Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
zierbeek schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:38:
Dag iedereen,

ik heb een 2 lichtschakelaars in een ruimte waar 2 lichtpunten aan verbonden zijn. Deze lichtschakelaars van bticino zijn ansich niet dimbaar.
Deze lichtschakelaars bedienen dan samen 1 lichtpunt met twee armaturen. Alle bedrading van het lichtpunt is eenvoudig bereikbaar via een kruipzoldertje erboven.

Twee vragen:
Is het mogelijk deze armaturen afzonderlijk aan te sturen?
Is het mogelijk deze armaturen te dimmen?
Je zal dit voor mij toch even moeten tekenen, afhankelijk van welke draden je waar hebt zitten kan je allerlei dingen wel of niet doen.

Maar als je (afzonderlijk) wil dimmen heb je in ieder geval twee Shelly Dimmers nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 18:00
zierbeek schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:38:
Dag iedereen,

ik heb een 2 lichtschakelaars in een ruimte waar 2 lichtpunten aan verbonden zijn. Deze lichtschakelaars van bticino zijn ansich niet dimbaar.
Deze lichtschakelaars bedienen dan samen 1 lichtpunt met twee armaturen. Alle bedrading van het lichtpunt is eenvoudig bereikbaar via een kruipzoldertje erboven.

Twee vragen:
Is het mogelijk deze armaturen afzonderlijk aan te sturen?
Is het mogelijk deze armaturen te dimmen?
ook ik kan niet zomaat 123 zeggen of dit mogelijk is, dat is afhankelijk van wat je exact wilt.
Moeten het ook 2 schakelaars worden of alleen bediening via de app?
Voor elk lichtpunt wat je apart wilt dimmen, heb je zoals rens-br ook al zegt een aparte Shelly dimmer nodig, maar wat misschien wel belangrijker is, de lamp/armatuur moet daar natuurlijk ook geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 22:17
rens-br schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:11:
[...]

Klopt helemaal. Een dry contact schakelt een losse output en staat dus volledig los van de input spanning van de Shelly.
Helaas lijkt erop dat mijn Goodwe geen Remote Shutdown connectie heeft. Ik heb 'm losgemaakt en ik zie alleen de RS485 aansluiting, geen Remote shutdown. Dus helaas.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-05 17:36
PASware schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:16:
[...]

Helaas lijkt erop dat mijn Goodwe geen Remote Shutdown connectie heeft. Ik heb 'm losgemaakt en ik zie alleen de RS485 aansluiting, geen Remote shutdown. Dus helaas.
Fotos? Type van je omvormer? en RS485 is ook goed toch? beetje omweg maar je kan zoveel meer

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:45
Is de nieuwe gen3 dimmer 0-10 volt nu ook geschikt voor meerdere toepassingen (de oudere was sinking, de driver moet dan de spanning verzorgen, hierdoor niet geschikt voor mij led dimmer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@alberthakvoort Over het algemeen komt bij een 0-10V armatuur / dimmer altijd de spanning uit het armatuur.
Ben dan ook benieuwd wat voor LED driver jij hebt.
Ben jij dan misschien niet opzoek naar de RGBW versie? die ook ingesteld kan worden als 4 aparte dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
alberthakvoort schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:28:
Is de nieuwe gen3 dimmer 0-10 volt nu ook geschikt voor meerdere toepassingen (de oudere was sinking, de driver moet dan de spanning verzorgen, hierdoor niet geschikt voor mij led dimmer)
Toevallig 2 dagen geleden deze nieuwe dimmer besteld voor de overkapping. De dimmer werkt gewoon, dus de spanning komt uit de led driver vermoed ik. Ik heb verder geen externe voeding hierop aangesloten. Overkapping is 3 jaar oud, dus de led drivers is net zo oud.

[ Voor 18% gewijzigd door Racer89 op 05-07-2024 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Clumsy Smurf schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:31:
@alberthakvoort Over het algemeen komt bij een 0-10V armatuur / dimmer altijd de spanning uit het armatuur.
Ben dan ook benieuwd wat voor LED driver jij hebt.
Ben jij dan misschien niet opzoek naar de RGBW versie? die ook ingesteld kan worden als 4 aparte dimmers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GH71DwJNQWVRchntnw12rEdnUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciGHYH1TFe6df8ztknbezCKY.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb thuis overal van deze Jung dimmers die de drivers aansturen. Het oude type shelly werkte (lees deed niks) niet.

[ Voor 10% gewijzigd door alberthakvoort op 05-07-2024 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 12:31
Oké maar hoe is het aangesloten bij jou thuis? ;)

als ik de shelly kb lees is er duidelijk een blauw + bruin nodig bij de shelly 0-10v. Dat is de voeding voor de shelly zelf (voor de processor / wifi etc)
Een aparte lijn (2draads, laagspanning) loopt van-en-naar je driver. Dat is puur stuurspanning; 10v komt van de driver aan, de shelly (of dimmer, zoals vroegah) is een variabele weerstand en geeft naar gelang jouw instellingen meer of minder stroom retour.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYMojkaC3HoCCL9ES_T52ZTylDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c2fKCHeoXccOHOwMYRTDqQVh.png?f=user_large

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@stevenP Is het niet zo dat de dimmer van @alberthakvoort ook de 230 schakelt naar de betreffende driver. Dit zou betekenen dat je een aparte schakelaar tussen de driver moet zetten die 230 aan en uit schakelt van de driver zelf, en dan een Shelly voor de 0-10 volt regeling?

Het ligt namelijk aan het type driver of hij de verlichting wel uitzet bij 0 volt. Of dat deze zwak blijft branden. Ik heb namelijk 2 types zien langs komen. 1-10 volt of 0-10 volt. Ik vermoed dat de 0-10 helemaal uitgaat, en de 1-10 minimaal blijft branden. Dit betekend dat je alleen via een Shelly met 0-10V de lamp niet uit krijgt als je vaste spanning op de driver zou zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
alberthakvoort schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:10:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb thuis overal van deze Jung dimmers die de drivers aansturen. Het oude type shelly werkte (lees deed niks) niet.
Maar ik zie hier ook een 1-10V dimmer, niet ene 0-10V, daar zit wel wat verschil in.
Ook zie ik hier geen nul aansluiting wat ook duid dat de spanning niet uit de dimmer komt maar uit het armatuur.
En ik denk ook, net als 'Racer89' dat als hij het wel zou doen, de lamp waarschijnlijk ook niet uit gaat, dit is ook waarom deze oude dimmer ook een schakelcontact heeft, naast het dimsignaal.

link: lees anders hier even de 2 kopjes over 0-10V en die van 1-10V.

[ Voor 10% gewijzigd door Clumsy Smurf op 05-07-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
klopt helemaal wat jullie zeggen hoor @Racer89 en @Clumsy Smurf :)
Zonder een aansluitschema (of vaak ook wel met een foto al te zien) weten we niet zeker hoe het bij @alberthakvoort is.

Je kan deze shelly naast de driver in je armatuur / plafond frotten, mits daar een bruin + blauw aanwezig is. Dan een shelly 1 mini bijvoorbeeld achter een pulsdrukker die schakelt en bij longpush via HTTP-commando's of MQTT de shelly 0-10v een zwaai geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
stevenP schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:23:
klopt helemaal wat jullie zeggen hoor @Racer89 en @Clumsy Smurf :)
Zonder een aansluitschema (of vaak ook wel met een foto al te zien) weten we niet zeker hoe het bij @alberthakvoort is.

Je kan deze shelly naast de driver in je armatuur / plafond frotten, mits daar een bruin + blauw aanwezig is. Dan een shelly 1 mini bijvoorbeeld achter een pulsdrukker die schakelt en bij longpush via HTTP-commando's of MQTT de shelly 0-10v een zwaai geeft.
Ik weet helaas niet hoe de bedrading verder is geregeld, ik had al een poging gedaan om de driver te vinden, maar nog geen succes. #bestaandewoning :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@alberthakvoort zit de driver niet in het armatuur zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
alberthakvoort schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:28:
Wat ik overigens op de site van Shelly zelf zie, is deze wel geschikt voor 1-10V en heeft daarvoor ook een output om de lamp weer uit te schakelen.
wel heb je een Nul nodig, wat de oude dimmer niet heeft.

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Clumsy Smurf schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:56:
@alberthakvoort zit de driver niet in het armatuur zelf?
De spotjes zelf zijn weer 9 volt dus er moet ergens een driver zitten. De kabels zitten redelijk vast dus durf ook niet al te hard er aan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
9V spotje? weet je dat zeker, ik bedoel ik ben dat zo ver ik weet nog nooit tegen gekomen.
Is het toevallig zo dat je de aanvoer spanning hebt gemeten en daarbij de dimmer niet volledig open stond of dat er spanningsval is door de te dunne kabel/kabel lengte?

[ Voor 48% gewijzigd door Clumsy Smurf op 05-07-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Dit is hem, stond op de kabel een productnummer

https://www.klemko.nl/pro...m-witte-lichtkleur/863020

[ Voor 15% gewijzigd door alberthakvoort op 05-07-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
oké ik heb niks gezegd over de spanning van het lampje 🤭
weet overigens niet of je dit had gelezen, aangezien we gelijk poste link

[ Voor 56% gewijzigd door Clumsy Smurf op 05-07-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Maar goed, met alleen een dimmer ben ik er dus niet, ik heb dan ook nog een normale shelly nodig om de lampen compleet uit te schakelen..

Dan kan ik beter de driver vinden en vervangen voor een "normale" variant die door een shelly dimmer aangestuurd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@alberthakvoort nee, zoals ik het lees in de documentatie kan je deze instellen op 1-10V of 0-10V en er zit een uitgang op om de lamp uit te schakelen.

O = Relay output

0-10V signal control for multiple types of drivers (lights, motors, valves, etc.)
1-10V signal control

Zelf nooit gebruikt, dus geen garantie dat het zou moeten werken, maar wat ik in de documentatie lees zou het wel moeten werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Clumsy Smurf op 05-07-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
Clumsy Smurf schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:19:
@alberthakvoort nee, zoals ik het lees in de documentatie kan je deze instellen op 1-10V of 0-10V en er zit een uitgang op om de lamp uit te schakelen.

O = Relay output

0-10V signal control for multiple types of drivers (lights, motors, valves, etc.)
1-10V signal control

Zelf nooit gebruikt, dus geen garantie dat het zou moeten werken, maar wat ik in de documentatie lees zou het wel moeten werken.
Ik bestel er wel eentje om te testen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
laat even weten of het gelukt is of waar je tegen aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Clumsy Smurf schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:19:

O = Relay output

1-10V signal control

woohey die Gen3 heeft echt een upgrade doorgemaakt dan, dat is een fijne toevoeging van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
ik weet dat je een in en een uitgang los van elkaar kunt halen, maar weet iemand of het ook mogelijk is om de ingang een andere naam te geven als de uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ja,op de in of uitgang klikken. Vervolgens het middelste tabblad daar kun je de instellingen en ook de naam veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Racer89 Dan doe ik waarschijnlijk toch iets verkeerds.
Ik hab namelijk maar 1 regel voor de in en uitgang, rechts daarvan zie ik de aan/uit knop met daarin een streepje wat de status weergeeft van de ingang.
In dit voorbeeld heb ik het over de Shelly Plus 2 PM.

Mijn instellingen zijn alsvolgt.
- settings > Input/Output settings >
+ Switch
+ set relay type > Set Shelly device to be in "detached" switch mode - switch is separated drom relay.

- Application settings > Input state display >
+ On, add input state identifier to the power butten.

Mis ik nog ergens een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Je moet op de Input zelf klikken, en dan in de Settings kun je hier een naam aan geven. Ik heb het even getest bij de Shelly 0-10V Dimmer en ook de Shelly Plus 1. Ik neem aan dat jou Plus 2 PM deze functie dan ook zou moeten hebben?

Shelly Plus 1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eOjkX8e.jpeg

Shelly Dimmer 0-10V
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/foliODz.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:28
Hallo allen, onlangs (vorige week) hebben wij de sleutels ontvangen van ons nieuwe huis, nu had ik uit onze vorige woning alle hue kastjes meegenomen welke achter de lichtschakelaars zaten.

Nu was ik vandaag echter bezig met het schakelmateriaal (er even af ivm behang en saus) en zag dat ik achter elke schakelaar ook een blauwe draad heb liggen ! Hiermee wordt het dus mogelijk on met shelly’s te gaan werken i.p.v. de hue kastjes!

Nu zat ik zelf te kijken na dit type: https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-1-gen3 alleen werkt dit ook met pulsdrukkers (ik hou er van als alle schakelaars gelijk staan i.p.v. de ene omhoog en de andere omlaag..).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:06
@LightStar snel simpel antwoord, ja. In de instellingen kan je button of switch kiezen, dan moet je voor button kiezen.

Je kan ook naar de mini variant kijken, goedkoper en kleiner. Wel 8 ampère inplaats van 16. Maar als je het voor verlichting gebruikt heb je dat toch niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:28
Sambaltegelkaas schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:27:
@LightStar snel simpel antwoord, ja. In de instellingen kan je button of switch kiezen, dan moet je voor button kiezen.

Je kan ook naar de mini variant kijken, goedkoper en kleiner. Wel 8 ampère inplaats van 16. Maar als je het voor verlichting gebruikt heb je dat toch niet nodig.
Super, ja het is voor verlichting inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Ook raad ik je aan de PM-variant te nemen. Omdat er geen dry contact is, heb je minder aansluitingen - en dus minder draden frutten 🙂 ook hier goed opletten qua max belasting. Je hebt verlichting, en verlichting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Racer89
Racer89 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:16:
Je moet op de Input zelf klikken, en dan in de Settings kun je hier een naam aan geven. Ik heb het even getest bij de Shelly 0-10V Dimmer en ook de Shelly Plus 1. Ik neem aan dat jou Plus 2 PM deze functie dan ook zou moeten hebben?

Shelly Plus 1
[Afbeelding]

Shelly Dimmer 0-10V
[Afbeelding]
Ik zie dat jij webbassed kijkt, dat kan ik op het moment niet, aangezien het niet bij mij thuis is.
In de (android)-app kan ik zo ver ik weet niet op de ingang klikken, in de app zie ik ze namelijk gecombineerd en niet apart. wel wordt de status apart weergegeven, in 1 icon binnenin een streepje voor de status van de ingang en de buitenring voor de uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Clumsy Smurf Als ik in de app kijk, is het de betreffende module openen, settings ( tandwiel ) > Input name en hier kan ik een naam aan de input geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Racer89 daar heb ik alleen Device name tussen staan, niks over de input name.
Het lijkt er dan op dat het ook nog van een andere instelling afhankelijk is, maar heb geen idee welke.

heb jij misschien de (betaalde) premium versie?

[ Voor 19% gewijzigd door Clumsy Smurf op 09-07-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Clumsy Smurf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:50:
@Racer89 daar heb ik alleen Device name tussen staan, niks over de input name.
Het lijkt er dan op dat het ook nog van een andere instelling afhankelijk is, maar heb geen idee welke.

heb jij misschien de (betaalde) premium versie?
Vreemd, nee ik heb gewoon de gratis Shelly app. Zou het misschien aan de Firmware versie liggen, heb jij de modules geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Racer89 ja heb ook de nieuwste firmware: 20240625-122830/1.3.3-gbdfd9b3
ook even ingelogd in de oude shelly app, kijken of het daar misschien anders is, maar ook daar zie ik hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Clumsy Smurf Vreemd, zou het specifiek met jou module dan niet kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Racer89 Ik heb ook een andere installatie bekeken en ander type devices maar ook daar zie ik dit niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Clumsy Smurf Raar, andere Tweakers die eens willen kijken in hun modules of ze de instelling kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 19:37
Bij mijn shelly dimmer 2's zie ik onder settings geen input name
Bij mijn shelly 1 Mini's zie ik onder settings wel input name

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ja je ziet groot verschil in de online config. in de oude stijl vind ik ze niet (shelly 1, dimmer 2) maar bij meerdere mini's en een pro1pm zie ik het wel.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.briandorey.com%2Fdocs%2F2021-08-26-shelly-em-home-assistant-install%2Fsettings.png&f=1&nofb=1&ipt=68ff3a174d0108bfee8f3993b107dc0065557d2129dafaf78384cbcf9f916939&ipo=imagesoud

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fkb.shelly.cloud%2F__attachments%2F42140117%2Fplus1webui-20230123-090119.png%3Finst-v%3D797e82ff-76bc-492a-a963-890b0500b909&f=1&nofb=1&ipt=ec53be30ebfedb1bbb50762e0d5fb17868e2b37fc387e1f0e62973b102fb0f72&ipo=images
nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-05 20:16

V-8

stevenP schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:02:
ook hier goed opletten qua max belasting. Je hebt verlichting, en verlichting..
Zeker, vergis je niet in de enorme stroompiek bij in- en uitschakelen van LED-verlichting! Dit wordt vaak onderschat. Heb al eens meegemaakt dat het relais vast was 'gelast' door LED. En ja, hierbij was de nominale belasting ruim onder de max. rated belasting.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tharonny
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 15:27
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een verbouwing in mijn huis en ben alle lichtschakelaars aan het vervangen door impuls schakelaars met een Shelly dimmer erachter. De lampen met een enkele schakelaar zijn mij wel duidelijk qua aansluiten, mede dankzij de duidelijke aansluit schema's op de home2link website. https://www.home2link.nl/shelly-dimmer-2.html Nu twijfel ik alleen nog een beetje over het aansluiten van een lamp die ik wil kunnen schakelen met verschillende schakelaars. Ik gebruik enkele impuls schakelaars.

Hiervoor heb ik onderstaand schema gevonden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLu0kK9S7gQgOWGsiQBYvERnS4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWpI91JsglIwz4HSVTzBggPv.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zie ik op het schema dat de fasedraad steeds een aftakking geeft naar de impuls schakelaar, maar in plaats van dat de draad bruin is getekend, staan er in de tekening dikke bruine blokjes per schakelaar. Hoe moet ik dit zien? Kan ik steeds de fasedraad naar de schakelaar laten lopen of bedoelen ze hier die bypass blokjes mee die je moet gebruiken als er geen nul draad aanwezig is?

Bij het aansluiten van een Shelly op een enkele schakelaar heb je volgens het aansluit schema blijkbaar de keuze of je wel of geen nuldraad gebruikt, maar in beide situaties heb je blijkbaar extra geen bypass nodig.

Zou iemand mij vertellen hoe ik dit schema moet lezen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Intel i5 2500k, ADATA 8gb + Corsair 8gb 1333MHz, MSI R9 290x, ADATA HM 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@tharonny Ik heb deze dimmer zelf niet, dus 100% zeker weet ik het niet. Zijn die blokjes er niet ingetekend zodat je zeker weten ongeacht de stand van de schakelaars altijd een Fase op de module krijgt. In de handleiding staat dat er alleen een Bypass nodig is als je verbruiker ( lamp in dit geval ) minder is dan 10W is. En deze bypass wordt parallel over de lamp gezet.

Bovenstaande is alleen noodzakelijk als de module geen nul krijgt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
tharonny schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:18:
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een verbouwing in mijn huis en ben alle lichtschakelaars aan het vervangen door impuls schakelaars met een Shelly dimmer erachter. De lampen met een enkele schakelaar zijn mij wel duidelijk qua aansluiten, mede dankzij de duidelijke aansluit schema's op de home2link website. https://www.home2link.nl/shelly-dimmer-2.html Nu twijfel ik alleen nog een beetje over het aansluiten van een lamp die ik wil kunnen schakelen met verschillende schakelaars. Ik gebruik enkele impuls schakelaars.

Hiervoor heb ik onderstaand schema gevonden
[Afbeelding]

Nu zie ik op het schema dat de fasedraad steeds een aftakking geeft naar de impuls schakelaar, maar in plaats van dat de draad bruin is getekend, staan er in de tekening dikke bruine blokjes per schakelaar. Hoe moet ik dit zien? Kan ik steeds de fasedraad naar de schakelaar laten lopen of bedoelen ze hier die bypass blokjes mee die je moet gebruiken als er geen nul draad aanwezig is?

Bij het aansluiten van een Shelly op een enkele schakelaar heb je volgens het aansluit schema blijkbaar de keuze of je wel of geen nuldraad gebruikt, maar in beide situaties heb je blijkbaar extra geen bypass nodig.

Zou iemand mij vertellen hoe ik dit schema moet lezen?

Alvast bedankt voor de reacties.
Nee die blokjes kunnen geen bypasses zijn. Ik denk dat het getekend is als een wago / lasklem.

Alles na een schakelaar moet zwart zijn, dat is de code voor geschakeld bruin.
In het schema hebben ze alle linker, en alle rechter aan elkaar gelust naar respectievelijk knop1 en knop2. Zodoende kan je uit & dim zachter met de linker, en aan / harder met de rechter.
Je kan overwegen om zwart en zwart/wit te gebruiken, dan blijft het makkelijk herkenbaar na het trekken.

Ik zou altijd een blauw aansluiten op shellies, tenzij echt niet anders kan. De bypass is om daar wat mee te fixen, maar toch hebben vaak mensen moeite om de situatie probleemloos te krijgen. Bypass is inderdaad (zwaar) aangeraden voor last <10W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:20
Iemand die toevallig weet of/hoe je via de beacon mode van de shelly tough de zoek mijn functie kan activeren via Home Assistant?
Dus dat je het piepen van de tough kan triggeren vanuit Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tharonny
@Racer89 @stevenP Bedankt voor jullie reacties.

Dan ga ik er maar gewoon vanuit dat iedere impuls schakelaar een fase in en schakeldraad uit heeft en dat hier verder geen bypass op aangesloten hoeft te worden. Wel vind ik het vreemd dat in het schema met meerdere schakelaars geen nul draad is ingetekend en vraag me wel af waarom dat is. Als ik jullie goed begrijp, is het wel verstandig om dit wel aan te sluiten.

Er zijn verder twee aparte schemas voor de enkele en dubbele impuls schakelaars. Ik heb de enkele impuls schakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 04:09
tharonny schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:01:
@Racer89 @stevenP Bedankt voor jullie reacties.

Dan ga ik er maar gewoon vanuit dat iedere impuls schakelaar een fase in en schakeldraad uit heeft en dat hier verder geen bypass op aangesloten hoeft te worden. Wel vind ik het vreemd dat in het schema met meerdere schakelaars geen nul draad is ingetekend en vraag me wel af waarom dat is. Als ik jullie goed begrijp, is het wel verstandig om dit wel aan te sluiten.

Er zijn verder twee aparte schemas voor de enkele en dubbele impuls schakelaars. Ik heb de enkele impuls schakelaars.
Input van de pulsdrukkers en schakelaars is altijd een bruine draad vanuit dezelfde groep en fase, hoe je hem naar de pulsdrukker brengt is weinig kritisch. De bruine blokjes zijn een knooppunt, geen bypass want een bypass wordt altijd parallel over de belasting aangesloten.
Nul aanbieden op de Shelly dimmer is een keuze en het hoeft niet altijd, maar beste is om de nul wel aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@stevenP @tharonny

De schakelaars staan parallel, alle schakelaars hebben dus een bruine draad nodig uit dezelfde groep.
En op de uitgang van de schakelaars heb je 1 zwarte draad nodig, die via alle schakelaars lopen, hier komt het puls signaal op wat je naar je Shelly op je ingang wilt aansluiten.
Je gedachten klopte dus wel, en in het plaatje lijkt dan ook de fout gemaakt te zijn met de kleur voor de voeding van de schakelaars.
De 2e en 3e schakelaar zitten niet achter schakelaar 1, vandaar dat de regel niet op gaat dat de bedrading fase) dan zwart moet zijn, sterker nog de fase moet bruin blijven.
de geschakelde draad moet inderdaad wel zwart zijn.

Ik zou inderdaad als het kan ook de blauwe nul aansluiten op de Shelly, dit werkt altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Clumsy Smurf schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:58:
@stevenP @tharonny

De schakelaars staan parallel, alle schakelaars hebben dus een bruine draad nodig uit dezelfde groep.
En op de uitgang van de schakelaars heb je 1 zwarte draad nodig, die via alle schakelaars lopen, hier komt het puls signaal op wat je naar je Shelly op je ingang wilt aansluiten.
Je gedachten klopte dus wel, en in het plaatje lijkt dan ook de fout gemaakt te zijn met de kleur voor de voeding van de schakelaars.
De 2e en 3e schakelaar zitten niet achter schakelaar 1, vandaar dat de regel niet op gaat dat de bedrading fase) dan zwart moet zijn, sterker nog de fase moet bruin blijven.
de geschakelde draad moet inderdaad wel zwart zijn.

Ik zou inderdaad als het kan ook de blauwe nul aansluiten op de Shelly, dit werkt altijd beter.
Nu ik beter kijk zijn het allemaal enkele schakelaars, je hebt gelijk hierin. Ik bedoelde hetzelfde als jij; alles wat tussen je meterkast en je schakelaar zit moet bruin zijn. Alles tussen schakelaar en gebruiker (lamp, Shelly, whatever) moet zwart zijn. Voor orde in de chaos is zwartwit uitgevonden, dan hoef je niet met 2zwart te klooien bij bijvoorbeeld hotelschakelingen, of als je twee van dit soort klusters pulsdrukkers wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tharonny
@JaapZ1 @Clumsy Smurf bedankt voor de antwoorden. Dan weet ik nu hoe ik de shelly's correct aan kan sluiten en zorg ik er ook voor dat ik alle shelly's met een nul draad aansluit. Ik kan weer verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Hoe zijn jullie ervaringen met de energiemeter in de Shelly Plus 2PM
Ik heb de Shelly aangesloten zitten op een boiler met 2 verwarmingselementen. Het eerste element gebruikt volgens de fabrikant 650W en het tweede 1500W. Echter meet ik via de Shelly een verbruik van ± 750W wat terugloopt naar 700W en als ik beide elementen inschakel 2400W en loopt terug naar 2350W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvVx-eFBsxQdF7fp8kJKEyWbpEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BeEjsMnVpcY3AsoswRpYSfDz.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik deze code https://devices.esphome.i...or-pcb-v019-and-dual-core

In de documentatie kom ik nog wel de optie `use_accumulated_energy_registers` tegen.
Use ADE7935 accumulated energy registers instead of instant power registers. These registers store the accumulated energy since the last read and should provide better accuracy for power calculation. Defaults to false.
Die nog niet geprobeerd maar dacht laat ik eerst eens vragen wat de ervaringen hier zijn en of jullie betrouwbare metingen hebben.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Meting is behoorlijk nauwkeurig, maar het zijn geen gecalibreerde meetinstrumenten. Het kan kloppen dat de weerstandswaarde van het element iets toeneemt als de temperatuur ervan stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:59
Hopelijk kunnen jullie me nog een keer helpen, de rolluiken gaan nu als gesmeerd met zowel de schakelaar als scenes icm de Shelly 2PMs!

Nu we verder gaan met aftimmeren van de dakkapel, moeten er ook spotjes in het plafond komen, waarschijnlijk 7 of 9 stuks, zullen vast exemplaren worden van ca. 350lm/st. Idealiter zou ik ze dan ook als een soort wake-up light willen gebruiken, dus echt vanaf (bijna) nul op laten lopen. Nu zie ik alleen op de Shelly Dimmer 2 een minimaal vermogen van 10W staan, anders moet je een bypass plaatsen.

Aangezien een ~350lm GU10-spot zo rond de 3,5-4W maximaal zit (dus totaal vermogen in de kamer grofweg 30-50W) verwacht ik dat ik bij terugdimmen (ruim) onder die 10W-grens van de Shelly uit te komen. Maar ik weet dan niet helemaal wat die bypass precies doet. Zorgt die ervoor dat ik alsnog verder terug kan dimmen, of voorkomt die alleen knipperen of uitvallen van de spots?

Op basis van dit artikel wilde ik eigenlijk blind voor de Shelly inbouwdimmer gaan, maar nu lees ik bijvoorbeeld dat die EcoBright helemaal naar 0 kan terugdimmen. Zou dat in mijn situatie dan een slimmere keuze zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15
ik denk dat je eerst moet zoeken naar lampjes die je ver kan terug dimmen, heel veel lampjes, zeker de goedkope, kun je maar tot 30 % ofzo dimmen. Je kan bijvoorbeeld kijken naar Philips Dimtone lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:32
Stalensnuitje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:34:
Nu zie ik alleen op de Shelly Dimmer 2 een minimaal vermogen van 10W staan, anders moet je een bypass plaatsen.
Niet van toepassing als je ook de N aansluit. Bovendien is die 10W niet gerelateerd aan tot hoever je terug kunt dimmen.

Wel - zoals al gezegd - is de juiste keuze van LED lampjes belangrijker, er zijn er maar weinig die vanaf 0 gaan (de meeste "springen" opeens aan op 30% ofzo, daaronder doen ze niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Stalensnuitje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:34:
Hopelijk kunnen jullie me nog een keer helpen, de rolluiken gaan nu als gesmeerd met zowel de schakelaar als scenes icm de Shelly 2PMs!

Nu we verder gaan met aftimmeren van de dakkapel, moeten er ook spotjes in het plafond komen, waarschijnlijk 7 of 9 stuks, zullen vast exemplaren worden van ca. 350lm/st. Idealiter zou ik ze dan ook als een soort wake-up light willen gebruiken, dus echt vanaf (bijna) nul op laten lopen. Nu zie ik alleen op de Shelly Dimmer 2 een minimaal vermogen van 10W staan, anders moet je een bypass plaatsen.

Aangezien een ~350lm GU10-spot zo rond de 3,5-4W maximaal zit (dus totaal vermogen in de kamer grofweg 30-50W) verwacht ik dat ik bij terugdimmen (ruim) onder die 10W-grens van de Shelly uit te komen. Maar ik weet dan niet helemaal wat die bypass precies doet. Zorgt die ervoor dat ik alsnog verder terug kan dimmen, of voorkomt die alleen knipperen of uitvallen van de spots?

Op basis van dit artikel wilde ik eigenlijk blind voor de Shelly inbouwdimmer gaan, maar nu lees ik bijvoorbeeld dat die EcoBright helemaal naar 0 kan terugdimmen. Zou dat in mijn situatie dan een slimmere keuze zijn? :?
Zoals @stefxx al aangeeft, je moet niet rekenen met "10% van xx watt" maar met totale hoeveelheid van je lampjes. Dus 10 x 3.5w = 35watt belasting voor de dimmer, en dit gaat supergoed. Ik heb zelf één peertje van enkele watts eraan hangen van IKEA, en waarempel krijg ik die terug naar +-10%. Maargoed, dat is echt aanvoelen, het kan zijn dat van hetzelfde merk lampjes van 3.5W goed gaan, maar de 4.5W net slecht werken. Is helaas niet echt een pijl op te trekken. Regel is wel inderdaad, dat duurdere lampjes wel echt in dim-karakteristiek wat opleveren.

Als je het hebt over wakeup-light, kijk dan naar dimtone / dim2warm varianten. Ik heb ze zelf ook in de woonkamer (led spots met losse driver, dus geen GU10) en wil echt niet anders. 's avonds op standje laag en geel licht, maar ben ik wat aan het lezen en heb ik even goed licht nodig dan wordt het feller én witter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-05 09:59
Ik zou graag de lamp in het toilet aansturen via een bewegingsmelder (PIR sensor) die op de SW van een Shelly 1 plus aangesloten is en zo een spot aanstuurt geduren een ingestelde tijd.

Op internet las ik dat er een probleem kan zijn met de compatibiliteit van de PIR sensor maar dat dit kan opgelost worden met een weerstand tussen de Shelly en de PIR sensor.

Al iemand die dergelijke set-up heeft? En misschien een linkje heeft naar de gebruikte PIR sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Tibs schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:45:
Ik zou graag de lamp in het toilet aansturen via een bewegingsmelder (PIR sensor) die op de SW van een Shelly 1 plus aangesloten is en zo een spot aanstuurt geduren een ingestelde tijd.

Op internet las ik dat er een probleem kan zijn met de compatibiliteit van de PIR sensor maar dat dit kan opgelost worden met een weerstand tussen de Shelly en de PIR sensor.

Al iemand die dergelijke set-up heeft? En misschien een linkje heeft naar de gebruikte PIR sensor?
pak anders de shelly bluetooth PIR. Doet het prima :) Die praat via BT met de shelly, is dus draadloos en plak je zo op (bijvoorbeeld) binnenkant kozijn. Auto-off timer is een standaard functie van iedere shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-05 09:59
stevenP schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:48:
[...]

pak anders de shelly bluetooth PIR. Doet het prima :) Die praat via BT met de shelly, is dus draadloos en plak je zo op (bijvoorbeeld) binnenkant kozijn. Auto-off timer is een standaard functie van iedere shelly.
Had ik al aan gedacht maar die is toch redelijk groot. Ik had liever een kleine PIR sensor in de buurt van de spot geplaatst. Dit kan redelijk onopvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04 20:45
Ik heb twee schakelaars voor de buitenverlichting. Ik wil hier een Shelly dimmer 2 aansluiten. Is het mogelijk om één Shelly dimmer 2 te gebruiken voor twee schakelaars? Het is namelijk behoorlijk vol in de inbouwdoos. En hoe ga ik om met de dubbele nuldraad in de bovenste/rechter schakelaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tetrwJtOY1QY0MRP_FCJwAoytdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9dXEiLKVkjR1H2nQyJ8OKFD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Ken Wood Ik weet niet precies wat er achter zit, die bovenste schakelaar met die nul schakelt dubbelpolig, en die onderste zitten 2 schakeldraden op, dus in principe schakel je 3 dingen met 2 schakelaars.

Als tip buiten jou vraag om doe een krimpkous of geel-groene tape om die aardlitze van de buitenkabel. Een blanke aardedraad heb je normaal liever niet in zo'n inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
@Racer89 Dank voor de tip. De woning is ruim een jaar oud dus je gaat ervan uit dat alles netjes conform de regels is aangesloten.

Die bovenste schakelaar bedient één grondkabel waarop verlichting is aangesloten. Ik begrijp niet zo goed waarom daar twee blauwe draden op aangesloten zijn. Die onderste schakelaar bedient de verlichting die aan de buitenmuur is bevestigd. Ik zou hierop een Shelly dimmer willen aansluiten zodat de verlichting automatisch aan- en uitschakelt en ook gedimd kan worden. Dat mag dan tegelijk voor beide aansluitingen. Maar ik begrijp uit jouw reactie dat dat niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Die 2 blauwe draden zijn aangesloten omdat het een dubbelpolige schakelaar is, dwz dat zowel de nul als de schakekdraad geschakeld worden. Dat is veiliger en voorkomt dat de aardlekschakelaar klapt door een aardfout terwijl de verlichting uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
@AtRi Ah duidelijk nu.

Dan heb ik sowieso twee shelly's nodig, maar de vraag is of en hoe ik een Shelly dimmer 2 op een dubbelpolige schakelaar aansluit. Deze Shelly heeft twee ingangen (SW1 en SW2) dus zou dat een mogelijkheid bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Ken Wood schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:41:
@AtRi Ah duidelijk nu.

Dan heb ik sowieso twee shelly's nodig, maar de vraag is of en hoe ik een Shelly dimmer 2 op een dubbelpolige schakelaar aansluit. Deze Shelly heeft twee ingangen (SW1 en SW2) dus zou dat een mogelijkheid bieden?
Wago / lasklem op je Blauw
Wago / lasklem op je Bruin

Shelly aansluitingen:
Blauw op N
Bruin op L

Schakelaren aansluitingen:
Bruin vanaf lasklem, naar "input" op schakelaar
Zwart vanaf schakelaar naar respectievelijk SW1 en SW2

Zwart van lampen / buitenkabel gaan in respectievelijk O1 en O2 op de Shelly. Blauw van lampen/buitenkabel in lasklem met blauw.

shelly schakelt alleen je bruine draad (wordt zwart daarna. Blauw wordt weer permanent aangesloten

De Shelly wordt de fysieke onderbreker van de stroomkring, je schakelaar is puur ter bediening van de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 15:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huLoM_KFfso8L-08nMP4kskswPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpSQcOYi9UfwqdWzCnHj18S9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tox-KDQOtFtr-S2k6UR3cGaEMmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9x0buMxWjWHzYf6ARhKeL1fg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een spiegel met led verlichting. Deze kan je dimmen, en de kleur wit (koel wit tot warm wit) aanpassen. Ik had de hoop om dit ook met een Shelly te kunnen bedienen.
Ik heb hiervoor een Shelly Plus RGBW PM aangeschaft.

Ik wil dus de led verlichting met de touch knoppen op de spiegel kunnen schakelen, en met de Shelly.
Ik krijg het echter niet voor elkaar. Ik heb allerlei manieren geprobeerd en het verste wat ik kwam is dat ik wel wat kon doen met de Shelly, maar een piep hoorte, dat leek me ook niet goed. De touch knoppen werkte dan ook niet meer naar behoren.

Ik heb sterk het idee dat het eigenlijk niet gaat omdat de Shelly RGBW is en de led strip drie kabels heeft, rood (ik denk + ) zwart (ik denk -) en geel (wit balans?). En dit dan in combinatie met de touch knoppen.

Voordat ik de Shelly terug stuur, vraag ik hier of het inderdaad niet gaat werken, of dat er toch nog een manier is die ik heb gemist waardoor het wel werkt en hoe ik dat dan moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Ik heb een sterk vermoeden dat jij geen idee hebt waar je mee bezig bent.

Het kan alleen maar kapot als je zelf niet in staat bent om te meten (+ ww en kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@HaNS1443 Welke draad gaat naar de touch?

En waarom is die onderste module afgekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Septillion schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:11:

De touch zit doorgaans aan de achterzijde van deze module (spiegelzijde)
De 2e voeding is voor het verwarmingslint, door deze op de badkamerverlichting aan te sluiten en niet op de permanente voeding voorkom je dat de verwarming 24/7 aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@JaapZ1 Ahh, ja. Ook al lijkt deze dus ook al aangestuurd te worden vanaf de module (/ touch).

@HaNS1443 Maar als touch geen losse module betreft van het aansturen van de leds gaat het erg lastig zijn om de touch te houden icm een Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 15:45
Septillion schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:11:

Eigenlijk precies wat JaapZ1 beschrijft. Die module is inderdaad de verwarming, maar omdat dit een spiegel is op de wc heb ik geen spiegelverwarming nodig. Ik vind het zonde dat de verwarming aan gaat tekens als de lamp aan gaat, dat gaat namelijk samen. M.b.t de touch heeft JaapZ1 helemaal gelijk.
JaapZ1 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:32:
[...]

De touch zit doorgaans aan de achterzijde van deze module (spiegelzijde)
De 2e voeding is voor het verwarmingslint, door deze op de badkamerverlichting aan te sluiten en niet op de permanente voeding voorkom je dat de verwarming 24/7 aan staat.
Septillion schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:36:
@JaapZ1 Ahh, ja. Ook al lijkt deze dus ook al aangestuurd te worden vanaf de module (/ touch).

@HaNS1443 Maar als touch geen losse module betreft van het aansturen van de leds gaat het erg lastig zijn om de touch te houden icm een Shelly.
Daar was ik al bang voor, maar bedankt voor het meedenken

[ Voor 19% gewijzigd door HaNS1443 op 29-07-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Touchmodule loshalen en Shelly er in, of touchmodule handhaven tot deze er mee stopt en dan een Shelly er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:35
Is een shelli mini 1 gen3 op een of andere manier te herstarten zonder de stroom eraf te halen? deze is volgens mij vastgelopen denk door de bluetooth proxy functie, maar de groep waar deze op zit zit mijn hele netwerkapparatuur op die ik liever niet uitzet.

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 30-07-2024 14:29 . Reden: Oeps ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
TheMystery schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:19:
Is een shelli mini 1 gen3 op een of andere manier te herstarten zonder de stroom eraf te halen? deze is volgens mij vastgelopen denk door de bluetooth proxy functie, maar de groep waar deze op zit zit mijn hele netwerkapparatuur op die ik liever niet uitzet.
Kan je 'm nog pingen? Misschien dat een http request nog lukt.

http://192.168.xxx.xxx/reboot
Of op z'n minst een vraag stellen via
http://192.168.xxx.xxx/status

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:35
stevenP schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Kan je 'm nog pingen? Misschien dat een http request nog lukt.

http://192.168.xxx.xxx/reboot
Of op z'n minst een vraag stellen via
http://192.168.xxx.xxx/status
Nee pingen is niet mogelijk, had ook al mijn accesspoint een herstart gegeven.
Heb hem maar even het schekelmateriaal los gemaakt en er zat toch nog een knop achter op.
was rood ledje aan het knipperen, knop 10 sec ingehouden en daarna was hij weer terug. Heeft geen volledige reset gehad.
had perongelijk eerst de verkeerde 10 sec ingehouden die werkte nog en led lampje brande constant die was na 10 sec wel volledig gereset.

[ Voor 3% gewijzigd door TheMystery op 30-07-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
stevenP schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Wago / lasklem op je Blauw
Wago / lasklem op je Bruin

Shelly aansluitingen:
Blauw op N
Bruin op L

Schakelaren aansluitingen:
Bruin vanaf lasklem, naar "input" op schakelaar
Zwart vanaf schakelaar naar respectievelijk SW1 en SW2

Zwart van lampen / buitenkabel gaan in respectievelijk O1 en O2 op de Shelly. Blauw van lampen/buitenkabel in lasklem met blauw.

shelly schakelt alleen je bruine draad (wordt zwart daarna. Blauw wordt weer permanent aangesloten

De Shelly wordt de fysieke onderbreker van de stroomkring, je schakelaar is puur ter bediening van de Shelly.
Ik heb het gedaan zoals jij hebt voorgesteld en het werkt nu. Ik heb wel twee Shelly's gebruikt, ik bedacht me later pas dat jouw reactie mogelijk zag op het gebruik van een Shelly.
Ik neem aan dat met deze oplossing (het permanent aansluiten van blauw) wel de extra beveiliging er af is, in die zin dat als er kortsluiting is in de grondkabels de aardlek er direct uitklapt, ook als de verlichting is uitgeschakeld. Hopelijk gebeurt dat niet want mijn koelkast en vriezer zitten ook op die groep. Beter zou zijn als ze de buitenelektriciteit op een aparte groep hadden gezet, maar ja dat zou wel 3 tientjes duurder zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Ken Wood De buiten groep delen emt de vriezer is wel de slechtste combi. Was mij de 3 tientjes meeeeer dan waard geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Ken Wood @Septillion ik zou het knap vinden als dit voor een paar 10tjes te maken is.
extra leiding met draad, de uren, extra automaat in de meterkast en als je pech hebt een extra aardlekschakelaar omdat het aantal groepen bereikt is.
en wat je er mee bereikt, vrij weinig want grote kans dat dezelfde aardlekschakelaar alsnog uitvalt.
ja,kun je wel zeggen ik zet hetop de andere aardlek
schakelaar, maar dat doe je pas als het leed al geschied is.

uiteraard ben ik wel een voorstander dat alles wat buiten zit en ook alles wat kritisch is (nas/netwerk).
achter zijn eigen aardlekautomaat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
@Septillion Ik heb geen idee wat het extra zou kosten. Ik bedoel meer dat mijn bouwer hier op bezuinigd heeft terwijl het volgens mij helemaal niet zo duur hoeft te zijn om dit bij de bouw al goed te regelen. Ik ben er bij de bouw zelf ook niet scherp op geweest, maar je hebt dan genoeg dingen aan je hoofd waar je rekening mee moet houden.
Ik heb zelf de tuin verlichting aangebracht dus als de vriezer een keer is ontdooid kan ik het me zelf verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
De bouwer had het in principe mooi gedaan met de dubbelpolige schakelaar. Het risico wordt pas groter nu jij met shellies begint te goochelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
AtRi schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:24:
De bouwer had het in principe mooi gedaan met de dubbelpolige schakelaar. Het risico wordt pas groter nu jij met shellies begint te goochelen.
De bouwer had de tuininstallatie en vriezer niet op dezelfde groep moeten aansluiten, het dubbelpolig schakelen heft die omissie niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Ken Wood De installateur heeft gewoon netjes zijn werk gedaan.
Er zit gewoon een verschil tussen extra kosten maken voor een installateur/bedrijf en de extra wensen van een klant.

Ik weet niet wat voor woonhuis je hebt, maar als een bedrijf voor een hele wijk/straat de extra kosten gaat maken om de buitenverlichting apart naar de meterkast te brengen, naar wie wordt dat doorberekend?

Jij hebt extra wensen die standaard niet nodig zijn.
De installateur heeft al heel netjes een dubbelpolige schakelaar geplaatst zodat jij de buitenverlichting kunt uitschakelen als je niet thuis bent, en hierdoor de koelkast/vriezer niet uitvalt als jij op vakantie bent, door problemen met de buitenverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 16:43
Kan advies gebruiken, kom ergens niet uit/niet te vinden.
De domme rolluiken wil ik graag slim maken. Momenteel 1 rollruik verbonden met een Nedis Wifi wandschakelaar maar bevalt toch niet. Overstap naar Shelly maar daar komt de uitdaging:

De huidige schakelaars zijn niet terugverende, driestanden. Deze hoeft niet behouden te worden, mag vervangen worden met andere schakelaar. Verwijderen schakelaars is geen optie.
De schakelaars zijn allemaal gemonteerd op de muur met daarachter geen inbouwdoos en ook geen mogelijkheid deze te plaatsen.
In de huidige dozen van de schakelaars is er geen plek om een Shelly2PM erbij te proppen. Gekeken naar de 2PM in combinatie met de Wall Switch maar ook dit kan ik niet kwijt, wall switch is (ondiep) inbouw en een geschikte opbouwdoos kan ik niet vinden. (zijn die er wel?)

Laatste optie kan nog zijn de 2PM b.v. richting de vloer te monteren en met goot tegen de muur naar de schakelaar. Verre van mooi natuurlijk. Iemand hier nog een brilliant idee hoe ik, toch met Shelly, dit voor elkaar kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
herda schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:14:
Kan advies gebruiken, kom ergens niet uit/niet te vinden.
De domme rolluiken wil ik graag slim maken. Momenteel 1 rollruik verbonden met een Nedis Wifi wandschakelaar maar bevalt toch niet. Overstap naar Shelly maar daar komt de uitdaging:

De huidige schakelaars zijn niet terugverende, driestanden. Deze hoeft niet behouden te worden, mag vervangen worden met andere schakelaar. Verwijderen schakelaars is geen optie.
De schakelaars zijn allemaal gemonteerd op de muur met daarachter geen inbouwdoos en ook geen mogelijkheid deze te plaatsen.
In de huidige dozen van de schakelaars is er geen plek om een Shelly2PM erbij te proppen. Gekeken naar de 2PM in combinatie met de Wall Switch maar ook dit kan ik niet kwijt, wall switch is (ondiep) inbouw en een geschikte opbouwdoos kan ik niet vinden. (zijn die er wel?)

Laatste optie kan nog zijn de 2PM b.v. richting de vloer te monteren en met goot tegen de muur naar de schakelaar. Verre van mooi natuurlijk. Iemand hier nog een brilliant idee hoe ik, toch met Shelly, dit voor elkaar kan krijgen?
Foto's! 🙂

-hoeveel rolluiken
-welk merk/aansluiting?
-afstand rolluik - schakelaar
-heeft je rolluik buiten nog een installatiedoos hangen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
Als ik het zo goed lees is de inbouw doos niet diep genoeg? Shelly bij het rolluik inbouwen of een opbouw doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
Die had ik ook gevonden maar is duur betaald voor een 3D print ;) Kan zo'n doos ook zelf printen maar kom er niet achter hoe veilig dit is in combinatie met elektra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
Sambaltegelkaas schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:35:
Als ik het zo goed lees is de inbouw doos niet diep genoeg? Shelly bij het rolluik inbouwen of een opbouw doos?
Heb geen enkele inbouwdoos, fijne vorige bewoner 8)7 Bij het rolluik inbouwen is geen optie, helaas. Aan de ene kant zou ik een steiger moeten huren, iets kostbaar. De opbouw doos, die ben ik aan het zoeken maar tot nu toe kan ik er geen 1 vinden die geschikt is in combinatie met de Shelly Wall switch (of mijn huidige schakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
stevenP schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Foto's! 🙂

-hoeveel rolluiken
-welk merk/aansluiting?
-afstand rolluik - schakelaar
-heeft je rolluik buiten nog een installatiedoos hangen toevallig?
Foto's van wat is zinvol?
Totaal van vijf rolluiken verspreid over twee verdiepingen. Merk, echt geen idee, hing er al toen wij het huis kochten.Geen idee wat de afstand is, gokje meter of 3-4. Volgens mij hangt er buiten niks maar is ook niet dat ik erbij kan komen. Zou ik echt een steiger moeten huren.

Denk dat het erop neer komt, weet iemand een geschikte opbouwdoos voor de Shelly Wall Switches O-)
Wat ik tot nu toe vind, past niet

[ Voor 11% gewijzigd door herda op 02-08-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
herda schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:05:
[...]

Heb geen enkele inbouwdoos, fijne vorige bewoner 8)7 Bij het rolluik inbouwen is geen optie, helaas. Aan de ene kant zou ik een steiger moeten huren, iets kostbaar. De opbouw doos, die ben ik aan het zoeken maar tot nu toe kan ik er geen 1 vinden die geschikt is in combinatie met de Shelly Wall switch (of mijn huidige schakelaar)
Zelf gebruik ik Gira, dan zou ik gewoon dit kiezen. Is het misschien ook niet iets voor jou? ;)
https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=737785
https://www.girastore.nl/106103.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
Sambaltegelkaas schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:57:
[...]

Zelf gebruik ik Gira, dan zou ik gewoon dit kiezen. Is het misschien ook niet iets voor jou? ;)
https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=737785
https://www.girastore.nl/106103.html
Dit had ik ook gevonden maar als ik naar de Shelly Wall Switch kijk, lijkt dit niet te gaan passen.
Denk dat ik de Wall Switch gewoon ga bestellen en naar de lokale bouwmarkt gaan passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
herda schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Die had ik ook gevonden maar is duur betaald voor een 3D print ;) Kan zo'n doos ook zelf printen maar kom er niet achter hoe veilig dit is in combinatie met elektra
Als je het zelf kunt maken dan kies je toch een hittebestedige filament. Je kunt bij iedere oplossing wel een nieuw probleem bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
@herda Volgens past daar makkelijk een Gira schakelaar+Shelly 2pm in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
En anders die nieuwe shelly bluetooth knoppen? De 2pm heeft bluetooth en kan dat goed ontvangen. Die knop kan je met verschillende koppelstukjes krijgen zodat ze in normale raampjes passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
Clumsy Smurf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:42:
@Ken Wood De installateur heeft gewoon netjes zijn werk gedaan.
Er zit gewoon een verschil tussen extra kosten maken voor een installateur/bedrijf en de extra wensen van een klant.

Ik weet niet wat voor woonhuis je hebt, maar als een bedrijf voor een hele wijk/straat de extra kosten gaat maken om de buitenverlichting apart naar de meterkast te brengen, naar wie wordt dat doorberekend?

Jij hebt extra wensen die standaard niet nodig zijn.
De installateur heeft al heel netjes een dubbelpolige schakelaar geplaatst zodat jij de buitenverlichting kunt uitschakelen als je niet thuis bent, en hierdoor de koelkast/vriezer niet uitvalt als jij op vakantie bent, door problemen met de buitenverlichting.
Daar is wel wat voor te zeggen, maar de vriezer en koelkast hadden toch wel op een andere groep gemogen wat mij betreft. Het idee van tuinverlichting is ook dat die aan is als ik niet thuis ben, want juist als ik thuis kom wil ik dat o.a. mijn tuinpad verlicht is. Het gaat trouwens om een tiental huizen dus zoveel kosten waren het niet als je weet wat ik voor dit huis betaald heb mag je ook wel wat verwachten.

Maar het punt dat ik er zelf een verandering in aanbreng en dus niet moet klagen vind ik ook wel valide. Dus ik zal niet meer klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Ken Wood begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een grote voorstander van dat dit soort dingen beter doordacht mogen worden alleen staat dit nergens in de spelregels waardoor er niet naar gekeken wordt en dan wordt er eerder gekeken naar de kosten dan naar de klant en eventuele problemen voor de klant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Plenkske schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:23:
Ja, ik zou dan die nieuwe "plugin" gebruiken @rens-br
Yes, het is gelukt! Heb de Shelly Plus 1 ingebouwd in een doosje achter de motor en een kabel gelegd naar de schakelaar contact, kan nu mooi met de Shelly de garagedeur bedienen.

Met de nieuwe 'plugin' is deze ook zichtbaar in Domoticz, helemaal top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herda
Sambaltegelkaas schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:42:
@herda Volgens past daar makkelijk een Gira schakelaar+Shelly 2pm in :)
Zit ik er misschien toch verkeerd naar te kijken, ga er gewoon 1 proberen _/-\o_
Pagina: 1 ... 71 ... 81 Laatste