Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stealther
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 01:15
Een vraag,
Ik heb +/- 1,5 jaar geleden een shelly dimmer2 in de centraaldoos in het plafond van m'n lamp gepropt en netjes aangesloten. Alles werkte perfecte tot 2 dagen geleden. Geen licht.
Natuurlijk netjes de lampen vervangen, niks. Met spanningszoeker alles afgezocht, netjes spanning. Google/tweakers/shelly afgezocht, niks.
Shelly ertussenuit gebutst en tada alles werkt perfect.
Iemand enig ervaring met wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:03
Heb je ook de spanning voor 30 seconden van de groep afgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
JaapZ1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:53:
Meestal wordt dit veroorzaakt door stoorsignalen op het elektriciteitsnet. Denk aan een magnetron, inverter compressor of vroeger het TF signaal.
Ik bedoel niet het geflikker wat je wel eens ziet als een lamp aanstaat. De lamp staat uit en flitst een "microseconde" op vol vermogen (?). Nog nooit gehad, en alleen deze doet dat sinds enkele weken.
Gisteren de beta erop gezet, maar dat doet het niet veel beter; op dit moment reageert de lamp zelfs niet meer. Maar hij flitst nog steeds om de paar minuten (geen vaste interval). Probeer ik de UI te bereiken via het IP dan loopt ie gelijk vast.
Vanmorgen de groep uit gehad, daarvoor deed ie niks, daarna begon ie weer te flitsen. Maar ik kan er nu niks mee want hij crashed bij het openen van de UI

Ik denk maar even de firmware downgraden via de browser, kijken of ie dan weer wil werken. Als ik m uberhaupt kan bereiken

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 14-02-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 20:43
Stefke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Ik bedoel niet het geflikker wat je wel eens ziet als een lamp aanstaat. De lamp staat uit en flitst een "microseconde" op vol vermogen (?). Nog nooit gehad, en alleen deze doet dat sinds enkele weken.
Gisteren de beta erop gezet, maar dat doet het niet veel beter; op dit moment reageert de lamp zelfs niet meer. Maar hij flitst nog steeds om de paar minuten (geen vaste interval). Probeer ik de UI te bereiken via het IP dan loopt ie gelijk vast.
Vanmorgen de groep uit gehad, daarvoor deed ie niks, daarna begon ie weer te flitsen. Maar ik kan er nu niks mee want hij crashed bij het openen van de UI

Ik denk maar even de firmware downgraden via de browser, kijken of ie dan weer wil werken. Als ik m uberhaupt kan bereiken
dat is wel gek. kan je in de logs iets terugvinden? alsin, button triggered on button triggered off ?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Mijn lampen flitsen dus om de seconde en dan onafhankelijk van elkaar. Het is net een disco als je ze te fel zet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
stealther schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:49:
Een vraag,
Ik heb +/- 1,5 jaar geleden een shelly dimmer2 in de centraaldoos in het plafond van m'n lamp gepropt en netjes aangesloten. Alles werkte perfecte tot 2 dagen geleden. Geen licht.
Natuurlijk netjes de lampen vervangen, niks. Met spanningszoeker alles afgezocht, netjes spanning. Google/tweakers/shelly afgezocht, niks.
Shelly ertussenuit gebutst en tada alles werkt perfect.
Iemand enig ervaring met wat er aan de hand kan zijn?
als je de shelly er tussenuit hebt, kan je die anders eens met een aansluitsnoertje los in een stopcontact prikken? (dus alleen voeding geven). Kijken of hij weer online komt en of je 'm kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Tijdens het branden
Stefke schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:03:
Ik heb een Shelly dimmer met daaraan twee lampen die sinds enkele weken (?) tijdens het branden ineens even op volle sterkte - denk ik - flitst, eens in de zoveel minuten. Iemand dat wel eens gehad?

Het was zelfs lastig te achterhalen waar het vandaan kwam, want het waren gewoon flitsen. Eerst dachten we aan onweer, maar na een tijdje (b)leek het van een plafondlamp te komen (die hangt 's avonds niet direct in ons zicht, dus we zagen alleen een lichtflits)

(zal de beta eens proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
En nu als tie uit staat?
Stefke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 22:21
Enkele weken geleden 16x "Shelly 1 PM" gekocht om te plaatsen in een nieuwbouwhuis. Tevens alle schakelaars vervangen door pulsschakelaars.
1 van deze Shelly's is nu al 4x spontaan teruggegaan naar fabrieksinstellingen en heb ik dus al 4x moeten toevoegen in de app.

Nu vermoed ik dat er gewoon wat kapot en dat ik die moet terugsturen. Heeft er nog iemand andere suggesties?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
jvdmeer schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:39:
Enkele weken geleden 16x "Shelly 1 PM" gekocht om te plaatsen in een nieuwbouwhuis. Tevens alle schakelaars vervangen door pulsschakelaars.
1 van deze Shelly's is nu al 4x spontaan teruggegaan naar fabrieksinstellingen en heb ik dus al 4x moeten toevoegen in de app.

Nu vermoed ik dat er gewoon wat kapot en dat ik die moet terugsturen. Heeft er nog iemand andere suggesties?
Drukt er iemand toevallig 5x achter elkaar op de knop?

• stevenP
jvdmeer schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:39:

Het kan goed dat die Shelly slecht contact heeft of last van EMI op zijn locatie. Haal m er eens uit en leg 'm los op je bureau met alleen stroom. Blijft werken? Dan schakelaar er bij. Geen problemen en goed aan/uit? Dan kan je nog eens kritisch kijken naar de wago en draden, zit er in die inbouwdoos zwart geblakerd koper?
quote: shelly knowledge base
The easiest and safest way to factory reset a device is to flip the physical switch 5 times in a row with a delay of 2 seconds when it is in the off state. You might need to switch off and on the fuse first, so the device can boot up, and then perform the factory reset steps from the physical switch.

You can, as well, switch the power supply of the device ON/OFF 5 times in a row, this will factory reset the device as well.

Another way to factory reset the device is if it has a reset button to long-press it for at least 10 seconds. This will return the device to factory settings.
Last resort, deze toggle:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZHCP6Wn9DQMal7WPonBH41lsX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/scX5QXMkTUn917Ec0g5f88Xa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door stevenP op 15-02-2024 07:15 ]

• jvdmeer
rens-br schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:08:
[...]

Drukt er iemand toevallig 5x achter elkaar op de knop?
Nee, er woont nog niemand in het huis. Voorlopig ben ik de enige die er komt.

• jvdmeer
stevenP schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:13:
[...]

Het kan goed dat die Shelly slecht contact heeft of last van EMI op zijn locatie. Haal m er eens uit en leg 'm los op je bureau met alleen stroom. Blijft werken? Dan schakelaar er bij. Geen problemen en goed aan/uit? Dan kan je nog eens kritisch kijken naar de wago en draden, zit er in die inbouwdoos zwart geblakerd koper?

Zal ik morgen gaan controleren.

[...]

Last resort, deze toggle:
[Afbeelding]
Dat is denk ik toch wel handig om op alle shelly's te doen. Die toggle uitzetten.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58
@jvdmeer Toevallig een met wat langere draden tussen shelly en schakelaar?

• jvdmeer
Septillion schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:22:
@jvdmeer Toevallig een met wat langere draden tussen shelly en schakelaar?
Nee, zal maximaal 10 cm draad tussen zitten. Zitten in dezelfde inbouwdoos.

• Stefke
Met de beta was ie niet bereikbaar; zodra ik de webUI opende crashte hij. UIteindelijk via een link de firmware naar 1.10 teruggezet en nu is ie weer bruikbaar. Het geflitst ljikt weg te zijn ook

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb een apparaat wat ik met een Shelly 1PM wil gaan meten (energieverbruik).

Ik heb reeds een lasdoos waar aarde (groen/geel), fase (bruin), en nul (blauw) uitkomt. Daar zitten 3 2-voudige lasklemmen en vanaf die 3 lasklemmen worden aarde fase en nul doorverbonden naar het apparaat.

Gewoon dit, maar dan een aarde/fase/nul minder en 2-voudige lasklemmen ipv 3-voudige Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wdn5FxVRLkcYs5hThgabtWlalOI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XjRUu1BfPEx0nUCmacxA5M9J.jpg?f=user_large

Kan ik, gebruik makende van dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebySTejns50lwdtqNe4YubacGek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuxqvP0HSkW8EETUONTIeJG6.jpg?f=fotoalbum_large

of dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spZpr0PRWsvKnUTDB1isvVHLq7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/paWTBlFe93pQK6SMzk3IIdiN.jpg?f=user_large

concluderen dat:

1) binnenkomende aarde laat ik intact as is (blijft door 2-voudige lasklem gaan)
2) binnenkomende fase haal ik uit de 2-voudige lasklem en doe ik naar L1 en en vanuit de 0 weer door naar apparaat
3) binnenkomende nul stop ik in een 3-voudige lasklem, 1 nul door naar apparaat en 1 nul naar de shelly (N)

Het enige waar ik van in de "war" raak is de 0 aanduiding op de shelly :)

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 15-02-2024 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 23:04
Volgens mij is wat jij 0 noemt een O (van output).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

FreakNL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:37:
Dat is geen NUL maar een (letter) O van Output. 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nice.. en ik bedoelde natuurlijk de 1PM plus btw.. De gewone doet geen energiemeting (geloof ik).

• JaapZ1
FreakNL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:49:
Nice.. en ik bedoelde natuurlijk de 1PM plus btw.. De gewone doet geen energiemeting (geloof ik).
PM is de afkorting van? Power Measuring

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 23:04
Power Meter, dacht ik.

[ Voor 39% gewijzigd door Elsdeniep op 15-02-2024 13:48 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

|:(

My bad..

Als ik trouwens zoek op Shelly 1 PM vind ik eigenlijk alleen maar de Shelly 1 PM plus

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 17:39

DUX

blijft ook nu voor Oranje

FreakNL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:53:
|:(

My bad..

Als ik trouwens zoek op Shelly 1 PM vind ik eigenlijk alleen maar de Shelly 1 PM plus
Klopt want de non-plus is de vorige generatie (gen 1) en wordt niet meer geproduceerd.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• stevenP
FreakNL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:37:
Ik heb een apparaat wat ik met een Shelly 1PM wil gaan meten (energieverbruik).

Ik heb reeds een lasdoos waar aarde (groen/geel), fase (bruin), en nul (blauw) uitkomt. Daar zitten 3 2-voudige lasklemmen en vanaf die 3 lasklemmen worden aarde fase en nul doorverbonden naar het apparaat.

Gewoon dit, maar dan een aarde/fase/nul minder en 2-voudige lasklemmen ipv 3-voudige [Afbeelding]

Kan ik, gebruik makende van dit plaatje:
[Afbeelding]

of dit plaatje:
[Afbeelding]

concluderen dat:

1) binnenkomende aarde laat ik intact as is (blijft door 2-voudige lasklem gaan)
2) binnenkomende fase haal ik uit de 2-voudige lasklem en doe ik naar L1 en en vanuit de 0 weer door naar apparaat
3) binnenkomende nul stop ik in een 3-voudige lasklem, 1 nul door naar apparaat en 1 nul naar de shelly (N)

Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/243531777/Plus%201PM%20AC%20wiring%20diagram.png?inst-v=56c19b53-6ebc-4790-b2f8-0a92b510b30a
je doet het helemaal goed.

Op de shelly:
Bruin in L (voeding)
Bruin van apparaat in O (output)
Blauw in N (neutral)
aarde lekker laten zitten in de lasklem

en inderdaad:
PM = power meter
Plus = nieuwe generatie (ze vervangen geen types, maar maken onder nieuwe naam "ernaast" waardoor je lekker herrie krijgt in namen :P )

[ Voor 4% gewijzigd door stevenP op 15-02-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dit is momenteel als ie uit staat

https://photos.app.goo.gl/71UHWp4MK7DfNJ54A

Veel erger dan voorheen, dan was het een sporadische flits. Nu doet ie dit met tussenpozen (tijdje niet, dan ineens weer wel).
Ik denk zelf dat het aan de lampjes ligt, die dimmen niet helemaal lekker bij lage percentages. Helaas hangt de lamp op 6m hoogte dus die vervang je niet zomaar. Maar dit is nooit geweest, dat geflits is in de afgelopen weken begonnen (en wordt blijkbaar steeds erger), alleen geknipper (50hz) bij lage dimstanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:45
Ik heb een Dimmer2 omgezet naar een Tasmota device. Dimmen via het web gaat prima maar de polsdrukker lijkt niet meer anders te doen dan aan/uit. Iemand enig idee? :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@ephymerous Alle stappen van hier gedaan? Inclusief dus switchmode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Septillion schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:01:
@ephymerous Alle stappen van hier gedaan? Inclusief dus switchmode?
Ja het werkte ook een hele tijd. Heb 'm opnieuw gestart en het switchmode command nogmaals gegeven en het werkt weer. Thanks :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Stefke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Dit is momenteel als ie uit staat

https://photos.app.goo.gl/71UHWp4MK7DfNJ54A

Veel erger dan voorheen, dan was het een sporadische flits. Nu doet ie dit met tussenpozen (tijdje niet, dan ineens weer wel).
Ik denk zelf dat het aan de lampjes ligt, die dimmen niet helemaal lekker bij lage percentages. Helaas hangt de lamp op 6m hoogte dus die vervang je niet zomaar. Maar dit is nooit geweest, dat geflits is in de afgelopen weken begonnen (en wordt blijkbaar steeds erger), alleen geknipper (50hz) bij lage dimstanden
dit is wel gezellig ja.. :P

Als je niet bij de lampen kan, en je wil uitsluiten waar het vandaan komt dan zul je de Shelly moeten isoleren. Dus die eruit halen en los op je bureau aan een paar lampen hangen, desnoods een contrastekker met daarin een staande lamp. Op die manier weet je zeker of het aan die combinatie ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-09 21:57
Heeft er iemand een schemaatje/uitleg om bij deze wisselschakeling een Plus 1PM te plaatsen?

M'n eerste shelly, en het plan is om deze bij op de wisselschakelaar van de keuken te plaatsen. Maar ik vind vooral schema's voor het oude type Shelly 1. Of maar voor een enkele schakelaar. En om nu gewoon te gaan beginnen prutsen alvorens zeker te zijn hoe deze geplaatst moet worden lijkt me niet zo'n geweldig plan 😅

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq7ILlx4VjQtSQP2uNvwJLYskV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NV6TVdIN9krEKHZF7HbeYqtf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Fatum je kunt gewoon het schema van een enkele schakelaar gebruiken. Het 'eindresultaat' van de schakelaar rechts (de draad die naar de lamp gaat) gaat nu in de SW van je Shelly.

Vergeet gewoon die knop links en doe alsof je alleen met de knop rechts te maken hebt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Fatum schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:38:
Heeft er iemand een schemaatje/uitleg om bij deze wisselschakeling een Plus 1PM te plaatsen?

M'n eerste shelly, en het plan is om deze bij op de wisselschakelaar van de keuken te plaatsen. Maar ik vind vooral schema's voor het oude type Shelly 1. Of maar voor een enkele schakelaar. En om nu gewoon te gaan beginnen prutsen alvorens zeker te zijn hoe deze geplaatst moet worden lijkt me niet zo'n geweldig plan 😅

Bedankt!

[Afbeelding]
De bruin die nu richting lampje gaat vanuit de rechter schakelaar komt in de schakelaar-input van je shelly. De O (output) op shelly naar de lamp toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fatum
Dan wordt het makkelijker dan het eerst leek. Thanks voor de snelle antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
stevenP schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:16:
[...]

dit is wel gezellig ja.. :P

Als je niet bij de lampen kan, en je wil uitsluiten waar het vandaan komt dan zul je de Shelly moeten isoleren. Dus die eruit halen en los op je bureau aan een paar lampen hangen, desnoods een contrastekker met daarin een staande lamp. Op die manier weet je zeker of het aan die combinatie ligt.
Het is de Shelly, ik heb m uit de wandcontactdoos van de schakelaar gehaald en aan de andere kant van het huis op een zelfde lamp aangesloten (die hangt minder hoog). Daar flitst ie ook op, ook na een factory reset.

Maar de Dimmer2 die daar zit - want dezelfde lamp met dezelfde led-peertjes - dimt ook niet helemaal lekker, want bij lage percentages flikkert het licht en zelfs na calibratie moest ik de Shelly op min. brightness van 25% zetten anders ging ie uit.

Ik ga dus sowieso al die ledjes vervangen door iets wat niet dat probleem heeft want ik vermoed dat die ledjes door het vele branden op lage standen mijn dimmer2 heeft kaput gemaakt?
Heeft dat zin? Ik heb tot nu toe zeer weinig issues met allerlei ledlampen, dit type wandlamp (met name de bijgeleverde ledpeertjes) is de enige die vanaf het begin niet heel lekker werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 17-02-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Stefke schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Het is de Shelly, ik heb m uit de wandcontactdoos van de schakelaar gehaald en aan de andere kant van het huis op een zelfde lamp aangesloten (die hangt minder hoog). Daar flitst ie ook op, ook na een factory reset.

Maar de Dimmer2 die daar zit - want dezelfde lamp met dezelfde led-peertjes - dimt ook niet helemaal lekker, want bij lage percentages flikkert het licht en zelfs na calibratie moest ik de Shelly op min. brightness van 25% zetten anders ging ie uit.

Ik ga dus sowieso al die ledjes vervangen door iets wat niet dat probleem heeft want ik vermoed dat die ledjes door het vele branden op lage standen mijn dimmer2 heeft kaput gemaakt?
Heeft dat zin? Ik heb tot nu toe zeer weinig issues met allerlei ledlampen, dit type wandlamp (met name de bijgeleverde ledpeertjes) is de enige die vanaf het begin niet heel lekker werkt.
Wat is het vermogen van die leds? Alsin, hoe zwaar belast je de dimmer? Misschien dat een bypass nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
6W, in beide lampen zitten 2 van deze peertjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV_IOvOZzHBMowsMrcicNxPrsSY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/queIplKLZVgpoOPkd77q1emw.png?f=user_large
Ik heb lampen waar minder in zit die het beter doen. Weinig info verder op de lampjes (ook geen merk), zal wel goedkope chinese rommel zijn die bij de lampen bijgeleverd waren.

Het wandlicht waarvan de Shelly nog wel goed werkt gaat pas branden bij 30% zowel met 2 als met 1 peetje

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 18-02-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Vandaag weer een Dimmer 2 en twee Shelly 1 gemonteerd. Het Tasmota flashen OTA gaat bij twee van de drie goed. Een van de twee Shelly 1's die doet niets op de URL om OTA te flashen. Google biedt me nog geen soulaas, iemand een goed idee? :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Stefke schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:47:
6W, in beide lampen zitten 2 van deze peertjes:
[Afbeelding]
Ik heb lampen waar minder in zit die het beter doen. Weinig info verder op de lampjes (ook geen merk), zal wel goedkope chinese rommel zijn die bij de lampen bijgeleverd waren.

Het wandlicht waarvan de Shelly nog wel goed werkt gaat pas branden bij 30% zowel met 2 als met 1 peetje
Ja met dat soort retrofit lampjes blijft het altijd lastig. Zeker op zo'n kleine schaal is er (bijna) altijd wel wat beknibbeld voor de ruimte waardoor dimbaarheid of bijvoorbeeld kleurechtheid achteruitgaat.

Je hebt denk ik meer kans met een echte lichtbron, Osram, Philips oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Kunnen dergelijke lampen mijn dimmer overbelast hebben of zo? Misschien is het gewoon ouderdom, deze Shelly is denk ik nu zo'n 3 a 3,5 jaar in gebruik geweest (altijd op lage dimstand)

edit: aangezien ik de lichten altijd gedimd heb branden, kan ik dan beter een iets groter wattage kiezen en verder dimmen? Of juist een iets lager wattage en minder dimmen.
Mijn gevoel zegt het eerste i.v.m. dat lage wattages eerder tot issues leiden.

[ Voor 41% gewijzigd door Stefke op 19-02-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Zijn het überhaupt dimbare lampen? Niet dimbare lampen dimmen vaak ook wel voor een deel.

[ Voor 1% gewijzigd door AtRi op 20-02-2024 16:24 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
ephymerous schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:06:
Vandaag weer een Dimmer 2 en twee Shelly 1 gemonteerd. Het Tasmota flashen OTA gaat bij twee van de drie goed. Een van de twee Shelly 1's die doet niets op de URL om OTA te flashen. Google biedt me nog geen soulaas, iemand een goed idee? :)
Inmiddels alle 5 Shelly 1 geprobeerd te clashen met Tasmota. Bij vier stuks lukt het, de ene blijft problemen geven. Maar eens kijken of iemand 'm (tegen vergoeding) op de old fashioned way kan flashen :)

XXXVI

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 16:18
Even een vraag over de Shelly dimmer modules:

Ik zou graag een dimmer willen aansluiten met 2 puls schakelaars
Als ik het goed begrijp kan dat. De ene schakelaar is dan meer dimmen, de andere minder dimmen, en beide kan je gebruiken om het licht aan of uit te zetten.

Maar hebben jullie enig idee of je nog extra functies aan zo'n pulsschakelaar kan verbinden? Bij bijvoorbeld een elektronische Jung dimmer is het zo dat bijvoorbeeld de "zachter" knop ingedrukt houden er voor zorgt dat de lamp op een (instelbare) laagste stand aangaat, terwijl hetzelfde bij de "harder" knop betekent dat de lamp meteen vol aangaat.

Ik kan nergens vinden of dat soort functies bij de Shelly ook mogelijk zijn. De handleidingen zijn ook wat mager qua info over de verschillende schakelaar-modes

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dj1981 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:13:

Als ik het goed begrijp kan dat. De ene schakelaar is dan meer dimmen, de andere minder dimmen, en beide kan je gebruiken om het licht aan of uit te zetten.

Maar hebben jullie enig idee of je nog extra functies aan zo'n pulsschakelaar kan verbinden? Bij bijvoorbeld een elektronische Jung dimmer is het zo dat bijvoorbeeld de "zachter" knop ingedrukt houden er voor zorgt dat de lamp op een (instelbare) laagste stand aangaat, terwijl hetzelfde bij de "harder" knop betekent dat de lamp meteen vol aangaat.

Ik kan nergens vinden of dat soort functies bij de Shelly ook mogelijk zijn. De handleidingen zijn ook wat mager qua info over de verschillende schakelaar-modes
De dimmer2 heeft iig geen instelbare long press..

• stevenP
dj1981 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:13:

longpress is inderdaad niet beschikbaar volgens mij maar ik heb wel double press 'on with 100%' bijvoorbeeld. Dit kan met actions en een actionable url. Zoek hier even terug, ik heb de syntax niet bij de hand maar is eerder voorbij gekomen. Zoiets als onderstaand:

Single press: localhost/relay/toggle/0.2 (on met 20%)
Double press: localhost/relay/toggle/1 (on met 100%)

//edit je schema kan inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/243531777/ShellyD2_SWneutral_wiring.jpg?inst-v=8a2cd5f7-1691-4cf6-ae25-9ac7751a8e04

[ Voor 6% gewijzigd door stevenP op 22-02-2024 13:10 ]

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 16:18
Thx voor jullie antwoorden

Ik heb een Pro Dimmer 2 besteld, volgende week maar even uitproberen of het daar ook mee werkt (maar ga ik wel van uit)

[ Voor 16% gewijzigd door dj1981 op 22-02-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
De shelly plus 1pm net proberen installeren. Met de nadruk op proberen 🥲
Ik doe hoogstwaarschijnlijk gewoon iets heel doms, maar ik krijg de plus 1 PM dus niet juist aangesloten.

Dit is de schakelaar nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpNbDRmlffDYPRqaDbMAnv3w5y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZeqpk7ViWmjWTrzlTEiApnb.jpg?f=fotoalbum_large

O - gaat naar de spots = L aansluiting op de schakelaar
L - constante 220v. = 1 aansluiting op de schakelaar
2de zwarte schakeldraad = 1' aansluiting op schakelaar

De shelly aansluiten en doen werken is geen probleem. Dat gaat vanzelf. Maar om het dan in combinatie met de wisselschakeling te doen werken, daar gaat het mis... Ik bedraad de Shelly verkeerd naar de schakelaar, maar ik zie m'n fout niet... Iemand die me kan helpen? 😅

Thanks in advance!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
@Fatum Ik vind sowieso je kleuren verwarrend. Gebruik voor de fase bruin, de nul blauw en als schakeldraad zwart.

Met wissenschakeling bedoel je een enkele schakelaar toch? Of een hotelschakeling?

[ Voor 34% gewijzigd door ephymerous op 24-02-2024 12:40 ]

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Fatum Je draadkleuren zijn inderdaad incorrect.

Maar je mist heel simpel gewoon een N. Makkelijkste manier, schakelaar weer netjes terug stoppen en de Shelly bij de lamp plaatsen :) Daar heb je 95% zeker gewoon (permanent) L. En 100% zeker N en schakeldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
ephymerous schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:37:
@Fatum Ik vind sowieso je kleuren verwarrend. Gebruik voor de fase bruin, de nul blauw en als schakeldraad zwart.

Met wissenschakeling bedoel je een enkele schakelaar toch? Of een hotelschakeling?
Hotelschakeling, yes.

Het is aangesloten zoals op dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq7ILlx4VjQtSQP2uNvwJLYskV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NV6TVdIN9krEKHZF7HbeYqtf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
Septillion schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:41:
@Fatum Je draadkleuren zijn inderdaad incorrect.

Maar je mist heel simpel gewoon een N. Makkelijkste manier, schakelaar weer netjes terug stoppen en de Shelly bij de lamp plaatsen :) Daar heb je 95% zeker gewoon (permanent) L. En 100% zeker N en schakeldraad.
My mistake, Ik heb aan de schakelaar ook gewoon een N Zitten. Had ik inderdaad moeten vermelden.

Ik kan de Shelly met de bedrading aan de schakelaar perfect doen werken. Dus ik heb alle juiste kabels toekomen aan de laatste schakelaar van de hotelschakeling (of daar ben ik toch 99% zeker van?
Maar het gaat mis in hoe ik de schakelaar bekabel naar de Shelly denk ik...

De situatie aan de 2de schakelaar van de hotelschakeling: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hznucyaV5JNnA-_dJFCU6xMDh6s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sBddMQv5Nyn8hevTU2FQDc2k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Fatum op 24-02-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Fatum schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Hotelschakeling, yes.

[Afbeelding]
Via deze link een handige instructie van Robbshop.

Afbeeldingslocatie: https://www.robbshop.nl/media/wysiwyg/Hotelschakeling_principe_v2a.gif

Als de nul aanwezig is dan is het niet zo lastig. Dan moet er inderdaad ook een fase zijn :)

/edit
Zoals @Septillion zegt, bij je lamp zit je altijd goed.

[ Voor 19% gewijzigd door ephymerous op 24-02-2024 12:51 ]

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Fatum Dan mis je een permantente L.

Want wat jij "constante 220v" is dat namelijk niet. Dat is de nu geschakelde schakeldraad van de 1e schakelaar. Zet je die om zal nu de andere zwarte draad 230V hebben.

Ofwel, kijk bij de lamp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
Gaan we nog maar wat proberen. Bedankt voor de snelle reacties @Septillion en @ephymerous ! 🙏

(Hoewel ik moet toegeven dat dit m'n brein een beetje tilt doet slaan. De schakelaars zijn correct aangesloten zoals op het schema, en de Shelly plus 1 moet toch op de 2de schakelaar komen waar er een N aanwezig is, dus het moet perfect daar te plaatsen zijn denk ik. Maar ik staar er me op blind waardoor ik m'n fout niet zie 😵‍💫😂)

[ Voor 3% gewijzigd door Fatum op 24-02-2024 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Fatum schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:11:
Gaan we nog maar wat proberen. Bedankt voor de snelle reacties @Septillion en @ephymerous ! 🙏

(Hoewel ik moet toegeven dat dit m'n brein een beetje tilt doet slaan. De schakelaars zijn correct aangesloten zoals op het schema, en de Shelly plus 1 moet toch op de 2de schakelaar komen waar er een N aanwezig is, dus het moet perfect daar te plaatsen zijn denk ik. Maar ik staar er me op blind waardoor ik m'n fout niet zie 😵‍💫😂)
Ik begrijp het, ik heb ook altijd even de rust nodig als ik een actor plaats. Daarom zijn de juiste kleuren zo belangrijk. Dan hoef je alleen maar het geknipte schakeldraad naar de lamp even goed aan te sluiten. En dat is ook niet lastig omdat een kant vanaf de schakelaar komt :)

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 24-02-2024 13:15 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Fatum Ik omschreef je denkfout al in mijn vorige bericht. Je hebt nu geen permanente 230V aka een L. Alleen twee schakeldraden vanaf de eerste schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:48
Hotelschakeling, yes.

[Afbeelding]
Dat schema deugt ook niet. Die rechtse bruine draad hoort zwart te zijn. Dit is erg verwarrend zo.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
Zou ik het probleem ook met een andere Shelly desnoods kunnen oplossen?
Want met de Plus 1PM die ik nu heb, had ik dus begrepen dat deze op de 2de schakelaar van de hotelschakeling moet komen. Maar daar mis ik dan een permanente L waardoor het niet werkt. (@Septillion daar zat inderdaad m'n denkfout 👍)

Ik heb enkel een permanente L bij de eerste schakelaar (want bij de lamp in het plafond steken is geen optie). En ik vind niet direct een Shelly die daar dan wel geschikt voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Fatum In combinatie met een standaard hotelschakeling heb je geen andere optie.

Enige dat nog zou kunnen is de schakelaars door pulsdrukkers vervangen. Dan kan de tweede schakeldraad "L worden".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Septillion schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:47:
@Fatum In combinatie met een standaard hotelschakeling heb je geen andere optie.

Enige dat nog zou kunnen is de schakelaars door pulsdrukkers vervangen. Dan kan de tweede schakeldraad "L worden".
Of een fase trekken vanuit het lichtpunt of nog een draad vanaf de eerste schakelaar. Beetje afhankelijk van waar het meest beweging in zit :)

/edit
Dit is overigens de reden dat ik bij de bouw van onze nieuwbouwwoning overal 50mm dozen heb laten plaatsen en iedere punt ook een fase en een nul heeft. Actoren inbouwen is daarmee een eitje geworden :)

[ Voor 18% gewijzigd door ephymerous op 24-02-2024 16:36 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fatum
Maar even een test setupje gemaakt om het allemaal wat makkelijker en visueler te maken voor mezelf. Ook het advies gevolgd van @Septillion om de wisselschakelaar te veranderen naar drukknoppen.
Dus, hier een foto van de test setup. Met 1 drukknop werkt het perfect. De instellingen van de relay zijn als volgt:
switch mode - - > button
Relay type - - > momentary

Op deze manier werkt elke combinatie van aan/uit met de app en de drukknop.

Maar.... Wat is nu de beste manier om de 2de drukknop er bij te plaatsen?

Nogmaals bedankt voor het advies aan iemand die zich een lange tijd niet meer zo dom gevoeld heeft als vandaag 🥲😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqi7jO3GoMdpiKxtJxWIsZ8_IfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhvWWO1ivj9EnxCBKl4SVLrV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Fatum schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:27:
Maar even een test setupje gemaakt om het allemaal wat makkelijker en visueler te maken voor mezelf. Ook het advies gevolgd van @Septillion om de wisselschakelaar te veranderen naar drukknoppen.
Dus, hier een foto van de test setup. Met 1 drukknop werkt het perfect. De instellingen van de relay zijn als volgt:
switch mode - - > button

Nogmaals bedankt voor het advies aan iemand die zich een lange tijd niet meer zo dom gevoeld heeft als vandaag 🥲😂

[Afbeelding]
In principe door nog een draad aan te sluiten op SW waar de fase door de schakelaar wordt geschakeld :)

Hetzelfde dus als de huidige schakelaar alleen maakt het niet uit waar je de fase vandaan haalt. Met de methode van @Septillion maak je van een van de schakeldraden een fase waarmee je schakelaar twee “voed”. Het andere draad van schakelaar twee gaat op de Se. Net als het andere draad waarmee de eerste schakelaar de fase schakelt.

[ Voor 13% gewijzigd door ephymerous op 24-02-2024 21:36 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Hotelschakeling, yes.

[Afbeelding]
Dit klopt niet, die aarde draad heb je inderdaad niet nodig, maar zoals eerder genoemd heeft je Shelly ook een nuldraad nodig, anders kan deze überhaupt niet opstarten.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Ik heb zelf ook een hotelschakelaar met twee pulsschakelaars en een shelly achter de tweede schakelaar.

Bij de tweede schakaelaar had ik wel een blauwe, maar geen bruine draad beschikbaar.

Dus de ene schakeldraad vanaf de eerste schakelaar is nu de draad die de puls doorgeeft, en de andere schakeldraad heb ik omgedoopt tot bruine draad en is de voeding van de shelly achter de tweede pulsschakelaar. De twee pulsdraden gaan allebei naar de ingang van de Shelly. En de lamp is daarna zoals gewoon aangesloten op de shelly.

Niet de mooiste oplossing, want eigenlijk moet ik die schakeldraad die is omgedoopt tot fasedraad nog markeren, maar het werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
vraagje ; ik heb 3 shellys in de mk (de vorige 3 em) om ieder 3 fase stroom PV, WP binnen en WP buiten te meten .. dat zijn dus 9 grote clambs... ken net in zekering kast maar is proppen... maar vroeg me af of er een tweaker is die er al kleinere clambs bij gevonden heeft ?

Er zijn wel kleinere clambs van andere merken maar als je die gaat koppelen (draden doorknippen ivm die stekkertjes die alleen in een shelly passen) dan krijge je vast en zeker calibratie errors ..

zie dat de nieuwe shelly 3em pro ook identiek redelijk grote clambs heeft voor 120A

Meer Shelly dan installatie dus schopje

[ Voor 122% gewijzigd door Septillion op 04-03-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MisterB schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:51:
vraagje ; ik heb 3 shellys in de mk (de vorige 3 em) om ieder 3 fase stroom PV, WP binnen en WP buiten te meten .. dat zijn dus 9 grote clambs... ken net in zekering kast maar is proppen... maar vroeg me af of er een tweaker is die er al kleinere clambs bij gevonden heeft ?

Er zijn wel kleinere clambs van andere merken maar als je die gaat koppelen (draden doorknippen ivm die stekkertjes die alleen in een shelly passen) dan krijge je vast en zeker calibratie errors ..

zie dat de nieuwe shelly 3em pro ook identiek redelijk grote clambs heeft voor 120A

[mbr]Meer Shelly dan installatie dus schopje[/mbr]
thx goed idee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stevenP
Fatum schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:27:
switch mode - - > button

[Afbeelding]
Mooie plaatjes posten == mooie plaatjes retour :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHZMPOYfO4BlcesaAFPjxmeSQLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/51hM1aDu14qsUtLrIcqwX1Wh.png?f=fotoalbum_large
Omdat het een puls signaal is kan je beide signaaldraden uit je schakelaren op de schakel-input van de shelly zetten. Als je geen pulsdrukkers maar wipschakelaren gebruikt, moet het een originele hotelschakeling zijn.

offtopic:
En ik weet dat het een test is, maar let op met all je blote koper bij de shelly! Hier kan een vonk overslaan, het blijft natuurlijk gewoon 230v wat er op staat.. Zeker als je de shelly moet "aandrukken" in je inbouwdoos straks weet je niet wat waarmee contact maakt.

[ Voor 8% gewijzigd door stevenP op 04-03-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
MisterB schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:51:

[mbr]Meer Shelly dan installatie dus schopje[/mbr]
Shelly heeft 2 smaken, welke klemmen gebruik je nu? Ze zijn namelijk anders in afmetingen, zie knowledge base

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
stevenP schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:39:
[...]

Shelly heeft 2 smaken, welke klemmen gebruik je nu? Ze zijn namelijk anders in afmetingen, zie knowledge base
de 120A , maar zoek substantieel kleinere clambs, de 120 en 50 schelen niet zoveel ...

probleem is daty die shellys een speciaal soort stekkertje hebben ... kan best wat gaan proberen maar dan moet ik de draden door gaan knippen - en moet het werken natuurlijk

[ Voor 32% gewijzigd door MisterB op 04-03-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
jbhc schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:39:
Mijn lampen flitsen dus om de seconde en dan onafhankelijk van elkaar. Het is net een disco als je ze te fel zet....
Oorzaak gevonden; Dimmer stuk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
MisterB schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:40:
[...]probleem is daty die shellys een speciaal soort stekkertje hebben ... kan best wat gaan proberen maar dan moet ik de draden door gaan knippen - en moet het werken natuurlijk
Het echte probleem is dat ze specifiek voor de shelly die erbij hoort zijn gecalibreerd. Andere klemmen erop en je krijgt gegarandeerd flinke afwijkingen in je metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 23:13
Iemand het live evenement gezien? Interessante dingen aangekondigd? Ik kon het helaas niet kijken.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:17
NooB here, zit met een vraagje waar ik niet uit kom.

We gaan screens monteren, en ik ga de bedrade variant somfy motoren inzetten om ze omhoog en omlaag te brengen. Ik was van plan om shelly in te zetten.
Nu weet ik, en het word ook door shelly zo omschreven, dat de shelly plus 2PM geschikt is voor 2 screens te bedienen met 1 schakelaar.
op kamer 1 zit 1 screen met één schakelaar. één shelly plus 2pm
op kamer 2 zitten 2 screens met één schakelaar. één shelly plus 2pm, want 2 outputs
op kamer 3 zitten 3 screens met één schakelaar. één shelly pro 3?

Is er een shelly voor 1 screen?
Is er een shelly voor 3 screens?

de draden van de screens lopen door de betonvloer naar de technische ruimte, alwaar ook de draden van de shakelaars naarote lopen zodat ik ter plekke in de technische ruimte alle apparatuur voor de screens op een plaats kan monteren. een din rail is wat dat betreft ook een mogelijkheid.

Wat is jullie ervaring, welke shelly's zijn geschikt? Hoe zouden jullie het aanpakken?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:06
De Shelly Plus 2PM is in principe bedoeld om één screen/rolluik te bedienen, er zijn dus niet aparte kanalen voor andere apparaten. Er zitten twee outputs op, maar de ene is voor omhoog en de andere voor omlaag.
Je kunt uiteraard wel meerdere screens op dezelfde aansluiting zetten, mits de totale belasting niet te groot is. De screens gaan dan tegelijk naar beneden of naar boven.
Zelfde geldt voor de Shelly 2 Pro, al kan die wel meer vermogen aan dan de Plus.

[ Voor 11% gewijzigd door JaVaWa op 05-03-2024 20:11 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ja, dit soort schermen hebben normaliter een schakeldraad voor op én voor neer. De 2PM heeft de modus voor rolschermen wat betekent dat er altijd maar één van de twee spanning kan hebben aangezien die motor niet goed gaat op spanning op beide inputs.

Dus zoals @JaVaWa al omschrijft, je zou dan één 2PM per screen krijgen. Of, als de schermen toch altijd samen gaan (bijvoorbeeld 2 ramen op dezelfde slaapkamer) kan je die parallel aansluiten op één 2PM.

Met shelly kan je ook goed onderling laten babbelen; dus bij schakelen van één shelly bijvoorbeeld direct anderen meeschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Ah ok, die 2 kanalen is voor 1 voor op en 1 voor neer dus. Hmm.
Dus ik kan, als 1 shelly 2pm wordt aangeschakeld die shelly een commando laten geven naar 2 andere shelly's? Zodat die hetzelfde gaan doen?

De schermen/motoren mogen nooit parallel aangestuurd worden. Als er bij een van de motoren iets fout gaat, bv hij geeft geen goed signaal dat het scherm volledig is opgerold, dan blijft dat scherm aangestuurd worden. en daarmee de andere schermen dus ook. Die twee goede motoren gaan dan ook stuk (branden na verloop van tijd door als ze blijven draaien) door één slechte. tenminste, zo heb ik dat begrepen.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:35
Zou ik toch mee oppassen met 2 schermen op 1 module.
Ik heb hier ooit omdat er 1 module stuk was 2 schermen op de resterende nog werkende module gezet.
De 2 schermen hadden een verschillende afmeting dus de ene is zwaarder dan de andere en opent
trager.
Het scherm dat eerst open was is blijven doordraaien met alle gevolgen van dien.
Ik moet wel zeggen ,dat waren toen "klik aan klik uit" modules.
Ik snap nog steeds niet hoe het kwam want er zit toch een automatische stop op de rolluiken zelf?
Nu heb ik allemaal shelly's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 20:57
wowly schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:41:
Ah ok, die 2 kanalen is voor 1 voor op en 1 voor neer dus. Hmm.
Dus ik kan, als 1 shelly 2pm wordt aangeschakeld die shelly een commando laten geven naar 2 andere shelly's? Zodat die hetzelfde gaan doen?

De schermen/motoren mogen nooit parallel aangestuurd worden. Als er bij een van de motoren iets fout gaat, bv hij geeft geen goed signaal dat het scherm volledig is opgerold, dan blijft dat scherm aangestuurd worden. en daarmee de andere schermen dus ook. Die twee goede motoren gaan dan ook stuk (branden na verloop van tijd door als ze blijven draaien) door één slechte. tenminste, zo heb ik dat begrepen.
Ik denk dat je het beste 1 Shelly 2PM voorziet per screen. Je kan dan perfect scene's ofzo aanmaken om te zorgen dat er verschillende screens samen aangestuurd worden. Ik heb het thuis ook zo gedaan met mijn rolluiken. Als er dan iets fout gaat met 1 van je screens dan worden de andere niet beinvloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
@wowly je kan in de app van Shelly scenario's maken (1 druk op de knop en alle screens naar vooringestelde hoogte). Ook kan je shelly's aan elkaar knopen, dus bij drukken op schakelaar bij shelly A, ook een signaal sturen naar signaal B - om bijvoorbeeld de buitenlampen bij de schuur mee te schakelen op de lichtschakelaar van de lamp bij je achterdeur. Dat werkt ook zo voor rolluiken voor zover ik weet :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
Je mag nooit screen- of rolluikmotoren parallel zetten. Het probleem is niet bij de aangestuurde draden maar bij de niet-aangestuurde draden, die moeten los hangen. Er wordt een spanning in de niet aangestuurde wikkeling opgewekt omdat de motor draait, door 2 motoren parallel te zetten kan dan een stroom vloeien en gaan ze mekaar afremmen en tegenwerken, en sneuvelen ze uiteindelijk.

TL, DR: voor elke rolluikmotor een eigen shelly 2PM. De ingangen (rolluikschakelaars, handigste zijn dubbele drukknoppen) mag je wel parallel hangen, of je koppelt ze via WiFi.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@naftebakje dank voor de aanvulling :) Jij hebt duidelijk meer ervaring met rolluiken / screens.

@wowly er bestaat ook de shelly pro dual shutter, een DIN-rail gemonteerde schakelaar die 2 schermen los van elkaar aanstuurt. Wel een tikkie duurder, maar deze kan bijvoorbeeld op vast netwerk aangesloten worden en pakt direct 2 rolluiken. 2x 2PM = 60~65€, 1x Pro dual shutter = 105€ dus zo'n 20€ meerprijs per rolluik.

Overigens zijn er genoeg 3D-printjes als mount te downloaden / kopen waarmee je de 2PM aan een DINrail kan hangen, mocht je dat graag willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Ok, het is een beetje zoals ik dacht. Toch per screen een 2pm nodig, die evt aangestuurd gaat worden via een andere shelly.
Ik mis dan een beetje de “fysieke” aansturing, mocht bv WiFi onverhoopt eruit liggen.

Misschien moet ik dan toch maar aan de home assistant met aparte z-wave aansturing, dan kan ik ook makkelijker gebruik maken van waarschuwingen voor harde wind of regen en dergelijke.
Z-wave omdat anderen (kwaadwillenden) dan niet (makkelijker) via WiFi zich in mijn screen besturing kunnen wringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 19:56
wowly schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:05:
Ok, het is een beetje zoals ik dacht. Toch per screen een 2pm nodig, die evt aangestuurd gaat worden via een andere shelly.
Ik mis dan een beetje de “fysieke” aansturing, mocht bv WiFi onverhoopt eruit liggen.

Misschien moet ik dan toch maar aan de home assistant met aparte z-wave aansturing, dan kan ik ook makkelijker gebruik maken van waarschuwingen voor harde wind of regen en dergelijke.
Z-wave omdat anderen (kwaadwillenden) dan niet (makkelijker) via WiFi zich in mijn screen besturing kunnen wringen
Als je de shelly inbouwt bij je schakelaars, en deze uiteraard ook aansluit op je shelly, dan kan je ze altijd bedienen, zelfs als je wifi uit ligt.En voor de rest niks speciaals doen, shelly aansluiten en instellen, dan verschijnt deze vanzelf in je HA

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Je kan de Shellies beveiligen met een wachtwoord en gebruikersnaam, dus het is niet zo dat iedereen op je netwerk dat zomaar kan bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP

Schakeldraden komen ook uit in de kelder hè? Dan kan je daar alles aan elkaar knopen en de shelly verwerkt knopdrukken by default lokaal. Je kan het op 'detached' zetten en dan geeft hij het puur door aan HA, verdere acties blijven lokaal uit.

Over beveiliging, wat @rens-br al aangeeft, je kan het eea wel beveiligen. Als je toch op Z-wave wil werken, is de 2PM ook als zwave beschikbaar. Uiteraard kan je via HA altijd later je Zwave of Zigbee sensoren gebruiken om acties op je wifi-gestuurde shellys uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:35
@naftebakje

Ik begin te snappen wat er misgegaan was denk ik.Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-09 10:51

CyberThug

Formatting C: 1%

Ik heb een vraag over het gebruik van een Snelly Plus 1 Mini Gen3 waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen. Ik wil de Shelly alleen gebruiken om te detecteren of er op de schakelaar is gedrukt. Dan wil ik dat bericht opvangen in Home Assistant om er de slimme lampen in mijn woonkamer mee in of uit te schakelen. Ik wil er geen domme lamp mee inschakelen die direct aan de Shelly verbonden is. Kan dit?

Ik heb nog één complicerende factor en dat is dat ik bij de schakelaar geen nul-draad heb.

Ik wil de Shelly dus alleen gebruiken om te detecteren of er op de schakelaar gedrukt is. Verder niets. Kan ik dit aansluiten en kan dit zonder nul-draad? Of is er een slimmere manier om het drukken op een schakelaar te detecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
CyberThug schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:09:
Ik heb een vraag over het gebruik van een Snelly Plus 1 Mini Gen3 waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen. Ik wil de Shelly alleen gebruiken om te detecteren of er op de schakelaar is gedrukt. Dan wil ik dat bericht opvangen in Home Assistant om er de slimme lampen in mijn woonkamer mee in of uit te schakelen. Ik wil er geen domme lamp mee inschakelen die direct aan de Shelly verbonden is. Kan dit?
Ja zeker. Detached mode gebruiken.
Ik heb nog één complicerende factor en dat is dat ik bij de schakelaar geen nul-draad heb.

Ik wil de Shelly dus alleen gebruiken om te detecteren of er op de schakelaar gedrukt is. Verder niets. Kan ik dit aansluiten en kan dit zonder nul-draad? Of is er een slimmere manier om het drukken op een schakelaar te detecteren?
Dat gaat wel een lastige worden ben ik bang. Geen mogelijkheid om hem bij de lamp aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug

CyberThug

rens-br schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Dat gaat wel een lastige worden ben ik bang. Geen mogelijkheid om hem bij de lamp aan te sluiten?
Dank voor je antwoord! Nee, geen mogelijkheid om hem bij de lamp weg te werken. Daar is de aansluiting weggestrucadoord. Heb je nog andere ideeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
de enige oplossing om zonder nul te werken is met de shelly 1L. @CyberThug.

Soms kan je zo'n mini shelly ook wel in bijvoorbeeld het plafondbakje van de (hang)lamp wegwerken, maar dat is 100% situatie afhankelijk uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug

CyberThug

Dan ga ik kijken naar een Shelly 1L. Moet nog even uitdokteren hoe ik dat dan aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
CyberThug schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:22:
Dan ga ik kijken naar een Shelly 1L. Moet nog even uitdokteren hoe ik dat dan aansluit.
Is niet ingewikkeld hoor. Bruin op je L, zwart uit de shelly (O) naar je lamp toe.

Je schakelaar kan je met twee kleine stukjes draad (zwart is vaak 1.5mm2, net even soepeler) tussen Sx en SW1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RZJPDTPPr3dVVxLqD8Le6MAGnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rDAcNa7ek26dDdpolt72AAaO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug

CyberThug

stevenP schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:33:
[...]

Is niet ingewikkeld hoor. Bruin op je L, zwart uit de shelly (O) naar je lamp toe.

Je schakelaar kan je met twee kleine stukjes draad (zwart is vaak 1.5mm2, net even soepeler) tussen Sx en SW1.

[Afbeelding]
Geweldig! Dankjewel. Shelly1L it is. Meteen besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:06
Ik vrees dat dit mogelijk niet gaat werken...
De Shelly 1L kan zonder direct aangesloten N, maar moet wel indirect op de N aangesloten zijn via de lamp (al dan niet voorzien van een bypass). De Shelly heeft maar heel weinig stroom nodig, dat doet hij door dat "af te tappen" van de lamp of de bypass.
Als echt alleen de L is aangesloten op de Shelly doet hij het simpelweg niet.

Als aan de andere kant wel een slimme lamp zit werkt het nog wel.

[ Voor 9% gewijzigd door JaVaWa op 10-03-2024 22:32 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:30
CyberThug schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Geweldig! Dankjewel. Shelly1L it is. Meteen besteld.
Waar heb jij zo snel een shelly 1L besteld? Want ik zie namelijk nergens voorraad. Lijkt end of sale te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:15
In combinatie met Home Assistant gebruik ik Shelly's (gen 1). Voor een snelle response in Home Assistant was het nodig om CoIoT te gebruiken. Werkt prima.

Nu heb ik een nieuwe Shelly 1pm mini gen3 toegevoegd. In Home Assistant reageert deze traag maar de CoIoT-optie ontbreekt.

In plaats daarvan is er de optie "rpc over udp". Moet ik dat zien als de 'vervanger' van CoIoT?

Update:
Inmiddels gezien dat dit bij "Outbound websocket settings" moet worden ingesteld ("ws://192.168.1.100:8123/api/shelly/ws").

[ Voor 19% gewijzigd door carlob op 13-03-2024 17:11 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 09:21
Ik heb een loze schakelaar met shelly mini die ik graag wil gebruiken om een andere shelly schakelaar te koppelen binnen een scene. Hoe zorg ik ervoor dat wanneer ik de schakelaar omzet de shelly mini registreert dat shelly 2 schakelt?

Dus ik heb een shelly gekoppeld aan mijn afzuiging met een fysieke schakelaar in de keuken. Ik wil een ongebruikte schakelaar op de badkamer gebruiken om de afzuiging te starten. Hier wil ik op de badkamer een shelly mini voor gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door Denneke,,! op 15-03-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Denneke,,! schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:30:
Ik heb een loze schakelaar met shelly mini die ik graag wil gebruiken om een andere shelly schakelaar te koppelen binnen een scene. Hoe zorg ik ervoor dat wanneer ik de schakelaar omzet de shelly mini registreert dat shelly 2 schakelt?

Dus ik heb een shelly gekoppeld aan mijn afzuiging met een fysieke schakelaar in de keuken. Ik wil een ongebruikte schakelaar op de badkamer gebruiken om de afzuiging te starten. Hier wil ik op de badkamer een shelly mini voor gebruiken.
Klinkt wat gek maar bij shelly heten dat Scenes. In de app, new scene aanmaken met als trigger "shelly mini X input toggle" en als actie "toggle shelly 2 Y"

Of via url aangestuurd als action op de shelly mini.

[ Voor 3% gewijzigd door stevenP op 15-03-2024 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 09:21
stevenP schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:26:
[...]

Klinkt wat gek maar bij shelly heten dat Scenes. In de app, new scene aanmaken met als trigger "shelly mini X input toggle" en als actie "toggle shelly 2 Y"

Of via url aangestuurd als action op de shelly mini.
Thx, ik kwam toevallig net terug in dit topic om mijn bericht te wijzigen/deleten. Ik dacht te lastig en dacht dat hij niet enkel zou schakelen intern in de shelly als je de schakelaar gebruikt. Ik heb hem net aangesloten en je hoort hem duidelijk schakelen! :)

Nu idd de scene aanmaken nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

Iemand van hier die input heeft voor mijn topic?

Shelly pro dimmer 2PM beste keuze?

Awesome

Pagina: 1 ... 67 ... 84 Laatste