Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas_dg
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 08:53
Weet iemand waar die support pagina is waar allerhande handige elektrische schema’s op stonden. Dat was iets van Shelly uit dacht ik maar die is al een tijdje offline/ontoegankelijk. https://www.smarthome-for.../201-connection-diagrams/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@jonas_dg Ik denk dat je de Shelly Knowledge Base bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draaideur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 12:38
ik heb de Shelly EM2 al een tijdje draaien maar die geeft te hoge waardes in HA, zowel heen en terug leveren.
Iemand ervaring met hoe ik dit in HA kan aanpassen of via de shelly website?

Beetje eigen inzet wordt wel verwacht. Schopje naar Shelly topic

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 27-11-2024 16:58 ]

Jan A te U

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat heb je er op aangesloten?
Hoe heb je het aangesloten?
Welke waarde meet je?
Waarom is dit een te hoge waarde?

Al met al, iets meer info graag :)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 20:25
A13X schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:37:
[...]

Als de motor nog verder wilt hoor je dat wel, ik heb er in het vorige huis 2 en in dit huis 1 luifel met een shelly aangestuurd. In zo'n motor zitten vaak eindcontacten die zorgen dat hij op het juiste moment stopt. Zo niet regelt shelly zichzelf in en leert wanneer hij moet stoppen. Er staat dan nog wel stroom op de switch van de shelly maar vanwege de stand weet die dat die er niks mee hoeft te doen.
Volgens mij stel je de eind of begin stand in in de motor van je rolluik/zonnewering. Als je dat niet doet draait je motor gewoon door en maakt het je zonwering kapot. Of er wel of geen shelly tussen zit maakt niets uit. Men kan in de shelly de max power en werktijd instellen maar daar vertrouw ik niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:33

A13X

Dude

piotr123 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:00:
[...]

Volgens mij stel je de eind of begin stand in in de motor van je rolluik/zonnewering. Als je dat niet doet draait je motor gewoon door en maakt het je zonwering kapot. Of er wel of geen shelly tussen zit maakt niets uit. Men kan in de shelly de max power en werktijd instellen maar daar vertrouw ik niet op.
Dat staat er toch?

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
piotr123 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:00:
[...]

Daarom vroeg ik ook of de motor van zelf stopt, normaal is dit wel altijd het geval echter kan ik niet elke situatie beoordelen op afstand. Als dat namelijk niet het geval zou zijn, zou ik het niet met een Shelly doen iig. Stel er zou met de Shelly iets mis gaan draai je de zonwering kapot.

@draaideur Heb je de Stroomtransformatoren wel goed om aangesloten? Niet dat je levering en teruglevering verkeerdom gemeten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Racer89 op 27-11-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
Nou niet helemaal een shelly leert niets, en past zich niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
Racer89 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:28:
[...]

Daarom vroeg ik ook of de motor van zelf stopt, normaal is dit wel altijd het geval echter kan ik niet elke situatie beoordelen op afstand. Als dat namelijk niet het geval zou zijn, zou ik het niet met een Shelly doen iig. Stel er zou met de Shelly iets mis gaan draai je de zonwering kapot.

Een shelly verandert niets aan het gedrag van de motor. Maar je kan wel zelf dingen instellen.

@draaideur Heb je de Stroomtransformatoren wel goed om aangesloten? Niet dat je levering en teruglevering verkeerdom gemeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piotr123
Racer89 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:28:
[...]

Je kan met een shelly bepaalde dingen instellen doe je niks da veranderd er niets. Alleen ik heb hele lange rolluiken en dan stopte deze halverwege. Dus moest ik de werktijd verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:33

A13X

Dude

piotr123 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:44:
[...]

Nou niet helemaal een shelly leert niets, en past zich niet aan.
Onder settings, position control kun je de shelly calibreren en dan zoekt hij zelf zijn eindstanden.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
A13X schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:02:
[...]

Onder settings, position control kun je de shelly calibreren en dan zoekt hij zelf zijn eindstanden.
Ja hij zoekt de eindstanden van de motor op, als je dat instelt heb je postion controlen kan je allerlei tussen standen programeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draaideur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 12:38
bartvl schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:05:
Wat heb je er op aangesloten?
Hoe heb je het aangesloten?
Welke waarde meet je?
Waarom is dit een te hoge waarde?

Al met al, iets meer info graag :)
Ik heb er aan 1 spoel de aansluiting naar de meter zitten (1 phase) op de andere spoel zitten 2 draden naar de warmte pomp

nu krijg ik soms minder opwek van de zonnepanelen dan ik volgens de shelly teruglever.
Op de warmtepomp app zie ik ook minder verbruik dan ik volgens de Shelly verbruik.
als ik de shelly rechtreeks uitlees zie ik dezelfde waardes als ik in HA binnen krijg.
dus procentueel lijkt wel te kloppen maar de waardes zijn van de shelly te hoog.

Jan A te U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:16
Ik heb een Shelly Wall Display gekocht en ik kon "gratis" een Shelly H&T bestellen bij Shelly (alleen verzendkosten betalen).

Nu ben ik op zoek naar de handleiding om de Shelly H&T te koppelen met de Wall Display maar ik kan nergens een juiste link vinden. Wie o wie kan mij helpen?

Update: Is al gelukt...

[ Voor 4% gewijzigd door RogerSch op 29-11-2024 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:05
draaideur schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:16:
[...]

Ik heb er aan 1 spoel de aansluiting naar de meter zitten (1 phase) op de andere spoel zitten 2 draden naar de warmte pomp

nu krijg ik soms minder opwek van de zonnepanelen dan ik volgens de shelly teruglever.
Op de warmtepomp app zie ik ook minder verbruik dan ik volgens de Shelly verbruik.
als ik de shelly rechtreeks uitlees zie ik dezelfde waardes als ik in HA binnen krijg.
dus procentueel lijkt wel te kloppen maar de waardes zijn van de shelly te hoog.
2 draden door dezelfde spoel? dat is in ieder geval niet de bedoeling.
Heb je dat bij de aansluiting bij de hoofdschakelaar ook zo gedaan?
Heb je er ook op gelet hoe de stroomtrafo geplaatst moet worden, vaak staan er pijlen op voor de richting van stroom verbruik.

[ Voor 30% gewijzigd door Clumsy Smurf op 29-11-2024 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@draaideur Zoals @Clumsy Smurf aangeeft hoort alleen de fase draad door de spoel. Anders meet hij inderdaad bijna niks. De spoel is meestal richting gevoelig en dit geldt ook voor de draden die je op de shelly aansluit vanuit de spoel. De moeten ook goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 16:22
Ik wil het stroom verbruik van mijn warmtepomp meten, deze heeft een losse 1 fase groep.

Nu ben ik van plan https://www.amazon.nl/-/e...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1 hiervoor te gebruiken.

Aangezien deze 2 apparaten kan meten wil ik gelijk ook mijn wasmachine die een losse groep op dezelfde fase heeft meten.

Is dit een goede optie hiervoor of raden jullie iets anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Vaez schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:01:
Ik wil het stroom verbruik van mijn warmtepomp meten, deze heeft een losse 1 fase groep.

Nu ben ik van plan https://www.amazon.nl/-/e...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1 hiervoor te gebruiken.

Aangezien deze 2 apparaten kan meten wil ik gelijk ook mijn wasmachine die een losse groep op dezelfde fase heeft meten.

Als ik het schema even vluchtig bekijk kan je hiermee geen twee verschillende groepen meten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiXnCejsT4o4ZUnBBz3IXl9ulzo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0Qg6kuZ5aVMD1gn5oddSwheF.png?f=user_large

Er gaat namelijk maar één setje L en N in en niet twee.

Edit; Alhoewel, tenzij je deze plaatst voor je groepenschakelaars, dan kan het denk ik trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 02-12-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
rens-br schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:04:
[...]

Als ik het schema even vluchtig bekijk kan je hiermee geen twee verschillende groepen meten:
[Afbeelding]

Er gaat namelijk maar één setje L en N in en niet twee.

Edit; Alhoewel, tenzij je deze plaatst voor je groepenschakelaars, dan kan het denk ik trouwens.
Maar de groepen sluit je toch aan op l1(warmtepomp) en l2(wasmachine) , waarbij de l en n alleen voor zijn eigen voeding is en daarom alleen op dezelfde fase moeten zitten(geldt ook voor l1 en l2 of is dat niet eens het geval?) dus de l en n zou ik dan aftakken van 1 van de 2 groepen achter de automaat door gebruik te maken van 2 verdeelblokjes. Of klopt er helemaal niks van mijn verhaal?

[ Voor 44% gewijzigd door Vaez op 02-12-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Vaez schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:15:
Maar de groepen sluit je toch aan op l1(warmtepomp) en l2(wasmachine) , waarbij de l en n alleen voor zijn eigen voeding is en daarom alleen op dezelfde fase moeten zitten(geldt ook voor l1 en l2 of is dat niet eens het geval?) dus de l en n zou ik dan aftakken van 1 van de 2 groepen achter de automaat door gebruik te maken van 2 verdeelblokjes. Of klopt er helemaal niks van mijn verhaal?
Ik twijfel een beetje, maar gezien de N hier allemaal door gelust is, en je maar één L kan aansluiten, zal je sowieso je installatieautomaat na dit apparaat moeten plaatsen en niet er voor. Als je de installatieautomaten erna plaats, dan kan je dit apparaat denk ik wel gebruiken voor 2 groepen, maar zoals gezegd. Ik twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Toevallig iemand al eens een Shelly buiten geplaatst in een waterdichte lasdoos? Ben benieuwd naar ervaringen, aangezien ze eigenlijk niet waterdicht zijn en je toch wel altijd iets van vocht hebt en temperatuur schommelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:45
Racer89 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:41:
Toevallig iemand al eens een Shelly buiten geplaatst in een waterdichte lasdoos? Ben benieuwd naar ervaringen, aangezien ze eigenlijk niet waterdicht zijn en je toch wel altijd iets van vocht hebt en temperatuur schommelingen.
Ik heb pm1 in mijn airco's buiten zitten.
Zit er al meer dan een jaar in en geen problemen, gebruik ze met de addon en temperatuur sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:33
SpikeHome schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:56:
[...]

Ik heb pm1 in mijn airco's buiten zitten.
Zit er al meer dan een jaar in en geen problemen, gebruik ze met de addon en temperatuur sensoren.
Welke temperatuur sensoren gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:45
zunrob schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:21:
[...]

Welke temperatuur sensoren gebruik je?
De DS18B20 kan je op de addon aansluiten max. 5 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 19:14
Vaez schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:01:

Je kunt ook een Shelly EM gebruiken met twee 50A current clamps die je in de meterkast om de fasedraden klikt.

Nu (vandaag en morgen) nog met Black Friday 50% korting in de aanbieding voor nog geen € 43. (incl. 2x50A clamp)
https://www.shelly.com/products/shelly-em-2x-50a-clamp-1

(ik heb mijn Shelly bestelling voor wat extra apparaatjes met leuke korting dit weekend ook al weer de deur uit gedaan :9 )

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
Racer89 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:41:
Hier zit een Shelly RGBW2 in een Attema AK1 lasdoos in de tuin, onder een vlonderplank. Heb 'm in de afgelopen 2 jaar nog niet te hoeven openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
SpikeHome schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:50:
[...]

De DS18B20 kan je op de addon aansluiten max. 5 stuks
Dit is geweldig! Gister is de thermostaat van de elektrische vloerverwarming defect gegaan. Als ik het goed heb kan ik met deze addon, een sensor en een Plus 1PM dus zelf een nieuwe maken? Nice!

Heb ik de Shelly DS18B20 nodig of kan ik een willekeurige van Amazon kopen?

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 02-12-2024 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:49:
[...]

Dit is geweldig! Gister is de thermostaat van de elektrische vloerverwarming defect gegaan. Als ik het goed heb kan ik met deze addon, een sensor en een Plus 1PM dus zelf een nieuwe maken? Nice!

Heb ik de Shelly DS18B20 nodig of kan ik een willekeurige van Amazon kopen?
De DS18B20 is volgens mij gewoon een universele temperatuur sensor, deze heb ik ook voor de Raspberry gebruikt met een weerstand er tussen. Bij de Shelly Addon kun je deze rechtstreeks aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
Toch nogmaals de vraag, aangezien ik tegenstrijdige informatie tegenkom. Ik heb de Shelly Wave Pro 2PM
https://www.shelly.com/products/shelly-qubino-wave-pro-2pm besteld om 2 losse groepen op dezelfde fase te meten. Echter krijg ik nu van een winkel en iemand eerder in dit topic dat dit niet gaat werken en er maar 1 groep mee gemeten kan worden.

Klopt dit en kan ik hier echt geen 2 groepen op 1 fase mee meten en waarom zou dit niet kunnen want als ik de beschrijving van shelly lees krijg ik het idee dat het wel kan namelijk(het lijkt namelijk om een droog relais te gaan waardoor de L en L1/L2 nooit bij elkaar komen en de totale fase maar tot 25A gaat).

Iemand die dit kan uitleggen?

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 03-12-2024 16:08 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
Vaez schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:06:
Toch nogmaals de vraag, aangezien ik tegenstrijdige informatie tegenkom. Ik heb de Shelly Wave Pro 2PM
https://www.shelly.com/pr...s=13&_fid=f0739d6ba&_ss=c besteld om 2 losse groepen op dezelfde fase te meten. Echter krijg ik nu van een winkel en iemand eerder in dit topic dat dit niet gaat werken en er maar 1 groep mee gemeten kan worden.

Klopt dit en kan ik hier echt geen 2 groepen op 1 fase mee meten en waarom zou dit niet kunnen want als ik de beschrijving van shelly lees krijg ik het idee dat het wel kan namelijk(het lijkt namelijk om een droog relais te gaan waardoor de L en L1/L2 nooit bij elkaar komen en de totale fase maar tot 25A gaat).

Iemand die dit kan uitleggen?
https://www.shelly.com/products/shelly-qubino-wave-2pm

Hij staat hier en er staat letterlijk in de omschrijving:
Allowing remote control of two separate appliances and monitoring their power consumption either separately or together
dus dat lijkt me vrij duidelijk.

Wel even opletten dat het dingetje niet meer dan 2x 10 A, 16 A in totaal aan kan, maar moet verder prima werken.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:49:
[...]

https://www.shelly.com/products/shelly-qubino-wave-2pm

Hij staat hier en er staat letterlijk in de omschrijving:

[...]

dus dat lijkt me vrij duidelijk.

Wel even opletten dat het dingetje niet meer dan 2x 10 A, 16 A in totaal aan kan, maar moet verder prima werken.
Dat ding wat jij linkt is niet de Pro, maar de 'normale' werking is daarmee anders. @Vaez heeft dit gekocht: https://www.shelly.com/products/shelly-qubino-wave-2pm. Maar ook bij die staat een vergelijkbaar stuk tekst:
Equipped with an integrated power meter, allowing you to measure power consumption for each channel separately or together.
@Vaez, maar als ik het schema nog eens bekijk, heb ik het volgens mij inderdaad mis en moet het wel lukken, want je hebt inderdaad twee potentiaal vrije contacten. Groep 1 sluit je aan op I1 & O1 en en Groep 2 sluit je aan op I1 & O2.

[ Voor 36% gewijzigd door rens-br op 03-12-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
Dankjewel, dan ga ik het gewoon proberen, in het geval dat het niet werkt dan klappen toch alleen beide groepen eruit?(Dat was in iedergeval zo toen ik ooit een wandmodule aansloot op de stroom van een andere groep dan de lamp zelf). Of zou ik hier meer mee kapot kunnen maken?

Het enige waar ik nog over twijfel is het interne diagram van de module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INeYa1j7kVIQJWX-VJTiUOih3-c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8mdymKyKenOLCZ3CXAVCfSSs.png?f=user_large

Hierin lijkt de N voor L1 en L2 gebruikt te worden, wil dat zeggen dat de beide losse groepen ineens op elkaar aangesloten zijn en het geen potentiaal vrij contact is? Mijn kennis van dergelijke schemas is wat beperkt en ik weet dan ook niet zo goed wat hier nou precies staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Vaez schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:16:
Dankjewel, dan ga ik het gewoon proberen, in het geval dat het niet werkt dan klappen toch alleen beide groepen eruit?
Zoals je het nu van plan bent is niet verstandig.

Als je met die Shelly Pro de stroom van je twee losse groepen wilt meten, moet je dus je twee zekeringautomaten van de groepen *NA* de shelly aansluiten, aangezien de Shelly maar één mains input heeft, en twee outputs.

Dat betekent dat de Shelly zélf niet meer beschermd is achter een zekering-automaat, en dat mag volgens mij niet, en moet je ook zeker niet willen.
De Shelly is zelf is geen zekering, en geen beveiliging an zich. Dus als er iets met de Shelly mis gaat, is er geen automaat meer (op je hoofdzekering na van de netbeheerder), die kan ingrijpen.
Dan zullen dus niet de beide groepen eruit klappen zoals je aangeeft, want de Shelly zit vóór die groepen.

Je had beter die Shelly EM kunnen kopen die ik hierboven al linkte, die heeft dit probleem niet omdat die alleen inductief meet en dus niet *tussen* de bedrading aangesloten hoeft te worden. (bestaande groepen bedrading blijft intact)

Als je toch de Pro wilt gebruiken, moet je eigenlijk éérst een extra zekeringautomaat plaatsen, waarachter je de Shelly Pro aansluit, met daarna op de Shelly Pro uitgangen je 16A eind-automaten... en die extra gecombineerde automaat moet dus wel de gecombineerde load van beide eindgroepen aan kunnen, maar mag niet meer dan 25A kunnen leveren (Shelly limiet)... Allemaal niet ideaal dus.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Dankjewel, dan ga ik het gewoon proberen, in het geval dat het niet werkt dan klappen toch alleen beide groepen eruit?(Dat was in iedergeval zo toen ik ooit een wandmodule aansloot op de stroom van een andere groep dan de lamp zelf). Of zou ik hier meer mee kapot kunnen maken?

Het enige waar ik nog over twijfel is het interne diagram van de module:
[Afbeelding]

Hierin lijkt de N voor L1 en L2 gebruikt te worden, wil dat zeggen dat de beide losse groepen ineens op elkaar aangesloten zijn en het geen potentiaal vrij contact is? Mijn kennis van dergelijke schemas is wat beperkt en ik weet dan ook niet zo goed wat hier nou precies staat.
Ja, dat diagram is wel interessant, maar ik ga er vanuit (aanname) dat ze de N zo getekend hebben om aan te geven dat de spanning voor de meetlogica daarvandaan komt. Maar naar mijn idee zou je het zo moeten aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnNqNvwrkuKfAk_NKgs81_Dz-aQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gqldpIqnUa9OWdUxhgvOILHW.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 03-12-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
BrainCrash schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:45:
aangezien de Shelly maar één mains input heeft, en twee outputs.
Ik had precies dezelfde verwarring, maar de Pro heeft 2 potentiaal vrije contacten en heeft dus, zoals de naam al zegt, geen contact met de mains input.

[ Voor 30% gewijzigd door rens-br op 03-12-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash

Hierin lijkt de N voor L1 en L2 gebruikt te worden, wil dat zeggen dat de beide losse groepen ineens op elkaar aangesloten zijn
Nee, zoals ik het lees klopt dit niet.
Hier staat niet dat de N op de L1 en L2 aangesloten is.. hier staat dat er een spanningsmeting (V) tussen N en beide L-inputs uitgevoerd wordt... dus alsof er een multimeter (V) tussen iedere L en de N zit.
Als je een multimeter in het stopcontact steekt om spanning tussen L en N te meten, zijn die twee pinnen immers ook niet ineens op elkaar aangesloten.. Zo moet je het zien.

De Shelly schakelt en meet vervolgens de Fases tussen iedere I en O --> INPUT en OUTPUT.
Dus je ingaande fase wordt bovenin aangesloten, en je uitgaande fase eveneens bovenin, op het contact wat ernaast zit. Daartussen kan geschakeld worden, en daartussen zit ook de stroommeting in serie (A).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaez
Heel erg bedankt voor alle goede input. Ik heb uiteindelijk besloten toch mijn bestelling nog te annuleren en een "Shelly Wave Pro 1PM" inplaats van de 2PM te kopen. Initieel was namelijk mijn doel om het verbruik van mijn warmtepomp te meten en het tweede apparaat was meer mooi meegenomen. Maar op basis van al jullie input werkt het mogelijk wel maar is het eigenlijk niet aan te raden het op deze manier aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
rens-br schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:48:
[...]

Ja, dat diagram is wel interessant, maar ik ga er vanuit (aanname) dat ze de N zo getekend hebben om aan te geven dat de spanning voor de meetlogica daarvandaan komt. Maar naar mijn idee zou je het zo moeten aansluiten:

[Afbeelding]
Ah ja, dat is logisch..
Zoals in je plaatje zou je het inderdaad aan kunnen sluiten ja, zodat het in ieder geval veilig blijft.

Eigenlijk dan wel weer iets té veilig, want je hebt hierbij één aanvullend probleempje:
Als je installatieautomaat 1 afschakelt, dan stopt je Shelly logging en meting op beide groepen, en zal hoogstwaarschijnlijk óók de apparatuur op tweede groep uitgeschakeld worden omdat het ingebouwde Shelly relais uitschakelt, aangezien dat getekend is als een Normally Open contact.
Shelly zelf geen voeding = beide Shelly ingebouwde relais open = beide groepen zonder spanning.

(maar de Shelly zelf is dan in ieder geval wel veilig achter een automaat aangesloten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
BrainCrash schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:52:
Nee, zoals ik het lees klopt dit niet.
Hier staat niet dat de N op de L1 en L2 aangesloten is.. hier staat dat er een spanningsmeting (V) tussen N en beide L-inputs uitgevoerd wordt... dus alsof er een multimeter (V) tussen iedere L en de N zit.
Als je een multimeter in het stopcontact steekt om spanning tussen L en N te meten, zijn die twee pinnen immers ook niet ineens op elkaar aangesloten.. Zo moet je het zien.

De Shelly schakelt en meet vervolgens de Fases tussen iedere I en O --> INPUT en OUTPUT.
Dus je ingaande fase wordt bovenin aangesloten, en je uitgaande fase eveneens bovenin, op het contact wat ernaast zit. Daartussen kan geschakeld worden, en daartussen zit ook de stroommeting in serie (A).
Ah, met deze uitleg erbij ga je dus alsnog spanningen = groepen mixen en mag dat dus niet volgens de NEN1010. Dan blijft volgens mij alleen dit schema over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffCmwtbMpNJWF0q7QYGstgia3Zs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QxUvhncUVdRYQWcxpTvpwGmN.jpg?f=user_large
Toch? @BrainCrash

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@rens-br Dat is de correcte manier ja, zeker omdat de max van de Shelly ook maar 25A is dus daar wil je tegen beveiligen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
De conclusie is eigenlijk dat Shelly leuke apparaten heeft voor in de meterkast, maar dat het niet eenduidig is met de documentatie hoe je zoiets aan mag / kan sluiten en voor welke toepassingen je dit kan / mag gebruiken en dat bij alle Pro apparaten nogal wat discussie oplevert.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 03-12-2024 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
rens-br schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:08:
[...]
Ah, met deze uitleg erbij ga je dus alsnog spanningen = groepen mixen en mag dat dus niet volgens de NEN1010. Dan blijft volgens mij alleen dit schema over:
[Afbeelding]
Toch? @BrainCrash
Ja, goed punt idd met mixen van eindgroep outputs.. En die Shelly zul je niet mogen beschouwen als voldoende gescheiden tussen de outputs verwacht ik.

Dan kom je inderdaad op dat schema uit denk ik.. das eigenlijk precies gevisualiseerd hoe ik het in mijn eerdere reactie hierboven ook omschreven had ;)
Als je toch de Pro wilt gebruiken, moet je eigenlijk éérst een extra zekeringautomaat plaatsen, waarachter je de Shelly Pro aansluit, met daarna op de Shelly Pro uitgangen je 16A eind-automaten... en die extra gecombineerde automaat moet dus wel de gecombineerde load van beide eindgroepen aan kunnen, maar mag niet meer dan 25A kunnen leveren (Shelly limiet)... Allemaal niet ideaal dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:40
Vaez schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:58:
Heel erg bedankt voor alle goede input. Ik heb uiteindelijk besloten toch mijn bestelling nog te annuleren en een "Shelly Wave Pro 1PM" inplaats van de 2PM te kopen. Initieel was namelijk mijn doel om het verbruik van mijn warmtepomp te meten en het tweede apparaat was meer mooi meegenomen. Maar op basis van al jullie input werkt het mogelijk wel maar is het eigenlijk niet aan te raden het op deze manier aan te sluiten.
Ach beter zo dan hoe ik de H&T wilde aanzetten op batterij... met maar 2 AA batterijen 8)7
Ik maar denken dat 'ie Dead On Arrival was... dag later met frisse blik nogmaals gekeken en toen bleken er 2 stickers in te zitten (die ik al had gezien) maar ook 2 geëtste + en -. Die had ik gemist :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Het is al vaker gevraagd, maar welke flexibele kabel gebruik je nu voor het laatste stukje naar de Shelly? Ik wil graag 2.5mm2 gebruiken, maar ik kom dan meerdere varianten tegen. Bij Elektramat bijvoorbeeld deze montagedraad H07V2-K (https://www.elektramat.nl...-rol-100-meter-309002503/), maar ook deze aansluitdraad (https://www.elektramat.nl...-2-5-mm2-blauw-per-meter/). Wat is nou precies het verschil, en waar hebben jullie de beste ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Zynth schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

Het zou goed kunnen.
Beste is om de shelly (mits gebruikt voor verlichting) aan te sluiten met 0.75mm2 montagesnoer (bijv h05v2-k).
Eventueel met adereindhulzen (goed te krijgen op bijv. amazon inclusief tang).
Dat is relatief flexibel en voorkomt stress op de contacten.
Sowieso met inbouwen de draden netjes buigen met je hand, zonder dat "via de shelly" te doen.

Let op: bij een 16A relais (shelly plus 1, etc) die naar een stopcontact/zwaar-apparaat loopt, alleen het officiele VD-draad gebruiken. Geen montagesnoer.
Hoezo geen montagesnoer? https://www.elektramat.nl...5-mm2-blauw-per-10-meter/ Zoiets is voldoende dik, maar tegelijkertijd volgens mij wel flexibel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:36

Vliegvlug

Flight Simple

zunrob schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:06:
Het is al vaker gevraagd, maar welke flexibele kabel gebruik je nu voor het laatste stukje naar de Shelly? Ik wil graag 2.5mm2 gebruiken, maar ik kom dan meerdere varianten tegen. Bij Elektramat bijvoorbeeld deze montagedraad H07V2-K (https://www.elektramat.nl...-rol-100-meter-309002503/), maar ook deze aansluitdraad (https://www.elektramat.nl...-2-5-mm2-blauw-per-meter/). Wat is nou precies het verschil, en waar hebben jullie de beste ervaring mee?
De eerste is h07v2-k met een maximale geleidertemperatuur van 90°C
De tweede is h07v-k met een maximale geleidertemperatuur van 70°C

Zou de tweede wel voor een Shelly in een doos achter een stopcontact of schakelaar durven gebruiken maar in de groepenkast zelf alleen de eerste toepassen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 03-12-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 23:43
zunrob schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:39:
[...]

Hoezo geen montagesnoer? https://www.elektramat.nl...5-mm2-blauw-per-10-meter/ Zoiets is voldoende dik, maar tegelijkertijd volgens mij wel flexibel?
Ja, dat is voldoende dik.
Maar, het is niet de standaard dikte voor een schakeldraad.
Dat betekent, dat als iemand jouw huis koopt en dit er nog in zit, deze persoon onwetend het risico loopt het lichtpunt te overbelasten.
Ik kies er zelf altijd liever voor om zulke keuzes niet te maken als het niet strikt noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Vliegvlug schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:50:
[...]

De eerste is h07v2-k met een maximale geleidertemperatuur van 90°C
De tweede is h07v-k met een maximale geleidertemperatuur van 70°C

Zou de tweede wel voor een Shelly in een doos achter een stopcontact of schakelaar durven gebruiken maar in de groepenkast zelf alleen de eerste toepassen.
In dit geval wil ik graag een vloerverwarming van 2kW schakelen met een Plus 1PM met add-on. Voor welke kies ik dan het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Zynth schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:17:
[...]

Dat betekent, dat als iemand jouw huis koopt en dit er nog in zit, deze persoon onwetend het risico loopt het lichtpunt te overbelasten.
Ik kies er zelf altijd liever voor om zulke keuzes niet te maken als het niet strikt noodzakelijk is.
Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp. Wat is de standaard dikte van schakeldraad dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 4 december 2024 @ 00:07:
[...]

Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp. Wat is de standaard dikte van schakeldraad dan?
1,5mm² is standaard voor een schakeldraad ( zwart ), dit komt mede omdat een inbouwschakelaar maximaal 10A kan schakelen. Ik zou persoonlijk ook 1,5mm² flexibele kern draad pakken. Want de contacten in de Shelly zijn niet echt groot. Afhankelijk van de aderhuls tang wat je hebt. Heb je kans dat 2,5mm² er niet in past of met een hoop wringen.

1,5 mm² kan wel iets meer hebben dan 10A, afhankelijk van de lengte en omgevingsomstandigheden natuurlijk. De 2 kW wat jij wilt gaan gebruiken zit afhankelijk van de spanning tussen 8,7 & 9 Ampere.

[ Voor 15% gewijzigd door Racer89 op 04-12-2024 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
Racer89 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:10:
[...]
Ik zou persoonlijk ook 1,5mm² flexibele kern draad pakken.
Ik heb hier alles met vaste kern 1,5mm² gedaan. Dat is prima gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Zynth schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:24:
[...]

Ik heb hier alles met vaste kern 1,5mm² gedaan. Dat is prima gelukt.
Het werkt zeker prima, alleen wat je vaker ziet als je met de Shelly beweegt dat de vaste kern weer los gaat zitten. Als je kleine inbouwdozen hebt, werkt flexibele kern toch net wat makkelijk om in de inbouwdoos te krijgen is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Racer89 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:10:
[...]

1,5mm² is standaard voor een schakeldraad ( zwart ), dit komt mede omdat een inbouwschakelaar maximaal 10A kan schakelen. Ik zou persoonlijk ook 1,5mm² flexibele kern draad pakken. Want de contacten in de Shelly zijn niet echt groot. Afhankelijk van de aderhuls tang wat je hebt. Heb je kans dat 2,5mm² er niet in past of met een hoop wringen.

1,5 mm² kan wel iets meer hebben dan 10A, afhankelijk van de lengte en omgevingsomstandigheden natuurlijk. De 2 kW wat jij wilt gaan gebruiken zit afhankelijk van de spanning tussen 8,7 & 9 Ampere.
In dit geval was mijn plan om eigenlijk een losse 2.5mm2 van het stopcontact naar de vloerverwarming te maken. Aan de ene kant zou ik een stekker op de kabel zetten. Ergens halverwege de Shelly Plus 1PM ertussen incl. de Add-on en temperatuursensor, en van daaruit direct door naar de vloerverwarming. Er zal dus geen lamp mee geschakeld worden. Ik hoop dus eigenlijk gewoon de vloerverwarming ermee aan en uit te kunnen schakelen op basis van de temperatuur, kan dat zo niet dan? Ik wil dus eigenlijk gewoon de bruine draad kunnen onderbreken. (Zo zit het nu ook op de oude thermostaat die er nu tussen zit)

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 04-12-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:27
Ondertussen aardig wat Shelly apparatuur in huis, en dat gaat erg goed.

Nu heb ik thuis een veranda & een carport waar LED verlichting onder hangt.
Dit is een 12V systeem waar een adapter achterhangt.

De verlichting onder de veranda wordt aangestuurd dmv een pulsschakelaar in de keuken en is dus dimbaar.
De verlichting onder de carport wordt aangestuurd dmv een normale schakelaar en is dus niet dimbaar.
Op dit moment hangt er een bewegingssensor van klik-aan-klik-uit die ergens bij de transformator zit achter de schuine kanten boven.

Kan ik hier shelly dimmers 2 tussen zetten :?
Monteer ik die dan achter de schakelaars of bij de transformator :?
En moet die shelly dimmer 2 nu een nul-draad hebben :?

Ik wil dan ook ook bewegingsmelders ophangen (Shelly Blu Motion), deze werken via bluetooth.
Volgens mij kan de shelly dimmer 2 geen BT gateway "spelen" :?

Ik heb wel een aantal Shelly apparaten die wel BT Gateway kunnen spelen maar die hangen allemaal +10 meter van de schakelaars af, gaat dat goed :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:31:
[...]

In dit geval was mijn plan om eigenlijk een losse 2.5mm2 van het stopcontact naar de vloerverwarming te maken. Aan de ene kant zou ik een stekker op de kabel zetten. Ergens halverwege de Shelly Plus 1PM ertussen incl. de Add-on en temperatuursensor, en van daaruit direct door naar de vloerverwarming. Er zal dus geen lamp mee geschakeld worden. Ik hoop dus eigenlijk gewoon de vloerverwarming ermee aan en uit te kunnen schakelen op basis van de temperatuur, kan dat zo niet dan? Ik wil dus eigenlijk gewoon de bruine draad kunnen onderbreken. (Zo zit het nu ook op de oude thermostaat die er nu tussen zit)
Dat kan zeker, gewoon een aansluitsnoer pakken van 3x1,5mm², persoonlijk zou ik echter zulke zaken met 2kW vast aansluiten ergens en niet met een stekker uitvoeren. Het liefste eigenlijk op een aparte groep, ik weet niet wat er nog meer op de groep zit waar het stopcontact opzit? Het voorbeeld van de schakelaar was i.v.m. de schakeldraad van1,5mm².

https://www.elektramat.nl...DtY8Wt02LDohoCFHgQAvD_BwE

[ Voor 9% gewijzigd door Racer89 op 04-12-2024 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Racer89 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:38:
[...]

Dat kan zeker, gewoon een aansluitsnoer pakken van 3x1,5mm², persoonlijk zou ik echter zulke zaken met 2kW vast aansluiten ergens en niet met een stekker uitvoeren. Het liefste eigenlijk op een aparte groep, ik weet niet wat er nog meer op de groep zit waar het stopcontact opzit? Het voorbeeld van de schakelaar was i.v.m. de schakeldraad van1,5mm².

https://www.elektramat.nl...DtY8Wt02LDohoCFHgQAvD_BwE
Her betreft ons nieuwe huis. Nu lijkt de vloerverwarming aangesloten te zijn met zo een 1.5mm2 kabel, maar die loopt langs/onder de tegels. Die is nu op de achterkant van het stopcontact aangesloten (dus samen met de VD draden voor het stopcontact zelf). Persoonlijk vind ik die kabel een beetje dun voor 2kW. Feit dat ik er niet bij kom zit me ook niet helemaal lekker. Wou die dus loskoppelen van het stopcontact, en dan een nieuwe dikkere kabel (vandaar 2.5mm2) via een andere route (langs muur, plafond, muur) naar de verwarming leggen. Ik zou die nieuwe kabel idd ook direct aan kunnen sluiten in de wcd, en dan stopcontact daar laten vervallen en hem via een blindplaatje naar buiten laten komen. Maar vandaag 2.5mm2. Voor lampen wil ik idd 1.5mm2 flexibel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:36

Vliegvlug

Flight Simple

Zynth schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:17:
[...]

Snap niet echt wat je hier probeert te zeggen. :?
De draad die @zunrob daar linkt is 2,5mm2, inderdaad voldoende dik en dikker dan de zwarte 1,5mm2 schakeldraad die normaal gebruikt wordt voor lichtpunten.

Maar hoe ga je hiermee het lichtpunt overbelasten?
Die zwarte schakeldraad werkt niet als zekering of iets, is gewoon een kostenbesparingsding.
Dan heb ik liever dat mijn lichtknop overbelast dan de draad ergens in de muur.
En sowieso is dat een vrij theoretische situatie dat iemand een apparaat van meer dan 2300W aan zijn lichtpunt gaat hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
Vliegvlug schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:56:
[...]

Maar hoe ga je hiermee het lichtpunt overbelasten?
Die zwarte schakeldraad werkt niet als zekering of iets, is gewoon een kostenbesparingsding.
Dat klopt. Maar dit is officieel als norm geaccepteerd. Een geschakeld lichtpunt mag je maar "tot 1.5mm2 draad" belasten. Dat is "algemeen bekend". Daarmee is het dus ook verstandig om een lichtpunt met minimaal die draaddikte aan te leggen.

2.5mm stranded is inderdaad prima als vervanging voor 1.5mm vaste kern. Check de specs van de draad om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vni
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-03 14:43

Vni

Hallo, misschien zit ik niet juist in dit topic.. Weet er iemand als het mogelijk is om de input van een shelly pro 0/1-10V te gebruiken als een soort beveiligingsinput zodat de uitgang naar uit gaat(dit lukt wel via de standaard instellingen) maar ook uit blijft zolang de input actieg is. Dit lukt me niet want als ik de input actief laat en dan de lamp aan zet gaat ae ook aan. Even de bedoeling verklaren: ik heb een ledstrip buiten die in de zomer door de zon warm zou kunnen worden, ik wil vermijden dat deze aan licht bij klaarlichte dag. Vandaar dat ik een schemerschakelaar plaats, graag had ik deze als input binnengebracht op de shelly om te zorgen dat hij de uitgang Uit forceerd zelfs als ze het zouden willen aanleggen met de blu rc4. Het is een plaats waar geen internet is dus scenes zijn niet mogelijk. Momenteel heb ik de test gedaan met het instellen van de blu rc 4 via de webbrowser van de shelly pro en dat is gelukt. Op deze manier heb ik een toets gemaakt van UIT, 10%, 55% en 100%. Is het ook mogelijk een echte dim up/down te maken of kan dit niet omdat dit een batterijbediening is? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Wat voor bedrading gebruiken jullie om een shelly pro(1pm) aan te sluiten op de automaten in de meterkast. Ik was van plan hier nette 6mm2 aansluitdraden voor te nemen aangezien dit binnen de groepenkast zit, maar deze passen niet in de Shelly. Nu past alleen de 2.5mm vaste draad krijg ik het idee. Is deze dik genoeg en mag dit in de meterkast gebruikt worden?(gaat om een 16A groep waar de Shelly op aangesloten zal worden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:18
Vaez schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:23:
Wat voor bedrading gebruiken jullie om een shelly pro(1pm) aan te sluiten op de automaten in de meterkast. Ik was van plan hier nette 6mm2 aansluitdraden voor te nemen aangezien dit binnen de groepenkast zit, maar deze passen niet in de Shelly. Nu past alleen de 2.5mm vaste draad krijg ik het idee. Is deze dik genoeg en mag dit in de meterkast gebruikt worden?(gaat om een 16A groep waar de Shelly op aangesloten zal worden)
Achter een b16 automaat mag je 2.5mm draad toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:17
Vaez schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:23:
Wat voor bedrading gebruiken jullie om een shelly pro(1pm) aan te sluiten op de automaten in de meterkast. Ik was van plan hier nette 6mm2 aansluitdraden voor te nemen aangezien dit binnen de groepenkast zit, maar deze passen niet in de Shelly.
Weet je zeker dat je ACHTER de groep zit? Want bij een 16A groep zit normaliter gewoon 2,5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Vaez 6mm² wordt normaal tussen de hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en installatie automaten toegepast. Als het een afgaande groep is, is deze meestal meer dan 16A of het moet een hele lange kabel zijn dat ze deze hebben toegepast om het spanningverlies tegen te gaan bij >90 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
@stefxx @Racer89 @peterbier dat maakt het duidelijk dankjewel voor de feedback. Ik dacht omdat het binnen de kast was dat hier 6mm2 aanbevolen is ook al is dit achter de groep. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Maakt het dan nog uit of ik hier vaste of soepele draad(incl adereindhulzen?) voor pak om aan de regels te voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Vaez schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:31:
@stefxx @Racer89 @peterbier dat maakt het duidelijk dankjewel voor de feedback. Ik dacht omdat het binnen de kast was dat hier 6mm2 aanbevolen is ook al is dit achter de groep. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Maakt het dan nog uit of ik hier vaste of soepele draad(incl adereindhulzen?) voor pak om aan de regels te voldoen?
Over het algemeen wordt er soepele draad met adereindhulzen gebruikt in de meterkast, zou dat voor de Shelly dan ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:47
Meh, ik heb nieuwe Shelly's maar nu al weer spijt van mijn aankoop. Ik heb al een tijd een oudere generatie en die werkt prima! De verlichting gaat uit als die uit moet en aan als die aan moet. Werkt prima met de tijden.

Dus: extra Shelly's besteld. Nu een nieuwere generatie. Met bluetooth aan de wifi verbonden, staan in de Shelly app, ideaal! Maar: het werkt niet?

De lampjes gaan niet uit op de ingestelde tijd, geen idee wat ik verkeerd doe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJmo1t-wtCg8EiBIckxSNYX-Bqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OB259PCIoWNvcZhLQnrPLVH.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels is het 17.42u maar staan de lampjes nog steeds aan?
Kan hem wel aan en uit doen via de app en ook als ik 'alexa, zet de kerstboom uit ' gaat de verlichting uit

[ Voor 5% gewijzigd door President op 06-12-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:44
President schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:43:
Meh, ik heb nieuwe Shelly's maar nu al weer spijt van mijn aankoop. Ik heb al een tijd een oudere generatie en die werkt prima! De verlichting gaat uit als die uit moet en aan als die aan moet. Werkt prima met de tijden.

Dus: extra Shelly's besteld. Nu een nieuwere generatie. Met bluetooth aan de wifi verbonden, staan in de Shelly app, ideaal! Maar: het werkt niet?

De lampjes gaan niet uit op de ingestelde tijd, geen idee wat ik verkeerd doe?

[Afbeelding]
Inmiddels is het 17.42u maar staan de lampjes nog steeds aan?
Kan hem wel aan en uit doen via de app en ook als ik 'alexa, zet de kerstboom uit ' gaat de verlichting uit
Datzelfde had ik precies ook. Na firmware update werkt het wel goed.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:47
Tobias schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:44:
[...]

Datzelfde had ik precies ook. Na firmware update werkt het wel goed.
Wat firm updates gedaan en de locatie ingesteld en nu lijkt die het wel te doen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Iemand bekend met een vermogen uitschakelen functie.

Ik wil voor de acculader voor de accus van mijn elektrische gereedschap een uitschakel functie.
Zodra het verbruik daald onder de 2 watt wil ik dat de Shelly plug uitschakelt.
Is dit mogelijk en hoe.?

Ik kan de timer functie kunnen gebruiken naar bijvoorbeeld een uur uit maar dat wil ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
peterbier schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:15:

Ik wil voor de acculader voor de accus van mijn elektrische gereedschap een uitschakel functie.
Is dit mogelijk en hoe.?

Ik kan de timer functie kunnen gebruiken naar bijvoorbeeld een uur uit maar dat wil ik niet.
Ik regel dat op die manier met alle plugs. Maar regel dat dan wel via Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
rens-br schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:17:
[...]

Ik regel dat op die manier met alle plugs. Maar regel dat dan wel via Domoticz.
Dat zal ook wel in HomeAssistant kunnen. (Gebruik ik)
Maar ik wil dit in de Shelly stekker (IP) zelf schrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
peterbier schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:15:

Is dit mogelijk en hoe.?

Volgens mij kan dit met een scene.

Scenes\Add condition\Device based
kies het device
Daarna kan ik kiezen voor power consumption
When power meter is less or more then xxx W

• peterbier
Clumsy Smurf schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:58:
[...]

Volgens mij kan dit met een scene.

Scenes\Add condition\Device based
kies het device
Daarna kan ik kiezen voor power consumption
When power meter is less or more then xxx W
Dit werkt perfect.
Dank.
Ik ben een nieuwe Shelly gebruiker.
Mijn eerste indruk mooi spul.

• BeyondFear
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:02
Sinds een tijdje heb ik HA draaien met enkele sensors. Graag wil ik dit gaan uitbreiden met 230v schakelaars om reeds aanwezige lampen aan te sturen. Shelly 1PM Mini Gen3 lijken me hiervoor geschikt. Mijn vraag: hebben deze modules een certificering / keuring door bijv. tüv? Ik kan er zelf niets over vinden op hun site. Zijn misschien andere merken met 230v inbouw schakelaars die wel tüv (of equivalent) gekeurd zijn?

• Septillion
  • Nu online
@BeyondFear https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/device-compliance

Maar TÜV of Kema ofzo heb ik nog nooit op een smarts device gezien. Überhaupt heel weinig op electronica tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 13:11
Ik heb een buurman aangestoken; na alle verschillende shelly toepassingen bij mij te hebben gezien is hij ook fanatiek geworden :+

Wat ik (voor hem) afvraag nog; heeft iemand het voor elkaar om een reguliere shelly + pulsdrukker te gebruiken om remote te dimmen? Alsin, de shelly dimmer2 werkt goed met een pulsdrukker: een longpress dimt keurig. Maar kan ik ook die longpress remote doorsturen?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
https://www.shelly.com/products/shelly-plug

Zijn deze plugs geschikt om het verbruik van de granny charger van een PHEV mee te meten? De auto laadt dan op maximaal 10A, dus volgens de specificaties (max. 16A) moet het gewoon kunnen. Het gaat me er vooral om dat de plug niet smelt of brandt na meerdere uren laden. Misschien heeft iemand hier er ervaring mee?

Het is niet mijn huis en het is niet voor de lange termijn, dus ik wil liever niet in de WCD of in de meterkast gaan schroeven als het niet hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
willemd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:25:

Zijn deze plugs geschikt om het verbruik van de granny charger van een PHEV mee te meten? De auto laadt dan op maximaal 10A, dus volgens de specificaties (max. 16A) moet het gewoon kunnen. Het gaat me er vooral om dat de plug niet smelt of brandt na meerdere uren laden. Misschien heeft iemand hier er ervaring mee?

Het is niet mijn huis en het is niet voor de lange termijn, dus ik wil liever niet in de WCD of in de meterkast gaan schroeven als het niet hoeft.
Het zou in principe gewoon moeten werken, alleen gaan er wel eens vaker zulke dingen kapot bij continue belasting. Ik denk dat je er alleen achter komt door het te proberen en regelmatig even checken of die adapter niet te warm wordt. Vooral dan de eerste uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP

Ik heb er één al een jaar of twee achter de wasmachine en droger, dat gaat goed. Maargoed dat is iets meer piekbelasting en niet urenlang zo'n belasting. Je hebt kans dat het relatief snel "slijt" en het begeeft maar verwacht niet dat dit een window is van weken/maanden. Een beetje hobbyen met een kleine montagedoos, stekker & stopcontact en een shelly met CT klem in de doos zou betrouwbaarder moeten zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@stevenP Enook beter voor continue belasting, omdat je de voeding niet onderbreekt en de stroom door een apparaat heen moet.

[ Voor 21% gewijzigd door Racer89 op 13-12-2024 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 21:35

Zo doe ik het al jaren (oude Shelly plug-s model met de ribbeltjes). Ik twijfelde destijds ook, dus heb dit in een "brandarme" omgeving geplaatst, maar het gaat prima. Ik draai bijna dagelijks 5-6 uurtjes op 10A.

Voor de warmtepomp maak ik wel gebruik van de ct-klem (Shelly em), want daar wilde ik niks "tussen" plaatsen. Daar zit, in mijn ervaring, wel een aardige afwijking in de meting (5-10%)

Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:38
Ik heb mijn poort geautomatiseerd met een Shelly 1 gen 3. Hierop zit een Shelly add on met een magneet contact om te zien of de poort dicht is.

Voor het open (en sluiten) kan ik op mijn android telefoon makkelijk een widget knop aanmaken, maar dan zie ik niet de status (open of dicht) van de poort. Daarvoor moet ik naar de Shelly app.

Heeft iemand een idee hoe ik de status als een widget op een Android telefoon krijg? Dan hoef ik niet meer de app te openen.

Onderstaande, maar dan dus als widget, want dit is in de app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMyVWOyJHBpXiNtFBsY-3PXYeEs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vMtjcB8CaPCzlIkyqBDTVYHt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Hebben jullie dat ook, ik heb vaak het idee dat ik met de mini meer ruimte nodig heb dan met een normale versie. Dit omdat bij een normale 2 of 3x een L en N heeft en daardoor minder snel een lasdop nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
stevenP schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:33:
Ik heb een buurman aangestoken; na alle verschillende shelly toepassingen bij mij te hebben gezien is hij ook fanatiek geworden :+

Wat ik (voor hem) afvraag nog; heeft iemand het voor elkaar om een reguliere shelly + pulsdrukker te gebruiken om remote te dimmen? Alsin, de shelly dimmer2 werkt goed met een pulsdrukker: een longpress dimt keurig. Maar kan ik ook die longpress remote doorsturen?
Dat is mij uiteindelijk niet gelukt. In mijn situatie heb ik twee 4-voudige pulsdrukkers gemonteerd in de woonkamer en heb ik uiteindelijk schakeldraden doorgetrokken naar diverse wandcontactdozen waar shelly dimmers achter zitten.

Mocht iemand hier een oplossing voor gevonden hebben dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
stevenP schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:33:

Ik vermoed dat dit niet mogelijk is, wat denk wel mogelijk is, dat je een scene oproept en dus een ingestelde dimwaarde stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Clumsy Smurf schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:41:
[...]

Ik vermoed dat dit niet mogelijk is, wat denk wel mogelijk is, dat je een scene oproept en dus een ingestelde dimwaarde stuurt.
Oh dat is natuurlijk wel een mooie workaround.. Dus een shortpress aan/uit, en longpress scenes wisselen :*) Al moet ik dan 's duiken in het switchen van scenes - alsin, ik zit nu in scene A, activeer dan B. Zit ik in scene B, activeer dan C en voor C naar A terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Clumsy Smurf schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:24:
Hebben jullie dat ook, ik heb vaak het idee dat ik met de mini meer ruimte nodig heb dan met een normale versie. Dit omdat bij een normale 2 of 3x een L en N heeft en daardoor minder snel een lasdop nodig heb.
Ik ben daarom bijna altijd overgestapt op de 1PM (mini). Het relais is dan niet los, waardoor je minder aansluitingen nodig hebt. Gewoon bruin, zwart en blauw erin, de schakelaar doe ik wel met flexibel 1mm2 draad overigens, dit heeft immers niks te verduren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Clumsy Smurf schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:24:
Die zou ik overigens niet gebruiken om echt door te gaan naar andere verbruikers. Prima voor als doorlus naar een schakelaar maar zou het niet naar een stopcontact willen lussen.

Overigens hebben meeste schakelaars en stopcontacten ook 2 aansluitingen. Daarop lus ik eigenlijk altijd door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
Baxke schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:38:
[...]

Dat is mij uiteindelijk niet gelukt. In mijn situatie heb ik twee 4-voudige pulsdrukkers gemonteerd in de woonkamer en heb ik uiteindelijk schakeldraden doorgetrokken naar diverse wandcontactdozen waar shelly dimmers achter zitten.

Mocht iemand hier een oplossing voor gevonden hebben dan hoor ik het graag!
Ik kon het niet uitstaan en na wat rondzoeken struikelde ik ineens over deze tutorial. O+

Dimmen van 4 verschillende dimmers, mbv een enkele i4 met 4 pulsdrukkers. Aansturing loopt via een script, niet de shelly-eigen interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
Ik ben aan het kijken naar een energiemeter voor de (verlichting van de) voortuin en achtertuin, welke beide op dezelfde aardlekautomaat zitten, komen beide in de meterkast op eigen kabel binnen. Voortuin is slechts ~60Wh, achtertuin (met berging) zit een stuk hoger. Ik hoef niets te schakelen, wil enkel energie meten.

Kwam zelf op de Pro 2PM uit, echter loop ik vast op het aansluitschema, of anders gezegd; ik raak in de war door de sw/switch? Is het simpelweg aansluiten op O1/1L en O2/L2, of dient SW gebruikt te worden om überhaupt iets te meten?
Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/390562187/01_Wiring_diagram_Wave_Pro_2PM-170X300.jpg?inst-v=f0482410-4dba-4df6-a3b7-ae8e82eed03a

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9niteMPZZn0MKoKRHCbsv8HokE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/h7Dauz44xHfkyfo6Gunaewlk.png?f=fotoalbum_tile

Anders gesteld; hoe kan ik de groepen aansluiten met meting? Is deze Shelly daarvoor geschikt? Er komt op zowel voortuin als achtertuin een rits stopcontacten aan te hangen, geen lampen die er direct aan komen te hangen.

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 16-12-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
SW1 en 2 zijn ervoor als je ook met een normale schakelaar wilt kunnen schakelen; zijn optioneel. Aan de bovenkant van de Shelly hebben die blauwe draden niets te zoeken! Kijk nog eens goed naar het schema.

[ Voor 4% gewijzigd door JaVaWa op 16-12-2024 13:04 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Source90 schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:59:
Ik ben aan het kijken naar een energiemeter voor de (verlichting van de) voortuin en achtertuin, welke beide op dezelfde aardlekautomaat zitten, komen beide in de meterkast op eigen kabel binnen. Voortuin is slechts ~60Wh, achtertuin (met berging) zit een stuk hoger. Ik hoef niets te schakelen, wil enkel energie meten.

Kwam zelf op de Pro 2PM uit, echter loop ik vast op het aansluitschema, of anders gezegd; ik raak in de war door de sw/switch? Is het simpelweg aansluiten op O1/1L en O2/L2, of dient SW gebruikt te worden om überhaupt iets te meten?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Anders gesteld; hoe kan ik de groepen aansluiten met meting? Is deze Shelly daarvoor geschikt? Er komt op zowel voortuin als achtertuin een rits stopcontacten aan te hangen, geen lampen die er direct aan komen te hangen.
Een paar posts hierboven heb ik het schema van dat ding neergezet:
In jou geval hoe je dus niet nog twee installatieautomaten te plaatsen, maar hang je daar gewoon kabels naar de tuin aan.

SW = switch input en die heb je alleen nodig als je ook wat wilt schakelen, dat doe jij niet, dus die kan je leeg laten.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 16-12-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Source90 schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op deze manier krijg je dikke kortsluiting.
"Plaatje met de blauwe draden op de Shelly is nu weggehaald"
Eigenlijk moet je werken binnen een verdeelkast aan een elektricien over laten.
Persoonlijk zal ik voor in de meterkast een 4PM pro nemen.
Deze kost haast niks meer heeft een handig display en heeft 4 uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
rens-br schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:16:
[...]

Een paar posts hierboven heb ik het schema van dat ding neergezet:

[...]

In jou geval hoe je dus niet nog twee installatieautomaten te plaatsen, maar hang je daar gewoon kabels naar de tuin aan.

SW = switch input en die heb je alleen nodig als je ook wat wilt schakelen, dat doe jij niet, dus die kan je leeg laten.
Dank!
Dan zou hij zo moeten worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDsvnCWEh9M-Xe8HBIkQpZPdNfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijJERL9D2auIpByYC5MnURT8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Source90 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:33:
[...]

Dank!
[Afbeelding]
Dat lijkt mij inderdaad de oplossing.

Mits je niet daadwerkelijk blauw en bruin van de voortuin aan elkaar knoopt :+

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 16-12-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
peterbier schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:18:
[...]

Op deze manier krijg je dikke kortsluiting.
"Plaatje met de blauwe draden op de Shelly is nu weggehaald"
Eigenlijk moet je werken binnen een verdeelkast aan een elektricien over laten.
Persoonlijk zal ik voor in de meterkast een 4PM pro nemen.
Deze kost haast niks meer heeft een handig display en heeft 4 uitgangen.
De 2PM heb ik gevonden voor 50€, de 4PM kost het dubbele volgens mij.
Plus voornaamste reden voor mij is dat de 2PM 1 automaat breed is. De 4PM is 3 breed aan de afmetingen te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
rens-br schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:37:
[...]
Mits je niet daadwerkelijk blauw en bruin van de voortuin aan elkaar knoopt :+
Wel de tijd van het jaar, 2024 uit met vuurwerk in de voortuin :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Source90 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:33:
[...]

Dank!
[Afbeelding]
Dan snap ik jou keuze voor de Shelly 2PM.
Zorg ook voor aftakblokjes en niet draden onder een klem dat mag niet.
Voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ7v21VIPYnnk6GRtvC14QVRXoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEZP4exIHPqkBV7clxyxkxQt.jpg?f=fotoalbum_large

• zunrob
In ons nieuwe huis wordt de garagedeur geopend door een Liftmaster 4410E-433. Kan ik deze met een Shelly laten openen en sluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zunrob schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:56:
In ons nieuwe huis wordt de garagedeur geopend door een Liftmaster 4410E-433. Kan ik deze met een Shelly laten openen en sluiten?
Ja. Even zoeken wat de 2 aansluitingen zijn op de motor voor een drukknop. En daar een shelly uni op zetten bv

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1 ... 76 ... 84 Laatste