Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 21:05
Staat er überhaupt spanning op de bruine naar de shelly? Tis wel een fantastisch zootje in die doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik gebruik een shelly pro 1pm om het stroomverbruik van mijn warmtepomp te meten. Net als allerlei andere dingen in huis gebruik ik hiervoor home assistant.
Ik gebruik de native integratie van Shelly daarvoor.

Ik had al vernomen dat het vanui Home assistant geen pull mechanisme is maar dat Shelly zelf de gegevens pusht over deze integratie.
Wat mij nu opvalt is dat de frequentie van updates in home assistant soms heel hoog is, hoe ik het graag wil. Soms zit er 10 minuten, 30 minuten of soms ook nog uren tussen de upates. Ik wil graag veel frequenter updates hebben.
Hoe kan ik dat beïnvloeden? Ik zie zelf in de shelly geen settings waarmee ik dat zou kunnen beïnvloeden en wat ik heb begrepen dus geen pull vanuit home assistant dus daar hoef ik het niet te zoeken. .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_GYEGHOsM7CaHr7wzzjDl7V9Ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8EIssJ9wn31LJJ7OZYUaHJH.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag dus amper updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 12:31
Riesjard schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:08:
Ik gebruik een shelly pro 1pm om het stroomverbruik van mijn warmtepomp te meten. Net als allerlei andere dingen in huis gebruik ik hiervoor home assistant.

Ik had al vernomen dat het vanui Home assistant geen pull mechanisme is maar dat Shelly zelf de gegevens pusht over deze integratie.
Wat mij nu opvalt is dat de frequentie van updates in home assistant soms heel hoog is, hoe ik het graag wil. Soms zit er 10 minuten, 30 minuten of soms ook nog uren tussen de upates. Ik wil graag veel frequenter updates hebben.
Hoe kan ik dat beïnvloeden? Ik zie zelf in de shelly geen settings waarmee ik dat zou kunnen beïnvloeden en wat ik heb begrepen dus geen pull vanuit home assistant dus daar hoef ik het niet te zoeken. .

[Afbeelding]
Ik gebruik 'm ook, zonder problemen. Bijzonder..
Draai je het via MQTT? Dat is bij mij sleutel geweest voor snelle overdracht van data.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
mistercash schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Hebben de shelly pro 1/pm v1 nog steeds de mogelijkheid voor dc powersupply?
Zag in datasheet dat shelly aangeeft dc powersupply removed.
Zou deze als eltako teleruptor vervanger willen gebruiken. En 220v ac op svv kabel is niet toegelaten.
Nu je 't zegt inderdaad.. dan toch een 1plus met dinrail-montagebeugeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 17:06
Riesjard schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:08:

[Afbeelding]
Je kan een extra automation maken met een service call en
Home Assistant Core Integration: Bijwerken entiteit

En dan je entiteit van Shelly kiezen en dan de update frequentie die je wenst vanuit HA. Misschien verhelpt dat je probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
hjw-001 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:40:
[...]

Je kan een extra automation maken met een service call en
Home Assistant Core Integration: Bijwerken entiteit

En dan je entiteit van Shelly kiezen en dan de update frequentie die je wenst vanuit HA. Misschien verhelpt dat je probleem?
Leuk idee. Ik heb het geprobeerd maar werkt niet. Ik kan de entiteit bijwerken maar het probleem is dat er geen nieuwe data in home assistant vanuit de shelly is aangekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
stevenP schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Ik gebruik 'm ook, zonder problemen. Bijzonder..
Draai je het via MQTT? Dat is bij mij sleutel geweest voor snelle overdracht van data.
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik integreerde ze vroeger inderdaad via mqtt in home assistant maar sinds de eigen ‘native’ integratie er is van shelly in HA gebruik ik die.

Ik vraag me alleen af of het iets uit gaat maken. De shelly bepaald hoe dan ook wanneer een update verzonden wordt. Zou de vorm van de interface dan uitmaken.

Ik zou graag het gedrag van de shelly willen begrijpen en beinvloeden. Om sommige momenten pushy hij dus heel vaak data en soms uren niet.

Ondertussen o.a. dit gevonden
https://github.com/home-assistant/core/issues/88166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Riesjard schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik integreerde ze vroeger inderdaad via mqtt in home assistant maar sinds de eigen ‘native’ integratie er is van shelly in HA gebruik ik die.

Ik vraag me alleen af of het iets uit gaat maken. De shelly bepaald hoe dan ook wanneer een update verzonden wordt. Zou de vorm van de interface dan uitmaken.

Ik zou graag het gedrag van de shelly willen begrijpen en beinvloeden. Om sommige momenten pushy hij dus heel vaak data en soms uren niet.

Ondertussen o.a. dit gevonden
https://github.com/home-assistant/core/issues/88166
True, snap dat je het wil analyseren. Hoe ziet de grafiek er uit in de Shelly app? Want dan kan je uitsluiten of het aan de communicatie / integratie ligt of aan meetgegevens algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
stevenP schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:44:
[...]

True, snap dat je het wil analyseren. Hoe ziet de grafiek er uit in de Shelly app? Want dan kan je uitsluiten of het aan de communicatie / integratie ligt of aan meetgegevens algemeen.
Hmm opvallend:
In de app zie ik een waarde die ook langer blijft staan, ook als ik de device opnieuw in de app open. Deze waarde komt ook precies overeen met de waarde in HA.

Als ik via de browser naar de shelly ga en steeds de pagina refresh zie ik wel het opgenomen vermogen steeds schommelen, maar kleine verschillen.

Het lijkt er dus op dat de waarde van het vermogen pas ‘naar buiten’ wordt doorgegeven wanneer de delta boven een bepaalde marge uitkomt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:23
Riesjard schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Hmm opvallend:
In de app zie ik een waarde die ook langer blijft staan, ook als ik de device opnieuw in de app open. Deze waarde komt ook precies overeen met de waarde in HA.

Als ik via de browser naar de shelly ga en steeds de pagina refresh zie ik wel het opgenomen vermogen steeds schommelen, maar kleine verschillen.

Het lijkt er dus op dat de waarde van het vermogen pas ‘naar buiten’ wordt doorgegeven wanneer de delta boven een bepaalde marge uitkomt ofzo.
Ik herken dit gedrag van de Pro 1 PM ook. De data lijkt wel gelogd te worden maar ‘live’ lijkt de weergave te haperen. Is het zo dat er alleen lag zit in doorgave van de gegevens?

Mijn plan is om de Pro 1 PM via ethernet aan te sluiten. Of in elk geval even te testen of dit uitmaakt. Wil toch wel graag live data van mn warmtepomp zien om die defrosts te kunnen bekijken :)

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:48
Klopt het dat Shelly is gestopt met de Shelly TRV? Ik dacht erover om er een aantal aan te schaffen om te koppelen aan Home Assistant. Ze zijn nog wel verkrijgbaar, alleen bij Shelly zelf niet meer.

Iemand hier ervaring met de Shelly TRV? Aanrader? Ik lees wisselende reviews. Of kan ik beter naar bijvoorbeeld Tado kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
bensss schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Ik herken dit gedrag van de Pro 1 PM ook. De data lijkt wel gelogd te worden maar ‘live’ lijkt de weergave te haperen. Is het zo dat er alleen lag zit in doorgave van de gegevens?

Mijn plan is om de Pro 1 PM via ethernet aan te sluiten. Of in elk geval even te testen of dit uitmaakt. Wil toch wel graag live data van mn warmtepomp zien om die defrosts te kunnen bekijken :)
De defrost ga je zeker zien omdat er dan grotere verschillen zit in opgenomen vermogen.

Mijn probleem t.a.v. de doorgegeven data is dus dat de Shelly alleen een nieuwe waarde doorgeeft als opgenomen vermogen wanneer deze meer dan x-procent afwijkt van de vorige waarde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:27
Ik heb vandaag een aantal Shelly blu devices getest, aangezien er in dit topic nog niet zo veel is geschreven over de Shelly blu wil ik hier mijn voorlopige ervaringen delen.

De Shelly bluetooth devices maken gebruik van het BTHome protocol. In vergelijking met WiFi heeft dit voornamelijk voordelen voor battery-powered devices. Het bluetooth protocol (of de chips) verbruiken minder energie en moeten hierdoor minder (vaak of diep) in slaap. De oudere devices die op WiFi en batterij werken, moeten bij het versturen van een bericht (bv. contact open bij een contact sensor), eerst de WiFi chip laten ontwaken, verbinding maken en een IP adres krijgen. Het is natuurlijk mogelijk een static IP adres in stellen op de sensor. Ik heb zelf geen ervaring met de WiFi sensors van Shelly, maar ik lees wel dat de ervaringen niet altijd positief zijn, door de beperkingen van WiFi.

Als je al een Shelly gen 2 device met bluetooth hebt (en die is niet battery-powered) is het niet nodig om een bluetooth gateway te kopen, de bestaande devices kunnen werken als een proxy. Dit is handig als je reeds WiFi (of internet) op een afgelegen plek hebt (tuin, tuinhuis, etc), je moet dan enkel een Shelly gen 2 device installeren. Je bluetooth netwerk moet dan niet de volledige afstand overbruggen.

In tegenstelling tot de WiFi devices, zijn de bluetooth devices enkel beschikbaar over het BThome protocol. Er is dus geen HTTP web page of API. Helaas is het momenteel niet mogelijk om instellingen aan te passen of firmware updates te doen over het BThome protocol. Hiervoor is de Shelly app nodig. Dit kan dus ook niet via bv. Home Assistant. Gelukkig werkt de Shelly app wel simultaan met home assistant, ook hebben de sensors niet ontzettend veel instellingen die je heel vaak wilt aanpassen. Er is ook een speciale Shelly BLU debug app, deze heeft geen Shelly account nodig en kan rechtstreeks met een device communiceren. Deze kan echter enkel de firmware updaten en geen instellingen aanpassen. Ik hoop dat deze app nog uitgebreid wordt, zodat de Shelly blu ook volledig zonder shelly account en app werken.

Als eerste heb ik de Shelly Blu Button 1 getest. Ik heb zowel de witte en zwarte variant gekocht, de witte is eerder lichtgrijs en vind ik eigenlijk geen mooie kleur. De zwarte is veel natuurlijker, dus deze zal ik daarom in de toekomst kopen. De batterij (CR2032) is meegeleverd, maar nog niet geïnstalleerd. Bij beide knoppen staat het batterij percentage momenteel op 81% en 86%. Voor de rest werkt de knop zoals je verwacht, het is een duidelijke klik en de button maakt ook een (luide) zoom die overeenkomt met de actie. Bv. een enkele klik geeft een korte zoom, dubbele klik geeft twee korte zoom geluiden etc.

Vervolgens heb ik de Shelly blu Door/Window Sensor getest. Hierbij waren de batterijen reeds geïnstalleerd, maar voor de twee stuks die ik heb aangekocht waren de batterijen (CR2032) ook volledig leeg. Op de pagina van hom2link staat vermeld dat er meteen een firmware update moet uitgevoerd worden om te voorkomen dat de batterijen te snel leeg lopen. Misschien dat dit probleem dus in de toekomst opgelost is. Voor de rest werkt de sensor eigenlijk heel goed. Bedoeling is om die op twee deuren en een garagepoort te plaatsen. Ik zal nog een foto plaatsen van zodra ik deze volledig heb geïnstalleerd.

Tenslotte heb ik nog de Shelly blu motion gekocht, hier zat de batterij ook reeds geïnstalleerd, maar deze staat wel nog mooi op 100%. Ik heb deze nog niet uitgebreid kunnen testen, maar ook dit lijkt mij een goede sensor. Ik heb wel geen vergelijking met andere beweging sensors.

Als ik er aan denk zal ik in de toekomst nog wat updates plaatsen, i.v.m. betrouwbaarheid en batterij gebruik, maar voorlopig ben ik tevreden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 20:25
Nomi schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:17:
Klopt het dat Shelly is gestopt met de Shelly TRV? Ik dacht erover om er een aantal aan te schaffen om te koppelen aan Home Assistant. Ze zijn nog wel verkrijgbaar, alleen bij Shelly zelf niet meer.

Iemand hier ervaring met de Shelly TRV? Aanrader? Ik lees wisselende reviews. Of kan ik beter naar bijvoorbeeld Tado kijken?
Als je het ding autonoom wilt laten draaien werkt die prima. Batterijverbruik in mijn geval is dusdanig dat ik rond de 3 maanden doe met een acculading (maar dat komt natuurlijk ook door het seizoen)

Qua interfacing is het ding waardeloos: het heeft net als andere shellies een web UI ingebakken, maar deze is over het algemeen niet bereikbaar. Regelmatig is de hele TRV gewoon van het wifi netwerk af gevallen en verbindt deze met tussenpozen van een paar minuten tot een paar uren.

Qua betrouwbaarheid van de verbinding zou ik deze absoluut niet aanraden. Maar qua functionaliteit als autonome thermostaatklep werkt die verder prima.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 17:58
Dutchess_Nicole schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:46:
[...]Qua interfacing is het ding waardeloos: het heeft net als andere shellies een web UI ingebakken, maar deze is over het algemeen niet bereikbaar. Regelmatig is de hele TRV gewoon van het wifi netwerk af gevallen en verbindt deze met tussenpozen van een paar minuten tot een paar uren.
Interessant. Ik heb een paar van die dingen en die zijn altijd gewoon bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
Dutchess_Nicole schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:46:
[...]

Als je het ding autonoom wilt laten draaien werkt die prima. Batterijverbruik in mijn geval is dusdanig dat ik rond de 3 maanden doe met een acculading (maar dat komt natuurlijk ook door het seizoen)

Qua interfacing is het ding waardeloos: het heeft net als andere shellies een web UI ingebakken, maar deze is over het algemeen niet bereikbaar. Regelmatig is de hele TRV gewoon van het wifi netwerk af gevallen en verbindt deze met tussenpozen van een paar minuten tot een paar uren.

Qua betrouwbaarheid van de verbinding zou ik deze absoluut niet aanraden. Maar qua functionaliteit als autonome thermostaatklep werkt die verder prima.
Dank voor je reactie! Dat gaat 'm dus niet worden. Omdat ik de TRV's wil aansturen via Home Assistant is een goede verbinding wel een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
stefxx schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:09:
[...]

Interessant. Ik heb een paar van die dingen en die zijn altijd gewoon bereikbaar.
Haha, dat bedoel ik dus: wisselde recensies. Hoe gebruik jij de TRV's? Zelfstandig of via Home Assistant of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Nomi schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Haha, dat bedoel ik dus: wisselde recensies. Hoe gebruik jij de TRV's? Zelfstandig of via Home Assistant of iets dergelijks?
Ik gebruik geen Shelly Cloud of Shelly App. Ik gebruik alleen MQTT, waarom afhankelijk van Internet als het ook lokaal kan! HomeSeer voor de automation, maar dat heeft er verder weinig mee te maken.

Maar dit alles heeft dan weer niks te maken met het bereikbaar zijn van dat ding. Denk eerder dat je daarvoor gewoon goede WiFi nodig hebt. Ik gebruik uitsluitend UniFi met meerdere access points. Maar goed, ik heb dan ook 100+ IoT devices via WiFi hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:23
Riesjard schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:26:
[...]

De defrost ga je zeker zien omdat er dan grotere verschillen zit in opgenomen vermogen.

Mijn probleem t.a.v. de doorgegeven data is dus dat de Shelly alleen een nieuwe waarde doorgeeft als opgenomen vermogen wanneer deze meer dan x-procent afwijkt van de vorige waarde
Ik heb alleen gemerkt dat de waarde vrij lang niet geupdate wordt. Maar goed, ik ben nog steeds wel benieuwd naar de ethernetkabel.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 04:09
Nomi schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:05:
[...]

TRVs via de Shelly app, werken probleemloos. De accuduur is bij matige of slecht WiFibereik wel een puntje van aandacht. Programmeren via de webinterface is lastig omdat het ding nogal snel in de stand by modus gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 20:25
stefxx schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Ik gebruik geen Shelly Cloud of Shelly App. Ik gebruik alleen MQTT, waarom afhankelijk van Internet als het ook lokaal kan! HomeSeer voor de automation, maar dat heeft er verder weinig mee te maken.

Maar dit alles heeft dan weer niks te maken met het bereikbaar zijn van dat ding. Denk eerder dat je daarvoor gewoon goede WiFi nodig hebt. Ik gebruik uitsluitend UniFi met meerdere access points. Maar goed, ik heb dan ook 100+ IoT devices via WiFi hier.
Dat is het vreemde. Ik heb min of meer hetzelfde draaien (3 Unifi AP's, waarvan er 1 op 3 meter van de TRV hangt, in het zicht) en nog is de TRV absoluut niet te gebruiken. Ik heb idd ook MQTT aangezet (ik vraag me nog steeds af hoe dat gelukt is). Zo nu en dan krijg ik daardoor wel een waarde door maar betrouwbaar is het niet te noemen.

Ik heb *slechts* 40 ofzo IoT devices, maar dan nog is dit ding de enige die echt gewoon niet betrouwbaar is. :'(

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
Dutchess_Nicole schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:53:
[...]Ik heb *slechts* 40 ofzo IoT devices, maar dan nog is dit ding de enige die echt gewoon niet betrouwbaar is. :'(
Dat is wel gek dan inderdaad. Hoeveel TRVs heb je? Zou je een maandagochtend gevalletje kunnen hebben Heb je een beetje recente firmware? De eerste firmware versies waren niet best, maar de laatste tijd (2 jaar ofzo?) geen enkel probleem meer. Ik gebruik versie 2.2.2.

Ook wel belangrijk heb ik gemerkt met Shelly devices; zorg voor een aparte SSID met zo min mogelijk geavanceerde opties. Dit zijn mijn WiFi instellingen voor het IoT netwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d9-_PVRDnajh_qMZ53N3lcvdgM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jTEZFPbHsRC4Hp63UwEFfDkg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Ik heb hulp nodig bij het maken van een Blockly in Domoticz voor het permanent uitschakelen van mijn Shelly schakelaars. Het doel is om te voorkomen dat de rolluiken ongewenst bediend worden. Ik ondervind problemen omdat de schakelaar de instellingen in Domoticz lijkt te overrulen en de rolluiken alsnog opengaan ondanks de limitatie. Heeft iemand ervaring met deze setup of suggesties over hoe ik dit kan oplossen?

Ik had de stille hoop dat het met een simpele setting als dit zou werken:

IF - "dummy button" = on
Do - Set "Shelly_Rolluik" = off

Daar tussen heb ik dan nog andere voorwaarden verwerkt zoals het bedienen van de rolluiken op basis van voorwaarden:
- zonsondergang (bij schemering omlaag)
- vaste tijden (omhoog)
- vakantiemodus (random omhoog/omlaag)
- Wintermodus(dummy) (m.n. voor als het buiten vriest zodat Domoticz de rolluiken niet omhoog doet als het is vastgevriest maar dan werkt de handmatige bediening nog wel)

[ Voor 6% gewijzigd door freestyler2 op 16-01-2024 08:34 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
freestyler2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:32:
Ik heb hulp nodig bij het maken van een Blockly in Domoticz voor het permanent uitschakelen van mijn Shelly schakelaars. Het doel is om te voorkomen dat de rolluiken ongewenst bediend worden. Ik ondervind problemen omdat de schakelaar de instellingen in Domoticz lijkt te overrulen en de rolluiken alsnog opengaan ondanks de limitatie. Heeft iemand ervaring met deze setup of suggesties over hoe ik dit kan oplossen?

IF - "dummy button" = on

Daar tussen heb ik dan nog andere voorwaarden verwerkt zoals het bedienen van de rolluiken op basis van voorwaarden:
- vaste tijden (omhoog)
- Wintermodus(dummy) (m.n. voor als het buiten vriest zodat Domoticz de rolluiken niet omhoog doet als het is vastgevriest maar dan werkt de handmatige bediening nog wel)
Wil je de knoppen helemaal niet meer gebruiken? Of alleen in bepaalde tijden? In het eerste geval zou je in Shelly de knoppen op 'Detached' kunnen zetten en alles via Domoticz regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
freestyler2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:32:

IF - "dummy button" = on

- vaste tijden (omhoog)
Inderdaad wat @rens-br Zegt, een shelly is beveiligd zodat ook als er geen netwerk is, de knoppen altijd doen wat ze horen te doen (intern worden ze ook doorgevoerd). Met de knoppen op detached mode, gebeurt dat niet meer. Dus krijg je enkel in je domotica een state change. Maak een automation die dan zegt dat de shelly open cq dicht moet.

Als dit werkt, kan je die automation tijdvak afhankelijk laten werken (tussen 9-17 niks, else open rolluik - bijvoorbeeld)
Later kan je diezelfde riedel gebruiken om andere triggers dit te laten doen, bijvoorbeeld zonsopgang, weersomstandigheden of bijvoorbeeld als je je nachtlamp aanschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:23
Ik had nog een shelly 1L liggen en vroeg mij af of ik daarmee mijn hormann garagedeur kan bedienen. Er zit nu een pulsdrukker in de muur, aangesloten met 2 draadjes van een utp kabel, deze lopen naar de motor. Als ik ze tegen elkaar hou dan gaat de deur open, nog een keer is stoppen, en nog een keer is weer sluiten. Op de schakelaar zelf staat L en 0

Dit zijn de aansluitingen van de Shelly
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/57KUNLp.png

Ik had van het stopcontact dat ernaast zit de L en N aangesloten om de Shelly van stroom te voorzien, daarna de 2 draadjes van de utp kabel in sw1 en sx, dit werkte niet.

Instellingen in de Shelly staan op momentary.

Niet helemaal de eerste keer dus voeg hem bij het grote topic

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 16-01-2024 12:22 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:21
@Maikie18 Pas op! SWx zijn gewoon gerefereerd aan de netspanning! Dus hopelijk heb je niets opgeblazen...

Maar tenzij je zeker weet dat je opener ook netspanning op de drukknop heeft (en die kans is klein) is deze Shelly niet te gebruiken. Dan zal je voor een Shelly met droge contacten moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:27:
@Maikie18 Pas op! SWx zijn gewoon gerefereerd aan de netspanning! Dus hopelijk heb je niets opgeblazen...

Maar tenzij je zeker weet dat je opener ook netspanning op de drukknop heeft (en die kans is klein) is deze Shelly niet te gebruiken. Dan zal je voor een Shelly met droge contacten moeten gaan.
Opener heeft geen netspanning nee, enkel die 2 draadjes van de UTP kabel die rechtstreeks naar de "motor" gaan. Voordat ik verder ging met experimenteren heb ik eerst deze post geplaatst. De motor werkt in ieder geval nog.

Ik heb een aantal youtube filmpjes gezien waarbij ze een Shelly 1 gebruikten dus ik dacht dat moet met de 1L dan ook gewoon kunnen maar blijkbaar dus niet.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Maikie18 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Opener heeft geen netspanning nee, enkel die 2 draadjes van de UTP kabel die rechtstreeks naar de "motor" gaan. Voordat ik verder ging met experimenteren heb ik eerst deze post geplaatst. De motor werkt in ieder geval nog.

Ik heb een aantal youtube filmpjes gezien waarbij ze een Shelly 1 gebruikten dus ik dacht dat moet met de 1L dan ook gewoon kunnen maar blijkbaar dus niet.
nope helaas niet. De Shelly 1, 1plus en 1pro kunnen wel. Door de "dry contacts" schakel je de twee aders van die utp aan elkaar - helemaal onafhankelijk van de stroomvoorziening van de shelly. De 1L kan zonder nul worden aangesloten maar om dat te voorzien moet hij wel verbinding hebben met de lamp/motor erachter om daar alsnog de 0 (blauwe draad) van te "lenen".

Je kan de shelly 1plus scoren en bij je opener ophangen. De motor heeft sowieso blauw en bruin. De draden van utp kunnen dan in de shelly en de shelly lus je door naar waar nu je utp inzit op de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
stevenP schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:02:
[...]

nope helaas niet. De Shelly 1, 1plus en 1pro kunnen wel. Door de "dry contacts" schakel je de twee aders van die utp aan elkaar - helemaal onafhankelijk van de stroomvoorziening van de shelly. De 1L kan zonder nul worden aangesloten maar om dat te voorzien moet hij wel verbinding hebben met de lamp/motor erachter om daar alsnog de 0 (blauwe draad) van te "lenen".

Je kan de shelly 1plus scoren en bij je opener ophangen. De motor heeft sowieso blauw en bruin. De draden van utp kunnen dan in de shelly en de shelly lus je door naar waar nu je utp inzit op de motor.
Aha, bedankt voor de toelichting. Ik kan hem ook gewoon achter de schakelaar monteren dan, toch? Want ik heb daar wel gewoon bruin en blauw beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

stevenP schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Inderdaad wat @rens-br Zegt, een shelly is beveiligd zodat ook als er geen netwerk is, de knoppen altijd doen wat ze horen te doen (intern worden ze ook doorgevoerd). Met de knoppen op detached mode, gebeurt dat niet meer. Dus krijg je enkel in je domotica een state change. Maak een automation die dan zegt dat de shelly open cq dicht moet.

Als dit werkt, kan je die automation tijdvak afhankelijk laten werken (tussen 9-17 niks, else open rolluik - bijvoorbeeld)
Later kan je diezelfde riedel gebruiken om andere triggers dit te laten doen, bijvoorbeeld zonsopgang, weersomstandigheden of bijvoorbeeld als je je nachtlamp aanschakelt.
Ja inderdaad, "detached" functie is inderdaad wat ik zoek - maar........

Er wordt soms een spelletje gemaakt om alle schakelaars in te drukken, van lampen tot rolluiken.

Het moet dan bijvoorbeeld met een "Dummy sensor" (of alternatieve suggesties zijn welkom) geactiveerd worden. In mijn voorbeeld gaf ik enkel aan dat het gaat om de rolluiken maar ik wil meerdere schakelaars "kidsproof" maken. Natuurlijk kan je kinderen opvoeden door te zeggen niet aan de schakelaars zitten maar in de praktijk ligt dat net iets anders :+ Als ik elke keer handmatig "detached" modes moet inschakelen voor elk aparaat en dan als de kinderen weer weg zijn, alles weer aanzetten is ook omslachtig en meer werk.

Het zou dus fijner zijn als ik het per verdieping, of per groep shelly's kan deactiveren en weer aan als nodig. Of is dat niet mogelijk?
rens-br schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Wil je de knoppen helemaal niet meer gebruiken? Of alleen in bepaalde tijden? In het eerste geval zou je in Shelly de knoppen op 'Detached' kunnen zetten en alles via Domoticz regelen.
Dus ik zou graag de 2e optie willen gebruiken :9

[ Voor 10% gewijzigd door freestyler2 op 16-01-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
freestyler2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Ja inderdaad, "detached" functie is inderdaad wat ik zoek - maar........

Er wordt soms een spelletje gemaakt om alle schakelaars in te drukken, van lampen tot rolluiken.

Het moet dan bijvoorbeeld met een "Dummy sensor" (of alternatieve suggesties zijn welkom) geactiveerd worden. In mijn voorbeeld gaf ik enkel aan dat het gaat om de rolluiken maar ik wil meerdere schakelaars "kidsproof" maken. Natuurlijk kan je kinderen opvoeden door te zeggen niet aan de schakelaars zitten maar in de praktijk ligt dat net iets anders :+ Als ik elke keer handmatig "detached" modes moet inschakelen voor elk aparaat en dan als de kinderen weer weg zijn, alles weer aanzetten is ook omslachtig en meer werk.

Het zou dus fijner zijn als ik het per verdieping, of per groep shelly's kan deactiveren en weer aan als nodig. Of is dat niet mogelijk?

[...]

Dus ik zou graag de 2e optie willen gebruiken :9
Je kan de detached mode via een URL command uitschakelen per Shelly:

code:
1
http://{shelly_IP}/settings/relay/0?btn_type=XXX

Waarbij je dan kan kiezen voor:

code:
1
momentary, toggle, edge, detached, action, momentary_on_release

Zie ook: https://shelly-api-docs.s...lly1-1pm-settings-relay-0

Je kan dan een script maken in Domoticz die met een Dummy switch o.i.d. voor elke shelly de URL uitvoert met Detached, wil je daarna alle knoppen weer 'normaal' hebben voer je hetzelfde uit maar dan met een andere type.

Welke Shelly(s) gebruik je?

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 16-01-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:41:
[...]

code:
1

code:
1

Je kan dan een script maken in Domoticz die met een Dummy switch o.i.d. voor elke shelly de URL uitvoert met Detached, wil je daarna alle knoppen weer 'normaal' hebben voer je hetzelfde uit maar dan met een andere type.

Via URL command is inderdaad een goeie, thanks!

Dan kan ik wellicht met de Dummy switch meerdere URL's aansturen.
dzVents is wellicht beter voor deze toepassing maar dan moet ik even goed in de documentatie duiken. Maar wellicht kan het ook gewoon met een simpele Blockly open URL functie.

Ik gebruik oa. de Shelly 2.5 en de Shelly 1(PM), de oude versies dus nog. Ik weet niet of het echt een meerwaarde is om nu al te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
freestyler2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Via URL command is inderdaad een goeie, thanks!

Dan kan ik wellicht met de Dummy switch meerdere URL's aansturen.
dzVents is wellicht beter voor deze toepassing maar dan moet ik even goed in de documentatie duiken. Maar wellicht kan het ook gewoon met een simpele Blockly open URL functie.

Ik gebruik oa. de Shelly 2.5 en de Shelly 1(PM), de oude versies dus nog. Ik weet niet of het echt een meerwaarde is om nu al te upgraden.
Ik zou niet weten waarom je wilt updaten, die devices werken prima.

Blocky vind ik verschikkelijk, zeker ook omdat hij de scripts constant uitvoert, dus om je alvast een beetje op weg te helpen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 16-01-2024
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: -
--Description: Turn off physical shelly buttons
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

--Declarations
local SwitchNum = XX

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum -- Switch
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declarations
        local Switch = domoticz.devices(SwitchNum ) -- Switch

--Function
        if (Switch.active) then -- When dumy switch is active
            domoticz.openURL('http://{shelly_IP}/settings/relay/0?btn_type=detached')
        else -- Dummy switch is not active
           domoticz.openURL('http://{shelly_IP}/settings/relay/0?btn_type=toggle')
        end
    end
}

Todo:
- Dummy switch aanmaken en nummer bovenin invoeren;
- Script testen;
- Meerdere URL's toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:41:
[...]

code:
1

code:
1

Hoe kan ik de URL voor detached mode ook in JSON verwerken?

code:
1
http://192.168.1.XXX:8080/json.htm?username=XXX=&password=XXX=&type=command&param=udevice&idx=XXX&btn_type=detached

Lijkt niet te werken ..

code:
1
2
3
{
    "status" : "ERR"
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
freestyler2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Hoe kan ik de URL voor detached mode ook in JSON verwerken?

code:
1
http://192.168.1.XXX:8080/json.htm?username=XXX=&password=XXX=&type=command&param=udevice&idx=XXX&btn_type=detached

Lijkt niet te werken ..

code:
1
2
3
{
    "status" : "ERR"
}
Ik ben even kwijt wat je nu probeert te doen. Wil je nu een JSON command sturen naar Domoticz, die vervolgens een URL command naar de shelly stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:50:
[...]

Ik ben even kwijt wat je nu probeert te doen. Wil je nu een JSON command sturen naar Domoticz, die vervolgens een URL command naar de shelly stuurt?
Dat was eigenlijk wel de bedoeling ja. Ik heb zo ook mijn bewegingsmelders aangestuurd met diverse commando's. Het is misschien een volgende stap, wellicht eerst even bij de basis blijven voordat ik met extra sensoren ga spelen om de "aan/uit" slim te maken :9

Maar het was eigenlijk min of meer bedoeld om te testen wat er mis gaat.
Want de eigenlijke hoofdreden is dat onderstaande URL niet wordt getriggerd naar detached mode

code:
1
http://user:pasw@192.168.1.xx/settings/relay/0?btn_type=detached

Ondanks dat er wel staat ""btn_type":"detached"":

code:
1
{"name":null,"appliance_type":"General","ison":false,"has_timer":false,"default_state":"switch","btn_type":"detached","btn_reverse":0,"auto_on":0.00,"auto_off":0.00,"max_power":0,"schedule":false,"schedule_rules":[]}

Ik kan de fysieke knop van mijn Shelly-apparaat nog steeds gebruiken. In de webinterface van Shelly staat het knoptype ingesteld op 'Toggle'. Er wordt dus geen handling uitgevoerd met de URL.

Wanneer ik de button type instelling handmatig wijzig via de webinterface naar detached, wordt de fysieke knop wel gewoon uitgeschakeld.

[ Voor 14% gewijzigd door freestyler2 op 16-01-2024 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Ik zou mijn Shelly dan altijd op detached zetten en alleen in domoticz een dummy toggle hebben met "kidsmode" aan/uit. Als er een knop wordt ingedrukt, checkt domoticz of die modus geactiveerd is. Zoja, doe niks. Zo niet, lekker de shelly aansturen.

10x per dag via IP adressen shelly van modus switchen vind ik een foutgevoelige optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Maikie18 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Aha, bedankt voor de toelichting. Ik kan hem ook gewoon achter de schakelaar monteren dan, toch? Want ik heb daar wel gewoon bruin en blauw beschikbaar
Dan kan je 'm inderdaad direct in de schakelaar monteren. De utp verbind je dan met de detached relay aansluitingen op de shelly en met twee stukjes draad de knop aan je shelly. Klaar is Maikie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
stevenP schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:19:
Ik zou mijn Shelly dan altijd op detached zetten en alleen in domoticz een dummy toggle hebben met "kidsmode" aan/uit. Als er een knop wordt ingedrukt, checkt domoticz of die modus geactiveerd is. Zoja, doe niks. Zo niet, lekker de shelly aansturen.

10x per dag via IP adressen shelly van modus switchen vind ik een foutgevoelige optie
Dat zou mogelijk ook wel werken. Feit blijft wel dat bij het uitvallen van Domoticz er niks meer werkt.

Wel de reden waarom ik de detached mode inmiddels niet meer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
maar zonder detached mode kan het ook gewoon werken toch? ik zie het verschil niet met de eerder aangegeven optie om hem bij de motor te plaatsen t.o.v. hem achter de schakelaar te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
freestyler2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Dat was eigenlijk wel de bedoeling ja. Ik heb zo ook mijn bewegingsmelders aangestuurd met diverse commando's. Het is misschien een volgende stap, wellicht eerst even bij de basis blijven voordat ik met extra sensoren ga spelen om de "aan/uit" slim te maken :9

Maar het was eigenlijk min of meer bedoeld om te testen wat er mis gaat.
Want de eigenlijke hoofdreden is dat onderstaande URL niet wordt getriggerd naar detached mode

code:
1
http://user:pasw@192.168.1.xx/settings/relay/0?btn_type=detached

Ondanks dat er wel staat ""btn_type":"detached"":

code:
1
{"name":null,"appliance_type":"General","ison":false,"has_timer":false,"default_state":"switch","btn_type":"detached","btn_reverse":0,"auto_on":0.00,"auto_off":0.00,"max_power":0,"schedule":false,"schedule_rules":[]}
Ik heb dat net even geprobeerd bij mijn Shelly1 en hier werkt dat perfect, syntax die ik gebruik, zie hieronder. Is exact hetzelfde als de jouwe.

code:
1
http://user:password@IP/settings/relay/0?btn_type=detached

Respons:

code:
1
{"name":null,"appliance_type":"General","ison":true,"has_timer":false,"default_state":"last","btn_type":"detached","btn_reverse":0,"auto_on":0.00,"auto_off":0.00,"power":0.00,"schedule":false,"schedule_rules":[]}

Welke Shelly is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Ik heb dat net even geprobeerd bij mijn Shelly1 en hier werkt dat perfect, syntax die ik gebruik, zie hieronder. Is exact hetzelfde als de jouwe.

code:
1
http://user:password@IP/settings/relay/0?btn_type=detached

Respons:

code:
1
{"name":null,"appliance_type":"General","ison":true,"has_timer":false,"default_state":"last","btn_type":"detached","btn_reverse":0,"auto_on":0.00,"auto_off":0.00,"power":0.00,"schedule":false,"schedule_rules":[]}

Welke Shelly is dit?
De respons is bij mij ook "goed" maar toch wordt de functie niet uitgevoerd. Heb je het zelf ook fysiek met de knop getest?

Het betreft overigens de Shelly 2.5 firmware Current version: 20230913-112234/v1.14.0-gcb84623
rens-br schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Dat zou mogelijk ook wel werken. Feit blijft wel dat bij het uitvallen van Domoticz er niks meer werkt.

Wel de reden waarom ik de detached mode inmiddels niet meer gebruik.
Inderdaad voor mij is permanent detached mode aan ook geen optie - niet dat Domoticz vaak uitvalt - maar als vrouwlief 1x merkt dat iets niet "goed" werkt als ze de lamp wil aanzetten of rolluik omhoog oid is direct alles k*t en werkt zogenaamd niks goed hier in huis.

Het detach gedeelte moet ik nog wel iets verder uitwerken in m'n hoofd alvorens ik alles inricht in Domoticz maar dan moet de basis functie (met url) wel werken... Ik ga morgen eens testen of het alleen aan de Shelly2.5 ligt of dat het zich ook voordoet op de Shelly1. Anders ga ik debug maar eens inschakelen om te zien wat daaruit komt.

Het idee is nu om de detached mode uiteindelijk automatisch met handmatig dummy button of bijvoorbeeld ip adres toggle (= telefoon schoonzus met kids in de buurt) te schakelen om de fysieke knoppen tijdelijk uit te zetten zodat het wel kidsproof is (of bijv max 15min, zodat ik ook niet vergeet Detached modes weer uit te schakelen).

Het zou wel zuur zijn als Domoticz binnen die 15min timer crashed haha maar dan kan ik het altijd nog handmatig deactiveren (ik ontvang melding als Domoticz offline is)

Met soortgelijke functie lijkt het mij tenslotte als kind niet leuk om een schakelaar aan/uit te zetten van lamp/rolluik zonder dat er iets gebeurd en stopt dan vanzelf - en dat geeft genoeg tijd om kids te waarschuwen om van de schakelaars af te blijven.

[ Voor 50% gewijzigd door freestyler2 op 16-01-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Maikie18 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:48:
maar zonder detached mode kan het ook gewoon werken toch? ik zie het verschil niet met de eerder aangegeven optie om hem bij de motor te plaatsen t.o.v. hem achter de schakelaar te plaatsen.
Woeps, al dat gelul over detached haal ik wat termen door elkaar. Je hebt helemaal gelijk :X
Dry contacts bedoelde ik uiteraard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
stevenP schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:22:
[...]

Woeps, al dat gelul over detached haal ik wat termen door elkaar. Je hebt helemaal gelijk :X
Dry contacts bedoelde ik uiteraard..
Geeft niks, ik was ook even van slag omdat de Posts zijn samengevoegd in 1 topic. Ik zag ineens domoticz in je reactie en kids proof, ik dacht huh??

Maar komt goed. Bedankt iedereen voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
freestyler2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:53:
De respons is bij mij ook "goed" maar toch wordt de functie niet uitgevoerd. Heb je het zelf ook fysiek met de knop getest?
Nee, dat niet. Maar als ik in de Shelly zelf keek was het button type wel gewijzigd.
Het betreft overigens de Shelly 2.5 firmware Current version: 20230913-112234/v1.14.0-gcb84623
Die heb ik ook geprobeerd en die reageerde ook goed op het commando. Het button type wijzigde.
Inderdaad voor mij is permanent detached mode aan ook geen optie - niet dat Domoticz vaak uitvalt - maar als vrouwlief 1x merkt dat iets niet "goed" werkt als ze de lamp wil aanzetten of rolluik omhoog oid is direct alles k*t en werkt zogenaamd niks goed hier in huis.
Dat is echt zo ontzettend herkenbaar! Als het werkt vinden ze het geweldig, als het niet werkt is het rommel, onnodig, waardeloos e.d. :P Wel de reden waarom ik dus detached mode niet meer gebruik en nu gewoon Shelly alles laat schakelen. Je verliest daar wat functionaliteit mee, maar ik heb in ieder geval een happy wife.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
brainfart @rens-br @Maikie18 kan je in domoticz een scriptje laten draaien die "ingrijpt"? Zodra shelly wat gaat doen omdat de knop ingedrukt is maar eigenlijk staat de kinder-modus aan dat hij 'm direct uitzet? Ik moet even denken aan de useless machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
stevenP schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:19:
brainfart @rens-br @Maikie18 kan je in domoticz een scriptje laten draaien die "ingrijpt"? Zodra shelly wat gaat doen omdat de knop ingedrukt is maar eigenlijk staat de kinder-modus aan dat hij 'm direct uitzet? Ik moet even denken aan de useless machine.
Domoticz is langzamer dan de Shelly, kortom, Shelly heeft zijn actie allang gedaan voordat Domoticz dat door heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AApostolovski
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 17:33
[quote]perejoseph schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Wellicht een goed idee om de bruine draad na de WAGO niet over te laten gaan op een blauwe draad. De kleur heeft een functie aanduiding. Bruin=BRRR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edje22
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 31-05 17:36
ik heb een shelly 2pm aangesloten tussen een schakelaar en rolluik , het rolluik werkt via de schakelaar en via de app, maar het probleem is nu dat het rolluik te ver doordraaid, voor de shelly ertussen zat was dit ingesteld op de motor wanneer het rolluik moest stoppen, nu met de shelly ertussen stopt het rolluik te laat,iemand een idee wat ik kan doen? heb ergens gelezen om te kalibreren maar dit vind ik nergens terug in de app.alvast bedankt

Topic kaap => verplaatst
Hier kan de discussie verder gaan

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 18-01-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 16:24
edje22 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:23:
ik heb een shelly 2pm aangesloten tussen een schakelaar en rolluik , het rolluik werkt via de schakelaar en via de app, maar het probleem is nu dat het rolluik te ver doordraaid, voor de shelly ertussen zat was dit ingesteld op de motor wanneer het rolluik moest stoppen, nu met de shelly ertussen stopt het rolluik te laat,iemand een idee wat ik kan doen? heb ergens gelezen om te kalibreren maar dit vind ik nergens terug in de app.alvast bedankt

[mbr]Topic kaap => verplaatst[/mbr]
Je kunt in de web interface of app onder 'Timers' een waarde instellen voor 'Auto off'.
Ik heb daar ingesteld dat ie na 25 seconden stopt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgT7JesJB5C9411JESwhBB0MyEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4wRFKCLZQMMUTRt9QN7wAI2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door michaelkamen op 17-01-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 21:16
@edje22 ik denk eerder dat de motor eind afstelling verlopen is
de motor heeft zelf een afslag wanneer die stopt.
YouTube: Afstellen rolluikmotor met draaistiften - zo stel je onder en boven in

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 18-01-2024 09:27 . Reden: Mention toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perejoseph
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-05 19:37
AApostolovski schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:24:
[quote]perejoseph schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Wellicht een goed idee om de bruine draad na de WAGO niet over te laten gaan op een blauwe draad. De kleur heeft een functie aanduiding. Bruin=BRRR.
Klopt volledig wat je daar zegt.
Ik had het als een voorlopig setup. Vorige weekend een 10m XVB kabel gekocht om te strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 13:10

nnk

Spreek uit: en en kaa

Vraagje. Ik probeer een Shelly 1PM Mini Gen3 te gebruiken icm een bewegingssensor om een domme lamp op een kamer automatisch aan/uit te laten gaan via HomeAssistant. Ik wil wel dat de (niet-puls) schakelaar zelf ook nog blijft werken.

Dat lijkt allemaal goed te gaan. Echter moet ik soms twee keer op de schakelaar drukken om effect te krijgen. Dus bijvoorbeeld ik kom de kamer binnen, motion triggered, shelly doet de lamp aan. Dan ga ik weg en (ipv wachten op de automation) wil ik de lamp zelf uit doen door op de schakelaar te drukken, maar dan moet ik dus twee keer drukken.

Ik heb hem aangesloten volgens de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMXXFGN6jLl3x8HDnMITZ9HUPiA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qLQbCIaIoVb2Mdzs1MzdNWCX.png?f=user_large
Moet ik hem toch anders aansluiten, of anders configureren? Of zou het zo goed moeten zijn en moet ik mijn bedrading nog eens controleren? Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

nnk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:37:
Vraagje. Ik probeer een Shelly 1PM Mini Gen3 te gebruiken icm een bewegingssensor om een domme lamp op een kamer automatisch aan/uit te laten gaan via HomeAssistant. Ik wil wel dat de (niet-puls) schakelaar zelf ook nog blijft werken.

Dat lijkt allemaal goed te gaan. Echter moet ik soms twee keer op de schakelaar drukken om effect te krijgen. Dus bijvoorbeeld ik kom de kamer binnen, motion triggered, shelly doet de lamp aan. Dan ga ik weg en (ipv wachten op de automation) wil ik de lamp zelf uit doen door op de schakelaar te drukken, maar dan moet ik dus twee keer drukken.
Je moet hem dan op "edge" switch zetten in de Shelly instellingen. Daarmee veranderd de status per omschakeling. Dan zou het wel goed moeten gaan.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nnk
  • Laatst online: 29-05 13:10

nnk

Spreek uit: en en kaa

rally schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Je moet hem dan op "edge" switch zetten in de Shelly instellingen. Daarmee veranderd de status per omschakeling. Dan zou het wel goed moeten gaan.
Thanks, nu werkt het inderdaad. Het was even zoeken waar dat moest, want bij Settings staat deze optie niet, maar je moet dus naar Home en dan op Output klikken. Als die instelling wat minder verborgen was had ik het misschien wel zelf gevonden, ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Nee, dat niet. Maar als ik in de Shelly zelf keek was het button type wel gewijzigd.

[...]

Die heb ik ook geprobeerd en die reageerde ook goed op het commando. Het button type wijzigde.

[...]

Dat is echt zo ontzettend herkenbaar! Als het werkt vinden ze het geweldig, als het niet werkt is het rommel, onnodig, waardeloos e.d. :P Wel de reden waarom ik dus detached mode niet meer gebruik en nu gewoon Shelly alles laat schakelen. Je verliest daar wat functionaliteit mee, maar ik heb in ieder geval een happy wife.
Het probleem van detached mode lijkt echt te zitten in de 2.5 schakelaars.

Met de Shelly 1 werkt het vlekkeloos.

Welke firmware heb jij erop staan? Ik heb de:
code:
1
20230913-112234/v1.14.0-gcb84623

Ik heb in principe de laatste "stable" - er is wel een BETA beschikbaar, ik ben altijd een beetje huiverig voor BETA versie maar mogelijk verhelpt dat wel het probleem?

Ik heb niet direct verschillen qua instellingen tussen Shelly 1 en Shelly 2.5 - anders dan dat bij de Shelly 2.5 de cloud is uitgeschakeld (ivm MQTT) maar ook met inschakelen van cloud functie werkt het nog niet.

In de log komt ook niks bijzonders naar voren toe.

Heb je nog tips wat ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
freestyler2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:47:
Het probleem van detached mode lijkt echt te zitten in de 2.5 schakelaars.

Met de Shelly 1 werkt het vlekkeloos.

Welke firmware heb jij erop staan? Ik heb de:
code:
1
20230913-112234/v1.14.0-gcb84623

Ik heb in principe de laatste "stable" - er is wel een BETA beschikbaar, ik ben altijd een beetje huiverig voor BETA versie maar mogelijk verhelpt dat wel het probleem?

Ik heb niet direct verschillen qua instellingen tussen Shelly 1 en Shelly 2.5 - anders dan dat bij de Shelly 2.5 de cloud is uitgeschakeld (ivm MQTT) maar ook met inschakelen van cloud functie werkt het nog niet.

In de log komt ook niks bijzonders naar voren toe.

Heb je nog tips wat ik zou kunnen proberen?
De 2.5 heeft natuurlijk 2 relais en daarmee ook twee knop ingangen. Kijk je wel bij de goede input/knop? Je kan namelijk de andere knop uitschakelen met:

code:
1
http://user:password@IP/settings/relay/1?btn_type=detached

Ik draai een behoorlijk oude versie, namelijk:
code:
1
20200827-065456/v1.8.3@4a8bc427

Overigens heb jij hem in roller mode staan? Want dan heb je andere commando's nodig:, zie ook: https://shelly-api-docs.s.../gen1/#shelly2-5-settings

Je zal dan het volgende moeten hebben:

code:
1
http://user:password@IP/settings/roller/0?btn_type=detached

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:00:
[...]

De 2.5 heeft natuurlijk 2 relais en daarmee ook twee knop ingangen. Kijk je wel bij de goede input/knop? Je kan namelijk de andere knop uitschakelen met:

code:
1
http://user:password@IP/settings/relay/1?btn_type=detached

Ik draai een behoorlijk oude versie, namelijk:
code:
1
20200827-065456/v1.8.3@4a8bc427

Overigens heb jij hem in roller mode staan? Want dan heb je andere commando's nodig:, zie ook: https://shelly-api-docs.s.../gen1/#shelly2-5-settings

Je zal dan het volgende moeten hebben:

code:
1
Je bent een held haha, ik heb hem inderdaad in roller mode staan.
Had ik toch even beter in de docs moeten duiken, mea culpa.

code:
1

This did the job.

Problem solved, case closed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
stevenP schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:02:
[...]

Hmm, net de shelly 1 plus aangesloten, via de interface kan ik hem bedienen, via de schakelaar werkt het echter niet

Zo is hij nu aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SGmVnyS.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Maikie18 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Hmm, net de shelly 1 plus aangesloten, via de interface kan ik hem bedienen, via de schakelaar werkt het echter niet

Zo is hij nu aangesloten
[Afbeelding]
Schakelaars moeten ook aangesloten worden aan de SW aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
rens-br schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Schakelaars moeten ook aangesloten worden aan de SW aansluiting.
dus SW en waar moet de andere dan in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:24
Bij de L, maar waarschijnlijk past dat niet in de Shelly naast die bruine draad. Dan een Wago gebruiken met een extra stukje draad.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Maikie18 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:19:
[...]

dus SW en waar moet de andere dan in?
Op het plaatje op de Shelly staat beschreven waar die moet. SW en L dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
JaVaWa schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:22:
Bij de L, maar waarschijnlijk past dat niet in de Shelly naast die bruine draad. Dan een Wago gebruiken met een extra stukje draad.
Heb het zo gedaan nu en hij werkt. Bedankt. Nu nog even uitzoeken hoe ik hem als rolluik schakelaar in homeassistant kan krijgen want nu is het gewoon een aan/uit schakelaar (switch)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Laatst online: 30-05 21:59
Al sinds een jaar gebruik ik wat Shelly's (1PM, 2PM en Dimmer 2's) en wil graag mijn ervaring delen.

Als eerste, in principe zijn het geen slechte dingen. Hoe ze alles in zo'n klein doosje hebben kunnen frotten en dat het ook nog eens werkt verbaasd mij wel. (zit zelf in electronica, dus heb al heel wat gezien)

Het enigste waar ik tot nu toe problemen mee heb gehad was een Dimmer2 die niet goed werkte.
2 exact dezelfde situaties, type en hoeveelheid ledlampen en een dimmer2. Een daarvan werkte prima.
De andere kreeg ik maar niet goed, op bepaalde standen bleven de lampen klein beetje flikkeren, afhankelijk van de dim stand.
Uiteindelijk omgewisseld voor een andere dimmer2 en probleem was opgelost?!

Dus even opengemaakt en pas na lang zoeken zag ik dat er een soldeersluiting over een condensator zat.
Deze eraf gehaald, opnieuw gecalibreerd, getest en hij werkt weer 100%.

Gezien het soldeerproces eigenlijk volledig machinaal is zou dit niet moeten (kunnen) voorkomen.
Echter, een paar pinnen worden op elke Dimmer2 met de hand gesoldeerd.
Door deze actie krijg je dus potentiele problemen zoals het flikkeren van de lamp.

Onlangs nog 5 van deze modules gekocht. Toch maar even open gemaakt.
En jawel hoor. Wederom 1 module die wat overgebleven tin op de PCB had liggen. Die blob rechts boven bij dat zwarte component (weerstand) is niet netjes, maar kan geen kwaad.
Die links onder wel. Die ligt alleen vast geplakt op de fluxrestanten. Flux wordt zacht als het warm wordt, dus dit stukje geleidende tin kan overal terecht komen...
(bij de flikkerende lampen dimmer2 was een van de kleine bruine condensatoren kortgesloten, dicht bij dat lost stukje tin)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axWN7yC-ouCtqFFrRO9wnZhXcMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahkw8eRsAVPkqLhy0hB10FWq.jpg?f=fotoalbum_large

Ook meteen even de L en N aansluitingen bekeken, gezien de andere foto's van gebruikers hier.
Bij 1 shelly waren deze 2 pinnen nagesoldeerd (verschil duidelijk zichtbaar tussen hand en machinaal solderen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb4f3sn8GyT4B9-Kbn1N5O_Il7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtSQ2zaxWzfmb0WPivuFkkHo.jpg?f=fotoalbum_large

En bij de andere shellys heeft iemand alle pinnen korter geknipt...
Dit is echt niet gewenst, vooral niet omdat dit mechanisch belaste aansluitingen zijn. Nu zijn deze soldeerverbindingen dus al zwakker gemaakt, laat staan na het vast schroeven en onder electrische belasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGou22WMDVME6q485dkPwo3SSPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKYDgmPNloQw3flqzAUcjopR.jpg?f=fotoalbum_large

Kort samengevat, kwaliteitscontrole is voor verbetering vatbaar.
Ik trek voortaan alle shellys open om dit soort dingen te controleren / aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Tijd om de volgende reeks shelly's aan te sluiten, alleen bij deze weet ik ook weer even niet hoe het moet zitten. Betreft een hotel / kruisschakelaar. Deze heeft 4 zwarte draden. Als de schakelaar uit staat heb ik spanning op 1 en 3, als ik de schakelaar aan zet heb ik spanning op alle 4. Welke draden moeten er nu waar op de shelly 1 plus aangesloten worden
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0BXnIFa.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Maikie18 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:28:
Tijd om de volgende reeks shelly's aan te sluiten, alleen bij deze weet ik ook weer even niet hoe het moet zitten. Betreft een hotel / kruisschakelaar. Deze heeft 4 zwarte draden. Als de schakelaar uit staat heb ik spanning op 1 en 3, als ik de schakelaar aan zet heb ik spanning op alle 4. Welke draden moeten er nu waar op de shelly 1 plus aangesloten worden
[Afbeelding]
Waar zit de andere schakelaar en hoe zit die bedraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
rens-br schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Waar zit de andere schakelaar en hoe zit die bedraad?
Er zijn maar liefst 4 schakelaars :D (1 op de beneden verdieping, 1 naast de badkamer en dan nog naast de 4 slaapkamers.)

Ik dacht eerst geluk te hebben want zowel de spotjes van de overloop, als die van alle slaapkamers, die komen boven allemaal afzonderlijk per kamer in een lasdoos uit (ik denk omdat ze een trafo kwijt moesten. Zijn inmiddels overigens vervangen voor 230v led spots), dus ik dacht dat is makkelijk, veel ruimte voor een shelly en dan hoef ik niet uit te zoeken hoe alle schakelaars aangesloten zitten, maar daar ligt helaas geen bruine draad bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Dit is de verkeerde schakelaar. De Shelly moet komen bij de schakelaar waarvan de draad naar de lamp gaat, of bij de lamp zelf.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
JaVaWa schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:34:
Dit is de verkeerde schakelaar. De Shelly moet komen bij de schakelaar waarvan de draad naar de lamp gaat, of bij de lamp zelf.
Spotjes gaan allemaal afzonderlijk van elkaar naar een centrale lasdoos op zolder. Daar zag ik 1 aanvoer met een sticker erop “schakelaar” maar die had geen bruine draad. Ik ga morgen weer op zolder kijken maar anders haal ik de bruine draad van een stopcontact ernaast af dan kan die er wel mooi bij in

Edit: ik heb trouwens de schakelaars boven er allemaal af gehad maar er was er geen 1 die naar boven (zolder) liep, ze kwamen allemaal van onder dus ik verwacht dat de schakelaar beneden bij de trap helemaal naar zolder loopt

[ Voor 17% gewijzigd door Maikie18 op 20-01-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:40
@Maikie18 geen bruine draad omdat het een zwart schakeldraad is geworden (vanaf de schakelaars) samen met een blauwe draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:34
Vraagje, ik gebruik een shelly 1 om een verwarming in de badkamer mee te schakelen.

Nu had ik het idee om de volgende schakelaar te gebruiken, deze kan dan met een lampje laten zien of de verwarming aan staat.

https://www.elektramat.nl...em-55-zuiver-wit/#details

Echter, nu vraag ik mij het volgende af: indien de schakelaar is gebruikt om de shelly uit te schakelen. En via een tijdschema de volgende dag de shelly aan gaat, zou de shelly dan het lampje van de schakelaar activeren? Dan zou de shelly dus ook 230v op de schakeldraad moeten zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Het lampje zal alleen branden als je de schakelaar aanzet, de Shelly zet geen 230V op de schakeldraad. (Als die dat zou doen kan er niet meer gedetecteerd worden dat de schakelaar met de hand bediend wordt)

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:34:
Weet iemand toevallig of er een RC Snubber-variant is die in de vorm van een plug komt? Heb hier een Shelly Plug die op het moment van uitschakelen van een fan (in elektrische kachel) een energie-piek (1-2kWh) registreert, niet uitgeschakeld met de Plug overigens (die doet alleen meting, relay altijd aan) maar op de kachel zelf.
Heb uiteindelijk een korte verlengkabel gemaakt, snubber in de socket aangesloten (waarbij de snubber zelf buiten de socket zit) en dat lijkt te werken :) . Ziet er niet uit, maar goed, tenzij iemand een nettere niet inbouw oplossing weet....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:34
JaVaWa schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:38:
Het lampje zal alleen branden als je de schakelaar aanzet, de Shelly zet geen 230V op de schakeldraad. (Als die dat zou doen kan er niet meer gedetecteerd worden dat de schakelaar met de hand bediend wordt)
Thanks! Dat dacht ik al. Iemand nog een ander idee wat beter zou kunnen werken? Liefst Gira 55 achtig, past goed bij de rest van het schakelmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 23:40
Maikie18 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Er zijn maar liefst 4 schakelaars :D (1 op de beneden verdieping, 1 naast de badkamer en dan nog naast de 4 slaapkamers.)
Twee schakelaars: hotelschakeling
Meer dat twee schakelaars: zaalschakeling

Dat kan verwarrend zijn omdat er schakelaars zijn met alleen zwarte draden,
Wat helpt is als je je bedenkt dat de zwarte draden niet onderling uitwisselbaar zijn.
Als je de kabels uit elkaar wilt kunnen houden kun je eens Googlen op opklikbare kabelringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
rube schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:11:
@Maikie18 geen bruine draad omdat het een zwart schakeldraad is geworden (vanaf de schakelaars) samen met een blauwe draad?
Vandaag op 3 slaapkamers maar gewoon achter de schakelaar gemonteerd. Het kan er echt maar op 1 manier achter, was zo +-45 minuten bezig per schakelaar.

De overloop ben ik nog steeds niet achter. Ik zag wel dat bij de slaapkamers een zwarte met blauwe draad naar zolder liep, dus ik heb het idee dat ze de bruine gewoon achter de schakelaar hebben laten zitten en dan de schakeldraad van de schakelaar naar zolder hebben getrokken en dan daar met alle spotjes gekoppeld hebben.

Ik heb nog wel een foto van tijdens de bezichtiging, er zat bij elke doos een trafo
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mJjONAf.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IKyuNsz.jpg

Uit de flexibele buis met label schakelaar komen dus alleen een blauwe, zwarte, en aarde draad.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NH8Xw7F.png
Linker zou van de schakelaar afkomen, de andere 3 gaan elk afzonderlijk naar een spotje op de overloop
Elsdeniep schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:09:
[...]

Twee schakelaars: hotelschakeling
Meer dat twee schakelaars: zaalschakeling

Dat kan verwarrend zijn omdat er schakelaars zijn met alleen zwarte draden,
Wat helpt is als je je bedenkt dat de zwarte draden niet onderling uitwisselbaar zijn.
Als je de kabels uit elkaar wilt kunnen houden kun je eens Googlen op opklikbare kabelringen
Ik hoef ze niet uit elkaar te houden, ik hoop er nooit meer achter te hoeven zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Maikie18 op 21-01-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:29
Even een vraagje over de Shelly Mongoose OS.

Ik heb al enkele Shelly's geflasht met Mongoose om ze native in Homekit te kunnen binnenbrengen. Dit vooral om de tuinpoort en garagepoort aan te sturen.

Nu heb ik een zwembadpomp die aangestuurd wordt door een Shelly Plus 1PM waarop een temperatuursensor aangesloten is als vorstbeveiliging. In de Shelly app kan ik dus zien als de input (sensor) geactiveerd is en als deze geactiveerd is wordt de pomp automatisch aan gezet.

Ik vroeg mij nu af of wat er zou gebeuren als ik die Shelly flash met Mongoose. Blijft die functionaliteit nog steeds behouden? Of kan ik de input apart binnenlezen in homekit en zo een automation maken?

Probleem dat ik nu heb is dat ik een automation heb lopen in homekit die de pomp aan zet om 12u en terug uit om 15u. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de input. Als de input dus actief is wordt de pomp alsnog af gezet om 15u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-05 23:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tibs schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:46:
Even een vraagje over de Shelly Mongoose OS.

Ik heb al enkele Shelly's geflasht met Mongoose om ze native in Homekit te kunnen binnenbrengen. Dit vooral om de tuinpoort en garagepoort aan te sturen.

Nu heb ik een zwembadpomp die aangestuurd wordt door een Shelly Plus 1PM waarop een temperatuursensor aangesloten is als vorstbeveiliging. In de Shelly app kan ik dus zien als de input (sensor) geactiveerd is en als deze geactiveerd is wordt de pomp automatisch aan gezet.

Ik vroeg mij nu af of wat er zou gebeuren als ik die Shelly flash met Mongoose. Blijft die functionaliteit nog steeds behouden? Of kan ik de input apart binnenlezen in homekit en zo een automation maken?
Geen idee helaas
Probleem dat ik nu heb is dat ik een automation heb lopen in homekit die de pomp aan zet om 12u en terug uit om 15u. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de input. Als de input dus actief is wordt de pomp alsnog af gezet om 15u.
Als je nou 2 variabelen aanmaakt (1) of de temperatuur onder de drempel zit en (2) of het tussen 12 en 15 uur is. Dan maak je er een of-functie van en kun je de pomp laten lopen als minstens één van beide waar is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand waarom de Shelly Plug niet in staat is zijn energy-teller te onthouden bij stroomuitval? Gister gemerkt dat die dan naar 0 gaat :/ , gelukkig lijkt het dat Home Assistant's energy dashboard dit goed opgevangen heeft.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:22

Fab1Man

Live life to the fullest

Wij krijgen binnenkort elektrische rolluiken en in twee kamers wil ik twee rolluiken samen schakelen. Nu kom ik op de Shelly 2.5 uit, maar ik ga er niet van uit dat ik met één Shelly 2.5, twee rolluiken kan bedienen (hoogte is hetzelfde)?
Ik wil ook gewoon met pulsdrukkers gaan werken en ik had op basis van zoeken in dit topic de volgende oplossing gevonden: twee Shelly 2.5's en daar dan één pulsdrukker op aansluiten. Ik zou zelf een twee-weg pulsdrukker kunnen pakken en elke Shelly apart aansluiten, of kan het toch met één Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:39
Fab1Man schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:11:
Wij krijgen binnenkort elektrische rolluiken en in twee kamers wil ik twee rolluiken samen schakelen. Nu kom ik op de Shelly 2.5 uit, maar ik ga er niet van uit dat ik met één Shelly 2.5, twee rolluiken kan bedienen (hoogte is hetzelfde)?
Ik wil ook gewoon met pulsdrukkers gaan werken en ik had op basis van zoeken in dit topic de volgende oplossing gevonden: twee Shelly 2.5's en daar dan één pulsdrukker op aansluiten. Ik zou zelf een twee-weg pulsdrukker kunnen pakken en elke Shelly apart aansluiten, of kan het toch met één Shelly?
Zolang je niet boven de 10A uitkomt kan dit met één Shelly 2.5 uitgevoerd worden.
De rolluiken sluit je in parallel aan op de Shelly 2.5.

[ Voor 0% gewijzigd door buiter op 24-01-2024 19:07 . Reden: parallel ipv serie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Dat gaat goed zolang de rolluiken precies even snel sluiten en openen. Als daar een (heel klein) verschil tussen zit gaan ze steeds verder uit de pas lopen. De Shelly 2PM (de voorganger 2.5 wordt niet meer verkocht) sluit namelijk de stroom af zodra het eerste rolluik helemaal dicht of open is.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:39
JaVaWa schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:55:
Dat gaat goed zolang de rolluiken precies even snel sluiten en openen. Als daar een (heel klein) verschil tussen zit gaan ze steeds verder uit de pas lopen. De Shelly 2PM (de voorganger 2.5 wordt niet meer verkocht) sluit namelijk de stroom af zodra het eerste rolluik helemaal dicht of open is.
Die 2PM heb ik zelf niet maar is die detectie niet uit te zetten?
Dan configureer je de timer functie zodat de spanning na x seconden wordt uitgeschakeld.

Ik neem aan dat je dit probleem hebt gehad en hier geen oplossing voor hebt.
In dat geval zou je twee Shelly's moeten gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-05 23:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

buiter schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:42:
[...]
De rolluiken sluit je in serie aan op de Shelly 2.5.
@buiter In serie? Werken ze dan niet elk op 110V~?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Sorry, het is net andersom: de spanning gaat eraf als het laatste rolluik dicht is. Het zou dus wel met één Shelly kunnen.
De rolluiken uiteraard parallel aansluiten, niet in serie.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
Ik zou ze altijd met 2 aparte Shellys aansluiten. Drukknoppen kun je eventueel wel parallel aansluiten, zodat het toch als 1 bediend kan worden.

Lijkt me een stuk makkelijker, zeker als er eens iets mis is met 1 van die rolluiken. Caliberen gaat makkelijker. Als ze langzaam in snelheid gaan veranderen (ok, dat blijft misschien goed werken maar je blijft dan toch spanning zetten op het rolluik dat al helemaal open of dicht is). En het "voelt" ook beter... maar daar koop je natuurlijk helemaal niks voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:22

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik denk dat ik inderdaad gewoon voor 2 Shelly's ga die ik op een 2-weg pulsdrukker aansluit, één per knop. Kan ik toch de rolluiken apart bedienen (mocht dat ooit nodig zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-05 14:19
2 shelly's waarvan 1 met drukknop.
Op de shelly met drukknop een roller open/close url action maken met
ip van de 2e en eventueel 3e en 4e shelly maken.

http://192.168.xxx.xxxx/roller/0?go=open
http://192.168.xxx.xxxx/roller/0?go=close

ps toch op de oude 2.5
De nieuwe heb ik nog niet.

[ Voor 10% gewijzigd door eesiediesie op 24-01-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 13:58

Milmoor

Footsteps and pictures.

Om anderen wat uitzoekwerk te besparen, en omdat ik blij ben dat het nu werkt:
Omdat de Shelly 1L niet leverbaar was (komt wel weer), en een van de mijne overleden, ben ik op zoek gegaan naar een andere Shelly die zonder neutraal kan werken. Gevonden, de Shelly Dimmer2. Alleen hoe zorg je ervoor dat die gewoon als schakelaar werkt, en niet dimt? Instellen dat hij detached werkt, en dan op op button on en off instellen dat hij op een URL request zichzelf schakelt: http://localhost/light/0?turn=toggle

Met dank aan dit topic dat dit zonder inlognaam en wachtwoord moet, want dat is logisch...

Edit: oh ja, transition time 0

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
Milmoor schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:48:
Gevonden, de Shelly Dimmer2. Alleen hoe zorg je ervoor dat die gewoon als schakelaar werkt, en niet dimt?
Een dimmer is geen schakelaar, en een schakelaar is geen dimmer.

Tenzij hetgeen je wilt schakelen geschikt is voor een dimmer, gaat dit nooit (goed) werken. En is de kans groot dat wat je ermee wilt schakelen ook gewoon stuk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Milmoor Het blijft altijd wat prutsen als je een dimmer alleen aan-uit wilt doen. Zou dit zeker alleen doen met lampen. Maar zelfs dan ben ik er niet zeker van of de stock firmware van Shelly heb direct aan doet en niet nog een fade-in.

Tijd voor dimbare lampen ergens in huis? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@stefxx, @Septillion Het was geen vraag, het was een mededeling ;).

Het werkt nu prima, hij gaat in een keer van 0% naar 100% en weer terug. Ik zou niet weten waarom dat problemen op zou leveren. Dit in een wisselschakeling zodat ik beneden en boven de lamp kan bedienen. Had ik maar een schakelaar nodig gehad, dan had ik helemaal niet moeilijk hoeven doen en had hij op "Toggle switch one button - toggle mode with single switch." kunnen staan.

[ Voor 42% gewijzigd door Milmoor op 24-01-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Milmoor Maakt mijn laatste opmerking niet minder valide :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Septillion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:49:
@Milmoor Maakt mijn laatste opmerking niet minder valide :+
Het is nu een ledlamp, verhoudingsgewijs laag in verbruik. Ik ben bang dat ik vanwege mijn rustig aan slechter wordende ogen eerder meer dan minder licht wil :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Milmoor Juist dan toch? Pak je een fellere dimbare ledlamp (zou niet weten waarom je niet led zou pakken...) en stel je die standaard zachter in. Maar dan heb je de optie voor meer licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Milmoor schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:46:
@stefxx, @Septillion Het was geen vraag, het was een mededeling ;).Ik zou niet weten waarom dat problemen op zou leveren.
Ignorance Is Bliss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wat zie ik over het hoofd? Met een transition time van 0 springt hij in een keer van nul naar 100%. Dan ben ik toch gewoon aan het schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoPiDo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-02-2024
Ik ben recent verhuisd naar een woning met een aantal buitenlampen, het lichtknopje wil ik graag vervangen voor zo'n Shelly inbouw schakelaar, maar ik weet niet zo goed welke ik moet hebben. Ik wil dat hij de lichten aan doet bij zonsondergang en uit doet bij zonsopgang. Ik heb al een paar jaar zo'n Shelly stopcontactplug op een lichtsnoer met deze functie, daar werkt het best wel goed. Als bonus zou ik ook het stroomverbruik wel willen weten. Welke inbouw oplossing is daarvoor geschikt? Bedankt!
Pagina: 1 ... 65 ... 81 Laatste