Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:45
Cadezo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 00:12:
[...]

Ik heb de Gen3 en daar meer je inderdaad op de multimeter een spanning. Bij 10%: 1V; 20%: 2V; etc.

Word overigens ook aangegeven in de Shelly Knowledge Base:

[...]

En bij de vorige generatie dimmer staat dat deze 'current sinking' is, dus daar is een externe 10V source nodig.

[...]
Oh top , bedankt voor de bevestiging !
Nu nog een shop vinden waar hij voorradig is.
Waar heb jij hem gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
skank schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:06:
[...]
Oh top , bedankt voor de bevestiging !
Nu nog een shop vinden waar hij voorradig is.
Waar heb jij hem gehaald?
Ja hij is snel uitverkocht iedere keer. Ik heb hem direct bij Shelly.com gekocht toen hij daar weer eventjes op voorraad was (besteld 2 oktober; afgeleverd 9 oktober).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Cadezo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:14:
[...]

Ja hij is snel uitverkocht iedere keer. Ik heb hem direct bij Shelly.com gekocht toen hij daar weer eventjes op voorraad was (besteld 2 oktober; afgeleverd 9 oktober).
ok thx, maar je bent echt 100% zeker dat je die output kunt meten he.
Want shelly support mailt me net, dat het hetzelfde is als de andere dimmer, en dat je een driver nodig hebt.

Deze he
https://www.shelly.com/pr...-10V+PM+Gen3&_ss=e&_v=1.0

Dit krijg ik als commentaar
It will output voltage, if it has a driver. If it doesn't, then no voltage will be output at all.

Please also keep in mind that the device is usually used for dimming loads, and has a maximum control current of 35 mA.

Maw als je achter die shelly, niets steekt, krijg je nog steeds output en kan je die effectief meten?
Is het mogelijk dit es te testen aub? Ik wil 100% zeker zijn

[ Voor 37% gewijzigd door skank op 24-10-2024 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
@skank See for yourself:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUPak3wzXAKgI7efiklcHqg8cnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlokTMqZicve7jQtZHahVlZi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Top thx
Dat heb ik nodig!
Bedankt voor de bevestiging.
Nu maar bestellen zodra beschikbaar...

Ivm de gewone dimmer die ik nu moet terugsturen.
Zou die werken bij mijn vriend, die heeft een ledstrip met volgende driver.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4TkGKXm/driver.jpg

Zou dat werken voor hem, dan hoef ik hem niet terug te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:06
Ik meende al gehoord te hebben dat de Gen3 wel zelf 10V opwekt maar ik kon het niet meer vinden...

@skank De Shelly Dimmer 0-10V is niet geschikt om direct ledjes mee te dimmen. Alleen als je een driver hebt met een 0-10V ingang (en die dus ook de 10V levert) is het te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:38:
Ik meende al gehoord te hebben dat de Gen3 wel zelf 10V opwekt maar ik kon het niet meer vinden...

@skank De Shelly Dimmer 0-10V is niet geschikt om direct ledjes mee te dimmen. Alleen als je een driver hebt met een 0-10V ingang (en die dus ook de 10V levert) is het te gebruiken.
Dus de driver hierboven zal ook voor hem niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@skank Driver is denk ik groot woord, zie alleen een 24V voeding die 3A aankan. Label laat niet zien dat hij 0-10V sturing ofzo aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:58:
@skank Driver is denk ik groot woord, zie alleen een 24V voeding die 3A aankan. Label laat niet zien dat hij 0-10V sturing ofzo aan kan.
Ja vrees er ook voor.
Voor de voeding zit een schakelaar, na de voeding een ledstrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

rens-br schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Scheelt dit is geen opbouw, maar inbouw schakelaar, dat maakt wellicht al iets meer mogelijk. En je hebt een WCD erboven, dus voeding voor je Shelly heb je ook. Maar voordat we echt iets zinnigs kunnen zeggen, zal de schakelaar enzo eraf moeten, zodat we kunnen zien wat voor bekabeling er zit.
Hierbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY5OX0LM6qXaWE08r7-giWujLBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tGxXCk0neuV1DM2gXUbaFuo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3A4jsD0jMVN42gNkF49LKh6mF0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mAL06uqqxGEUELm9Asu7GJq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCOk7mHjJ8b7Cs4iLQ1VTmXFZkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/202DHtKKaNuek7Om9rwff4tv.jpg?f=fotoalbum_large

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJrXKsGehyZzT23iKAY97WohrwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O99JaqGktdGkyk6zpLgrGlYh.png?f=fotoalbum_large
Alleen hierdoor moet je dus een verbinding maken tussen de dozen en dus waarschijnlijk ook tussen 2 verschillende groepen, wat officeel niet mag (alleen bij bijvoorbeeld een meterkast mag dat).

Zoals ik het nu zie, is de schakelaar en het stopcontact niet dezelfde groep.
Uiteraard is het met een Shelly 1 alsnog wel mogelijk om er voor te zorgen dat je via de telefoon de schakelaar aan kunt zetten, maar als je dat op deze plek doet, voldoe je niet meer aan de regels omdat je een open verbinding maakt tussen de 2 dozen en dus verschillende groepen.
*overigens zijn de kleuren bij de schakelaar ook al niet volgens de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
@Clumsy Smurf waarom verwacht je dat het 2 verschillende groepen zijn?

Overigens kun je dit natuurlijk gewoon uitproberen en kijken op welke groep het stopcontact zit en op welke de schakelaar. Zitten ze opdezelfde groep, geen probleem.

Mochten ze wel op 2 verschillende groepen zitten, dan kan toch ook de huidige aansluiting op het stopcontact afgelost worden en deze aftakken van de schakelaar? Ik zie blauw, bruin en....oh wacht, daarom je opmerking dat het niet volgens de regels is, dat is inderdaad erg verwarrend.

Wellicht is het dan nog mogelijk om de aansluiting van de schakelaar / afzuiging elders aan te passen (groepenkast?) zodat ze op dezelfde groep komen te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Laatst online: 23:59
rube schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:47:
@Clumsy Smurf waarom verwacht je dat het 2 verschillende groepen zijn?
In niet al te oude huizen heb je vaak per verdieping een aparte groep. Je schakelaar zit helemaal beneden, de ventilator juist helemaal boven...
Bij mij zit de ventilator in ieder geval wel op de groep van de bovenste verdieping.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@JaVaWa Waarom ik verwacht dat het een andere groep is, is omdat ik 2 verschillende kabels/invoeren zie en de dozen zo ver ik zie niet doorgeprikt zijn, dat er een open verbinding tussen zit.
Anders zou je verwachten dat alles in dezelfde buis uit zou komen.

Nou moet ik wel zeggen dat het sowieso al er uit ziet alsof het gemaakt is door een doe het zelver, als ik kijk naar de kabel van de schakelaar en de ader kleuren.

Ja is een aanname en je zou het natuurlijk kunnen controlleren door even de groep uit te zetten en kijken of het beide uitvalt.
Ik zie dat ik de verkeerde persoon aangehaald heb.
@rube

[ Voor 5% gewijzigd door Clumsy Smurf op 27-10-2024 18:06 . Reden: Ik zie dat ik de verkeerde persoon aangehaald heb ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Agent47 Mijn beunradar gaat wat af... De onderste is toch een schakelaar? Daar hoor GEEN blauwe draad op te zitten. Hier lijkt blauw als schakeldraad gebruikt, dat is heleeeeee grote NO-NO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Septillion schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:04:
@Agent47 Mijn beunradar gaat wat af... De onderste is toch een schakelaar? Daar hoor GEEN blauwe draad op te zitten. Hier lijkt blauw als schakeldraad gebruikt, dat is heleeeeee grote NO-NO.
Ik heb het zo gekocht. Ik zie dit voor het eerst, heb geen verstand van elektra… :(

Ik heb even geen idee wat te doen nu…

[ Voor 7% gewijzigd door Agent47 op 27-10-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Laatst online: 23:59
Het schema van Clumsy Smurf aanhouden. Het voldoet nu toch al niet aan de regels...

Alternatief is het allemaal netjes in orde maken, maar daar komt behoorlijk wat sloopwerk bij kijken.
Ik vermoed dat de originele schakelaar ergens anders zat, waarschijnlijk boven het aanrechtblad in de keuken. Bij het plaatsen van de keuken hebben ze een drie-aderige kabel naar de nieuwe schakelaar getrokken (en waarschijnlijk niet in een buis). De inbouwdoos van de originele schakelaar is verdwenen achter een kast of achter de afwerking op de keukenmuur.

[ Voor 3% gewijzigd door JaVaWa op 27-10-2024 18:44 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Agent47 Persoonlijk zou ik in mijn gekochte woning blauw niet als schakeldraad laten zitten. Dan zou ik de handen uit de mouwen steken en vervangen of een (echte) elektricien inschakelen....

Als je gewoon bij de andere kant kant dan komt er ook geen sloopweg bij kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Septillion Ik denk in dit geval wel, want het lijkt te zijn gemaakt met een kabel en volgens mij loopt er ook geen pijp, althans dat lijkt zo.
Dus even aanpassen is denk niet zomaar gedaan.

Persoonlijk zou ik eerst even kijken of het misschien dezelfde groep is, zo ja, pas het schema toe wat ik eerder poste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Clumsy Smurf schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:02:
@JaVaWa Waarom ik verwacht dat het een andere groep is, is omdat ik 2 verschillende kabels/invoeren zie en de dozen zo ver ik zie niet doorgeprikt zijn, dat er een open verbinding tussen zit.
Anders zou je verwachten dat alles in dezelfde buis uit zou komen.

Nou moet ik wel zeggen dat het sowieso al er uit ziet alsof het gemaakt is door een doe het zelver, als ik kijk naar de kabel van de schakelaar en de ader kleuren.

Ja is een aanname en je zou het natuurlijk kunnen controlleren door even de groep uit te zetten en kijken of het beide uitvalt.
Ik zie dat ik de verkeerde persoon aangehaald heb.
@rube
Ik zal eens kijken of ik er deze week aan toe kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Agent47 Ik zou kijken of je de Shelly niet boven bij de ventilator kunt plaatsen. Meestal hebben die mechanische ventilaties een vaste spanning.

Met die 3 aderige kabel zie je wel vaker, omdat ze meestal alleen 3 of 5 aderige kabel hebben. Ik zou de blauwe draad gewoon even voorzien van een zwarte krimpkous of tape zodat het wel duidelijk is. Ik weet dat dit normaal niet zo volgens de regels is, alleen heb je soms geen andere mogelijkheid.

Wat @Clumsy Smurf zegt klopt denk ik wel zo te zien, het stopcontact zit waarschijnlijk op een andere groep. Je kan het dan wel met een potentiaal vrij contact maken zoals eerder al aangegeven. Met de Shelly Plus ( geen mini ) Alleen moet je je dan afvragen of je 2 groepen door elkaar wilt gaan halen in één inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Racer89 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:02:
@Agent47 Ik zou kijken of je de Shelly niet boven bij de ventilator kunt plaatsen. Meestal hebben die mechanische ventilaties een vaste spanning.

Met die 3 aderige kabel zie je wel vaker, omdat ze meestal alleen 3 of 5 aderige kabel hebben. Ik zou de blauwe draad gewoon even voorzien van een zwarte krimpkous of tape zodat het wel duidelijk is. Ik weet dat dit normaal niet zo volgens de regels is, alleen heb je soms geen andere mogelijkheid.

Wat @Clumsy Smurf zegt klopt denk ik wel zo te zien, het stopcontact zit waarschijnlijk op een andere groep. Je kan het dan wel met een potentiaal vrij contact maken zoals eerder al aangegeven. Met de Shelly Plus ( geen mini ) Alleen moet je je dan afvragen of je 2 groepen door elkaar wilt gaan halen in één inbouwdoos.
Net gekeken:

Het zit NIET bij elkaar op de groep. De schakel knop zit op de groep van de badkamer. Het stopcontact er boven zit op een andere groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ondertussen ook boven geweest, laat ik daar maar niks over zeggen qua elektra aansluiting :(

Toch even nadenken hoe ik dit ga oplossen. Ik ga een eigen topic aanmaken om dit topic “ schoon “ te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Agent47 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Net gekeken:

Het zit NIET bij elkaar op de groep. De schakel knop zit op de groep van de badkamer. Het stopcontact er boven zit op een andere groep.
Dan kun je denk ik het beste de Shelly boven bij de unit plaatsen. ff kijken of je een vaste spanning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Racer89 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Dan kun je denk ik het beste de Shelly boven bij de unit plaatsen. ff kijken of je een vaste spanning hebt.
Zie RedPas in "" Smart" maken van ventilatiebox op zolder."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 16:14

RvV

Andre- schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:54:
Begin dit jaar 4 stuks Shelly Plus Plug S gekocht. Inmiddels blijft bij 3 van de 4 een rood led aan, ook na reset/fabrieksinstellingen. Herkent iemand dit? Volgens de winkel is het veilig, maar die heeft helaas geen idee hoe dit komt.
[Afbeelding]
Ik had van de week een 5-pack besteld. Gisteren geinstalleerd, alles prima. Een paar uur later begon 1 plug een permanent rode led te tonen, vanmorgen was de 2e plug ook al defect met een continu rode led. Dat is echt behoorlijk waardeloos. Volgens Shelly support moet ik bij de reseller een replacement aanvragen.
Als er bij mij al 2 binnen een dag defect zijn, dan heb ik niet heel veel vertrouwen in eventuele vervangende exemplaren. Beetje jammer. :X

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 00:02
RvV schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Ik had van de week een 5-pack besteld. Gisteren geinstalleerd, alles prima. Een paar uur later begon 1 plug een permanent rode led te tonen, vanmorgen was de 2e plug ook al defect met een continu rode led. Dat is echt behoorlijk waardeloos. Volgens Shelly support moet ik bij de reseller een replacement aanvragen.
Als er bij mij al 2 binnen een dag defect zijn, dan heb ik niet heel veel vertrouwen in eventuele vervangende exemplaren. Beetje jammer. :X
Dat is wel vreemd ja. Ik heb er diverse in gebruik, een aantal ook buiten in de filterbak van de vijver en die werken nog steeds perfect. Ik heb er 1 gehad van de 10 die bricked was na een firmware update en daar heb ik bij Shelly zelf een couponcode voor gehad om een nieuwe te bestellen zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:56
RvV schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Heb er zelf ook diverse in gebruik. Variërend van meerdere schakelmomenten per dag, tot incidenteel uit (de rest aan). Nog nooit problemen mee gehad. Hoeveel vermogen heeft het apparaat dat erachter hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

lazybones schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:27:
[...]

Dat is wel vreemd ja. Ik heb er diverse in gebruik, een aantal ook buiten in de filterbak van de vijver en die werken nog steeds perfect. Ik heb er 1 gehad van de 10 die bricked was na een firmware update en daar heb ik bij Shelly zelf een couponcode voor gehad om een nieuwe te bestellen zonder kosten.
Gezien de reactie van Shelly dat ik een replacement moest vragen via de reseller, doet mij vermoeden dat het een bekend probleem is. Er was 0,0 initiatief om verder nog iets op te lossen.
De reseller heeft inmiddels een nieuw setje geleverd en die doen het wel prima. Het zal wel een relatief zeldzaam dingetje zijn, en met mijn geluk... O-)
Rowwan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 06:20:
[...]

Heb er zelf ook diverse in gebruik. Variërend van meerdere schakelmomenten per dag, tot incidenteel uit (de rest aan). Nog nooit problemen mee gehad. Hoeveel vermogen heeft het apparaat dat erachter hangt?
Zelfs met 0,0 watt hadden ze het rode led probleem. Na de factory reset (voordat ik de oude set terug stuurde) waren die 2 pluggen alsnog rood. En rood/blauw vanwege het pairen na een factory reset wat blauw kipperend zou moeten zijn.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
RvV schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:22:
[...]

Gezien de reactie van Shelly dat ik een replacement moest vragen via de reseller, doet mij vermoeden dat het een bekend probleem is. Er was 0,0 initiatief om verder nog iets op te lossen.
De reseller heeft inmiddels een nieuw setje geleverd en die doen het wel prima. Het zal wel een relatief zeldzaam dingetje zijn, en met mijn geluk... O-)

[...]

Zelfs met 0,0 watt hadden ze het rode led probleem. Na de factory reset (voordat ik de oude set terug stuurde) waren die 2 pluggen alsnog rood. En rood/blauw vanwege het pairen na een factory reset wat blauw kipperend zou moeten zijn.
Even voor mijn eigen begrip: doen ze het functioneel nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 07:46
Ik heb door mijn huis iets van 15 Shelly pluggen hangen, variërend in leeftijd van 3 jaar tot een paar maanden oud. Tot twee maanden terug geen problemen gehad, toen binnen een maand twee stuk:

1. Ik had een rudimentaire huisaccu gebouwd, met twee shellies die afwisselend de omvormer en de oplader inschakelden. Dat waren veel, heel veel schakelmomenten op een dag. Binnen een maand of drie was één van die shellies helemaal dood. Gezien hoe ik die mishandeld heb vind ik dat niet zo gek.
2. De 16A Shelly plug die aan de wasmachine zit (en die nooit schakelt) gaf kort daarna ineens de geest. Ook geheel dood. Als je hem inplugt maakt hij een soort van "sissend" geluid, zal wel iets met het netvoedinkje zijn. Twee jaar en drie maanden oud, dus tsja, geen garantie meer. Nieuwe besteld, veel gekloot gehad om hem in Home Assistant vervangen te krijgen zonder de energie-historie en gekoppelde automations te verliezen, maar dat is gelukt. En weer door.

Ik ben nog steeds overwegend tevreden over de shellies, maar er moeten er niet te veel stuk gaan anders kon mijn mening wel eens veranderen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Rowwan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:12:
[...]

Even voor mijn eigen begrip: doen ze het functioneel nog wel?
De werking was verder ok. Ik had alleen geen zin om een product te hebben waarvan de leds niet 100% in orde zijn.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hoi

Gezien ik vorige keer de verkeerde shelly had, vraag ik het hier toch ff op voorhand.
Vriend van me heeft ledstrip gekocht met driver en dat is deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wrnfdrq/driver.jpg
image photo album

Nu wil hij die met een shelly verbinden/aansturen.
Welke shelyl heb ik nu nodig?
En die moet ik dan voor of na de driver steken?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@skank Heb je ook een foto van de driver zelf? Daar staat vaak nuttigere info op dan de vooral typenummers van de verpakking.

Maar op eerste gezicht lijkt me dit een (niet dimbare) constant voltage 24V voeding. Dus daar zou een Shelly RGBW achter kunnen als dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:53:
@skank Heb je ook een foto van de driver zelf? Daar staat vaak nuttigere info op dan de vooral typenummers van de verpakking.

Maar op eerste gezicht lijkt me dit een (niet dimbare) constant voltage 24V voeding. Dus daar zou een Shelly RGBW achter kunnen als dat zo is.
Ik heb het gevraagd.
Oh die rgwb kende ik niet.

Deze bedoel je?
https://www.amazon.nl/She...yellow/dp/B07N49TXLQ?th=1

Hopelijk zit daar een handleiding bij hoe te connecteren...
Dus die komt NA de driver dan?

edit: youtube filmpje gevonden thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@skank Shelly heeft ondertussen al wat versie van de RGBW uitgebracht maar in de basis kunnen ze allemaal constant voltage verlichting sturen op 12 en 24V met 3,75A per kanaal.

Dus als de lamp daaraan voldoet dan is hij bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Laatst online: 07:04
Aangezien Shelly gestopt is met de oude TRV (waarvan ik er 1 heb en eigenlijk best wel tevreden over ben): zijn er hier mensen die al ervaring hebben met de vervanger, de BLU TRV?

Is natuurlijk geen WiFi apparaat en heeft blijkbaar een eigen BLU gateway nodig. Ik vermoed dat dat komt doordat er twee-weg verkeer moet zijn om hem ook te kunnen aansturen. Zal ook wel niet werken met de ESP BLE active bluetooth proxy die ik heb hangen om mijn MotionBlinds aan te sturen ben ik bang.

Het gaat mij vooral om de integratie met Home Assistant, de Shelly app gebruik ik niet.

Hmm, ik zie ineens dat hij ook Zigbee lijkt te hebben, interessant... https://shelly-api-docs.s...gbee-cluster-data-objects

[ Voor 12% gewijzigd door BobV op 16-11-2024 11:26 ]

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:00
Ik ben op zoek naar een Shelly bewegingssensor die op wifi werkt.

Als ik het goed lees ondersteund de Shelly BLU Motion geen wifi :?

Welke oplossing moet ik dan hebben?

Het gaat me er om dat ik een signaal in HA krijg als er beweging is, en dan wil ik lampen aanzetten via HA. Die lampen zit nu al een shelly dimmer voor.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Grolsch schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:04:

Het gaat me er om dat ik een signaal in HA krijg als er beweging is, en dan wil ik lampen aanzetten via HA. Die lampen zit nu al een shelly dimmer voor.
De bewegingsmelder van Shelly is ontzettend bulky, accu gaat niet zo lang mee. En volgens mij zit er best wel wat vertraging op. Als je toch al home assistant gebruikt. Is een sensor op zigbee dan geen betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
rens-br schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:05:
[...]

De bewegingsmelder van Shelly is ontzettend bully, accu gaat niet zo lang mee. En volgens mij zit er best wel wat vertraging op. Als je toch al home assistant gebruikt. Is een sensor op zigbee dan geen betere oplossing?
Ik heb tot nu toe geen enkel Zigbee device en wel een aantal shelly's, vandaar dat daar mijn voorkeur naar uit gaat.

Maar ondanks dat de kwaliteit misschien ruk is van die Shelly bewegingsmelder, werkt deze toch niet op wifi maar op bluetooh :? Of snap ik het verkeerd?

Zigbee gaat toch ook niet via wifi :?

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 17-11-2024 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Grolsch schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:09:
[...]

Ik heb tot nu toe geen enkel Zigbee device en wel een aantal shelly's, vandaar dat daar mijn voorkeur naar uit gaat.

Maar ondanks dat de kwaliteit misschien ruk is van die Shelly bewegingsmelder, werkt deze toch niet op wifi maar op bluetooh :? Of snap ik het verkeerd?
De Shelly blue motion werkt inderdaad via Bluetooth en wordt volgens mij gekoppeld met de Bluetooth van een gen 3 apparaat.

De Shelly Motion 2 werkt via wifi: https://shelly-cloud.nl/shelly-motion-2/
[quote]
Zigbee gaat toch ook niet via wifi :?
Nee, voor zigbee heb je een losse controller nodig. Maar zigbee gebruikt nauwelijks batterij. Dus al mijn bewegingsmelder hier gaan inmiddels al ruim 4 jaar mee op één klein knoopcel batterijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 18:54

Hue motion kan ik je wel aanraden, is wel geen shelly.
Maar werkt super en goede batterij levensduur. En je krijgt nog extra info, temp, lux en batt

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rens-br schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:20:
Nee, voor zigbee heb je een losse controller nodig. Maar zigbee gebruikt nauwelijks batterij. Dus al mijn bewegingsmelder hier gaan inmiddels al ruim 4 jaar mee op één klein knoopcel batterijtje.
En dat heeft nog een voordeel @Grolsch ; een zigbee-sensor kan bijna realtime data doorsturen als beweging waargenomen wordt.

Een wifi-verbinding verbruikt veel meer energie en zal bij een sensor op batterijen uitgeschakeld worden totdat er data is die verstuurd moet worden. Maar een wifi-verbinding opzetten lukt niet binnen een fractie van een seconde; dat merk je ook als je wifi aanzet op je telefoon of laptop. Daarom heeft een wifi-sensor een dikke vertraging t.o.v. van een zigbee-sensor.

Bij de nieuwe generatie hebben ze dat opgelost door via bluetooth te verbinden met een netgevoede Shelly die wél altijd z'n wifi-verbinding actief heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 17-11-2024 11:55 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:55

PoweRoy

funky!

Hmm ben nieuw met shelly. Ik wilde graag 't stroomverbruik van mijn aircos meten (multi en een single). Nu zijn die beide op een stopcontact aangesloten (aparte groepen) dmv een stekker. Dus totaal 2 stopcontacten langs elkaar.

Ik had een shelly EM gekocht (ivm stroomverbruik van de apparaten leken mij een Shelly 1PM hiervoor niet geschikt).

Ik mooi alles aangesloten en de 50a klem over de grijze kabels heen geklemd die naar de aircos gaan. Nu lees ik dat 't maar over 1 ader geklemt moet worden. Ik meet dus nu geen stroomverbruik.

Wat is nu handig? Ik had de aircos op een stekker zodat je ze gemakkelijk spanningsloos kan maken. En ik weet niet of het te bedoeling is de grijze kabel (met stekker) een stuk bloot te leggen zodat ik op 1 ader kan klemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bViz09EJucyWj9vxKmzea_nAvI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCEFOBfYyWtetVz9M12D8sfq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door PoweRoy op 17-11-2024 12:44 ]

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
PoweRoy schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:35:
Hmm ben nieuw met shelly. Ik wilde graag 't stroomverbruik van mijn aircos meten (multi en een single). Nu zijn die beide op een stopcontact aangesloten (aparte groepen) dmv een stekker. Dus totaal 2 stopcontacten langs elkaar.

Ik had een shelly EM gekocht (ivm stroomverbruik van de apparaten leken mij een Shelly 1PM hiervoor niet geschikt).

Ik mooi alles aangesloten en de 50a klem over de grijze kabels heen geklemd die naar de aircos gaan. Nu lees ik dat 't maar over 1 ader geklemt moet worden. Ik meet dus nu gaan stroomverbruik.

Wat is nu handig? Ik had de aircos op een stekker zodat je ze gemakkelijk spanningsloos kan maken. En ik weet niet of het te bedoeling is de grijze kabel (met stekker) een stuk bloot te leggen zodat ik op 1 ader kan klemmen.

[Afbeelding]
Aangezien je ze toch gestekkerd hebt, waarom knoop je er geen Shelly plug S tussen? Geen gedoe met kabels, strippen of whatnot. Een airco trekt over het algemeen nu ook weer niet zo'n hoge vermogens. De mijne 3.5 kw doet maximaal zo'n 1000W.

Blootleggen van een ader van je kabel is in ieder geval niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
RedPas schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:39:
[...]

Hue motion kan ik je wel aanraden, is wel geen shelly.
Maar werkt super en goede batterij levensduur. En je krijgt nog extra info, temp, lux en batt
Die werkt ook via zigbee, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PoweRoy ga je die stopcontacten nog voor iets anders gebruiken? Anders vervangen door een lasdoos waarin je de boel met lasklemmen verbindt. Dan heb je wel je losse aders. Een vast apparaat zoals een airco verbinden met een losse stekker in een stopcontact is sowieso een beetje gek, maar het mag wel.

Maar als je de huidige module nog kunt retourneren is vervangen door twee tussenstekkers inderdaad makkelijker.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 17-11-2024 12:56 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

rens-br schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:45:
[...]

Aangezien je ze toch gestekkerd hebt, waarom knoop je er geen Shelly plug S tussen? Geen gedoe met kabels, strippen of whatnot. Een airco trekt over het algemeen nu ook weer niet zo'n hoge vermogens. De mijne 3.5 kw doet maximaal zo'n 1000W.

Blootleggen van een ader van je kabel is in ieder geval niet de bedoeling.
De airco zijn LGs van 2.5kw en 3.5kw. Die blijven dan wel onder de max wattage van 2500w die de shelly s aankan?
Ik zag wat posts op reddit en Got over shelly die gingen smeulen. Daarom had ik de EM voor wat meer veiligheid.

De stopcontacten worden trouwens incidenteel gebuikt ja. (klein elektra spul)
Kan alles nog terug sturen

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
PoweRoy schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:01:
[...]

De airco zijn LGs van 2.5kw en 3.5kw. Die blijven dan wel onder de max wattage van 2500w die de shelly s aankan?
Ik zag wat posts op reddit en Got over shelly die gingen smeulen. Daarom had ik de EM voor wat meer veiligheid.
Je zou even in de handleiding van beide apparaten moeten kijken wat hun opgenomen vermogen is. Maar de mijne doet dus maximaal 1000W. Niks aan de hand.

Als je echt op safe wilt spelen kan je ook nog de Shelly plug kopen, die gaat wel tot 3600W. Maar wordt volgens mij niet veel meer verkocht.
[quote]

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 17-11-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

rens-br schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:08:
[...]

Je zou even in de handleiding van beide apparaten moeten kijken wat hun opgenomen vermogen is. Maar de mijne doet dus maximaal 1000W. Niks aan de hand.

Als je echt op safe wilt spelen kan je ook nog de Shelly plug kopen, die gaat wel tot 3600W. Maar wordt volgens mij niet veel meer verkocht.
[quote]
De multi split heeft een aansluitwaarde van 15A dus dat is 3600w... Het daadwerkelijke verbruik kan ik niet terug vinden in de handleiding.

De multisplit is een 3.5kw+2.5kw (LG mu2r17-0912)

[ Voor 4% gewijzigd door PoweRoy op 17-11-2024 13:39 ]

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
[...]
[...]
De Shelly 1PM Gen3 is toch gewoon rated voor 16A? (De 1PM Mini Gen3 is wel 'maar' rated voor 8A/2000W.)

Of als je een kleinere vormfactor wilt (en toch alleen monitoring), de Shelly PM Mini Gen3 (ook 16A). Hier gebruik ik er zelf ook twee van sinds januari achter de stopcontacten van de wasmachine en vaatwasser.

[ Voor 3% gewijzigd door Cadezo op 17-11-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 18:54

Ik mooi alles aangesloten en de 50a klem over de grijze kabels heen geklemd die naar de aircos gaan. Nu lees ik dat 't maar over 1 ader geklemt moet worden. Ik meet dus nu geen stroomverbruik.

[Afbeelding]
Je hebt de beste keuze gemaakt om te meten. Wel 1 met iets meer werk, maar:

Als je nu 2 aftakdozen haalt waar je CT klem in kan, dus 1 doos per CT klem.
1, verwijder je stekker
2, voer je kabel door je aftakdoos en bevestig deze aan de muur
3, monteer stekker terug en steek deze in stopcontact
4, markeer in de aftakdoos waar je kan strippen
5, trek stekker uit
6, strip kabel
7, hang CT klem rond de bruine ader
8, doos dicht
9, Power Up Scotty

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:34

A13X

Dude

PoweRoy schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:26:
[...]

De multi split heeft een aansluitwaarde van 15A dus dat is 3600w... Het daadwerkelijke verbruik kan ik niet terug vinden in de handleiding.

Volgens de eerste de beste website doet deze max. 1,7kW en 7,9A elektrisch.

Staat gewoon in de spec sheets die erbij staan.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan

Op wifi wil je niet, die trekt je batterij veel te snel leeg. Ik heb een aantal BLU motion Shelly's. Werkt echt perfect. Ze koppelen (bij mij tenminste, er zijn meer mogelijkheden) via de Shelly plug S. En dan via wifi naar HA. Batterij van de sensor gaat echt een paar jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rowwan schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:23:
[...]

Op wifi wil je niet, die trekt je batterij veel te snel leeg. Ik heb een aantal BLU motion Shelly's. Werkt echt perfect. Ze koppelen (bij mij tenminste, er zijn meer mogelijkheden) via de Shelly plug S. En dan via wifi naar HA. Batterij van de sensor gaat echt een paar jaar mee.
Tnx voor jullie tips.

Ik heb op die locatie ook een Shelly Pro 1PM hangen, en deze kan volgens mij dan via BT connecten naar de BLU motion shelly, ik denk dat ik dat ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 19:03
PoweRoy schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:26:
[...]

Als het je echt alleen maar om het stroomverbruik gaat en niet wilt schakelen zou je ook nog naar de Shelly PM Mini Gen3 kunnen kijken, die meet alleen.

Moet je er wel voor allebei de airco’s even een klein lasdoosje tussen zetten (zoiets bijv. https://www.karwei.nl/ass...kdoos-5-8-16-mm/p/B412148). Kabel op de Shelly, van daar met klein stukje kabel naar stopcontact/stekker.

Mijn ervaring met de Plug/PlugS is dat ze hij hoog verbruik toch uitschakelen. O.a. de oven trok hier soms zoveel stroom, dat de hele Plug er mee stopte, ook als de “Max power protection” uit stond. De Plug zou tot 3500W moeten kunnen, maar bij 3000+ stopt ie ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
wnwiigrtz schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:32:
Mijn ervaring met de Plug/PlugS is dat ze hij hoog verbruik toch uitschakelen. O.a. de oven trok hier soms zoveel stroom,
Een oven is dan ook meteen een apparaat wat echt de max uit je zekeringen e.d. haalt. Ook hier trekt de oven soms 3700W, van de toegestane 3640W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb zojuist de Shelly Blu Motion binnen, en gekoppeld via BT aan mijn nieuw bestelde Shelly Plug S.

Instellen in de shelly app was zo gedaan, de app detecteert ook beweging.
De nieuwe shelly plug S zit ook al in HA, maar hoe krijg ik nu die motion sensor in HA :?

Dat stukje volg ik even niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Grolsch schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:13:
Ik heb zojuist de Shelly Blu Motion binnen, en gekoppeld via BT aan mijn nieuw bestelde Shelly Plug S.

Instellen in de shelly app was zo gedaan, de app detecteert ook beweging.
De nieuwe shelly plug S zit ook al in HA, maar hoe krijg ik nu die motion sensor in HA :?

Dat stukje volg ik even niet....
Je hebt de BTHome integratie nodig. Heb je die geïnstalleerd? Verder moet je je plug instellen (via Shelly app) dat hij als BT gateway functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij het installeren van de bthome integratie in ha krijg ik de melding geen apparaten gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
Grolsch schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:50:
Bij het installeren van de bthome integratie in ha krijg ik de melding geen apparaten gevonden
Plug ingesteld als gateway?

Verder moet je dit ook nog goed zetten geloof ik:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78630986

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rowwan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:52:
[...]

Plug ingesteld als gateway?
Ja, en nog 3 andere apparaten die in de buurt staan
Verder moet je dit ook nog goed zetten geloof ik:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78630986
Tnx, dat was de tip, nu werkt het!!

Is het verstandig om 3 BT bridges te hebben, of kan ik er beter 1 gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
Grolsch schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:06:
[...]

Ja, en nog 3 andere apparaten die in de buurt staan

[...]

Tnx, dat was de tip, nu werkt het!!

Is het verstandig om 3 BT bridges te hebben, of kan ik er beter 1 gebruiken?
Heb er vorige keer ook mee zitten klooien, vandaar dat ik het nog wist (de gelinkte post was het antwoord op mijn vraag :))

Voor de sensor maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik zou degene pakken die het dichtste bij zit (gaat je batterij ook weer langer mee :)).

Ik heb ook een aantal BLU buttons, die ik echt maar op één gateway wil, bijv. de garagedeur openen als ik bij de garage in de buurt ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Rowwan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:10:
[...]

Heb er vorige keer ook mee zitten klooien, vandaar dat ik het nog wist (de gelinkte post was het antwoord op mijn vraag :))

Voor de sensor maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik zou degene pakken die het dichtste bij zit (gaat je batterij ook weer langer mee :)).

Ik heb ook een aantal BLU buttons, die ik echt maar op één gateway wil, bijv. de garagedeur openen als ik bij de garage in de buurt ben.
Dan zul je wel een veilig buurt hebben als je garagedeur open gaat bij beweging.
Bij ons hebben we juist sloten op de deuren om te voorkomen dat iemand binnenkomt bij (ongewenste) beweging :+

Maar het werkt allemaal, tnx, kheb ook nog een shelly uni besteld voor mijn garagedeur, nog eens uitvissen hoe ik dat moet gaan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

iRob schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:16:
Interessante update voor de gebruikers van een Shelly Wall Display, het is nu mogelijk om een Home Assistant dashboard weer te geven op het display: https://community.shelly....ssistant-in-wall-display/
Vanmiddag ook geprobeerd.

Lijkt best aardig te werken. Enige jammere is dat hij er blijkbaar weer wat harder voor moet werken. En dus warmer wordt. Wat niet handig is voor de thermostaat functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
Grolsch schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:30:
[...]

Dan zul je wel een veilig buurt hebben als je garagedeur open gaat bij beweging.
Bij ons hebben we juist sloten op de deuren om te voorkomen dat iemand binnenkomt bij (ongewenste) beweging :+

Maar het werkt allemaal, tnx, kheb ook nog een shelly uni besteld voor mijn garagedeur, nog eens uitvissen hoe ik dat moet gaan doen :P
De garagedeur ging over de BLU button, niet de motion sensor :) ik wil juist voorkomen dat als ik in de woonkamer per ongeluk op de button druk, dat de deur open gaat

De uni kende ik nog niet, ik heb een shelly 1 mini in mijn garagedeur gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Rowwan op 19-11-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Rowwan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:35:
[...]

De garagedeur ging over de BLU button, niet de motion sensor :) ik wil juist voorkomen dat als ik in de woonkamer per ongeluk op de button druk, dat de deur open gaat

De uni kende ik nog niet, ik heb een shelly 1 mini in mijn garagedeur gezet.
Jep ik ook. Werkt perfect.

Al gaat de Uni ook prima werken. Die heeft 2 potentially free outputs. Dus dat is mooi.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 19-11-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
rens-br schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:15:
[...]

Jep ik ook. Werkt perfect.

Al gaat de Uni ook prima werken. Die heeft 2 potentially free outputs. Dus dat is mooi.
Ik weet nog niet hoe ik die uni moet aansluiten, zal binnenkort eens wat foto's van de situatie maken.

Ik heb me wel laten wijsmaken dat ik voor dit doel de uni nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Grolsch schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:18:
Ik weet nog niet hoe ik die uni moet aansluiten, zal binnenkort eens wat foto's van de situatie maken.

Ik heb me wel laten wijsmaken dat ik voor dit doel de uni nodig heb.
Beetje afhankelijk van je garagedeur zal een Uni werken, maar een Shelly 1 Mini had waarschijnlijk ook prima gewerkt. Enige verschil wat ik zo kan zien is:
- Shelly 1 heeft één ingang en één uitgang;
- Shelly Uni heeft twee ingangen en twee uitgangen en komt zonder behuizing.

Recentelijk was er nog iemand anders die we geholpen hebben met de garagedeur: Garagedeur slim maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-08 20:47
Ik wil het energieverbruik van mijn warmtepomp meten. Ik begrijp dat ik dat kan met een Shelly Pro 3EM Energie Meter. Op de afbeeldingen mijn "meterkast op zolder".

De vraag is of en hoe ik die Shelly Pro 3EM Energie Meter erin krijg. Of ik dat zelf doe, of moet ik het laten doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQPV5xi3pN3rIzp79RqC8EG2jkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5bLcTNMAox1FIWJY2US95oI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C72k8gpzcpaii0UVVbzy-BQPikY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5H2tsNUdIUm1sQ3mv4ULEvx.jpg?f=fotoalbum_large

Naar het grote topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 20-11-2024 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:39
Het lijkt er op dat dit een 1-fase warmtepomp, daar is ook wel een shelly voor.

Kastje open schroeven en de kWh monteren tussen de 'groep' en de warmtepomp in. Of je dat zit zitten kan ik niet beoordelen voor je.

Je hebt ook een "contactloze" variant https://www.robbshop.nl/shelly-pro-em-50
(die je wel alsnog moet voeden natuurlijk dus het voordeel is beperkt)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 13:11
@hvl01 ik sluit me aan bij wat @Mattie112 zegt inderdaad. Wel zie ik aan je groepen dat er serieuze stroom verwacht wordt (een C16 zet je alleen als een B16 te krap is). Dus lees je goed in, zorg dat je kan checken of je spanningsvrij bent en dan pas kan je aan de slag. Extra voorzichtigheid bij de zonnepanelen geboden; hier kan nog spannings uitkomen terwijl de lijn naar je 'hoofd groepenkast' al dood is.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvl01
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-08 20:47
Het is inderdaad 1 fase. Maar er is nog een grote meterkast beneden. Daar ging het over 3 fase. Maar goed, ik ben echt een electraleek, dus het is sowieso niet heel handig om dit zo even zelf te doen. Ik ga op zoek naar een electricien die hier verstand van heeft.

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 13:14
Kan je een niet dimbare lamp dimbaar maken via een Shelly? https://www.shelly.com/products/shelly-dimmer2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ja hoor, die lamp heeft dan alleen maar 2 standen: Aan en minimaal gedimd (of te wel uit) :+

Maar nee, helaas gaat dat dus niet werken. De lamp moet ook dimmen ondersteunen.

• Quito
  • Laatst online: 11-09 13:14
rens-br schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:26:
[...]

Ja hoor, die lamp heeft dan alleen maar 2 standen: Aan en minimaal gedimd (of te wel uit) :+

Maar nee, helaas gaat dat dus niet werken. De lamp moet ook dimmen ondersteunen.
Dan gaat het een stopcontact dimmer worden met een normale Shelly schakelaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Quito schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:06:
[...]

Dan gaat het een stopcontact dimmer worden met een normale Shelly schakelaar
Wat voor stopcontact dimmer bedoel je? Want als je geen dimbare lamp hebt, zal een stopcontactdimmer dat ook niet ineens magisch fixen...

• martijn1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:34
Bedoel je met lamp het peertje of de armatuur? In een armatuur die je nu niet kunt dimmen kun je een dimbaar peertje draaien en dan is hij met een shelly dimbaar.
Als het peertje (of de tlbuis, spotje etc) niet dimbaar is ga je dat peertje ook met een shelly niet kunnen dimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
nee, met een (shelly) dimmer kan je een dimbare lamp dimmen. Een niet dimbare lamp is niet dimbaar ;)

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-08 19:11
@Quito en @borft vraag even aan ChatGpt:
"Kun je uitleggen waar ik op moet letten bij het kopen van een dimbare lamp en dimmer?
Ook graag even wat vertellen over minimum wattage."

Dan heb je alle (on-)mogelijkheden op een rijtje.

[ Voor 12% gewijzigd door Elsdeniep op 21-11-2024 19:26 ]

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Wie kan me even op weg helpen. Ik heb een BLU motion en een Mini besteld (als gateway).

Nu ging ik er denk ik iets te makkelijk van uit dat de gateway een MQTT bericht zou versturen namens de motion sensor op een apart topic.

Wat doet deze gateway wel? Gateway stuurt het BT bericht over wifi in een BTHome bericht?

En hoe krijg ik de bewegingssignalen in NodeRED (dus geen HA zoals ik veel lees).

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
  • Laatst online: 15-09 23:50
Die mini gaat inderdaad de brug vormen tussen bluetooth en je netwerk, zodat je BTHome sensoren in de Shelly app en in Home Assistant (die heeft BTHome ondersteuning) verschijnen. In Node-Red zie ik geen module voor BTHome ondersteuning, dus ik vermoed dat die er niet is.

Wat in principe wel kan, is scripts draaien op de Shelly Plus devices, en die de BT sensor data laten doorsturen naar je MQTT server, zodat je het kan oppikken in Node-Red. Kijk hiervoor eens naar https://github.com/Refhi/Shelly-BLU-to-MQTT bijvoorbeeld. Geen idee of dat doet wat het zegt, maar er zijn blijkbaar mogelijkheden.

Trouwens, ik zat nog te wachten op mooie black friday kortingen bij Shelly, en ze kondigen daar wel wat aan, maar ik zie geen manier om in te schrijven, en er zijn ook nog geen kortingen te zien op de site. Jammer, want die BTHome sensoren werken echt wel fijn en ik wou er nog wat bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
GORby schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:48:
Die mini gaat inderdaad de brug vormen tussen bluetooth en je netwerk, zodat je BTHome sensoren in de Shelly app en in Home Assistant (die heeft BTHome ondersteuning) verschijnen. In Node-Red zie ik geen module voor BTHome ondersteuning, dus ik vermoed dat die er niet is.

Wat in principe wel kan, is scripts draaien op de Shelly Plus devices, en die de BT sensor data laten doorsturen naar je MQTT server, zodat je het kan oppikken in Node-Red. Kijk hiervoor eens naar https://github.com/Refhi/Shelly-BLU-to-MQTT bijvoorbeeld. Geen idee of dat doet wat het zegt, maar er zijn blijkbaar mogelijkheden.

Trouwens, ik zat nog te wachten op mooie black friday kortingen bij Shelly, en ze kondigen daar wel wat aan, maar ik zie geen manier om in te schrijven, en er zijn ook nog geen kortingen te zien op de site. Jammer, want die BTHome sensoren werken echt wel fijn en ik wou er nog wat bijkopen.
Ik had gehoopt dat het allemaal wat meer out of the box zou werken. Die GitHub lib. had ik ook gevonden, misschien daar maar eens mee aan de gang dan. De support van RobbShop bevestigde mijn veronderstelling dat de gateway een MQTT bericht zou publiceren (voordat ik kocht). Dit lijkt dus onterecht en niet zo te werken...

Aan NodeRED plugins heb ik wel iets gevonden wat mogelijk zou kunnen helpen, maar ik ben een beetje huiverig om alles maar te installeren en mn setup te vervuilen.

BlackFriday heb ik me wel voor aangemeld. Maar hoop eigenlijk komende dagen even wat ervaring op te kunnen doen met de motion sensor. Dan kan ik een grotere bestelling doen en ga ik het Aqara spul uitfaseren :).
Je kan jezelf op de "VIP lijst" zetten door je hier aan te melden: https://www.shelly.com/pages/black-friday

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Laatst online: 15-09 23:50
BoschR schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:37:
[...]

Je kan jezelf op de "VIP lijst" zetten door je hier aan te melden: https://www.shelly.com/pages/black-friday
Die pagina had ik al gevonden, maar het laatste op die pagina (voor de footer met de info links) is "
Subscribe below to join our VIP list and be the first to know all the sale details."
daaronder helemaal geen link of formulier om aan te melden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben bezig om een Shelly 1 mini gen 3 te plaatsen op een schakelaar, waar ernaast ook een stopcontact zit. De schakelaar schakelt 2 lampen. Nu zie ik op de schakelaar 2 zwarte draden en 2 bruine. Op het stopcontact zit 2x bruin, 2x neutraal, 2x blauw. Nu zit ik dus te puzzelen hoe dit aan te sluiten:

- De blauwe draad aftappen van het stopcontact voor naar de Shelly
- De 2 bruine in een 5 lasklem en dan vanuit de lasklem naar L en I op de Shelly. De laatste naar de schakelaar.
- De 2 zwarte naar een lasklem en van daar een draad naar de Shelly.
- Als laatste een draad van Shelly naar schakelaar.

Is dit de juiste manier of doe ik dan iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 12:58
mijn shelly 2.5 verliest soms zijn Colot Peer IP adres?

hoe kan je die vast instellen?

standaard staat de shelly 2.5 op 192.168.1.20 terwijl dat HA draait op 192.168.1.10?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
Ferra schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:21:
Ik ben bezig om een Shelly 1 mini gen 3 te plaatsen op een schakelaar, waar ernaast ook een stopcontact zit. De schakelaar schakelt 2 lampen. Nu zie ik op de schakelaar 2 zwarte draden en 2 bruine. Op het stopcontact zit 2x bruin, 2x neutraal, 2x blauw. Nu zit ik dus te puzzelen hoe dit aan te sluiten:
Stop met het mixen van kleuren en benamingen want je lijstje zoals je het nu opschrijft klopt niet.

Een wcd(stopcontact) hoort fase (L/bruin), nul (N/blauw), en aarde (G/geel-groen) te hebben.

er hoort eigenlijk geen zwart naar een wcd omdat zwart als kleur voor schakeldraad gebruikt wordt. Het is geen ramp.

Je blauw mag never nooit nimmer ooit iets anders zijn dan nul. dus je opsomming hierboven is dat je 4x nul en 2x schakeldraad naar je wcd hebt... kan niet kloppen.
gebruik je het woord nul voor geel/groen misschien? dan is het een stuk logischer.
- De blauwe draad aftappen van het stopcontact voor naar de Shelly
- De 2 bruine in een 5 lasklem en dan vanuit de lasklem naar L en I op de Shelly. De laatste naar de schakelaar.
- De 2 zwarte naar een lasklem en van daar een draad naar de Shelly.
- Als laatste een draad van Shelly naar schakelaar.

Is dit de juiste manier of doe ik dan iets fout?
aansluiten via de voorbeelden in de handleiding:

- 1x blauw klopt. er moet een blauwe/N naar de shelly. Die blauwe moet ook blijven waar die nu is dus met een lasklem aftakken idd. Als er een blauwe naar de lamp gaat moet die blauwe ook gewoon in die lasklem aangesloten zitten
- 2x bruin aftappen naar L en I klopt. dit is de fase, de L om de shelly van spanning te voorzien. De I wordt gebruikt om door te sturen naar de lamp (via O).
- nu moet je alleen nog de schakeldraad van je aan te sturen verlichting op de shelly O aansluiten. Dit zou zwart moeten zijn, en een zwarte die dus niet naar je wcd gaat.

Waarom heb je 2x bruin en 2x zwart op de schakelaar? is ieder lamp afzonderlijk naar de schakelaar aangesloten? in dat geval moeten alle bruine via lasklemmen op de rest van de bruine (er hoeft er nog steeds maar 1 naar de shelly). de O van de shelly moet zwart zijn en naar een lasklem. In die lasklem sluit je dan ook 2x zwart van de schakelaar aan.

Let wel, met deze opstelling doet je schakelaar helemaal niets meer. Als je die ook nog wil blijven gebruiken moet je die ook nog op de shelly aansluiten. Dan moet er alsnog een een bruine van je bruine-lasklem naar de schakelaar en dan een zwarte van de schakelaar naar de SW op de shelly.

en zoals atlijd: pas op met 230v!

[ Voor 42% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 23-11-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@hemertje Dan zou ik hem een vast IP geven op je router, net als je (hopelijk) voor HA hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Septillion schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:31:
@hemertje Dan zou ik hem een vast IP geven op je router, net als je (hopelijk) voor HA hebt gedaan.
hoi dat heeft ie net als de HA, maar in de config van de Shelly 2.5 wijzigt die steeds , onverklaarbaar wat mij betreft
na aanpassen in de webinterface van de Shelly 2.5, opslaan en reboot gaat het even goed

Advanced - Developer Settings
Enable CoIoT
CoIoT peer:
Enter mcast for multicast or ip:port for unicast.
Restart required when CoIoT peer is changed!

de Shelly 2.5 heeft de laatste firmware

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:22:
[...]

Stop met het mixen van kleuren en benamingen want je lijstje zoals je het nu opschrijft klopt niet.

Een wcd(stopcontact) hoort fase (L/bruin), nul (N/blauw), en aarde (G/geel-groen) te hebben.

er hoort eigenlijk geen zwart naar een wcd omdat zwart als kleur voor schakeldraad gebruikt wordt. Het is geen ramp.

Je blauw mag never nooit nimmer ooit iets anders zijn dan nul. dus je opsomming hierboven is dat je 4x nul en 2x schakeldraad naar je wcd hebt... kan niet kloppen.
gebruik je het woord nul voor geel/groen misschien? dan is het een stuk logischer.

[...]

aansluiten via de voorbeelden in de handleiding:

- 1x blauw klopt. er moet een blauwe/N naar de shelly. Die blauwe moet ook blijven waar die nu is dus met een lasklem aftakken idd. Als er een blauwe naar de lamp gaat moet die blauwe ook gewoon in die lasklem aangesloten zitten
- 2x bruin aftappen naar L en I klopt. dit is de fase, de L om de shelly van spanning te voorzien. De I wordt gebruikt om door te sturen naar de lamp (via O).
- nu moet je alleen nog de schakeldraad van je aan te sturen verlichting op de shelly O aansluiten. Dit zou zwart moeten zijn, en een zwarte die dus niet naar je wcd gaat.

Waarom heb je 2x bruin en 2x zwart op de schakelaar? is ieder lamp afzonderlijk naar de schakelaar aangesloten? in dat geval moeten alle bruine via lasklemmen op de rest van de bruine (er hoeft er nog steeds maar 1 naar de shelly). de O van de shelly moet zwart zijn en naar een lasklem. In die lasklem sluit je dan ook 2x zwart van de schakelaar aan.

Let wel, met deze opstelling doet je schakelaar helemaal niets meer. Als je die ook nog wil blijven gebruiken moet je die ook nog op de shelly aansluiten. Dan moet er alsnog een een bruine van je bruine-lasklem naar de schakelaar en dan een zwarte van de schakelaar naar de SW op de shelly.

en zoals atlijd: pas op met 230v!
Volgens mij lees je het verkeerd :-). Ik zou m’n post nog eens goed lezen en dan zeg je precies hetzelfde als ik. Enfin, Ik heb alles precies gedaan zoals ik heb gepost en het werkt :-)! Nu alleen alles nog in de inbouwdoos krijgen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@hemertje Dus in de UI / webinterface van de Shelly? Dan geef ik deze vraag even een schopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:36
Ferra schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:08:
[...]

Volgens mij lees je het verkeerd :-). Ik zou m’n post nog eens goed lezen en dan zeg je precies hetzelfde als ik.
Ik stel voor dat je zelf je eigen post nog even goed leest. Want bij deze zin haak ik ook af: "Op het stopcontact zit 2x bruin, 2x neutraal, 2x blauw." 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
stefxx schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:32:
[...]

Ik stel voor dat je zelf je eigen post nog even goed leest. Want bij deze zin haak ik ook af: "Op het stopcontact zit 2x bruin, 2x neutraal, 2x blauw." 8)7
Neutraal = groen/geel aardedraad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2vB4Cuzl_pGlCPb74dN9kH_dT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DZ1A9zeF8DI7RlnE0VPG9hw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ferra op 23-11-2024 16:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ding terug stoppen en verder vanaf blijven.

Neutraal = nul = blauw.
Groen/ geel is je aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Septillion schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:41:
@hemertje Dus in de UI / webinterface van de Shelly? Dan geef ik deze vraag even een schopje.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
new_guy schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:58:
[...]

Ding terug stoppen en verder vanaf blijven.

Neutraal = nul = blauw.
Groen/ geel is je aarde.
Heb de Shelly al aangesloten. No problem 👍🏼😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Laatst online: 04:12
Kan ik met een Shelly 2PM de elektrische zonnewering die wij thuis hebben aansturen?
Ik weet zo het merk en type niet van de zonnewering maar:
Er zit een domme stekker in het stopcontact
Met een draaiknop aan de muur kan ik hem nu omhoog of naar beneden doen.

Zou mooi zijn als er een Shelly oplossing is hiervoor en ik meende dat ik daar de 2PM voor nodig heb.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
RubjeMazter schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 00:17:
Kan ik met een Shelly 2PM de elektrische zonnewering die wij thuis hebben aansturen?
Ik weet zo het merk en type niet van de zonnewering maar:
Er zit een domme stekker in het stopcontact
Met een draaiknop aan de muur kan ik hem nu omhoog of naar beneden doen.

Zou mooi zijn als er een Shelly oplossing is hiervoor en ik meende dat ik daar de 2PM voor nodig heb.

Bij voorbaat dank!
Stopt de zonwering wel vanzelf als je de draaiknop blijft vasthouden? Zoja kan het gewoon, kwam dit aansluitschema nog tegen ook ergens op Tweakers ooit geplaatst, alleen de drukknoppen zijn bij jou dan één draaiknop. Aansluiten blijft hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wdpKn69oSNbS4l5ALWOLHnHrN0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Od74BDILbNvBwoQaOj8EPaTj.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Racer89 op 26-11-2024 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Laatst online: 04:12
Racer89 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 04:36:
[...]

Stopt de zonwering wel vanzelf als je de draaiknop blijft vasthouden? Zoja kan het gewoon, kwam dit aansluitschema nog tegen ook ergens op Tweakers ooit geplaatst, alleen de drukknoppen zijn bij jou dan één draaiknop. Aansluiten blijft hetzelfde.

[Afbeelding]
Bij helemaal uit of helemaal in stopt ie inderdaad. Nu weet ik alleen niet of de motor dan ook helemaal uit is of dat het gewoon komt omdat het niet verder wil, maakt dat nog uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:34

A13X

Dude

RubjeMazter schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:15:
[...]

Bij helemaal uit of helemaal in stopt ie inderdaad. Nu weet ik alleen niet of de motor dan ook helemaal uit is of dat het gewoon komt omdat het niet verder wil, maakt dat nog uit?
Als de motor nog verder wilt hoor je dat wel, ik heb er in het vorige huis 2 en in dit huis 1 luifel met een shelly aangestuurd. In zo'n motor zitten vaak eindcontacten die zorgen dat hij op het juiste moment stopt. Zo niet regelt shelly zichzelf in en leert wanneer hij moet stoppen. Er staat dan nog wel stroom op de switch van de shelly maar vanwege de stand weet die dat die er niks mee hoeft te doen.

Awesome

Pagina: 1 ... 75 ... 84 Laatste