Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Ik was gewoon niet bekend met de terminologie.
Dat weet ik weer voor in het vervolg.

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Aangezien de Shelly bruin EN blauw nodig heeft heb ik er voor gekozen om die in te bouwen bij de lamp, waar beiden aanwezig zijn.

Op de schakelaar beneden heb ik alleen bruin, dan 2 zwart naar de schakelaar boven. Op de schakelaar boven komen de 2 zwarte van de schakelaar beneden binnen en gaat er 1 zwarte naar de lamp.

Bij de schakelaar boven zit geen bruin of blauw. Ik zie nog niet in hoe ik jouw oplossing had kunnen gebruiken zonder de Shelly te moeten verplaatsen naar de schakelaar boven en blauw had moeten trekken vanaf de lamp.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:07
De ene zwarte draad koppel je aan de bruine draad zodat daar permanent spanning op staat, die gebruik je om de schakelaar boven te voeden. De andere draden moet je uiteraard ook anders aansluiten. De Shelly kan blijven waar die zit.

Mijn GPS-collectie

• eesiediesie
  • Nu online
@HYM1100S Als die bruine beneden altijd spanning heeft (Den hete of ook wel runner genoemd)
dan lijkt dat mij al correct.
Bij de schakelaar boven geen bruine of blauwe nodig als je de shelly bij de lamp plaatst.
De vraag is dan :hoe heb je de shelly aangesloten?
Ik zou denken dat de shelly als een derde schakelaar moet parallel aangesloten worden op de tweede via de twee zwarte draden. en de lamp op de output van de shelly.
Maar iemand anders zal dat hier vast wel beter weten.

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Hij zit zo aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHt2UcI5hauy6eV_rloznHCdAvk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hld8bynoYQp6RayZeQLBhzbm.jpg?f=user_large

• eesiediesie
  • Nu online
Lijkt me wel goed als die bruine bij de lamp altijd spanning heeft.
Bij mij zit er bij de lampen alleen maar een schakeldraad en geen fase.
Heb je die zelf bij getrokken?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:08
@HYM1100S Eén van de twee "runners" maak je via het NC contact van schakelaar 1 (beneden) eigenlijk gewoon constant voeding voor pulsdrukker twee. Deze wordt alleen onderbroken als je pulsdrukker 1 indrukt. Maar dat hele onderbreken heeft geen functie. Die runner kan je dus ook gewoon altijd van spanning voorzien.

Bij pulsdrukker 2 (boven) wissel je eigenlijk alleen tussen "uitgang van pulsdrukker 1" en permanente spanning. Maar gezien ze naar hetzelfde schakelen hoef je niet te wisselen, je kan het er ook gewoon parallel bij schakelen.
De tweede runner kun je dus gewoon direct via de schakeldraad naar de lamp op de SW input van de Shelly voeren. En pulsdrukker 2 komt gewoon parallel aan de eerste. Sterker nog, dan kan je dus ook pulsdrukker 3, 4, 5 etc gewoon parallel zetten.

Bedoel, hoe je het nu hebt is niet fout ofzo. Maar het kan dus makkelijk zonder NC contact.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 17-11-2025 13:10 ]

• eesiediesie
  • Nu online
@Septillion Met die tweede runner bedoel je toch de fasedraad die bij de lamp zit en dan ook rechtstreeks op SW?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:08
@eesiediesie Met de runners bedoel ik nog steeds de twee parallel lopende schakeldraden tussen de schakelaars.

• eesiediesie
  • Nu online
@Septillion Ah ok nu ben ik mee.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:07
Dan wordt 't dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auckltMTBh9-ubLoIobGFZTEhNM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ol6oTLDnP8zfdNWbtpeD6lZA.png?f=user_large

Mijn GPS-collectie

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste