Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
zunrob schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:56:
In ons nieuwe huis wordt de garagedeur geopend door een Liftmaster 4410E-433. Kan ik deze met een Shelly laten openen en sluiten?
Even heel vluchtig de handleiding door gekeken en daar zie ik het volgende staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDruMm8fKCxw_croaqpqX1Y2GZQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/McM0pcVKuJjJUcPnPHM3ckiy.png?f=user_large

Dus dat zou in principe gewoon moeten werken ja. HIer op het forum komen genoeg topics voorbij van mensen die dat op die manier hebben opgelost. Bijvoorbeeld: Garagedeur slim maken

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 19-12-2024 17:07 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:34
rens-br schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:06:
[...]

Even heel vluchtig de handleiding door gekeken en daar zie ik het volgende staan:

[Afbeelding]

Dus dat zou in principe gewoon moeten werken ja. HIer op het forum komen genoeg topics voorbij van mensen die dat op die manier hebben opgelost. Bijvoorbeeld: Garagedeur slim maken
Dankjewel, en jij ook @jack zomer! Ik zie idd twee aansluitingen achterop zit, waar nu de (verlichte) schakelaar op de unit zelf opgeschroefd lijkt te zitten. In de eerdere topics die ik tegenkwam las ik e.e.a. over 12V of 24V. Dat moet ik dan even verder uitzoeken. Welke Shelly is aan te raden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
zunrob schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:34:
[...]

Dankjewel, en jij ook @jack zomer! Ik zie idd twee aansluitingen achterop zit, waar nu de (verlichte) schakelaar op de unit zelf opgeschroefd lijkt te zitten. In de eerdere topics die ik tegenkwam las ik e.e.a. over 12V of 24V. Dat moet ik dan even verder uitzoeken. Welke Shelly is aan te raden?
De Uni kan, de Shelly 1 plus kan. Alle shellies met een potentiaal vrij contact zijn geschikt.

• zunrob
rens-br schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:45:
[...]

De Uni kan, de Shelly 1 plus kan. Alle shellies met een potentiaal vrij contact zijn geschikt.
De Shelly Plus 1 is besteld! Toch nog een domme vraag, want lees het nergens in de handleiding, waarop stel ik de Shelly in/hoe voed ik hem? 230, 24 of 12V? Of maakt de voeding niks uit voor het schakelen? Want dan sluit ik hem gewoon aan op het 230V punt waar ook de motor zelf op zit.

[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 20-12-2024 00:16 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zunrob schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:44:
[...]

De Shelly 1 is besteld! Toch nog een domme vraag, want lees het nergens in de handleiding, waarop stel ik de Shelly in/hoe voed ik hem? 230, 24 of 12V? Of maakt de voeding niks uit voor het schakelen? Want dan sluit ik hem gewoon aan op het 230V punt waar ook de motor zelf op zit.
Welke 1? De 1 of de 1l of de 1plus?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
jack zomer schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:53:
[...]

Welke 1? De 1 of de 1l of de 1plus?
Shelly Plus 1. Zal het even aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Voeding maakt niet uit. Aansluiting en mischien een jumper wel (geen idee hoe de 1plus het regelt). De potentiële vrij contacten gebruik je om op de printplaat een verbinding tussen 2 circuits te maken.. technisch is het niet meer dan een papierclip tussen de2. Dat geeft de puls om dicht of open te gaan.

Ik heb een shelly uni plus op 24 volt staan. Puur omdat mijn printplaat dat gemakkelijker leverde dan 230 (dan had ik ook iets anders moeten kopen)

[ Voor 10% gewijzigd door jack zomer op 20-12-2024 00:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
zunrob schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:44:
[...]

De Shelly Plus 1 is besteld! Toch nog een domme vraag, want lees het nergens in de handleiding, waarop stel ik de Shelly in/hoe voed ik hem? 230, 24 of 12V? Of maakt de voeding niks uit voor het schakelen? Want dan sluit ik hem gewoon aan op het 230V punt waar ook de motor zelf op zit.
De voeding maakt niks uit voor het schakelen, het zijn potentiaal vrije contacten, je schakelt dus tussen de input en output en niet tussen voeding en output. Je kan hem dus gewoon op 230V voeden, dat heb ik ook gedaan. Verder hebben de 230V en 12V twee verschillende inputs, dus je hoeft niks in te stellen, zolang je hem maar goed aansluit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy817AjBcf91yAjJqSn4e7Wf2W0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hVqk2PvAqeL3IkXqwTsI4AL5.png?f=user_large

Overigens staat dit soort informatie ook gewoon op de website van Shelly zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 20-12-2024 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:56
Shelly plus 1 is wel een mooi blokje.
Ik gebruik hem zelf op 12volt.
Meestal zit in een poort of garage deur opener wel een voeding uitgang vaak 24 of 12 volt.
De relay uitgang op de drukknop aansluiten.
Dan de Shelly zo instellen dat de relay als puls werkt bijvoorbeeld een halve seconde.
En bij stroom uitval dat de relay op uit positie blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VbHt5Mpc68rICSc6w0zY69pyIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjfgKtvXyT14t7Teyc6WtGQc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Iemand ervaring met een Shelly blu button 1 wat niet meer werkt.
Als volgt als ik buzzer funcie uit zet gaat hij ook firmware update doen en daarna dood.
Ik heb een nieuwe toegestuurd gekregen precies hetzelfde probleem.
Als ik de batterij er in doe is hij zichtbaar in de zoeklijst.
Als ik hem wil toevoegen door op knop te drukken gebeurt er niks.
Reset naar fabriek werkt ook niet. (Batterij er in en 30 seconden knop ingedrukt houden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfblHqNMTSjk5GK_vZkrQGlga6Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BjFiqg19ApPo5fLcBZENp3Rh.jpg?f=user_large

Update:
Shelly Debug app is de oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMfC7nTGhz1iH4zOcrFWGXObg0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaDj5lY8qE5RgfTIpgmTQFB9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door peterbier op 20-12-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een vraagje voor de zekerheid voor ik bestel, het is me niet helemaal duidelijk. Ik gebruik al jaren Shelly's om m'n radiatorfans (computerfans) te schakelen, maar het zou mooi zijn als ik ook het voltage kan aansturen. Het verbuik van de fans is heel laag, nog geen 10 watt.

Ik zie de https://www.shelly.com/products/shelly-plus-0-10v-dimmer, op het eerste gezicht klinkt dat goed, maar die kan alleen aansturen toch, niet daadwerkelijk iets van stroom voorzien op 0-10volt?

Dan zou ik uitkomen op de duurdere https://www.shelly.com/products/shelly-plus-rgbw-pm, kan deze wat ik wil? Op 1 kleur/kanaal een bepaald voltage zetten en de fans van stroom voorzien?

Of is er een betere oplossing? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-09 20:01
Er is zeker een betere oplossing: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
rens-br schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:06:
[...]

[Afbeelding]

Toch nog even een vraag. In het stuk hierboven, uit de handleiding, gaat het over een verlichte schakelaar. Dus er zal een kleine spanning opstaan denk ik (nog niet gemeten). Mag/kan ik dat wel schakelen met een Shelly Plus 1 potentiaal vrij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Natuurlijk, dat is toch juist het idee achter een schakelaar? Uiteraard gelden er limieten, maar dat lampje zal die echt niet overschrijden.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:53:
[...]

Toch nog even een vraag. In het stuk hierboven, uit de handleiding, gaat het over een verlichte schakelaar. Dus er zal een kleine spanning opstaan denk ik (nog niet gemeten). Mag/kan ik dat wel schakelen met een Shelly Plus 1 potentiaal vrij?
Als ik de volgende handleiding bekijk moet je pin 1 en 2 hebben.
https://ismartgate.com/nl...er-voor-liftmaster-4410e/

En nog gezocht pin 3 heeft 24 volt.
Je zou ergens de massa (-) kunnen opzoeken en daar de Shelly mee voeden.
Meten is weten.
Het vrije contact moet op pin 1 en 2.
Hou er rekening mee dat je geen terugmelding hebt. (Je kunt de positie van je deur niet op afstand in de app zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:08:
[...]

Als ik de volgende handleiding bekijk moet je pin 1 en 2 hebben.
https://ismartgate.com/nl...er-voor-liftmaster-4410e/

En nog gezocht pin 3 heeft 24 volt.
Je zou ergens de massa (-) kunnen opzoeken en daar de Shelly mee voeden.
Meten is weten.
Het vrije contact moet op pin 1 en 2.
Hou er rekening mee dat je geen terugmelding hebt. (Je kunt de positie van je deur niet op afstand in de app zien)
Als ik tussen pin 1 en 2 meet meet ik 19V... Mag de Shelly daar dan wel op? Voeden van de Shelly kan via stopcontact ernaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:24
@zunrob Ja, geen probleem. Er zit daar amper stroom achter. Je simpele drukknop zal die spanning namelijk ook gewoon kortsluiten als je de knop in drukt. Dat kan het relais van de Shelly ook prima :D

Sterker nog, meet maar eens aan een Shelly die een 230V lamp schakelt. Als de lam uit staat meet je daar gewoon 230V over de schakelcontacten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Nu online
Bij wisselspanning mag er max. 240 V en 16 A geschakeld worden.
Bij gelijkspanning (wat in dit geval waarschijnlijk van toepassing is), is dat 30 V en 10 A.
Met 18 V zit je dus altijd goed. Dat lampje is echt geen schijnwerper, dus qua stroomsterkte zul je ook goed zitten.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dank @Septillion en @JaVaWa, hopelijk komt de postbode snel! Ga ik ondertussen een magneetcontactje zoeken om te gebruiken. Tips toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Het is gewoon een vrij contact.
Relay wat in de Shelly zit zet je parallel met je drukknop van de deur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV7SDKztWUa4gaFwmYFjFwcZZIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRPtMCC2twx6InGzW36Yfcgw.jpg?f=fotoalbum_large
Met een add on die je op je Shelly klikt zou je ingangen kunnen aanspreken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySQkKUFMeYDr0Rwx4qnWLW0HBjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRsYvxBJoKSiDMpffmboyQIT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mooi ding, leuk dat je dat hebt gemaakt. :) Ik stuur echter alles incl. warmtepomp zelf aan, eigenlijk het enige is nog variabele spanning voor de fans zodat ik bijv. 's ochtends als ik nog slaap sneller kan verwarmen, dan maakt het gezoem me niet uit.

Iemand een idee welke Shelly ik hier het beste voor kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 13:11
Aikon schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:29:
[...]

Mooi ding, leuk dat je dat hebt gemaakt. :) Ik stuur echter alles incl. warmtepomp zelf aan, eigenlijk het enige is nog variabele spanning voor de fans zodat ik bijv. 's ochtends als ik nog slaap sneller kan verwarmen, dan maakt het gezoem me niet uit.

Iemand een idee welke Shelly ik hier het beste voor kan gebruiken?
Bij mij lopen zelfbouw Fancoils via een esp32 op esphome. Het pwm signaal wat ik daarmee genereer wordt via de 4e pin de fans ingestuurd. Het "lastige" is, is dat die pwm signalen vragen en vaak 0-5V lopen. Je zal dus wat moeten trucen met elektro om het signaal uit de shelly te halveren

[ Voor 19% gewijzigd door stevenP op 21-12-2024 20:51 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
stevenP schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:37:
[...]

Bij mij lopen zelfbouw Fancoils via een esp32 op esphome. Het pwm signaal is in feite 0-10V ..toch? Dat is puur stuurstroom, het echte verbruik loopt via de reguliere 12V-lijn.
Ik heb helaas geen PWM fans, ik gebruik nu een adapter die ik met het handje (eenmalig) instel. Dus ik hoopte die te vervangen met een Shelly, zodat dat voltage op elk moment te veranderen is. En het zijn een stuk of 20 fans, helemaal ingebouwd, dus ze vervangen is ook niet echt een optie helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Aikon schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:46:
[...]

Ik heb helaas geen PWM fans, ik gebruik nu een adapter die ik met het handje (eenmalig) instel. Dus ik hoopte die te vervangen met een Shelly, zodat dat voltage op elk moment te veranderen is. En het zijn een stuk of 20 fans, helemaal ingebouwd, dus ze vervangen is ook niet echt een optie helaas.
Ja zou dit kunnen met de Shelly led dimmer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcZNdQyMHpOgM8zM6c-2rOdcBhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utstWvRkZau3ag73zQ4pFRwF.jpg?f=fotoalbum_large

Of kijken naar zo,n controller.
https://heatfan.eu/wifi-controller/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
peterbier schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:52:
[...]

Ja zou dit kunnen met de Shelly led dimmer.
[Afbeelding]

Of kijken naar zo,n controller.
https://heatfan.eu/wifi-controller/
@Aikon Inderdaad dan zou ik hier naar kijken. Max 4A per kanaal, en max 10A totaal. Dus met 12V fans is dat 48W. Kan je behoorlijk wat mee koelen.. linkje naar de knowledge base.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:28:
Het is gewoon een vrij contact.
Relay wat in de Shelly zit zet je parallel met je drukknop van de deur.
[Afbeelding]
Met een add on die je op je Shelly klikt zou je ingangen kunnen aanspreken.
[Afbeelding]
Het werkt, de poort gaat open en dicht met de Shelly Plus 1; nice, bedankt! Een add-on heb ik al liggen. Welke sensor zou ik specifiek nodig hebben om te meten of ie open of dicht is?

Overigens vind ik de Shelly Plus 1 wel erg warm t.o.v. mijn andere Shellys: hij is 47 graden Celsius. Is dat normaal? Hij ligt bovenop de metalen omkasting van de motor, in een garage die rond de 10 graden Celsius zit gok ik. Ik zal hem even op 'eco' instellen, daar draaien de andere ook op.

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 22-12-2024 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:50:
[...]

Het werkt, de poort gaat open en dicht met de Shelly Plus 1; nice, bedankt! Een add-on heb ik al liggen. Welke sensor zou ik specifiek nodig hebben om te meten of ie open of dicht is?

Overigens vind ik de Shelly Plus 1 wel erg warm t.o.v. mijn andere Shellys: hij is 47 graden Celsius. Is dat normaal? Hij ligt bovenop de metalen omkasting van de motor, in een garage die rond de 10 graden Celsius zit gok ik. Ik zal hem even op 'eco' instellen, daar draaien de andere ook op.
Top dat het werkt👍.
Voor een contact kun je het digitale contact gebruiken.
Maar misschien ook wel de switch functie (SW) van de Shelly plus zelf.
(Ik ben sinds kort gebruiker van Shelly weet nog niet alles) bij het Platform HomeAssistant is veel mogelijk.

Dat hij warm wordt kan ook liggen aan de voeding ik gebruik een 12 volt adapter.
En deze Shelly is ongeveer 10 graden lager.

Als je SW van de Shelly plus 1 als terugmelding wil gebruiken kun je het beste laagspanning 12~24 volt gebruiken.
Dan zal je een reed (magneet) schakelaar op het laagste punt van de deur kunnen monteren. (Gesloten deur)

Mijn Shelly die temperatuur meet van de cv ketels. (Aanvoer en retour) Afgebeeld met warmtecamera.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Swpv1xOtvi_4SeZdr3yr74ANxcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPjx7xheCGK2TjjpOxSleZXM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op zondag 22 december 2024 @ 01:07:
[...]

Top dat het werkt👍.
Voor een contact kun je het digitale contact gebruiken.
Maar misschien ook wel de switch functie (SW) van de Shelly plus zelf.
(Ik ben sinds kort gebruiker van Shelly weet nog niet alles) bij het Platform HomeAssistant is veel mogelijk.

Dat hij warm wordt kan ook liggen aan de voeding ik gebruik een 12 volt adapter.
En deze Shelly is ongeveer 10 graden lager.

Als je SW van de Shelly plus 1 als terugmelding wil gebruiken kun je het beste laagspanning 12~24 volt gebruiken.
Dan zal je een reed (magneet) schakelaar op het laagste punt van de deur kunnen monteren. (Gesloten deur)

Mijn Shelly die temperatuur meet van de cv ketels. (Aanvoer en retour) Afgebeeld met warmtecamera.
[Afbeelding]
Begrijp ik het goed dat ik de reed sensor niet kan gebruiken op de add-on als de Plus 1 gevoed wordt met 230V zoals het nu is?

De Shelly staat nu in eco modus en zit nu rond de 23 graden Celsius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Dat zal wel kunnen.
Reed contact op digitaal input.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYJKPIazxxx3JJ_gBFTKneNHG2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1OFMrEI8U3GCx5zVfTzdOa3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er zelf geen ervaring mee gebruik het alleen voor temperatuur meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op zondag 22 december 2024 @ 02:13:
Dat zal wel kunnen.
Reed contact op digitaal input.
[Afbeelding]

Ik heb er zelf geen ervaring mee gebruik het alleen voor temperatuur meting.
Check.

Overigens, in welke setting moet ik de knop eigenlijk instellen? Heb hem nu als gewone knop, wat prima werkt, maar online lees ik ook e.e.a. over detached?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op zondag 22 december 2024 @ 02:31:
[...]

Check.

Overigens, in welke setting moet ik de knop eigenlijk instellen? Heb hem nu als gewone knop, wat prima werkt, maar online lees ik ook e.e.a. over detached?
Tijd voor een.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEAQkJOFZMIJW0vMtkEgIjHwtKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDRHH4HozHyObzmDgEfvjqu9.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft die eco mode gaat hier ook mooi en HomeAssistant pakt gewoon de data.
Temperatuur is ook lager van de Shelly.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMoFTYXpjai4vNhNK8Qa0DP4od4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PU7lA1JaVOFtpu3oQHetZcc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Tijd voor het volgende Shelly project. Ik wil graag een eigen thermostaat maken voor het schakelen van de elektrische vloerverwarming. Deze is 2000 Watt. Heb al een Shelly Plus 1 PM, een add-on en temperatuursensor. Enige waar ik wat over twijfel is of deze Shelly wel 2000 Watt mag/kan schakelen?
Of kan ik deze combinatie beter gebruiken om puur te meten, en een andere (zwaardere) Shelly om te schakelen? Zo ja, welke?

[ Voor 17% gewijzigd door zunrob op 22-12-2024 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:08:
Tijd voor het volgende Shelly project. Ik wil graag een eigen thermostaat maken voor het schakelen van de elektrische vloerverwarming. Deze is 2000 Watt. Heb al een Shelly Plus 1 PM, een add-on en temperatuursensor. Enige waar ik wat over twijfel is of deze Shelly wel 2000 Watt mag/kan schakelen?
Of kan ik deze combinatie beter gebruiken om puur te meten, en een andere (zwaardere) Shelly om te schakelen? Zo ja, welke?
Wat zal niet mogen/kunnen dan.?
Het staat er toch duidelijk op 16 Ampère.
230 volt (netspanning) x 16 Ampère = 3680 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTS6tuf4JHjxIoWkLaTlAztZUY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUVggyW2kDPjf5okt29e3FFI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:27:
[...]

Wat zal niet mogen/kunnen dan.?
Het staat er toch duidelijk op 16 Ampère.
230 volt (netspanning) x 16 Ampère = 3680 watt.
[Afbeelding]
Klopt, had ik ook gezien, maar kwam ook een topic van iemand hier tegen waar het dingetje was gaan roken, vandaar de check. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:42:
[...]

Klopt, had ik ook gezien, maar kwam ook een topic van iemand hier tegen waar het dingetje was gaan roken, vandaar de check. :)
Volgens de specificaties moet het kunnen.
Wel juiste bekabeling en manier van aansluiten.
Als je het niet vertrouwt extern relay gebruiken.
(Of ander product)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Zou het idd zoals @peterbier zegt. Een extra relay die zwaarder is uitgevoerd kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Racer89 schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:39:
Zou het idd zoals @peterbier zegt. Een extra relay die zwaarder is uitgevoerd kan nooit kwaad.
Tips voor een relay? Bij voorkeur goor Shelly, lekker makkelijk. Dan meet de combi die ik nu heb, en sturen ze een signaal naar het relay om te schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:45:
[...]

Tips voor een relay? Bij voorkeur goor Shelly, lekker makkelijk. Dan meet de combi die ik nu heb, en sturen ze een signaal naar het relay om te schakelen.
Je jaagt met die verwarming 2000 watt nog geen 9 Ampère door.
Volgens de specificaties moet dat gewoon kunnen.
Wat betreft het aandraaien van de schroeven daar moet je rekening mee houden.
(Ik denk waar zo,n Shelly in de brand gaat de schroeven zo door gedraaid worden dat de printplaat kapot gaat)
Moment schroevendraaier gebruiken en 0.4Nm aanhouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifTxbjumqdcKIPsHoA-Eaa9ZqMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmMZessoxLd2OgvadTlffIcK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
En liefst soepel draad. De mechanische stres op de print is ook gewoon crap.

En als je een soldeerbout hebt, huidige soldeer van de terminals verwijderen en mooi wat loodhoudende terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@zunrob Niet echt, zoek anders eens op magneetschakelaar. Zijn diverse merken o.a. Eaton, ABB, Hager e.d.
Ik zou het idd gewoon eerst met Shelly proberen, en dan even de temperatuur in de gaten houden? Je kunt het relai nog altijd achteraf er tussen zetten.

@peterbier Ik wist niet dat het zo weinig aandraaimoment was. Als je dat met massieve kern doet en zo weinig aandraaimoment en je beweegt 2x ermee zit hij gegarandeerd weer los. Ik gebruik zelf overal flexibele kern voor zulke modules.

[ Voor 31% gewijzigd door Racer89 op 23-12-2024 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:05:
[...]

Je jaagt met die verwarming 2000 watt nog geen 9 Ampère door.
Volgens de specificaties moet dat gewoon kunnen.
Wat betreft het aandraaien van de schroeven daar moet je rekening mee houden.
(Ik denk waar zo,n Shelly in de brand gaat de schroeven zo door gedraaid worden dat de printplaat kapot gaat)
Moment schroevendraaier gebruiken en 0.4Nm aanhouden.
[Afbeelding]
Jeetje, 0.4 Nm is weinig. Ik deed het tot nu toe altijd op gevoel: vast is vast... Overigens zit er voor nu stranded kabel in.

Edit: ik ben vrij zeker dat ik gister de specificaties ook had gelezen, en dat ik toen zag dat je kabels tot 2.5 mm2 kunt gebruiken, en solid of stranded. Kan dat nu nergens meer vinden natuurlijk.

Edit 2: O, dat staat bij deze: https://www.shelly.com/products/shelly-1pm-mini-gen3
Zijn de klemmen in de Shelly zo anders dan? Aangezien de verwarming 2000W doet wou ik eigenlijk 2.5 mm2 kabel gebruiken, maar zo te lezen kan dat niet bij de Plus 1 PM. Overigens zie ik bij die ook niks staan over ferrules.

Edit 3: net maar even adereindhulzen erop gezet.

[ Voor 24% gewijzigd door zunrob op 23-12-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Racer89 schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:10:
@zunrob Niet echt, zoek anders eens op magneetschakelaar. Zijn diverse merken o.a. Eaton, ABB, Hager e.d.
Ik zou het idd gewoon eerst met Shelly proberen, en dan even de temperatuur in de gaten houden? Je kunt het relai nog altijd achteraf er tussen zetten.

@peterbier Ik wist niet dat het zo weinig aandraaimoment was. Als je dat met massieve kern doet en zo weinig aandraaimoment en je beweegt 2x ermee zit hij gegarandeerd weer los. Ik gebruik zelf overal flexibele kern voor zulke modules.
Ik vraag mij echt af of die 0.4 Nm wel klopt.
Het staat ook vermeld bij de Shelly 4PM.
Dit blok heeft echt wel schroefklemen die strakker moeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK6l0kH5FowbBItlmv86o6oq6BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqpdOD1OQeGOcjPdTUHzLqev.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Heb een vraagje over de garagedeur opener die ik gemaakt heb. Heb hem in home assistant toegevoegd als schakelaar, maar heel vaak als ik erop druk in HA gebeurt er niks. Na opnieuw opstarten HA of even wachten werkt het wel. Hoe zou dit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:11:
Heb een vraagje over de garagedeur opener die ik gemaakt heb. Heb hem in home assistant toegevoegd als schakelaar, maar heel vaak als ik erop druk in HA gebeurt er niks. Na opnieuw opstarten HA of even wachten werkt het wel. Hoe zou dit kunnen?
Je moet de Shelly(s) een vast ip toewijzen.
Via je router moet je dat doen dhcp binding.
Ik heb ze in een aparte vlan IoT zitten en de Shelly (s) die ik aan HA toevoeg een vast ip geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@peterbier Dat zijn al eerder M4 of M5 schroeven wat er in zitten? Wij draaien de elektra meters ( indirect ) met een M5 schroef aan met 1,5 Nm. De directe meters hebben dacht ik een M6 schroefen die draaien we aan met 2,5 tot 2,8 Nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Racer89 schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:48:
@peterbier Dat zijn al eerder M4 of M5 schroeven wat er in zitten? Wij draaien de elektra meters ( indirect ) met een M5 schroef aan met 1,5 Nm. De directe meters hebben dacht ik een M6 schroefen die draaien we aan met 2,5 tot 2,8 Nm
Ik vindt het ook wazig.
In verdeelkasten waar ik veel met Hager werk kijk ik altijd naar de spec. wat wordt aangegeven Nm staat vaak op het onderdeel zelf anders kijk ik op de website.
Dat zit gemiddeld ook op 2Nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:29:
[...]

Je moet de Shelly(s) een vast ip toewijzen.
Via je router moet je dat doen dhcp binding.
Ik heb ze in een aparte vlan IoT zitten en de Shelly (s) die ik aan HA toevoeg een vast ip geven.
Bedankt voor het meedenken. Dat is echter allemaal het geval, net zoals alle andere Shellys. Alle andere Shellys hebben dit probleem niet; drukken op de 'knop' in HA is meteen schakelen. Bij deze Plus 1 echter niet, soms doet de knop niks. Vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Hoe staat de Shelly ingesteld?
On off.. elke druk is een switch van on naar off en van off naar on.
Of switch. Of momentarly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNrvLV0gFk_WGkBSrb4ERH9S1dQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6YO9BgAuGLPTUTTSGM16EJd.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn instellingen. Met een auto off op 1 sec.
Wat elke druk dus een on maakt.

Ik heb geen enkele Shelly een vast op gegeven
De router zoekt het hier zelf uit via dhcp

Dan in HA. Ik heb een camera stream van mijn poort.
En als ik daar lang op druk roept HA het open relais aan..

[ Voor 8% gewijzigd door jack zomer op 23-12-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:27:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Dat is echter allemaal het geval, net zoals alle andere Shellys. Alle andere Shellys hebben dit probleem niet; drukken op de 'knop' in HA is meteen schakelen. Bij deze Plus 1 echter niet, soms doet de knop niks. Vreemd.
Op afstand is het moeilijk te beoordelen.
Is het wifi signaal wel toereikend.
Probeer eens met eco off mode.
Werkt de Shelly wel juist met de eigen app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
jack zomer schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:44:

Dat wordt nog wat als je de router een reboot geeft dan is HomeAssistant het ip adres kwijt.
Dan zal het niet meer werken in HomeAssistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iu8Z5wdBXCBbwMYKuixUdxiEB4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5R9v0RHb9AwKWrTlRUHHrjSK.jpg?f=fotoalbum_large
Hier voer ik het ip adres in van de Shelly (s)

Ik had gelijk door als ik geen vast ip geef aan de Shelly (s) dat HomeAssistant de Shelly kwijt raakt.
Vast ip toegewezen aan de Shelly (s) geen kwijt geraakte Shelly (s) meer in HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
peterbier schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:41:
[...]

Dat wordt nog wat als je de router een reboot geeft dan is HomeAssistant het ip adres kwijt.
Dan zal het niet meer werken in HomeAssistant.
[
Ummm nee. Ik reset elke week geen problemen..
Speciaal net gereset. Modem router en wifi
Ha en Shelly is weer online.

Ik merk het wel bij een vriend. Die heeft 2 Shelly's waar de ene de andere moet aansturen .. die verliezen elkaar wel af en toe en moeten op een vast ip gezet worden .. maar persoonlijk heb ik alleen HA vast en de Shelly's niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D633Krq1u_B4RvER_KJCf4CJF8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GtzsXXVOexbYw1A6qdgVDUL.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien omdat IoT in een vlan staan.
Misschien omdat mijn Ubiquiti slimmer is dan mij..
Maar op is niet fixed. Ook nooit ingesteld.
peterbier schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:41:
[...]

Ik had gelijk door als ik geen vast ip geef aan de Shelly (s) dat HomeAssistant de Shelly kwijt raakt.
Vast ip toegewezen aan de Shelly (s) geen kwijt geraakte Shelly (s) meer in HomeAssistant.
Dat vind ik een gedurfde uitspraak.
En dat alleen omdat het bij jou niet werkt?
Op basis van mijn ervaring heb je geen gelijk.
Maar ik zou dat altijd zo zeggen, dat mijn ervaring is dat het geen probleem is bij mijn systeem... Ondanks dat ik niks fixed heb gemaakt.
Hoe jij of een andere iets hebben ingesteld, dat kan ik natuurlijk niet weten.

Hoe dan ook. Geen probleem.
Niks down na een reset .

Net even alles bekeken. Niks van Shelly heeft een fixed ip bij mij.
Uptime 99%. Ik weet wel dat ik ze via Ubiquiti hebt gelocked op specifieke aps. Maar het ip adres is niet locked

[ Voor 28% gewijzigd door jack zomer op 23-12-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
@jack zomer

Heb je ook gecontroleerd dat werkelijk het ip van de Shelly anders is geworden.
Deze heb ik even op dhcp gezet via controller.
En ja hoor geen verbinding meer met HomeAssistant zoals ik verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odhvhykDXPLawDsCYjaDja_ZRkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nHQcDgJnh1Toha9D5T03jaL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFIkAZaH0PEXQlRxGdsnJ-1vR_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23UoVqX1HwjuW8sOX82yBg6w.jpg?f=fotoalbum_large
Setting in controller
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ia5xa5EWBAq9DApbhzONYFEm54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdkIIFgWq1EC3HA6Vwy4ElAj.jpg?f=fotoalbum_large

Via de Shelly app kun je controleren of het ip adres is gewijzigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ba7z9FGBbGR5aas0M23lECoXAmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G43OFXCM57HntI1n5YbLErbB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik bedoel het niet verkeerd maar als dit ip van een Shelly veranderd heeft mijn HomeAssistant geen connectie meer.
Zet ik het ip vast terug is de verbinding er weer.
HomeAssistant draait hier op een Raspberry Pi met vast ip adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
peterbier schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:34:
@jack zomer

Heb je ook gecontroleerd dat werkelijk het ip van de Shelly anders is geworden.
Deze heb ik even op dhcp gezet via controller.
En ja hoor geen verbinding meer met HomeAssistant zoals ik verwacht.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Setting in controller
[Afbeelding]

Via de Shelly app kun je controleren of het ip adres is gewijzigd.
[Afbeelding]

Ik bedoel het niet verkeerd maar als dit ip van een Shelly veranderd heeft mijn HomeAssistant geen connectie meer.
Zet ik het ip vast terug is de verbinding er weer.
HomeAssistant draait hier op een Raspberry Pi met vast ip adres.
Als ik me niet vergis zit er een verschil in de generaties shelly. Mijn nieuwe lopen via mqtt en dan maakt het HA geen fluit uit waar het signaal vandaan komt, terwijl ik 'vroeger' alles via de integration deed. Op één of andere manier kreeg ik de Gen3 en mini daar niet lekker werkend in.

Ik gok dat jij via de integration hebt lopen, en @jack zomer Via mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ik heb het even gecontroleerd.
Ip blijft het zelfde voor tijdens en na een reset bij mij.

Geen fixed ip in Ubiquiti
Geen vast ip door regels
Het enigste wat ik stuur is dat ze in vlan IoT blijven spelen.
(Maar dat is omdat ze alleen maar kunnen inloggen op IoT esp.)
stevenP schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:47:
[...]

Als ik me niet vergis zit er een verschil in de generaties shelly. Mijn nieuwe lopen via mqtt en dan maakt het HA geen fluit uit waar het signaal vandaan komt, terwijl ik 'vroeger' alles via de integration deed. Op één of andere manier kreeg ik de Gen3 en mini daar niet lekker werkend in.

Ik heb 3 thermometers van Shelly via mqqt. Maar de relais zelf niet.
Tenzijn Shelly de instellingen heeft gekopieerd naar alles...
Ik koppel via de Shelly app.. en vis HA komt hij vanzelf in mijn lijst Shelly gevonden..

[ Voor 56% gewijzigd door jack zomer op 23-12-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
stevenP schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:47:
[...]

Dat klopt helemaal.
Ik ben nog nieuw met Shelly producten.
Niet zo,n probleem om het ip vast te zetten kan ik simpel in de controller.
En alles draait van Shelly op vlan IoT.
Ik ga mij eens verdiepen in mqtt bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
jack zomer schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:44:
Hoe staat de Shelly ingesteld?
On off.. elke druk is een switch van on naar off en van off naar on.
Of switch. Of momentarly
[Afbeelding]

Mijn instellingen. Met een auto off op 1 sec.
Wat elke druk dus een on maakt.

Ik heb hem nu hetzelfde ingesteld. Hij stond op 'detached'. Moet eerlijk zeggen dat ik het niet super duidelijk vind wat het verschil is tussen al die opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:05:
[...]

Ik heb hem nu hetzelfde ingesteld. Hij stond op 'detached'. Moet eerlijk zeggen dat ik het niet super duidelijk vind wat het verschil is tussen al die opties.
Detached switch betekend dat de schakelaar of drukknop de relai niet meer kan bedienen.

Deze funcie kan bijvoorbeeld handig zijn als je een Shelly tussenstekker gebruikt voor bijvoorbeeld een koelkast.
Het knopje op de tussenstekker reageert dan niet. (Voorbeeld tussenstekker is dan alleen voor energiemeting van de koelkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Weet iemand of een Shelly Addon met een dergelijke sensor te combineren is?
https://aliexpress.com/item/1005007233513998.html

Ik heb zelf het idee dat een 0-10v variant van de sensor compatible is, maar ik weet t niet zeker.

Graag volgende keer zelf link opruimen

[ Voor 57% gewijzigd door Septillion op 27-12-2024 15:35 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Stefke schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:19:
Weet iemand of een Shelly Addon met een dergelijke sensor te combineren is?
https://aliexpress.com/item/1005007233513998.html

Ik heb zelf het idee dat een 0-10v variant van de sensor compatible is, maar ik weet t niet zeker.
Ik lees hetzelfde op de knowledge base.
quote: knowledge base
supported sensors:
[...]
Other analog sensors with 0 to 10 V output voltage
geen ervaring mee alleen..

[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 27-12-2024 15:35 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Kan ik van een Plug Plus S de schakelfunctie uitzetten, als ik er puur en alleen mee wil meten? Kan zo gauw niet vinden hoe dat moet, tenzij het de 'detach switch' optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
zunrob schreef op zondag 29 december 2024 @ 01:55:
Kan ik van een Plug Plus S de schakelfunctie uitzetten, als ik er puur en alleen mee wil meten? Kan zo gauw niet vinden hoe dat moet, tenzij het de 'detach switch' optie is?
Ben niet bekend met de plugs, maar de detached is de optie die je bij normale Shelly's gebruikt om de schakelaar te negeren. Dus zou best kunnen dat dat bij de plugs hetzelfde werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:38
Volgens de Shelly app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-uqx1OdgAU3BO8bP7IOr68sDJE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/U04JHltckr5l1rALs2rDB5UO.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Ik heb meerdere plug s voor enkel meting. Je kan wat dingen doen om te voorkomen dat ze uit gaan, maar echt uit - nee niet dat ik weet.
1) knop naar detached, kan je het niet per ongeluk indrukken
2) power on default naar On (bij herstart door stroomstoring oid altijd aan gaan)
3) wat nog kan is automatisch aanschakelen op 1s timer. Dus auto on met vinkje "when off, turn back on", 1s delay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
stevenP schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:21:
[...]

Ik heb meerdere plug s voor enkel meting. Je kan wat dingen doen om te voorkomen dat ze uit gaan, maar echt uit - nee niet dat ik weet.
1) knop naar detached, kan je het niet per ongeluk indrukken
2) power on default naar On (bij herstart door stroomstoring oid altijd aan gaan)
3) wat nog kan is automatisch aanschakelen op 1s timer. Dus auto on met vinkje "when off, turn back on", 1s delay.
Dankjewel! Eerste 2 acties heb ik uitgevoerd. Die derde doe ik even niet, denk dat ik het liever zelf weer inschakel. Ik heb overigens in HA de entiteit 'switch' uitgezet. Zo kan ik hem daar ook nergens per ongeluk toevoegen en/of schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb zojuist de Plus 1 PM met Add-on (met temperatuursensor) in gebruik genomen. Hij is ingesteld als thermostaat, en schakelt een elektrische vloerverwarming van ongeveer 1900 Watt. Dit lijkt goed te werken. Wel valt me op dat de temperatuur van de Shelly zelf rond de 47 graden Celsius zit, in eco mode. In vergelijking met andere Shellys vind ik dit behoorlijk hoog. Ik moet ook zeggen dat die andere kleinere wattages schakelen/meten. Is 47 graden OK?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
zunrob schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:14:
Ik heb zojuist de Plus 1 PM met Add-on (met temperatuursensor) in gebruik genomen. Hij is ingesteld als thermostaat, en schakelt een elektrische vloerverwarming van ongeveer 1900 Watt. Dit lijkt goed te werken. Wel valt me op dat de temperatuur van de Shelly zelf rond de 47 graden Celsius zit, in eco mode. In vergelijking met andere Shellys vind ik dit behoorlijk hoog. Ik moet ook zeggen dat die andere kleinere wattages schakelen/meten. Is 47 graden OK?
Electronica werkt prima bij een graad of 50. Pas bij een graad of 70/80 zou ik me zorgen maken.

En ongetwijfeld ergens in de datasheets van Shelly zal de maximale temperatuur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
rens-br schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:29:
[...]

Electronica werkt prima bij een graad of 50. Pas bij een graad of 70/80 zou ik me zorgen maken.

En ongetwijfeld ergens in de datasheets van Shelly zal de maximale temperatuur staan.
Ik plaats hem morgen in een kabeldoos. Zal er wat gaatjes in boren voor de ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:49:
[...]

Ik plaats hem morgen in een kabeldoos. Zal er wat gaatjes in boren voor de ventilatie.
Waar maak je je eigenlijk druk om.?
Het lijkt dat je het product niet vertrouwt.
Ik heb zelf een Shelly plus 2pm ingegoten met giethars omdat deze in een lantaarnpaal komt.
Deze draait meer als een week op 47 graden. (Binnen)
Je zou als je het niet vertrouwt in HA een opdracht kunnen instellen bijvoorbeeld 55 graden van de Shelly relai van de verwarming uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 10:35
Waarschijnlijk een hele simpele vraag, maar ik zie door de bomen het bos niet meer met alle draadloze schakelaars, verschillende opties, eisen etc. Misschien dat jullie kunnen helpen...

De huidige situatie:

- 1 (normale/domme) schakelaar + lamp (zwart, bruin, blauw aanwezig)
- 1 andere (normale/domme) schakelaar (zonder lamp, enkel een schakelaar, bruin, blauw aanwezig)

Ik wil graag met beide schakelaars dezelfde lamp aan/uit kunnen schakelen, dus eigenlijk een hotelschakeling, maar dan draadloos. Kan ik hiervoor simpelweg 2 "Shelly 1 Mini Gen3" kopen? Of heb ik hier iets anders voor nodig? Ik heb momenteel geen smart hub, en heb er ook geen behoefte aan, ik wil simpelweg 1 lamp met 2 knoppen kunnen schakelen (draadloos).

Iemand die me kan vertellen of dit kan? Of wat ik hiervoor nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:59:
[...]

Waar maak je je eigenlijk druk om.?
Het lijkt dat je het product niet vertrouwt.
Ik heb zelf een Shelly plus 2pm ingegoten met giethars omdat deze in een lantaarnpaal komt.
Deze draait meer als een week op 47 graden. (Binnen)
Je zou als je het niet vertrouwt in HA een opdracht kunnen instellen bijvoorbeeld 55 graden van de Shelly relai van de verwarming uit.
Tot nu had ik niks zwaars aan Shellys hangen, dus deze hoge temperatuur verbaasde me wat. Bedankt voor de terugkoppeling dat dit prima is.

Zojuist de reed sensoren binnen gekregen voor de garagedeur. Ik kan echter niet vinden hoe ik deze aansluit op de Add-on. Weten jullie dat toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Xqlusive schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:44:
Waarschijnlijk een hele simpele vraag, maar ik zie door de bomen het bos niet meer met alle draadloze schakelaars, verschillende opties, eisen etc. Misschien dat jullie kunnen helpen...

De huidige situatie:

- 1 (normale/domme) schakelaar + lamp (zwart, bruin, blauw aanwezig)
- 1 andere (normale/domme) schakelaar (zonder lamp, enkel een schakelaar, bruin, blauw aanwezig)

Ik wil graag met beide schakelaars dezelfde lamp aan/uit kunnen schakelen, dus eigenlijk een hotelschakeling, maar dan draadloos. Kan ik hiervoor simpelweg 2 "Shelly 1 Mini Gen3" kopen? Of heb ik hier iets anders voor nodig? Ik heb momenteel geen smart hub, en heb er ook geen behoefte aan, ik wil simpelweg 1 lamp met 2 knoppen kunnen schakelen (draadloos).

Iemand die me kan vertellen of dit kan? Of wat ik hiervoor nodig heb?
Er zijn goedkopere oplossingen.
Als je maar een Shelly hebt met een Schakelingang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9jlWpCTmCd93nj8-SfGBcuZiUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WulTrnK1dbjULnz7ZfKqJPua.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft je schakeling dat kan met een scene.
Net even getest op de tuinpaal waarop 2 normale schakelaars zitten en een tussenstekker als doel. (Lamp)
Werkt perfect geen dood punt ofzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIN7O9hTZvQEU42flJn1cEXL2dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSTccK0uHG1zt3NdLKniT1Tq.jpg?f=fotoalbum_large

Ps ik gebruik hier een Shelly Plus 2PM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:07:
[...]

Tot nu had ik niks zwaars aan Shellys hangen, dus deze hoge temperatuur verbaasde me wat. Bedankt voor de terugkoppeling dat dit prima is.

Zojuist de reed sensoren binnen gekregen voor de garagedeur. Ik kan echter niet vinden hoe ik deze aansluit op de Add-on. Weten jullie dat toevallig?
1e zoekopdracht Google zie link.

https://www.home2link.nl/...deur-bedienen-met-shelly/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:00
zunrob schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:42:
[...]

Hoezo gebruik je niet een relais dat je schakelt met een Shelly? Dat lijkt mij een technisch duurzamer en veiligere oplossing :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:40

A13X

Dude

Wat is jullie voorkeurs oplossing voor knipperende gedimde lampen met een dimmer 2?

Heb er nu 1 aan 4 spotjes van 3,8W per stuk hangen, maar onder de 25% knipperen ze elke X seconden een keer. Anti flicker debounce verandert wel de tijd ertussen maar lost niks op.

Ik lees verschillen oplossingen, de shelly bypass of een extra 10W weerstand. Nog meer/zuinigere oplossingen?

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ephymerous schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:02:
[...]

Hoezo gebruik je niet een relais dat je schakelt met een Shelly? Dat lijkt mij een technisch duurzamer en veiligere oplossing :)
Ja, denk dat ik dat ga doen. Heeft iemand een tip voor welke relais (voor in een opbouwdoos)? En hoe schakel ik hem dan? Denk dat dat niet meer kan met de 1 Plus PM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:00
zunrob schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:43:
[...]

Ja, denk dat ik dat ga doen. Heeft iemand een tip voor welke relais (voor in een opbouwdoos)? En hoe schakel ik hem dan? Denk dat dat niet meer kan met de 1 Plus PM?
Je kan ‘m met iedere actor schakelen hoor. Zolang de actor maar spanning op het relais zet :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
ephymerous schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:20:
[...]

Je kan ‘m met iedere actor schakelen hoor. Zolang de actor maar spanning op het relais zet :)
Dan ga ik even zoeken, want zojuist liep de temperatuur binnen enkele minuten n op naar bijna 70 graden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:43:
[...]

1e zoekopdracht Google link.
https://www.elektramat.nl...2a-230v-13-31-8-230-4300/
12 Ampère relai
Jou verwarming is 1900 watt delen door 230 volt = nog geen 9 Ampère.
Of ff snuffelen naar een 16 Ampère variant.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 01-01-2025 21:34 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:44:
[...]

1e zoekopdracht Google link.
https://www.elektramat.nl...uFDSCD8mcgqgaAuzkEALw_wcB
12 Ampère relai
Jou verwarming is 1900 watt delen door 230 volt = nog geen 9 Ampère.
Of ff snuffelen naar een 16 Ampère variant.
Die had ik ook gevonden, bedankt. Stomme vraag allicht, maar hoe schakel ik deze? Met een Shelly Plus 1, net zoals de garagedeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:32
@zunrob Heb je een foto van hoe de Shelly nu aangesloten is?

Dan kan ik wel een tekeningetje maken als je dat wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
Hier in iedergeval het schema van Finder
Misschien dat je daar al genoeg aan hebt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhikU6jwZmREPdh1WC4qN9oIjXY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QRl0X5Ww3VYAGTLR76AoWNgg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Sambaltegelkaas schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:42:
@zunrob Heb je een foto van hoe de Shelly nu aangesloten is?

Dan kan ik wel een tekeningetje maken als je dat wil
Weet niet of een foto overzichtelijk is, daarom even zo:

Van de voedingskabel gaan N en L naar de Shelly. Vanuit de Shelly gaat O naar de vloerverwarming. Zoals hier, maar zonder de schakelaar.

Met jouw schema kom ik er nog niet helemaal uit, sorry.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm1F6GaULnBLV1hyYJETVsa5pC8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xrI7eopfsyzJYuF681SvbUs7.png?f=user_large

Graag wat meer zelf proberen te vinden of voor te stellen. Wordt wel erg vraag-dumpen

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 31-12-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:04:
[...]

Weet niet of een foto overzichtelijk is, daarom even zo:

Van de voedingskabel gaan N en L naar de Shelly. Vanuit de Shelly gaat O naar de vloerverwarming. Zoals hier, maar zonder de schakelaar.

Met jouw schema kom ik er nog niet helemaal uit, sorry.
[Afbeelding]

[mbr]Graag wat meer zelf proberen te vinden of voor te stellen. Wordt wel erg vraag-dumpen[/]
Edit: na nog eens kijken naar het schema, denk ik dat ik het mss snap. In de tekening hierboven van Finder zie je een schakelaar zitten. Is dat dus de plek waar Shelly komt te zitten?
En dan op 13 L van de voedingskabel, en op 14 de L van de vloerverwarming?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 31-12-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
Klopt,

Fase op 13 en L van de Shelly
Nul op A2 en N van de Shelly
O van de Shelly op A1
En dan de verwarming op 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
Je kan eventueel doorlassen op de contacten van de Shelly, maar het is niet echt aan te raden om daar veel vermogen over te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Sambaltegelkaas schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:34:
Je kan eventueel doorlassen op de contacten van de Shelly, maar het is niet echt aan te raden om daar veel vermogen over te laten lopen.
Dankjewel! Ik zal hem bestellen. Ik gebruik de Wago's om door te lussen. Hopelijk wordt de Shelly dan een stuk minder warm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 07:46
Eén van mijn mijn 16A Shellies begint een gekkigheid te vertonen. Hij rapporteert met enige regelmaat heel kort (één meting) meetwaarden van tot wel 3MW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua-JyaQNw28LRMAA1bVtXjE7fYU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZwmOzlxL1gVTmQwmkNYlkniK.png?f=fotoalbum_medium

Home Assistant telt keurig dat enorme vermogen voor de duur van één meting (vijf seconden) en dan staat er weer zomaar 2 tot 4 kWh in mijn energy dashboard. Als ik dat zie moet ik dat dan weer in het beroerde Statistics scherm op nul zetten. Niet fijn.

Ik heb de plug al (remote) gereboot, dit loste het niet op. Ik ga hem straks uitpluggen en weer terug in pluggen (hij zit weggewerkt achter een plint, dus niet zomaar toegankelijk), kijken of dat helpt. Ik reken er eigenlijk niet op. Er is geen nieuwe firmware voor deze plug beschikbaar (wel beta maar daar ben ik niet zo voor). Als in/uitpluggen niet helpt heb ik nog de optie hard reset, maar ik ben altijd zo huiverig dat ik dan in HA niet meer goedkrijg.

Rest daarna alleen nog de optie om een nieuwe plug te kopen, maar daarvoor geldt weert hetzelfde, zie het in HA maar weer zo te krijgen dat er geen nieuwe entiteit verschijnt, meetwaarden zijn niet meer continue, automations werken niet meer...

Anyway. Heeft iemand dit probleem met een Shelly plug wel eens eerder gezien? Zo ja, was het oplosbaar, of is deze plug gewoon aan zijn einde? Hij is nog niet bijster oud, ik schat zo'n 2 jaar. Er gaat vaak langdurig 2200 watt doorheen, maar nooit meer dan dat, en hij hoeft die 2200 watt slechts zelden te schakelen. De plugin Prius en de Twizy laden via deze plug op.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
@zunrob

Ik ben nog aan het snuffelen geweest op het internet.
Tot mijn verbazing kom ik topic,s tegen bij een wat hogere vermogen dat de Shelly weg smelt door een slechte print verbinding.
De nieuwe generatie Shelly is dat beter volgens deze site.
https://www.home2link.nl/nl/shelly-1pm-gen3.html
Je kunt hier ook zien dat er andere schroef klemmen gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:38:
@zunrob

Ik ben nog aan het snuffelen geweest op het internet.
Tot mijn verbazing kom ik topic,s tegen bij een wat hogere vermogen dat de Shelly weg smelt door een slechte print verbinding.
De nieuwe generatie Shelly is dat beter volgens deze site.
https://www.home2link.nl/nl/shelly-1pm-gen3.html
Je kunt hier ook zien dat er andere schroef klemmen gebruikt zijn.
Klopt, die topics ben ik ook tegen gekomen. Vandaar liever een ander relais. Deze versie heb ik niet, zal wel de V2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@peterbier en @zunrob die lijken primair te ontstaan door mechanische stres op de terminals. Dus als je daar voorzichtig mee bent is er niets aan de hand. Of nog beter, her solderen met wat loodhoudende tin. En als je niet voorzichtig bent is ook de load van een relais al genoeg voor problemen.

Ik verwacht niet dat het Finder relaistje echt veel beter of slechter is. Want door het formaat is hij is ieder geval niet robuuster.

En als je niet geïnteresseerd bent in vermogen, neem dan geen PM versie. Dat scheelt je ook wat aan warmteontwikkeling in de shunt (/meet)weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Septillion schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:33:
@peterbier en @zunrob die lijken primair te ontstaan door mechanische stres op de terminals. Dus als je daar voorzichtig mee bent is er niets aan de hand. Of nog beter, her solderen met wat loodhoudende tin. En als je niet voorzichtig bent is ook de load van een relais al genoeg voor problemen.

Ik verwacht niet dat het Finder relaistje echt veel beter of slechter is. Want door het formaat is hij is ieder geval niet robuuster.

En als je niet geïnteresseerd bent in vermogen, neem dan geen PM versie. Dat scheelt je ook wat aan warmteontwikkeling in de shunt (/meet)weerstand.
Ik ben bekend in de elektrotechniek en gebruik vaak van die blokjes op printplaten.
Het lijkt mij niet handig om daar 16 Ampère door te jagen voor een lange tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXEuzlWfZVXbIG3FF-BouOR5g-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAJhNwsNamqLAK2sHastSH1p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
@zunrob Als je de ruimte hebt zou ik zelf kiezen voor iets op een din rail. Van ABB, Hager, etc. Die hebben gewoon een groter assortiment wat ook gemaakt is voor veel vermogen.
Je hebt eerder aangegeven dat de Shelly in een opbouw doos moest, is anders zo iets erbij niet een oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxhuH2658jCiEScwyG3TvSmn-Ds=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MVWYTjcnpo9Su0lYjNk94VNl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@peterbier Als ik even naar vergelijkbare zoek (bijvoorbeeld de CTB5202) hebben ze netjes een 16A rating. Maar de achilleshiel is wel de soldering ervan en mechanische stress erop, zeker in loodvrij.

Maar ook de terminals op zo'n Finder blokje zullen verelijkbaar zijn. En deze is heeft zelfs maar een 12A rating en als je die er dus bij propt zal je dus ook een extra Watt aan warmte hebben daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Septillion schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:39:
@peterbier Als ik even naar vergelijkbare zoek (bijvoorbeeld de CTB5202) hebben ze netjes een 16A rating. Maar de achilleshiel is wel de soldering ervan en mechanische stress erop, zeker in loodvrij.

Maar ook de terminals op zo'n Finder blokje zullen verelijkbaar zijn. En deze is heeft zelfs maar een 12A rating en als je die er dus bij propt zal je dus ook een extra Watt aan warmte hebben daarvan.
Dat zal wel.
Wat betreft de aansluiting op de Finder.
Ik zie toch verschil.
En dat ziet er echt beter uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfemyrG9Q8hzsTILdo60vGlKdgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofehhQMZ8valCHSxexHmGLki.jpg?f=fotoalbum_large
Maar als ik Shelly vergelijk met bijvoorbeeld de bouw van knx actoren ziet het er echt wel anders uit.
Maar ik zal er sowieso geen 16 Ampère door zo,n Shelly willen ook al is de soldeer verbinding goed.
Het "pinnetje" wat door de print gaat is veel te dun.
Ik ben nieuw met Shelly maar ik heb wel mijn vraagtekens wat betreft vermogen.
Het aanhaalmoment van de schroeven Nm klopt ook al niet in de specificaties.

Ik ben eigenlijk met Shelly begonnen omdat ik mooi de temperatuur van de cv ketels uit kan lezen met addon module.
Omdat het product goed bevalt heb ik nu 12 van die tussenstekkers.
Paar dinrail modules Pro 4PM daar durf ik wel vermogen door te doen.

De tussenstekkers lijken erg op die van HomeWizard wat ik ook gebruik.
Wel deze Shelly met deze schroeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK6l0kH5FowbBItlmv86o6oq6BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqpdOD1OQeGOcjPdTUHzLqev.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door peterbier op 01-01-2025 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Oeps foto van het internet geplukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn_5_au_h-IRMHAE7MOyqpIaFdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iz2ypItQZqSQpsQRzpJ71kU4.jpg?f=fotoalbum_large

Het is trouwens niet voor niets dat ze in generatie 3 een andere aansluit blok gebruiken.

Maar dan nog zal ik ten zeerste afraden om hier een ev mee op te laden of een elektrische kachel op te gebruiken. (Ik kom erop terug wat ik eerder zij in de topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Septillion schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:33:

De PM had ik al, en kan nu denk ik niet meer terug. Ik gebruik 1.5 mm2 draad met draadeind hulzen erop. Dat lijkt me prima. 2.5 mm2 past idd niet in mijn versie.
Mijn hoop is dat met het extra relais de Shelly zelf minder warm wordt. Ik vind 60 graden toch niet zo een fijn idee namelijk.

Wat ik overigens niet zo goed begrijp: het is de load kabel die heel warm wordt. Precies die kabel waar de Shellys die in de fik gevlogen zijn ook gesmolten zijn. Die andere kabels voelen niet warm. Ik begrijp eigenlijk niet hoe dit kan? Of komt dat juist door de meer weerstand?

De Finder is onderweg trouwens, maar ik zal ook nog even zoeken naar andere varianten zoals hierboven aangegeven.

[ Voor 16% gewijzigd door zunrob op 01-01-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:09:
[...]

De PM had ik al, en kan nu denk ik niet meer terug. Ik gebruik 1.5 mm2 draad met draadeind hulzen erop. Dat lijkt me prima. 2.5 mm2 past idd niet in mijn versie.
Mijn hoop is dat met het extra relais de Shelly zelf minder warm wordt. Ik vind 60 graden toch niet zo een fijn idee namelijk.

Wat ik overigens niet zo goed begrijp: het is de load kabel die heel warm wordt. Precies die kabel waar de Shellys die in de fik gevlogen zijn ook gesmolten zijn. Die andere kabels voelen niet warm. Ik begrijp eigenlijk niet hoe dit kan? Of komt dat juist door de meer weerstand?

De Finder is onderweg trouwens, maar ik zal ook nog even zoeken naar andere varianten zoals hierboven aangegeven.
Als de 'kabel' (draad aansluiting O op Shelly) naar de verwarming warm wordt zou ik het niet meer aan zetten.
De weerstand is dan hoog dat kan dus die connectie van de aansluiting in de Shelly zijn. (Koper geleid ook goed warmte)
Voor nu uit laten en straks via je Finder relai aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
peterbier schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:22:
[...]

Als de 'kabel' (fase draad) naar de verwarming warm wordt zou ik het niet meer aan zetten.
De weerstand is dan hoog dat kan dus die connectie van de aansluiting in de Shelly zijn. (Koper geleid ook goed warmte)
Voor nu uit laten en straks via je Finder relai aansluiten.
Heb hem voor nu even uitgezet.

Het vreemde is dat de ene keer als ie verwarmt wordt de Shelly niet warmer dan 49 graden. Een volgende keer fietst ie vrolijk door naar meer dan 60 graden. Ik begrijp niet waarom de weerstand de ene keer hoger zou zijn dan de andere keer.

Overigens ook nog even goed aan alle kabels gevoeld. Maar het is inderdaad alleen de uitgaande fase draad van de Shelly die warm wordt. De overigens kabels niet. Heb deze kabel al eens vervangen, daar ligt het dus niet aan. Wat zou de technische oorzaak kunnen zijn? Kabel, ferrules en aansluiting op de Shelly zijn gelijk aan de andere. Dus het moet bijna iets interns zijn. De weerstand die het vermogen meet?

Edit: heb Shelly maar eens gemaild.

[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 02-01-2025 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
zunrob schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:57:
[...]

Heb hem voor nu even uitgezet.

Het vreemde is dat de ene keer als ie verwarmt wordt de Shelly niet warmer dan 49 graden. Een volgende keer fietst ie vrolijk door naar meer dan 60 graden. Ik begrijp niet waarom de weerstand de ene keer hoger zou zijn dan de andere keer.

Overigens ook nog even goed aan alle kabels gevoeld. Maar het is inderdaad alleen de uitgaande fase draad van de Shelly die warm wordt. De overigens kabels niet. Heb deze kabel al eens vervangen, daar ligt het dus niet aan. Lijkt echt uit de warmte te komen.
Dat het de ene keer warmer wordt dan de andere keer dat duidt erop dat er een slecht contact is.

De Shelly hoeft straks haast geen vermogen te schakelen door die Finder relai.
Ik denk dat het met die Finder gefixt is.
Daar zitten wel degelijke schroefklemen op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Nu online
De juiste spelling is relais. Zowel voor enkel- als meervoud.

Mijn GPS-collectie

Pagina: 1 ... 77 ... 84 Laatste