Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Hangover_ohoo
Betreft het de onderstaande?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU7Z627wolv0TJ8kJnDH6LDWWy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgGgEqZbMoMjOFCLext7GzbO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwmPNe76eXxHMXpW8IizyAFipGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFw0P2T04wsV4uRfdyCoCRjo.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik begrijp is dat de l en n op de l en n van de shelly zitten
En dat de booster op de 0 en 1 van de shelly zit.

Begrijp ik dat goed? zoja dan gaat het idd niet werken.
de 0 en 1 zijn droogcontacten. die connecten alleen met elkaar zonder spanning.
Moet nog een L naar toe.

[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 07-05-2024 09:17 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
jack zomer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:15:
@Hangover_ohoo
Betreft het de onderstaande?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik begrijp is dat de l en n op de l en n van de shelly zitten
En dat de booster op de 0 en 1 van de shelly zit.

Begrijp ik dat goed? zoja dan gaat het idd niet werken.
de 0 en 1 zijn droogcontacten. die connecten alleen met elkaar zonder spanning.
Moet nog een L naar toe.
Volgens mij is dit precies wat er moet gebeuren, dus ipv de twee aansluitingen op je wpb naar de shelly, doe jet het volgende:
- de 1 van de shelly naar L
- de 0 van de shelly naar de WPB
- en een N naar het andere contact op de WPB

zo komt er daadwerkelijk netspanning op te staan als de shelly aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNEBxDMZ3tFEEH8FdoxzD5pMleQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nvl1kSswYXRzOW66cW0D1WNP.jpg?f=user_large

Je 2de schema. En volgens mij zoals dit. (Nee ik ben geen elektricien.)
Maar had een vergelijkbaar probleem met een zwembad Pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:43
@Hangover_ohoo zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4CkR6MPPvqIIDrfHupWdj5T1KQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iDMcUt8YkK6EBlzJjEefwY03.png?f=user_large

Belangrijk:
- altijd spanningsloos maken en even 2minuten wachten. Elektronica heeft vaak wat "restspanning" wat je toch behoorlijk kan verrassen.
- bij gebruik van soepele kern draad (dus gevlochten ipv massief) gebruik je gekrimpte schoentjes om in Shelly of onder de schroefklemmen op de WPB te passen. In een Wago 221 (klemverbinding) hoeft dit niet.
- gebruik Wago's om meerdere draden met elkaar te verbinden. Onder zo'n klem is het altijd maar de vraag hoeveel contact je maakt. Minder contact = meer warmte en dus meer kans op gevaarlijke situaties.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04
Hangover_ohoo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:09:
Schakeling WPB
1 naar B1
0 naar B2
Een Shelly heeft dan ook geen 0 en 1 klemmen, maar een I en O klem voor respectievelijk Input en Output ;) Het is wat ze noemen een droog contact ofwel, gewoon een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:11
stevenP schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:49:
@Hangover_ohoo zo dus:
[Afbeelding]

Belangrijk:
- altijd spanningsloos maken en even 2minuten wachten. Elektronica heeft vaak wat "restspanning" wat je toch behoorlijk kan verrassen.
- bij gebruik van soepele kern draad (dus gevlochten ipv massief) gebruik je gekrimpte schoentjes om in Shelly of onder de schroefklemmen op de WPB te passen. In een Wago 221 (klemverbinding) hoeft dit niet.
- gebruik Wago's om meerdere draden met elkaar te verbinden. Onder zo'n klem is het altijd maar de vraag hoeveel contact je maakt. Minder contact = meer warmte en dus meer kans op gevaarlijke situaties.
Bij mij zit blauw op A1 en bruin op B2, precies omgedraaid zoals op jouw tekening. Maakt dat nog uit? Netter om kleurcodering gelijk te houden toch?

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 21:58
@Hangover_ohoo Shelly 1 heeft een droog maakcontact als output, je moet dus het 2e schema gebruiken. B1/B2 lijkt een relais te zijn waarbij het niet uitmaakt of je een wissel maakt tussen bruin en blauw (zolang je maar geen sluiting maakt en de functie van een kleur niet laat veranderen)

[ Voor 38% gewijzigd door JaapZ1 op 08-05-2024 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 18:29
Ik heb een Shelly die ik eigenlijk buiten in een lasdoos moet gaan monteren, hoe is jullie ervaring van z'n Shelly buiten in een lasdoos?
Wifi dekking is het probleem niet, de vraag is meer ivm vocht en de kouw.

Zal gaan om een Shelly 2PM en of een Shelly RGBW

De lasdoos willen we niet afgieten, deze hangt aan de onderzijde van een traptrede waar we nog wel bij willen kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Clumsy Smurf op 12-05-2024 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
Clumsy Smurf schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:32:
Ik heb een Shelly die ik eigenlijk buiten in een lasdoos moet gaan monteren, hoe is jullie ervaring van z'n Shelly buiten in een lasdoos?
Wifi dekking is het probleem niet, de vraag is meer ivm vocht en de kouw.

Zal gaan om een Shelly 2PM en of een Shelly RGBW

De lasdoos willen we niet afgieten, deze hangt aan de onderzijde van een traptrede waar we nog wel bij willen kunnen.
Hier al een paar jaar zonder problemen :) Mijn pa werd gek van de vijverpomp de hele dag als hij buiten zat. die draait dus nu automagisch in de nacht om vorst en alg tegen te gaan.

Let wel op dat je een goede doos gebruikt (IP65) met de juiste maat wartels. Dan hou je namelijk al het vocht buiten de deur. Bijna alle DHZ-zaken in NL verkopen deze krengen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Ik ben bezig met het aansluiten van de led lampen (woonkamer) die ik graag via een shelly ook 'slim' wil kunnen schakelen maar wel met normale schakelmateriaal.

Nu heb ik 2 inbouwdozen waar ik 4 lampen apart van elkaar wil kunnen dimmen. Dit lijkt qua ruimte een uitdaging. Ik denk nu aan 2 onderstaande dubbele dimmers, maar dan zou ik 4 shelly's in 2 inbouwdozen moeten plaatsen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

https://www.elektramat.nl...f3dv83no0MhxoCcJMQAvD_BwE

https://www.ecobright.nl/...F2FJ_XT9QQ3hoCOYUQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dysan
  • Niet online
Ik weet niet wat je infra is, maar heb je ook zigbee materiaal in huis? bij ecobright hebben ze ook dubbele zigbee dimmers nl

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Pieter2 Kun je niet een paar van de dimmers bij de LED-lamp plaatsen ipv achter de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
@Dysan ik ben nog beginnend met HA, heb het net draaien. Ik wel de zigbee hub van Liddl voor een aantal andere sensoren. Had het idee om alles qua schakelmateriaal dom te houden zodat ik niet teveel afhankelijk ben van de domotica.

@Clumsy Smurf ik zou inderdaad ook een shelly dimmer achter de lamp kunnen plaatsen, maar ik ging er vanuit dat dat niet handig was als die vervangen moet worden en dat iedereen deze in de inbouwdoos wilt hebben.

Is dan de eco dimmer van ecobrigth een goede keuze i.c.m. de shelly dimmer. Ik ken het merk niet, de rest heb ik van Gira e2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Pieter2 nee dat is geen goede keuze, als ik e goed begrijp ga je dan 2 dimmers achter elkaar zetten?
aan de voorkant de eco-dimmer en daar achter in de doos de Shelly dimmer?

Ik dat je dan 2x een serie-puls schakelaars moet hebben die je als ingang op de shelly dimmer aansluit.

[ Voor 23% gewijzigd door Clumsy Smurf op 13-05-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Clumsy Smurf schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:06:
@Pieter2 nee dat is geen goede keuze, als ik e goed begrijp ga je dan 2 dimmers achter elkaar zetten?
aan de voorkant de eco-dimmer en daar achter in de doos de Shelly dimmer?

Ik dat je dan 2x een serie-puls schakelaars moet hebben die je als ingang op de shelly dimmer aansluit.
Ja zo had ik wel in mijn hoofd. Ik wil een graag een dubbele dimmer die ik ook vanuit HA via een shelly module kan bereiken. Moet ik dan zoiets hebben?

https://www.robbshop.nl/gira-pulsdrukker-serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:31
Je kan een lamp/groep lampen maar met één dimmer aansluiten, twee dimmers achter elkaar werkt niet.
De Shellies kunnen met pulsdrukkers aangestuurd worden. Daarmee kan de verlichting bediend worden zonder afhankelijk te zijn van je domoticasysteem.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
JaVaWa schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:21:
Je kan een lamp/groep lampen maar met één dimmer aansluiten, twee dimmers achter elkaar werkt niet.
De Shellies kunnen met pulsdrukkers aangestuurd worden. Daarmee kan de verlichting bediend worden zonder afhankelijk te zijn van je domoticasysteem.
Oke dank dat is mij dan helder. Dus als ik de shelly dimmer 2 combineer met een (dubbele) impulsdrukker werkt het wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Pieter2 ja z'n schakelaar inderdaad en daarmee kun je dan 2 dimmers bedienen.
Alleen met deze schakelaar kun je niet zeggen, aan de onderkant drukken, omlaag dimmen en aan de bovenkant drukken, omhoog dimmen.
maar lang drukken is omhoog en omlaag dimmen.
kort drukken aan/uit

[ Voor 55% gewijzigd door Clumsy Smurf op 13-05-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Clumsy Smurf schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:29:
@Pieter2 ja z'n schakelaar inderdaad en daarmee kun je dan 2 dimmers bedienen.
Alleen met deze schakelaar kun je niet zeggen, aan de onderkant drukken, omlaag dimmen en aan de bovenkant drukken, omhoog dimmen.
maar lang drukken is omhoog en omlaag dimmen.
kort drukken aan/uit
Helder. Als dat de manier om via domotica en de fysieke schakelaar te dimmen dan doen we dat op deze manier.

Op de gang wil ik 's nachts de verlichting op 30% aan laten gaan als ik op de fysieke schakelaar druk. Heb ik daarvoor ook een shelly dimmer nodig of kan ik dat ook doen via een shell 1 plus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Pieter2
je bedoelt, je wilt daar ook de schakelaar/lamp slim maken en als je op die schakelaar drukt dat dan de lamp op 30% aan gaat?
Als je het wilt dimmen naar 30% moet er altijd een dimmer achter zitten, of ik begrijp je vraag niet helemaal goed.

Ik ben alleen zelf nooit heel diep in de programmering van Shelly gedoken, en daardoor durf ik niet te zeggen of je tegen Shelly kunt zeggen, als het tussen 9 en 19u is en druk op de schakelaar dat die dan naar 100% gaat , maar buiten deze tijd maar naar 30%.

*misschien op te lossen door een timer aan te maken die de lamp op die waarde zet en na 2 seconden de lamp weer uit zet (niet de meest mooie manier).

En anders toch iets verder verdiepen in Home Assistant.
Daar kun je dan wel de Shelly in toevoegen en dit voor elkaar krijgen.
Dus het is niet zo dat je Shelly dan dadelijk weg moet gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Clumsy Smurf schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:52:
@Pieter2
je bedoelt, je wilt daar ook de schakelaar/lamp slim maken en als je op die schakelaar drukt dat dan de lamp op 30% aan gaat?
Als je het wilt dimmen naar 30% moet er altijd een dimmer achter zitten, of ik begrijp je vraag niet helemaal goed.

Ik ben alleen zelf nooit heel diep in de programmering van Shelly gedoken, en daardoor durf ik niet te zeggen of je tegen Shelly kunt zeggen, als het tussen 9 en 19u is en druk op de schakelaar dat die dan naar 100% gaat , maar buiten deze tijd maar naar 30%.

*misschien op te lossen door een timer aan te maken die de lamp op die waarde zet en na 2 seconden de lamp weer uit zet (niet de meest mooie manier).

En anders toch iets verder verdiepen in Home Assistant.
Daar kun je dan wel de Shelly in toevoegen en dit voor elkaar krijgen.
Dus het is niet zo dat je Shelly dan dadelijk weg moet gooien.
Op de gang wil ik de schakelaar ook slim maken. Maar echt dimmen hoeft daar niet, enkel dat als die snachts wordt ingeschakeld dat die gedimd doet. Maar misschien dat ik dan de shelly dimmer kan combineren met een normale schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Niet online
[quote]Pieter2 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:56:
@Dysan ik ben nog beginnend met HA, heb het net draaien. Ik wel de zigbee hub van Liddl voor een aantal andere sensoren. Had het idee om alles qua schakelmateriaal dom te houden zodat ik niet teveel afhankelijk ben van de domotica.

de zigbee dimmer heeft ook nog domme knoppen, hier in huis is hij in de badkamer bijna altijd met de hand bediend, maar in geval van vergeten kan ik hem dus via zigbee uitzetten.

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Pieter2 zo ver ik weet kun je niet een normale aan/uit schakelaar gebruiken bij een dimmer.
Op een ander deel lees ik wel dat soms (originele) veertjes in de schakelaars kunnen zetten, waardoor de schakelaar een puls schakelaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Laatst online: 03:31
Voor dimmen heb je een dimmer nodig, of een slimme lamp. Met een Shelly 1 en een domme lamp valt er niets te dimmen.
Je kunt HA vast wel zo instrueren dat bepaalde dimmers/lampen op bepaalde tijdstippen naar een helderheid naar keuze gaan, maar de lamp niet aanzet (dat laatste doe je dan zelf door op de knop te drukken).

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
JaVaWa schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:09:
Voor dimmen heb je een dimmer nodig, of een slimme lamp. Met een Shelly 1 en een domme lamp valt er niets te dimmen.
Je kunt HA vast wel zo instrueren dat bepaalde dimmers/lampen op bepaalde tijdstippen naar een helderheid naar keuze gaan, maar de lamp niet aanzet (dat laatste doe je dan zelf door op de knop te drukken).
Dank aan allen!

Dus samenvattend.
- Wil ik via de shelly dimmer module lamp (of 2 lampen) fysiek en op afstand digitaal kunnen dimmen dan moet ik werken met een dubbele pulsdrukker en 2 shelly dimmers. Wellicht moet ik dan wel 1 of beide shelly's achter de lamp ipv in de inbouwdoos plaatsen.
- Wil ik een draai knop hebben om te dimmen dan moet ik enkel 'dom' dimmen of zonder shelly en dan met een zigbee duo led dimmer werken. Want met een zigbee dimmer kan ik met een draai knop ook domme lampen fysiek en op afstand (domotica) dimmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04
@Pieter2 Kleine correctie:
- Een Shelly 2 kan ook met een enkele pulsdrukker worden geconfigureerd.
- Je hebt een Shelly Dimmer 2 nodig per groep (domme) lampen die samen gedimd mogen. Dus als die 2 lampen gelijk mogen voldoet 1 dimmer, anders inderdaad 2.
- Wifi of Zigbee is vooral een keuze.
- Draaidimmer is inderdaad niet te combineren met een Shelly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:17
Ben een absolute nitwit op het gebied van Shelly en smart home en dergelijke. Ik probeer het volgende probleem bij mijn zwager thuis op te lossen: Er is een hotelschakeling vernaggeld bij het verbouwen van de zolder. Betreft de (domme) lamp in het trapgat. Deze is wel via de schakelaar aan de bovenzijde van de trap te bedienen maar de verbinding naar de schakelaar onderaan de trap is vakkundig om zeep geholpen en niet eenvoudig te herstellen zonder daarna de stukadoor/schilder nodig te hebben.

Ik ben dus op zoek naar een manier hoe ik de lamp ook weer vanuit beneden kan bedienen. Als ik e.e.a. goed begrijp zou ik een Shelly Plus 1 achter de schakelaar boven moeten monteren. Maar welke Shelly module heb ik dan beneden nodig? Is er iets dat zonder voeding of op batterijen werkt? En kan ik dat dan via de telefoon app koppelen aangezien er geen verdere automation of hub in de woning aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
ik zou denken nog een plus1
deze koppel je aan de shelly die de lamp regeld.
Daarna nog iets met instellingen zodat de stand van de schakelaar niet uit maakt,
dus wanneer je welke schakelaar gebruikt doet de lamp gewoon het tegenovergestelde van zijn huidige staat.

heb gisteren het zelfde gemaakt met een pro2 en een plus 1.
zwembadverlichting heeft nu vanuit het huis een aan en uit mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
jack zomer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:13:
ik zou denken nog een plus1
deze koppel je aan de shelly die de lamp regeld.
Daarna nog iets met instellingen zodat de stand van de schakelaar niet uit maakt,
dus wanneer je welke schakelaar gebruikt doet de lamp gewoon het tegenovergestelde van zijn huidige staat.

heb gisteren het zelfde gemaakt met een pro2 en een plus 1.
zwembadverlichting heeft nu vanuit het huis een aan en uit mogelijkheid
Bedankt voor je snelle reactie! Hoe voed ik die andere plus1 als ik geen spanning heb bij de onderste schakelaar?
Ik zag ook wel een Shelly Button maar daar is dan weer geen wandframe voor :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
oo je hebt daar helemaal niks meer? ook geen 2 draden die los van de zolder spanning heeft?

ik zou dan een button nemen, deze openslopen. op de knop 2 draden naar een schakelaar laten gaan.
daarna de button achter de schakelaar op zijn plek zetten..

voordat ik met HA en shelly aan de slag ging, heb ik dit gebruikt voor een poort openener.
gewoon de bediending met 2 draden aan een wandschakelaar verbonden (op een plek zonder stroom)
en daarmee kan ik vanuit het huis de poort openen zonder dat ik moet zoeken naar een afstandbediending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Homer-Simpson schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:50:
Ben een absolute nitwit op het gebied van Shelly en smart home en dergelijke. Ik probeer het volgende probleem bij mijn zwager thuis op te lossen: Er is een hotelschakeling vernaggeld bij het verbouwen van de zolder. Betreft de (domme) lamp in het trapgat. Deze is wel via de schakelaar aan de bovenzijde van de trap te bedienen maar de verbinding naar de schakelaar onderaan de trap is vakkundig om zeep geholpen en niet eenvoudig te herstellen zonder daarna de stukadoor/schilder nodig te hebben.

Ik ben dus op zoek naar een manier hoe ik de lamp ook weer vanuit beneden kan bedienen. Als ik e.e.a. goed begrijp zou ik een Shelly Plus 1 achter de schakelaar boven moeten monteren. Maar welke Shelly module heb ik dan beneden nodig? Is er iets dat zonder voeding of op batterijen werkt? En kan ik dat dan via de telefoon app koppelen aangezien er geen verdere automation of hub in de woning aanwezig is.
Ik ben geen fan van klik aan klik uit of iets dergelijks, maar in dit geval denk ik toch wel dat dit de meest simpele en goedkoopste functie is.

Volgens mij ben jij namelijk alleen opzoek naar een mogelijkheid om 1 lamp op 2 plekken te bedienen, middels een draadloze schakelaar (met batterij).
Of was je ook opzoek naar een slimme oplossing waarbij je ook de lamp middels een app kunt bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Clumsy Smurf schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:58:
[...]

Ik ben geen fan van klik aan klik uit of iets dergelijks, maar in dit geval denk ik toch wel dat dit de meest simpele en goedkoopste functie is.

Volgens mij ben jij namelijk alleen opzoek naar een mogelijkheid om 1 lamp op 2 plekken te bedienen, middels een draadloze schakelaar (met batterij).
Of was je ook opzoek naar een slimme oplossing waarbij je ook de lamp middels een app kunt bedienen?
Ik ben inderdaad op zoek naar een mogelijkheid om 1 lamp op 2 plekken te bedienen. De lamp is voorzien van 230V en 1 van de 2 plekken ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Homer-Simpson schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:25:
[...]

Ik ben inderdaad op zoek naar een mogelijkheid om 1 lamp op 2 plekken te bedienen. De lamp is voorzien van 230V en 1 van de 2 plekken ook.
Oké en die tweede plek heb je wel een inbouwdoos, maar die is dus leeg? KAKU is dan veruit het makkelijkst inderdaad.. Een zender op batterijen in die lege doos, de ontvanger achter die andere knop en klaar is kees.

Alternatief is met zigbee zoiets, je hebt ook van Philips Hue wandzenders met zigbee. Dan kan je wel een slimme zigbee schakelaar hebben die via home automation, de knop én de radiografische knop even verderop te bedienen is. Je hebt dan wel een zigbee station nodig, en de zender/ontvanger zijn duurder.. De vraag is of dat je waard is :)

//edit
Je kan ook zo'n shelly button inderdaad ontleden en aan een pulsdrukker (schakelaar die direct terugveert als je los laat) knopen. Die gaat op batterijen en blijft ook een tijd goed gaan. Iedere shelly is daar aan te linken, dus die kan dan achter je bedrade schakelaar.

[ Voor 14% gewijzigd door stevenP op 14-05-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Temperaturen van de Shelly modules. Hoe lezen jullie die uit ?

Ik gebruik de andriod Shelly smart control app. Maar ik kan nergens de temperatuur zien van de module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:28:
Temperaturen van de Shelly modules. Hoe lezen jullie die uit ?

Ik gebruik de andriod Shelly smart control app. Maar ik kan nergens de temperatuur zien van de module.
https://control.shelly.cloud/#/login via website via de app natuurlijk ook, ik gebruik ook homey die ze uitleest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje.
Via de website ziet het er zelfde uit als in de app. Maar waar zou ik de temperatuur van het device moeten kunnen vinden?

Ik heb ook onderin gekeken, tandwiel en dan device information, maar daar kan ik het ook niet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOhcVD7Q7BNqh4eBjVEH81IZO8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEeE9TZO4QO4fjM4eN2YS3A4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
@VerwijderdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbaGpzAQodjhDGMyMGe8bx_m5Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQGp5jmIfCJNREF48vB8qqLm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:46
Ik proberen een beetje inzicht te krijgen in ons energieverbruik op kantoor; we hebben twee meterkasten (Links & Rechts) welke ieder een 3-fase aansluiting hebben. Ik kwam erachter dat er ooit een tweetal Shelly 3EM energiemeters zijn geplaatst. Deze heb ik gereset, aan de WIFI gehangen (helaas) en aan Home Assistant (HA) gekoppeld.

Al vrij snel zag ik dat er in de linker kast twee fase (B & C) verkeerd zijn aangesloten (we registeren teruglevering...) maar ook, in zowel HA als via de Shelly APP, lijkt de rechter steeds weg te vallen. In eerste instantie gaf ik hier de WIFI de schuld van maar vervolgens zag ik in de logs continu 'overpowering'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOw4LtVH-CBaF6kRWXia7VzR7R8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDeZqBhXYOh4VSYfeOAReXhI.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee of zo'n oude Shelly 3EM misschien limieten heeft die ik over het hoofd zie? Of zou hij misschien te heet worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEoil7tVghj8YhaDZYHlzuhs7r0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vmo0c2y8P68hPKkM5KohMpSK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ik gebruik al lange tijd met veel tevredenheid Shellies in het huis. Nu willen we binnenkort een elektrische garagedeur plaatsen, het liefste met 4 handzenders en wifi is natuurlijk ook altijd mooi meegenomen.

Waar moet ik rekening mee houden voor toevoegen van een Shelly 2.5 aan de garagedeur? Neemt de shelly de functie van de bestaande controller over, of komt deze er bij te hangen? Hoe werkt dit precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@rens-br
dat je garagedeur het vaak niet fijn vind om er 230v op te zetten, maar dat eje een Shelly moet pakken met een apart potentiaal vrij contact
dit gaat niet lukken met een Shelly 2.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
rens-br schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:56:
Ik gebruik al lange tijd met veel tevredenheid Shellies in het huis. Nu willen we binnenkort een elektrische garagedeur plaatsen, het liefste met 4 handzenders en wifi is natuurlijk ook altijd mooi meegenomen.

Waar moet ik rekening mee houden voor toevoegen van een Shelly 2.5 aan de garagedeur? Neemt de shelly de functie van de bestaande controller over, of komt deze er bij te hangen? Hoe werkt dit precies?
Kijk goed naar het aansluitschema van de garagedeur. Gemiddeld hebben ze ook een ingang voor een eventuele wandschakelaar - hier zul je de shelly op aanknopen. Ik vermoed dat inderdaad de 2.5 niet de beste optie is, al klinkt de "rollerblind mode" erg goed voor de deur.

Plak eventueel het aansluitschema hier, kunnen we meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Clumsy Smurf schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:57:
@rens-br
dat je garagedeur het vaak niet fijn vind om er 230v op te zetten, maar dat eje een Shelly moet pakken met een apart potentiaal vrij contact
dit gaat niet lukken met een Shelly 2.5
Dan is een Shelly1 inderdaad beter. Ik dacht dat de Shelly2.5 de aansturing kon vervangen, net zoals bij een rolluik. Maar dat gaat natuurlijk niet als je de bestaande aantuing wilt blijven gebruiken.

Edit: in ieder geval nu een offerte binnen en daarvan het schema kunnen vinden. Volgens mij als ik een Shelly1 aansluit op de plek van de 'bedrade drukknop' moet dat goedkomen. Alleen heb je dan geen idee of de deur open of dicht is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jiGBhRt-INrULdTcEzuYBXILYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e83rPcNE6CpxUC4PlC4Pcr6p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door rens-br op 17-05-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat gebruiken jullie voor fysieke knop voor een shelly dimmer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
rens-br schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:20:
[...]

Dan is een Shelly1 inderdaad beter. Ik dacht dat de Shelly2.5 de aansturing kon vervangen, net zoals bij een rolluik. Maar dat gaat natuurlijk niet als je de bestaande aantuing wilt blijven gebruiken.

Edit: in ieder geval nu een offerte binnen en daarvan het schema kunnen vinden. Volgens mij als ik een Shelly1 aansluit op de plek van de 'bedrade drukknop' moet dat goedkomen. Alleen heb je dan geen idee of de deur open of dicht is.

[Afbeelding]
Klopt helemaal.

Ik heb zelf een domotica systeem en heb op de deur een magneetcontact gemaakt,zodat ik weet of de roldeur open of dircht is.
In mijn geval krijg ik dan ook een melding zodra de deur open en dicht gaat.

- open is handig omdat ook andere gemachtigden de deur kunnen openen en ik dus weet dat ze er aan komen.
- dicht is handig omdat het dicht lopen soms even kan duren en ik op dat moment al weg rijd, maar toch op de hoogte wordt gehouden dat hij inderdaad gesloten is.
ik gebruik de deur niet zo vaak waardoor de meldingen niet storend zijn.
*dit laatste gaat dus buiten shelly om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Ferra schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:07:
Volgens mij moet je een puls drukker gebruiken hiervoor, anders kun je namelijk niet dimmen met de schakelaar.
dan heb je 2 keuzes.
1 schakelaar die dan wisselt tussen omhoog en omlaag dimmen
1 dubbele puls-schakelaar (serie) waardoor je met de ene knop omhoog dimt en met de andere knop omlaag dimt. volgens mij zijn die er ook in
bovenzijde knop 1
onderzijde knop 2
voorbeeld er van is deze
https://www.jungstore.nl/53141u.html (1 voudig boven en beneden) 1 dimmer
https://www.jungstore.nl/5324eu.html (2 voudig boven en beneden) 2 dimmers

schakelaars zijn vaak ook afhankelijk van je huidige schakelmateriaal, omdat het vaak samen in een raam zit waar bijvoorbeeld ook een stopcontact zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Clumsy Smurf op 17-05-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Ferra schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:07:
meestal is dat een pulsdrukker. dus zodra je loslaat springt hij terug.
1x tikken = toggle (aan wordt uit, en andersom)
ingedrukt houden = harder
kort los en weer ingedrukt houden = zachter

Ik heb vooral shelly gebruikt met een lokaal script:
double press = 100% licht aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
rens-br schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:20:
[...]

[Afbeelding]
ziet er inderdaad uit als een pulsdrukker. eerste keer indrukken = open. tweede keer indrukken = dicht
Dus een keer timing hoe lang hij ongeveer onderweg is voor openen of sluiten en dan bij je shelly:

open:
relay 1 aan
auto-off timer op x seconde

dicht:
relay 1 aan voor 1 s
wacht 0.5s
relay 1 aan
uit na x seconde

Als je met HA werkt kan dit makkelijk met een scriptje die je aanroept, als het in Shelly moet kan het ook wel volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@stevenP mag ik vragen wat je script nu precies doet?
want meestal werkt het als
een pulsje
is openen / sluiten / of stoppen
dit afhankelijk van de huidje status van de deur.
dat je eventueel de ingang langer gesloten houd heeft dan meestal geen ainvloed op de besturing van de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Clumsy Smurf schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:53:
@stevenP mag ik vragen wat je script nu precies doet?
want meestal werkt het als
een pulsje
is openen / sluiten / of stoppen
dit afhankelijk van de huidje status van de deur.
dat je eventueel de ingang langer gesloten houd heeft dan meestal geen ainvloed op de besturing van de deur.
1) button op detached zetten.
2) bij action geef je url's op met de actie die je wil uitvoeren
code:
1
2
3
4
#shortpress
http://localhost/light/0?turn=toggle&brightness=30
#longpress
http://localhost/light/0?turn=on&brightness=100

zo zet je 'm standaard met "weinig licht" aan, maar als je ingedrukt houdt dan schiet'ie aan op 100%. Handig als je toch even meer licht nodig hebt om in je sokkenlade te zoeken.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:03
Vandaag heb ik de defecte Shelly 2.5 vervangen door een 2PM. Eerder heeft @stefxx dat geadviseerd. Ik heb mijn andere Shelly's op Apple homekit geflasht via shelly-homekit. Tasmota heb ik geen ervaring mee. Weet iemand of Shelly-homekit ook de 2PM kan flashen? Zodat ik alle Shelly's weer op dezelfde manier kan aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:57
Ik krijg het kalibreren van mijn Shelly Plus 2PM i.c.m. een zonnescherm niet voor elkaar. Tijdens het kalibreren wordt het zonnescherm volledig uitgeklapt (tot zover gaat het goed), maar enkele seconden nadat hij het scherm weer aan het inklappen is, stopt hij ermee en ik krijg ik de foutmelding "implausible_power_consumption_in_open_dir". Ik moet dan enkele device reboots doen voordat het scherm weer reageert (anders hoor ik enkel nog een klikje als ik op de Open of Close knop druk).

Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn? Voor zover ik kan zien werkt verder alles qua power monitoring. Ook de knoppen Open en Close werken gewoon zoals het hoort.

[ Voor 6% gewijzigd door Srvv93 op 19-05-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Srvv93 Staat het maximaal te verbruiken vermogen misschien te laag in Shelly ingesteld?
Of wat ook een mogelijkheid is, is dat de motor inmiddels veel te warm is geworden door in een vrij korte periode het scherm open en dicht te doen en dat meerdere keren achter elkaar.
Al zal dit laatste dan eerder een hapering zijn in het scherm en zal je volgens mij niet een foutmelding in de app krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
Clumsy Smurf schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:24:
@Srvv93 Staat het maximaal te verbruiken vermogen misschien te laag in Shelly ingesteld?
Of wat ook een mogelijkheid is, is dat de motor inmiddels veel te warm is geworden door in een vrij korte periode het scherm open en dicht te doen en dat meerdere keren achter elkaar.
Al zal dit laatste dan eerder een hapering zijn in het scherm en zal je volgens mij niet een foutmelding in de app krijgen.
Ik neem aan dat je dan deze setting bedoelt? Die staat nu op de max.

Heb inderdaad vaak achter elkaar het scherm open en dicht gedaan, maar ik kreeg de foutmelding al bij de eerste kalibratiepoging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4AKsuFO7VoL7rgV69Jkzs36McQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWNrUIm0uhYFqwsQUICjcA4n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Srvv93 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:05:
[...]

Heb inderdaad vaak achter elkaar het scherm open en dicht gedaan, maar ik kreeg de foutmelding al bij de eerste kalibratiepoging.

[Afbeelding]
Heb je toevallig een manier om het stroomverbruik te verifiëren? Een P1 meter in de meterkast, multimeter oid. Dan zet je 'm aan en kijk je of er inderdaad 12A gaat lopen of dat je Shelly iets geks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Srvv93 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb het idee dat het toch het scherm is maar goed, dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
ben je de schakeling aan het ombouwen naar shelly en heeft het daarvoor wel altijd goed gewerkt of heb je het direct op shelly aangesloten?

betreft meten via de P1 poort kan ondertrouwbaar zijn, omdat dit niet volledig life is, maar elke x seconden gestuurd wordt, waardoor deze piek misschien niet zichtbaar is,dit omdat het waarschijnlijk heel kort zal zijn.

ik ben ook benieuwd wat er gebeurt als je de 2 uitgangen omdraait, neem aan dat het dan ook op het zelfde moment gebeurd, dus bij het inklappen?

[ Voor 6% gewijzigd door Clumsy Smurf op 20-05-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:03
Allissey schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:06:
Vandaag heb ik de defecte Shelly 2.5 vervangen door een 2PM. Eerder heeft @stefxx dat geadviseerd. Ik heb mijn andere Shelly's op Apple homekit geflasht via shelly-homekit. Tasmota heb ik geen ervaring mee. Weet iemand of Shelly-homekit ook de 2PM kan flashen? Zodat ik alle Shelly's weer op dezelfde manier kan aansturen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf5rKq9zMMUXFjDCrax94yD0HbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67cfPuXkywdknHKUDZP9UtNJ.jpg?f=fotoalbum_large
Waarschijnlijk heb ik toch iets verkeerd aangesloten of geconfigureerd. Ik krijg na toevoegen van de 2PM twee entries in Shelly app. 1 is om hoog en de ander omlaag. Ik heb niet de calibratie optie gehad. En de fysieke draaiknop fungeert ook anders dan ik met de Shelly 2,5 gewend was. Wie weet raad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Allissey
heb zeld op het moment geen Shelly 2PM online dus heb het even opgezicht.

heb je hier wat aan?
https://community.home-assistant.io/t/no-cover-mode-for-shelly-plus-2pm/614682

[ Voor 16% gewijzigd door Clumsy Smurf op 20-05-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Laatst online: 12-09 15:57
Hallo allen,

Een tijdje terug heb ik mij gewaagd aan shellies te implementeren in mn huisje, electra heb ik wel kennis van en daarom was dit wel een leuk zij-projectje.

Ik gebruik de Shelly 1 mini Gen3

Mijn hoofd doel was om de shellies achter mijn schakelaars in detached mode hun werk te laten doen, dit werkt in zo goed als alle schakelaars van het huis heel goed, heel tevreden mee ook.

Er is echter 1 situatie waar dat niet het geval is en dat is in een hotel schakeling, in eerste instantie leek dit goed te werken maar later flipte de binary sensor geregeld heel snel van on/off meerdere keren achter elkaar met een disco tot gevolg.

Nou heb ik er nu de tijd voor genomen om dit eens te onderzoeken en ik kwam achter het volgende:
- Wisselen van de shelly voor een nieuwe had geen effect, precies hetzelfde resultaat.
- Het nakijken van alle connecties is ook gewoon goed voor zover ik kan zien, alles voor de zekerheid ook los gehaald en opnieuw vast gezet.
- Shelly van Detached mode naar Toggle gezet, de relias flipt 'm dan helemaal ipv de binary input sensor.
- Shelly in Edge mode gezet, geen problemen! maar Edge mode is niet waar ik de shelly voor wil gebruiken.

Bij verder testen kwam ik er achter dat het probleem zich alleen voordoet als beide schakelaars worden gebruikt.
Als ik bijvoorbeeld de schakelaar boven aan en uit zet is er niets aan de hand, idem voor beneden.
Als ik dan de schakelaar boven aan zet en beneden uit heb ik weer een disco..

Heeft iemand een idee wat hier fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
joon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:51:
Hallo allen,

Een tijdje terug heb ik mij gewaagd aan shellies te implementeren in mn huisje, electra heb ik wel kennis van en daarom was dit wel een leuk zij-projectje.

Ik gebruik de Shelly 1 mini Gen3

Mijn hoofd doel was om de shellies achter mijn schakelaars in detached mode hun werk te laten doen, dit werkt in zo goed als alle schakelaars van het huis heel goed, heel tevreden mee ook.

Er is echter 1 situatie waar dat niet het geval is en dat is in een hotel schakeling, in eerste instantie leek dit goed te werken maar later flipte de binary sensor geregeld heel snel van on/off meerdere keren achter elkaar met een disco tot gevolg.

Nou heb ik er nu de tijd voor genomen om dit eens te onderzoeken en ik kwam achter het volgende:
- Wisselen van de shelly voor een nieuwe had geen effect, precies hetzelfde resultaat.
- Het nakijken van alle connecties is ook gewoon goed voor zover ik kan zien, alles voor de zekerheid ook los gehaald en opnieuw vast gezet.
- Shelly van Detached mode naar Toggle gezet, de relias flipt 'm dan helemaal ipv de binary input sensor.
- Shelly in Edge mode gezet, geen problemen! maar Edge mode is niet waar ik de shelly voor wil gebruiken.

Bij verder testen kwam ik er achter dat het probleem zich alleen voordoet als beide schakelaars worden gebruikt.
Als ik bijvoorbeeld de schakelaar boven aan en uit zet is er niets aan de hand, idem voor beneden.
Als ik dan de schakelaar boven aan zet en beneden uit heb ik weer een disco..

Heeft iemand een idee wat hier fout gaat?
Heel flauw maar het probleem is of hardware of software.

Hardware
Je hebt door shelly wisselen al uitgesloten dat het aan de shelly lag. Wat is je aansluitschema?

Software
Wat voor instellingen/ functie gebruik je precies om de shellies onderling te laten babbelen? Via de app als scene? URL als action? MQTT?

Het klinkt alsof er twee signalen bestaan die elkaar tegenspreken. Hierdoor krijg je raar gedrag (moet ik nou aan of uit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
stevenP schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:03:
[...]

Heel flauw maar het probleem is of hardware of software.

Hardware
Je hebt door shelly wisselen al uitgesloten dat het aan de shelly lag. Wat is je aansluitschema?

Software
Wat voor instellingen/ functie gebruik je precies om de shellies onderling te laten babbelen? Via de app als scene? URL als action? MQTT?

Het klinkt alsof er twee signalen bestaan die elkaar tegenspreken. Hierdoor krijg je raar gedrag (moet ik nou aan of uit?)
Software:
De Shellies zijn geintegreerd in home assistant, daar maak ik gebruik van de input binary sensor om automations mee te triggeren.
Heb verder niets speciaals gedaan in de shelly app: ik zet ze op detached mode te zetten en de relay power on default op "On".

Het schema is als volgt (na wat paint werk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSyD8O5QFRUs1T9llODUWArUBpg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oLv0ky9N1wvVr41sgffQJhJo.jpg?f=user_large

En voor dramatisch effect, een demonstratie:
[Video: https://i.imgur.com/Dei4oAI.mp4]

[ Voor 16% gewijzigd door joon op 21-05-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:27
Begin eens met home assistent uit te zetten en te kijken of het dan nog steeds staat te klapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
stefxx schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:48:
Begin eens met home assistent uit te zetten en te kijken of het dan nog steeds staat te klapperen,,
De video is de nieuwe shelly zonder configuratie, ook geen home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
joon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:43:
[...]

Software:
De Shellies zijn geintegreerd in home assistant, daar maak ik gebruik van de input binary sensor om automations mee te triggeren.
Heb verder niets speciaals gedaan in de shelly app: ik zet ze op detached mode te zetten en de relay power on default op "On".

Het schema is als volgt (na wat paint werk)
[Afbeelding]

En voor dramatisch effect, een demonstratie:
[Video]
Kijk dit maakt een hoop duidelijk!

- je hebt dus een hotelschakeling als input aan één shelly gehangen. Ik las het als "ik heb boven een shelly, en die pushed de shelly beneden".

Mijn gok is dat hier meerdere zaken tegelijk gebeuren, dus HA die ook iets roept tegen de shelly (toggle).
Zorg dat slechts één van de twee invleod uitoefend op de relay van de shelly.

mogelijkheid 1: hardwarematig
Shelly op Edge mode, alles in HA uitzetten qua automation of action. Je kan dan alsnog later met een automation of externe shelly/knop de relay wel aanzetten, maar níet de input van de shelly als trigger gebruiken

mogelijkheid 2: sofwarematig
Shelly op detached, alles via HA laten lopen. Automation met als trigger state change op de input, met als action light.toggle op de ouput.

Mijn advies: scenario 1 door redundancy. Ook met HA crashed of wifi uitgevallen, werkt die perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
stevenP schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:59:
[...]

Kijk dit maakt een hoop duidelijk!

- je hebt dus een hotelschakeling als input aan één shelly gehangen. Ik las het als "ik heb boven een shelly, en die pushed de shelly beneden".

Mijn gok is dat hier meerdere zaken tegelijk gebeuren, dus HA die ook iets roept tegen de shelly (toggle).
Zorg dat slechts één van de twee invleod uitoefend op de relay van de shelly.

mogelijkheid 1: hardwarematig
Shelly op Edge mode, alles in HA uitzetten qua automation of action. Je kan dan alsnog later met een automation of externe shelly/knop de relay wel aanzetten, maar níet de input van de shelly als trigger gebruiken

mogelijkheid 2: sofwarematig
Shelly op detached, alles via HA laten lopen. Automation met als trigger state change op de input, met als action light.toggle op de ouput.

Mijn advies: scenario 1 door redundancy. Ook met HA crashed of wifi uitgevallen, werkt die perfect.
Ik begrijp de verwarring, ik had het wat duidelijker neer mogen zetten 8)7

Mogelijkheid 2 gebruik ik al, maar in detached mode gebeurd dus hetzelfde: de input flipt net zoals in de video van on naar off met een disco tot gevolg.

Zonder HA en een nieuwe Shelly gaat het dus ook helemaal fout.

Zojuist de nieuwe shelly toegevoegd in HA, enkel de binary sensor op enabled gezet.
Schakelaar boven aan, schakelaar beneden uit en het gevolg ziet er dan zo uit in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CGHRocnLXf_BcT0PkX9LJW-a24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Yui4L6Hj4XA2MRjA6XOQdbX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
joon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:09:
[...]

Ik begrijp de verwarring, ik had het wat duidelijker neer mogen zetten 8)7

Mogelijkheid 2 gebruik ik al, maar in detached mode gebeurd dus hetzelfde: de input flipt net zoals in de video van on naar off met een disco tot gevolg.

Zonder HA en een nieuwe Shelly gaat het dus ook helemaal fout.

Zojuist de nieuwe shelly toegevoegd in HA, enkel de binary sensor op enabled gezet.
Schakelaar boven aan, schakelaar beneden uit en het gevolg ziet er dan zo uit in HA:
[Afbeelding]
Raar dat dit gebeurt inderdaad. Al zou ik niet schakelen op de input maar op de switch. Ik heb zelf die input disabled bij al m'n shellies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
stevenP schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:37:
[...]

Raar dat dit gebeurt inderdaad. Al zou ik niet schakelen op de input maar op de switch. Ik heb zelf die input disabled bij al m'n shellies.
Als ik de switch zou gebruiken werkt het idd wel op "Edge" modus maar dan ben ik het nut van mijn slimme lamp kwijt als de fysieke schakelaar gebruikt wordt.

De Wife Acceptance Factor gaat dan helaas drastisch naar beneden.

Er is wel een ding wat ik ook erg vreemd vind en dat is dat de fysieke stand van de schakelaar dit gedrag bepaald.

Als je er van uit gaat dat beide schakelaars in hun fysieke "uit" stand staan.
Ik zet schakelaar 1 op de fysieke "aan" stand gaat alles goed.
Ik zet schakelaar 1 op de fysieke "uit" stand gaat ook alles goed.

Maar.. als ik schakelaar 1 op de fysieke "aan" stand zet en daarna schakelaar 2 op de fysieke "aan" stand zet dan flipt de shelly (andersom idem).

[ Voor 33% gewijzigd door joon op 21-05-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
joon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:40:
[...]

Als ik de switch zou gebruiken werkt het idd wel op "Edge" modus maar dan ben ik het nut van mijn slimme lamp kwijt als de fysieke schakelaar gebruikt wordt.
Hoe bedoel je? Slimme lamp?
Op dat moment heb je een "klassieke" hotelschakeling PLUS je shelly kan als 3e schakelaar in het geheel acteren. Dus bijvoorbeeld tijdgebonden aanschakelen (schemerschakeling) of via een sensor oid.
Als je er van uit gaat dat beide schakelaars in hun fysieke "uit" stand staan.
Ik zet schakelaar 1 op de fysieke "aan" stand gaat alles goed.
Ik zet schakelaar 1 op de fysieke "uit" stand gaat ook alles goed.

Maar.. als ik schakelaar 1 op de fysieke "aan" stand zet en daarna schakelaar 2 op de fysieke "aan" stand zet dan flipt de shelly.
Dat klinkt niet top. Heb je al eens de shelly er tussenuit gehaald? Werkt hij dan helemaal als klassieke hotelschakeling?

En sorry for asking, maar heb je twee wisselschakelaren gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
stevenP schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:08:

Hoe bedoel je? Slimme lamp?
Op dat moment heb je een "klassieke" hotelschakeling PLUS je shelly kan als 3e schakelaar in het geheel acteren. Dus bijvoorbeeld tijdgebonden aanschakelen (schemerschakeling) of via een sensor oid.
Er zit Philips Hue in de fitting, als het relais uit is dan is dat geen slimme lamp meer. ik kan natuurlijk wel andere triggers gebruiken om het relais in te schakelen maar dat werkt voor mij een beetje onwenselijk.

De lamp zal dan niet meer beschikbaar zijn in Homekit, een switch kan ik wel publishen maarja dan heb ik 2 knoppen voor 1 lamp.
Er zijn wel meerdere dingen waarom ik dit een onwenselijke situatie vind maar het komt eigenlijk allemaal op een luxe probleem of autisme neer :/
stevenP schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:08:
Dat klinkt niet top. Heb je al eens de shelly er tussenuit gehaald? Werkt hij dan helemaal als klassieke hotelschakeling?

En sorry for asking, maar heb je twee wisselschakelaren gebruikt?
Ja in de originele situatie werkt de hotelschakeling gewoon prima, ik heb net de shelly er van tussen gehaald zonder dat dit enige problemen veroorzaakt.
In Edge modus heb ik dit probleem ook helemaal niet.

Het zijn inderdaad 2 wisselschakelaars, de JUNG 506/EU (snap dat je het vraagt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
joon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:22:
[...]

Er zit Philips Hue in de fitting, als het relais uit is dan is dat geen slimme lamp meer. ik kan natuurlijk wel andere triggers gebruiken om het relais in te schakelen maar dat werkt voor mij een beetje onwenselijk.

De lamp zal dan niet meer beschikbaar zijn in Homekit, een switch kan ik wel publishen maarja dan heb ik 2 knoppen voor 1 lamp.
Er zijn wel meerdere dingen waarom ik dit een onwenselijke situatie vind maar het komt eigenlijk allemaal op een luxe probleem of autisme neer :/

[...]

Ja in de originele situatie werkt de hotelschakeling gewoon prima, ik heb net de shelly er van tussen gehaald zonder dat dit enige problemen veroorzaakt.
In Edge modus heb ik dit probleem ook helemaal niet.

Het zijn inderdaad 2 wisselschakelaars, de JUNG 506/EU (snap dat je het vraagt :) )
Ahh, oké dat veranderd de boel :>

shelly op detached, zodat er áltijd power loopt naar je lamp.
de switch als trigger nemen, en dan light.toggle voor je hue peertje als action.

óf de Homekit extension op je HA gaan draaien en je shelly publishen aan homekit. Hoef je geen Hue bolletjes meer, kan een regulier peertje in dan.

[ Voor 6% gewijzigd door stevenP op 21-05-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
stevenP schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:25:
[...]

Ahh, oké dat veranderd de boel :>

shelly op detached, zodat er áltijd power loopt naar je lamp.
de switch als trigger nemen, en dan light.toggle voor je hue peertje als action.

óf de Homekit extension op je HA gaan draaien en je shelly publishen aan homekit. Hoef je geen Hue bolletjes meer, kan een regulier peertje in dan.
Maar de fysieke switch monitoren kan alleen met de input binary sensor die de shelly published naar HA en dat werkt dus niet goed.

Jammer dat de Shelly niet in "Detached-Edge" modus kan :9 dan was het voor mij opgelost.

Misschien kan ik het oplossen met een Shelly voor 2 schakelaars en dan de hotelschakeling onderbreken zodat het voor mij op de wenselijke manier gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:27
joon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:33:
[...]
Misschien kan ik het oplossen met een Shelly voor 2 schakelaars en dan de hotelschakeling onderbreken zodat het voor mij op de wenselijke manier gaat werken.
Waarom vervang je die twee hotel schakelaars niet gewoon voor 2 pulsdrukkers? Die kun je beide op de bestaande Shelly (SW) aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
stefxx schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:09:
[...]

Waarom vervang je die twee hotel schakelaars niet gewoon voor 2 pulsdrukkers? Die kun je beide op de bestaande Shelly (SW) aansluiten.
Hoe werkt detached mode met een pulsdrukker? gaat de binary input sensor dan niet meteen op off nadat je deze loslaat?

Ik heb trouwens wel een idee waarom het probleem zich misschien voordoet, mogelijk trilt het contact na het schakelen in de schakelaar nog even na waar de shelly gevoelig voor kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
joon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Maar de fysieke switch monitoren kan alleen met de input binary sensor die de shelly published naar HA en dat werkt dus niet goed.

Jammer dat de Shelly niet in "Detached-Edge" modus kan :9 dan was het voor mij opgelost.

en de shelly aan de schakelaren laten, maar de lampen hardwired altijd stroom geven? Shelly op edge, via HA afluisteren en Zigbee commando laten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
stevenP schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:34:
[...]

en de shelly aan de schakelaren laten, maar de lampen hardwired altijd stroom geven? Shelly op edge, via HA afluisteren en Zigbee commando laten sturen.
Oh, ja dat kan natuurlijk ook, niet bij stil gestaan :P

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 16:23
Verplaatst vanaf Steinel schemerschakelaar nul aansluiten

Nogal een oud topic natuurlijk maar ik ben even benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met dit soort schakelaars en aansluiten op bijvoorbeeld een shelly of fibaro schakelaar/dimmer.

op die manier zou je middels een knop EN de schemer schakelaar de buitenverlichting aan kunnen zetten, of makkelijk ook de schemer schakelaar kunnen bijpassen (of op afstand juist aanzetten).
Mijn gevoel zegt door de N door te verbinden, en de L uitgang als ingang op de shelly/fibaro ingang te zetten dat het zou moeten werken.

Gezien het meer een Shelly ding is gaan we daar verder

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 22-05-2024 09:45 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
soepah schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:37:
[mbr]Verplaatst vanaf Steinel schemerschakelaar nul aansluiten[/mbr]

Nogal een oud topic natuurlijk maar ik ben even benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met dit soort schakelaars en aansluiten op bijvoorbeeld een shelly of fibaro schakelaar/dimmer.

op die manier zou je middels een knop EN de schemer schakelaar de buitenverlichting aan kunnen zetten, of makkelijk ook de schemer schakelaar kunnen bijpassen (of op afstand juist aanzetten).
Mijn gevoel zegt door de N door te verbinden, en de L uitgang als ingang op de shelly/fibaro ingang te zetten dat het zou moeten werken.

[mbr]Gezien het meer een Shelly ding is gaan we daar verder[/mbr]
Shelly kan op basis van tijd automatisch aan- en uitschakelen. Dus je kan zeggen bij zonsondergang aan, zonsopgang uit. Of wil je echt op basis van de schemerschakelaar?

//toevoeging:
Ook kan je de schemerschakelaar als 'button input' aansluiten. Dus de bruin van de schemerschakelaar op niet op de lamp, maar op de shelly. Als het donker wordt, gaat er stroom lopen op die bruin en ziet de shelly dat als "hey, de knop is aan". Als het weer licht wordt, snijdt de schemerschakelaar de stroom af en zal de shelly dit merken alsof je de schakelaar omgezet hebt.

De lampen sluit je vervolgens op de shelly aan.

[ Voor 18% gewijzigd door stevenP op 22-05-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 16:23
Thanks @stevenP, Helder.
Kan de Shelly ook geconfigureerd worden dat hij switches negeert (bv vanuit Home Assistant of iets anders tijdelijk interfaces disabelen?)
scenario; Indien na 21:00, als de schakelaar nog aangaat schakel je NOOIT de lamp uit (of aan) op die schakelaar.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
soepah schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:00:
Thanks @stevenP, Helder.
Kan de Shelly ook geconfigureerd worden dat hij switches negeert (bv vanuit Home Assistant of iets anders tijdelijk interfaces disabelen?)
scenario; Indien na 21:00, als de schakelaar nog aangaat schakel je NOOIT de lamp uit (of aan) op die schakelaar.
Je kan 2 dingen doen.

1) Shelly zelf geen besluiten laten nemen, maar puur de knop "afluisteren" en doorgeven aan HA. Hier met een automation tijdsafhankelijk wel of niet de relais triggeren.
input = shelly.input state change
condition: time between X and Y
action: light.shelly1.toggle

2) Met automation, op basis van tijd, een request sturen aan de shelly om de knop te disablen. Dit kan met MQTT maar met webhook gaat het net zo makkelijk. Als voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
http://192.168.178.122/rpc/Input.Getconfig?id=0
#dit geeft bij mij
{"id":0,"name":null,"type":"switch","enable":true,"invert":false,"factory_reset":true}

#stuur dit
http://192.168.178.122/rpc/Input.Setconfig?id=0&config={"enable":false}

#dan daarna een nieuwe getconfig geeft:
{"id":0,"name":null,"type":"switch","enable":false,"invert":false,"factory_reset":true}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
stevenP schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:34:
[...]

Ik dacht dat de shelly dus prima z'n werk deed op edge modus maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn.

Heb 2 nieuwe schakelaars geplaatst en het euvel is helemaal verholpen, waarschijnlijk was het toch 'flutter' in het schakel mechanisme wat dit veroorzaakte - dit verklaart in ieder geval de onvoorspelbaarheid van het probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door joon op 25-05-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburger
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 19:45
Mijn shelly EM is onderweg.
Eigenlijk zat ik eraan te denken om deze gewoon aan te sluiten met een normale aansluitstekker in het stopcontact.
Weten jullie of dit gewoon kan?
https://kb.shelly.cloud/k...m#ShellyEM-Wiringdiagrams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
Srvv93 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:21:
Ik krijg het kalibreren van mijn Shelly Plus 2PM i.c.m. een zonnescherm niet voor elkaar. Tijdens het kalibreren wordt het zonnescherm volledig uitgeklapt (tot zover gaat het goed), maar enkele seconden nadat hij het scherm weer aan het inklappen is, stopt hij ermee en ik krijg ik de foutmelding "implausible_power_consumption_in_open_dir". Ik moet dan enkele device reboots doen voordat het scherm weer reageert (anders hoor ik enkel nog een klikje als ik op de Open of Close knop druk).

Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn? Voor zover ik kan zien werkt verder alles qua power monitoring. Ook de knoppen Open en Close werken gewoon zoals het hoort.
Hierop terugkomend: het lijkt erop dat dit inderdaad door oververhitting kwam zoals @Clumsy Smurf suggereerde. Heb het vandaag nogmaals geprobeerd en het kalibreren werd dit keer niet afgebroken door bovenstaande foutmelding.

Echter, wanneer het zonnescherm volledig dicht is blijft de motor blijkbaar nog draaien en gaat het verbruik zelfs iets omhoog. Hierdoor heeft de Shelly niet door dat het scherm dicht is en blijft hij kalibreren (totdat de ‘movement time limit’, die momenteel op 120 seconden staat, is bereikt).

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Srvv93

Zit er op het scherm niet een affstellling, vaak is het zo dat als je de kap er afhaalt, bij de motor 2 afstel schroefjes, mogelijk dat die niet helemaal goed staan?
Echter is dit afhankelijk van het type motor wat er in zit.

Afstellen rolluikmotor met draaistiften - zo stel je onder en boven in

[ Voor 11% gewijzigd door Clumsy Smurf op 26-05-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srvv93
Clumsy Smurf schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:44:
@Srvv93

Zit er op het scherm niet een affstellling, vaak is het zo dat als je de kap er afhaalt, bij de motor 2 afstel schroefjes, mogelijk dat die niet helemaal goed staan?
Echter is dit afhankelijk van het type motor wat er in zit.

Afstellen rolluikmotor met draaistiften - zo stel je onder en boven in
Je bent een held, dit was precies het probleem! Heb de motor correct afgesteld en het kalibreren is gelukt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Srvv93 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:28:
[...]

Je bent een held, dit was precies het probleem! Heb de motor correct afgesteld en het kalibreren is gelukt. :)
Fijn te horen dat het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Icey schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:19:
Ik proberen een beetje inzicht te krijgen in ons energieverbruik op kantoor; we hebben twee meterkasten (Links & Rechts) welke ieder een 3-fase aansluiting hebben. Ik kwam erachter dat er ooit een tweetal Shelly 3EM energiemeters zijn geplaatst. Deze heb ik gereset, aan de WIFI gehangen (helaas) en aan Home Assistant (HA) gekoppeld.

Al vrij snel zag ik dat er in de linker kast twee fase (B & C) verkeerd zijn aangesloten (we registeren teruglevering...) maar ook, in zowel HA als via de Shelly APP, lijkt de rechter steeds weg te vallen. In eerste instantie gaf ik hier de WIFI de schuld van maar vervolgens zag ik in de logs continu 'overpowering'.

[Afbeelding]

Iemand enig idee of zo'n oude Shelly 3EM misschien limieten heeft die ik over het hoofd zie? Of zou hij misschien te heet worden?

[Afbeelding]
Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Icey schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
check de specs goed in de knowledge base
Er staat daar "device temp protection" no, en "overload protection" no. Het zal dus niet snel een beveiliging zijn in die aard vermoed ik..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltEL6pvaV2cY3u_n2vyU2AWI4i4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GT892rYJRQWyXpURVM9o4C1h.png?f=fotoalbum_large

- Zit je aansluitschema zoals 't heurt?
- Schakel je nog iets met de shelly? Of ben je alleen maar aan het meten?

[ Voor 3% gewijzigd door stevenP op 28-05-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Sandburger schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:43:
Mijn shelly EM is onderweg.
Eigenlijk zat ik eraan te denken om deze gewoon aan te sluiten met een normale aansluitstekker in het stopcontact.
Weten jullie of dit gewoon kan?
https://kb.shelly.cloud/k...m#ShellyEM-Wiringdiagrams
Tsja volgens mij kan het, het is immers "gewoon" 230v. Echter goed kijken of je op dezelfde groep zit als je meting, het kan zijn dat je spookwaardes ziet als dat niet matched.
Maar aangezien de klem om 'kale' fase-draden geklikt moet worden, snap ik nog niet goed waarom je de omweg neemt via een stopcontact. Je kan immers die draden die je wil meten, ook onderbreken en daar stroom van tappen - toch?

En uiteraard, doe dit alleen als je begrijpt wat je doet. Werk altijd spanningsloos en zet er alleen weer spanning op als je zeker weet dat het goed aangesloten zit.

[ Voor 27% gewijzigd door stevenP op 28-05-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
stevenP schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:43:
[...]

check de specs goed in de knowledge base
Er staat daar "device temp protection" no, en "overload protection" no. Het zal dus niet snel een beveiliging zijn in die aard vermoed ik..
[Afbeelding]

- Zit je aansluitschema zoals 't heurt?
- Schakel je nog iets met de shelly? Of ben je alleen maar aan het meten?
2 Fases zitten verkeerd om op de kabel. Daar komt iemand voor langs. Ik schakel niks, het is puur alleen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Icey schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:28:
[...]

2 Fases zitten verkeerd om op de kabel. Daar komt iemand voor langs. Ik schakel niks, het is puur alleen meten.
Volgens mij zit er meer niet goed aangesloten. Overpower komt alleen als je de schakel-relais overbelast lijkt het.

Referentie API reference
code:
1
shellies/shellyem3-<deviceid>/relay/0 reports status: on, off or overpower

Heb je de shelly via MQTT lopen? Kijk dan eens in je ruwe data via bijvoorbeeld MQTT Explorer (google, opensource software) of in HA op de raw MQTT klikken. Ik denk dat het dit topic is, en dat is weldegelijk over de relais.
Kortom, je trekt meer dan 10A regelmatig er doorheen en dan gaat hij uit. Wat en hoe dit aangesloten zit, zul je echt in praktijk moeten zien. Heb je zicht op de Shelly? Kijk dan eens op er de O-poort uberhaupt een draadje zit aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icey
stevenP schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:41:
[...]

Volgens mij zit er meer niet goed aangesloten. Overpower komt alleen als je de schakel-relais overbelast lijkt het.
Ik gaat even de elektricien invliegen en fotos maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 13:55

QuasaR

One ring to rule them all

Allissey schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:19:
[...]
[Afbeelding]
Waarschijnlijk heb ik toch iets verkeerd aangesloten of geconfigureerd. Ik krijg na toevoegen van de 2PM twee entries in Shelly app. 1 is om hoog en de ander omlaag. Ik heb niet de calibratie optie gehad. En de fysieke draaiknop fungeert ook anders dan ik met de Shelly 2,5 gewend was. Wie weet raad?
Ik heb even in de app gekeken bij mijn instelling, die heb ik als volgt staan:
Device profile = cover
Input type = switch
Control button mode = dual

Verder heb ik in de instellingen in de lijst ook een optie calibration, misschien kun je die ook gebruiken?

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Iemand al ervaring met de Shelly DB2024T_XSM of de DB2024R_XSM?

Eigen inzet wordt op GoT wel verwacht, zeker als je een los topic opent. Dit is echt te karig, ik voeg hem voor nu toe aan het grote topic

[ Voor 54% gewijzigd door Septillion op 04-06-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
Simpel360 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:02:

[mbr]Eigen inzet wordt op GoT wel verwacht, zeker als je een los topic opent. Dit is echt te karig, ik voeg hem voor nu toe aan het grote topic[/mbr]
Ook goed. d:)b had de zoekfunctie gebruikt maar er kwam niets naar voren voor dit type Shelly (of niet goed genoeg gezocht :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Simpel360 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:02:
Ik wist niet eens dat die bestonden. Zien er wel interessant uit, lijken een beetje op de bordjes die Sonoff ook heeft, bijvoorbeeld de Sonoff | 4CH Pro R3, maar dan vele malen goedkoper.

Voor zover ik kan zien bevat die DB2024R in ieder geval 4 dry-contact relais.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 04-06-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:48:
[...]

Ik wist niet eens dat die bestonden. Zien er wel interessant uit, lijken een beetje op de bordjes die Sonoff ook heeft, bijvoorbeeld de Sonoff | 4CH Pro R3, maar dan vele malen goedkoper.

Voor zover ik kan zien bevat die DB2024R in ieder geval 4 dry-contact relais.
Ben ze ook alleen nog maar op de site in Bulgarije tegen gekomen.
Gebruik nu zelf UNI's en op sommige plekken 2 voor 1 toepassing. Heb wel de vraag uit staan bij Shelly hoeveel temp/hygro sensoren er op de 1wire kan.
Ben zelf wel te spreken over de UNI's en werken ook goed in HA.

Update:
de db2024's kunnen volgens de geleerden uit Bulgarije 8 temp/hygro's aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Simpel360 op 04-06-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 10:10
Ik heb al langere tijd een hoop problemen met Shellies die niet meer online zijn. Ik heb een ASUS mesh router (AiMesh AX6100 RT-AX92U) en na een update van de firmware hiervan zijn de problemen ontstaan. Ik heb een apart 2,4g en 5g WIFI en de Shellies zitten allemaal op de 2,4g met vaste IP-adressen. Desondanks zijn ze heel vaak offline (maar niet altijd). Dan zijn ze niet via de app te openen en ook niet via het directe IP-adres. Heeft iemand tips hoe je nu de beste setup bouwt?
Ik ben al aan het overwegen om voor de 5 rolluiken beneden over te stappen naar Shelly/Qubino Wave Shutters om zo van de WIFI werking af te zijn (in combinatie met Homey). Kunnen jullie deze aanraden boven een Shelly Plus 2PM?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hglj9lwDO04FT6N4xZ_jVfy5LgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tWAtQu9IqnEBXir2Og55AjTj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Unneoetech schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:10:
Ik heb al langere tijd een hoop problemen met Shellies die niet meer online zijn. Ik heb een ASUS mesh router (AiMesh AX6100 RT-AX92U) en na een update van de firmware hiervan zijn de problemen ontstaan. Ik heb een apart 2,4g en 5g WIFI en de Shellies zitten allemaal op de 2,4g met vaste IP-adressen. Desondanks zijn ze heel vaak offline (maar niet altijd). Dan zijn ze niet via de app te openen en ook niet via het directe IP-adres. Heeft iemand tips hoe je nu de beste setup bouwt?
Mesh router = draadloos aangesloten?

Ik heb hier ruim 25 Shellies geïnstalleerd en geen van die raken hun verbinding ooit kwijt, dus ik zou de neiging hebben om jouw setup de schuld te geven.

Kan je de firmware update niet terugdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Laatst online: 19:56
Unneoetech schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:10:
Ik ben al aan het overwegen om voor de 5 rolluiken beneden over te stappen naar Shelly/Qubino Wave Shutters om zo van de WIFI werking af te zijn (in combinatie met Homey). Kunnen jullie deze aanraden boven een Shelly Plus 2PM?
[Afbeelding]
Zoals @rens-br ook zegt, de problemen of oplossing zal in je netwerk setup zitten.
Hier en bij klanten een hoop shellys en die zijn echt wel stabiel in hun verbinding

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 10:10
De meshrouter is bekabeld aangesloten. Het zal ook aan mijn setup liggen, maar ik wist niet wat ik nog kon doen. Ik had het al omgezet naar 2 verschillende WIFI netwerken tussen 2,4g en 5g met aparte namen, en alle shellies vaste IP's gegeven. Ik was net nog eens aan het kijken in de router settings, en het viel me op dat de meshrouter volgens mij via Wireless connectie gekoppeld was. Ik heb nu ethernet back haul aangezet zodat dit wel via de kabel gaat. Vooralsnog lijkt het hiermee stabieler.
Zijn er nog meer tips met meshnetwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 13:18
Wellicht helpt het om de powersave optie in de shelly uit te zetten.
Pagina: 1 ... 69 ... 84 Laatste