Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 16:43
stevenP schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:25:
En anders die nieuwe shelly bluetooth knoppen? De 2pm heeft bluetooth en kan dat goed ontvangen. Die knop kan je met verschillende koppelstukjes krijgen zodat ze in normale raampjes passen.
Die heb ik helemaal over het hoofd gezien! Komt denk ik doordat ze op pre order staat. Nice, dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@rens-br Welke nieuw plugin? Ik ben namelijk nog altijd bezig met de 0-10V dimmer in Domoticz te krijgen via MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Racer89 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:10:
@rens-br Welke nieuw plugin? Ik ben namelijk nog altijd bezig met de 0-10V dimmer in Domoticz te krijgen via MQTT.
Deze: https://github.com/enesbcs/shellyteacher4domo

Geen idee of de dimmer daarin al ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 04:09
herda schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Zit ik er misschien toch verkeerd naar te kijken, ga er gewoon 1 proberen _/-\o_
Een pasklare Shelly opbouwkap van 2 tientjes vind je te duur en je gaat een Gira setje van rond de €40 uitproberen. 8)7
Je hebt weinig nuttige ruimte in de opbouwkap en als de kabels ongelukkig aankomen dan wordt het een project in plaats van een klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-05 23:17
Hey allen,

ik heb een shelly 2PM aangeschaft. Nu lees ik dat je de live terminal niet moet bridgen om dubbele current te voorkomen. Die begrijp ik, maar is het wel veilig om hem te gebruiken voor een schakelaar? Ik wil namelijk een dubbele wandschakelaar toepassen en dan is het handiger om die via de shelly aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
De L is intern al doorverbonden dus wat wil je precies bridgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Ik wil de tweede L terminal "doorlussen" naar de dubbele schakelaar, die vervolgens verbonden zit met S1 en S2

[ Voor 3% gewijzigd door gwabber op 05-08-2024 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Dat mag, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Top, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
rens-br schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:29:
[...]

Deze: https://github.com/enesbcs/shellyteacher4domo

Geen idee of de dimmer daarin al ondersteund wordt.
Nee, dan werkt het helaas niet. Die heb ik namelijk ook gebruikt voor mijn Shelly aan Domoticz te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:17
Was dat niet juist een probleem omdat de schroefterminals over de printplaat doorgelust zitten en dus bij hoog vermogen te heet kunnen worden?

Nu zal het voor de switch state niet uitmaken, maar de schroefterminals in plaats van lasdop/wago gebruiken is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Erwin537 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:58:
[...]

Was dat niet juist een probleem omdat de schroefterminals over de printplaat doorgelust zitten en dus bij hoog vermogen te heet kunnen worden?

Nu zal het voor de switch state niet uitmaken, maar de schroefterminals in plaats van lasdop/wago gebruiken is niet handig.
Dat was ook de reden van mijn vraag inderdaad. Ik weet dat je hem niet door mag lussen met zware load, maar een switch state leek me een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Erwin537 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:58:
[...]

Op de printplaat van de Shelly is het beslist niet truttig uitgevoerd, als je het mij vraagt zijn de schroefterminals een zwakker punt dan de doorverbinding op de printplaat.
Waar heeft @gwabber gelezen dat je niet mag bridgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Racer89 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:54:
[...]

Nee, dan werkt het helaas niet. Die heb ik namelijk ook gebruikt voor mijn Shelly aan Domoticz te koppelen.
(nog) geen ondersteuning voor in die plugin? Wellicht kan je de ontwikkelaar een berichtje sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 12:31
gwabber schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:09:
[...]

Dat was ook de reden van mijn vraag inderdaad. Ik weet dat je hem niet door mag lussen met zware load, maar een switch state leek me een ander verhaal...
@Erwin537 je hebt gelijk hoor, ik zou nooit een load aan het andere einde knopen van die tweede L-aansluiting. Echter zoals @gwabber Zelf al aangeeft, is dit puur een schakelaar. Dan gaat er een circuit lopen van L, via de schakelaar naar de S1/S2 op diezelfde Shelly. That's it. :)

Ik heb dit al vaker gedaan, en specifiek met dunner soepel draad (wel even een eindhuls aan krimpen), dat scheelt de wereld voor het plaatsen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
stevenP schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:35:
[...]

@Erwin537 je hebt gelijk hoor, ik zou nooit een load aan het andere einde knopen van die tweede L-aansluiting. Echter zoals @gwabber Zelf al aangeeft, is dit puur een schakelaar. Dan gaat er een circuit lopen van L, via de schakelaar naar de S1/S2 op diezelfde Shelly. That's it. :)

Ik heb dit al vaker gedaan, en specifiek met dunner soepel draad (wel even een eindhuls aan krimpen), dat scheelt de wereld voor het plaatsen.
Dank voor je reactie! Mooi dat dit wel veilig kan, dat scheelt idd een hoop gedoe met plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-05 08:04
Weet iemand of ik een Shelly pro 4PM V2 kan gebruiken voor het monitoren van 4 eindgroepen?
Ik wil graag meer inzicht krijgen in het verbruik per groep.

In oudere berichten lees ik terug dat je een shelly niet mag spreiden over meerdere groepen. Daarmee vervalt voor mij ook de hele usecase voor een pro 4PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 16:52
@Serefsiz
Volgens de shelly site

https://www.shelly.com/en...o-4-pm#node-frk6e5ly1x1an
"Shelly Pro 4PM is a one-phase, 4-channel relay, supporting up to 16A per channel with a total device capacity of 40A. Shelly Pro 4PM is equipped with four integrated precise power meters that allow you to control and monitor the consumption for each channel separately."

Het kan dus denk ik alleen als die 4 groepen op dezelfde fase zitten. Maar je moet dan niet over de 40A gaan. In theorie kan dat natuurlijk wel met 4 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-05 08:04
Plenkske schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:52:
@Serefsiz
Volgens de shelly site

https://www.shelly.com/en...o-4-pm#node-frk6e5ly1x1an
"Shelly Pro 4PM is a one-phase, 4-channel relay, supporting up to 16A per channel with a total device capacity of 40A. Shelly Pro 4PM is equipped with four integrated precise power meters that allow you to control and monitor the consumption for each channel separately."

Het kan dus denk ik alleen als die 4 groepen op dezelfde fase zitten. Maar je moet dan niet over de 40A gaan. In theorie kan dat natuurlijk wel met 4 groepen.
Klopt, dat had ik ook al gelezen, ik kan natuurlijk 2 groepen die maximaal worden belast en eventueel 2 lamp groepen erop aansluiten om onder de 40A te blijven. Maar mag dit ook volgens de nederlandse wetgeving? Zover ik lees is shelly nog niet helemaal gecertificeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Serefsiz schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

Klopt, dat had ik ook al gelezen, ik kan natuurlijk 2 groepen die maximaal worden belast en eventueel 2 lamp groepen erop aansluiten om onder de 40A te blijven. Maar mag dit ook volgens de nederlandse wetgeving? Zover ik lees is shelly nog niet helemaal gecertificeerd?
Dat weet ik zelf niet, misschien iemand anders die hier mee leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
[...]

Ben je van plan de Shelly tussen meerdere groepen en lasten te zetten? Dan mag het max niet meer dan 40A totaal.

Dus 2x 16A + 2x4A is geen probleem, maar als iedere groep met een 16A is afgezekerd kom je in de problemen. Ook moeten alle groepen op dezelfde aardlek en fase zitten.

Kijk anders eens naar de EM series. Die meten met klemmen en veranderen niks fysiek aan je kast.

//edit: @Plenkske heeft gelijk, verkeerde gequote hier.

[ Voor 25% gewijzigd door stevenP op 06-08-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@stevenP je quote de verkeerde, het is voor @Serefsiz

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevenP
@Serefsiz ik zit ook verkeerd. Als je kijkt naar de technische documentatie van Shelly

Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/229244941/Pro-4PM-V2-internal-schematics.png?inst-v=2f43c713-2acf-4d8a-a8bb-fcdf35cacd84

Inputs
4 switch/button inputs on screw terminals: S1, S2, S3, and S4

2 power supply inputs on screw terminals: 1 N and 1 L

Outputs
4 relay outputs: O1, O2, O3, and O4

Dit betekend dat deze gevoed mag worden vanuit één groep/automaat, en de shelly vervolgens tot 4 losse zaken kan schakelen, met een max van 16A per onderdeel.

Dus 16A automaat - Shelly - 4 losse apparaten. En expliciet niet mogelijk om 4 verschillende automaten / stroomkringen los aan te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door stevenP op 06-08-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Serefsiz schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:43:
Weet iemand of ik een Shelly pro 4PM V2 kan gebruiken voor het monitoren van 4 eindgroepen?

In oudere berichten lees ik terug dat je een shelly niet mag spreiden over meerdere groepen. Daarmee vervalt voor mij ook de hele usecase voor een pro 4PM.
De PRO4 is echt alleen bestemd voor één fase zoals @stevenP al aangeeft. Wil je alleen meten en niet schakelen, kijk dan ook even naar de plus PM mini. Daar hangt bovendien een erg leuk prijskaartje aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
[...]

Shelly heeft CE certificaat op al haar producten, als jij het product gebruikt zoals het is ontworpen en het aansluit volgens lokale voorschriften dan mag je het hier toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaapZ1
Zal er nog even aan toevoegen dat de schroefklemmen van de PRO4 te klein zijn voor 4 of 6mm2, daarmee is het niet verstandig om de PRO4 primair zwaarder dan 20A af te zekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Serefsiz schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:43:

Dat kan alleen als je eerste een automaat (bijvoorbeeld 25A, 40A zou ik nooit aandurven) voor de Shelly plaatst, die de Shelly beveiligt, daarna de Shelly, en daarna nog vier automaten voor de vier eindgroepen (die daardoor dus allemaal op dezelfde fase zitten).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 16:43
JaapZ1 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:03:
[...]

Een pasklare Shelly opbouwkap van 2 tientjes vind je te duur en je gaat een Gira setje van rond de €40 uitproberen. 8)7
Je hebt weinig nuttige ruimte in de opbouwkap en als de kabels ongelukkig aankomen dan wordt het een project in plaats van een klusje.
Klopt bijna, die opbouwkap is een simpele 3D print en dat vind ik inderdaad te duur. De Gira is zeker geen 40 euro en past ook bij de rest van het schakelmateriaal. Is allemaal goed gekomen aan deze kant :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
herda schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Klopt bijna, die opbouwkap is een simpele 3D print en dat vind ik inderdaad te duur. De Gira is zeker geen 40 euro en past ook bij de rest van het schakelmateriaal. Is allemaal goed gekomen aan deze kant :*)
Prijzen van een NL webshop.

Gira opbouwkap €13,20
Gira 2* maak basis €19,87
Gira seriewip €5,22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: heb nu een PRO EM-50 en PRO 3EM en er staat telkens dat de spanning niet hoger mag zijn dan 260Vac, maar er staat neit bij (of ik lees erover) is dat L-L of L-N spanning?

Want de PRO 3EM zou gemakkelijk zijn op het werk om de energie te meten :D maar daar hebben we 3x380Vac+N+PE.
Wel spijtig dat die PRO3EM alleen met 120A CT's komt en niet met 50A of minder A CT's

[ Voor 19% gewijzigd door Damic op 06-08-2024 18:26 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Bij een Pro 3EM is de opgegeven bedrijfsspanning tussen L en N, de spanning tussen de fasen mag 400V zijn. De pro 50 is een 1F meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:35
Ik heb een vraagje over de Flood sensor: is het de bedoeling om dit ding horizontaal op de grond te leggen of kan je dit ook aan de muur hangen om het waterniveau in een bassin te meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Kr7Br schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:23:
Ik heb een vraagje over de Flood sensor: is het de bedoeling om dit ding horizontaal op de grond te leggen of kan je dit ook aan de muur hangen om het waterniveau in een bassin te meten?
Dat soort sensoren zijn 1/0. Dus droog of nat. Geen afstand of nuance. Volgens mij kan je m wel op bijvoorbeeld 1m hoogte ophangen in een bassin en meten of je waterniveau de sensor haalt of niet.

Als je meer duidelijkheid wil is een radarsensor misschien beter, die kan afstand tot sensor inschatten. Wordt vaker gebruikt voor bijvoorbeeld waterontharders, checken hoe hoog het water staat in die bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 18:09
Daarnaast werkt wifi ook niet goed als het hele ding onder water staat…

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:01
Ding lijkt veel op de Aqara. Daar zitten 2 schroefjes onder waar ik een stukje tweelingsnoer aan heb zitten. Je kunt de sensor dan "gunstig" plaatsen en zodra er water tussen de uiteinden van het tweelingsnoer komt triggert de sensor. Ik gebruik t om bij een (bijna) volle bak in een ontvochtiger een alert te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
Merci voor de antwoorden. Ik wil gewoon weten als het water op een bepaald niveau komt omdat dan m'n dompelpomp kapot is. Dus de hoogte van het water kan me zo niet schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
DjoeC schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Ding lijkt veel op de Aqara. Daar zitten 2 schroefjes onder waar ik een stukje tweelingsnoer aan heb zitten. Je kunt de sensor dan "gunstig" plaatsen en zodra er water tussen de uiteinden van het tweelingsnoer komt triggert de sensor. Ik gebruik t om bij een (bijna) volle bak in een ontvochtiger een alert te krijgen.
:7
Ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Horizontaal een beugeltje in het bassin maken met een kunststof plaatje er op en daarop de Shelly flood plaatsen.
Ik heb er eentje gehad die was verdronken ondanks de rubberen afdichtring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
JaapZ1 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Ik heb er eentje gehad die was verdronken ondanks de rubberen afdichtring.
Ik vind precies nergens de IP rating van de Flood sensor. In mijn geval zal die dus onder water komen te staan. Als dit ding daar niet tegen kan moet ik op zoek naar een andere oplossing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Kr7Br schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Ik vind precies nergens de IP rating van de Flood sensor. In mijn geval zal die dus onder water komen te staan. Als dit ding daar niet tegen kan moet ik op zoek naar een andere oplossing...
Waarom moet dat ding onder water? Kan er geen draadje aan zodat je m droog houdt? Bij dit soort dingen zou ik sowieso niet op de IP rating vertrouwen, nog even los van wat het mogelijk met je WiFi bereik doet....

Het manual en de beschrijvingen geven inderdaad maar super weinig informatie over hoe het werkt. Maar hier https://www.facebook.com/...29/2613742158725132/?_rdr staat een klein beetje meer inclusief modificatie "not recommended".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
DjoeC schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

Waarom moet dat ding onder water?
Ik heb een bassin met daarin een dompelpomp. Als de dompelpomp niet of onvoldoende werkt, loopt de bassin vol en wil ik een waarschuwing voordat die overloopt. Ik wil de sensor op halve hoogte van het bassin plaatsen. Als het bassin vol loopt, dan zal die onder water verdwijnen. Of drijft zo'n sensor dan op het water?

Edit: blijkbaar drijft de sensor dus

[ Voor 9% gewijzigd door Kr7Br op 08-08-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Kr7Br schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:33:
[...]

Ik heb een bassin met daarin een dompelpomp. Als de dompelpomp niet of onvoldoende werkt, loopt de bassin vol en wil ik een waarschuwing voordat die overloopt. Ik wil de sensor op halve hoogte van het bassin plaatsen. Als het bassin vol loopt, dan zal die onder water verdwijnen. Of drijft zo'n sensor dan op het water?
Nee, drijven zal ie niet, te zwaar vs volume). Ook vermoed ik dat de WiFi onderwater problemen gaat opleveren. Als ik alles zo bekijk vermoed ik dat je aan de 2 schroefjes uit de link een draadje kunt hangen. Als dat draadje in/uit t water komt krijg je dus een signaal (lek/geen lek, vol/leeg). Maar, ik heb met deze geen ervaring, ik gebruik zoiets: https://www.aliexpress.com/item/1005004753433490.html. Sensor in een doosje, draadje eraan en je basin in en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
DjoeC schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:43:
[...]

Nee, drijven zal ie niet, te zwaar vs volume). Ook vermoed ik dat de WiFi onderwater problemen gaat opleveren.
Geen twijfel, doordat de lithium batterij (zeker in vergelijking met alkaline) weinig weegt blijft de Flood prima drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 14:27
Ik heb gisteren de firmware van een Shelly pro 2 pm geüpdatet en nu is het blijkbaar niet meer mogelijk de device temperature te zien? Home Assistant is de sensor kwijt en ook in de Shelly app zie ik die optie niet meer. Zijn er nog mensen bij wie dit verdwenen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: zijn er officiële afdek kapjes voor een Shelly mini IP2X te maken?

Edit: vraag2: ik heb gisteren een aantal shelly's toegevoegd maar nu is er 1 waarbij er geen grafieken te voorschijnt komt in de app, maar als ik meer verbruik gaat het verbruik wel mee ophoog in de app. Wat is er gaande

Edit2: een power cycle heeft hem volledig actief gemaakt.

[ Voor 69% gewijzigd door Damic op 11-08-2024 19:55 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-05 17:16
Eerder heb ik hier mijn problemen met Shelly 2.5 gemeld (hummen en sissen en daarna stuk). Een aantal forumleden hadden voorspeld dat het een voorbode voor meer problemen is. Mijn 8 Shelly's zijn sinds eind 2020 ingebouwd achter de draaischakelaars van mij rollershutters en heb ik Apple homekit compatible gemaakt door de firmware van Rojer eroverheen te zetten. Op zich had ik mijn doel bereikt: ik kan aan de hand van tijd of temperatuur of zonneschijn (of andere triggers) vanuit Homekit de screens via scenes en automatisering openen en sluiten.

Als experiment had ik twee Shelly 2PM's als alternatief aangeschaft, hier werd dat aanbevolen. De Rojer firmware voor homekit compatibiliteit is voor de 2PM echter nog niet uitontwikkeld, begrijp ik. Voor ik ze allemaal ga vervangen wil ik eerst nog nadenken of er nog een alternatief is (andere shelly of heel anders). Duurzaamheid vind ik wil belangrijk, ik wil niet elke drie jaar de boel weer open moeten maken voor reparaties of vervanging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Allissey schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:59:
. Duurzaamheid vind ik wil belangrijk, ik wil niet elke drie jaar de boel weer open moeten maken voor reparaties of vervanging.
Er is één generatie geweest (of misschien was het zelfs slechts één batch) waarin één brakke condensator is gebruikt. In 2020 kocht je deze 2.5 nog voor €16.
Toen ik mijn eerste Shelly's plaatste had ik niet het idee dat dit een oplossing was voor >5 jaar, inmiddels gaat overal een Shelly in :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Heeft er iemand nog een shelly motion 2 te koop, liever nieuw maar mag evt ook gebruikt zijn. Geen enkele webshop heeft deze nog te koop.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 08:53
Na het doorlezen van dit topic snap ik de usecase van de Shelly Pro 4EM niet zo goed meer. Ik dacht "Hey, mooie oplossing om mijn 4x 16A automaten te vervangen door monitoring en meteen ook kunnen aan en uitzetten van groepen". Maar zoals ik het begrijp kan de Shelly niet de 4x 16A automaten vervangen die op 1 40A aardlekschakelaar zitten? Of heb ik het verkeerd?

Ter aanvulling; de 4 16A automaten zitten ook op 1 fase en nuldraad vanuit de 40A aardlekschakelaar aangesloten. Zie foto ter verduidelijking Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIBi4xXrVCXcFB2p0Q9yAnj_Wvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvMtFiZSoPEfivBe65U1ipkP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JaVaWa
Een Shelly is géén zekeringautomaat, het is een schakelaar. Die zekeringautomaten moeten er dus blijven!

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:54
Wallie Wallie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:41:
Na het doorlezen van dit topic snap ik de usecase van de Shelly Pro 4EM niet zo goed meer. Ik dacht "Hey, mooie oplossing om mijn 4x 16A automaten te vervangen door monitoring en meteen ook kunnen aan en uitzetten van groepen". Maar zoals ik het begrijp kan de Shelly niet de 4x 16A automaten vervangen die op 1 40A aardlekschakelaar zitten? Of heb ik het verkeerd?

Ter aanvulling; de 4 16A automaten zitten ook op 1 fase en nuldraad vanuit de 40A aardlekschakelaar aangesloten. Zie foto ter verduidelijking [Afbeelding]
Usecase is 4 x schakelen en meten met de pm versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
freestyler2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:03:
Heeft er iemand nog een shelly motion 2 te koop, liever nieuw maar mag evt ook gebruikt zijn. Geen enkele webshop heeft deze nog te koop.
Heb nog één nieuwe Motion 2 en 2 nieuwe Motion 1 op voorraad, verkoop ze voor de Shelly prijs (was mijn inkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 08:53
vonkkie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Usecase is 4 x schakelen en meten met de pm versie
Dank, voor mij dus niet werkbaar in de groepenkast om boven elke 16A automaat dan nog een 4PM te plaatsen. Als ik alleen wil monitoren dan kan ik wat @JaapZ1 aanhaalt net zo goed een Shelly PM Mini Gen3 na de automaat plaatsen voordat de draden de buizen in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:54
Wallie Wallie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:21:
[...]

Dank, voor mij dus niet werkbaar in de groepenkast om boven elke 16A automaat dan nog een 4PM te plaatsen. Als ik alleen wil monitoren dan kan ik wat @JaapZ1 aanhaalt net zo goed een Shelly PM Mini Gen3 na de automaat plaatsen voordat de draden de buizen in gaan.
wat sommige doen is de 4pm tussen de automaten en de aardlek zetten

maar het risico dan is dat 4 x 16A hoger is als de 40 die hij max mag hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Kan de Shelly Plus Smoke Alarm als algemene sirene worden gebruikt?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om het alarm van de Shelly Plus Smoke Alarm te activeren via andere triggers, zoals een bewegingssensor of deurcontact?

Los van dat het geluid normaal gesproken alleen bedoeld is voor rookdetectie, kan dit natuurlijk Tweakers style meerdere doeleinden hebben maar in de handleiding zag ik zo snel geen sound trigger functie.

En zijn de rookmelders, in normale functie, koppelbaar? Oftewel in geval van brand, gaan dan alle rookmelders tegelijkertijd af? If so, dan moet dit ook via andere triggers, getriggerd kunnen worden, toch?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Voor de smoke detector heb ik nog geen http commando's voorbij zien komen, ik ben benieuwd.

https://shelly-api-docs.s.../Smoke/#smokemute-example

[ Voor 33% gewijzigd door JaapZ1 op 12-08-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 21:00
Hallo allemaal,

Een vraag die ik heb gekregen is het e.e.a. automatiseren op een agrarisch bedrijf waaronder een industriele ventilator aangesloten op krachtstroom (400V), met 5 standen.

Nu wordt er al gebruik gemaakt van Shelly en zat ik even te kijken hoe ik dit kan realiseren met een Shelly.

De ventilator aansturing:
https://www.afzuigmotoren...laar-200-ampere-230v.html

waarbij het aansluitschema volgens mij als volgt is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyzzJcv3yRNfErZJlLbfMZYjnuo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zm61owp1uj0mkzr0wiqBNT3f.jpg?f=user_large

Zou ik in deze besturingskast een Shelly Pro3 kunnen bouwen en dan bijv. 3 standen schakelen?
En moet dit dan stand 1 tm stand 3 zijn daar deze binnen de 240V blijven? Of kan dat ook best stand 5 zijn, daar het verschil tussen bepaalde standen <240V moet zijn?

Of is er nog een andere oplossing?

Alvast bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:43
Ik heb een Shelly Plus 2PM in gebruik voor mijn WTW unit en gebruik relay 0 en 1 om stand 2 en 3 van de WTW te schakelen. Dat werkt al een tijdje prima. Omdat ik relay 0 wil uitschakelen bij het inschakelen van relay 1 (en omgedraaid), heb ik twee actions gecreeerd. Bij het inschakelen van relay 1 dan wordt deze URL opgeroepen: http://localhost/relay/0?turn=off (en bij het inschakelen van relay 0 wordt relay 1 uitgeschakeld). Dat heeft altijd prima gewerkt, maar nu werkt het opeens niet meer...en zijn beide relays tegelijk aan. Voor de WTW niet direct een ramp (die schakelt dan naar stand 3), maar dat is natuurlijk niet wat ik wil. Hebben hier meer mensen last van? De firmware is up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
@O_Tiby Als je de tekening leest dan zie je dat de 5 standenschakelaar zowel L1 als L3 op de transformator schakelt. Dit krijg jij niet met Shelly's voor elkaar zonder iets op te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
rogervdh schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:35:
Ik heb een Shelly Plus 2PM in gebruik voor mijn WTW unit en gebruik relay 0 en 1 om stand 2 en 3 van de WTW te schakelen. Dat werkt al een tijdje prima. Omdat ik relay 0 wil uitschakelen bij het inschakelen van relay 1 (en omgedraaid), heb ik twee actions gecreeerd. Bij het inschakelen van relay 1 dan wordt deze URL opgeroepen: http://localhost/relay/0?turn=off (en bij het inschakelen van relay 0 wordt relay 1 uitgeschakeld). Dat heeft altijd prima gewerkt, maar nu werkt het opeens niet meer...en zijn beide relays tegelijk aan. Voor de WTW niet direct een ramp (die schakelt dan naar stand 3), maar dat is natuurlijk niet wat ik wil. Hebben hier meer mensen last van? De firmware is up-to-date.
Als 0 is ingeschakeld dan moet 1 uit en vice versa maakt dat beide commando's tegelijk kunnen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
rogervdh schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:35:
Probeer eens:
-reboot device
-handmatig zo'n HTTP commando te sturen
-een andere, random, action op diezelfde trigger te zetten

Zo sluit je uit waar het aan ligt. Kan zijn dat door de update er iets niet meer goed gaat. Je kan ook ipv localhost 127.0.0.1 proberen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
JaapZ1 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:37:
@O_Tiby Als je de tekening leest dan zie je dat de 5 standenschakelaar zowel L1 als L3 op de transformator schakelt. Dit krijg jij niet met Shelly's voor elkaar zonder iets op te blazen.
Ook niet door hem ergens anders in het schema te zetten zodat ik toch bijv 3 van de 5 standen kan schakelen? Of moet ik dan met een relais gaan werken op 230v dat 400v kan schakelen?
Maar dat zou betekenen dat ik ook nog weer 3 losse relais moet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:07
@O_Tiby Met extra relais is het wel mogelijk maar dat zal vrij snel complex worden. Mogelijk is het wel dan.

Wil je ook nog een override houden met de schakelaar? Of hoe had je dat in gedachten?

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 14-08-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Septillion schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:55:
@O_Tiby Met extra relais is het wel mogelijk maar dat zal vrij snel complex worden. Mogelijk is het wel dan.

Wil je ook nog een override houden met de schakelaar? Of hoe had je dat in gedachten?
Dat zou mooi zijn, maar ik snap de complexiteit wanneer je dat zou willen ivm de fysieke standenschakelaar.

Idee zou zijn dat de ventilatoren in de stal automatisch aan gaan bij een bepaalde temperatuur en windsnelheid en/of van afstand aan te zetten zijn. En dat bij hogere temperaturen de snelheid ook geregeld zou kunnen worden. Maar het zou al een winst zijn als ze automatisch aan zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@O_Tiby Heb jij toevallig dan een idee hoe contacten F en L meeschakelen?

En wat is de constructie met de TK ingang en dat 95 component?

Want op zich zou je denk ik de L1 en L3 naar de schakelaar kunnen onderbreken en dan naar aantal relais kunnen leiden die dan de taps van de trafo voeden. Deze relais zou je dan kunnen schakelen met een Shelly ofzo. Maar is het dus wel exact nodig dat je weet hoe de boel nu schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 10:06
Iemand wel eens gehad dat een nieuwe Shelly (pm mini gen3 in dit geval) het out of the box niet goed doet?
Voltage en frequentie komen prima door, maar mijn Quooker gebruikt al de hele dag 0 watt, zelfs als ik kokend water laat stromen... Andere PM mini geeft zelfs de kleinste stroompjes door, dus wat denken jullie? DOA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:35
pOZOR jED schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:30:
Iemand wel eens gehad dat een nieuwe Shelly (pm mini gen3 in dit geval) het out of the box niet goed doet?
Voltage en frequentie komen prima door, maar mijn Quooker gebruikt al de hele dag 0 watt, zelfs als ik kokend water laat stromen... Andere PM mini geeft zelfs de kleinste stroompjes door, dus wat denken jullie? DOA?
Heb je hem wel goed gecalibreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
GorgeousMetal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:36:
[...]

Heb je hem wel goed gecalibreerd?
Ik heb hem achter de WCD gehangen en de groep weer aangezet. Geen idee hoe te kalibreren en of dat nodig is out of the box...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
O_Tiby schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:53:
[...]

Ook niet door hem ergens anders in het schema te zetten zodat ik toch bijv 3 van de 5 standen kan schakelen? Of moet ik dan met een relais gaan werken op 230v dat 400v kan schakelen?
Maar dat zou betekenen dat ik ook nog weer 3 losse relais moet toevoegen.
Met losse relais is het mogelijk, dan aangestuurd met een PRO 4PM. Krijg je wel een oerwoud aan verbindingsbruggetjes. Zou eerder kijken naar een frequentieregelaar (kost flink wat centen bij dit vermogen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O_Tiby
Septillion schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:41:
@O_Tiby Heb jij toevallig dan een idee hoe contacten F en L meeschakelen?

En wat is de constructie met de TK ingang en dat 95 component?

Want op zich zou je denk ik de L1 en L3 naar de schakelaar kunnen onderbreken en dan naar aantal relais kunnen leiden die dan de taps van de trafo voeden. Deze relais zou je dan kunnen schakelen met een Shelly ofzo. Maar is het dus wel exact nodig dat je weet hoe de boel nu schakelt.
Ik kreeg bovenstaande schakelkast doorgestuurd van de klant/vriend, heb even een foto van de binnenzijde gevraagd daar ik ook onderstaand schema vindt:

https://horecaking.nl/pro...ligd-8-0-ampere-400-volt/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMxBzz9qJhIRZMq1jchFeyUA0Fk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QPYDTgWIrR8aTvfJSY4yFzxA.png?f=user_large

waar ik het volgende ook lees:
"droge contactingang voor starten / stoppen op afstand"

Als dit zo is, dan is dat misschien wel een aansluiting om een Shelly 1 op aan te sluiten en alleen maar in te schakelen (al is het dan maar 1 stand).

Ik ga er even achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:35
pOZOR jED schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:55:
[...]

Ik heb hem achter de WCD gehangen en de groep weer aangezet. Geen idee hoe te kalibreren en of dat nodig is out of the box...
Ik heb er zelf de alternatieve Tasmota firmware op gezet en gebruik dan deze informatie om de Shelly te calibreren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
Andere software erop zetten alleen om te kalibreren is ook weer zowat...
Daarnaast, als het apparaat helemaal niets aangeeft gaat kalibratie ook niet helpen.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pOZOR jED
Stom stom stom! Alles open gehaald, ik had de L op de O erbij geprikt. Achter in het kastje, weinig zicht… oeps. Kennelijk krijgt hij dan wel stroom om online te komen en voltage en frequentie te meten, maar vermogen natuurlijk niet. 🤦🏻‍♂️

• Septillion
@pOZOR jED AAhh, best logisch met de PM Mini Gen3. Gezien hij niet kan schakelen is dus het enige dat tussen de L en de O zit het meercircuit.

Je was dus wel wat aan het meten, de stroom voor de Shelly zelf :+

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 20:31
Wie heeft aansluit kennis van de Shelly Pro 3EM
Ik wil deze plaatsen in mijn groepenkast en de draadklemmen plaatsen om de kabels die vanuit de slimme meter naar de groepenkast lopen. Doel is om hiermee in en uitgaand te kunnen meten aangezien Shelly geen P1 module heeft. Ik neem aan dat de Pro 3EM gevoed wordt door stroom te pakken vanaf een groep.

Dank voor jullie feedback

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ChrisVrolijk schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:19:
Wie heeft aansluit kennis van de Shelly Pro 3EM
Ik wil deze plaatsen in mijn groepenkast en de draadklemmen plaatsen om de kabels die vanuit de slimme meter naar de groepenkast lopen. Doel is om hiermee in en uitgaand te kunnen meten aangezien Shelly geen P1 module heeft. Ik neem aan dat de Pro 3EM gevoed wordt door stroom te pakken vanaf een groep.

Dank voor jullie feedback
https://www.google.com/im...ff983ce1&shem=abme%2Ctrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 15:32

MAZZA

Barbie is er weer!

Dag allemaal,
ik ben bezig de zolder te verbouwen. Overal komen hue spotjes of gewone hue lampen. Ik heb wat pulsdrukkers gekocht (Busch Jaeger Pulsschakelaar 2020 US-500) om deze te gaan gebruiken om de lampen te schakelen maar ook de mogelijkheid te hebben om de lampen via Homey te schakelen.

Daarnaast wil ik dat ik met bijvoorbeel dubbelklikken kan schakelen tussen scene's. Als ik het goed heb begrepen is dat prima te doen met de combi Shelly/Homey.

Maar ik ben wel even benieuwd welke shelly voor mijn situatie het beste is om te gebruiken achter de pulsdrukkers?

- Ik heb al nuldraad naar de schakelaars lopen.
- Ik hoef niet per se stroommeting te doen en het gaat om maximaal 6 hue lampen op 1 schakelaar.

Heb ik dan aan een 1 mini gen 3 genoeg? Of kan ik beter naar een andere shelly kijken? Een dimmer wellicht? Of tips nu alles toch open ligt kan je beter X doen?

Ik ben benieuwd naar jullie tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
MAZZA schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:32:
Dag allemaal,
ik ben bezig de zolder te verbouwen. Overal komen hue spotjes of gewone hue lampen. Ik heb wat pulsdrukkers gekocht (Busch Jaeger Pulsschakelaar 2020 US-500) om deze te gaan gebruiken om de lampen te schakelen maar ook de mogelijkheid te hebben om de lampen via Homey te schakelen.

Daarnaast wil ik dat ik met bijvoorbeel dubbelklikken kan schakelen tussen scene's. Als ik het goed heb begrepen is dat prima te doen met de combi Shelly/Homey.

Maar ik ben wel even benieuwd welke shelly voor mijn situatie het beste is om te gebruiken achter de pulsdrukkers?

- Ik heb al nuldraad naar de schakelaars lopen.
- Ik hoef niet per se stroommeting te doen en het gaat om maximaal 6 hue lampen op 1 schakelaar.

Heb ik dan aan een 1 mini gen 3 genoeg? Of kan ik beter naar een andere shelly kijken? Een dimmer wellicht? Of tips nu alles toch open ligt kan je beter X doen?

Ik ben benieuwd naar jullie tips :)
De combi werkt juist niet.
Hue / zigbee zijn allemaal losse devices die continue stroom krijgen voor hun antenne. Als de lampen uit staan, staan ze eigenlijk op standby (lees: LED uit, antenne aan). De Shelly werkt als een schakelaar een zet fysiek de stroom eraf. Geen stroom = geen antenne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
stevenP schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

De combi werkt juist niet.
Hue / zigbee zijn allemaal losse devices die continue stroom krijgen voor hun antenne. Als de lampen uit staan, staan ze eigenlijk op standby (lees: LED uit, antenne aan). De Shelly werkt als een schakelaar een zet fysiek de stroom eraf. Geen stroom = geen antenne
Als je de Shellies op detached zet werkt dat perfect. 👍 Je kan dan de knop actie afvangen in homey en daarmee je hue lamp schakelen.

Even ervanuitgaande dat Homey ondersteuning heeft voor Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
rens-br schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Als je de Shellies op detached zet werkt dat perfect. 👍 Je kan dan de knop actie afvangen in homey en daarmee je hue lamp schakelen.

Maar wat is dan het nut van Shelly als je er toch niet mee schakeld? Veel beter kan je dan een zigbee switch plaatsen lijkt mij. Friend of hue, een hue zigbee inbouwmodule of bijvoorbeeld aqara is dan minstens zo makkelijk en hetzelfde (eco)systeem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:57
@stevenP Je kan dan het bestaande (hogere kwaliteit) schakelmateriaal blijven gebruiken.

Zelf heb ik ingesteld wanneer de Shelly de verbinding met home assistant verliest, deze omschakelt van detached naar button/switch waardoor je de lamp kan blijven bedienen ook al werkt om een of andere reden HA niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Sambaltegelkaas schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:21:
@stevenP Je kan dan het bestaande (hogere kwaliteit) schakelmateriaal blijven gebruiken. .
Dat kan toch ook met een Zigbee inbouwmodule?

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@stevenP Je kan dan het bestaande (hogere kwaliteit) schakelmateriaal blijven gebruiken
Bij Robbshop voor €15 of ali voor enkele euro's een zigbee zender te koop.
Afbeeldingslocatie: https://www.robbshop.nl/thumbnail/f7/b5/31/1667329618/OFF_ZBMINI_image_5_800x800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
rens-br schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Moet je zoiets willen? Ik zie echt heel erg weinig voordeel in deze constructie. Hierbij heb je stabiele wifil nodig voor Shelly plus een bridge om Zigbee te laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:23
stevenP schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Maar wat is dan het nut van Shelly als je er toch niet mee schakeld? Veel beter kan je dan een zigbee switch plaatsen lijkt mij. Friend of hue, een hue zigbee inbouwmodule of bijvoorbeeld aqara is dan minstens zo makkelijk en hetzelfde (eco)systeem
Volgens mij is het bij die modules zo dat ze ook een relais hebben, maar niet in detached modus kunnen draaien. Meer bedoeld om domme lampen slim te maken met een domme schakelaar. De Shelly's hebben dus de flexibiliteit om je slimme lampen te schakelen (dmv homeassistant) of je domme lampen slim te maken.. zonder dat je rare fratsen uit hoeft te halen om je slimme lampen altijd van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
@JaVaWa Klopt, alleen kan je dan niet een script draaien om de Shelly/relais automatisch te laten omwisselen.

@stevenP De foto die je bijgevoegd hebt is van een sonoff ZBMINI, dat is geen zender maar ook gewoon een relais, alleen dan aangestuurd via zigbee. Wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Sambaltegelkaas schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:50:
@JaVaWa Klopt, alleen kan je dan niet een script draaien om de Shelly/relais automatisch te laten omwisselen.

@stevenP De foto die je bijgevoegd hebt is van een sonoff ZBMINI, dat is geen zender maar ook gewoon een relais, alleen dan aangestuurd via zigbee. Wat bedoel je daarmee?
Heb je gelijk in, maar Die kan je ook fysiek detached aansluiten (alsin, relay niet gebruiken). Ze doen toch ook wel aan status announcements? Van al mijn zigbee zut zie ik wat hun status is.

Maargoed, back ontopic :+ ja, met een detached Shelly (fysiek of digitaal) kan je via automations heel goed 1001 dingen laten schakelen met één drukknop. Met HA ben ik er bekend mee en is dit zeer betrouwbaar, ik ken alleen de andere systemen niet genoeg om te roepen hoe ver dit daarmee vergelijkbaar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
@stevenP Op die manier, dan snap ik je.
De prijs ligt niet zo ver uit elkaar als je het in Europa koopt (vind ik zelf toch wat fijner met 230v apparaten)
Voordeel van de Shelly vind ik dan zelf dat je die scriptjes lokaal op de Shelly zelf kan draaien, nadeel geen zigbee. Maar met een goed WiFi netwerk is dat voor mij geen probleem _/-\o_

Maar inderdaad terug op topic, zelf ben ik van mening dat het niet zoveel uitmaakt als je een goed WiFi netwerk hebt. Dan komt het voor mij in ieder geval aan op persoonlijke voorkeur en dan kies ik zelf voor Shelly omdat ik de scripts een groot voordeel vind en WiFi (in mijn situatie) geen nadeel vind.

@MAZZA Heb je een beetje een duidelijk beeld qua de WiFi en de Zigbee opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
@stevenP Je kan dan het bestaande (hogere kwaliteit) schakelmateriaal blijven gebruiken.

Zelf heb ik ingesteld wanneer de Shelly de verbinding met home assistant verliest, deze omschakelt van detached naar button/switch waardoor je de lamp kan blijven bedienen ook al werkt om een of andere reden HA niet meer.
Welk scriptje is dat? Klinkt erg handig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
@rens-br Er zijn er een paar: https://community.home-as...ated-detached-mode/576881

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
// Preconditions:
// Shelly connected to a manual switch and to a smart light
// Shelly set to detached mode and to restore power to on after power loss
// Input mode is switch
// Shelly is added to Home Assistant
// An automation is created in Home Assistant to toggle the light when online

// config
let ha_url = "http://homeassistant:8123/api/ping";
let input_id = 0 //default for shelly plus 1
let output_id = 0 //default for shelly plus 1

let online_status = 0;

// Process response from the HA URL, the 404 error would be part of the result variable
function processHttpResponse(result, error_code, error) {
  if (error_code !== 0) {
    online_status = 0
    //print("Offline")
  } else {
    online_status = 1
    //print("Online")
  }
}

function do_online_check() {
  Shelly.call("HTTP.GET", { url: ha_url, timeout: 1 }, processHttpResponse);
}

//switch toggled event -> if we are online and ha is reachable, make sure the relay is on and leave controlling the smart bulb to home assistant
Shelly.addEventHandler(function (event) {
  if (typeof event.info.state !== 'undefined') {
    if (event.info.id === input_id) {
      do_online_check();
      if (online_status === 1) {
        Shelly.call("Switch.set", { 'id': output_id, 'on': true });       
      }
      else {
        Shelly.call("Switch.toggle", { 'id': output_id });
      }
    }
  }
});

Volgende mij is dit de beste, ik weet het niet meer zeker. Sommige dingen had ik er een beetje aan aangepast.

Succes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Sambaltegelkaas schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:19:

@MAZZA Heb je een beetje een duidelijk beeld qua de WiFi en de Zigbee opties?
Volgens mij wel, alleen nog niet welke shelly voor mijn situatie het meest geschikt is :)
Ik heb een goed wifi netwerk, een ubiquiti AP binnen 3 meter van de schakelaars. Ik ben eerder juist tegen zigbee issues aangelopen en dat is de reden om Shelly’s te proberen. En inderdaad vanwege de WAF om het huidige schakelmateriaal te kunnen blijven gebruiken.
En als gezegd, ik werk met homey dat shelly goed ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
@MAZZA Dan raad ik de 1 mini gen 3/1 gen 3 (gen 2 kan ook) Mini is kleiner en kan minder ampère (8A) schakelen, 1 is groter maar kan 16A schakelen.

Dit in combinatie met een plusdrukker en het scriptje hierboven.

Zo duidelijk? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
@MAZZA Als je qua belasting uitkomt zou ik zelf naar de mini 1PM gaan. Doordat dit geen droog contact is hebje minder aansluitingen - en dus minder kabels te frutten. Even duur, je ruilt een paar ampère schakelvermogen voor power metering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Dank allen, ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik weet niet wat het is maar die pm mini's hebben serieuze problemen als je via wifi werkt.
- wifi weg = pech, reboot me
- heb je wifi paswoord veranderd pech app reageert niet :/
- wil je ander netwerk = pech ik reageer niet.
- back button in de app geeft je een waarschuwing als je nog eens drukt dat de app sluit :/ eeuhm waarom gewoon niet 1 scherm terug gaan.

Ik denk alles te resetten, in te pakken en terug testuren.

Ja ze hebben de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:35
Damic schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:35:
Ik weet niet wat het is maar die pm mini's hebben serieuze problemen als je via wifi werkt.
- back button in de app geeft je een waarschuwing als je nog eens drukt dat de app sluit :/ eeuhm waarom gewoon niet 1 scherm terug gaan.

Één van de belangrijkste redenen dat ik eigenlijk enkel Thread-apparaten wil, en een uitzondering heb gemaakt voor de Shelly Pro 3 EM (Ethernet). Niets essentieel op WiFi.

Helaas heeft Shelly nog helemaal níets met Thread. Zelfs de aankomende Shelly Plug S Gen 3 niet: https://csa-iot.org/csa_product/shelly-plug-s-mtr-gen3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Damic schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:35:

Ik denk dat de liefde er wederzijds niet is. Als het netwerk -inclusief WiFi- op orde is dan draait Shelly probleemloos (heb ruime ervaring op tientallen sites)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb ze gisteren nog verwijderd uit mijn netwerk en account verwijderd en aangemeld voor retour.

De wifi kwam eerst van mijn eigen AP maar dan zag ik dat de pro EM50 zowel lan als wifi heeft dus waarom niet zo.
Maar had van in den beginnen problemen ermee. Devices dat heel moeilijk te includen zijn
Fout meldingen dat op niets trekken (lijkt wel een weidmuller printer met zijn rare fout meldings codes). Als het paswoord van de wifi verkeerd is ZEG dat dan :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
RTFM en als je dat niet doet dan loop je tegen de gevolgen van eigen onvermogen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-05 22:15
Kan iemand mij helpen met het aansluiten van mijn Shelly 2 PM?
Gekocht voor het bedienen van een rolluik, maar ik kom niet uit het aansluitschema.
Ik heb in de muur een dubbele schakelaar zitten, 1 knop voor op en 1 voor neer. Deze is echter maar aangesloten met 3 kabels (blauw, zwart en geel/groen) en ik snap niet hoe ik dit moet aansluiten op de Shelly.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCGMZNidqOynKgmOkoubWx1N1NA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kNPjZz4ggqyBIuAFsZyOtrca.jpg?f=user_large
Iemand een idee?

[ Voor 20% gewijzigd door PatrickH op 21-08-2024 15:56 ]

Pagina: 1 ... 72 ... 81 Laatste