Steinel schemerschakelaar nul aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roffeltweakers
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-02-2023
Beste elektro professionals,

Als ik de nul brug op de Steinel 3000 schemerschakelaar (zie afbeelding), gaat dit dan goed?

Op deze manier kan ik namelijk veel makkelijker meerdere lichten schakelen middels de schemerschakelaar.

Steinel 3000 Nightmatic

Edit: dus de beide nullen op de schemerschakelaar bruggen en de lamp via dezelfde nul in deze groep. Of beter de nul van de lamp (links op de afbeelding) helemaal niet aansluiten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:39
Hoe bedoel je dit precies?
De schemerschakelaar sluit je aan met een fase en nuldraad. Vervolgens ga je hiervandaan met een schakeldraad en nuldraad naar je lamp toe. Intern zal de nul gewoon al doorverbonden zijn.

De nul van de lamp moet je wel aansluiten want het is een lusje.

Als je meerdere lampen wil schakelen met de schakelaar zul je ze in serie met de lamp op de afbeelding moeten zetten of vanuit de N en L' een tweede lus plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roffeltweakers
Ja, het lusje begrijp ik, anders stroomt er geen elektra immers. Echter mijn lamp zit al op een N. De sturende L' (schakeldraad) zal naar mijn idee daarom genoeg moeten zijn. Eventueel dus de N bruggen, want er is vast een reden dat er een tweede N op de schemerschakelaar zit. Of de tweede N gewoon niet aansluiten?
Uiteraard houd ik alles op dezelfde groep. Maar wat nu te doen met die extra N?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:39
Er zit waarschijnlijk twee x een nul op om het makkelijker/duidelijker aan te sluiten. En ik begrijp niet helemaal hoe je het wilt aansluiten dan. Want die lamp (nul en fase) zitten nu ergens op. Dat vervang je voor de schemerschakelaar, of die zet je ertussen. Dus die nul moet je dan toch ergens aansluiten?

Al zou 't anders ook moeten werken hoor de teruggaande nul vanaf je lamp mag ook elders uitkomen. Mits dezelfde groep inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roffeltweakers
L vervangen of omleiden is vaak makkelijker in een bestaande woning dan de N. De N zit immers vaak middels de kortste route op de nul van de groep. Terwijl de L van een buitenlicht, zoals gelukkig in ons geval, nog wel eens apart loopt naar de meterkast.

Het werkt inderdaad met die teruggaande N die elders uitkomt. Ik heb het nu 2 dagen draaiende. De N zal dan ook niet gebrugt hoeven te worden lijkt me. Voor de zekerheid toch morgen even bellen met Steinel of de chip niet ook een voelende werking heeft via de kringloop van de L' en de bijbehorende N. Geen idee waarom, maar zekerheid boven alles. Al die draden de-installeren, nieuwe trekken en weer monteren, is best veel werk voor een lampje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roffeltweakers
aanvulling voor aansluiten Steinel Nightmatic 2000 of 3000

Er vanuit gaande dat je meerdere lampen wilt schakelen met deze schemerschakelaar:

- sluit de plus (fase) en de min (nul) aan op de Nightmatic en eventueel ook de aarde
- sluit de L1 vanaf de Nightmatic aan op 3 maximaal 4 ledlampen (gewone 230V led lampen allemaal gewoon parallel, dus niet in serie!)

Bij meer dan 3 of 4 lampen dien je een apart schakelrelais aan te sluiten (in dit voorbeeld de Eltako DC ER61-UC)
- sluit de plus (fase) en de min (nul) aan op de Nightmatic en eventueel ook de aarde
- sluit de L1 vanaf de Nightmatic aan op de plus van het schakelrelais (A1)
- sluit de nul aan op het schakelrelais (A2)
- sluit de fase aan op de 1 (deze staat verbonden met de 2, deze laat je onaangesloten)
- sluit al je lampen aan op de 3 (gewoon weer in parallel bij normale 230V led verlichting)
- de nul van de lampen komt gewoon weer vanaf je groep
- bij buitenverlichting ook de aarde aansluiten ;)

Als de schemerschakelaar nu schakelt, dan bekrachtigd hij het relais, waardoor je bij dit voorbeeld zeker een 8 a 10 lampen kunt schakelen.

Bij een nieuwe schakeling elders heb ik op deze manier reeds 8 lampen draaien op slechts 1 Steinel Nightmatic 3000 >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Roffeltweakers op 10-11-2019 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat ik in de uitleg van Steinel niet begrijp is hoe ze aan het maximaal aantal lampen komen. De Nigtmatic kan 1000w schakelen en de Eltako 2000w. Dat zijn dus heeel veel meer led lampjes dan de genoemde 3-4 of 8-10.
Pagina: 1