Gisteren heb ik een en ander bijgewerkt, o.a. HAOS, aantal addons en daarna ook de firmware van Plus Plug S'en en PM Mini gen3's (allen 1.4.2 -> 1.4.4).
Sindsdien merk ik dat de Plus Plug S'en en de PM Mini gen3's veel minder vaak het actuele verbruik naar HAOS sturen, ook bij veranderingen in verbruik, op de webinterface wordt het wel bijgewerkt.
Als test: Staande lamp met 2 lampen, elk eigen schakelaar. 1 staat er aan (1.5W), wordt de 2e aangezet (verbruik wordt hoger) dan zie ik dat wel op de webinterface van de Plus Plug S bijgewerkt worden maar in HAOS met de ingebakken Shelly integratie niet. Relay uit en aan: verbruik wordt bijgewerkt.
Het veel minder updaten zie ik bij meer plugs, wat sinds de firmware update en het updaten van HAOS lijkt te zijn, daarvoor zag ik het veel vaker (vooral bij veranderend verbruik) bijgewerkt worden.
Bij de oudere gen1 Plugs (SHPLG2-1) is er niks aan de hand, die sturen veranderingen meteen door, plus daar is de CoIoT update-interval in te stellen, bij de Plus Plug S'en zie ik een dergelijke instelling niet zo gauw.
Herkend iemand dit toevallig? Vind sowieso dat - over het algemeen - de Shelly's wel wat vaker data mogen sturen, heb een sankey-chart die van de slimme meter veel vaker data krijgt (1x per sec) dan van de Shelly's, dat verschil vervormd de chart nog wel eens
edit:
Blijkbaar een bekend issue:
Shelly Plus 1PM not updating properly since firmware 1.4.2
Shelly Plus 1 PM power refresh interval
[
Voor 11% gewijzigd door
Raven op 11-03-2025 19:32
]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde