Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Klaar met de Buva Boxstream: wat is het alternatief?

Pagina: 1
Acties:

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22-06 15:40
In 2016 kwamen we in de huidige woning wonen, na een jaar hadden we last van het "bekende" Buva Boxstream probleem dat de lagers versleten waren. Eerst getracht deze te vervangen, maar was mij met geen mogelijkheid gelukt, zat veel te strak. Dus overstag gegaan en een zogenoemde Buva Boxstream serviceset gekocht voor €211. Supereenvoudig te installeren en bijzonder tevreden mee, tot het een jaar geleden (na 2 jaar ongeveer dus) weer exact hetzelfde probleem optrad. Toen maar eens een reparatie laten doen, de lagers laten vervangen, maar je raad het al... we hebben sinds kort wéér hetzelfde probleem.

Ik ben er klaar mee en had gehoopt het even uit te zingen tot we verhuizen, maar dat gaat nog tot maart 2022 duren zoals het er nu naar uitziet. Ook heb ik al lopen knutselen met rubbertjes tussen de kunststof behuizing en het motordeel wat kunststof op kunststof is en je er zo in klikt. Dat lijkt het resoneren ietwat te helpen, maar de lagers ratelen gewoon wat op alles behalve de "ik ben weg van huis" stand een gezoem is. Zeker met het vele thuiswerken werkt dat steeds sneller op onze zenuwen.

Omdat een "serviceset" (lees: nieuwe motor/elektronica) al ruim €200 kost en ik de badkameraansturing sinds de vervanging ook al niet meer geregistreerd krijg, ben ik gaan kijken naar een alternatief. Het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar een degelijke combinatie van betrouwbaarheid, prijs en geluidsniveau. Ik zag dat Itho een pakket heeft dat CO2 en vocht gestuurd is voor €289.

Op zich lijkt me dit een no-brainer, zolang de inkomende en uitgaande slangen van hetzelfde formaat zijn. Daar kan ik helaas niks over vinden, iemand die weet of dat bij alle ventilatieboxen gelijk is?

En qua geluid en betrouwbaarheid? Als de Buva geen last heeft van de lagers die versleten zijn, is het geluidsniveau wat ons betreft prima, is Itho gelijk daaraan of is het wellicht zelfs beter? En is er naast de Itho nog een ander/beter alternatief?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 11:52
Voor zover ik weet zijn de buizen overal hetzelfde; ze moeten namelijk direct op de uitgaande afvoer worden aangesloten.

Ik heb eenzelfde net geïnstalleerd, maar dan zonder de co2/vocht meter.
Kan er niet zoveel over kwijt; het doet wat het moet doen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
Thanks @Deshmir ! Ook de Itho box dus? Wat had je hiervoor als ik vragen mag en merk je daarmee verschil?

Ik moet zeggen dat ik inmiddels zag dat de versie zonder CO2/vochtmeter onder de €200 komt, dus ik twijfel nog waar ik voor zou gaan, zeker gezien we hier toch niet enorm lang meer wonen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
  • Laatst online: 11:52
@MooDyBLueS ik heb deze.

Hiervoor had ik helemaal niks, en schimmel tot aan de scharnieren van de ramen in de badkamer.
Nu is standje laag voldoende (35m³ ongeveer), en af en toe doe ik standje automatisch.
Ik heb wel 2 van de 4 afzuigbuizen in gebruik voor dezelfde ruimte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 09:07
Afstappen van BUVA en overstappen naar Zendher. Is allemaal het zelfde maar het scheelt knaken (vaak al 20 tot 30 euro). Je hoeft dan zoals je eerder hebt gedaan alleen motor te vervangen. Goed Googlen en als je een oude motorunit opstuurt is een nieuwe al voor 100 euro te verkrijgen; https://wtwventilatietech...uwe-comfofan-s-motorplaat

Als je toch gaat verhuizen is dit de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Overigens wel raar dat je dat probleem zo snel hebt, mijn oude WVXe heeft 15 jaar (denk ik, ben niet de eerste eigenaar) gedraaid zonder probleem. Pas dit jaar maakte dat ding een flink lawaai en vervangen. Bergschenhoek, Zendher, BUVA allemaal gebruiken ze dezelfde onderdelen, gewoon goedkoopste zoeken.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
@Freakie1NL Thanks voor de tip! Ik vind het alleen niet heel goedkoop, want het gaat (ogenschijnlijk) om een b-merk inruilmotorplaat én de oude moet ingeleverd worden. Dit klinkt puur als een reparatieservice waar je dus teveel voor betaalt, want ik heb zoals ik in de eerste post al aangaf de motor ook weleens laten repareren en dat kostte toen zo'n €60 voor reparatie en heen- en weer sturen.

Ik zie ook niks over garantie of wat dan ook (dat had de reparatie ook niet, maar is dan ook nog goedkoper), dus ik zou dan liever zo'n € 150-200 uitgeven voor een van de merken die je noemt, maar dan wel nieuw met 2 jaar garantie. Dan heb ik in ieder geval zekerheid tot het huis verkocht wordt, daarna is het mijn probleem niet meer.

Maar nu je dit zo aanbiedt, ben ik wel benieuwd of je dit puur uit kosten aanraadt of is het installeren van een Itho (of ander merk) echt zoveel gedoe?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakie1NL
@MooDyBLueS

Dit is geen B-merk inruilplaat dit is gewoon een orginele Zehnder ComfoFan S plaat. Heb deze site gevonden door te zoeken op artikelnummer, heb begin vorige maand mijn motorplaat vervangen door dit artikel nummer (wel bij een andere site waar ik niets hoefde in te leveren (dan zit je rond de 130 euro) en betreft gewoon originele spullen vanuit Zehnder.

Kan mij er iets bij voorstellen dat je de site niet vertrouwd, maar zoek naar dit artikelnummer op de site die jij eerder noemde en je kan hem ook kopen. > https://www.ventilatielan...latordeel-comfofan-s.html

Zou in dat geval alleen even goed Googlen want 170 euro daarvoor slaat nergens op.

En waarom ik zeg weg bij BUVA is omdat BUVA, Bergschehoek en Zehnder allemaal 1 op 1 te vervangen zijn, alleen kleur is anders. BUVA hangt daar een duurdere merknaam aan terwijl inhoudelijk het gewoon Bergschehoek materiaal is.

Het is niet veel gedoe om een MV te vervangen, heb er alleen zelf voor gekozen alleen motorplaat omdat de rest alleen maar plastic is. Sindsdien weer muisstil. De Itho is ook prima, die heeft mijn moeder en is eveneens muisstil, maar ook over deze serie lees je wel eens klachten.

De versie die je nu hebt, heeft die een Wellington motor? Kan je zien aan de grote printplaat

Eerste foto Wellington

Tweede foto nieuwe generatie:

[Voor 16% gewijzigd door Freakie1NL op 09-06-2020 15:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
@Freakie1NL Dit helpt enorm, thanks! Ik heb de nieuwe generatie, hiervoor had ik wel de oude. Hoe het dus verlopen is sinds we in 2016 hier zijn komen wonen:
2016: oude generatie
2017: vanwege ratelend/zoemend geluid vervangen voor nieuwe generatie (2e foto die je plaatste) van Buva-online.nl
2019: weer zelfde ratelend/zoemend geluid, laten repareren waarbij alleen de lagers vervangen zijn
nu: weer zelfde geluid.

Om die reden heb ik dus geen vertrouwen meer in Buva. Maar zo'n Zehnder nieuw voor € 130 is wel een goed idee als er 2 jaar garantie op gegeven wordt, het scheelt toch ook wel weer om niet de box te hoeven vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Waarom ben je niet teruggegaan naar de winkel? Zo'n ventilator moet toch veel langer meegaan?

jij ook?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
@GlowMouse Omdat de woning uit 2011 is, in 2017 dus pas de geest gaf en ik ook niks van facturen of wat dan ook van de Buva had (zal wel nieuw met de bouw geïnstalleerd zijn) en nadat ik bij Buva een nieuw motordeel heb besteld is hij na ruim 2 jaar dus weer kapot gegaan en daarmee viel het buiten garantie. Dat het langer mee moet gaan, ben ik helemaal met je eens en de reparatieservice zegt ook dat ze de lagers vervangen door betere die langer mee moeten gaan, maar de praktijk wijst anders uit helaas. En het is niet zo dat de motor continu volle toeren draait of de box of kanalen vol met vuil zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Als dat nieuwe motoronderdeel kapot is gegaan, zou ik aankloppen bij de verkopers van dat nieuwe onderdeel.

jij ook?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• razorhead
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:42
Ik heb zelf pas 2 van soortgelijke dingen vervangen door een heel ander merk: in mijn geval: 2x Stork CMLe vervangen door

Orcon MVS-15 - 150 euro nieuw inc verzendkosten.

Ik heb zelf ook gekeken naar een revisie van de cmle's maar dit was een betere keus by far.

Dat ding is mooi stil en zuigt een tennisbal door een tuinslang ;) (zuigkracht naar eigen inzicht in te stellen)

Note: het vervangen stelt geen reet voor. Let wel even op hoe je hem aanschakelt. De 3-standen-schakelaar kan weleens anders bedraad zijn en dan moet je ff 2 dingen omwisselen.

[Voor 18% gewijzigd door razorhead op 09-06-2020 15:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:26

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Kun je dat hele ding niet vervangen voor een Ducobox?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakie1NL
@zwahiel waarom zou je dat doen? Tenzij je bovengemiddeld last hebt van geluiden is de rest meer dan stil genoeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 10:10
Ik had ook zo'n ding in mijn vorige huis, de lagers gaan inderdaad snel kapot. Zelf vervangen vond ik overigens niet zo heel lastig en een paar lagers kosten niet zoveel. Wat lukte er niet? Ik kon ze er zo met een hamer en schroevendraaier uit tikken.

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:26

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Freakie1NL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:58:
@zwahiel waarom zou je dat doen? Tenzij je bovengemiddeld last hebt van geluiden is de rest meer dan stil genoeg.
Niet om de stilte maar meer om de levensduur zonder elke twee jaar het e.e.a. te moeten vervangen.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014.

• Freakie1NL
Dat is inderdaad een goed argument.

Wel denk ik dat TS gewoon pech heeft, in mijn ervaring gaan de motorplaten een stuk langer mee. Zo heeft de ComfoFan S gewoon 7 jaar garantie.

[Voor 19% gewijzigd door Freakie1NL op 10-06-2020 07:34]

• Snelletomaat
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 04-07 22:14
Ik heb ook een Boxstream RF+ uit 2010. Sinds de eerste keer lagers vervangen zit er een onbalans in de ventilator, boven de 60% resoneert het ding best wel. Waarschijnlijk slijten de lagers door deze onbalans nog sneller want telkens begint het kabaal binnen een jaar opnieuw. Na 5 keer de lagers te hebben vervangen is bij mij de maat ook wel vol.

De Itho die je aanhaalt heeft een losse CO2-sensor die je waarschijnlijk in de woonkamer hangt. Wat doet de Itho dan als je gaat slapen? Ik vermoed dat de Itho naar stand 1 schakelt zodra de CO2 in de woonkamer gedaald is. Maar je wilt dan toch juist ventileren? De oplossing is dan... juist, nog een CO2 sensor in de slaapkamer. Maar dan wordt het wel prijzig.

• Bart2005
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 08:07
De Buva is natuurlijk altijd al rotzooi geweest. Ik snap het niet dat zoiets nog verkocht wordt. Ellende is dan je deel. Er is zoveel goeds op de markt zodat het best gek is dat ze rotzooi ook nog gewoon kan verkopen.

• MooDyBLueS
Ik wou even als terugkoppeling aan iedereen hier die goede tips heeft gegeven dat ik uiteindelijk toch nog even met Buva contact heb gezocht, ook omdat ik via buva-online.nl destijds de serviceset besteld had. Wat blijkt: ze waren het ermee eens dat een motordeel langer mee moet gaan en ik heb dan ook uit coulance een nieuwe gekregen.

Of ik nu gewoon dikke pech heb gehad of het echt van mindere kwaliteit is, de service blijkt in ieder geval erg goed in mijn ervaring nu.

Ik loop overigens nog wel tegen één ander ding aan, dat had ik met de vorige serviceset ook al en ik hoopte wellicht dat deze nieuwe het op zou lossen, maar helaas. De badkamer bediening probeer ik te registreren, maar deze blijft E1 geven. De handleiding zegt daarover dat de afstand te groot kan zijn, maar ik heb zowel bij de MV-box als de woonkamerbediening gestaan. Uiteraard heb ik eerst de stroom van de MV-box gehaald en daarna de badkamerbediening proberen te registreren, nieuwe batterijen geprobeerd, ook geprobeerd de badkamerbediening even zonder batterijen te laten liggen en die er pas in te doen op het moment van registreren, maar niks helpt. De RF-module is overgezet en die werkt gewoon want de hoofdbediening is zonder problemen te registreren.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True