WTW met variabel toerental: Nieuw hart voor een Stork WHR91

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:41
Van het één kwam het ander: ik heb een Stork WHR91 WTW-installatie, met driestandenschakelaar in de keuken. En die wilde ik graag wat flexibeler kunnen bedienen, en bv automatisch aansturen op basis van vocht/co2. Nu kun je natuurlijk de driestandenschakelaar hacken maar wat is zo'n WTW nu helemaal, electrisch gezien? Twee ventilatoren en een bypassklep, meer is het niet. Dat kan ik zelf ook aansturen, eenvoudig en ook veel leuker om te bouwen... Temeer omdat intern de fans van de WTW worden aangestuurd door 0-10V, waardoor het verhaal vooral een software-ding wordt. En het leuke: niet meer 3 standen, maar een mooi variabel toerental!

Na enige geknutsel en function-creep stuurt het geheel nu niet alleen de WTW aan, maar ook de verwarming (met Opentherm-adapter) en de verlichting (samen met de ICS-2000).

Ingredienten:
- de oorsponkelijke print in de WHR91 wordt niet meer gebruikt en is vervangen door:
- ESP32-bordje met 4 relais, 2 PWM naar 0-10V omzetters, en 4 DS18B20 temperatuurvoelers
- Blynk voor de koppeling met een app (maar ook als Blynk down is, blijft alles werken)
- ESP32-bordjes op verschillende plekken in huis die de temperatuur en vochtigheid meten (HTU21d)
- communicatie NIET via MQTT (want: geen zin in een Raspberry Pi) maar via eenvoudige UDP packets met een json-berichtje.
- ESP32 bordje met Opentherm-adapter om de stadsverwarming uit te lezen en aan te sturen. PID-regeling.

Afbeeldingslocatie: https://images.klari.net/2018-12-17_15.12.18-800.jpg

en de app:

Afbeeldingslocatie: https://images.klari.net/control_panel.jpg

Waarom dit topic?
Ten eerste: misschien zijn er meer Tweakers die deze weg bewandelen. Het ligt heel erg in het verlengde van het topic over Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie, maar dit gaat nog wat verder. Tot nu toe zie ik daar dat mensen vooral de driestandenschakelaar geautomatiseerd proberen te bedienen.

De PID-regeling (dus: geen gebruik maken van een bestaande thermostaat) was een leuke en leerzame uitdaging. Misschien heb je nog ideeen hoe het beter kan, of inspireert het om ook te gaan knutselen. Welkom in dit topic!

Ten tweede een concrete vraag: het rendement van de WTW installatie bij verschillende toerentallen lijkt erg te verschillen, en ik vraag me af of dat normaal is. Op dit moment stuur ik de in- en uitblazende fans aan met gelijke voltages, zonder het daadwerkelijke toerental te meten (dat kan in de toekomst wel, ze hebben een tacho-uitgang). Kijk maar eens naar deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://images.klari.net/wtw_temps.jpg

In de grafiek zie je de vier temperaturen van de luchtstromen binnenin de WTW-kast: de lucht die vanuit het huis afgezogen wordt, de lucht die van buitenaf aangevoerd wordt, de afgekoelde afgezogen lucht na de warmtewisselaar, en de opgewarmde verse lucht. Te beginnen met de fans uit, eerst op 10%, na een half uur op 20%, daarna 30%, 40%, 80% en weer 10%.
Zoals je kunt zien, lijkt het rendement bij 20% het hoogst: de lucht vanuit binnen wordt flink afgekoeld (tot 2 graden warmer dan de buitenlucht), en de verse buitenlucht wordt flink opgewarmd (tot 2 graden kouder dan de binnenlucht). Met de fans op 10% lijkt het eigenlijk nergens op en wordt de verse lucht lang niet zo goed opgewarmd. En met de fans op 30% en hoger, zit er nog best veel warmte in de afgekoelde lucht naar buiten (hoewel het misschien niet reeel is om te verwachten dat de verse lucht nog verder opgewarmd kan worden). Helaas kan ik geen debiet meten, dus misschien is er weinig over te zeggen. Maar misschien is er iemand die bovenstaande bevindingen in perspectief kan zetten. Zou het beter kunnen?

Mocht iemand nog meer details willen weten over de ombouw en de techniek, dan wil ik deze startpost nog uitbreiden. Voorlopig is 'ie lang zat, denk ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Gaaf project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Cool, hoe werkt de aansturing via OT precies? Wat kun je precies instellen en qua data ophalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Voor het rendement van een WTW is het eigenlijk wel van belang om de debieten te weten. Aanzuigen van buitenlucht gaat vaak makkelijker dan afzuigen uit huis. Als je beide motoren met dezelfde stroom of toerental aanstuurt kun je dus een onbalans krijgen en dan zeggen die temperaturen helaas niet zoveel meer.
Als je meer lucht inblaast verlies je ook warmte uit huis via eventuele kieren. Bij teveel afzuigen ga je juist weer tocht creeren.

Wel mooi project verder. Ik ben ooit wel eens begonnen aan het aansturen van mijn WTW maar eigenlijk nooit verder gekomen dan met een PLC de temperaturen meten en aansturen van de standenschakelaar.

[ Voor 43% gewijzigd door NBK op 17-12-2018 23:27 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Sethro schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:40:
Cool, hoe werkt de aansturing via OT precies? Wat kun je precies instellen en qua data ophalen?
De mogelijkheden van OpenTherm hangen af van wat voor ketel je hebt. Ik heb hier stadsverwarming, die met de AGPO URS ELEGANCE regelset bestuurd wordt, en die praat OpenTherm. Die regelset bestaat uit twee traploos gestuurde kleppen, een voor het CV-circuit en eentje voor de warmtewisselaar voor warm water. Met de Opentherm-adapter kan ik uitlezen:
- de status (warmwatervraag, stand van de CV-klep)
- aanvoertemperatuur van de stadsverwarming
- retourtemperatuur
- temperatuur van het warmwater.
Helaas zit er geen flowmeter in, anders had ik het 'm als energiemeter kunnen gebruiken en het verbruik in GJ kunnen berekenen. Waarschijnlijk kun je nog veel meer parameters uitlezen als je een 'echte' CV-ketel hebt, het protocol is heel uitgebreid in ieder geval.
Wat ik naar dat ding stuur is de gewenste stand van de klep (let op, het OpenTherm-protocol vereist dat je minimaal 1x per seconde een bericht stuurt)
Zelf knutselen:
Opentherm library voor Arduino: http://ihormelnyk.com/opentherm_library
Opentherm protocol specificatie: http://ihormelnyk.com/Con...erm%20Protocol%20v2-2.pdf
Een adapter kun je zelf in elkaar knutselen of kant en klaar kopen, het schema vind je hier: http://ihormelnyk.com/opentherm_adapter. Op die site vind je nog meer info, geschreven door een hobbyist uit Oekraine.
Je kunt ook een OpenTherm gateway tussen je thermostaat en ketel hangen, dan kun je de communicatie afluisteren en aanpassen. Daar is al een topic voor: [OTGW] OpenTherm gateway. Voordeel van die gateway is dat je niet zelf je PID-regeling hoeft te schrijven en in te regelen want dat is nog wel een dingetje (nadeel is dat je wel aan je thermostaat vast zit, terwijl ik nu met mijn oplossing iedere kamer kan gebruiken als meetpunt voor de thermostaat)
NBK schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:22:
Voor het rendement van een WTW is het eigenlijk wel van belang om de debieten te weten. Aanzuigen van buitenlucht gaat vaak makkelijker dan afzuigen uit huis. Als je beide motoren met dezelfde stroom of toerental aanstuurt kun je dus een onbalans krijgen en dan zeggen die temperaturen helaas niet zoveel meer.
Hm, dat vreesde ik al... Dank voor de info. En nu is de truuk dus om een alternatief te verzinnen voor die debietmeting om de balans te meten, want ik heb geen toegang tot zo'n apparaat... Draaisnelheid van de motoren in combinatie met opgenomen vermogen misschien? Iets met een drukverschil ergens? Luchtsnelheid meten van de lucht die door een gaatje naar van de woning naar buiten gaat en dat op 0 proberen te krijgen? Ik ga er eens een nachtje over slapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 15:06
Zou je met de tacho's van de fans niet al een eind komen? Als in de tweede fan bijstuten tot zijn tacho gelijk komt met de eerste.
Je kan ook proberen een dag aan een anemometer te geraken, en dan een tabelletje op te stellen en daarmee te compenseren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Een anemometer hoeft niet zo duur te zijn, ik heb ook zo'n ding liggen om aan de mechanische ventilatie te meten. Heb er +/- €20 voor betaald. Zie: ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Let wel: dit is een unit die alleen km/h en m/s e.d. kan meten, geen m3/h per uur. Je zult zelf wat moeten improviseren en rekenen. Al hoef je niet eens perse naar m3/h, want als je uitgaand bijv. 5m/s meet, dan weet je dat je dat aan de ingaande zijde ook moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb een unit van Brink (renovent) en die regelt wel in m³/u maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ze dat meten.
Drukverschil over een bekende weerstand/oppervlak/opening is een veel gebruikte methode. Met ultrasone kun je ook op een of andere manier een flow te meten (het geluid word afgebogen door de flow). En met een anemometer zoals al gemeld. Maar dat is ivm vervuiling en slijtage niet zo'n goede methode bij continue gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Ik heb vandaag de tacho-aansluitingen van beide fans op de esp32 aangesloten, maar echt veel schoot ik er niet mee op: de snelheid van beide fans is gelijk, bij een gelijk voltage op de 0-10V aansturing. Dat de fans evenhard draaien wil, vermoed ik, niet zeggen dat de luchtstroom ook even groot is.

@ThinkPad dat valt inderdaad wel mee, qua kosten. Ik zal eens zo'n ding bestellen in China, dan kan ik in ieder geval iets zien.

@NBK: ja, iets dat continu de luchtstroom kan meten is natuurlijk het mooiste. Ik krijg het idee dat die WTW's dus ook met de originele print niet mooi in balans zijn. Je kon daar in de instellingen wel het percentage voor stand 1,2 en 3 voor beide fans apart instellen, maar in ieder geval bij mij stond die gewoon standaard op de default ingesteld.

Dank voor het meedenken, wordt vervolgd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Nic schreef op woensdag 19 december 2018 @ 00:06:
@NBK: [...] Ik krijg het idee dat die WTW's dus ook met de originele print niet mooi in balans zijn. Je kon daar in de instellingen wel het percentage voor stand 1,2 en 3 voor beide fans apart instellen, maar in ieder geval bij mij stond die gewoon standaard op de default ingesteld.
Dat klopt en dat is bij veel WTW's het geval. Soms proberen ze bij een bepaalde stand een vooraf bedachte onderdruk en overdruk te creëren met de hoop dat de ventielen goed zijn ingeregeld. Soms word inderdaad het toerental van de motoren gelijk gehouden. Meestal alleen het voltage/vermogen wat naar de motoren gaat. Allemaal minder optimale maar goedkopere methodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Brink renovents meten de stroom door de ventilator en dat in combinatie met het rpm en een ijkcurve leiden ze het debiet af. Bij lagere debieten is de nauwkeurigheid wat minder.

Zelf ben ik ook bezig met het ombouwen van een bring renovent hr waar ik bldc motoren ingezet heb. De drivers van die motoren hebben een pulse uitgang om de rpm te meten. Dat in combinatie met een dc stroommeting en een diff debietmeter, kan ik de debietcurves bepalen tabellen maken en de debieten in bedrijf bepalen. Volgende stap is de kleppen per uitgang kalibreren en ik kan per vertrek binnen zekere marges vraaggestuurd ventileren. Kleppen maak ik met stappenmotoren gekoppeld aan een m6 draadeind die een schuifklep traploos open en dicht kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 15:21
De nieuwe brink renovent excellent meten met druk voor en naar de ventilator. Die stuurt heel mooi op de M3 nauwkeurig. Je kan hem ook per 5m3 instellen zo uit me hoofd. Als het filter voller wordt toert ie ook hoger op om dezelfde flow te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
@stekkel Klinkt ook als een erg mooi project! Alle leidingen zitten bij mij in de vloer/plafond, dus extra kleppen plaatsen gaat bij mij niet lukken, maar dat vind ik voor mijn situatie ook niet zo belangrijk.

Een goede balans in het systeem lijkt me wel mooi om continu te kunnen meten.
Ik zie nu een betaalbare MPXV7002DP sensor, die differentiele druk kan meten voor bv airflows. Op zich vind ik een absolute waarde in m3/uur niet belangrijk. Maar is het meten van de diffentiele druk voor/na de beide fans, in combinatie met het toerental van de fans, voldoende om de balans te kunnen regelen? Of moet ik met meer variabelen rekening houden? Ik kom er achter dat de theorie van luchtstromingen iets boven m'n pet gaat, maar het is in ieder geval erg leerzaam :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
@Nic , hier een project om een jaren 30 woning energiezuiniger te maken waarbij de benedenverdieping compleet gestript heb en zodoende ruimte had om leidingen te leggen. Gelijk wandverwarming in leemstuc geplaatst, warmtepomp geïnstalleerd en balansventilatie aangelegd.

De MPXV7002DP lijkt mij ongeschikt want de range van drukverschillen is veel te groot, -2kPa tot 2 kPa. Maximale te overwinnen drukverschil van de ventilatieleidingen inclusief ventiel is meestal niet meer dan 150 Pa.

Wanneer je het drukverschil meet over bijvoorbeeld een iris klep, dan zit je met drukverschillen tot tientallen Pa. Zie https://itsolution.lindab...ads/uk/technical/iris.pdf voor de formules en de drukverschilgrafieken.

Verder zijn voor het bepalen van de flow de zogenaamde Affinity laws of fan laws van belang. De eerste is dat RPM rechtevenredig is met flow bij een ideale ventilator. Zie https://www.engineeringtoolbox.com/affinity-laws-d_408.html
In hoeverre dat in de praktijk ook rechtevenredig is moet ik nog achter komen bij meten. Hopelijk weet ik met een maand meer want ben nu nog druk met de laatste leidingen, stucwerk, schilderen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

stekkel schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:56:
Brink renovents meten de stroom door de ventilator en dat in combinatie met het rpm en een ijkcurve leiden ze het debiet af. Bij lagere debieten is de nauwkeurigheid wat minder.

Zelf ben ik ook bezig met het ombouwen van een bring renovent hr waar ik bldc motoren ingezet heb. De drivers van die motoren hebben een pulse uitgang om de rpm te meten. Dat in combinatie met een dc stroommeting en een diff debietmeter, kan ik de debietcurves bepalen tabellen maken en de debieten in bedrijf bepalen. Volgende stap is de kleppen per uitgang kalibreren en ik kan per vertrek binnen zekere marges vraaggestuurd ventileren. Kleppen maak ik met stappenmotoren gekoppeld aan een m6 draadeind die een schuifklep traploos open en dicht kan zetten.
martijnr17 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:37:
De nieuwe brink renovent excellent meten met druk voor en naar de ventilator. Die stuurt heel mooi op de M3 nauwkeurig. Je kan hem ook per 5m3 instellen zo uit me hoofd. Als het filter voller wordt toert ie ook hoger op om dezelfde flow te houden.
Ik merk bij de mijne ook dat hij harder gaat draaien als het filter vervuild dus volgens mij zit er echt ergens een meting. Ik heb wel de nieuwere zilvergrijze versie en niet de oudere blauwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
NBK schreef op maandag 24 december 2018 @ 00:23:
[...]

[...]

Ik merk bij de mijne ook dat hij harder gaat draaien als het filter vervuild dus volgens mij zit er echt ergens een meting. Ik heb wel de nieuwere zilvergrijze versie en niet de oudere blauwe.
Als er meer drukverschil te overwinnen is dan trekt een ventilator meer stroom. Als je vervolgens de relatie tussen RPM, stroom en debiet van te voren hebt vastgelegd in tabellen kan je dus zonder drukmeting toch een indicatie van het debiet en te overbruggen drukval meten.

Ik heb zelf overigens de oudere blauwe waar alleen de kast en warmtewisselaar behouden zijn, de stuurelektronica ga ik zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikstevens
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-07-2022
Wat een gaaf project! Ik ben helemaal enthousiast geworden en heb direct onderdelen besteld op aliexpress :-)

Om het een beetje behapbaar te houden wil ik beginnen met het koppelen van de twee PWM Voltage Converters en de rest (temperatuur en bypassklep) even laten aansturen door het originele systeem. Denk je dat dat mogelijk is als ik de witte draad van de motoren op de WTW printplaat laat zitten?

Een tweede vraag die ik heb: hoe stuur je de bypassklep eigenlijk aan. gebruik je daar die 4 channel relais voor? Hoe heb je die aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Ik heb hier in huis een vergelijkbare WHR90 met 3-standenschakelaar en helaas zonder bypass.

Graag wil ik deze ook dynamischer aansturen (op basis van CO2, luchtvochtigheid en temperatuursverschil binnen/buiten). Alhoewel er een RS232-poort op zit, kan ik nergens terugvinden of en hoe deze te gebruiken is voor het aansturen van de 2 ventilatoren. Veel verder dan de pin-out (12v, GND, "A" en "B") kom ik niet. Als iemand daar meer informatie over heeft dan hoor ik het graag!

Dat betekent dat ook ik waarschijnlijk de ventilatoren rechtstreeks zoals TO wil gaan aansturen. Bij hoge CO2-waarde en/of luchtvochtigheid het toerental verhogen en bij hoge binnentemperatuur in combinatie met lage buitentemperatuur alleen koele lucht naar binnen blazen en ramen openen zodat het effectief ook werkt als een soort bypass.

Ik wil dit gaan doen met een Wemos Mini ESP8266-board die ik laat voeden door de WHR90. Dat gaat me wel lukken. Ik ben alleen zoekende naar de 0-10V aansturing. Ik heb voor de Wemos een motor-board:

https://docs.wemos.cc/en/latest/d1_mini_shiled/motor.html

maar twijfel of ik deze kan gebruiken voor de 0-10v aansturing. Wat is er aanwezig: 2 uitgangen voor aansturing (mooi), afhankelijk van ingangsspanning (mooi, daar kan ik dan 10V op zetten).

Mij ontbreekt echter de kennis om te achterhalen of de twee uitgangen van het motor shield echt bruikbaar zijn voor de aansturing van de WHR ventilatoren en ik hier niets mee kan beschadigen. Kan iemand me hierin op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
FAQ schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:05:
Graag wil ik deze ook dynamischer aansturen (op basis van CO2, luchtvochtigheid en temperatuursverschil binnen/buiten). Alhoewel er een RS232-poort op zit, kan ik nergens terugvinden of en hoe deze te gebruiken is voor het aansturen van de 2 ventilatoren.
Ik heb daar ook nooit wat over kunnen vinden. Ik vermoed dat 'ie alleen voor diagnostische dingen bedoeld is. Niet eens voor updates, want er zit een ouderwetse eprom op de print en geen flash-geheugen.
Ik heb voor de Wemos een motor-board:
https://docs.wemos.cc/en/latest/d1_mini_shiled/motor.html
Die Wemos niet geschikt, want bedoeld om rechtstreeks een (kleine) motor op aan te sluiten. De 0-10V van je WTW hoeft geen vermogen te leveren, want is het alleen een stuur-signaal.
Ik heb deze gebruikt: https://www.aliexpress.com/i/33005466621.html . Die maakt van een 3.3V PWM signaal (dat de esp8266/esp32 standaard kan uitsturen) een geschikte 0-10V. Ik heb een kleine boostconverter gebruikt om van 5V naar 15V te gaan voor de voeding van de 0-10V converter.

O ja, tip: ik heb de oorspronkelijke print uiteindelijk nog voor 100 euro op Marktplaats kunnen verkopen, dat heeft uiteindelijk het hele nieuwbouwproject bekostigd ;-). Er zijn ontzettend veel van die WTW's geinstalleerd, en de leverancier vraagt meer dan het dubbele voor een reserveprint, dus uiteindelijk was er wel interesse.

[ Voor 12% gewijzigd door Nic op 25-07-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Niet online

FAQ

Dank voor je reactie, ik ga de extra onderdelen bestellen. Originele print laat ik liever zitten, mocht home assistant niet werken dan kan ik eenvoudig terug naar de originele WHR werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 09:50
Hi @Nic

thanks voor de topicstart, ziet er gaaf uit. Ik heb ook een WHR90 hangen en na veel gestoei met de niet werkende rs485 poort, kwam ik jou artikel tegen..

- hoe heb jij de temperatuur sensoren gemonteerd? gaatje in de buizen en dan afdichten met kit oid?
- de default besturing is voorbereid op functie's die ik niet heb, maar ik kan wel toevoer aan/uit zetten en een temperatuur instellen. Mij niet helemaal duidelijk of ik dat ga missen..

Nogmaals dank voor delen van de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
@wallie-s sorry voor de late reactie
wallie-s schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:23:
Hi @Nic
- hoe heb jij de temperatuur sensoren gemonteerd? gaatje in de buizen en dan afdichten met kit oid?
- de default besturing is voorbereid op functie's die ik niet heb, maar ik kan wel toevoer aan/uit zetten en een temperatuur instellen. Mij niet helemaal duidelijk of ik dat ga missen..
Ik heb gaatjes gemaakt in het grijze schuim binnenin, daar zitten de DS18B20-sensoren klemvast in, en de draden komen netjes beneden bij de print uit.
Dat instellen van de temperatuur op de originele print zorgt voor het openen van de bypass-klep. Net als functie voor toevoer aan/uit kun je die eenvoudig zelf programmeren.

Inmiddels draait het allemaal alweer vier jaar zonder problemen, ik heb verder ook niks meer gewijzigd of geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N. Steenvoorde
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2024
Nice DIY engineering. Ik wil heel graag mijn Stork WHR 90 gaan aansturen middels de RS-485 poort. Hiervoor nu een RS-485 HAT gekocht samen met een M5StickC PLUS (ESP32-PICO Mini IoT Development Kit). Deze hogere voltages vanuit de WTW aan moet kunnen.

Moet nu alleen de software nog zien te vinden/zelf maken om boel uit te lezen. Software van Stork als overzicht van type kabel beide in mijn bezit. Software betreft alleen windows 95?!?

Heeft iemand hierin nog tips hoe zoiets aan te vliegen?

Bedoeling is uiteindelijk om via diverse sensoren in mijn huis CO2/luchtvochtigheid (MH-Z19B /ESP8266/ DHT22 ) middels Home Assistant de aansturing van deze WYW te doen naar bijvoorbeeld stand 2 of 3. Nu alleen 3 standen schakelaar in keuken en geen in badkamer. Heb ook al gezien dat je trap 2 en 3 in WTW kunt overbruggen met bijv. en sonoff, maar wil het heel graag via deze poort proberen. Iemand nog suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Niet online

FAQ

Via rs485 aansturen van stand 2 is mij niet gelukt, je kunt wel de instellingen van zowel stand 1, 2 als 3 wijzigen (toerental), op die manier kun je natuurlijk ook op- en afschakelen (whr op stand 2 zetten en de instell8ngen daarvan dynamisch wijzigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 09:51
Ik zou ook graag mijn WHR90 dynamisch aan gaan sturen vanuit Home Assistant en AppDaemon. Maar ik wil wel graag de huidige situatie zo veel mogelijk intact laten. Ik kan niet helemaal volgen of dit nu mogelijk is of niet, zit denk ik in dezelfde situatie als Steenvoorde, alleen weet ik nog wat minder.

Heeft iemand dit al voor elkaar? Wat moet ik allemaal bestellen om dit te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:24
FAQ schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:05:
Ik heb hier in huis een vergelijkbare WHR90 met 3-standenschakelaar en helaas zonder bypass.
Ik wil geen party pooper zijn, maar zou je wel zoveel gaan knutselen aan een systeem dat eigenlijk inherent niet goed werkt ? Geen bypass lijkt me een absolute no-go, dit is een beetje alsof je je auto gaat tunen terwijl je 4 lekke banden heb.

Ik heb voor 500 euro een gereviseerde brink renovent hr medium gehaald omdat mijn bypass ook niet werkte, is echt ongeloofelijk hoeveel warmte dat scheelt in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:26

de Peer

under peer review

Lollercopter schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Ik wil geen party pooper zijn, maar zou je wel zoveel gaan knutselen aan een systeem dat eigenlijk inherent niet goed werkt ? Geen bypass lijkt me een absolute no-go, dit is een beetje alsof je je auto gaat tunen terwijl je 4 lekke banden heb.

Ik heb voor 500 euro een gereviseerde brink renovent hr medium gehaald omdat mijn bypass ook niet werkte, is echt ongeloofelijk hoeveel warmte dat scheelt in de zomer.
Dat zit tussen de oren dan denk ik, want van een by pass bij een wtw is algemeen bekend dat het maar een marginaal effect heeft. Het debiet is simpelweg te laag om echt verschil te maken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doe
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik ben met een vergelijkbare WTW harttransplantatie bezig. @Nic , ik ben benieuw hoe jij de RPM van de ventilatoren op de ESP laat binnenkomen. Zou je dat kunnen toelichten? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
John Doe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:20:
Ik ben met een vergelijkbare WTW harttransplantatie bezig. @Nic , ik ben benieuw hoe jij de RPM van de ventilatoren op de ESP laat binnenkomen. Zou je dat kunnen toelichten? Thanks!
Ik had ze de 'tacho'-pin van de motoren in eerste instantie aangesloten op de esp32 (zo even uit m'n hoofd is het een open-collector output). In m'n script telde ik via hardware interrupts het aantal omwentelingen per seconde. Op zich ging dat goed, alleen bleek het toerental recht evenredig te zijn met de 0-10V stuurspanning. Omdat het me redelijk zinloos leek om het exacte toerental te weten, heb ik de aansluiting toen bij een volgende hardwarewijziging achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier een WHR 90 bezitter die ook graag de besturing wat dynamischer wil inregelen.

De twee motoren draaien op DC 48V. Op de print zie ik de 0-10V verbinding naar de motoren.

Twijfel nu hoe dit te automatiseren.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xTwnhdLb/screenshot-419.png

@Nic Welke software heb je gebruikt op het ESP32 bord? Ik zoek iets wat ook in HomeAssistant kan worden gebruikt.
En zou zo'n bord per motor voldoen?

Is dat dan gewoon een kwestie van de originele print afkoppelen en de GND van de 48V verbinden met de GND van de 10V?

Ik zag dat er tegenwoordig ook een Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 te koop is, wellicht is dat voor de software en integratie met HA wel een snelle oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Wolly schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:00:
@Nic Welke software heb je gebruikt op het ESP32 bord? Ik zoek iets wat ook in HomeAssistant kan worden gebruikt.
Ik heb alles zelf geschreven met Arduino/C++. De stuur-logica is niet ingewikkeld. Destijds was Home Assistant nog niet zo groot/bekend, dus ik heb alles zelf gedaan (de sensoren communiceren via multicast UDP met alle esp32's die de info willen hebben). Voor m'n dashboard (te besturen via m'n iPhone) heb ik Blynk gebruikt (https://blynk.io/), destijds was dat een leuke startup, maar die zou ik tegenwoordig niet meer aanraden. Het hele systeem zoals ik dat in 2018 beschreef in de startpost draait trouwens nog steeds, vrijwel ongewijzigd. :-)

En inderdaad, dat bordje op Aliexpress waarnaar je linkt zou voldoen (je moet dan alleen nog een 12V voeding regelen), en die Shelly moet ook werken, dan heb je waarschijnlijk meteen je HA integratie te pakken.

De 48V voeding van de motoren heb ik voorzien van een gewone stekker ipv de perilex, met een relais ertussen zodat de voeding uit kan als de ventilatie uit staat (ik kan me herinneren dat 'ie een redelijk hoog sluipverbruik had). Daar zou je ook een Shelly voor kunnen gebruiken. M'n esp32-bordje heeft een aparte voeding via usb los van die 48V voeding, en met een kleine step-up converter vanaf die 5V maak ik daarvan de 12V spanning voor de 0-10V converters.

Voor wat betreft de bypass-klep: die kun je met twee relais aansturen, maar ik zou je de moeite besparen. De diameter van de bypass valt bijna in het niet ten opzichte van de warmtewisselaar, en ik heb nooit echt effect kunnen meten met de klep open of dicht. En in de zomer, wanneer je de bypass open zou willen, staan m'n ramen toch de hele dag open, en is geforceerd ventileren dus sowieso niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Niet online

FAQ

Wolly schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:00:
Hier een WHR 90 bezitter die ook graag de besturing wat dynamischer wil inregelen.

De twee motoren draaien op DC 48V. Op de print zie ik de 0-10V verbinding naar de motoren.

Twijfel nu hoe dit te automatiseren.

[Afbeelding]

En zou zo'n bord per motor voldoen?

Is dat dan gewoon een kwestie van de originele print afkoppelen en de GND van de 48V verbinden met de GND van de 10V?

Ik zag dat er tegenwoordig ook een Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 te koop is, wellicht is dat voor de software en integratie met HA wel een snelle oplossing.
toon volledige bericht
Ik heb de originele aansturing volledig behouden. Bij uitval van mijn domotica zit ik dus nooit zonder ventilatie. Aan de data poort heb ik een raspberry pi gehangen die de WHR uit kan lezen (stand, temperaturen, bypass) en de toerentallen (%) en bypass temperatuur kan wegschrijven. Middels een esp8266 met relais schakel ik hoogstand in en uit (bij oplopende co2 of luchtvochtigheid). Wellicht voor jou ook een optie en minder ingrijpend dan de hele originele print vervangen.
Samenvoegen van de functionaliteit van de raspberry pi en esp8266 staat nog op de wensenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FAQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Ik heb de originele aansturing volledig behouden. Bij uitval van mijn domotica zit ik dus nooit zonder ventilatie. Aan de data poort heb ik een raspberry pi gehangen die de WHR uit kan lezen (stand, temperaturen, bypass) en de toerentallen (%) en bypass temperatuur kan wegschrijven. Middels een esp8266 met relais schakel ik hoogstand in en uit (bij oplopende co2 of luchtvochtigheid). Wellicht voor jou ook een optie en minder ingrijpend dan de hele originele print vervangen.
Samenvoegen van de functionaliteit van de raspberry pi en esp8266 staat nog op de wensenlijst.
Je bedoelt via de seriele port? Ik heb daarop gezocht maar niets gevonden waar men er succesvol iets mee kon doen.

Heb je meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Niet online

FAQ

Wolly schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Je bedoelt via de seriele port? Ik heb daarop gezocht maar niets gevonden waar men er succesvol iets mee kon doen.

Heb je meer info?
Hier: https://github.com/Albert...der-WHR-930-Domoticz-MQTT is veel te vinden.
Pagina: 1