Dus niets los voor nodig lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 24-08-2022 18:08 ]

• Stefke
Ja, dat had ik gezien, maar wat gaat dat doen dan? Ik kan me voorstellen dat de motor een terugkoppelsignaal heeft zodat je ergens (via e.o.a device) kunt controleren dat de motor ook inderdaad de juiste stand heeft bereikt (kan belangrijk zijn bij een WTW klep, want ik wil niet dat de klep per ongeluk dicht staat bijv). Of dient dat ergens anders voor?

Maar wat gaat er gebeuren als ik dat signaal op de 0-10v ingang van de Qubino aansluit?

Ik zie wel in de manual van de Qubino staan dat je de inputingang op "sensor" kunt instellen (dan moet je hem opnieuw includen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lt1LvOG-SLsknvC_2iPCFQEPDwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1u9hF3NvuBrEdUb7Mx1UmJFM.jpg?f=user_large

Klinkt wel als hetzelfde wat die Fibaro kan (al heeft die meer van dat soort aansluitingen)

• Septillion

Septillion

Dan komen we in Zwave gebied dat ik niet ken. Maar neem aan dat die waarde van bekend is bij je controller (Homey) en dat je er daar dus wat mee kunt doen.

• Stefke
Ik zal eens kijken, er is nu niks extra's te zien in het device (ik kan via een "dimmer" de klepstand varieren van 0-100% (wat resulteert in 0-90gr klepstand), maar misschien dat met het instellen van die parameter en opnieuw includen er meer info beschikbaar komt bij het device
Pagina: 1