Ik denk dat je de grootste tip / verbetering zelf al hebt uitgevoerd nu.Unneoetech schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:48:
Ik was net nog eens aan het kijken in de router settings, en het viel me op dat de meshrouter volgens mij via Wireless connectie gekoppeld was. Ik heb nu ethernet back haul aangezet zodat dit wel via de kabel gaat.
Ik lees op de pagina voor Shelly 1 Gen3 "New processor - ESP-Shelly-C38F chip with an increased memory of 8 MB", dit betekent dus dat we geen "standaard" ESP8266/ESP32 meer gaan krijgen, lijkt me? En dus ook dat ESPHome/Tasmota/... wat moeilijker kunnen worden?
Heeft iemand al wat meer details over deze custom Shelly ESP?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Kwam die toevallig gisteren ook tegen bij mijn zoektocht voor de opvolger van e Shelly 1. Ben inderdaad wel benieuwd wat dat in de toekomst gaat doen voor de custom firmware e.d.Tanuki schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:55:
Ik lees op de pagina voor Shelly 1 Gen3 "New processor - ESP-Shelly-C38F chip with an increased memory of 8 MB", dit betekent dus dat we geen "standaard" ESP8266/ESP32 meer gaan krijgen, lijkt me? En dus ook dat ESPHome/Tasmota/... wat moeilijker kunnen worden?
Ik hoop op een nieuwe versie dimmer binnenkort. Die dimmer 2 heeft bij mij regelmatig problemen met der verbinding en het hele of mqtt of cloud enabled valt me tegen. De 0-10V versie is al uit, samen met de 1pm en 1.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Heb hier een situatie die *misschien* met een Shelly op te lossen valt?
:fill(white):strip_exif()/f/image/wFWuAESbptTJ2jkj6WtdFk3m.png?f=user_large)
Simpele situatie: Een aan/uit lichtschakelaar aan de muur zet een buitenlamp aan en uit. Deze lamp is nu vervangen door een Eufy camera met floodlight. Dus het is de bedoeling dat deze schakelaar altijd aan blijft staan, anders krijgt de camera geen stroom meer.
Initieel wilde ik deze schakelaar gewoon overbruggen zodat deze simpelweg niks meer doet. Maar nu vroeg ik me af: Zou ik hier geen Shelly schakelaartje kunnen tussen steken dat ervoor zorgt dat de stroom nooit onderbroken wordt, maar wel een signaal kan sturen naar mijn Home Assistant om de lamp van de camera aan/uit te schakelen? Zo kan ik de huidige schakelaar blijven gebruiken om de lamp aan te sturen, zonder de camera zonder stroom te zetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wFWuAESbptTJ2jkj6WtdFk3m.png?f=user_large)
Simpele situatie: Een aan/uit lichtschakelaar aan de muur zet een buitenlamp aan en uit. Deze lamp is nu vervangen door een Eufy camera met floodlight. Dus het is de bedoeling dat deze schakelaar altijd aan blijft staan, anders krijgt de camera geen stroom meer.
Initieel wilde ik deze schakelaar gewoon overbruggen zodat deze simpelweg niks meer doet. Maar nu vroeg ik me af: Zou ik hier geen Shelly schakelaartje kunnen tussen steken dat ervoor zorgt dat de stroom nooit onderbroken wordt, maar wel een signaal kan sturen naar mijn Home Assistant om de lamp van de camera aan/uit te schakelen? Zo kan ik de huidige schakelaar blijven gebruiken om de lamp aan te sturen, zonder de camera zonder stroom te zetten.
Klinkt inderdaad als iets wat je eventueel met een Shelly kan oplossen. Je hebt het over 'de lamp', welke lamp is dat precies? En hoe kan je deze nu aan / uitschakelen?iqcgubon schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:04:
Verder zou je, als de mogelijkheid er is, natuurlijk ook een bruine draad naar de lamp kunnen trekken, dan kan je sowieso alle kanten op.
[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 06-06-2024 11:08 ]
De lamp die ervoor hing is weggehaald en vervangen door een Eufy Floodlight Camera E340. Deze camera neemt stroom rechtstreeks, en de lamp van deze camera kan via de app on-demand aan en uit gezet worden. (En er is een HA integratie waardoor ik die ook via die weg kan aan/uit zetten door een service aan te sturen).rens-br schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:07:
[...]
Klinkt inderdaad als iets wat je eventueel met een Shelly kan oplossen. Je hebt het over 'de lamp', welke lamp is dat precies? En hoe kan je deze nu aan / uitschakelen?
Verder zou je, als de mogelijkheid er is, natuurlijk ook een bruine draad naar de lamp kunnen trekken, dan kan je sowieso alle kanten op.
En om dan ineens door te vragen natuurlijk, welke Shelly shakelaar zou ik hiervoor best kunnen gebruiken, en hoe zou ik die best aansluiten op de bestaande stroombekabeling?
[ Voor 10% gewijzigd door iqcgubon op 06-06-2024 11:13 ]
Helder, dan werkt een Shelly 1 perfect in jouw situatie. Deze installeer je dan achter de schakelaar, vervolgens stel je de Shelly in op 'Detached mode' en zet je de output op always on. Dan schakelt het relais niet meer, maar registreert hij nog wel de schakelaar input.iqcgubon schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:11:
[...]
De lamp die ervoor hing is weggehaald en vervangen door een Eufy Floodlight Camera E340. Deze camera neemt stroom rechtstreeks, en de lamp van deze camera kan via de app on-demand aan en uit gezet worden. (En er is een HA integratie waardoor ik die ook via die weg kan aan/uit zetten door een service aan te sturen).
Die schakelaar input laat je vervolgens in HA binnenkomen en daarop schakel je de Eufy lamp. et voila.
Super, bedankt!rens-br schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:13:
[...]
Helder, dan werkt een Shelly 1 perfect in jouw situatie. Deze installeer je dan achter de schakelaar, vervolgens stel je de Shelly in op 'Detached mode' en zet je de output op always on. Dan schakelt het relais niet meer, maar registreert hij nog wel de schakelaar input.
Die schakelaar input laat je vervolgens in HA binnenkomen en daarop schakel je de Eufy lamp. et voila.
AH ja. Goed punt. Anders moet er een Shelly 1L komen.JaVaWa schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:15:
Shelly 1 kan, op voorwaarde dat er wel een nul (blauwe draad) aanwezig is bij de schakelaar.
Ik ga er altijd vanuit dat iedereen nul heeft, aangezien ik dat hier standaard wel overal heb zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 06-06-2024 11:26 ]
Blauw draadje is hier aanwezig. En ik zie dat er tegenwoordig ook een Mini-variant van bestaat. Ideaal, want zo veel plek is er niet in die muurpotjes. Toen ik mijn Shelly 2.5's gestoken heb voor onze rolluiken heb ik de muur erachter serieus moeten uithollen haha.
Die mini varianten mogen wel iets minder hebben (10A vs. 16A), maar dat is in jou geval niet erg.iqcgubon schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:28:
Blauw draadje is hier aanwezig. En ik zie dat er tegenwoordig ook een Mini-variant van bestaat. Ideaal, want zo veel plek is er niet in die muurpotjes. Toen ik mijn Shelly 2.5's gestoken heb voor onze rolluiken heb ik de muur erachter serieus moeten uithollen haha.
Voor zover die nog te krijgen zijn, Shelly maakt ze niet meer...rens-br schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:25:
AH ja. Goed punt. Anders moet er een Shelly 1L komen.
Ze hebben nu nog maar één apparaat dat zonder nul werkt, en dat is de dimmer2.
Yup, zag ik op de site maar als die camera 10A trekt scheelt er iets denk ikrens-br schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:30:
[...]
Die mini varianten mogen wel iets minder hebben (10A vs. 16A), maar dat is in jou geval niet erg.
Ah goed om te weten. De 'nul-loze' apparatuur was dan misschien toch niet zo'n succes? Aan de andere kant, ze zijn inmiddels aanbeland bij 'gen3' van de Shelly1, dus wellicht komt er voor de rest binnenkort ook een nieuw revisie/update uit.JaVaWa schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:32:
[...]
Voor zover die nog te krijgen zijn, Shelly maakt ze niet meer...
Ze hebben nu nog maar één apparaat dat zonder nul werkt, en dat is de dimmer2.
@Tanuki @rens-brrens-br schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:01:
[...]
Kwam die toevallig gisteren ook tegen bij mijn zoektocht voor de opvolger van e Shelly 1. Ben inderdaad wel benieuwd wat dat in de toekomst gaat doen voor de custom firmware e.d.
Ik denk dat dat best wel mee zal vallen. Het is volgens mij nog steeds een ESP32 variant.
Volgens Shelly zelf blijft custom firmware gewoon werken: https://www.facebook.com/...rt/posts/6586703401428968
Enige is dat Tasmota->esphome op dit moment lastig gaat (grote kans op een soft-brick) door Tasmota's safeboot, maar daar wordt aan gewerkt en komt volgens mij niet door Shelly
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
hier in huis is de dimmer 2 het enige nul loze apparaat dat nog werkt inderdaad.rens-br schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:52:
[...]
Ah goed om te weten. De 'nul-loze' apparatuur was dan misschien toch niet zo'n succes? Aan de andere kant, ze zijn inmiddels aanbeland bij 'gen3' van de Shelly1, dus wellicht komt er voor de rest binnenkort ook een nieuw revisie/update uit.
de andere zijn stukje bij beetje overleden en toen ben ik toch maar nuldraden gaan trekken..
GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET
ik overweeg om mijn teleruptoren te vervangen door shelly.pro 4pm om ook via mqtt of de app te kunnen sturen.probleem is dat die niet op 12v werken en al mijn drukknoppen op 12v staan met svv kabels.
Mogelijke oplossing om contactoren achter die drukknoppen te zetten maar is wel dure oplossing (30tal nodig)
nu zie ik die shelly i4dc's, normaal steek je die achter de drukknoppen maar zou ik die gewoon aan de zekeringkast kunnen steken ? komt pak goedkoper uit
Mogelijke oplossing om contactoren achter die drukknoppen te zetten maar is wel dure oplossing (30tal nodig)
nu zie ik die shelly i4dc's, normaal steek je die achter de drukknoppen maar zou ik die gewoon aan de zekeringkast kunnen steken ? komt pak goedkoper uit
Ik heb een Shelly 2PM aangesloten op mijn buitenzonwering. Nu met een vrij simpel script dat ik draai in Modal cloud gaat mijn zonnescherm automatisch dicht als het binnen 20 minuten gaat regenen (m.b.v. buienradar api).
Voor mensen met een vergelijkbare set-up en die dit ook willen toepassen:
https://github.com/japppie/shelly-buienradar
[ Voor 3% gewijzigd door JdeB90 op 09-06-2024 09:29 . Reden: URL van Modal toegevoegd ]
JdeB90 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:28:
Ik heb een Shelly 2PM aangesloten op mijn buitenzonwering. Nu met een vrij simpel script dat ik draai in Modal cloud gaat mijn zonnescherm automatisch dicht als het binnen 20 minuten gaat regenen (m.b.v. buienradar api).
Ik moest even zoeken wat de waardes waarop je reageert nu echt betekenen maar vond bovenstaande uiteindelijk.1.0) Neerslagdata op basis van coördinaten
Op basis van de door u gewenste coördinaten (latitude en longitude) kunt u de neerslag tot twee uur vooruit ophalen in tekstvorm. De data wordt iedere 5 minuten geüpdatet. Op deze pagina kunt u de neerslag in tekst vinden. De waarde 0 geeft geen neerslag aan (droog), de waarde 255 geeft zware neerslag aan. Gebruik de volgende formule voor het omrekenen naar de neerslagintensiteit in de eenheid millimeter per uur (mm/u):
Neerslagintensiteit = 10^((waarde-109)/32)
Ter controle: een waarde van 77 is gelijk aan een neerslagintensiteit van 0,1 mm/u.
Je drempelwaarde van 5 is 0.00056 mm/u en 15 is 0.00115 mm/u
Desalniettemin: regen is regen.
Waarschijnlijk een super simpele vraag, maar kan het antwoord nergens (online) vinden.
Mijn schakelaar heeft geen schakeldraad lopen naar de ledstrip die ik zou willen bedienen. Kan ik achter mijn bestaande schakelaar een Shelly (1 of 1PM) hangen en verbinden met een schakeldraad (dus verder geen output, alleen input bij SW)? Registreert hij dan de input als ik de schakelaar omzet?
Ik wil vervolgens een Shelly (RGBW) hangen bij de te bedienen LED strip die dan voor 100% aangaat als je de schakelaar aanzet en voor 30% als je de schakelaar aan doet, snel weer uit en dan weer aan doet.
Zou bovenstaande setup werken of moet ik toch wat anders gaan bedenken?
Mijn schakelaar heeft geen schakeldraad lopen naar de ledstrip die ik zou willen bedienen. Kan ik achter mijn bestaande schakelaar een Shelly (1 of 1PM) hangen en verbinden met een schakeldraad (dus verder geen output, alleen input bij SW)? Registreert hij dan de input als ik de schakelaar omzet?
Ik wil vervolgens een Shelly (RGBW) hangen bij de te bedienen LED strip die dan voor 100% aangaat als je de schakelaar aanzet en voor 30% als je de schakelaar aan doet, snel weer uit en dan weer aan doet.
Wat voor draden heeft je schakelaar wel? En waar wordt deze schakelaar nu voor gebruikt?Ding.Flof.Bips schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:13:
Waarschijnlijk een super simpele vraag, maar kan het antwoord nergens (online) vinden.
Een losse Shelly RGBW moet inderdaad wel werken op die plek. Heb je ook nog een overkoepelend systeem draaien of alleen een Shelly? Ik denk namelijk dat een Shelly geen ondersteuning heeft voor het op die manier schakelen van je RGBW , met een overkoepelend systeem kan je dat wel prima regelen.Ik wil vervolgens een Shelly (RGBW) hangen bij de te bedienen LED strip die dan voor 100% aangaat als je de schakelaar aanzet en voor 30% als je de schakelaar aan doet, snel weer uit en dan weer aan doet.
Er zit nu nog een wisselschakelaar met stopcontact combinatie. Met de wisselschakelaar doe je het plafondlicht aan. Deze wil ik vervangen door een dubbele wisselschakelaar (met stopcontact) zodat ik het tweede schakelknopje dan kan gebruiken om de LEDstrip te bedienen.
Had al een vermoeden dat Shelly het dubbel schakelen van de RGBW native misschien niet ondersteunde maar volgens mij zou het met Home Assistent wel moeten lukken, toch?
Had al een vermoeden dat Shelly het dubbel schakelen van de RGBW native misschien niet ondersteunde maar volgens mij zou het met Home Assistent wel moeten lukken, toch?
Je kan daar dan inderdaad prima een Shelly achter knopen.Ding.Flof.Bips schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:29:
Er zit nu nog een wisselschakelaar met stopcontact combinatie. Met de wisselschakelaar doe je het plafondlicht aan. Deze wil ik vervangen door een dubbele wisselschakelaar (met stopcontact) zodat ik het tweede schakelknopje dan kan gebruiken om de LEDstrip te bedienen.
Dat moet sowieso lukken ja! En wellicht kunnen de nieuwe Shelly modellen ook wat meer scripting, ik heb nog de gen1 apparaten en die zijn behoorlijk dom en beperkt.Had al een vermoeden dat Shelly het dubbel schakelen van de RGBW native misschien niet ondersteunde maar volgens mij zou het met Home Assistent wel moeten lukken, toch?
Super! Bedankt voor meedenken, het is oprecht lastig om ergens terug te vinden of je zo'n Shelly nou ook zonder Output kan bedienen. Dit zou met zowel de Shelly1 als de Shelly 1PM werken nietwaar? Ik zag hierbij geen toegevoegde waarde van de 'dry connects' van de Shelly1 dus heb hier nu een 1PM liggen ook omdat die mij gemakkelijker aan te sluiten lijkt.rens-br schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:47:
[...]
Je kan daar dan inderdaad prima een Shelly achter knopen.
Je kan scripts hangen aan de klik acties van een Shelly, als je deze dan ook op Detached zet dan schakelt hij de output ook niet.Ding.Flof.Bips schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:01:
Super! Bedankt voor meedenken, het is oprecht lastig om ergens terug te vinden of je zo'n Shelly nou ook zonder Output kan bedienen.
Yes, werkt met beide. Voor zover ik weet kan je met (bijna) alle Shellies de input afvangen.Dit zou met zowel de Shelly1 als de Shelly 1PM werken nietwaar? Ik zag hierbij geen toegevoegde waarde van de 'dry connects' van de Shelly1 dus heb hier nu een 1PM liggen ook omdat die mij gemakkelijker aan te sluiten lijkt.
Dat snap ik niet helemaal, de 1PM sluit je toch hetzelfde aan als de 1? Je betaalt wel extra voor de "PM" waar je nu geen gebruik van gaat maken.Ding.Flof.Bips schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:01:
Ik zag hierbij geen toegevoegde waarde van de 'dry connects' van de Shelly1 dus heb hier nu een 1PM liggen ook omdat die mij gemakkelijker aan te sluiten lijkt.
@JaVaWa Nee, de Shelly (Plus) 1 heeft een I(input) en een O(utput) contact waar de Shelly (Plus) 1PM dat niet heeft. Bij een Shelly (Plus) 1 moet je dus de I ook nog aan de L knopen.
Maar eens dat de PM dan "te duur" is daar je de power metering niet gebruikt. En gezien je helemaal niets wilt schakelen mag je I en O beide leeg laten op een 1.
Maar eens dat de PM dan "te duur" is daar je de power metering niet gebruikt. En gezien je helemaal niets wilt schakelen mag je I en O beide leeg laten op een 1.
Maar niet in dit specifieke geval, en daar doelde ik op...Septillion schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:46:
@JaVaWa Nee, de Shelly (Plus) 1 heeft een I(input) en een O(utput) contact waar de Shelly (Plus) 1PM dat niet heeft. Bij een Shelly (Plus) 1 moet je dus de I ook nog aan de L knopen.
Aah kijk! Dat kon ik dus ook niet vinden! Want dacht dat ik bij de Shelly1 inderdaad dus ook die I moest aansluiten. Dan had je weer een extra draadje en grotere lasklem nodig gehad en de ruimte achter de schakelaar is beperkt. Naja, ik zie het maar als leergeld en wie weet wissel ik ze later wel een keertje om.Septillion schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:46:
Ik heb sinds een tijdje een Shelly mini Gen3, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid met de wifi verbonden.
Hij zit op een 2.4ghz netwerk (de stofzuiger had dat namelijk ook nodig), alleen ik krijg hem niet verbonden.
Ik zie wel de shelly op mn telefoon in de wifi lijst en via die weg heb ik hem geprogrammeerd, maar dit is redelijk omslachtig en ik kan hem dus ook niet benaderen als ik niet thuis ben.
Zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben gehad en hoe hebben jullie dit opgelost?
Verder is het echt een fantastische oplossing, echt briljant!
Edit:
Weet iemand wat het verschil is tussen de Shelly 1 en de Shelly mini?
Hij zit op een 2.4ghz netwerk (de stofzuiger had dat namelijk ook nodig), alleen ik krijg hem niet verbonden.
Ik zie wel de shelly op mn telefoon in de wifi lijst en via die weg heb ik hem geprogrammeerd, maar dit is redelijk omslachtig en ik kan hem dus ook niet benaderen als ik niet thuis ben.
Zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben gehad en hoe hebben jullie dit opgelost?
Edit:
[ Voor 12% gewijzigd door Mad-Matt op 11-06-2024 10:51 ]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Wat voor stappen voer je uit en wat voor foutmeldingen krijg je?Mad-Matt schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:44:
Ik heb sinds een tijdje een Shelly mini Gen3, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid met de wifi verbonden.
De Shelly 1 heeft een potentiaal vrij contact, de mini nietook, de Shelly1 kan tot 16A, de mini maar tot 10A.Edit:
Ik voer netjes de stappen uit volgens de wizard:rens-br schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:57:
[...]
Wat voor stappen voer je uit en wat voor foutmeldingen krijg je?
[...]
De Shelly 1 heeft een potentiaal vrij contact, de mini niet, de Shelly1 kan tot 16A, de mini maar tot 10A.
Add new device.
Add via Wi-Fi (AP scan)
En dan "No devices found"
Nou, laat maar, ineens doet hij het.
Bedankt voor de hulp
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Ik voegde mijn Shellies meestal toe via hun eigen interface, dus niet via de app, door er handmatig mijn AP en wachtwoord in te zetten.Mad-Matt schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:07:
[...]
Ik voer netjes de stappen uit volgens de wizard:
Add new device.
Add via Wi-Fi (AP scan)
En dan "No devices found"
Nou, laat maar, ineens doet hij het.
Bedankt voor de hulp
De Shelly 1 Mini heeft wel een dry contactrens-br schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:57:
[...]
Wat voor stappen voer je uit en wat voor foutmeldingen krijg je?
[...]
De Shelly 1 heeft een potentiaal vrij contact, de mini niet, de Shelly1 kan tot 16A, de mini maar tot 10A.
Verschillen verder:
shelly 1 kan aan gelijkstroom; zowel 12v,24v als 48v
shelly 1 kan tweemaal zo zwaar schakelen; 16A op 230V~ vs 8A, en 10A op gelijkstroom vs 5A.
Verder is de mini wel écht een stuk kleiner
Ah, dan heb ik 2x verkeerd zitten kijken. Vorige week speciaal een Shelly Plus 1 besteld, omdat ik dacht dat de Mini geen dry contact had. Nouja. Voor die paar euro meer.stevenP schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:25:
[...]
De Shelly 1 Mini heeft wel een dry contactDe 1PM mini bijvoorbeeld weer niet. Bron
Al was de kleinere inbouwmaat wel handig geweest, maar ach, beetje frotten dan maar.
Ik gebruik al jaren Shellies Gen1 met veel plezier: De Shelly1, 2.5 en Dimmer en bestuur die via Domoticz via de MQTT plugin. Nu worden de gen2 en gen3 devices helaas niet meer ondersteund door die plugin, is de nieuwe ShellyTeacher4Domo dan 'the way to go'? Of zijn er andere / betere integraties?
Dit gaat om een Shelly Plus 1. Ik wil deze met een dry contact aan mijn garagedeur hangen.
Dit gaat om een Shelly Plus 1. Ik wil deze met een dry contact aan mijn garagedeur hangen.
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 11-06-2024 16:38 ]
Nu ken ik domoticz niet (HA-user hier) maar MQTT is toch juist zo universeel dat er niet een "ondersteund" of niet bestaat? Kijk maar eens wat je van ze binnenkrijgt met bijvoorbeeld MQTT-explorer, allicht moet je een enkele sensor handmatig aanmaken - althans, in HA kan ik die gewoon toevoegen.rens-br schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:37:
Ik gebruik al jaren Shellies Gen1 met veel plezier: De Shelly1, 2.5 en Dimmer en bestuur die via Domoticz via de MQTT plugin. Nu worden de gen2 en gen3 devices helaas niet meer ondersteund door die plugin, is de nieuwe ShellyTeacher4Domo dan 'the way to go'? Of zijn er andere / betere integraties?
voorbeeldje van een zelf toegevoegde ithodaalderop ventilatiebox mqtt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| mqtt: sensor: - name: "RPM" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" icon: "mdi:speedometer" value_template: "{{ value_json['Fan setpoint (rpm)'] }}" unique_id: "rpm" device: identifiers: "mv" - name: "Humidity" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ value_json.hum }}" device_class: "humidity" unique_id: "hum" device: identifiers: "mv" |
Je beschrijft de topic waarop de waardes binnenkomen, en een template wat hij precies moet zoeken in de JSON die binnenrolt.
De schroevendraaier is ook niet om de Shelly aan te sluiten, maar om de schakelaar weer vast te zetten op de muur.
Die teacher zorgt afaik voor de juiste topic beschrijving. Het is een hulpmiddel (gemaakt voor shelly gen2 en hoger) voor de domoticz mqtt integratie.stevenP schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:50:
[...]
Nu ken ik domoticz niet (HA-user hier) maar MQTT is toch juist zo universeel dat er niet een "ondersteund" of niet bestaat? Kijk maar eens wat je van ze binnenkrijgt met bijvoorbeeld MQTT-explorer, allicht moet je een enkele sensor handmatig aanmaken - althans, in HA kan ik die gewoon toevoegen.
voorbeeldje van een zelf toegevoegde ithodaalderop ventilatiebox mqtt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 mqtt: sensor: - name: "RPM" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" icon: "mdi:speedometer" value_template: "{{ value_json['Fan setpoint (rpm)'] }}" unique_id: "rpm" device: identifiers: "mv" - name: "Humidity" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ value_json.hum }}" device_class: "humidity" unique_id: "hum" device: identifiers: "mv"
Je beschrijft de topic waarop de waardes binnenkomen, en een template wat hij precies moet zoeken in de JSON die binnenrolt.
Het ligt er een beetje aan wat je wil doen.rens-br schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:37:
Als je alleen wil schakelen kan je in domoticz ook een virtual device maken en dan in de "on action" het http commando naar je shelly zetten.
Het is dan ook geen schroevendraaier maar een spanningzoeker, om precies te zijn. Toch past deze perfect op de andere Shelly apparaten die ik heb en kun je er prima de Shelly Motion BLE sensor mee openen. Dit is de eerste keer dat ik meemaak dat die niet past omdat de schroeven van de aansluitklemmen zo klein zijn.Clumsy Smurf schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:12:
De schroevendraaier is ook niet om de Shelly aan te sluiten, maar om de schakelaar weer vast te zetten op de muur.
In mijn geval komt wordt er geen schakelaar vervangen, er wordt een LED-strip via BLE/wifi geschakeld. Ding hangt met een dotje kit aan de achterkant van de badkamerspiegel.
Voordeel van deze nieuwe Shelly Plus RGBW PM is dat ze BLE proxy ondersteunen waar de oude versie dat niet heeft.
In Domoticz 'springt' MQTT verkeer helaas niet vanzelf op de juiste sensor, daarvoor moet je de juiste vertaalslag maken, iets wat die MQTT plugin perfect deed voor de Gen1 devices.stevenP schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:50:
[...]
Nu ken ik domoticz niet (HA-user hier) maar MQTT is toch juist zo universeel dat er niet een "ondersteund" of niet bestaat? Kijk maar eens wat je van ze binnenkrijgt met bijvoorbeeld MQTT-explorer, allicht moet je een enkele sensor handmatig aanmaken - althans, in HA kan ik die gewoon toevoegen.
'In principe' is schakelen genoeg, maar is het natuurlijk ook wel fijn om de status uit te lezen van, in dit geval, de garagedeur.Plenkske schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:20:
Het ligt er een beetje aan wat je wil doen.
Als je alleen wil schakelen kan je in domoticz ook een virtual device maken en dan in de "on action" het http commando naar je shelly zetten.
Dus als ik je goed begrijp is dat toch een beetje 'the way to go'?Plenkske schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:18:
[...]
Die teacher zorgt afaik voor de juiste topic beschrijving. Het is een hulpmiddel (gemaakt voor shelly gen2 en hoger) voor de domoticz mqtt integratie.
Ja, ik zou dan die nieuwe "plugin" gebruiken @rens-br
Gaan we daar van de week eens mee spelen, bedankt.Plenkske schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:23:
Ja, ik zou dan die nieuwe "plugin" gebruiken @rens-br
Ik heb dezelfde setup (Aimesh van Asus) en heb eenzelfde probleem met diverse Plug-S-en. Regelmatig zijn ze niet te bereiken via HomeAssistant of via het (vaste) IP adres. Ik kan ze dus niet meer aan of uit zetten, alleen even eruit/erin herstelt de verbinding. Gek genoeg worden er nog wel gegevens naar HA gestuurd (o.a. gebruikte vermogen en temperatuur van de plug). Ik heb alle mogelijke 'oplossingen' die te vinden zijn geprobeerd (mcast -> unicast; vast IP adres, eco-mode off) maar het probleem blijft zich voordoen.Unneoetech schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:10:
Ik heb al langere tijd een hoop problemen met Shellies die niet meer online zijn. Ik heb een ASUS mesh router (AiMesh AX6100 RT-AX92U) en na een update van de firmware hiervan zijn de problemen ontstaan. Ik heb een apart 2,4g en 5g WIFI en de Shellies zitten allemaal op de 2,4g met vaste IP-adressen. Desondanks zijn ze heel vaak offline (maar niet altijd). Dan zijn ze niet via de app te openen en ook niet via het directe IP-adres. Heeft iemand tips hoe je nu de beste setup bouwt?
Ik ben al aan het overwegen om voor de 5 rolluiken beneden over te stappen naar Shelly/Qubino Wave Shutters om zo van de WIFI werking af te zijn (in combinatie met Homey). Kunnen jullie deze aanraden boven een Shelly Plus 2PM?
[Afbeelding]
De pluggen bevinden zich in dezelfde ruimten als de Mesh-nodes, dus het Wifi signaal is sterk genoeg. Het is ook niet zo dat alle pluggen dit gedrag vertonen, maar enkele van de 10 die ik in gebruik heb. Wel altijd dezelfde trouwens.
Soms heb ik het idee dat de plug heel druk met iets bezig is, omdat een heel enkele keer, na lang en veel refreshen, er wel een verbinding tot stand komt via het IP-adres.
Wordt er een beetje 'zout' van zal ik maar zeggen, en overweeg om deze pluggen te gaan vervangen door Zigbee's, maar liever niet. Suggesties zijn welkom.
Die eerste generatie heeft vaker problemen om de verbinding vast te houden. De nieuwere modellen lijken wat dat betreft een stuk stabieler!
Ik heb een Shelly Pro 1PM gekocht om zo niet alleen mijn zonnepanelen naar wens uit te kunnen schakelen, maar ook de opwek makkelijker kan monitoren dan nu, want de GoodWe SEMS portal is niet ideaal.
Het aansluitschema is voor mij, als n00b zijnde, ff een lastige. In de afbeelding hieronder is mijn huidige schema aan de linkerkant te zien. Heel simpel aangesloten op een alamat (afbeelding puur ter illustratie! ik heb volgens mij een andere).
Is het getekende schema correct? Ik heb aan de rechterkant nog 2 schema's gevonden op de Shelly site.
Het aansluitschema is voor mij, als n00b zijnde, ff een lastige. In de afbeelding hieronder is mijn huidige schema aan de linkerkant te zien. Heel simpel aangesloten op een alamat (afbeelding puur ter illustratie! ik heb volgens mij een andere).
Is het getekende schema correct? Ik heb aan de rechterkant nog 2 schema's gevonden op de Shelly site.
/f/image/Vu5HBT7l1SC8KVlhy7Gxekrn.png?f=fotoalbum_large)
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Bij de gewone 1PM (dus niet pro) hoef je niet de I aan te sluiten. Dus alleen L en N voor voeding, en O voor output (naar je apparaat). Ik verwacht eigenlijk dat dit bij de Pro ook niet hoeft.
Voor de rest ziet het er goed uit @PASware
edit: ik neem aan dat je zonnepanelen Wattpiek niet meer is dan 16A ? Dus niet meer kunnen opwekken dan 16x230 = 3680 Watt ?
Voor de rest ziet het er goed uit @PASware
edit: ik neem aan dat je zonnepanelen Wattpiek niet meer is dan 16A ? Dus niet meer kunnen opwekken dan 16x230 = 3680 Watt ?
[ Voor 20% gewijzigd door Plenkske op 17-06-2024 12:18 ]
@PASware
Kijk ook goed in de handleiding / tech documentatie van je zonnepanelen. Ik vermoed dat die elektronica niet heel erg zit te wachten op dagelijks meerdere keren af- en inschakelen van de 230V-zijde.
En, wat is de meerwaarde van het gebruik van een werkschakelaar naast de shelly? Een vaste "gewone" wipschakelaar aan de shelly kan ook al de stroom afsluiten.
Kijk ook goed in de handleiding / tech documentatie van je zonnepanelen. Ik vermoed dat die elektronica niet heel erg zit te wachten op dagelijks meerdere keren af- en inschakelen van de 230V-zijde.
En, wat is de meerwaarde van het gebruik van een werkschakelaar naast de shelly? Een vaste "gewone" wipschakelaar aan de shelly kan ook al de stroom afsluiten.
Die zal naast de omvormer zitten en is volgens de NEN verplicht.stevenP schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:47:
Dagelijkse meerdere keren af-inschakelen zal denk ik niet snel gebeuren. Het zal hooguit 1x per zijn en dan ook nog eens op dagen dat de prijzen extreem negatief zijn.stevenP schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:47:
@PASware
En die werkschakelaar werd geplaatst toen de zonnepanelen geplaatst werden, zoals @rens-br aangeeft volgens mij verplicht ja.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Let erop dat uitschakelen aan de 230V-zijde onder (volle?) belasting een flinke klap voor de omvormer kan betekenen. Niet voor niets zegt de procedure van (vrijwel?) alle fabrikanten dat je eerst DC-zijdig af moet schakelen en dan pas de netzijde. De input voedt de elektronica en als je dan netzijdig afschakelt kan de omvormer die energie in één klap niet meer kwijt.PASware schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:12:
Ik heb een Shelly Pro 1PM gekocht om zo niet alleen mijn zonnepanelen naar wens uit te kunnen schakelen,
Een enkele keer kan dat apparaat wel hebben, maar als je dat telkens bij negatieve prijzen doet (als je een dynamisch contract hebt), dan vergroot je het risico wel heel erg...
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Je hebt eigenlijk de verkeerde shelly gekocht voor je gebruik.Neem de versie met CT klemmen Deze shelly zal niet lang leven, de contactjes in de kleine relais zullen rap foetsie zijn met een paar keer onder last te schakelen.En je omvormer zal dit zeer zeker ook niet leuk vinden. Effe vlug gekeken naar een datablad van een goodwe in google, en zo te zien hebben sommigen een remote shutdown.PASware schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:12:
Ik heb een Shelly Pro 1PM gekocht om zo niet alleen mijn zonnepanelen naar wens uit te kunnen schakelen, maar ook de opwek makkelijker kan monitoren dan nu, want de GoodWe SEMS portal is niet ideaal.
[Afbeelding]
Dan zou ik eerst even kijken of jou omvormer al geen voorziening heeft om extern te schakelen.
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Bij mij is geen werkschakelaar geplaatst (door electricien van leverancier), maar zit de PV-verdeler direct naast de omvormer. je kan dan de alamat gebruiken als afschakelaar binnen handbereik. Dat blijft werken als je er een shelly tussen zet.rens-br schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:57:
[...]
Die zal naast de omvormer zitten en is volgens de NEN verplicht.
offtopic:
NEN is een richtlijn toch?
NEN is een richtlijn toch?
Maar toegegeven, een duidelijke / herkenbare afsluiter is wel heel fijn & goed te hebben voor externen.
Andere optie is met een magneetschakelaar. De shelly tikt de schakelaar aan en uit, dan gooi je niet alle last op de relais uit de shelly. Wat @RedPas zegt is het allerbeste, een schakelcontact aan de omvormer direct.
@stevenP Als jij direct naast de omvormer je verdeler hebt zitten is het zo ver ik weet ook prima.
@PASware Het zal wel werken ja, maar is zeker niet aan te raden.
Omvormers zijn hier niet blij mee als jij ze aan de primaire kant afschakelt.
Secundair zal de shelly ook vast niet aan kunnen.
Beste is software matig schakelen.
Software matig schakelen is bij mijn omvormer weer niet mogelijk, maar....Clumsy Smurf schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:55:
@PASware Het zal wel werken ja, maar is zeker niet aan te raden.
...goed om te weten, dat ga ik uitzoeken.RedPas schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:55:
[...]
Je hebt eigenlijk de verkeerde shelly gekocht voor je gebruik.Neem de versie met CT klemmen Deze shelly zal niet lang leven, de contactjes in de kleine relais zullen rap foetsie zijn met een paar keer onder last te schakelen.En je omvormer zal dit zeer zeker ook niet leuk vinden. Effe vlug gekeken naar een datablad van een goodwe in google, en zo te zien hebben sommigen een remote shutdown.
Dan zou ik eerst even kijken of jou omvormer al geen voorziening heeft om extern te schakelen.
Ik zou de shelly altijd nog kunnen gebruiken voor wat anders in mijn meterkast. Bijvoorbeeld mijn warmtepomp en dan niet om te schakelen, maar om te meten.
Bedoel je hiermee:stevenP schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:03:
Andere optie is met een magneetschakelaar. De shelly tikt de schakelaar aan en uit, dan gooi je niet alle last op de relais uit de shelly. Wat @RedPas zegt is het allerbeste, een schakelcontact aan de omvormer direct.
code:
1
| Alamat --> Shelly --> magneetschakelaar (relais) --> omvormer |
Ik heb een soort gelijk iets bij mijn WPB namelijk. Daar heb ik een Shelly 1 PM en een relais, al heb ik de relais volgens mij niet meer in gebruik en schakel ik de heater met mijn Shelly, al kan ik die dan beter ook weer aansluiten op relais zodat die "de klappen" krijgt.
Gezien alle reacties heb ik niet helemaal beseft dat dit nogal zwaar is voor mijn omvormer. Ik zou dan in geval van, als er negatieve prijzen zijn, de omvormer 's nachts al uit moeten schakelen zodat die de hele dag uit staat. Nadeel is wel dat ik dan de 'positieve' moment wel mis. Maar ik heb nog een andere set zonnepanelen die ik niet uitschakel, maar die doen ook niet meer dan hooguit 1300w piek op een dag.Hippe Lip schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:48:
[...]
Let erop dat uitschakelen aan de 230V-zijde onder (volle?) belasting een flinke klap voor de omvormer kan betekenen. Niet voor niets zegt de procedure van (vrijwel?) alle fabrikanten dat je eerst DC-zijdig af moet schakelen en dan pas de netzijde. De input voedt de elektronica en als je dan netzijdig afschakelt kan de omvormer die energie in één klap niet meer kwijt.
Een enkele keer kan dat apparaat wel hebben, maar als je dat telkens bij negatieve prijzen doet (als je een dynamisch contract hebt), dan vergroot je het risico wel heel erg...
[ Voor 92% gewijzigd door PASware op 18-06-2024 08:52 ]
@PASware
https://community.goodwe....odwe/2022-01-07307401.pdf
Dit is met een shelly goed te schakelen.
[ Voor 21% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 18-06-2024 09:14 ]
oh wauw, held! Dat zou moeten werken voor mijn goodwe 3600d-ns. Als ik de handleiding goed begrijp maakt die standaard sluiting tussen pin 2 en 3 wat ervoor zorgt dat de omvormer altijd aanstaat. Geen sluiting = omvormer uit.sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:13:
@PASware
Dat valt wel te schakelen met een Shelly volgens mij, maar ook met de Pro 1 PM? Of heb ik daar nog een los relais voor nodig om zo 230v en de bedrading met de Goodwe "los van elkaar"te hebben. Je wilt immers geen 230v op die terminal van de omvormer aansluiten.
Ander nadeel is dat ik de Shelly Pro 1PM in mijn meterkast wilde hebben, maar de omvormer is op zolder. Dan kan ik beter een klein groepenkastje op zolder maken met daarin de Shelly en relais.
[ Voor 11% gewijzigd door PASware op 18-06-2024 10:25 ]
Ah kijk, die berekening had ik bij buienradar helemaal gemist. Dat is inderdaad wel heel minimaal. Nou merkte ik wel dat de data uit Buienradar elke 5 minuten behoorlijk fluctueert en heb ik met een paar tests een paar keer naar beneden moeten bijstellen omdat het wel regende maar te weinig was voor mijn scriptje.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:58:
[...]
[...]
Ik moest even zoeken wat de waardes waarop je reageert nu echt betekenen maar vond bovenstaande uiteindelijk.
Je drempelwaarde van 5 is 0.00056 mm/u en 15 is 0.00115 mm/u
Desalniettemin: regen is regen.
Anyway, doe ermee wat je wil en pas aan waar nodig
Alles kanPASware schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:24:
[...]
oh wauw, held! Dat zou moeten werken voor mijn goodwe 3600d-ns. Als ik de handleiding goed begrijp maakt die standaard sluiting tussen pin 2 en 3 wat ervoor zorgt dat de omvormer altijd aanstaat. Geen sluiting = omvormer uit.
Dat valt wel te schakelen met een Shelly volgens mij, maar ook met de Pro 1 PM? Of heb ik daar nog een los relais voor nodig om zo 230v en de bedrading met de Goodwe "los van elkaar"te hebben. Je wilt immers geen 230v op die terminal van de omvormer aansluiten.
Ander nadeel is dat ik de Shelly Pro 1PM in mijn meterkast wilde hebben, maar de omvormer is op zolder. Dan kan ik beter een klein groepenkastje op zolder maken met daarin de Shelly en relais.
Een pro 1 pm is overkill. Je gaat op deze schakeling geen verduik meten, dat heeft geen enkele waarde. Lekker je pro in de meterkast zodat je je omvormer ermee kan meten. Of een ander apparaat. De 24v van de omvormer kan je met zo’n beetje iedere Shelly dan schakelen. Ik zou een opbouw lasdoos kopen en daar de 230v naartoe leggen. Dan de io kant van de Shelly de 24v van je omvormer laten schakelen. Wel ff checken dat dat kan met Shelly: 230v voeding en maar 24v schakelen. Sommige schakelaars kunnen alle. Dezelfde spanning schakelen als waarmee ze gevoed worden.
Was allen ter lering en vermaak omdat ik de waardes niet snapteJdeB90 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:06:
[...]
Ah kijk, die berekening had ik bij buienradar helemaal gemist. Dat is inderdaad wel heel minimaal. Nou merkte ik wel dat de data uit Buienradar elke 5 minuten behoorlijk fluctueert en heb ik met een paar tests een paar keer naar beneden moeten bijstellen omdat het wel regende maar te weinig was voor mijn scriptje.
Anyway, doe ermee wat je wil en pas aan waar nodig
Dat is nogal overkill en volgens mij moet er aan de omvormer een dry-contact aangesloten worden. Dus je hebt dan een Shelly 1 of Shelly 1 Mini nodig.PASware schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:24:
[...]
oh wauw, held! Dat zou moeten werken voor mijn goodwe 3600d-ns. Als ik de handleiding goed begrijp maakt die standaard sluiting tussen pin 2 en 3 wat ervoor zorgt dat de omvormer altijd aanstaat. Geen sluiting = omvormer uit.
De Shelly Pro 1PM in de meterkast dus, na de Alamat, zodat ik die uit kan lezen. Iets wat beter zal werken dan de SEMSportal app en zeker vanwege home assistant. De Shelly integratie daarin is simpelweg goed en de GoodWe intergratie is niet zo heel geweldig.sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:40:
[...]
Alles kan
Een pro 1 pm is overkill. Je gaat op deze schakeling geen verduik meten, dat heeft geen enkele waarde. Lekker je pro in de meterkast zodat je je omvormer ermee kan meten. Of een ander apparaat. De 24v van de omvormer kan je met zo’n beetje iedere Shelly dan schakelen. Ik zou een opbouw lasdoos kopen en daar de 230v naartoe leggen. Dan de io kant van de Shelly de 24v van je omvormer laten schakelen. Wel ff checken dat dat kan met Shelly: 230v voeding en maar 24v schakelen. Sommige schakelaars kunnen alle. Dezelfde spanning schakelen als waarmee ze gevoed worden.
En ik kwam ook nog dit tegen: https://github.com/mleten...oodwe-inverter/issues/267
24v van omvormer? je bedoelt daarmee die remote shutdown pinnen?
Met dry contact heb je dan een scheiding tussen 230v waarop de Shelly aangesloten is en de omvormer die niks meer doet dan wel/geen sluiting maken?rens-br schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:42:
[...]
Dat is nogal overkill en volgens mij moet er aan de omvormer een dry-contact aangesloten worden. Dus je hebt dan een Shelly 1 of Shelly 1 Mini nodig.
[ Voor 19% gewijzigd door PASware op 18-06-2024 17:07 ]
Klopt helemaal. Een dry contact schakelt een losse output en staat dus volledig los van de input spanning van de Shelly.PASware schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:05:
Met dry contact heb je dan een scheiding tussen 230v waarop de Shelly aangesloten is en de omvormer die niks meer doet dan wel/geen sluiting maken?
Klopt.PASware schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:05:
[...]
24v van omvormer? je bedoelt daarmee die remote shutdown pinnen?
[...]
Potentiaalvrij op z’n NederlandsMet dry contact heb je dan een scheiding tussen 230v waarop de Shelly aangesloten is en de omvormer die niks meer doet dan wel/geen sluiting maken?
https://support.resideo.c...-schakelen?language=nl_NL
Dank @sjorsjuhmaniac en @rens-br
Die Shelly 1 Mini is wel lekker mini
, maar dan max 8A aan, maar dat is hiervoor geen probleem toch want ik verbind 'm niet aan de 230v zijde maar aan de shutdown zijde, waar "niks" doorheen loopt?
Ik ga ook nog eens kijken de SolarGo app. Daarmee kun je schijnbaar ook op afstand de omvormer aan/uit zetten. Misschien niet zo handig, maar alvast een opstapje.
Die Shelly 1 Mini is wel lekker mini
Ik ga ook nog eens kijken de SolarGo app. Daarmee kun je schijnbaar ook op afstand de omvormer aan/uit zetten. Misschien niet zo handig, maar alvast een opstapje.
Klopt helemaal.PASware schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:17:
Die Shelly 1 Mini is wel lekker mini, maar dan max 8A aan, maar dat is hiervoor geen probleem toch want ik verbind 'm niet aan de 230v zijde maar aan de shutdown zijde, waar "niks" doorheen loopt?
Als je toch openstaat voor wat anders: kijk eens naar modbus. Ik vermoed dat jou omvormer ook via modbus(rs485) kan praten. Als dat zo is kun je eens kijken of je hem daarmee niet kan limiteren. Ik heb geen goodwe, maar kan kan in % per % mijn omvormer limiteren via modbus. Dit kan dus vanuit de luie stoel/met ha/automatisch.PASware schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:17:
Die Shelly 1 Mini is wel lekker mini, maar dan max 8A aan, maar dat is hiervoor geen probleem toch want ik verbind 'm niet aan de 230v zijde maar aan de shutdown zijde, waar "niks" doorheen loopt?
Bij mij kostte die modbus aansluiting 20e.
Voor zover ik weet kan de DNS serie helaas niet gelimiteerd worden. Dat had ik een poos geleden al uitgezocht. Was wel mooi geweest.sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:01:
[...]
Als je toch openstaat voor wat anders: kijk eens naar modbus. Ik vermoed dat jou omvormer ook via modbus(rs485) kan praten. Als dat zo is kun je eens kijken of je hem daarmee niet kan limiteren. Ik heb geen goodwe, maar kan kan in % per % mijn omvormer limiteren via modbus. Dit kan dus vanuit de luie stoel/met ha/automatisch.
Bij mij kostte die modbus aansluiting 20e.
@PASware Heeft omvormer van jou geen Remote shutdown? ik heb de XS serie, die kun je gewoon remote uitschakelen. Dit is een klein overbrugginskabeltje onderin de stekker. Als je hier een Shelly tussen zet kun je deze gewoon schakelen zonder de omvormer telkens een klap te verkopen.
Gebruikt iemand de Shelly Plus 1 met add-on i.c.m. de DHT22? Ik gebruik deze voor mijn badkamerventilator om deze te schakelen aan de hand van de luchtvochtigheid. Deze setup werkt prima voor een aantal dagen en dan in een keer worden er geen waardes meer gelezen:
:strip_exif()/f/image/HLP2W7jtamBZ3C5YW3oZ9WO7.jpg?f=fotoalbum_large)
Een reboot van de Shelly lost het niet op alleen na het reconnecten van de sensor worden de waardes weer uitgelezen. Ik heb inmiddels gelezen dat dit probleem vaker voorkomt vooral bij Arduino en Tasmota:
https://github.com/arendst/Tasmota/issues/5619
https://randomnerdtutoria...idity-sensor-arduino-ide/
Een weerstand zou nodig zijn maar weer niet voor het type sensor die ik gebruik: AM2302B.
Heb ook een ticket aangemaakt bij Shelly support maar hier is ook nog geen oplossing uit gekomen. Als ik de reacties op internet lees is het vervangen van de sensor ook niet de oplossing.
Ik gebruik de nieuwste firmware 1.3.2-g34c651b. Zodra de waardes niet meer worden uigelezen zie ik dit in de logs:
:strip_exif()/f/image/HLP2W7jtamBZ3C5YW3oZ9WO7.jpg?f=fotoalbum_large)
Een reboot van de Shelly lost het niet op alleen na het reconnecten van de sensor worden de waardes weer uitgelezen. Ik heb inmiddels gelezen dat dit probleem vaker voorkomt vooral bij Arduino en Tasmota:
Een weerstand zou nodig zijn maar weer niet voor het type sensor die ik gebruik: AM2302B.
Heb ook een ticket aangemaakt bij Shelly support maar hier is ook nog geen oplossing uit gekomen. Als ik de reacties op internet lees is het vervangen van de sensor ook niet de oplossing.
Ik gebruik de nieuwste firmware 1.3.2-g34c651b. Zodra de waardes niet meer worden uigelezen zie ik dit in de logs:
code:
1
| shelly dht22.cpp:83 Error in DHT sensor reading! |
Goedemorgen,
Ik ben nog helemaal nieuw met Shelly, maar ik krijg binnenkort een dakkapel met 3 separate rolluiken. Ik bewust gekozen voor aansturing via een wandschakelaar i.p.v. afstandbediening, want ik wil ze voor de WAF graag zowel fysiek als via Home Assistant kunnen bedienen. Tot nu toe kwam ik uit op de Shelly 2PM, maar ik twijfel nog even wat ik daar dan aan schakelaars voor moet gebruiken.
Drukschakelaars vind ik mooier dan draaischakelaars, maar dan zie ik dat nog steeds twee keuzes heb:
- Jaloezieschakelaar
- Jaloeziedrukcontact
Idealiter wil ik de optie dat ik met één keer drukken het rolluik geheel naar boven of beneden kan laten bewegen, zodat ik de schakelaar niet vast hoef te houden. Maar regelt de Shelly dat (en kan ik er dus een pulsdrukker voor plaatsen), of moet ik dan toch juist de schakelaar nemen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik ben nog helemaal nieuw met Shelly, maar ik krijg binnenkort een dakkapel met 3 separate rolluiken. Ik bewust gekozen voor aansturing via een wandschakelaar i.p.v. afstandbediening, want ik wil ze voor de WAF graag zowel fysiek als via Home Assistant kunnen bedienen. Tot nu toe kwam ik uit op de Shelly 2PM, maar ik twijfel nog even wat ik daar dan aan schakelaars voor moet gebruiken.
Drukschakelaars vind ik mooier dan draaischakelaars, maar dan zie ik dat nog steeds twee keuzes heb:
- Jaloezieschakelaar
- Jaloeziedrukcontact
Idealiter wil ik de optie dat ik met één keer drukken het rolluik geheel naar boven of beneden kan laten bewegen, zodat ik de schakelaar niet vast hoef te houden. Maar regelt de Shelly dat (en kan ik er dus een pulsdrukker voor plaatsen), of moet ik dan toch juist de schakelaar nemen?
Ik heb hier Shelly 2PM icm Busch Jaeger Jaloezie Drukschakelaar 2020/4 US.
1x drukken en hij gaat omhoog/omlaag.
In de Shelly configuratie kun je aangeven of je button (veerretour) of switch (vaste stand) schakelaars hebt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T8359Wtz3lQsS022ZixY1ss1.jpg?f=user_large)
Heb de schakelaar hier besteld:
https://www.sandervunderi...schakelaar-2020-4-us.html
In de Shelly configuratie kun je aangeven of je button (veerretour) of switch (vaste stand) schakelaars hebt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T8359Wtz3lQsS022ZixY1ss1.jpg?f=user_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Burning_Tyre op 20-06-2024 12:11 ]
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Ah top, dankje! Nog wel even nieuwsgierig: als je 'm dan halverwege wilt laten stoppen, hoe doe je dat dan? Gewoon op die andere kant drukken?
Dezelfde knop nog een keer is stoppen, druk je de andere knop in dat gaat hij die richting op.
Werkt dit super goed? Of merk je ook weleens glitches/rare dingen? (Shelly moet toch callibreren, lijkt me)Burning_Tyre schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:48:
Ik heb hier Shelly 2PM icm Busch Jaeger Jaloezie Drukschakelaar 2020/4 US.
[Afbeelding]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Dit werkt zeer zeker supergoed.Tanuki schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:17:
[...]
Werkt dit super goed? Of merk je ook weleens glitches/rare dingen? (Shelly moet toch callibreren, lijkt me)
Kheb er al enkele bij klanten, geen omkijken naar.
Tijdens de install kan je de calibratie starten, dan gaat je rolluik paar keer open en dicht.
Dan heb je van 0 tot 100% besturing
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Tot nu toe (2 weken) werkt het goed.Tanuki schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:17:
[...]
Werkt dit super goed? Of merk je ook weleens glitches/rare dingen? (Shelly moet toch callibreren, lijkt me)
M'n andere rolluiken (6 stuks) heb ik (al aantal jaar) op Fibaro Roller Shutter 3 (Z-wave) draaien.
Heb nu 2 rolluiken in m'n nieuwe dakkapel voorzien van Shelly 2PM, als proef.
Tot nu toe ben ik positief. Goedkoper, makkelijker benaderbaar/koppelbaar (wifi vs z-wave).
Enige minpunt is dat er (eenmalig) een tussenprogramma (shellyteacher) nodig is om ze in Domoticz te krijgen.
Moet zeggen, sinds dat ik ze geautomatiseerd heb via Domoticz, ik nauwelijks nog de fysieke knoppen gebruik.
Rolluiken gaan bij de kinderkamers dicht om 19u00, open om 8u30.
Bij de andere kamers, met zonsondergang (of 22u30) dicht en open om 8u30.
Bij veel zon én hoge temperatuur (>20) gaan ze 80% dicht (aan de kant waar de zon dan staat).
[ Voor 20% gewijzigd door Burning_Tyre op 20-06-2024 13:58 ]
@StalensnuitjeStalensnuitje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:45:
Goedemorgen,
- Jaloezieschakelaar
- Jaloeziedrukcontact
Let je wel op? Er zijn terugverende knoppen, die moet je dus vast blijven houden zolang je het rolluik wil laten bewegen, en knoppen die blijven staan in de stand die je drukt. Die laatste zijn driestandenschakelaars.
Als je dit gaat combineren, dan lijkt me die driestandenschakelaar die terugveert een gevaarlijke keuze. Want als die in de stand ‘naar boven’ staat en je shelly wil ‘m naar beneden sturen, wat gebeurt er dan? Kortsluiting? Of gaat het rolluik direct weer naar boven zodra de shelly stopt met het naar beneden sturen?
Alternatief is dat je de rolluiken helemaal met een shelly aanstuurt en je pulsschakelaar (de terugverende dus) aan de ingangen van de shelly hangt. Dan is het maar één ding dat het rolluik aanstuurt en dan kan het geen kwaad als de knop het ene doet en HA wil wat anders doen. De een overrouled de ander dan gewoon.
Bovendien kun je dan in HA programmeren wat er gebeurt als je kort op de knop drukt, als je nog eens op dezelfde knop drukt, als je ‘m vasthoudt, etc.
Helemaal WAF-proof zo.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 20-06-2024 16:53 ]
<John O`Mill>
Als je een Shelly gebruikt moet je nooit de knoppen direct op de rolluiken aansluiten, als je de Shelly omzeilt weet je nooit in welke stand het rolluik staat waardoor je automatisering in de war raakt. Altijd de knoppen op de Shelly aansluiten dus.
Aardige samenvatting van wat ik hierboven ook al zei…JaVaWa schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:16:
Als je een Shelly gebruikt moet je nooit de knoppen direct op de rolluiken aansluiten, als je de Shelly omzeilt weet je nooit in welke stand het rolluik staat waardoor je automatisering in de war raakt. Altijd de knoppen op de Shelly aansluiten dus.
<John O`Mill>
Je noemde het koppelen van de schakelaar aan de Shelly een "alternatief", maar dat is het niet. Het is de enige mogelijkheid...
[ Voor 13% gewijzigd door JaVaWa op 20-06-2024 18:59 ]
Ik had dat gevoel zelf ook al en @Burning_Tyre bevestigde dat: de schakelaar waar hij naar linkt (2020/4) is de terugverende variant (puls dus). En ik begreep dus juist dat je de schakelaar op de 2PM kunt aansluiten om ze beiden te laten werken, die komen dus zeker niet separaat van elkaar. Dank voor het meedenken en de waarschuwingHippe Lip schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:46:
[...]
@Stalensnuitje
Let je wel op? Er zijn terugverende knoppen, die moet je dus vast blijven houden zolang je het rolluik wil laten bewegen, en knoppen die blijven staan in de stand die je drukt. Die laatste zijn driestandenschakelaars.
Als je dit gaat combineren, dan lijkt me die driestandenschakelaar die terugveert een gevaarlijke keuze. Want als die in de stand ‘naar boven’ staat en je shelly wil ‘m naar beneden sturen, wat gebeurt er dan? Kortsluiting? Of gaat het rolluik direct weer naar boven zodra de shelly stopt met het naar beneden sturen?
Alternatief is dat je de rolluiken helemaal met een shelly aanstuurt en je pulsschakelaar (de terugverende dus) aan de ingangen van de shelly hangt. Dan is het maar één ding dat het rolluik aanstuurt en dan kan het geen kwaad als de knop het ene doet en HA wil wat anders doen. De een overrouled de ander dan gewoon.
Bovendien kun je dan in HA programmeren wat er gebeurt als je kort op de knop drukt, als je nog eens op dezelfde knop drukt, als je ‘m vasthoudt, etc.
Helemaal WAF-proof zo.
Ik heb een schakelaar waar helaas geen schakeldraad beschikbaar is (ik de lamp van beneden ook boven kunnen uitdoen). Kan ik een shelly 1 achter een schakelaar zetten en deze gebruiken als trigger om de lamp via de andere shelly beneden uit te schakelen?
De andere shelly's hebben dan een zwart schakeldraad op de output zitten die naar de lamp gaat, die blijft dan dus leeg in dit geval.
Met andere woorden kan via de shelly een trigger creëren waarmee ik acties programmeer richting andere shellys?
De andere shelly's hebben dan een zwart schakeldraad op de output zitten die naar de lamp gaat, die blijft dan dus leeg in dit geval.
Met andere woorden kan via de shelly een trigger creëren waarmee ik acties programmeer richting andere shellys?
Zeker. Je hebt ook shellies zoals de i3 die niet eens een output hebben voor dit soort scenario's.Pieter2 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:54:
Ik heb een schakelaar waar helaas geen schakeldraad beschikbaar is (ik de lamp van beneden ook boven kunnen uitdoen). Kan ik een shelly 1 achter een schakelaar zetten en deze gebruiken als trigger om de lamp via de andere shelly beneden uit te schakelen?
Dank, dat klinkt goed.Erwin537 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:01:
[...]
Zeker. Je hebt ook shellies zoals de i3 die niet eens een output hebben voor dit soort scenario's.
Kan ik dit ook doen met de blauwe Shelly plus 1? Aansluiten als onderstaande?
- Output: leeg
- Input: Bruin
- SW: Schakeldraad naar de schakel
- L: bruin
- N: blauw
Als je de output niet aansluit (omdat je hem niet nodig hebt), dan hoeft de input ook niet aangesloten te worden op de Shelly 1...
Een foute aansluitmethode is inderdaad geen alternatief.JaVaWa schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:58:
Je noemde het koppelen van de schakelaar aan de Shelly een "alternatief", maar dat is het niet. Het is de enige mogelijkheid...
Voor 1f stroommeting is een PM mini perfect, kost erg weinig ruimte en voor afschakelen is er de 1 mini. Spul kost een appel en een ei ...PASware schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:17:
In aanvulling, ik heb fysieke schakelaars die (optioneel) niet terugveren. Zo kan ik mijn screens sluiten zonder vier knoppen vast te houden. Ik kan bevestigen dat de shelly mijn screens kan openen terwijl de fysieke schakelaar op "sluiten" staat (mits verbonden via sw1 en sw2).Stalensnuitje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:19:
[...]
Ik had dat gevoel zelf ook al en @Burning_Tyre bevestigde dat: de schakelaar waar hij naar linkt (2020/4) is de terugverende variant (puls dus). En ik begreep dus juist dat je de schakelaar op de 2PM kunt aansluiten om ze beiden te laten werken, die komen dus zeker niet separaat van elkaar. Dank voor het meedenken en de waarschuwing
:strip_exif()/f/image/MC5pHg6R5aZ27Wiyh9k2kNVI.jpg?f=fotoalbum_large)
When life gives you lemons, start a battery factory
Een update voor diegene die hier ook tegenaan lopen. Na het versturen van de debug logs aan Shelly Support is dit hun reactie:__Dennis__ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:03:
Gebruikt iemand de Shelly Plus 1 met add-on i.c.m. de DHT22? Ik gebruik deze voor mijn badkamerventilator om deze te schakelen aan de hand van de luchtvochtigheid. Deze setup werkt prima voor een aantal dagen en dan in een keer worden er geen waardes meer gelezen:
[Afbeelding]
code:
1 shelly dht22.cpp:83 Error in DHT sensor reading!
Dear Dennis,
Our device and addon cannot properly read the AM2302B sensor as it differs from the DHT22. Please use a DHT22 sensor and let us know if the issue persists.
Best Regards,
Shelly Support Team
Het ligt dus aan het type sensor. Ik heb inmiddels de webwinkel gevraagd waarom ze dit type sensor adviseren i.c.m. de Shelly Plus met add-on en een retour aangevraagd.
[quote]JaVaWa schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:45:
Als je de output niet aansluit (omdat je hem niet nodig hebt), dan hoeft de input ook niet aangesloten te worden op de Shelly 1...
[/quote]
Ik wil de Shelly aansluiten op een 3-wipdrukcontact.
Het lukt alleen nog niet om de Shelly werkend te krijgen.
In de app krijg ik wel via deze nieuwe shelly een andere lamp uit, maar nog niet via de fysieke schakelaar. Het klopt toch dat ik 1 draad van 'SW' vanuit de Shelly naar de schakelaar moet aansluiten?
Moet ik in de shelly app invullen bij 'when': input on i.p.v. witch on?
En moet ik dan de shelly als button of dwitch instellen? Ik dacht als 'edge' switch'
Opgelost, dank!
[/quote]
Ik wil de Shelly aansluiten op een 3-wipdrukcontact.
Het lukt alleen nog niet om de Shelly werkend te krijgen.
In de app krijg ik wel via deze nieuwe shelly een andere lamp uit, maar nog niet via de fysieke schakelaar. Het klopt toch dat ik 1 draad van 'SW' vanuit de Shelly naar de schakelaar moet aansluiten?
Moet ik in de shelly app invullen bij 'when': input on i.p.v. witch on?
En moet ik dan de shelly als button of dwitch instellen? Ik dacht als 'edge' switch'
Opgelost, dank!
[ Voor 8% gewijzigd door Pieter2 op 27-06-2024 08:21 ]
Even een controlevraagje voordat ik de winkelmand vollaad.
Ik heb al een Shelly2.5 om mijn mechanische ventilatie mee te schakelen. Dit draait lokaal en via dummy knoppen in Domoticz bedien ik de boel (en via Siri opdrachten kan ik het ook met stem doen)
Nu wil ik dat het inschakelen van de afzuigkap ook die knop in Domoticz omzet. Kan ik met een Shelly PM op het stopcontact van de afzuigkap detecteren dat ik die aangezet heb en vanaf daar dan de schakelactie doen? Of moet ik via Domoticz het stroomverbruik monitoren en bij >0 de mechanische ventilatie gaan schakelen met een scriptje? Of denk ik te raar en is er een handiger methode?
Ik heb al een Shelly2.5 om mijn mechanische ventilatie mee te schakelen. Dit draait lokaal en via dummy knoppen in Domoticz bedien ik de boel (en via Siri opdrachten kan ik het ook met stem doen)
Nu wil ik dat het inschakelen van de afzuigkap ook die knop in Domoticz omzet. Kan ik met een Shelly PM op het stopcontact van de afzuigkap detecteren dat ik die aangezet heb en vanaf daar dan de schakelactie doen? Of moet ik via Domoticz het stroomverbruik monitoren en bij >0 de mechanische ventilatie gaan schakelen met een scriptje? Of denk ik te raar en is er een handiger methode?
Dag iedereen,
ik heb een 2 lichtschakelaars in een ruimte waar 2 lichtpunten aan verbonden zijn. Deze lichtschakelaars van bticino zijn ansich niet dimbaar.
Deze lichtschakelaars bedienen dan samen 1 lichtpunt met twee armaturen. Alle bedrading van het lichtpunt is eenvoudig bereikbaar via een kruipzoldertje erboven.
Twee vragen:
Is het mogelijk deze armaturen afzonderlijk aan te sturen?
Is het mogelijk deze armaturen te dimmen?
ik heb een 2 lichtschakelaars in een ruimte waar 2 lichtpunten aan verbonden zijn. Deze lichtschakelaars van bticino zijn ansich niet dimbaar.
Deze lichtschakelaars bedienen dan samen 1 lichtpunt met twee armaturen. Alle bedrading van het lichtpunt is eenvoudig bereikbaar via een kruipzoldertje erboven.
Twee vragen:
Is het mogelijk deze armaturen afzonderlijk aan te sturen?
Is het mogelijk deze armaturen te dimmen?