Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-11 12:12
De Shutter doet wel power monitoring.

Mijn GPS-collectie

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:52
Ik wil mijn hal verlichting gaan aanpakken en slimmer maken met bewegingssensoren en daarbij ook instellen dat wanneer het nacht is de verlichting zo laag mogelijk gedimd is zodat je niet meteen helemaal wakker bent als je naar de WC moet. Nu is een Hue-achtig peertje in de lamp prikken en een bewegingssensor aansluiten niet zo'n probleem, maar ik zit dan een beetje met de schakelaar. Heeft iemand hier al een slimme oplossing gevonden met iets van Shelly's, i.c.m. met smart-bulbs en bewegingssensoren?

Ik kan mij voorstellen dat je eerst de lamp aanschakelt als de bewegingssensor getriggered wordt, maar als je hem daarna pas gaat dimmen zit je nog steeds met een bak licht op je slaperige hoofd.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:45
@BitBakker Licht vooral aan wat je als controller gebruikt en wat je wilt/kunt (cloud) koppelen.

Maar als je smart bulb gebruikt, power naar de lamp lekker laten. De Hue oplossing is de Hue Wall switch achter je schakelaar. De Shelly oplossing is gewoon een domme lamp en een Shelly Dimmer.

• BitBakker
@Septillion Ik gebruik Home Assistant als integratie platform, dus zit niet gebonden aan merken of specifieke bridges. Wat het beste werkt en voldoet aan de wensen

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BitBakker schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:17:
Ik kan mij voorstellen dat je eerst de lamp aanschakelt als de bewegingssensor getriggered wordt, maar als je hem daarna pas gaat dimmen zit je nog steeds met een bak licht op je slaperige hoofd.
Dat ligt aan de lamp. Veel lampen kunnen een 'ga aan!' commando aan waarbij direct de brightness (en kleur) wordt meegenomen. Maar bijvoorbeeld de IKEA-lampjes vinden dat lastiger, die gaan eerst aan op de vorige stand en veranderen daarna pas de brightness.

Voor HA is dit een mooie integration om je licht af te stemmen op hoe de zon staat en er is een speciale nachtmodus die je vanaf een specifiek tijdstip in kan laten gaan, of die je koppelt aan je huis in de slaapmodus zetten (dat laatste doe ik).

Dit staat verder allemaal los van Shelly, dus is eigenlijk offtopic. Maar ik zou zelf ook je probleem niet per se op proberen te lossen door overal Shelly modules te plaatsen. Als je wat breder kijkt door zigbee als uitgangspunt te nemen zijn er veel meer opties.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• BitBakker
@Gizz Eens, maar mijn vraag zit hem vooral in hoe ga ik de schakelaars mee laten werken dat als mijn zoontje de schakelaar om zet niet het hele systeem uitvalt. Of is het dan een kwestie van een Shelly dimmer monteren en een domme lamp i.c.m. een bewegingsmelder?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BitBakker dat is een mogelijkheid, een slimme knop/dimmer en een domme lamp. En dat kan met een dimmer van Shelly, maar dat kan natuurlijk ook een ander merk zijn. Of een slimme lamp en dan iets als de Hue Wall switch achter de knop zoals @Septillion voorstelde.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
BitBakker schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:49:
@Gizz Eens, maar mijn vraag zit hem vooral in hoe ga ik de schakelaars mee laten werken dat als mijn zoontje de schakelaar om zet niet het hele systeem uitvalt. Of is het dan een kwestie van een Shelly dimmer monteren en een domme lamp i.c.m. een bewegingsmelder?
Je kan wat kanten op:
  1. Shelly + Zigbee lamp + bewegingsmelder optie 1: Zet de shelly op detached, vang het drukken op de schakelaar af in HA en zet daarop de lamp aan/uit.
  2. Shelly + Zigbee lamp + bewegingsmelder optie 2: Zet de shelly normaal, vang het drukken op de schakelaar af in HA en wanneer dat binnenkomt, stuur ook het dim commando.
  3. Shelly Dimmer + dimbare lamp + bewegingsmelder: Via de schakelaar kan je gewoon dimmen en aan/uit zetten en ook via de beweingsmelder.
  4. Zigbee lamp, bewegingsmelder + zigbee schakelaar. Haal de bestaande schakelaar weg, verbind de zwarte draad en plak op die plek een zigbee schakelaar.
Zelf had ik eerst optie 1, echter wilde mijn HA/Domoicz installatie nog wel eens omvallen en dan werken je lampen ineens helemaal niet meer, geen wenselijke WAF, nu heb ik dus optie 2. Niet super ideaal, want er zit een klein beetje vertraging in het schakelen en het dimmen, maar dat is dan wel alleen de eerste keer.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 24-11-2025 11:56 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@rens-br in je voorbeelden mis ik nog een beetje wat die 'Shelly' bij optie 1 en 2 precies is :)
Als dat namelijk een module is op basis van zigbee kun je ook een directe binding maken tussen de zigbee-lamp en schakelmodule: dat werkt dan ook als HA/Domoticz/.. plat ligt. Ook bij optie 1.

@BitBakker misschien interessant om de startpost van dit topic door te nemen: Het grote smart-module (aansluiten) topic
Daar gaat het meer om de type modules die er zijn en hoe die met elkaar samenwerken. Terwijl het in dit topic vooral gaat over hoe het met specifiek spul van Shelly opgelost kan worden, wat mijns inziens een beetje beperkte scope is als je toch al HA draait en van alles met elkaar samen kan laten werken.

[ Voor 46% gewijzigd door Gizz op 24-11-2025 12:03 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:01:
@rens-br in je voorbeelden mis ik nog een beetje wat die 'Shelly' bij optie 1 en 2 precies is :)
Als dat namelijk een module is op basis van zigbee kun je ook een directe binding maken tussen de zigbee-lamp en schakelmodule: dat werkt dan ook als HA/Domoticz/.. plat ligt. Ook bij optie 1.
Zelf gebruik ik Deconz en Domoticz en Deconz heeft, voor zover ik weet, geen ondersteuning voor een directe binding. Ikea en Philips hue heeft dat geloof ik wel.

Daarnaast vind ik zelf de meeste zigbee schakelaars nogal lelijk bij mijn bestaande schakelmateriaal, dus zou ik het liefste gewoon mijn bestaande schakelaars willen gebruiken.

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:25
@rens-br

De nieuwste shelly's doen toch ook Zigbee?
Kan je uw oude schakelaars gebruiken.
Op 1 shelly en 1 jung schakelaar na allemaal Niko hier.
Ik ben nog steeds aan het wachten op mijn Dimmer gen4.
Maar het is nu 3 dagen staking.
Ik ben benieuwd.
Ik zou trouwens voor optie 3 gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door eesiediesie op 24-11-2025 12:40 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
eesiediesie schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:37:
@rens-br

De nieuwste shelly's doen toch ook Zigbee?
Kan je uw oude schakelaars gebruiken.
Goed punt ja, ik vermoed / verwacht dat die echter geen direct binding ondersteunen met een willekeurige HUE of Ikea lamp.

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:25
<knip> AI mag als hulpmiddel gebruikt worden maar gewoon copy-past is niet wenselijk

[ Voor 88% gewijzigd door Septillion op 24-11-2025 15:44 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:24
Ik heb de H&T Gen 3 binnen en zojuist aangesloten. Om eerlijk te zijn valt het tegen. Het plastic voelt erg goedkoop. Het display is wel mooi en goed afleesbaar. Echter, de temperatuur is compleet off, hij meet 24 graden terwijl het hier daadwerkelijk 19,7 graden is.
Ik voed hem weliswaar middels USB, maar ik mag toch hopen dat dit niet in een dergelijke afwijking resulteert!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Shelly H&T ( die kogel ) had ook een behoorlijke afwijking. Uiteindelijk teruggestuurd.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:33
zunrob schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:25:
Ik heb de H&T Gen 3 binnen en zojuist aangesloten. Om eerlijk te zijn valt het tegen. Het plastic voelt erg goedkoop. Het display is wel mooi en goed afleesbaar. Echter, de temperatuur is compleet off, hij meet 24 graden terwijl het hier daadwerkelijk 19,7 graden is.
Ik voed hem weliswaar middels USB, maar ik mag toch hopen dat dit niet in een dergelijke afwijking resulteert!
Ik gebruik er meedere en heb geen enkel probleem.
Temperatuur komt ook overeen. (airco thermostaat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AU1z-2j45pe0gr4CV1PRCMieFKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yd0xu4xDxXylQXfAfi5aQcU0.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt ook nog de offset instellen.
Bijvoorbeeld gelijk aan de kamerthermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHOFndayuaSbk3V9Rhnqe_CMlYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAf5qi2jTem92qkDCppim0kb.jpg?f=fotoalbum_large

• zunrob
peterbier schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 00:27:
[...]

Ik gebruik er meedere en heb geen enkel probleem.
Temperatuur komt ook overeen. (airco thermostaat)
[Afbeelding]

Je kunt ook nog de offset instellen.
Bijvoorbeeld gelijk aan de kamerthermostaat.
[Afbeelding]
Kijk, dat is fijn om te horen!

Ik heb hem toegevoegd in home assistant, maar krijg bij elke parameter "Niet beschikbaar" te zien. Het is me niet helemaal duidelijk wat ik fout doe, want hij is op IP gewoon netjes te benaderen. Plus ik zie dat ie zich elke 5 minuten braaf aanmeldt op de wifi.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 25-11-2025 01:36 ]

• CRAIZEprince
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:20
Ik zou graag Shelly (ISM Home Assistant) gebruiken na onze renovatie maar stoot op wel wat vragen. De renovatie vindt in België plaats, hopelijk zijn er hier die daar wat ervaring mee hebben:

De elektriciteit van is niet conform en wordt volledig opnieuw gelegd.

Graag wil ik volgende zaken 'slimmer' maken maar steeds met de volgende gedachte: als mijn moeder komt babysitten moet ze alle knoppen in huis moeten kunnen bedienen, zonder zich zorgen te maken op het ecosysteem erachter:

Alle lichtschakelaars (ik gok op 13 schakelaars).
De garagepoort.
De stopcontacten van onze 'domme' wasmachine en droogkast (elk op een aparte kring).
De schakelaars van rolluiken (8 simpele schakelaars: omhoog, stoppen, beneden).

Mijn eerste idee was om achter elk van deze punten een Shelly (al dan niet PM) te plaatsen maar stoot nu ook op de Shelly Pro, deze zouden tegelijk kunnen geïnstalleerd worden met de zekeringkast.

Wat denken jullie? Hoe ga ik het best te werk?

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:33
zunrob schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 01:35:
[...]

Kijk, dat is fijn om te horen!

Ik heb hem toegevoegd in home assistant, maar krijg bij elke parameter "Niet beschikbaar" te zien. Het is me niet helemaal duidelijk wat ik fout doe, want hij is op IP gewoon netjes te benaderen. Plus ik zie dat ie zich elke 5 minuten braaf aanmeldt op de wifi.
Hier werken de Shelly thermometers goed in HomeAssistant.
Heb je ze wel in hetzelfde subnet zitten.?
homeAssistant server en de thermometer.

• zunrob
peterbier schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:47:
[...]

Hier werken de Shelly thermometers goed in HomeAssistant.
Heb je ze wel in hetzelfde subnet zitten.?
homeAssistant server en de thermometer.
Dank voor het meedenken! Yes, alles zit in dezelfde range, gelijk aan alle overige Shellys. Heb vanmorgen even op de reset knop gedrukt, en daarna kwam er wel weer data binnen. Echter, om nu elke keer het kastje open te maken voor de reset knop is ook niet zo handig. :)

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

zunrob schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:13:
[...]

Dank voor het meedenken! Yes, alles zit in dezelfde range, gelijk aan alle overige Shellys. Heb vanmorgen even op de reset knop gedrukt, en daarna kwam er wel weer data binnen. Echter, om nu elke keer het kastje open te maken voor de reset knop is ook niet zo handig. :)
Ik heb er vorige week ook één aangeschaft. De temperatuur komt bij mij op een paar tiende graden overeen met andere thermometers dus daar heb ik wel vertrouwen in. Ik heb juist problemen met het koppelen met Domoticz. Ik heb de MQTT server ingesteld zoals bij mijn andere Shellies en dan werden ze altijd automatisch gevonden en toegevoegd, maar deze niet helaas. Sowieso erg onhandig dat de reset-knop (waarmee je ook de instel-modus moet aanzetten) binnen in de behuizing zit. Het plastic van de behuizing begint nu al te slijten bij het gleufje waar je hem open moet porren.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste