Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:25
Ik snap de gedachte wel: als je de schakelaar uitzet wil je dat de lichten ook meteen uit gaan, maar dat de ventilator nog een poosje doordraait.
De SW-aansluiting is echter heel gevoelig, als er spanning op gezet wordt en exact tegelijkertijd op een aantal lampen kan dat ervoor zorgen dat de Shelly het niet detecteert.

Een mogelijke oplossing is twee Shelly's te gebruiken waarbij de ene het licht schakelt en tegelijkertijd een signaal doorgeeft aan de andere Shelly die de ventilator bedient.
Zelf heb ik ook zoiets aangelegd, al was het bij mij sowieso noodzakelijk omdat de ventilator op een heel andere plek geschakeld werd. Je kunt bij een Shelly opdrachten toevoegen aan het schakelmoment (voor 'aan' kan een andere als voor 'uit'), en in die opdracht kun je ook een tijdspanne opgeven. Zo kun je opgeven dat de ventilator meteen aan gaat met het licht, en uit gaat 10 minuten nadat het licht uitgezet is.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Aanvulling: je hebt een Shelly 2.5, dat zijn er al twee in een. Als je met het ene kanaal de lichten schakelt en met het andere de ventilator dan lukt het ook.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:42
Kan dat niet op een shelly 2.5 in relay mode?

Lichten op kanaal nul en fan op kanaal 1.

En bij toggle op kanaal 0 een webhook laten sturen met een timer naar kanaal 1 .

BV ip shelly is 192.168.1.35
Fan zit op kanaal 1

webhook kanaal 0 : http://192.168.1.35/relay/1?turn=on&timer=600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:26
Of onafhankelijk van het IP address: http://localhost/relay/1?turn=on&timer=600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 16:41
Ik gebruik al lange tijd Shellyforhass in mijn HA alleen nu kwam ik er vandaag achter dat de Shelly plus pm mini niet ondersteund word. Iemand een idee hoe dit werkend te krijgen.

https://github.com/StyraHem/ShellyForHASS/issues/763
Deze had ik gevonden maar dat is voor pyshelly dat is weer wat anders geloof ik.

Na wat langer googlen tot de conclusie gekomen dat Shellyforhass EOL is, nu maar overgestapt naar standaard integratie helaas nu wel alle energie gevens kwijt van dit jaar ;(

[ Voor 21% gewijzigd door Cyrus The Virus op 30-12-2023 12:04 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
@stefxx Thx leer ik ook weeral bij.

Zet ik zo dadelijk in mijn persoonlijke howto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvx76
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-08-2024
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een Shelly Pro 2 ter vervanging van een tweepolig teleruptor/relais ? Het lijkt mij geen probleem om de twee relais in the Shelly apart N en L te laten switchen. Ik denk ook te snappen hoe ik deze kan instellen zodat SW1 zowel O1 als O2 switcht (i.p.v. SW1 en SW2 te moeten verbinden). Maar naar buiten toe (in mijn geval Home Assistant) zou ik willen dat de Shelly zich voordoet als 1 enkele relais/switch. Ik snap wel dat beide switches in HA zelf te combineren zijn, maar toch liever niet. Ik wil vooral vermijden dat op een of andere manier de ene open staat en de andere niet.

Een andere vraag: ik heb een aantal Eltako impulsdimmers (https://www.eltako.com/fi...nische_fiche_EUD12NPN.pdf) die ik ook graag wil vervangen door een smart switch. Voor zover ik kan zien heeft Shelly geen DIN smart switches die tevens kunnen dimmen? Ander oplossing mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23
JaVaWa schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:55:
Ik snap de gedachte wel: als je de schakelaar uitzet wil je dat de lichten ook meteen uit gaan, maar dat de ventilator nog een poosje doordraait.
De SW-aansluiting is echter heel gevoelig, als er spanning op gezet wordt en exact tegelijkertijd op een aantal lampen kan dat ervoor zorgen dat de Shelly het niet detecteert.

Een mogelijke oplossing is twee Shelly's te gebruiken waarbij de ene het licht schakelt en tegelijkertijd een signaal doorgeeft aan de andere Shelly die de ventilator bedient.
Zelf heb ik ook zoiets aangelegd, al was het bij mij sowieso noodzakelijk omdat de ventilator op een heel andere plek geschakeld werd. Je kunt bij een Shelly opdrachten toevoegen aan het schakelmoment (voor 'aan' kan een andere als voor 'uit'), en in die opdracht kun je ook een tijdspanne opgeven. Zo kun je opgeven dat de ventilator meteen aan gaat met het licht, en uit gaat 10 minuten nadat het licht uitgezet is.
Uiteindelijk mijn verlies maar genomen en een extra kabel over het plafond gehengeld. Nu dus inderdaad de verlichting en fan op kanaal 1 en 2 van de Shelly 2.5 aangesloten, en de schakeldraad enkel voor de SW input gebruikt. Werkt prima nu! Wel handig om te weten dit, en imho ook wel iets wat ze in de documentatie zouden mogen vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 09:21
Ik heb eindelijk de tijd mijn Itho afzuiging box met drie standen slim te gaan maken.

Situatie: schakelknop gepositioneerd in de keuken met een draaiknop voor drie standen. Stand 1 is altijd aan. Hij kan dus niet uit.

Doordat deze ook de afzuiging op de badkamer regelt wil ik hem daar ook kunnen schakelen.

Ik heb de lichtschakelaar vervangen voor een dubbele knop, in heb op de badkamer dus een lege niet gebruikte schakelaar.

Plan:
Shelly plus 2pm wifi aansluiten bij de afzuiging
Shelly plus 1 mini aansluiten achter de schakelaar.

Zo instellen dat de schakelaar de afzuiging schakelt. HA draait ook waaraan ik ze kan koppelen.

Ik heb me de laatste dagen verdiept in de verschillende Shelly's en mogelijkheden en ik denk dat ik hiermee goed zit?

Mis ik iets of iemand nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supersjellie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-09 18:40
Als je hem nog niet kent, bekijk deze eens : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492/0

Perfecte oplossing voor een slimme Itho van een mede tweaker. Kant en klaar te kopen addon die je op je fan kan klikken en dan kan je alles aansturen en uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-01 21:38
Ik heb het hele topic doorgelezen en uiteindelijk een Shelly Dimmer v2 bij een normale aan/uit lichtschakelaar aangesloten. Ik heb hier geen blauwe draad, alleen bruin en zwart.

Ik heb dit aangesloten zoals in dit plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgKUKzr9YHmDgtYe6H_iB52d0RI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukQoSIJTU8fjjjt3oE13jdKm.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de stroom er weer opzet gaat de lamp aan, maar als ik schakel gaat die niet meer uit. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 18:41
Als het goed is moet dit dus lukken:

Ik koop 2 keer de Shelly 2 PM. 1tje gebruik ik voor de 2 schakelaars die allebei een lamp schakelen.
De andere gebruik ik voor de schakelaar regelaar voor de afzuiging. En dan alles aansturen en automatiseren via HA.

Klopt dit of mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-Oa9BVjHPS2SLf2rvOK95u8HKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuZ4Zy5ft2jAzNc524btJyEP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZ2cLC7skJpyhRWyG9XAyfd9Bnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Kxyp44yZ5DjX7H89aJC8fJt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:51
CypherMK schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:09:
Als het goed is moet dit dus lukken:

Ik koop 2 keer de Shelly 2 PM. 1tje gebruik ik voor de 2 schakelaars die allebei een lamp schakelen.
De andere gebruik ik voor de schakelaar regelaar voor de afzuiging. En dan alles aansturen en automatiseren via HA.

Klopt dit of mis ik iets?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt een 3 standen schakelaar en soms zit daar een permanente doorverbinding in op '1'. Eerst even meten voor je de oude schakelaar weggooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 18:41
JaapZ1 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:25:
[...]

Je hebt een 3 standen schakelaar en soms zit daar een permanente doorverbinding in op '1'. Eerst even meten voor je de oude schakelaar weggooit.
Met doorverbinding bedoel je dat er een constante stroom op staat?

Ik wil de schakelaar gewoon laten zitten en de Shelly ertussen zodat die in stand 2 en 3 kan schakelen, ook al staat die in stand 1 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
dvx76 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:54:
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een Shelly Pro 2 ter vervanging van een tweepolig teleruptor/relais ? Het lijkt mij geen probleem om de twee relais in the Shelly apart N en L te laten switchen. Ik denk ook te snappen hoe ik deze kan instellen zodat SW1 zowel O1 als O2 switcht (i.p.v. SW1 en SW2 te moeten verbinden). Maar naar buiten toe (in mijn geval Home Assistant) zou ik willen dat de Shelly zich voordoet als 1 enkele relais/switch. Ik snap wel dat beide switches in HA zelf te combineren zijn, maar toch liever niet. Ik wil vooral vermijden dat op een of andere manier de ene open staat en de andere niet.

Een andere vraag: ik heb een aantal Eltako impulsdimmers (https://www.eltako.com/fi...nische_fiche_EUD12NPN.pdf) die ik ook graag wil vervangen door een smart switch. Voor zover ik kan zien heeft Shelly geen DIN smart switches die tevens kunnen dimmen? Ander oplossing mogelijk?
Keuze voor bistabiel heeft doorgaans een reden, welke last wil jij gaan schakelen? Met locale commando's kun je de één output de tweede laten schakelen zodat deze altijd in dezelfde stand staan.
Din dimmers zijn aangekondigd, 3d houdertjes voor alle niet DIN Shelly's zijn op iedere webshop wel te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
CypherMK schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:31:
[...]

Met doorverbinding bedoel je dat er een constante stroom op staat?
Klopt, de 2 zwarte draden even loshalen, dan kijken of de fan nog in stand één draait. Daarna om en om een zwarte met de bruine doorverbinden om te testen of stand 2 en 3 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Andre- schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:38:
Ik heb het hele topic doorgelezen en uiteindelijk een Shelly Dimmer v2 bij een normale aan/uit lichtschakelaar aangesloten. Ik heb hier geen blauwe draad, alleen bruin en zwart.

[Afbeelding]

Als ik de stroom er weer opzet gaat de lamp aan, maar als ik schakel gaat die niet meer uit. Zie ik iets over het hoofd?
Jouw lamp heeft voldoende vermogen om zonder nul te kunnen werken? Shelly dimmer gecalibreerd? Shelly dimmer wel via http in en uit te schakelen? Shelly input ingesteld op schakelaar en niet op puls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:28
Andre- schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:38:

[Afbeelding]

Hoe groot is het vermogen van de lamp die je schakelt? Als je hem zonder blauwe draad wil aansluiten heb je een minimale hoeveelheid vermogen nodig om de Shelly werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvx76
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-08-2024
JaapZ1 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:41:
[...]

Keuze voor bistabiel heeft doorgaans een reden, welke last wil jij gaan schakelen?
Badkamer + buiten. Ondertussen volgens mij niet meer verplicht tweepolig geschakeld (Belgie) maar zijn nu tweepolige relais dus ik verander het liever niet.
Din dimmers zijn aangekondigd, 3d houdertjes voor alle niet DIN Shelly's zijn op iedere webshop wel te koop.
Super. Niet gedacht aan DIN houders voor niet DIN modules!

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-01 21:38
JaapZ1 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:55:
[...]

Jouw lamp heeft voldoende vermogen om zonder nul te kunnen werken? Shelly dimmer gecalibreerd? Shelly dimmer wel via http in en uit te schakelen? Shelly input ingesteld op schakelaar en niet op puls?
Bedankt je feedback. Vermogen van de lamp was idd een puntje, deze net vervangen door een lamp van 25W - en schakelen werkt nu én kreeg heel even een connectie in de Shelly app. Maar die connectie viel weer weg en krijg ik niet meer terug. In mijn router gekeken en zie dat de Shelly wel gewoon een ip-nummer heeft gekregen. Die in de browser geopend en daar is tie ;) Dus ik kan weer even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Supersjellie schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:11:
[...]

Als je hem nog niet kent, bekijk deze eens : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492/0

Perfecte oplossing voor een slimme Itho van een mede tweaker. Kant en klaar te kopen addon die je op je fan kan klikken en dan kan je alles aansturen en uitlezen
Helaas toch geen Itho maar een Zehnder comfofan s p box en daar werkt deze oplossing niet mee geloof ik. Dan toch maar eens verder verdiepen in de shellys.

De bekabeling vanuit de afzuiging is:
Groen/geel
Blauw
Grijs
Zwart
Bruin

Vanuit deze gaat de zwarte, de geschakelde bruine en de grijze naar de knop in de keuken.

Heeft iemand een aansluit schema voor een Shelly plus 2pm voor deze setting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOrQOOJ-k8Ks3Cf4-KatrMMhdig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8URWhWa8qAQKpdAFwFft2W0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sPlE56b2zqlVasykcmL1gCIEmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JISLuioglitwkP1L9suoEhpK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Denneke,,! op 31-12-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36
Ik heb een check dubbel check vraag: ik heb een intergas CV met een aan/uit thermostaat. Heb volledige vloerverwarming, vandaar geen opentherm. Nu wil ik mijn thermostaat gaan vervangen door een Shelly 1 (en aansturen mét HA). Ik heb een aansluit vraag:
A) Op de L en N plaats ik 230v
B) op de 0 en 1 doe ik de ‘thermostaat draden’ van de CV ketel
C) ik verbind de shelly met wifi en is gereed voor gebruik..

Werkt dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:02
Gisteravond 23:45 vloog bij ons de hoofd stop eruit. Heb nu de veroorzaker gevonden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7itLGfuDAxC3-83liSUlqt4sSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Wt1XoSV4D1m4H9I4jdh9fR1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMyYraVP4xeagmhmnv6LN7vQ5DI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TBWdh4O6eFMrVgwmvya7Pkw.jpg?f=fotoalbum_large

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@TimDJ Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de binnenkant. Wat is er exact doorgebrand/ontploft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
sypie schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:48:
@TimDJ Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de binnenkant. Wat is er exact doorgebrand/ontploft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qORyBDKDgbJJ6B06b3Czd__7Ka8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRI0WNHfjTh6q7enQ3AMwfMV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8I33R7zrTDA3FcXF-i2X1S0RajU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwIArusibjtL2w0FKTLfE08I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23
TimDJ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:06:
Gisteravond 23:45 vloog bij ons de hoofd stop eruit. Heb nu de veroorzaker gevonden. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat had je er aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
Niet veel. Twee ledlampen in de slaapkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
@TimDJ Wellicht was je het al van plan, maar ik zou het melden bij Shelly en kijken wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:39
Ledlampen wiilen nog wel eens interne sluiting hebben/krijgen. Is een vd lampen stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
AtRi schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:10:
Ledlampen wiilen nog wel eens interne sluiting hebben/krijgen. Is een vd lampen stuk?
Nee ik heb net de dimmer vervangen door een ander exemplaar en het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 16:41
lijkt erop dat een of 2 van de gelijkrichtdiodes de boosdoener is. Bijzonder dat er geen interne fuse in zit.
Heb jij ouderwetse meterkast met schroefzekeringen ? Want het lijkt erop dat het niet 1 kortstondige short was.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyrus The Virus op 01-01-2024 22:07 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@TimDJ
Lijkt dat nou of zie ik twee gaten in die print langs de rand onder de schroefaansluitingen? Ik kan dat niet goed zien op de foto.

Ik las al eens hier dat mensen klagen over slechte soldeerverbindingen in Shellys, dus dat kan hier aan de hand geweest zijn. Dan is dat een slecht contact, wat warmte-ontwikkeling geeft en kan gaan spetteren. Het beeld op die print lijkt daar wel op. Je lijkt ook een spoor van een soort vlam vanaf die gaten naar linksonder te zien, dus mijn schatting is dat dit de boosdoener was.

Zo’n slecht contact kan trouwens ook komen door belasting van de schroefconnector, als je massief installatiedraad gebruikt en dan met een beetje kracht de boel in de inbouwdoos wil proppen. Dat trekt behoorlijk aan die soldeerverbinding.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
konehead schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:21:
Ik heb een check dubbel check vraag: ik heb een intergas CV met een aan/uit thermostaat. Heb volledige vloerverwarming, vandaar geen opentherm. Nu wil ik mijn thermostaat gaan vervangen door een Shelly 1 (en aansturen mét HA). Ik heb een aansluit vraag:

Werkt dit zo?
Die setting werkt hoor!
Een 1 kun je ook met laagspanning voeden en een aantal ketels hebben een 24V output, is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
TimDJ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Niet veel. Twee ledlampen in de slaapkamer
Merk en type van de lampen? Aan de schroeven te zien had je de dimmer zonder nul aangesloten?
Ik heb hier een doosje met 5 ontplofte Shelly dimmers liggen; lichtbronnen van Action gaven na een korte stroomstoring een volle sluiting op de Shelly dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
fr3z schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:24:
[...]

Vreemde is alleen dat er twee Shelly's wel werken op een andere plekken in huis met exact dezelfde lampen en aansluiting. Vandaar ook mijn verbazing maar ik ga er nog eens mee stoeien. :-)
Update: een bestaande werkende Shelly bleek uiteindelijk te werken op de plek van nieuwe. Dus daaruit de conclusie getrokken dat de nieuwe toch echt defect was ondanks dat hij wel verbinding wilde maken en dergelijke. Blijft vreemd dat twee nieuwe dimmers hetzelfde probleem hadden. Maargoed eind goed al goed, garantieverzoek ingediend voor de defecte en deze is goedgekeurd. Nieuwe werkt inmiddels naar behoren. :-)

Ik heb ook nog een support ticket ingediend bij Shelly maar hij heb ik nog geen reactie op gekregen.

Twee vragen:

- Alle drie de Shelly's lijken hier last van te hebben - dit zal misschien wel door de combinatie van de lichtbronnen komen - als ik ze op 100% aanzet gaan ze na een ± 15 sec. naar wat lijkt 80/90%. Terwijl het percentage in alle apps wel op 100% blijft staan. Als ik hem via de schakelaar naar beneden dim en weer omhoog gaat hij ook niet verder. Behalve als ik de lamp uit- en weer inschakel. Sporadisch blijft hij wel op 100% staan. De warm-up functie staat overal uit. Herkent iemand dit?

- Online heb ik al een hoop gezocht maar ik kom er niet uit. Heeft hier iemand het voor elkaar gekregen om een double press functie voor de Shelly Dimmer in te stellen? Van wat ik er over lees worden deze actions bij de Dimmer niet ondersteund. HA lijkt dit ook niet te registreren. Liefst zou ik bij een double press hebben dat de lamp naar 30% dimt en bij nog een double press naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Laatst online: 20:21
vraagje heb een Shelly 1 aangesloten op een normale schakelaar met een moment druk zal ik maar zeggen. dus een normale schakelaar die altijd in 1 stand terug springt.....

echter als ik nu kies voor momentary als button type, dan werkt het long push gedeelte niet goed en de lamp gaat soms wel of niet aan.
Als ik kies voor button type edge switch dan werkt alles prima, dus lamp aan en lamp uit, maar lijkt het long push algoritme niet meer te werken (ik zie hem dan niet meer terug in home assistant als event)

kan er niks over vinden of het type switch wat je instelt.
weet iemand dit?
en de vraag is met een momentary button of wel een long push mogelijk is... denk het zelf niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
JaapZ1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Die setting werkt hoor!
Een 1 kun je ook met laagspanning voeden en een aantal ketels hebben een 24V output, is ook een optie.
Ja, dank! Het werkt. Heb helaas alleen 5v adapters liggen. Dus nu 220 aangesloten. Ik ga nog een 12v adapter kopen, zodat ik de shelly met 12v kan voeden ipv 220 (voelt een beetje overkill). Maar in de testopstelling werkt het!

Update, kan ik deze adapter gebruiken om de shelly 1 te voeden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4S6wxckZbEBtjuqEkF53oZUcSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EVNPSc2GqhwBUs4RRnWgE4I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door konehead op 02-01-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
konehead schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Ja, dank! Het werkt. Heb helaas alleen 5v adapters liggen. Dus nu 220 aangesloten. Ik ga nog een 12v adapter kopen, zodat ik de shelly met 12v kan voeden ipv 220 (voelt een beetje overkill). Maar in de testopstelling werkt het!

Update, kan ik deze adapter gebruiken om de shelly 1 te voeden?
[Afbeelding]
Zeker! L (neg) N (24V), mogelijk is er een reboot nodig ivm gewijzigde aansluitspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

JaapZ1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:25:
[...]

mogelijk is er een reboot nodig ivm gewijzigde aansluitspanning.
Huh? Hoe verwissel jij de spanning van 230V naar 12V. Doe je dat live, on the fly zonder dat die Shelly uit gaat of zo?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Hippe Lip schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:03:
[...]

Huh? Hoe verwissel jij de spanning van 230V naar 12V. Doe je dat live, on the fly zonder dat die Shelly uit gaat of zo?
Naar 24V in dit geval :P

Als de Shelly niet vanzelf online komt na de switch van 230V naar 24V dan bij de plus 1 even de resetknop indrukken, bij de gewone 1 terug naar 230V en vervolgens een reboot geven.
Nooit 24V op de 12V input zetten want dit lost de Shelly op en niet het probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

JaapZ1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:46:
[...]

Naar 24V in dit geval :P

Als de Shelly niet vanzelf online komt na de switch van 230V naar 24V dan bij de plus 1 even de resetknop indrukken, bij de gewone 1 terug naar 230V en vervolgens een reboot geven.
Nooit 24V op de 12V input zetten want dit lost de Shelly op en niet het probleem...
Oh, ook een resetknop dus.
Ik reageerde op je opmerking van (alleen) een reboot. Maar die heb je vanzelf als je een andere voedingsspanning aanlegt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
Cyrus The Virus schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:05:
[...]
lijkt erop dat een of 2 van de gelijkrichtdiodes de boosdoener is. Bijzonder dat er geen interne fuse in zit.
Heb jij ouderwetse meterkast met schroefzekeringen ? Want het lijkt erop dat het niet 1 kortstondige short was.
Moderne kast. De groep en hoofdstop lag eruit. Het heeft even geduurd tot ik de boosdoener had gevonden. Ik heb dus eerst alles ontkoppeld en daarna stop weer ingeschakeld. Daarna lag hij er na 10 minuten weer uit dus ik vermoed dat hij nog wel even heeft lopen knetteren inderdaad.
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 01:35:
@TimDJ
Lijkt dat nou of zie ik twee gaten in die print langs de rand onder de schroefaansluitingen? Ik kan dat niet goed zien op de foto.

[...]

Zo’n slecht contact kan trouwens ook komen door belasting van de schroefconnector, als je massief installatiedraad gebruikt en dan met een beetje kracht de boel in de inbouwdoos wil proppen. Dat trekt behoorlijk aan die soldeerverbinding.
Ja lijkt er inderdaad op dat 2 soldeerpunten zijn losgekomen. Ik heb hier inderdaad massief draad in huis dus er zal wat kracht op staan. Toch wel beetje zorgwekkend. Ik heb nog 5 van die dingen ingebouwd zitten.
JaapZ1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:21:
[...]
Merk en type van de lampen? Aan de schroeven te zien had je de dimmer zonder nul aangesloten?
Ik heb hier een doosje met 5 ontplofte Shelly dimmers liggen; lichtbronnen van Action gaven na een korte stroomstoring een volle sluiting op de Shelly dimmer.
2x "Philips MASTER Value LEDbulb E27 Peer Helder 5.9W 806lm" met nul aangesloten. Maar aan bovenstaande te lezen zijn Action lampen ronduit gevaarlijk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• konehead
JaapZ1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Zeker! L (neg) N (24V), mogelijk is er een reboot nodig ivm gewijzigde aansluitspanning.
dank! ;) _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@TimDJ Gezien het soldeer rond de terminals weg is lijkt me dit weer een gevalletje te veel mechanische spanning op de terminals gehad waardoor de soldering gebarsten is.

Eens met @Hippe Lip dus. En mja, blijft een zwak punt van de Shelly en loodvrij soldeer in het algemeen :/

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 03-01-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels een opvolging vanuit Shelly, in navolging op mn vraag over de dim cycle voor externe schakelaars.
We apologize for the previous response. The dim=cycle function has been removed.

https://shelly-api-docs.s...shelly-dimmer-1-2-light-0
Ik weet werkelijk niet wat ze aan het doen zijn daar. Basis functionaliteit wordt verwijderd. Dit was al zeer gebruiksonvriendelijk, maar het alternatief is nog vele malen erger.

Denk dat ik het spul er weer uit ga gooien, en toch maar weer voor Fibaro ga. Dit slaat werkelijk nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben vandaag begonnen met grote overstap van Plugwise en Netatmo naar Shelly. Intussen 5 Shelly Plug-S pluggen geplaatst ter vervanging van oude Plugwise pluggen.

Grote bestelling komt eind deze week binnen met 3x een 16A Shelly plug en nog eens 10 extra Plug-S pluggen en een H&T display.

Integratie in mijn eigen domoticasoftware was eenvoudig. Het enige wat ik op dit moment nog mis is een mogelijkheid om verbruik te meten van Perilex stekkers ( Plugwise had die ook niet ) en een CO2 sensor.

Iemand idee of die op de planning staan?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:28
mkleinman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:16:
Ik ben vandaag begonnen met grote overstap van Plugwise en Netatmo naar Shelly. Intussen 5 Shelly Plug-S pluggen geplaatst ter vervanging van oude Plugwise pluggen.

Grote bestelling komt eind deze week binnen met 3x een 16A Shelly plug en nog eens 10 extra Plug-S pluggen en een H&T display.

Integratie in mijn eigen domoticasoftware was eenvoudig. Het enige wat ik op dit moment nog mis is een mogelijkheid om verbruik te meten van Perilex stekkers ( Plugwise had die ook niet ) en een CO2 sensor.

Dit kan je gebruiken, dan wel in je meterkast inbouwen.
https://www.shelly.com/en...y-3-em#node-81rqdn128486i
Stroom van perilex is te groot om door een plug te meten.
Deze methode is veel veiliger

[ Voor 5% gewijzigd door RedPas op 03-01-2024 19:23 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik krijg een automation van Shelly niet voor elkaar en ik weet niet waar ik het moet zoeken.

Apparaten:
Shelly 1 mini G3
ShellyBLU Motion

Firmware van beiden is bijgewerkt. Bluetooth staat aan, beide apparaten staan in de Shelly app en reageren zoals je mag verachten. Beide apparaten hebben een factory reset gekregen.

Verder:
Bluetooth staat aan.
Bluetooth gateway staat aan.

De app geeft aan dat de Shelly 1 mini als bluetooth gateway kan functioneren, waar ik dus van uitga. Zonder bluetooth op mijn telefoon zie ik ook de status van de BLU motion veranderen in de app.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:26
MikeyMan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:55:
Inmiddels een opvolging vanuit Shelly, in navolging op mn vraag over de dim cycle voor externe schakelaars.

[...]

Ik weet werkelijk niet wat ze aan het doen zijn daar. Basis functionaliteit wordt verwijderd. Dit was al zeer gebruiksonvriendelijk, maar het alternatief is nog vele malen erger.

Denk dat ik het spul er weer uit ga gooien, en toch maar weer voor Fibaro ga. Dit slaat werkelijk nergens op.
Je kan altijd nog overwegen er Tasmota op te zetten. Ik wil iig nooit meer terug naar Shelly Firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Denneke,,! schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:51:
[...]

Helaas toch geen Itho maar een Zehnder comfofan s p box en daar werkt deze oplossing niet mee geloof ik. Dan toch maar eens verder verdiepen in de shellys.

De bekabeling vanuit de afzuiging is:
Groen/geel
Blauw
Grijs
Zwart
Bruin

Vanuit deze gaat de zwarte, de geschakelde bruine en de grijze naar de knop in de keuken.

Heeft iemand een aansluit schema voor een Shelly plus 2pm voor deze setting?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand die me hier nog mee kan helpen? En of ik met een Shelly plus 2pm deze slim geschakeld krijg. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stefxx schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:47:
[...]

Je kan altijd nog overwegen er Tasmota op te zetten. Ik wil iig nooit meer terug naar Shelly Firmware.
Kan een optie zijn, maar heb inmiddels nogal veel van die dingen. Ben echt klaar met deze rare keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
TimDJ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:02:
[...]

2x "Philips MASTER Value LEDbulb E27 Peer Helder 5.9W 806lm" met nul aangesloten. Maar aan bovenstaande te lezen zijn Action lampen ronduit gevaarlijk....
Prima setting, beter om dit bij Shelly support te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
MikeyMan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:21:
[...]

Kan een optie zijn, maar heb inmiddels nogal veel van die dingen. Ben echt klaar met deze rare keuzes.
Ik heb nog ergens een doosje met 50 KAKU schakelaars en dimmers liggen, denk dat jij daar wel blij van wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
sypie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:42:
Ik krijg een automation van Shelly niet voor elkaar en ik weet niet waar ik het moet zoeken.

Apparaten:
Shelly 1 mini G3
ShellyBLU Motion

Firmware van beiden is bijgewerkt. Bluetooth staat aan, beide apparaten staan in de Shelly app en reageren zoals je mag verachten. Beide apparaten hebben een factory reset gekregen.

Verder:
Bluetooth staat aan.
Bluetooth gateway staat aan.

De app geeft aan dat de Shelly 1 mini als bluetooth gateway kan functioneren, waar ik dus van uitga. Zonder bluetooth op mijn telefoon zie ik ook de status van de BLU motion veranderen in de app.

Iemand een suggestie?
Je wilt met de motion de mini aansturen of de mini alleen als gateway gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Denneke,,! schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:55:
[...]

Iemand die me hier nog mee kan helpen? En of ik met een Shelly plus 2pm deze slim geschakeld krijg. Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwQpav3yiok2mLvSjzjS--hFXY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7qQgdB7X5kb5jxrvtmMlwOE2.png?f=fotoalbum_large

Zou met dit schema appeltje eitje moeten zijn en als je er niet uitkomt beter iemand invliegen die het wel begrijpt.

ventilatorkabel

-bruin permanent doorverbonden met bruin
-blauw permanent doorverbonden met blauw
-gn geel permanent doorverbonden met gn gl
-zwart op Shelly O1
-grijs op Shelly O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
JaapZ1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:58:
[...]
Je wilt met de motion de mini aansturen of de mini alleen als gateway gebruiken?
Ik wil met de motion de mini kunnen aansturen.

Ik zie in HA wel de statussen veranderen, waarbij die van de motion wel erg lang duurt voordat die laat zien dat die niets meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JaapZ1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Ik heb nog ergens een doosje met 50 KAKU schakelaars en dimmers liggen, denk dat jij daar wel blij van wordt ;)
Ja die had ik er net uit gegooid. Ook rommel, maar het dimmen was daar wel goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Denneke,,! Ik zie gewoon de standaard standenschakelaar op 230V, volgens mij kan daar zo een Shelly aan. Waarom denk je dat het niet kan?

De power monitoring zal niets weergeven (dus iets als een Shelly 2.5 is ook al prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
mkleinman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:16:

Goed bezig :)

Perilex zegt overigens niets over de aansluiting.

L1-L2-L3-N
Lx-Lx-N-N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JaapZ1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Goed bezig :)

Perilex zegt overigens niets over de aansluiting.

L1-L2-L3-N
Lx-Lx-N-N
True. In mijn geval een kookplaat op een kookgroep ( enkelfase ), dus Lx, Lx, N-N. en een driestandenschakelaar van een centrale ventilatiebox. ( Lstand1, LStand2, LStand3, N ).

Ben benieuwd hoeveel energie beide nu verbruiken. De centrale afzuigbox doe ik nu aanname volgens de documentatie en kookgroep is nu blinde vlek.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
mkleinman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:23:
[...]

True. In mijn geval een kookplaat op een kookgroep ( enkelfase ), dus Lx, Lx, N-N. en een driestandenschakelaar van een centrale ventilatiebox. ( Lstand1, LStand2, LStand3, N ).

Ben benieuwd hoeveel energie beide nu verbruiken. De centrale afzuigbox doe ik nu aanname volgens de documentatie en kookgroep is nu blinde vlek.
De afzuigbox kun je met een plus PM mini meten, of schakelen met een 2PM (max 2 standen)
De kookgroep bij 1 fase beste de pro EM https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-pro-em-2x50-a met mogelijkheid van 2 inputs op dezelfde fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
De afzuigbox kun je met een plus PM mini meten, of schakelen met een 2PM (max 2 standen)
Hoe dan? Je hebt 3 draden waar (mogelijk) stroom door loopt. Kun je die mini in de nul vd box plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
AtRi schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Hoe dan? Je hebt 3 draden waar (mogelijk) stroom door loopt. Kun je die mini in de nul vd box plaatsen?
Input begint altijd met één bruine draad en dat deze na de schakelaar uitsplitst in 1, 2 of meer draden dat is niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Alles loopt ws via een of meer centraaldozen. Die bruine loopt niet rechtstreeks naar de box zoals de zwarte draden. De box heeft ook een continu spanning (de bruine draad). Je zou de shelly direct bij de ketel moeten plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door AtRi op 04-01-2024 17:32 . Reden: verbetering ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denneke,,!
@JaapZ1 @Septillion thx! Heb wel wat basiskennis maar wilde het toch voor de zekerheid even toetsen voor ik iets kapot maak 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:26
Gebruik shelly's 2.5 voor mijn rolluik bediening.
Heb ze allemaal een vast ip adres gegeven buiten mijn dhcp range, zoals is aangereden binnen dit forum.
Werkte perfect totdat een shelly niet meer te bereiken was, gereset en daar was deze weer maar met een ander ip adres.
In de shelly ap het oude vaste ip adres aan de shelly gegeven en nu kan ik deze niet meer toevoegen aan shelly app. Als ik reset wordt deze gevonden. als ik dan toevoeg gaat deze gelijk off line en is niet meer benaderbaar. Kan deze wel bereiken in accespoint modus maar dan kan ik niets veranderen volgens mij.
wat ik gedaan heb is idd resetten via de knop (>10 sec)op het apparaat de stroom eraf maar het werkt niet wie heeft er een idee om dit op te lossen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hele domme vraag hoor. Maar gekeken of er iets anders op dat ip-adres zit per ongeluk?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
Cyberpope schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:05:
Hele domme vraag hoor. Maar gekeken of er iets anders op dat ip-adres zit per ongeluk?
Niets doms aan, nee zit niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
piotr123 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:22:
Recent geinstalleerd of zit deze 2.5 er >1,5 jaar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perejoseph
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:29
Ik heb rondgekeken in diverse fora maar kan mijn situatie niet direct terugvinden. Hoogstwaarschijnlijk te wijten aan het gebruik van foute zoektermen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Y5CpNnorkLgSGwLxHHxUgySfFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5s3Mj5TjOIRn31bfic2w9qf.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenste knoppen is de aansturing voor 2 verschillende rolluiken.
Aan/uit én openen/sluiten. Welke Shelly moet ik hier nu voor gebruiken?
De onderste knop is een schakelaar voor verlichting. Natuurlijk is er ergens anders in de ruimte ook een schakelaar voor dezelfde verlichting. Is het voldoende om maar 1 Shelly te installeren of moet ik op beide locaties eentje plaatsen? Dit scheelt natuurlijk wel wat in het kostenplaatje...

(Niet letten op de vuiligheid. We zitten met een driejarige in huis >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
JaapZ1 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Recent geinstalleerd of zit deze 2.5 er >1,5 jaar in?
Zit er zeker meer dan 1.5 jaar in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
piotr123 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Zit er zeker meer dan 1.5 jaar in
Kans dat jouw Shelly is overleden, de oude productie heeft een 100uF condensator van hele slechte kwaliteit aan boord. Shelly gaat eerst offline, lijkt na een reset weer iets te doen en valt daarna helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
JaapZ1 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Kans dat jouw Shelly is overleden, de oude productie heeft een 100uF condensator van hele slechte kwaliteit aan boord. Shelly gaat eerst offline, lijkt na een reset weer iets te doen en valt daarna helemaal uit.
Bedankt, maar als accespoint kan ik hrm wel benaderen of heeft dat er niets nee te makem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om met een dimmer 2 een (Klemko) LED driver aan te sturen? Aangezien dit geen inductieve last is lijkt me dit gewoon mogelijk...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
piotr123 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Bedankt, maar als accespoint kan ik hrm wel benaderen of heeft dat er niets nee te makem ?
Als het de condensator is dan valt deze Shelly met een weekje volledig uit, is deze Shelly goed bereikbaar? Als je hem zachtjes hoort sissen dan hoef je niet verder te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
tjanssen schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:29:
Weet iemand of het mogelijk is om met een dimmer 2 een (Klemko) LED driver aan te sturen? Aangezien dit geen inductieve last is lijkt me dit gewoon mogelijk...?
Zolang het een dimbare driver is dan is het antwoord ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
JaapZ1 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Zolang het een dimbare driver is dan is het antwoord ja.
Bedankt voor je reactie. Uiteraard een dimbare driver, met fase afsnijding. Maar dat laatste is sowieso geen probleem met de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
JaapZ1 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:40:
[...]

Als het de condensator is dan valt deze Shelly met een weekje volledig uit, is deze Shelly goed bereikbaar? Als je hem zachtjes hoort sissen dan hoef je niet verder te zoeken.
Bedankt maar het is niet de condensator denk ik nu, ik ga verder zoeken. Zal toch iets met wifi zijn, heb al modems en ac points en de shelly zelf gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsider90
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 22:24
Hi allemaal,

Hier aan het goochelen met een bestaande schakeling van buitenverlichting met verspreid door het huis een aantal pulsdrukkers die teruggaan naar de meterkast. In de meterkast zit momenteel een 230V relais waar dus als input de schakelaars +1 Shelly 2.5 in parallel zijn geschakeld en de aan de lastzijde alle buitenverlichting. Belangrijk hierbij om te vermelden is dat de pulsdrukkers in het huis en de buitenverlichting achter een separate automaat zitten.

Nou was het initieel de bedoeling dat de Shelly 2.5 het relais zou vervangen, echter kwam ik er al snel achter dat de Shelly 2.5 geen droge contacten heeft en dus er voor zorgen dat de aardlek van de pulsdrukkers eruit gaat. Als alternatief hiervoor is de Shelly 2.5 nu als mini-relais in parralel geschakeld met de overige pulsdrukkers in huis (zie ook schema onder) en fungeert deze in momentary modus.

Probleem nu is dat de Shelly 2.5 overleden is (boot niet meer na 3 jaar trouwe dienst) en ik dus niet meet automatisch de buitenverlichting kan schakelen. Afgaande op de datasheets zou ik nu uitkomen op de Pro 1 die wel droge contacten heeft (en de DIN rail montage zoals mijn huidig relais). Echter wil ik graag even bij jullie bevestigen of deze denkwijze juist is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u01QCPUNd8IbvzbNZiqE5AEY_zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EbAeTFRP41ASFMCby5G6D9Jf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:51
Outsider90 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:10:
Hi allemaal,

Hier aan het goochelen met een bestaande schakeling van buitenverlichting met verspreid door het huis een aantal pulsdrukkers die teruggaan naar de meterkast. In de meterkast zit momenteel een 230V relais waar dus als input de schakelaars +1 Shelly 2.5 in parallel zijn geschakeld en de aan de lastzijde alle buitenverlichting. Belangrijk hierbij om te vermelden is dat de pulsdrukkers in het huis en de buitenverlichting achter een separate automaat zitten.

Nou was het initieel de bedoeling dat de Shelly 2.5 het relais zou vervangen, echter kwam ik er al snel achter dat de Shelly 2.5 geen droge contacten heeft en dus er voor zorgen dat de aardlek van de pulsdrukkers eruit gaat. Als alternatief hiervoor is de Shelly 2.5 nu als mini-relais in parralel geschakeld met de overige pulsdrukkers in huis (zie ook schema onder) en fungeert deze in momentary modus.

Probleem nu is dat de Shelly 2.5 overleden is (boot niet meer na 3 jaar trouwe dienst) en ik dus niet meet automatisch de buitenverlichting kan schakelen. Afgaande op de datasheets zou ik nu uitkomen op de Pro 1 die wel droge contacten heeft (en de DIN rail montage zoals mijn huidig relais). Echter wil ik graag even bij jullie bevestigen of deze denkwijze juist is.

[Afbeelding]
Hoewel ik je schema niet helemaal begrijp (zelfde N en L, dus ook zelfde aardlek lijkt mij) maar je kan zonder problemen meerdere pulsdrukkers op één Shelly zetten en met dry contact laten schakelen.

Shelly 1plus kan dit ook al, daar zijn ook DINrail houders voor te krijgen. Een pro is wel even wat robuuster / beter weggewerkt etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ks0X8R2gTlotTRLqLEi146HGLg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vVUDAqRcpBcwpVYL4uWAbC0O.jpg?f=user_large
</paintskills>
A = buitenverlichting, vanaf eigen voeding / aardlek / groep
B = voeding shelly + schakelaren vanaf aparte groep / aardlek

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
piotr123 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:22:
Heb ze allemaal een vast ip adres gegeven buiten mijn dhcp range, zoals is aangereden binnen dit forum.
Werkte perfect totdat een shelly niet meer te bereiken was, gereset en daar was deze weer maar met een ander ip adres.
In de shelly ap het oude vaste ip adres aan de shelly gegeven en nu kan ik deze niet meer toevoegen aan shelly app. Als ik reset wordt deze gevonden. als ik dan toevoeg gaat deze gelijk off line en is niet meer benaderbaar. Kan deze wel bereiken in accespoint modus maar dan kan ik niets veranderen volgens mij.
wat ik gedaan heb is idd resetten via de knop (>10 sec)op het apparaat de stroom eraf maar het werkt niet wie heeft er een idee om dit op te lossen ?
Niet direct een antwoord op je vraag, maar ik heb zelf alle Shelly's 'gewoon' op DHCP laten staan en in mijn router geregeld dat ze daar altijd hetzelfde ip-adres krijgen van de DHCP-server.
Mocht je er dan ooit een moeten resetten, dan krijgt hij automatisch toch weer zijn goede vaste ip-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
perejoseph schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:30:
Ik heb rondgekeken in diverse fora maar kan mijn situatie niet direct terugvinden. Hoogstwaarschijnlijk te wijten aan het gebruik van foute zoektermen..

[Afbeelding]

De bovenste knoppen is de aansturing voor 2 verschillende rolluiken.
Aan/uit én openen/sluiten. Welke Shelly moet ik hier nu voor gebruiken?
De onderste knop is een schakelaar voor verlichting. Natuurlijk is er ergens anders in de ruimte ook een schakelaar voor dezelfde verlichting. Is het voldoende om maar 1 Shelly te installeren of moet ik op beide locaties eentje plaatsen? Dit scheelt natuurlijk wel wat in het kostenplaatje...

(Niet letten op de vuiligheid. We zitten met een driejarige in huis >:) )
Ik ken ze zo niet moet ik toegeven. kan je de werking uitleggen?

dus ik zet "naar beneden" en dan de knop ernaast op "start"? Voelt omslachtig.. Bijna altijd kan je dit wel met een 2.5 aanvliegen, maar ligt aan de schakeling. Als je de groep uitzet (!) en het raampje een keer loshaalt, kan je zien hoe de draden lopen. Met een schematje kan je zo zien of het ook met 2.5 aan te sluiten is. Ik vermoed dat je dan iets andere schakelaars moet gebruiken, maar dan heb je dubbele wippers voor "naar beneden" links, "naar boven" rechts als pulsdrukker. ingedrukt houden zolang je wil dat hij beweegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Lijkt me heel simpel. De linker knop zorgt ervoor dat de rechter knop stroom krijgt of niet, de rechter knop bepaalt of het naar de draad voor "omhoog" of naar de draad voor "omlaag" gaat.
Is prima te combineren met een Shelly 2PM: de draden die nu op de rechter knop zitten verhuis je naar O1 en O2 en je zet twee nieuwe draadjes van de rechter knop naar S1 en S2 (en daarnaast uiteraard nog N en L aansluiten).

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Outsider90 Het zijn dan wel droge contacten maar het is wel dubieus om deze over groepen te gaan spreiden, zeker als dit niet dezelfde fase blijkt. Ik zou ik dit geval het relais dus lekker aanhouden. Dan voldoet vervolgens ook elke Shelly.

Alleen zou ik dan de Shelly niet parallel zetten met de huidige pulsdrukkers, maar de huidige pulsdrukkers aan de Shelly hangen en dan alleen de uitgang van de Shelly gebruiken om het relais te sturen.

Enige is dat je huidige relais met pulsdrukkers dus niet een normaal relais is maar een toggle relais. Puls voor aan, puls voor uit. Je zou het huidige toggle relais kunnen vervangen door een normaal relais, dan heeft de Shelly ook weet van de stand.

Andere optie zou zijn om een tweede Shelly te gebruiken, bijvoorbeeld een i4. En dan de sturing en inputs op die manier te scheiden. Deze koppel je dan in software (direct of via HA ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
konehead schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:21:

Werkt dit zo?
Ik heb een vergelijkbare situatie. Geen vloerverwarming, wat oude CV met aan/uit Honeywell Round thermostaat (geen modulerende of OpenTherm). In zou graag een Shelly 1 plus monteren zodat ik middels HA de ketel aan of uit kan zetten, maar, ook de Honeywell Round blijven gebruiken.

Hoe kan ik dat het handigste realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:48
Heeft iemand al wat praktijk ervaring met een Shelly pro 3 icm aardlekautomaat 3p+n en een continu belasting van 3*16A? Of laadpaal?

Of is een magneet relais schakelen via een Shelly gewoon veel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quindo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01-2024
Sinds deze week heb ik problemen met mijn shelly's.

TLDR: updaten van een shelly 1 gen 1 naar versie 1.12.1 zorgt voor een bricked shelly. Vervangen van een schakelaar gekoppeld aan een shelly 1 gen 1 door een shelly wall switch 1 zorgt voor een bricked shelly.

Long version:

Ik gebruik al een paar jaar shelly's die gekoppeld zijn met mijn Home Assistant server. Deze shelly's draaien (bijna) allemaal firmware versie 1.9.4 en zijn (op 1 shelly 2.5 na) Shelly 1 Gen 1.

Shelly dead nr 1:
Ik had nog een shelly die ik in 2022 gekocht had op de plank liggen en wilde die in een doosje inbouwen (soort van draadschakelaar) voor een led strip. De ledstrip werkt op 12v dus de shelly gebridged naar 12v. De shelly correct aangesloten en deze kwam netjes op, De shelly reageerde netjes op de gekoppelde schakelaar. Via de webinterface van de shelly deze gekoppeld aan mijn wifi netwerk. In mijn router het mac-adres van de shelly gekoppeld aan een vast ip-adres.
Home Assistant detecteert de shelly niet automatisch maar na het ingeven van het ip-adres vind het de shelly maar meld dat het om een te oude firrmware versie gaat. Naar de webinterface van de shelly gegaan en inderdaad, er staat een heel oude versie op (20191217-140757/1047). De webinterface geeft aan dat er een update beschikbaar is naar versie 1.14.0. Dus op de "update" knop gedrukt. Na een paar minuten refreshed de pagina. Weer naar de "update firmware" knop gegaan en zie dat daar nog steeds de oude versie staat en dat dat een update naar de nieuwste versie beschikbaar is. Wederom op "update" gedrukt en wederom hetzelfde verhaal. In totaal 3 keer geprobeerd, 3 keer zonder effect.
Na wat duckduckgo'en de firmware archive van shelly gevonden en via de api van de shelly een update naar v1.9.4 doorgegeven, en jawel, dat werkte. "Misschien is de overstap van de 2019 versie naar 1.14.0 te groot?" was mijn gedachte, dus mogelijk dat ik 'm kon updaten met wat tussen stappen. Dus via de api een update naar 1.11.8 gedaan, dat werkte ook. Dan een update naar 1.12.0, helaas, werkt niet. De shelly is nu ook niet meer in mijn netwerk te vinden, ook geen "shelly" netwerk te vinden. Geen ip-adres dus geen mogelijkheid om de shelly te benaderen.
De shelly reageert ook niet meer op de aangesloten schakelaar. Het uit/aanzetten en dan 5 keer in korte tijd de gekoppelde schakelaar overhalen heeft geen effect.
De firmware handmatig van de site gedownload (v1.11.8) en deze uitgepakt, hmm, een manifest.json en een 4 tal .bin bestanden. De shelly met een FTDI (of usb/ttl even de naam kwijt) gekoppeld met mijn linux PC en esptool geinstalleerd. ESPtool kan de shelly vinden (tenminste flash_id en read_mac werken). Dus de shelly geflashed met de gegevens uit de manifest.json en de aanwezige .bin bestanden. ESPtool zegt dat het flashen goed gaat. Helaas heeft het geen effect, de shelly komt niet meer terug. Verschillende versies geprobeert, geen resultaat.

Shelly dead 2, the wall switch
Gelijk een nieuwe shelly bestelt (nu een nieuwe mini pm). Ook een shelly wall switch 1 bij besteld. 1 van mijn schakelaars is oud en zit niet lekker (schakelmateriaal is te oud geworden) dus kan mooi vervangen worden, simpel klusje oude schakelaar er uit, nieuwe shelly wall switch er in, klaar..... Dus niet :-(
Zodra ik de schakelaar vervangen heb en de stroom er weer op zet reageert de shelly niet op de schakelaar. Niet te vinden in mijn netwerk, geen eigen shelly wifi. Oude schakelaar weer terug, zelfde probleem, shelly blijft zich dood houden. Shelly uit de muur gehaald en direct op het stroom aangesloten zonder iets extras. Geen reactie, geen ip geen netwerk.

WTF!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
hjw-001 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:11:
Heeft iemand al wat praktijk ervaring met een Shelly pro 3 icm aardlekautomaat 3p+n en een continu belasting van 3*16A? Of laadpaal?

Of is een magneet relais schakelen via een Shelly gewoon veel beter?
Ik meet via een pro 3 en schakel met een extern relais, een beetje laadpaal krijgt alles wat niet is overgedimensioneerd kapot weet ik uit eigen ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:48
JaapZ1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:15:
[...]

Ik meet via een pro 3 en schakel met een extern relais, een beetje laadpaal krijgt alles wat niet is overgedimensioneerd kapot weet ik uit eigen ervaring...
Ja ik merkte met een standaard 16A lader al dat de Pro1 PM al behoorlijk warm werd en snel in de over current 16A beveiliging schoot. Heb je gekozen voor een Magneet Relais ? of welk relais heb je gekozen en deze moet dan alsnog achter een 3P+N aardlekschakelaar neem ik aan? Neemt dan behoorlijk wat posities in in de groepenkast helaas :|

Kunnen de meeste laadpalen ertegen als je de stroom eraf klapt? Ik ben voornemens om dat alles te doen wanneer de auto niet aan het laden is overigens. Maargoed je weet nooit of mn HA automations goed wekren :+

[ Voor 14% gewijzigd door hjw-001 op 09-01-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
4p magneetschakelaar met een spoelspanning van 230V, ik ben een Hager fan, maar er is veel meer onder de zon.
De kabelbeveiliging is altijd nodig en aardlek hangt af van de kwaliteit van jouw aarding.
Of jouw lader goed reageert op uitval van de netspanning daar geef ik geen antwoord op, bij mij (eerst EVbox en nu een portable) werkt het probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:25
Ik wil graag als vervanging van mijn electrische vloerverwarming een elektrisch kachel in de badkamer plaatsen.

Ik wil deze dan per dag 3-4 schema’s geven wanneer deze aan en weer uit moet.

Is de shelly plug s dan geschikt hiervoor ?? Of hebben jullie een beter advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Dirk0s schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:02:
Ik wil graag als vervanging van mijn electrische vloerverwarming een elektrisch kachel in de badkamer plaatsen.

Ik wil deze dan per dag 3-4 schema’s geven wanneer deze aan en weer uit moet.

Is de shelly plug s dan geschikt hiervoor ?? Of hebben jullie een beter advies?
Kan inderdaad heel goed met een plug S. Echter heeft deze wel beperkingen in de max belasting. Kijk dus goed naar wat het vermogen is van je kacheltje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Ik zit met een hersenbreker. Kan ik een Shelly plus mini gebruiken op een blinde schakelaar om deze schakelaar slim te maken? Dus dat ik de schakelaar kan koppelen aan een actie met een andere Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Denneke,,! schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:24:
Ik zit met een hersenbreker. Kan ik een Shelly plus mini gebruiken op een blinde schakelaar om deze schakelaar slim te maken? Dus dat ik de schakelaar kan koppelen aan een actie met een andere Shelly?
Ja hoor geen probleem. Waarom twijfel je erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 21:22
misschien een domme vraag,

wij hebben vijf aderige kabel voor onze rolluiken hier in Duitsland.
Deze doos is een stuk dieper dan de aansluiting bij de rolluiken zelf.
Sluit je de shelly schakelaar direct achter de schaklaar of bij de rolluik zelf? want die bij de rolluik zelf is een stuk ondieper.

en welke shelly zal hiervoor de beste zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Kan achter de schakelaar.
Shelly 2.5
Shelly plus 2PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perejoseph
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:29
stevenP schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Ik ken ze zo niet moet ik toegeven. kan je de werking uitleggen?

dus ik zet "naar beneden" en dan de knop ernaast op "start"? Voelt omslachtig.. Bijna altijd kan je dit wel met een 2.5 aanvliegen, maar ligt aan de schakeling. Als je de groep uitzet (!) en het raampje een keer loshaalt, kan je zien hoe de draden lopen. Met een schematje kan je zo zien of het ook met 2.5 aan te sluiten is. Ik vermoed dat je dan iets andere schakelaars moet gebruiken, maar dan heb je dubbele wippers voor "naar beneden" links, "naar boven" rechts als pulsdrukker. ingedrukt houden zolang je wil dat hij beweegt.
Ondertussen heb ik toch geprobeerd om het een en ander werkend te krijgen. Ik heb voorlopig enkel blauwe draad gebruikt. Iets anders had ik niet liggen.

Geen enkel beweging in de rolluik.. de Shelly 2plus heeft ook geen leven precies. Moet die geen ledje hebben branden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOssw2ENONv_gf_HhlytiP0bTLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntZq6iG3tJPGZWDWYRENeUeT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjz94rZ8P52e7pzmKu3lI78A5Nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntZq6iG3tJPGZWDWYRENeUeT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alY0YV7axGa0lAwZjSfmo9DyZOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6nK9541NrucNVg3dRvf9lsT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@perejoseph Of de Shelly 2Pm een ledje heeft durf ik even niet meer te zeggen. Je hoort hem in inder geval na aansluiten van L en N gewoon te kunnen vinden in de app. Dus met die basics zou ik eerst beginnen.

Overigens als het je eerste keer met dit type is raad ik altijd aan om eerst eens een opstelling op een bureau te maken. In ieder geval om te checken of je verbinding kunt maken met het device. Gewoon met een stekker met een snoer de Shelly (L en N) aansluiten en testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
@perejoseph wat @Septillion ook suggereerd, misschien eerst even de Shelly met een los aansluitsnoer op je bureau / werkbank met enkel stroom-aansluiting. Hopelijk krijg je 'm dan netjes in het netwerk en kan je via de app/site het relais mooi laten tikken (je hoort 'm aan of uitslaan).

Verder kan je het volgende schema oppakken, en dan helpen kleuren natuurlijk wel voor troubleshooten :9
Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/243531777/Plus-2PM-cover-wiring.png?inst-v=dbf6e611-1077-4a3a-955c-51ccc7409a25

Dus O1 / O2 naar je rolluik/scherm. Je schakelaren zitten tussen L & S1, en L & S2.
Blauw op N, bruin op L.

Als je twijfelt aan je schakelaar kan je even met een multimeter checken welke verbinders wanneer verbonden zijn (alsin, als ik knopje A indruk, welke port wordt verbonden?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Hebben de shelly pro 1/pm v1 nog steeds de mogelijkheid voor dc powersupply?
Zag in datasheet dat shelly aangeeft dc powersupply removed.
Zou deze als eltako teleruptor vervanger willen gebruiken. En 220v ac op svv kabel is niet toegelaten.
Pagina: 1 ... 64 ... 85 Laatste