Shelly 0-10v - mechanische ventilatie aansturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanarends
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04 14:00
Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand me kan helpen! Ik probeer een mechanische ventilatie/spaarpomp aan te sturen die werkt op een 0-10V signaal en ik wil hiervoor een Shelly 0-10V module gebruiken.

Reden hiervoor is dat ik alles al geïntegreerd heb in home assistant en ik daardoor vrij simpel de ventilatie harder kan laten draaien wanneer de ketel aan staat bijvoorbeeld. Ook zou ik deze van het winter willen gebruiken voor een radiator booster. (Met uiteraard een andere shelly module)

Heeft iemand hier ervaring mee?

- Hoe sluit ik de bedrading goed aan?
- Welke instellingen moet ik doen in de Shelly app?
- Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Ik was in de veronderstelling dat er direct een 0-10v signaal uit de shelly kwam. Helaas bij het aansluiten op de spaarpomp gebeurt er niks.

Heb ik het dan goed dat het signaal uit de shelly gebruikt moet worden voor een 0-10v led driver oid?

Hoor het graag en tips zijn zeer gewaardeerd!

Mvgroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 14:15
Het ligt er natuurlijk aan welke box je hebt hangen. Ik heb zelf een Zehnder ComoFan hangen welke ik met een KaKu 0-10v dimmer aanstuur. In een artikel wat ik daar eens over geschreven heb, heb ik toegelicht hoe ik dat aangesloten heb. Wellicht heb je er iets aan:
https://www.twoenter.nl/b...mv-besturen-met-domoticz/

Ik heb zelf geen ervaring met de shelly.

Mijn blog over mijn Home Assistant smarthome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De Shelly kun je niet gebruiken, die heeft spanning nodig vanuit een driver. Zie ook de waarschuwing op deze pagina:
De Dimmer is van het type Sinking, waarbij dus de driver de spanning verzorgt. Er is dus zonder driver geen spanning te meten op de output van de dimmer.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanarends
Oei, helemaal niet gelezen...

Jammer maar helaas.

Dan ga ik voor de oplossing van wautah. Tnx voor je uitgebreide tekst in je link. Erg verhelderend.

Is kaku direct integreerbaar met home assistant?

Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, die KaKu dimmer is op basis van het (redelijk ouderwetse) 433Mhz signaal. Daar heb je een aparte zender zoals een RFXcom voor nodig.

Welke draadloze protocollen heb je wel al binnen je HA-omgeving? Als je al zigbee hebt is een zigbee dimmer logisch. Heb je z-wave, dan pak je een z-wave dimmer. Heb je nog niets en wil je ook geen extra protocollen, dan is wifi de meest logische optie.

Zelf stuur ik mijn mechanische ventilatie aan met een zelfgebouwde wifi oplossing. Ik heb een ESP die een PWM-signaal naar een PWM-> 0-10V converter stuurt. Kost minder dan een tientje aan onderdelen, maar daarbij moet je natuurlijk wel zelf knutselen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanarends
Bedankt @Gizz ! Ik heb inmiddels eea besteld via aliexpress. En heb 2 ESP32 besteld.

Daar maar mee aan de knutsel! Ik laat het weten.

Ik gok dat er online erg veel documentatie zal staan om eea werkend te krijgen, of heb je 1 vaste handleiding aangehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:22
gebruikt iemand de Qubino 0-10V module? die lijkt hiervoor gemaakt te zijn en praat gewoon z-wave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Milanarends het aansluiten spreekt redelijk voor zich, vond ik. Bij Nederlandse webshops vind je wel extra informatie daarover, bijvoorbeeld hier.

Verder maakt het voor de software natuurlijk uit welke firmware je gaat gebruiken op de ESP. Voor ESPHome op een ESP32 moet je hiermee aan de gang. Voor ESPEasy is dit handige informatie.

@emielbf ja, die heb ik een paar jaar gebruikt voordat ik z-wave uitfaseerde thuis. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachidfinge
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-04 08:35
emielbf schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:09:
gebruikt iemand de Qubino 0-10V module? die lijkt hiervoor gemaakt te zijn en praat gewoon z-wave
Die gebruik ik. Is compatibel met een ComfoFan. De node is wel geregeld Dead en onbereikbaar. Weet niet of dat door de hardware komt of door een probleem dat specifiek hier speelt. Ik moet dan echt de stekker uit de ComfoFan halen en er weer in stoppen om de boel te resetten.

Behalve het bereikbaarheidsprobleem werkt het verder prima.

Van Google Nederland. Alles op dit forum is op persoonlijke titel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:37
Ik heb hier een 0-10V module via Zigbee. Werkt perfect, had ook het idee om nog wat trucjes toe te voegen met de aanwezige schakelaar input maar dat ging niet op. Bij interesse kan ik het type wel nazoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanarends
Het is gelukt met de ESP32, werkt erg fijn icm home assistant.

Ik heb obv onze CO meter een script gemaakt mbv ChatGPT.

Dit script regelt elke 5 minuten de ventilatiebox obv de gemeten CO waardes in huis/woonkamer door een MQTT toevoeging.

500PPM = 1%, 1500PPM = 80%. Tussen deze waardes word het vermogen van de spaarpomp lineair geregeld.

Volgende stap is wanneer het warme water boven de 50celsius komt, het overgaat naar een andere automatisering: luchtvochtigheid in badkamer regelen tot onder een bepaalde waarde. Hierna mag die weer over naar de CO2.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 16:12
Milanarends schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:56:
Het is gelukt met de ESP32, werkt erg fijn icm home assistant.

Ik heb obv onze CO meter een script gemaakt mbv ChatGPT.

Dit script regelt elke 5 minuten de ventilatiebox obv de gemeten CO waardes in huis/woonkamer door een MQTT toevoeging.

500PPM = 1%, 1500PPM = 80%. Tussen deze waardes word het vermogen van de spaarpomp lineair geregeld.

Volgende stap is wanneer het warme water boven de 50celsius komt, het overgaat naar een andere automatisering: luchtvochtigheid in badkamer regelen tot onder een bepaalde waarde. Hierna mag die weer over naar de CO2.

Bedankt voor de tips!
@Milanarends Kan je wat meer in detail toelichten hoe je dit hebt aangepakt?

PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 14:43
botn schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

@Milanarends Kan je wat meer in detail toelichten hoe je dit hebt aangepakt?
Inmiddels heeft Shelly een Gen3 van de 0-10V dimmer, en die werkt *wel* als source/driver:

https://www.shelly.com/en...y-dimmer-0-1-10-v-pm-gen3

Deze heb ik sinds kort zelf in gebruik voor mijn Stork CML ventilatiebox (met een 0-10V DC motorplaat als vervanging van de oude motor).

Werkt prima in HomeAssistant ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eliaslecomte
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:14
O dit is super interessant @Gameboy. Ik heb die gen3 ook liggen maar dacht dat het niet ging werken dus heb het nog niet geprobeerd.

Hoe heb je hem aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
eliaslecomte schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:10:
O dit is super interessant @Gameboy. Ik heb die gen3 ook liggen maar dacht dat het niet ging werken dus heb het nog niet geprobeerd.

Hoe heb je hem aangesloten?
Tja, je kunt het maar op 1 manier aansluiten, en dat is wat ik heb gedaan ;) Het aansluitschema staat op internet, in de handleiding, en op de Shelly zelf...

Ik heb geen schakelaar(s) aangesloten, de S1 en S2 connectors op de Shelly zijn voor eventuele pulsdrukkers, als je LED verlichting wilt aansturen als reguliere dimmer voor verlichting.

Maar als je een ventilatiebox wilt aansturen, heb je alleen de 0-10V nodig, en de fase en 0-draden van de netaansluiting (op "L" resp. "N").

Dan kun je direct de 0-10V uitgang sturen via de Shelly app, REST API of iets als HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corné_S
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-02 18:46
Met een Shelly Plus 0-10V en eigen 10v van de printplaat uit de Spaarpomp heb ik deze werkend gekregen.
Ook een Shelly Add-on geïnstalleerd zodat de temperaturen te monitoren zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHTU_w-Vy_6CkVOtYYp-9DmIiXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GGX9gnK8eejKrPFW3Bc6omfV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 12:19
Gameboy schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

Tja, je kunt het maar op 1 manier aansluiten, en dat is wat ik heb gedaan ;) Het aansluitschema staat op internet, in de handleiding, en op de Shelly zelf...

Ik heb geen schakelaar(s) aangesloten, de S1 en S2 connectors op de Shelly zijn voor eventuele pulsdrukkers, als je LED verlichting wilt aansturen als reguliere dimmer voor verlichting.

Maar als je een ventilatiebox wilt aansturen, heb je alleen de 0-10V nodig, en de fase en 0-draden van de netaansluiting (op "L" resp. "N").

Dan kun je direct de 0-10V uitgang sturen via de Shelly app, REST API of iets als HomeAssistant
Dus zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyWMoHtEBtG80sQA3jyo7z8Qi0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1SZi7DRPVrcdBTghts8CLjQa.png?f=fotoalbum_large
Of moet de 12v ook naar de +?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
AJediIAm schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:18:
[...]
Dus zo?
[Afbeelding]
Of moet de 12v ook naar de +?
Welk apparaat probeer je aan te sluiten? En heb je + en - beide aangesloten, of slechts één?

Dit is overigens niet de Gen3 (die is blauw). Deze van de vorige generatie is 'current sinking', dus alleen geschikt voor een driver die zelf een spanning geeft en met een passief pwm-signaal gedimd kan worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Cadezo op 26-10-2024 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@AJediIAm met maar één draadje in de - gaat het sowieso niet werken. Heb je bewust maar 1 draadje getekend of is dat een foutje?

De 10V verbind je met de +, de 0 (soms ook ground genoemd) met de -.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 25-10-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Ik probeer een Zehnder WTW aan te sluiten. Die heeft een 3 pin aansluiting met 12v, 0-10v en gnd. Dit is de handleiding van een andere versie maar redelijk vergelijkbaar met wat ik heb staan: https://zehnderbe.zendesk...Domotica-via-0-10V-ingang

Het is me niet helemaal duidelijk of en hoe ik dit met een Shelly kan aansturen.
Levert de Shelly een 0-10v signaal met een travo? (+ op 0-10v, - op gnd)
Of kan de Shelly de 12v dimmen naar 0-10v? (+ op 12v, - op 0-10v)
Of werkt dit überhaupt niet met een Shelly.

[ Voor 20% gewijzigd door AJediIAm op 26-10-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
AJediIAm schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:25:
Ik probeer een Zehnder WTW aan te sluiten. Die heeft een 3 pin aansluiting met 12v, 0-10v en gnd. Dit is de handleiding van een andere versie maar redelijk vergelijkbaar met wat ik heb staan: https://zehnderbe.zendesk...Domotica-via-0-10V-ingang

Het is me niet helemaal duidelijk of en hoe ik dit met een Shelly kan aansturen.
Levert de Shelly een 0-10v signaal met een travo? (+ op 0-10v, - op gnd)
Of kan de Shelly de 12v dimmen naar 0-10v? (+ op 12v, - op 0-10v)
Of werkt dit überhaupt niet met een Shelly.
Ja, dat kan wel, maar... je hebt alleen wel de Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 nodig (https://kb.shelly.cloud/k...ly-dimmer-0-1-10v-pm-gen3), de dimmer uit jouw plaatje gaat niet werken.

Met de Gen3 is het dan inderdaad de + op 0-10v en - op de gnd. De 12v op de Zehnder sluit je niet aan (dat is een 12v output).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@AJediIAm die 12V is om een module te voeden die kan werken op 12V. Dat is bij de Shelly niet het geval, die krijgt zijn eigen voeding via 110—240v ac.

Die 12V is in jouw geval dus niet relevant.

De nieuwe gen3 van Shelly (blauw) maakt van die 240V netvoeding zelf een 0-10V signaal. De oude witte variant kan dat niet, dus die kun je niet gebruiken. Dit is is wat @Cadezo ook al aangaf gisteren (en zojuist opnieuw). En ook door @Gameboy eerder deze maand: Gameboy in "Shelly 0-10v - mechanische ventilatie aansturen" en mijzelf blijkbaar al in mei :P Gizz in "Shelly 0-10v - mechanische ventilatie aansturen"

Als je echt een witte Shelly hebt kun je dus stoppen met aansluiten, want het gaat toch niet werken.

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 26-10-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Gizz schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:35:
@AJediIAm die 12V is om een module te voeden die kan werken op 12V. Dat is bij de Shelly niet het geval, die krijgt zijn eigen voeding via 110—240v ac.

Die 12V is in jouw geval dus niet relevant.

De nieuwe gen3 van Shelly (blauw) maakt van die 240V netvoeding zelf een 0-10V signaal. De oude witte variant kan dat niet, dus die kun je niet gebruiken. Dit is is wat @Cadezo ook al aangaf gisteren (en zojuist opnieuw). En ook door @Gameboy eerder deze maand: Gameboy in "Shelly 0-10v - mechanische ventilatie aansturen" en mijzelf blijkbaar al in mei :P Gizz in "Shelly 0-10v - mechanische ventilatie aansturen"

Als je echt een witte Shelly hebt kun je dus stoppen met aansluiten, want het gaat toch niet werken.
Ik dacht dat dit een gen3 was, maar had duidelijk niet goed gekeken. Dat verklaart mijn geklungel. Bedankt voor de hulp iedereen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-05 21:00

AntonT

One Ton!

Ik had hetzelfde idee. Ik wilde een Buva Boxstream ventilator aansturen met de "oude" Shelly Plus 0-10V dimmer. Ik kwam er ook pas na aanschaf achter dat de Shelly niet zo werkt als ik dacht en ik geen voltage kon meten op de 0-10V "output". Via Google kwam ik op deze pagina waar iemand de suggestie doet om de Shelly plus add-on toe te voegen om de 10V voeding te leveren.

Mijn ventilator heeft naast de input voor het 0-10V stuursignaal een 12V output, dus ik dacht in plaats van de add-on de 12V met een simpele buck converter naar 10V te verlagen. Ik had ook een 10kOhm weerstand opgenomen zoals in het schema met de add-on (de output van de add-on VREF+R1 out geeft 10V via een 10kOhm weerstand). Hiermee kon ik inderdaad de ventilator aansturen, maar ik had het idee dat de ventilator minder regelmatig liep en/of de snelheid licht varieerde en de aansturing leek ook niet lineair. Toen heb ik de 10kOhm weerstand vervangen door een 3.3kOhm weerstand. Volgens die post verbetert dat de lineariteit, wat ik inderdaad heb gemerkt. Met die weerstand (en nog steeds de buck converter in het schema) bleek dat ik de 10V output niet meer haalde met de dimmer op 100%. Ik heb toen de buck converter eruit gehaald en de Shelly dimmer output langzaam verhoogd totdat er 10.1V (zoals ik had gemeten van de originele aansturing) uitkwam. Die waarde (98%) heb ik op de Shelly als max brightness ingesteld.

Uiteindelijk is het dus een heel simpel schema geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9maejha9XzwRvH7YOl8wLB-Z9Js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ocQnSBOF7n2bkkZMHQEYULgX.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egANksLTTER1Jm5Y8Fv8DM58k0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mbOMgIuPKUvWkeLRt8feBMi.jpg?f=fotoalbum_large
De Shelly Plus 1PM gebruik ik alleen voor het meten van het energieverbruik van de ventilator. De weerstand zit in de krimpkous

Het mooie is dat de fan-standen nu ook heel mooi mappen op de output-waarden van de dimmer. Ik heb van de originele Buva aansturing de spanningen gemeten en die kwamen op de volgende waarden.
  • Uit/afwezig: 1V / 10% (net voldoende tegendruk om niet de afvoer van de buren naar binnen te krijgen)
  • Laag: 5.1V / 50%
  • Midden: 8.1V / 80%
  • Hoog/max: 10.1V / 100%
Dit stuur ik aan met een template fan binnen Home Assistant. Daar hangt logica aan die op basis van een berg variabelen de ventilatie automagisch aanstuurt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
AntonT schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:12:
Ik had hetzelfde idee. Ik wilde een Buva Boxstream ventilator aansturen met de "oude" Shelly Plus 0-10V dimmer. Ik kwam er ook pas na aanschaf achter dat de Shelly niet zo werkt als ik dacht en ik geen voltage kon meten op de 0-10V "output". Via Google kwam ik op deze pagina waar iemand de suggestie doet om de Shelly plus add-on toe te voegen om de 10V voeding te leveren.

Mijn ventilator heeft naast de input voor het 0-10V stuursignaal een 12V output, dus ik dacht in plaats van de add-on de 12V met een simpele buck converter naar 10V te verlagen. Ik had ook een 10kOhm weerstand opgenomen zoals in het schema met de add-on (de output van de add-on VREF+R1 out geeft 10V via een 10kOhm weerstand). Hiermee kon ik inderdaad de ventilator aansturen, maar ik had het idee dat de ventilator minder regelmatig liep en/of de snelheid licht varieerde en de aansturing leek ook niet lineair. Toen heb ik de 10kOhm weerstand vervangen door een 3.3kOhm weerstand. Volgens die post verbetert dat de lineariteit, wat ik inderdaad heb gemerkt. Met die weerstand (en nog steeds de buck converter in het schema) bleek dat ik de 10V output niet meer haalde met de dimmer op 100%. Ik heb toen de buck converter eruit gehaald en de Shelly dimmer output langzaam verhoogd totdat er 10.1V (zoals ik had gemeten van de originele aansturing) uitkwam. Die waarde (98%) heb ik op de Shelly als max brightness ingesteld.

Uiteindelijk is het dus een heel simpel schema geworden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Shelly Plus 1PM gebruik ik alleen voor het meten van het energieverbruik van de ventilator. De weerstand zit in de krimpkous

Het mooie is dat de fan-standen nu ook heel mooi mappen op de output-waarden van de dimmer. Ik heb van de originele Buva aansturing de spanningen gemeten en die kwamen op de volgende waarden.
  • Uit/afwezig: 1V / 10% (net voldoende tegendruk om niet de afvoer van de buren naar binnen te krijgen)
  • Laag: 5.1V / 50%
  • Midden: 8.1V / 80%
  • Hoog/max: 10.1V / 100%
Dit stuur ik aan met een template fan binnen Home Assistant. Daar hangt logica aan die op basis van een berg variabelen de ventilatie automagisch aanstuurt. :)
toon volledige bericht
Leuk puzzeltje, voor als je nog een oude versie van de 0-10V dimmer hebt en die per se wilt inzetten.

Maar voor andere situaties is het veel eenvoudiger om de Gen3 Shelly 0-10V dimmer te kopen, die werkt direct zonder aanpassingen, zoals je eerder in dit topic kunt lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT

AntonT

One Ton!

Gameboy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:15:
[...]

Leuk puzzeltje, voor als je nog een oude versie van de 0-10V dimmer hebt en die per se wilt inzetten.

Maar voor andere situaties is het veel eenvoudiger om de Gen3 Shelly 0-10V dimmer te kopen, die werkt direct zonder aanpassingen, zoals je eerder in dit topic kunt lezen ;)
Toen ik deze kocht was de nieuwe er nog niet. En bovendien was de nieuwe - toen ik later zocht - nergens te bestellen.

"Veel eenvoudiger"? Het verschil is 1 weerstand en een draadje. En ik heb het topic gelezen hoor. Mijn post is bedoeld om iemand te helpen die tegen hetzelfde probleem aanloopt. Als je Googlet kom je genoeg voorbeelden tegen van mensen die denken dat de oude Shelly dimmer anders werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
AntonT schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:41:
[...]

Toen ik deze kocht was de nieuwe er nog niet. En bovendien was de nieuwe - toen ik later zocht - nergens te bestellen.

"Veel eenvoudiger"? Het verschil is 1 weerstand en een draadje. En ik heb het topic gelezen hoor. Mijn post is bedoeld om iemand te helpen die tegen hetzelfde probleem aanloopt. Als je Googlet kom je genoeg voorbeelden tegen van mensen die denken dat de oude Shelly dimmer anders werkt. ;)
Zoals ik al schreef, is het prima als je wilt puzzelen en de non-Gen3 per se wilt inzetten ;) Daarvoor is dit een prima stukje informatie.

Maar het is ook meer dan alleen een weerstandje en een draadje. Je schreef zelf dat je ook in HA templates en een eigen calibratie moest maken. Ook dat hoeft niet met een Gen3 dimmer, die werkt out-of-the-box.

Maar goed, voor ieder wat wils dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:38

mendel129

Radioactivator

Thanks voor de tip @Gameboy ! Die Shelly gen 3 werkt prima op een vasco d400! Ook in combinatie met de klassieke en rh rf remote!
Alleen shelly in hass binnenhalen is even puzzelen…

Bringer of heat, food and silence!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT

AntonT

One Ton!

Gameboy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:40:
[...]

Zoals ik al schreef, is het prima als je wilt puzzelen en de non-Gen3 per se wilt inzetten ;) Daarvoor is dit een prima stukje informatie.

Maar het is ook meer dan alleen een weerstandje en een draadje. Je schreef zelf dat je ook in HA templates en een eigen calibratie moest maken. Ook dat hoeft niet met een Gen3 dimmer, die werkt out-of-the-box.

Maar goed, voor ieder wat wils dus!
Dan zijn we het volgens mij eens.

Krijg je die Gen3 dan direct geconfigureerd als fan in plaats van dimmer in HA? Ik gebruik de template daarvoor en ook meteen om de presets off/low/medium/high te mappen op de juiste stuurspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
AntonT schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:40:
[...]

Dan zijn we het volgens mij eens.

Krijg je die Gen3 dan direct geconfigureerd als fan in plaats van dimmer in HA? Ik gebruik de template daarvoor en ook meteen om de presets off/low/medium/high te mappen op de juiste stuurspanning.
Nee, de dimmer presenteert zich als verlichting, dus je hebt een aan/uit schakelaar, en een "brightness" van 0% - 100% die overeenkomst met 0 - 10V (0% = 0V, en 100% = 10V).

Ik stuur simpelweg de helderheid, zijnde het percentage van de gewenste ventilatiestand, op basis van relatieve vochtigheid in de badkamer.

De driestandenschakelaar in de badkamer werkt ook nog, die hangt aan een Shelly 2 PM, waarmee ook de klassieke 3 standen nog aangestuurd kunnen worden (laag/midden/hoog). De ventilator draait op de hoogste gemeten schakeling (ingestelde standen van de driestandenschakeling, en de 0 - 10V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:21
handig topic om even het verschil duidelijk te zien tussen de witte en de blauwe. Het is een kleine verschil in de specs maar wel een groot effect. Ik was ook al bijna de gen 1 aan het kopen.

Wat me nu opvalt is dat de blauwe gen 3 niet in de pricewatch staat en ook bij niet veel winkels verkrijgbaar is.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Naar aanleiding van dit topic hebben wij hier sinds begin deze maand onze WTW van Zehnder ook aangesloten met een Shelly Dimmer Gen3. Het werkt bij ons icm een Awair CO2 meter en automatisering met Home Assistant.

Dit werkt verrassend goed en ook de twee 3-standen RF schakelaars blijven werken. Ik zie alleen niet de terugkoppeling in HA als de 3-standen schakelaar wordt gebruikt. Dat is een klein detail wat verder geen invloed heeft op de werking.

Bijkomend punt is dat wij nu ook inzicht krijgen in het stroomverbruik van onze de WTW. Deze verbruikt veel minder dan ik dacht in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyVZ8sMjcCgUqRFxkajbxL9dAYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSUqrZtTevZSCpn2K842aDSq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSZzd4oLyJ7_2Z_sVVkThah4wPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1K1SnmyXd0rmlngwyufps2ni.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1RQ5VSpb0ncC7P3s6IYIiUdwwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYVfpZ4VxuCLjzByuJnElpJj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vNPgUJXLKBIwyZMH6K8xQYtDGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dWH2HsBeLYquBH2WwKEKIjk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door kiddyl op 23-01-2025 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-04 09:32
Cadezo schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Ja, dat kan wel, maar... je hebt alleen wel de Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 nodig (https://kb.shelly.cloud/k...ly-dimmer-0-1-10v-pm-gen3), de dimmer uit jouw plaatje gaat niet werken.

Met de Gen3 is het dan inderdaad de + op 0-10v en - op de gnd. De 12v op de Zehnder sluit je niet aan (dat is een 12v output).
Hoe is dan het volledige aansluitschema?

Moet je ook nog iets doen met de bestaande RF dimmer die het nu aanstuurt? Deze splitten zodat je ze allebei kan gebruiken? En de bruine en blauwe dus ook aansluiten op de L+N voor de power?

[Edit]

Het is gelukt, ik had het wel goed aangesloten maar er zat nog een schuifje op de printplaat van de Bruva (rode blokje met 3 schuifjes) waarvan er maar 1 op "On" stond, ik heb de 2e ook op "On" gezet en toen gebeurde er eindelijk iets :)

[ Voor 15% gewijzigd door lunnie op 25-01-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-04 09:32
Hierbij mijn automation + script in Home Assistant. Doe er je voordeel mee, het werkt bij mij uitstekend :)

Automation task

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Ventilatie starten op basis van luchtvochtigheid
triggers:
  - entity_id: sensor.humidity_bathroom_humidity
    trigger: state
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ states('sensor.humidity_bathroom_humidity') | float(default=0) > 0 }}"
actions:
  - data:
      name: Ventilatie Debug
        Luchtvochtigheid is {{ states('sensor.humidity_bathroom_humidity') |
        float(default=0) }}%.  Brightness wordt ingesteld op: {% set humidity =
        states('sensor.humidity_bathroom_humidity') | float(default=0) %} {% if
        humidity > 75 %}
          255
        {% elif humidity > 65 %}
          180
        {% elif humidity > 55 %}
          100
        {% else %}
          0
        {% endif %}
    action: logbook.log
  - action: script.automatisch_regelen_luchtvochtigheid
    data: {}
mode: single

Script

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Script-mechanische-ventilatie
sequence:
  - variables:
      humidity: "{{ states('sensor.humidity_bathroom_humidity') | float(default=0) }}"
      brightness: |
        {% if humidity > 75 %}
          255
        {% elif humidity > 65 %}
          180
        {% elif humidity > 55 %}
          100
        {% else %}
          0
        {% endif %}
  - data:
        Luchtvochtigheid is {{ humidity }}%. Brightness ingesteld op: {{
        brightness }}
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.humidity_bathroom_humidity
            above: 55
        sequence:
          - target:
              entity_id: light.shelly0110dimg3_e4b3233d4304_light_0
            data:
              brightness: "{{ brightness }}"
            action: light.turn_on
    default:
      - data:
            Luchtvochtigheid te laag ({{ humidity }}%). Ventilatie blijft uit.
mode: single

Er zit ook wat debugging nog in zodat je in de logbook kan kijken wat er mis gaat.

Het testen kan eenvoudig via developer tools -> states en dan een waarde invullen.

En hierbij nog een afbeelding van de aansluiting op de Bumba q-stream

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwwS69xhRGTVOtUcfpjvc7hqSOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8j6qlFKUZ5rzpqh9RQrmSam.jpg?f=fotoalbum_large

Even een note wat mij zeker een half uur extra gekost heeft om er achter te komen waarom het niet werkte. Je ziet op de printplaat een rood blokje met 3 "on" schuifjes. Ik moest schuifje nummer 1 op "on" zetten, die stond dus op Off waardoor er niks gebeurde >:)

[ Voor 12% gewijzigd door lunnie op 26-01-2025 14:24 ]

• supernauta
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-04 16:44
Ja sorry dat had ik vergeten er bij de zetten dat de pomp PWM aansluiting heeft.
Maar dat is goed nieuws heb ook nog een thermostatische meng klep die met 1-10 v werkt kan ik die ook aansluiten.
Stel hem nu steeds in met de hand.

• supernauta
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-04 16:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9reLa7j8olQkTaX16wuFKSyoDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kXMtKNdTvkhipqJbJFZGq3s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Voor de mensen met een Buva Boxstream. Het is gelukt om aan te sluiten met een shelly gen3 0-10v.

De Boxstream voor de installatie
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HsjTJpZ5/20250322-201656.jpg

De Boxstream na de installatie.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZYxWPKxM/20250407-112719.jpg

Ik hoop dat dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

offtopic:
@Cardinal dat ding lijkt als twee druppels water op de Zehnder Comfofan. Zou me niks verbazen als Buva zelf geen mechanische ventilatie bouwt maar dit inkoopt bij Zehnder met een ander kleurtje plastic waar Buva op staat. Als dat klopt is dat in principe gunstig, want dan kun je upgraden met een Zehnder Move-Up motorplaat terwijl je de behuizing lekker kan laten zitten.

edit: in o.a. dit topic wordt bevestigd dat je kunt upgraden naar Zehnder. Misschien de moeite waard om te onderzoeken, want qua energieverbruik en lawaai zijn de nieuwste modellen een stuk beter.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 07-04-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kam3
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 15:26
Cardinal schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:38:
Voor de mensen met een Buva Boxstream. Het is gelukt om aan te sluiten met een shelly gen3 0-10v.

De Boxstream voor de installatie
[Afbeelding]

De Boxstream na de installatie.
[Afbeelding]

Ik hoop dat dit helpt.
Waar gaan de kabels (voor foto) naar toe nu ze in de dimmer zitten? En kun je je schema wellicht even delen? Erg benieuwd om zoiets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
@Kam3 de kabels gingen voorheen naar een contoller aan de muur in de woonkamer. De gnd en 0-10v voor de aansturing en 24v voor de stroomvoorziening.

de controller:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.YrdNLVKntSegnpJMu8fuAgHaHa%26pid%3DApi&f=1&ipt=52db36dbffe2198ca0467580cdcd0b79b896db62ccaa818605d08dce70d4f03a

Echter door de 0-10v aansturing kan je niet 2 controllers tegelijk hebben. Dus de controller aan de muur bestaat niet meer en de shelly neemt de besturing over. Letop: het is de een of de ander, allebei kan niet.

Schema-ish

in de oude setup
  • Bovenste kabel, gaat naar de buva controller en is een aparte kabel.
  • Middelste kabel = motor
  • Onderste kabel = stroom
In de nieuwe setup
  • Bovenste kabel = weg
  • Middelste kabel = motor
  • Onderste kabel = gesplitst naar buva+shelly voor L+N
  • shelly gaat "-" naar gnd en "+" naar 0-10v op de buva. de 24v is niet aangesloten, want is niet nodig.

[ Voor 55% gewijzigd door Cardinal op 21-04-2025 19:23 ]

Pagina: 1