Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 04:09
Updates gedraaid en daarna een reboot uitgevoerd?
Meerdere meetwaarden lijken bij jou niet te kloppen, mijn ervaring is dat er bijna geen verschil is met wat de slimme meter weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
JaapZ1 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:00:
[...]

Welk merk/ type lamp/ licthtbron heb jij op deze Shelly aangesloten? 99 van de 100 keer is de lichtbron namelijk de oorzaak van dit fenomeen.
Er zit een filament LED lamp aan van 5 watt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een lamp die 0,02A trekt een dimmer verbrandt.

Ben toch wel een beetje bang nu. Ik heb m’n hele huis vol met Shelly dimmer 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:03
JaapZ1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:03:
Updates gedraaid en daarna een reboot uitgevoerd?
Meerdere meetwaarden lijken bij jou niet te kloppen, mijn ervaring is dat er bijna geen verschil is met wat de slimme meter weergeeft.
Dat is het eerste dat ik deed toen ik hem in gebruik nam.
Geupdate tot de laaatste stable versie (1.0.8) waar ik nu nog op draai.
Ook getest met 1.1.0-beta2 (vond het eerst vreemd dat de beta updates ook gewoon in de GUI tevoorschijn komen), maar met deze beta zie ik identiek dezelfde waarden.

Reboot is uitgevoerd via de GUI na de updates, volledig zonder stroom gezet heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar shellies die achter lichtschakelaars gestopt kunnen worden. Daarbij maak ik onderscheid tussen normale lampen en spots. Deze laatste wil ik kunnen dimmen (ook met fysieke dimknop). Ik wil dat ik ze makkelijk kan toevoegen in Home Assistent. Iemand tips welke type shellies ik moet nemen?

En hoe kijken jullie aan tegen bijv. de Philips Hue variant die op Zigbee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56
Ik ben nu een beetje aan het klooien met shelly scripting op het device zelf. Het lukt me inmiddels om vanaf de Shelly Plug Plus S een andere URL (homeassistant) te monitoren. Wat ik nergens kan vinden is of dat ik via de scripting ook de light ring aan kan sturen? Ik vermoed dat ik iets met "plugs_ui" moet doen, maar kan helaas niet genoeg info vinden om er iets zinnigs van te maken.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
t14wo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:04:
[...]

Er zit een filament LED lamp aan van 5 watt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een lamp die 0,02A trekt een dimmer verbrandt.

Ben toch wel een beetje bang nu. Ik heb m’n hele huis vol met Shelly dimmer 2.
Maar wat is het merk en type van de lichtbron? En is de dimmer met nul aangesloten of met bypass?
LSC van Action heeft mij 4 dimmers gekost, terwijl hetzelfde armatuur met Bailey lichtbronnen probleemloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:31
Iemand ervaring met het zelf maken van een add-on? Wil bij mijn boiler een temp sensor aansluiten. Kan de kant en klare kopen maar kan ook de 3 draadjes in de connector prikken. Moet ik alleen een verloopstuk maken van de 1.27mm naar iets groters waar een kabel op gesoldeerd kan worden. Iemand tips?

Zie op Ali wel pcb verloopjes naar 2.54mm waar een normale dupont stekker in kan.

Lees ook dat je een UTP kabel met harde kern kan gebruiken en die aders schijnen de juiste dikte te hebben.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:13
timminater schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:28:
Vandaag erachter gekomen dat de "Shelly Plus Plug S v2" geen schroefje meer heeft om hem open te maken. Flashen naar tasmota en vervolgens esphome werkt 1x en daarna moet je het ermee doen, OTA werkt dan niet meer, en openmaken is mij nog niet gelukt aangezien er nergens meer een schroef zit.
Mocht iemand toch weten hoe deze te openen is hoor ik het graag.
De niet v2 versie van de Shelly Plus Plug S heef wel een schroefje achter in het gat van de aarde pin zitten namelijk
Ben je er ooit nog achter gekomen of de v2 te openen is? Heb er 20 voorzien van Tasmota, maar bij eentje ging het mis en nu zou ik deze graag serieel willen flashen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:05
stefxx schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:00:
[...]

Ben je er ooit nog achter gekomen of de v2 te openen is? Heb er 20 voorzien van Tasmota, maar bij eentje ging het mis en nu zou ik deze graag serieel willen flashen...
Als je de sticker weghaalt zit er toch een schroef onder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
zunrob schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:35:
[...]
Als je de sticker weghaalt zit er toch een schroef onder?
Niet geprobeerd, maar ik denk het niet. Bij de oude Plug S zat er een schroef in het gat voor de aarde (dat gat voor de Franse stopcontacten met aarde-pin). In de nieuwe Plus Plug S ook.

Maar in de nieuwe Plus Plug S v2 lijkt er geen (standaard) schroef meer te zitten op die plek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 11:30
stefxx schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:00:
[...]

De V2 is niet te openen zonder de plug te slopen. Terug in elkaar zetten gaat iniedergeval niet.
Op GitHub staat nog wel ergens een issue in esphome open waarbij een OTA update van tasmota naar esphome mogelijk moet worden. Ik denk een kwestie van geduld dus, of je moet zelf met containers in docker gaan stoeien met builden en runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 09:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren ook de wall display binnen gekregen, samen met nog een tweetal PlusHT sensors.

Eerste indruk is dat het een zeer robuust apparaat is. Thermostaatfunctionaliteit is een prettige verrassing, is al in betavorm aanwezig. Instellen gaat vrij makkelijk.

Maar het grootste manco is momenteel m.i. dat het een gesloten ecosysteem is. Misschien dat ik toch nog een keer overstap naar button+.

Wat overigens nog wel een punt is; af fabriek lijken de sensors vrij matig gecalibreerd. De wall display zat 3,5 graden hoger dan de PlusHT die ik al in gebruik had.
Nu is voor kamertemperatuur het niet zo heel belangrijk of het 19 of 20 graden is, maar het is wel prettig als ze allemaal ongeveer dezelfde temperatuur aangeven.

Eens zien op welke wijze dit een beetje te kalibreren is, want ik kan ze natuurlijk niet in een bak met ijs gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-05 14:10
MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:32:
Gisteren ook de wall display binnen gekregen, samen met nog een tweetal PlusHT sensors.

Eerste indruk is dat het een zeer robuust apparaat is. Thermostaatfunctionaliteit is een prettige verrassing, is al in betavorm aanwezig. Instellen gaat vrij makkelijk.

Maar het grootste manco is momenteel m.i. dat het een gesloten ecosysteem is. Misschien dat ik toch nog een keer overstap naar button+.

Wat overigens nog wel een punt is; af fabriek lijken de sensors vrij matig gecalibreerd. De wall display zat 3,5 graden hoger dan de PlusHT die ik al in gebruik had.
Nu is voor kamertemperatuur het niet zo heel belangrijk of het 19 of 20 graden is, maar het is wel prettig als ze allemaal ongeveer dezelfde temperatuur aangeven.

Eens zien op welke wijze dit een beetje te kalibreren is, want ik kan ze natuurlijk niet in een bak met ijs gooien.
Hoe is het gebruik? Responstijd?
Ik heb een NSpanel, verloren geld...
Temp sensor was ook niet correct, logisch, als je weet waar ze de sensor plaatsen.
Dus ben ik benieuwd naar de Shelly.
Krijg je deze gemaklijk open? ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RedPas schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:42:
[...]

Hoe is het gebruik? Responstijd?
Dat gaat eigenlijk prima. Sneller respons, van zowel scherm als acties. Best wat instellingen nog via het scherm zelf te maken ook, wat ik niet onprettig vind. Iets meer customizable zou lekker zijn.
Ik heb een NSpanel, verloren geld...
Temp sensor was ook niet correct, logisch, als je weet waar ze de sensor plaatsen.
Dus ben ik benieuwd naar de Shelly.
Krijg je deze gemaklijk open? ;)
Open? Het is een vrij vlak apparaat. Denk niet dat deze makkelijk te openen is. Hij is wel 'consistent' in de temperatuur lijkt het. Alleen te hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 12-12-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:46:
[...]

Dat gaat eigenlijk prima. Sneller respons, van zowel scherm als acties. Best wat instellingen nog via het scherm zelf te maken ook, wat ik niet onprettig vind.

[...]

Open? Het is een vrij vlak apparaat. Denk niet dat deze makkelijk te openen is. Hij is wel 'consistent' in de temperatuur lijkt het. Alleen te hoog.
Het ding draait android onder de motorkap, dus... Custom firmware zou kunnen.
Dan zou je er een HA dasboard op kunnen tonen, met de bel, cameras,...
De NSpanel PRO is ook android, en kun je andere firmware geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RedPas schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:51:
[...]

Zal missschien wel komen nog. Maar vrees dat ik dat niet in elkaar geknutseld krijg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

Hee, dát klinkt interessant. Die standaard walldisplay was ik snel op uitgekeken omdat er te weinig flexibiliteit in zit, maar als die om te bouwen is zodat je er een HA-display van kunt maken dan is dat TOP.
Of zoiets als camera(s) handig is weet ik niet. Ten eerste erg klein en mogelijk niet erg snel scherm?

En dan maar hopen dat de fabrikant dat ook top vindt en zoiets niet gaat blokkeren. Als die verstandig is laat hij dat toe: dat verhoogt de (potentiële) omzet alleen maar, lijkt me.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Andere firmware op de NSPanel pro? Heb je daar een linkje van? Ik heb tot nu toe gezien dat men op de standaard Android versie blijft, maar enkel de webview update.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Tanuki schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:15:
[...]

Andere firmware op de NSPanel pro? Heb je daar een linkje van? Ik heb tot nu toe gezien dat men op de standaard Android versie blijft, maar enkel de webview update.
Ga op zoektocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Waarom? Die zoektocht heb ik al meerdere malen gedaan. Ik denk dat je NSPanel en NSPanel Pro door elkaar haalt? Het is, voor zover ik weet, niet haalbaar om een andere Android versie enz. op de NSPanel Pro te zetten.

Daarom zie je bijvoorbeeld bij Blakadder o.a. ook niets daarover staan. Daar zijn de stappen over het algemeen developer worden, extra apps installeren, webview updaten. Niet een andere firmware flashen of een Android versie upgraden o.i.d.

Ook op het HA community forum wordt tot op de dag van vandaag geen custom firmware geinstalleerd, men blijft op de Android versie die er "ootb" op staat.

(Dit alles zal ook gelden voor de Shelly wallpanel, zelfde constructie, zelfde licensing issues e.d.)

Dus nogmaals: Heb je een linkje, zodat je je statement kan onderbouwen?

[ Voor 5% gewijzigd door Tanuki op 13-12-2023 08:28 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Tanuki schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:27:
[...]

Waarom? Die zoektocht heb ik al meerdere malen gedaan. Ik denk dat je NSPanel en NSPanel Pro door elkaar haalt? Het is, voor zover ik weet, niet haalbaar om een andere Android versie enz. op de NSPanel Pro te zetten.

Daarom zie je bijvoorbeeld bij Blakadder o.a. ook niets daarover staan. Daar zijn de stappen over het algemeen developer worden, extra apps installeren, webview updaten. Niet een andere firmware flashen of een Android versie upgraden o.i.d.

Ook op het HA community forum wordt tot op de dag van vandaag geen custom firmware geinstalleerd, men blijft op de Android versie die er "ootb" op staat.

(Dit alles zal ook gelden voor de Shelly wallpanel, zelfde constructie, zelfde licensing issues e.d.)

Sorry -vekeerd verwoord. Ik ga op zoektocht voor je. Mn excuses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Tanuki schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:27:
[...]

Ik ga met schaamrood bekennen dat ik te vlug ben geweest, je hebt volledig gelijk. Het is idd apps installeren, niet de android versie vervangen.
Had het tegengekomen in zoektoch van de gewone NSpanel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
RedPas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:02:
[...]

Ik ga met schaamrood bekennen dat ik te vlug ben geweest, je hebt volledig gelijk. Het is idd apps installeren, niet de android versie vervangen.
Had het tegengekomen in zoektoch van de gewone NSpanel. :X
Met schaamrood is niet nodig hoor. :P Inderdaad, de normale NSPanel kan voorzien worden van andere code op de chip (ESP32). :)

Andere code op de chip bij Android devices, zoals de Shelly Wallpanel of de NSPanel Pro of vergelijkbaar, is een heel andere kwestie. Je kunt nog steeds heel ver komen met de webview updaten e.d. :)

Een nieuwere Android versie erop, of een custom ROM of wat dan ook, zou natuurlijk beter zijn. Maar voor zover ik het begrijp, zijn beide devices een uitgeklede Android versie. Wat dus inhoudt dat het heel veel moeite gaat kosten om een andere Android versie compilend en werkend te krijgen voor een van de wallpanels.

Sonoff voert (net als veel andere fabrikanten) ook geen updates door, je zult dus nooit naar een nieuwe Android versie gaan. Dat heeft te maken met licensing, ze moeten dan weer het hele traject door enz.
Hoe Shelly dat gaat doen wordt interessant - Wellicht gaan zij dat wel realiseren? Ik denk het niet.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels wat meer ervaring met de wall Display.

Het heeft even geduurd om deze ongeveer gelijk te krijgen met een viertal Plus H&T sensors. Die ook al een paar tienden afweken.

Heb de wall Display 3,2 graden moeten drukken. Lijkt erop dat er inderdaad wat warmte van het scherm en/of voeding wordt gemeten.

Groter issue is dat de Mqtt output enorm volatiel is. Ik gebruik deze in node red om via heishamon mijn warmtepomp te sturen. De Plus H&T sensors zijn vrij laid back hiermee. Maar de wall Display geeft elke paar seconden een (andere) waarde.
Wat gek is, want de grafiek in de app doet het best netjes. Zelfs met een smooth node is het vrij volatiel.

Zal even in contant treden met Shelly.

Heb ook nog een vraag bij ze lopen mbt de remote dim cycle voor de dimmer 2. Lijkt helemaal niet te kunnen :X

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2023 08:41 ]

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:49
jvanderkroon schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:59:
Iemand ervaring met het zelf maken van een add-on? Wil bij mijn boiler een temp sensor aansluiten. Kan de kant en klare kopen maar kan ook de 3 draadjes in de connector prikken. Moet ik alleen een verloopstuk maken van de 1.27mm naar iets groters waar een kabel op gesoldeerd kan worden. Iemand tips?

Zie op Ali wel pcb verloopjes naar 2.54mm waar een normale dupont stekker in kan.

Lees ook dat je een UTP kabel met harde kern kan gebruiken en die aders schijnen de juiste dikte te hebben.
wel interessant dit! Ik heb tot nu toe dit altijd maar met ESP opgelost - het komt immers allemaal in HAssistant terecht.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
@stevenP ik wilde het ook met een losse Wemos met ESPhome oplossen maar aangezien er al een Shelly plus 2PM hangt is het zonde om er nog een unit naast te hangen.

Wilde ook mijn watermeter er aan knopen maar zie dat die graag 5V wil hebben en de Shelly heeft alleen 3.3V outputs. Misschien dat ik de temp sensor en flow meter beide toch maar aan een losse Wemos hang.

• stevenP
jvanderkroon schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:03:
@stevenP ik wilde het ook met een losse Wemos met ESPhome oplossen maar aangezien er al een Shelly plus 2PM hangt is het zonde om er nog een unit naast te hangen.

Wilde ook mijn watermeter er aan knopen maar zie dat die graag 5V wil hebben en de Shelly heeft alleen 3.3V outputs. Misschien dat ik de temp sensor en flow meter beide toch maar aan een losse Wemos hang.
Korte google verder laat zien dat het wel met Tasmoto moet kunnen, geflashed op een Shelly. Maar ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Over de issue met watermeter erbij; ja ik heb de S0-tool van @huizebruin draaien. Stroommeting & watermeting vanaf één ESP (custom ESPHome rom). Temperatuur moet daar ook aan kunnen inderdaad, maar heb ik niet gedaan.

• jvanderkroon
Heb al ESPhome op de betreffende Shelly staan. Vraag was meer hoe sluit je makkelijk draadjes aan op de miniscule 1.27mm header die de shelly heeft.

Al kost de Shelly Plus AddOn maar €13.50 maar met verzendkosten zit je dan op €18.32. Het voegt voor mij niet zoveel toe aangezien het alleen maar een paar pinnetjes is met een schroef terminal waar de kabeltjes in kunnen vindt ik hem wat duur worden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Praatje bij het plaatje. 10x zoveel berichten vanuit de wall display:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppMYg_q4K39GBvorWr4ipNm5_wU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Lp60xi0od2ajkfTItRChYvP.png?f=user_large

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:03
BlackShadow schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:10:
Ondertussen de Shelly Pro 3EM aangeschaft en aangesloten op mijn airco buitenunits.
Op fase A hangt buitenunit 1 en op fase B is buitenunit 2 aangesloten, op fase C hang niets.

[Afbeelding]

Beide units zijn momenteel idle gemeten.
Er wordt eenzelfde stroom gemeten en toch is de getoonde power niet ongeveer gelijk.
Daarnaast lijkt 9.3W en 46.3 VA ook niet overeen te komen.
Power zou U x I (X cos(pf)) moeten zijn, maar dat is het toaal niet.
Ook lijkt een idle verbruik van 46W mij niet realistisch.

Moet er ergens nog iets ingesteld staan zodat deze berekening klopt?
Ik zie dat er een calibratie optie is, maar de meegeleverde klemmen zouden gecalibreerd moeten zijn volgens de handleiding.
Heb het topic doorzocht, maar merk niemand met hetzelfde probleem.
Als iemand mij in de juiste richting kan helpen, wordt dit uiteraard geapprecieerd.
Mogelijk maak ik een denkfout
Ik kreeg volgend antwoord van Shelly support:
Thank you for the confirmation that it's a true 3-phase (400V difference between each phase).

Idle consumption of 9.3W and 1.1W should be normal in that case, because of the capacitors of the measured load.

Please, keep in mind that the Shelly Pro 3EM accuracy is as follows:

Best Regards,

Shelly Support Team
Technical support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hoe weet ik of ik van de Shelly EM de 50A of 120A CT clamp nodig heb?

Nog tips met betrekking tot het aansluiten van die module in de groepenkast? 6mm draad lijkt me niet nodig, toch? Maar mag het wel dunner?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Als je die vragen stelt is het misschien beter om er niet zelf mee aan de slag te gaan. Waarom lijkt je 6mm draad niet nodig? Wat wil je aansluiten/meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Stefke schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:34:
Als je die vragen stelt is het misschien beter om er niet zelf mee aan de slag te gaan. Waarom lijkt je 6mm draad niet nodig? Wat wil je aansluiten/meten?
Misschien wel niet inderdaad, dus ik overweeg het ook door een ander te laten installeren, maar ik wil graag zelf de spullen aanschaffen.

De Shelly EM verbruikt zelf nauwelijks iets. De stroom gaat immers niet door het apparaat zelf, hij meet met de CT clamps. Daarom lijkt me 6mm wat overdreven, maar kan ook nooit kwaad natuurlijk.

De 50A clamps lijkt me ruim voldoende, maar ik las iets over maximale draaddikte waar ze omheen kunnen. Klopt dat?

Ik wil verscheidene zaken meten. Om te beginnen een spa ('jacuzzi' in de volksmond), maar ook een L/W warmtepomp, een L/L warmtepomp, een onderverdeelkast voor ons kantoor, twee verschillende zonnestroominstallaties, een laadpaal... Aardig wat meters dus.

We verbruiken hier inmiddels een behoorlijke hoeveelheid stroom, maar wekken ook een hoop op. Ik wil en moet inmiddels echt inzicht krijgen in opwek en verbruik van zakelijk, privé, verwarming, auto. De Shelly meters (zowel 1-fase als 3-fase) leken mij een goede oplossing, i.c.m. HA, om te gaan loggen.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 15-12-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wie adviseerde je dan 6mm draad? Of ik begrijp je verkeerd, maar die krijg je sowieso niet in de Shelly - max 2,5mm - (en inderdaad, dat ding zelf verbruikt nauwelijks stroom en zou je met een dunne draad kunnen aansluiten)
Dat wat je meet moet binnen de 50A of 120A passen. Maar tenzij je een gigantische aansluiting hebt ga je niet over de 50A heen dus dat zou voldoende moeten zijn.
Let op dat je voor alles wat je wil meten een aparte meter moet hebben anders heb je geen fatsoenlijk inzicht.

Ik gebruik zelf Homewizards rail meters, nauwelijks duurder dan een Shelly maar wel een stuk netter zonder al die draden. Zo'n Shelly heb ik nog wel liggen, maar dan voor een meting van iets waarvoor je niet goed in de meterkast terecht kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Stefke schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:14:
Wie adviseerde je dan 6mm draad? Of ik begrijp je verkeerd, maar die krijg je sowieso niet in de Shelly - max 2,5mm - (en inderdaad, dat ding zelf verbruikt nauwelijks stroom en zou je met een dunne draad kunnen aansluiten)
Ik ken alle normen niet maar wil het wel graag netjes hebben, ik meende dat 6mm verplicht was in de groepenkast, maar misschien is dat niet zo als je iets als een Shelly EM wilt aansluiten. Misschien hoort zo'n EM er sowieso niet ín, trouwens..
Dat wat je meet moet binnen de 50A of 120A passen. Maar tenzij je een gigantische aansluiting hebt ga je niet over de 50A heen dus dat zou voldoende moeten zijn.
Let op dat je voor alles wat je wil meten een aparte meter moet hebben anders heb je geen fatsoenlijk inzicht.
Dat is wel helder, het is nog steeds slechts een 3x25A aansluiting, dus 50A leek mij ook ruim voldoende (misschien zit je nog met een bepaalde inschakelpiek, maar goed). Dan neem ik aan dat de 50A clamp wel om 6mm draad heen past.
Ik gebruik zelf Homewizards rail meters, nauwelijks duurder dan een Shelly maar wel een stuk netter zonder al die draden. Zo'n Shelly heb ik nog wel liggen, maar dan voor een meting van iets waarvoor je niet goed in de meterkast terecht kunt
Is ook een optie (ook al eerder naar gekeken). Ik vind het wel een nadeel dat alle stroom door die meters gaat, daardoor zijn ze ook een stuk duurder qua componenten. Bovendien heb ik dan ook véél meer ruimte nodig in de groepenkast... En dan vrees ik dat ik alles moet gaan vervangen. Overigens is dat misschien wel een optie. De kast is nog wel werkzaam, wordt ook met regelmaat getest, maar echt 'up-to-date' is het allemaal niet meer.

Bedankt voor je reactie in ieder geval. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Je kunt alleen voor de meters een extra kastdeel plaatsen (volgens mij zijn de HW-units niet veel duurder dan Shelly EM1 en 3?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zag het nog niet eerder voorbij komen; ik kreeg eerder vandaag een mailtje van Shelly i.v.m. een upgrade van (een deel van) mijn order naar de nieuwe Mini Gen3:
Thank you for purchasing one of our Shelly Plus Mini devices! We have some exciting news for you - we are upgrading your order with our newest generation of Minis - Gen3.

Shelly Mini Gen3 offers the same great functionalities as the Plus series with many improvements such as 8MB of memory. This significant increase not only guarantees smoother and faster operation, but also equips the Gen3 series for the introduction of new capabilities. Gen3 series also stands out with improved, more rigid terminals, providing better reliability.

Stay tuned for more key features which will be revealed soon!
Buiten deze pagina nog weinig van te vinden:
https://www.shelly.com/en-be/ces-2024/shelly-mini-gen3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig of er een RC Snubber-variant is die in de vorm van een plug komt? Heb hier een Shelly Plug die op het moment van uitschakelen van een fan (in elektrische kachel) een energie-piek (1-2kWh) registreert, niet uitgeschakeld met de Plug overigens (die doet alleen meting, relay altijd aan) maar op de kachel zelf.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:05
Zijn er mensen die in het bezit zijn van de Shelly Smoke rook detector?

Ik zie namelijk dat de status led elke 53 secondern knippert ten teken dat de Smoke juist funtioneert. Nu is mijn vraag: Hoe hinderlijk ervaren jullie deze knipperende led, met name in het donker en is die eventueel uitschakelbaar in de configuratie? Dat laatste kan ik nergens terugvinden dus vermoed van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 12:22
Korte vraag: ik heb nog een Shelly dimmer 2 liggen en wil die gebruiken om een stopcontact slim te maken. Maar kan dat wel? Of heb ik daarvoor een andere Shelly nodig? Ik wil natuurlijk niks dimmen maar alleen aan en uit via een schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Taenadar schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:10:
Korte vraag: ik heb nog een Shelly dimmer 2 liggen en wil die gebruiken om een stopcontact slim te maken. Maar kan dat wel? Of heb ik daarvoor een andere Shelly nodig? Ik wil natuurlijk niks dimmen maar alleen aan en uit via een schema.
Theoretisch zou het moeten kunnen als je nooit dimt, maar ik zou de gok niet wagen. Ik weet niet zeker hoe gemiddelde elektrische apparaten reageren op dimmen, terwijl ze daar helemaal niet voor ontworpen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefxx
Echt. Niet. Doen.

Dimmen is totaal anders dan schakelen.

Nog los van het maximale vermogen van slechts 200watt.

[ Voor 32% gewijzigd door stefxx op 16-12-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 12:22
stefxx schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:18:
Echt. Niet. Doen.

Dimmen is totaal anders dan schakelen.

Nog los van het maximale vermogen van slechts 200watt.
Dankje. Ik had al zo'n vermoeden dat het niet ging werken.

De Shelly plus 1 lijkt mij hier beter voor geschikt, of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Ik zou een Shelly Plus 1PM gebruiken hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-05 12:54
@despijker

Het is maar een klein ledje dat maar 1 maal heel kort knippert.
Je moet er echt op letten om het op te merken.
Geen setting om het uit te schakelen.
1 ding is wel irritant in het begin : als je wil inloggen moet je drie maal kort na elkaar
op de knop in het midden van het device drukken en heb je slechts 2 minuten
om settings aan te passen.
Ik doe dat met de steel van mijn aftrekker .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:25

J-P

Syntax erro....

Slonzo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:23:
Zag het nog niet eerder voorbij komen; ik kreeg eerder vandaag een mailtje van Shelly i.v.m. een upgrade van (een deel van) mijn order naar de nieuwe Mini Gen3:

[...]

Buiten deze pagina nog weinig van te vinden:
https://www.shelly.com/en-be/ces-2024/shelly-mini-gen3
Ook ontvangen en verder niets over gelezen.
Bestelling is nog van black friday, volgens mij hebben ze flink wat verkocht en daardoor problemen met leveren. Niet dat ik haast heb, was gewoon om mn voorraad aan te vullen.

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:52
eesiediesie schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:43:
Ik doe dat met de steel van mijn aftrekker .
Wáár doe je dat mee? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het kan 3 dingen zijn.
Ofwel een vloerwisser.
Ofwel een flessenopener.
Ofwel... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 23:04
Ik had al een vermoeden, maar het taalgebruik wijst op een Vlaamse achtergrond. Het woord aftrekker zal ik, in ieder geval in het meeste gezelschap, ook niet zo snel gebruiken :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
@Slonzo Ofwel een vloerwisser.

Inderdaad. Zeggen wij in antwerpen een aftrekker tegen (toch de oude garde).
Geldt ook voor flessenopener.

Ofwel... :X

Het plafond is 2,76 m hoog.

Dat haal ik net niet.

[ Voor 8% gewijzigd door eesiediesie op 20-12-2023 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eesiediesie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:22:
Het plafond is 2,76 m hoog.

Dat haal ik net niet.
Bezemsteel werkt ook 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:04:
…het zit in de pijplijn, het komt er aan maar het blijft een verrassing wanneer je bestelling uitgeleverd wordt.
Vandaag zijn ze binnengekomen.

Die mini-dingetjes zijn ook echt mini...

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-05 07:02
Ik wil graag PEHA schakelmateriaal gebruiken voor de Shelly Plus i4 omdat ik dat in het hele huis heb.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar de PEHA vervanger van de Shelly Wall Switch 4. Dus eigenlijk een soort pulsdrukker waar ik de vier schakeldraden van de Shelly Plus i4 kan gebruiken.

De catalogus van PEHA heeft een hoop schakelaars maar helaas staan hier geen schemas op en weet ik niet welke ik nou moet hebben.
Hieronder een screenshot van de in mijn ogen kanshebbers.
Zelf dacht ik misschien de D 619 T (00110911) maar ik weet het eigenlijk niet zo goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQRFcuQxna7Uz8u1OeTeBcaU3lk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3RCXCNbFZXwR6OG6dNjRnAGD.png?f=fotoalbum_large

• stevenP
@HaNS1443 is altijd lastig, maar als ik het goed lees:

-wisselschakelaar is een "wipper" (dus één lange knop die in het midden wipt) en blijft op de nieuwe plek staan
-pulsdrukker veert altijd direct terug naar zijn
-4voudige pulsdrukker vermoed ik als 4 losse knoppen die je in kan drukken, dat is volgens mij wat je zoekt

dus dubbel wisselschakelaar ziet er uit als twee smalle lichtknoppen naast elkaar die naar beneden 'wippen' en direct terugveren
4voudige pulsdrukker als 4 knoppen die ingedrukt kunnen worden en direct terugveren

Dus volgens mij moet die laatste hebben, de D254 T - maar ik ben niet bekend met PEHA materiaal dus garantie tot de voordeur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supersjellie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:15
Ik zal bekennen niet alle 251 pagina's gelezen te hebben maar gezocht op "arduino" en "flash" en daarmee kwam het niet naar boven. Wel heel veel tasmota en esphome.

Kan je de nieuwe Shelly 2PM (met een ESP32) via een kabeltje flashen met eigen software via de Arduino IDE?

Via Google vond ik alleen dat het zou moeten kunnen zolang het de dual core versie betreft maar dat leek meer theorie dan praktijk. En wat "misschiens" door eerst tasmota/esphome te flashen en dan OTA te gebruiken. Ik heb nl. een eigen programma die ik op al mijn esp8266 en esp32 knutselwerkjes draai en zou het wel leuk vinden om de hele opzet uniform te houden. Maar om daar de nieuwe Shelly mee te bricken gaat wat ver dus ik zoek ff praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
ik heb die nieuwe shelly zwave dingen aangemeld ( nu een shutter versie )
maar die werken heel even en dan komen ze offline.
vind ze maar slecht werken in HA
andere ervaringen ermee?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb een shelly pro 3em aangesloten, maar die geeft een bijzondere totaalwaarde van de 3 fasen.

De 3 fasen zelf geven netjes de normale waarde aan, dat is het rare. Waar komt dat hoge totaalverbruik dan vandaan? Ik bedoel dan de active power van 1733 ...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRNejHJHAvQxqn--soA6jQ4z8zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8hsUAOhzGF38JTbS2z7Qkc8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFQVy-j1diJU5CEdKTF6VmVRwNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QgTQ8Y0LidnRkyDhp5qIpry.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
Ik lees 1,733 W. LIjkt me correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

stefxx schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:33:
Daar staat 22VA tegenover. Dat is dan wel weer een spannende combinatie met die 1,7W.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
Hippe Lip schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:28:
[...]

Daar staat 22VA tegenover. Dat is dan wel weer een spannende combinatie met die 1,7W.
Waarom? Ook dat is precies de optelsom van de individuele fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

stefxx schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:15:
[...]

Ah, ik had niet verder gekeken dan mijn neus lang was. Ik vergeleek die 1,7W met 22VA en die twee liggen nogal ver uit elkaar… |:(

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Hippe Lip schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:28:
Hoezo? Dit is het standbyverbruik van een kookplaat. Daar zullen wel wat condensatoren in zitten, die (tijdens standby) voor een uiterst beroerde cos phi zorgen, vandaar het grote verschil tussen de metingen in W en VA.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
stefxx schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:33:
Ah. Ik zag die punt dus echt als een duizendtal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
Andrehj schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:46:
[...]

Hoezo? Dit is het standbyverbruik van een kookplaat. Daar zullen wel wat condensatoren in zitten, die (tijdens standby) voor een uiterst beroerde cos phi zorgen, vandaar het grote verschil tussen de metingen in W en VA.
Ok. Dus dat zou moeten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
stefxx schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:15:
[...]

Niet goed gekeken door mij dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanKleijn
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik heb 3 parallel geschakelde 3.8 watt spotjes aangesloten op mijn shelly dimmer 2 echter zijn ze veel minder fel dan ik als ik ze zonder de shelly aansluit. Via de app zie ik dat er ongeveer 7.8 watt stroomverbruik is.
Als ik een 5,7 watt spotje erbij doe ipv een 3.8 watt geven de andere 2 lampjes een stuk meer licht, ongeveer 10Watt verbruik. Mijn vraag is: hoort dit dat hij maar 2/3 van de max doorlaat en kan ik dit softwarematig aanpassen? of kan ik beter wat sterkere spotjes gebruiken en verder niet aan de shelly komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:13
BastiaanKleijn schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:35:
Ik heb 3 parallel geschakelde 3.8 watt spotjes aangesloten op mijn shelly dimmer 2 echter zijn ze veel minder fel dan ik als ik ze zonder de shelly aansluit. Via de app zie ik dat er ongeveer 7.8 watt stroomverbruik is.
Als ik een 5,7 watt spotje erbij doe ipv een 3.8 watt geven de andere 2 lampjes een stuk meer licht, ongeveer 10Watt verbruik. Mijn vraag is: hoort dit dat hij maar 2/3 van de max doorlaat en kan ik dit softwarematig aanpassen? of kan ik beter wat sterkere spotjes gebruiken en verder niet aan de shelly komen.
Heb je de dimmer al laten calibreren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanKleijn
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-07-2024
Nee had ik nog niet gedaan. Nu wel en ze werken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 08:34

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Ik heb net voor het eerst een Shelly 1 aangesloten. Hij zit vóór de nogal antieke trafo voor de 12V zwembadverlichting. Deze Shelly kwam nieuw uit het doosje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhCZzY1j1xl69QNBfIHYvf2-iEU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wlpTFFUkI0D194cIbxGkFsYf.jpg?f=user_large

Er staat 220 op L/N en spanning op 1, niet op 0.

Ik krijg alleen geen Shelly SSID te zien en de app ziet 'm ook niet. Hoe weet ik of hij überhaupt aan staat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:58
Weet je zeker dat er spanning op staat automaat weer ingeschakeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
PowerFlower schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:30:
Ik heb net voor het eerst een Shelly 1 aangesloten. Hij zit vóór de nogal antieke trafo voor de 12V zwembadverlichting. Deze Shelly kwam nieuw uit het doosje.

[Afbeelding]

Er staat 220 op L/N en spanning op 1, niet op 0.

Ik krijg alleen geen Shelly SSID te zien en de app ziet 'm ook niet. Hoe weet ik of hij überhaupt aan staat :?
Deze installatie ziet er niet bepaald NEN1010 uit!
Kroonsteentjes in zo'n installatie kunnen natuurlijk totaal niet. Om over die te lang aangestripte kabels en die antieke trafo op een houten plankje nog maar te zwijgen.
Ik zou dit eens netjes en grondig aanpakken.
Die niet werkende Shelly lijkt hier nog het kleinste probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
PowerFlower schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:30:Ik krijg alleen geen Shelly SSID te zien en de app ziet 'm ook niet. Hoe weet ik of hij überhaupt aan staat :?
Sluit L en SW even kort en dan moet je het relais horen schakelen.

Als dat werkt, reset de Shelly dan. Meestal verhelpt dat dit soort issues wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:32:
Die niet werkende Shelly lijkt hier nog het kleinste probleem.
Oh absoluut. Dit is een huurhuis in Spanje, gebouwd in de jaren '70 en daarna verherklust door amateurs. Ik ga daar zelf verder helemaal niets aan doen, want, huurhuis. (De grootste problemen worden stuk voor stuk aangepakt maar dat is het project voor mijn huisbaas, niet voor mij.) Protip: als je ooit een huis in Spanje koopt, reserveer dan €20-€30k om alle elektra te vervangen ;)

En mijn aansluiting van die Shelly is het netste wat er in de zwembadinstallatie te vinden is 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door PowerFlower op 24-12-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

stefxx schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:37:
Sluit L en SW even kort en dan moet je het relais horen schakelen.

Als dat werkt, reset de Shelly dan. Meestal verhelpt dat dit soort issues wel.
Thanks. Ik ga even graven naar een schakelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:56
PowerFlower schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:48:
[...]

Thanks. Ik ga even graven naar een schakelaar.
Je kunt er ook gewoon alleen een draad tussen zetten. Zodra je dan de stroom weer aanzet moet je hem horen klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Telesto schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:54:
Je kunt er ook gewoon alleen een draad tussen zetten. Zodra je dan de stroom weer aanzet moet je hem horen klikken.
Ik vermoed dat de volgende stap een reset gaat worden, en ik lees net dat je 'm dan herhaaldelijk aan en uit moet zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:13
@PowerFlower heb je niet een stekker met losse draden zodat je even een testopstelling kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Erwin537 schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:07:
@PowerFlower heb je niet een stekker met losse draden zodat je even een testopstelling kan maken?
Ergens onderin een verhuisdoos, ja, en waarschijnlijk is dat dan een Engelse stekker ;) Het is waarschijnlijk sneller als ik wat nieuw grut op Amazon bestel :)

[ Voor 7% gewijzigd door PowerFlower op 24-12-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

OK, L en SW kortgesloten, relais lijkt niets te doen. 5 keer aan en uitgezet en geen reset. Aangesloten op een stekker zonder verder iets en nog steeds geen wifi. Dus ik vrees dat ik 'm dood kan verklaren. Dus ik heb maar een nieuwe Plus 1 besteld en hoop daar meer geluk mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:40
Ik heb mijn Shelly Dimmer 2 binnen *O*
Dit is tevens mijn 1e Shelly, dus nog helemaal geen ervaring mee.

Ik heb 4 buitenlampen, allen geschakeld via 1 schakelaar. De schakelaar heeft geen dim functie (de lampen zijn wel dimbaar).

Ik wil de 4 lampen op afstand kunnen schakelen (dmv API aanroepen). Mooi meegenomen is als ik ze via de API ook kan dimmen, maar dat is geen must.

Dit is hoe de schakelaar momenteel aangesloten zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYCnRxM-8A5EZ4lXe4ROxti_UKA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jDKWrK5zKXQqKKNkq8CpFAgK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XsytgeWwYOXc7w8l9miYgJMrd4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5sH6APzUOaPy5ARYZQaB6tSj.png?f=fotoalbum_tile

Zouden jullie mij helpen met het aansluiten van de Shelly?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
In de lasklem een blauwe draad erbij, die ook in de Shelly.

Een bruine draad uit de schakelaar halen en in de Shelly doen, dan bruine draad vanaf Shelly naar schakelaar (waar die zat).

Dan de zwarte draad los en in de Shelly doen (output).

En dan een nieuwe zwarte draad vanaf de oude plek op de schakelaar naar de Shelly input.

Dat is de simpelste manier. Mooiere manieren zijn natuurlijk een lasklem introduceren om alle bruine draden te verzamelen. En alle draden naar de Shelly soepel te doen, ipv solid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Tanuki schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:45:

Een bruine draad uit de schakelaar halen en in de Shelly doen, dan bruine draad vanaf Shelly naar schakelaar (waar die zat).

En dan een nieuwe zwarte draad vanaf de oude plek op de schakelaar naar de Shelly input.

Dat is de simpelste manier. Mooiere manieren zijn natuurlijk een lasklem introduceren om alle bruine draden te verzamelen. En alle draden naar de Shelly soepel te doen, ipv solid.
Helder, dankjewel!

Is dit vereist?

Wat is Input, is dat SW1 en/of SW2?

De Shelly heeft:
SW1 SW2 L L L N O

Weet iemand toevallig of Hornbach zo een aansluitset verkoopt (10-15cm soepele draad kant en klaar).

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 27-12-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:50:
[...]

Helder, dankjewel!

Is dit vereist?

Wat is Input, is dat SW1 en/of SW2?

De Shelly heeft:
SW1 SW2 L L L N O

Weet iemand toevallig of Hornbach zo een aansluitset verkoopt (10-15cm soepele draad kant en klaar).
Is niet verplicht, die blauwe draad. Shelly zegt dat je 10W aan load kan aansluiten en dan is er geen probleem. Maar jij hebt die blauwe draad daar gewoon beschikbaar. Ik zou het wel doen. :)

SW1 (SW2 mag ook hoor, een van de 2 iig)

Je kan dat soort setjes wel kopen, of Hornbach ze heeft weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
c-nan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:50:
[...]

Een metertje 1,5mm2 4 (of 5) aderige HULT/VULT/XMVK op de kop tikken is meest practisch. Als de adereindhulzen te kort zijn voor Wago dan ga je.

• c-nan
Tanuki schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:31:
[...]

Is niet verplicht, die blauwe draad. Shelly zegt dat je 10W aan load kan aansluiten en dan is er geen probleem. Maar jij hebt die blauwe draad daar gewoon beschikbaar. Ik zou het wel doen. :)

SW1 (SW2 mag ook hoor, een van de 2 iig)

Je kan dat soort setjes wel kopen, of Hornbach ze heeft weet ik niet.
Hornbach had helaas niks liggen.

De Shelly werkt (ik kan schakelen en dimmen via de Shelly). Maar de lichtschakelaar aan de muur lijkt niets te doen :?

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:29
Ik zit hier te stoeien met een schakeling waar ik een Shelly (1 of 2.5) de wc ventilatie wil laten schakelen op basis van de lichtschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbspck4d8A5U0lrcr_CuxWOY5I8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V1irgBxb0k6mCFnebIgs5UM8.png?f=user_large

Ik heb dus de Shelly N en L aangesloten, en de zwarte schakeldraad van het licht op de SW ingang.
Maar nu begint het: ik krijg dit met geen mogelijkheid betrouwbaar:
- De 2.5 krijg ik niet aan het schakelen, als ik gewoon op de werkbank de SW aan de L overbrug doet hij het wel
- De Shelly 1 doet het alleen als er verder geen lampen aan die zwarte draad hangen
- Als ik bij die Shelly 1 met een multimeter de AC spanning tussen nul en SW/zwart meet, dan schakelt het relais niet meer...

Zijn die dingen zo gevoelig voor andere lasten op de schakeldraad? Of is er iets mis met mijn nul? Dat laatste heb ik geprobeerd te meten, en ik meet ook wel wat spanning tussen 0 en aarde, afhankelijk van wat er precies aan hangt, maar volgens mij is die meting met een multimeter niet zo betrouwbaar?

Edit: paint schets bijgevoegd :)

[ Voor 10% gewijzigd door DRAFTER86 op 28-12-2023 16:20 ]

• sypie
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:12:
[...]Maar de lichtschakelaar aan de muur lijkt niets te doen :?
De kans is natuurlijk uiterst groot dat je de boel niet helemaal correct hebt aangesloten. Kun je eens een paar duidelijke foto's van de huidige situatie plaatsen en/of de boel uitgetekend?

Wanneer elektro geen gesneden koek is voor je moet je vanzelfsprekend niet zomaar wat aanklooien. Ik heb net even de meegeleverde documentatie van die dimmer bekeken en in de User guide staan op zich prima schema's.

Heb je overigens ook in de app gekeken of je daar iets met een fysieke schakelaar in kunt stellen?

• c-nan
sypie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:27:
[...]

De kans is natuurlijk uiterst groot dat je de boel niet helemaal correct hebt aangesloten. Kun je eens een paar duidelijke foto's van de huidige situatie plaatsen en/of de boel uitgetekend?

Wanneer elektro geen gesneden koek is voor je moet je vanzelfsprekend niet zomaar wat aanklooien. Ik heb net even de meegeleverde documentatie van die dimmer bekeken en in de User guide staan op zich prima schema's.

Heb je overigens ook in de app gekeken of je daar iets met een fysieke schakelaar in kunt stellen?
Ik denk dat het met de instelling te maken heeft. Mogelijke opties:
code:
1
2
3
4
5
6
One button mode - dimmer is controlled with single switch.
Dual button mode - dimmer is controlled with dual switch.
Toggle switch one button - toggle mode with single switch.
Edge switch - edge on/off mode with single switch.
Activation Switch - use it for motion sensor. Any input turns "ON" and resets Auto OFF timer.
Detached - switch doesn't control dimmer output.

Staat nu op "One button mode".

• sypie
  • Niet online
Dan zou die op optie 1 moeten staan. Je moet dan wel de schakelaar op SW1 aansluiten.

• c-nan
sypie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:34:
Dan zou die op optie 1 moeten staan. Je moet dan wel de schakelaar op SW1 aansluiten.
Op "One button mode" dus? Daar staat het al op.

Tijdens het aansluiten had ik een foto gemaakt, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90Z2buZ2XVciXIhqrg42Hinus7Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jNBz54nHPpFfxnrHkJcQcYGq.png?f=fotoalbum_large

• stefxx
c-nan schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:47:
[...]

Op "One button mode" dus? Daar staat het al op.

Tijdens het aansluiten had ik een foto gemaakt, zie:
[Afbeelding]
Op de foto lijkt het dat je je fase (bruin) nu hebt doorverbonden via je dimmer. Ik weet niet waar die fase draad verder nog heen gaat, maar dat is dus NIET de bedoeling. Als deze naar een volgend stopkontakt gaat en je zet daar een keer een flinke belasting op... is dat vragen om problemen!

• c-nan
stefxx schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:38:
[...]

Op de foto lijkt het dat je je fase (bruin) nu hebt doorverbonden via je dimmer. Ik weet niet waar die fase draad verder nog heen gaat, maar dat is dus NIET de bedoeling. Als deze naar een volgend stopkontakt gaat en je zet daar een keer een flinke belasting op... is dat vragen om problemen!
Ow, het is natuurlijk niet de bedoeling dat het verkeerd aangesloten is.

Ik ging er van uit dat het volgende correct was:
Tanuki schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:45:

Wellicht is dat het ook maar heb ik het verkeerd gedaan/begrepen.

Hoe zou het wel moeten?

Zo is het nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etV52nxOaec224boF0G8ZE-kw_A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SE6gHEnV4eeaoSI6WglI9Qo0.png?f=user_large

Zou het zo moeten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUgT2kyfqprlrn9ZFE1aOqkkm6s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eHoUCB2cLifGdAWr3UktGsWp.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door c-nan op 28-12-2023 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
Ja, de oplossing in de tweede tekening is prima.

• PowerFlower

PowerFlower

OK, de +1 vandaag gekregen, en eerst maar eens gewoon aan een stekker gehangen. Die zag ik iig meteen, en de app ook :)

Aangezien ik 'm in Apple Home wil gebruiken, dus maar door naar de Mongoose HomeKit firmware. Had net de Shelly naar de laatste firmware geflashed (zoals op Github aangeraden...) en dus mislukte de flash met Mongoose continu... want die werkt niet als je Shelly op frimware 1.1.0 zit 8)7 Dus een downgrade gedaan, en toen werkte de flash wel. Alleen het toevoegen aan HomeKit niet, want, zo bleek, dat werkt niet via mijn Amplifi extender. Die dus uitgezet, de Shelly zat op het main AP, en toen kon ik 'm toevoegen.

Kortom lekker knutselen met de software. Morgen bij daglicht eens daadwerkelijk aansluiten en kijken of het dan écht werkt. Zal vast wel weer ergens anders tegenaan lopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
DRAFTER86 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:16:
Ik zit hier te stoeien met een schakeling waar ik een Shelly (1 of 2.5) de wc ventilatie wil laten schakelen op basis van de lichtschakelaar.

[Afbeelding]

Ik heb dus de Shelly N en L aangesloten, en de zwarte schakeldraad van het licht op de SW ingang.
Maar nu begint het: ik krijg dit met geen mogelijkheid betrouwbaar:
- De 2.5 krijg ik niet aan het schakelen, als ik gewoon op de werkbank de SW aan de L overbrug doet hij het wel
- De Shelly 1 doet het alleen als er verder geen lampen aan die zwarte draad hangen
- Als ik bij die Shelly 1 met een multimeter de AC spanning tussen nul en SW/zwart meet, dan schakelt het relais niet meer...

Zijn die dingen zo gevoelig voor andere lasten op de schakeldraad? Of is er iets mis met mijn nul? Dat laatste heb ik geprobeerd te meten, en ik meet ook wel wat spanning tussen 0 en aarde, afhankelijk van wat er precies aan hangt, maar volgens mij is die meting met een multimeter niet zo betrouwbaar?

Edit: paint schets bijgevoegd :)
Als je het volgens de tekening hebt aangesloten gaat het goed. Neem aan dat je geen (puls) dimmer gebruikt om te schakelen?
Je kunt de 2.5 prima gebruiken voor zowel licht en fan en dan schakelen via locale commando's.

• DRAFTER86
JaapZ1 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:22:
[...]

Als je het volgens de tekening hebt aangesloten gaat het goed. Neem aan dat je geen (puls) dimmer gebruikt om te schakelen?
Je kunt de 2.5 prima gebruiken voor zowel licht en fan en dan schakelen via locale commando's.
Snap ik, punt is dus dat het niet werkt... mijn vraag is (oa) hoe gevoelig de SW ingang van een Shelly is voor andere lasten op die ader...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05 21:51
Ik was heel lang op zoek naar een mooie afstandsbediening-solution voor mijn Shelly spul. De Shelly button met maar 1 knop vind ik te weinig functionaliteit hebben en tevens is de WIFI versie erg langzaam met verbinding maken. Ik ben dus aan het knutselen geslagen!

Met een goedkope afstandbediening (plus CR2025 batterij) en M5 Atom met WIFI heb ik een IR ontvanger gemaakt die via WIFI Shellies kan aansturen! Zonder tussenkomst van Home Automation of iets dergelijks. Bij elkaar kost dit spul (bij Reichelt) nog geen 20 euro. Plug en play zonder solderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWvZsAYz696yvm5EfuT9cs2UOdk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X1J5NqV8CS0Jp7kpbrT21H76.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtUqo32PV5_qNEuDPNgTZUmjjHI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KpBXS6qNRd2rVt6NMqZLJdRf.jpg?f=user_large

Dit is de github pagina van mijn work in progress; het is al functioneel: https://github.com/soft79/ShellyRemote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@DRAFTER86 de zwarte schakeldraad die naar de lamp gaat moet samen met die van de fan( via wago) op de output.
De schakeldraad die van de schakelaar komt op SW.
Volgens uw tekening zie ik dat uw lampen rechtstreeks van de schakelaar stroom krijgen.
Dan heeft die SW geen nut.

[ Voor 29% gewijzigd door eesiediesie op 29-12-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
eesiediesie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:31:
@DRAFTER86 de zwarte schakeldraad die naar de lamp gaat moet samen met die van de fan( via wago) op de output.
De schakeldraad die van de schakelaar komt op SW.
Volgens uw tekening zie ik dat uw lampen rechtstreeks van de schakelaar stroom krijgen.
Dan heeft die SW geen nut.
Hm volgens mij niet, ik wil dat de lampen gewoon met de schakelaar geschakeld worden, en de fan door de shelly (bijv. om hem via home assistant een bepaalde tijd na te laten draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Zoals ik het zeg worden ze dan ook via de schakelaar mee bedient .
Dan gaan de lichten samen met de ventilator aan of uit.
Daar dient die SW (SWitch ofte schakelaar ) voor.
Pagina: 1 ... 63 ... 81 Laatste