Garagedeur slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb sinds kort een sectionaaldeur als garagedeur met een motor (een Alutech LG-800-868).
Nu wil ik deze (naast de afstandsbedieningen) met mijn smartphone kunnen bedienen. Ik heb toevallig een SONOFF ZBMINI liggen, geen idee of het daarmee zou kunnen of dat ik iets anders nodig heb.

Volgens de handleiding is het mogelijk om bijvoorbeeld een sleutel schakelaar te installeren, alleen wordt niet uitgelegd op welk contact die moet worden aangesloten. Als hier een sleutelschakelaar (of een drukknop) op aangesloten kan worden, dan moet zo'n SONOFF ZBMINI toch ook wel kunnen lijkt me?

Iemand enig idee hoe ik dat kan aanpakken?

Foto van de motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUSkI8SClRistr_sBFq-rS5-TRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E59pUMtUHQW74jn6d5qvvFbH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door miicker op 27-10-2024 23:20 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:43
Hoofdstuk 5 geeft de electrical interface en je hebt het SBS contact nodig die je kan bedienen met een potentiaal vrij contact.

Wat wil je precies bereiken? Bedienen van de deur met je smartphone? Wat versta je onder "slim"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Roeland schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:33:
Hoofdstuk 5 geeft de electrical interface en je hebt het SBS contact nodig die je kan bedienen met een potentiaal vrij contact.

Wat wil je precies bereiken? Bedienen van de deur met je smartphone? Wat versta je onder "slim"?
2 dingen die ik wil bereiken:
1. Niet altijd een afstandsbediening mee hoeven nemen
2. Als ik niet thuis ben en er staat een pakket bezorger voor de deur dat ik de garage poort kan openen zodat hij het daar kan neerzetten en daarna weer sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Iemand die hiermee kan helpen?
Ik heb nog navraag gedaan bij het installatie bedrijf. Zij geven aan dat je een pulsschakelaar kunt installeren (dus geen gewone schakelaar). Deze zou ik dan op S en SBS moeten zetten.
Nu is de vraag kan ik hier ook ZBMINI op zetten of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:04
als de zbmini dezelfde puls kan maken als een pulsschakelaar kan dat gewoon. Even in de handleiding kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zolang de zbmini potentiaalvrije contact heeft kan het.
Je wilt namelijk geen 220 op het bord van de motor zetten
Ik gebruik er een shelly uni voor.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:40
jack zomer schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:22:
Zolang de zbmini potentiaalvrije contact heeft kan het.
Je wilt namelijk geen 220 op het bord van de motor zetten
Ik gebruik er een shelly uni voor.
Anders kan het ook, dan heb je alleen een extra relais nodig.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
miicker schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:16:
Iemand die hiermee kan helpen?
Ik heb nog navraag gedaan bij het installatie bedrijf. Zij geven aan dat je een pulsschakelaar kunt installeren (dus geen gewone schakelaar). Deze zou ik dan op S en SBS moeten zetten.
Nu is de vraag kan ik hier ook ZBMINI op zetten of niet?
Ik heb zelf paar maanden geleden ook een garagedeur geïnstalleerd en daar heb ik een Shelly Plus 1 gebruikt (met een potentiaal vrij contact) voor het openen van mijn garagedeur op afstand. Ik ben niet zo bekend met een Sonoff ZbMini, maar als ik de website goed begrijp heeft deze geen potentiaal vrij contact en gaat dat dus niet werken.

Net even in de handleiding gekeken en ik zou zeggen dat je niet S en SBS moet hebben, zoals het installatiebedrijf aangeeft:
miicker schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:16:
Zij geven aan dat je een pulsschakelaar kunt installeren (dus geen gewone schakelaar). Deze zou ik dan op S en SBS moeten zetten.
Maar dat je SBS en GND moet hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ip3VPZKQno3xNtRc40iFfk6ohS0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BI9JqEatrHJBi6YCtX0Cz0qY.png?f=user_large
Zie ook pagina 19 met de uitleg wat de SBS contact is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9U6X3_keHpH8s7WmpUqK9uSEhVg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kD55VsZdt9pxJk8nXtCitTGm.png?f=user_large

Wat je dus even kan doen als test, pak een stuk draad en maak verbinding tussen GND en SBS. Mocht de deur dan openen (of sluiten) dan heb je het goede contact te pakken en heb je een Potentiaal vrij contact nodig. Dat kan met de bovengenoemde Shelly zijn, maar wellicht heeft Sonoff ook van dat soort contacten.

De Shelly als voorbeeld nomen moet je het dan zo aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PhIyjYOqEKmZa0ZbUNzLE4WdvU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aJSIWRd2B9MMiQCD27zEpZNj.jpg?f=user_large

Mocht je het handig vinden om (net zoals ik) de garagedeur ook van binnen te kunnen openen met een (puls)schakelaar, dan wordt dit je schema: (rode vierkant is dan de schakelaar) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bAKU3FI6H2glMFgzIHMhj7CSPE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cWczUp8fODIIxP2iUNPKd3o4.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door rens-br op 30-10-2024 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zal inderdaad een potentiaalvrij contact moeten hebben, niet heel veel hebben dat. Shelly 1 (en nieuwe varianten op de 1) hebben dat wel.

Er zijn ook wel wat complete setjes voor deuren beschikbaar, ook meer DIY. Deze hebben dan ook gelijk ingangen voor sensoren voor volledig gesloten / geopend. Ze zijn vooral populair in de VS omdat daar zo'n beetje iedereen een elektrische garagedeur heeft. Zie dat Athom een redelijk complete set levert bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 30-10-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Septillion schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:32:
Je zal inderdaad een potentiaalvrij contact moeten hebben, niet heel veel hebben dat.

Er zijn ook wel wat complete setjes voor deuren beschikbaar, ook meer DIY. Deze hebben dan ook gelijk ingangen voor sensoren voor volledig gesloten / geopend.
Die zijn wellicht ook handig. Ik heb dat opgelost door een zigbee deursensor van Xiaomi aan mijn deur te plakken, daarmee kan ik zien of de deur open/dicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:40
Septillion schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:32:
Je zal inderdaad een potentiaalvrij contact moeten hebben, niet heel veel hebben dat. Shelly 1 (en nieuwe varianten op de 1) hebben dat wel.

Er zijn ook wel wat complete setjes voor deuren beschikbaar, ook meer DIY. Deze hebben dan ook gelijk ingangen voor sensoren voor volledig gesloten / geopend. Ze zijn vooral populair in de VS omdat daar zo'n beetje iedereen een elektrische garagedeur heeft. Zie dat Athom een redelijk complete set levert bijvoorbeeld.
nogmaals, een relais is niets anders dan een potentiaalvrij contact maker. Je zet een stuurspanning erop en dan schakelt het contact.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Snowhite0901 Correct hoor, zeg ook niet dat het niet anders kan :) Maar dus niet met alleen een ZBmini. En een extra onderdeel maakt het niet makkelijker, netter of goedkoper. Dan zou ik een complete set halen of een Shelly 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:59
https://aliexpress.com/item/1005007461895744.html

Ik heb t goedkoper gefixt :)

Graag zelf links opruimen voor het posten!

[ Voor 45% gewijzigd door Septillion op 30-10-2024 10:05 . Reden: Link cleanup ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@PCJR Leuk ding, maar die is niet goedkoper dan een Shelly Plus 1. Module is €19,99 (want Ali is weer eens gemeen ;)) vs €14.99 voor een Shelly Plus 1. En dan zit je nog op Tuya ook :/ Misschien wel te flashen met ESPhome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

En neemt deze je 433mhz signalen van de deur over? Of hangt deze bekabeld aan je deur? Of hoe werkt dit?

Zelf ben ik overigens ook geen voorstander van willekeurige ali / tuya meuk kopen en aansluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 30-10-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Septillion schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:11:
@PCJR Leuk ding, maar die is niet goedkoper dan een Shelly Plus 1. Module is €19,99 (want Ali is weer eens gemeen ;)) vs €14.99 voor een Shelly Plus 1. En dan zit je nog op Tuya ook :/ Misschien wel te flashen met ESPhome.
Ik wilde al corrigeren naar eigenlijk even duur. Ik heb meer spul op tuya. Tuhah...
Werkt prima anyway. Heb alle tuha spul ook in HA voor wat automations :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@PCJR Tuya werkt ook wel en maakt op zich prima spul. Alleen wil ik niets in de cloud en al helemaal geen deur van mijn huis :) Maar dat moet een ieder zelf bepalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
rens-br schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

En neemt deze je 433mhz signalen van de deur over? Of hangt deze bekabeld aan je deur? Of hoe werkt dit?

Zelf ben ik overigens ook geen voorstander van willekeurige ali / tuya meuk kopen en aansluiten.
Nee relais contact, bekabeld. En 24v pakt ie van de novoport contact ook. Je ziet er niks van buitenaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NGosFvCdNEqZdT-J-kOaRx2Z-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWrPHNaDHtdFGimpVMXobQpD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
rens-br schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:03:
[...]

Ik heb zelf paar maanden geleden ook een garagedeur geïnstalleerd en daar heb ik een Shelly Plus 1 gebruikt (met een potentiaal vrij contact) voor het openen van mijn garagedeur op afstand. Ik ben niet zo bekend met een Sonoff ZbMini, maar als ik de website goed begrijp heeft deze geen potentiaal vrij contact en gaat dat dus niet werken.

Net even in de handleiding gekeken en ik zou zeggen dat je niet S en SBS moet hebben, zoals het installatiebedrijf aangeeft:

[...]

Maar dat je SBS en GND moet hebben:
[Afbeelding]
Zie ook pagina 19 met de uitleg wat de SBS contact is:
[Afbeelding]

Wat je dus even kan doen als test, pak een stuk draad en maak verbinding tussen GND en SBS. Mocht de deur dan openen (of sluiten) dan heb je het goede contact te pakken en heb je een Potentiaal vrij contact nodig. Dat kan met de bovengenoemde Shelly zijn, maar wellicht heeft Sonoff ook van dat soort contacten.

De Shelly als voorbeeld nomen moet je het dan zo aansluiten:
[Afbeelding]

Mocht je het handig vinden om (net zoals ik) de garagedeur ook van binnen te kunnen openen met een (puls)schakelaar, dan wordt dit je schema: (rode vierkant is dan de schakelaar) [Afbeelding]
Thanks voor alle info. Ik heb nog even gekeken en er zit een ijzerdraad om GND en S te verbinden. Ik heb ook even getest als ik GND (of S) verbind met SBS dan gaat de deur idd dicht (of open).

Dus ik heb in ieder geval het juiste contact te pakken. De shelly klinkt als een goede optie. Nu vraag ik me alleen af of ik de shelly ook stroom kan geven vanuit de motor, maar dat lijkt me alleen 12 of 24v, of kan ik GND gebruiken?

Of is er ook een oplossing die werkt op 12/24v?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Als je een Shelly Plus 1 pakt kan die ook op zowel 12V als 24V werken, zou ik 24V doen. En inderdaad, dan is de voeding tussen 24V aansluiting als V+ en GND als V-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 12:56

gatlarf

So say we all...

Ik heb het gedaan met Zigbee relais en deursensoren. Dat gekoppeld met Home Assistant. Wat automation logica er in en kan de deur manueel bedienen, zonder rekening te houden met welke richting ze uit gaat gaan. Of de knopjes gebruiken om te openen/sluiten, waarbij HA da. Gaat controleren of ze efectief gesloten/geopend is. Was wel lastig om op te zetten moet ik zeggen maar het werkt prima.

Zeker als je het remote gaat doen wil je wel zeker zijn dat de poort effectief gesloten is nadat je pakketje afgeleverd is. Tenzij je er een camera op staan hebt natuurlijk en het zelf kan controleren.

May the lords of Kobol guide you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
gatlarf schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:47:
Ik heb het gedaan met Zigbee relais en deursensoren. Dat gekoppeld met Home Assistant. Wat automation logica er in en kan de deur manueel bedienen, zonder rekening te houden met welke richting ze uit gaat gaan. Of de knopjes gebruiken om te openen/sluiten, waarbij HA da. Gaat controleren of ze efectief gesloten/geopend is. Was wel lastig om op te zetten moet ik zeggen maar het werkt prima.

Zeker als je het remote gaat doen wil je wel zeker zijn dat de poort effectief gesloten is nadat je pakketje afgeleverd is. Tenzij je er een camera op staan hebt natuurlijk en het zelf kan controleren.
Klinkt ook wel interessant. Ik ga sowieso wel een deursensor plaatsen zodat ik in ieder geval kan zien of de deur open/gesloten is.

@Septillion
Ik heb nu alles van mijn slimme meuk in Google Home zitten, nog niet in Home Assistant of iets dergelijks. Ik heb nu een Philips Hue bridge waar ik meerdere Zigbee zaken op heb aangesloten (ook zo'n Sonoff ZBMini). Heb ik voor deze Shelly nog een andere bridge nodig, of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Nee, Shelly is op Wifi met locale support en met een eigen Cloud. Koppeling met Google Home zou simpel moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@rens-br @Septillion
Ik heb de Shelly + 1 binnen. Ben hem aan het installeren, maar mij is nu niet duidelijk op welke aansluiting ik L en N aansluit van de Shelly op de garagedeur motor.

Welke moet ik daarvoor gebruiken? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-P-eQg-fqH4zRSexbPYxMu3VzXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0qw409m01qu1suU54fgZ2ZS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

miicker schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:23:
@rens-br @Septillion
Ik heb de Shelly + 1 binnen. Ben hem aan het installeren, maar mij is nu niet duidelijk op welke aansluiting ik L en N aansluit van de Shelly op de garagedeur motor.

Welke moet ik daarvoor gebruiken? [Afbeelding]
Zie de knowledge base van Shelly:
Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/243531777/Plus%201%20DC%20wiring%20diagram-20240528-135114.png?inst-v=775864d7-ce23-4835-bebe-8576b5a6544b

+24 moet dus op N en GND op L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

Zie de knowledge base van Shelly:
[Afbeelding]

+24 moet dus op N en GND op L.
Thanks! Het is gelukt :D

Nu alleen nog uitvogelen hoe ik ervoor zorg dat shelly altijd een on / off signaal versuurd.
Nu kan ik de garagedeur "aan" zetten. Dan blijft er stroom gegeven worden. Pas als ik de garagedeur uit zet en daarna weer aan gaat hij weer dicht (of open).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

miicker schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Thanks! Het is gelukt :D

Nu alleen nog uitvogelen hoe ik ervoor zorg dat shelly altijd een on / off signaal versuurd.
Nu kan ik de garagedeur "aan" zetten. Dan blijft er stroom gegeven worden. Pas als ik de garagedeur uit zet en daarna weer aan gaat hij weer dicht (of open).
Je kan in de Shelly 'auto off' instellen, ik heb deze ingesteld op één seconde, dat is volgens mij de laagste setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:47
Ik heb ook plannen om mijn garagedeur wat meer remote-controlled te maken door een Shelly Plus 1 (gen 3) toe te voegen aan het systeem.

Ik heb de Nice Spin 10 voor de garagedeur en gebruik ze tot nu toe met een afstandsbediening. Ik heb de unit open gemaakt en met behulp van de handleiding kwam ik uit op het verbinden van poort 3+4 met een koperdraad en dat activeert inderdaad de step-by-step logica.

Voordat ik tot aanschaf van de Shelly 1 wil ik jullie nog vragen of ik iets over het hoofd zie. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik de Shelly zelf van stroom voorzie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSZKMcKLLmuY1Ry5MWSg60qvSGw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wz7uLvoqrmGxwrs1mwB0qes6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTUtt9P4Mfx96gBK25Q8gyElUZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IbfIPadp8YbU8svo5m0wXBxz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Mea011 schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:20:
Ik heb ook plannen om mijn garagedeur wat meer remote-controlled te maken door een Shelly Plus 1 (gen 3) toe te voegen aan het systeem.

Ik heb de Nice Spin 10 voor de garagedeur en gebruik ze tot nu toe met een afstandsbediening. Ik heb de unit open gemaakt en met behulp van de handleiding kwam ik uit op het verbinden van poort 3+4 met een koperdraad en dat activeert inderdaad de step-by-step logica.

Voordat ik tot aanschaf van de Shelly 1 wil ik jullie nog vragen of ik iets over het hoofd zie. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik de Shelly zelf van stroom voorzie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan gaat dat zeker werken met een Shelly1. Als ik je schema moet geloven heb je op pin 3 en 6 24V en GND zitten, daarmee zou je de Shelly kunnen voeden. Zou dat even nameten met een multimeter.

Je zou verder ook gewoon ergens 230V vandaan kunnen halen en daarmee je Shelly voeden, zo heb ik dat bij mijn garagedeur opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-05 21:39
Geïnspireerd door dit topic en het feit dat ik mijn afstandsbediening kwijt ben, zou ik ook graag mijn garagedeur slim maken. Sowieso was ik dat afstandbedieningkje altijd al kwijt, maar nu is die voorgoed verdwenen. Ik lees veel over de Shelly. Betreft dat ook deze:

https://www.hornbach.nl/p...nZM7wZOagP0BoC5lUQAvD_BwE

Het betreft een Centurion KS-70 garagedeuropener

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJuxwDnQ1gYj2kgObDk-dZ3kB_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Bew2qdGX1xNoV0YwzwG4xoc.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's van de bestaande situatie (Ja de garage is vies, gaan we na het stucen schoonmaken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29UUKaKpDS6Z06HL95G3Nzhvalg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6q6nsROsXqA54GrLLOTHvja.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRZP2cKdTHU39BnX06rjPIQpR40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mD9gY0dMLUJ4jpCEC3lmuEYB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gW9MTMZ0UlquUQPZUSdtuTz74o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehWCOKLJEbPMFGiBAclJEWUA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYom-5ncp3Mm2sgw5_AY4xlxjKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SxF7wTAAwrh3F9TmfDHPQN9.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is of iemand kan bevestigen dat dit zal werken. Ik vind het super interessant, maar ben helaas niet al te technisch. Draadjes strippen en monteren en de app installeren moet echter wel lukken.

Als iemand daarom iets als dit zou kunnen maken, lukt mij de rest zelf wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJa7eZhC8Gd0LvpGou4Hspikm7E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jwSxK3UVhbmTxDHgxHbDPRpT.jpg?f=user_large

Alvast bedankt! O+

[ Voor 4% gewijzigd door Kromatic op 17-05-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:02
@Kromatic Ik heb dezelfde KS-70. Heb de Shelly op 230V aangesloten en parallel gezet aan de puls schakelaar. Dus kroonsteentje eventjes vervangen voor mooiere lasklemmen in een lasdoosje, heb je meteen je 230V voor de Shelly.

Ik heb een nieuwe draad naar 3 en 4 getrokken en de shelly en de pulsschakelaar aan de wand met lasklemmen daaraan gezet. Puls op 0.5s in de shelly en werkt als een trein.

Heb er ook nog een add on sensor op gezet zodat met een magneetschakelaar te zien is of hij open of dicht is. En temperatuursensoren omdat het kan :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKp1g3T8qtpynHglRYRC5nfs7dM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f5ozDI0CI99rr3cHpaHsvpV2.png?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Geweldig! Dus als ik het goed begrijp

1: 230 aftakken van kroonsteen en vervangen voor Wago lasklem (heb ik nog wel liggen)
2: Vanuit de Wago lasklem naar de Shelly op L en N denk ik?
3: Draadje maken op poort 3 en 4 en deze verbinden aan de Shelly (op welke uitgang van Shelly welke draad?) en dit draadje ook verbinden aan de pulsschakelaar op de muur (welke draad op welke draad van de schakelaar?

Ik race nu alvast naar de Hornbach _/-\o_ .

Alvast reuzebedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Kromatic op 17-05-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:02
@Kromatic

Niet kroonsteen aftakken, kroonsteen weg. Wago snellasklem gebruiken en in een klein doosje bovenop bevestigen.

1. Inderdaad lasklem voor L en N. KS-70 weer aansluiten op die lasklem en ook de Shelly op L en N idd. Je kan nog kijken of je ergens 12V vandaan kan halen, maar de 230V is er al.

2. Ik heb draadje van 3 en 4 verlengd en in een lasklem gedaan. 0 op ene lasklem, 1 op andere lasklem. Tevens je wandschakelaar in die lasklem zodat hij ook nog steeds te gebruiken is. In shelly instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04rPRl-rv5M7AvdpfH4oHjXN0JE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fqK9ZM7WmQPa8nW5DEaorOtb.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DhCMgauGLqOfQBQ0grv2UVhD9w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/coBU7zlnPP3yr8Y86WPfbJy7.png?f=fotoalbum_medium

Magneetschakelaar staat goed in je plaatje hierboven.

[ Voor 46% gewijzigd door Ophidian op 17-05-2025 11:06 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Gelukt! Wat een baas ben je! Stuur me een PM en je volgende biertje of cola is op mij :)
Pagina: 1