Klaar met de Buva Boxstream: wat is het alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
In 2016 kwamen we in de huidige woning wonen, na een jaar hadden we last van het "bekende" Buva Boxstream probleem dat de lagers versleten waren. Eerst getracht deze te vervangen, maar was mij met geen mogelijkheid gelukt, zat veel te strak. Dus overstag gegaan en een zogenoemde Buva Boxstream serviceset gekocht voor €211. Supereenvoudig te installeren en bijzonder tevreden mee, tot het een jaar geleden (na 2 jaar ongeveer dus) weer exact hetzelfde probleem optrad. Toen maar eens een reparatie laten doen, de lagers laten vervangen, maar je raad het al... we hebben sinds kort wéér hetzelfde probleem.

Ik ben er klaar mee en had gehoopt het even uit te zingen tot we verhuizen, maar dat gaat nog tot maart 2022 duren zoals het er nu naar uitziet. Ook heb ik al lopen knutselen met rubbertjes tussen de kunststof behuizing en het motordeel wat kunststof op kunststof is en je er zo in klikt. Dat lijkt het resoneren ietwat te helpen, maar de lagers ratelen gewoon wat op alles behalve de "ik ben weg van huis" stand een gezoem is. Zeker met het vele thuiswerken werkt dat steeds sneller op onze zenuwen.

Omdat een "serviceset" (lees: nieuwe motor/elektronica) al ruim €200 kost en ik de badkameraansturing sinds de vervanging ook al niet meer geregistreerd krijg, ben ik gaan kijken naar een alternatief. Het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar een degelijke combinatie van betrouwbaarheid, prijs en geluidsniveau. Ik zag dat Itho een pakket heeft dat CO2 en vocht gestuurd is voor €289.

Op zich lijkt me dit een no-brainer, zolang de inkomende en uitgaande slangen van hetzelfde formaat zijn. Daar kan ik helaas niks over vinden, iemand die weet of dat bij alle ventilatieboxen gelijk is?

En qua geluid en betrouwbaarheid? Als de Buva geen last heeft van de lagers die versleten zijn, is het geluidsniveau wat ons betreft prima, is Itho gelijk daaraan of is het wellicht zelfs beter? En is er naast de Itho nog een ander/beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:36
Voor zover ik weet zijn de buizen overal hetzelfde; ze moeten namelijk direct op de uitgaande afvoer worden aangesloten.

Ik heb eenzelfde net geïnstalleerd, maar dan zonder de co2/vocht meter.
Kan er niet zoveel over kwijt; het doet wat het moet doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks @Deshmir ! Ook de Itho box dus? Wat had je hiervoor als ik vragen mag en merk je daarmee verschil?

Ik moet zeggen dat ik inmiddels zag dat de versie zonder CO2/vochtmeter onder de €200 komt, dus ik twijfel nog waar ik voor zou gaan, zeker gezien we hier toch niet enorm lang meer wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Laatst online: 18:36
@MooDyBLueS ik heb deze.

Hiervoor had ik helemaal niks, en schimmel tot aan de scharnieren van de ramen in de badkamer.
Nu is standje laag voldoende (35m³ ongeveer), en af en toe doe ik standje automatisch.
Ik heb wel 2 van de 4 afzuigbuizen in gebruik voor dezelfde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 08:06

Freakie1NL

Grote Baas

Afstappen van BUVA en overstappen naar Zendher. Is allemaal het zelfde maar het scheelt knaken (vaak al 20 tot 30 euro). Je hoeft dan zoals je eerder hebt gedaan alleen motor te vervangen. Goed Googlen en als je een oude motorunit opstuurt is een nieuwe al voor 100 euro te verkrijgen; https://wtwventilatietech...uwe-comfofan-s-motorplaat

Als je toch gaat verhuizen is dit de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Overigens wel raar dat je dat probleem zo snel hebt, mijn oude WVXe heeft 15 jaar (denk ik, ben niet de eerste eigenaar) gedraaid zonder probleem. Pas dit jaar maakte dat ding een flink lawaai en vervangen. Bergschenhoek, Zendher, BUVA allemaal gebruiken ze dezelfde onderdelen, gewoon goedkoopste zoeken.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Freakie1NL Thanks voor de tip! Ik vind het alleen niet heel goedkoop, want het gaat (ogenschijnlijk) om een b-merk inruilmotorplaat én de oude moet ingeleverd worden. Dit klinkt puur als een reparatieservice waar je dus teveel voor betaalt, want ik heb zoals ik in de eerste post al aangaf de motor ook weleens laten repareren en dat kostte toen zo'n €60 voor reparatie en heen- en weer sturen.

Ik zie ook niks over garantie of wat dan ook (dat had de reparatie ook niet, maar is dan ook nog goedkoper), dus ik zou dan liever zo'n € 150-200 uitgeven voor een van de merken die je noemt, maar dan wel nieuw met 2 jaar garantie. Dan heb ik in ieder geval zekerheid tot het huis verkocht wordt, daarna is het mijn probleem niet meer.

Maar nu je dit zo aanbiedt, ben ik wel benieuwd of je dit puur uit kosten aanraadt of is het installeren van een Itho (of ander merk) echt zoveel gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@MooDyBLueS

Dit is geen B-merk inruilplaat dit is gewoon een orginele Zehnder ComfoFan S plaat. Heb deze site gevonden door te zoeken op artikelnummer, heb begin vorige maand mijn motorplaat vervangen door dit artikel nummer (wel bij een andere site waar ik niets hoefde in te leveren (dan zit je rond de 130 euro) en betreft gewoon originele spullen vanuit Zehnder.

Kan mij er iets bij voorstellen dat je de site niet vertrouwd, maar zoek naar dit artikelnummer op de site die jij eerder noemde en je kan hem ook kopen. > https://www.ventilatielan...latordeel-comfofan-s.html

Zou in dat geval alleen even goed Googlen want 170 euro daarvoor slaat nergens op.

En waarom ik zeg weg bij BUVA is omdat BUVA, Bergschehoek en Zehnder allemaal 1 op 1 te vervangen zijn, alleen kleur is anders. BUVA hangt daar een duurdere merknaam aan terwijl inhoudelijk het gewoon Bergschehoek materiaal is.

Het is niet veel gedoe om een MV te vervangen, heb er alleen zelf voor gekozen alleen motorplaat omdat de rest alleen maar plastic is. Sindsdien weer muisstil. De Itho is ook prima, die heeft mijn moeder en is eveneens muisstil, maar ook over deze serie lees je wel eens klachten.

De versie die je nu hebt, heeft die een Wellington motor? Kan je zien aan de grote printplaat

Eerste foto Wellington Afbeeldingslocatie: https://www.installatieproducten.nl/image/cache/data/Ventilatie/onderhoud/buva-boxstream-revisie-700x700-product_popup.jpg

Tweede foto nieuwe generatie:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventishop.eu/image/cache/data/products/revisie-mogelijk2-800x800.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Freakie1NL op 09-06-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Freakie1NL Dit helpt enorm, thanks! Ik heb de nieuwe generatie, hiervoor had ik wel de oude. Hoe het dus verlopen is sinds we in 2016 hier zijn komen wonen:
2016: oude generatie
2017: vanwege ratelend/zoemend geluid vervangen voor nieuwe generatie (2e foto die je plaatste) van Buva-online.nl
2019: weer zelfde ratelend/zoemend geluid, laten repareren waarbij alleen de lagers vervangen zijn
nu: weer zelfde geluid.

Om die reden heb ik dus geen vertrouwen meer in Buva. Maar zo'n Zehnder nieuw voor € 130 is wel een goed idee als er 2 jaar garantie op gegeven wordt, het scheelt toch ook wel weer om niet de box te hoeven vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom ben je niet teruggegaan naar de winkel? Zo'n ventilator moet toch veel langer meegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@GlowMouse Omdat de woning uit 2011 is, in 2017 dus pas de geest gaf en ik ook niks van facturen of wat dan ook van de Buva had (zal wel nieuw met de bouw geïnstalleerd zijn) en nadat ik bij Buva een nieuw motordeel heb besteld is hij na ruim 2 jaar dus weer kapot gegaan en daarmee viel het buiten garantie. Dat het langer mee moet gaan, ben ik helemaal met je eens en de reparatieservice zegt ook dat ze de lagers vervangen door betere die langer mee moeten gaan, maar de praktijk wijst anders uit helaas. En het is niet zo dat de motor continu volle toeren draait of de box of kanalen vol met vuil zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als dat nieuwe motoronderdeel kapot is gegaan, zou ik aankloppen bij de verkopers van dat nieuwe onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:09
Ik heb zelf pas 2 van soortgelijke dingen vervangen door een heel ander merk: in mijn geval: 2x Stork CMLe vervangen door

Orcon MVS-15 - 150 euro nieuw inc verzendkosten.

Ik heb zelf ook gekeken naar een revisie van de cmle's maar dit was een betere keus by far.

Dat ding is mooi stil en zuigt een tennisbal door een tuinslang ;) (zuigkracht naar eigen inzicht in te stellen)

Note: het vervangen stelt geen reet voor. Let wel even op hoe je hem aanschakelt. De 3-standen-schakelaar kan weleens anders bedraad zijn en dan moet je ff 2 dingen omwisselen.

[ Voor 18% gewijzigd door stfn345 op 09-06-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 13:03

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Kun je dat hele ding niet vervangen voor een Ducobox?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@zwahiel waarom zou je dat doen? Tenzij je bovengemiddeld last hebt van geluiden is de rest meer dan stil genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:51
Ik had ook zo'n ding in mijn vorige huis, de lagers gaan inderdaad snel kapot. Zelf vervangen vond ik overigens niet zo heel lastig en een paar lagers kosten niet zoveel. Wat lukte er niet? Ik kon ze er zo met een hamer en schroevendraaier uit tikken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 13:03

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Freakie1NL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:58:
@zwahiel waarom zou je dat doen? Tenzij je bovengemiddeld last hebt van geluiden is de rest meer dan stil genoeg.
Niet om de stilte maar meer om de levensduur zonder elke twee jaar het e.e.a. te moeten vervangen.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Dat is inderdaad een goed argument.

Wel denk ik dat TS gewoon pech heeft, in mijn ervaring gaan de motorplaten een stuk langer mee. Zo heeft de ComfoFan S gewoon 7 jaar garantie.

[ Voor 19% gewijzigd door Freakie1NL op 10-06-2020 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-06 14:12
Ik heb ook een Boxstream RF+ uit 2010. Sinds de eerste keer lagers vervangen zit er een onbalans in de ventilator, boven de 60% resoneert het ding best wel. Waarschijnlijk slijten de lagers door deze onbalans nog sneller want telkens begint het kabaal binnen een jaar opnieuw. Na 5 keer de lagers te hebben vervangen is bij mij de maat ook wel vol.

De Itho die je aanhaalt heeft een losse CO2-sensor die je waarschijnlijk in de woonkamer hangt. Wat doet de Itho dan als je gaat slapen? Ik vermoed dat de Itho naar stand 1 schakelt zodra de CO2 in de woonkamer gedaald is. Maar je wilt dan toch juist ventileren? De oplossing is dan... juist, nog een CO2 sensor in de slaapkamer. Maar dan wordt het wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
De Buva is natuurlijk altijd al rotzooi geweest. Ik snap het niet dat zoiets nog verkocht wordt. Ellende is dan je deel. Er is zoveel goeds op de markt zodat het best gek is dat ze rotzooi ook nog gewoon kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik wou even als terugkoppeling aan iedereen hier die goede tips heeft gegeven dat ik uiteindelijk toch nog even met Buva contact heb gezocht, ook omdat ik via buva-online.nl destijds de serviceset besteld had. Wat blijkt: ze waren het ermee eens dat een motordeel langer mee moet gaan en ik heb dan ook uit coulance een nieuwe gekregen.

Of ik nu gewoon dikke pech heb gehad of het echt van mindere kwaliteit is, de service blijkt in ieder geval erg goed in mijn ervaring nu.

Ik loop overigens nog wel tegen één ander ding aan, dat had ik met de vorige serviceset ook al en ik hoopte wellicht dat deze nieuwe het op zou lossen, maar helaas. De badkamer bediening probeer ik te registreren, maar deze blijft E1 geven. De handleiding zegt daarover dat de afstand te groot kan zijn, maar ik heb zowel bij de MV-box als de woonkamerbediening gestaan. Uiteraard heb ik eerst de stroom van de MV-box gehaald en daarna de badkamerbediening proberen te registreren, nieuwe batterijen geprobeerd, ook geprobeerd de badkamerbediening even zonder batterijen te laten liggen en die er pas in te doen op het moment van registreren, maar niks helpt. De RF-module is overgezet en die werkt gewoon want de hoofdbediening is zonder problemen te registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-06 10:50
Die lagers zijn heel simpel te vervangen. Met een dikke spijker in combinatie met de bankschroef liggen ze er zo uit.
Dan skf lagertjes met nieuw borgringetje erin voor omgerekend net € 10,- en weer fluister stil 👍
MooDyBLueS schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:15:
In 2016 kwamen we in de huidige woning wonen, na een jaar hadden we last van het "bekende" Buva Boxstream probleem dat de lagers versleten waren. Eerst getracht deze te vervangen, maar was mij met geen mogelijkheid gelukt, zat veel te strak. Dus overstag gegaan en een zogenoemde Buva Boxstream serviceset gekocht voor €211. Supereenvoudig te installeren en bijzonder tevreden mee, tot het een jaar geleden (na 2 jaar ongeveer dus) weer exact hetzelfde probleem optrad. Toen maar eens een reparatie laten doen, de lagers laten vervangen, maar je raad het al... we hebben sinds kort wéér hetzelfde probleem.

Ik ben er klaar mee en had gehoopt het even uit te zingen tot we verhuizen, maar dat gaat nog tot maart 2022 duren zoals het er nu naar uitziet. Ook heb ik al lopen knutselen met rubbertjes tussen de kunststof behuizing en het motordeel wat kunststof op kunststof is en je er zo in klikt. Dat lijkt het resoneren ietwat te helpen, maar de lagers ratelen gewoon wat op alles behalve de "ik ben weg van huis" stand een gezoem is. Zeker met het vele thuiswerken werkt dat steeds sneller op onze zenuwen.

Omdat een "serviceset" (lees: nieuwe motor/elektronica) al ruim €200 kost en ik de badkameraansturing sinds de vervanging ook al niet meer geregistreerd krijg, ben ik gaan kijken naar een alternatief. Het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar een degelijke combinatie van betrouwbaarheid, prijs en geluidsniveau. Ik zag dat Itho een pakket heeft dat CO2 en vocht gestuurd is voor €289.

Op zich lijkt me dit een no-brainer, zolang de inkomende en uitgaande slangen van hetzelfde formaat zijn. Daar kan ik helaas niks over vinden, iemand die weet of dat bij alle ventilatieboxen gelijk is?

En qua geluid en betrouwbaarheid? Als de Buva geen last heeft van de lagers die versleten zijn, is het geluidsniveau wat ons betreft prima, is Itho gelijk daaraan of is het wellicht zelfs beter? En is er naast de Itho nog een ander/beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVN78
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-05-2021
@ NuKeFaCe: ik heb hetzelfde probleem, met de 2e generatie motor (kleine vierkante printplaat). hoe kom ik helemaal bij de lagers? voor schoonmaak heb ik het ding al zo ver uit elkaar gehad als ik op dat moment voor elkaar kreeg. maar kon de fan er niet afpakken of nog verder open maken leek het.
is daar ergens een fimpje van te vinden?

vermoedelijk ga ik het oplossen door een gereviseerde motor aan te schaffen, hoor daar hier en daar toch ook wel goede ervaringen mee. maar mocht het binnen en jaar of was alsnog voorkomen, ga ik eventueel zelf de lagers normaals vervangen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderNL82
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-07-2024
Als het goed is zitten op het zwarte centrum van je waaier 3 torx-schroeven. Als je die eraf haalt (kan magnetisch zijn) zien je een aluminium rotor. Die zit vast met een borgringetje. In dat onderdeel zitten twee lagers (608 ZZ via bijv. lagerboer.nl).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-07 20:35
Ik heb de keer dat ik de lagers heb vervangen dit op 'papier' gezet met foto's, lees hieronder alle stappen die je moet uitvoeren en wat je nodig hebt:
https://www.joostoveres.n...lf-kogellagers-vervangen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-07 14:04
Heel erg bedankt voor deze handleiding @Joove !

Is het mogelijk dat het nieuwe kogellager een SKF 608 *2*Z is en niet een SKF 608 *Z*Z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
philippw schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:28:
Heel erg bedankt voor deze handleiding @Joove !

Is het mogelijk dat het nieuwe kogellager een SKF 608 *2*Z is en niet een SKF 608 *Z*Z?
Dat is volgens mij hetzelfde. Ik heb ze laatst vervangen (overigens zonder enig effect, geluid lag dus niet aan de lagers terwijl die wel 12 jaar oud zijn). Tipje, bij lagerboer.nl kost de lager je 2 euro per stuk. Ik heb me laten tillen via marktplaats en 20e betaald voor 2 lagers :+ Oh en de borgring kreeg ik niet verwijderd zonder die te slopen, dus een vervangend exemplaar is gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
Wo, dat is wel zuur, zeg! Bedankt voor det tips. Onze Buva box is nu ruim vier jaar oud - zelf nog geen problemen mee gehad, maar buren wel (bij twee moederbord kapot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
philippw schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:28:
Zoals @cryptapix als zegt zijn het verschillende variante van dezelfde lager, bijvoorbeeld ijzeren of kunstof afdichting. De originele lager die ik er uit heb gehaald was "608 S". Uit het overzicht hieronder komt dat 2Z == ZZ.

Van de volgende website https://www.lagertechniek.nl/lager-keuze/:
UitvoeringBetekenis
-ZEenzijdig stofdicht afgedicht met een metaalplaatje
-2Z (ZZ)Tweezijdig stofdicht afgedicht met twee metaalplaatjes
-RSLWrijvingsarme eenzijdige rubber afdichting. Beschermt tegen spatwater. Niet waterdicht!
-2RSLWrijvingsarme dubbelzijdige rubber afdichtingen. Beschermt tegen spatwater. Niet waterdicht!
-RS1/RSHSlepende eenzijdige rubber afdichting. Beschermt tegen spatwater. Niet waterdicht! Goedkoper dan de -RSL, maar enkel geschikt voor lagere toerentallen.
-2RSHSlepende dubbelzijdige rubber afdichtingen. Beschermt tegen spatwater. niet waterdicht! Goedkoper dan de -2RSL, maar enkel geschikt voor lagere toerentallen.
/C3Meer speling tussen de binnen en buitenring en daarom geschikt voor hogere toerentallen dan de standaarduitvoering. (In volgorde van speling: C1, C2, C3, C4, C5, waarbij een standaard uitvoering tussen C2 en C3 zit).
/C3GJNMeer speling tussen de binnen en buitenring en daarom geschikt voor hogere toerentallen dan de standaarduitvoering. Daarnaast geschikt voor temperaturen tussen -30 en +150 vanwege een speciale vetsmering.
WGemaakt van roestvrijstaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tenaya
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-07 12:07
Hier ook de lagers van de boxstream vervangen en gelijk de fan en het ventilatorhuis schoongemaakt. De box begon een aantal maanden geleden geluid te maken en ook bij de buren is dat vorig jaar gebeurd. Vind dat toch best wel netjes voor de 10+ jaar dat die dingen zonder schoonmaak gedraaid hebben 8)7 De buren hebben waarschijnlijk een nieuwe motorunit laten plaatsen. Ik was 7 euro kwijt voor 2 n ieuwe SKF-lagers van Lagerboer.nl (complimenten! (y) ). Dit maakt het gewoon erg leuk om dingen zelf te (proberen) repareren in plaats van (laten) vervangen voor nieuw.

@Joove, hartelijk dank voor je handleiding! Die heeft me erg goed geholpen! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duratek
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-06 09:26
Joove schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:17:
Ik heb de keer dat ik de lagers heb vervangen dit op 'papier' gezet met foto's, lees hieronder alle stappen die je moet uitvoeren en wat je nodig hebt:
https://www.joostoveres.n...lf-kogellagers-vervangen/
@Joove . Geweldig, bedankt voor deze handleing!! Mede hierdoor voor slechts een paar euro weer een stille afzuiger! Kleine toevoeging nog aan de handleiding. Beide lagers moeten naar de buitenzijdes uit de koker geduwd worden. Persoonlijk probeerde ik de bovenste er eerst doorheen te tikken maar in het midden is de koker dunner 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LennardF1989
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-02-2024
Je zult het altijd zien, gisteren onderhoud aan de box laten geplegen tesamen met de CV (met name schoonmaken) en nu is de herrie niet te harden. Je zou haast denken dat al dat stof de resonatie in bedwang hield :p

Ik wil ook een poging wagen de lagers te vervangen (het is een 1e generatie met zon groot moederbord), maar ik begrijp dat bij uit elkaar halen het borgringetje dat niet overleeft. Voordat ik alles uit elkaar trek wil ik de onderdelen in huis hebben, iemand een idee wat voor borgringetje ik nodig heb?

Ik ga de tutorial van @Joove gebruiken bedankt daarvoor :)

PS. Iemand een idee hoe eventueel onbalans in de ventilator te corrigeren is? Ben wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat. Vind opsturen naar zo'n servicepunt een gedoe, gezien het moederbord prima werkt, ikzelf de kogellagers wel kan vervangen en de enige rede die dan overblijft is onbalans corrigeren.

[ Voor 1% gewijzigd door LennardF1989 op 21-04-2022 09:04 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:57
LennardF1989 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:02:
Je zult het altijd zien, gisteren onderhoud aan de box laten geplegen tesamen met de CV (met name schoonmaken) en nu is de herrie niet te harden. Je zou haast denken dat al dat stof de resonatie in bedwang hield :p
Als het na het schoonmaken opgetreden is zou het best kunnen dat 1 deel van de ventilator niet (goed) schoon gemaakt is en daar dus nog troep opzit en hij daarom uit balans is.
Ik zou het bedrijf dat de werkzaamheden uitgevoerd heeft terug laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
LennardF1989 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:02:

Ik wil ook een poging wagen de lagers te vervangen (het is een 1e generatie met zon groot moederbord), maar ik begrijp dat bij uit elkaar halen het borgringetje dat niet overleeft. Voordat ik alles uit elkaar trek wil ik de onderdelen in huis hebben, iemand een idee wat voor borgringetje ik nodig heb?

Ik ga de tutorial van @Joove gebruiken bedankt daarvoor :)

PS. Iemand een idee hoe eventueel onbalans in de ventilator te corrigeren is? Ben wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat. Vind opsturen naar zo'n servicepunt een gedoe, gezien het moederbord prima werkt, ikzelf de kogellagers wel kan vervangen en de enige rede die dan overblijft is onbalans corrigeren.
Ik heb de lamellen van de ventilator zelf schoon gemaakt met een zachte tandenborstel en een zeepzopje. Je kunt de ventilator ook draaien en de metalen gewichten verplaatsen om hem weer in balans te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LennardF1989
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-02-2024
@philippw Kon de metalen gewichten niet helemaal ontdekken, maar heb ondertussen de lagers vervangen en is wel echt 2x zo stil als ervoor. Op lage toeren zit er nog wel een "rateltje" in, maar helemaal stil zal het nooit worden uiteraard.

Ook een tandenborstel erbij gepakt en dat deed wonderen, maar niet voor het geluid, de kogellagers waren echt klaar.

Voor degene ook een poging willen wagen:
- Het borgringetje kun je het makkelijkst verwijderen door de aluminium behuizing even naar beneden te drukken met wat kracht. Er zit een veertje die de boel omhoog drukt. Door in te drukken kan je het ringetje iets makkelijker weg buigen. Wees wel voorzicht, hoewel deze niet kapot ging, is het wel vrij kwetsbaar.
- Ik heb uiteindelijk door een stukje van een bezemsteel te zagen een opzetstukje gemaakt waarmee ik de lagers terug kon timmeren met een hamer. Wees hier wat geduldig, het is vrij stroef allemaal, dus als je te snel gaat zet je je kogellager klem en kan je deze bijna met geen mogelijkheid meer loskrijgen.

Verder prima te doen allemaal! 7 euro en halfuurtje werk. Dus toch weer mooi verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 15:18
Prima instructie @Joove !!

Borgringetje is een beetje gepiel, maar is wel met enige voorzichtigheid los te krijgen.
De lagers demonteren is geen probleem, je kan een steeksleutel 22 gebruiken als 'houder' en daar precies de lagers ertussenuit tikken. Deze overleven dat overigens niet zo goed door asymmetrische kracht erop.
Nieuwe lagers erin is eenvoudig door dop 15 uit de doppenset hierop te zetten en met de hamer erin te tikken, dan belast je alleen de buitenring van het lager!

Daarna weer fluisterstil!

Overigens eerst geprobeerd door schoon te maken maar dat had geen effect, geluid bleef aanwezig.

Ps. De balanceringsgewichtjes lijken op een soort klemmetje die aan de binnenzijde van de ventilator op de schoepen geschoven/geklikt zitten. Deze tijdens het schoonmaken beter niet verplaatsen of verwijderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:55
Toch nog even een bedanktje richting @Joove & @Shivan_20.

Afgelopen weekend onze Buva van ±10 jaar oud toch nog even een tweede leven gegeven. Sinds kort was hij enorm aan het ratelen. Nu is hij overigens weer mega veel stiller. Vraag me af of hij ooit zo stil geweest is. :+

Heb deze lagers besteld; https://www.lagerboer.nl/...w/608-2z-skf/#description en binnen een half uurtje hing de box weer.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximaalski
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-04-2023
Wat een goede tips hier zeg, ik kijk er naar uit om ook een poging te gaan wagen. Kan ik dan voor mijn BUVA Q Stream uit mijn nieuwbouwwoning van 2016 ook de 608-2Z SKF bestellen? Ik heb één zo'n motor unit op zolder hangen, dus 1x de 608-2Z SKF is voldoende om de lagers te vervangen? Alvast dank. GJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
Ik weet niet of hier dezelfde kogellagers in zit als in de Boxstream. Ik zou dus voor de zekerheid de motor open maken en controleren welke type je nodig hebt (tenzij iemand anders het weet). Zeer waarschijnlijk zal je dan ook zien dat er 2 kogellagers in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPieter
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:33
Ook namens mij (alvast) een bedankje @Joove en voor de erg nuttige tips @Shivan_20!

Zijn er nog andere huis-, tuin- en keukentips om het aluminium ding van de staaf af te krijgen? Een bankschroef is er nog niet en met lijmtangen + stukje ijzer ter dikte van de staaf + hamer lukt het vooralsnog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 15:18
LPieter schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:43:
Ook namens mij (alvast) een bedankje @Joove en voor de erg nuttige tips @Shivan_20!

Zijn er nog andere huis-, tuin- en keukentips om het aluminium ding van de staaf af te krijgen? Een bankschroef is er nog niet en met lijmtangen + stukje ijzer ter dikte van de staaf + hamer lukt het vooralsnog niet..
Heb je dat enorm kleine borgringetje er al af gekregen? Want zodra dat gedaan is is het daarna geen moeite meer. Ringetje is echt enorm klein overigens, dus je kijkt er gemakkelijk overheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPieter
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:33
Toch het borgringetje niet gezien inderdaad. Daarna ging het heel makkelijk, dankjewel!

Helaas klinkt alles boven de away-stand nog steeds als een stofzuiger die aan staat dus niet de oplossing waar ik op hoopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:06
Ik probeer de kogellagers uit mijn Buva Boxstream te vervangen vanwege het geluid.

Mooie klusbeschrijving gebruikt van @Joove
Ik krijg alleen met geen mogelijkheid de tweede lager uit de motor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpsgJaB6PVA3h6aws14oGh2NP0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bC5b5rAqMvugUbhPnDs8gRZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou eventueel dat plastic omhulsel eraf moeten kunnen halen met drie schroeven. Echter zie ik nergens drie schroeven.. hij lijkt vast te zitten met plastic verbindingen (die zwarte). Daar zit geen schroef onder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlbG-XuFUFn3HA909ynu74rzu_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEDcE9cG2SgZPQKxQ8fNQc7p.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nu geneigd om dan maar één lager te vervangen. Maar liever beide natuurlijk.
Heb al een ijzerdraadje eronder door gedaan om hem omhoog te trekken. Dat lukt ook niet. Wil ook niet aan één kant met de schroevendraaier gaan wrikken, want dan verbuigt die lager helemaal (mocht ik hem toch nog moeten laten zitten).

Iemand nog een goed idee of tip? Heb geen tang die ik eronder kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
Goofyduck384 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:28:
Ik zou eventueel dat plastic omhulsel eraf moeten kunnen halen met drie schroeven. Echter zie ik nergens drie schroeven.. hij lijkt vast te zitten met plastic verbindingen (die zwarte). Daar zit geen schroef onder
Dat is balen dat ze dat hebben aangepast, nu wordt het wat uitdagender.
Ben nu geneigd om dan maar één lager te vervangen. Maar liever beide natuurlijk.
Heb al een ijzerdraadje eronder door gedaan om hem omhoog te trekken. Dat lukt ook niet. Wil ook niet aan één kant met de schroevendraaier gaan wrikken, want dan verbuigt die lager helemaal (mocht ik hem toch nog moeten laten zitten).

Iemand nog een goed idee of tip? Heb geen tang die ik eronder kan steken.
Een pullytrekker/poelietrekker is de manier om een kogellager van een as te krijgen. Je zal er alleen een moeten vinden van de juiste afmeting, zodat de klauwen er in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
*snip* reclame maken voor diensten kan op https://tweakers.net/aanbod/ of Vraag & Aanbod overig
Als antwoord op Goofyduck.
Bij mij kwam het lager gewoon mee en kon de kunststof krans er gewoon afgenomen worden, let wel dat hij nog vast zit aan kwetsbare punten.
Wat je kan doen is de huls (as) waar het lager in zit opnieuw erop zetten en dan wrikkend alle kanten op met trekkende bewegingen. Succes.

[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 14-02-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
Ik zou zelf de 608-2RSH of 608-2RSL nemen, deze zijn spatwaterdicht i.v.m. De badkamer en een lager met rubberen afdichtingen zijn in mijn ogen, in dit geval oren toch stiller, stiller dan nieuw denk ik zelf.
Daarbij verliest een lager met rubber afdichtingen zijn vet nagenoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 21:27
Ik wil de motor van mijn Buva Boxstream vervangen en mede door dit topic een Comofon SR op de kop getikt voor een prikkie.

Nu heb ik de boel uit elkaar liggen, maar zie ik dat de motor een hele andere aansluiting heeft. Ipv 1 kabel bij de Boxstream, gaan er 2 in bij de Comofan.

Iemand een tip hoe dit aan te sluiten? Of gaat het niet werken en zal ik de hele printerplaat ook moeten verwisselen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQ9GC5YyNHF0xfF7XUKUigXmrnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/os13UreuMn4VimtUzrRGe574.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIsRsvFEAvrJIs_jE3CfQwCDB70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMTOdEofBX6nLclQ0TeJeo9y.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1