Enige wat me zo te binnen schiet is: Weet de Shelly hoelaat het is?webbier schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:23:
Gisteren 2 Shelly dimmers 2 aangesloten. Nu krijg ik bij het instellen van de Night Mode de melding "Something went wrong" bij beide dimmers. Even gecheckt bij een andere dimmer die ik al had, daar krijg ik dezelfde melding als ik Night Mode inschakel.
Iemand dit probleem ook (gehad) en eventueel een oplossing? Ik kan natuurlijk via schema's de helderheid laten aanpassen 2x per dag, maar die functionaliteit zou eigenlijk door de Night Mode gedaan moeten kunnen worden ....
Alleen al het inschakelen van de functie "Night Mode" geeft de genoemde fout notificatie.rens-br schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:56:
[...]
Enige wat me zo te binnen schiet is: Weet de Shelly hoelaat het is?
Wanneer ik het met schema's instel (dus ook tijdsgebonden) gaat het wel goed, dus de Shelly zou moeten weten hoe laat het is.
Hardop gedacht: Weet jij ook je locatie? In Amsterdam is de zon op een andere tijd onder dan Madrid.webbier schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:22:
[...]
Alleen al het inschakelen van de functie "Night Mode" geeft de genoemde fout notificatie.
Wanneer ik het met schema's instel (dus ook tijdsgebonden) gaat het wel goed, dus de Shelly zou moeten weten hoe laat het is.
//Aanvullend:
Via welk kanaal stel je dit in? Web interface? App? MQTT of webhook? Allicht dat het een probleem/ conflict is met je protocol
Welke firmware draai je? Ik zal vanavond even bij mij kijken
[ Voor 18% gewijzigd door stevenP op 23-09-2024 12:34 ]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Enige wat kan gebeuren is dat de Shelly een andere tijdzone volgt. Ik zou het eerder zoeken in softwareversie of invoerkanaal. Instellen via HTTP en de Shelly app werkt hier probleemloos.stevenP schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:31:
[...]
Hardop gedacht: Weet jij ook je locatie? In Amsterdam is de zon op een andere tijd onder dan Madrid.
//Aanvullend:
Via welk kanaal stel je dit in? Web interface? App? MQTT of webhook? Allicht dat het een probleem/ conflict is met je protocol
Welke firmware draai je? Ik zal vanavond even bij mij kijken
@webbier even in de pauze ingelogd 
Ik draai een dimmer met 20230913-114008/v1.14.0-gcb84623 firmware, en die staat al sinds dag-en-dauw op nightmode van 0:00 - 23.59. kortom, altijd op max 35% aan. Alleen als het 'echt moet' kan ik de lichtintensiteit verhogen, zo heb ik in de slaapkamer rustig licht maar bij opruimen / zoeken in de kasten wel ineens een bult licht. Hoge WAF heb ik hiermee gehaald
- Open de webinterface en check de volgende zaken:/f/image/NXCdpAB4BvCY9IUyIu6dxnSm.png?f=fotoalbum_large)
Ook kan je onder "device info" debug logging aanzetten. Als je dan een keer probeert je settings te veranderen, dan zie je daar (hopelijk) beter terug waarom hij niet wil.
Ik draai een dimmer met 20230913-114008/v1.14.0-gcb84623 firmware, en die staat al sinds dag-en-dauw op nightmode van 0:00 - 23.59. kortom, altijd op max 35% aan. Alleen als het 'echt moet' kan ik de lichtintensiteit verhogen, zo heb ik in de slaapkamer rustig licht maar bij opruimen / zoeken in de kasten wel ineens een bult licht. Hoge WAF heb ik hiermee gehaald
- Open de webinterface en check de volgende zaken:
/f/image/NXCdpAB4BvCY9IUyIu6dxnSm.png?f=fotoalbum_large)
Ook kan je onder "device info" debug logging aanzetten. Als je dan een keer probeert je settings te veranderen, dan zie je daar (hopelijk) beter terug waarom hij niet wil.
De shelly app en control.shelly.cloud werken niet meer lekker zodra je MQTT instelt op de oudere generaties. via eigen webportal nog wel prima te bereiken overigens. De gen3 heeft geen moeite beide kanalen van updates te voorzien. Die dimmer is hier ook 'tegengevallen' in hoeverre hij in te stellen is, online blijft etc, heb er best wat gedoe mee gehad. Wordt tijd voor Gen3 dimmerJaapZ1 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:39:
[...]
Enige wat kan gebeuren is dat de Shelly een andere tijdzone volgt. Ik zou het eerder zoeken in softwareversie of invoerkanaal. Instellen via HTTP en de Shelly app werkt hier probleemloos.
Dank @JaapZ1Met scènes kun je ook meer complexe condities instellen...
@stevenP
Mijn Shelly's hebben dezelfde firmware als die van jou en de geo locatie en tijdzone worden automatisch gedetecteerd.
Ik had schema's ingesteld om de helderheid in te stellen, maar daarbij gaat de Shelly ook direct aan, wat dus niet wenselijk is. Maar het lijkt of het tijdelijk inschakelen van een schema wel iets anders gedaan heeft onderwater, want ik kon daarna de night mode inschakelen zonder de foutmelding.
Ik heb nog niet kunnen checken of de intensiteit daadwerkelijk naar beneden gaat, dat moet ik vanavond of morgen nog even doen (al verwacht ik wel dat het nu werkt, daar is die functie dan ook voor bedoelt).
Bedankt voor het meedenken.
Mijn Shelly's hebben dezelfde firmware als die van jou en de geo locatie en tijdzone worden automatisch gedetecteerd.
Ik had schema's ingesteld om de helderheid in te stellen, maar daarbij gaat de Shelly ook direct aan, wat dus niet wenselijk is. Maar het lijkt of het tijdelijk inschakelen van een schema wel iets anders gedaan heeft onderwater, want ik kon daarna de night mode inschakelen zonder de foutmelding.
Ik heb nog niet kunnen checken of de intensiteit daadwerkelijk naar beneden gaat, dat moet ik vanavond of morgen nog even doen (al verwacht ik wel dat het nu werkt, daar is die functie dan ook voor bedoelt).
Bedankt voor het meedenken.
Interessante update voor de gebruikers van een Shelly Wall Display, het is nu mogelijk om een Home Assistant dashboard weer te geven op het display: https://community.shelly....ssistant-in-wall-display/
Ik heb een Shelly Motion 1 (niet de BLU variant). Deze heeft een tijd lang trouwe dienst gedaan en is er plotseling mee opgehouden. Als ik deze in AP mode zet dan kan ik er wel bij, maar het wil niet meer koppelen aan een bestaand netwerk. Iemand een idee hoe dit op te lossen is? Een factory reset lijkt ook niets te doen. Daarbij had ik ook verwacht dat de firmware naar een eerste versie gezet zou worden, maar die blijft op een 2024 versie staan.
Dat laatste is normaal, de originele firmware is overschreven met de update. Dit geldt voor heel veel apparaten waar ruimte voor dat soort zaken beperkt is, er past geen complete kopie van de firmware op.
Hallo. ik probeer uit te vinden hoe ik een chelly 1 mini derde generatie moet monteren achter een stopcontact. Online kan ik genoeg vinden over de installatie achter een schakelaar maar niet achter een stopcontact. Of heb ik misschien een verkeerde shelly gekocht ?
Je maakt een aftakking van de blauwe draad naar de N van de Shelly. De bruine draad aan het stopcontact maak je los en zet je op de L én op de I van de Shelly (je zult wel Wago's nodig hebben voor de aftakkingen). Tenslotte sluit je plek waar de bruine draad zat op het stopcontact weer aan op de O van de Shelly.
De SW sluit je niet aan, je hebt immers geen schakelaar in de buurt.
Probleem is overigens wel dat stopcontacten doorgaans dieper in de inbouwdoos steken dan schakelaars. Met schakelaars is het vaak al een gepruts om er nog een apparaatje achter te stoppen vanwege de beperkte ruimte, bij stopcontacten dus helemaal.
De SW sluit je niet aan, je hebt immers geen schakelaar in de buurt.
Probleem is overigens wel dat stopcontacten doorgaans dieper in de inbouwdoos steken dan schakelaars. Met schakelaars is het vaak al een gepruts om er nog een apparaatje achter te stoppen vanwege de beperkte ruimte, bij stopcontacten dus helemaal.
@Johndoej gewoon het standaard diagram gebruiken, maar dan zonder schakelaar?
:fill(white):strip_exif()/f/image/OAGrLdegePminGNDGLEJgxXt.png?f=user_large)
Rondje met kruis is in jouw situatie je wandcontactdoos. Met de SW (switch) hoef je niks te doen.
Overigens wil ik je afraden deze module te gebruiken omdat hij maximaal 8A aan kan. Terwijl we in Nederland apparaten die 16A verbruiken in het stopcontact kunnen steken. Misschien dat jij hier wel op let, maar voor anderen is helemaal niet te zien dat er een module achter de wandcontactdoos zit die het maximaal verbruik eigenlijk halveert. De module zelf heeft geen beveiliging tegen meer dan 8A erdoorheen jagen, dus dat kan gevaarlijk worden.
Shelly zelf adviseert de module dan ook te gebruiken binnen een circuit dat met maximaal 10A afgezekerd is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/OAGrLdegePminGNDGLEJgxXt.png?f=user_large)
Rondje met kruis is in jouw situatie je wandcontactdoos. Met de SW (switch) hoef je niks te doen.
Overigens wil ik je afraden deze module te gebruiken omdat hij maximaal 8A aan kan. Terwijl we in Nederland apparaten die 16A verbruiken in het stopcontact kunnen steken. Misschien dat jij hier wel op let, maar voor anderen is helemaal niet te zien dat er een module achter de wandcontactdoos zit die het maximaal verbruik eigenlijk halveert. De module zelf heeft geen beveiliging tegen meer dan 8A erdoorheen jagen, dus dat kan gevaarlijk worden.
Shelly zelf adviseert de module dan ook te gebruiken binnen een circuit dat met maximaal 10A afgezekerd is:
External protection: Tripping characteristic B or C, max. 10A max. rated current
[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 08-10-2024 19:07 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Om een wcd te schakelen zou ik ook altijd kiezen voor een externe plug. Bijvoorbeeld de Shelly plug S.
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met mijn huis van nieuwe elektra te voorzien en nu ben ik van plan alle lampen etc te gaan schakelen vanuit de meterkast via Shelly Pro en Shelly Pro Dimmer 2.
Alle schakelingen en ook drivers voor de verschillende lampen komen allemaal handzaam bij elkaar zodat we niet overal en nergens drivers of andere shellys achter knoppen of boven plafonds hebben zitten.
Heeft iemand al ervaring met de schakeling en dimmers Pro varianten?
Ik ben bezig met mijn huis van nieuwe elektra te voorzien en nu ben ik van plan alle lampen etc te gaan schakelen vanuit de meterkast via Shelly Pro en Shelly Pro Dimmer 2.
Alle schakelingen en ook drivers voor de verschillende lampen komen allemaal handzaam bij elkaar zodat we niet overal en nergens drivers of andere shellys achter knoppen of boven plafonds hebben zitten.
Heeft iemand al ervaring met de schakeling en dimmers Pro varianten?
Iemand wel eens iets met "remapping" gedaan van een Shelly Plus RGBW PM?
Ik heb een led-strip die echt maar op een klein percentage aangestuurd moet worden (5% is al voldoende).
In Home Assistant zie je dan ook dat het icoon wordt gedimd, wat niet past bij de icoontjes van andere lampen. Ik wil alles aan of uit, geen gedimde icoontjes.
Nu kun je daarvoor in de Shelly gaan remappen, zoals dit laat zien:
/f/image/jZ9s9uBHwB5Zs8ExRcHyxvlC.png?f=fotoalbum_large)
Nu kan ik uren gaan zitten prutsen, misschien heeft iemand dit al eens gedaan...? Zo ja: wat zijn de instellingen die je zou moeten doen in zowel de Shelly als in HA?
Ik heb een led-strip die echt maar op een klein percentage aangestuurd moet worden (5% is al voldoende).
In Home Assistant zie je dan ook dat het icoon wordt gedimd, wat niet past bij de icoontjes van andere lampen. Ik wil alles aan of uit, geen gedimde icoontjes.
Nu kun je daarvoor in de Shelly gaan remappen, zoals dit laat zien:
/f/image/jZ9s9uBHwB5Zs8ExRcHyxvlC.png?f=fotoalbum_large)
Nu kan ik uren gaan zitten prutsen, misschien heeft iemand dit al eens gedaan...? Zo ja: wat zijn de instellingen die je zou moeten doen in zowel de Shelly als in HA?
Wie kan mij vertellen waarom de shelly 3em alle opgewekte stroom blijft weergegeven.
Op het totaal gaat het eigen verbruik er niet af.
Is dit misschien ergens in te stellen.?
Kan het nergens vinden.
Mijn p1 meter doet dit wel goed.
Op het totaal gaat het eigen verbruik er niet af.
Is dit misschien ergens in te stellen.?
Kan het nergens vinden.
Mijn p1 meter doet dit wel goed.
[ Voor 8% gewijzigd door Rbb-lwdn op 12-10-2024 20:57 ]
Zijn er hier mensen die de 4PM PRO hebben? Ik monitor bijna alles in huis op de kookgroep (2x16A enkelfase), Daikin airco ( aangesloten op 16 traag aardlekautomaat ) en een 3kW elektrisch element in een buffervat.
Dat 3kW element wil ik zelf gaan schakelen met de Shelly, de Daikin en de kookgroep wil ik alleen monitoren qua verbruik.
Ik was eerst van plan om een aantal 1PM modules te plaatsen, maar de 4PM scheelt een vracht aan aftakblokken voor de voeding waardoor die interessanter lijkt.
Waar ik mee zit:
Algemeen
Hoe kan ik het beste voor de 4EM zelf zijn voeding aftakken? Gewoon op 1 van de 4 genoemde automaten een aftakblok plaatsen op de fase en de nul? Maakt het dan nog uit op welke van de 4 ik deze zou aansluiten?
Kookgroep
Kan en mag je een kookgroep op 2 kanalen aansluiten op de Pro 4EM om zo de kookgroep te monitoren?
Daikin
Heb ik voor de Daikin een RC-Snubber nodig of is dit niet nodig? De Daikin doet aan een staggered startup voor zover ik weet, dan valt de inductieve load toch mee?
Edit: En ik was ook niet van plan om de Daikin te gaan schakelen met de Shelly, dus in hoeverre heeft het relais dan de lijden van het starten van de Daikin?
Dat 3kW element wil ik zelf gaan schakelen met de Shelly, de Daikin en de kookgroep wil ik alleen monitoren qua verbruik.
Ik was eerst van plan om een aantal 1PM modules te plaatsen, maar de 4PM scheelt een vracht aan aftakblokken voor de voeding waardoor die interessanter lijkt.
Waar ik mee zit:
Algemeen
Hoe kan ik het beste voor de 4EM zelf zijn voeding aftakken? Gewoon op 1 van de 4 genoemde automaten een aftakblok plaatsen op de fase en de nul? Maakt het dan nog uit op welke van de 4 ik deze zou aansluiten?
Kookgroep
Kan en mag je een kookgroep op 2 kanalen aansluiten op de Pro 4EM om zo de kookgroep te monitoren?
Daikin
Heb ik voor de Daikin een RC-Snubber nodig of is dit niet nodig? De Daikin doet aan een staggered startup voor zover ik weet, dan valt de inductieve load toch mee?
Edit: En ik was ook niet van plan om de Daikin te gaan schakelen met de Shelly, dus in hoeverre heeft het relais dan de lijden van het starten van de Daikin?
[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 13-10-2024 15:08 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
@mkleinman Zou je wel een 3KW element schakelen op die manier? Ik weet dat de specificaties dit allemaal toe laten. Ik zou hier toch een zwaarder relai tussen zetten.
Hetzelfde als je een kookgroep wilt gaan meten, je jaagt toch behoorlijk wat stroom door die module heen. Het zijn in principe 4 aparte kanalen dus ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.
Voor de spanning aftakking, heb je nog plek op de DIN rail? Anders zou je hiervoor een kleine klemmenstrook kunnen plaatsen. Dit is denk ik de netste en beste manier.
Hetzelfde als je een kookgroep wilt gaan meten, je jaagt toch behoorlijk wat stroom door die module heen. Het zijn in principe 4 aparte kanalen dus ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.
Voor de spanning aftakking, heb je nog plek op de DIN rail? Anders zou je hiervoor een kleine klemmenstrook kunnen plaatsen. Dit is denk ik de netste en beste manier.
Het schakelen van dat relais gebeurd echt incidenteel (2 tot maximaal 10 keer per jaar ). Ik heb die heater heel soms nodig om de warmtepomp te laten starten wanneer er onvoldoende warmte in de vloer en in huis zit om de buitenunit te ontdooien. Dat is sinds 2020 nu 3x voor gekomen.Racer89 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:44:
@mkleinman Zou je wel een 3KW element schakelen op die manier? Ik weet dat de specificaties dit allemaal toe laten. Ik zou hier toch een zwaarder relai tussen zetten.
En die andere paar keer per jaar is als de energietarieven ver onder nul zitten en ik wat stroom wil affakkelen :-)
Ik heb nog ruimte op twee aftakstroken onderin voor de Shelly en de voeding, alleen wordt de Shelly dan gevoed recht achter de remautomaat en is de 4PM dus zelf niet afgezekerd achter een automaat.
Voor de kookgroep gaat er inderdaad vaker aardig wat vermogen door, maar wanneer ik de relais niet schakel, en ze dus altijd ingeschakeld zijn. Is dit vermogen dan een probleem?
En los van de 4PM, als de vermogens mogelijk te groot zijn geldt dit dus ook voor de 1PM die ik eerst op het oog heb.
Update:
Vanmiddag twee Shelly 1PM modules ingebouwd. 1 van de twee was geval nageoeg DOA. Unit kwam niet online en bij het wat pielen op 1 van de schroeven onderin kreeg de unit wel power. Er zit ook speling op dat stekkerblok. Aantal keer de aansluiting zelf nagelopen en daar was echt niets mis mee. Probleem zit echt in de module zelf.
De tweede deed het wel maar was ook geen succes. Die heb ik op de Daikin airconditioning aangesloten. Ondanks dat de 1PM overweg moet kunnen met maximaal 16A kreeg ik een overcurrent foutmelding terwijl de app op dat moment ongeveer 1000W verbruik aan gaf ( stabiel ).
De Daikin is afgezekerd op een 16A traag aardlekautomaat, in theorie is dus een overcurrent mogelijk. Alleen als maar 1 van de 3 units aan staat op verwarmen, met deze temperaturen buiten, had ik dit niet verwacht.
Ik vrees ook dat een 4PM dit probleem ook niet gaat oplossen.
:strip_exif()/f/image/w3hLqUy3D63gCCEDJJhfnTWj.jpg?f=fotoalbum_large)
Op dit stekkerblokje onderop zit speling, ik vermoed dat een aansluiting op de print niet goed is gesoldeerd.
:strip_exif()/f/image/TnhmHhq9pdGLJjzlnp6WPkv3.jpg?f=fotoalbum_large)
De tweede deed het wel, aangesloten op de aardlekautomaat, adopten ging goed en was zo klaar. Daarna testrun.
:strip_exif()/f/image/YiYY7vXkZpUar6lEj27sIfOu.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo rond de 1000W bleef het systeem draaien en bij 1 binnenunit verwarmen. Na ongeveer 2 a 3 minuten op die 1000W te draaien ging unit ineens uit en kreeg ik dit:
:strip_exif()/f/image/ZeyhnH4cUvdgrAaXFmv7maUi.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus intussen de meter weer uitgebouwd
[ Voor 47% gewijzigd door mkleinman op 13-10-2024 19:50 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Is het niet zo. Dat als je op dat schildje boven de tandwieltjes aan de linker kant drukt.
Daar staat een maximale hoeveelheid watt volgens mij. Iedergeval. bij een shelly plug staat daar 1800 watt in gesteld als veiligheids marge al kan de plug tot 2500 watt aan.
Ik denk dat die compressor even een piek moment heeft gehad en de shelly waarde op minder dan die piek heeft gestaan. en daarom uit voorzorg uit geschakeld is.
Daar staat een maximale hoeveelheid watt volgens mij. Iedergeval. bij een shelly plug staat daar 1800 watt in gesteld als veiligheids marge al kan de plug tot 2500 watt aan.
Ik denk dat die compressor even een piek moment heeft gehad en de shelly waarde op minder dan die piek heeft gestaan. en daarom uit voorzorg uit geschakeld is.
Bij een Shelly plug staat die uit de doos ook standaard veel te laag ingesteld.Tourtje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:54:
Is het niet zo. Dat als je op dat schildje boven de tandwieltjes aan de linker kant drukt.
Kregen jullie gisteren ook een e-mail van Shelly dat je een nieuw account moest aanmaken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/D2jqYhVuiOhL4UlMUnHNPaMQ.png?f=user_large)
Ze hebben in ieder geval een nieuwe site: shelly.cloud redirect nu naar:
https://www.shelly.com/
https://www.shelly.com/
Ja, en geheel in de Shelly-traditie wordt de link voor een password reset niet gestuurd.rens-br schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:50:
Kregen jullie gisteren ook een e-mail van Shelly dat je een nieuw account moest aanmaken?
[Afbeelding]
Die heb ik dan wel gehad. Maar zat wel in de spam folder (net zoals de bovenstaande mail)Elsdeniep schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:13:
[...]
Ja, en geheel in de Shelly-traditie wordt de link voor een password reset niet gestuurd.
Dat reset mailtje kwam bij mij ook niet hoor ook niet in de spam
Ik denk dat ik het antwoord al ken, maar ik vraag het toch even voor de zekerheid 
Zijn er ook Shellies met 2 (gescheiden) potentiaalvrije contacten?
Ik wil bvb. van mijn garagpoort zowel de stroom kunnen schakelen alswel het potentiaalvrije open/sluit contact.
Momenteel gebeurt dat met 2 aparte Shellies maar daar komt nogal veel gedoe bij kijken.
Zijn er ook Shellies met 2 (gescheiden) potentiaalvrije contacten?
Ik wil bvb. van mijn garagpoort zowel de stroom kunnen schakelen alswel het potentiaalvrije open/sluit contact.
Momenteel gebeurt dat met 2 aparte Shellies maar daar komt nogal veel gedoe bij kijken.
[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 15-10-2024 12:46 ]
Ja, die is er: de Shelly Pro 2.
Met 2 aparte Shellies kan het op zich ook wel, je kunt de ene zo instellen dat de andere meeschakelt.
In Home Assistant (of wat je ook gebruikt) hoef je er dan maar eentje aan te sturen.
Met 2 aparte Shellies kan het op zich ook wel, je kunt de ene zo instellen dat de andere meeschakelt.
In Home Assistant (of wat je ook gebruikt) hoef je er dan maar eentje aan te sturen.
[ Voor 24% gewijzigd door JaVaWa op 15-10-2024 13:36 ]
Thanks, ik vreesde inderdaad al dat ik bij een Pro uit zou komenJaVaWa schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:34:
Ja, die is er: de Shelly Pro 2.
Gezien de kosten is dat economisch gezien weinig tot niet rendabel.
Dan probeer ik mijn issues wel softwarematig op te lossen
Wat wil je precies schakelen van de garagedeur?Slonzo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:45:
Het is een oude poort die nog op een ouderwetse transfo zit. Idle durft die tussen de 10 a 20W slurpen. Daar heb ik dus een Shelly tussen gezet die de stroom schakelt (auto-off na 10 minuten); Shelly#1. Dan is er een 2de Shelly die een potentiaalvrij contact schakelt van de poortcontroller om ze te openen/sluiten; Shelly#2.rens-br schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:59:
Wat wil je precies schakelen van de garagedeur?
Het 'probleem' is dat Shelly#2 ook gevoed wordt door het door Shelly#1 geschakelde circuit. Kan helaas niet anders door de locaties v/d bedrading. In HA heb ik een script dat de boel aan elkaar knoopt: Shelly#1 inschakelen, wacht tot Shelly#2 beschikbaar komt, en dan automatisch de poort openen/sluiten via het potentiaalvrij contact van Shelly#2. Soms duurt het wachten op beschikbaar komen van Shelly#2 echter best lang, 30 tot 60 seconden. Beetje een 1st world probleem, maar alsnog vervelend als je al te laat bent voor je werk
Dat had ik in eerste instantie opgelost door in het HA script via Spook een reload te forceren van de Shelly#2 integratie. Helaas werkt dat niet voor gebruikers die geen admin zijn
Ah, dat maakt het geheel wat duidelijker ja. Lastig dat de 2e Shelly gevoed wordt door de eerste. Geen mogelijkheid tot het trekken van extra kabels o.i.d.? En zou je dit niet op kunnen lossen door de 2e Shelly in te stellen op auto on? Kortom, bij het inschakelen van de spanning gaat de output van de 2e shelly op on. Dan hoef je niet te wachten totdat het online komt.Slonzo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:12:
[...]
Het is een oude poort die nog op een ouderwetse transfo zit. Idle durft die tussen de 10 a 20W slurpen. Daar heb ik dus een Shelly tussen gezet die de stroom schakelt (auto-off na 10 minuten); Shelly#1. Dan is er een 2de Shelly die een potentiaalvrij contact schakelt van de poortcontroller om ze te openen/sluiten; Shelly#2.
Het 'probleem' is dat Shelly#2 ook gevoed wordt door het door Shelly#1 geschakelde circuit. Kan helaas niet anders door de locaties v/d bedrading. In HA heb ik een script dat de boel aan elkaar knoopt: Shelly#1 inschakelen, wacht tot Shelly#2 beschikbaar komt, en dan automatisch de poort openen/sluiten via het potentiaalvrij contact van Shelly#2. Soms duurt het wachten op beschikbaar komen van Shelly#2 echter best lang, 30 tot 60 seconden. Beetje een 1st world probleem, maar alsnog vervelend als je al te laat bent voor je werk
Dat had ik in eerste instantie opgelost door in het HA script via Spook een reload te forceren van de Shelly#2 integratie. Helaas werkt dat niet voor gebruikers die geen admin zijnDus was ik terug naar af.
Nu de winter er aan komt en ik in m'n woning maar zeer weinig verwarming nodig heb wil ik op basis van mijn zonneoverschot de woonkamer verwarmen met een eenvoudige elektrische verwarming.
Vorig jaar heb ik deze verwarming gekoppeld aan een "slimme stekker" en op ging bv aan als er 1500W overschot was en hieronder terug uit.
Aan gezien er vele momenten zijn dat er bv wel 700W beschikbaar is was ik aan het denken om hier een dimmer op te zetten.
Zou dit bv gaan met: https://www.robbshop.nl/shelly-dimmer-2-wifi
Situatie:
- Vuurtje altijd in stekker op hoogste stand
- Slimme dimmer koppelen aan Home Assistant en de meetwaarde van mijn P1 meter om het vermogen te regelen/dimmen op basis van beschikbare zonenergie?
Dus als er 500W beschikbaar is, vuurtje dimmen op 500W
Als er 1000W is -> vuurtje 1000W
Is dit mogelijk met deze Shelly Dimmer of zijn er mensen die iets gelijkaardigs hebben?
Gelijkaardig eenvoudig vuurtje
Vorig jaar heb ik deze verwarming gekoppeld aan een "slimme stekker" en op ging bv aan als er 1500W overschot was en hieronder terug uit.
Aan gezien er vele momenten zijn dat er bv wel 700W beschikbaar is was ik aan het denken om hier een dimmer op te zetten.
Situatie:
- Slimme dimmer koppelen aan Home Assistant en de meetwaarde van mijn P1 meter om het vermogen te regelen/dimmen op basis van beschikbare zonenergie?
Is dit mogelijk met deze Shelly Dimmer of zijn er mensen die iets gelijkaardigs hebben?

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Ik denk dat je de kachel er vooral mee kapot maakt. De dimmer gaat namelijk de spanning zitten regelen en de kachel verwacht 230V. Dus ik weet eigenlijk wel zeker dat dit niet gaat werken.vanpeers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:34:
Nu de winter er aan komt en ik in m'n woning maar zeer weinig verwarming nodig heb wil ik op basis van mijn zonneoverschot de woonkamer verwarmen met een eenvoudige elektrische verwarming.
Situatie:
Is dit mogelijk met deze Shelly Dimmer of zijn er mensen die iets gelijkaardigs hebben?![]()
[Afbeelding]
Je zou wel eens kunnen kijken wat de logica achter de draaiknop is en wellicht die vervangen voor een slimmere oplossing. Al zal het mogelijk een potmeter zijn oid en dan kun je er volgens mij nog weinig mee.
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 15-10-2024 14:40 ]
Maar hoe had je het dan willen oplossen met een Shelly met twee potentiaalvrije contacten? Dan loop je toch tegen hetzelfde probleem aan met de bedrading?Slonzo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:12:
[...]
Het is een oude poort die nog op een ouderwetse transfo zit. Idle durft die tussen de 10 a 20W slurpen. Daar heb ik dus een Shelly tussen gezet die de stroom schakelt (auto-off na 10 minuten); Shelly#1. Dan is er een 2de Shelly die een potentiaalvrij contact schakelt van de poortcontroller om ze te openen/sluiten; Shelly#2.
Dat had ik in eerste instantie opgelost door in het HA script via Spook een reload te forceren van de Shelly#2 integratie. Helaas werkt dat niet voor gebruikers die geen admin zijnDus was ik terug naar af.
Dimmer kan max 230Wvanpeers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:34:
Dan had ik misschien nog de moeite willen doen om er wat aan te (proberen) doenJaVaWa schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:49:
Maar hoe had je het dan willen oplossen met een Shelly met twee potentiaalvrije contacten? Dan loop je toch tegen hetzelfde probleem aan met de bedrading?
Is een i4 niks voor je?Slonzo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:55:
[...]
Thanks, ik vreesde inderdaad al dat ik bij een Pro uit zou komen
Gezien de kosten is dat economisch gezien weinig tot niet rendabel.
Dan probeer ik mijn issues wel softwarematig op te lossen
Een i4 heeft geen potentiaal vrije contacten.
Denk dat ik dat inderdaad maar ga doen. Dan enkel nog uitvogelen hoe ik Home Assistant ervan belet om een 2de keer te 'drukken' als de auto-on z'n ding gedaan heeft (hij moet ook gewoon nog een keer kunnen 'drukken' als de stroom al op staat natuurlijk).rens-br schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:32:
Ah, dat maakt het geheel wat duidelijker ja. Lastig dat de 2e Shelly gevoed wordt door de eerste. Geen mogelijkheid tot het trekken van extra kabels o.i.d.? En zou je dit niet op kunnen lossen door de 2e Shelly in te stellen op auto on? Kortom, bij het inschakelen van de spanning gaat de output van de 2e shelly op on. Dan hoef je niet te wachten totdat het online komt.
Een i4 heeft helemaal geen te schakelen contacten, het is alleen input.rens-br schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:24:
[...]
Een i4 heeft geen potentiaal vrije contacten.
Meestal werkt een dimmer (voor wisselspanning) met fase aansnijding (op gelijkspanning is dat meestal pulsbreedte modulatie), niet zozeer spaningsregeling (spanning is sowieso een complex concept in de context van wisselspanning). Dat gezegd hebbende ben ik het eens met je conclusierens-br schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:38:
[...]
Ik denk dat je de kachel er vooral mee kapot maakt. De dimmer gaat namelijk de spanning zitten regelen en de kachel verwacht 230V. Dus ik weet eigenlijk wel zeker dat dit niet gaat werken.
Je zou wel eens kunnen kijken wat de logica achter de draaiknop is en wellicht die vervangen voor een slimmere oplossing. Al zal het mogelijk een potmeter zijn oid en dan kun je er volgens mij nog weinig mee.
Heb je een (extra) afstandsbediening die je met een Shelly Uni bv zou kunnen schakelen?Slonzo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:12:
[...]
Of Shelly 2 voeden met een batterij/powerbank (die eventueel opgeladen wordt door circuit 1?)
Momenteel zoek ik een oplossing voor het volgende: in onze serre hangt een zwavelverdamper die elke 2 dagen, 2 uur stroom dient te krijgen.
Een simpele tijdschakelklok is geen optie omdat zelfs met een weekprogramma, ik dan aan het eind van de week 2 dagen na elkaar stroom zou geven (bvb programmeren op ma-woe-vrij-zon).
Daarom dacht ik aan een Shelly 1pm zoals ik er al verschillende heb om stroomverbruik te meten enz.
Daar zie ik in de app opties "Schedule" waar ik even/ oneven dagen kan selecteren. Dat zou ideaal zijn. Met deze optie geeft dit dan 24u stroom door.
Kan ik dit ook instellen dat het slechts 2uur per dag werkt, en dan bvb op de even/ oneven dagen?
Mooie voor het grote topic
Een simpele tijdschakelklok is geen optie omdat zelfs met een weekprogramma, ik dan aan het eind van de week 2 dagen na elkaar stroom zou geven (bvb programmeren op ma-woe-vrij-zon).
Daarom dacht ik aan een Shelly 1pm zoals ik er al verschillende heb om stroomverbruik te meten enz.
Daar zie ik in de app opties "Schedule" waar ik even/ oneven dagen kan selecteren. Dat zou ideaal zijn. Met deze optie geeft dit dan 24u stroom door.
Kan ik dit ook instellen dat het slechts 2uur per dag werkt, en dan bvb op de even/ oneven dagen?
Mooie voor het grote topic
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 16-10-2024 16:59 ]
@wittmann1982 zit deze in het stopcontact? Want dan zou ik geen Shelly1Pm gebruiken, maar gewoon een Shelly Plug (S). Veel simpeler in jouw geval.
Je kan hem prima instellen dat hij maar 2 uur stroom geeft, dat kan absoluut met een Shelly1PM.
Sterker nog, dat kan ook met een gewone Shelly1, daar heb je geen Power Metering (PM) voor nodig.
Bij schedule stel je in wanneer hij aan moet gaan, en je zet er een 2e instelling in voor wanneer hij uit moet gaan.
Of je stelt een auto power off na 2 uur in, dan hoef je alleen de 'aan' actie te schedulen, en gaat hij altijd automatisch uit na 2 uur.
Sterker nog, dat kan ook met een gewone Shelly1, daar heb je geen Power Metering (PM) voor nodig.
Bij schedule stel je in wanneer hij aan moet gaan, en je zet er een 2e instelling in voor wanneer hij uit moet gaan.
Of je stelt een auto power off na 2 uur in, dan hoef je alleen de 'aan' actie te schedulen, en gaat hij altijd automatisch uit na 2 uur.
[ Voor 39% gewijzigd door thaan op 16-10-2024 15:47 ]
Hallo,
Zojuist even gekeken op een Shelly Plus Plug S, prima mogelijk
Deze timmer gaat om de dag tussen 16.00 en 18.00 aan elke maand en elke weekdag
/f/image/pvOoGxxmzuti3O14aylxwSFq.png?f=fotoalbum_large)
Mvg,
Bart
Edit: ook nog even op een Shelly1PM gekeken voor je, iets anders maar niet minder mogelijk
Zojuist even gekeken op een Shelly Plus Plug S, prima mogelijk
Deze timmer gaat om de dag tussen 16.00 en 18.00 aan elke maand en elke weekdag
/f/image/pvOoGxxmzuti3O14aylxwSFq.png?f=fotoalbum_large)
Mvg,
Bart
Edit: ook nog even op een Shelly1PM gekeken voor je, iets anders maar niet minder mogelijk
/f/image/1eRADGmGC5rKzuNK35aqF5yk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door boevertje op 16-10-2024 16:43 ]
Ja, zit idd in een opbouw stopcontact in een schuurtje.rens-br schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:37:
@wittmann1982 zit deze in het stopcontact? Want dan zou ik geen Shelly1Pm gebruiken, maar gewoon een Shelly Plug (S). Veel simpeler in jouw geval.
Ik ga me de Shelly Plug S bestellen. De auto power off functie was me niet bekend, die zal ik waarschijnlijk gebruiken. Bij aantasting van meeldauw moet het apparaat langer dan 2u aan, eerder 6 a 8 voor een dag of 2. Zo kan ik het dan ook zeer snel aanpassen in de app.
Bedankt allemaal
Ik ben compleet nieuw in deze wereld dus even een noob vraag vanuit mijn kant
Ik heb in de keuken een schakelaar zitten die er voor zorgt dat de ventilatie aan gaat ( vraag me niet waarom die hier zit, zo heb ik het huis gekocht)
Zoiets is het:
/f/image/95jvhVBAveK1rm6aop5WSixm.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dus de wil douchen moet ik steeds deze knop indrukken, soms wil ik dat nog wel eens vergeten of ik ben bijvoorbeeld al boven op de badkamer.
Simpele vraag: Kan je hier een shelly achter monteren zodat ik hem via de app aan en uit kan zetten?
Ik heb in de keuken een schakelaar zitten die er voor zorgt dat de ventilatie aan gaat ( vraag me niet waarom die hier zit, zo heb ik het huis gekocht)
Zoiets is het:
/f/image/95jvhVBAveK1rm6aop5WSixm.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dus de wil douchen moet ik steeds deze knop indrukken, soms wil ik dat nog wel eens vergeten of ik ben bijvoorbeeld al boven op de badkamer.
Simpele vraag: Kan je hier een shelly achter monteren zodat ik hem via de app aan en uit kan zetten?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Hangt een beetje van de bedrading af die eracher zit, als je 230V schakelt moet dat prima lukken. Dus ik denk dat het een kwestie is van de schakelaar losmaken en even kijken wat er achter zit.Agent47 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:05:
Ik ben compleet nieuw in deze wereld dus even een noob vraag vanuit mijn kant![]()
Zoiets is het:
[Afbeelding]
Nu is het overigens wel zo dat er achter zo'n opbouwschakelaar meestal geen ruimte is voor een Shelly.
Hmm dat is jammer. Ik heb verder alleen nog een philips bridge hangen, daar is ook niks voor denk ik? Qua deze oplossing?rens-br schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
Hangt een beetje van de bedrading af die eracher zit, als je 230V schakelt moet dat prima lukken. Dus ik denk dat het een kwestie is van de schakelaar losmaken en even kijken wat er achter zit.
Nu is het overigens wel zo dat er achter zo'n opbouwschakelaar meestal geen ruimte is voor een Shelly.
Niet een shelly oplossing, maar misschien wel een oplossing.Agent47 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:05:
Ik ben compleet nieuw in deze wereld dus even een noob vraag vanuit mijn kant![]()
Zoiets is het:
[Afbeelding]
Afhankelijk van wat voor ventilatie systeem het is, kan je het ook proberen met bijv dit.
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi
Dit had ik ook, maar dan een inbouwschakelaar. Uiteindelijk heb ik bij de ventilator een shelly 2.5 (nu dus 2PM) gemonteerd en de schakelaar daarop aangesloten. Beetje spelen met de instellingen van de schakelaar en dan kun je zowel de schakelaar als bv home assistant gebruiken.Agent47 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:05:
Zoiets is het:
[Afbeelding]
In mijn geval heeft de ventilator 2 spoelen en daardoor kun je nu dus ook weer de verschillende standen gebruiken.
Aanvulling: in de aansluitdoos bij de ventilator was ook geen ruimte dus ik heb er een extra doos geplaatst voor de Shelly.
[ Voor 4% gewijzigd door Bleh! op 17-10-2024 10:38 ]
Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.
Maar wellicht heb je wel wat ruimte bij de ventilator zelf, de bedrading van de schakelaar gaat ergens je ventilatie in.Agent47 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:12:
[...]
Hmm dat is jammer. Ik heb verder alleen nog een philips bridge hangen, daar is ook niks voor denk ik? Qua deze oplossing?
Heb even een foto gemaakt, ik heb dit als situatie:rens-br schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
Hangt een beetje van de bedrading af die eracher zit, als je 230V schakelt moet dat prima lukken. Dus ik denk dat het een kwestie is van de schakelaar losmaken en even kijken wat er achter zit.
:strip_exif()/f/image/HYDhclhv0Vw0sqMfQwwhCNYm.jpg?f=fotoalbum_large)
Scheelt dit is geen opbouw, maar inbouw schakelaar, dat maakt wellicht al iets meer mogelijk. En je hebt een WCD erboven, dus voeding voor je Shelly heb je ook. Maar voordat we echt iets zinnigs kunnen zeggen, zal de schakelaar enzo eraf moeten, zodat we kunnen zien wat voor bekabeling er zit.Agent47 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:45:
[...]
Heb even een foto gemaakt, ik heb dit als situatie:
[Afbeelding]
Waarschijnlijk zat er origineel een driestandenschakelaar op en is deze vervangen door de huidige schakelaar (met twee standen). In dat geval zullen er een bruine en een zwarte draad op de schakelaar zitten en is er nog een extra, losgekoppelde zwarte draad in de doos.
In principe kun je dit vervangen door een Shelly 1. Wil je alle drie de standen weer gebruiken met een Shelly 2PM, dan moet je eerst controleren of de ventilator op dezelfde groep zit als het stopcontact. De Shelly 1 heeft "droge contacten", de 2PM niet. Als de bruine draad naar de schakelaar ook vast zit aan het stopcontact, dan zitten ze op dezelfde groep.
Ik heb zelf zowel een Shelly 1 geplaatst beneden bij de aansturing van de ventilator als boven een bij de knop van de badkamerverlichting. Hierdoor wordt de ventilator automatisch gestart na het inschakelen van de verlichting, en automatisch uitgezet een kwartier nadat het licht is uitgezet.
In principe kun je dit vervangen door een Shelly 1. Wil je alle drie de standen weer gebruiken met een Shelly 2PM, dan moet je eerst controleren of de ventilator op dezelfde groep zit als het stopcontact. De Shelly 1 heeft "droge contacten", de 2PM niet. Als de bruine draad naar de schakelaar ook vast zit aan het stopcontact, dan zitten ze op dezelfde groep.
Ik heb zelf zowel een Shelly 1 geplaatst beneden bij de aansturing van de ventilator als boven een bij de knop van de badkamerverlichting. Hierdoor wordt de ventilator automatisch gestart na het inschakelen van de verlichting, en automatisch uitgezet een kwartier nadat het licht is uitgezet.
Het gaat mij puur om het aan / uit schakelen momenteel. Bedankt voor de uitleg verder, wel handig!JaVaWa schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:19:
Waarschijnlijk zat er origineel een driestandenschakelaar op en is deze vervangen door de huidige schakelaar (met twee standen). In dat geval zullen er een bruine en een zwarte draad op de schakelaar zitten en is er nog een extra, losgekoppelde zwarte draad in de doos.
@JaVaWa ook even taggen. Ik zal na mijn vakantie even kijken. Wordt november / december.rens-br schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:03:
[...]
Scheelt dit is geen opbouw, maar inbouw schakelaar, dat maakt wellicht al iets meer mogelijk. En je hebt een WCD erboven, dus voeding voor je Shelly heb je ook. Maar voordat we echt iets zinnigs kunnen zeggen, zal de schakelaar enzo eraf moeten, zodat we kunnen zien wat voor bekabeling er zit.
@Agent47 ik had dezelfde situatie. Heb ik opgelost met een Shelly Mini Gen3 en een Heat&Temperature sensor,Als ik dus de wil douchen moet ik steeds deze knop indrukken, soms wil ik dat nog wel eens vergeten of ik ben bijvoorbeeld al boven op de badkamer.
Als de Shelly H&T de lucht te vochtig vindt, schakelt deze de Mini Gen3 aan.
Ik heb bij ons een Soler & Palau fan met timerfunctie. Ik heb die zo bedraad dat ik met een druk op een drukknop er even stroom op zet en deze dus meteen aan zijn naloop begint die op max tijd staat. Die Shelly H&T met een geschakeld relais lijkt me ineens een veel betere optie.
Het gaat mij puur om via een app AAN/UIT te doen. Meer niet. Ik zie nu de tweede potentiele Shelly oplossing naar boven komen, nu de GEN3, hierboven riep iemand de shelly1.Elsdeniep schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:10:
[...]
@Agent47 ik had dezelfde situatie. Heb ik opgelost met een Shelly Mini Gen3 en een Heat&Temperature sensor,
Als de Shelly H&T de lucht te vochtig vindt, schakelt deze de Mini Gen3 aan.
Dat kan de Shelly plus 1pm bvb ook die ik hier heb, de Shelly plus 1 dan waarschijnlijk ook.
Gewoon in de shelly app naar de betreffende Room gaan, en daar staat een lijst met je apparaten gevolgd door een aan/ uit knop.
Gewoon in de shelly app naar de betreffende Room gaan, en daar staat een lijst met je apparaten gevolgd door een aan/ uit knop.
Gen3 betekent gewoon een toestel van de derde generatie, er zijn meerdere Gen3 apparaten. Als je alleen aan/uit wilt doen volstaat de Shelly 1. Daar zijn verschillende varianten van: de gewone 1, 1PM, 1 Plus en de 1 Mini. Neem de goedkoopste uit de reeks.
Het hangt er heel erg vanaf wat voor bekabeling je hebt, maar grote kans dat je een potentiaal vrij contact nodig gaat hebben en dat zit op de Shelly1, niet op de Shelly plus 1pm, de Shelly Plus 1 heeft dat dan weer wel.Agent47 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:24:
[...]
Het gaat mij puur om via een app AAN/UIT te doen. Meer niet. Ik zie nu de tweede potentiele Shelly oplossing naar boven komen, nu de GEN3, hierboven riep iemand de shelly1.
De Shelly 1 Mini heeft het ook (en is het goedkoopste model uit de 1-reeks).rens-br schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:37:
[...]
Het hangt er heel erg vanaf wat voor bekabeling je hebt, maar grote kans dat je een potentiaal vrij contact nodig gaat hebben en dat zit op de Shelly1, niet op de Shelly plus 1pm, de Shelly Plus 1 heeft dat dan weer wel.
Om echt zeker te zijn moet gewoon die schakelaar eens open om te zien wat er achter zit.
Kortom: Ik ga een foto sturen als de schakelaar er af is
Dat lijkt me een strak plan, en kijk ook eens of je de 'andere kant' kan fotograferen. Waar komen de kabels op uit.Agent47 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:48:
Kortom: Ik ga een foto sturen als de schakelaar er af is
Ik had hopelijk vandaag een ingeving maar weet het niet zeker dus even jullie advies nodig.
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een oplossing om een bestaande schakelaar om te bouwen tot Zigbee schakelaar. Dus L +N er aan en de schakelaar voor de interactie maar geen apparaat er aan gekoppeld om te schakelen.
Qua Zigbee is er eigenlijk niets die dat kan, kwam via die weg bij de Sonoff MiniR4 extreme icm ESPhome flashen maar dat is even werk. Dus nu dacht ik ‘als ik dan toch wifi overweeg dan kan ik toch net zo goed een Shelly pakken
Kan ik een Shelly 1 mini G3 pakken en aan de L+N hangen, 2 draden aan de schakelaar en dan aan HA koppelen als wifi schakelaar om een aantal devices te schakelen?
En ondersteund die pulse mode?
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een oplossing om een bestaande schakelaar om te bouwen tot Zigbee schakelaar. Dus L +N er aan en de schakelaar voor de interactie maar geen apparaat er aan gekoppeld om te schakelen.
Qua Zigbee is er eigenlijk niets die dat kan, kwam via die weg bij de Sonoff MiniR4 extreme icm ESPhome flashen maar dat is even werk. Dus nu dacht ik ‘als ik dan toch wifi overweeg dan kan ik toch net zo goed een Shelly pakken
Kan ik een Shelly 1 mini G3 pakken en aan de L+N hangen, 2 draden aan de schakelaar en dan aan HA koppelen als wifi schakelaar om een aantal devices te schakelen?
Jep, dit werkt perfect.sapphire schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:42:
Wat bedoel je met pulse mode?
Edit: Maar je hebt bij Zigbee geen modules die je kan gebruiken om alleen een schakelaar af te vangen? Zolang je geen lamp o.i.d. aansluit heb je in principe toch hetzelfde effect? Alleen wordt de relais dan nutteloos geschakeld.
[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 18-10-2024 14:46 ]
Ja de ZBMINI kan het geloof ik maar doet geen pulsschakelaars.rens-br schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:45:
[...]
Jep, dit werkt perfect.
Wat bedoel je met pulse mode?
Edit: Maar je hebt bij Zigbee geen modules die je kan gebruiken om alleen een schakelaar af te vangen? Zolang je geen lamp o.i.d. aansluit heb je in principe toch hetzelfde effect? Alleen wordt de relais dan nutteloos geschakeld.
De ZBMINI-L2 doet wel pulsschakelaars maar heeft een load nodig omdat deze geen N heeft.
Hue wandschakelaar wellicht wel maar die is minimaal €37

Dan gebruik ik net zo lief een Shelly.
Pulse mode bedoel ik een pulsschakelaars trouwens dus die weer terugveert na indrukken.
Ik wil een schakelaar maken om met 1 druk de hele benedenverdieping uit te zetten (of een deel aan).
Helemaal mee eens, was destijds ook de reden waarom ik naar Shellies ben gaan kijken.sapphire schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:56:
[...]
Ja de ZBMINI kan het geloof ik maar doet geen pulsschakelaars.
De ZBMINI-L2 doet wel pulsschakelaars maar heeft een load nodig omdat deze geen N heeft.
Hue wandschakelaar wellicht wel maar die is minimaal €37![]()
Dan gebruik ik net zo lief een Shelly.
Jep, dat werkt prima. Je kan de switch mode gewoon instellen via de webinterface, dus ook pulsdrukkers worden ondersteund.Pulse mode bedoel ik een pulsschakelaars trouwens dus die weer terugveert na indrukken.
Ik wil een schakelaar maken om met 1 druk de hele benedenverdieping uit te zetten (of een deel aan).
@sapphire Op zich als je gewoon L en N hebt kan dit ook met elke Zigbee module. Enige is dat je relais zal schakelen. Daarnaast is er de ZBminiR2, deze ondersteund ook detached mode en pulsdrukers als het goed is.
Maar een Shelly kan ook, elke Shelly met een N voldoet dan. Ze kunnen allemaal in detached mode, ook met stock firmware. Of je pakt een i4, dan kan je er direct een dubbele pulsdrukker plaatsen (zelfs 2).
Voor een bredere (vervolg) discussie: Het grote smart-module (aansluiten) topic
Maar een Shelly kan ook, elke Shelly met een N voldoet dan. Ze kunnen allemaal in detached mode, ook met stock firmware. Of je pakt een i4, dan kan je er direct een dubbele pulsdrukker plaatsen (zelfs 2).
Voor een bredere (vervolg) discussie: Het grote smart-module (aansluiten) topic
Hallo,
Aanvullende vraag ik heb dus ook de Shelly 2PM gebruikt om mijn rolluik te automatiseren wat perfect gelukt is en werkt.
Hier heb ik wel een vraagje over niet dat het als i voorgekomen maar ik laat mijn luik openen en sluiten op een bepaalde tijd, daarnaast ook een ADD in gebruikt met temperatuur meting en laat het luik dichtlopen als deze open staat als de temperatuur boven de 25 graden komt en laat deze om de15 minuten meten ook dit werkt.
Maar waar ik bang voor ben dat er een mogelijkheid is dat beide switchen een keer door wat voor reden dan ook tegelijk spanning op het luik zetten waardoor de motor doorbrand.
Ik heb hiervoor ook al de min stroomafname ingesteld zodat hij daarop beveiligd is (hoop ik).
Mijn vraag weet iemand een instelling hoe ik iets kan instellen dat er nooit 2 switchen tegelijk aan staan.
Ik dank u.
Shopje naar algemene Shelly topic ipv een hijack
Aanvullende vraag ik heb dus ook de Shelly 2PM gebruikt om mijn rolluik te automatiseren wat perfect gelukt is en werkt.
Hier heb ik wel een vraagje over niet dat het als i voorgekomen maar ik laat mijn luik openen en sluiten op een bepaalde tijd, daarnaast ook een ADD in gebruikt met temperatuur meting en laat het luik dichtlopen als deze open staat als de temperatuur boven de 25 graden komt en laat deze om de15 minuten meten ook dit werkt.
Maar waar ik bang voor ben dat er een mogelijkheid is dat beide switchen een keer door wat voor reden dan ook tegelijk spanning op het luik zetten waardoor de motor doorbrand.
Ik heb hiervoor ook al de min stroomafname ingesteld zodat hij daarop beveiligd is (hoop ik).
Mijn vraag weet iemand een instelling hoe ik iets kan instellen dat er nooit 2 switchen tegelijk aan staan.
Ik dank u.
Shopje naar algemene Shelly topic ipv een hijack
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 19-10-2024 15:00 ]
Het viel me in de specs van de Shelly H&T op dat er een max is aan de vochtigheid is die ze aankunnen. Ik heb dit nagevraagd bij Shelly en kreeg als antwoord dat de Shelly H&T inderdaad maar tot max 85% vocht aankan. Ze zeggen dat daarboven de levensduur korter wordt. Ze adviseren om een Shelly BLU H&T te nemen. Die kan wel tot 100% RV. En die kan je dan via Bluetooth koppelen aan een Shelly Gen3.wittmann1982 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:24:
Ik heb bij ons een Soler & Palau fan met timerfunctie. Ik heb die zo bedraad dat ik met een druk op een drukknop er even stroom op zet en deze dus meteen aan zijn naloop begint die op max tijd staat. Die Shelly H&T met een geschakeld relais lijkt me ineens een veel betere optie.
Weet iemand wat nu de nieuwste versie is?
Shelly Plus 2PM €31,34
Shelly 2PM Gen3 €32,55
Ik zie dat de shelly 2PM Gen3 later is uitgekomen, maar kan niet echt vinden wat nu de verschillen zijn.(behalve meer flash en een ander CPU)
Shelly Plus 2PM €31,34
Shelly 2PM Gen3 €32,55
Ik zie dat de shelly 2PM Gen3 later is uitgekomen, maar kan niet echt vinden wat nu de verschillen zijn.(behalve meer flash en een ander CPU)
<knip> Dan houden we het wel op één plek
[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 22-10-2024 20:06 ]
Ik wil mijn tuinverlichting (spots in tuin vanuit wcd, tuinhuis 2 lampen) op afstand kunnen bedienen en ben getipt om Shelly hiervoor te gebruiken. Ik ben hier onbekend mee maar na e.e.a. te hebben gelezen erg enthousiast. Mogelijk wil ik het later binnenshuis uitbreiden.
Nog even een vraag ter bevestiging;
2 lampen/schakelaars: Shelly 1 Mini Gen3
1 dimbare lamp: Shelly Plus 0-10V-dimmer
App downloaden, Shelly's installeren en klaar toch?
Aanvullend: de lampen blijven ook manueel bedienbaar toch (wil het ook zonder app kunnen bedienen).
Aanvullend: de lampen blijven ook manueel bedienbaar toch (wil het ook zonder app kunnen bedienen).
Qua dimmer moet je even kijken of je de juiste hebt. Een 0-10V dimmer is niet standaard. Wat voor lampen wil je schakelen / dimmen?Quito schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:59:
Ik wil mijn tuinverlichting (spots in tuin vanuit wcd, tuinhuis 2 lampen) op afstand kunnen bedienen en ben getipt om Shelly hiervoor te gebruiken. Ik ben hier onbekend mee maar na e.e.a. te hebben gelezen erg enthousiast. Mogelijk wil ik het later binnenshuis uitbreiden.
Hoi
Ik heb een shelly 0-10v dimmer gekocht om mn haard aan te sturen.
Die haard gaat aan van 3v en schakelt hoger/lager tot 10v
Na binnenkomst de shelly aangesloten los van de haard, met de multimeter op de 0-10v uitgang,
Ik krijg niks op de multimeter!
Aangesloten op de haard en die doet uiteraard ook niks
https://kb.shelly.cloud/k...immer-web-interface-guide
Op 100% krijg ik er niks uit?
Output settings staan als volgt

Ook vreemd dat ze in de uitleg spreken over voltmeter settings, maar die heb ik niet in de webui
https://kb.shelly.cloud/k...binterfaceguide-Voltmeter
Heb ik een verkeerde shelly te pakken?
Moet ik een andere?
Ik kom eigenlijk van een 0-10v zigbee dimmer van aliexpress, maar betrouwbaarheid is niet dat, vandaar dat ik probeer met een shelly
Ik heb een shelly 0-10v dimmer gekocht om mn haard aan te sturen.
Die haard gaat aan van 3v en schakelt hoger/lager tot 10v
Na binnenkomst de shelly aangesloten los van de haard, met de multimeter op de 0-10v uitgang,
Ik krijg niks op de multimeter!
Aangesloten op de haard en die doet uiteraard ook niks
https://kb.shelly.cloud/k...immer-web-interface-guide
Op 100% krijg ik er niks uit?
Output settings staan als volgt

Ook vreemd dat ze in de uitleg spreken over voltmeter settings, maar die heb ik niet in de webui
https://kb.shelly.cloud/k...binterfaceguide-Voltmeter
Heb ik een verkeerde shelly te pakken?
Moet ik een andere?
Ik kom eigenlijk van een 0-10v zigbee dimmer van aliexpress, maar betrouwbaarheid is niet dat, vandaar dat ik probeer met een shelly
@skank Wel goed aangesloten? en gebruik je een pulsedrukker?
@skank De Shely Plus 0-10V dimmer stuurt zelf ook geen 10V uit. Dat blijft een beetje een stomme naam. Maar veel devices die 0-10V sturing hebben sturen zelf de 10V uit. Als dat niet zo is heb je niets aan de Shelly.
@skank die shelly is bedoeld om bijvoorbeeld de led driver aan te sturen en geeft zelf geen 10 volt.
Zie bijvoorbeeld deze foto: https://www.shelly.com/cd...-625x625.jpg?v=1726496908
Zie bijvoorbeeld deze foto: https://www.shelly.com/cd...-625x625.jpg?v=1726496908
ZEker goed aangesloten.Eraser127 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:46:
@skank Wel goed aangesloten? en gebruik je een pulsedrukker?
Ik moet er echt V uit krijgen.Septillion schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:51:
@skank De Shely Plus 0-10V dimmer stuurt zelf ook geen 10V uit. Dat blijft een beetje een stomme naam. Maar veel devices die 0-10V sturing hebben sturen zelf de 10V uit. Als dat niet zo is heb je niets aan de Shelly.
Dit is de info van de haard van de leverancier:
Een sturing via domotica is mogelijk.
Normaal gezien bestelt men het tweedraads aansluitdraadje samen met de haard en doen wij de instelling in het menu.
Het is een 0 tot 10 volt sturing , u plaatst dan naast de haard een bus
U stuurt 3 volt voor aan
3 à 8 volt voor vlamhoogte instelling
10 volt voor random vlambeeld
Minder dan 3 volt voor uit.
Dus die shelly zal niet werken dan?
Is er een andere shelly die wel zou werken?
Dit is de module die ik voordien had maar dus niet stabiel is: https://aliexpress.com/item/10000015907761.html
Ik zoek dus iets gelijkaardig maar heel stabiel.
[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 23-10-2024 16:59 . Reden: Link cleanup ]
Ja daar zit geen driver tussenFreezhost schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:58:
@skank die shelly is bedoeld om bijvoorbeeld de led driver aan te sturen en geeft zelf geen 10 volt.
Hoi Rens,rens-br schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:04:
[...]
Qua dimmer moet je even kijken of je de juiste hebt. Een 0-10V dimmer is niet standaard. Wat voor lampen wil je schakelen / dimmen?
Dank voor je reactie!
Zijn bijgevoegde buitenlampen;
https://www.lightexpert.nl/led-wandlamp-zwart-dimbaar.html (dimbare en niet dimbare, kan de dimbare met de Shelly Dimmer 0/1-10V of moet hier de Shelly Dimmer2 voor)?
Daar heb je, als ik het zo snel kan zien, de Shelly Dimmer 2 voor nodig.Quito schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:48:
[...]
Hoi Rens,
Dank voor je reactie!
Zijn bijgevoegde buitenlampen;
https://www.lightexpert.nl/led-wandlamp-zwart-dimbaar.html (dimbare en niet dimbare, kan de dimbare met de Shelly Dimmer 0/1-10V of moet hier de Shelly Dimmer2 voor)?
Maar het is wel wat vaag idd, want als je hier kijkt: https://www.hashop.nl/Shelly-Plus-0-10v-Dimmer zou ik het ook denken:
Output max. 10VDC en 0.35W
Of het ligt aan mn settings? MAar ik denk het niet.Eraser127 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:26:
[...]
Maar het is wel wat vaag idd, want als je hier kijkt: https://www.hashop.nl/Shelly-Plus-0-10v-Dimmer zou ik het ook denken:
[...]

Ik weet het echt niet, heel vreemd dat ik niets meet... en ja, ik doe het juist met de multimeter.
Input staat op 0 , no action, ik moet daar niets inzetten he
[ Voor 5% gewijzigd door skank op 23-10-2024 17:47 ]
@skank ja het is verwarrend want je verwacht idem dat er 10 volt op komt te staan maar de driver levert standaard die 10 volt en die wordt dan afgeknepen door de shelly?
Op de foto zie die blauwe en witte draad ook aan de driver zitten
Input moet idem op 0 want die gebruik je niet, zijn we er verder nog instellingen?
En trouwens je multimeter staat wel op gelijkstroom?
Edit: https://kb.shelly.cloud/_...a5-4733-9946-f75f53152918
Input moet idem op 0 want die gebruik je niet, zijn we er verder nog instellingen?
[ Voor 52% gewijzigd door Freezhost op 23-10-2024 19:44 ]
https://ibb.co/b2nwTtbFreezhost schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:23:
@skank ja het is verwarrend want je verwacht idem dat er 10 volt op komt te staan maar de driver levert standaard die 10 volt en die wordt dan afgeknepen door de shelly?
Zo staat mmn multimeter op 20V in het wit
De Shelly plus 0-10V dimmer stuurt blijkbaar een niet meetbaar PWM signaal uit als ik het Shelly forum mag geloven. Niet alle apparatuur is daarmee compatibel.
De Gen 3 zou meer analoog/ook analoog kunnen werken.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Iemand die de gen 3 heeft en kan bevestigen dat je iets kan meten met een multimeter?Broodro0ster schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:47:
De Shelly plus 0-10V dimmer stuurt blijkbaar een niet meetbaar PWM signaal uit als ik het Shelly forum mag geloven. Niet alle apparatuur is daarmee compatibel.
WAs dit je je bron? https://community.shelly....sion-mesured-between-and/
Beetje chinees hier
[ Voor 12% gewijzigd door skank op 23-10-2024 20:54 ]
Dit https://community.shelly....nsion-on-this-gen-3-ones/skank schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:48:
[...]
Iemand die de gen 3 heeft en kan bevestigen dat je iets kan meten met een multimeter?
Beetje chinees hier
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Ik heb de Gen3 en daar meer je inderdaad op de multimeter een spanning. Bij 10%: 1V; 20%: 2V; etc.skank schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:48:
[...]
Iemand die de gen 3 heeft en kan bevestigen dat je iets kan meten met een multimeter?
Beetje chinees hier
Word overigens ook aangegeven in de Shelly Knowledge Base:
En bij de vorige generatie dimmer staat dat deze 'current sinking' is, dus daar is een externe 10V source nodig.Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3
0-10V/1-10V voltage control type: Current sourcing
Shelly Plus 0-10V Dimmer
0-10V voltage control type: Current sinking
[ Voor 4% gewijzigd door Cadezo op 24-10-2024 01:09 ]