Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:52
Kingskawn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:35:
ok thanks

Ik ga toch ook even kijken wat ik bij Niko kan hebben
Ik zou niet voor Niko gaan.
Dat beperkt de mogelijkheden.
Ga dan voor Knx.
Ik heb ook in het deel van mijn ouders huis Nikobus en dus 1 mogelijkheid.
Aan mijn kant gebruik ik Knx deel draadloos en HomeWizard de overige merken worden Shelly.
Nieuwbouw met domotica altijd kiezen voor Knx.
De keuze is dan onbeperkt kwa merk.
Of merken door elkaar gebruiken.
Bijvoorbeeld abb actoren Hager schakelaars.
Theben verwarming actoren. Enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 23:46
peterbier schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:26:
Ik zou niet voor Niko gaan.
Dat beperkt de mogelijkheden.
Ga dan voor Knx.
Ik heb ook in het deel van mijn ouders huis Nikobus en dus 1 mogelijkheid.
Aan mijn kant gebruik ik Knx deel draadloos en HomeWizard de overige merken worden Shelly.
Nieuwbouw met domotica altijd kiezen voor Knx.
De keuze is dan onbeperkt kwa merk.
Of merken door elkaar gebruiken.
Bijvoorbeeld abb actoren Hager schakelaars.
Theben verwarming actoren. Enz.
Mijn aannemer wou voor Qbus gaan eigenlijk en de Hager voor de gewone elec 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Kingskawn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:46:
[...]
Ja maar als ik met de non-pro werk, dan gaat alles via Wifi en als m'n wifi platligt heb ik niets meer terwijl met de pro nog alles zou moeten werken. Klopt ?
Is dat het prijsverschil waard? Hoe vaak heeft de laatste 10 jaar je wifi netwerk eruit gelegen (dit is niet hetzelfde als dat je "internet niet werkt")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
Rowwan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:23:
Is dat het prijsverschil waard? Hoe vaak heeft de laatste 10 jaar je wifi netwerk eruit gelegen (dit is niet hetzelfde als dat je "internet niet werkt")
Mijn wifi netwerk heeft altijd gewerkt en mocht ik alles op wifi zetten zou ik alles op 1 bepaald Vlan zetten om niet alles te mixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Rowwan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:23:
[...]

En dat niet alleen. De nieuwe shellies kan je zo instellen dat bij uitval van WiFi / controller je altijd de relais nog kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
rens-br schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:12:
[...]

En dat niet alleen. De nieuwe shellies kan je zo instellen dat bij uitval van WiFi / controller je altijd de relais nog kan schakelen.
Ja, als je met de pro modules werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46
Kingskawn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:35:
[...]

Nee een lokaal script activeert je knoppen zodra hij geen wifi kan vinden. Lees even een pagina of 2 terug, hij is recent nog langsgekomen hier. Werkt zelfs op de mini's

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Kingskawn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:35:
Daar ben ik zelf niet zo mee bekend, maar gezien die dezelfde SOC (ESP) gebruiken, zou dat ook prima moeten kunnen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 07:35
Hoi! Graag jullie advies.

Ik wil een 2-weg-klep van Honeywell (tbv Stadsverwarming) koppelen aan een Shelly 1 zodat ik hem zo open/dicht kan zetten.

Ik heb hiervoor de volgende aansluiting in gedachten. Gaat dit werken volgens jullie? Vergeet ik iets?

Voeding is een 24v adapter met een bruin (fase) en blauw draad (nul).

Shelly 1:
N (Neutral): Verbinden met nuldraad van voeding.
L (Line): Verbinden met fasedraad van voeding.
I (Input): Verbinden met dezelfde fasedraad als L.
O (Output): Verbind met de aanstuurdraad van de Honeywell 2-wegklep (zwart)

Honeywell Klep :
L en N van de Honeywell-klep aansluiten op voeding (net zoals het nu is).
Aanstuurdraad: verbonden met O (Output) van de Shelly 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 16:06
Die voeding is zo te zien 24V wisselspanning?
De Shelly 1 werkt alleen op 24V gelijkspanning... Dat gaat dus niet.
Nu is bij de Shelly 1 het I/O circuit geheel gescheiden van L/N (dry contact), dan kun je dus L en N met je 230V huisinstallatie verbinden en de I en O met je 24V systeem.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat zijn nu de beste instellingen om een gast-netwerk voor Shelly op te zetten.
Ben over gegaan naar nieuwe router (ASUS) met wifi6 en mijn shelly's komen zeer moeizaam online of totaal niet. Nu heb ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxgnomS8F8nL41NJYgFEACKQEls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nb0MXqyhjhK1mKxT8kfFcHN.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mijn vorige asusrouter (van 10 jaar oud) was het geen probleem. Zag dat wel meer mensen last hebben met 2.4 devices op een wifi6 router.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
@Cyberpope Je hebt geen optie om de band in te stellen per SSID?

Hier is mijn IOT netwerk namelijk 2,4Ghz only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duststorm
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-01 15:46
Hallo allen,

Recent heeft een shelly 2 die het al een aantal jaar goed doet het begeven.

EDIT: Zoals opgemerkt het is inderdaad een Shelly 1 (v3)

Zoals je in de fotos kan zien is de vonk ontstaan ter hoogte van de LNK304DN buck boost converter.
De behuizing heeft het mooi tegengehouden. Nu ben ik wel benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Hij schakelde geen erg grote stromen, 2 lichtpunten in de hal met in totaal 10 LED kaarsen, misschien voor een totaal van 100W.
Tenzij die lampen natuurlijk voor een stevige rush current bij het inschakelen hebben gezorgd...
De shelly schakelde de lamp parallel op de klassieke schakelaar, als een override on dus (werd getriggered op bewegingsmelders en bleef 1 minuut aan). Ik vermoed niet dat ik daar iets mis mee deed, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZRd5n9909dKa_FMs6AKG7h6iko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AW8SVVWiq9EYjL2xcck8Xwat.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXaIPJPSZ8WfbcZmtiKz1tYAKmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcpJkFtddJJShgzVkwVjUXTN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door duststorm op 26-01-2025 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Septillion schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:34:
@Cyberpope Je hebt geen optie om de band in te stellen per SSID?

Hier is mijn IOT netwerk namelijk 2,4Ghz only.
Jazeker.. dit is het 2.4Ghz scherm. Een 5Ghz netwerk voor Shelly zou onzinnig zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@duststorm Dit is een Shelly 1 toch?

Maar hele load hangt juist aan de andere kan van de print dus dat kan er niets mee te maken hebben. Is de behuizing van de LNK304DN ook echt beschadigt? Wat lastig te zien op de foto.

Overigens niet heel logisch om de Shelly parallel te zetten ipv de schakelaar aan de SW maar kwaad kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met een wisselschakeling met 2 schakelaars op 1 lamp? Ik wil er graag een shelly 1 mini gen 3 tussen plaatsen. Dat doe ik dan op de schakelaar waar 3 zwarte draden op verbonden zijn, maar dan ben ik zoekende wat ik waar op aansluit. Iemand daar een aansluitschema voor? Die van Robbshop kom ik niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ferra Net doen alsof dat een normale schakelaar is. Dus de draad die naar de lamp gaat haal je uit de schakelaar en die komt op O. Waar de draad op de schakelaar zat aangesloten gaat naar SW.

En vervolgens heb je natuurlijk nog L en N nodig. N naar N en L naar L+I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duststorm
Septillion schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:39:
@duststorm Dit is een Shelly 1 toch?

Maar hele load hangt juist aan de andere kan van de print dus dat kan er niets mee te maken hebben. Is de behuizing van de LNK304DN ook echt beschadigt? Wat lastig te zien op de foto.

Overigens niet heel logisch om de Shelly parallel te zetten ipv de schakelaar aan de SW maar kwaad kan het niet.
Je hebt gelijk, shelly 1

Er zit gaatje in de LNK304 behuizing, dat is ook het enige met zichtbare schade, behalve dan de zwartgeschroeide PCB.
Waarschijnlijk na zo'n 4 jaar continu gebruik (de shelly en de buckboost, de lamp was eerder af en toe aan) heeft die component het gewoon begeven. Hangt op 230 ac, dus een klein kortsluitinkje binnen die IC kan wel een flinke vonk geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72KLCe1G-c_hgTdYmpljTAyQFQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLBG4tJ6Q4xe8rXj2rTkKiAa.jpg?f=fotoalbum_large

Als je de behuizing niet opendeed zag je er niks van, er was dus ook weinig gevaar.

De reden van het parallel schakelen: ik wou het als extra, en nog steeds het licht in de hal kunnen schakelen als er iets mis was met de shelly.
Met deze opstelling kan ik het licht op bewegingsdetectie laten aangaan, maar kan je wel steeds het licht nog aanzetten op de klassieke manier. (Ik had weinig vertrouwen in het ding, na 4 jaar blijkt dan dat het toch niet volledig onterecht was ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@duststorm Haha, okay, dan heb je wel precies de goede failure mode gehad ja. Contacten blijven plakken is ook wel common failure mode en dan had het toch niet uit gekund.

Maar ja, lijkt er op dat de LNK304 buck chip het gewoon gegeven heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duststorm
Septillion schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:16:
@duststorm Haha, okay, dan heb je wel precies de goede failure mode gehad ja. Contacten blijven plakken is ook wel common failure mode en dan had het toch niet uit gekund.

Maar ja, lijkt er op dat de LNK304 buck chip het gewoon gegeven heeft.
De redenering was dat het ernstiger zou zijn als je het licht niet aan krijgt dan dat je het niet meer uit krijgt (denk bv aan in het donker de trap af moeten, of in geval van brand of nood). En daarvoor werkt het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:02:
@Ferra Net doen alsof dat een normale schakelaar is. Dus de draad die naar de lamp gaat haal je uit de schakelaar en die komt op O. Waar de draad op de schakelaar zat aangesloten gaat naar SW.

En vervolgens heb je natuurlijk nog L en N nodig. N naar N en L naar L+I.
En als bruin er niet zit (L+I)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ferra Dan werkt het niet...

Of dan zal je die er dus moeten krijgen. Alternatief is om te kijken bij de lamp zelf. Daar komt de schakeldraad ook uit en in een centraaldoos is vaak wel de L te vinden.

[ Voor 74% gewijzigd door Septillion op 26-01-2025 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:11:
@Ferra Dan werkt het niet...

Of dan zal je die er dus moeten krijgen. Alternatief is om te kijken bij de lamp zelf. Daar komt de schakeldraad ook uit en in een centraaldoos is vaak wel de L te vinden.
Ah, even kijken of ik je snap; ik heb 2 schakelaars:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbg0bKP2RMKimA-fnZTyobh9v2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lUAavBYqFNf9K699dyY10CH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kJ8co7ghdChQ-ntlovV1RwY7oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2Gl81TbqyErAEgJbXDHhrxX.jpg?f=fotoalbum_large

De een heeft 3x zwart, de ander 2x zwart en bruin. Moet ik dan op die ene met bruin en 2x zwart, bruin op L en I, en dan 1 van de zwarte schakelt dan naar de lamp en die zet ik op O en dan van SW terug naar de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ferra Als je beide schakelaars wilt houden dan kan je hem niet bij de eerste schakelaar (dus de schakelaar met 1xBruin + 2xZwart) plaatsen zonder extra draden te trekken.

Maar zie ik nu bij de tweede schakelaar (die met 3xZwart) wel een blauwe draad? Maar daar zit geen bruin? Alleen blauw is wel erg nutteloos :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:40:
@Ferra Als je beide schakelaars wilt houden dan kan je hem niet bij de eerste schakelaar (dus de schakelaar met 1xBruin + 2xZwart) plaatsen zonder extra draden te trekken.

Maar zie ik nu bij de tweede schakelaar (die met 3xZwart) wel een blauwe draad? Maar daar zit geen bruin? Alleen blauw is wel erg nutteloos :+
Klopt. Dus mijn enige optie is dan dus bij de lamp in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ferra Ja, als daar wel een L/bruin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Argh, dit is dan de enige schakelaar in m’n huis waar ik dit heb. Even kijken wat het makkelijkst is; kabels trekken of bij de lamp monteren (daar is m’n plafond nog netjes gestuct)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ferra Het is dan ook wel heel raar om alleen blauw naar een schakelaar te trekken :X Enige dat je er nu mee kunt is bij de schakelaar iets tegelijk met de lamp aan/uit laten gaan :+

Wat dat gevalletje "Ik wil een N bij alle schakelaars" waarbij er vanuit gegaan werd dat er al L zat?

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 27-01-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@Ferra ik zie volgens mij bij beide doosjes een blauwe draad lopen - of is dat nou gezichtsbedrog?
Als dat het geval is, kan je ook één van de zwarte draden gebruiken misbruiken als bruin. Het is niet heel netjes, maar mag wel (zwart kan immers ook spanning bevatten / aan bruin vastzitten). Enige is dat je dan een Shelly moet nemen met 2 schakel-inputs, bijvoorbeeld de shelly 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ferra module nemen met twee inputs en die dezelfde uitgang laten schakelen is wel een optie ja.

Of pulsdrukker gaan gebruiken, dat kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:17:
@Ferra Het is dan ook wel heel raar om alleen blauw naar een schakelaar te trekken :X Enige dat je er nu mee kunt is bij de schakelaar iets tegelijk met de lamp aan/uit laten gaan :+

Wat dat gevalletje "Ik wil een N bij alle schakelaars" waarbij er vanuit gegaan werd dat er al L zat?
Ja dat was zo’n gevalletje… helaas! Je uitleg werkte wel bij een wisselschakeling waar wel L zit, dus daarvoor dank 👍🏼😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
stevenP schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:52:
@Ferra ik zie volgens mij bij beide doosjes een blauwe draad lopen - of is dat nou gezichtsbedrog?
Als dat het geval is, kan je ook één van de zwarte draden gebruiken misbruiken als bruin. Het is niet heel netjes, maar mag wel (zwart kan immers ook spanning bevatten / aan bruin vastzitten). Enige is dat je dan een Shelly moet nemen met 2 schakel-inputs, bijvoorbeeld de shelly 2.5.

[ Voor 24% gewijzigd door Ferra op 27-01-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ja klopt in beide doosjes heb ik N beschikbaar. Hoe werkt die aansluiting met een shelly 2.5 (nu de shelly 2pm gen3) dan precies redenerend vanuit de inbouwdoos met de 3 zwarte schakeldraden? Blauw op N en dan heb ik de onderste 2 schakeldraden naar de andere schakelaar, waarvan ik er dan 1 misbruik voor L? En die zet ik op de plek op de schakelaar waar voorheen de schakeldraad naar de lamp zat. En waar plaats ik dan de schakeldraad naar de lamp?

[ Voor 27% gewijzigd door Ferra op 27-01-2025 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:15
Omdat wij nu bezig zijn met het bouwen van een nieuw huis (zit in de eerste ontwerp fase) en ik in het nieuwe huis ook wil voorzien van een Domotica systeem (rondom Home Assistant), wilde ik nu al uitproberen of een Shelly Wall Display een goede vervanger zou kunnen zijn voor de traditionele lichtschakelaar bij de deur van een kamer. Zeker om het display ook meteen een relais ingebouwd heeft. Ook dat op het Shelly Wall Display gemakkelijk Home Assistant kan worden geïnstalleerd. Tevens kun je dan eventueel additionele zaken, zoals screens, mee bedienen.
Of dit een goede vervanger had ik 1 display gekocht en in onze huidige slaapkamer ipv de lichtknop geplaatst. Helaas blijkt dat het toch geen goede vervanger is en wel om de volgende redenen:
* Met droge vingers, wat toch in de winter vaker voorkomt, reageert het scherm niet goed op aanraking. Vooral mijn vrouw heeft daar last van.
* Soms moet opnieuw het juiste, Specifiek voor de Shelly, HA scherm weer worden geselecteerd. Dat is dus niet handig als je de kamer binnenloopt en het licht gaat niet aan.

Dus voorlopig besluiten wij om toch echte schakelaars te blijven gebruiken bij de ingang van een ruimte. Dit zal waarschijnlijk dan wel Zigbee schakelaars worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Ferra schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:04:
Ja klopt in beide doosjes heb ik N beschikbaar. Hoe werkt die aansluiting met een shelly 2.5 (nu de shelly 2pm gen3) dan precies redenerend vanuit de inbouwdoos met de 3 zwarte schakeldraden? Blauw op N en dan heb ik de onderste 2 schakeldraden naar de andere schakelaar, waarvan ik er dan 1 misbruik voor L? En die zet ik op de plek op de schakelaar waar voorheen de schakeldraad naar de lamp zat. En waar plaats ik dan de schakeldraad naar de lamp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcZnIt8tmWkHx0I9jlL1l_ziH3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqi3fEabfwsbVkTphPBjDuIB.png?f=fotoalbum_large
Zo moet het zeker aangesloten kunnen worden. Ik zit even te denken hoe het 't beste in Shelly ingesteld moet worden dat zowel S1 als S2 output 1 bedienen, maar dat is wel te regelen.

Bij schakelaar 1 haal je dus één van de zwarte van de schakelaar en steek je in een Wago waarmee je bruin aftapt. Met een testertje kan je even checken welke van de twee zwarte draden het is (vergeet niet je open contacten even af te doppen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:33

Eraser127

Nijkerk

@RogerSch Maar je kunt (naast bewegingssensoren) toch gewoon de dedicated Shelly pagina als startscherm instellen?

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Eraser127 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:13:
@RogerSch Maar je kunt (naast bewegingssensoren) toch gewoon de dedicated Shelly pagina als startscherm instellen?
Klopt maar dan heb ik het aanraak probleem met droge vingers niet opgelost.

Voor nu een goede POC maar het resultaat is negatief... "WAF Negative"
Terwijl ik dit type hoor ik mijn vrouw klagen dat het scherm niet reageert op haar aanraking om het licht aan te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
RogerSch schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Klopt maar dan heb ik het aanraak probleem met droge vingers niet opgelost.

Voor nu een goede POC maar het resultaat is negatief... "WAF Negative"
Terwijl ik dit type hoor ik mijn vrouw klagen dat het scherm niet reageert op haar aanraking om het licht aan te laten gaan.
Jammer! Je kan kijken naar een lege inbouwdoos met trekdraad, zodat je daar eventueel een usb C lader kan verstoppen. Er overheen een tablet hangen in een mount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
stevenP schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Jammer! Je kan kijken naar een lege inbouwdoos met trekdraad, zodat je daar eventueel een usb C lader kan verstoppen. Er overheen een tablet hangen in een mount?
Ik denk dat ik in de nieuwe woning in de gang op de begane grond en eerste etage een Shelly Wall Display X2 zal gaan plaatsen. In de keuken staat toch al een tablet in een houder dus die wordt daar gebruikt voor de bediening (hebben wij nu ook al). Bij de ingang van de kamers zal ik dan gewoon Shell Wall Switches plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb 3 stuks van de Shelly H&T Gen 3 hangen en deze zijn allemaal batterij gevoed. Nu merk ik dat deze alle 3 sporadisch last hebben van het niet updaten van de data. Er is vrijwel iedere dag een H&T die niet goed functioneert. Ik ben bekend met alle voorwaarden, dus ik weet hoeveel temperatuurverschil er moet zijn, echter bij voldoende verschil update hij soms nog steeds niet. Dit is in een enkel geval ook nog eens heel duidelijk omdat het display ook niet update. De klok blijft namelijk hangen op de tijd van de laatste update. Alsof het apparaatje compleet is vastgelopen. Soms update de klok wel maar dan de temperatuur weer niet. Dat hij dat niet is vastgelopen blijkt wel uit het feit dat als ik hem eventjes in mijn handen verwarm hij plotseling weer gaat functioneren. De tijd update zichzelf en na enkele minuten past de temperatuur zich ook aan. Omdat ik dezelfde problemen ervaar bij alle 3 de modellen krijg ik het idee dat dit helemaal niet zo'n goed product is. Ik heb dit ook bij Shelly Support aangekaart en die komen niet veel verder dan "installeer even de beta firmware, misschien werkt het dan beter" zonder aan te geven welk punt van de changelog mijn probleem dan precies zou moeten verhelpen.

Samengevat:
  • De H&T update soms uren niet. Vanmorgen nog een apparaat die qua tijd nog op gisterenavond stond.
  • De Shelly is batterij gevoed en stopt met het updaten van het display en het versturen van updates.
  • Het wifi signaal is prima. Minimaal 2 streepjes volgens mij eigen display.
  • De temperatuurwisseling is wel degelijk buiten de marge geweest waardoor hij een update had moeten sturen.
  • Het apparaat zou sowieso iedere 2 uur moeten updaten, en ook dat gebeurt niet.
  • Alle apparaten hebben de laatste stabiele firmware.
Wie heeft er al langere tijd ervaring met een batterij gevoede (of misschien zelfs USB gevoede) H&T Gen 3 en wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie nooit problemen of draaien jullie misschien een andere firmware?

[update]
Om de apparaten goed te testen heb ik nu 1 apparaat op een USB-voeding aangesloten en van een ander apparaat de firmware geupdated naar de nieuwe beta firmware. Het derde apparaat is nog steeds batterij gevoed en werkt op de stabiele firmware. Ik ben benieuwd of ik verschil ga merken in het vastlopen/niet meer updaten.

[ Voor 8% gewijzigd door 3raser op 29-01-2025 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:07
Allicht helpt dit iemand anders. Ik merkte pas op dat mijn Shelly Plus 1 nauwelijks te bereiken was. De verbindingssnelheid was volgens mijn router ook zeer laag (1 Mbps) terwijl de RSSI wel goed was (rond de -72 dBm). Ik snap niet zo goed hoe dit kan, maar dit gedrag zie ik als het AP zendt op kanaal 1. Op kanaal 6 is de verbinding beter en op kanaal 11 nog beter (90 dBm). Blijkbaar heeft de kanaalkeuze behoorlijke invloed dus.

Dit geldt volgens mij niet voor alle Shellys, ik zie dat de 1PM gen 3 hier namelijk anders op reageert. Daar lijkt een hoger kanaal namelijk tot een iets lagere verbindingssnelheid te leiden, die gelukkig wel nog steeds voldoende hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 16:24
Hallo medetweakers,

Ik ben op dit moment bezig met een nieuwbouwwoning en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Graag zou ik slimme pulse schakelaars creeëren in mijn woning. De gewenste situatie is als volgt:

-Dubbele pulse schakelaars
-De linkse pulse schakelaar moet lampen aan en uit laten gaat
-De rechter pulse schakelaar wil ik gebruiken om bijvoorbeeld scenes oid aan te roepen of slimme ledstrips aan te roepen mbv scenes in home assistant.

Ik zie dat er van mijn merk schakelmateriaal meerdere varianten zijn voor dubbele pulse schakelaars

https://www.elektramat.nl...ningswip-2020-us-205-101/

https://www.elektramat.nl...1-ingang-2cka001413a0491/

Heb ik voor deze situatie dan de shelly 2pm nodig of de Shelly 2 plus?

Welke zou ik nodig hebben?
Alvast bedankt voor jullie advies!

[ Voor 4% gewijzigd door Xenophoben op 29-01-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Xenophoben schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:46:
-De linkse pulse schakelaar moet lampen aan en uit laten gaat
Wil je de lampen ook kunnen dimmen met de pulse schakelaar? Want voor alleen aan/uit heb je geen pulse nodig. Ik denk dat je hoe dan ook een 2e Shelly schakelaar nodig hebt voor de scene schakelaar. Als je wilt dat up en down op de schakelaar 2 verschillende scenes zijn dan moet je op de Shelly ook 2 verschillende schakelaars aansturen. Daarmee zijn beide contacten in gebruik en heb je dus geen ruimte meer om ook nog je lampen te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 16:24
3raser schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:57:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Wil je de lampen ook kunnen dimmen met de pulse schakelaar? Want voor alleen aan/uit heb je geen pulse nodig. Ik denk dat je hoe dan ook een 2e Shelly schakelaar nodig hebt voor de scene schakelaar. Als je wilt dat up en down op de schakelaar 2 verschillende scenes zijn dan moet je op de Shelly ook 2 verschillende schakelaars aansturen. Daarmee zijn beide contacten in gebruik en heb je dus geen ruimte meer om ook nog je lampen te schakelen.
Ik was in de veronderstelling dat als ik alleen smart lampen achter mijn shelly hang dat dimmen mbv scenes zou kunnen (bijvoorbeeld gu10 shelly of hue lampen). Het idee was dus ik de lampen met de linker toggle en met de rechter pulse voer ik alleen acties uit die te definieren zijn in home assistant.

Als het niet werkt zoals ik in het in mijn hoofd heb zitten dan zou ik er ook voor kunnen kiezen om een extra doos naast de "bestaande doos"te plaatsen en daar bijvoorbeeld een shelly i4 in te plaatsen voor scenes ed. De vraag is dan alleen wat ik het beste kan kopen van de serie van mijn schakelmateriaal zodat het er mooi uit ziet. Die i4 wall frames zien er niet uit naar mijn mening.
Alternatief daar voor kan deze zijn: https://www.robbshop.nl/s...vory-busch-jaeger-adapter echter ben ik niet echt fan van smart home zaken op batterij

[ Voor 25% gewijzigd door Xenophoben op 29-01-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Xenophoben schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat als ik alleen smart lampen achter mijn shelly hang dat dimmen mbv scenes zou kunnen (bijvoorbeeld gu10 shelly of hue lampen). Het idee was dus ik de lampen met de linker toggle en met de rechter pulse voer ik alleen acties uit die te definieren zijn in home assistant.

Als het niet werkt zoals ik in het in mijn hoofd heb zitten dan zou ik er ook voor kunnen kiezen om een extra doos naast de "bestaande doos"te plaatsen en daar bijvoorbeeld een shelly i4 in te plaatsen voor scenes ed. De vraag is dan alleen wat ik het beste kan kopen van de serie van mijn schakelmateriaal zodat het er mooi uit ziet. Die i4 wall frames zien er niet uit naar mijn mening.
Alternatief daar voor kan deze zijn: https://www.robbshop.nl/s...vory-busch-jaeger-adapter echter ben ik niet echt fan van smart home zaken op batterij
Ik ging er vanuit dat je domme lampen hebt en dat je de voedingsspanning van die lampen aan wilde sturen met een Shelly. Als al je lampen smart zijn kun je ze misschien allemaal via scenes aansturen. Dus ook het aan/uit zetten van de lichten via een scene. Met een Shelly i4 kun je dan waarschijnlijk prima 2 pulse schakelaars als invoer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Xenophoben schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:46:
Heb ik voor deze situatie dan de shelly 2pm nodig of de Shelly 2 plus?
Die zijn in essentie hetzelfde, alleen verschillende generaties.

Let bij je keuze wel op de gebruikte verbindingsprotocollen. De apparaten van Shelly gebruiken veelal Wifi (ze hebben ook een paar modellen met Z-Wave), Hue gebruikt Zigbee. Dat kun je dus niet zomaar aan elkaar knopen, er moet iets tussen zitten wat met beide protcollen overweg kan. Bij Zigbee kun je ook vaak een directe koppeling tussen apparaten (bijv. een lamp en een knop) maken, bij verschillende protocollen ben je altijd afhankelijk van een goed werkend basisstation.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roelfp
  • Laatst online: 16-09 14:04
Ik heb in mijn nieuwbouwwoning ervoor gekozen om alles redelijk traditioneel te laten uitvoeren, met één aanpassing: bij iedere schakelaar een nuldraad!

Dat geeft me nu de keuze om een combinatie te maken van slimme en domme lampen (ik heb ze beide nog) en dat zodanig in te richten dat alles omkeerbaar is naar de traditionele situatie (voor verkoop van het huis in de toekomst, of de situatie dat ik doodga en mijn vrouw er niets van snapt en alles graag traditioneel wil laten werken)
Ik bouw langzamerhand achter elke schakelaar een Shelly 1 PM Mini in. Dat geeft me de mogelijkheid om langzamerhand over te schakelen.
Bij de ombouw kom ik nu 3 situaties tegen:
1. Slimme lamp. Hier plaats ik een 1PMMini in detached mode. De lamp krijgt altijd spanning en de shelly staat in edge modus. Dat betekent kortweg dat iedere verandering van de stand van de schakelaar wordt gedetecteerd en die gebruik ik dan in Home Assistant om de lamp mee aan/uit (toggle) te zetten als die trigger optreedt. Ik kan dat nog uitbreiden met een script op de Shelly, zodat als HA niet in de lucht is om wat voor reden dan ook, dat dan alsnog de Shelly zelf de spanning op de lamp schakelt.
2. Domme lamp. Hier staat de PMMini in standaard modus, met dat verschil dat ook hier de switch als "edge" staat geconfigureerd. Elke verandering van de stand van de schakelaar triggert een verandering van de aan/uit stand van de lamp. Ik kan hem ook via HA schakelen als ik dat wil.
3. Domme dimbare lamp. Hier gebruik ik een Shelly Dimmer2 in standaard configuratie, waarbij ik wel een pulsdrukker heb ingebouwd. Lampen zijn met de knop en met HA regelbaar. Dat werkt dus ook prima zonder HA.

Mijn doel is: alles bedienbaar door iedereen. Met of zonder app. Veel geautomatiseerd zodat je weinig echt zelf hoeft te doen. Het is een groeipad, maar het is leuk om te doen.

Captain hindsight: Ik had diepere inbouwdozen moeten laten installeren bij de bouw. Het is soms een gepruts om de PMMini kwijt te raken met alle aders die soms achter een schakelaar bij elkaar komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:17
stevenP schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:52:
Kan en mag ook MITS je de uiteinde markeert met de juiste kleur (bv met krimpkous of evt tape. Doe het niet zonder deze markering want je zadelt iemand anders op met een puzzel en in ergste geval krulhaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarrelFanatic6
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 16:20
Ik heb een Shelly 2PM gekocht voor mijn zonnescherm, eenmaal aangesloten werkt dit perfect! Echter past de Shelly net niet achter de opbouwdoos van de draaischakelaar.. is er hier iemand die het wel voor elkaar heeft gekregen om een Shelly achter een opbouwschakelaar te krijgen? Gaat om zo'n draaishakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:10
BarrelFanatic6 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:31:
Ik heb een Shelly 2PM gekocht voor mijn zonnescherm, eenmaal aangesloten werkt dit perfect! Echter past de Shelly net niet achter de opbouwdoos van de draaischakelaar.. is er hier iemand die het wel voor elkaar heeft gekregen om een Shelly achter een opbouwschakelaar te krijgen? Gaat om zo'n draaishakelaar
Doosje onder zetten?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:05
BarrelFanatic6 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:31:
Ja is me wel een aantal keren gelukt.
maar is ook afhankelijk van de diepte van de doos.
Verstandigste is om er voor en tijdens het aansluiten, kijken wat het beste gaat passen.
Korte bedrading is niet altijd handiger, en let op met wat voor type wago's je gebruikt en hoeveel voudig die zijn.
Wat soms ook kan helpen is soepele bedrading van Shelly naar de schakelaar zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Bij een inbouwdoos is het vaak al een beetje prutsen, maar een opbouwdoos is doorgaans echt veel te klein om daar nog iets achter te plaatsen... Dat los je niet op met andere bedrading.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@BarrelFanatic6 In mijn appartement ook wel zitten prutsen op enkele plekken. Met gewoon kleine steek-Wago's, soepel draad, adereindhulzen, voorzichtig vouwen en veeeeel geduld toch op krappe plaatsen modulen gekregen. Vooral niet gaan lopen proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:51

CyberThug

Formatting C: 1%

roelfp schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:40:
Captain hindsight: Ik had diepere inbouwdozen moeten laten installeren bij de bouw. Het is soms een gepruts om de PMMini kwijt te raken met alle aders die soms achter een schakelaar bij elkaar komen...
Ik ben even benieuwd hoe diep diepere inbouwdozen zijn? Kan je daar iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
CyberThug schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Ik ben even benieuwd hoe diep diepere inbouwdozen zijn? Kan je daar iets over zeggen?
Ik zie ze van 40 en 50 mm diep, ergens zag ik ze ook van 60 mm diep. Ik weet zo niet wat ik heb. Wat ik wel weet is dat het vaak een hele toer is om alles er netjes in terug te krijgen na toevoegen van een Shelly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:37
flexibele draden i.c.m. adereindhulzen (iets inkorten) lost al een hoop op i.p.v. installatiedraad rechtstreeks in de Shelly.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:51

CyberThug

Formatting C: 1%

Burning_Tyre schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:00:
flexibele draden i.c.m. adereindhulzen (iets inkorten) lost al een hoop op i.p.v. installatiedraad rechtstreeks in de Shelly.
Goede tip. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
stevenP schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:03:
[...]

[Afbeelding]
Zo moet het zeker aangesloten kunnen worden. Ik zit even te denken hoe het 't beste in Shelly ingesteld moet worden dat zowel S1 als S2 output 1 bedienen, maar dat is wel te regelen.

Bij schakelaar 1 haal je dus één van de zwarte van de schakelaar en steek je in een Wago waarmee je bruin aftapt. Met een testertje kan je even checken welke van de twee zwarte draden het is (vergeet niet je open contacten even af te doppen!)
En hoe test ik welke van de 2 zwarte draden het is? Met andere woorden; wat is een testertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Ferra schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:13:
[...]

En hoe test ik welke van de 2 zwarte draden het is? Met andere woorden; wat is een testertje?
Werk alleen aan elektra als je weet wat je doet

Eerst spanningsloos zetten, controleren met een tester. Dit kan met een duspol, inductieve spanningszoeker, multimeter of spanningszoeker (in die volgorde van voorkeur ivm veiligheid/false positives)

Dan, zet op één van die dubbele zwarte paren spanning door 'm met bruin in een lasdop te steken. Dop beide eindes van dat zwarte paar (bij de andere doos dus) goed en individueel af.
Zet spanning er op en ga zoeken naar welke van de twee nu spanning heeft - markeer dit met elektratape of krimpkous in een afwijkende kleur (wit, rood, geel of oranje bijvoorbeeld). Zodra je de spanning er weer af hebt doe je dit ook aan het andere uiteinde, bij de lasdop, zodat iedereen na jou ook nog steeds makkelijk kan vinden wat met wat verbonden zit.

• supernauta
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-04 16:44
Hallo allemaal ik heb ook een Shelly Dimmer 0/1-10V gen 3 gekocht zou het ook werken op een cv pomp ?

Dit omdat ik een spiraal in mijn schoorsteem heb waar mijn cv water door heen stroomt.
En als ik de kachel vol hout gooi de pomp eigenlijk sneller moet lopen.
En als het vuur weer wat rustiger wordt dan moet de pomp ook weer langzamer gaan draaien.

of ben ik de eerste die dat gaat probeeren

Heeft niets met mechanische ventilatie te maken dus schopje naar Shelly topic

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 20-02-2025 11:33 ]

• Septillion
@supernauta Als die pomp een 0-10V ingang heeft, dan ja.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Ik heb voor de 1PM van de wasdroger en de MiniPMG3 van de wasmachine er een dubbele opbouw rand voor geplaatst. (Ook mini's passen niet achter een WCD in een opbouw rand) De shelly's zitten dan achter een blindplaat. (Of in het geval van de wasdroger achter de schakelaar omdat ik daar te vaak heb gestaan zonder telefoon en de shelly uit stond :X )

[ Voor 19% gewijzigd door jbhc op 20-02-2025 21:31 ]

• jbhc
CyberThug schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:01:
[...]

"Standaard" is 40mm. "Diep" is 50mm. De oude zwarte dozen van vroeger zijn volgens mij zelfs maar 30mm

De blauwe ABB inbouwdozen die je in muren kunt smeren en overal kunt kopen zijn 40mm maar hebben een bodem die je met wat kracht naar achter kunt duwen om er een 50mm doos van te maken.

Ik doe dat standaard maar de meeste electriciens zijn lui en hebben geen zin om de extra cm in de muur te boren. Zeker omdat het voor standaard schakelmateriaal eigenlijk onzinnig is. Ik gok dat de meeste doe het zelfers geen idee hebben dat de dozen zo werken want iedereen die ik het laat zien is verbaasd :)

[ Voor 8% gewijzigd door jbhc op 20-02-2025 21:24 ]

• jbhc
Een shelly vraag van mijn kant.

Ik heb een shelly dimmer 2 en een shelly bluetooth schakelaar. Is het iemand gelukt om via Home Assistent de bluetooth schakelaar net zoals met de normale pulsdrukkers de 1 knops bediening te laten werken? Dus kort drukken is aan / uit (Dat heb ik werkend) en als je de knop lang ingedrukt houd de verlichting te laten dimmen of op te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Laatst online: 21:28
jbhc schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:27:
Een shelly vraag van mijn kant.

Ik heb een shelly dimmer 2 en een shelly bluetooth schakelaar. Is het iemand gelukt om via Home Assistent de bluetooth schakelaar net zoals met de normale pulsdrukkers de 1 knops bediening te laten werken? Dus kort drukken is aan / uit (Dat heb ik werkend) en als je de knop lang ingedrukt houd de verlichting te laten dimmen of op te sturen?
Ik vermoed dat je dit in de shelly app kan instellen,set relay power by default en dan de laatste setting (operate shelly according to the state... etc) ipv in ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ik heb wat aparts in Home Assistant als ik mijn shelly 1 mini gen3 in detached mode zet. Ik wil de input gebruiken om te bepalen of er op een lichtknop is gedrukt. Je ziet in home assistant de status veranderen als ik dit doe van knop omhoog naar knop omlaag en vice versa. Wat hij echter steeds na het drukken doet, is van knop omhoog/omlaag in de status "lange klik" schieten. Dit heeft er denk ik mee te maken dat het geen puls-schakelaars zijn en hij in de stand blijft na klikken. Is dat iets wat ik in de shelly's nog kan instellen binnen detached mode, zodat home assistant het als een flip-schakelaar ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ferra Volgens mij moet je switch mode in de Shelly in detached nog steeds gewoon goed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 13:53
Ferra schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:42:
Ik heb wat aparts in Home Assistant als ik mijn shelly 1 mini gen3 in detached mode zet. Ik wil de input gebruiken om te bepalen of er op een lichtknop is gedrukt. Je ziet in home assistant de status veranderen als ik dit doe van knop omhoog naar knop omlaag en vice versa. Wat hij echter steeds na het drukken doet, is van knop omhoog/omlaag in de status "lange klik" schieten. Dit heeft er denk ik mee te maken dat het geen puls-schakelaars zijn en hij in de stand blijft na klikken. Is dat iets wat ik in de shelly's nog kan instellen binnen detached mode, zodat home assistant het als een flip-schakelaar ziet?
Detached mode betekent alleen maar dat het veranderen van een input geen effect heeft op de output.

Het zegt niets over wat die input is of hoe die geinterpreteerd moet worden, dat moet je ook apart nog instellen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
mmm mijn pro4 is voor 25% defect geraakt.

om een of andere reden geeft output 0 geen output meer door.
Dus de zwembad pomp wou niet meer aan.
Output 123 werken helemaal prima.

inmiddels wat dingen omgezet, dus alles werkt weer. Maar toch had niet moeten gebeuren.
Iemand dit ook al eens gehad met een pro4?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gisteren heb ik een en ander bijgewerkt, o.a. HAOS, aantal addons en daarna ook de firmware van Plus Plug S'en en PM Mini gen3's (allen 1.4.2 -> 1.4.4).

Sindsdien merk ik dat de Plus Plug S'en en de PM Mini gen3's veel minder vaak het actuele verbruik naar HAOS sturen, ook bij veranderingen in verbruik, op de webinterface wordt het wel bijgewerkt.

Als test: Staande lamp met 2 lampen, elk eigen schakelaar. 1 staat er aan (1.5W), wordt de 2e aangezet (verbruik wordt hoger) dan zie ik dat wel op de webinterface van de Plus Plug S bijgewerkt worden maar in HAOS met de ingebakken Shelly integratie niet. Relay uit en aan: verbruik wordt bijgewerkt.

Het veel minder updaten zie ik bij meer plugs, wat sinds de firmware update en het updaten van HAOS lijkt te zijn, daarvoor zag ik het veel vaker (vooral bij veranderend verbruik) bijgewerkt worden.

Bij de oudere gen1 Plugs (SHPLG2-1) is er niks aan de hand, die sturen veranderingen meteen door, plus daar is de CoIoT update-interval in te stellen, bij de Plus Plug S'en zie ik een dergelijke instelling niet zo gauw.

Herkend iemand dit toevallig? Vind sowieso dat - over het algemeen - de Shelly's wel wat vaker data mogen sturen, heb een sankey-chart die van de slimme meter veel vaker data krijgt (1x per sec) dan van de Shelly's, dat verschil vervormd de chart nog wel eens :P

edit:
Blijkbaar een bekend issue:
Shelly Plus 1PM not updating properly since firmware 1.4.2
Shelly Plus 1 PM power refresh interval

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 11-03-2025 19:32 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
Ferra schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:42:
Bij de input settings kun je kiezen tussen button en switch modes. Ik heb voor mijn 1PM Mini daar de mode: switch gekozen. Samen met detached en always power on relais. Dan kan ik in home assistant de state change van de schakelaar gebruiken om de aangesloten lamp te togglen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
roelfp schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Bij de input settings kun je kiezen tussen button en switch modes. Ik heb voor mijn 1PM Mini daar de mode: switch gekozen. Samen met detached en always power on relais. Dan kan ik in home assistant de state change van de schakelaar gebruiken om de aangesloten lamp te togglen
Dit had ik ook gedaan. Echter gaat mijn lamp af en toe uit zichzelf aan nadat ik hem uit heb gezet. Is dat een te slechte verbinding met de shelly qua wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
vraag voor de shelly kenners. Ik ben voor 2 lampen die ik wil kunnen dimmen (afzonderlijk van elkaar) op zoek naar een slimme dimmer. Kan dit met bijvoorbeeld een dimmer 2 of 3 van shelly?

Er zit nu een behoorlijke kostbare dimmer (a 130 euro) in waarop ik niet dezelfde schakelmateriaal op kan zetten qua kleur. En dat is dus een dimmer die niet slim is. Voor dat geld kan ik natuurlijk ook een dubbelpolige wisselschakelaar plaatsen en een shelly dimmer. Mits ik dus 2 lampen afzonderlijk kan dimmen.

Iemand een idee? De Pro kan het natuurlijk wel, maar dan zou ik mijn meterkast en de bekabeling moeten aanpassen wat nog veel duurder wordt dan die 130 euro.

Andere optie is natuurlijk nog steeds die schakelaar doen, en dan lampen die ik kan dimmen, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tribunus schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:25:
vraag voor de shelly kenners. Ik ben voor 2 lampen die ik wil kunnen dimmen (afzonderlijk van elkaar) op zoek naar een slimme dimmer. Kan dit met bijvoorbeeld een dimmer 2 of 3 van shelly?
Dat kan sowieso, maar je zal er dan wel 2 stuks voor nodig hebben. Mocht je de dimmers dan kwijt kunnen bij de lampen, dan lijkt me dat een prima oplossing voor je probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
rens-br schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Dat kan sowieso, maar je zal er dan wel 2 stuks voor nodig hebben. Mocht je de dimmers dan kwijt kunnen bij de lampen, dan lijkt me dat een prima oplossing voor je probleem.
ja maar wat ik bedoel te vragen is of het met 1 shelly dimmer kan. Helaas ga ik in de centraaldoos geen shelly dimmer meer krijgen. die zitten rambam vol.

[ Voor 10% gewijzigd door Tribunus op 12-03-2025 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tribunus schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:34:
[...]

ja maar wat ik bedoel te vragen is of het met 1 shelly dimmer kan
Nee, niet afzonderlijk nee. En de pro of de 2.5 kunnen dat ook niet, want die kunnen dan weer niet dimmen.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 12-03-2025 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:54
Tribunus schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:34:
[...]

ja maar wat ik bedoel te vragen is of het met 1 shelly dimmer kan. Helaas ga ik in de centraaldoos geen shelly dimmer meer krijgen. die zitten rambam vol.
De lampen hebben ook geen armatuur waar je nog wat ruimte hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Erwin537 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:15:
[...]

Hmm, goeie tip. Ga ik eens naar kijken, geen idee of het gaat passen. Maar terugsturen kan altijd toch :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
rens-br schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:35:
[...]
Nee, niet afzonderlijk nee. En de pro of de 2.5 kunnen dat ook niet, want die kunnen dan weer niet dimmen.
Erwin537 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:15:
[...]

Nog een vraag, kan ik ook met een soort dubbele schakelaar dan door de knop bijvoorbeeld in te houden de shelly dimmer aansturen? Normale schakelaar kan ik natuurlijk wel de dimmer aan zetten, maar kan je die dan ook aansturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tribunus schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:32:
[...]

[...]

Nog een vraag, kan ik ook met een soort dubbele schakelaar dan door de knop bijvoorbeeld in te houden de shelly dimmer aansturen? Normale schakelaar kan ik natuurlijk wel de dimmer aan zetten, maar kan je die dan ook aansturen?
Normaal sluit je op een dimmer een pulsschakelaar aan. Met een keer drukken zet je de dimmer aan. Met nog een keer drukken zet je hem weer uit. En met indrukken dim je de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
rens-br schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:52:
[...]

Normaal sluit je op een dimmer een pulsschakelaar aan. Met een keer drukken zet je de dimmer aan. Met nog een keer drukken zet je hem weer uit. En met indrukken dim je de lamp.
Bedoel je dan deze;
https://www.elektramat.nl...-maak-no-1-ingang-315500/

Zie door de bomen het bos niet 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ja bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
Ferra schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 06:35:
[...]

Dit had ik ook gedaan. Echter gaat mijn lamp af en toe uit zichzelf aan nadat ik hem uit heb gezet. Is dat een te slechte verbinding met de shelly qua wifi?
Ik heb in mijn Home assistant automatisering expliciet aangegeven dat ie iets moet doen als de schakelaar van Off naar On of van On naar Off gaat. Een andere verandering, bijvoorbeeld naar unavailable, doet dan niets meer. Misschien helpt zoiets ook voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:22
Tribunus schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:32:
[...]Nog een vraag, kan ik ook met een soort dubbele schakelaar dan door de knop bijvoorbeeld in te houden de shelly dimmer aansturen? Normale schakelaar kan ik natuurlijk wel de dimmer aan zetten, maar kan je die dan ook aansturen?
- Je kan een normale schakelaar gebruiken, bij verandering toestand gaat de lamp aan of uit (op de huidige dimstand; je kan ook een "nachtstand" instellen tussen bepaalde uren).
- Je kan een dubbele drukknop gebruiken: een korte druk is aan of uit; lang duwen is om te dimmen (ene knop feller, andere minder fel).
- Een enkele drukknop is dacht ik ook mogelijk, dan is lang duwen wellicht afwisselend omhoog of omlaag dimmen.

O ja, schrik niet hoe weinig je het dimmen bijstelt; met een vaste dimstand (en de nachtstand als je kinderen hebt en soms met kleine oogjes de thermometer moet zoeken) ben je vaak al heel tevreden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:13
Elke keer als ik er een grote update van Home Assistant is en ik reboot mijn Raspberry Pi, dan krijgt HA geen verbinding meer met het grootste gedeelte van mijn Shellies. Deze moet ik dan 1 voor 1 rebooten via de dashboard van alle Shellies. Die zijn via de browser wel gewoon bereikbaar. Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen of hoe ik makkelijk alle Shellies in 1 keer kan rebooten?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
Xyphoid schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:24:
Elke keer als ik er een grote update van Home Assistant is en ik reboot mijn Raspberry Pi, dan krijgt HA geen verbinding meer met het grootste gedeelte van mijn Shellies. Deze moet ik dan 1 voor 1 rebooten via de dashboard van alle Shellies. Die zijn via de browser wel gewoon bereikbaar. Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen of hoe ik makkelijk alle Shellies in 1 keer kan rebooten?
Ik heb ha en Shelly maar heb dat probleem niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:05
@Xyphoid Ik herken je probleem van HA icm Shelly ook niet.
Maar kan hij ze echt niet bereiken of weet het de status er van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Clumsy Smurf schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:20:
@Xyphoid Ik herken je probleem van HA icm Shelly ook niet.
Maar kan hij ze echt niet bereiken of weet het de status er van niet?
Dat weet ik niet. Als ik naar Settings -> Devices -> Shelly ga, dan zijn ze rood met een foutmelding. Weet uit mijn hoofd even niet meer wat de foutmelding is. Vergeet elke keer een screenshot te maken. Zal volgende keer proberen niet te vergeten.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
jack zomer schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:02:
mmm mijn pro4 is voor 25% defect geraakt.

om een of andere reden geeft output 0 geen output meer door.
Dus de zwembad pomp wou niet meer aan.
Output 123 werken helemaal prima.

inmiddels wat dingen omgezet, dus alles werkt weer. Maar toch had niet moeten gebeuren.
Iemand dit ook al eens gehad met een pro4?
Shelly had dit ook nog niet gezien.
Krijg een nieuwe opgestuurd.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34
Xyphoid schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:24:
Ik heb dit probleem ook, maar vooral bij de shellies die ik van oudsher via mqtt bedien. Degene die ik met de inmiddels core integratie verbind hebben dat niet. Hoe heb jij ze verbonden?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Driek schreef op zondag 16 maart 2025 @ 07:31:
[...]

Ik heb dit probleem ook, maar vooral bij de shellies die ik van oudsher via mqtt bedien. Degene die ik met de inmiddels core integratie verbind hebben dat niet. Hoe heb jij ze verbonden?
Gewoon met de core integratie. Net weer Home Assistent gereboot.
Had de volgende foutmelding in de integratie voor elke Shelly:

Failed setup, will retry: DeviceConnectionError(DeviceConnectionError(ClientConnectorError(ConnectionKey(host='192.168.80.22', port=80, is_ssl=False, ssl=True, proxy=None, proxy_auth=None, proxy_headers_hash=None), OSError(113, "Connect call failed ('192.168.x.x', 80)"))))

Iets aan de hand met poort 80?
Maar als ik de Shellies reboot, dan werkt het weer. Maar om dat nou elke keer te doen voor alle devices, wanneer ik HA reboot is een beetje veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:23
Xyphoid schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Gewoon met de core integratie. Net weer Home Assistent gereboot.
Had de volgende foutmelding in de integratie voor elke Shelly:

Failed setup, will retry: DeviceConnectionError(DeviceConnectionError(ClientConnectorError(ConnectionKey(host='192.168.80.22', port=80, is_ssl=False, ssl=True, proxy=None, proxy_auth=None, proxy_headers_hash=None), OSError(113, "Connect call failed ('192.168.x.x', 80)"))))

Iets aan de hand met poort 80?
Maar als ik de Shellies reboot, dan werkt het weer. Maar om dat nou elke keer te doen voor alle devices, wanneer ik HA reboot is een beetje veel werk.
Kan het niet aan jouw (WiFi-)netwerk liggen? Het lijkt op een instabiele verbinding waardoor de verbinding niet voldoende tot stand kan komen. Ik begrijp dat dit misschien niet logisch klinkt, maar een Shelly kan vreemd reageren als het netwerk vol of ontoereikend is.

Waar bestaat jouw netwerkapparatuur uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb twee maal een Shelly 1 Gen 3 in mijn netwerk zitten. Nu geeft de ene aan dat er een firmware upgrade is naar de stabiele versie 1.5.1 terwijl de ander alleen aangeeft dat er een firmware upgrade is naar 1.5.1-beta2. Worden stabiele firmwares gefaseerd uitgerold, of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
bes-r schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Kan het niet aan jouw (WiFi-)netwerk liggen? Het lijkt op een instabiele verbinding waardoor de verbinding niet voldoende tot stand kan komen. Ik begrijp dat dit misschien niet logisch klinkt, maar een Shelly kan vreemd reageren als het netwerk vol of ontoereikend is.

Waar bestaat jouw netwerkapparatuur uit?
Ubiquity Dream Machine met 1 U6 LR access point. Home Assistant en Shellies zitten op dezelfde VLAN en op maximaal 10 meter afstand. Hebben allemaal een vast IP adres die in de router is vastgezet.
Heb nooit een spontane disconnect gehad (behalve 2 Shellies die om onverklaarbare redenen ineens helemaal kapot waren en niet meer aan gingen). En het is alleen nadat ik HA opnieuw opstart of reboot.
De Shellies blijven gewoon bereikbaar via de browser. Alleen HA ziet ze niet meer.
En na het rebooten van de Shellies werken ze ook weer gewoon.
Kan het een instelling in HA zijn? Dan moet ik naar het andere forum verhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Xyphoid Je hebt de CoIoT / RPC (al naar gelang generatie) wel netjes naar het HA IP verwezen op je Shelly?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
Septillion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:27:
@Xyphoid Je hebt de CoIoT / RPC (al naar gelang generatie) wel netjes naar het HA IP verwezen op je Shelly?
Wist niet dat je dat moest invullen. Had ooit wel ColoT aangezet voor HA.
Ik heb nu <home assistant ip>:8123 ingevuld (poort waarmee ik ook via browser naar HA ga). Of moet dat 5683 zijn wat ik in alle beschrijvingen van RPC zie?

- Edit -
Blijkbaar 5683 dus. Met die andere poort kreeg ik foutmeldingen dan HA firmware niet kon updaten van de Shellies.
Net Raspberry Pi met HA gereboot en alle Shellies kwamen online.

Dank u!

[ Voor 18% gewijzigd door Xyphoid op 21-03-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31
3raser schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:48:
Ik heb twee maal een Shelly 1 Gen 3 in mijn netwerk zitten. Nu geeft de ene aan dat er een firmware upgrade is naar de stabiele versie 1.5.1 terwijl de ander alleen aangeeft dat er een firmware upgrade is naar 1.5.1-beta2. Worden stabiele firmwares gefaseerd uitgerold, of hoe moet ik dat zien?
Hier hetzelfde terwijl ze normaal allemaal tegelijk de update krijgen aangeboden.
Dus verwacht dat het tegenwoordig gefaseerd gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:27:
Bij RPC is dat niet van toepassing, de Shelly-integratie pikt ze meteen op. Wat ook niet van toepassing is bij RPC is coiot_update_period of iets vergelijkbaars :/ Sinds een bepaalde firmware update geven de gen2/gen3 devices veel minder vaak de waarden door aan HASS, Shelly support beweert dat er niets is verandert.

Ben inmiddels met rest-sensors bezig om de Shelly's te pollen en dan kan ik wél een update-interval instellen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Raven Voor RPC staat dat het inderdaad alleen nodig is als de internal URL niet goed automatisch bepaald kan worden. Maar als je dus issues hebt lijkt het me geen slechte om te proberen. maar uit de poort maak ik op dat het om CoIoT ging.

Ennuh, pollen :r Tijd voor Tasmota of ESPhome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:23:
Ennuh, pollen :r Tijd voor Tasmota of ESPhome?
Tenzij Shelly de firmware fixed, maar ze beweren dat er niets is verandert, bij andere producten bestaat dit probleem al langer.

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 79 ... 84 Laatste