Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
JaVaWa schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:30:
[...]

De juiste spelling is relais. Zowel voor enkel- als meervoud.
relay

Ach ja als het ding een naam heeft.
Het is gewoon een elektrisch magneet die een metaal aantrekt en daar zit een schakel contact aan.
Of elektronisch relay met een led een ldr en daarmee een triac aanstuurt.
Maar ik heb bier op en het is (was) nieuwjaar dag 😜.
Proost 🍻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:29
@peterbier Ze zijn iets groter ja, maar verwacht er niet meer van. 1,2mm pinnen zou ook prima moeten zijn zonder echt veel te verstoken, ook voor 16A. Ben het dus niet met je eens dat deze te dun is. Zou ik 16A ermee schakelen, nee dat niet. Maar dat zou ik met geen een inbouw apparaatje willen doen boven +-2kW. Maar punt blijft dus het breken van de soldeerverbinding. Dit doordat de terminals wat kunnen bewegen en doordat loodvrij soldeer toch wat brosser is.

Onder aan de streep denk ik dus nog steeds dat het in een inbouw doos toevoegen van een extra relais het alleen maar erger maakt. Je moet meer proppen en je hebt een onderdeel met extra warmteontwikkeling. En ook met weinig vermogen (bijvoorbeeld alleen het relais) zijn cracks in het soldeer een recept voor problemen. Locatie van het probleem in je foto denk ik toch weer dat het gewoon de soldering geweest is. En ja, dat lijkt dus wel een quality issue bij Shelly :/

@zunrob Als de kabel echt heet wordt dan is dat niet goed. Met 2kW zou 1,5qmm na een lange tijd lauw mogen zijn maar niet heet. Dan zou ik toch controleren of de boel netjes vast zit en eigenlijk ook al de soldeerverbinding, liefst dus opnieuw solderen. En zoals gezegd, de PM zal altijd wat warmer worden dan een niet PM door de meetweerstand. Dus als je toch dingen wilt aanpassen zou ik een Shelly 1 (Gen3) halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:08

A13X

Dude

Ik ben eigenlijk met Shelly begonnen omdat ik mooi de temperatuur van de cv ketels uit kan lezen met addon module.
Lees je de ketel dan via opentherm uit? Of gewoon sensoren op de leiding?

Heb nu tado X als thermostaat, werkt goed, maar gemiste kans dat ze niet alle informatie uit de opentherm halen.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:32
Septillion schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:26:
@peterbier Ze zijn iets groter ja, maar verwacht er niet meer van. 1,2mm pinnen zou ook prima moeten zijn zonder echt veel te verstoken, ook voor 16A. Ben het dus niet met je eens dat deze te dun is. Zou ik 16A ermee schakelen, nee dat niet. Maar dat zou ik met geen een inbouw apparaatje willen doen boven +-2kW. Maar punt blijft dus het breken van de soldeerverbinding. Dit doordat de terminals wat kunnen bewegen en doordat loodvrij soldeer toch wat brosser is.

Onder aan de streep denk ik dus nog steeds dat het in een inbouw doos toevoegen van een extra relais het alleen maar erger maakt. Je moet meer proppen en je hebt een onderdeel met extra warmteontwikkeling. En ook met weinig vermogen (bijvoorbeeld alleen het relais) zijn cracks in het soldeer een recept voor problemen. Locatie van het probleem in je foto denk ik toch weer dat het gewoon de soldering geweest is. En ja, dat lijkt dus wel een quality issue bij Shelly :/

@zunrob Als de kabel echt heet wordt dan is dat niet goed. Met 2kW zou 1,5qmm na een lange tijd lauw mogen zijn maar niet heet. Dan zou ik toch controleren of de boel netjes vast zit en eigenlijk ook al de soldeerverbinding, liefst dus opnieuw solderen. En zoals gezegd, de PM zal altijd wat warmer worden dan een niet PM door de meetweerstand. Dus als je toch dingen wilt aanpassen zou ik een Shelly 1 (Gen3) halen.
Ik heb ondertussen antwoord van Shelly. Shelly zegt dat het normaal is dat de Shelly zelf, en deze specifieke draad (de O) warm worden. Normaaltemperatuur tussen de 55 en 65 graden Celsius.
Als het goed is komt morgen de Finder binnen. Zal die dan ertussen zetten. Blijft het dan nog steeds zo warm zal ik idd naar een andere Shelly kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
A13X schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Lees je de ketel dan via opentherm uit? Of gewoon sensoren op de leiding?

Heb nu tado X als thermostaat, werkt goed, maar gemiste kans dat ze niet alle informatie uit de opentherm halen.
Ik gebruik de addon met 5 sensoren.
En i.d.d. op de leiding.
Dit om delta t goed in te regelen.
Uiteraard gebruik ik hiervoor ook een warmtebeeldcamera.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odhvhykDXPLawDsCYjaDja_ZRkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nHQcDgJnh1Toha9D5T03jaL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 02-01-2025 13:47 . Reden: Plaatje iets kleiner / leesbaarder op een beeldscherm ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@zunrob De Shelly zelf mag inderdaad best warm worden. De draden zouden lauw mogen zijn. Maar de O zou NIET warmer mogen zijn dan de L, dan is er iets goed mis.

En als je het Finder relays er tussen zet, zorg voor een groot doosje. Een standaard inbouwdoos is naar mijn idee dan 100% vragen om problemen. En vooral, ga zomaar proppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
zunrob schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Ik heb ondertussen antwoord van Shelly. Shelly zegt dat het normaal is dat de Shelly zelf, en deze specifieke draad (de O) warm worden. Normaaltemperatuur tussen de 55 en 65 graden Celsius.
Als het goed is komt morgen de Finder binnen. Zal die dan ertussen zetten. Blijft het dan nog steeds zo warm zal ik idd naar een andere Shelly kijken.
Ik zou dat bericht met een korreltje zout nemen.
Dat die draad heet wordt is niet normaal.
Het beste is om een warmtebeeldcamera te gebruiken dan kun je het precies zien.

Wat betreft die Finder zal het oplossen. (denk ik)
Die Finder heeft geen printplaat aan board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Septillion schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:47:
@zunrob De Shelly zelf mag inderdaad best warm worden. De draden zouden lauw mogen zijn. Maar de O zou NIET warmer mogen zijn dan de L, dan is er iets goed mis.

En als je het Finder relays er tussen zet, zorg voor een groot doosje. Een standaard inbouwdoos is naar mijn idee dan 100% vragen om problemen. En vooral, ga zomaar proppen.
Volgens Shelly hoort het dus erbij dat deze draad (O) warmer wordt dan de L. Ik vind het ook maar raar. Stroom gaat op beide plaatsen erdoorheen. Ik wacht de Finder af, heb heb ondertussen ook maar Gen 3 besteld. Dan gaan deze terug. Merci.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@zunrob Misschien dat de meetweerstand bij de O zit, maar echt veel warmer zou ik het daardoor niet verwachten. De kabels mogen in ieder geval nooit heet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
@zunrob

Heb je de Finder er al tussen.
Ik ben benieuwd of de draad naar de verwarming nu nog heet wordt.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 11:37
Ik heb een hotelschakeling die ik wil gebruiken om een lamp die achter een Shelly Plus Plug S hangt te schakelen. Op de plek van de hotelschakeling waar oorspronkelijk het peertje hing, zou ik een Shelly Plus 1PM kunnen hangen, daar kan ik makkelijk bij en is ruimte zat in de lasdoos.

Hoe zou ik dan het aansturen van de Plug moeten regelen? Kan ik het beste de 1PM signaaltje laten sturen naar de Plug, of kan ik het beste de Plug elke paar seconden de toestand van de 1PM laten opvragen? Of is er een andere oplossing?

Hoe moet ik de 1PM aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:29
Heb je fase en nul bij de schakelaar waar de 1PM gaat komen? Is vrij essentieel, maar niet vanzelfsprekend...
Ook belangrijk is dat de fase waar de hotelschakeling is op aangesloten op dezelfde groep zit als waar je de 1PM op aansluit.

Wat de schakelaars betreft, als je de zwarte draad die van de schakelaar naar de oorspronkelijke lamp ging aansluit op de 'SW' van de 1PM, dan kun je de 1PM nog steeds met beide schakelaars bedienen.
Je laat dan de 1PM een signaal sturen naar de plug om hem aan of uit te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door JaVaWa op 03-01-2025 22:11 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:08:
@zunrob

Heb je de Finder er al tussen.
Ik ben benieuwd of de draad naar de verwarming nu nog heet wordt.?
Hij komt helaas pas morgen aan. Denk niet dat ik morgen tijd heb om te installeren (moeten oude huis klaarmaken), maar ik koppel het hier sowieso terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:13
Ik heb nu binnen korte tijd twee Shelly switches die dood zijn gegaan. 1 zat een half jaar in de schuur (Shelly Plus 1) en kan misschien door kou komen?
De tweede (Shelly Dimmer 2) is vandaag na een jaar gebruik overleden. Zonder melding. Ook geen rare meldingen in de logs van Home Assistant. Die zat in de schakelaar in de gang.

Enig idee wat het zou kunnen zijn?

Gelukkig had ik nog een Dimmer 2 liggen. Die in de schuur heb ik vervangen door een Aqara switch. Helaas maakt Aqara geen dimmer switches. Kijken hoe lang die het vol houdt.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Laatst online: 09-06 11:37
JaVaWa schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:08:
Heb je fase en nul bij de schakelaar waar de 1PM gaat komen? Is vrij essentieel, maar niet vanzelfsprekend...
Nee alleen schakeldraad en nuldraad. Ik zou kunnen proberen het toch in de WCD te proppen, daar heb ik 2x schakeldraad en 1x fase.
Hoe kan ik het dan het beste aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is een Shelly Pro 3 geschikt om lichten te schakelen via 24v AC potentiaalvrije drukknoppen? Er gaat bekabeling van de lichtgroep naar de kast. En van de drukknop naar de kast.
De Pro 4 kan dit niet begrijp ik, dan moet alles 230v zijn.

Klopt het dat je net zoals bij een niet-pro Shelly nog steeds de lichten kan aan- en uitzetten met de fysieke knoppen?

Via MQTT (via Home Assistant), de Shelly cloud app, ... natuurlijk ook. Gaat je HA of internetverbinding stuk, dan blijft alles via de drukknoppen gewoon werken.
Wil je ooit de Shelly uit je kast, dan kan je eenvoudigweg in de kast met Wago's er een 'normale' installatie van maken.

Gaat één Shelly stuk of loopt ie vast, dan is de impact beperkt tot de 3 lichtgroepen op die Shelly.

Klopt dit? Dan zou dit namelijk een ideale oplossing voor me zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@zork Aansluiten kan feitelijk maar op één manier... Gewoon altijd L, N en schakeldraad nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Xyphoid Kou sloopt elektronica niet snel. En zeker als het gewoon aan staat zal het altijd warm zijn.

Maar beide ook niet meer via het netwerk te bereiken? En niet meer te resetten? Of andere failure mode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@sloth Nee, niet direct. Want ook de Shelly Pro 3 heeft 230Vac nodig op de switch ingangen. Deze heeft alleen wel potentiaalvrije contacten zodat je er 24V mee zou kunnen schakelen bijvoorbeeld. Maar jij wilt precies andersom.

Dan zou je de huidige actoren moeten laten zitten en die ipv naar de lamp naar de Shelly trekken zodat de shelly 230V ziet. Maar dan zal je dus alleen aan/uit kunnen doen en geen multi press zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@Septillion dank je. Dan lijkt me een Shelly Pro 4 PM me de betere keuze: extra groep aan te sluiten en monitoring. De bekabeling is nog aanpasbaar. Dus een 1,5mm2 kabel van de kast naar elke schakelaar. En dan ouderwetse schakelaars op 230v, toch?

Is dan in deze situatie het onderstaande waar?
sloth schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:31:
Klopt het dat je net zoals bij een niet-pro Shelly nog steeds de lichten kan aan- en uitzetten met de fysieke knoppen?

Via MQTT (via Home Assistant), de Shelly cloud app, ... natuurlijk ook. Gaat je HA of internetverbinding stuk, dan blijft alles via de drukknoppen gewoon werken.
Wil je ooit de Shelly uit je kast, dan kan je eenvoudigweg in de kast met Wago's er een 'normale' installatie van maken.

Gaat één Shelly stuk of loopt ie vast, dan is de impact beperkt tot de 3 lichtgroepen op die Shelly.

Klopt dit? Dan zou dit namelijk een ideale oplossing voor me zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@sloth Een Shelly vervangt geen automaat he. Je moet als nog zorgen dat de Shelly beveiligd is.

Maar als je gewoon 230V naar de schakelaars kunt doen dan kan je het toepassen ja. Dan kan je eventueel ook pulsdrukkers gebruiken. Wel zal je voor passende afzekering moeten zorgen voor de kabel naar de schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:13
Septillion schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:40:
@Xyphoid Kou sloopt elektronica niet snel. En zeker als het gewoon aan staat zal het altijd warm zijn.

Maar beide ook niet meer via het netwerk te bereiken? En niet meer te resetten? Of andere failure mode?
Nee, niks meer. Spanning er af gehaald en er weer opgezet, maar gaan niet meer aan.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:35:
[...]

Hij komt helaas pas morgen aan. Denk niet dat ik morgen tijd heb om te installeren (moeten oude huis klaarmaken), maar ik koppel het hier sowieso terug!
@peterbier, hij is ondertussen binnen! Even snel een check voordat ik hem ertussen zet: https://drive.google.com/...gbJPdKo/view?usp=drivesdk
Iets in het relais rammelt heel erg. Ik neem aan dat dat OK is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
zunrob schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:25:
[...]

@peterbier, hij is ondertussen binnen! Even snel een check voordat ik hem ertussen zet: https://drive.google.com/...gbJPdKo/view?usp=drivesdk
Iets in het relais rammelt heel erg. Ik neem aan dat dat OK is?
Dat wat je hier hoort is volgens mij de schroefjes met de koois. Ook wel kooiklemmen genoemd.
Als je alle schroeven aan zal draaien is het geluid weg.
Waarom niet gewoon plaatsen je hebt het nieuw bij een webshop besteld toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Dat wat je hier hoort is volgens mij de schroefjes met de koois. Ook wel kooiklemmen genoemd.
Als je alle schroeven aan zal draaien is het geluid weg.
Waarom niet gewoon plaatsen je hebt het nieuw bij een webshop besteld toch.
Absoluut, zal hem snel plaatsen. Wou eerst checken of het OK was, als dat niet zo was zou het jammer zijn als er iets stuk ging. Ik koppel het terug!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:06
Nieuwe generatie is aangekondigd! Vooral een nieuwe dimmer kijk ik naar uit. :)
link

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Meer mensen die echt problemen hebben met shelly icm een wifi6 router van asus? Alles geprobeerd, maar echt stabiel is het niet te krijgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
stevenP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:29:
link
Waarom specifiek naar de nieuwe dimmer?

Shelly gaat overigens nu wel hard met uitbrengen van nieuwe generatie apparaten. Ik heb thuis nog overal Gen1 (en één gen2) apparaat. Maar ze zitten nu dus al op 4. Enig idee wat er veranderd is tussen gen3 en gen4?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:28
rens-br schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Shelly gaat overigens nu wel hard met uitbrengen van nieuwe generatie apparaten. Ik heb thuis nog overal Gen1 (en één gen2) apparaat. Maar ze zitten nu dus al op 4. Enig idee wat er veranderd is tussen gen3 en gen4?
Ze krijgen nu Zigbee en Matter ondersteuning.
https://www.shelly.com/pages/new-products-january-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Zigee ondersteuning is wel heel erg nice! Ik hoop niet dat de prijzen daardoor flink gaan stijgen. Shelly's waren altijd lekker goedkope, simpele oplossingen. Heb voor de Gen1 ooit 10/11 euro betaald, gen2/gen3 zit al rond de 15~20 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Multiprotocol is wel nice! Maar het staat en valt dan bij de prijs en de configureerbaar. Laatste is voor mij toch vaak wel een minpunt bij Zigbee.

En ja, gen3 is al wel duurder dan toen gen1 maar als je bedenkt hoeveel duurder alles überhaupt geworden is in de tussentijd is het toch nog wel vergelijkbaar.

En de 3EM Gen3 (waarom dat geen 4 is snap ik dan ook niet...) ziet er ook leuk uit. Maar ook hier, prijs. Want ik heb de 3EM altijd veeeeeeeeeel te duur gevonden vergeleken met de rest... Ook al hangt het nog een beetje af van de grootte of het wel makkelijk weg te werken is in een Nederlandse meterkast... Een DIN-mounted versie met kleine spoelen (max 25A zou prima zijn in NL) zou me nog mooier lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
Toevallig ben ik net bezig om een 2.5 gen1 te vervangen. Nu met een gen3. Alles in huis is verder Zigbee, nadeel is dat er geen goede switch met fallback functie te vinden is die eventueel direct de lamp kan schakelen als er geen verbinding is. Dit deed ik met ESPHome, maar kan met gen3 direct met de Shelly firmware.

Hopelijk is er straks dus een Zigbee switch met fallback functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
bes-r schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:07:
maar kan met gen3 direct met de Shelly firmware.
Ben wel nieuwsgierig, hoe werkt dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:36
rens-br schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:10:
[...]

Ben wel nieuwsgierig, hoe werkt dit dan?
Ik vermoed met scripts op het device, wat vanaf de Gen3 2 kan

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bes-r
Je kunt doormiddel van de optie scripting aangeven dat wanneer de wifi verbinding wegvalt of wanneer hij bijvoorbeeld geen verbinding meer krijgt met Home Assistant, hij van detachted naar toggle modus gaat.

Hier in huis hebben we alle verlichting via Zigbee. We willen dus de lampen niet op het stroom laten schakelen. Maar wanneer dit niet gaat willen we de boel wel aan kunnen krijgen.

3 jaar geleden heb ik overal de gen1 2.5 serie ingeplaatst, maar helaas een slechte batch. Ik heb ze allemaal al eens vervangen. Dus ik hoop dat deze vervangers beter hun best gaan doen en de nieuwe functionaliteiten zijn mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
bes-r schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:29:
Je kunt doormiddel van de optie scripting aangeven dat wanneer de wifi verbinding wegvalt of wanneer hij bijvoorbeeld geen verbinding meer krijgt met Home Assistant, hij van detachted naar toggle modus gaat.

Hier in huis hebben we alle verlichting via Zigbee. We willen dus de lampen niet op het stroom laten schakelen. Maar wanneer dit niet gaat willen we de boel wel aan kunnen krijgen.
Daar heb ik met mijn gen1 ook al eens naar gekeken, maar dat kon toen niet. Fijn dat dat vanaf de gen3 wel kan. Zou je het script eens willen delen?

Ik heb dit opgelost (bij gen1) door de relais wel de zigbee lamp te laten schakelen, maar vervolgens het klik event ook af te vangen in Domoticz en gebasseerd daarop de lamp bijv. te dimmen. Beetje omslachtig, maar als systeem eruit ligt werkt het wel. Het had in ieder geval een hoge WAF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:25
TheFes schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Ik vermoed met scripts op het device, wat vanaf de Gen3 kan
Scripting op device is vanaf Gen2 , zie docs: https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen2/

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 08-01-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ja, foutje van mijn kant, ik was even in de war vanwege de Dimmer 2, wat geen Gen 2 is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 11:28
stevenP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:29:
link
Oooh yes! Met Zigbee, dat betekent nog simpeler koppelen in hass met zigbee2mqqt.
Ben wel recent begonnen met de Shelly take-over en afgelopen weken 3x 1pm mini (gen3), een 1 mini (gen3) en een plus 2pm geinstalleerd :Y 8)7
Had ik dat geweten had ik de gen4's gelijk gepakt, maar alsnog goed nieuws natuurlijk!

Weet iemand of deze al beschikbaar zijn?
Edit: Excuses, ik zie net dat ze zijn aangekondigd op de CES en dat ze in Q1 2025 beschikbaar komen.
The initial lineup includes the Shelly Plug US Gen4, Flood Sensor Gen4, Wall Display X2, PM Gen4 Relays, and 1PM Mini Gen4.

[ Voor 19% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 08-01-2025 12:56 ]

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
rens-br schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Omdat ik via MQTT naar HA push, valt direct je cloud-bereikbaarheid weg. Ook heeft die dimmer veel problemen bij mij met onbereikbaar zijn (iedere paar minuten zie ik 'm off- & online gaan in HA). De Gen3 mini's die ik in huis heb werken vlotter, hebben een uitgebreidere web interface en kunnen zowel MQTT als cloud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
stevenP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:04:
[...]

Omdat ik via MQTT naar HA push, valt direct je cloud-bereikbaarheid weg. Ook heeft die dimmer veel problemen bij mij met onbereikbaar zijn (iedere paar minuten zie ik 'm off- & online gaan in HA).
Ik heb zelf 0 problemen met de Dimmer 2, heb ook mqtt aanstaan en daardoor de cloud uit. Al er paar maanden geleden wel eentje overleden na ongeveer 3 jaar in gebruik te zijn geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 08-01-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
rens-br schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Ik heb zelf 0 problemen met de Dimmer 2, heb ook mqtt aanstaan en daardoor de cloud uit. Al er paar maanden geleden wel eentje overleden na ongeveer 3 jaar in gebruik te zijn geweest.
Ik heb inmiddels ook 2 overleden Dimmer 2's
Misschien dat ik de Dimmer 3 eens ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb de Shelly Plus 1 PM zojuist vervangen door de nieuwe Gen 3. Eens kijken of die ook zo heet wordt als de oude. Als dat zo is zet ik het Finder relais er tussen.

[ Voor 48% gewijzigd door zunrob op 08-01-2025 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bes-r
De code om voor als de verbinding met Home Assistant wegvalt (Shelly gen2 en gen3):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
// Preconditions:
// Shelly connected to a manual switch and to a smart light
// Shelly set to detached mode and to restore power to on after power loss
// Input mode is switch
// Shelly is added to Home Assistant
// An automation is created in Home Assistant to toggle the light when online

// config
let ha_url = "http://[ip-ha]:8123/api/ping";
let input_id = 0 //default for shelly plus 1
let output_id = 0 //default for shelly plus 1

let online_status = 0;

// Process response from the HA URL, the 404 error would be part of the result variable
function processHttpResponse(result, error_code, error) {
  if (error_code !== 0) {
    online_status = 0
    //print("Offline")
  } else {
    online_status = 1
    //print("Online")
  }
}

function do_online_check() {
  Shelly.call("HTTP.GET", { url: ha_url, timeout: 1 }, processHttpResponse);
}

//switch toggled event -> if we are online and ha is reachable, make sure the relay is on and leave controlling the smart bulb to home assistant
Shelly.addEventHandler(function (event) {
  if (typeof event.info.state !== 'undefined') {
    if (event.info.id === input_id) {
      do_online_check();
      if (online_status === 1) {
        Shelly.call("Switch.set", { 'id': output_id, 'on': true });       
      }
      else {
        Shelly.call("Switch.toggle", { 'id': output_id });
      }
    }
  }
});

De credits gaan niet naar mij, helaas kan ik de bron zo snel even niet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Er is nu ook een video van de nieuwe producten.
https://www.shelly.com/pages/new-products-january-2025

[ Voor 47% gewijzigd door Septillion op 09-01-2025 18:54 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:27
Ik heb een vraag, ik gebruik al jaren shelly's 2.5 om mijn rolluiken te bedienen, werkt goed. Maar ik heb ook rolluiken bij naar buiten openslaande deuren. En ja ik heb al een paar keer een rolluik moeten repareren.
Heb nu een shelly blu door/Window sensor gekocht ism een blu gateway stick en een scène aangemaakt. En dat werk zodra de deur open gaat stopt het rolluik. Maar als de deur open staat dan kan je gewoon het rolluik bedienen en dat is nu net niet de bedoeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOR9U1Zf843HMCOY3apIjLoddXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5C73CDGZgQWfpvd9wYHrCWM.jpg?f=fotoalbum_large
Zie hier de mogelijkheden ik heb nu tijger aangevinkt(plaatje klopt dus niet met wat ik heb aangevinkt) en dat werkt dus niet als de deur al open staat, iemand enig idee hoe ik het zo krijg dat als de deur al open staat het rolluik niet mag bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
piotr123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:23:
Ik heb een vraag, ik gebruik al jaren shelly's 2.5 om mijn rolluiken te bedienen, werkt goed. Maar ik heb ook rolluiken bij naar buiten openslaande deuren. En ja ik heb al een paar keer een rolluik moeten repareren.
Heb nu een shelly blu door/Window sensor gekocht ism een blu gateway stick en een scène aangemaakt. En dat werk zodra de deur open gaat stopt het rolluik. Maar als de deur open staat dan kan je gewoon het rolluik bedienen en dat is nu net niet de bedoeling.
[Afbeelding]
Zie hier de mogelijkheden ik heb nu tijger aangevinkt(plaatje klopt dus niet met wat ik heb aangevinkt) en dat werkt dus niet als de deur al open staat, iemand enig idee hoe ik het zo krijg dat als de deur al open staat het rolluik niet mag bewegen.
Ik vermoed dat dit beter via HTTP Requests kan. Doe je alles via de shelly app zelf, of heb je bijvoorbeeld ook Home Assistant draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47
Ik heb een airco unit (1x buitenunit, 3x binnenunit) aangesloten op 1-fase 16A groep in mijn meterkast. (verder zit er niks op deze groep)

Om goed in kaart te kunnen brengen wat deze verbruikt (verwarm er mijn hele huis mee) wil ik dat meten.

Klopt het dat dat kan met een Shelly PRO 1PM?
Dan loopt alle stroom die de airco verbruikt dus door deze shelly heen. Met de huidige temperaturen gaat dat continue om 800-1500watt. Is de shelly daar geschikt voor?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zit er een limit op de AP mode van een shelly? Ik heb 2 devices die ik niet op mijn netwerk krijg, maar ik zie ook geen AP verschijnen. Al een keer spanningsloos gemaakt (30 seconden) maar geen effect. Ze zijn ingebouwd, dus zit niet te wachten op uitbouw.

Ze zijn 2 jaar oud, of is dat z'n beetje de levensduur van die dingen?
Moet zeggen dat ik er 5 heb van shelly en ze mij niet overtuigen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Burning_Tyre Ja, daarmee moet het wel lukken ja. Dat vermogen zou ik me er geen zorgen over maken. Alternatief zou zijn om een van de EM modellen te pakken, die werken met een stroom spoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Cyberpope schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:33:
Zit er een limit op de AP mode van een shelly? Ik heb 2 devices die ik niet op mijn netwerk krijg, maar ik zie ook geen AP verschijnen. Al een keer spanningsloos gemaakt (30 seconden) maar geen effect. Ze zijn ingebouwd, dus zit niet te wachten op uitbouw.

Ze zijn 2 jaar oud, of is dat z'n beetje de levensduur van die dingen?
Moet zeggen dat ik er 5 heb van shelly en ze mij niet overtuigen.
Afhankelijk van de generatie van je model zijn er manieren voor factory reset. Check google of de knowledge base

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

stevenP schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:19:
[...]

Afhankelijk van de generatie van je model zijn er manieren voor factory reset. Check google of de knowledge base
Linksom of rechtsom, dan moet ik hem uit gaan bouwen. Ik begrijp dat ik in elk geval anders in AP modus had moeten gaan, dus er niet aan ligt dat mijn netwerk te zwak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:54
Vanmorgen ben ik erachter gekomen dat de obstacle detection feature niet alleen nuttig is bij het sluiten van rolluiken maar ook bij het openen. Mijn rolluik zit voor het eerst vastgevroren en ik hoorde toevallig dat de motor bleef draaien nadat het automatisch openen was getriggerd door een automatisering. :+

Na het veranderen van de setting naar While moving stopt Shelly de motor vrijwel gelijk omdat het vermogen snel oploopt. Hopelijk is het stoppen snel genoeg om schade aan de motor te voorkomen.

Ik vraag me af of de Movement time limits setting nu wel of niet zou werken. Deze stond nog op 60 seconden, dus ik heb het niet uitgeprobeerd. Volgens de gelinkte support pagina zou de motor moeten stoppen na deze timeout, maar in de app staat er ook:
When motors that don't report power metering are used, this is the maximum time they will operate [...]
Dat zou er op wijzen dat de timeout niet werkt, aangezien Shelly wel vermogen kan meten voor mijn rolluik.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:11
Goedemorgen, ik probeer een Somfy Vedder 228.9/1 te vervangen voor een Shelly 2PM Gen3 maar ik krijg het niet voor elkaar.
Kan iemand mij assisteren hierbij?

Hieronder een tekening van hoe ik dacht dat het zou moeten werken maar dit zorgt er helaas niet voor dat de zonnewering naar beneden gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfuejIws-0XTGRcI8Yqg6TbR25Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4znYFe4J53zeVHKNXleL3RX.jpg?f=fotoalbum_large

De geel/groen lijkt niet aangesloten te zijn vanaf de zonnewering en hebben we daarom niet aangesloten op de Shelly.

edit: we hebben ook de bruine en zwarte draad op de S1/S2 geprobeerd maar dit werkte ook niet.
In de app heb ik hem bij de O1/O2 koppeling op 'cover' mode staan.

Bij voorbaat dank!

[ Voor 8% gewijzigd door RubjeMazter op 11-01-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Het schema is erg onduidelijk, maar zo te zien zijn de belangrijkste aansluitingen naar de zonwering (O1 en O2) niet gebruikt…

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
JaVaWa schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:38:
Het schema is erg onduidelijk, maar zo te zien zijn de belangrijkste aansluitingen naar de zonwering (O1 en O2) niet gebruikt…
Bovenste plaatje is de oude schakelaar (zie link in vorige post), onderste plaatje is de Shelly.
We hebben bruin/zwart op O1/O2 geprobeerd maar dat werkte niet. Dus ik vraag me af wat de opstelling dan zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Blauw hoort absoluut niet op L en bruin niet op N, zoals je plaatje suggereert. Het moet precies andersom. Maak eerst een duidelijker schema.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
JaVaWa schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:43:
Blauw hoort absoluut niet op L en bruin niet op N, zoals je plaatje suggereert. Het moet precies andersom. Maak eerst een duidelijker schema.
Daar zijn we inderdaad ook achter, momenteel hebben we hem zo aangesloten maar dit werkt niet. Wat zou het moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgYPXqCw6R4Hh3ytfHrDYGpdVuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etkSCxMAlpiUCUPbpd9qGv66.jpg?f=fotoalbum_large

edit: met een spanningsmeter gecheckt, als ik via de app op cover mode hem naar boven/beneden doe dan staat er respectievelijk stroom op O1 en O2. Nu zo aangesloten maar nog geen bewegende zonnewering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToYr40s3z9oUvA54hH2QRCt09Wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJ4kRkqSDNG6c20wgoqOdUC5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door RubjeMazter op 11-01-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
stevenP schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:59:
[...]

Ik vermoed dat dit beter via HTTP Requests kan. Doe je alles via de shelly app zelf, of heb je bijvoorbeeld ook Home Assistant draaien?
Dank je wel, doe alles via shelly app.
Http request heb ik geen verstand van, ik dacht dat dit makkelijk kon maar blijkbaar niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JaVaWa
RubjeMazter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Daar zijn we inderdaad ook achter, momenteel hebben we hem zo aangesloten maar dit werkt niet. Wat zou het moeten zijn?
[Afbeelding]

edit: met een spanningsmeter gecheckt, als ik via de app op cover mode hem naar boven/beneden doe dan staat er respectievelijk stroom op O1 en O2. Nu zo aangesloten maar nog geen bewegende zonnewering:
[Afbeelding]
Nu springen de stoppen eruit of gaat de Shelly stuk…
Gewoon maar wat proberen is erg onverstandig met 230V.
Maar goed:
De blauwe van beneden moet op de N én op de blauwe naar boven. De Shelly heeft maar een gaatje voor N, dus die splitsing moet je daar buiten maken met een extra stukje blauwe draad en een Wago.
De bruine van beneden moet op L.
De bruine van boven moet op O1, en de zwarte van boven op O2.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
En de groen-gele zou ik niet zo met openliggend koper in de buurt laten liggen, die kan heel makkelijk onbedoeld contact maken met een aansluiting met alle risico’s van dien (spanning op de behuizing van je zonwering).

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
JaVaWa schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Nu springen de stoppen eruit of gaat de Shelly stuk…
Gewoon maar wat proberen is erg onverstandig met 230V.
Maar goed:
De blauwe van beneden moet op de N én op de blauwe naar boven. De Shelly heeft maar een gaatje voor N, dus die splitsing moet je daar buiten maken met een extra stukje blauwe draad en een Wago.
De bruine van beneden moet op L.
De bruine van boven moet op O1, en de zwarte van boven op O2.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft het "spelen" met 230V. Zowel de groep doet het nog en de Shelly klikt ook nog steeds wat doet vermoeden dat het nog werkt :P
We gaan deze route proberen, dank voor de snelle feedback!

De groen-gele draad gaan we bij het dichtmaken netjes afdekken zodat deze niet zomaar contact maakt.

Edit: dank! Het werkt nu perfect! Die blauwe moest inderdaad op dezelfde N aangesloten worden :D

[ Voor 11% gewijzigd door RubjeMazter op 11-01-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Je vervangt nu de schakelaar door een Shelly, maar daardoor haal je de mogelijkheid voor handmatige bediening wel weg. Dat is onhandig voor incidentele gebruikers die niet met automatisering overweg kunnen (bijv. ouders die oppassen als je met vakantie bent), maar ook als je home automation-systeem of je wifi-netwerk een keer problemen heeft.

De Shelly combineren met een fysieke knop is het beste. Daarvoor moet op de schakelaar een aftakking van de bruine draad van beneden op dezelfde plek aangesloten worden waar die eerst zat (de Shelly heeft daarvoor nog een extra aansluiting op L), en op de plekken waar de zwarte en bruine draden van boven zaten nieuwe draden naar S1 en S2.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:44
RubjeMazter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Mijn eerste reactie: waar ben je mee bezig als je het echt niet snapt? Huur dan iemand in ofzo... voor je eigen veiligheid en die van anderen. Ook geen aarde aangesloten... wie heeft dit zo aangelegd? Maar dat is natuurlijk niet wat je wilt horen... dus:

Een foto van de oorspronkelijke aansluiting had meer duidelijkheid verschaft. Maar een rolluik aansluiting is meestal:
- Blauw: nul. Gewoon 1 op 1 doorverbinden vanuit het net.
- Bruin: omhoog of omlaag, aansluiten op O1 of O2
- Zwart: omlaag of omhoog, aansluiten of O2 of O1

Verder nul (blauw, N) en fase (bruin, L) vanuit het net aansluiten op de Shelly en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
stefxx schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:30:
[...]
Mijn eerste reactie: waar ben je mee bezig als je het echt niet snapt? Huur dan iemand in ofzo... voor je eigen veiligheid en die van anderen. Ook geen aarde aangesloten... wie heeft dit zo aangelegd? Maar dat is natuurlijk niet wat je wilt horen... dus:
De vorige bewoner heeft de aarde nooit verbonden maar wel de kabel getrokken... Kwamen we dus ook pas vandaag achter.

We hebben per keer als we het hebben geprobeerd de stroom eraf gehaald en met een spanningsmeter alles gecheckt. We snapten alleen de vertaalslag tussen oude aansluiting en nieuwe aansluiting niet helemaal, vandaar de vraag.
We sluiten niet zomaar wat aan in de hoop dat er wat gebeurd hoor, maar zoals ik zeg kregen we de vertaalslag niet te pakken. Die is nu helder en we hebben er van geleerd :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JaVaWa
Nou ja, ook professionals zijn er niet altijd even sterk in. Toen ze bij ons de buitenjaloezieën kwamen monteren en aansluiten wilde ik momentschakelaars in plaats van de standaard draaiknoppen die ze zelf altijd gebruiken. Ze snapten er helemaal niks van en ik moest ze uitleggen hoe ze de schakelaars moesten aansluiten…
De Shellies heb ik later zelf gemonteerd, toen ze weg waren. Als ik dat hen zou moeten laten doen zouden ze gillend wegrennen.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
RubjeMazter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:04:
De groen-gele draad gaan we bij het dichtmaken netjes afdekken zodat deze niet zomaar contact maakt.
Die aardedraad is er natuurlijk niet voor niets, want die zonwering hoort gewoon geaard te zijn.
Waarom is er geen aarde in de aanvoerleiding?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Is er blijkbaar wel:
RubjeMazter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:43:
De vorige bewoner heeft de aarde nooit verbonden maar wel de kabel getrokken... Kwamen we dus ook pas vandaag achter.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
Sorry ik bedoelde de aarde vanuit de zonnewering. Waarom zou je die trekken als je hem toch niet gaat aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
Andrehj schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Die aardedraad is er natuurlijk niet voor niets, want die zonwering hoort gewoon geaard te zijn.
Waarom is er geen aarde in de aanvoerleiding?
Geen idee maar die aansluiting zit verwerkt achter plinten en kabelgootjes, als we dat loshalen moeten we gelijk de hele muur gaan verven :p
Gezien het bij ons nu al 2 jaar zo zit laat ik het mooi zo.
Plaatje bij t praatje over hoe het nu zit achter de dop:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYYwsMip5LXpHr-dgfRWV-fXyxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UfEUOomPtKJknFLa92y5DWW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:40
RubjeMazter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Geen idee maar die aansluiting zit verwerkt achter plinten en kabelgootjes, als we dat loshalen moeten we gelijk de hele muur gaan verven :p
Plaatje bij t praatje over hoe het nu zit achter de dop:[Afbeelding]
Zijn die lasdoppen wel geschikt voor soepele draad?

Bij inzoomen zie ik adereindhulsjes zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 11-01-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
RubjeMazter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Sorry ik bedoelde de aarde vanuit de zonnewering. Waarom zou je die trekken als je hem toch niet gaat aansluiten?
Omdat ze een standaard vieraderige kabel gebruikt hebben. Drieaderige kabels waar de derde géén aarde is zullen zeldzaam zijn...

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Simpel360 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Zijn die lasdoppen wel geschikt voor soepele draad?
Nee, dat zijn ze niet. Deze moet je hebben:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/0/0/00264379_0-jpg.jpg

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
Simpel360 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:03:
[...]
Bij inzoomen zie ik adereindhulsjes zitten.
Klopt, deze zitten er op i.p.v. het ijzerdraad los erin te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:40
JaVaWa schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Nee, dat zijn ze niet. Deze moet je hebben:
[Afbeelding]
Persoonlijk krijg ik van deze in deze toepassing ook een beter gevoel O-)

@ RubjeMazter wel op de voorgeschreven lengte kale ader gelet voor in de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
RubjeMazter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:01:
Plaatje bij t praatje over hoe het nu zit achter de dop:[Afbeelding]
Sorry, maar dit is nog steeds niet goed. Je kunt geen flexibele aders (ook net met adereindhulsjes) gebruiken in deze lasdoppen. Daar moet je lasdoppen met hendeltjes, als bijvoorbeeld de Wago 221-serie voor gebruiken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
Andrehj schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Sorry, maar dit is nog steeds niet goed. Je kunt geen flexibele aders (ook net met adereindhulsjes) gebruiken in deze lasdoppen. Daar moet je lasdoppen met hendeltjes, als bijvoorbeeld de Wago 221-serie voor gebruiken.
Stomme vraag dan wellicht maar waarom kan dat dan niet? Die aderhuls zit eromheen zodat we een nette aansluiting hebben en deze is vastgezet met gereedschap (weet de naam zo even niet). Waarom kunnen we dan die donkergrijze aansluitingen niet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
RubjeMazter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:41:
Stomme vraag dan wellicht maar waarom kan dat dan niet? Die aderhuls zit eromheen zodat we een nette aansluiting hebben en deze is vastgezet met gereedschap (weet de naam zo even niet). Waarom kunnen we dan die donkergrijze aansluitingen niet gebruiken?
De meeste (alle goede?) krimptangen voor adereindhulsjes maken allerlei "ribbels" in de adereindhulsjes. Die maken geen betrouwbaar contact in zo'n lasdop die gemaakt is voor gladde (koperen) draad.
Bovendien kun je de draad er dan nauwelijks meer uit krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:44
RubjeMazter schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:59:
[...]

De meer belangrijke vraag is waarom de aarde niet is aangesloten op een apparaat dat dat wel nodig heeft (als in: metaal, vochtige omgeving etc). "Omdat dat oorspronkelijk ook niet zo was" en "omdat ik anders alles moet loshalen en opnieuw moet schilderen" zijn natuurlijk geen geldige redenen.

Meestal gaat het goed. Soms niet. Elektrocutie of brand zijn vanaf nu dus risico's die bewust genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Vraagje; Ik ben aan het kijken naar het in "detached mode" zetten van mijn Shelly 1 Gen3 Mini relais om mijn Hue lampen aan en uit te zetten via een Home Assistant automatisering, zodat ze niet "keihard" uit worden gezet. De shelly's zijn gewoon traditioneel aangesloten met ook blauw nuldraad aanwezig.

Waar ik benieuwd naar ben zijn de stroomkosten; Is het in detached mode zetten van een stroom-vreter of valt dit mee t.o.v. de traditionele toggle modus waarmee je de lampen ook echt uit zet?

Daarnaast ook benieuwd als het netwerk eruit valt of je in de toggle modus nog steeds het licht kan schakelen t.o.v. de detached mode

[ Voor 13% gewijzigd door Ferra op 12-01-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Ferra Shelly moet relais aanhouden maar dat zal niet zo veel zijn. Daarnaast heb je natuurlijk wel het extra standbyvermogen van de Hue's. Maar ook dat is beperkt en heeft dus niets met de Shelly en detached te maken. Dat is door de keuze voor smart bulbs.

En vanaf Gen2 is het mogelijk om een script te draaien die bij ver verliezen van de verbinding de detached uit zet. Afgelopen week in dit topic nog over gehad dus even zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 12-01-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:29:
@Ferra Shelly moet relais aanhouden maar dat zal niet zo veel zijn. Daarnaast heb je natuurlijk wel het extra standbyvermogen van de Hue's. Maar ook dat is beperkt en heeft dus niets met de Shelly en detached te maken. Dat is door de keuze voor smart bulbs.

En vanaf Gen2 is het mogelijk om een script te draaien die bij ver verliezen van de verbinding de detached uit zet. Afgelopen week in dit topic nog over gehad dus even zoeken.
Thanks! Waar draai ik dat script?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
Ferra schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:16:
[...]

Thanks! Waar draai ik dat script?
Ik hoop dat je wel even gekeken hebt bij de opties van Shelly? Klik op het menu en dan op Scripts.

Het eerder gedeelde script functioneert in combinatie met Home Assistant. Indien je Home Assistant hebt draaien, wil dan nog even het ip-adres daarvan in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Vraagje over de Wall display X2 van Shelly. Zag er een nieuwspost van op de frontpage. Daar staat dat deze op een bestaande schakelaar gezet kan worden en dat via de display dan deze schakelaar nog bedient kan worden.
Is het ook mogelijk om dit display op een enkel wcd te plaatsen? Dus zonder schakelaar? Heb het vermoeden van wel, maar wil het graag zeker weten. Kan nog niet veel data vinden over het display.
Aangezien ik bezig ben met nieuwbouw kan ik mij keuze daar nog op aanpassen. Kan wel een enkel stopcontact naast de thermostaat plaatsen, maar als dat net werkt zit ik daar met een stopcontact.
Kan ook een schakelaar van een lichtpunt daar plaatsen, maar dat is dan ook weer redelijk onpraktisch bij verkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Nicap schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:24:
Vraagje over de Wall display X2 van Shelly. Zag er een nieuwspost van op de frontpage. Daar staat dat deze op een bestaande schakelaar gezet kan worden en dat via de display dan deze schakelaar nog bedient kan worden.
Is het ook mogelijk om dit display op een enkel wcd te plaatsen? Dus zonder schakelaar? Heb het vermoeden van wel, maar wil het graag zeker weten. Kan nog niet veel data vinden over het display.
Aangezien ik bezig ben met nieuwbouw kan ik mij keuze daar nog op aanpassen. Kan wel een enkel stopcontact naast de thermostaat plaatsen, maar als dat net werkt zit ik daar met een stopcontact.
Kan ook een schakelaar van een lichtpunt daar plaatsen, maar dat is dan ook weer redelijk onpraktisch bij verkoop.
Dat ding heeft net als de oude versie een fase en nul nodig voor de voeding.
Je kunt eventueel het interne relay gebruiken om bijvoorbeeld ook een lamp te schakelen.
Als je nieuwbouw doet en je wil met Shelly werken is het verstandig om een nul draad mee te leggen naar elk punt.
Dat had ik ook gedaan toen hier 2004 nieuwbouw.
Dat was hoofdzakelijk voor x10 van Marmitek.
Inmiddels draaid hier Knx en Knx rf van Hager.
Met HomeWizard.
De overige merken ben ik inmiddels aan het uitfaseren voor Shelly.

Wat betreft nieuwbouw raad ik altijd Knx aan bedraad via buslijn.
Maar dat moet het budget ook toelaten.

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 13-01-2025 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurani87
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 15:09
Hallo,

Momenteel heb ik Home Assistant draaien op een raspberry pi met daarop enkele Philips Hue lampen gekoppeld. Dit is momenteel heel basis.
Ik zou dit graag verder uitbreiden en mijn reeds bestaande spots in verschillende ruimtes ook koppelen.

In mijn woning heb ik allemaal Niko potentiaalvrije drukknoppen die gekoppeld zijn aan Eltako's die in de elektriciteitskast zitten.

De Eltako's zijn van het volgende type: ESR12Z-4DX-UC.

Als ik deze zou vervangen door een Shelly Pro 1 blijven mijn drukknoppen dan nog gewoon werken om de lichten aan of uit te zetten maar kan ik deze dan ook koppelen aan mijn Home Assistant?

Alvast bedankt

Naar het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 14-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@kurani87 Volgens het schema van de ESR12Z-4DX-UC zijn je drukknoppen niet potentiaalvrij, ze hangen aan 8V tot 230V:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5ks17WPdwIR-G4ZRFK4kybJo3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ou1vuQInIXeuq9mXwX9qRFxx.png?f=fotoalbum_large

De Shelly Pro 1 verwacht volgens mij 230V op de switch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6vPZfhGwzXrwgxjeb703KlPRCQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tznLOpm7AoMCrZ1rszi8KyCC.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-01-2025 11:29 . Reden: @ toegevoegd ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@kurani87 De Shelly Pro 1 verwacht 230V op de ingangen. Als je dat nu ook voor de Eltako gebruikt valt er vast wat om te zetten (ook al is dat ding wel vrij complex en dus afhankelijk van de instelling).

Maar als dat nu met laagspanning gebeurd zal je heeeeeeeel goed na moeten gaan of de kabels en schakelaars 230V aan kunnen. En daarnaast hoeveel stroom ze aan kunnen en of je ze dus nog extra moet zekeren als je het aan de 230V wilt gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik beloofd nog terugkoppeling te geven over de nieuwe 1PM Gen 3. Deze doet het inderdaad beter dan de gen 2, en wordt minder warm.

Over warm worden gesproken. Vanmorgen lag mijn netwerk even eruit, maar sindsdien zit mijn Plus 1 opeens op een temperatuur van tegen de 50 graden (in ECO mode), terwijl hij normaal heel consequent rond de 28 graden zit. Nu snap ik dat ie wat warmer kan worden als ie netwerk moet zoeken, maar dat heeft ie al lang weer, prima verbinding ook, maar toch wordt ie weer snel zo warm. Reboot en stekker eruit hielpen niet. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 23:46
I.p.v. een nieuw topic te maken met mijn vraag stel ik ze even in deze algemene Shelly groep 😁

Wij bouwen momenteel en ik ben aan het rondkijken naar domotica. 2 merken heb ik weerhouden; Niko en Shelly. Ik lees dat deze laatste aan een grote opmars bezig is onder domotica fanaten, daarom dat ik naar dit merk wil.
Ik zou voor het Pro gamma gaan om alles mooi in een DIN kast te stoppen. Kan iemand me zeggen of er ergens een basispakket bestaat waarmee ik kan beginnen? Alles gekoppeld met Home Assistant dan.

Een aantal zaken dat het moet kunnen
  • 1 bedieningsscherm op de begane grond en 1 boven.
  • 1 slimme deurbel via POE (Reolink, Unifi, Eufy,...) met dataopslag op NAS
  • Bediening van 3 sunscreens en 1 garageopener
  • 8 dimmers kunnen aanspreken
  • 16 stopcontacten kunnen aansturen
  • Graag met zoveel mogelijk energiemeters om het verbruik te kunnen meten
  • Data van de zonnepanelen kunnen uitlezen
  • De verwarming kunnen aansturen en slimmer verwarmen als het warmer wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Kingskawn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:46:
Kan iemand me zeggen of er ergens een basispakket bestaat waarmee ik kan beginnen?
Wat bedoel je met basis pakket?

Naar mijn idee moet je met Shelly alles kunnen doen van je bovenstaande lijstje, maar heb je voor alle toepassingen verschillende Shellies nodig. Ik weet overigens niet of het zo handig is om alles helemaal naar je meterkast te bedraden. De 'non'-pro shellies zijn veel goedkoper en werken in veel gevallen net zo goed.

Enige wat niet handig is met Shelly is je volgende use case:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Kingskawn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:46:
I.p.v. een nieuw topic te maken met mijn vraag stel ik ze even in deze algemene Shelly groep 😁

Wij bouwen momenteel en ik ben aan het rondkijken naar domotica. 2 merken heb ik weerhouden; Niko en Shelly. Ik lees dat deze laatste aan een grote opmars bezig is onder domotica fanaten, daarom dat ik naar dit merk wil.
Ik zou voor het Pro gamma gaan om alles mooi in een DIN kast te stoppen. Kan iemand me zeggen of er ergens een basispakket bestaat waarmee ik kan beginnen? Alles gekoppeld met Home Assistant dan.

Een aantal zaken dat het moet kunnen
  • 1 bedieningsscherm op de begane grond en 1 boven.
  • 1 slimme deurbel via POE (Reolink, Unifi, Eufy,...) met dataopslag op NAS
  • Bediening van 3 sunscreens en 1 garageopener
  • 8 dimmers kunnen aanspreken
  • 16 stopcontacten kunnen aansturen
  • Graag met zoveel mogelijk energiemeters om het verbruik te kunnen meten
  • Data van de zonnepanelen kunnen uitlezen
Nieuwbouw en pro.
Kijk even naar Knx domotica.
Knx zijn de mogelijkheden onbeperkt en kun je veel merken toepassen en het schakelmateriaal van de juiste smaak kiezen.
Nieuwbouw in combinatie met domotica raad ik altijd Knx aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
Zoiets als bij zelfbouw pakketten, ze geven je een aantal modules waarmee je kan starten en dat nodig zijn in bijna alle huishoudens.
Naar mijn idee moet je met Shelly alles kunnen doen van je bovenstaande lijstje, maar heb je voor alle toepassingen verschillende Shellies nodig. Ik weet overigens niet of het zo handig is om alles helemaal naar je meterkast te bedraden. De 'non'-pro shellies zijn veel goedkoper en werken in veel gevallen net zo goed.
Ja maar als ik met de non-pro werk, dan gaat alles via Wifi en als m'n wifi platligt heb ik niets meer terwijl met de pro nog alles zou moeten werken. Klopt ?

Om te weten of iemand in de ruimte is, zonder PIR detectie, zijn er van die 'presence' dingen die enkel wifi zijn of bestaan er schakelaars die dat ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
peterbier schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:54:
Nieuwbouw en pro.
Kijk even naar Knx domotica.
Knx zijn de mogelijkheden onbeperkt en kun je veel merken toepassen en het schakelmateriaal van de juiste smaak kiezen.
Nieuwbouw in combinatie met domotica raad ik altijd Knx aan.
Ja, I wish maar KNX is dan ook voor mensen met een onbeperkt budget. We zitten niet in hetzelfde €€€

Bij Niko zou ik deze modules nodig hebben om te beginnen:
Niko 550-00003 Connected Controller voor Niko Home Control II 676€
Niko 550-00106 Schakelmodule voor zes verschillende kringen 210€
Niko 550-00340 Universele dimmodule 2 x 400 W 275€
Niko 550-00130 jalouzie-rolluik motormodule 190€

Effe kijken wat het mij bij KNX kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:50
Kingskawn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Zoiets als bij zelfbouw pakketten, ze geven je een aantal modules waarmee je kan starten en dat nodig zijn in bijna alle huishoudens.
[...]
Ik zou zeggen kijk op hun website. Er is wel een shelly smart security bundle, maar verder is het meer dat je de devices besteld die je nodig hebt. Waar andere merken denk ik meer een ecosysteem hebben waarbij ze je een bundel proberen te verkopen zodat je vervolgens steeds meer koopt, is dat bij shelly niet zo. Je koopt gewoon wat je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
ok thanks

Ik ga toch ook even kijken wat ik bij Niko kan hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:10
De nieuwe aangekondigde Shelly's gaan ook Zigbee ondersteunen en dan kan je zonder WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Kingskawn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:46:
Er is niet zoiets als 'bijna alle huishoudens'. Ik heb mijn Shellies (bijna) allemaal achter een schakelaar zitten. Jij kiest weer voor de Pro modules, een derde heeft genoeg aan alleen de plugs. Kortom, je koopt gewoon wat je nodig denkt te hebben
Ja maar als ik met de non-pro werk, dan gaat alles via Wifi en als m'n wifi platligt heb ik niets meer terwijl met de pro nog alles zou moeten werken. Klopt ?
Je wifi netwerk gaat dan down, maar voordeel van Shelly is dat je fysieke knoppen het natuurlijk gewoon nog doen.
Om te weten of iemand in de ruimte is, zonder PIR detectie, zijn er van die 'presence' dingen die enkel wifi zijn of bestaan er schakelaars die dat ook kunnen?
Bewegingssensoren gaan 'altijd' via PIR. Maar jij bedoeld denk ik van die inbouwmodules met een PIR sensor? Shelly heeft die in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:50
Er zijn presence sensoren die met mmwave werken, maar ik geloof niet dat shelly die in het aanbod heeft. Ik moet daarbij wel zeggen dat Shelly de laatste tijd zo veel heeft uitgebracht dat ik de producten niet zo goed meer ken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Erwin537 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:44:
Er zijn presence sensoren die met mmwave werken, maar ik geloof niet dat shelly die in het aanbod heeft. Ik moet daarbij wel zeggen dat Shelly de laatste tijd zo veel heeft uitgebracht dat ik de producten niet zo goed meer ken.
Ik geloof het ook niet. Moet ook wel zeggen. Ik heb echt grote Shelly fan met betrekking tot het schakelen van spullen. Maar wat betreft bewegingsmelding, temperatuur sensoren of thermostaten zijn ze niet interessant door de prijs en het energieverbruik door het gebruik van wifi. Daarvoor grijp ik dan toch naar Zigbee sensoren (van Xiaomi) en die heeft Shelly (nog) niet.
Pagina: 1 ... 78 ... 84 Laatste