Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KelvinMorel
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 16:08
KelvinMorel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:03:
Hei,

Uiteindelijk heb toch aan ChatGPT gevraagd en krijg volgende:

Power Supply to Shelly
L (Shelly) → Connect to brown wire (Live)

N (Shelly) → Connect to blue wire (Neutral)

🔄 Switch Wiring
SW (Shelly) → Connect to black wire coming from terminal 1 of the switch

This allows Shelly to detect when the switch is toggled.

🔁 Internal Relay Wiring
I (Shelly) → Connect to Live (bridge from L) – This supplies power to the relay output.

O (Shelly) → Goes to Load (e.g., light) – this is the switched live.

Hiervan heb het volgende in gedachten, wat denken jullie ervan?

[Afbeelding]
Goedemorgen,

Ik heb 't geprobeerd maar 't lukt niet, ik krijg geen gehoor. Zie afbeelding

Enige idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oxgb7qT5QYxZALeQG-HTxNI67vQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HdPbFkoiqBOd66oIF4vlxITC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:34
Dit gaat absoluut niet werken, vertrouwen op de onzin die ChatGPT uitspuugt is onverstandig.
Hier staat een schema hoe het wel werkt: theredone51 in "Shelly 2.5 als vervanger schakelaar in hotelschakeling"
Je moet dan wel bij de andere schakelaar zijn, niet deze.
Een mogelijk struikelpunt kan de verdeling van de groepen zijn.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:26
@Yannick97

Als het met de tx100 gedaan is dan is het wel oud.
Ik heb alle rf modules met de TR131a en ETS gedaan.
Als het om het budget gaat kun je inderdaad Shelly gaan toepassen.
Als je van je bestaande KNX modules de groeps adressen weet kun je deze ook los in HomeAssistant zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGEJM6Y_90sA1N0NbgglVCOPnYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56cw9CWykCLQyg8KeUkUsdrL.jpg?f=fotoalbum_large

In principe werkt Shelly prima zorg voor goede wifi en het werkt.
Het is ook simpel in te stellen.
Zowel de Shelly app als HomeAssistant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:37
KelvinMorel schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:15:
[...]

Goedemorgen,

Ik heb 't geprobeerd maar 't lukt niet, ik krijg geen gehoor. Zie afbeelding

Enige idee?
[Afbeelding]
Onderstaand is letterlijk wat je schema zal moeten gaan zijn. De roze draad laat ik even in het midden, omdat wij niet kunnen zien welke kleur draad af gaat naar je lamp.

Zonder gezien te hebben hoe de andere zijde aangesloten zit kunnen we je eigenlijk niet helpen, maar ik vermoed zo'n beetje, aangezien de blauwe en aardedraad aan deze zijde al los lagen, dat je de Shelly enkel aan de andere zijde kan installeren omdat je daar waarschijnlijk een werkende fase (en waarschijnlijk ook NUL) hebt en hier enkel een 5-aderige kabel naartoe getrokken is vanaf de andere doos om de schakeling met de juiste kleuren te kunnen maken. De bruine draad zal dus geen fase zijn, maar mogelijk de schakeldraad naar de lamp, die in de andere doos pas echt aangesloten zit richting de lamp. In een eerdere foto zie ik dat die andere schakelaar ook naast een stopcontact zit, dus daar heb je ook een werkende NUL-draad.

In je laatste foto gaat je schakeling van O, naar je schakelaar, naar een WAGO die weer op de I zit, dat gaat natuurlijk nooit werken. Dit is echt hobbyen met 230V en levensgevaarlijk. Je hebt het geluk dat je aan de "schakelkant" aan het werk bent waar enkel op de zwarte of grijze draad spanning zal zitten.

Tevens had je voor je schakeling beter een Shelly 1PM kunnen pakken, dan had je de I ingang niet nodig gehad en was deze intern gebrugd vanaf de fase (L).

Ik hoop dat je hiermee verder kunt, maar ik denk dat je in jou geval beter een elektricien ernaar kunt laten kijken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKFMyl7kT-nsiS1L8FwBrLHdvy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1oqiNH4fkAlqgl8klOHb4B6i.png?f=fotoalbum_large

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yannick97
peterbier schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:32:
@Yannick97

Als het met de tx100 gedaan is dan is het wel oud.
Ik heb alle rf modules met de TR131a en ETS gedaan.
Als het om het budget gaat kun je inderdaad Shelly gaan toepassen.
Als je van je bestaande KNX modules de groeps adressen weet kun je deze ook los in HomeAssistant zetten.
[Afbeelding]

In principe werkt Shelly prima zorg voor goede wifi en het werkt.
Het is ook simpel in te stellen.
Zowel de Shelly app als HomeAssistant.
Jup, is gedaan met de TX100, vandaar dat ik ook twijfel aan wat wijsheid is. Nog meer in het systeem investeren of vervangen. Een groot deel moet sowieso los omdat dozen vergroot/veranderd/verplaatst gaan worden en er ander schakelmateriaal op komt. Shelly's is dan werkelijk aansluiten, WiFi informatie inschieten via de app, statisch IP instellen en gaan met die banaan.

Alles zal via Home Assistant gaan, ze hebben Google speakers en zitten verder in het Apple ecosysteem, Apple TV aanwezig als hub en ook eventueel om direct camera's te ontsluiten naar HomeKit. Ook willen ze op 1 of 2 plekken een tablet aan de muur gaan hangen met een dashboard/floormap.

Het schakelen 1-op-1 wil ik alleen direct afvangen binnen Shelly en Shelly scripting, de latency om dat via HA te doen zal naar verwachting veel te hoog zijn. Schakelen met een puls naar een relais zal nog wel meevallen, maar dimmen wordt een ander verhaal.

Ik ga het allemaal nog eens goed bekijken, in ieder geval bedankt voor je input! _/-\o_

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KelvinMorel
Yannick97 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Onderstaand is letterlijk wat je schema zal moeten gaan zijn. De roze draad laat ik even in het midden, omdat wij niet kunnen zien welke kleur draad af gaat naar je lamp.

Zonder gezien te hebben hoe de andere zijde aangesloten zit kunnen we je eigenlijk niet helpen, maar ik vermoed zo'n beetje, aangezien de blauwe en aardedraad aan deze zijde al los lagen, dat je de Shelly enkel aan de andere zijde kan installeren omdat je daar waarschijnlijk een werkende fase (en waarschijnlijk ook NUL) hebt en hier enkel een 5-aderige kabel naartoe getrokken is vanaf de andere doos om de schakeling met de juiste kleuren te kunnen maken. De bruine draad zal dus geen fase zijn, maar mogelijk de schakeldraad naar de lamp, die in de andere doos pas echt aangesloten zit richting de lamp. In een eerdere foto zie ik dat die andere schakelaar ook naast een stopcontact zit, dus daar heb je ook een werkende NUL-draad.

In je laatste foto gaat je schakeling van O, naar je schakelaar, naar een WAGO die weer op de I zit, dat gaat natuurlijk nooit werken. Dit is echt hobbyen met 230V en levensgevaarlijk. Je hebt het geluk dat je aan de "schakelkant" aan het werk bent waar enkel op de zwarte of grijze draad spanning zal zitten.

Tevens had je voor je schakeling beter een Shelly 1PM kunnen pakken, dan had je de I ingang niet nodig gehad en was deze intern gebrugd vanaf de fase (L).

Ik hoop dat je hiermee verder kunt, maar ik denk dat je in jou geval beter een elektricien ernaar kunt laten kijken...

[Afbeelding]
Super Yannick, ik ga zo proberen... Wat de "roze" draad betreft, zoals je hieronder kunt zien er loopt geen andere draad, enkel Bruin, Zwart en Grijs.

Ik heb de 2de schakelaar gecheck, net hetzelfde draad config.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKKzCBAJLAjLr6R6mkf1RhhVBEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzkJUGKyfJghVNWHNBJypJMy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
Deze is inderdaad precies hetzelfde aangesloten, door verkeerd kleurgebruik kun je nu niet zien waar de kabels vandaan komen en heen gaan. Zoek dat eerst uit, zo valt er geen aansluitadvies te geven.

[ Voor 11% gewijzigd door JaVaWa op 20-07-2025 14:36 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Het zo me trouwens niets verbazen dat de blauwe en de geelgroene helemaal niet aangesloten zijn.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yannick97
KelvinMorel schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Super Yannick, ik ga zo proberen... Wat de "roze" draad betreft, zoals je hieronder kunt zien er loopt geen andere draad, enkel Bruin, Zwart en Grijs.

Ik heb de 2de schakelaar gecheck, net hetzelfde draad config.

[Afbeelding]
De roze draad in mijn tekening was omdat ik je niet kan vertellen welke kleur draad naar je lamp gaat, dat kan een bruine, een zwarte en mogelijk zelfs een grijze zijn.

De schakelaar op deze foto is dezelfde als eerder toch? Op een andere foto zag ik een schakelaar in een grotere doos met een stopcontact ernaast. Daar zul je de bedrading naar je lamp moeten zoeken, daar kun je ook de nul en fase van het stopcontact pakken om de Shelly te voeden.
JaVaWa schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:40:
Het zo me trouwens niets verbazen dat de blauwe en de geelgroene helemaal niet aangesloten zijn.
Dat is wat ik eerder ook benoemde, het lijkt erop dat er een 5 aderige kabel/flexbuis is gebruikt om in ieder geval de 3 standaard kleuren voor fase/schakeldraden te gebruiken, maar deze verder geen aansluiting hebben in de doos aan de andere zijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:48
Dank voor het schema. Dit heeft mij getriggerd om de hoofdverlichting in de woonkamer (6 uplighters) met hotelschakeling ook met een Shelly 1PM mini Gen4 te gaan schakelen. Het was zo gepiept. Nu hoef ik tenminste 's avonds niet meer van de bank op te staan om de verlichting aan te maken.

1 ding wat wel jammer is van de Shell 1PM Gen4 is dat de input niet zichtbaar via het Zigbee protocol.. Voorlopig maar via WiFi aangesloten ipv Zigbee. Ik hoop dat men deze beperking voor volgende jaar opgelost heeft anders komen er waarschijnlijk geen Shelly Gen4 modules in het nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KelvinMorel
Hei @Yannick97 bedankt voor je uitleg
De roze draad in mijn tekening was omdat ik je niet kan vertellen welke kleur draad naar je lamp gaat, dat kan een bruine, een zwarte en mogelijk zelfs een grijze zijn.
Ik heb de led TL-lampen open gedraaid om de draden te zijn, tot mijn groot verassing er komen de 3 gewone blauw/bruin/geel kabels, dus volgens me zit daar nog iets tussen, misschien in de zekeringkast.
De schakelaar op deze foto is dezelfde als eerder toch? Op een andere foto zag ik een schakelaar in een grotere doos met een stopcontact ernaast. Daar zul je de bedrading naar je lamp moeten zoeken, daar kun je ook de nul en fase van het stopcontact pakken om de Shelly te voeden.
Ja idd, aan de andere kant van de garage hang de 2de schakelaar met die stopcontact maar tot ik niet vind waar die kabels naartoe gaan, loop ik een beetje verloren.

Positief aan mijn probleem is het kan andere helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 18:56
@KelvinMorel Weet niet de het armatuur onder een centraaldoos hangt, maar is het mogelijk om de Shelly ergens bij het armatuur op te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KelvinMorel
Clumsy Smurf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:52:
@KelvinMorel Weet niet de het armatuur onder een centraaldoos hangt, maar is het mogelijk om de Shelly ergens bij het armatuur op te hangen?
Ja wss wel maar daar ga ik niet te veel aan prutsen, ik ga wel eens open zetten om gewoon te kijken...

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 15:09
Graag deel ik bij deze dat ik vandaag alle shellys bij mij thuis geupdate heb zonder problemen.
Sommige moesten opnieuw authenticated worden in HA maar dat is ook goed gegaan.
Ik doe dit een maal per kwartaal als ik er tijd voor heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2bjxZUqsUSBoJBJ0gIE_oQ90gw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UjEwgMbI3yfW8nccKo4UODBK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-09 06:30
Een vraagje.

Ik heb een groot raam in de living van +5m breed.
Dat is voorzien van 3 rolluiken.
Die zijn nu aangesloten op elks een shelly 2.5 met elks een schakelaar (op-neer).
Ik zou dat willen terugbrengen naar elks een nieuwe shelly 2pm gen4
maar met 1 schakelaar voor de 3 rolluiken.
Kan dat door de bekabeling van de schakelaar op sw1 en sw2 van de eerste shelly
door te lussen naar sw1 en sw2 van de tweede shelly en zo voort naar de derde.
Die schakelaar geeft toch maar een puls.
Ik weet dat je rolluiken niet parallel mag zetten.
Dat zou gebeuren als je O1 en O2 zou doorlussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stfxBFjp0vpgGITuG8AAly2kH44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhHdPxpCKQCQTugEPP5mWObY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oPwJ9lbD4O8nhSLLjpqjymKKzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDb6Bvq7HcUERKPpMsMbMohH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door eesiediesie op 23-07-2025 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:59
@eesiediesie Je mag de schakelaar inderdaad gewoon doorlussen naar meerdere Shelly's. Alleen de rolluiken mogen niet parallel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
In principe kan dat, maar waarom? Je kunt eenvoudig instellen dat de ene Shelly een opdracht stuurt naar de andere als je een knop indrukt zodat die hetzelfde doet.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@Septillion Bedankt voor de bevestiging.
@JaVaWa Dat weet ik ,maar het is de bedoeling van de schakelaar als noodingreep als de wifi eruit ligt.
Ik gebruik mijn schakelaars eigenlijk nooit.
De shelllys zijn op tijd ingesteld en anders via schedules of voice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
eesiediesie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:34:
@Septillion Bedankt voor de bevestiging.
@JaVaWa Dat weet ik ,maar het is de bedoeling van de schakelaar als noodingreep als de wifi eruit ligt.
Ik gebruik mijn schakelaars eigenlijk nooit.
De shelllys zijn op tijd ingesteld en anders via schedules of voice.
Dit zou je ook kunnen oplossen met een Shelly bluetooth afstandsbediening.
Mocht de wifi een keertje wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@peterbier Als ik de nieuwe 2pm gen4 's heb zou dat ook een optie kunnen zijn ja.Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorJC
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-08 16:54
Iemand die ervaring of kennis heeft over een wandlamp up&down voor buiten waar deze Shelly GU10 in past?.
Gaat om deze GU10 spot : Shelly LED lamp GU10 5W RGWB met Wi-Fi. zie foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CikxaFUuYdzPDkfCJDY-UiESKyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QU1coJhtreYsDZ5mN1KjFvv.jpg?f=fotoalbum_large
Deze lamp is 75mm lang en 50mm breed.
De lengte is meer dan een gewone GU10 want die is 55mm lang.
Ben dus opzoek naar een buiten armatuur voor 2 van die Shelly GU10 spots waarin ik die lengte kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 21:51
Ik heb een Shelly pro 4pm, en ik heb deze middels een ethernet kabel op mijn netwerk aangesloten. Ik probeer nu een script te maken dat wanneer de verbinding weg valt de relais open gegooid worden. Echter tot op heden krijg ik dit niet voor elkaar. Het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik de ethernet status niet goed terug krijg.

Dit is een brokje van mijn code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
function checkNetworkAndSwitch() {
  Shelly.call("Shelly.GetStatus", {}, function (result) {
    let wifiStatus = result.wifi.status;
    let ethStatus = result.eth.status;

// Controleer of beide verbindingen zijn verbroken
    if (wifiStatus !== "got ip" && ethStatus !== "got ip") {
      console.log("Netwerkverbinding verbroken. Kanalen worden uitgeschakeld.");
      for (let i = 0; i < KANALEN_OM_UIT_TE_SCHAKELEN.length; i++) {
        let channelId = KANALEN_OM_UIT_TE_SCHAKELEN[i];
        Shelly.call("Switch.Set", { id: channelId, on: false });
      }
    }
  });
}

Dit geeft dan de ethernet status undefined.
Als ik het RPC commando "http://192.168.2.20/rpc/Eth.GetConfig" stuur krijg ik als antwoord:
{"enable":true,"server_mode":false,"ipv4mode":"dhcp","ip":null,"netmask":null,"gw":null,"nameserver":null}

Hij zegt naar mijn mening dat hij geen IP adres heeft, echter ik ben via een andere PC op het netwerk gewoon ingelogd op het apparaat zelf en daar zie ik het IP adres staan (anders had ik ook niet ik kunnen loggen) en ook op het display staat dit IP adres.
Als ik http://192.168.2.20/rpc/Shelly.getStatus stuur dan zie ik in het antwoord onder "Eth" wel het adres staan.
Iemand een idee wat hier mis gaat, tips of andere helpende vervolg stappen?
Zijn hier mensen die ook een Shelly pro 4pm hebben en dit RPC commando eens willen sturen om te kijken wat er bij hun gebeurd?

Edit: ik zie inmiddels al wat er fout gaat, let ethStatus = result.eth.status; De status voor eth bestaat helemaal niet :-( :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Claes Maarten op 27-07-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:14

A13X

Dude

Ik raak een beetje gefrustreerd van de Dimmer 2, heb er 7 op een rail (3d geprinte bracket) zitten en 1 ervan is doorgebrand en de een na de ander stopt ermee. Inmiddels zijn er totaal 4 dood en ligt er een 5e dimmer 2 (die tijdelijk tussen een hanglamp zat) ook voor potentieel oud vuil op mijn bureau.

Nummer 1, heeft brandsporen en heeft een kortsluiting veroorzaakt waardoor de meterkast eruit lag. Meet ook verbinding tussen F&N.

Nummer 2,3 en 4 zijn stilletjes offline gegaan (lampen gingen ineens niet meer aan) over het verloop van een maand of 2-3 en toen ik ze er net uithaalde en los teste geen enkel teken van leven.

Nummer 5 ligt hier op het bureau aan de spanning, rode lampje knippert, AP is na reset online, kan ook op de shelly pagina komen als ik direct op de AP verbind. Maar met geen mogelijkheid ziet de App de dimmer of de AP om hem weer toe te voegen aan de app.

Iemand nog een idee wat er met nr. 5 aan de hand is? Al een paar keer met de resetknop gereset en 1x via de webpagina, app afgesloten en opnieuw gestart, maar toevoegen blijft onmogelijk.

De Dimmers zijn net een 1,5 jaar oud (besteld 16-3-2024).

(los hiervan nog 2 dimmers die ondanks een bypass nog op lage stand blijven knipperen)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
A13X schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:42:
Ik raak een beetje gefrustreerd van de Dimmer 2, heb er 7 op een rail (3d geprinte bracket) zitten en 1 ervan is doorgebrand en de een na de ander stopt ermee. Inmiddels zijn er totaal 4 dood en ligt er een 5e dimmer 2 (die tijdelijk tussen een hanglamp zat) ook voor potentieel oud vuil op mijn bureau.

Nummer 1, heeft brandsporen en heeft een kortsluiting veroorzaakt waardoor de meterkast eruit lag. Meet ook verbinding tussen F&N.

Nummer 2,3 en 4 zijn stilletjes offline gegaan (lampen gingen ineens niet meer aan) over het verloop van een maand of 2-3 en toen ik ze er net uithaalde en los teste geen enkel teken van leven.

Nummer 5 ligt hier op het bureau aan de spanning, rode lampje knippert, AP is na reset online, kan ook op de shelly pagina komen als ik direct op de AP verbind. Maar met geen mogelijkheid ziet de App de dimmer of de AP om hem weer toe te voegen aan de app.

Iemand nog een idee wat er met nr. 5 aan de hand is? Al een paar keer met de resetknop gereset en 1x via de webpagina, app afgesloten en opnieuw gestart, maar toevoegen blijft onmogelijk.

De Dimmers zijn net een 1,5 jaar oud (besteld 16-3-2024).

(los hiervan nog 2 dimmers die ondanks een bypass nog op lage stand blijven knipperen)
Voordeel dat ze dan pas 1.5 jaar oud zijn, dan heb je in ieder geval nog garantie. Mijn eerste Shelly dimmer is vorig jaar overleden na ongeveer 4 jaar in gebruik te zijn geweest.

Als je ze zo los op een bracket hebt zitten lijkt mij dat temperatuur in ieder geval geen probleem kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 01-08-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EriksonErik
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 20:50
Vol goede moed begonnen om een Shelly 1PM Mini Gen 4 te plaatsen. Nu heb ik een geschakeld stopcontact (zie foto). Maar aangezien ik twijfel, hoop ik dat iemand in kindertaal het e.e.a. wil uitleggen. Ik twijfel namelijk of de aansluiting zo goed is:

Het rechter stopcontact wil ik via Shelly werkend:
- 1 bruine draad uit de muur in lakslem-1
- 1 bruine draad in lasklem-1 naar linker stopcontact
- 1 bruine draad in lasklem-1 naar Shelly L
- 1 bruine draad in Shelly O naar rechter stopcontact.

- 1 blauwe draad uit de muur in lasklem-2
- 1 blauwe draad in lasklem-2 naar rechter stopcontact
- 1 blauwe draad in lasklem-2 naar Shelly N
- 1 blauwe draad van linker stopcontact naast de blauwe van rechter stopcontact.

- Aardedraad blijft zoals het nu is, kom ik niet aan.

Klopt dit? Er is geen fysieke wandschakelaar aanwezig.

Mijn dank is alvast groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw-eIT0AUQG_AV81MWt_v0K8zXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biXGwH6QMqkowCREyoQFxn1t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:18
Als je gaat schakelen moet je denk ik zwarte draad gebruiken (want schakeldraad, bij voorkeur 2,5mm2). Bruin naar Shelly, zwart van Shelly naar stopcontact 1 en daar doorlussen naar stopcontact 2. Blauw naar lasklem, blauw naar Shelly + stopcontact 1 en daar doorlussen naar SC2. Aarddraad kun je laten zitten.

Ik heb een Shelly Smoke Detector gekocht, maar ik krijg hem niet gepaired: als ik de button indruk (>5sec) dan krijg ik wel het wifi punt te zien, maar ingelogd op de devicepagina (192.168.33.1) lijkt het alsof de settings van wifi die ik invoer niet bewaard blijven. Maar waar ik vooral last van heb is dat het wifi punt van de Smoke detector binnen enkele seconden weer verdwijnt.
Elke keer als ik hem weer probeer te activeren dan zit ik in die sirene, komt de Wifi weer op, en dan gaat het weer opnieuw (niet).
Het is me een paar keer gelukt om mijn wifi gegevens in te vullen, maar dan is t ding weer verdwenen.
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:03

Nicap

Tsssk....

EriksonErik schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:11:
Vol goede moed begonnen om een Shelly 1PM Mini Gen 4 te plaatsen. Nu heb ik een geschakeld stopcontact (zie foto). Maar aangezien ik twijfel, hoop ik dat iemand in kindertaal het e.e.a. wil uitleggen. Ik twijfel namelijk of de aansluiting zo goed is:

- 1 blauwe draad van linker stopcontact naast de blauwe van rechter stopcontact.

[Afbeelding]
Geen idee of je bedenkt rading klopt, maar wel de bedrading van je rechter contactdoos in elk geval beter aansluiten als je de Shelly er tussen plaatst. Zoals het er nu uitziet is niet echt sjofel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:59
Nicap schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:02:
[...]

Geen idee of je bedenkt rading klopt, maar wel de bedrading van je rechter contactdoos in elk geval beter aansluiten als je de Shelly er tussen plaatst. Zoals het er nu uitziet is niet echt sjofel.
Zeg dan ook gelijk wat je bedoelt: blootliggend koper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yannick97

[Afbeelding]
Ik kan je advies geven over het aansluiten, maar dat ga ik uit veiligheidsoverwegingen niet doen. Wat ik wel ga doen, is je adviseren de Mini om te wisselen voor een volformaat Shelly 1PM.

Nooit, nooit, nooit een kleiner relais plaatsen dan de groep aan kan, op een aansluiting waarvan de load nog wel eens kan wisselen. Als je deze in een lasdoos zou plaatsen waar vervolgens een rits lampen achter hangt, of in een lasdoos plaatst waar bijvoorbeeld een 1.25kW zwembadpomp vast op aangesloten zit, allemaal prima, maar NOOIT op een stopcontact waar je ook een elektrisch kacheltje van 2000W op aan kan sluiten en technisch gezien over die 8A rating heen gaat. (Ondanks dat het relais in de 1PM Mini 10A aan kan, maar dat is al de ingebouwde veiligheidsmarge.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@EriksonErik Op zich zit je zo goed ja. Zou alleen aanraden wat soepel draad (2,5qmm, eventueel 1,5qmm) te pakken van en naar de Shelly. Ze vin den het namelijk niet zo leuk om veel mechanische spanning te doen.

En eens met @Yannick97, voor stopcontact is een Mini niet zo'n handige keuze.

Wat wil je er mee schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EriksonErik
Nicap schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:02:
[...]

-> Zal ik aanpassen, iemand heeft dit destijds bij de bouw in 2009 zo gedaan. Ik heb het nooit eerder losgemaakt.
Yannick97 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:02:
[...]

Ik kan je advies geven over het aansluiten, maar dat ga ik uit veiligheidsoverwegingen niet doen. Wat ik wel ga doen, is je adviseren de Mini om te wisselen voor een volformaat Shelly 1PM.

Nooit, nooit, nooit een kleiner relais plaatsen dan de groep aan kan, op een aansluiting waarvan de load nog wel eens kan wisselen. Als je deze in een lasdoos zou plaatsen waar vervolgens een rits lampen achter hangt, of in een lasdoos plaatst waar bijvoorbeeld een 1.25kW zwembadpomp vast op aangesloten zit, allemaal prima, maar NOOIT op een stopcontact waar je ook een elektrisch kacheltje van 2000W op aan kan sluiten en technisch gezien over die 8A rating heen gaat. (Ondanks dat het relais in de 1PM Mini 10A aan kan, maar dat is al de ingebouwde veiligheidsmarge.)
Dat is goed, ik ga het omruilen voor de de volformaat Shelly 1PM. Dank voor jouw zorgzaamheid, dat ik veilig zit. Dat waardeer ik!
Septillion schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:46:
@EriksonErik Op zich zit je zo goed ja. Zou alleen aanraden wat soepel draad (2,5qmm, eventueel 1,5qmm) te pakken van en naar de Shelly. Ze vin den het namelijk niet zo leuk om veel mechanische spanning te doen.

En eens met @Yannick97, voor stopcontact is een Mini niet zo'n handige keuze.

Wat wil je er mee schakelen?
Ik ga de Shelly Mini omruilen voor een volformaat Shelly. Aan het stopcontact waar de Shelly Mini achter zou komen te zitten, komt een 5x SMD, 8W lamp aan te hangen. In het stopcontact waar geen Shelly achter komt, die wordt gebruikt voor mijn Nintendo Switch, telefoon- laptopoplader, computer, evt. andere lamp.

M.a.w.: Ik ga de Shelly Mini omruilen en zal een volformaat Shelly Plus 1PM nemen en de kopere bedrading strakker/minder zichtbaar maken. Begrijp ik het goed dat de bedrading, zoals ik tekstueel eerder schreef, wel correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier

[Afbeelding]
Waarom niet een Shelly plug s toepassen.
De schakelaar laat je dan op aan stand en de rest gaat via de Shelly plug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Aa4cm4eZwtuBWpk0JXb5SPC1Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXMkhVjw6M8aqr11GpktnnPo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EriksonErik
peterbier schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:59:
[...]

Waarom niet een Shelly plug s toepassen.
De schakelaar laat je dan op aan stand en de rest gaat via de Shelly plug.
[Afbeelding]
Op deze plek kom ik met de diepte van de Shelly Plug S niet weg. Ergens anders in het huis heb ik wel voor de plug gekozen en omdat ik zo tevreden was, raak je besmet met het Shelly virus 😉.

Nu onderweg voor de niet Mini versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nummer 5 is kapot, nu een Shelly 2.5. Sinds enkele dagen niet meer bereikbaar, en als ik hem reset (stroom er even af) dan is ie enkele uren online, maar dat wordt steeds korter (tot gisteren misschien 30 minuten). Vanmorgen weer een powercycle gedaan maar hij is nu helemaal niet online.
Ik begin me behoorlijk zorgen te maken over de andere 40+ Shelly devices die ik heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Stefke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:51:
Nummer 5 is kapot, nu een Shelly 2.5. Sinds enkele dagen niet meer bereikbaar, en als ik hem reset (stroom er even af) dan is ie enkele uren online, maar dat wordt steeds korter (tot gisteren misschien 30 minuten). Vanmorgen weer een powercycle gedaan maar hij is nu helemaal niet online.
Ik begin me behoorlijk zorgen te maken over de andere 40+ Shelly devices die ik heb...
Hoe oud waren jouw Shellies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik denk dat deze een jaar of 4 oud zijn, maar dat kan ik niet zeker zeggen. Het kunnen de eerste Shelly's zijn die ik gemonteerd heb

Heb m net gedemonteerd en even op mijn bureau aangesloten; exact hetzelfde probleem als die anderen: gesuis, en hij doet daarnaast nu helemaal niets meer als ik er stroom op zet. De LED brand niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Stefke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:11:
Ik denk dat deze een jaar of 4 oud zijn, maar dat kan ik niet zeker zeggen. Het kunnen de eerste Shelly's zijn die ik gemonteerd heb

Heb m net gedemonteerd en even op mijn bureau aangesloten; exact hetzelfde probleem als die anderen: gesuis, en hij doet daarnaast nu helemaal niets meer als ik er stroom op zet. De LED brand niet eens.
Mijn eerste Shelly's (Shelly 1) zijn van maart 2019 en werken nog steeds perfect. Ik heb verder later nog een mix van Shelly 1L (april 2021), Shelly Mini G3 (november 2023), Shelly Mini G4 (juli 2025), Shelly S Plug S (mei 2023) en Shelly Plus Plug S (juli 2023) toegevoegd en deze werken allemaal nog perfect. Nog nooit een probleem gehad. Weliswaar n=1, maar hier gaat het nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:23

tozzke

aka tozzert

GorgeousMetal schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Mijn eerste Shelly's (Shelly 1) zijn van maart 2019 en werken nog steeds perfect. Ik heb verder later nog een mix van Shelly 1L (april 2021), Shelly Mini G3 (november 2023), Shelly Mini G4 (juli 2025), Shelly S Plug S (mei 2023) en Shelly Plus Plug S (juli 2023) toegevoegd en deze werken allemaal nog perfect. Nog nooit een probleem gehad. Weliswaar n=1, maar hier gaat het nog steeds goed.
Het schijnt ook vooral een dingetje te zijn bij de Shelly 2.5's
quote: AI generated
A broken capacitor in a Shelly device, particularly the Shelly 2.5, is a common issue that can cause the device to frequently disconnect or fail. The most frequent culprit is a 100µF / 16V electrolytic capacitor, which can dry out or fail over time, especially in enclosed spaces like wall boxes. Replacing this capacitor with a higher quality, appropriately sized replacement can restore functionality.

Signs of a bad capacitor in a Shelly device:
  • Frequent disconnection: The device may frequently go offline and require reboots.
  • Noisy operation: A faulty capacitor can cause the device to make unusual noises.
  • Failure to start: The device may not power on or function correctly.
  • Physical signs of damage: A swollen or domed top, or signs of leakage (brown crusty residue) can indicate a bad capacitor.
How to address a broken capacitor in a Shelly device:
1. Identify the faulty capacitor:
In Shelly 2.5 devices, the most common failing capacitor is a 100µF / 16V electrolytic capacitor.
2. Replace the capacitor:
Desolder the old capacitor and solder in a new one, ensuring correct polarity and paying attention to size and temperature rating, according to kernel concepts GmbH.
3. Consider preventative replacement:
If you are opening a Shelly device for other reasons, consider replacing the capacitors even if they appear to be working, as they are prone to failure.
4. Test the device:
After replacing the capacitor, test the Shelly device to ensure it is functioning correctly.

Important notes:
Safety:
When working with electronics, always disconnect power before starting any repairs and be careful when handling capacitors, as they can hold a charge.
Quality:
Opt for high-quality capacitors with good temperature ratings when replacing them.
Professional help:
If you are not comfortable with soldering and electronics work, seek assistance from a qualified technician.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, maar in mijn geval zijn het 4 dimmers in korte tijd, en nu een 2.5. Ik heb ze net opgestuurd, mogelijk krijg ik toch nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Stefke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:43:
[...]

Ja, maar in mijn geval zijn het 4 dimmers in korte tijd, en nu een 2.5. Ik heb ze net opgestuurd, mogelijk krijg ik toch nieuwe.
Opgestuurd naar Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Dan moet ik wel veel geluk hebben met mijn shelly's.
Een stuk of 20 waarvan 4 2.5's.
Op ene na doen die het nog allemaal.
Degene die stuk gegaan is na een tijd (Shelly 1) ,is waarschijnlijk door een transfo ( inductieve belasting ) op de output te zetten.Dit heb ik althans ergens gelezen.
Nu zit er een shelly na de transfo .Dit gaat al erg lang goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb zo'n 40 Shelly's, zo'n 8 2.5s en een stuk of 15-20 dimmers. Tot nu toe alleen problemen gehad met Shelly 1s waarvan het relais vast kwam te zitten (zelfde probleem met de load).
Maar nu vallen ze inderdaad "bij bosjes" (d.w.z. ik hoop dat het voorlopig even stopt...of niet eigenlijk, mogelijk kan ik er dan nog een paar binnen de garantie omruilen)

@rens-br Shelly gaf aan dat ik ze naar de nederlandse retailer moet sturen. Dat is nu Robbshop (voorheen gekocht bij home2link en domoticashop). Gisteren verstuurd

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 06-08-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:35
Ik heb binnen twee jaar een Shelly Dimmer 2 en een Shelly Plus 1 moeten vervangen, omdat ze kapot waren. Heb ze vervangen voor Aqara schakelaars, want die hebben Zigbee. En ik hoef de Aqara niet elke keer te rebooten, wanneer ik Home Assistent heb geupdate. Zodra de andere ook kapot zijn, ga ik die ook vervangen door Aqara.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Xyphoid Als je de Shelly's met herstarten na HA dan was er wat fout in de instellingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:04:
@Xyphoid Als je de Shelly's met herstarten na HA dan was er wat fout in de instellingen...
ik heb nog nooit mijn shelly's hoeven te herstarten na een HA update.
Ze zijn er gewoon altijd....

vlakt niet uit dat er wat voor zigbee te zeggen is,, maar het is zeker geen wijdverspreid probleem/iets

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eesiediesie
De nieuwste Shelly's hebben Zigbee,matter,wifi 6 en bluetooth 5 Ble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Goed mensen,ik wou iets laten weten ivm met een testje van mij.
Ik heb mijn Google Nest hub(Gen 1) verbonden met de accespoint van mijn Shelly 1 gen 4 die al dienst deed
als accespoint / range extender.
Dat werkt dus zeer goed he .
Spraakbediening video weergeven,enfin alles.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbN6p7LG7Ol1eF_MqvxvWFQB8QU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zed2K5Xb4lo6RNCiVl2iTAws.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD56bqQEH_iaOcEMtRHDljr6ZaM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/70XgyFaDR004GlIWHNgw62eV.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE1xpc2rR5ddzERW_xj8QU4LZKA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/OtG0Mi851a8sltgSnpAmxaYm.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door eesiediesie op 13-08-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
eesiediesie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:32:
Goed mensen,ik wou iets laten weten ivm met een testje van mij.
Ik heb mijn Google Nest hub(Gen 1) verbonden met de accespoint van mijn Shelly 1 gen 4 die al dienst deed
als accespoint / range extender.
Dat werkt dus zeer goed he .
Spraakbediening video weergeven,enfin alles.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat lijkt leuk maar meer kans op interferentie van je wifi netwerk.
Waarom niet een IoT wifi netwerk opzetten (indien mogelijk) en daarop alles verbinden.
Hoe meer wifi (2.4GHz) netwerken storen alleen maar op elkaar.

• eesiediesie
Ha,door een accesspoint op te zetten op een shelly met zijn eigen SSID en eigen paswoord
maak je toch een apart (iot) Wifi netwerk.
Ik heb nu op die ene Shelly 4 andere geconnecteerd plus die Google Nest Hub (dat is die Foreign device).
En dat werkt zeer goed. Die shelly's pakken zeer weinig bandbreedte .
En die Shelly met de accesspoint is wifi 6 (ax).Enkel 2.4 Ghz weliswaar.
En de Nest hub dient bij mij alleen voor de stemherkenning en de klok.
Foto's laten roteren doe ik niet.
En video's kijken op de nest hub ook niet.
Mijn slaapkamer TV staat ingesteld als first device in de Google nest instellingen om video te kijken.
De nest hub waar ik het over heb staat ook in de slaapkamer.
Maar er zitten 2 muren met een badkamer en een grote kleerkast tussen mijn modem en de Nest hub.
Echt laten we zeggen "het donkerste plekje" voor wifi bereik in mijn appartementje( rechtstreeks van het modem).
Dus als ik een 2e netwerk Iot 2.4Ghz op mijn modem aanmaak zal dat voor het wifibereik geen bal uitmaken.
Nu met dat omweggetje via die shelly wel.
Die zit in mijn zekeringkast waar hij al zat om een stopcontact te sturen.Dus geen extra kost.
Centraal in mijn appartementje.
Update : ik heb mijn shelly Smoke alarm er ook bijgezet. Van -75 dBm naar -58 dBm.
Dat zijn nu 6 devices op de shelly maar mijn modem ziet die als 1 device als ik het goed heb.
Kan iemand dat beamen? Mischien dat ik dat verkeerd zie?

[ Voor 54% gewijzigd door eesiediesie op 14-08-2025 08:08 ]

• Stefke
Stefke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:43:
[...]

PostNL is het pakket kwijt :( :(

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand hoe je deze instelling in HA
Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/4X/4/f/3/4f35bb5a13ca45680df97d7f955d062071605eb2.jpeg
via de Shelly API kunt aanzetten? Kan 'm niet terugvinden in de API-docs.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:34
Raven schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:35:
Weet iemand hoe je deze instelling in HA
[Afbeelding]
via de Shelly API kunt aanzetten? Kan 'm niet terugvinden in de API-docs.
Niet.

Gewoon via de webbrowser aanpassen.
Er zijn nog veel meer settings die je niet kan doen in HA.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Simpel360 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Niet.

Gewoon via de webbrowser aanpassen.
Er zijn nog veel meer settings die je niet kan doen in HA.
Niet echt handig bij meerdere Shelly's (stuk of 14) waar ik dat kan doen :P . plus ik maak voor andere instellingen al gebruik van de API om in één keer instellingen naar alle Shelly's te pushen.

Van wat ik zo heb gelezen, zorgt die instelling in HA ervoor dat er een script op de Shelly wordt gezet. Er is een API voor scripts, evenals een library, maar dat script lijkt er niet in te staan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• peterbier
eesiediesie schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 06:15:
Ha,door een accesspoint op te zetten op een shelly met zijn eigen SSID en eigen paswoord
maak je toch een apart (iot) Wifi netwerk.
Ik heb nu op die ene Shelly 4 andere geconnecteerd plus die Google Nest Hub (dat is die Foreign device).
En dat werkt zeer goed. Die shelly's pakken zeer weinig bandbreedte .
En die Shelly met de accesspoint is wifi 6 (ax).Enkel 2.4 Ghz weliswaar.
En de Nest hub dient bij mij alleen voor de stemherkenning en de klok.
Foto's laten roteren doe ik niet.
En video's kijken op de nest hub ook niet.
Mijn slaapkamer TV staat ingesteld als first device in de Google nest instellingen om video te kijken.
De nest hub waar ik het over heb staat ook in de slaapkamer.
Maar er zitten 2 muren met een badkamer en een grote kleerkast tussen mijn modem en de Nest hub.
Echt laten we zeggen "het donkerste plekje" voor wifi bereik in mijn appartementje( rechtstreeks van het modem).
Dus als ik een 2e netwerk Iot 2.4Ghz op mijn modem aanmaak zal dat voor het wifibereik geen bal uitmaken.
Nu met dat omweggetje via die shelly wel.
Die zit in mijn zekeringkast waar hij al zat om een stopcontact te sturen.Dus geen extra kost.
Centraal in mijn appartementje.
Update : ik heb mijn shelly Smoke alarm er ook bijgezet. Van -75 dBm naar -58 dBm.
Dat zijn nu 6 devices op de shelly maar mijn modem ziet die als 1 device als ik het goed heb.
Kan iemand dat beamen? Mischien dat ik dat verkeerd zie?
Het is geen IoT netwerk op deze manier.
Je pakt het wifi signaal op met de Shelly en via een andere ssid koppel je andere apparaten.
Deze apparaten kunnen gewoon in jou netwerk komen.

Als je meerdere wifi punten hebt kan dit elkaar in de weg zitten.
En wifi op pakken en doorsturen is ook vragen om problemen.
Maar als het goed werkt werkt het kun je het zo laten.
Ik zelf zou het niet aanraden.

Ik heb een Tp-link Omada met meerdere accesspoints en een los IoT netwerk via een eigen vlan.
Dit is een forum om elkaar advies te geven bij deze.😀

• eesiediesie
Ja ok, dat begrijp ik. Een volledig gescheiden netwerk wil je zeggen.
Maar dat is bij mij de bedoeling niet.
Het is bij mij de bedoeling van stabiliteit en geen devices die om de haverklap zonder wifi vallen.
En dat heb ik op die manier toch bereikt .
Ik lees hier toch dikwijls van mensen dat hun bereik slecht is en shelly's die de connectie verliezen
en nog een dure router hier en dure accespoint daar.
Maar dan zijn ze blijven steken op wifi N of AC terwijl dat ik vind dat de allergrootste
upgrade is Wifi 6.Tja dat materiaal heeft wel wat centen gekost,dat begrijp ik.
Heel veel problemen opgelost door wifi 6.
Dat protocol kan veel beter overweg met veel devices.
Dat is gewoon mijn ondervinding.
Ik heb hier alleen mijn Mobile vikings(allee t'is feitelijk een proximus modem wifi 6) en voor de rest niks.
Een laptop,pc,2 chromecasts GTV, smartphone,gitaarversterker,2 googlenest hubs,JBLsoundbar,printer,
15 of wat shellys echt in gebruik.Mijn oude shelly 2.5 's vielen vroeger met mijn wifi 4,5 modems en routers regelmatig al eens weg.
Mijn chromecasts ook.Nu is dat eigenlijk nooit meer.
Owja ,ik heb hier nog een AX3000 wifi6 router van tplink ingepakt in de kast staan.
Zou niet weten waarvoor ik hem zou gebruiken eerlijk gezegd.
Ik heb ook maar een klein appartement van 70 m2 alles op het zelfde verdiep.
Als je natuurlijk ruimer woont met enkele verdiepingen (etages) is dat een andere zaak .
Maar dan zou ik sowieso naar elk verdiep al zeker een kabel leggen.
Maar beginnen met Vlans dat zie ik niet meer zitten.
Eigenlijk ik ben op pensioen en dit is maar een hobby.
Ik heb in heel mijn leven nog niet 1 computerles gehad dus ik ben allang blij dat ik dit voor elkaar krijg. :)
En maar tot 16 jaar naar school geweest tot 1979.(Bouw)
Maar veel moeilijker moeten ze het mij nu niet meer maken.
Ik ben wel zeer blij met de waardevolle dingen die ik hier te lezen krijg. _/-\o_
Allee niet alles is even waardevol maar ik heb al leren filteren ook. >:)

UPDATE
Dit al even nagekeken: Mobile Vikings:
Mobile Vikings maakt gebruik van het Proximus-netwerk voor zowel mobiele als vaste internetdiensten.
Geen aparte optie:
Hoewel Mobile Vikings gebruikmaakt van het Proximus-netwerk, bieden ze geen specifieke optie om een gastnetwerk of VLAN in te stellen via hun eigen platform of interfaces, geeft Mobile Vikings aan.

Dus mischien toch maar eens de modem verwisselen met de ax3000 van tplink die ik heb liggen.
Die heeft pppoe.
Vraag me af of het de moeite waard is

[ Voor 38% gewijzigd door eesiediesie op 15-08-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59

Vliegvlug

Flight Simple

Grrr, elke keer dat ik weer is een Shelly device in gebruik moet nemen is het gezeik om die dingen op het netwerk te krijgen en als dat eenmaal gelukt is wil een fixed IP adres maar met heel veel moeite lukken.

Ik vergeet elke keer weer hoe frustrerende dat is want doe het gelukkig niet dagelijks en als het eenmaal draait blijft het werken (ik update de firmware om die reden ook eigenlijk nooit want heb geen zin in gezeik door een update.)

Maar vandaag is het weer zover. :'(

Paar maanden geleden twee Shelly Mini PM Gen 3 in een stekkerdoos ingebouwd en die wilde ik vandaag gaan aanmelden.
  • Stekker het stopcontact en wachten op het Shelly’s eigen wifi AP.
  • Helemaal niets. Van beiden ook. :-(
  • Stekker eruit en er weer in, nog steeds niets. :-(
  • Oke stekkerdoos open en maar resetten die zooi, moet je weer met een sateprikker in de weer maar eindelijk zijn ze zichtbaar op de wifi, yeah!
  • Wil ze aanmelden op mijn smart home wifi, moest ik ook meerdere keren invullen. Lijkt wel of het een dice roll is of zo’n Shelly er zin in heeft om de instellingen op te pakken. :?
  • Eindelijk erop en deze keer toch maar besloten te upgraden naar de laatste firmware 1.7.0 omdat er wel heel oude op stond, 1.2.2 en nu ik er toch mee bezig ben maar door de zure appel heen bijten.
  • Ze nu nog van het DCHP IP op een fixed IP zetten, maar dat is een nog grotere roulette dan ze een op een wifi netwerk te krijgen. Zit nu op poging 6 en ben er wel even klaar mee voor nu, Gare zooi :(
Iemand nog tips om die Shelly’s een static IP te laten slikken?

En voordat iemand vraagt waarom ik niet meteen een fixed IP heb ingesteld, nou dat heeft me eerder al veel problemen gegeven. Toen waren ze helemaal vastgelopen en kon ik ze helemaal terug naar fabrieksinstellingen zetten en opnieuw beginnen waarna het met eerst DHCP en daarna fixed IP wel lukte dus dat doe ik nu maar voor de zekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Vliegvlug schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:22:
Grrr, elke keer dat ik weer is een Shelly device in gebruik moet nemen is het gezeik om die dingen op het netwerk te krijgen en als dat eenmaal gelukt is wil een fixed IP adres maar met heel veel moeite lukken.

Ik vergeet elke keer weer hoe frustrerende dat is want doe het gelukkig niet dagelijks en als het eenmaal draait blijft het werken (ik update de firmware om die reden ook eigenlijk nooit want heb geen zin in gezeik door een update.)

Maar vandaag is het weer zover. :'(

Paar maanden geleden twee Shelly Mini PM Gen 3 in een stekkerdoos ingebouwd en die wilde ik vandaag gaan aanmelden.
  • Stekker het stopcontact en wachten op het Shelly’s eigen wifi AP.
  • Helemaal niets. Van beiden ook. :-(
  • Stekker eruit en er weer in, nog steeds niets. :-(
  • Oke stekkerdoos open en maar resetten die zooi, moet je weer met een sateprikker in de weer maar eindelijk zijn ze zichtbaar op de wifi, yeah!
  • Wil ze aanmelden op mijn smart home wifi, moest ik ook meerdere keren invullen. Lijkt wel of het een dice roll is of zo’n Shelly er zin in heeft om de instellingen op te pakken. :?
  • Eindelijk erop en deze keer toch maar besloten te upgraden naar de laatste firmware 1.7.0 omdat er wel heel oude op stond, 1.2.2 en nu ik er toch mee bezig ben maar door de zure appel heen bijten.
  • Ze nu nog van het DCHP IP op een fixed IP zetten, maar dat is een nog grotere roulette dan ze een op een wifi netwerk te krijgen. Zit nu op poging 6 en ben er wel even klaar mee voor nu, Gare zooi :(
Iemand nog tips om die Shelly’s een static IP te laten slikken?

En voordat iemand vraagt waarom ik niet meteen een fixed IP heb ingesteld, nou dat heeft me eerder al veel problemen gegeven. Toen waren ze helemaal vastgelopen en kon ik ze helemaal terug naar fabrieksinstellingen zetten en opnieuw beginnen waarna het met eerst DHCP en daarna fixed IP wel lukte dus dat doe ik nu maar voor de zekerheid.
Fixed ip krijgen ze van mij mee vanuit de router ipv dat ik dat in de Shelly instel. Ik heb overigens echt 0 problemen met koppelen, dat is hier echt een kwestie van minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

rens-br schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:26:
[...]

Fixed ip krijgen ze van mij mee vanuit de router ipv dat ik dat in de Shelly instel.
Ik vind het fijner om dat in de Shelly zelf in te stellen, maar jij hebt er dus geen ervaring mee om het in de Shelly in te stellen en ook helaas geen tip. :|
Ik heb overigens echt 0 problemen met koppelen, dat is hier echt een kwestie van minuten.
Was het maar zo’n feest hier, zou erg fijn zijn.

Heb echt het idee dat het aan de Shelly ligt trouwens.
Is er iets van een log in zo’n Shelly device te vinden die mogelijk wat duidelijkheid kan geven of een verbose level wat ik kan instellen zodat er in de webinterface iets van feedback wordt gegeven waarom een instelling niet wordt doorgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Net gevonden dat er bij Advanced -> diagnostics een console is die je kan enablen, maar daar staat niets zinnigs in helaas en de optie “Download device log” doet niets. Nou dat is niet helemaal waar, ik krijg een laadbalkje in de browser en dan denkt de Shelly gewoon “noop, laat maar” en gebeurt er verder niets. Blijf gewoon op de betreffende pagina alsof de download knop nooit is ingedrukt.

Echt vervelend dat het allemaal zo brak is :'(

UPDATE
Blijkt dat Shelly niet goed werkt met Firefox en Safari (tenminste op mijn iPad) maar het alleen goed werkt met Chrome (op mijn Android telefoon in dit geval)

Kon nu opeens wel een log downloaden.
En het instellen van een static IP ging nu ook, zie mijn post hieronder

Heb nu alleen geen idee hoe ik die extra logging op de Shelly weer uit zet want een “disable” knop is er niet waar voorheen wel een “enable” knop aanwezig was. ;(

Gaat straks mijn Shelly stuk aan het continue wegschrijven van logs. :'(

UPDATE2
Dat het inderdaad slecht is om logging aan te zetten lees ik hier: https://kb.shelly.cloud/k...-gen3-web-interface-guide

Diagnostics
From this setting, you can download the debug logs. Enabling the debug log without a reason isn’t recommended, since your device will be slowed down and this setting will cause aging of the flash memory. If you do decide to enable it, you can also download the previous and current logs. Be aware that leaving this page will reset the logger and log data.

Er staat alleen niet bij hoe je het weer uit kan zetten |:(

Dacht eerst dat de laatste zin betekende dat het automatisch uitgezet werd als je de pagina verlaat maar dat is helaas niet zo. Want als ik terug kom op de pagina verschijnen er weer vrolijk allemaal log regels in de console.

Man, man wat een gezeik dit. Wel waarschuwen dat je het aanzetten schadelijk kan zijn maar vervolgens niet wat je er aan moet doen om het uit te zetten. :(

Ga kijken of een reboot van de Shelly’s soelaas bied…

UPDATE3
Rebooten van de Shelly’s hielp helaas geen zier maar heb inmiddels gelukkig wel gevonden waar het uit te zetten is:
Settings -> Device settings - Debug -> Websocket debug en die dan op disable zetten

Erg stom dat je vanaf de Advanced -> Diagnostics pagina deze setting wel kan aanzetten met één druk op de aanwezig enable knop die schreeuwt “druk op mij!”:
Shelly PM Mini Gen3: Advanced -> Diagnostics page
Maar dat je voor het uitzetten van debug logging maar zelf op zoek moet gaan. Maak er dan ook een disable knop net als dat er een enable knop was.

Beter nog zou zijn die setting automatisch na x tijd weer uit gaat want ik denk dat er genoeg mensen zijn die het aanzetten, er vervolgens niet meer over nadenken en het vergeten uit te zetten of niet eens weten dat het schadelijk is voor de hardware en zo hun Shelly ongemerkt slopen met de tijd. :X

[ Voor 93% gewijzigd door Vliegvlug op 17-08-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Maar eens een ander browser gebruikt, Safari ipv Firefox op mijn iPad maar dat maakte helaas geen verschil.
Toen Chrome geprobeerd op Android (waar ik normaal gesproken ook Firefox gebruik) en toen lukte het wel om in één keer een static IP in te stellen.

Kreeg direct rechts van de “Save settings” knop een melding met “Successful” in groene font en die melding kreeg ik met Firefox en Safari op de iPad niet.

Zie dit in de console pagina van de Shelly die ik nog open had op mijn ipad:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
shos_rpc_inst.c:243     wifi.setconfig [10@801b68e9-9513-4495-be79-18f9fc33e4b3] via WS_in 192.168.10.19:42338
19:38:48
shelly_notification:210 Event from wifi: {"component":"wifi","event":"config_changed","restart_required":false,"ts":1755452328.07,"cfg_rev":9}
shelly_notification:164 Status change of sys: {"cfg_rev":9}
shos_rpc_inst.c:243     wifi.getconfig [18@a2b312dd-f616-4674-b201-a3d3e0b561d5] via WS_in 192.168.10.24:55273
shos_rpc_inst.c:243     wifi.getconfig [11@801b68e9-9513-4495-be79-18f9fc33e4b3] via WS_in 192.168.10.19:42338

Dus blijkbaar zijn die Shelly’s heel erg picky op de browser en wordt er enkel met Chrome rekening gehouden ofzo
;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@Vliegvlug
Ik heb 0 problemen met Shelly.
Ik heb er zo,n 40 in gebruik.
Van tussen stekkers inbouw modules thermometers.
Alles gaat via wifi (enkele sensoren via bluetooth) en is toegankelijk via diverse browsers.
En uiteraard in de app zelf en HomeAssistant.
Vast ip geven doe ik via mijn Omada controller.
Maar veel heb ik ook op dhcp staan.
Vast ip op een Shelly is ook geen enkel probleem maar doe dit uiteraard buiten je dhcp server range.

Gebruik je een adblocker of dns filter dit wil wel eens roet in het eten geven.

[ Voor 8% gewijzigd door peterbier op 17-08-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ook niet als ze eenmaal draaien, het is het inbouwen en aanzwengelen van die dingen wat zoveel tijd kost en moeizaam gaat.
Ik heb er zo,n 40 in gebruik.
Ik ongeveer een factor 4 minder ;)
Van tussen stekkers inbouw modules thermometers.
Ik heb momenteel de helft dimmer 2’s, dan nog 3 PM Mini’s Gen3, één plug S (heb nog een aantal liggen die ik vroeger wel gebruikte maar nu niet meer) en een H&T ding.
Die laatste was ook al zo’n draak om aangesloten te krijgen want op batterijen is die webinterface maar af en toe bereikbaar dus die kwam maar niet goed in HA. Uiteindelijk maar op een USB-C voeding aangesloten.

Heb ook nog eenzelfde hoeveelheid Shelly spul liggen om te installeren, zoals een rookmelder, lampen, een vochtsensor en een Shelly Pro.
Ziijn alleen niet echt klusjes waar ik naar uitkijk dus schuif dat voor me uit. >:)
Alles gaat via wifi (enkele sensoren via bluetooth) en is toegankelijk via diverse browsers.
Bij mij enkel via wifi en bereikbaar via webbrowser zijn ze wel, als ze tenminste hun eigen AP de lucht in willen brengen, maar configureren met Firefox en Safari werkt bij mij dus heel erg matig. Is blijkbaar alleen met Chrome getest, zal wel kostenbesparing zijn dat ze het niet op alle browsers hoeven te testen.
En uiteraard in de app zelf en HomeAssistant.
Home Assistent heb ik ook.
De Shelly app gebruik ik niet want die heeft een cloud account nodig en daar begin ik absoluut niet aan. :N
Vast ip geven doe ik via mijn Omada controller.
Maar veel heb ik ook op dhcp staan.
Vast ip op een Shelly is ook geen enkel probleem maar doe dit uiteraard buiten je dhcp server range.
Maar gebruik je static IP via de Shelly zelf? Aangezien je zegt dat je het via Omada doet.
Het instellen werkt bij mij dus totaal niet via Firefox of Safari.

Gebruik zelf Ubiquiti voor mijn netwerk en uiteraard zit het vaste IP buiten de DHCP range maar dat is het probleem ook helemaal niet.
De instellingen via de webinterface komen simpelweg niet door met Firefox en Safari.
Gebruik je een adblocker of dns filter dit wil wel eens roet in het eten geven.
Nope, helemaal niets wat ik los geïnstalleerd heb, zowel niet op mijn iPad als Android telefoon.
Gewoonweg de standaard installatie van Firefox en Safari, geen idee wat die doen aan adblock en dat ze dns filtering doen lijkt me helemaal sterk.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 17-08-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Vliegvlug schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:24:
[...]

Ik ook niet als ze eenmaal draaien, het is het inbouwen en aanzwengelen van die dingen wat zoveel tijd kost en moeizaam gaat.

[...]

Ik ongeveer een factor 4 minder ;)

[...]

Ik heb momenteel de helft dimmer 2’s, dan nog 3 PM Mini’s Gen3, één plug S (heb nog een aantal liggen die ik vroeger wel gebruikte maar nu niet meer) en een H&T ding.
Die laatste was ook al zo’n draak om aangesloten te krijgen want op batterijen is die webinterface maar af en toe bereikbaar dus die kwam maar niet goed in HA. Uiteindelijk maar op een USB-C voeding aangesloten.

Heb ook nog eenzelfde hoeveelheid Shelly spul liggen om te installeren, zoals een rookmelder, lampen, een vochtsensor en een Shelly Pro.
Ziijn alleen niet echt klusjes waar ik naar uitkijk dus schuif dat voor me uit. >:)

[...]

Bij mij enkel via wifi en bereikbaar via webbrowser zijn ze wel, als ze tenminste hun eigen AP de lucht in willen brengen, maar configureren met Firefox en Safari werkt bij mij dus heel erg matig. Is blijkbaar alleen met Chrome getest, zal wel kostenbesparing zijn dat ze het niet op alle browsers hoeven te testen.

[...]

Home Assistent heb ik ook.
De Shelly app gebruik ik niet want die heeft een cloud account nodig en daar begin ik absoluut niet aan. :N

[...]

Maar gebruik je static IP via de Shelly zelf? Aangezien je zegt dat je het via Omada doet.
Het instellen werkt bij mij dus totaal niet via Firefox of Safari.

Gebruik zelf Ubiquiti voor mijn netwerk en uiteraard zit het vaste IP buiten de DHCP range maar dat is het probleem ook helemaal niet.
De instellingen via de webinterface komen simpelweg niet door met Firefox en Safari.

[...]

Nope, helemaal niets wat ik los geïnstalleerd heb, zowel niet op mijn iPad als Android telefoon.
Gewoonweg de standaard installatie van Firefox en Safari, geen idee wat die doen aan adblock en dat ze dns filtering doen lijkt me helemaal sterk.
Ik heb echt geen enkel probleem met de Shelly (s) hier.
Ik kan alles lokaal via ip benaderen voorbeeld mijn kWh meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6M0pkb79XFuy5Ks0q06t6LExJws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKac86kaWBj8zKh7nhLGWbIr.jpg?f=fotoalbum_large
De Shelly (s) die op batterijen werken en een wifi verbinding heben i.p.v. bluetooth werken ook gewoon.
Ik denk dat het echt een (wifi) netwerk dingetje is bij U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vliegvlug schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:22:
[/list]
1.2.2? Wat recent :+

Mijn Shelly's waren ondanks amper een maand in de winkel te hebben gelegen, van een zodanig oude firmware voorzien dat deze ruim een jaar stof moeten hebben liggen vangen bij de fabrikant en zowel een pc met USB wifi adapter, als Galaxy S20 en S7 geen verbinding in stand konden houden (verbrak na nog geen seconde), pas met een stoffige Galaxy S4 lukte het om ze aan wifi te koppelen.

Daarna meerdere keren update moeten triggeren omdat in één keer aar de meest recente niet kon...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Die van jou waren dus nog ouder?! :S

Die 1.2.2 komt uit 23 februari 2024 maak ik uit het firmware ID op.

Welke versie stond er op jouw Shelly’s dan, ben wel benieuwd.
Mijn Shelly's waren ondanks amper een maand in de winkel te hebben gelegen, van een zodanig oude firmware voorzien dat deze ruim een jaar stof moeten hebben liggen vangen bij de fabrikant en zowel een pc met USB wifi adapter, als Galaxy S20 en S7 geen verbinding in stand konden houden (verbrak na nog geen seconde), pas met een stoffige Galaxy S4 lukte het om ze aan wifi te koppelen.
Ai, ook lekker dan, zo’n oude telefoon heb ik niet eens meer liggen. Hoewel ik mijn oude S2 nooit heb weggegooid ;)
Daarna meerdere keren update moeten triggeren omdat in één keer aar de meest recente niet kon...
Lukte bij mij ook niet nee, ik moest van 1.2.2 naar 1.3.3 om daarna 1.7.0 te kunnen installeren wat blijkbaar de recenste is voor de PM Mini Gen3. Die firmware is van 30 juli 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 02:17:
[...]

Ik heb echt geen enkel probleem met de Shelly (s) hier.
Ik kan alles lokaal via ip benaderen voorbeeld mijn kWh meter.
[Afbeelding]
De Shelly (s) die op batterijen werken en een wifi verbinding heben i.p.v. bluetooth werken ook gewoon.
Ik denk dat het echt een (wifi) netwerk dingetje is bij U.
Heb je wel gelezen wat ik heb geschreven?
Benaderen gaat prima als ze eenmaal een wifi AP in de lucht brengen.

Voordat ze dat deden moest ik op beide PM Mini G3’s een factory reset uitvoeren nadat ik ze had ingebouwd. Daar heeft mijn wifi niets mee van doen dat ze uit de doos gewoon niet werken zoals ze zouden moeten werken. :|

En als ze dan eenmaal in de lucht zijn gaat het oppakken van instellingen die ik doe via de webinterface voor geen meter.
Heb het aanmelden op mijn Smart Home wifi SSID echt meerdere keren moeten doen voor het lukte en static IP instellen is na bijna 10 pogingen op beiden niet eens gelukt.

Pas na switchen van browser van Firefox en Safari naar Chrome lukte het wel zoals het hoort.
Waar ik totaal niet blij mee ben want ik wil zo min mogelijk Google zooi gebruiken maar blijkbaar is die browser de enige die wel goed werkt met de webinterface van de Shelly’s. :-(
Moet die dus maar noodgedwongen gaan gebruiken voortaan voor instellingen via de webinterface en dat vind ik een slechte zaak.

Ben wel blij dat ik nu op dat vlak achter de oorzaak ben want voorheen ging ik altijd stug door met Firefox voordat het een keer wel lukte, erg frustrerend. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Vliegvlug Op een iPad is elke browser nog steeds WebKit en maakt het afgezien van de UI dus ook weinig uit welke je pakt. Firefox is daar dus feitelijk "hetzelfde" als Safari. Dus sluit daar het issue dus niet uit ondanks "meerdere browsers". Ofwel, je kan het dus ook eens met Firefox of whatever proberen zolang je dat maar niet op een iOS device doet.

En wat kan er "niet goed" gaan bij statische DHCP? Dat is toch instellen op de router / non-Shelly device, Shelly herstarten (of power cycle geven) en gaan?

Persoonlijk daar ook grootste fan van statische DHCP. Alles centraal, nooit gedoe met dubbele IP als je zaken terug zet ofzo. Alleen persoonlijk houden devices als een Shelly hier zelfs gewoon een DHCP adres. IP wijziging kan is alleen een probleem als je ze onderling op IP laat verbinden, niet voor HA of app gebruik etc. En gezien ze nooit lang offline zijn is de praktijk toch dat ze het zelfde adres houden.

En qua AP niet online komen, weet je zeker dat je er een "paar maanden geleden" niet gewoon al mee gespeeld hebt? Bedoel, mijn brein zou het me niet toestaan ze alleen in te bouwen maar er dan niet mee te spelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@peterbier

Het is mij gelukt om de mobile vikings internetbox te verwijderen en de tplink archer 50 in de plaats aan te sluiten met de volgende
settings.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSSH0HyD12ZIf4CHoDZ0mJmelK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K4PXh0o6yzuCyMCvXCg2VdpP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UStNu5hd_M43zrfIvcVONqElU3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YiT6pqHS5CuJ3dc9bB6SB5Ov.png?f=fotoalbum_large.

>Is het gasten netwerk genoeg voor een Vlan?
Ik haal wel maar extreem lage snelheden op die tplink 120 down 75 up .
(Wifi)
Op de mobile vikings internetbox 850/485
Zijn er instellingen die ik kan uitschakelen zoals die iptv?

[ Voor 3% gewijzigd door eesiediesie op 18-08-2025 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@eesiediesie Voor internet / router testen, altijd eerst kabel proberen. Dan pas klooien met wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@Septillion
Zal ik morgen eens proberen want heb de Mobile Vikings internetbox terug aangesloten wegens te belabberde resultaten.
Ik had in elk geval toch al internet.

[ Voor 4% gewijzigd door eesiediesie op 18-08-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vliegvlug schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Die van jou waren dus nog ouder?! :S

Die 1.2.2 komt uit 23 februari 2024 maak ik uit het firmware ID op.

Welke versie stond er op jouw Shelly’s dan, ben wel benieuwd.
Had de Plus Plug S'sen gekocht in september 2024, maand daarvoor bij de shop binnengekomen:
version 0.13.0
firmware ID 20230209-131834/0.13.0-g68ba560
web build ID 230209122154-9b4b79da-HEAD
.....
[...]

Ai, ook lekker dan, zo’n oude telefoon heb ik niet eens meer liggen. Hoewel ik mijn oude S2 nooit heb weggegooid ;)
Gelukkig had ik die nog wel liggen :P Maar had op een gegeven moment zelfs een bash script geschreven om Shelly-AP's te zoeken, er een voor een mee te verbinden om dan wifi-credentials te pushen, de verbinding bleef zelfs daarvoor niet lang genoeg in stand.
[...]

Lukte bij mij ook niet nee, ik moest van 1.2.2 naar 1.3.3 om daarna 1.7.0 te kunnen installeren wat blijkbaar de recenste is voor de PM Mini Gen3. Die firmware is van 30 juli 2025.
Hier wat meer stapjes, 1.7.0 heb ik er nog niet op staan. Tijdje terug zorgde een firmware update ervoor dat de update-interval ineens hard achteruit ging, paar firmware versies verder weer gefixed. Denk dat ik 1.7.0 eerst op 1 plug ga proberen, daarna op de rest. Kan firmware updates triggeren vanuit Python script :) , anders via Home Assistant triggeren.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:07
Ik heb het voor elkaar gekregen om een Shelly H&T gen 3 te bricken…. Iets te ongeduldig met software updates enzo.

Krijg met geen mogelijkheid dat ding in setup modus om hem via de browser te benaderen. Na van stroom voorzien te zijn leest hij eenmalig de temp en humidity af en valt daarna dood.

De resetbutton werkt ook niet meer.

Heeft iemand een idee hoe ik deze via een pc of zo van een goede firmware kan voorzien? En waar ik die firmware dan kan downloaden…

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@Septillion

Ook met de kabel het zelfde belabberde resultaat op de tplink.120 down
Op de MV modem 2 seconden latentie en dik over de 900Mbit down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:41:
@Vliegvlug Op een iPad is elke browser nog steeds WebKit en maakt het afgezien van de UI dus ook weinig uit welke je pakt. Firefox is daar dus feitelijk "hetzelfde" als Safari. Dus sluit daar het issue dus niet uit ondanks "meerdere browsers". Ofwel, je kan het dus ook eens met Firefox of whatever proberen zolang je dat maar niet op een iOS device doet.
Dat wist ik niet, geldt dan ook voor Chrome op de iPad ga ik vanuit?
Nog een geluk dat ik Chrome niet op de iPad had staan en daarvoor mijn telefoon gepakt heb anders was ik er nog niet achter geweest
En wat kan er "niet goed" gaan bij statische DHCP? Dat is toch instellen op de router / non-Shelly device, Shelly herstarten (of power cycle geven) en gaan?
Geen idee waarvandaan je het idee hebt dat ik denk dat er dingen “niet goed” gaan bij DHCP reservations?
Is meer dat ik het nog nooit gebruikt heb icm Uquiti en het weer een ding is om uit te zoeken waar ik op het moment geen tijd voor heb.
Persoonlijk daar ook grootste fan van statische DHCP. Alles centraal, nooit gedoe met dubbele IP als je zaken terug zet ofzo.
Lijkt me ook wel handig hoor en dan voornamelijk dat ik op dan op één plek een overzicht heb welk IP waaraan is toegewezen.
Kan ik nu ook wel zien in het client overzicht in Ubiquiti Network met wat filteren maar ik ga vanuit dat IP reservations overzichtelijker worden weergegeven.
Heb voor nu ook gewoon een papiertje in de meterkast liggen waar de IP’s van elke Shelly op staat voor ‘quick reference’. :P
Alleen persoonlijk houden devices als een Shelly hier zelfs gewoon een DHCP adres. IP wijziging kan is alleen een probleem als je ze onderling op IP laat verbinden, niet voor HA of app gebruik etc. En gezien ze nooit lang offline zijn is de praktijk toch dat ze het zelfde adres houden.
Wist niet dat HA geen last heeft van IP wijzigingen, is dat iets van HA zelf die de devices identificeert op basis van MAC adres of een ander kenmerk of berust dat op DNS.
Want ik heb geen interne DNS server ingesteld namelijk.
Benader de Shelly webpagina’s altijd op IP, nog een reden dat ik ze fixed wil hebben.
En qua AP niet online komen, weet je zeker dat je er een "paar maanden geleden" niet gewoon al mee gespeeld hebt? Bedoel, mijn brein zou het me niet toestaan ze alleen in te bouwen maar er dan niet mee te spelen :+
De tijd dat ik Shelly’s leuk vond om mee te spelen ligt al een tijdje achter me, is nu gewoon a means to an end. ;)

Of ik destijds echt gekeken heb of hun eigen AP in de lucht kwam of dat ik enkel gekeken heb naar de leds die knipperden om te concluderen dat het goed fysiek was aangesloten weet ik niet meer maar ik heb ze sowieso niet geconfigureerd.

Dus of het eigen AP was uit de doos al niet aanwezig of is na een paar maanden ingebouwd in de niet aangesloten stekkerdoos te hebben gezeten weggevallen.
Hoe dan ook, het hoort niet en is ook bij allebei hetzelfde.
Volgens mij heb ik nog zo’n PM Mini Gen3 nieuw in doos liggen, ik ben benieuwd wat die doet wanneer ik die in gebruik ga nemen.

Het is trouwens dat ik deze twee in een stekkerdoos ging inbouwen want was het voor in een wcd in de muur dan had ik ze eerst helemaal geconfigureerd voor inbouw. Al twee keer gehad dat ik de schakelaar of het stopcontact weer helemaal kon uitbouwen omdat ik de Shelly erachter moest resetten met het fysieke knopje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

En nog wat plaatjes voor de leuk, 2x Shelly PM Mini Gen3 ingebouwd in een campingstekkerdoos:
2x Shelly PM Mini Gen3 ingebouwd in een campingstekkerdoos
Interne bedrading is allemaal 2,5mm2 soepel draad en de stekkerdoos zelf is geschikt voor 16A.
Campingstekkerdoos met 2x Shelly PM Mini Gen3 ingebouwd in een
Voor het meten van het stroomverbruik van wasdroger en wasmachine.

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 18-08-2025 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Raven schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:28:
[...]
Had de Plus Plug S'sen gekocht in september 2024, maand daarvoor bij de shop binnengekomen:
version 0.13.0
firmware ID 20230209-131834/0.13.0-g68ba560
web build ID 230209122154-9b4b79da-HEAD
.....
Dat is wel een oude ja, misschien zelfs een alfa of beta gezien de 0. :P

Maar zoveel nieuwer is de laatste versie ook niet, scheelt maar 9 maandjes, heb hier namelijk nog één Plug S draaien en die geeft dit aan:
Current version: 20230913-113421/v1.14.0-gcb84623
You have latest version on your device!
New BETA version: 20231107-164219/v1.14.1-rc1-g0617c15 is available.

Aan zo’n oude beta versie ga ik me niet branden, als het beter was dan de huidige stable zou het wel de nieuwste reguliere versie zijn geworden ;)
[...]

Gelukkig had ik die nog wel liggen :P Maar had op een gegeven moment zelfs een bash script geschreven om Shelly-AP's te zoeken, er een voor een mee te verbinden om dan wifi-credentials te pushen, de verbinding bleef zelfs daarvoor niet lang genoeg in stand.
Hoe is je dat uiteindelijk gelukt dan?
Als het zelfs via een script niet snel genoeg ging
[...]
Hier wat meer stapjes, 1.7.0 heb ik er nog niet op staan. Tijdje terug zorgde een firmware update ervoor dat de update-interval ineens hard achteruit ging, paar firmware versies verder weer gefixed. Denk dat ik 1.7.0 eerst op 1 plug ga proberen, daarna op de rest. Kan firmware updates triggeren vanuit Python script :) , anders via Home Assistant triggeren.
Jij hebt het nog steeds over de Plug S toch?
Die 1.7.0 is voor de PM Mini Gen3. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Vliegvlug schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:41:
En nog wat plaatjesvoor de leuk, 2x Shelly PM Mini Gen3 ingebouwd in een campingstekkerdoos:
[Afbeelding: 2x Shelly PM Mini Gen3 ingebouwd in een campingstekkerdoos]
[Afbeelding: Campingstekkerdoos met 2x Shelly PM Mini Gen3 ingebouwd in een]
Voor het meten van het stroomverbruik van wasdroger en wasmachine.
Gaan die Mini's niet maar tot 8A? En ga je daar met de droger / wasmachine niet ruim overheen?

Verder wel mooi om dat in de stekker weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Vliegvlug schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:40:
Dat wist ik niet, geldt dan ook voor Chrome op de iPad ga ik vanuit?
Correct, Apple houdt het lekker dicht. Onder druk van de EU moeten ze nu wel third party toestaan maar dat betekend een losse app voor Europa en daar zitten de ontwikkelaars ook nog niet om te springen.
Geen idee waarvandaan je het idee hebt dat ik denk dat er dingen “niet goed” gaan bij DHCP reservations?
Ah, ik las "Ze nu nog van het DCHP IP op een fixed IP zetten" als het maken van DHCP reservation, excuses!
Is meer dat ik het nog nooit gebruikt heb icm Uquiti en het weer een ding is om uit te zoeken waar ik op het moment geen tijd voor heb.

[...]

Lijkt me ook wel handig hoor en dan voornamelijk dat ik op dan op één plek een overzicht heb welk IP waaraan is toegewezen.
Kan ik nu ook wel zien in het client overzicht in Ubiquiti Network met wat filteren maar ik ga vanuit dat IP reservations overzichtelijker worden weergegeven.
Mja, via filter zo het lijstje te zien welk fixed IP hebben. Maar in praktijk zoek ik zelden specifiek op "fixed IP". En aanmaken is zo simpel als Device aanklikken= > Settings (cog) => Fixed IP.
Wist niet dat HA geen last heeft van IP wijzigingen, is dat iets van HA zelf die de devices identificeert op basis van MAC adres of een ander kenmerk of berust dat op DNS.
Want ik heb geen interne DNS server ingesteld namelijk.
IP is geen onderdeel van de device identifier. Verder pusht de Shelly de boel naar HA dus zolang HA maar fixed IP heeft gaat het prima.
Benader de Shelly webpagina’s altijd op IP, nog een reden dat ik ze fixed wil hebben.
Dan zoek ik hem of gewoon op in Unifi of klik op "Visit" op de device page in HA. Beide vind ik makkelijker dan losse boekhouding ivm handmatig werk en fouten.
Het is trouwens dat ik deze twee in een stekkerdoos ging inbouwen want was het voor in een wcd in de muur dan had ik ze eerst helemaal geconfigureerd voor inbouw. Al twee keer gehad dat ik de schakelaar of het stopcontact weer helemaal kon uitbouwen omdat ik de Shelly erachter moest resetten met het fysieke knopje.
Ja, ik doe een smart module eigenlijk ook altijd aanmelden en instellen bij de computer aan mijn testsnoertje. Weet ik zeker dat hij werkt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@eesiediesie Als je weer bezig gaat, dan graag netjes een topic in NT :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

rens-br schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

Gaan die Mini's niet maar tot 8A? En ga je daar met de droger / wasmachine niet ruim overheen?
Er is niet zoiets als die mini’s. ;)

De Mini 1PM Gen3 gaat inderdaad tot 8A, die is rood van kleur.
Maar de Mini PM Gen3 (zonder die 1 dus) gaat tot 16A, die is grijs van kleur.
Zelfde geldt voor de Gen4 trouwens. (al hebben ze daar de PM hernoemd naar EM, ongetwijfeld om de verwarring te vermijden dat mensen de 1 over het hoofd zagen ;) ).
Als het kan schakelen is het 8A, alleen meten 16A
Verder wel mooi om dat in de stekker weg te werken.
(y)

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 18-08-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Vliegvlug schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:03:
al hebben ze daar de PM hernoemd naar EM, ongetwijfeld om de verwarring te vermijden dat mensen de 1 over het hoofd zagen ;)
Wat ik dan weer mega verwarrend vind want tot nu toe stond EM voor de modules met stroomspoelen (CT) en PM voor die met shunt weerstand. En volgens mij heeft die EM Mini Gen4 geen CT :X

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 18-08-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:22:
[...]

Wat ik dan weer mega verwarrend vind want tot nu toe stond EM voor de modules met stroomspoelen (CT) en PM voor die met shunt weerstand. En volgens mij heeft die EM Mini Gen4 geen CT :X
Het blijft wel Energy Monitoring natuurlijk maar is inderdaad onhandig dat je nu niet kan zien of er CT bij zit of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@Septillion
sorry, ...een topic in NT ken ik niet.

Mag dus verder in Netwerken (NT)

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 19-08-2025 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@Septillion Ok,Sorry. Mercie .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vliegvlug schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:58:
Dat is wel een oude ja, misschien zelfs een alfa of beta gezien de 0. :P

Maar zoveel nieuwer is de laatste versie ook niet, scheelt maar 9 maandjes, heb hier namelijk nog één Plug S draaien en die geeft dit aan:
Current version: 20230913-113421/v1.14.0-gcb84623
You have latest version on your device!
New BETA version: 20231107-164219/v1.14.1-rc1-g0617c15 is available.

Aan zo’n oude beta versie ga ik me niet branden, als het beter was dan de huidige stable zou het wel de nieuwste reguliere versie zijn geworden ;)
Jup, verkoper was niet blij dat de Plus Plug S'en met een zodanig oude firmware daar waren geleverd, vooral omdat verbinding maken een issue bleek te zijn.
[...]

Hoe is je dat uiteindelijk gelukt dan?
Als het zelfs via een script niet snel genoeg ging
Samsung Galaxy S4, om onbekende reden lukte het daarmee wel.
[...]

Jij hebt het nog steeds over de Plug S toch?
Die 1.7.0 is voor de PM Mini Gen3. :)
Plus Plug S ;) , daar is 1.7.0 ook voor beschikbaar.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:35
Vliegvlug schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:23:
Beter nog zou zijn die setting automatisch na x tijd weer uit gaat want ik denk dat er genoeg mensen zijn die het aanzetten, er vervolgens niet meer over nadenken en het vergeten uit te zetten of niet eens weten dat het schadelijk is voor de hardware en zo hun Shelly ongemerkt slopen met de tijd. :X
Er zijn al twee Shelly's binnen korte tijd kapot gegaan.
Zit nu te twijfelen of ik bij die de logs aan had gezet. Wel raar dat het aanzetten van logs je Shelly kapot maakt. Terwijl je logs toch meestal gebruikt om problemen te kunnen oplossen.
Bij die anderen toch maar even checken of die logs uit staan.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Xyphoid schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Er zijn al twee Shelly's binnen korte tijd kapot gegaan.
Zit nu te twijfelen of ik bij die de logs aan had gezet. Wel raar dat het aanzetten van logs je Shelly kapot maakt.
Niet direct natuurlijk maar er wordt naar flash opslag weggeschreven die waarschijnlijk niet heel groot is waardoor er intensief gebruik van wordt gemaakt door de debug logging en op een gegeven moment gaat het flash dan stuk.
Terwijl je logs toch meestal gebruikt om problemen te kunnen oplossen.
Bij die anderen toch maar even checken of die logs uit staan.
Zou ik zeker even doen ja.
Ik heb hiervoor nooit debugging logs aangezet maar zou ook kunnen dat de plug S en Dimmer 2 die optie niet zo prominent aanwezig hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 21:24
Wat doe ik fout? Ik krijg de Shelly 1L niet gevonden in de app en lampje is rood achter. Zo is het aangesloten.

Let op, de schakelaar lust door naar de andere schakelaar links, maar dat zijn andere lampen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtWsr80hZiRajTZPMbSuJn-JNnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEbpyMtjJAXjCXUJ1MhDyA9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Calypsooo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:12:
Wat doe ik fout? Ik krijg de Shelly 1L niet gevonden in de app en lampje is rood achter. Zo is het aangesloten.

Let op, de schakelaar lust door naar de andere schakelaar links, maar dat zijn andere lampen.[Afbeelding]
Lastig te zien als de terminals niet in beeld staan. Ook zou ik de Shellies ook altijd eerst instellen via een losse kabel en daarna pas inbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier

Let op, de schakelaar lust door naar de andere schakelaar links, maar dat zijn andere lampen.[Afbeelding]
Zoals het zit klopt het niet.

L - voeding bruine draad.
0 - draad die naar de lamp gaat.
Sx - ga je naar de schakelaar. (Com)
S1 - uit van de schakelaar.
S2 - uit gebruiken bij een dubbele schakelaar.
Het beste is flexibel draad gebruiken i.c.m. wagos.
Het is beter een elektricien raad te plegen
Hierbij een schema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCl6DU9EFLXn8x8nXAa3urTZNt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mU45zeP1kzaXWfKWeW1MHf65.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jpAYHwdiJhUlW1lTlMwCUC25ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZK1HDYNkO5WVwdAsflQBMeu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
peterbier schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:15:
[...]

Zoals het zit klopt het niet.

L - voeding bruine draad.
0 - draad die naar de lamp gaat.
Sx - ga je naar de schakelaar. (Com)
S1 - uit van de schakelaar.
S2 - uit gebruiken bij een dubbele schakelaar.
Het beste is flexibel draad gebruiken i.c.m. wagos.
Het is beter een elektricien raad te plegen
Hierbij een schema

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks! Ik heb de gen1 versie. Dus is iets anders, was geen handige foto van mij zonder schema. Hier betere foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3g3mOWa9nyj_mffkH-1uYfeXpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWkN3mQiZCQ0pP362LDQKOMt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hneKbVCojSy3bsK2PDmgDcASyA4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKiHnzVJa2n6ETLg8Tm9hFIq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Calypsooo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:57:
[...]

Thanks! Ik heb de gen1 versie. Dus is iets anders, was geen handige foto van mij zonder schema. Hier betere foto:
[Afbeelding][Afbeelding]
Deze is inderdaad anders.
Volgens mij klopt het zo.
Wat ik zie dat er een bypass nodig ik over de lamp.
Geen idee wat voor lamp je gebruikt waarschijnlijk led.
Zou je hier eens een andere lamp in kunnen draaien voorkeur een gloeilamp.
Om een defect van de Shelly uit te sluiten.
Bij een lamp met weinig watt zoals led moet je een bypass plaatsen. (Niet in alle gevallen)
Mijn voorkeur is altijd een Shelly gebruiken waarbij ook de N (nul) draad nodig is.

Heeft deze Shelly wel gewerkt.?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
@Calypsooo Wat is het witte blokje achter de Shelly?

En blauwe draad naar de schakelaar is ook wel grote no no...

• peterbier
Septillion schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:42:

Inderdaad daarom ook mijn opmerking een elektricien raadplegen.
Maar voor nu de Shelly werkend te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Calypsooo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:57:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Het is hier al vaker gezegd maar ik zou geen stug draad direct in de Shelly gebruiken maar soepel.

Ik had het ook eerst zo gedaan, wel direct 2,5mm2 stug in mijn Shelly Dimmer 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE1n8xDi2gYuFBjuUdev6xPknwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FggTXtciCRPfJ8kczehZPf8d.jpg?f=user_large
(zie Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie")

Maar kreeg op een gegeven moment kreeg ik toch vage problemen en uiteindelijk deed hij het helemaal niet meer, de led erop ging ook niet branden.
Dit was gelukkig na 23 maanden dus was de Shelly nog onder garantie om te wisselen.

Probleem schijnt te zijn met direct stug toe passen dat de aansluitingen van het pcb van de Shelly los kunnen komen of afbreken ofzo, doordat stug draad grote krachten op de connector kan uitoefenen.
(Ik heb die van mij niet open gemaakt trouwens toen deze kapot was, ook al was ik wel benieuwd, maar onder garantie opgestuurd, leek me geen goed idee het ding eerst open te maken voor ik garantie claimde :P)

Als je soepel draad gebruikt bij het aansluiten is het niet mogelijk deze grote druk te halen, met stug dus wel als het net onder de verkeerde hoek in de wanddoos wordt geduwd.
Dus gebruik ik enkel nog soepel voor het aansluiten en heb mijn andere Dimmer 2 die ook met stug was aangesloten omgezet naar soepel toen die andere kapot ging.
Beter vooraf voorkomen dan problemen later. ;)

• Calypsooo
peterbier schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:18:
[...]

Deze is inderdaad anders.
Volgens mij klopt het zo.
Wat ik zie dat er een bypass nodig ik over de lamp.
Geen idee wat voor lamp je gebruikt waarschijnlijk led.
Zou je hier eens een andere lamp in kunnen draaien voorkeur een gloeilamp.
Om een defect van de Shelly uit te sluiten.
Bij een lamp met weinig watt zoals led moet je een bypass plaatsen. (Niet in alle gevallen)
Mijn voorkeur is altijd een Shelly gebruiken waarbij ook de N (nul) draad nodig is.

Heeft deze Shelly wel gewerkt.?
Zit een 9W led armatuur achter, inclusief Shelly bypass. Heb ook zonder bypass geprobeerd overigens, zonder resultaat.

De Shelly heeft bij mij niet gewerkt, de vorige eigenaar wel. Dus wellicht is er bij het loskoppelen bij vorige eigenaar iets niet goed gegaan. Eigenaar ken ik overigens, dus niet met opzet dood item gekregen ofzo.

Je hebt helemaal gelijk! Ik had niks anders bij de hand, en je weet hoe dat gaat als je iets 'nieuws' heb en het meteen wilt testen. Point taken!

Witte blokje is een lasdop met wat gedroogde witte verf. Die kabel zat in de lichtschakelaar omdat de fasedraad doorgelust werd naar de schakelaar ernaast (andere lichtbron). Had die even geisoleerd om eerst de Shelly werkend te krijgen, die gaat daarna weer in de lichtschakelaar.

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 18:02

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Tsja, ik probeer de aansluitingen te begrijpen op een DIN rail timer. Daar gaan vijf witte draden in. En dat is door een elektriciën aangelegd. (Tbf, een Spaanse elektriciën.)

(En daarmee bevestig ik het punt natuurlijk alleen maar, want met blauw/bruin/rood had ik het in tien seconden begrepen.)

Als de Mongoose firmware nou zou werken voor de Pro, zou ik die gebruiken, maar nu gaat het maar weer gewoon een timer worden. (Het is voor de zwembadpomp.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Calypsooo Hoe zeker ben je dat de bruine draad van boven de voedende draad is?

En zou gewoon stapje terug nemen, maak even een proefopstelling op je bureau. Je kunt ook een N aansluiten op de 1L dus zou eens beginnen met alleen gewoon een kabel + steker op L en N te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:05

Heb je hem ooit werkend gehad? Of zit ie nog op het wifi netwerk van de vorige bewoner? (Wat hij niet kan vinden omdat dit misschien niet meer bestaat).

Rood lampje betekent dat hij niet kan verbinden met wifi.

• Calypsooo
Septillion schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:00:
@Calypsooo Hoe zeker ben je dat de bruine draad van boven de voedende draad is?

En zou gewoon stapje terug nemen, maak even een proefopstelling op je bureau. Je kunt ook een N aansluiten op de 1L dus zou eens beginnen met alleen gewoon een kabel + steker op L en N te hangen.
99%! Na deze opstelling doet alles het ook, in de zin van de lamp blijft continue branden. De shelly hoor ik ook als ik de schakelaar beweeg, maar krijg hem niet op de wifi gevonden.

Ik ga het eens met kabel proberen.
Rowwan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

Heb je hem ooit werkend gehad? Of zit ie nog op het wifi netwerk van de vorige bewoner? (Wat hij niet kan vinden omdat dit misschien niet meer bestaat).

Rood lampje betekent dat hij niet kan verbinden met wifi.
Heb hem ook gereset d.m.v. die 10 keer aan/uit. Dan klikt ie paar keer van de factory resest, maar nog steeds niet te vinden op wifi. :-/
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste