Sinds deze week heb ik problemen met mijn shelly's.
TLDR: updaten van een shelly 1 gen 1 naar versie 1.12.1 zorgt voor een bricked shelly. Vervangen van een schakelaar gekoppeld aan een shelly 1 gen 1 door een shelly wall switch 1 zorgt voor een bricked shelly.
Long version:
Ik gebruik al een paar jaar shelly's die gekoppeld zijn met mijn Home Assistant server. Deze shelly's draaien (bijna) allemaal firmware versie 1.9.4 en zijn (op 1 shelly 2.5 na) Shelly 1 Gen 1.
Shelly dead nr 1:
Ik had nog een shelly die ik in 2022 gekocht had op de plank liggen en wilde die in een doosje inbouwen (soort van draadschakelaar) voor een led strip. De ledstrip werkt op 12v dus de shelly gebridged naar 12v. De shelly correct aangesloten en deze kwam netjes op, De shelly reageerde netjes op de gekoppelde schakelaar. Via de webinterface van de shelly deze gekoppeld aan mijn wifi netwerk. In mijn router het mac-adres van de shelly gekoppeld aan een vast ip-adres.
Home Assistant detecteert de shelly niet automatisch maar na het ingeven van het ip-adres vind het de shelly maar meld dat het om een te oude firrmware versie gaat. Naar de webinterface van de shelly gegaan en inderdaad, er staat een heel oude versie op (20191217-140757/1047). De webinterface geeft aan dat er een update beschikbaar is naar versie 1.14.0. Dus op de "update" knop gedrukt. Na een paar minuten refreshed de pagina. Weer naar de "update firmware" knop gegaan en zie dat daar nog steeds de oude versie staat en dat dat een update naar de nieuwste versie beschikbaar is. Wederom op "update" gedrukt en wederom hetzelfde verhaal. In totaal 3 keer geprobeerd, 3 keer zonder effect.
Na wat duckduckgo'en de firmware archive van shelly gevonden en via de api van de shelly een update naar v1.9.4 doorgegeven, en jawel, dat werkte. "Misschien is de overstap van de 2019 versie naar 1.14.0 te groot?" was mijn gedachte, dus mogelijk dat ik 'm kon updaten met wat tussen stappen. Dus via de api een update naar 1.11.8 gedaan, dat werkte ook. Dan een update naar 1.12.0, helaas, werkt niet. De shelly is nu ook niet meer in mijn netwerk te vinden, ook geen "shelly" netwerk te vinden. Geen ip-adres dus geen mogelijkheid om de shelly te benaderen.
De shelly reageert ook niet meer op de aangesloten schakelaar. Het uit/aanzetten en dan 5 keer in korte tijd de gekoppelde schakelaar overhalen heeft geen effect.
De firmware handmatig van de site gedownload (v1.11.8) en deze uitgepakt, hmm, een manifest.json en een 4 tal .bin bestanden. De shelly met een FTDI (of usb/ttl even de naam kwijt) gekoppeld met mijn linux PC en esptool geinstalleerd. ESPtool kan de shelly vinden (tenminste flash_id en read_mac werken). Dus de shelly geflashed met de gegevens uit de manifest.json en de aanwezige .bin bestanden. ESPtool zegt dat het flashen goed gaat. Helaas heeft het geen effect, de shelly komt niet meer terug. Verschillende versies geprobeert, geen resultaat.
Shelly dead 2, the wall switch
Gelijk een nieuwe shelly bestelt (nu een nieuwe mini pm). Ook een shelly wall switch 1 bij besteld. 1 van mijn schakelaars is oud en zit niet lekker (schakelmateriaal is te oud geworden) dus kan mooi vervangen worden, simpel klusje oude schakelaar er uit, nieuwe shelly wall switch er in, klaar..... Dus niet

Zodra ik de schakelaar vervangen heb en de stroom er weer op zet reageert de shelly niet op de schakelaar. Niet te vinden in mijn netwerk, geen eigen shelly wifi. Oude schakelaar weer terug, zelfde probleem, shelly blijft zich dood houden. Shelly uit de muur gehaald en direct op het stroom aangesloten zonder iets extras. Geen reactie, geen ip geen netwerk.
WTF!