@Calypsooo Even voor de zekerheid, dan zoek je wel naar een los wifi netwerk toch?
Voor wie hem niet kent, deze vind ik een stuk fijner werken dan de app van Shelly zelf: https://apps.apple.com/nl/app/shelly-home/id1481222211
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
@Septillion Ik heb zowel de SSID van de Shelly proberen te vinden, als hem toe te voegen via de officiele Shelly app door de ap van de Shelly te zoeken. Beide zonder succes haha.
Heb ook jouw tip geprobeerd met losse kabel. Ook nog als extra een lampje erbij. Lampje brandt, Shelly nog steeds onvindbaar. Begin te vermoeden dat ie dood is.
Heb ook jouw tip geprobeerd met losse kabel. Ook nog als extra een lampje erbij. Lampje brandt, Shelly nog steeds onvindbaar. Begin te vermoeden dat ie dood is.
Wat voor draad gebruik je? Zijn hier geen korte patch snoertjes voor met de uiteindes voorzien van een busje oid?Vliegvlug schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:34:
[...]
Het is hier al vaker gezegd maar ik zou geen stug draad direct in de Shelly gebruiken maar soepel.
Ik had het ook eerst zo gedaan, wel direct 2,5mm2 stug in mijn Shelly Dimmer 2:
[Afbeelding]
(zie Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie")
Maar kreeg op een gegeven moment kreeg ik toch vage problemen en uiteindelijk deed hij het helemaal niet meer, de led erop ging ook niet branden.
Dit was gelukkig na 23 maanden dus was de Shelly nog onder garantie om te wisselen.
Probleem schijnt te zijn met direct stug toe passen dat de aansluitingen van het pcb van de Shelly los kunnen komen of afbreken ofzo, doordat stug draad grote krachten op de connector kan uitoefenen.
(Ik heb die van mij niet open gemaakt trouwens toen deze kapot was, ook al was ik wel benieuwd, maar onder garantie opgestuurd, leek me geen goed idee het ding eerst open te maken voor ik garantie claimde)
Als je soepel draad gebruikt bij het aansluiten is het niet mogelijk deze grote druk te halen, met stug dus wel als het net onder de verkeerde hoek in de wanddoos wordt geduwd.
Dus gebruik ik enkel nog soepel voor het aansluiten en heb mijn andere Dimmer 2 die ook met stug was aangesloten omgezet naar soepel toen die andere kapot ging.
Beter vooraf voorkomen dan problemen later.
@Stillekracht Bij home2link hadden ze die. Is nu ROBBshop.
Maar je kan die makkelijk zelf maken met wat losse soepele draad en adereindhulzen en een tang
voor die adereindhulzen. Kost niet veel en heel gemakkelijk als je nog meer met shelly's wil bezig zijn
Maar je kan die makkelijk zelf maken met wat losse soepele draad en adereindhulzen en een tang
voor die adereindhulzen. Kost niet veel en heel gemakkelijk als je nog meer met shelly's wil bezig zijn
Zijn Gen 3 en G4 inmiddels allemaal hetzelfde formaat? (En ook qua typen onderling?)
Ik heb eerder voor oudere Shelly's railmounts aangeschaft maar aangezien er onlangs enkele Shelly's zijn overleden heb ik nu nieuwere versies die niet in die railmounts passen.
Dus; kan ik nu voor Gen 3 en Gen 4 gewoon één railmount kopen, of zijn die ook nog steeds modelspecifiek?
Ik heb eerder voor oudere Shelly's railmounts aangeschaft maar aangezien er onlangs enkele Shelly's zijn overleden heb ik nu nieuwere versies die niet in die railmounts passen.
Dus; kan ik nu voor Gen 3 en Gen 4 gewoon één railmount kopen, of zijn die ook nog steeds modelspecifiek?
Heb destijds bij een bestelling shelly’s tweeaansluitsets bijbesteld, zoiets Aansluitset Flexibele DraadStillekracht schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:29:
[...]
Wat voor draad gebruik je? Zijn hier geen korte patch snoertjes voor met de uiteindes voorzien van een busje oid?
Maar maak ze nu zelf, heb een doos vol ongebruikte kabels liggen waar ik de draden uithaal naar gelang de lengte en diameter die ik nodig heb, knijp ik zelf de adereindhulzen aan indien nodig.
Ik ben de wanhoop nabij.
Ik heb een nieuwe asus router , de RT-AX58U.
Na heel veel gezoek haal ik er ferme snelheden mee tot 900Mb/s download.
bijna 500 Mb/s upload (op wifi)..
(Qos volledig uitzetten,ging niet met mijn tp-link).
Maar hij weigert ip-adressen te geven op 2,4 GHz aan mijn oude shelly 2.5 's .
Met mijn shelly 1 gen 4 geen enkel probleem.
Ik heb ze wel kunnen includen in de shelly app.
Ik kan ze ook bereiken vie de webinterface op 192.168.33.1.
in de webinterface van asus zijn ze niet te bespeuren.
De Shelly 1 gen4 wel.
Ik heb geprobeerd met en zonder vast ip op de shelly's.
Ik heb een vast ip geprobeerd op de router.
Wie weet er raad?
bijna 500 Mb/s upload (op wifi)..
(Qos volledig uitzetten,ging niet met mijn tp-link).
De Shelly 1 gen4 wel.
Wie weet er raad?
[ Voor 11% gewijzigd door eesiediesie op 23-08-2025 17:37 ]
Welk security protocol heb je ingesteld? WPA2?eesiediesie schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:25:
Ik ben de wanhoop nabij.
bijna 500 Mb/s upload..(Qos volledig uitzetten,ging niet met mijn tp-link).
De Shelly 1 gen4 wel.
Wie weet er raad?
@jgsr
Ja wpa2 personal op de 2,4 GHz.
Mischien beter wpa/wpa2 personal nemen?
Update ik heb het veranderd naar wpa/wpa2 personal
en twee van de drie zijn online.
Merci om mij op de goede weg te zetten.
Nu die laatste nog resetten en fingers crossed.
En de laatste is ook online.
Nogmaals bedankt.
Ja wpa2 personal op de 2,4 GHz.
Mischien beter wpa/wpa2 personal nemen?
Update ik heb het veranderd naar wpa/wpa2 personal
en twee van de drie zijn online.
Merci om mij op de goede weg te zetten.
Nu die laatste nog resetten en fingers crossed.
En de laatste is ook online.
Nogmaals bedankt.
[ Voor 67% gewijzigd door eesiediesie op 23-08-2025 18:13 ]
Heeft er hier iemand ervaring met een Shelly dimmer in een Gira IP44 opbouw doos? Ik heb onder mijn overkapping nu een dimmer met draaiknop zitten, deze had ik graag vervangen door een Shelly dimmer met 2 puls knoppen.
Ik ben bezig om een shelly pro 3em (type 3CT63) aan te sluiten om het gebruik van de laadpaal thuis te kunnen monitoren.
Eerst had ik te makkelijk gedaan, want las dat je hem kan voeden door alleen LA aan te sluiten op één van de drie fases. Dat werkte in de basis ook wel, alleen had ik van de andere twee fases daardoor geen detail metingen. Alleen de current die er doorheen liep, niet het vermogen enz. Net de boel aangepast en nu alle drie de fases aangesloten. L1 op LA, L2 op LB en L3 op LC. Ik zit nu alleen te prutsen met de nul draad.
Ik heb de fases gepakt van de uitgangskant van drie losse aardlekautomaten, die elk een andere fase hebben. En de nul heb ik gepakt van de nul rail in de kast. Als ik nu de drie aardlekautomaten aanzet, dan lukt het om L1 en L2 aan te zetten. Maar bij L3 aanzetten, klapt de automaat van L1 eruit. Als ik L1 weer aanzet, klapt L3 eruit.
Heb ik hier toch een denkfout gemaakt? Net mijn zwager gevraagd die electricien is en die zei dat ik het wel goed aangesloten had. Dat ik idd een vrije nul had en drie losse fases. Ook gecontroleerd met een multimeter.
Eerst had ik te makkelijk gedaan, want las dat je hem kan voeden door alleen LA aan te sluiten op één van de drie fases. Dat werkte in de basis ook wel, alleen had ik van de andere twee fases daardoor geen detail metingen. Alleen de current die er doorheen liep, niet het vermogen enz. Net de boel aangepast en nu alle drie de fases aangesloten. L1 op LA, L2 op LB en L3 op LC. Ik zit nu alleen te prutsen met de nul draad.
Ik heb de fases gepakt van de uitgangskant van drie losse aardlekautomaten, die elk een andere fase hebben. En de nul heb ik gepakt van de nul rail in de kast. Als ik nu de drie aardlekautomaten aanzet, dan lukt het om L1 en L2 aan te zetten. Maar bij L3 aanzetten, klapt de automaat van L1 eruit. Als ik L1 weer aanzet, klapt L3 eruit.
Heb ik hier toch een denkfout gemaakt? Net mijn zwager gevraagd die electricien is en die zei dat ik het wel goed aangesloten had. Dat ik idd een vrije nul had en drie losse fases. Ook gecontroleerd met een multimeter.
:strip_exif()/f/image/5Q2mkcRSLVFmkHNU5e2pZFxs.png?f=user_large)
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
@GAEvakYD Ja, dat je N niet van voor de automaat mag komen. Alles moet van na de automaten.
Maar neem aan dat je automaten bedoelt, en niet aardlekautomaaten. Een krachtgroep kan niet bestaan uit losse aardlekautomaaten. En als d groep uit losse automaten bestaat (ABB flexomaat?) dan moeten de 3 automaten van een beugel voorzien zijn en de N van de drie automaten MOET gekoppeld worden.
Maar neem aan dat je automaten bedoelt, en niet aardlekautomaaten. Een krachtgroep kan niet bestaan uit losse aardlekautomaaten. En als d groep uit losse automaten bestaat (ABB flexomaat?) dan moeten de 3 automaten van een beugel voorzien zijn en de N van de drie automaten MOET gekoppeld worden.
Thanks voor het meedenken. Ik zal iets meer context geven over de meterkast.Septillion schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:47:
@GAEvakYD Ja, dat je N niet van voor de automaat mag komen. Alles moet van na de automaten.
Het betreft een 3fase aansluiting. Van achter de hoofdschakelaar worden er een aantal aardlekschakelaars voorzien van de fases en nul. Tevens ook een aardlekautomaat 3 fase voor laadpaal. Type Eaton MRB4-25/3N/C/003-A. Tevens heb drie losse aardlekautomaten, alle drie op een eigen fase. Hierop zitten drie afzonderlijke thuisbatterijen aangesloten.
Wat ik nu heb gedaan is de voeding afgepakt van de uitgang van de drie aardlekautomaten voor de batterijen. Ik heb al geprobeerd een nul ook van 1 de fases te pakken maar dat geeft ook een uitvallende aardlekautomaat als ik ze alle drie aanzet. Daarna op zoek gegaan naar een vrije nul die nog niet door een aardlekautomaat oid is gegaan. Dus daarom de nul gepakt van de ingang van de driefase aardlekautomaat.
Hier doe ik dus ergens iets fout?
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Zover ik het heb gedaan is voeding van 3 normale Automaten nemen, fase 1, 2, 3 en niet van aardlekautomaat. De klemmen om de draden welke je wilt meten.
@GAEvakYD Ah, ja. Je kan de Shelly niet uit 3 losse aardlekschakelaars voeden. Het kan dus echt alleen als echte 3-fase.
Je zal alle batterijen achter een enkele 3-fase aardlekautomaat moeten zetten. Je wilt toch eigenlijk een aardlekschakelaar al niet delen tussen leverende devices en gebruikers dus dat komt mooi uit.
Als alternatief zou je losse beveiliging voor de Shelly kunnen maken. Bijvoorbeeld een losse automaat of anders 3 losse zekeringhouders zoals eigenlijk al in het schema.
Je zal alle batterijen achter een enkele 3-fase aardlekautomaat moeten zetten. Je wilt toch eigenlijk een aardlekschakelaar al niet delen tussen leverende devices en gebruikers dus dat komt mooi uit.
Als alternatief zou je losse beveiliging voor de Shelly kunnen maken. Bijvoorbeeld een losse automaat of anders 3 losse zekeringhouders zoals eigenlijk al in het schema.
Dat zou ook nog kunnen doen, echter zitten de normale automaten in de kast ernaast. Is wel te doen, maar dan moet ik meer draad gebruiken en door de kast heen met de drie fases, maar het is wel te doen. Waar heb jij de nul van gepakt?_AcS_ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:43:
Zover ik het heb gedaan is voeding van 3 normale Automaten nemen, fase 1, 2, 3 en niet van aardlekautomaat. De klemmen om de draden welke je wilt meten.
Check, dan moet ik de gedachte laten gaan om de drie fase uit de drie aardlekautomaten te pakken. Als ik van 3 normale automaten een fase pak is het wel goed? En dan de nul van de rail waar de nul wordt verdeeld?Septillion schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:26:
@GAEvakYD Ah, ja. Je kan de Shelly niet uit 3 losse aardlekschakelaars voeden. Het kan dus echt alleen als echte 3-fase.
Die automaten zijn alsvolgt aangesloten.
hoofdschakelaar->drie keer een aardlekschakelaar voor de drie fases. En achter de achterlek zitten dan de automaten. Als ik dan van elke fase 1 automaat pak om de fase vanaf te pakken. En dus de nul van de rail.
In de aardlek komen 3 fasen en de nul, deze zijn door verbonden met de automaten, je kunt dan op de aardlekschakelaar zien waar L1 L2 en L3 naar toe gaan. Van de automaat op L1 ga je de Shelly A voeden, automaat op L2 naar de input B, enz. De nul kan je van de gezamenlijke nul afhalen.
Ik heb zelf een de Shelly op 3 aparte automaten met 2C aangesloten als beveiliging, maar voor de Pro is dat niet perse nodig.
Ik heb zelf een de Shelly op 3 aparte automaten met 2C aangesloten als beveiliging, maar voor de Pro is dat niet perse nodig.
Thanks, ga ik dat morgen eens rustig proberen._AcS_ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:48:
In de aardlek komen 3 fasen en de nul, deze zijn door verbonden met de automaten, je kunt dan op de aardlekschakelaar zien waar L1 L2 en L3 naar toe gaan. Van de automaat op L1 ga je de Shelly A voeden, automaat op L2 naar de input B, enz. De nul kan je van de gezamenlijke nul afhalen.
Ik heb grotendeels mijn probleem opgelost met de Shelly Pro 3EM. Nu ook aangesloten achter een 4p aardlekschakelaar en dat werkt als een speer en is ook een stuk netter.peterbier schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:35:
Ik heb de Shelly achter een 4p aardlekschakelaar en daar op 3 b16 automaten aangesloten.
Daarachter 3 glaszekeringen van 1 Ampère naar de Shelly. (L1,L2,L3)
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/MNggI8pHITxRD4og31b9gxaI.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu Heb ik alleen iets bijzonders. De module / blok van de Shelly Pro 3EM-3CT63 heb ik dus om de drie fases zitten die naar de laadpaal van de auto gaat. Hij meet nu op fase A en C een afname maar op fase B een teruglevering. Terwijl de auto nu aan het laden is op de drie fases. Dit is niet de Shelly Pro 3EM met de drie losse clamps, maar dat blok. Waardoor ik zou verwachten dat ze of alle drie terugleveren of alle drie afname, maar niet 2 fases afname en eentje teruglevering. Ik heb de draden nog een keer gecontroleerd en alles lijkt te zitten zoals het hoort.
:strip_exif()/f/image/xPXNo6d870ICBW0WfemqqTiX.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie een idee hoe zoiets kan? Ik heb geprobeerd op een phase to phase calibratie te doen, maar die geeft een error.
:strip_exif()/f/image/XTrlZWmjcWpDwHNXRYnlOK4h.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat je verschillende waardes meet over de 3 fasen vindt ik vreemd.GAEvakYD schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:43:
[...]
Ik heb grotendeels mijn probleem opgelost met de Shelly Pro 3EM. Nu ook aangesloten achter een 4p aardlekschakelaar en dat werkt als een speer en is ook een stuk netter.
[Afbeelding]
Nu Heb ik alleen iets bijzonders. De module / blok van de Shelly Pro 3EM-3CT63 heb ik dus om de drie fases zitten die naar de laadpaal van de auto gaat. Hij meet nu op fase A en C een afname maar op fase B een teruglevering. Terwijl de auto nu aan het laden is op de drie fases. Dit is niet de Shelly Pro 3EM met de drie losse clamps, maar dat blok. Waardoor ik zou verwachten dat ze of alle drie terugleveren of alle drie afname, maar niet 2 fases afname en eentje teruglevering. Ik heb de draden nog een keer gecontroleerd en alles lijkt te zitten zoals het hoort.
[Afbeelding]
Hebben jullie een idee hoe zoiets kan? Ik heb geprobeerd op een phase to phase calibratie te doen, maar die geeft een error.
[Afbeelding]
Zo,n laadpaal (zelf niet mee bekend) pakt toch op iedere fase gelijke vermogen.
Als je gaat calibreren in een bestaande installatie klopt de meting niet meer van de Shelly.
Je moet hiervoor de Shelly uitbouwen en dan calibreren. (Uitleg is op internet wel te vinden)
Heb je toevallig dit verkeerd staan.
Maar daar komt bij dat ik het vermogen wel vrij hoog vindt tegenover de andere 2 fase.
:strip_exif()/f/image/75qNHPCjmJkVKnJgTkZZGOea.jpg?f=fotoalbum_large)
Op afstand is het mogelijk de situatie te beoordelen.
Een foto van de installatie kan misschien iets bieden om mee te denken op afstand.
@GAEvakYD Ik hoop wel dat je dus ook nog een automaat of zekeringen voor de Shelly hebt zitten. Direct op een aardlekschakelaar of achter losse groepen is niet veilig.
En gezien A en C zo afwijken, weet je zeker dat de fase die naar aansluiting A gaat ook door het vat van stroom spoel IA gaat? Zelfde voor C.
En gezien A en C zo afwijken, weet je zeker dat de fase die naar aansluiting A gaat ook door het vat van stroom spoel IA gaat? Zelfde voor C.
Heb dit topic al doorzocht maar wil toch nog even een sanity check: ik wil een groep meten (airco buiten unit), 16 ampère schakelautomaat. Ben de ymvk kabel nu aan het leggen naar de meterkast. Mijn plan is om buiten de groepenkast een elektradoos met een shelly 1pm en daar de ymvk laten uitkomen, aansluiten op de shelly, van de shelly naar de groepenkast met 2x 2.5mm. De aarde draad gewoon met een wago klem naar de groepenkast kast aarde.
Logisch?
Logisch?
Lijkt me geen probleem. Toevallig gisteren zo mijn eigen airco nog aangesloten met een Shelly 1PM Gen 3.Probydoby schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:37:
Heb dit topic al doorzocht maar wil toch nog even een sanity check: ik wil een groep meten (airco buiten unit), 16 ampère schakelautomaat. Ben de ymvk kabel nu aan het leggen naar de meterkast. Mijn plan is om buiten de groepenkast een elektradoos met een shelly 1pm en daar de ymvk laten uitkomen, aansluiten op de shelly, van de shelly naar de groepenkast met 2x 2.5mm. De aarde draad gewoon met een wago klem naar de groepenkast kast aarde.
Logisch?
Mocht je een Hornbach in de buurt hebben, ik heb €14,89 betaald vanwege de LPG. (via amazon)
[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 26-08-2025 09:44 ]
@Septillion @peterbier
Ik heb de shelly Pro 3EM nu aangesloten direct achter een 4p aardlekautomaat. Achter deze 4p aardlekautomaat zat al de laadpaal aangesloten. Daar heb ik de shelly direct aan toegevoegd door de drie fases en de nul naar de Shelly te halen.
Ik begrijp nu dat dit niet mag. Dat je niet meerdere gebruikers achter een aardlekautomaat mag hebben. Dus dit wil ik spoedig aanpassen. Door of 3 automaten achter de 4p aardlekautomaat te zetten, of zoals @peterbier 3 glaszekeringen te zetten.
Jullie nog een duidelijk voorkeur welke ik als beste kan kiezen?
Glaszekering klinkt iets eenvoudiger. De fases vanuit de 4p aardlekautomaat zijn in beide opties hetzelfde. Maar de nul is anders volgens mij. Bij de glaszekering hoef ik alleen de fase naar de zekeringhouder te halen en de nul direct vanuit de 4p. De 4P heeft dan gewoon netjes twee uitgangen. Als ik de automaten achter de 4p aardlekautomaat zet. Dan heb ik drie uitgangen nodig vanaf de 4p aardlekautomaat. Naar de laadpaal, naar de automaten en naar de shelly. Of maak ik hier een denk fout?
Klinkt als iets wat ik sowieso moet fixen. Denk alleen niet dat dit het vreemde probleem oplost van de fase B die een vreemde (negatieve) meting doet. Maar dat zien we vanaf daar wel weer. Ik ga sowieso nog even dubbelchecken of ik de clamp uitgang van fase B ook om fase 2 heb zitten of dat daar toch iets verwisseld is.
Ik heb de shelly Pro 3EM nu aangesloten direct achter een 4p aardlekautomaat. Achter deze 4p aardlekautomaat zat al de laadpaal aangesloten. Daar heb ik de shelly direct aan toegevoegd door de drie fases en de nul naar de Shelly te halen.
Ik begrijp nu dat dit niet mag. Dat je niet meerdere gebruikers achter een aardlekautomaat mag hebben. Dus dit wil ik spoedig aanpassen. Door of 3 automaten achter de 4p aardlekautomaat te zetten, of zoals @peterbier 3 glaszekeringen te zetten.
Jullie nog een duidelijk voorkeur welke ik als beste kan kiezen?
Glaszekering klinkt iets eenvoudiger. De fases vanuit de 4p aardlekautomaat zijn in beide opties hetzelfde. Maar de nul is anders volgens mij. Bij de glaszekering hoef ik alleen de fase naar de zekeringhouder te halen en de nul direct vanuit de 4p. De 4P heeft dan gewoon netjes twee uitgangen. Als ik de automaten achter de 4p aardlekautomaat zet. Dan heb ik drie uitgangen nodig vanaf de 4p aardlekautomaat. Naar de laadpaal, naar de automaten en naar de shelly. Of maak ik hier een denk fout?
Klinkt als iets wat ik sowieso moet fixen. Denk alleen niet dat dit het vreemde probleem oplost van de fase B die een vreemde (negatieve) meting doet. Maar dat zien we vanaf daar wel weer. Ik ga sowieso nog even dubbelchecken of ik de clamp uitgang van fase B ook om fase 2 heb zitten of dat daar toch iets verwisseld is.
@GAEvakYD
Ik heb de Shelly achter 3 huis groepen zitten.
Die glaszekeringen geven mij een wat prettiger gevoel.
Al zijn er mensen die dit niet doen.
Bijvoorbeeld een Shelly plug die op een groep zit kan ook 16 Ampère krijgen. (Voordat de automaat tript)
Geen idee of een Shelly ook een interne zekering heeft op het pcb. (Iemand?)
Je wil de laadpaal meten dan moet je ook de spanning meten bij de laadpaal.
Dat houdt in dat de Shelly op de automaat van de laadpaal moet aangesloten worden.
Deze Shelly schroef je ook onder de 'aardlek'automaat.
Bijvoorbeeld een Shelly plug die op een groep zit kan ook 16 Ampère krijgen. (Voordat de automaat tript)
Dat houdt in dat de Shelly op de automaat van de laadpaal moet aangesloten worden.
:strip_exif()/f/image/4PiOwkWD7S6eSi1EwBEfEe0C.jpg?f=fotoalbum_large)
@GAEvakYD Je kan ook voor de veiligheid 3x een 2A automaat nemen ipv glaszekeringen.
Zo heb ik het gedaan, maar Shelly geeft aan dat de 3EM Pro ook achter de 16A kan.
Zo heb ik het gedaan, maar Shelly geeft aan dat de 3EM Pro ook achter de 16A kan.
@GAEvakYD Dat is zeker niet de bedoeling! Het is niet zo zeer de meerdere verbruikers achter de aardlek, maar dat deze niet tegen overstroom beschermd. Je wil je Shelly echt wel lager beveilig hebben dan je volle huisaansluiting
Is die automaat voor de laadpaal gewoon een 3x16A? Zo ja, kan je hem daar bij doen. Anders zou ik even 3 din-rail zekeringhouders halen. Dit is niet veilig in ieder geval.
Een 3P+N automaat of drie losse automaten achter die 4p aardlekschakelaar voor de Shelly kan ook. Maar in geval van dat laatste moet je de automaten wel bruggen met een enkele hendel en de N's van de drie automaten op de afgaande kant samenvoegen. En zou je extra zaken op die groepen aansluiten moet je de boel als onveilig zien voor alle drie de groepen als één van de drie automaten aan staat.
Als je hem bij een automaat (of in dit geval, aardlekschakelaar) doet, moet deze wel voorzien zijn van dubbele kooi. Nooit twee draden van verschillende dikte en/of afwerking in dezelfde kooi doen! Heeft hij geen dubbele kooi, doe er dan een aftakblokje tussen.
De voeding naar de Shelly hoeft ook niet van dezelfde automaat te komen als dat je gaat meten. Je zou bijvoorbeeld ook meerdere Shellyś samen op één automaat kunnen zetten en meerdere andere groepen meten. Enige dat belangrijk is, is dat de de CT om dezelfde fase zit als dat je aansluit op de corresponderende spanningsingang.
En je hebt nu dus achter die aardlekschakelaar voor de laadpaal, zit daar nu al meer achter of hoe bedoel je "drie uitgangen nodig"?
Een 3P+N automaat of drie losse automaten achter die 4p aardlekschakelaar voor de Shelly kan ook. Maar in geval van dat laatste moet je de automaten wel bruggen met een enkele hendel en de N's van de drie automaten op de afgaande kant samenvoegen. En zou je extra zaken op die groepen aansluiten moet je de boel als onveilig zien voor alle drie de groepen als één van de drie automaten aan staat.
Als je hem bij een automaat (of in dit geval, aardlekschakelaar) doet, moet deze wel voorzien zijn van dubbele kooi. Nooit twee draden van verschillende dikte en/of afwerking in dezelfde kooi doen! Heeft hij geen dubbele kooi, doe er dan een aftakblokje tussen.
De voeding naar de Shelly hoeft ook niet van dezelfde automaat te komen als dat je gaat meten. Je zou bijvoorbeeld ook meerdere Shellyś samen op één automaat kunnen zetten en meerdere andere groepen meten. Enige dat belangrijk is, is dat de de CT om dezelfde fase zit als dat je aansluit op de corresponderende spanningsingang.
En je hebt nu dus achter die aardlekschakelaar voor de laadpaal, zit daar nu al meer achter of hoe bedoel je "drie uitgangen nodig"?
Thanks!rens-br schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:00:
[...]
Lijkt me geen probleem. Toevallig gisteren zo mijn eigen airco nog aangesloten met een Shelly 1PM Gen 3.
Mocht je een Hornbach in de buurt hebben, ik heb €14,89 betaald vanwege de LPG. (via amazon)
Heb je 2.5mm2 vaste kern in de shelly gedaan? Of deze eerst via een wago >> 1.5mm in de shelly. Ik lees namelijk dat 2.5mm2 lastig erin gaat en flexibele draden met huls aangeraden worden bij shelly's.
Thanks en duidelijk. Ik had niet door dat de shelly achter een groep EN een glaszekering had. Ik heb dat blokje van de Shelly Pro EM idd direct onder aardlek zitten van de laadpaal. De 4p aardlekautomaat.peterbier schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:40:
@GAEvakYD
[Afbeelding]
De aardlekautomaat van de de laadpaal is idd 3x 16A. Van type Eaton mRB4-25/3N/C/003-A. Op de afgaande kant hiervan zat dus voorheen alleen de laadpaal. En daar heb ik nu de shelly bij gezet. Niet met een blokje, maar door twee aders te bundelen in zo'n krimphouder die je met een tang perst.Septillion schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:23:
@GAEvakYD Dat is zeker niet de bedoeling! Het is niet zo zeer de meerdere verbruikers achter de aardlek, maar dat deze niet tegen overstroom beschermd. Je wil je Shelly echt wel lager beveilig hebben dan je volle huisaansluitingIs die automaat voor de laadpaal gewoon een 3x16A? Zo ja, kan je hem daar bij doen. Anders zou ik even 3 din-rail zekeringhouders halen. Dit is niet veilig in ieder geval.
Situatie 1 is zoals het nu zit. Situatie 2 is volgens mij zoals het moet worden toch?
:strip_exif()/f/image/UfQZ2yfQUJxEah9AnPInlajD.jpg?f=fotoalbum_large)
En thanks voor het goede meedenken. Ben jullie erg dankbaar.
Dat klopt dat de Shelly niet achter de Aardlekautomaat hoeft van het gemeete apparaat. (Voeding van Shelly)Septillion schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:23:
@GAEvakYD Dat is zeker niet de bedoeling! Het is niet zo zeer de meerdere verbruikers achter de aardlek, maar dat deze niet tegen overstroom beschermd. Je wil je Shelly echt wel lager beveilig hebben dan je volle huisaansluitingIs die automaat voor de laadpaal gewoon een 3x16A? Zo ja, kan je hem daar bij doen. Anders zou ik even 3 din-rail zekeringhouders halen. Dit is niet veilig in ieder geval.
Maar voor een betere meting zal ik dat wel doen.
Ik heb bewust gekozen om 3 groepen te pakken waar geen grootverbruiker op zit.
Het volt x Ampère verhaal.
Ik stuur met de Shelly een thuisbatterij aan en wil dit zo nauwkeurig mogelijk hebben.
Dat lijkt mij goed.GAEvakYD schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:40:
[...]
Thanks en duidelijk. Ik had niet door dat de shelly achter een groep EN een glaszekering had. Ik heb dat blokje van de Shelly Pro EM idd direct onder aardlek zitten van de laadpaal. De 4p aardlekautomaat.
[...]
De aardlekautomaat van de de laadpaal is idd 3x 16A. Van type Eaton mRB4-25/3N/C/003-A. Op de afgaande kant hiervan zat dus voorheen alleen de laadpaal. En daar heb ik nu de shelly bij gezet. Niet met een blokje, maar door twee aders te bundelen in zo'n krimphouder die je met een tang perst.
Situatie 1 is zoals het nu zit. Situatie 2 is volgens mij zoals het moet worden toch?
[Afbeelding]
En thanks voor het goede meedenken. Ben jullie erg dankbaar.
Dubbele adereindhulzen is de netste manier voor aansluiten in een kooiklem.
Zo doe ik het ook altijd.
Wel dezelfde diameter gebruiken uiteraard.
Ik heb 2.5mm gebruikt. Het klopt inderdaad dat de connectoren liever flex hebben in verband met mechanische stress, maar aangezien ik deze Shelly in een hele ruime doos heb zitten vind ik het met de stress wel meevallen.Probydoby schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:00:
[...]
Thanks!
Heb je 2.5mm2 vaste kern in de shelly gedaan? Of deze eerst via een wago >> 1.5mm in de shelly. Ik lees namelijk dat 2.5mm2 lastig erin gaat en flexibele draden met huls aangeraden worden bij shelly's.
Moet ook zeggen dat ik al mijn andere Shellies (30 stuks) ook allemaal aangesloten heb met vaste kern 2.5mm draden.
@GAEvakYD Nu wordt het verwarrend, aardlekschakelaar of aardlekautomaat?
Een mRB4-25/3N/C/003-A is een C25 (dus 25A, C-karakteristiek) aardlekautomaat.
Ik denk dat je adereindhulzen bedoelt? Dan zou ik dat toch anders doen. Adereindehulzen werken alleen goed als je ze op de juist maat draad gebruikt. En ik ken geen adereindhulzen waar twee maten ader in mag...Niet met een blokje, maar door twee aders te bundelen in zo'n krimphouder die je met een tang perst.
Het was inderdaad aardlekautomaat. Verwarrend al die termen die zo op elkaar lijkenSeptillion schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:51:
@GAEvakYD Nu wordt het verwarrend, aardlekschakelaar of aardlekautomaat?![]()
[...]
Ik denk dat je adereindhulzen bedoelt? Dan zou ik dat toch anders doen. Adereindehulzen werken alleen goed als je ze op de juist maat draad gebruikt. En ik ken geen adereindhulzen waar twee maten ader in mag...
Ik heb nu nu van die speciale blokjes erbij besteld. De opzet en volgorde wat ik hier boven had geplaatst klopt toch wel? Alleen dus even goed opletten hoe ik aders netjes monteer, maar dat moet nu ook wel lukken.
Nu maar hopen dat die vreemde meeting op fase B dan ook verdwenen is.
Vandaag een Shelly 2.5 gehad die offline was. Device reageerde nog wel op de knoppen, maar zat dus niet meer op de wifi. Na een power cycle was deze weer online.
Is dit wellicht het begin van het beruchte elco probleem?
[ Voor 11% gewijzigd door tjanssen op 27-08-2025 19:49 ]
Luister even goed, als je hem hoort suizen is het het begin van het einde inderdaad.tjanssen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:48:
Heb er 4, afgaande op mijn Home Assistant logs gaan er 3 geregeld offline, 2 ervan hoor ik duidelijk suizen. Maar alvast wat reserve elco's bestellen dan... Iemand toevallig part nummers paraat van goede (Panasonic?) elco's?stefxx schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:20:
[...]
Luister even goed, als je hem hoort suizen is het het begin van het einde inderdaad.
Vanavond het Shelly avontuur succesvol afgerond. Alles nagelopen, netjes de 3P+1 automaat er tussen gezet, aansluitblokjes gebruikt, en de clamps gecontroleerd.
En nu werkt alles top zoals het hoort. Heb alleen nog een vage warning bovenin beeld. Als ik de melding google vind ik wel meer mensen die dat hebben. En dat dat een warning is die je niet serieus moet nemen.
Mocht iemand nog een goed idee hebben hoe wel van deze warning af te komen, houd ik mij aanbevolen.
Maar erg blij dat de power factor en afgenomen vermogen nu klopt op de drie fases. Dank voor jullie goede hulp en ondersteuning.
:strip_exif()/f/image/0tu0mHuc5qjVLZwoBt85H3OZ.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu werkt alles top zoals het hoort. Heb alleen nog een vage warning bovenin beeld. Als ik de melding google vind ik wel meer mensen die dat hebben. En dat dat een warning is die je niet serieus moet nemen.
Mocht iemand nog een goed idee hebben hoe wel van deze warning af te komen, houd ik mij aanbevolen.
Maar erg blij dat de power factor en afgenomen vermogen nu klopt op de drie fases. Dank voor jullie goede hulp en ondersteuning.
:strip_exif()/f/image/0tu0mHuc5qjVLZwoBt85H3OZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OToZcq5A6FPAEjIPwu6bCuHF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lukt mij niet om mijn Shelly 1 Gen4 te verbinden met mijn Homey Pro middels Matter/Zigbee.
Shelly zit op apart IoT-draadloos netwerk (192.168.100.0/24) en de Homey Pro zit op een apart LAN-netwerk (192.168.1.0/24). Andere IoT-devices kunnen probleemloos verbinden met de Homey Pro. Waarom lukt mij dit niet met de Shelly’s?
Shelly zit op apart IoT-draadloos netwerk (192.168.100.0/24) en de Homey Pro zit op een apart LAN-netwerk (192.168.1.0/24). Andere IoT-devices kunnen probleemloos verbinden met de Homey Pro. Waarom lukt mij dit niet met de Shelly’s?
|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||
Even een vraag aan de Shelly gebruikers, ik heb een paar Shelly's nu in de installatie zitten. Hierin heb ik de Cloud functie uitgezet. Echter merk ik dat deze soms niet bereikbaar zijn via de Shelly app, of het duurt heel lang voordat deze verbinding maken. Herkennen jullie dat probleem? Als ik de Cloud functie aanzet werken ze wel gewoon direct bij het opstarten van de app.
Deze functie heb ik uitgezet, omdat ik deze allemaal via MQTT bedien vanuit Domoticz. Op eentje na die ik niet goed werkend krijgt ( 0-10V Dimmer ). Ik heb een eigen VPN vandaar dat ik alles heb uitgezet wat met Cloud o.i.d. heeft te maken.
Deze functie heb ik uitgezet, omdat ik deze allemaal via MQTT bedien vanuit Domoticz. Op eentje na die ik niet goed werkend krijgt ( 0-10V Dimmer ). Ik heb een eigen VPN vandaar dat ik alles heb uitgezet wat met Cloud o.i.d. heeft te maken.
Maar je hebt toch een Shelly account nodig om die app van hun te kunnen gebruiken?Racer89 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:27:
Even een vraag aan de Shelly gebruikers, ik heb een paar Shelly's nu in de installatie zitten. Hierin heb ik de Cloud functie uitgezet. Echter merk ik dat deze soms niet bereikbaar zijn via de Shelly app, of het duurt heel lang voordat deze verbinding maken. Herkennen jullie dat probleem? Als ik de Cloud functie aanzet werken ze wel gewoon direct bij het opstarten van de app.
Dat zou ik dan ook achterwege laten aangezien het met cloud te maken heeft en die app gewoon links laten liggen.
Milmoor in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" postte een alternatieve app: “Shelly Home”, heb er geen ervaring mee maar misschien dat die beter werkt, er even vanuitgaande dat daar tenminste geen Shelly account voor nodig is.
Heeft Domoticz geen eigen app?
Ik gebruik de Shelly app zelf helemaal niet maar de HA app of de fysieke knoppen om mijn Shelly’s te bedienen.
Soms vind ik de Shelly app ook fijn, en ik krijg 1 module ( dimmer ) niet fatsoenlijk werkend via Domoticz. Vandaar dat ik de Shelly app gebruik. Die app kende ik nog niet zal het eens testen.
Hmm nare ontdekking vandaag. 5 jaar oude plug lijkt de aarding niet goed door te geven. Vaatwasser (ook niet nieuw meer) geeft blijkbaar wat lekstroom af (110v AC en sowieso minder dan de 30mA want aardlekautomaat vind het goed). Niet genoeg om gevaarlijk te zijn maar wel lichtelijk irritant/pijnlijk.
Zodra ik de 5 jaar oude Shelly plug er tussenuit haal, is het probleem direct weg, buitenkant vaatwasser geeft weer 0 volt af gelukkig. En het komt ook weer net zo hard terug met plug er tussen.
Toen ben ik weerstand gaan meten tussen aarde van stekkerzijde en stopcontactzijde. Daar meet je soms wel bijna 0, maar heel vaak oneindige weerstand. Maakt dus maar soms contact van binnen. Slechte zaak.
Mijn nieuwe Shelly plugs doen het allemaal prima.
De oude plug heb ik 4,5 jaar op een apparaat gehad en aantal maanden terug op de vaatwasser gezet. Misschien was hij nooit goed, al vanaf het begin.
Edit: Hij geeft overigens zelf geen spanning op de aarde door, dat zou nog erger zijn
Zodra ik de 5 jaar oude Shelly plug er tussenuit haal, is het probleem direct weg, buitenkant vaatwasser geeft weer 0 volt af gelukkig. En het komt ook weer net zo hard terug met plug er tussen.
Toen ben ik weerstand gaan meten tussen aarde van stekkerzijde en stopcontactzijde. Daar meet je soms wel bijna 0, maar heel vaak oneindige weerstand. Maakt dus maar soms contact van binnen. Slechte zaak.
Mijn nieuwe Shelly plugs doen het allemaal prima.
De oude plug heb ik 4,5 jaar op een apparaat gehad en aantal maanden terug op de vaatwasser gezet. Misschien was hij nooit goed, al vanaf het begin.
Edit: Hij geeft overigens zelf geen spanning op de aarde door, dat zou nog erger zijn
[ Voor 4% gewijzigd door !null op 04-09-2025 07:35 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
@!null Oew, dat is wel slecht
Maarja, intermittent fouten zijn ook de lastigste tijden QC.
Maar voor nu zou ik hem gewoon even openhalen

Ik heb hem al afgeschreven, ik zal hem nog wel een keer open maken ja.Septillion schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:20:
@!null Oew, dat is wel slechtMaarja, intermittent fouten zijn ook de lastigste tijden QC.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Heeft er iemand ervaring met de Shelly 2PM gen4? Wil hem gebruiken om verbruik te meten van mijn wasmachine en warmtepompboiler. Ik heb hem aangesloten, en tijdelijk werkend gekregen via Zigbee.
Helaas schakelt de Shelly af nadat de boiler even loopt. Ik dacht aan thermische beveiliging omdat het na een paar seconden gebeurd, maar de Shelly wordt niet warm en de warmtepomp trekt 20 watt op dat moment. Na eerste keer inschakelen werkte het voor een paar minuten voordat de Shelly uitschakelde. Ik heb een RC snubber parallel aan de warmtepomp omdat het toch een inductieve belasting is. Als de Shelly afschakelt reflecteert dit niet in Home Assistant, daar blijft de virtuele schakelaar op Aan staan.
Iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen?
Helaas schakelt de Shelly af nadat de boiler even loopt. Ik dacht aan thermische beveiliging omdat het na een paar seconden gebeurd, maar de Shelly wordt niet warm en de warmtepomp trekt 20 watt op dat moment. Na eerste keer inschakelen werkte het voor een paar minuten voordat de Shelly uitschakelde. Ik heb een RC snubber parallel aan de warmtepomp omdat het toch een inductieve belasting is. Als de Shelly afschakelt reflecteert dit niet in Home Assistant, daar blijft de virtuele schakelaar op Aan staan.
Iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen?
Staat out off niet gewoon aan
Dat na de activatie het x aantal seconde aanblijft om dan uit te gaan?
:strip_exif()/f/image/nxSKAKGOYcEslrVUsIbLHqPL.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat eigelijk niet rijmt met dat hij in HA zichtbaar blijft.
Hij gaat dus ergens van over zijn nek.. en als je die rc snubber ding er niet in zet? Ik heb ze in elk geval niet, (filterpomp zwembad, verwarmings pomp zwembad, aircos, )
Dat na de activatie het x aantal seconde aanblijft om dan uit te gaan?
:strip_exif()/f/image/nxSKAKGOYcEslrVUsIbLHqPL.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat eigelijk niet rijmt met dat hij in HA zichtbaar blijft.
Hij gaat dus ergens van over zijn nek.. en als je die rc snubber ding er niet in zet? Ik heb ze in elk geval niet, (filterpomp zwembad, verwarmings pomp zwembad, aircos, )
[ Voor 19% gewijzigd door jack zomer op 04-09-2025 23:08 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Wou ik effe zeggen hier.
Ik heb onlangs een nieuwe asus router geinstalleerd .
Omdat ik mijn google nest hub niet op het gastnetwerk kreeg (smartphone en nesthub zien elkaar niet)
heb ik een tweede 2,4 Ghz wpa3 gastnetwerk (het eerste is wpa 2) aangemaakt.
Daarop een nieuwe shelly 2pm gen 4 (dient voor een rolluik) gezet met accesspoint en range extender.
Dan de google nest hub verbonden met dat gastnetwerk en hup :hij verbindt.
Dus nu is mijn google Nest hub via die accesspoint verbonden met een gastnetwerk op WPA3.
Nu de vraag :is dit safe (genoeg)?
Heb dat "truukje" herhaalt voor de tweede Nest Hub op de slaapkamer maar met een shelly 1 gen 4.
Het betreft hier een eerste en een tweede gen Nesthub.
Ik heb onlangs een nieuwe asus router geinstalleerd .
Omdat ik mijn google nest hub niet op het gastnetwerk kreeg (smartphone en nesthub zien elkaar niet)
heb ik een tweede 2,4 Ghz wpa3 gastnetwerk (het eerste is wpa 2) aangemaakt.
Daarop een nieuwe shelly 2pm gen 4 (dient voor een rolluik) gezet met accesspoint en range extender.
Dan de google nest hub verbonden met dat gastnetwerk en hup :hij verbindt.
Dus nu is mijn google Nest hub via die accesspoint verbonden met een gastnetwerk op WPA3.
Nu de vraag :is dit safe (genoeg)?
Heb dat "truukje" herhaalt voor de tweede Nest Hub op de slaapkamer maar met een shelly 1 gen 4.
Het betreft hier een eerste en een tweede gen Nesthub.
[ Voor 14% gewijzigd door eesiediesie op 05-09-2025 08:22 ]
@jack zomer
Als het goed is staat auto off uit, heb ik niet zo geconfigureerd. De eerste keer ging de Shelly 2PM overigens na enkele minuten uit, maar daarna na steeds enkele seconden.
Ik zal het eens proberen zonder RC snubber, ben eigenlijk toch niet van plan die warmtepomp onder belasting uit te zetten.
Als het goed is staat auto off uit, heb ik niet zo geconfigureerd. De eerste keer ging de Shelly 2PM overigens na enkele minuten uit, maar daarna na steeds enkele seconden.
Ik zal het eens proberen zonder RC snubber, ben eigenlijk toch niet van plan die warmtepomp onder belasting uit te zetten.
Enige tijd geleden heb ik deze post hier geplaatst: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83199890
Is er hier niemand die enig idee heeft om mij op weg te helpen?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ik geef je weinig hoop.Panzer_V schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:55:
Enige tijd geleden heb ik deze post hier geplaatst: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83199890
Maar je zal eens de debug app kunnen proberen.
:strip_exif()/f/image/BSR7ys9dysHZXIY7QrRvngXW.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je hem niet open maken en direct verbinden met de flashpinnen?Panzer_V schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:40:
Ik heb het voor elkaar gekregen om een Shelly H&T gen 3 te bricken…. Iets te ongeduldig met software updates enzo.
Krijg met geen mogelijkheid dat ding in setup modus om hem via de browser te benaderen. Na van stroom voorzien te zijn leest hij eenmalig de temp en humidity af en valt daarna dood.
De resetbutton werkt ook niet meer.
Heeft iemand een idee hoe ik deze via een pc of zo van een goede firmware kan voorzien? En waar ik die firmware dan kan downloaden…
Vandaag is de nieuwe Wall Display XL aangekondigd: https://www.shelly.com/products/shelly-wall-display-xl-gray
Laat ik nou net in de bouw een inbouwdoos op 1,5m hebben laten maken, maar hem nog niet hebben benut. Enige probleem: hij is rechts van het midden uitgelijnd voor de Wall Display x2, en de XL is gecentreerd
Laat ik nou net in de bouw een inbouwdoos op 1,5m hebben laten maken, maar hem nog niet hebben benut. Enige probleem: hij is rechts van het midden uitgelijnd voor de Wall Display x2, en de XL is gecentreerd
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Ik heb op dit moment een hoop Shelly dimmers in huis waar ik ESPHome op draai.
Ik heb ze nu de volgende acties (in combinatie met HA)
Mijn vraag, is het met de Shelly scripts (vanaf gen3) ook mogelijk om dit soort acties te programmeren. Standaard is lang drukken op de Shelly dimmer gekoppeld aan dimmen, maar ik zou dan dus een event naar HA willen sturen.
Ik ben op zich erg tevreden met de huidige setup, maar zou graag de Gen4 eens willen proberen zodra die beschikbaar is. Ook de ingebouwde bluetooth proxy kan wel van toegevoegde waarde zijn.
Uiteindelijk zou ik wel van alle Dimmer2's af willen, ook omdat ze uiteindelijk om de paar jaar vervangen moeten worden omdat er een transistor ofzo door brandt.
Ik heb ze nu de volgende acties (in combinatie met HA)
- kort - hoofdlamp in de ruimte schakelen (kunnen er meerdere zijn, over het algemeen is dat in ieder geval wel de lamp die aan de shelly verbonden is, soms nog een extra lamp er bij)
- dubbel - hoofdlamp in de ruimte naar 100%
- lang - alle lampen in de ruimte/verdieping uitzetten (mits er een lamp aan staat).
- kort + lang - hoofdlampen dimmen/feller maken
Mijn vraag, is het met de Shelly scripts (vanaf gen3) ook mogelijk om dit soort acties te programmeren. Standaard is lang drukken op de Shelly dimmer gekoppeld aan dimmen, maar ik zou dan dus een event naar HA willen sturen.
Ik ben op zich erg tevreden met de huidige setup, maar zou graag de Gen4 eens willen proberen zodra die beschikbaar is. Ook de ingebouwde bluetooth proxy kan wel van toegevoegde waarde zijn.
Uiteindelijk zou ik wel van alle Dimmer2's af willen, ook omdat ze uiteindelijk om de paar jaar vervangen moeten worden omdat er een transistor ofzo door brandt.
@TheFes
Er staat een aankondigingsvideo op de shelly website met een boel nieuwe produkten.
De dimmer gen4 is erbij.
Dat wordt dan ook mijn eerstvolgende aankoop.
Hoewel ik 2 dimmer 2's heb die nog altijd naar behoren werken.
Er staat een aankondigingsvideo op de shelly website met een boel nieuwe produkten.
De dimmer gen4 is erbij.
Dat had ik gezien, maar ik wil vooral (door middel van Shelly scripts) het huidige gedrag van mijn Dimmers kunnen repliceren. Aangezien ik wil dat al mijn muurknoppen op dezelfde manier werken.eesiediesie schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:40:
@TheFes
De dimmer gen4 is erbij.
Hier heb ik ze ook allemaal moeten vervangen. Nog bedankt voor jouw scriptsTheFes schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:03:
Ik heb op dit moment een hoop Shelly dimmers in huis waar ik ESPHome op draai.
Ik heb ze nu de volgende acties (in combinatie met HA)Wanneer er geen verbinding met HA is, wordt de verbonden lamp direct bediend. Eenzelfde setup heb ik voor andere lampen, waar de knop verbonden is aan een slimme lamp, en waar ik een Shelly 1 in gebruik heb.
- kort - hoofdlamp in de ruimte schakelen (kunnen er meerdere zijn, over het algemeen is dat in ieder geval wel de lamp die aan de shelly verbonden is, soms nog een extra lamp er bij)
- dubbel - hoofdlamp in de ruimte naar 100%
- lang - alle lampen in de ruimte/verdieping uitzetten (mits er een lamp aan staat).
- kort + lang - hoofdlampen dimmen/feller maken
Ik denk dat je de virtuele button scripting zoekt:
https://shelly-api-docs.s...omponents/Virtual/Button/

Goed, ik zag wat over het hoofd in de handleiding...
Geen beacon mode bij shelly blu motion betekent dat de alleen de status van de lichtsterkte wordt doorgegeven wanneer er beweging is gedetecteerd, om de batterij te sparen...
Handig om te weten bij automatiseringen op basis van lichtsterkte
[ Voor 110% gewijzigd door Adam1980 op 14-09-2025 21:49 ]