Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-05 10:57
Hoi,

Ik zou deze lamp in de wc graag willen automatiseren met een shelly 1.
Echter wordt ik niet helemaal wijs uit de kleuren die hier in de originele opzet gebruikt zijn.
Kan iemand mij helpen welke draden ik in de shelly moet doen en hoe het schema er dan uit komt te zien?
Voor alle duidelijkheid heb ik nummertjes bij de kabels gezet ter referentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tR7_vkZwhnOGHBr4YmCp_-xO_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrodSWY7tO6FfKa6bwAvDz8I.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
belikerich schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:27:
Hoi,

Echter wordt ik niet helemaal wijs uit de kleuren die hier in de originele opzet gebruikt zijn.
Kan iemand mij helpen welke draden ik in de shelly moet doen en hoe het schema er dan uit komt te zien?

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Hierbij nog wat aanvullende foto's voor de duidelijkheid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaqzgpVNJk3pLSJwdSPl6CrdMBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8KL6feARY8NPPD11nHrIszk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/572_FUQ__u1htxLDKb46_k3dAqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW9tBpLbUBzDGEvZrKUuGytl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9na6E68iFeR97UZXGJJ9DLpSipk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xueTqMbMTLQXBVrvHyeN8Mr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 16:48
Hoi,

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
De kleur fasedraad (vaak aangeduid met L) was vroeger groen en is tegenwoordig bruin.
De kleur nuldraad (vaak aangeduid met N) was vroeger rood en is tegenwoordig blauw.
De kleur aardedraad (vaak aangeduid met een “antenne”-symbool) was vroeger grijs en is tegenwoordig geel/groen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
stevenP schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:43:
[...]

De kleur fasedraad (vaak aangeduid met L) was vroeger groen en is tegenwoordig bruin.
De kleur nuldraad (vaak aangeduid met N) was vroeger rood en is tegenwoordig blauw.
De kleur aardedraad (vaak aangeduid met een “antenne”-symbool) was vroeger grijs en is tegenwoordig geel/groen.
En schakeldraad is zwart, waar is de schakeldraad eigenlijk? ;) (de bruine draad van de schakelaar naar de lamp zou zwart moeten zijn. Ik mis ook even de aarde draad naar de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom oude en nieuwe kleuren door elkaar eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die verward is door de kleuren 😅
Het is een jaren 60 huis en het lijkt er sterk op dat iemand hobbymatig met de stroom heeft zitten te knutselen.
Dit komt ons nu niet ten goede..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

belikerich schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:51:
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die verward is door de kleuren 😅
Het is een jaren 60 huis en het lijkt er sterk op dat iemand hobbymatig met de stroom heeft zitten te knutselen.
Dit komt ons nu niet ten goede..
Het lijkt er vooral op dat iemand met nieuwe kleuren aan de gang is gegaan, terwijl de oude zooi er nog in zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:37

A13X

Dude

MikeyMan schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:50:
Waarom oude en nieuwe kleuren door elkaar eigenlijk?
En ook nog verwisseld? Want als groen fase is... waarom zit hij dan bij blauw en rood nul waarom dan op fase bruin?

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik hier een shelly 1 tussen kan plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-06 14:21
A13X schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:21:
En ook nog verwisseld? Want als groen fase is... waarom zit hij dan bij blauw en rood nul waarom dan op fase bruin?
Omdat het gebruikelijk is om rood te gebruiken voor "gevaar" en groen voor "veilig".

Overigens heeft de schakeldraad sinds 2020 geen verplichte kleur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
MikeyMan schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:52:
[...]

Het lijkt er vooral op dat iemand met nieuwe kleuren aan de gang is gegaan, terwijl de oude zooi er nog in zat.
Daar is opzich niks geks aan, je mag bij verbouwing doorbouwen op het oude. Ook flex mag je koppelen aan koper natuurlijk. 2.5mm2 is volgens mij niet eens meer te vinden/krijgen via reguliere kanelen in rood/groen.

Wel is het onduidelijk wat die gasten hier gedaan hebben, want het loopt inderdaad behoorlijk door elkaar..
Ik zou eens goed kijken naar wat er binnen één lasdop gebeurt.

- Blauw zit aan blauw, dus dat zal je Nul zijn
- Bruin en rood zitten samen aan de schakelaar, dus ik vermoed dat hier de fase geschakeld wordt.

Kijk eens goed op de schakelaar, daar zit normaliter een schema op. Welke is de input, welke output etc. Je kan dan een stromingschema'tje opzetten van die rood & bruine draden. Als je wil weten wat de voeding is oid, haal je groep eraf en knoop bijvoorbeeld die rode draad eens in een eigen lasdop. Doet alles het nog? Valt nu ineens in de kamer ernaast je stroom uit? etc

Normaliter gaat een shelly 1 plus op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/243531777/Plus%201%20AC%20wiring%20diagram.png?inst-v=7e25a7d4-ea50-4e73-8fd3-052aa2db3abe

Dus het is voor jou vooral uitzoeken welk kleurtje wat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:05
@belikerich Oud en nieuw door elkaar, mja, het hoort niet maar kan ik nog inkomen. maar moet het wel goed gedaan worden.

Dus Groen aan Bruin en Rood aan Blauw. Dit is gewoon gevaarlijk en zal je eerst gewoon na moeten lopen. Waar gaat de tweede set blauw/bruin heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
belikerich schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:51:
Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik hier een shelly 1 tussen kan plaatsen?
Nodig: nieuwe 5-voudige lasklem (Wago 221 bijvoorbeeld)

Spanningsloos maken (groep uitschakelen)
Controleren of rood en groen spanningsloos zijn.

Draad 8 en 5 losnemen

Fase (L):
Groene draad in nieuwe lasklem steken
Draad 7 omsteken naar deze nieuwe lasklem
Nieuwe bruine draad van lasklem naar schakelaar - klem L1
Nieuwe bruine draad van lasklem naar Shelly - klem L
Nieuwe bruine draad van lasklem naar Shelly - klem I

Nul (N):
Rode draad 8 bijsteken in "blauwe" lasklem
Nieuwe blauwe draad van deze lasklem naar Shelly - klem N

Draad 6 omsteken van schakelaar naar Shelly - klem O
Nieuwe draad van schakelaar (waar draad 7+8 zaten) naar Shelly - klem SW

Spanning inschakelen
Testen

[ Voor 3% gewijzigd door arievz op 19-03-2024 12:31 . Reden: Draadje naar Shelly I vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@belikerich Maar gaat werkelijk die bruin weer in het pijpje met de groene en rode? En dan blauw alleen samen met groen/geel?

Dan is echt Picobello BV langs geweest... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belikerich
arievz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Nodig: nieuwe 5-voudige lasklem (Wago 221 bijvoorbeeld)

Spanningsloos maken (groep uitschakelen)
Controleren of rood en groen spanningsloos zijn.

Draad 8 en 5 losnemen

Fase (L):
Groene draad in nieuwe lasklem steken
Draad 7 omsteken naar deze nieuwe lasklem
Nieuwe bruine draad van lasklem naar schakelaar - klem L1
Nieuwe bruine draad van lasklem naar Shelly - klem L
Nieuwe bruine draad van lasklem naar Shelly - klem I

Nul (N):
Rode draad 8 bijsteken in "blauwe" lasklem
Nieuwe blauwe draad van deze lasklem naar Shelly - klem N

Draad 6 omsteken van schakelaar naar Shelly - klem O
Nieuwe draad van schakelaar (waar draad 7+8 zaten) naar Shelly - klem SW

Spanning inschakelen
Testen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V-dRPMjQvW-v2t-jFD1Givx63M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCDoxLuYvO8FXg5ZOu3BGePN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hoe jij het in gedachten had?
Heb voor de duidelijkheid even de bruine draad van de lamp een tint donkerder gemaakt zodat die goed te volgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
belikerich schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:39:
[...]Dit is hoe jij het in gedachten had?
Helemaal goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
Hoi,

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Dan zul je groen en rood toch ff na moeten lopen, die kun je niet zomaar omdraaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Rowwan schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:40:
[...]

Dan zul je groen en rood toch ff na moeten lopen, die kun je niet zomaar omdraaien.
Persoonlijk zou ik ze nalopen en gelijk vervangen.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:04

Vliegvlug

Flight Simple

Ik wil het stroomverbruik in mijn huis graag inzichtelijk maken en heb al een paar Shelly Plug S draaien maar die kan ik niet overal goed kwijt.
Shelly Plug S (10A)

Kwam de Shelly PM mini Gen3 tegen en dat lijkt me een ideaal model om achter de stopcontacten te plaatsen van de apparatuur die ik wil meten, gaat zelfs tot 16A (3840W) wat meer is dan de Smart Plugs die in nu heb die tot max 10A (2500W) gaan.
Shelly PM Mini Gen3 (16A)

Maar in het verlengde van energie meeting wil ik in de toekomst ook gaan besparen en het moment van gebruik kunnen beïnvloeden en er dus ermee kunnen schakelen en dat kan de PM mini Gen 3 niet.
De Shelly 1PM Mini Gen3 kan dat wel maar kan maar max 8A (2000W) aan.
Shelly 1PM Mini Gen3 (8A)

Voor hoger vermogens lijkt me de Shelly Plus 1PM juiste keuze die wel tot 16A gaat. Helaas wel wat groter en oudere ESP erin.
Shelly Plus 1PM (16A)

Nu vraag ik me alleen af voor welke apparatuur dat zinnig is of om ze op momenten van lage energieprijzen of PV opbrengst te schakelen en of het überhaupt werkt?
Gaat om de volgende apparatuur:
  • Wasmachine (2300W)
  • Droger (1000W)
  • Vaatwasser (2400W)
  • Oven (3600W)
  • Combimagnetron (3600W)
  • Quooker (2400W)
  • Warmhoudlade (500W)
  • Koelkast (~200W)
  • Vriezer (140W)
  • Ventilatiebox (?W)
  • Vloerverwarmingspomp (?W)
De vriezer en koelkast lijkt me niet handig om te schakelen want die wil je altijd wel aan hebben.
Maar de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Met de oven en combimagnetron heb ik trouwens nog wel een uitdaging om het energieverbruik te meten want de stopcontacten daarvoor zijn onbereikbaar. Die zitten achter de kast waar ze in zitten.
En dan bedoel ik niet in het gat achter de apparatuur zelf maar achter het vak met achterwand wat er boven zit.
In- en uitpluggen van de stekker is net wel mogelijk maar een Smart plug plaatsen niet en de wcd eraf schroeven om er een Shelly achter in te bouwen al helemaal niet.

Een Shelly Plus 1PM in een doosje aan een tussenstekker er tussen plaatsen lijkt me nog het beste idee.

In de groepenkast heb ik bovenin namelijk niet echt plek om dat ze kwijt te kunnen en lager zou het in een houder wel kunnen maar zover komen de stroomdraden niet naar beneden helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:17:
Nu vraag ik me alleen af voor welke apparatuur dat zinnig is of om ze op momenten van lage energieprijzen of PV opbrengst te schakelen en of het überhaupt werkt?
  • Wasmachine (2300W)
  • Droger (1000W)
  • Vaatwasser (2400W)
  • Oven (3600W)
  • Combimagnetron (3600W)
  • Quooker (2400W)
  • Warmhoudlade (500W)
  • Koelkast (~200W)
  • Vriezer (140W)
  • Ventilatiebox (?W)
De vriezer en koelkast lijkt me niet handig om te schakelen want die wil je altijd wel aan hebben.
Maar de rest?
Veel apparatuur gaat niet automatisch iets doen wanneer je er spanning op zet. Bijvoorbeeld een vaatwasser, droger of wasmachine. Je zou eens moeten testen wat er gebeurd wanneer je die uit/aanzet.

Een Quooker werkt wellicht waarschijnlijk met een buffervat o.i.d., wanneer je de quooker uitschakeld koelt dit buffervat af, het kost daarna meer energie om dat weer op te warmen, dan dat het warmhouden had gekost. (Heb dat zelf ervaren bij mijn keuken boiler)

Een koelkast en vriezer zou ik ook niet uitschakelen, die pendelen zelf al en ook dat gaat meer energie kosten.

Kortom, ik denk dat het idee leuk is, maar het in praktijk lastig is om dat te realiseren door simpelweg de spanning eraf te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:51
Vliegvlug schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:17:
Ik wil het stroomverbruik in mijn huis graag inzichtelijk maken en heb al een paar Shelly Plug S draaien maar die kan ik niet overal goed kwijt.
[Afbeelding: Shelly Plug S (10A)]

Kwam de Shelly PM mini Gen3 tegen en dat lijkt me een ideaal model om achter de stopcontacten te plaatsen van de apparatuur die ik wil meten, gaat zelfs tot 16A (3840W) wat meer is dan de Smart Plugs die in nu heb die tot max 10A (2500W) gaan.
[Afbeelding: Shelly PM Mini Gen3 (16A)]

Maar in het verlengde van energie meeting wil ik in de toekomst ook gaan besparen en het moment van gebruik kunnen beïnvloeden en er dus ermee kunnen schakelen en dat kan de PM mini Gen 3 niet.
De Shelly 1PM Mini Gen3 kan dat wel maar kan maar max 8A (2000W) aan.
[Afbeelding: Shelly 1PM Mini Gen3 (8A)]

Voor hoger vermogens lijkt me de Shelly Plus 1PM juiste keuze die wel tot 16A gaat. Helaas wel wat groter en oudere ESP erin.
[Afbeelding: Shelly Plus 1PM (16A)]

• Wasmachine (2300W)
  • Droger (1000W)
  • Vaatwasser (2400W)
  • Oven (3600W)
  • Combimagnetron (3600W)
  • Quooker (2400W)
  • Warmhoudlade (500W)
  • Koelkast (~200W)
  • Vriezer (140W)
  • Ventilatiebox (?W)
Maar de rest?
Ik denk dat het lastig te zeggen is voor ons. Uiteindelijk gaat het bij het besparen dat je wegneemt wat je anders zou verspillen, dus stand-by sluipverbruik. En dat moet je dan afwegen tegen de ergenis die je zou kunnen hebben als het apparaat niet meteen klaar staat als je er mee wilt interacteren.
Ik denk dat de dingen die je nu noemt ofwel een functie hebben dat ze 'stand-by' staan zoals de warmhoudlade en de quooker.. de andere dingen verbruiken denk ik zo weinig dat het het nauwelijks waard is.

Op je edit: meestal kan je inbouw magnetron/oven met wat schroefjes los halen, uit de kast schuiven en zo bij de aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
@Vliegvlug ik heb meerdere PM shellies in huis in gebruik. Via HA automations bijvoorbeeld een push notification wanneer de wasmachine al meer dan 5min geen stroom meer vraagt (dan zal hij wel klaar zijn). Verder een plug die ik rondreizend door het huis wat apparaten heb gemonitord. Dus een week op de quooker, (zag ik een verbruik van ~1kwh/dag), 1 week op de vaatwasser met verschillende programma's, etc.
Puur om inzicht te krijgen in verbruik / gedrag, maar geen enkele schakeling mee gedaan.

Zoals @rens-br al zegt zullen veel apparaten na powercut niet zomaar aan gaan. Mijn oven & magnetron bijvoorbeeld zullen weer een knipperend klokje krijgen, en doen niks zolang ik niet die instel.

VVW pomp kan je het beste een pompschakelaar gebruiken. Dit soort pompen hebben de reputatie bij langdurig stilstand vast te gaan zitten. Een nieuwe pomp is vele malen duurder dan sluipverbruik. Pompschakelaar is gemaakt om te schakelen op een voeler en bij 24uur stilstand even 5min te draaien.

MVbox kan je bijvoorbeeld wel in/uit-schakelen. Hoe schakel je deze nu? Een 3standen schakelaar kan ook vervangen worden door een shelly i4 met een 4voudige pulsdrukker bijvoorbeeld. Uit, stand 1, stand 2, stand 3, en bij de MV meerdere shellies die de verschillende standen schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

rens-br schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Veel apparatuur gaat niet automatisch iets doen wanneer je er spanning op zet. Bijvoorbeeld een vaatwasser, droger of wasmachine. Je zou eens moeten testen wat er gebeurd wanneer je die uit/aanzet.
Goed punt.
Van de vaatwasser weet ik dat die door gaat waar die gebleven is wanneer de stroom er even af is geweest. Wel eens per ongeluk de stroom eraf gehaald, maar of dat ook bij langere tijd zinnig is is wel een ding natuurlijk. Het afwaswater koelt in de tussentijd af en of de vaatwasser het überhaupt onthoudt waar hij is is nog maar de vraag. Als dat met een condensator is dat duurt dat niet al te lang natuurlijk.
Een Quooker werkt wellicht waarschijnlijk met een buffervat o.i.d., wanneer je de quooker uitschakeld koelt dit buffervat af, het kost daarna meer energie om dat weer op te warmen, dan dat het warmhouden had gekost. (Heb dat zelf ervaren bij mijn keuken boiler)
Ah, dat is natuurlijk zo. En ik wil ook nog wel kokend water voor mijn thee natuurlijk :)
Een koelkast en vriezer zou ik ook niet uitschakelen, die pendelen zelf al en ook dat gaat meer energie kosten.
Daar niet bij stil gestaan, ging ze toch al niet schakelen, ging me er meer om dat mijn voedsel niet moet ontdooien / opwarmen, lijkt me niet gezond ;)
Kortom, ik denk dat het idee leuk is, maar het in praktijk lastig is om dat te realiseren door simpelweg de spanning eraf te halen.
Hmmm, niet helemaal waar ik op hoopte maar je hebt waarschijnlijk gelijk.

Kan ik beter kijken naar apparatuur die zelf smart is dus, waar mogelijk al wel iets is ingebouwd om de boel te sturen. Geen idee of dat bij huidige (keuken)apparatuur al het geval is eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Erwin537 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat het lastig te zeggen is voor ons. Uiteindelijk gaat het bij het besparen dat je wegneemt wat je anders zou verspillen, dus stand-by sluipverbruik. En dat moet je dan afwegen tegen de ergenis die je zou kunnen hebben als het apparaat niet meteen klaar staat als je er mee wilt interacteren.
Ik denk dat de dingen die je nu noemt ofwel een functie hebben dat ze 'stand-by' staan zoals de warmhoudlade en de quooker.. de andere dingen verbruiken denk ik zo weinig dat het het nauwelijks waard is.
Goede punten. Had helemaal niet de insteek op sluipverbruik beperken eerlijk gezegd, ging me voornamelijk om die apparatuur te laten draaien bij gunstige energie omstandigheden.
Maar dat is helaas niet zo simpel als uit/aan besef ik me nu.

Die Quooker is vast wel intelligent maar de warmhoudlade totaal niet. Is niet meer dan een aan-uit knop en een domme draaiknopthermostaat. Gaat ook niet uit zichzelf uit.
Daar doe ik dan wel een schakel mogelijkheid op want als dat ding al tijden aan staat ben ik ‘m waarschijnlijk vergeten uit te zetten :P
Dan kan ik ‘m na x tijd laten uitzetten en me een notificatie laten geven
Op je edit: meestal kan je inbouw magnetron/oven met wat schroefjes los halen, uit de kast schuiven en zo bij de aansluiting.
Dat is het probleem niet, zitten inderdaad met 2 schroeven vast.
Maar de wcd’s zitten niet achter de apparatuur maar erboven en dat is het keukenkastjevak wat er boven zit welke een dichte achterwand heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:54:

Maar de wcd’s zitten niet achter de apparatuur maar erboven en dat is het keukenkastjevak wat er boven zit welke een dichte achterwand heeft
Dit is overigens wel de reden waarom keukenboeren aangeven / adviseren om zulke WCD's achter de plinten te maken, dan kan je er altijd nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

stevenP schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:35:
@Vliegvlug ik heb meerdere PM shellies in huis in gebruik. Via HA automations bijvoorbeeld een push notification wanneer de wasmachine al meer dan 5min geen stroom meer vraagt (dan zal hij wel klaar zijn). Verder een plug die ik rondreizend door het huis wat apparaten heb gemonitord. Dus een week op de quooker, (zag ik een verbruik van ~1kwh/dag), 1 week op de vaatwasser met verschillende programma's, etc.
Puur om inzicht te krijgen in verbruik / gedrag, maar geen enkele schakeling mee gedaan.

Zoals @rens-br al zegt zullen veel apparaten na powercut niet zomaar aan gaan. Mijn oven & magnetron bijvoorbeeld zullen weer een knipperend klokje krijgen, en doen niks zolang ik niet die instel.
Nu je het zegt, dat is bij mij ook, moest eerst een setup doorlopen.
En ook irritant als de klok daarna weer verkeerd staat.
Geen goed plan dus van me… :')
VVW pomp kan je het beste een pompschakelaar gebruiken. Dit soort pompen hebben de reputatie bij langdurig stilstand vast te gaan zitten. Een nieuwe pomp is vele malen duurder dan sluipverbruik. Pompschakelaar is gemaakt om te schakelen op een voeler en bij 24uur stilstand even 5min te draaien.
Wil inderdaad mijn pomp niet slopen.
Zal eens naar zo’n pompschakelaar gaan kijken.
Voor het meten van het energiegebruik kan ik er nu wel makkelijk een Shelly Plug S tussen zetten :)
MVbox kan je bijvoorbeeld wel in/uit-schakelen. Hoe schakel je deze nu? Een 3standen schakelaar kan ook vervangen worden door een shelly i4 met een 4voudige pulsdrukker bijvoorbeeld. Uit, stand 1, stand 2, stand 3, en bij de MV meerdere shellies die de verschillende standen schakelen.
Er zit nu een 3-standen schakelaar op die we nooit van stand 2 af halen.

Heb ook al ruim 3 jaar een moderne box met DC motor liggen die op basis van een CO2 sensor en vocht harder of zachter gaat draaien maar die moet ik nog steeds installeren :X
Zal ook veel stroom schelen in vergelijking met de huidige box met AC motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Vliegvlug schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Goede punten. Had helemaal niet de insteek op sluipverbruik beperken eerlijk gezegd, ging me voornamelijk om die apparatuur te laten draaien bij gunstige energie omstandigheden.
Maar dat is helaas niet zo simpel als uit/aan besef ik me nu.

Die Quooker is vast wel intelligent maar de warmhoudlade totaal niet. Is niet meer dan een aan-uit knop en een domme draaiknopthermostaat. Gaat ook niet uit zichzelf uit.
Daar doe ik dan wel een schakel mogelijkheid op want als dat ding al tijden aan staat ben ik ‘m waarschijnlijk vergeten uit te zetten :P
Dan kan ik ‘m na x tijd laten uitzetten en me een notificatie laten geven

[...]

De lade is dan inderdaad een goed voorbeeld om iets mee te doen. Als je het echt fancy wilt maken zou je misschien zelfs nog iets met de Shelly UNI kunnen doen.

Mocht er echt geen andere manier zijn en de garantie van de apparatuur er niet meer toe doen zou je wellicht nog de groep uit kunnen zetten en de kabel door knippen zodat je inline een shelly er in kan zetten? Of een shelly EM met van die kabelklemmen - maar dan moet je wel een ander stroompunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Erwin537 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:03:
[...]

De lade is dan inderdaad een goed voorbeeld om iets mee te doen. Als je het echt fancy wilt maken zou je misschien zelfs nog iets met de Shelly UNI kunnen doen.
Ken ik niet, zal ik moeten opzoeken. Maar meer dan een fysieke drukknop voor aan-uit zit er niet op dus zie niet hoe die warmhoudlade echt fancy te maken is :P
Mocht er echt geen andere manier zijn en de garantie van de apparatuur er niet meer toe doen zou je wellicht nog de groep uit kunnen zetten en de kabel door knippen zodat je inline een shelly er in kan zetten?
De warmhoudlade heeft zo’n los snoer wat ook voor desktop computers wordt gebruikt dus dat is makkelijk.
De andere hebben wel vaste snoeren, daarom dat ik ook dacht aan een kort verlengsnoer met een kastje met een Shelly erin, dan kunnen de originele snoeren onaangeroerd blijven.
Of een shelly EM met van die kabelklemmen - maar dan moet je wel een ander stroompunt hebben.
Had ik ook al gezien maar die klemmen zijn echt groot, past niet in de drukke kabelboel boven de groepen, bovendien zijn de Shelly’s die die klemmen ondersteunen erg duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Vliegvlug schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:13:
[...]

Ken ik niet, zal ik moeten opzoeken. Maar meer dan een fysieke drukknop voor aan-uit zit er niet op dus zie niet hoe die warmhoudlade echt fancy te maken is :P

[...]
Ik heb nog niets met de UNI gedaan, maar afhankelijk van hoe de warmhoudlade werkt kan je met de UNI volgens mij de temperatuur regelen. Of dat een daadwerkelijke use-case heeft weet ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Erwin537 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:16:
[...]

Ik heb nog niets met de UNI gedaan, maar afhankelijk van hoe de warmhoudlade werkt kan je met de UNI volgens mij de temperatuur regelen. Of dat een daadwerkelijke use-case heeft weet ik niet :P
De warmhoudlade heeft een simpele draaiknop dus als UNI een motortje kan aansturen om die knop te draaien zou het kunnen ;)

Die warmhoudlade zelf gaan openschroeven om iets met UNI binnenin te gaan aansluiten gaat me te ver, laat staan de garantie die daarmee vervalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Kwam dit net tegen: Amazon heeft nu kortingen op Shelly vanwege hun lente deal dagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:32
Ik heb sinds kort een Shelly H&T Plus met display.
Hiermee wil ik temperatuur en luchtvochtigheid in de gaten houden in mijn tuin schuur.
Echter, de Shelly doet een beetje raar.

Direct vanaf de start, heb ik de firmware geupdate naar de nieuwste versie.
Ik wil gebruiken maken van Wifi en de gegevens doorsturen naar Home Assistant op mijn NAS.
Ik zag dat de Shelly hiervoor WebSockets gebruikt.
Dus, ik heb een WS configuratie gedaan op de Shelly.

Echter... de Shelly lijkt na een aantal minuten al van de Wifi af te vallen (disconnect).
Tenminste, mijn Shelly geeft nog steeds een Wifi symbool, maar mijn Unifi Controller geeft aan dat de Shelly offline is gegaan.
Ik krijg ook geen gegevens binnen op mijn Home Assistant.

Zit er een bug in de nieuwste firmware?
Of is Wifi instabiel?
Of is WebSocket instabiel?

Laatst deed ik een reset en probeerde ik configuratie via de Shelly App op mijn telefoon.
Dat lijkt ook maar korte tijd te werken en daarna niet meer.
Als de Shelly dan buiten staat (in de schuur) en de temperaturen worden laag (zeg 5-10 graden), lijkt ook de display soms ineens te hangen.
Dat zie ik dan, omdat sommige tekens dan half grijs zijn.
Batterij eruit en erin doet dan een goede reset.
Maar.. mijn ervaringen met Shelly zijn tot nu toe niet echt goed.

Heeft iemand wat tips om mijn ervaringen te verbeteren?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-06 12:31
Vriezer kan ik me nog voorstellen met een sensor in de vriezer:
< -18 Celsius en goedkope stroom --> aan en zo koud maken als maar mogelijk is
< -18 Celsius en geen goedkope stroom --> uit
> -18 Celsius --> aan

Daarmee gebruik je hem als koude buffer. Maar ja zo heel veel vermogen heeft ie niet dus de vraag is of je er geld mee bespaart omdat je dus en een shelly en een temperatuur sensor moet kopen. En als het een keer mis gaat met schakelen is de hele inhoud bedorven. Als je wasmachine een keer niet doorstart heb je dat waarschijnlijk sneller in de gaten.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-06 12:31

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
GarBaGe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:46:
Ik heb sinds kort een Shelly H&T Plus met display.
Hiermee wil ik temperatuur en luchtvochtigheid in de gaten houden in mijn tuin schuur.
Echter, de Shelly doet een beetje raar.

Direct vanaf de start, heb ik de firmware geupdate naar de nieuwste versie.
Ik wil gebruiken maken van Wifi en de gegevens doorsturen naar Home Assistant op mijn NAS.
Ik zag dat de Shelly hiervoor WebSockets gebruikt.
Dus, ik heb een WS configuratie gedaan op de Shelly.

Echter... de Shelly lijkt na een aantal minuten al van de Wifi af te vallen (disconnect).
Tenminste, mijn Shelly geeft nog steeds een Wifi symbool, maar mijn Unifi Controller geeft aan dat de Shelly offline is gegaan.
Ik krijg ook geen gegevens binnen op mijn Home Assistant.

Zit er een bug in de nieuwste firmware?
Of is Wifi instabiel?
Of is WebSocket instabiel?

Laatst deed ik een reset en probeerde ik configuratie via de Shelly App op mijn telefoon.
Dat lijkt ook maar korte tijd te werken en daarna niet meer.
Als de Shelly dan buiten staat (in de schuur) en de temperaturen worden laag (zeg 5-10 graden), lijkt ook de display soms ineens te hangen.
Dat zie ik dan, omdat sommige tekens dan half grijs zijn.
Batterij eruit en erin doet dan een goede reset.
Maar.. mijn ervaringen met Shelly zijn tot nu toe niet echt goed.

Heeft iemand wat tips om mijn ervaringen te verbeteren?
de shelly HT is op batterij. Hij zit in een deepsleep zolang er niet te veel veranderd. Zet maar eens de deur open of de fohn op dat ding als experiment. Hij wordt wakker, verbind, geeft de verandering door, en gaat weer offline. Dit om batterij te besparen.

Als je 'm aan de vaste prik hangt verdwijnt dit gedrag overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:51
Vol vertrouwen een Shelly 2.5 aangesloten aan een rolluik. Knoppen werken, alleen krijg de positie control niet gekalibreerd. Direct na het starten failed de kalibratie.

Het vreemde was dat via handmatige bediening de omhoog actie volgens shelly 115w getrokken werd. Echter omlaag gaf maar 15w?

Toch maar eens opnieuw opengetrokken…

Zucht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaitzvqmxyqhlOyMrUiWDp15ce4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GK3Z6FzQYoOV7bDqTgtn9mav.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is 1 van de stroommeet verbinding die dus vrolijk los hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Naar aanleiding van jullie input op mijn eerdere post woensdag over het meten van elektriciteitsgebruik met Shelly’s nu voornamelijk de Shelly PM Mini Gen3 aangeschaft omdat het kunnen schakelen eigenlijk niet nuttig is voor de meeste apparaten.

Shelly spulletjes

De twee schakelbare 1PM mini Gen3 zijn voor de warmhoudlade en de ventilatie box, daar zie ik nog wel nut in om die te kunnen uitschakelen.

De Shelly 1PM plus is meer voor de zekerheid mocht ik toch wat zwaars willen kunnen schakelen en €15 was wel een mooi prijsje.

De rest zijn eigenlijk meer impuls aankopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:46
Wat voor ventilatiebox heb je? Als je een moderne Itho hebt: die gebruikt in minimale spaarstand 2W.
Dan zit je al zo aan 25000 uur uitschakelen om je 1pm-mini terug te verdienen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AtRi schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:36:
Wat voor ventilatiebox heb je? Als je een moderne Itho hebt: die gebruikt in minimale spaarstand 2W.
Dan zit je al zo aan 25000 uur uitschakelen om je 1pm-mini terug te verdienen. :)
Dat schakelen van de ventilatie box is niet bedoeld om energie te besparen want het is sowieso niet verstandig om die uit te zetten voor het binnenklimaat in je huis.
Het is voor in geval van calamiteiten, wanneer er een brand is met giftige rook of asbest in de lucht dat je dan tijdelijk de ventilatie kan uitzetten als er bijv een NL-alert bericht wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Laatst online: 20:03
Hier ben ik nog eens met een poging om een Shelly Plus 1 te flashen (OTA) naar ESPHome.

Ik lees her en der dat ik dit via Tasmota moet doen maar dat ik geen Tasmota versie 12 of hoger mag gebruiken. Nu kan ik wel oudere builds vinden op volgende link https://ota.tasmota.com/tasmota/release-11.1.0/ maar dan weet ik niet welke ik juist moet nemen.

Op een andere post lees ik dan weer dat ik best de minimal versie neem omdat die het minste plaats in neemt.

Mijn werkwijze zou dus zijn:
  1. Tasmota minimal versie 11 op de Shelly flashen via de ip browser pagina;
  2. ESPHome config maken in Home Assistant;
  3. ESPHome config op Shelly plaatsen volgens volgende werkwijze https://esphome.io/guides/migrate_sonoff_tasmota.html
Edit: Zie net dat de versie van Tasmota voor ESP866 toestellen is, ik zal dus geen minimal versie kunnen uploaden op een ESP32 Shelly.
Zou dit werken denken jullie?

[ Voor 7% gewijzigd door Tibs op 31-03-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb voor het eerst een Shelly PM mini gen3 aangesloten maar loop tegen wat vage dingetjes aan:
  • Wifi geconfigureerd en hij heeft een DHCP IPadres gekregen wat ik ook zie in mijn router. Vanaf mijn Android telefoon kan ik de Shelly gewoon benaderen via mijn browser maar vanaf mijn iPad vreemd genoeg niet. :?
  • Zowel met als Safari als Firefox krijg ik enkel een zwarte pagina te zien in dezelfde zwarte kleur als achtergrond van de normale interface maar er wordt verder niets getoond.
  • Bij de Location setting staat nu “null” ingesteld als Timezone, als ik dat aanpas naar “Europe/Paris” en dat wil opslaan dan zegt de interface dat ik ook Latitude en longtitude moet invullen, dat ben ik niet van plan en vind het ook erg vreemd want een timezone is genoeg om de juiste tijd te kunnen weergeven. En de klok loopt nu 2 uur achter :| . UPDATE: dit punt maar pragmatisch opgelost door de coördinaten van centrum Amsterdam in te vullen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 31-03-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Even hier mijn licht opsteken.
Ik heb voor m'n ouders een Shelly 2.5pm gekocht, om hun rolluik te kunnen bedienen. Ik had deze achter de schakelaar willen zetten, maar nu vertelde m'n pa gisteren dat er geen schakelaar zit: er zit 230v op vanuit een plafonddoos, en ze bedienen het rolluik nu met een meegeleverde afstandsbediening.

Ik wil er komend weekend even heen om te kijken wat er mogelijk is, heb dan dus pas meer concrete info (fabrikant, aantal draden, etc) maar vroeg me af of er iemand hier misschien al ervaring heeft met een vergelijkbaar systeem. Zou ik de Shelly gewoon in de rolluikbehuizing kunnen plaatsen, zodat het rolluik zowel met afstandsbediening als met schakelaar bediend kan worden? En zo niet, of het systeem dan zou kunnen werken zonder afstandsbediening, alleen op de Shelly?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 23:31
Bra-Jo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:58: Zou ik de Shelly gewoon in de rolluikbehuizing kunnen plaatsen, zodat het rolluik zowel met afstandsbediening als met schakelaar bediend kan worden? En zo niet, of het systeem dan zou kunnen werken zonder afstandsbediening, alleen op de Shelly?
Dat is precies wat ik hier ook ga doen alleen heb ik wel een losse ontvanger, niet ingebouwd in het rolluik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@jeroenst Dat lijkt me vrij makkelijk dan, in ieder geval mijn tweede optie (afstandsbediening vervangen door Shelly). Ik duim dat mijn ouwelui het ook zo hebben, maar ben er een beetje bang voor.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 01:07
Bra-Jo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:58:
Zou ik de Shelly gewoon in de rolluikbehuizing kunnen plaatsen, zodat het rolluik zowel met afstandsbediening als met schakelaar bediend kan worden?
Nee, dat gaat zeker niet werken.
Omdat die rolluikmotor zoals je zegt een rechtstreekse 230V aansluiting heeft, is er dus maar één fase en één nul aansluiting die naar de motor gaat.
De intelligentie over welke kant de motor op draait, wordt elektronisch aangestuurd door de bijbehorende afstandsbediening van de rolluikmotor.
Grote kans dat dit een Somfy RTS of een Somfy IO systeem is.
Omdat er dus maar één 230V fasedraad naartoe gaat (die continue spanning heeft), kun je helemaal niks met een Shelly 2.5 met deze motor... er zijn immers geen twee fasedraden waarmee de Shellly de draairichting zou kunnen bepalen.
En zo niet, of het systeem dan zou kunnen werken zonder afstandsbediening, alleen op de Shelly?
Nee, dat kan dus ook niet, vanwege het ontbreken van twee afzonderlijke fasedraden aan de motor die de motor-draairichting zouden moeten bepalen.

Overigens lijkt het me zowiezo een bijzonder slecht plan om een Shelly module buiten <in> een rolluikkast te plaatsen... gezien je de Shelly via een wireless signaal wil benaderen, en het feit dat de rolluikkast een vrijwel volledig gesloten aluminium bak is... oftewel, een hele mooie kooi van Faraday.
Tel daar een (al dan niet geisoleerde) spouwmuur bij op (om het signaal naar binnen te krijgen), en ik schat de kans zeer klein in dat je uberhaupt die Shelly kunt bereiken als je er binnen naast staat, laat staan dat ie probleemloos verbinding kan maken met je thuis-wifi verbinding (waarvan de zender als je pech hebt nog een aantal muren verderop staat)

Aanvulling:
Daarnaast is de RF golflengte van een 2.4GHz Wifi signaal zo'n 12.5cm.
Door mogelijke staande golven en reflecties van dit signaal in de rolluikkast (uitgezonden door de Shelly zefl) kan het signaal, MITS je er al iets doorheen krijgt, ook dermate verstoord worden dat die Shelly er al helemaal niks meer van kan maken (of bijzonder storingsgevoelig is)

[ Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 02-04-2024 20:19 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@BrainCrash Dank voor je uitgebreide reactie. Ik was er al zo'n beetje bang voor toen m'n pa vertelde van hun afstandsbediening... :/
Ik vermoed dat het signaal misschien nog net gaat lukken, de router staat aan de andere kant van de muur, misschien 30cm van de aansluiting in het rolluik. Maar goed, als de aansturing niet werkt, is dat al niet meer relevant.

Ik ga zaterdag of zondag ff kijken, mocht ik toch nog iets voor elkaar krijgen dan zal ik het hier laten weten voor het nageslacht.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Bra-Jo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:29:
@BrainCrash Dank voor je uitgebreide reactie. Ik was er al zo'n beetje bang voor toen m'n pa vertelde van hun afstandsbediening... :/
Ik vermoed dat het signaal misschien nog net gaat lukken, de router staat aan de andere kant van de muur, misschien 30cm van de aansluiting in het rolluik. Maar goed, als de aansturing niet werkt, is dat al niet meer relevant.

Ik ga zaterdag of zondag ff kijken, mocht ik toch nog iets voor elkaar krijgen dan zal ik het hier laten weten voor het nageslacht.
Wat nog een poging waard is, is het plafonddoosje opentrekken. Als er meerdere kabels die kant op gaan kan je de shelly daar plaatsen. Maar zoals hierboven beschreven acht ik die kans klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

stevenP schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:04:
[...]

Wat nog een poging waard is, is het plafonddoosje opentrekken. Als er meerdere kabels die kant op gaan kan je de shelly daar plaatsen. Maar zoals hierboven beschreven acht ik die kans klein.
Tnx, maar dat is weggestuct, denk dat m'n ma me kielhaalt als ik dat voorstel. :P

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04:02
Bra-Jo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:11:
[...]
Tnx, maar dat is weggestuct, denk dat m'n ma me kielhaalt als ik dat voorstel. :P
Ik heb wel eens gelezen dat zulke zaken altijd vrij bereikbaar moeten blijven, wellicht volgens NEN 1010. Kun je je Pa vertellen dat het niet door jou komt O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
rube schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:17:
[...]

Ik heb wel eens gelezen dat zulke zaken altijd vrij bereikbaar moeten blijven, wellicht volgens NEN 1010. Kun je je Pa vertellen dat het niet door jou komt O-).
yep, ten alle tijden moeten onderbrekingen in bedrading bereikbaar zijn. Als je bijvoorbeeld iets bij wil trekken, vervangen of verzwaren moet je weten / kunnen vinden waar iets uitkomt. Ook als je bij vervangen van stopcontacten iets te hard aan een kabel trekt wil je niet dat hij uit de lasklem schiet of kortsluiting maakt in een doos waar je niet bij kan.

Neemt niet weg dat in half nederland doosjes zijn verborgen / overgetegeld.. Ben in renovaties al vaker inbouwdoosjes met nog spanning er op achter een tegelmuur tegen gekomen. Ben je niet blij mee als je daar met een SDS de tegels aan het bikken bent.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Ik weet niet of ik deze in het Shelly of in het HA topics moet posten, maar laten we hier eens starten :)
Ik zit te prutsen om mijn Shelly's werkend te krijgen in Home Assistant. Mijn relevante setup:

Shelly Plus 1 mini - Bluetooth gateway enabled - hangt in de garage om mijn garagedeur te openen.
Shelly Plus Plug S - Bluetooh gateway enabled - hangt in de kelderkast om mijn vloerverwarming aan te sturen.
Shelly BLU Button 1, geconfigureerd om aan beide gateways te connecten.

Ik wil graag de button gebruiken om mijn garagedeur te openen.

Als ik de button gebruik in mijn woonkamer (bij de Plus S), zie ik in Home Assistant een event binnenkomen (BTHome integratie). Als ik hetzelfde doe in mijn garage zie ik het event niet binnenkomen in HA, maar wel in de Shelly App - hierdoor concludeer ik dat in elk geval het BLE deel van de Mini ook in orde moet zijn.

Iemand enig idee wat ik verkeer doe, en hoe ik het event in HA krijg?

(De tijdelijke workaround die ik heb gemaakt is om de automation dan maar direct in de Shelly App te maken, maar daar ben ik geen fan van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06 20:42
Bra-Jo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:29:

Je kan ook kijken naar een Tahoma als je bijv de IO motor van somfy wil automatiseren.
Helaas is het budget dan wel gelijk een veelvoud shelly's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Rowwan schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:38:
Ik weet niet of ik deze in het Shelly of in het HA topics moet posten, maar laten we hier eens starten :)
Ik zit te prutsen om mijn Shelly's werkend te krijgen in Home Assistant. Mijn relevante setup:

Shelly Plus 1 mini - Bluetooth gateway enabled - hangt in de garage om mijn garagedeur te openen.
Shelly Plus Plug S - Bluetooh gateway enabled - hangt in de kelderkast om mijn vloerverwarming aan te sturen.

Als ik de button gebruik in mijn woonkamer (bij de Plus S), zie ik in Home Assistant een event binnenkomen (BTHome integratie). Als ik hetzelfde doe in mijn garage zie ik het event niet binnenkomen in HA, maar wel in de Shelly App - hierdoor concludeer ik dat in elk geval het BLE deel van de Mini ook in orde moet zijn.

(De tijdelijke workaround die ik heb gemaakt is om de automation dan maar direct in de Shelly App te maken, maar daar ben ik geen fan van)
Waarom heb je die bluetooth gateway aan staan? Voor zover ik weet werkt die enkel als presence detection en verder doet die niet veel. dacht ik.

Je button geeft een impuls in de Shelly App vermoed ik? Dan moet je die toch gebruiken om een actie aan te koppelen?

Hier staat wat meer uitleg.

https://www.reddit.com/r/..._shelly_button1_to_other/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Rowwan schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:38:

Ik gok dat deze settings niet goed staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgGyyWh6aLjLe28fXPSMCCjfQSY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gcrg0nwXT3pYflRlEPEIRHob.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hW4-3b7Jo9lO202Ba7nYH_Zm0M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wjWFEjWeJzGg10ZsJOf6O908.png?f=user_large

als ik me goed herinner is Active dat hij continue gaat pollen wie er in de buurt is (meer location tracking) en passive is zodra iemand wat roept (de knop dus) geeft hij dat door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Tweak_IT schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:43:
[...]

Je kan ook kijken naar een Tahoma als je bijv de IO motor van somfy wil automatiseren.
Helaas is het budget dan wel gelijk een veelvoud shelly's.
Tnx voor de tip, zal het bij m'n ouders voorstellen maar ik denk dat als het inderdaad 200+ euro gaat kosten, ze vrij snel afhaken. :X

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Tibs schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:43:
[...]

Waarom heb je die bluetooth gateway aan staan? Voor zover ik weet werkt die enkel als presence detection en verder doet die niet veel. dacht ik.

Je button geeft een impuls in de Shelly App vermoed ik? Dan moet je die toch gebruiken om een actie aan te koppelen?

Hier staat wat meer uitleg.

https://www.reddit.com/r/..._shelly_button1_to_other/
Shelly gateway moet aan staan, wie luistert der anders naar de bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
stevenP schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:22:
[...]

Ik gok dat deze settings niet goed staan:
[Afbeelding][Afbeelding]

als ik me goed herinner is Active dat hij continue gaat pollen wie er in de buurt is (meer location tracking) en passive is zodra iemand wat roept (de knop dus) geeft hij dat door.
Thanks! Dit was het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Rowwan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:56:
[...]

Shelly gateway moet aan staan, wie luistert der anders naar de bluetooth?
Foutje van mij, ik dacht dat die knoppen via WiFi een signaal stuurden. :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tibs schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:09:
[...]

Foutje van mij, ik dacht dat die knoppen via WiFi een signaal stuurden. :-P
Daar las ik eerst ook overheen. Pas nu door jouw opmerking lees ik terug en zie dat het om een Shelly Blue knop gaat… 8)7

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-06 07:42
Ik heb ruim 2,5 jaar 8 Shelly's 2.5 achter de draaiknoppen van onze rollershutters. Alle geflasht zodat ze in HomeKit opgenomen zijn (met https://github.com/mongoose-os-apps/shelly-homekit). Ik update regelmatig de firmware. In het algemeen werkt dat probleemloos. Met scènes en temperatuur sensoren houden we het binnenklimaat zo onder controle.

De shutters kunnen dus met HomeKit of met draaiknop bediend worden. Dat vindt mijn vrouw prettig.

Probleem: Sinds deze week reageert 1 shutter niet meer op draaiknop. Het ip adres van deze ene 2.5 is via de browser niet meer bereikbaar.

Mijn vraag is wat nu het beste stappenplan is om deze shelly weer aan de praat te krijgen. Ik heb zoiets eerder aan de hand gehad maar toen de "domme" oplossing gekozen door een nieuwe shelly te plaatsen. Liefst zou ik begrijpen wat er mis gaat en hoe ik het kan herstellen. Heb al flink wat gegoogled maar vooral door het flashen naar HomeKit vind ik niet een eensluidende oplossing.
Dank alvast voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Laatst online: 22:29
Allissey schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:09:
Mijn vraag is wat nu het beste stappenplan is om deze shelly weer aan de praat te krijgen.
Na 2,5 jaar houden de meeste Shelly 2.5 modules het wel voor gezien. Luister eens of je een sissend geluid hoort uit die module? Dan is het binnenkort afgelopen. Soms doen ze het nog wel, maar raken vaker offline, raken hun configuratie kwijt en gaan uiteindelijk stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
stefxx schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:31:
[...]

Na 2,5 jaar houden de meeste Shelly 2.5 modules het wel voor gezien. Luister eens of je een sissend geluid hoort uit die module? Dan is het binnenkort afgelopen. Soms doen ze het nog wel, maar raken vaker offline, raken hun configuratie kwijt en gaan uiteindelijk stuk.
Oh.... Hoe zit dat met de andere Shelly's, voor Zover je weet?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
[...]

Serieus? Ik heb al veel gelezen over Shelly's en ken de nadelen (stroomverbruik, afhankelijk van wifi) maar dit heb ik over de levensduur van de 2.5 nog niet eerder gelezen. Zijn er alternatieven die het langer volhouden?

Ontopic: ik heb zojuist als eerste stap de stroomgroep in de meterkast uit- en weer aan gezet. Dat forceert een reboot van alle Shelly's op die groep. Kortstondig is het screen handmatig te bedienen. Maar na 10-20 seconden weer niet. Mijn conclusie is dan ook dat deze 2.5 zich niet meer laat rebooten en waarschijnlijk defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
Allissey schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:03:
[...]Serieus? Ik heb al veel gelezen over Shelly's en ken de nadelen (stroomverbruik, afhankelijk van wifi) maar dit heb ik over de levensduur van de 2.5 nog niet eerder gelezen. Zijn er alternatieven die het langer volhouden?
Heb je al geluisterd of hij een sissend geluid maakt? En als je er 8 hebt, sissen er ongetwijfeld al wat meer intussen...

Ik heb ze inmiddels allemaal vervangen door de Plus 2PM. En met Tasmota geflashed. Geen ervaring met HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
stefxx schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:41:
[...]

Heb je al geluisterd of hij een sissend geluid maakt? En als je er 8 hebt, sissen er ongetwijfeld al wat meer intussen...

Ik heb ze inmiddels allemaal vervangen door de Plus 2PM. En met Tasmota geflashed. Geen ervaring met HomeKit.
Nee, ik hoor geen sissend geluid. Ik zal die Plus 2PM eens bestellen. En onderzoeken of die ook naar HomeKit te flashen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@Allissey als hij toch al uit de muur is, hang 'm dan aan de stroom en doe een factory reset. Kijk eens of hij dan wel weer online komt. Of leg 'm op een plek (garage misschien?) waar je geen wifi bereik hebt. Dan zal hij op gegeven moment in recovery mode moeten schieten en kan je 'm bereiken via zijn eigen backup-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
[...]

Specifiek de 2.5 modules? Ik woon nu 4 jaar in dit huis en heb ook al 4 jaar zo'n 30 Shellies in het huis zitten. Werkt perfect en echt met 0 problemen of uitvallers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
Ja alleen de 2.5 modules. Google er maar eens op icm noise, hissing, humming etc.

Vroeg of laat gaan ze dat allemaal doen. En ik spreek uit persoonlijke ervaring ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55
Ik heb zojuist een Shelly 1PM van eind 2020 uitgebouwd, omdat hij niet meer lijkt te werken (wel warm + led). Soldeerverbindingen zijn nog goed. Binnenkort nader bekijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 07-04-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 16:00
voor de shelly 2PM kan je nu makkelijk flashen naar Homekit, zie video op YT: https://www.youtube.com/watch?v=06YHkRkwJE4

bron: https://github.com/mongoo...helly-homekit/issues/1013

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 14:28
[...]

Dan zal ik wel de uitzondering zijn heb er hier 7 stuks (shelly 2,5) vanaf 2019 draaien. Worden minimaal 2 keer per dag geschakeld en in de zomer meerdere keren. Werken hier gewoon nog steeds zoals het moet!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokey1808
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-06 16:11
Ik heb in huis meerdere Shelly Plug S stekkers in gebruik. Nog niet zo heel lang, maar nu heb ik dat er 2 steeds vaker offline zijn. Als ik de Shelly app open komen ze er na zo'n 30 seconden weer bij, maar het vervelende is dat Google ze dus niet herkent wanneer ik Google de opdracht geef om de lampen aan of uit te doen.
Mijn router hangt bij de voordeur (meterkast) en deze lampen hangen bij de achtergevel, zo'n 10m verderop. Ik heb 4 van die plug stekkers op die afstand waar er dus 2 van het niet zo lekker doen.
Ligt het misschien aan de wifisterkte? Of zijn deze stekkers missschien al te oud, ondanks dat ze nog maar een paar maanden in gebruik zijn en doen ze het daarom niet?
Een inbouw Shelly is geen optie want ze zitten op een verdeelstekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:58
Ik heb een shelly em met 2 meet spoelen in mijn 3fase meterkast op 2 groepen van de warmtepomp aangesloten.
Beide spoelen meten echter niets.
Nou is mijn groepenkast in 123 volgorde uitgevoerd zodat beide groepen op een andere fase zitten.

Moeten de spoelen en de shelly op dezelfde fase zitten?

Met een beetje pech zit de shelly zelf op fase 3, deze zit nl. op een stopcontact in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@MichaelReitsma Correct, voeding en te meten circuit moeten dezelfde fase zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
Septillion schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:04:
@MichaelReitsma Correct, voeding en te meten circuit moeten dezelfde fase zijn.
Hmmm, dan is het nut van die 2de meetspoel niet zo veel....
Kan ik zo'n shelly pro 3 em oid die 3fases meet wel hiervoor gebruiken? Dus als 2 losse verbruikers in dit geval. Of komt dat een combinatie getal oid uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Yokey1808 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:30:
Ik heb in huis meerdere Shelly Plug S stekkers in gebruik. Nog niet zo heel lang, maar nu heb ik dat er 2 steeds vaker offline zijn. Als ik de Shelly app open komen ze er na zo'n 30 seconden weer bij, maar het vervelende is dat Google ze dus niet herkent wanneer ik Google de opdracht geef om de lampen aan of uit te doen.
Mijn router hangt bij de voordeur (meterkast) en deze lampen hangen bij de achtergevel, zo'n 10m verderop. Ik heb 4 van die plug stekkers op die afstand waar er dus 2 van het niet zo lekker doen.
Ligt het misschien aan de wifisterkte? Of zijn deze stekkers missschien al te oud, ondanks dat ze nog maar een paar maanden in gebruik zijn en doen ze het daarom niet?
Een inbouw Shelly is geen optie want ze zitten op een verdeelstekker.
Staat eco modus uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokey1808
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-06 16:11
Goede tip, nu op het werk, daar zie ik dat de Shelly's die het wel doen op eco-aan staan.
Vanavond eens kijken en dan eco modus uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@MichaelReitsma Valt ook wel mee, gewoon twee groepen, een kookgroep, of twee stopcontacten kan je prima meten. Alleen niet voor alles te gebruiken nee.

De Shelly Pro 3 doet dan weer geen metering, alleen schakelen. Meest voor de hand liggende zou dan een Shelly 3EM of een Shelly Pro 3EM zijn. Maar helaas zijn die naar mijn idee te duur geprijsd.

Gezien jij toch twee losse verbruikers wilt zien zou je ook 2x een Shelly EM kunnen plaatsen. Met de twee overgebleven spoelen zou je nog andere zaken kunnen meten (op dezelfde fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
MichaelReitsma schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:00:
Moeten de spoelen en de shelly op dezelfde fase zitten?
Voor een juiste meting moet je inderdaad op dezelfde fase zitten. Daarom moet je de 3EM ook op alledrie de fasen aansluiten zodat je die correct kunt meten.

Maar als je helemaal niks meet, is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Maak eens een foto hoe je de klemmen hebt geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 18:06
Ik weet even niet of dit het goede topic is, maar ik probeer het eerst hier.
Eventueel kan ik ook naar het domoticz topic gaan.

Ik heb een laadpaal welke ik wil schakelen met een shellyEM samen met een 50A stroomklem (welke een relay schakeld).

Deze wil ik graag toevoegen aan domoticz via MQTT.
Hiervoor gebruik ik de shelly_MQTT plugin welke ook prima werkt voor mijn shelly2.5 (rolluik).

Hij wordt herkend, maar alleen 3 sensoren.1 schakelaar en 2x voltage.

Heeft iemand ervaring met deze shelly en hoe ik het stroomverbruik er ook bij kan krijgen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allissey
vandaag de Shelly 2.5 uitgebouwd. Nadat ik draaiknop en dekplaat had verwijderd eens goed geluisterd... inderdaad een zacht sissend geluid. Dus toch....
Allissey schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:45:
[...]

Nee, ik hoor geen sissend geluid. Ik zal die Plus 2PM eens bestellen. En onderzoeken of die ook naar HomeKit te flashen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
darklord007 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:37:
Ik weet even niet of dit het goede topic is, maar ik probeer het eerst hier.
Eventueel kan ik ook naar het domoticz topic gaan.

Ik heb een laadpaal welke ik wil schakelen met een shellyEM samen met een 50A stroomklem (welke een relay schakeld).

Deze wil ik graag toevoegen aan domoticz via MQTT.
Hiervoor gebruik ik de shelly_MQTT plugin welke ook prima werkt voor mijn shelly2.5 (rolluik).

Hij wordt herkend, maar alleen 3 sensoren.1 schakelaar en 2x voltage.

Heeft iemand ervaring met deze shelly en hoe ik het stroomverbruik er ook bij kan krijgen?
Alvast bedankt!
Controleer eerst even met bijvoorbeeld MQTT-Explorer of hij wel binnenkomt. Ik ken Domoticz niet maat in HA kan je ook een eigen sensor aanmaken die je koppelt aan waardes uit een JSON mqtt value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
stefxx schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:22:
[...]

Voor een juiste meting moet je inderdaad op dezelfde fase zitten. Daarom moet je de 3EM ook op alledrie de fasen aansluiten zodat je die correct kunt meten.

Maar als je helemaal niks meet, is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Maak eens een foto hoe je de klemmen hebt geplaatst?
Nou het lek is boven, aannames enzo...
Mijn wp heeft 3 groepen waaronder eentje waar de buitenunit op zit. Daar zit al een youless op die naar enelogic upload. Ik ging ervan uit dat de binnenunit op een van de andere twee zat tesamen met de aansluiting van of de 3kw steun verwarming of de 1,5kw sww aansluiting. Ik wilde het verbruik van de binnen unit meten met de shelly. Toen ik echter allebei die groepen uit zette bleef de binnenunit aan. Bij aansluiten is het al zo dat de binnenunit met een 4 draads stuurkabel aan de buitenunit is aangesloten. Dat aspect was i beetje vergeten...
Anyway probleem is opgelost, nu heb ik een shelly over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
[...]

Dat is meestal het gevolg van low quality condensators die gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
volgens mij probeer ik wat te doen wat onmogelijk is.

een schakelaar op een shelly 1l. Wanneer deze uit en aan gaat moet een ander relais aan of uit gaan.

als ik dit doe vanaf een 1plus dan kan deze wel de 1l schakelen.
vanaf de 1plus kan ik wel mijn pro4 schakelen

dit is het menu van de 1l
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGjK1Y8ZRKjFb1vWw9hcx6Fdx9E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YtJaISF9DTc5zJ5c7LJKFQZu.png?f=fotoalbum_large

en dit is het menu van de 1plus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPs_EDKfGNsg13Z4XMLF2dC7IuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QrUZkbadUL1kjgN9wqb15zou.png?f=user_large

door die add action kan ik zoals beschreven wel de 1l en 4pro aansturen, maar door dat de 1l het niet heeft lukt het andersom niet.

Zie ik wat over mijn hoofd? of kan wat ik in gedachte heb niet?
uiteindelijk maakt het niet echt uit, ragg gewoon de 1plus achter de muur.. Maar vroeg het mij gewoon af

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
jack zomer schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:42:
volgens mij probeer ik wat te doen wat onmogelijk is.

een schakelaar op een shelly 1l. Wanneer deze uit en aan gaat moet een ander relais aan of uit gaan.

als ik dit doe vanaf een 1plus dan kan deze wel de 1l schakelen.
vanaf de 1plus kan ik wel mijn pro4 schakelen

dit is het menu van de 1l
[Afbeelding]

en dit is het menu van de 1plus.
[Afbeelding]

door die add action kan ik zoals beschreven wel de 1l en 4pro aansturen, maar door dat de 1l het niet heeft lukt het andersom niet.

Zie ik wat over mijn hoofd? of kan wat ik in gedachte heb niet?
uiteindelijk maakt het niet echt uit, ragg gewoon de 1plus achter de muur.. Maar vroeg het mij gewoon af
Zo te zien staat je 1L op momentary (pulsdrukker). Verder heeft de 1plus een nieuwere versie hardware en software die daarbij hoort. Dus ziet er ietsje vlotter uit misschien maar het kan hetzelfde.

Als het niet lukt via de app, zoek dan eens op webhook hier in het topic. Je kan via een url ook besturen namelijk. Dus onclick, open URL waardoor shelly nr2 aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1l staat op toggel. maar ik ga de webhook even bekijken.

ik heb wel besloten de plus en een pro2 te gebruiken ipv de 1l.
ze zijn niet aanwezig op mijn locatie. ook zal ik het uiteindelijk niet zelf beheren.,
En ik denk dat webhook iets te veel van het goede is voor de mensen waar ze komen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
optie "long push" kan niet met toggle, je hebt immers dan een wipschakelaar ipv pulsdrukker. Dus ergens matched dat nog niet. Als dat met elkaar gematched wordt, zal je zien dat de menutjes ook veel meer overeen komen met wat je uit de 1plus kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
stevenP schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:17:
[...]

Controleer eerst even met bijvoorbeeld MQTT-Explorer of hij wel binnenkomt. Ik ken Domoticz niet maat in HA kan je ook een eigen sensor aanmaken die je koppelt aan waardes uit een JSON mqtt value.
Bedankt voor je reactie,
Ik heb niet zoveel ervaring met MQTT explorer, maar volgens mij wordt er wel meer verzonden niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZqVVF5ly00A-3M3o_wF7D61ufQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hXXvhNLL5xAKx0znN8YNLg5l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
darklord007 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:37:
[...]

Bedankt voor je reactie,
Ik heb niet zoveel ervaring met MQTT explorer, maar volgens mij wordt er wel meer verzonden niet?

[Afbeelding]
Emeter[0] is je eerste klem, emeter[1] is de tweede. Als het goed is, is de waarde "power" het huidige wattage wat er gemeten wordt.
Energy is volgens mij amperage.

Het beste is om de klemmen een "bekende" last te geven. Bijvoorbeeld een lamp of fohn waarvan een wattage vermeld staat. Je zal de waardes realtime binnen zien komen in mqtt Explorer. If so, dan stuurt hij het allemaal door ja. Dan moet je dit handmatig kunnen toevoegen aan domoticz maar daar moet je even op YouTube'n of het specifieke topic rondneuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
stevenP schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:36:
[...]

Emeter[0] is je eerste klem, emeter[1] is de tweede. Als het goed is, is de waarde "power" het huidige wattage wat er gemeten wordt.
Energy is volgens mij amperage.

Het beste is om de klemmen een "bekende" last te geven. Bijvoorbeeld een lamp of fohn waarvan een wattage vermeld staat. Je zal de waardes realtime binnen zien komen in mqtt Explorer. If so, dan stuurt hij het allemaal door ja. Dan moet je dit handmatig kunnen toevoegen aan domoticz maar daar moet je even op YouTube'n of het specifieke topic rondneuzen.
Ik ga er eens naar kijken, dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVDj6uXTY0-yBfYhedu4KD_ClwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ikG5rOI9CHN32J3oQDr4hsrX.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg het niet voor elkaar om mijn shelly 1pm mini in te laten schakelen via een schema.
Gewoon handmatig in en uitschakelen via de app werkt gewoon.
En via de lichtknop ook.

Als ik een timer erin zet dat hij bij aan, na 5 seconden uit moet en vise versa, dan schakelt hij om de 5 seconden in/uit.

Dus ik dacht dat de tijd misschien niet goed staat, maar waar kan je dat zien?
Tijdzone staat wel op Amsterdam ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
FRANQ schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:21:
[Afbeelding]

Ik krijg het niet voor elkaar om mijn shelly 1pm mini in te laten schakelen via een schema.
Gewoon handmatig in en uitschakelen via de app werkt gewoon.
En via de lichtknop ook.

Als ik een timer erin zet dat hij bij aan, na 5 seconden uit moet en vise versa, dan schakelt hij om de 5 seconden in/uit.

Dus ik dacht dat de tijd misschien niet goed staat, maar waar kan je dat zien?
Tijdzone staat wel op Amsterdam ingesteld.
Je stelt 'm in als schedule, dus dan wordt het inderdaad een flipperkast :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N90crBklJSHyttiHXO4COh4XaBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jMFIYPWwgfqK5HHq7EOigmyh.png?f=fotoalbum_large
Via het settings menu van je device zelf staat bij het tabje timer een auto on / auto off timer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
stevenP schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:51:
[...]

Je stelt 'm in als schedule, dus dan wordt het inderdaad een flipperkast :)
[Afbeelding]
Via het settings menu van je device zelf staat bij het tabje timer een auto on / auto off timer.
Ik probeerde met de timer uit of hij überhaupt wel op de app reageerde.

Gelukkig werkt het schema/schedule nu wel.
Wat er nou precies verkeerd was weet ik niet.

Maar ik heb hem gereset, opnieuw toegevoegd en geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
iemand een idee hoe ik deze oude firmware wel kan updaten van een nieuwe shellyEM?
Hij blijft aangeven dat ik de laatste versie heb, maar kan het jaartal niet hoger zetten dan 2021 en shelly cloud blijft ook offline :(

20210429-104036/v1.10.4-2-g9a159c1fb-release-1.10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
darklord007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:07:
iemand een idee hoe ik deze oude firmware wel kan updaten van een nieuwe shellyEM?
Je kan dit eens proberen: http://archive.shelly-tools.de/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06 20:42
darklord007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:07:
Hij blijft aangeven dat ik de laatste versie heb, maar kan het jaartal niet hoger zetten dan 2021 en shelly cloud blijft ook offline :(

20210429-104036/v1.10.4-2-g9a159c1fb-release-1.10
Wat het ook nog kan zijn is dat ze een nieuwe versie aan het releasen zijn.
Ik las toevallig vorige week dat er een nieuwe beta versie was.

Als ze die releasen, dan lijkt het dat devices die willen updaten, geen versie kunnen vinden.
Dit heb ik ook met de 1.21 release gehad. Die was ook nog eens gepulled vanwege wat bugs.

Heb me toen echt een ons gezocht, support case aangemaakt bij Shelly. Standaard response.
Een dag later hadden alle devices updates naar 1.22.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darklord007
Probleem gevonden, ik wilde de shelly cloud functie ff aanzetten om te proberen en toen klaagde hij over de gateway (had een statisch ip adres ingegeven). Na invullen van de gateway werkt cloud, maar update hij ook de tijd en heeft hij ook de nieuwe firmware gevonden.
Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:54
Op verzoek vanuit het WPB topic klop ik hier even aan.

Ik wil graag mijn warmtepompboiler (WPB), een Atlantic Explorer v4 schakelen (boosten, verwarmen met COP1 electrisch element) wanneer de boiler temperatuur te laag is en/of/maar vooral als ik voldoende PV opwek heb.

De WPB heeft hiervoor 2 speciale klemmen die bij signaal (230v) de boost aanzet.

Ik heb een Shelly 1 Plus met Addon en 2 temp sensoren aangesloten. Als volgt:

Voeding Shelly:
A1 naar N
A2 naar L

Schakeling WPB
1 naar B1
0 naar B2

De Shelly werkt (krijg temperatuur via de sensors binnen en hoor schakeling (klik) bij aan/uit zetten van het relais via de shelly app) maar de schakeling richting B1/B2 (WPB) niet. Ik meet geen spanning op 01 en B1/B2. Wat doe ik fout ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrIyf8m-M7QH5lFHGrv2TVYmz_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5CKc3XLtpM3Ntogqdfszelp4.png?f=fotoalbum_large

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)

Pagina: 1 ... 68 ... 81 Laatste