Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
Via een scene laat ik dan ergens anders iets schakelen.
Nadeel is wel, als je ondertussen ook ergens anders schakelt, de schakelaar 2x bediend moet worden.
bovenkant drukken is uit (schakelaar uit-stand)
onderkant drukken is aan (schakelaar aan-stand)
@Clumsy Smurf Even niet meer met Shelly zelf gespeeld, maar dan moet je het anders instellen volgens mij. Een toggle op elke change ipv direct op de state.
Dit omdat je bij change status, dan alsnog moet gaan zeggen of de andere lamp aan of uit moet gaan.
Het zou misschien wel kunnen als je de state van een uitgang meeneemt in de scene, echter hangen er bij mij meerdere lampen aan.
Ja, dat kan met een mini.mrfatmen schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:00:
Misschien een stomme vraag.
Ik heb voor een schakelaar alleen een input nodig hij hoort niks direct te schakelen maar er moet een lamp ergens anders geschakeld worden deze heeft ook een Shelly gekoppeld.
Nu heb ik hier eerder een i4 voor gebruikt maar zou dit ook met een mini kunnen 1 input is voldoende?
Hij hoeft dus niks zelf te schakelen maar alleen het schakel signaal te melden.
Beste om bij 'settings -> enable input' uit te schakelen, dan schakelt het relais zelf niet (geen klik zegmaar)
Bij 'actions' kan je, in het 3de venster, 'When->input on' kiezen. In 4de venster, voer je dan de action uit naar de andere andere mini.
Eigenlijk wil je dus een wissel-wissel schakeling maken. (hotelschakeling ook wel genoemd).Clumsy Smurf schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:10:
@Septillion Ja maar met de zelfde schakelaar moet de verlichting aan en uit geschakeld worden en volgens mij kan dat dan niet in 1 scene en bij elke wijziging.
Dit omdat je bij change status, dan alsnog moet gaan zeggen of de andere lamp aan of uit moet gaan.
Het zou misschien wel kunnen als je de state van een uitgang meeneemt in de scene, echter hangen er bij mij meerdere lampen aan.
Ik heb dit met een lamp in de hal beneden.
Deze werdt geschakeld door een wandschakelaar. Hier een mini tussen gezet.
Bij 'settings->input/output settings' naar edge.
Op de overloop boven heb ik een i4.
Bij actions, bij 'edit action -> input on' vervolgens bij 'actions' -> 'add action from another device' daar de Shelly mini van de hal opzoeken en 'toggle output' selecteren.
Hierdoor wordt door beide schakelaars de output omgekeerd.
Een beetje een oude quote, maar ik heb dus een garagedeur, en een shelly uni gekocht, maar weet ff niet waar ik moet beginnen.jack zomer schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:20:
[...]
ik gebruik daar een uni voor.
vanuit mij motor komt 24 volt. en dat vind de uni heerlijk.
vorige week ook een 2 de poort aanstuurbaar gemaakt met een uni
in mij geval gebruik ik maar 1 van de 2 uitgangen. (poort gaat zelf weer dicht)
Maar zou het ook via de 2de uitgang kunnen aansturen. (drukken voor open, drukken voor dicht)
Waar moet welk kabeltje aan, zou iemand een schetsje voor me kunnen maken?
Hier de hardware:

En dit is de fabricant volgens mij, maar ik kan nog niet echt een duidelijke handleiding vinden.
https://rda.eu/nl/product...r-handzenders-en-drukknop
Edit, ik ben een stukje verder en kom dit tegen:
https://www.hiland.cc/pro...d-download?download_id=43
Op pagina 7 zie ik dit:

Dan zou ik denken:
PB <-> OUT1-1
GND <-> OUT1-2
+24V <-> VAC1
GND <-> VAC2
Ben ik zo op de goede weg
[ Voor 59% gewijzigd door Septillion op 17-06-2025 22:52 . Reden: Link cleanup ]
Kan iemand aangeven of ik op de goede weg ben
@rens-br / @jack zomer
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 18-06-2025 16:58 ]
[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 18-06-2025 19:31 ]
Ja kan in je Shelly instellen dat het na 0.5 seconden stopt met de puls.Grolsch schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:30:
En inderdaad, werkt perfect
Als je dat niet doet blijft je schakelaar in de Shelly app blauw, en moet je eerst nog een keer klikken om dan te kunnen sluiten.
En ik had nog niet de tijd gevonden om de pinout te zoeken, maar blij dat het werkt
[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 18-06-2025 20:16 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Tnx, ik had hem op 1 seconds ingesteld, dat werkt ook.jack zomer schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:16:
[...]
Ja kan in je Shelly instellen dat het na 0.5 seconden stopt met de puls.
Als je dat niet doet blijft je schakelaar in de Shelly app blauw, en moet je eerst nog een keer klikken om dan te kunnen sluiten.
En ik had nog niet de tijd gevonden om de pinout te zoeken, maar blij dat het werkt
Heb dat hier inderdaad ook gedaan met een Shelly 1 Plus, maar had nog geen tijd gevonden om naar jouw case te kijken. Fijn dat het inmiddels gelukt is! 👍Grolsch schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:56:
Subtiele kick
Kan iemand aangeven of ik op de goede weg benIk neem toch aan dat er hier meer Tweakers zijn die deuren / poorten geautomatiseerd hebben met een Shelly
@rens-br / @jack zomer
Ik heb 2 rolluiken aangesloten zitten op een RK2 relaisbox van Somfy welke ik kan bedienen met 1 jalozieschakelaar. Nu zou ik ook een Shelly PM2 willen toevoegen, maar heb nu geen idee hoe ik dit moet aansluiten op de relais box.
:strip_exif()/f/image/bO2YtRYI156ju9NbofA6XLiH.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Ik had de gewone Pro nou eenmaal nog, en meer meten is meer weten. Daarom heb ik daar kleinere klemmen voor geregeld met dank aan @Taro. Ik moet die nog wel calibreren en onder de hoofdschakelaar plaatsen. Die bungelen nog links.
Waarschuwing: doe zo'n verbouwing alleen als je goed genoeg weet waar je mee bezig bent. Doe het samen met een vriend als je niet helemaal zeker bent, twee zien meer dan een. Ik heb eerst heel veel gevraagd in het grote meterkasten topic. Ik ben pas gaan verbouwen nadat ik antwoorden had én deze echt snapte.
:strip_exif()/f/image/NLexNJmLTP1u2YHHT9KpmZYo.jpg?f=fotoalbum_large)
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Dat kroonsteentje/suikertjeMilmoor schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:39:
Ik ben pas gaan verbouwen nadat ik antwoorden had én deze echt snapte.
[Afbeelding]

Dat aftakblokje is omdat alamat ernaast erg gehecht is aan de blauwe draad. Die wil ook met gedoseerd geweld niet los. Die ga ik nog een keer vervangen door een ABB versie, dan kan dat blokje ook weg. Het mag zo, is veilig, maar ook knap lelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 23-06-2025 16:27 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Zie dat deze ook range extender functionaliteit heeft. Maar begrijp ik ook goed dat dit niet automatisch werkt? Dus niet zoals de mesh functionaliteit van bijv z-wave?
Lijkt op een standaard range extender. Geen Shelly proprietary.
Ze extenden volgens mij gewoon je wifi netwerk. Als je dus als goede wifi dekking hebt, gaat dit alleen maar voor extra ruis zorgen.MikeyMan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:07:
Gisteren een drietal gen3 outdoor plugs binnen gekregen.
Zie dat deze ook range extender functionaliteit heeft. Maar begrijp ik ook goed dat dit niet automatisch werkt? Dus niet zoals de mesh functionaliteit van bijv z-wave?
Lijkt op een standaard range extender. Geen Shelly proprietary.
Ah dan gaat het weer uit.rens-br schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:10:
[...]
Ze extenden volgens mij gewoon je wifi netwerk. Als je dus als goede wifi dekking hebt, gaat dit alleen maar voor extra ruis zorgen.
Bereik van die dingen blijft matig als ik eerlijk ben.
Op een shelly met goede ontvangst en range extender functionaliteit een ssid met paswoord aanmaken.
Daarop kan je andere shelly's connecten die slechte verbinding hebben met modem router.(bv -75 of -80 dbm)
:strip_exif()/f/image/nWDZ0kWAuAbTcwC8ILKbZZoZ.png?f=user_large)
Werkt zeer goed bij mij.
[ Voor 7% gewijzigd door eesiediesie op 25-06-2025 13:00 ]
Wat ik wil zeggen : het verbonden device "kamerlicht" uit mijn screenshot bv ,daar de accespoint van aanzetten en de range extender en daarop een ssid en paswoord aanmaken om een shelly nog verder weg (of achter een muur ,plafond) te laten verbinden.
[ Voor 250% gewijzigd door eesiediesie op 25-06-2025 17:59 ]
Dus ben ik het gaan onderzoeken met mijn multimeter, en ik ontdekte dat als ik tussen de SW- en de neutrale aansluiting meet, ik netspanning krijg (230V), wat niet klopt. Dus heb ik mijn impuls schakelaar losgekoppeld van de shelly om te kijken of die deze spanning veroorzaakte, en toen mete ik ongeveer 15–20V, wat ‘acceptabel’ is. Maar toen ik vervolgens mijn multimeter op de (losgekoppelde!!) SW-aansluiting van de Shelly en de nul zette, meet ik ongeveer 210V!
Is dit normaal? Ik overweeg om een pull-down weerstand tussen de SW- en de neutrale aansluiting te plaatsen er van uit gaande dat dit ‘phantom voltage’ is maar ik ga hier niet mee experimenteren zonder te weten of dit gedrag normaal is.
Heeft iemand een idee?
Maar dit kan wel eens issues met modules geven. Ik heb ook wel modules gehad die denken dat de knop ingedrukt was door inkoppeling. Bij Shelly nog niet vaak gehoord. Maar die pulsdrukker zit er dus niet echt direct naast zeker?
De Shelly zit in dit geval onder de impuls schakelaar en naast een stopcontact, ik heb meerdere shellies in huis die in ongeveer dezelfde situatie zitten maar geen van deze vertonen problemen. Meten heb ik bij de rest daarom nog niet gedaan.Septillion schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:37:
@joon Als je met een standaard multimeter meet is dat vrij normaal. Door capacitieve koppeling komt er spanning te staan op zwevende draden. Bij belasting zakt dit dan weg. Dus of meten met een duspole of er zelf een lasting (lampje ofzo) overheen zetten tijdens het meten en het zal heel stuk lager zijn.
Maar dit kan wel eens issues met modules geven. Ik heb ook wel modules gehad die denken dat de knop ingedrukt was door inkoppeling. Bij Shelly nog niet vaak gehoord. Maar die pulsdrukker zit er dus niet echt direct naast zeker?
Zie op dit moment ook niet echt hoe het anders kan behalve de shelly in de centraaldoos te zetten, verwacht alleen dat de situatie daar niet veel beter zal zijn.
Maar zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat de pulsdrukker niet goed is
Dank voor je reactie!Septillion schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:17:
@joon Shelly zit direct bij de pulsdrukker? Dan is de kans op inkoppeling wel wat kleiner (/ minder krachtig) maar niet uitgesloten.
Maar zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat de pulsdrukker niet goed is
De pulsdrukker is in deze metingen niet aangesloten op de Shelly.
Voor de volledigheid heb ik ook de pulsdrukker zelf getest:
- Op de draad van de pulsdrukker (losgekoppeld van alles) meet ik ~20V als de knop niet is ingedrukt.
- Zodra ik de knop indruk, komt daar gewoon 230V op te staan zoals verwacht.
Wat ik echter vreemd vind:
Met de SW-klem van de Shelly volledig los (geen schakelaar aangesloten), meet ik ~210V tussen SW en N.
Dat lijkt dus niet vanuit de pulsdrukker te komen, maar vanuit de Shelly of de omgeving zelf.
Ik overweeg een pull-down weerstand tussen SW en N, maar wil eerst zeker weten of dit gedrag normaal is bij de Shelly 1 Mini Gen3.
En weet niet hoe het bij de Shelly zit, maar het is vrij gebruikelijk dat dit soort modules de L als referentie gebruiken intern. Dan is het dus niet gek dat je 230V meet op de SW.
De pull weerstand verlagen kan wel, maar dan zal dat niet naar N of L moeten.
Keep it calm...en lek mig de zuk
Eén zwembadpomp met één shelly achter twee stopcontacten? Misschien moet je eerst zelf even een visueel schema tekenen hoe je dat in gedachten hebt (zonder de Shelly).kromme schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:00:
Ik wil een shelly 2.5 achter 2 stopcontacten zetten om de zwembadpomp te schakelen. Heeft iemand een visueel schema hoe ik dat aan sluit. Ik kom op internet zoveel verschilende aansluit mogelijkheden tegen.
Normaliter sluit je één pomp op één stopcontact aan...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik denk dat hij bedoeld achter een dubbele wcd. Dus dat hij met de Shelly beide afzonderlijk kan schakelen.Andrehj schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:44:
[...]
Eén zwembadpomp met één shelly achter twee stopcontacten? Misschien moet je eerst zelf even een visueel schema tekenen hoe je dat in gedachten hebt (zonder de Shelly).
Normaliter sluit je één pomp op één stopcontact aan...
Of de Shelly achter de eerste WCD, waarbij de Shelly de 2e schakelt?Nicap schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:47:
Ik denk dat hij bedoeld achter een dubbele wcd. Dus dat hij met de Shelly beide afzonderlijk kan schakelen.
Of een 2e WCD voor een schakelsignaal gebruiken

Zoveel mogelijkheden....
Vandaar de vraag om een getekend schema.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat ja 😉Nicap schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:47:
[...]
Ik denk dat hij bedoeld achter een dubbele wcd. Dus dat hij met de Shelly beide afzonderlijk kan schakelen.
Keep it calm...en lek mig de zuk
Ik denk zelf dat de firmware geupdate moet worden, maar hoe kan ik dat doen als de dimmer nog niet gekoppeld is? Ik meen dat wel eens gedaan te hebben met een zipfile, maar ik krijg dat niet gevonden.
edit: het is gelukt, maar ik krijg m niet gekoppeld. Al zeker 15x geprobeerd, via web UI en via APP. Deze kan weg
Overigens, ik moet er waarschijnlijk 2 vervangen; beide zijn Shelly dimmers, de ene is sinds 2 dagen offline, de andere sinds een week. Ik haal de laatste nu ook uit de contactdoos en die maakt net als de eerste een suizend geluid.
Wat een toeval??
[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 07-07-2025 20:47 ]
Dat zijn dus 3 dimmers binnen twee weken die kapot zijn
Deze is duidelijk doorgefikt
/f/image/qdcniv2IonzRd0qK1Deri51E.png?f=fotoalbum_large)
En nu zie ik op een van die twee "dimmer 1"-s dat daar ook een hele lichte bruine verkleuring op zit
/f/image/SKzk7ai5vx0R9ChgsSoR9GEI.png?f=fotoalbum_large)
Die laatste functioneert nog wel, maar hij suist behoorlijk en wil niet meer aan de wifi gekoppeld worden.
/f/image/3Lsn9KZoZ9boftDc6NPVPAJS.png?f=fotoalbum_large)
Weet je zeker dat er nergens nog een trafo (of een andere inductieve last) tussen zit? De Shelly kan dat namelijk niet tegen als je die probeert dimmen.Stefke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:15:
Update: ik had al twee weken een knop in de muur zitten die niet meer deed wat ie moest doen, maar ik ging er vanuit dat dat een software-issue i.c.m. de Homey was. Blijkt dat die dimmer óók al overleden is, dit keer een dimmer 2.
Dat zijn dus 3 dimmers binnen twee weken die kapot zijnik heb er nog een stuk of 20-25...
Deze is duidelijk doorgefikt
[Afbeelding]
En nu zie ik op een van die twee "dimmer 1"-s dat daar ook een hele lichte bruine verkleuring op zit
[Afbeelding]
Die laatste functioneert nog wel, maar hij suist behoorlijk en wil niet meer aan de wifi gekoppeld worden.
[Afbeelding]
Dit is mijn ook ooit overeenkomen, schadebeeld zag er vergelijkbaar uit. Ik heb er toen maar een normale Shelly tussen gezet, maar kwam jaren erna tijdens een verbouwing nog een 2de trafo tegen van de vorige bewoner....
edit: @Septillion zal vanavond een betere foto proberen te maken.
[ Voor 56% gewijzigd door Stefke op 09-07-2025 07:04 ]
@Septillion
Shelly Dimmer 2
:strip_exif()/f/image/ZNHn3WGAUK1bbylaWz94XQ8R.png?f=user_large)
Shelly Dimmer (1)
:strip_exif()/f/image/1OR8jb7R0YnR4ONHPdfLuPhM.png?f=user_large)
Bij verkleuring zou ik zeggen dat ze hem te zwaar belasten.
Zonder verkleuring zou ik ook denken aan gekke dingen op het net en te weinig filtering.
Maar volgens mij gaan die Shelly Dimmers helaas bij bosjes als ik dat zo hier lees.
De enige relevante entity die je krijgt is een switch voor de relay, dus geen een voor de input (die je wel hebt via de shelly-integratie en mqtt). Voor mij niet heel bruikbaar, omdat ik voornamelijk de input-state gebruik om een wat slimme lampen te schakelen.
Iemand die een Gen4 heeft, die weet of de Matter-implementatie daar anders is?
Ik had gekeken naar onze Homewizard P1, maar ik zag geen voltages boven 250v afgelopen week rond dat tijdstip, als dat is wat je bedoelt.
[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 11-07-2025 11:39 ]
Mijn wasmachine heeft een aarding, de Shelly wifi plug niet. Kan ik de wasmachine gebruiken voor deze plug als die minder als 2500 Watt verbruikt
Bij mij heeft de Shelly Plug S (SHPLG-S) gewoon randaarde. En voor zover ik weet had de eerste Shelly Plug dat ook gewoon.hurricurry schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:58:
Vraagje voor Shelly wifi plug s:
Mijn wasmachine heeft een aarding, de Shelly wifi plug niet. Kan ik de wasmachine gebruiken voor deze plug als die minder als 2500 Watt verbruikt
Tenzij, zoals @rens-br terecht opmerkt, het om België en pinaarde gaat. Aangezien een wasmachine bijna altijd metaal aan de buitenkant heeft dat je aan kunt raken, is het advies om deze altijd aan te sluiten op een geaard stopcontact i.v.m. de veiligheid.
[ Voor 23% gewijzigd door Cadezo op 12-07-2025 00:13 ]
Misschien is @hurricurry Vlaams en gaat het om pinaarde?Cadezo schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:16:
[...]
Bij mij heeft de Shelly Plug S (SHPLG-S) gewoon randaarde. En voor zover ik weet had de eerste Shelly Plug dat ook gewoon.
Ook vlaams hiero.
En de plug S heeft zelf penaarde(aan de stekkerzijde).
Geschikt voor belgie.
[ Voor 33% gewijzigd door eesiediesie op 12-07-2025 07:20 ]
We hebben wat behoefte aan meer duidelijkheid over wat jij als "aarde" ziet? Randaarde zie je zitten op de vele plaatjes, en penaarde staat o.a. hier beschreven. Wel aardpen ingang (stopcontact), maar uitgang enkel randaarde ik neem aan dat je het over penaarde hebt?hurricurry schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:58:
Vraagje voor Shelly wifi plug s:
Nee ik zou een machine, waar vocht een onderdeel is van het proces, niet zonder aarde aansluiten.
[ Voor 59% gewijzigd door stormfly op 12-07-2025 07:05 ]
Ik kan dit in mijn eigen woning aanpassen in mijn Unifi dashboard (is dan uiteraard alleen in dit dashboard), maar heb ook Shelly's bij een kennis en daar heb ik niet het beheer, maar wel inzicht in het netwerk.
bij netwerk kan je een naam instellen die hij dan ook laat zienClumsy Smurf schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:27:
Iemand die weet of je de netwerknaam van de Shelly ook kunt aanpassen in de Shelly zelf?
Ik kan dit in mijn eigen woning aanpassen in mijn Unifi dashboard (is dan uiteraard alleen in dit dashboard), maar heb ook Shelly's bij een kennis en daar heb ik niet het beheer, maar wel inzicht in het netwerk.
vonkkie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:45:
[...]
bij netwerk kan je een naam instellen die hij dan ook laat zien
:strip_exif()/f/image/XySJJrCD2UGGTpANHTAuIG4i.png?f=user_large)
Screenshot links is van Shelly, screenshot rechts is in Unifi.
Misschien dat ik het dan verkeerd doe, maar bij mij blijft het oorspronkelijke doorgegeven worden.
Beb de naam in Shelly aangepast voor dat er over is gegaan naar dit nieuwe netwerk van Unifi,
dus kan het niet zo zijn dat Unifi de oude naam blijft weergeven, door zijn eigen eerdere geheugen.
@vonkkie Weet je misschien waar mijn fout zit?
[ Voor 4% gewijzigd door Clumsy Smurf op 14-07-2025 19:39 ]
"Wel aardpen ingang (stopcontact), maar uitgang enkel randaarde"stormfly schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:01:
[...]
We hebben wat behoefte aan meer duidelijkheid over wat jij als "aarde" ziet? Randaarde zie je zitten op de vele plaatjes, en penaarde staat o.a. hier beschreven. Wel aardpen ingang (stopcontact), maar uitgang enkel randaarde ik neem aan dat je het over penaarde hebt?
Wat bedoelt Home2Link überhaupt met die tekst
Een aarde heeft toch geen in- of uitgang?
Of bedoelen ze dat een aardpen fysiek past maar geen elektrisch contact maakt, lijkt me sterk dat zoiets verkocht mag worden.
En de Shelly.com website geeft voor de Shelly Plug S Gen3 gewoon aan dat een "CEE 7/5 (Type E)" socket compatibel is, en dat is het Franse stopcontact met aardpen.
Ah, snap nu wat ze bedoelen, als je een Franse stekker hebt die geen randaarde heeft maar enkel een penaarde aansluiting:

En die in de Shelly plug steekt dan heeft het aangesloten apparaat geen aarding omdat de Shelly geen penaarde heeft.
Lijkt me niet meer dan logisch maar blijkbaar willen ze het extra duidelijk maken omdat de plaatjes op hun website het niet goed laten zien.
Hadden ze beter ook dit plaatje van de Shelly website kunnen toevoegen ipv die sfeer plaatjes die weinig toevoegen:

Eens!Nee ik zou een machine, waar vocht een onderdeel is van het proces, niet zonder aarde aansluiten.
[ Voor 24% gewijzigd door Vliegvlug op 14-07-2025 23:16 ]
Zou hetzelfde moeten zijn?
Mischien shelly app(of de webversie) : uw device - instellingen -devicename - sync device name.
:strip_exif()/f/image/EV4l5WCQVnls0GgZpxYt4IXQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door eesiediesie op 15-07-2025 07:31 ]
Dat is vanwege het waarom van die waarschuwende tekst van Home2Link op hun productpagina voor de Shelly Plug S Gen3. Dat is enkel een probleem als je een franse stekker, zonder randaarde dus, in die Shelly plug wil gebruiken.eesiediesie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:56:
Snap niet waarom die franse stekker.
Staat verder los van de originele vraag van @hurricurry. (Edit: hoewel het wel een verklaring zou kunnen zijn van wat hij mogelijk bedoelt
Dan is het inderdaad geen enkel probleem en ik heb hier thuis enkel dergelijke geaarde stekkers, met dus zowel pen- als randaarde ondersteuning.Het ging over een belgische wasmachine.
Mijn stekker is verbonden met de shelly via randaarde en de shelly met het stopcontact via penaarde.
[Afbeelding]
Ben die franse stekker met enkel penaarde nog nooit tegengekomen.
Maar @hurricurry heeft zijn vraag zo onduidelijk verwoord dat niemand weet wat hij eigenlijk bedoelt.
Ik heb hier ook een frans/belgisch stopcontact voor de wasmachine, speciaal aangelegd om er voor te zorgen dat de aangesloten stekkerdoos met de Shelly’s erin juist gevoed wordt qua L en N.
Dit omdat 2x een Shelly Plug (voor wasmachine én wasdroger) simpelweg niet past in een dubbel halfopbouw stopcontact en ik heb overal gezocht dus daarom het zo maar opgelost:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2BBSZ36IiDMD6YHkRwHrko9g.jpg?f=user_large)
Links de oude situatie (een dubbele wcd met randaarde), recht de nieuwe (een enkele wcd met penaarde).
De stekker van de stekkerdoos moet uiteraard nog ingeplugd worden maar anders kan je niet zien dat het een penaarde stopcontact is
[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 15-07-2025 09:10 ]
Waarom? Maakt echt geen klap uit hoor hoe je L en N hebt zitten.Vliegvlug schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:53:
[...]
Ik heb hier ook een frans/belgisch stopcontact voor de wasmachine, speciaal aangelegd om er voor te zorgen dat de aangesloten stekkerdoos met de Shelly’s erin juist gevoed wordt qua L en N.
Je denkt toch niet dat ik dat stopcontact helemaal heb vervangen om er enkel een stekkerdoos met twee Shelly plugs op aan te sluiten.stefxx schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:49:
[...]
Waarom? Maakt echt geen klap uit hoor hoe je L en N hebt zitten.
In die stekkerdoos zit 2x een Shelly PM Mini Gen3 ingebouwd
En daarvoor is het wel van belang op welke aansluiting de L en de N zit.
Vandaar daar ik een frans stopcontact heb geplaatst dat hoef ik niet uit te zoeken hoe de stekker weer teruggeplaatst moet worden als die er een keer uit moet want dan kan het maar op één manier!
Dus die L en N staan voor de lol op die contacten?Septillion schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:08:
@Vliegvlug Het maakt de Shelly geen fluit uit als je L en N omdraait. Heeft natuurkundig geen enkele mogelijkheid dat op te merken
En deze versimpeling van de interne bedrading laat ook een duidelijk verschil zien:
:strip_exif()/f/image/wNh3iLkHAyAbHZPwZ0kWPUao.png?f=user_large)
Maar sluit het vooral andersom aan, ik houd me wel aan de instructies van de fabrikant in dit geval.
Maar ze hadden ze ook A en B kunnen noemen. De module heeft 0 weet welke de N en welke de L is. Bij omdraaien meet hij nog steeds de spanning tussen L en N en de stroom door de verbruiker, alleen zijn beide dan gespiegeld om de y-as. Of een 1/2 periode verschoven, net hoe je wilt kijken. De Shelly heeft er in ieder geval geen weet van want die heeft geen andere referentie.
Is puur voortgevloeid uit standaard markeringen op schakelmateriaal waar op een schakelaar ook de L aangegeven staat bijvoorbeeld. Of dat de draden aan je schemerlamp ook bruin en blauw zijn ook al kan je de stekker omdraaien.
[ Voor 28% gewijzigd door Septillion op 15-07-2025 23:40 ]
Geldt dit trouwens voor alle Shelly devices, zoals dimmers, shutters en switches of enkel voor hun energie meters?
Sterker nog, bijna geen enkel apparaat maakt het wat uit. Alleen als deze echt wat met de aarde / PE doen maakt het uit.
[ Voor 77% gewijzigd door Septillion op 16-07-2025 07:05 ]
Hoe bedoel je dat?Septillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:48:
@Vliegvlug Yep
Sterker nog, bijna geen enkel apparaat maakt het wat uit. Alleen als deze echt wat met de aarde / PE doen maakt het uit.
Dat als een apparaat een aarde aansluiting heeft dat je moet oppassen met waar je L en N op aansluit, maar alleen als er echt wat met de aarde gedaan wordt, dat je het dan niet moet omwisselen?
Maar hoe bepaal je dat een apparaat “echt” iets met de aarde doet?
En zelfs bij het omdraaien van L en N bij een touch dimmer is het effect alleen dat de touch niet werkt. Vandaar dat je dus wel eens leest om daar de stekker van om te draaien. Eigenlijk enige apparaat waar het een slecht idee is om het om te draaien is de overspanningsbeveiliging die werkelijk een lage spanning tussen N en PE verwacht en zal dit in de handleiding staan. Alle huis tuin en keuken apparaten incl alle smart modules boeit het niet.
Ik zou graag een Shelly 1 Mini Gen4 (blauwe) aansluiten aan een enkelpolig schakelaar maar ik heb geen idee hoe ik het zou moeten doen met die zwart (1) en grijs (1'), iemand een idee?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4gaYiOP5MhCsdOuzukZVONW.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aNOhBESySPtlC7nWpTDUgDTa.jpg?f=user_large)
Gezien je drie kabels hebt is dit geen eenpolige schakelaar, maar het lijkt eerder een dubbele schakelaar te zijn van een ventilator o.i.d, die zo te zien twee standen heeft, klopt dat?KelvinMorel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:55:
Dag allen,
Ik zou graag een Shelly 1 Mini Gen4 (blauwe) aansluiten aan een enkelpolig schakelaar maar ik heb geen idee hoe ik het zou moeten doen met die zwart (1) en grijs (1'), iemand een idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ja ik vind het ook raar maar het is dergelijk een light schakelaar, in de garage zijn er 2 schakelaars voor 1 TL-lamp, in beide schakelaars hetzelfde bekabeling.
Hoe zag het er origineel uit? En als er inderdaad lampen op aangesloten zitten is het even de vraag waar grijs en zwart naar toe lopen, even er vanuit gaande dat bruin en blauw op de achtergrond gewoon L en N zijn.KelvinMorel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:04:
Hei bedankt voor je reactie,
ja ik vind het ook raar maar het is dergelijk een light schakelaar, in de garage zijn er 2 schakelaars voor 1 TL-lamp, in beide schakelaars hetzelfde bekabeling.
En je geeft aan twee schakelaars voor één lamp? Heb je ook een foto van de andere schakelaar? Het lijkt dan overigens eerder een soort hotel schakeling te zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 16-07-2025 15:09 ]
Dit is toch gewoon een hotel schakeling als je op twee plaatsen het licht aan en uit kunt schakelen?KelvinMorel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:04:
Dat kun je volgens mij niet met deze shelly alleen vervangen.
Ik bedoel meer, hoe ziet de schakelaar eruit voordat je het geheel heb losgeschroeft.KelvinMorel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:12:
Dit is de origineel staat, we hebben dit huis, nieuw bouw 2020, 4 jaar geleden gekocht.
Meten is weten. Kortom, heb je een multimeter? Dan kan je nameten wat er gebeurd als je de schakelaar omzet.Sorry dat ik je niets meer over kan vertellen. Ik ben gewoon aan de blauw/bruin kabels maar dit begrijp ik helemaal niet.
Verder zijn foto's van het volgende ook wel handig:
- Beide schakelaars
- Kleuren en kabels bij beide schakelaars
- Kleuren en kabels bij de TL verlichting
Let overigens ook op dat traditionele TL verlichting een hele hoge startstroom heeft en dat vind een Shelly over het algemeen niet zo fijn.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IAMFM7BAmSIl0W24J0XZBIGq.jpg?f=user_large)
Dan moet er haast wel een centrale doos zijn waar de bedrading van de twee schakelaars heen loopt. In principe zou het nu volgens dit schema aangesloten moeten zijn (met wat andere draadkleuren, alleen blauw zal kloppen):KelvinMorel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:04:
in de garage zijn er 2 schakelaars voor 1 TL-lamp, in beide schakelaars hetzelfde bekabeling.
:strip_exif()/f/image/OLv3ClYWEvYBgmIkngUsVulq.png?f=user_large)
Zoals ze in mijn werk zeggen..aannames zijn dodelijk.KelvinMorel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:45:
Zie hieronder een foto van de 2de schakelaar, zoals de 1ste zit het op de muur, de bedrading loop naar beneden in de vloer. Ik heb helemaal geen verstand van maar ik zou denken dat naar de TL-lampen kunnen niets anders dan dezelfde 3 kabels lopen, toch!?
[Afbeelding]
Zolang we geen foto hebben van de kabels die bij de TL aankomen en ook geen foto van achter deze schakelaar, kunnen we hier niet zoveel mee ben ik bang. Ook als je geen multimeter hebt wordt het echt gokken wat waarheen loopt en waar het voor dient.
Al denk ik dat @arievz hierboven een vrij goede gok doet.
Wat wil je precies bereiken met die Shelly?KelvinMorel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:55:
Dag allen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat je naast de schakelaars ook de Shelly kan gebruiken voor aan- en uitzetten?
Dan moet je ook twee pulsdrukkers kopen ter vervanging van die twee lichtknoppen die je nu hebt voor je TL balken.
Deze moeten dan beiden op de SW aansluiting komen, ga er tenminste vanuit dat het op dezelfde manier werkt als de Shelly Dimmer2 waar ik dat zo gedaan heb voor twee hotelschalingen.
Het precieze aansluitschema weet ik niet meer uit mijn hoofd maar kan je bij Shelly wel vinden.
Ik vond het aansluiten van zo’n wisselschakelaar met de Shelly makkelijker dan met twee fysieke lichtknoppen omdat de Shelly direct de lamp schakelt en de knoppen enkel een signaal geven aan de Shelly dat er geschakeld moet worden, ze hebben geen verbinding met de lamp nodig.
Je kan zonder problemen bijvoorbeeld ook drie pulsdrukkers aansluiten als het signaal maar bij die Shelly uitkomt, staat dan los van de andere knoppen.
Je zal wel je huidige bedrading moeten aanpassen.
Waarschijnlijk is de Shelly in de centraaldoos plaatsen het eenvoudigste qua bedrading maar ik heb dat niet gedaan omdat je er dan niet meer makkelijk bij kan als er problemen met de Shelly zijn.
Daarom zit hij bij mij achter een van de lichtschakelaars.
Teken het vooral even uit, de bestaande situatie en label de draden met schilderstape na het loshalen anders ga je die onherroepelijk door de war halen
Kijk dan wat je moet aanpassen en doe dat waar nodig, gaat vooral om het traject en de draadkleuren.
Bij mij moest ik daarvoor best wel wat stukken helemaal opnieuw trekken want een enkele draad bij bestaande draad erbij trekken is lastig en ook gevaarlijk want er bestaat kan op beschadiging van de isolatie van de bestaande draden wat je niet kan zien. Dus niet doen!
Sommige mensen kleuren ook draden om met tape maar ik ben daar zelf geen voorstander van en volgens mij mag dat ook al een tijd niet meer volgens de NEN1010
Uitgaande van het schema kun je de (bruine) lampdraad losmaken van de lamp en aansluiten op de SW-ingang van de Shelly. Je trekt vervolgens een nieuwe draad van O naar de lamp.
Maargoed, allereerst is nu de vraag waar de bedrading vanaf de TL-armaturen heen loopt.
[ Voor 15% gewijzigd door arievz op 16-07-2025 16:34 ]
Kan je dan de TL verlichting dan nog wel onafhankelijk van elkaar met zowel de Shelly als de knoppen bedienen?arievz schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:34:
Je kan ook de bestaande wisselschakeling gebruiken ipv pulsdrukkers.
Uitgaande van het schema kun je de (bruine) lampdraad losmaken van de lamp en aansluiten op de SW-ingang van de Shelly. Je trekt vervolgens een nieuwe draad van O naar de lamp.
Ik dacht dat de Shelly een puls nodig heeft om te zien dat een schakelaar is ingedrukt.
Of werkt dat ook op enkele een state change, zoals “van uit naar aan” en andersom?
Ik kan het hier niet testen want ik heb dimmers dus als ik de pulsdrukker ingedrukt houd wordt de lamp steeds feller.
Ik zou graag de Shelly relay gebruiken om de verlichting in de garage automatisch te laten aangaan zodra er iemand aanwezig is.
Hiervoor maak ik gebruik van Tuya-sensoren die gekoppeld zijn via Home Assistant, dus in principe geen pulsdrukkers nodig.
Dus de huidige knoppen komen te vervallen?KelvinMorel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:04:
Bedankt voor jullie feedback!
Ik zou graag de Shelly relay gebruiken om de verlichting in de garage automatisch te laten aangaan zodra er iemand aanwezig is.
Hiervoor maak ik gebruik van Tuya-sensoren die gekoppeld zijn via Home Assistant, dus in principe geen pulsdrukkers nodig.
Ik vind het fijne aan Shelly juist dat je ook nog fysieke knoppen heb die helemaal los staan van HA.
Ah, oke.Septillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:09:
@Vliegvlug Shelly kan ook overweg met normale schakelaar of een wisselschakelaar (immers is daar de uitgang gelijk van). Als je dan button mode Edge gebruikt dan zag de Shelly een toggle doen op elke state change van de schakelaar. Ofwel de smart control meenemen in de wisselschakeling ongeacht de echte stand van de schakelaar(s). Voor pulsdrukkers gebruik je Momentary.
Maar dat is dan waarschijnlijk niet mogelijk met een dimmer want dan mis je de functie om te kunnen dimmer met de reguliere knoppen lijkt me.
Dat zal dan de reden zijn dat ik mijn reguliere lichtknoppen wel overal heb moeten vervangen voor pulsdrukkers en daarom me niet verder verdiept heb in de andere schakelmodi.Septillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:13:
@Vliegvlug Klopt, als je de Shelly Dimmer op button mode Edge zet kan je met de schakelaar alleen aan/uit schakelen. Dimniveau is dan alleen via de smart te doen.
Ik heb hier namelijk tot nu toe enkel Shelly dimmers en energiemeters in gebruik, geen reguliere aan/uit schakelaars van hun.
Goed te weten dat het ook kan met normale lichtknop schakelaars
Maar esthetisch zien pulsdrukkers er wel mooier uit omdat ze altijd in dezelfde stand staan
Uiteindelijk heb toch aan ChatGPT gevraagd en krijg volgende:
Power Supply to Shelly
L (Shelly) → Connect to brown wire (Live)
N (Shelly) → Connect to blue wire (Neutral)
🔄 Switch Wiring
SW (Shelly) → Connect to black wire coming from terminal 1 of the switch
This allows Shelly to detect when the switch is toggled.
🔁 Internal Relay Wiring
I (Shelly) → Connect to Live (bridge from L) – This supplies power to the relay output.
O (Shelly) → Goes to Load (e.g., light) – this is the switched live.
Hiervan heb het volgende in gedachten, wat denken jullie ervan?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qocSxrkRfnfTijORQBNxZ7wt.jpg?f=user_large)
Dat gaat zo niet werken icm met de tweede wisselschakelaar.KelvinMorel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:03:
Hei,
Uiteindelijk heb toch aan ChatGPT gevraagd en krijg volgende:
Power Supply to Shelly
L (Shelly) → Connect to brown wire (Live)
N (Shelly) → Connect to blue wire (Neutral)
🔄 Switch Wiring
SW (Shelly) → Connect to black wire coming from terminal 1 of the switch
This allows Shelly to detect when the switch is toggled.
🔁 Internal Relay Wiring
I (Shelly) → Connect to Live (bridge from L) – This supplies power to the relay output.
O (Shelly) → Goes to Load (e.g., light) – this is the switched live.
Hiervan heb het volgende in gedachten, wat denken jullie ervan?
[Afbeelding]
Mijn tip is om de Shelly direct bij TL-balk inbouwen en vanuit de centraaldoos naar de TL-balk een fase en nuldraad naar de shelly te trekken. Beide fysieke schakelaars dan verwijderen en eventueel vervangen door draadloze shelly schakelaars icm met je bewegingssensor.
Heb hier even gezocht met de woorden "draadloos dimmen", maar kreeg niet zoveel gevonden.
Mijn oom gaat binnenkort verhuizen, in dat huis zit momenteel een Hager KNX-RF systeem dat in 2006 geïnstalleerd is. Allemaal modules die, denk ik, wel op de nominatie staan om te vervangen. Koppelen aan Home Assistant middels een KNX-IP interface kost al snel zo'n €250 en als we iets willen wijzigen in het huidige systeem dan hebben we daar ook nog niet de juiste gereedschappen voor. (Speciale apparatuur om modules te kunnen inleren.) Mijn conclusie: Voor zo'n €800 is alles vervangen door Shelly's.
Niet overal liggen(/of kunnen) schakeldraden (gemaakt worden), wel een fase en nul. Nadeel is dus dat relais en dimmers aangestuurd zullen moeten worden vanuit een externe bron, voor een relais is dat geen probleem, met een dimmer komt dat natuurlijk iets nauwer.
Ik heb het volgende script gevonden op internet en ben er mee gaan testen, echter merk ik een vervelende factor, het lijkt niet perse latency van de commando's te zijn, want als ik de knop loslaat veranderd de waarde in de webgui direct, maar wel een vertraging in het werkelijk uitvoeren van het commando. De waarde in de webgui is ook lager dan ik zou verwachten, gezien het dimniveau van de lamp als ik de knop loslaat. Het lijkt alsof deze nog even "doorslaat".
Dit is misschien een wat ingewikkelde uitleg, maar ondanks dat het script er veelbelovend uitziet en exact zou moeten doen wat je verwacht, latency ergens wel uitgesloten lijkt, reageert het toch allemaal niet precies hoe je zou verwachten.
Ondanks dat ik zelf kan programmeren heb ik met mijn goede vriend ChatGPT in 5 minuten het volgende script in elkaar geknutseld, je hebt de mogelijkheid om gecombineerd en vrij flexibel relais en dimmers aan te sturen, de optie om heel specifiek een dimtijd in te stellen en het dimmen zal altijd beginnen vanaf de huidige waarde van de dimmer, deze wordt eerst opgehaald. Externe wijziging van intensiteit is dus ingecalculeerd.
Dat script lijkt opzich goed te werken maar bij te kleine stappen kan de Shelly het niet bijhouden en gooit deze een error. (In principe bij 10 calls per seconde, maar soms eerder.) Dat gebeurt nu ook weleens en dan moet ik het script handmatig opnieuw activeren, beetje onhandig. Ook dit is wel te voorkomen, maar dan wordt voor nu de casus enorm ingewikkeld.
Mijn oorspronkelijke vraag, is er iemand die dit al gebruikt, wat zijn je ervaringen? Kan een i4 Gen3 meer calls verwerken per seconde dan een 1PM Gen4?
Alvast bedankt!
Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel
Waarom iets vervangen dat nog werkt?Yannick97 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 00:15:
Ik ben benieuwd of iemand hier op het forum een Shelly Dimmer aanstuurt vanuit bijvoorbeeld een 1(PM) of i4.
Heb hier even gezocht met de woorden "draadloos dimmen", maar kreeg niet zoveel gevonden.
Mijn oom gaat binnenkort verhuizen, in dat huis zit momenteel een Hager KNX-RF systeem dat in 2006 geïnstalleerd is. Allemaal modules die, denk ik, wel op de nominatie staan om te vervangen. Koppelen aan Home Assistant middels een KNX-IP interface kost al snel zo'n €250 en als we iets willen wijzigen in het huidige systeem dan hebben we daar ook nog niet de juiste gereedschappen voor. (Speciale apparatuur om modules te kunnen inleren.) Mijn conclusie: Voor zo'n €800 is alles vervangen door Shelly's.
Niet overal liggen(/of kunnen) schakeldraden (gemaakt worden), wel een fase en nul. Nadeel is dus dat relais en dimmers aangestuurd zullen moeten worden vanuit een externe bron, voor een relais is dat geen probleem, met een dimmer komt dat natuurlijk iets nauwer.
Ik heb het volgende script gevonden op internet en ben er mee gaan testen, echter merk ik een vervelende factor, het lijkt niet perse latency van de commando's te zijn, want als ik de knop loslaat veranderd de waarde in de webgui direct, maar wel een vertraging in het werkelijk uitvoeren van het commando. De waarde in de webgui is ook lager dan ik zou verwachten, gezien het dimniveau van de lamp als ik de knop loslaat. Het lijkt alsof deze nog even "doorslaat".
Dit is misschien een wat ingewikkelde uitleg, maar ondanks dat het script er veelbelovend uitziet en exact zou moeten doen wat je verwacht, latency ergens wel uitgesloten lijkt, reageert het toch allemaal niet precies hoe je zou verwachten.
Ondanks dat ik zelf kan programmeren heb ik met mijn goede vriend ChatGPT in 5 minuten het volgende script in elkaar geknutseld, je hebt de mogelijkheid om gecombineerd en vrij flexibel relais en dimmers aan te sturen, de optie om heel specifiek een dimtijd in te stellen en het dimmen zal altijd beginnen vanaf de huidige waarde van de dimmer, deze wordt eerst opgehaald. Externe wijziging van intensiteit is dus ingecalculeerd.
Dat script lijkt opzich goed te werken maar bij te kleine stappen kan de Shelly het niet bijhouden en gooit deze een error. (In principe bij 10 calls per seconde, maar soms eerder.) Dat gebeurt nu ook weleens en dan moet ik het script handmatig opnieuw activeren, beetje onhandig. Ook dit is wel te voorkomen, maar dan wordt voor nu de casus enorm ingewikkeld.
Mijn oorspronkelijke vraag, is er iemand die dit al gebruikt, wat zijn je ervaringen? Kan een i4 Gen3 meer calls verwerken per seconde dan een 1PM Gen4?
Alvast bedankt!
Ik zou echt de knx-ip interface kopen en als je naderhand iets wilt aanpassen bekijk dan hoe je dat onderdeel het beste (goedkoopste) kunt wijzigen. Dat zou dan eventueel met Shelly componenten kunnen worden opgelost. Vraag je ook af of Shelly wel kwalitatief op hetzelfde niveau zit als de hager-knx componenten.
Is een hotel schakeling dusKelvinMorel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:04:
Er gaan nu een aantal wanden uit en volledig opnieuw gestuct worden. Van menig apparatuur begeven interne voedingen het vaak wel na 10-15 jaar, het is dus een tikkende tijdbom. Als de KNX modules niet aan hebben staan dat ze een status terug rapporteren (of dat je die op kan vragen) dan zit ik ook al met de gebakken peren, dat is ergens nog een beetje gissen. Ik ben ook gewaarschuwd dat er in die tijd ook nog deels met eigen ideeën en interpretaties door merken op het KNX protocol gewerkt werd. Het moet dus allemaal maar net goed uitpakken en werken.RogerSch schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 02:06:
[...]
Waarom iets vervangen dat nog werkt?
Ik zou echt de knx-ip interface kopen en als je naderhand iets wilt aanpassen bekijk dan hoe je dat onderdeel het beste (goedkoopste) kunt wijzigen. Dat zou dan eventueel met Shelly componenten kunnen worden opgelost. Vraag je ook af of Shelly wel kwalitatief op hetzelfde niveau zit als de hager-knx componenten.
Wij twijfelen net zo of we het moeten vervangen en waar we slim aan doen, maar hij wil ook niet binnen een jaar ergens kapotte modules hebben en iets (of meerdere dingen) moeten vervangen. Stel een dimmer (TR210) gaat kapot, die zijn allemaal draadloos aangestuurd (TR304B), dan moet ik de dimmer vervangen, maar ook de module die de input afvangt door de i4, gevolg dan is dat ik nog 2 andere modules ook moet gaan vervangen.
En zo blijf je dan alsnog bezig, terwijl we nu toch bezig gaan met slopen, de elektra, opruimen van de meterkast (echt een spaghetti) en het inzichtelijk krijgen van alle verbindingen. Die €250 van die interface in verhouding tot direct alles vervangen door Shelly's, staat natuurlijk niet in lijn.
Ik snap ook wel dat Shelly niet te vergelijken is met Hager, maar het is wel veel meer van deze tijd.
De WiFi in de woning wordt gewoon perfect en met de Gen4 ernaast bouw ik gelijk een stabiel Zigbee netwerk, het is dus best wel een win-win situatie. Enige is dat ik dat dimmen goed moet krijgen.
Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel
AI-overzicht
Shelly apparaten kunnen worden geïntegreerd met KNX systemen, waardoor je ze kunt bedienen via een KNX installatie en de voordelen van beide werelden kunt combineren. Dit betekent dat je Shelly-apparaten, zoals slimme stekkers en schakelaars, kunt aansturen via je bestaande KNX-systeem en vice versa, waardoor je een meer naadloze en geïntegreerde smart home ervaring krijgt.
[ Voor 10% gewijzigd door eesiediesie op 17-07-2025 18:27 ]
Heb het aangezet, maar kan natuurlijk even duren, voor dat dit doorgedrongen is in het unifi netwerk.
Er bestaat eigenlijk geen domotica systeem wat zo stabiel is als KNX.Yannick97 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:40:
[...]
Er gaan nu een aantal wanden uit en volledig opnieuw gestuct worden. Van menig apparatuur begeven interne voedingen het vaak wel na 10-15 jaar, het is dus een tikkende tijdbom. Als de KNX modules niet aan hebben staan dat ze een status terug rapporteren (of dat je die op kan vragen) dan zit ik ook al met de gebakken peren, dat is ergens nog een beetje gissen. Ik ben ook gewaarschuwd dat er in die tijd ook nog deels met eigen ideeën en interpretaties door merken op het KNX protocol gewerkt werd. Het moet dus allemaal maar net goed uitpakken en werken.
Wij twijfelen net zo of we het moeten vervangen en waar we slim aan doen, maar hij wil ook niet binnen een jaar ergens kapotte modules hebben en iets (of meerdere dingen) moeten vervangen. Stel een dimmer (TR210) gaat kapot, die zijn allemaal draadloos aangestuurd (TR304B), dan moet ik de dimmer vervangen, maar ook de module die de input afvangt door de i4, gevolg dan is dat ik nog 2 andere modules ook moet gaan vervangen.
En zo blijf je dan alsnog bezig, terwijl we nu toch bezig gaan met slopen, de elektra, opruimen van de meterkast (echt een spaghetti) en het inzichtelijk krijgen van alle verbindingen. Die €250 van die interface in verhouding tot direct alles vervangen door Shelly's, staat natuurlijk niet in lijn.
Ik snap ook wel dat Shelly niet te vergelijken is met Hager, maar het is wel veel meer van deze tijd.
De WiFi in de woning wordt gewoon perfect en met de Gen4 ernaast bouw ik gelijk een stabiel Zigbee netwerk, het is dus best wel een win-win situatie. Enige is dat ik dat dimmen goed moet krijgen.
Een defect komt maar zelden voor.
Zorg i.i.g. er voor dat je een backup bestand hebt van de installatie wat geprogrammeerd is met ETS.
Helaas heb je dat dure programma nodig om te programmeren.
Ook een punt is dat je altijd een backup hebt van de TR131A. (Apparaat waar je RF modules in staan)
Als die installatie ook naast KNX RF ook KNX bus heeft zal ik het zo houden.
Ik zelf gebruik ook Hager RF naast de bedrade versie met verschillende merken.
Ook gebruik ik shelly maar nog niet de koppeling tussen deze 2.
Via HomeAssistant kan ik wel alles van KNX bedienen via de ip router van Schneider.
Eigenlijk met HomeAssistant kun je bijna alles pakken.
Thanks voor je reactie, dat is dus al het halve probleem met deze installatie (En dat ben ik vergeten te melden), documentatie wat betreft adressen is bekend en in bezit, echter is het KNX project verloren gegaan in overnames bij de installateur. Ik heb wel contact met de partij die de overname gedaan heeft en toevallig ook de persoon die de installatie 20 jaar geleden gedaan heeft, maar het project is niet aanwezig. Vandaar dat er dan wel gekeken moet worden naar een herconfiguratie van het gehele systeem, of gokken op het dat we het allemaal aan de gang gaan krijgen met enkel de aankoop van een KNX-IP interface en deze erbij in knopen. De TX100B zou ik mogen lenen bij de installateur, voor niets, deels ook omdat zij het project kwijt zijn, maar dat wordt dan nog wel een hele klus.peterbier schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:17:
[...]
Er bestaat eigenlijk geen domotica systeem wat zo stabiel is als KNX.
Een defect komt maar zelden voor.
Zorg i.i.g. er voor dat je een backup bestand hebt van de installatie wat geprogrammeerd is met ETS.
Helaas heb je dat dure programma nodig om te programmeren.
Ook een punt is dat je altijd een backup hebt van de TR131A. (Apparaat waar je RF modules in staan)
Als die installatie ook naast KNX RF ook KNX bus heeft zal ik het zo houden.
Ik zelf gebruik ook Hager RF naast de bedrade versie met verschillende merken.
Ook gebruik ik shelly maar nog niet de koppeling tussen deze 2.
Via HomeAssistant kan ik wel alles van KNX bedienen via de ip router van Schneider.
Eigenlijk met HomeAssistant kun je bijna alles pakken.
En we zijn nog aan het kijken of er een wijziging gaat zijn in waar relais en waar dimmers zitten, als dat nodig zou zijn, lopen we toch al tegen een muur en barriere aan met de hoeveelheid modules. De prijzen van de modules vind mijn oom ook te veel om KNX uit te gaan breiden. Dus vanuit dat oogpunt is Shelly eigenlijk ook de enige optie, maar het zit er nu toch, dus weer zo bekeken misschien ook maar gebruiken als het kan.
Ik zie dat jij mogelijk bekender bent met dit systeem, kan ik je een persoonlijk bericht sturen, niet dat we hier off-topic gaan?
Het draadloos dimmen tussen de Shelly's is het grootste hekelpunt en de enige echte real-time toepassing waar het eventueel op zou kunnen klappen, je merkt vertraging als de bandbreedte opgesnoept wordt door andere apparaten. Ik zou ervoor kunnen kiezen de 2.4GHz band enkel en alleen te gebruiken voor IoT apparaten en sensoren en dan alle streaming en speakers op 5GHz te laten landen, daar zal de dekking ook wel voldoende voor zijn.
Iedereen zo ver bedankt voor de input!
[ Voor 8% gewijzigd door Yannick97 op 20-07-2025 02:15 ]