Dank jullie wel voor het meedenken. Ben ik blij dat ik hier de vraag gesteld hebt, want ik had schijnbaar een oplossing voor ogen die niets zou oplossen.
Ik zit er nu aan de te denken om alle lasdozen open te maken en alles te controleren vanaf het punt dat de kabels de garage binnenkomen. Pffff.
jgsr schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:14:
[...]
Wat voor motor heb je voor je garagedeur? Ik heb bijvoorbeeld een motor van hormann en deze geeft 24v door... nu zou 230v voor de shelly geen probleem moeten zijn...
Exacte type heb ik niet bij de hand nu, maar het is een (Chaimberlain?) Liftmaster met een keuringssticker van 1993
Super oud ding dus, maar het werkt nog prima. Mijn probleem is de koelkast van een afstandsbediening en dat is ook de reden waarom ik via een Shelly module de boel wil kunnen aansturen (via Home Assistant).
Clumsy Smurf schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:15:
[...]
Ik denk dat je daar niks aan hebt, die RC snubber is volgens mij om de uitgang van de shelly te ontlasten.
Dus om er voor te zorgen dat het schakelrelais van de shelly niet defect gaat.
En ik geloof niet dat hij stuk gaat door alleen een garagedeur aan te sturen, met een stuurstroompje, zonder vermogen.
Welk gedeelte van je Shelly doet het niet?
Is hij nog wel te online in de app of is hij echt offline?
Aangezien je ook zegt dat de Shelly er mee stopte toen je de verlichting schakelde, vraag ik me af, ligt het niet aan je installatie?
Ergens slechte verbinding waardoor de Shelly steeds wel en geen goede connectie heeft en dus steeds wel en geen spanning krijgt.
Ik had laatst een stukje afval draad gepakt en de Shelly had gewerkt, maar na een tijdje werkte het niet meer.
Bleek dat de ader aan geoxideerd was, waardoor hij geen (goede) verbinding meer had.
Ik heb de lasdoos niet open gemaakt, want ik was sindsdien een beetje droevig.
Maar ik hoorde een plof toen ik het licht uitschakelde en dacht hu?! Kon het niet plaatsen dus dacht zal wel. Vervolgens wilde ik de deur dicht doen met de schakelaar (naast die van de verlichting) en die reageerde niet. Toen wist ik dus al wat er geploft was. In Home Assistant zag ik ook dat die niet meer online was. Toegegeven, ik moet de lasdoos nog open maken.
Na alles reacties gelezen te hebben ga ik nu maar alle bekabeling/lasdozen maar eens nalopen voor ik uberhaupt een nieuwe module aanschaf.
Als ik echt niets bijzonders kan ontdekken denk ik zelfs dat ik een compleet nieuw systeem koop, want dan zitten er fatsoenlijke kleine afstandsbedieningen bij.
Dubrillion schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:23:
[...]
Ik ga dit gesprek even volgen. Ik heb een garage deur met een enkele knop bediening en zou deze graag smart willen maken. En kreeg de Shelly plus 1 aangeboden op internet. Maar vraag me af of dit niet ook gewoon met een app mogelijk is. Zeg Philips Hue en een schakelaar ertussen
Dat is precies wat ik gedaan heb. Dat werkt prima. Als het niet stuk is kan ik de knop in de garage gebruiken voor het openen of sluiten of via de Shelly module. Dat kan via wifi, maar ik gebruik het in Home Assistant.
Leuke bijkomstigheid hiervan is dat ik via Apple Carplay ook de deur kan openen en sluiten.
Een nadeel is dat als de module stuk is dit rare situaties kan opleveren. Mijn vorige Tyua module begaf het op een willekeurige dag tijdens mijn lunchpauze.
Ik kreeg opeens meldingen van Home Assistant dat de garagedeur open ging. En weer dicht. En weer open. En weer dicht. En weer.......
Mijn eerste gedachten was wtf?! Gaat er nu iemand mijn garage in?
Maar doordat het door bleef gaan had ik al gauw het vermoeden dat iets van elektra aan het storen was. Het vervelende was dat ik naar huis moest om die module los te koppelen .
Bij mij gaat het dus vooralsnog niet helemaal zoals ik wil, maar dat hoeft helemaal niet aan de modules te liggen!
Ik ga eerst maar eens de bedrading nalopen.
Nogmaals dank voor het meedenken iedereen!