Ik kan mij voorstellen dat je eerst de lamp aanschakelt als de bewegingssensor getriggered wordt, maar als je hem daarna pas gaat dimmen zit je nog steeds met een bak licht op je slaperige hoofd.
Maar als je smart bulb gebruikt, power naar de lamp lekker laten. De Hue oplossing is de Hue Wall switch achter je schakelaar. De Shelly oplossing is gewoon een domme lamp en een Shelly Dimmer.
Dat ligt aan de lamp. Veel lampen kunnen een 'ga aan!' commando aan waarbij direct de brightness (en kleur) wordt meegenomen. Maar bijvoorbeeld de IKEA-lampjes vinden dat lastiger, die gaan eerst aan op de vorige stand en veranderen daarna pas de brightness.BitBakker schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:17:
Ik kan mij voorstellen dat je eerst de lamp aanschakelt als de bewegingssensor getriggered wordt, maar als je hem daarna pas gaat dimmen zit je nog steeds met een bak licht op je slaperige hoofd.
Voor HA is dit een mooie integration om je licht af te stemmen op hoe de zon staat en er is een speciale nachtmodus die je vanaf een specifiek tijdstip in kan laten gaan, of die je koppelt aan je huis in de slaapmodus zetten (dat laatste doe ik).
Dit staat verder allemaal los van Shelly, dus is eigenlijk offtopic. Maar ik zou zelf ook je probleem niet per se op proberen te lossen door overal Shelly modules te plaatsen. Als je wat breder kijkt door zigbee als uitgangspunt te nemen zijn er veel meer opties.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Je kan wat kanten op:BitBakker schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:49:
@Gizz Eens, maar mijn vraag zit hem vooral in hoe ga ik de schakelaars mee laten werken dat als mijn zoontje de schakelaar om zet niet het hele systeem uitvalt. Of is het dan een kwestie van een Shelly dimmer monteren en een domme lamp i.c.m. een bewegingsmelder?
- Shelly + Zigbee lamp + bewegingsmelder optie 1: Zet de shelly op detached, vang het drukken op de schakelaar af in HA en zet daarop de lamp aan/uit.
- Shelly + Zigbee lamp + bewegingsmelder optie 2: Zet de shelly normaal, vang het drukken op de schakelaar af in HA en wanneer dat binnenkomt, stuur ook het dim commando.
- Shelly Dimmer + dimbare lamp + bewegingsmelder: Via de schakelaar kan je gewoon dimmen en aan/uit zetten en ook via de beweingsmelder.
- Zigbee lamp, bewegingsmelder + zigbee schakelaar. Haal de bestaande schakelaar weg, verbind de zwarte draad en plak op die plek een zigbee schakelaar.
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 24-11-2025 11:56 ]
Als dat namelijk een module is op basis van zigbee kun je ook een directe binding maken tussen de zigbee-lamp en schakelmodule: dat werkt dan ook als HA/Domoticz/.. plat ligt. Ook bij optie 1.
@BitBakker misschien interessant om de startpost van dit topic door te nemen: Het grote smart-module (aansluiten) topic
Daar gaat het meer om de type modules die er zijn en hoe die met elkaar samenwerken. Terwijl het in dit topic vooral gaat over hoe het met specifiek spul van Shelly opgelost kan worden, wat mijns inziens een beetje beperkte scope is als je toch al HA draait en van alles met elkaar samen kan laten werken.
[ Voor 46% gewijzigd door Gizz op 24-11-2025 12:03 ]
Zelf gebruik ik Deconz en Domoticz en Deconz heeft, voor zover ik weet, geen ondersteuning voor een directe binding. Ikea en Philips hue heeft dat geloof ik wel.Gizz schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:01:
@rens-br in je voorbeelden mis ik nog een beetje wat die 'Shelly' bij optie 1 en 2 precies is :)
Als dat namelijk een module is op basis van zigbee kun je ook een directe binding maken tussen de zigbee-lamp en schakelmodule: dat werkt dan ook als HA/Domoticz/.. plat ligt. Ook bij optie 1.
Daarnaast vind ik zelf de meeste zigbee schakelaars nogal lelijk bij mijn bestaande schakelmateriaal, dus zou ik het liefste gewoon mijn bestaande schakelaars willen gebruiken.
De nieuwste shelly's doen toch ook Zigbee?
Kan je uw oude schakelaars gebruiken.
Op 1 shelly en 1 jung schakelaar na allemaal Niko hier.
Ik ben nog steeds aan het wachten op mijn Dimmer gen4.
Maar het is nu 3 dagen staking.
Ik ben benieuwd.
Ik zou trouwens voor optie 3 gaan.
[ Voor 19% gewijzigd door eesiediesie op 24-11-2025 12:40 ]
Goed punt ja, ik vermoed / verwacht dat die echter geen direct binding ondersteunen met een willekeurige HUE of Ikea lamp.eesiediesie schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:37:
@rens-br
De nieuwste shelly's doen toch ook Zigbee?
Kan je uw oude schakelaars gebruiken.
[ Voor 88% gewijzigd door Septillion op 24-11-2025 15:44 ]
Ik voed hem weliswaar middels USB, maar ik mag toch hopen dat dit niet in een dergelijke afwijking resulteert!
Ik gebruik er meedere en heb geen enkel probleem.zunrob schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:25:
Ik heb de H&T Gen 3 binnen en zojuist aangesloten. Om eerlijk te zijn valt het tegen. Het plastic voelt erg goedkoop. Het display is wel mooi en goed afleesbaar. Echter, de temperatuur is compleet off, hij meet 24 graden terwijl het hier daadwerkelijk 19,7 graden is.
Ik voed hem weliswaar middels USB, maar ik mag toch hopen dat dit niet in een dergelijke afwijking resulteert!
Temperatuur komt ook overeen. (airco thermostaat)
:strip_exif()/f/image/yd0xu4xDxXylQXfAfi5aQcU0.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt ook nog de offset instellen.
Bijvoorbeeld gelijk aan de kamerthermostaat.
Kijk, dat is fijn om te horen!peterbier schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 00:27:
[...]
Ik gebruik er meedere en heb geen enkel probleem.
Temperatuur komt ook overeen. (airco thermostaat)
[Afbeelding]
Je kunt ook nog de offset instellen.
Bijvoorbeeld gelijk aan de kamerthermostaat.
[Afbeelding]
Ik heb hem toegevoegd in home assistant, maar krijg bij elke parameter "Niet beschikbaar" te zien. Het is me niet helemaal duidelijk wat ik fout doe, want hij is op IP gewoon netjes te benaderen. Plus ik zie dat ie zich elke 5 minuten braaf aanmeldt op de wifi.
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 25-11-2025 01:36 ]
De elektriciteit van is niet conform en wordt volledig opnieuw gelegd.
Graag wil ik volgende zaken 'slimmer' maken maar steeds met de volgende gedachte: als mijn moeder komt babysitten moet ze alle knoppen in huis moeten kunnen bedienen, zonder zich zorgen te maken op het ecosysteem erachter:
Alle lichtschakelaars (ik gok op 13 schakelaars).
De garagepoort.
De stopcontacten van onze 'domme' wasmachine en droogkast (elk op een aparte kring).
De schakelaars van rolluiken (8 simpele schakelaars: omhoog, stoppen, beneden).
Mijn eerste idee was om achter elk van deze punten een Shelly (al dan niet PM) te plaatsen maar stoot nu ook op de Shelly Pro, deze zouden tegelijk kunnen geïnstalleerd worden met de zekeringkast.
Wat denken jullie? Hoe ga ik het best te werk?
Hier werken de Shelly thermometers goed in HomeAssistant.zunrob schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 01:35:
[...]
Kijk, dat is fijn om te horen!
Ik heb hem toegevoegd in home assistant, maar krijg bij elke parameter "Niet beschikbaar" te zien. Het is me niet helemaal duidelijk wat ik fout doe, want hij is op IP gewoon netjes te benaderen. Plus ik zie dat ie zich elke 5 minuten braaf aanmeldt op de wifi.
Heb je ze wel in hetzelfde subnet zitten.?
homeAssistant server en de thermometer.
Dank voor het meedenken! Yes, alles zit in dezelfde range, gelijk aan alle overige Shellys. Heb vanmorgen even op de reset knop gedrukt, en daarna kwam er wel weer data binnen. Echter, om nu elke keer het kastje open te maken voor de reset knop is ook niet zo handig.peterbier schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:47:
[...]
Hier werken de Shelly thermometers goed in HomeAssistant.
Heb je ze wel in hetzelfde subnet zitten.?
homeAssistant server en de thermometer.
Ik heb er vorige week ook één aangeschaft. De temperatuur komt bij mij op een paar tiende graden overeen met andere thermometers dus daar heb ik wel vertrouwen in. Ik heb juist problemen met het koppelen met Domoticz. Ik heb de MQTT server ingesteld zoals bij mijn andere Shellies en dan werden ze altijd automatisch gevonden en toegevoegd, maar deze niet helaas. Sowieso erg onhandig dat de reset-knop (waarmee je ook de instel-modus moet aanzetten) binnen in de behuizing zit. Het plastic van de behuizing begint nu al te slijten bij het gleufje waar je hem open moet porren.zunrob schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:13:
[...]
Dank voor het meedenken! Yes, alles zit in dezelfde range, gelijk aan alle overige Shellys. Heb vanmorgen even op de reset knop gedrukt, en daarna kwam er wel weer data binnen. Echter, om nu elke keer het kastje open te maken voor de reset knop is ook niet zo handig.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Best onhandig als je thuis een wachtwoord van 37 characters hebt.... En handig ook dat er niet even een bruikbare foutmelding komt als je meer dan 33 characters intypt.
Erg jammer dat Shelly zich hier niet aan de standaard houdt.
Nu moeten we dus kiezen: Of het wifi wachtwoord veranderen (maar daar maak ik hier in huis geen vrienden mee....) of de Shelly maar bekabeld aansluiten (wat ook veel werk is)....
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 25-11-2025 18:26 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 25-11-2025 18:29 ]
Alles kan stuk.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dan een simpel (kort goed) wachtwoord instellen.Andrehj schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:37:
@remco_k Die optie heeft mijn router niet, en bovendien kan ik dan niet meer gemakkelijk vanaf allerlei devices bij de Shelly komen, en vice versa. Dat wordt mij veel te ingewikkeld. Ik probeer dit soort zaken altijd simpel te houden.
Zolang die van u hoeft ook niet.
Als je geen IoT vlan gebruikt voor IoT lijkt mij het ook zinloos op zo lang wachtwoord voor je wifi te hebben.
Het is veiliger om IoT appart van je (thuis) netwerk te hebben.
Ik zou zeggen bij de algemene settings, maar daar zijn helemaal geen hardwaresettings te vinden. Op beide switches kan ik doorklikken en bijv. de buttontype instellen, maar ik zie nergens een setting om beide switches te koppelen voor gebruik als R.S.
Inloggen op de Shelly en dan instellingen.Stefke schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:54:
Hoe stel je een Shelly 2PM Plus in als rollershutter? Hij staat nu ingesteld als twee losse switches. Op het doosje staat dat hij ook als rollershutter gebruikt kan worden, maar ik kan het niet vinden.
Ik zou zeggen bij de algemene settings, maar daar zijn helemaal geen hardwaresettings te vinden. Op beide switches kan ik doorklikken en bijv. de buttontype instellen, maar ik zie nergens een setting om beide switches te koppelen voor gebruik als R.S.
:strip_exif()/f/image/je9MZaL7XvnwY1S8cAIKJSXH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 95% gewijzigd door DeKim op 25-11-2025 22:32 ]
Je kunt losse Shelly's ook in de meterkast plaatsen, daar zijn DIN adapters voor te vinden. Als het huis niet al te groot is dan heeft het zeker voordelen om alle bedrading naar de meterkast te trekken, in een bestaande installatie plaats ik de Shelly's meestal bij de lamp. De pro is vooral duur en heeft een bedrade netwerkaansluiting als voordeel, maar vaak is de WiFi in de omgeving van de meterkast juist prima.CRAIZEprince schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:11:
Graag wil ik volgende zaken 'slimmer' maken maar steeds met de volgende gedachte: als mijn moeder komt babysitten moet ze alle knoppen in huis moeten kunnen bedienen, zonder zich zorgen te maken op het ecosysteem erachter:
Mijn eerste idee was om achter elk van deze punten een Shelly (al dan niet PM) te plaatsen maar stoot nu ook op de Shelly Pro, deze zouden tegelijk kunnen geïnstalleerd worden met de zekeringkast.
Wat denken jullie? Hoe ga ik het best te werk?
Altijd hetzelfde probleem met Shelly: in de basis een fantastisch product maar overduidelijk niet getest voor gebruik door a-technische consumenten.Andrehj schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:26:
Hier blijft een nieuwe Shelly Pro 3 hangen bij het aanmelden op de wifi. Aanmelden lukt gewoon niet. Gelukkig kan ik er via LAN wel bij. Na lang prutsen blijkt wat het probleem is: Het wifi wachtwoord mag niet langer zijn dan 33 characters!![]()
Best onhandig als je thuis een wachtwoord van 37 characters hebt.... En handig ook dat er niet even een bruikbare foutmelding komt als je meer dan 33 characters intypt.
Erg jammer dat Shelly zich hier niet aan de standaard houdt.
Nu moeten we dus kiezen: Of het wifi wachtwoord veranderen (maar daar maak ik hier in huis geen vrienden mee....) of de Shelly maar bekabeld aansluiten (wat ook veel werk is)....
@Andrehj niet dat ik jou hier als a-technische consument wil wegzetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Elsdeniep op 26-11-2025 11:10 ]
Een probleem met een wachtwoord omdat dit langer is dan 33 tekens zou ik nou niet met a-technische consumenten associerenElsdeniep schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:09:
[...]
Altijd hetzelfde probleem met Shelly: in de basis een fantastisch product maar overduidelijk niet getest voor gebruik door a-technische consumenten.
@Andrehj niet dat ik jou hier als a-technische consument wil wegzetten.
maar toch wel brak dat ze niet gewoon de standaard (64) volgen. Sommige leestekens mogen blijkbaar ook niet.Vliegvlug schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:24:
[...]
Een probleem met een wachtwoord omdat dit langer is dan 33 tekens zou ik nou niet met a-technische consumenten associeren
Tot hiertoe geen flikkeringen.
Alles werkt naar behoren.
duh....ik had een andere associatie bij 'cover'peterbier schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:25:
[...]
Inloggen op de Shelly en dan instellingen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op dit moment is het zelfs zo dat er maar 1 op het juiste tijdstip sluit, en de andere tot 15 minuten voor de ingestelde tijd (alle wisselend). De geografische locatie staat op iedere shelly hetzelfde ingesteld. Heb ik alles geprobeerd of zie ik ergens wat over het hoofd ?
O ja, als ik via de browser inlog, zie ik dat de tijden van alle shelly's niet synchroon lopen (0-5 minuten verschil met daadwerkelijke tijd)..
[ Voor 10% gewijzigd door Lifestyle71 op 27-11-2025 07:38 ]
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
Dat doe ik ook niet. Ik associeer Shelly met a-technische consumenten; niet de lengte van een wachtwoord.Vliegvlug schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:24:
[...]
Een probleem met een wachtwoord omdat dit langer is dan 33 tekens zou ik nou niet met a-technische consumenten associeren
Shelly is i.h.a. niet voldoende fool proof omdat er niet voldoende doorontwikkeld en getest wordt.
Overigens is een wachtzin vaak veel langer dan 33 tekens.
In een dergelijke, aanbevolen manier van beveiligen voorziet Shelly dus al niet.
Shelly neemt bovendien niet de moeite om dat duidelijk te maken.
Het is al een aantal maal hier opgegooid; IoT devices kun je beter in een geisoleerd netwerk opnemen, een extreem lang of ingewikkeld wachtwoord maakt een WiFi netwerk niet per se veiliger. Als één van jouw WiFi devices het wachtwoord prijsgeeft bij een hack welk doel heb jij dan bereikt?Elsdeniep schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:58:
[...]
Dat doe ik ook niet. Ik associeer Shelly met a-technische consumenten; niet de lengte van een wachtwoord.
Shelly is i.h.a. niet voldoende fool proof omdat er niet voldoende doorontwikkeld en getest wordt.
Overigens is een wachtzin vaak veel langer dan 33 tekens.
In een dergelijke, aanbevolen manier van beveiligen voorziet Shelly dus al niet.
Shelly neemt bovendien niet de moeite om dat duidelijk te maken.
Welke NTP server staat er bij jou ingesteld en is deze server ook bereikbaar?Lifestyle71 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:10:
Ik heb hier een raar probleem met de shelly's die ik voor mijn rolluiken gebruik. 2 van de 5 gaan ongeveer 20 minuten voor zonsondergang dicht terwijl dit niet meer ingesteld staat. Als ik mijn wifi access uitzet, gaan ze wel op het ingestelde tijdstip dicht. Ik heb de shelly's via de app gereboot en gereset, maar zonder resultaat.
Op dit moment is het zelfs zo dat er maar 1 op het juiste tijdstip sluit, en de andere tot 15 minuten voor de ingestelde tijd (alle wisselend). De geografische locatie staat op iedere shelly hetzelfde ingesteld. Heb ik alles geprobeerd of zie ik ergens wat over het hoofd ?
O ja, als ik via de browser inlog, zie ik dat de tijden van alle shelly's niet synchroon lopen (0-5 minuten verschil met daadwerkelijke tijd)..
Eens. Staat echter los van de vraag of Shelly duidelijker moet communiceren wat bijvoorbeeld de max. lengte van een ww mag zijn.JaapZ1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:08:
[...]
Het is al een aantal maal hier opgegooid; IoT devices kun je beter in een geisoleerd netwerk opnemen, een extreem lang of ingewikkeld wachtwoord maakt een WiFi netwerk niet per se veiliger. Als één van jouw WiFi devices het wachtwoord prijsgeeft bij een hack welk doel heb jij dan bereikt?
Pool.ntp.org staat in mijn router en is ook gewoon bereikbaar. Maar ik zal eens een andere proberen..JaapZ1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:15:
[...]
Welke NTP server staat er bij jou ingesteld en is deze server ook bereikbaar?
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
Als het uitzetten van de wifi toegang de oplossing is, dan wordt het niet veroorzaakt door een instelling van de Shelly zelf. Waarschijnlijk is er een extern apparaat/programma die dat commando naar de Shelly stuurt.Lifestyle71 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:10:
Ik heb hier een raar probleem met de shelly's die ik voor mijn rolluiken gebruik. 2 van de 5 gaan ongeveer 20 minuten voor zonsondergang dicht terwijl dit niet meer ingesteld staat. Als ik mijn wifi access uitzet, gaan ze wel op het ingestelde tijdstip dicht. Ik heb de shelly's via de app gereboot en gereset, maar zonder resultaat.
- Pakketje 1 rechtstreeks bij Shelly besteld op 21 november, maar lijkt spoorloos. De Track & Trace code gaat met een omweg via "PostOne" (Bulgaars?) en Bpost naar DHL, maar de track & trace code is van PostNL. Helaas wordt de code door die twee niet herkend. De laatste update bij "PostOne" is van 25-11. (kan Shelly zelf niet zoveel aan doen, al had ik niet in de gaten dat ze in Oost-Europa zitten, maar het is wel rommelig)
Wat is de ervaring qua levertijd bij bestelling rechtstreeks in de shop van Shelly?
- Pakketje 2 via Amazon was er de volgende dag, maar 1 van de PlugS'en heeft last van een flikkerend rood LEDje alsof er een slecht contact in zit. (lijkt overigens wel te werken verder) ServiceDesk van Shelly heeft aangegeven hem onder garantie te vervangen, dus ik wacht nu op een vouchercode... (jammer dattie niet goed is, maar de service lijkt ok)
En waarschijnlijk mijn onwetendheid: de twee Pluggen had ik snel genoeg online via de Shelly app, maar nu staan ze daar ineens op 'niet bereikbaar'/ niet online, terwijl ze gewoon in t stopcontact zitten en ik ze via HA wel kan bedienen en uitlezen. Bij de configuratie heb ik "Cloud" uitgezet op de beide Pluggen, is dat misschien de oorzaak?
Ik had een bestelling gedaan bij shelly zelf in Bulgarije op 15/11/2025
en is eergisteren op 25/11/2025 aan gekomen via Bpost in afhaalcenter.
Ergens onderaan in de mail van postone stond een link om te tracken via Bpost.
Dus nog even geduld.
[ Voor 41% gewijzigd door eesiediesie op 27-11-2025 17:48 ]
Het klopt dat het wat langer duurt.
Ik heb vaker via Shelly zelf besteld.
Levertijd is ongeveer een week.
Via Amazon is het vaak de volgende dag al geleverd.
Ps mijn bestelling van vorige week (Shelly weerstation) is ook nog onderweg.
maar niet als je elders bent via 4 of 5G.
[ Voor 34% gewijzigd door eesiediesie op 28-11-2025 13:04 ]
Ook niet als je een VPN naar je thuisnetwerk hebt?eesiediesie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:59:
@Merijn. Als je de Cloud uitzet op shelly materiaal zijn ze lokaal wel bereikbaar in je app als je in bereik bent van je wifi
Ja. Dan natuurlijk wel.RogerSch schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:17:
[...]
Ook niet als je een VPN naar je thuisnetwerk hebt?
Vanochtend zag ik de Plug ineens weer wel in de app. Dus voor mij een beetje raadselachtig waarom hij gisteren niet te benaderen was. Maar goed, ik verwacht eigenlijk niet heel veel met de Shelly app zelf te gaan doen, meeste is vooral als monitoring via HA. De Pro 3EM zit sinds vanochtend in de meterkast om het verbruik van de warmtepomp te kunnen zien.eesiediesie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:59:
@Merijn. Als je de Cloud uitzet op shelly materiaal zijn ze lokaal wel bereikbaar in je app als je in bereik bent van je wifi
En als het tweede pakketje er is kan ik een paar knoppen van de radiatoren vervangen. Daar zal misschien wel iets meer van een schema ofzo in komen.
Het is me gelukt om hem via bluetooth (BLE) te koppelen aan een Shelly dimmer als "Observer"
ook kan ik hem uitlezen via de shelly app; so far so good!
Ik krijg de sensor en data alleen met geen mogelijkheid in Home Assistant. Ik heb precies hetzelfde probleem met de shelly 4 button. ook en blutooth BLE device.
Ik heb al geprobeerd naar shelly integraties te zoeken, het IP van de observer nog een keer toevoegen, "herlaad" en wat filmpjes gekeken waar het lijkt alsof het magically toch als device zou moeten oppoppen. Wat doe ik niet goed / zie ik over het hoofd ?
Heb je wel een gateway.Gwindorian schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:44:
Ik heb een Shelly H&T (BLU) aangeschaft. dat is een klein sensortje zonder display verder.
Het is me gelukt om hem via bluetooth (BLE) te koppelen aan een Shelly dimmer als "Observer"
ook kan ik hem uitlezen via de shelly app; so far so good!
Ik krijg de sensor en data alleen met geen mogelijkheid in Home Assistant. Ik heb precies hetzelfde probleem met de shelly 4 button. ook en blutooth BLE device.
Ik heb al geprobeerd naar shelly integraties te zoeken, het IP van de observer nog een keer toevoegen, "herlaad" en wat filmpjes gekeken waar het lijkt alsof het magically toch als device zou moeten oppoppen. Wat doe ik niet goed / zie ik over het hoofd ?
Gebruik bijvoorbeeld een Shelly plug in de buurt en stel deze als blu gateway in.
In HA doe je dan deze instelling.
:strip_exif()/f/image/CXif73hZZNvB21rHRhXNqrB3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik 3 blu gateway verdeeld in huis. (Shelly plugs)
Je kunt jou blu apparaten toevoegen bij BThome.
In de shelly app staat op een Gen3 Dimmer de optie "Bluetooth" aan, ook " Enable RPC" Staat aan, en de slider " Bluetooth gateway" is greyed out, die zou na FW 1.5.0 altijd aanstaan.
met deze instellingen heb ik dus de sensor aan deze Gen3 dimmer gekoppeld. Is dit hetzelfde als de gateway die jij bedoeld ?
De integratie " Bluetooth" geeft " geen geschikte adapters gevonden
en de integratie BThome " geen geschikte apparaten gevonden"
Ik gebruikt HA green
Zie mijn screenshot hierboven.
Dus in HA naar jou Shelly Dimmer en dan deze.
:strip_exif()/f/image/ZW0Asd4Vh6rbsVpMKKhluE34.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan is jou Shelly dimmer een bluetooth gateway.
Je kunt dan verder met BTHome.
[ Voor 8% gewijzigd door peterbier op 29-11-2025 21:17 ]
Dat was het. En nu kan ik inderdaad een BThome integratie toevoegen en ziet hij de sensor. Top! Dankje wel!
[ Voor 5% gewijzigd door Gwindorian op 29-11-2025 21:26 ]
Ik wil voor onze badkamer een Shelly Wall Display X2 of XL installeren waarmee ik dan verschillende elementen kan bedienen.
Hieronder vallen bijvoorbeeld:
• ledstrips met een Zibee 3.0 controller,
• spots in het plafond met Philips HUE lampen,
• een wifi receiver met plafondspeakers,
• een afzuiginstallatie van het merk en type Itho Daalderop CVD-S ECO,
• een vloerverwarmingsysteem van het merk Magnum met een vermogen van 1200 Watt (150W/m2)
• handdoekradiator van het merk Instamat type Maan met een vermogen van 750 Watt.
Ik heb al van alles uitgezocht via chatgpt en die komt met het volgende lijstje aan onderdelen:
Overzicht – WAT JE CONCREET MOET KOPEN
Apparaat Benodigd Aantal
Shelly Wall Display X2 Bedieningspaneel 1
Elektrische vloerverwarming (1200W) Shelly Plus 1PM / Pro 1PM 1
Handdoekradiator (750W) Shelly Plus 1PM / Pro 1PM 1
Itho CVD-S ECO ventilatie Shelly Plus 1 (of Plus 2PM / i4 bij 3-standen) 1–3 afhankelijk type
LED-strips Zigbee 3.0 Geen Shelly’s 0
Philips HUE Spots Geen Shelly’s 0
WiFi audio receiver Optioneel Shelly Plus 1 0–1
Kan ik met de artikels die chatgpt opnoemt alles bedienen?
Er wordt wel wat meer eigen inzet verwacht. Waar zitten je vraagtekens? Wat heb je zelf gevonden? etc Voor nu schop naar het Shelly topic.
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 01-12-2025 15:55 ]
Wat heb je zelf al gevonden en uitgezocht? Als de Shelly Wall Display, Shelly's en Zigbee kan aansturen moet het werken toch? Misschien even zelf informatie op doen wat een Shelly Wall kan aansturen en/of daar meer voor nodig is.Kan ik met de artikels die chatgpt opnoemt alles bedienen?
Verder zou ik double controleren of een Shelly Display wel verstandig is in een vochtige ruimte.
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 01-12-2025 15:55 . Reden: Mention ]
Volgende week komt er een Elektricien langs om wat installatie werk te doen. Ik wil hem graag duidelijk kunnen vertellen hoe dit zou moeten kunnen werken. Shelly aansluiten op de Beltransformator + 2x chime draden in de Shelly? Of anders voeden?
Situatie foto:
Groene pijpje omhoog is de huidige 12v richting voordeur, deze wordt vervangen voor UTP. Pijpje omlaag is voeding van de 'Chime' richting beltransformator.
Ik zou de gewenste werking uitleggen ipv het technische/elektrische gedeelte.Patox schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:14:
Ik krijg volgende week Ubiquiti Lite Doorbell binnen. Deze wordt met PoE gevoed en daardoor gaat hij de 'Chime' niet meer aan kunnen sturen. Ik heb geen HomeAssistant draaien. Ik had dit al een beetje opgegeven maar toen kwam ik op deze reddit pagina:
Volgende week komt er een Elektricien langs om wat installatie werk te doen. Ik wil hem graag duidelijk kunnen vertellen hoe dit zou moeten kunnen werken. Shelly aansluiten op de Beltransformator + 2x chime draden in de Shelly? Of anders voeden?
Situatie foto:
Groene pijpje omhoog is de huidige 12v richting voordeur, deze wordt vervangen voor UTP. Pijpje omlaag is voeding van de 'Chime' richting beltransformator.
[Afbeelding]
Dus: als ik de bel in druk, dan moet er zus en zo gebeuren met deze voorwaarden.
Mocht het dan niet werken, mag hij terugkomen op eigen kosten ipv dat hij precies gedaan heeft wat hij (misschien onjuist) verteld hebt.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Idee van @DaWizza is natuurlijk leuk, maar vind maar eens een elektricien die Shelly en Unifi expert is... Het aansluiten is het makkelijke deel. Fixed IP (doe via DHCP!), script en Unifi webhook is juist het gedoe.
Geen idee welke beltrafo u heeft.Patox schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:33:
Ja ik wil hem niet verwarren met het hele Fixed IP / Script verhaal. Ik wil gewoon dat hij de Shelly juist aansluit en dan kan ik zelf daarna lekker knutselen. Ik heb een Shelly 1 Gen 4 gekocht. De kabel die uit de beltransformator komt kan ik dan als voeding gebruiken en de twee kabeltjes uit de Chime dan ook naar de Shelly.
Dat is vaak 8~12 volt wisselspanning.
Dat gaat niet werken als voeding voor de Shelly.
Ok, ik dacht vanuit die Reddit thread te begrijpen dat dat kon, maar hoeft natuurlijk niet. Kan ook anders gevoed worden.peterbier schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:49:
[...]
Geen idee welke beltrafo u heeft.
Dat is vaak 8~12 volt wisselspanning.
Dat gaat niet werken als voeding voor de Shelly.
[Afbeelding]
Dit is mijn beltrafo
Die is 8 volt wisselspanning dat kan dus niet.Patox schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:18:
[...]
Ok, ik dacht vanuit die Reddit thread te begrijpen dat dat kon, maar hoeft natuurlijk niet. Kan ook anders gevoed worden.
Dit is mijn beltrafo [Afbeelding]
Ik gebruik zelf ook een Shelly 1 met add-on module om temperatuur van de CV ketels uit te lezen.
Deze Shelly voed ik met een 12 volt adapter.
Dat om de rede een veilige laagspanning.
/f/image/GoRZFPy5OoVllsMNEcGCN2un.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag: ik heb online niet kunnen vinden of ik hier een Shelly (1pm) in kan hangen in combinatie met de twee 'standaard' schakelaars (Busch-Jaeger, geen puls). Chatgpt zegt van wel, maar komt vervolgens met zo'n warrige uitleg dat ik daar niet helemaal op vertrouw. Bij schakelaar 1 is een blauwe draad beschikbaar (Neutral) dus dat zou de handigste plek zijn om de shelly te plaatsen.
Hoor graag jullie reactie!
Overigens klopt het schema op het plaatje volgens mij niet, zo is het geen wisselschakeling.
[ Voor 23% gewijzigd door JaVaWa op 01-12-2025 21:31 ]
@JaWa Ja, de schakelaar zijn heel random getekend maar ga uit van
Ik heb dezelfde beltrafo. Ik heb mijn deurbel zonder Shelly slim gemaakt dmv dit bordje (ontworpen door een medetweaker). Ik heb de vorige versie, die had zelf nog geen ESP aan boord en die heb ik d.m.v. een Wemos mini aan de wifi gehangen, en d.m.v. MQTT aan mijn Domoticz gelinkt. Alles in een lasdoos gestopt en in de meterkast opgehangen.Patox schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:18:
[...]
Ok, ik dacht vanuit die Reddit thread te begrijpen dat dat kon, maar hoeft natuurlijk niet. Kan ook anders gevoed worden.
Dit is mijn beltrafo [Afbeelding]
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Dat bordje werkt toch nog steeds met een normale drukknop voor een bel maar vervolgens kan je daar wat mee in je smart home omgeving?JanPedaal schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:00:
[...]
Ik heb dezelfde beltrafo. Ik heb mijn deurbel zonder Shelly slim gemaakt dmv dit bordje (ontworpen door een medetweaker). Ik heb de vorige versie, die had zelf nog geen ESP aan boord en die heb ik d.m.v. een Wemos mini aan de wifi gehangen, en d.m.v. MQTT aan mijn Domoticz gelinkt. Alles in een lasdoos gestopt en in de meterkast opgehangen.
@Patox heeft geen gewone deurbelknop meer maar een PoE camera deurebel, de Ubiquiti Lite Doorbell, en zoekt dus de omgekeerde weg. Dus niet dat een druk op een fysieke deurbel het smart home dat laat weten maar dat een druk op de camera via het smart home systeem de shelly gebruikt om de deurbel als het ware fysiek in de drukken.
Dat klopt, maar die fysieke drukknop heb je dus niet per sé nodig. Ik kan in mijn Domoticz-omgeving op een knop drukken en dan hoor je beneden de belVliegvlug schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:09:
[...]
Dat bordje werkt toch nog steeds met een normale drukknop voor een bel maar vervolgens kan je daar wat mee in je smart home omgeving?
@Patox heeft geen gewone deurbelknop meer maar een PoE camera deurebel, de Ubiquiti Lite Doorbell, en zoekt dus de omgekeerde weg. Dus niet dat een druk op een fysieke deurbel het smart home dat laat weten maar dat een druk op de camera via het smart home systeem de shelly gebruikt om de deurbel als het ware fysiek in de drukken.
Alleen de Telegram-melding op mijn telefoon is soms wat vertraagd maar in de koppeling tussen deurbel en Domoticz zelf is geen vertraging merkbaar.
Je bedoelt dan de hele fysieke drukknop op dat bordje weglaten en dan alleen de gong erop zetten en dan kan dat bordje zelf de gong activeren na een seintje vanuit het smart home systeem. Waarmee het dezelfde rol als de Shelly vervult?JanPedaal schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:20:
[...]
Dat klopt, maar die fysieke drukknop heb je dus niet per sé nodig. Ik kan in mijn Domoticz-omgeving op een knop drukken en dan hoor je beneden de belEn dat kan ook door scriptjes aangestuurd worden als je dat zou willen. Dit werkt dus ook twee kanten op.
Alleen de Telegram-melding op mijn telefoon is soms wat vertraagd maar in de koppeling tussen deurbel en Domoticz zelf is geen vertraging merkbaar.
Dan zou het inderdaad ook een alternatief zijn.
Maar zou ik zelf alsnog de Shelly kopen vanwege de kosten en het feit dat die meer verbindsmogelijkheden heeft.
Dat bedoel ik ja.Vliegvlug schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:41:
[...]
Je bedoelt dan de hele fysieke drukknop op dat bordje weglaten en dan alleen de gong erop zetten en dan kan dat bordje zelf de gong activeren na een seintje vanuit het smart home systeem. Waarmee het dezelfde rol als de Shelly vervult?
Dan zou het inderdaad ook een alternatief zijn.
En dat is natuurlijk ook dikke primaMaar zou ik zelf alsnog de Shelly kopen vanwege de kosten en het feit dat die meer verbindsmogelijkheden heeft.
Dat is inderdaad wel een voordeel jaJanPedaal schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:46:
[...]
En dat is natuurlijk ook dikke primaHet voordeel van het bordje is dat je gewoon je beltrafo gebruikt en verder geen bedrading hoeft te trekken of problemen hebt met verkeerde voltages.
Ze verbruiken nogal wat.
Eens gemeten op een Hager beltrafo (8v~) tegen de 7 watt zonder verbruiker er achter.
Daarom meerder trafo,s (met wikkelingen) vervangen door DIN-rail MeanWell voeding.
Deze zijn in verschillende spanning en stroomsterkte te verkrijgen.
Ook de 24 volt van de vloerverwarming verdeler vervangen.
Deze gaan zonder belasting naar 0 watt.
7 watt lijkt niet veel maar 7x24 (uur) is het wel een sluipverbruiker.
Deze zou je ook kunnen inzetten.
Link.
https://www.shelly.com/pr...WGg_0efhuagYaArAkEALw_wcB
:strip_exif()/f/image/xgS0g1TDNGlwvsVfJ0iMc548.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d0h5lyMLE9o1zguz6HmaPpWk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NtHMJV16lBr9ByF6BxoUVXOH.jpg?f=fotoalbum_large)
Grijs loopt rechtstreeks van de ene naar de andere schakelaar. De zwarte draad kan ik niet helemaal ontcijferen Bij het lichtpunt wordt een bruine met een zwarte draad verbonden. Die snap ik niet...als ik ze lostrek doet het licht het niet meer, dus ze hebben wel een functie bij deze schakeling. Iemand enig idee? En hoe is in deze schakeling een shelly te hangen?
Thanks!
Oh en geen enkele schakelaar bleek geschikt om een 1PM Mini erachter te plaatsen
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PAJLfyiKR95zqYLiXyRiEkoo.jpg?f=user_large)
Het is me gelukt om in HA alle entiteiten over te zetten naar de Ikea Inspelning pluggen, en de zigbee verbindingen zijn rock-solid. Het was een klusje, maar nu over tot de orde van de dag.
Wel twee gekke dingen geconstateerd:
- Die twee onderste 10A pluggen (die zonder ribbels) waren degenen die geen wifi hickups hadden.
- Van die twee is er nu één stuk, gaat niet meer aan. Heel raar en een beetje jammer. Die stond kennelijk al op omvallen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
L en N dan gewoon van extra draad in de bruine en blauwe lasklem.
Ik ga er vanuit dat dit België is, of niet? Want dan weet ik alleen even niet zeker of je daar wel groepen mag mengen in een lasdoos... Maar de draden uit de lasklem met het vraagteken gaat gewoon weer ergens heen? Niet naar de lamp toch?
Groepen mengen in een lasdoos.?Septillion schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:20:
@Nelis_ Gewoon de zwarte draad die nu naar de lamp gaat op SW. En de O(utput) naar de lamp waar nu de zwarte zit.
L en N dan gewoon van extra draad in de bruine en blauwe lasklem.
Ik ga er vanuit dat dit België is, of niet? Want dan weet ik alleen even niet zeker of je daar wel groepen mag mengen in een lasdoos... Maar de draden uit de lasklem met het vraagteken gaat gewoon weer ergens heen? Niet naar de lamp toch?
Dat mag nooit of bedoel je wat anders.
De lamp zit toch aan het kroonsteentje.
@Nelis_
Het is misschien beter dit door een electricien te laten doen.
[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 02-12-2025 21:46 ]
En ja, de lamp wel, maar L en N zal je moeten aftappen ergens. Inderdaad niet 100% duidelijk wat die andere lasdoppen zijn en waar de schakeldraad van beide schakelaars nu samen komt.
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 02-12-2025 21:57 ]
Ik ga er van uit dat het gewoon een groep is. Dit is makkelijk getest wel offtopic maar wel heel belangrijk.Septillion schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:56:
@peterbier Niet elk land is daar zo strikt in als Nederland. En ook daar mag het onder strikte voorwaarden.
En ja, de lamp wel, maar L en N zal je moeten aftappen ergens. Inderdaad niet 100% duidelijk wat die andere lasdoppen zijn en waar de schakeldraad van beide schakelaars nu samen komt.
De installatie moet gewoon aan de nen norm voldoen.
Daarom mijn advies om het door een electricien te laten doen.
Aan electrische installaties zitten kunnen hele onveilige situaties ontstaan.
Da's niet zo raar, NEN staat voor NEderlandse Norm...Septillion schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:11:
@peterbier Ik België hebben ze niets met de NEN, dat is het ding
In België hebben ze wel iets vergelijkbaars, de AREI.
Het rondje.
Zwarte draad op SW (schakelingang) van de Shelly.
De lamp op de uitgang van de Shelly.
Voor de netheid de draden van de lamp wisselen in het kroontje op juiste kleur. (Blauw op blauw)
En wat dat snoer daar doet.? (Slecht te zien)
Sowieso lasklemmen vervangen voor Wago,s zodat flexibel als vaste kern draad gebruikt kan worden.
@peterbier Yep, precies wat ik zeg. Ik neem alleen slag om de arm als het om België gaat qua rare constructies
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 02-12-2025 22:28 ]
Nochtans is er bij België bij mijn weten veel meer controle op huishoudelijke installaties dan Nederland. Bij verkoop van je huis moet bv elektriciteit gekeurd worden. Bij afkeuring kan je wel je huis verkopen maar moet de nieuwe eigenaar binnen twee (?) jaar een nieuwe keuring doen.Septillion schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:28:
@JaVaWa Joh! Hoef je mij dus niet te vertellen
@peterbier Yep, precies wat ik zeg. Ik neem alleen slag om de arm als het om België gaat qua rare constructies
Ook bij zonnepanelen, thuisbatterijen, etc. is er een keuring nodig. Daarbij moet je slagen of je mag ze gewoon niet aansluiten.
en moest binnen de twee jaar laten keuren.
Zo'n rommeltje zoals die afbeelding bestaat hier niet hoor.
Als ik dat zie ga ik lopen.
Een centraaldoos in het plafond waar alles bijeen komt heb ik nog niet gezien.
Alles vertrekt uit de zekeringkast .
Bv voor de living naar stopcontact 1 en voor de rest parallel doorlussen .
Voor de keuken heb ik 5 groepen.
Iedere groep afzonderlijk naar de zekeringkast.
Niks in stervorm naar een centraal punt.
Of je moet de zekeringkast het centraalpunt noemen.
[ Voor 12% gewijzigd door eesiediesie op 03-12-2025 14:47 ]
Je nu al zorgen maken lijkt me wat voorbarig, maar electronica heeft niet het eeuwige leven en het kan dus zijn dat je Shelly er op gegeven moment mee ophoudt. Kijk ik even naar mijn situatie, ik heb inmiddels 25 Shellies in mijn huis zitten, waarvan de meeste zo'n 5 jaar oud zijn, daarvan heb ik er nu 2 moeten vervangen. (Beide dimmers). Vind ik dat zorgelijk; niet echt gezien de prijs van ongeveer 9 tot 13 euro. Vind ik dat jammer en onhandig; ja, dat wel.DjoeC schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:10:
Hmm, als ik de laatste serie messages hier lees vraag ik me af: Hoe betrouwbaar is het Shelly spul? Ik heb hier een Pro 3EM staan die volgende week de meterkast ingaat, moet ik me nu al zorgen maken dat ie over een paar jaar vervangen moet worden?
[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 03-12-2025 16:15 ]
Hmm... dat valt dan mee.... Sinds 2016 hier: Aquara's, 1 uit 20 defect, DS18B20 China kloon 50 stuks, 0 defect, ESP's uit 2016: 0 defect, raspberry's 0 uit 8 defect. Dus ja, het zal wel een keer kapot gaan al vermoed ik dat dat meestal samenhangt met over/onderspanning/storing op de voeding.rens-br schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:12:
[...]
Je nu al zorgen maken lijkt me wat voorbarig, maar electronica heeft niet het eeuwige leven en het kan dus zijn dat je Shelly er op gegeven moment mee ophoudt. Kijk ik even naar mijn situatie, ik heb inmiddels 35 Shellies in mijn huis zitten, waarvan de meeste zo'n 5 jaar oud zijn, daarvan heb ik er nu 2 moeten vervangen. (Dimmers)
Veel van die apparaten die je opnoemt hangen niet aan de 230V, toch? Dat scheelt wel veel. Wat er bij de meeste Shelly's lijkt te gebeuren is dat de condensator kapot gaat. Iets wat helaas vaker gebeurd.DjoeC schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:19:
Dus ja, het zal wel een keer kapot gaan al vermoed ik dat dat meestal samenhangt met over/onderspanning/storing op de voeding.
Het gros hangt aan adapters (5.2V, 3A Samsung logo van ome Ali). En die doen t allemaal nog en zijn nog niet uitgefikt.rens-br schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:21:
[...]
Veel van die apparaten die je opnoemt hangen niet aan de 230V, toch? Dat scheelt wel veel. Wat er bij de meeste Shelly's lijkt te gebeuren is dat de condensator kapot gaat. Iets wat helaas vaker gebeurd.
Ja. Uiteindelijk hangen ze via een adapter wel aan de 230V, maar die adapter geeft met 15,6W ook weinig te doen. Zo'n shelly kan vrij hoge vermogens voor zijn kiezen krijgen en / of schakelen veel.DjoeC schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:29:
[...]
Het gros hangt aan adapters (5.2V, 3A Samsung logo van ome Ali). En die doen t allemaal nog en zijn nog niet uitgefikt.
Zou het kunnen zijn dat er in de cloud ergens wat misgaat dan? Ik heb verschillende ntp servers geprobeerd, maar het probleem is er nog steedsJaVaWa schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:17:
[...]
Als het uitzetten van de wifi toegang de oplossing is, dan wordt het niet veroorzaakt door een instelling van de Shelly zelf. Waarschijnlijk is er een extern apparaat/programma die dat commando naar de Shelly stuurt.
:strip_exif()/f/image/rnXRZSenbmkgARVeWeVPYwXU.jpg?f=fotoalbum_large)