Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
JoPiDo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:59:
Ik ben recent verhuisd naar een woning met een aantal buitenlampen, het lichtknopje wil ik graag vervangen voor zo'n Shelly inbouw schakelaar, maar ik weet niet zo goed welke ik moet hebben. Ik wil dat hij de lichten aan doet bij zonsondergang en uit doet bij zonsopgang. Ik heb al een paar jaar zo'n Shelly stopcontactplug op een lichtsnoer met deze functie, daar werkt het best wel goed. Als bonus zou ik ook het stroomverbruik wel willen weten. Welke inbouw oplossing is daarvoor geschikt? Bedankt!
Welke Shelly heb je al bekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 10:03
Milmoor schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Wat zie ik over het hoofd? Met een transition time van 0 springt hij in een keer van nul naar 100%. Dan ben ik toch gewoon aan het schakelen?
Shelly dimmers snijden de afgaande fase 'ergens' af en schakelen niet. Draai/ druk dimmers hebben overigens wel een schakelfunctie.
Jouw trucje haal ik wel eens uit als er geen dimbare lichtbronnen zijn, het werkt, maar het is niet de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
JoPiDo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:59:
Ik ben recent verhuisd naar een woning met een aantal buitenlampen, het lichtknopje wil ik graag vervangen voor zo'n Shelly inbouw schakelaar, maar ik weet niet zo goed welke ik moet hebben. Ik wil dat hij de lichten aan doet bij zonsondergang en uit doet bij zonsopgang. Ik heb al een paar jaar zo'n Shelly stopcontactplug op een lichtsnoer met deze functie, daar werkt het best wel goed. Als bonus zou ik ook het stroomverbruik wel willen weten. Welke inbouw oplossing is daarvoor geschikt? Bedankt!
Welke kleuren draad heb jij bij de schakelaar en wat is het vermogen van de aangesloten lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoPiDo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-02-2024
JaapZ1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:11:
[...]

Welke kleuren draad heb jij bij de schakelaar en wat is het vermogen van de aangesloten lampen?
Alleen bruin en blauw, als ik het goed heb (geen aarde of ingewikkelde hotelschakelingen oid, alleen een schakelaar en één lamp). Vermogen is een aantal watt, het zijn simpele buitenlampen en maar één lamp per schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

JoPiDo schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Alleen bruin en blauw, als ik het goed heb (geen aarde of ingewikkelde hotelschakelingen oid, alleen een schakelaar en één lamp). Vermogen is een aantal watt, het zijn simpele buitenlampen en maar één lamp per schakelaar.
Met alleen bruin en blauw klopt er iets niet. Bij een schakelaar moet er minstens één zwarte draad zijn; anders is het niet goed bedraad.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
Ik heb in de wc een gu10 spot en een dimbare interlight mini spot met driver aangesloten op een Shelly Dimmer2 met nul draad.
De GU10 doet het prima maar de mini spot doet vrij raar...

Er is een kleine sweetspot waarbij de spot redelijk normaal doet maar hij moet altijd opgang komen en gaat altijd van heel zachtjes naar harder. Maar als de brightness te laag staat dan gaat ie uit als het hoogste punt bereikt is en begint dan weer opnieuw. Bij een hogere brightness blijft de lamp heel snel knipperen, net of de frequentie verkeerd is.

Ik heb geprobeerd een Shelly bypass op de doorlus aansluiting van de driver te koppelen maar dit had geen effect. Enig idee wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Facerafter schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:21:
Ik heb in de wc een gu10 spot en een dimbare interlight mini spot met driver aangesloten op een Shelly Dimmer2 met nul draad.
De GU10 doet het prima maar de mini spot doet vrij raar...

Er is een kleine sweetspot waarbij de spot redelijk normaal doet maar hij moet altijd opgang komen en gaat altijd van heel zachtjes naar harder. Maar als de brightness te laag staat dan gaat ie uit als het hoogste punt bereikt is en begint dan weer opnieuw. Bij een hogere brightness blijft de lamp heel snel knipperen, net of de frequentie verkeerd is.
Je kan proberen om de dimmer te calibreren, dat werkte bij mij altijd bij dit soort problemen. Maar ik denk dat het dim profiel van beide lampen zo afwijkt, dat je ze niet samen op één dimmer kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
rens-br schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Je kan proberen om de dimmer te calibreren, dat werkte bij mij altijd bij dit soort problemen. Maar ik denk dat het dim profiel van beide lampen zo afwijkt, dat je ze niet samen op één dimmer kan aansluiten.
Met of zonder bypass? Of zal die bypass in dit geval weinig doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Facerafter schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Met of zonder bypass? Of zal die bypass in dit geval weinig doen?
Dat hangt van je driver af. Sommige drivers laten zich niet goed of helemaal niet dimmen. Andere hebben idd een klein bereik.
Probeer eerst met alleen DIE lamp aangesloten en dan kalibreren. Ws wijkt die GU10 zó af dat die niet op dezelfde dimmer kan. Dat is immers een ding dat rechtstreeks aan de 230V~ hangt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoPiDo
Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Met alleen bruin en blauw klopt er iets niet. Bij een schakelaar moet er minstens één zwarte draad zijn; anders is het niet goed bedraad.
De precieze kleur weet ik zo niet, maar waarom is dat belangrijk? Het is een normale schakelaar, zoals er ongeveer 20 in elke woning zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JoPiDo schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:19:
[...]

De precieze kleur weet ik zo niet, maar waarom is dat belangrijk? Het is een normale schakelaar, zoals er ongeveer 20 in elke woning zitten.
Die kleuren was een vraag van @JaapZ1 naar aanleiding van jouw vraag. En je antwoord welke kleuren draden er allemaal zijn is van belang voor het antwoord op jouw vraag.
Dat het een normale schakelaar is zegt nix. Welke draden er aanwezig zijn in die doos maakt nogal uit bij de keuze van je oplossing.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoPiDo
Hippe Lip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Die kleuren was een vraag van @JaapZ1 naar aanleiding van jouw vraag. En je antwoord welke kleuren draden er allemaal zijn is van belang voor het antwoord op jouw vraag.
Dat het een normale schakelaar is zegt nix. Welke draden er aanwezig zijn in die doos maakt nogal uit bij de keuze van je oplossing.
Ik zal morgen eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Begrijp ik het goed als ik lees dat de Shelly H&T devices nooit meer dan 70% luchtvochtigheid meten? Ze zijn dus niet te gebruiken in de badkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
3raser schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:28:
Begrijp ik het goed als ik lees dat de Shelly H&T devices nooit meer dan 70% luchtvochtigheid meten? Ze zijn dus niet te gebruiken in de badkamer?
Mijn Shelly ht meet momenteel 72.9% luchtvochtigheid.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

jack zomer schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Mijn Shelly ht meet momenteel 72.9% luchtvochtigheid.
Zowel de handleiding als de product pagina vermelden beide een tabel waarin staat: 30 % to 70 % RH. Ik vind het daarom vooral interessant te weten wat het ding doet bij 80+% luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Door knallen naar 100%

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:12

thijsco19

KTM 990 SMT

Zomaar even een ervaring delen.

Ik heb in een kamer 2 led panelen opgehangen. Gezien ze best veel licht geven besloten om ze dimbaar te maken.

Hiervoor 2 Shelly dimmers 0-10V genomen. In combinatie met een dubbele pulsdrukker die een nulstand heeft (dus 4 schakel contacten, de Gira 014700).
Kan nu dus beide led panelen individueel in en uitschakelen en dimmen.

Leuk spul die Shelly's.

Nu ook aan het denken om beneden een aantal lampen te schakelen met een Shelly. Dit zal dan met een i4 gebeuren om de input te registreren.
Aangesloten op 2x dubbele schakelaar waarbij er 1 daadwerkelijk geschakeld staat met de lamp en dus 3 stuks via wifi lampen kunnen gaan bedienen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik heb hier nog een Shelly 1PM liggen. Ik zoek me wezenloos om uit te vinden of ik deze kan gebruiken voor mijn buiten verlichting.

Dit is een enkele schakelaar (geen hotel schakeling dus) en zit naar de ganglicht schakelaar. Bruin komt zeg maar even van boven, die gaat in de buitenschakelaar en van daaruit gaat er een bruine naar de gang schakelaar. Deze is doorverbonden dus. Van beide schakelaars gaan er zwarte draden, voor de buitenschakelaar naar de lamp buiten en voor de gang schakelaar naar de schakelaar aan de andere kant van de gang (dat is wel een hotel schakeling dus).

Nu wil ik de Shelly op de buitenschakelaar hebben, echter ligt daar geen neutraal. Bij de lamp zelf heb ik wel neutraal maar als ik hem daar zet werkt de Shelly niet meer als de schakelaar binnen wordt uitgezet. Ik wil de schakelaar kunnen blijven gebruiken (zo heb ik dat ook in de gang en overloop).

Kan ik de Shelly voor de buitenlamp wel gebruiken wanneer ik daar geen neutraal heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 20:43
InflatableMouse schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:44:
Ik heb hier nog een Shelly 1PM liggen. Ik zoek me wezenloos om uit te vinden of ik deze kan gebruiken voor mijn buiten verlichting.

Dit is een enkele schakelaar (geen hotel schakeling dus) en zit naar de ganglicht schakelaar. Bruin komt zeg maar even van boven, die gaat in de buitenschakelaar en van daaruit gaat er een bruine naar de gang schakelaar. Deze is doorverbonden dus. Van beide schakelaars gaan er zwarte draden, voor de buitenschakelaar naar de lamp buiten en voor de gang schakelaar naar de schakelaar aan de andere kant van de gang (dat is wel een hotel schakeling dus).

Nu wil ik de Shelly op de buitenschakelaar hebben, echter ligt daar geen neutraal. Bij de lamp zelf heb ik wel neutraal maar als ik hem daar zet werkt de Shelly niet meer als de schakelaar binnen wordt uitgezet. Ik wil de schakelaar kunnen blijven gebruiken (zo heb ik dat ook in de gang en overloop).

Kan ik de Shelly voor de buitenlamp wel gebruiken wanneer ik daar geen neutraal heb?
doorgelust bruin is niet het probleem. dit kan dan ook via een lasklem (Wago 221, wordt veel gebruikt hiervoor), maar het probleem zit 'm in ontbreken van de blauw in je schakelaar.

3 mogelijkheden:

Binnen bruin, zwart en blauw aanwezig -> alle shelly's kunnen, en direct achter de schakelaar
Buiten bruin, zwart en blauw aanwezig -> alle shelly's kunnen, en buiten achter de lamp te plaatsen
Binnen bruin en zwart, geen blauw? Dan een shelly 1L aanschaffen. Die is ontworpen voor die situatie.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
thijsco19 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:56:
Zomaar even een ervaring delen.

Ik heb in een kamer 2 led panelen opgehangen. Gezien ze best veel licht geven besloten om ze dimbaar te maken.

Hiervoor 2 Shelly dimmers 0-10V genomen. In combinatie met een dubbele pulsdrukker die een nulstand heeft (dus 4 schakel contacten).
Kan nu dus beide led panelen individueel in en uitschakelen en dimmen.

Leuk spul die Shelly's.

Nu ook aan het denken om beneden een aantal lampen te schakelen met een Shelly. Dit zal dan met een i4 gebeuren om de input te registreren.
Aangesloten op 2x dubbele schakelaar waarbij er 1 daadwerkelijk geschakeld staat met de lamp en dus 3 stuks via wifi lampen kunnen gaan bedienen.
top, leuk te horen hier inderdaad! Heb je partnummers / foto van die schakelaren? Hebben vast meer mensen oor naar.

Vergeet niet dat de i4 geen relais heeft, dus dat die enkel 4 contacten kan registreren en 'doorsturen' aan een andere shelly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik zou misschien zwart weg kunnen trekken en er zwart en blauw daarmee erin trekken en de blauw koppelen bij de lamp zodat ik binnen ook een N heb? het is maar 1,5 meter denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:54
InflatableMouse schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:23:
[...]Ik zou misschien zwart weg kunnen trekken en er zwart en blauw daarmee erin trekken en de blauw koppelen bij de lamp zodat ik binnen ook een N heb? het is maar 1,5 meter denk ik.
N erbij halen is altijd de beste oplossing. Maar probeer niet een deel van de draden te vervangen, dat lukt bijna nooit. Ook niet bij "maar" 1,5 meter. Gewoon alle draden vervangen... Trek alles eruit behalve 1, en gebruik die als trekdraad om je nieuwe draden te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:12

thijsco19

KTM 990 SMT

stevenP schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:32:
[...]

top, leuk te horen hier inderdaad! Heb je partnummers / foto van die schakelaren? Hebben vast meer mensen oor naar.

Vergeet niet dat de i4 geen relais heeft, dus dat die enkel 4 contacten kan registreren en 'doorsturen' aan een andere shelly.
De schakelaar is de Gira 014700. Via dit topic gevonden.

Ja die i4 ga ik dan puur gebruiken om de input te registreren. Daarnaast komen er dus diverse Shelly die ik in de lamp in ga bouwen die de lamp dan schakelt. Het zijn namelijk 2 lampen met stekker en dus geen schakeldraad of een mogelijkheid om centraal te schakelen.
Ik heb nu een 3 voudig raam aan de muur met 1x stopcontact en 2x schakelaar. 1 daarvan bedient de lamp boven de eettafel en de andere schakelaar was oorspronkelijk voor de plafondlamp aan de andere kant. Daar heb ik nu niks hangen dus wil ik die schakelaar vervangen voor een dubbele en daarachter die Shelly i4.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb een Shelly Pro 3EM geplaatst om een Tesla Wall Connector (WC) te monitoren. Maar nu merk ik grote discrepanties tussen wat de auto/de WC aangeven, en wat de Shelly aangeeft...

De stroom is gelimiteerd tot 13A in de wagen zelf, dat is ook wat ik zie met de Shelly. Maar het vermogen en de verbruikte hoeveelheid energie lijken er helemaal naast te zitten door een verdachte Power Factor (PF) meting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nImg68JcM3x9xnstyXa9wydXjDY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/m1dIKFGJtMpjscq5EYk63Q5r.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rncMizvf2trh9ZzhJWw-eDv7b-c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9tX60fr4doAjsXYSxRcT3MbP.png?f=fotoalbum_tile

De laadpaal zelf geeft aan dat hij ~9kW trekt, dat strookt met de ingestelde 13A * ~230V * 3 (fasen). De Shelly daarintegen vindt dat de PF slechts 0.48 tot 0.52 is, en geeft daarom ~4.6kW aan. Ik geloof niet dat die PF klopt. Helemaal niet omdat de wagen aan het einde van de laadbeurt aangeeft dat er 5.64 kWh is toegevoegd aan de batterij en dat hij daarvoor 7.14 kWh heeft verbruikt (conversieverlies, andere zaken die draaien in de wagen, etc.) maar de Shelly houdt het bij 3.57 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jolz-skQRFSqJowRpnX63z5KMHE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DFicDjiJlQFAsaYxvFhjcwbU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSCWIzXEzrXs3lku1YY3gg-rVa0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xNEjGCZZMQQpqTNkWtvkQ0Jn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMAbNN6dl2hKFscjGl1Tk-UiMCU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bO8XNsbgRHandSsPYZEUcENY.png?f=fotoalbum_tile

Is er ergens een instelling in de Shelly die ik gemist heb o.i.d.?

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 28-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:48
Slonzo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:14:
Ik heb een Shelly Pro 3EM geplaatst om een Tesla Wall Connector (WC) te monitoren. Maar nu merk ik grote discrepanties tussen wat de auto/de WC aangeven, en wat de Shelly aangeeft...

De stroom is gelimiteerd tot 13A in de wagen zelf, dat is ook wat ik zie met de Shelly. Maar het vermogen en de verbruikte hoeveelheid energie lijken er helemaal naast te zitten door een verdachte Power Factor (PF) meting.

[Afbeelding][Afbeelding]

De laadpaal zelf geeft aan dat hij ~9kW trekt, dat strookt met de ingestelde 13A * ~230V * 3 (fasen). De Shelly daarintegen vindt dat de PF slechts 0.48 tot 0.52 is, en geeft daarom ~4.6kW aan. Ik geloof niet dat die PF klopt. Helemaal niet omdat de wagen aan het einde van de laadbeurt aangeeft dat er 5.64 kWh is toegevoegd aan de batterij en dat hij daarvoor 7.14 kWh heeft verbruikt (conversieverlies, andere zaken die draaien in de wagen, etc.) maar de Shelly houdt het bij 3.57 kWh.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Is er ergens een instelling in de Shelly die ik gemist heb o.i.d.?
Heb je de richting van alle drie de klemmen hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

hjw-001 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:03:
Heb je de richting van alle drie de klemmen hetzelfde?
Yep - anders zou hij negatieve waardes rapporteren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Ik zou niet weten waarom je wilt updaten, die devices werken prima.

Blocky vind ik verschikkelijk, zeker ook omdat hij de scripts constant uitvoert, dus om je alvast een beetje op weg te helpen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 16-01-2024
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: -
--Description: Turn off physical shelly buttons
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

--Declarations
local SwitchNum = XX

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum -- Switch
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declarations
        local Switch = domoticz.devices(SwitchNum ) -- Switch

--Function
        if (Switch.active) then -- When dumy switch is active
            domoticz.openURL('http://{shelly_IP}/settings/relay/0?btn_type=detached')
        else -- Dummy switch is not active
           domoticz.openURL('http://{shelly_IP}/settings/relay/0?btn_type=toggle')
        end
    end
}

Todo:
- Dummy switch aanmaken en nummer bovenin invoeren;
- Script testen;
- Meerdere URL's toevoegen.
Ik heb enkele aanpassingen gemaakt in de code zodat de 'detached' functie zou moeten werken met één van de twee schakelaars. Echter, er lijkt een fout te zitten in de code.

Het doel is dat wanneer schakelaar 1 of schakelaar 2 in de 'ON'-stand staat, bepaalde URL's geactiveerd worden. Ik realiseer me dat dit systeem niet geheel hufterproof is. Bijvoorbeeld, als schakelaar 1 op 'ON' staat en schakelaar 2 op 'OFF', dan zal het activeren en daarna deactiveren van schakelaar 2 ertoe leiden dat schakelaar 1 nog steeds op 'ON' lijkt te staan. Hierdoor kan het lijken alsof de 'detached' modus nog steeds actief is, terwijl dat niet het geval is omdat schakelaar 2 de modus heeft gedeactiveerd. Dit is echter acceptabel voor mij, omdat mijn bedoeling is om schakelaar 1 en 2 niet gelijktijdig te gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
--Last update: 
--Changelog: 

--Declarations
local SwitchNum1 = xx
local SwitchNum2 = xxx

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum1, -- Switch 1
            SwitchNum2  -- Switch 2
        }
    },
        -- Check if the triggered device is one of our switches
        if device.idx == SwitchNum1 or device.idx == SwitchNum2 then

--Function
        end
    end
end
}

Wat zie ik over het hoofd?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
freestyler2 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Ik heb enkele aanpassingen gemaakt in de code zodat de 'detached' functie zou moeten werken met één van de twee schakelaars. Echter, er lijkt een fout te zitten in de code.

Het doel is dat wanneer schakelaar 1 of schakelaar 2 in de 'ON'-stand staat, bepaalde URL's geactiveerd worden. Ik realiseer me dat dit systeem niet geheel hufterproof is. Bijvoorbeeld, als schakelaar 1 op 'ON' staat en schakelaar 2 op 'OFF', dan zal het activeren en daarna deactiveren van schakelaar 2 ertoe leiden dat schakelaar 1 nog steeds op 'ON' lijkt te staan. Hierdoor kan het lijken alsof de 'detached' modus nog steeds actief is, terwijl dat niet het geval is omdat schakelaar 2 de modus heeft gedeactiveerd. Dit is echter acceptabel voor mij, omdat mijn bedoeling is om schakelaar 1 en 2 niet gelijktijdig te gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
--Last update: 
--Changelog: 

--Declarations
local SwitchNum1 = xx
local SwitchNum2 = xxx

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum1, -- Switch 1
            SwitchNum2  -- Switch 2
        }
    },
        -- Check if the triggered device is one of our switches
        if device.idx == SwitchNum1 or device.idx == SwitchNum2 then

--Function
        end
    end
end
}

Wat zie ik over het hoofd?
Ik ken die syntax niet goed maar die komma op regel 17 vind ik verdacht. Verder heb je een dubbele if statement die je niet goed afsluit (r23 en r26)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
freestyler2 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Je bent in ieder geval de declaraties van de switches kwijt en sluit de if statements niet goed af.

Naar mijn idee zou je code zo kunnen werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
--Last update: 
--Changelog: 

--Declarations
local SwitchNum1 = xx
local SwitchNum2 = xxx

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum1, -- Switch 1
            SwitchNum2  -- Switch 2
        }
    },
        --Declarations
        local Switch1 = domoticz.devices(SwitchNum1) -- Switch1
        local Switch2 = domoticz.devices(SwitchNum2) -- Switch2

--Function
    if (Switch1.active and Switch2.active) then -- When switch is active
        end
    end
end
}

Je code werkt nu als volgt:
  • Wanneer Switch1 en Switch 2 actief zijn, staat detached mode aan,
  • Wanneer Switch 1 of Switch 2 niet actief is, staat detached mode uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:48
Slonzo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:14:

De stroom is gelimiteerd tot 13A in de wagen zelf, dat is ook wat ik zie met de Shelly. Maar het vermogen en de verbruikte hoeveelheid energie lijken er helemaal naast te zitten door een verdachte Power Factor (PF) meting....
Om correct te kunnen rekenen, moet de stroom en de fase overeenkomen. Als je stroom op fase 1 combineert met spanning op fase 2 of 3 gaat het de mist in.
Dus even checken of de spanningsaansluiting overeen komt met die van de stroomspoel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
rens-br schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Je bent in ieder geval de declaraties van de switches kwijt en sluit de if statements niet goed af.

Naar mijn idee moet je code zo worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
--Last update: 
--Changelog: 

--Declarations
local SwitchNum1 = xx
local SwitchNum2 = xxx

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum1, -- Switch 1
            SwitchNum2  -- Switch 2
        }
    },
        --Declarations
        local Switch1 = domoticz.devices(SwitchNum1) -- Switch1
        local Switch2 = domoticz.devices(SwitchNum2) -- Switch2

--Function
    if (Switch1active and Switch2.active) then -- When switch is active
        end
    end
end
}

Je code werkt nu als volgt:
  • Wanneer Switch1 en Switch 2 actief zijn, staat detached mode aan,
  • Wanneer Switch 1 of Switch 2 niet actief is, staat detached mode uit.
Regel 27:
code:
1
2
3
4
5
Switch1active

Moet zijn

Switch1.active

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

naftebakje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:08:
[...]
Om correct te kunnen rekenen, moet de stroom en de fase overeenkomen. Als je stroom op fase 1 combineert met spanning op fase 2 of 3 gaat het de mist in.
Dus even checken of de spanningsaansluiting overeen komt met die van de stroomspoel.
Dat sowieso, ik zal het nog even nakijken... maar zelfs al zou het verkeerd aangesloten zijn: alle fases zijn binnen spec 220 tot 240V, en ze worden alle3 even zwaar belast (13A). P = IV dus op z'n ergst kan hij er 20V * 13A = 260W naast zitten. Dat boeit hier weinig aangezien de PF er wsl zo'n ~0.5 naast zit :X

Hoe wordt de PF berekend? A.d.h.v. de klem? Of zit de rechtstreekse aansluiting van de fases (voor de spanningsmeting) er toch ook voor iets tussen?

Ik zal 1 van de klemmen tijdens het laden eens op alle3 de fases koppelen, en kijken of dat enig verschil maakt voor de PF.

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 29-01-2024 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
Slonzo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Dat sowieso, ik zal het nog even nakijken... maar zelfs al zou het verkeerd aangesloten zijn: alle fases zijn binnen spec 220 tot 240V, en ze worden alle3 even zwaar belast (13A). P = IV dus op z'n ergst kan hij er 20V * 13A = 260W naast zitten. Dat boeit hier weinig aangezien de PF er wsl zo'n ~0.5 naast zit :X

Hoe wordt de PF berekend? A.d.h.v. de klem? Of zit de rechtstreekse aansluiting van de fases (voor de spanningsmeting) er toch ook voor iets tussen?

Ik zal 1 van de klemmen tijdens het laden eens op alle3 de fases koppelen, en kijken of dat enig verschil maakt voor de PF.
Ik volg de gedachtegang van @naftebakje wel, er wordt in 3fase natuurlijk met faseverdraaing gedeeld gebruik gemaakt van de nul-lijn. Als je sinus van je klem verschoven is t.o.v. de sinus van je fasemeting kan dat maffe afwijkingen geven.

Ook kan je 's een foto sturen van hoe je de klemmen geplaatst hebt. Ik heb ook wel met mijn amperetang wisselende resultaten gehad bij verschuiven/draaien rondom de draad of stoorzenders uit omliggende draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

stevenP schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:58:
Ik volg de gedachtegang van @naftebakje wel, er wordt in 3fase natuurlijk met faseverdraaing gedeeld gebruik gemaakt van de nul-lijn. Als je sinus van je klem verschoven is t.o.v. de sinus van je fasemeting kan dat maffe afwijkingen geven.
Ah, dat klinkt logisch. Ik ga het even bekijken, de kans bestaat inderdaad dat de klemmen rond de fasen niet overeen komen met de aansluitingen op de Pro3EM. Ik heb namelijk 2x een aansluiting vanuit de hoofdtellers, de klemmen meten de 1ste aansluiting maar de Pro3EM is aangesloten op de 2de aansluiting. Mogelijks zijn de fasen vanuit de meters anders aangesloten (maar dat kan ik niet zien). Ik ga het even nameten en testen! Alvast bedankt voor de feedback allebei d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 29-01-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41
@Slonzo Alleen voor het schijnvermogen geldt dat IRMS x URMS = Papparent. Voor het echte vermogen zal je werkelijk I x U voor elk moment binnen de sinus moeten doen en daar dan het gemiddelde over nemen over tijd (een hele / heel aantal sinus).

En dat laatste kan alleen als de spanning en de stroom die gemeten worden werkelijk bij elkaar horen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Slonzo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Ah, dat klinkt logisch. Ik ga het even bekijken, de kans bestaat inderdaad dat de klemmen rond de fasen niet overeen komen met de aansluitingen op de Pro3EM. Ik heb namelijk 2x een aansluiting vanuit de hoofdtellers, de klemmen meten de 1ste aansluiting maar de Pro3EM is aangesloten op de 2de aansluiting. Mogelijks zijn de fasen vanuit de meters anders aangesloten (maar dat kan ik niet zien). Ik ga het even nameten en testen! Alvast bedankt voor de feedback allebei d:)b
Voor de compleetheid deze nog even:

Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/243531777/Pro-3EM-wiring-diagram.png?inst-v=5bdbbc7e-80f2-43b1-a520-851ca961df50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:48
Slonzo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:36:
[...]Dat sowieso, ik zal het nog even nakijken... maar zelfs al zou het verkeerd aangesloten zijn: alle fases zijn binnen spec 220 tot 240V, en ze worden alle3 even zwaar belast (13A). P = IV dus op z'n ergst kan hij er 20V * 13A = 260W naast zitten. Dat boeit hier weinig aangezien de PF er wsl zo'n ~0.5 naast zit :X

Het gaat om wisselspanning, dus je stroommeting moet gelijktijdig met de spanningsmeting zijn om op correcte waardes uit te komen.
In de praktijk ga je continue (vb 10000 keer per seconde) de stroom (idealiter over 1/10000e van een seconde uitgemiddeld) gaan meten, en die vermenigvuldigen met de huidige (ook 10000 keer per seconde gemeten) spanning. Dat tel je op tot je aan de waarde per seconde komt (en van de 3 fasen samen om geheel vermogen te bepalen).
Je kan je vast voorstellen dat bij klassieke sinus je uitkomst flink verschilt als de stroom en spanning gelijktijdig hun piek halen, in vergelijking met als de stroom 120° (1/3 van de periode) voor- of naijlt. Laat staan bij niet netjes sinusvormige stromen, die we met de huidige electronica zo vaak zien.

Cosinus phi (tegenwoordig powerfactor) is nog een ambetante om te bepalen, vroeger met sinusvormige stromen kon je netjes de faseverschuiving meten en was je er, nu (niet sinusvormige stromen) moet je verschil tussen schijnbaar en effectief vermogen bepalen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
3raser schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Zowel de handleiding als de product pagina vermelden beide een tabel waarin staat: 30 % to 70 % RH. Ik vind het daarom vooral interessant te weten wat het ding doet bij 80+% luchtvochtigheid.
Blijft gewoon werken, de H&T is alleen niet ontworpen voor gebruik in vochtige omgeving dus zal eerder kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 08:26
Vraagje, heb voor de kids hier een game room gemaakt en de kamerverlichting bestaat uit een Dimmer 2 met daarachter 9 LED spots in 3 strengen van 3 lampen.

Aan een wand hangt een grote TV en als ik op de bank zit zie ik precies in mijn ooghoek 3 spots en dat stoort me.

Ik zou dus de mogelijkheid willen hebben om 1 van die strengen van 3 LED spots als de Dimmer 2 aan staat, uit willen kunnen zetten.

Bestaat daar een mogelijkheid voor? Zou ik achter de de Dimmer2 een gewone Shelly schakelaar kunnen zetten die het alleen doet als de dimmer de lampen aan zet? Moet in feite gewoon draadloos een de nul of fasedraad kunnen onderbreken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Martijn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:43:
Vraagje, heb voor de kids hier een game room gemaakt en de kamerverlichting bestaat uit een Dimmer 2 met daarachter 9 LED spots in 3 strengen van 3 lampen.

Aan een wand hangt een grote TV en als ik op de bank zit zie ik precies in mijn ooghoek 3 spots en dat stoort me.

Ik zou dus de mogelijkheid willen hebben om 1 van die strengen van 3 LED spots als de Dimmer 2 aan staat, uit willen kunnen zetten.

Bestaat daar een mogelijkheid voor? Zou ik achter de de Dimmer2 een gewone Shelly schakelaar kunnen zetten die het alleen doet als de dimmer de lampen aan zet? Moet in feite gewoon draadloos een de nul of fasedraad kunnen onderbreken…
Kan wel, maar alleen met een shelly met dry contacts. Shelly 1 mini (niet pm!) Zal je goed kunnen helpen. Zou wel goed kunnen dat je andere lampen plots harden gaan branden of ander dimgedrag vertonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
stevenP schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:46:
[...]

Kan wel, maar alleen met een shelly met dry contacts. Shelly 1 mini (niet pm!) Zal je goed kunnen helpen. Zou wel goed kunnen dat je andere lampen plots harden gaan branden of ander dimgedrag vertonen
Dank voor je snelle reactie. Dry contacts heb ik nov nooit van gehoord. Betekent dit dat ik een andere voedingsbron nodig heb voor die schakelaar? Dat gaat namelijk moeilijk worden, ik zou als het even kan de spanning van de dimmer 2 willen gebruiken om de schakelaar te laten werken…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@stevenP @naftebakje @Septillion Jullie hadden gelijk hoor! Ik heb even de fasen individueel doorgemeten en a.d.h.v. de voltages de juiste kleuren bij elkaar gemapt, dan de klemmen bij de juiste kleuren gehangen. Krijg nu netjes het juiste vermogen te zien tegen PF 0.98 dus helemaal goed nu d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Martijn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:55:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Dry contacts heb ik nov nooit van gehoord. Betekent dit dat ik een andere voedingsbron nodig heb voor die schakelaar? Dat gaat namelijk moeilijk worden, ik zou als het even kan de spanning van de dimmer 2 willen gebruiken om de schakelaar te laten werken…
Je zegt het helemaal goed, immers wil die Shelly netjes 230v en geen gedimd verhaal als voeding. Ik ken de situatie niet maar komen alle drie de strings uit bij de dimmer? Dan kan je bruin en blauw (voeding in) van de dimmer jatten om de tweede mee te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
stevenP schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:16:
[...]

Je zegt het helemaal goed, immers wil die Shelly netjes 230v en geen gedimd verhaal als voeding. Ik ken de situatie niet maar komen alle drie de strings uit bij de dimmer? Dan kan je bruin en blauw (voeding in) van de dimmer jatten om de tweede mee te voeden.
Die drie strings met 3 lampen zitten in het plafond en de dimmer in de wand… dus de enige ‘voeding’ die ik heb is die vd dimmer… Zou het daar zeker niet op werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Martijn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:19:
[...]

Die drie strings met 3 lampen zitten in het plafond en de dimmer in de wand… dus de enige ‘voeding’ die ik heb is die vd dimmer… Zou het daar zeker niet op werken?
De Shelly1 heeft 230V nodig en als je deze dus aansluit op dezelfde dimmer zal de spanning op een gegeven moment te laag zijn voor de Shelly1 om te werken. Sterker nog, het zou best kunnen dat hij dan ook nog eens kapot gaat.

Wat overigens wel zou kunnen werken, maar dat is een kwestie van geluk denk ik. Hier thuis op zolder heb ik ook een Shelly Dimmer met 8 GU10 spotjes. Nu is het zo dat 2 van de 8 spotjes andere GU10 lampen zijn en die hebben een ander dim profiel. Op gegeven moment bij het dimmen gaan er 6 van de 8 lampen uit en blijven er nog 2 aan. Voor de slaapkamer ideaal. Wellicht werkt zoiets in jouw situatie ook.

Optie 2 is: extra kabels doortrekken tot aan je dimmer, daar je 2e string aan hangen en een tweede shelly Dimmer plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 30-01-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:26:
[...]

De Shelly1 heeft 230V nodig en als je deze dus aansluit op dezelfde dimmer zal de spanning op een gegeven moment te laag zijn voor de Shelly1 om te werken. Sterker nog, het zou best kunnen dat hij dan ook nog eens kapot gaat.

Wat overigens wel zou kunnen werken, maar dat is een kwestie van geluk denk ik. Hier thuis op zolder heb ik ook een Shelly Dimmer met 8 GU10 spotjes. Nu is het zo dat 2 van de 8 spotjes andere GU10 lampen zijn en die hebben een ander dim profiel. Op gegeven moment bij het dimmen gaan er 6 van de 8 lampen uit en blijven er nog 2 aan. Voor de slaapkamer ideaal. Wellicht werkt zoiets in jouw situatie ook.

Optie 2 is: extra kabels doortrekken tot aan je dimmer, daar je 2e string aan hangen en een tweede shelly Dimmer plaatsen.
Dank voor je antwoord, ik vrees dat dat allemaal niet lukt, extra kabels trekken gaat niet 'schadeloos' ;). Zijn er dan echt geen draadloze systeempjes, eventueel op batterij ofzo, die 1 draad kunnen schakelen... Theoretisch kan ik er gewoon een mechanische schakelaar tussen zetten, maar dat schiet ook niet op. Er moet toch wel iets eenvoudigs te bedenken zijn zou ik denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41
@Martijn Als je iets smarts wilt zal het toch echt spanning nodig hebben. Achter een dimmer is niet echt makkelijk nog standaard. Normaal natuurlijk ook niet echt smart.

Alternatief zou zijn om smart-bulbs te gebruiken maar dat is wel aardige aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik word echt steeds blijer met Shelly... Na wat vragen over de ontbrekende cycle functionaliteit in de dimmer2 api kreeg ik de volgende respons:
We regret to inform you that the feature was removed as it was not functioning correctly. Our current attention is directed towards next generation devices such as gen2/gen3. Nonetheless, we will relay your feedback to the developers concerning the feature.
Ze slopen er basic funtionaliteit uit, en schakelen over naar het nieuwe spul. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
MikeyMan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:57:
Ik word echt steeds blijer met Shelly... Na wat vragen over de ontbrekende cycle functionaliteit in de dimmer2 api kreeg ik de volgende respons:

[...]

Ze slopen er basic funtionaliteit uit, en schakelen over naar het nieuwe spul. :X
hmm dat is niet best. Wat probeerde je te doen met die functie? Met andere woorden, is dit met een scriptje nog wel te simuleren?

De dimmer2 is mij erg tegengevallen eerlijk gezegd, hoewel alle andere (12 inmiddels) shellies heerlijk draaien zit ik daar vaak mee te stoeien. MQTT, instellingen etc, ik mis echt wel dingen. Kijk uit naar een Gen3 dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stevenP schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:04:
[...]

hmm dat is niet best. Wat probeerde je te doen met die functie? Met andere woorden, is dit met een scriptje nog wel te simuleren?

De dimmer2 is mij erg tegengevallen eerlijk gezegd, hoewel alle andere (12 inmiddels) shellies heerlijk draaien zit ik daar vaak mee te stoeien. MQTT, instellingen etc, ik mis echt wel dingen. Kijk uit naar een Gen3 dimmer.
Nou ik heb 3 plekken om 2 lampen te bedienen in de slaapkamer. 1 bij binnenkomst en 1 aan elke kant van het bed.

Op dit moment kan ik maar op 1 plek de dimstand aanpassen. Dat is aan de kant die met draad is aangesloten. Er was voorheen een cycle optie via de URL, maar die hebben ze eruit gesloopt. Zelfs klik-aan-klik-uit doet dit gewoon met een simpele long press vanaf alle apparaten.

Geen idee of dit met een scriptje op te lossen is, dit is wat mij betreft dusdanig basic dat dit niet nodig zou moeten zijn. Ben helaas niet echt bedreven in scripting.

edit: @stevenP heb wel iets gevonden, maar dat is mij boven de pet vrees ik:

https://shelly.guide/application-guide/wireless-dimming/

Ga er wel even meer rommelen.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ik heb alleen maar gen1 spul (stuk of 25) wat ik aanstuur via MQTT via Domoticz / HA en dat werkt echt perfect. Ik gebruik de app niet en doe alles via de webpages. Firmware van die apparaten staat ook vanaf dag één gewoon op de meegeleverde versie. Updaten doe ik niet, tenzij ik echt tegen problemen aanloop. (Bijv. vorige week vond HA een aantal firmware versies te oud)

Ik merk wel dat ze steeds meer de focus leggen op de cloud, op de app en andere randzaken. Waarschijnlijk om een wat meer doorlopende inkomstenbron te hebben.
MikeyMan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:08:
Op dit moment kan ik maar op 1 plek de dimstand aanpassen. Dat is aan de kant die met draad is aangesloten. Er was voorheen een cycle optie via de URL, maar die hebben ze eruit gesloopt. Zelfs klik-aan-klik-uit doet dit gewoon met een simpele long press vanaf alle apparaten.
Wat voor functie was dit dan? Kon je dan via een URL een bepaald niveau zetten, of echt 'dimmen' en hoe ging het 'dimmen' dan weer uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@rens-br Nouja, aangezien het cycle heet, ga ik er vanuit dat het hetzelfde werkt als bij KaKu of Zwave. Ingedrukt houden triggert om en om cycle up en down. En zolang je ingedrukt houdt loopt ie door de cycle heen.

Dat werkt daar (draadloos) precies hetzelfde als de bedrade aansluiting nu ook al doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Daar staat eigenlijk je drie commando's genoemd:

'http://IP//light/0?dim=down&step=100'
'http://IP/light/0?dim=up&step=100'
'http://IP//light/0?dim=stop'

Kortom dim omhoog in stappen van 100, dim omlaag in stappen van 100, stop met dimmen. En daar hebben ze een script omheen gebouwd die dit aanstuurt vanuit de knoppen van de i4. Ik meen alleen dat je dit soort scripts alleen kan gebruiken bij nieuwe apparaten, niet meer gebaseerd op de ESP8266.

Wat voor Shelly en/of wat voor Domotica systeem heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:26:
[...]

Ik zie dat de Shelly1 110-230V nodig heeft, zou dat niet betekenen dat hij zolang de dimmer niet te ver gedimd is gewoon zou moeten werken? Op zich zou daar namelijk prima mee te werken zijn...

Risico op kapot gaan van zo'n dingetje is het ergste niet, als het maar niet brandgevaarlijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Martijn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Ik zie dat de Shelly1 110-230V nodig heeft, zou dat niet betekenen dat hij zolang de dimmer niet te ver gedimd is gewoon zou moeten werken? Op zich zou daar namelijk prima mee te werken zijn...
Dat hangt vanaf hoe Dimmen werkt. 'Vroeger' was dimmen inderdaad simpelweg de spanning verlagen, tot '0'. Bij led dimmers gaan ze de fase afsnijden of via PWM dimmen. Iets wat 'stabiel' 110-230V wilt hebben kan daar waarschijnlijk niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:20:
[...]

Daar staat eigenlijk je drie commando's genoemd:

Kortom dim omhoog in stappen van 100, dim omlaag in stappen van 100, stop met dimmen. En daar hebben ze een script omheen gebouwd die dit aanstuurt vanuit de knoppen van de i4. Ik meen alleen dat je dit soort scripts alleen kan gebruiken bij nieuwe apparaten, niet meer gebaseerd op de ESP8266.

Wat voor Shelly en/of wat voor Domotica systeem heb jij?
Heb Home Assistant draaien sinds kort, overgekomen van Domoticz.

Blijf het overigens ook jammer vinden dat Cloud en MQTT niet op alle apparaten tegelijk functioneert.

Zit even te loeren in de webinterface, maar ik heb helemaal geen script opties.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Heb Home Assistant draaien sinds kort, overgekomen van Domoticz.
Dan zou je een script kunnen maken die de knoppen vanuit je andere Shelly afvangt en de volgende URL's stuurt:

code:
1
2
3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Dat hangt vanaf hoe Dimmen werkt. 'Vroeger' was dimmen inderdaad simpelweg de spanning verlagen, tot '0'. Bij led dimmers gaan ze de fase afsnijden of via PWM dimmen. Iets wat 'stabiel' 110-230V wilt hebben kan daar waarschijnlijk niet mee omgaan.
OK, maar dat valt dus te proberen…;) Werkt het niet, dan pech gehad of niet, als het maar niet brandgevaarlijk is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Martijn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:28:
[...]

OK, maar dat valt dus te proberen…;) Werkt het niet, dan pech gehad of niet, als het maar niet brandgevaarlijk is…
Het valt altijd te proberen. Spontaan in de fik vliegen verwacht ik niet. De Shelly gaat hooguit kapot of niet meer aan op gegeven moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Dan zou je een script kunnen maken die de knoppen vanuit je andere Shelly afvangt en de volgende URL's stuurt:

code:
1
2
3
Kun je specifiek een long press afvangen dan? Of moet dan alles via HA lopen?

Ben wat huiverig na de betrouwbaarheidsproblemen die ik met domoticz heb ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:36:
Kun je specifiek een long press afvangen dan? Of moet dan alles via HA lopen?
Ik weet niet welke Shelly je nog meer gebruikt, maar een Shelly1 heeft een longpress en daar kan je ook URL acties aan hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdZf3iB3GMdhOsfR1Xwwwl6gvM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HFxATy8nheTOSMGpkiZyZ6AB.png?f=fotoalbum_large

Probleem is natuurlijk dat je met één knop de ene keer omhoog wilt dimmen en de andere keer omlaag wilt dimmen. Dat krijg je denk ik niet geregeld in een Shelly1.

Heb je een Shelly 2.5, dan kan je beide knoppen inzetten, eentje voor Dim omhoog, eentje voor Dim omlaag.

Je zou ook kunnen kijken wat er gebeurd als je maar omhoog blijft dimmen, wellicht gaat de lamp van 100 -> 0 en begint het gewoon weer opnieuw. Dan zou een Shelly1 wel werken.

[ Voor 45% gewijzigd door rens-br op 30-01-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Ik weet niet welke Shelly je nog meer gebruikt, maar een Shelly1 heeft een longpress en daar kan je ook URL acties aan hangen:
[Afbeelding]

Probleem is natuurlijk dat je met één knop de ene keer omhoog wilt dimmen en de andere keer omlaag wilt dimmen. Dat krijg je denk ik niet geregeld in een Shelly1.

Heb je een Shelly 2.5, dan kan je beide knoppen inzetten, eentje voor Dim omhoog, eentje voor Dim omlaag.

Je zou ook kunnen kijken wat er gebeurd als je maar omhoog blijft dimmen, wellicht gaat de lamp van 100 -> 0 en begint het gewoon weer opnieuw. Dan zou een Shelly1 wel werken.
Heb drie keer een dimmer 2. Zal eerst eens proberen wat er gebeurt met een enkele actie idd. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:44:
Heb drie keer een dimmer 2. Zal eerst eens proberen wat er gebeurt met een enkele actie idd. Thanks.
Met één of twee knoppen aangesloten?

De Dimmer (1) heeft in ieder geval dezefde IO acties als de 2.5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKT11Wn30BfiCcz8HED7wfr3SKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gfOxwjG5i0GVtRn2JYDLVVZT.png?f=fotoalbum_large

Edit:

Net zelf even gekeken bij mijn Dimmer 1 en het lijkt erop dat bij 'http://IP/light/0?dim=up&step=100' het licht naar 100% gaat en daar ook bij blijft, het springt vervolgens niet terug naar 0%. Maar ik ben niet thuis, dus kon het alleen zien aan de status van de lamp.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 30-01-2024 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
@MikeyMan ik heb soortgelijke situatie opgelost met presets in shortpress / doublepress. Dus 1x klikken is toggle met 20% licht, double click is 100% toggle. Dit kan je via urls of MQTT versturen aan de dimmer.

Voor de duidelijkheid, dat is vanaf het hoofdeind en de dimmer zit met drukschakelaar bij de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
stevenP schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:00:
@MikeyMan ik heb soortgelijke situatie opgelost met presets in shortpress / doublepress. Dus 1x klikken is toggle met 20% licht, double click is 100% toggle. Dit kan je via urls of MQTT versturen aan de dimmer.
Dat heb ik op mijn slaapkamer inderdaad ook gedaan, in praktijk gebruik ik bij Dimmers over het algemeen toch maar 3 standen: 0, 100% en 15% (o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja das ook nog een optie. Zou zelfs links rechts een andere dimstand kunnen zijn.

Heb overigens op het oog geen double press ook.

Blijft slordig dit helaas :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:04:
Heb overigens op het oog geen double press ook.
Die heb ik op mijn Dimmer 1 ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Die heb ik op mijn Dimmer 1 ook niet.
Lekker consistent ook.

Toch maar een paar fibaros bestellen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
MikeyMan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Lekker consistent ook.

Toch maar een paar fibaros bestellen denk ik.
Double Press kan ik ook niet apart instellen, echter gaan al mijn dimmer 2's bij een double press altijd naar 100%.

Btw, ik heb een aantal fibaro's en moet eerlijk zeggen dat ik deel veel onbetrouwbaarder vindt dan mijn Shelly's. Kan pech hebben, maar knipperende LED's, soms opeens aan/uit, dat soort dingen...

[ Voor 24% gewijzigd door Martijn op 30-01-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martijn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Double Press kan ik ook niet apart instellen, echter gaan al mijn dimmer 2's bij een double press altijd naar 100%.
Helaas ook alleen bedraad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Martijn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Btw, ik heb een aantal fibaro's en moet eerlijk zeggen dat ik deel veel onbetrouwbaarder vindt dan mijn Shelly's. Kan pech hebben, maar knipperende LED's, soms opeens aan/uit, dat soort dingen...
Ik kan bij sommigen wel dat soort acties kiezen, lijkt te liggen aan je configuratie.

Bij de shelly (1 plus) waarbij ik edge switch heb kan ik het niet als trigger gebruiken, maar bij momentary shelly (1 mini) wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6h4qhmiaS57lvlobpXq5r7bsrmU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/itW0DWLqkdxjTXWpk76oMvQ2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stevenP schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Ik kan bij sommigen wel dat soort acties kiezen, lijkt te liggen aan je configuratie.

Bij de shelly (1 plus) waarbij ik edge switch heb kan ik het niet als trigger gebruiken, maar bij momentary shelly (1 mini) wel.
[Afbeelding]
Niet zozeer aan je configuratie als wel aan wat shelly die dag van de week nodig vond tijdens het ontwikkelen van de firmware lijkt het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 20:49
Ha allen, extreme beginnersvraag hier. Ik heb een LED-lampje die ik wil aan/uit schakelen met een Shelly 1 Mini Gen3, via Home Assistant. Het Home Assistant stuk gaat wel lukken maar ik krijg de LED niet op de Shelly aangesloten op een manier die werkt als ik via de ingebouwde Shelly webpagina het relais aan of uit zet.

Ik heb deze video gevonden waarin wordt uitgelegd hoe je de Shelly op een fysieke schakelaar aansluit, maar dat wil ik dus niet. Ik wil schakelen via WiFi.

Heb ik daarvoor deze aansluiting nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KldB0QIMVgnpKclRZQzHX_tWdTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lLM78niCUjFD3R3NOvBb0cUZ.png?f=fotoalbum_large

Ik check het graag even voordat ik m'n eerste Shelly meteen naar de eeuwige jachtvelden stuur... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Thyraon schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:45:
Ha allen, extreme beginnersvraag hier. Ik heb een LED-lampje die ik wil aan/uit schakelen met een Shelly 1 Mini Gen3, via Home Assistant. Het Home Assistant stuk gaat wel lukken maar ik krijg de LED niet op de Shelly aangesloten op een manier die werkt als ik via de ingebouwde Shelly webpagina het relais aan of uit zet.

Ik heb deze video gevonden waarin wordt uitgelegd hoe je de Shelly op een fysieke schakelaar aansluit, maar dat wil ik dus niet. Ik wil schakelen via WiFi.

Heb ik daarvoor deze aansluiting nodig?

[Afbeelding]

Ik check het graag even voordat ik m'n eerste Shelly meteen naar de eeuwige jachtvelden stuur... ;)
Normaal zou ik een zwarte kabel verwachten die vanuit de lamp komt en op 0 aangesloten zit, maar los daarvan werkt dit prima ja. :)

Edit, dus ook hoe hier staat beschreven: https://kb.shelly.cloud/k...iGen3-Basicwiringdiagrams in het linker plaatje. SW kan je dan natuurlijk leeglaten:

Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/243531777/Plus-1-Mini-wiring-diagram.png?inst-v=138784d1-8024-4f90-a609-d48322e1cd51

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 30-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Thyraon als je geen schakelaar gebruikt hoeft er niets in SW. Zo simpel is het.
Als je de Shelly wel kan benaderen en het relais schakelt, dan krijgt je Shelly zelf voeding en dat is goed!

Dan kan het daarna op twee manieren verkeerd gaan als je lamp niet gaat branden:
  • Je lamp is simpelweg stuk
  • Je lamp krijgt geen voeding

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 30-01-2024 14:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:54
Martijn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Niet doen. Gaat nooit betrouwbaar werken. Misschien een ander idee, als je echt geen extra draden kan trekken:

- Zet een Shelly i4 op de plek van de Dimmer2. Sluit de zwarte draad die naar je led lampen aan op fase (bruin) zodat je permanent voeding hebt naar je trafo(s).
- Zet een Dimmer2 bij iedere trafo zodat je die afzonderlijk kan dimmer. Gebruik hiervoor de zwarte draad die permanent nu fase heeft. Het beste is om iedere dimmer2 gelijk te belasten zodat je geen verschillen krijgt ik de dimming.
- Gebruik de Shelly i4 web actions om de dimmers aan te sturen. Met 4 knoppen zou je voldoende opties moeten hebben om alles aan te sturen zoals je wilt.

Label die zwarte draad wel even goed aan beide kanten want zo hoort het natuurlijk niet volgens de kleurcode.

[ Voor 5% gewijzigd door stefxx op 30-01-2024 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Gizz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:48:
@Thyraon als je geen schakelaar gebruikt hoeft er niets in SW. Zo simpel is het.
Als je de Shelly wel kan benaderen en het relais schakelt, dan krijgt je Shelly zelf voeding en dat is goed!

Dan kan het daarna op twee manieren verkeerd gaan als je lamp niet gaat branden:
  • Je lamp is simpelweg stuk
  • Je lamp krijgt geen voeding
Thanks! De knowledge base en handleiding van de Shelly zijn nogal beknopt dus het was me niet duidelijk wat er op de I en O terminals moest worden aangesloten. De lamp werkt als ik hem direct op het net aansluit dus dat zou goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:48:
Normaal zou ik een zwarte kabel verwachten die vanuit de lamp komt en op 0 aangesloten zit, maar los daarvan werkt dit prima ja. :)

Edit, dus ook hoe hier staat beschreven: https://kb.shelly.cloud/k...iGen3-Basicwiringdiagrams in het linker plaatje. SW kan je dan natuurlijk leeglaten:

[Afbeelding]
Thanks, en dank voor de toevoeging over dat diagram. Die had ik ook gevonden maar de SW maakte me in de war. Ik ga de schakeling uit dit screenshot proberen! :)

[ Voor 32% gewijzigd door Thyraon op 30-01-2024 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Thyraon in de diagrammen, zoals @rens-br die ook plaatste, is een rondje met een kruisje altijd de lamp. In de video hebben ze het over de 'load wire', oftewel de draad die naar het apparaat gaat dat gevoed moet worden (in dit geval de lamp) :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Nou, de Shelly werkt, en ik kan hem via MQTT aan- en uitzetten. Yay! Dank voor de hulp nog :)

Bij het integreren in Home Assistant loop ik tegen een raar issue aan; de configuratie van het "MQTT Light" platform lijkt niet geldig, zelfs niet als ik de voorbeeldcode van deze pagina overneem in "configuration.yaml":

code:
1
2
3
mqtt:
  - light:
      command_topic: "shelly-topic/command/switch:0"

Resulteert in:

code:
1
2
3
The system cannot restart because the configuration is not valid: 
Invalid config for [mqtt]: expected dictionary for dictionary value @ data['mqtt'].
Got [{'light': {'command_topic': 'shelly-topic/command/switch:0'}}]. (See /config/configuration.yaml, line 20).

Doe ik iets verkeerd of werkt die MQTT Light integratie niet zoals ik denk?

EDIT: Ugh, mijn Home Assistant installatie was blijkbaar niet up-to-date. Een update + restart loste het op... |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Thyraon op 31-01-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb een venta luchtbevochtiger, die ik iets slimmer wil maken. Het ding brengt met een fan vocht de omgeving in, met 3 standen in snelheid. Er zitten 2 keuzeknoppen op, 1 schakelt het apparaat aan of uit, met de andere kies je de snelheid (meerdere keren drukken)

Ik heb er nu een powerplug aan gehangen, waarmee ik kan aan de hand van het verbruik kan meten of het apparaat op stand 0 (water op), 1, 2 of 3 staat. Hiermee kan ik het ding ook aan en uit zetten. Bij aanzetten van de stroom gaat hij door op de laatstgebruikte stand. Dat is al fijn.

Nu wil ik via home assistant ook de snelheid kiezen, zodat bij aanwezigheid naar stand 1 of 2 kan worden geschakeld vanwege het geluidsniveau van stand 3.

Kan ik zoiets met een Shelly Uni doen? En kan ik de knoppen op het apparaat dan blijven gebruiken? Moet ik die Uni dan tussen de contacten van die knoppen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 18:27
Vandaag een elektricien over de vloer gehad, ik wou graag een stopcontact bij de voordeur zodat de auto los met een kabel opgeladen kan worden (geen losse laadpaal maar puur een stekker in een stekkerdoos dus).

Omdat ik ook graag wil weten hoeveel centen er in die machine gaan wou ik dit meten met en Shelly Pro 1PM:

Afbeeldingslocatie: https://www.shelly.com/_Resources/Persistent/f/a/9/9/fa994a75631cbca78a355971b52a1357694dac1f/Allterco_0707%20%2811%29-1250x1250.webp

Onze mobiele autolader (type 2) kan max 10A laden en de Shelly kan tot 16A.
Technisch gezien zou dat toch geen probleem moeten vormen.
Waar het nu mis gaat is dat de output terminal waar aansluitkabel naar de wandcontactdoos buiten in gemonteerd moet worden eigenlijk te klein is waardoor de 4mm2 aansluitkabel niet in past. Of... wel past maar dan kunnen de schroefjes niet aangedraaid worden omdat hij eigenlijk nét te dik is.

Uit brandveiligheid hebben we er dus voor gekozen de Shelly voor nu achterwegen te houden.

Hoe zouden jullie dit aanvliegen? De bedrading naar de wandcontactdoos buiten naar 2,5mm2 vervangen lijkt mij ook gevaarlijk, maar als de terminals blijkbaar voor 16A gecertificeerd zijn moet dat toch ook veilig door de aansluitdraad kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Neejoh schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:32:
Hoe zouden jullie dit aanvliegen? De bedrading naar de wandcontactdoos buiten naar 2,5mm2 vervangen lijkt mij ook gevaarlijk, maar als de terminals blijkbaar voor 16A gecertificeerd zijn moet dat toch ook veilig door de aansluitdraad kunnen?
2.5mm is in principe dik genoeg voor 16A. Je hele huis zit vol met 2.5 draden. Dus nu ook 2.5mm draden gebruiken lijkt mij eigenlijk ook geen probleem.

En wellicht een andere oplossing, maar gewoon de Shelly Plug gebruiken?

Ik heb hier tussen mijn WCD en granny charger al een jaar een Blitzwolf SHP13 zitten, werkt perfect en meet netjes hoeveel er in de auto gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 02-02-2024 15:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:16
Een alternatief kan zijn om de Shelly Pro EM 50 te gebruiken, daarbij moet je een (CT) klem rond de kabel doen, i.p.v. dat de kabel door de Shelly loopt, https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-pro-em-2x50-a . Voor hogere vermogens vind ik dit systeem sowieso beter. Ik heb deze zelf nog niet geïnstalleerd, maar ben dit nog wel van plan. Je moet deze wel achter een extra zekering van 2A zetten volgens de Shelly documentatie.
Een goedkopere versie is https://www.shelly.com/en...lly-em-120a/shelly-em-50a . Maar deze mag niet los in je meterkast hangen. Veel webshops hebben wel een 3d geprinte mount voor op een DIN rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 18:27
rens-br schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:35:
[...]

2.5mm is in principe dik genoeg voor 16A. Je hele huis zit vol met 2.5 draden. Dus nu ook 2.5mm draden gebruiken lijkt mij eigenlijk ook geen probleem.

En wellicht een andere oplossing, maar gewoon de Shelly Plug gebruiken?

Ik heb hier tussen mijn WCD en granny charger al een jaar een Blitzwolf SHP13 zitten, werkt perfect en meet netjes hoeveel er in de auto gaat.
Dat was ook mijn voorstel; De elektricien vond dat geen goed idee en ik heb dat aangenomen, niet verder gevraagd...
Als dat eigenlijk geen gevaar moet vormen denk ik dat ik hem toch maar weer even op te trommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Als die kabel idd nét te dik is zou je kunnen kijken of het wel past als je het laatste stukje kabel met een tang voorzichtig vierkant (of zelfs nog iets platter, als er meer breedte dan hoogte is) kunt knijpen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
Vandaag een elektricien over de vloer gehad, ik wou graag een stopcontact bij de voordeur zodat de auto los met een kabel opgeladen kan worden (geen losse laadpaal maar puur een stekker in een stekkerdoos dus).

Omdat ik ook graag wil weten hoeveel centen er in die machine gaan wou ik dit meten met en Shelly Pro 1PM:

[Afbeelding]

Onze mobiele autolader (type 2) kan max 10A laden en de Shelly kan tot 16A.
Technisch gezien zou dat toch geen probleem moeten vormen.
Waar het nu mis gaat is dat de output terminal waar aansluitkabel naar de wandcontactdoos buiten in gemonteerd moet worden eigenlijk te klein is waardoor de 4mm2 aansluitkabel niet in past. Of... wel past maar dan kunnen de schroefjes niet aangedraaid worden omdat hij eigenlijk nét te dik is.

Uit brandveiligheid hebben we er dus voor gekozen de Shelly voor nu achterwegen te houden.

Als je alleen wilt meten zou ik ook een Shelly EM of Shelly Pro EM klemmen over de elektriciteitsdraden van die groep. Maar de Pro1PM kan je prima inzetten, hier ik heb ter voorbereiding op de toekomst ook al een 4mm2 kabel liggen. In de meterkast wordt de fase via een lasklem omgezet naar 2.5mm zodat het past in de Shelly. Deze Shelly Pro1PM onderbreekt hier alleen de fase.

De temperatuur bij 10Ampere continu stroom (auto laden) is ongeveer 65-70 graden, dat is inderdaad significant warmer dan de andere componenten in mijn groepenkast.

[ Voor 4% gewijzigd door hjw-001 op 02-02-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Hippe Lip schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Als die kabel idd nét te dik is zou je kunnen kijken of het wel past als je het laatste stukje kabel met een tang voorzichtig vierkant (of zelfs nog iets platter, als er meer breedte dan hoogte is) kunt knijpen?
Nooit doen want je klemt op het laatste stukje schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Neejoh schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:57:
[...]

Dat was ook mijn voorstel; De elektricien vond dat geen goed idee en ik heb dat aangenomen, niet verder gevraagd...
Als dat eigenlijk geen gevaar moet vormen denk ik dat ik hem toch maar weer even op te trommelen.
Oude vuistregel is 10A per mm2 mits afgezekerd met een automaat, let daarbij wel op de lengte van de kabel.
16A = 2,5mm2 perfect tenzij je een hele lange afstand wilt overbruggen, dan kan 4mm2 interessant worden.
Draka heeft een Kabulator waarmee je snel kunt beeordelen of je de juiste diameter te pakken hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Is het iemand wel eens opgevallen (en misshien al onderzocht) wat die Shelly's allemaal aan het doen zijn qua traffic?

Ik vind het echt bizar eigenlijk ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koTZxAKzjLU-xJ9jO-jbHDAnhCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Y5fbW6zZ99HwZPN1gaiypsw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrRMmp8BduWXF2L-GAaAHCVQNfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wprn4SYJUHBDaZdoBgmzxflV.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren rond de middag heb ik al m'n stats gereset op OPNsense, en die 4 dingen bij elkaar staan bovenaan de lijst met 660MiB per stuk, 2,5GiB aan data in 24 tot 30 uur. Dat slaat toch nergens op eigenlijk? Wat zijn die dingen aan het doen?

Ben er achter. Waarom weet ik niet maar binnen enkele seconden/minuten na een reboot beginnen ze extreem NTP queries te versturen. Heb NTP naar 127.0.0.1 gezet en nu houden ze hun bek dicht. :+ :+

Wel gek dit zeg ...

[ Voor 8% gewijzigd door InflatableMouse op 04-02-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
Kan je dit iets meer toelichten voor de leek? Hoe kan ik dat controleren en naar 127.0.0.1 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

hjw-001 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:42:
Kan je dit iets meer toelichten voor de leek? Hoe kan ik dat controleren en naar 127.0.0.1 zetten?
Ze staan hier weer goed en het probleem is niet wedergekeerd. Ik kan het morgen verder toelichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

hjw-001 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:42:
Was ik bijna zomaar vergeten dat ik een belofte had gedaan. beter dag te laat dan helemaal niet zullen we maar zeggen >:)

ALs je op je Shelly web interface inlogt (er vanuitgaande dat je op wifi hebt zitten) dan onder Settings, Location and Time. Als je daar niets invult gaat tie standaard volgens mij naar time.google.com of zoiets.

Echter, als je geen probleem hebt, zou ik eerlijk gezegd niet adviseren dit naar 127.0.0.1 te zetten. Het lost het probleem namelijk niet op, het voorkomt alleen dat de queries over je netwerk vliegen. Indien je Shelly een probleem heeft zoals die van mij had, zal die in dat geval nog steeds willen queryen maar stuurt ze naar zichzelf en krijgt geen antwoord, dus zal daar oneindig mee door blijven gaan. Dit is geen wenselijke situatie, omdat de Shelly daarmee druk bezig zal zijn en meer stroom zal gaan verbruiken.

EIgenlijk is wel weer heel typisch want toen ik het zag heb ik ze gereboot. BInnen enkele minuten begonnen ze weer met heel veel verkeer te generen. Ik heb toen mijn firewall IP weggehaald, zodat ze naar time.google.com gingen (de default waarde) en toen gebeurde het weer. Toen heb ik ze naar 127.0.0.1 gezet en een ticket ingeschoten bij Shelly.

Ik kreeg snel reactie, en paar vragen uiteraard, en ik heb ze weer naar mijn eigen firewall IP gezet. Sindsdien zijn ze stil gebleven en zie ik geen overdreven hoeveelheden NTP queries meer.

Het lijkt daarmee dus opgelost, en een geisoleerd incident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Omdat ik er zelf niet uit kom vraag ik het hier maar eens;

Ik heb een Dimmer 2 waar een armatuur op zit met 3 led lampen.
De dimmer is aangesloten op zowel de fase als de nul en voorzien van de nieuwste firmware.

Dit zijn Philips dimbare led lampen die warmer worden naarmate ze meer dimmen.
Echter hiervoor zat er een ander merk in (ik weet even zo snel niet welke maar die reageren hetzelfde op de dimmer)

Tot een procent of 25 40 dimmen werken deze lampen prima maar zodra ik de lampen feller zet beginnen ze te knipperen. Ze knipperen ook niet vanaf dezelfde stand en niet op dezelfde frequentie.

Meestal zijn er problemen met de lage dim standen maar bij mij is het probleem juist andersom.

Hebben andere mensen dit ook wel eens gehad en dit misschien op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 00:27
@jbhc heb je de dimmer wel (opnieuw) gekalibreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
rube schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:34:
@jbhc heb je de dimmer wel (opnieuw) gekalibreerd?
Uiteraard. Met/zonder bypass enabled, zowel leading als trailing edge.
Eigenlijk alle opties gehad wat instellingen en calibraties.

[ Voor 11% gewijzigd door jbhc op 12-02-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 00:27
Ik vroeg het, omdat ik me meen te herinneren dat ik zelf voor de kalibratie bij mij ook wel bij een fellere stand flikkeren zag.

Maar dan weet ik het helaas ook niet, wellicht iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:06
Ik heb hier Noxion PerfectColor Dim to Warm GU10 lampen van vier watt.
2 groepjes van 3 op 1 dimmer trailing edge.
Ik had ook last van flikkeringen tot ik de beta firmware 20231107-164738/v1.14.1-rc1-g0617c15
installeerde.
Nu niets meer van flikkeringen.
Misschien ben je hier iets mee?

Volgens testaankoop:

Het onderzoek van Test Aankoop heeft aangetoond dat een aantal producten van topmerk Noxion is uitgeroepen tot 'beste koop'. Deze LED lampen hebben zich op meerdere fronten weten te onderscheiden en zijn zeer aantrekkelijk geprijsd. Het gaat hierbij om de Noxion Lucent Classic E14 LED Lustre en de Noxion Lucent GU10 LED Spot.

[ Voor 40% gewijzigd door eesiediesie op 13-02-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik heb een Shelly dimmer met daaraan twee lampen die sinds enkele weken (?) tijdens het branden ineens even op volle sterkte - denk ik - flitst, eens in de zoveel minuten. Iemand dat wel eens gehad?

Het was zelfs lastig te achterhalen waar het vandaan kwam, want het waren gewoon flitsen. Eerst dachten we aan onweer, maar na een tijdje (b)leek het van een plafondlamp te komen (die hangt 's avonds niet direct in ons zicht, dus we zagen alleen een lichtflits)

(zal de beta eens proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Meestal wordt dit veroorzaakt door stoorsignalen op het elektriciteitsnet. Denk aan een magnetron, inverter compressor of vroeger het TF signaal.
Pagina: 1 ... 66 ... 84 Laatste