Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghibli
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06-2024
JaVaWa schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:29:
Jouw systeem bestaat nu uit twee wisselschakelaars en twee kruisschakelaars. De Shelly is geen van beide, die zal dus geplaatst moeten worden in het laatste stukje kabel dat vanaf een wisselschakelaar naar de lamp loopt. Dat kan bij de lamp of bij de schakelaar zijn.

N = nul
L = fase
I = fase
O = lamp
SW = schakelaar

[...]

Dat kan wel kwaad, nooit groepen met elkaar vermengen!
(althans, I en O zijn bij de Shelly 1 gescheiden van de andere aansluitingen en hoeft daarom niet van dezelfde groep te zijn, maar dat is in dit geval niet relevant omdat de kabels die op SW en op O moeten komen in de huidige situatie aan elkaar vast zitten)
Ok duidelijk, liefst bij de schakelaar vermuts de lamp geen plek heeft om de schelly te verbergen.

Maar hoe bepaal ik welke schakelaar de draad naar de lamp heeft? Is daar toevallig een handig truukje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50
De schakelaars met vier draden eraan zijn het niet, je moet dus bij de andere twee zoeken. Als je bij die alle kabels losmaakt (vooraf markeren, voor het losmaken spanning eraf!), dan zal er op een daarvan spanning staan (dan moet de spanning erop, zorg voor een veilige situatie). Dat is de schakelaar die je niet moet hebben, de andere is de juiste…

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-06 10:53
Beste mensen,

ik heb hier een opstelling van een shelly motion die via een webhook : http://username:pasword etc
een shelly 1 bediende.
Nu is die vervangen door een shelly plus 1.
Ik kan bij authentication alleen maar een paswoord inbrengen.
Als ik dat doe werkt de webhook niet meer.
Ik heb al een halve dag aan het zoeken geweest maar kan het niet vinden.
Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?
Dank bij voorbaat.

[ Voor 12% gewijzigd door eesiediesie op 06-08-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghibli
Ik raak er niet aan uit. Ik heb lamp met 2 wisselschakelaars en 2 kruisschakelaars die allen dezelfde lamp bedienen (België)en die wil ik slim maken met een shelly (momenteel met tasmota maar ik kan ook terug naar de originele firmware). Er is een blauwe draad aanwezig achter beide wisselschakelaars.

Ik heb de shelly reeds geprobeerd achter beide wisselschakelaars, en het eindresultaat is steeds dat de lamp niet naar behoren schakelt. Afhankelijk van de positie van bepaalde schakelaars werkt de shelly en de schakelaar waar hij bij hoort soms wel, soms niet, en soms werken andere schakelaars soms wel en soms niet. Waarschijnlijk doe ik de bedrading fout.

Ik heb nu alles weer hersteld maar de werkende originele situatie. Er is me reeds verteld dat een shelly enkel kan werken achter de wisselschakelaars dus ik laat de kruisschakelaars even buiten beschouwing.
De wisselschakelaars hebben elk 3 draden, maar ik heb geen idee welke naar waar gaan. Met de multimeter in continuity mode kan ik wel zien dat de wisselschakelaars 1 van de draden verbindt met een van de 2 andere draden.

Kan iemand me nu stap voor stap vertellen hoe ik van de originele situatie naar de shelly situatie raak. Liefst met tips over hoe ik de draden aan de schakelaar kan identificeren.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 07:51
Je moet de Shelly aansluiten tussen de laatste wisselschakelaar en de lamp. Hier heb je wel een bruine draad (fase) nodig, waarschijnlijk zal er nu alleen een blauwe (nul) en een zwarte (geschakelde fase) zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
dennistd schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:24:
Je moet de Shelly aansluiten tussen de laatste wisselschakelaar en de lamp. Hier heb je wel een bruine draad (fase) nodig, waarschijnlijk zal er nu alleen een blauwe (nul) en een zwarte (geschakelde fase) zitten.
In België zijn de kleuren anders, bij Ghibli is bruin de geschakelde fase en rood is fase.
Aan de wisselschakelaar zitten drie bruine draden, twee daarvan gaan naar de dichtstbijzijnde kruisschakelaar, die moet je niet hebben. De derde bruine draad gaat naar de lamp, die moet op de O van de Shelly. Op de SW komt een nieuw draadje naar de schakelaar, op de plaats waar de draad naar de lamp liep. Rode draad op L en op I en blauwe op N.

(Overigens denk ik dat het kleurgebruik in deze situatie niet helemaal standaard is...)

[ Voor 5% gewijzigd door JaVaWa op 06-08-2023 16:49 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghibli
JaVaWa schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

In België zijn de kleuren anders, bij Ghibli is bruin de geschakelde fase en rood is fase.
Aan de wisselschakelaar zitten drie bruine draden, twee daarvan gaan naar de dichtstbijzijnde kruisschakelaar, die moet je niet hebben. De derde bruine draad gaat naar de lamp, die moet op de O van de Shelly. Op de SW komt een nieuw draadje naar de schakelaar, op de plaats waar de draad naar de lamp liep. Rode draad op L en op I en blauwe op N.

(Overigens denk ik dat het kleurgebruik in deze situatie niet helemaal standaard is...)
Net geprobeerd, en dit werkte niet met tasmota (raar gedrag op de schakelaars, lamp blijft aan bij het omhalen van de schakelaar, of shelly togglen doet nix, ...) maar ik heb de originele shelly firmware er terug op geflashed, en de schakelaar ingesteld als "edge switch", en nu werkt het perfect!

Bedankt JaVaWa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:44
jenssen schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:38:
Wat zijn de verschillen tussen de Shelly 2PM Pro en Shelly 4PM Pro, ik zie enkel de onderste verschillen, zijn er nog verschillen die ik over het hoofd zie:

- 2 outputs vs 4 outputs
- 4PM; groter en display

Het prijsverschil is namelijk maar ongeveer 10 euro, ik zie dan niet echt waarom je zou kiezen voor een 2PM Pro, eigenlijk alleen voor de ruimte.

Allebei kunnen ze ook niet meerdere inputs (meerdere fases of gescheiden groepen) schakelen, voor zover ik zie dus daar zitten geen voordelen aan, of zie ik iets over het hoofd?

Wellicht nog een toevoeging:

2PM Pro:
2 outputs, 16A each. Total device maximum of 25A

4PM Pro:
4 outputs, 16A each. Total device maximum of 40A

Het lijkt er op dat je met de 2PM Pro maar 12.5A per output kunt halen wanneer je beide outputs volledig gebruikt, wanneer je een 4PM Pro zou inzetten voor maar twee aansluiten heb je wel de volledige 16A. Dus dat geeft ook nog een voordeel dat je normale groep (16A) de limiet is i.p.v. de Shelly.
Gezien je een Shelly (in Nederland) niet mag spreiden over meerdere groepen heeft de >16A niet zo veel toegevoegde waarde. Blijft dus over dat als je maar twee contacten nodig hebt de Pro 2PM 10 euro goedkoper is en maar 1 ipv 3 modules breed is op de DIN-rail.

Enige andere is misschien dat de Pro 2PM twee losse L ingangen lijkt te hebben. Dat zou hem misschien wel bruikbaar maken voor een kookgroep. Helaas is Shelly niet erg duidelijk daarin. Zou dit zonder na te meten dus ook niet aandurven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ghibli Dan zal je even uit moeten vinden welke draad de aanvoer is. Ook zal je naast de N en schakeldraad van de schakelaar ook een permanente fase hebben.

Kan je eens foto's maken van de twee wisselschakelaars + hun potje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Septillion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:24:
[...]

Gezien je een Shelly (in Nederland) niet mag spreiden over meerdere groepen heeft de >16A niet zo veel toegevoegde waarde.
Je hebt in Nederland ook gewoon groepen met een hogere amperage, ook voor thuisgebruik. Mijn Airco zit bijv. achter een 25A b-kar. Niet dat die airco dat trekt, maar de aansluitfactor schrijft het wel voor.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@JackBol Absoluut, maar ze zijn schaars. Zeker als je ook aan de gestelde selectiviteit wil voldoen, dan kunnen ze alleen

En helemaal strikt genomen zou een Shelly dan weer niet mogen tenzij je weer nabeveiliging van 16A zou doen. Maar dat is wel vaker een beetje een lastig ding met modules, die zouden daar dan al beveiliging voor moeten hebben. Gezien dat Shelly ervoor beveiliging tekent lijkt me dit dus niet en zou hij dus ook niet zomaar achter 25A mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nou, ik heb toch iets waar ik niet uit kom: Ik heb de Shelly Plus i4. In SW1 heb ik een simpele pulsdrukker zitten. Ik heb input 0 (SW1) ingesteld als "Button".

De Shelly interface verandert dan: ik krijg te zien of ik een single/double/long/... press doe.

So far so good. Ook in home assistant kan ik, na het klikken op die knoppen, triggers vinden die ik kan gebruiken voor het maken van een automation. Maar, helaas werkt de automation niet.

Als ik op de pulsdrukker druk, krijg ik in de Shelly interface wel feedback maar home assistant start niet mijn automation.

Ook met de "outbound web socket" (ingesteld op ws://192.168.1.2:8123/api/shelly/ws), krijg ik het niet werkend.

Ik weet nu ook niet zo goed or Shelly het signaal niet stuurt naar HA, of dat HA het niet behandelt?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58
Tanuki schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:39:
Nou, ik heb toch iets waar ik niet uit kom: Ik heb de Shelly Plus i4. In SW1 heb ik een simpele pulsdrukker zitten. Ik heb input 0 (SW1) ingesteld als "Button".

De Shelly interface verandert dan: ik krijg te zien of ik een single/double/long/... press doe.

So far so good. Ook in home assistant kan ik, na het klikken op die knoppen, triggers vinden die ik kan gebruiken voor het maken van een automation. Maar, helaas werkt de automation niet.

Als ik op de pulsdrukker druk, krijg ik in de Shelly interface wel feedback maar home assistant start niet mijn automation.

Ook met de "outbound web socket" (ingesteld op ws://192.168.1.2:8123/api/shelly/ws), krijg ik het niet werkend.

Ik weet nu ook niet zo goed or Shelly het signaal niet stuurt naar HA, of dat HA het niet behandelt?
Kloppen je triggers dan wel? Als je een automation maakt die een trigger van zo'n shelly heeft dan zou de trigger in kwestie een blauwe balk bovenin moeten krijgen met "Triggered" erin als je je knop indrukt.

Als die niet verschijnt, dan denk ik dat die triggers die je gebruikt gewoon niet kloppen.

Ik denk dat je even in Developer Tools -> Events zou moeten kijken of er niet een event afgevuurd wordt in plaats van een reguliere state change.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dutchess_Nicole schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Kloppen je triggers dan wel? Als je een automation maakt die een trigger van zo'n shelly heeft dan zou de trigger in kwestie een blauwe balk bovenin moeten krijgen met "Triggered" erin als je je knop indrukt.

Als die niet verschijnt, dan denk ik dat die triggers die je gebruikt gewoon niet kloppen.

Ik denk dat je even in Developer Tools -> Events zou moeten kijken of er niet een event afgevuurd wordt in plaats van een reguliere state change.
Volgens mij kloppen de triggers prima. Ik ga eens wat meer logging en dergelijke aanzetten, zodat ik in ieder geval weet:
1. Gaat er een signaal ergens naar toe vanuit de Shelly?
2. Gaat dat signaal naar de juiste plek?
3. Komt het aan in HA?
4. Klopt daar de reactie op het signaal?

Het leek me gewoon zo simpel. En als ik het heb gevonden zal ik waarschijnlijk ook zeggen dat het iets simpels was. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:31
Tanuki schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:39:

Draai je al mqtt voor bijvoorbeeld hue? Je kan daarmee ook shelly uitlezen en heb ik veel snellere en betere response mee gekregen in HA.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Ik gebruik inderdaad ook MQTT voor mijn shellies dus ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met de "standaard" HA integration. MQTT werkt als een trein verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@Dutchess_Nicole heb jij misschien een oplossing voor mij dan? Shelly uni aan de deurbel geknoopt om er een (semi)smart ding van te maken. In m'n atelier hoor ik de deurbel vaak niet dus wil een knipperlicht of de lampen dimmen oid - iets visueels.

Via mqtt uitlezen gaat goed alleen blijft die uni iedere paar seconde updates sturen ipv alleen bij state change. Mqtt op HA loopt helemaal vol doordat hij dus iedere paar seconde zijn "er is nog steeds niet gedrukt!" Te verwerken krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb hier een Shelly 1 die een beetje lastig doet. Dus dacht even resetten. Stroom eraf en vijf keer schakelen. Maar er gebeurt helemaal niks helaas. Kaduuk? Of iemand nog een lumineus idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
MikeyMan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:38:
Heb hier een Shelly 1 die een beetje lastig doet. Dus dacht even resetten. Stroom eraf en vijf keer schakelen. Maar er gebeurt helemaal niks helaas. Kaduuk? Of iemand nog een lumineus idee?
De timing van je schakelaar is cruciaal. Zo heb ik het voor elkaar gekregen eerder:

Most Shelly devices can be reset with the procedure described here.

(1) Disconnect the power from the Shelly by turning off a breaker or other means.
(2) Restore power.
(3) Within the first minute, toggle a switch connected to the “SW” input on the Shelly 5 times on/off (10 total) or press and release momentary button 5 times.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
stevenP schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:19:
@Dutchess_Nicole heb jij misschien een oplossing voor mij dan? Shelly uni aan de deurbel geknoopt om er een (semi)smart ding van te maken. In m'n atelier hoor ik de deurbel vaak niet dus wil een knipperlicht of de lampen dimmen oid - iets visueels.

Via mqtt uitlezen gaat goed alleen blijft die uni iedere paar seconde updates sturen ipv alleen bij state change. Mqtt op HA loopt helemaal vol doordat hij dus iedere paar seconde zijn "er is nog steeds niet gedrukt!" Te verwerken krijgt..
Ik heb geen specifieke ervaring met een Uni, maar in principe zou een shelly maar eens in de zoveel tijd een bericht moeten sturen. Ik zie in mijn eigen MQTTX bijvoorbeeld voor een bepaalde shelly mss een setje berichten per 30 seconden.

Aan de andere kant is er natuurlijk niks mis met een bericht per seconde. MQTT kan dat makkelijk aan, het is afhankelijk van specs geschikt voor duizenden berichten per seconde. Update de state van je MQTT entity ook elke seconde? Want dat zou niet moeten gebeuren.

Veel berichten is geen probleem, maar als de data die je krijgt niet klopt dan is er wel een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stevenP schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

De timing van je schakelaar is cruciaal. Zo heb ik het voor elkaar gekregen eerder:

Most Shelly devices can be reset with the procedure described here.

(1) Disconnect the power from the Shelly by turning off a breaker or other means.
(2) Restore power.
(3) Within the first minute, toggle a switch connected to the “SW” input on the Shelly 5 times on/off (10 total) or press and release momentary button 5 times.
Ja das precies wat ik gedaan heb...

Snel, langzaam...

Lastige is ook dat er geen led feedback is.

• stevenP
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:23:
[...]

Ik heb geen specifieke ervaring met een Uni, maar in principe zou een shelly maar eens in de zoveel tijd een bericht moeten sturen. Ik zie in mijn eigen MQTTX bijvoorbeeld voor een bepaalde shelly mss een setje berichten per 30 seconden.

Aan de andere kant is er natuurlijk niks mis met een bericht per seconde. MQTT kan dat makkelijk aan, het is afhankelijk van specs geschikt voor duizenden berichten per seconde. Update de state van je MQTT entity ook elke seconde? Want dat zou niet moeten gebeuren.

Veel berichten is geen probleem, maar als de data die je krijgt niet klopt dan is er wel een issue.
Oke goed te horen dat dit niet uniek is voor die uni. Moet in principe geen probleem zijn, maar ik moet dan vooral een (beter) filter hebben aan de ontvangende kant, want iedere paar seconde een automation starten vind ik belasting op m'n servetje voor niks..

• stevenP
MikeyMan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:42:
[...]

Ja das precies wat ik gedaan heb...

Snel, langzaam...

Lastige is ook dat er geen led feedback is.
Just to check, jouw 5x schakelen was 5x uit én 5x aan hè (5 volledige cycles)? Dan worden het alternatieven vrees ik. Komt hij nog online als je in je router / DHCP kijkt of pingt? Kan je er fysiek bij?

Volgens mij ging hij ook na een tijd eigen netwerk weer uitgeven als hij niet op je geprogrammeerde netwerk komt. Misschien even blacklisten vanuit je router? Ik weet de interval niet uit het hoofd maar volgens mij na een power reset en 30min geen netwerk = config mode initiatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
stevenP schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Oke goed te horen dat dit niet uniek is voor die uni. Moet in principe geen probleem zijn, maar ik moet dan vooral een (beter) filter hebben aan de ontvangende kant, want iedere paar seconde een automation starten vind ik belasting op m'n servetje voor niks..
Nouja dat is dus wel een ding: als je automation triggert op een statechange, en die statechange klopt niet dan is er dus wel wat aan de hand ja.

Als voorbeeld heb ik bijvoorbeeld deze draaien. Dit is een Shelly 1PM, zo simpel als het kan.

De switch input van deze shelly staat op detached, dus hij stuurt alleen maar een MQTT bericht en stuurt het relais niet direct aan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Trigger Door Opener on Pushbutton
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.shellymqtt_door_switch_in
    from: "0"
    to: "1"
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.door_pushbutton_enabled
    state: "on"
action:
  - service: switch.turn_on
    target:
      entity_id: switch.shellymqtt_door_switch_out
    data: {}
mode: queued
max: 2

Deze triggert dus echt alleen als de state van 0 naar 1 gaat en dat gebeurt niet elke seconde. Misschien kun je je vraag ook even in het HA topic neerleggen aangezien het misschien gewoon een klein dingetje is dat de HA+MQTT mensen daar zo kunnen uitpluizen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stevenP schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Just to check, jouw 5x schakelen was 5x uit én 5x aan hè (5 volledige cycles)? Dan worden het alternatieven vrees ik. Komt hij nog online als je in je router / DHCP kijkt of pingt? Kan je er fysiek bij?

Volgens mij ging hij ook na een tijd eigen netwerk weer uitgeven als hij niet op je geprogrammeerde netwerk komt. Misschien even blacklisten vanuit je router? Ik weet de interval niet uit het hoofd maar volgens mij na een power reset en 30min geen netwerk = config mode initiatie.
Ja, vijf keer aan/uit. Tien kliks dus. Zal hem eens eruit gooien in de router.

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05:58
Is het mogelijk om de Shelly 2PM plus zo in te stellen dat deze altijd één van de twee schakelaars actief heeft? Als ik fysiek of via de app een schakelaar omgooi van uit naar aan, dan moet de andere van aan naar uit gaan en vice versa. Het kan natuurlijk met home assistant op basis van state changes en een automation maar liever zou ik het op de shelly 2PM plus zelf geregeld willen hebben. Zou het lukken met een action of komt het neer op scripting?

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Warbringer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:44:
Is het mogelijk om de Shelly 2PM plus zo in te stellen dat deze altijd één van de twee schakelaars actief heeft? Als ik fysiek of via de app een schakelaar omgooi van uit naar aan, dan moet de andere van aan naar uit gaan en vice versa. Het kan natuurlijk met home assistant op basis van state changes en een automation maar liever zou ik het op de shelly 2PM plus zelf geregeld willen hebben. Zou het lukken met een action of komt het neer op scripting?
als het goed is kan je i/o actions hangen aan je switch via de app. Onderstaande voorbeelden zet je er dan in, maar door de 0 in 1 te veranderen pak je het 2e relais.
schakel Shelly Plus 2PM Relais 1 ON: http://localhost/relay/0?turn=on
• schakel Shelly Plus 2PM Relais 1 OFF: http://localhost/relay/0?turn=off
• schakel Shelly Plus 2PM Relais 1 TOGGLE: http://localhost/relay/0?turn=toggle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-06 21:10

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik heb een Shelly Plug S in gebruik. Nu heb ik sinds kort nieuwe netwerkapparatuur en heb ik de firewall opnieuw ingesteld.

De Shelly's (ik heb er meerdere) mogen de VLAN niet af en alle connectie met het internet wordt geblokkeerd. Nu zie ik in mijn log dat om en nabij elke 5 minuten 1 van de Shelly's (de Shelly Plug S) een pakketje ontvangt van ip 1.1.1.1 poort 53. Dit ip adres is de DNS server van Cloudflare.

De cloud functie in alle 3 de Shelly's staat uit (communicatie loopt via MQTT). Waarom krijg ik op poort 53 (DNS) elke 5 minuten een pakketje binnen? Iemand dezelfde ervaring? Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-06 21:10

Sr_Ogel

Klop klop klop

Update: Firewall rule voor de uitgaande verbinding aangepast en nu blokkeert hij ook de uitgaande verbinding. De originele connectie wordt dus door de Shelly opgestart.

[ Voor 68% gewijzigd door Sr_Ogel op 21-08-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 20:43
Ik heb beneden overal Shelly’s geschakeld met Jung 531-41 pulsdrukkers. Dit zijn twee-weg pulsschakelaars. En dus harder en zachter dimmen.

Ik ben boven aan het verbouwen en ik kan de 531-41 niet meer vinden. Alleen een 531-42. Ik gok gewoon de opvolger. Iemand die deze in gebruik heeft? Ze zijn wel behoorlijk in prijs gestegen t.o.v. 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-11-2023
t14wo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:14:
Ik heb beneden overal Shelly’s geschakeld met Jung 531-41 pulsdrukkers. Dit zijn twee-weg pulsschakelaars. En dus harder en zachter dimmen.

Ik ben boven aan het verbouwen en ik kan de 531-41 niet meer vinden. Alleen een 531-42. Ik gok gewoon de opvolger. Iemand die deze in gebruik heeft? Ze zijn wel behoorlijk in prijs gestegen t.o.v. 2 jaar geleden.
Bedoel je toevallig deze? https://www.jungstore.nl/...2x2-maakcontacten-en.html

Was hier net naar aan het kijken namelijk. Wellicht heb je er wat aan.

No, it's not Lupus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 27-06 20:43
Caroga schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:25:
[...]

Bedoel je toevallig deze? https://www.jungstore.nl/...2x2-maakcontacten-en.html

Was hier net naar aan het kijken namelijk. Wellicht heb je er wat aan.
Ik denk dat ik verkeerd gekeken heb inderdaad. Anyway tip voor jou: bestel in Duitsland bij Voltking. Verzenden gewoon naar NL. Scheelt echt enorm. Hun website heeft een google translate plugin standaard erop staan. Hief heb ik 2 jaar geleden besteld. Bij mijn nieuwe bestellen voor de bovenverdieping zie ik ook dik 100 euro verschil op €500 totaal. Hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
  • Laatst online: 22-11-2023
t14wo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:40:
[...]

Ik denk dat ik verkeerd gekeken heb inderdaad. Anyway tip voor jou: bestel in Duitsland bij Voltking. Verzenden gewoon naar NL. Scheelt echt enorm. Hun website heeft een google translate plugin standaard erop staan. Hief heb ik 2 jaar geleden besteld. Bij mijn nieuwe bestellen voor de bovenverdieping zie ik ook dik 100 euro verschil op €500 totaal. Hoop geld.
Ga ik doen, bedankt!!

No, it's not Lupus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Heeft iemand toevallig een suggestie voor een lichtschakelaar (mag pulsdrukker zijn) die niet zo diep de muur in gaat? Ons huis is best wel oud en alle aansluitpunten voor onze verlichting zijn misschien 3cm diep.

Met een shelly erin is dus gewoon geen ruimte meer om een normale inbouwschakelaar te monteren. En vanwege dezelfde leeftijd is er nergens bij een lichtpunt een nuldraad om daar de shelly aan te sluiten.

Een niet al te ver uistekende opbouwschakelaar kan natuurlijk ook maar over het algemeen zien die dingen er niet echt uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:50:
Heeft iemand toevallig een suggestie voor een lichtschakelaar (mag pulsdrukker zijn) die niet zo diep de muur in gaat? Ons huis is best wel oud en alle aansluitpunten voor onze verlichting zijn misschien 3cm diep.

Met een shelly erin is dus gewoon geen ruimte meer om een normale inbouwschakelaar te monteren. En vanwege dezelfde leeftijd is er nergens bij een lichtpunt een nuldraad om daar de shelly aan te sluiten.

Een niet al te ver uistekende opbouwschakelaar kan natuurlijk ook maar over het algemeen zien die dingen er niet echt uit...
Friends of hue als pulsdrukkers? Zijn er in de bekende merken en plat van achteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
De schakelaars van shelly zelf.
Kan je de module langs achter opklikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 19:38
Er zijn nieuwe Shellys uit met Z-Wave ipv Wi-Fi.
https://www.shelly.com/en...view/shelly-qubino-wave-1

Een Qubino Wave 1, PM1 en PM2. Is e Z-Wave gelijk aan zigbee?

• Dutchess_Nicole
stevenP schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:02:
[...]

Friends of hue als pulsdrukkers? Zijn er in de bekende merken en plat van achteren
Bedankt voor de suggestie. Hue spul is over het algemeen stervensduur en ik ben eigenlijk nou juist niet op zoek naar iets draadloos. Ik wil namelijk de switch input van de shelly gebruiken voor de toggle functie.
eesiediesie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:52:
De schakelaars van shelly zelf.
Kan je de module langs achter opklikken.
Daar ga ik inderdaad even naar kijken. Zo te zien kun je inderdaad de switch input gebruiken dus dat is een dikke plus.

Nou heb ik wel elke keer gezeik met Shelly die niet snapt wat een postcode is dus verzenden wordt weer ellende maar ach..

• GoldenLeafBird
  • Laatst online: 27-06 21:07
Theswitch schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:02:
Z-wave is niet hetzelfde als Zigbee, het zijn verschillende netwerkstandaarden en hebben beiden voor- en nadelen.

• eesiediesie
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:31:
[...]

[...]

Daar ga ik inderdaad even naar kijken. Zo te zien kun je inderdaad de switch input gebruiken dus dat is een dikke plus.

Nou heb ik wel elke keer gezeik met Shelly die niet snapt wat een postcode is dus verzenden wordt weer ellende maar ach..
De schakelaar ken je het best kombineren met een Shelly plus 1 pm als het voor verlichting is.
Die heeft geen droog contact relay en dan hoef je maar 1 fase naar de L op de shelly.
de fase voor de schakelaar die tap je dan af van de shelly.
Spaart wat bedrading en een wago om te splitten uit.

• Dutchess_Nicole
eesiediesie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

De schakelaar ken je het best kombineren met een Shelly plus 1 pm als het voor verlichting is.
Die heeft geen droog contact relay en dan hoef je maar 1 fase naar de L op de shelly.
de fase voor de schakelaar die tap je dan af van de shelly.
Spaart wat bedrading en een wago om te splitten uit.
Dat is precies wat ik nu doe dus dat komt dan mooi uit.

• stevenP
[...]

Bedankt voor de suggestie. Hue spul is over het algemeen stervensduur en ik ben eigenlijk nou juist niet op zoek naar iets draadloos. Ik wil namelijk de switch input van de shelly gebruiken voor Toggle
Yep, zijn niet gratis die krengen helaas. Maar soms wel een uitkomst 🙂 zeker in jouw config nog even verder zoeken, ik zie het ook alleen maar als problem solver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-06 22:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dat herken ik wel van buitenlandse leveranciers. Wat ik dan doe is mijn postcode samen met de plaatsnaam in het veld voor de plaatsnaam invoeren; liefst ervoor, anders erachter. Dan weet je zeker dat die postcode er volledig op staat. Werkt als een speer.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Theswitch schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:02:
Er zijn nieuwe Shellys uit met Z-Wave ipv Wi-Fi.
https://www.shelly.com/en...view/shelly-qubino-wave-1

Ja, dit had ik ook gelezen.
Z-Wave ipv Wi-Fi zeg je. Maar betekent dit dat je die dingen niet via WiFi kunt benaderen? Hoe configureer je ze dan? Moet je dat dan via Z-wave doen? Ik gebruik ook een Fibaro-doos, maar Shelly heeft zó godsnakend veel instellingen, dat als ik die allemaal in moet voeren bij de kenmerken van één zo’n Shelly-ding, dan ben je een half uur aan het intikken, alleen al om alle parameters te definiëren, laat staan ook nog eens de waardes ervoor in te voeren. En dan voor je volgende Shelly-apparaat alles nóg een keer, etc, etc?
Pfoe… 8)7

<John O`Mill>

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:47
stevenP schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:19:

Ik heb een shelly 1 geflashed met ESPHOME en daar van zuidwijk.com de volgende (deurbel met 2 ding ♪ dongs ♪) yaml op gezet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
esphome:
  name: "deurbel-shelly"

esp8266:
  board: esp01_1m

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "9876543210"

ota:
  password: "1234567890"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Deurbel Fallback"

captive_portal:

time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

text_sensor:
  - platform: version
    name: "Deurbel ESPHome Version"
    id: deurbel_esphome_version
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: "Deurbel IP"
      id: deurbel_esp32_ip
    ssid:
      name: "Deurbel SSID"
      id: deurbel_esp32_ssid
    bssid:
      name: "Deurbel BSSID"
      id: deurbel_esp32_bssid

sensor:
  - platform: uptime
    name: "Deurbel Uptime"
    id: deurbel_esp32_uptime
  - platform: wifi_signal
    name: "Deurbel WiFi Signal"
    id: deurbel_esp32_wifisignal
    update_interval: 60s

# Shelly 1 detached switch config with fallback in case of wifi or api fail
globals:
  - id: deurbel_chime
    type: bool
    restore_value: true
    initial_value: 'true'

switch:
  - platform: restart
    name: "Doorbell Restart"

- platform: gpio
    pin: 
     number: GPIO4
     inverted: false
    name: "Deurbel Relais"
    id: deurbel_relais
    restore_mode: ALWAYS_OFF # prevents bell turning on after a power outage
    internal: true # internal components will not be exposed to the frontend
    icon: mdi:alarm-bell

- platform: template
    name: "Deurbel Chime Active"
    id: deurbel_chime_active
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF
    turn_on_action:
      - globals.set:
          id: deurbel_chime
          value: 'true'
    turn_off_action:
      - globals.set:
          value: 'false'
    lambda: |-
      return id(deurbel_chime);

binary_sensor:
  - platform: status
    name: "Deurbel Status"
    id: deurbel_esp32_status

name: "Deurbel Drukknop"
    id: deurbel_esp32_drukknop
    pin:
      number: GPIO5
      # mode: INPUT_PULLUP
      # inverted: true
    filters:
      - delayed_on_off: 50ms # small delay to prevent debouncing
      - delayed_off: 3000ms # prevents from re-ringing within 3 seconds
    # config for state change of input button
    on_press:
      then:
        if:
          condition:
            - switch.is_on: deurbel_chime_active
          then:
            - switch.turn_on: deurbel_relais
            - delay: 400ms
            - switch.turn_off: deurbel_relais

In Home Assistant kan het er dan zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDClxUC__KHWmXLKbpHFoKUFn54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UJY97C0RKm6WCpqyJTZdw4NS.png?f=fotoalbum_large
Waar ik tussen 2200 en 0800 het geluid met een automatisering uitzet. Je kan in die automatisering alles doen wat je nu vraagt.

De deurbel werkt al ruim een jaar zonder problemen.
Mocht je dit lezen en denken, waarom doe je dit zo?
Deel het met mij/ons. Thanks

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerCarlo op 31-08-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:41
TweakerCarlo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:34:
[...]

Ik heb een shelly 1 geflashed met ESPHOME en daar van zuidwijk.com de volgende (deurbel met 2 ding ♪ dongs ♪) yaml op gezet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
esphome:
  name: "deurbel-shelly"

esp8266:
  board: esp01_1m

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "9876543210"

ota:

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Deurbel Fallback"

captive_portal:

time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

text_sensor:
  - platform: version
    name: "Deurbel ESPHome Version"
    id: deurbel_esphome_version
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: "Deurbel IP"
      id: deurbel_esp32_ip
    ssid:
      name: "Deurbel SSID"
      id: deurbel_esp32_ssid
    bssid:
      name: "Deurbel BSSID"
      id: deurbel_esp32_bssid

sensor:
  - platform: uptime
    name: "Deurbel Uptime"
    id: deurbel_esp32_uptime
  - platform: wifi_signal
    name: "Deurbel WiFi Signal"
    id: deurbel_esp32_wifisignal
    update_interval: 60s

# Shelly 1 detached switch config with fallback in case of wifi or api fail
globals:
  - id: deurbel_chime
    type: bool
    restore_value: true
    initial_value: 'true'

switch:
  - platform: restart
    name: "Doorbell Restart"

pin: 
     number: GPIO4
     inverted: false
    name: "Deurbel Relais"
    id: deurbel_relais
    restore_mode: ALWAYS_OFF # prevents bell turning on after a power outage
    internal: true # internal components will not be exposed to the frontend
    icon: mdi:alarm-bell

- platform: template
    name: "Deurbel Chime Active"
    id: deurbel_chime_active
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF
    turn_on_action:
      - globals.set:
          value: 'true'
    turn_off_action:
      - globals.set:
          value: 'false'
    lambda: |-
      return id(deurbel_chime);

binary_sensor:
  - platform: status
    name: "Deurbel Status"
    id: deurbel_esp32_status

name: "Deurbel Drukknop"
    id: deurbel_esp32_drukknop
    pin:
      number: GPIO5
      # mode: INPUT_PULLUP
      # inverted: true
    filters:
      - delayed_on_off: 50ms # small delay to prevent debouncing
      - delayed_off: 3000ms # prevents from re-ringing within 3 seconds
    # config for state change of input button
    on_press:
      then:
        if:
          condition:
            - switch.is_on: deurbel_chime_active
          then:

In Home Assistant kan het er dan zo uit zien:
[Afbeelding]
Waar ik tussen 2200 en 0800 het geluid met een automatisering uitzet. Je kan in die automatisering alles doen wat je nu vraagt.

De deurbel werkt al ruim een jaar zonder problemen.
Mocht je dit lezen en denken, waarom doe je dit zo?
Deel het met mij/ons. Thanks
Beetje hetzelfde idee als de slimme deurbel die ik gebruik.
Ik vraag me vooral af waarom al je id's esp32 bevatten, terwijl je helemaal geen esp32 gebruikt :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:47
TheFes schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:47:
[...]

Beetje hetzelfde idee als de slimme deurbel die ik gebruik.
Ik vraag me vooral af waarom al je id's esp32 bevatten, terwijl je helemaal geen esp32 gebruikt :)
Volgensmij gebruikt zuidwijk een ESP32 daarvoor, ik heb het overgenomen en het werkte meteen dus niet meer naar omgekeken. Laatste esp home update wel een aanpassing moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-06 12:54
Kom er dus zojuist achter dat 2.5mm kabeleindhulzen niet passen in de Shelly... Had speciaal 2.5mm h07v2-k kabels gekocht. Zijn er mensen met (goede) ervaringen in het direct afmonteren van het koper op de Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:02
Hugo! schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:40:
Kom er dus zojuist achter dat 2.5mm kabeleindhulzen niet passen in de Shelly... Had speciaal 2.5mm h07v2-k kabels gekocht. Zijn er mensen met (goede) ervaringen in het direct afmonteren van het koper op de Shelly?
Ik gebruik eigenlijk altijd 2.5mm massief draad.. In een enkel geval 1.5mm als dat al gebruikt werd voor de verlichting.

De 2.5mm kabel is wel echt heel stug en je kan de schroefterminals ermee van de print lostrekken als je het te veel forceert. Ik heb één shelly dimmer die in een onmogelijke krappe ruimte moest waarbij ik te hard geduwd heb en de terminals daardoor nu wat speling hebben.

Mijn ervaring ermee is verder goed, zeker als je het draad van te voren goed buigt en met wat planning kan je er mooie pakketjes van maken. Even goed opletten dat je niet te veel stript en geen koper uitsteekt. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zeggen dat je absoluut en flexibeler draad moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:55
Ik ben een beetje aan het knutselen maar kom er niet helemaal uit.

Ik wil een poort bedienen welke met een relais schakeling werkt, het komt er dus op neer dat er een circuit gesloten moet worden zodat deze open gaat.

Hiervoor heb ik een Shelly Plus 1 beschikbaar en heb deze op de volgende manier aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol9_31pK8QylZUSEVEw9wW3pEjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iyW1CmdXkKLJuex2rnDQfRuW.png?f=user_large

Er is geen fysieke schakeling aanwezig, dus volgens mij heb ik het goed aangesloten. Maar wanneer de knop softwarematig wordt ingedrukt komt er geen 12 volt op de relais schakeling, het relais hoor ik wel schakelen.

Ik gebruik hiervoor de volgende adapter: https://www.allekabels.nl...c-adapter.html?lang=nl-nl

Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd, maar ik weet eigenlijk niet wat. Zien jullie zo waar ik de fout in ga?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:55
Ah, volgens mij zie ik het probleem al.

De twee aansluitingen aan de linkerkant sluiten alleen een stroomkring, er komt geen spanning op te staan!

Waarschijnlijk als ik direct naar de poort was gegaan had het direct gewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Laatst online: 27-06 16:56
Heeft iemand hier ervaring met Shelly (Plugs) en het flashen van HomeKit firmware? Ik heb dit enige tijd geleden gedaan, wilde terug naar de originele firmware gaan en heb een factory reset gedaan. Nu kan ik de plug noch terugvinden in de Shelly app, noch in de homekit app. In de homekit app wordt ie aangegeven als "This accessory is not responding".
Heb ik m gebricked? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sQuare8 Als je een factory reset hebt gedaan moet je hem weer toevoegen aan je netwerk, dat soort instellingen zijn dan ook kwijt. Heb je met de Shelly app geprobeerd een nieuw device toe te voegen of enkel gekeken of je hem weer zag?

Anders eens kijken in de wifi van je telefoon (of laptop) of je wel een wifi netwerk ziet van de plug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sQuare8
  • Laatst online: 27-06 16:56
JeroenE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:26:
@sQuare8 Als je een factory reset hebt gedaan moet je hem weer toevoegen aan je netwerk, dat soort instellingen zijn dan ook kwijt. Heb je met de Shelly app geprobeerd een nieuw device toe te voegen of enkel gekeken of je hem weer zag?

Anders eens kijken in de wifi van je telefoon (of laptop) of je wel een wifi netwerk ziet van de plug?
Wow, na uren zoeken heb je me in de juiste richting gewezen door gewoon domweg via wifi te connecteren naar de shelly 8)7 8)7 8)7 8)7 Vervolgens ging de rollback naar de Shelly firmware zoals beschreven.
Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 22:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mWdLTYXlHIEPTlsXVOKTw2VEjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OI7Xr6hjJOeMsNXewQfUsiVI.png?f=fotoalbum_large

Ik zag de bovenstaande release van de week voorbij komen. Nog niet benoemd in dit topic. Voor mij is de nieuwe omvang/grote een verademing.

p.s. kan iemand mij uitleggen waarom de standaard shelly 2 * L als input nodig heet en de Power Monitoring versie maar 1 * L.

Snel eentje testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Regenbui schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:23:
[Afbeelding]

Ik zag de bovenstaande release van de week voorbij komen. Nog niet benoemd in dit topic. Voor mij is de nieuwe omvang/grote een verademing.

p.s. kan iemand mij uitleggen waarom de standaard shelly 2 * L als input nodig heet en de Power Monitoring versie maar 1 * L.

Oh crap. Loop nu te hannesen om een Plus 1 PM in een inbouwdoos met WCD en 4x WAGO te krijgen wat niet past.

De meerdere L etc zijn trouwens puur connectors intern is het doorverbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Iemand ervaring met een Shelly switch input die spanning detecteert ook als de schakelaar uitstaat? Dat doet de mijne namelijk.

In de badkamer loopt de schakeldraad langs een hele zwik installatiedraden en stuk of 4 dozen waardoor de kans op bv inductiespanning/-stroom niet uit te sluiten is. Moet nog kijken of ik het kan meten.

Maar dan: hoe los ik het op :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:41
[Afbeelding]

De ene L is de stroomtoevoer voor het device wat je er op aansluit, de andere L (gelabeld als I) is voor het relais.
Aangezien deze geen relais heeft, heeft hij ook maar 1 L nodig.

oh wacht, de PM heeft wel een relais, en ook maar 1 L nodig.

Update, zie interne schemas
Shelly Plus 1PM Mini
Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/229244941/Plus-1PM-Mini-internal-schematics.png?inst-v=d7c4ffaf-ba91-485d-9aab-1de6daf7670f

Shelly Plus 1 Mini
Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/229244941/Plus-1-Mini-internal-schematics.png?inst-v=d7c4ffaf-ba91-485d-9aab-1de6daf7670f

[ Voor 21% gewijzigd door TheFes op 04-09-2023 10:31 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edit: hm, ik heb denk ik ook niet goed door wat @Regenbui nu precies probeert te vragen. Wellicht heeft @TheFes een beter idee dat de I en een L door elkaar worden gehaald. Bij de standaard versie is de I niet per se gelijk aan de L, je kan bijvoorbeeld ook DC schakelen terwijl de Shelly op AC is aangesloten etc.

@TheFes Nee, bij de Shelly 2.5 (daar gaat het neem ik aan over) schakelt het relais de O1 en O2, niet de L. de twee L terminals zitten aan elkaar verbonden (meet maar eens als je 1 draad hebt aangesloten op de tweede terminal).

@Rukapul Ik heb daar geen ervaring mee. Je kan de Shelly niet dichter bij de schakelaar krijgen?

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenE op 04-09-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:50
[Afbeelding]

Ik zie zo snel niet, afgezien van het formaat en de prijs (mini is goedkoper?), wat het verschil is tussen `Shelly Plus 1PM` en de `Shelly Plus 1PM MINI`?

Wel een stuk fijner om te installeren. Jammer genoeg heb ik de meeste er al inzitten...maar goed, voor uitbreiding, vervanging altijd goed.

Edit: max. 8A, zie ik staan op de mini. Op de grotere is dat 16A. Relevant voor sommige zaken maar voor alle LED verlichtingspunten is dat nog steeds ruim voldoende.

[ Voor 10% gewijzigd door rube op 04-09-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
JeroenE schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:37:

@Rukapul Ik heb daar geen ervaring mee. Je kan de Shelly niet dichter bij de schakelaar krijgen?
De Shelly zit nu ca 1m boven de schakelaar. Daarna 1.5m naar centraaldoos en 1.5m naar andere inbouwdoos. Schakeldraad bij die laatste is ongebruikt en zou ik dus al los kunnen koppelen in de centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
JeroenE schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:37:
Edit: hm, ik heb denk ik ook niet goed door wat @Regenbui nu precies probeert te vragen. Wellicht heeft @TheFes een beter idee dat de I en een L door elkaar worden gehaald. Bij de standaard versie is de I niet per se gelijk aan de L, je kan bijvoorbeeld ook DC schakelen terwijl de Shelly op AC is aangesloten etc.

@TheFes Nee, bij de Shelly 2.5 (daar gaat het neem ik aan over) schakelt het relais de O1 en O2, niet de L. de twee L terminals zitten aan elkaar verbonden (meet maar eens als je 1 draad hebt aangesloten op de tweede terminal).

De reden voor mij vraag is dat als deze beide een relay optie hebben, de PM versie 1 draadje minder vereist = extra ruimte + een optie tot power monitoring. Dat vind ik die paar euro wel waard :) . Ik snap dan niet waarom ze de standaard shelly dan niet op deze manier ontworpen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Regenbui op 04-09-2023 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rukapul schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:01:
De Shelly zit nu ca 1m boven de schakelaar. Daarna 1.5m naar centraaldoos en 1.5m naar andere inbouwdoos. Schakeldraad bij die laatste is ongebruikt en zou ik dus al los kunnen koppelen in de centraaldoos.
Ok, maar het probleem zit toch tussen de schakelaar en de Shelly? Ik begrijp even niet goed hoe er dan nog hele stukken draad naar centraaldozen tussen zitten. Of heb je meerdere schakeldraden op 1 Shelly zitten?
Regenbui schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:20:
De reden voor mij vraag is dat als deze beide een relay optie hebben, de PM versie 1 draadje minder vereist = extra ruimte + een optie tot power monitoring. Dat vind ik die paar euro wel waard :) . Ik snap dan niet waarom ze de standaard shelly dan niet op deze manier ontworpen hebben.
Ik begrijp misschien nog steeds niet goed welke twee verschillende modules je nu probeert te vergelijken. Het verschil tussen de Plus PM Mini en de Plus 1PM Mini (wie verzint deze onhandige naamgeving :X) is dat de Plus 1PM Mini wel een ingang voor een schakelaar heeft en de Plus PM Mini niet, bovendien is de Plus 1PM Mini max 8A en de Plus PM Mini max 16A. Volgens de website van Shelly heeft de Plus 1PM Mini ook diverse beschermmaatregelen terwijl de Plus PM Mini alleen maar een temperatuursensor heeft. Blijkbaar kan die dus niet zelfstandig uitschakelen bij diverse foutsituaties.

Edit: het grote verschil met de Plus 1 Mini (dus zonder PM) en de versies met PM is dat de PM altijd de L op de O schakelt en de niet-PM de I op de O. Die I en O staan los van de L en daarmee kan je dus ook zaken schakelen die niet op dezelfde spanning werken als de Shelly. Ik heb de Mini's niet maar de meeste (alle?) PM versies lekken een klein beetje spanning op de O (vanwege de manier waarop die schakeling werkt). Dan heb je dus soms led lampen die wel blijven branden of apparaten die toch een signaaltje zien en niet afschakelen etc.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenE op 04-09-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Regenbui Afgaande op bovenstaande denk ik dat je verschil tussen de Plus 1 Mini en de Plus PM Mini bedoelt?

Voordeel van de droge contacten zoals dat heet is dat je iets anders dan de voedingsspanning kunt schakelen. Dus bijvoorbeeld Shelly voeden met 230V maar de contacten van een garageopener schakelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JaVaWa
Vergeet niet dat de Plus PM Mini helemaal niets schakelt, er zit geen relais in. Deze is alleen bedoeld om het stroomgebruik te meten. De Plus 1PM Mini schakelt wel.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Dank voor de opheldering. Nu maar eens in de praktijk gaan testen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:31
Regenbui schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:20:
[...]

De Shelly Plus 1PM heeft van links naar rechts: O, SW, 3x L en 2x N
De 3x L zijn doorverbonden, de 2x N ook. Je hoeft ze dus niet te gebruiken, maar het kan wel. Scheelt je een WAGO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:31
JeroenE schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:53:
bovendien is de Plus 1PM Mini max 8A en de Plus PM Mini max 16A. Volgens de website van Shelly heeft de Plus 1PM Mini ook diverse beschermmaatregelen terwijl de Plus PM Mini alleen maar een temperatuursensor heeft. Blijkbaar kan die dus niet zelfstandig uitschakelen bij diverse foutsituaties.
Best bijzonder dat die PM Mini wel 16A kan, maar minder beschermingsmaatregelen heeft.
Maar het heeft geen relais, dat zal dan ook de reden zijn dat die 16A kan. (edit) En natuurlijk is dat ook de reden dat hij niet het relais uitschakeld 8)7 die is er niet....
Want volgens mij doen de shellies met meer maatregelen alleen dat: relais uit. Niet de shelly zelf uit.

Wel netjes dat ze het nog kleiner hebben gekregen. Ideaal voor achter stopcontacten of bij lampen.

[ Voor 13% gewijzigd door Plenkske op 04-09-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheFes schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:24:
[...]
oh wacht, de PM heeft wel een relais, en ook maar 1 L nodig.
Nee, let op, want de PM heeft GEEN relais. De 1PM wel, maar de PM is alleen voor PM, power metering. die meet dus alleen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Twee jaren geleden dacht ik dat het een goed idee was om meteen overal Shellies in te zetten. In de meeste gevallen gaat het om Shelly 1pm en Shelly 2.5. Ik merk helaas dat ze de laatste tijd met bosjes uitvallen. Vooral de Shelly 2.5 hebben hier last van. Ze maken eerst een ruisend geluid en later kan je ook geen verbinding meer maken. Hebben meer mensen hier last van?

Vandaag moest de stroom er af in verband met het vervangen van de stroommeter. Zodra de stroom er weer op kwam, kon ik geen verbinding meer maken met één van Shelly pro 1pm modules. Ik heb geprobeerd om de stroom er een tijdje af te laten, ik heb de resetknop 5 seconden en 10 seconden ingehouden, maar het lijkt allemaal niks uit te maken. Hij lijkt gewoon vast te zitten. Gelukkig lijkt hij wel stroom door te geven. Gek genoeg brand er wel een ledje onder de Out led. Al kan ik in de handleiding niet vinden waar dit ledje voor staat. Iemand enig idee hoe ik deze weer aan de praat kan krijgen?

Het gaat om nummer 17:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kyN_kAY2z-S-NwnomwVASZaYrg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1X7fd4uR0l1bTUeBTCbbXFe.jpg?f=fotoalbum_medium

De twee die er naast hangen werken wel zonder problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door HielkeJ op 05-09-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whoopsie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Whoopsie

¯\_(ツ)_/¯

Vraagje, ben aan het kijken hoe ik wat dingen kan automatiseren in een clubgebouw.

Nou kwam ik de "Shelly Plus 1" tegen welke een schakelcontact heeft handig om de verlichting de schakelen middels een schakelaar. vervolgens is ons plan om er dan een Add-On module op de zetten met een of 2 PIR modules erop en ook een Temperatuurmeter voor de ruimte.

Idee is dan dat middels de schakelaar de verlichting gewoon aan en uit gezet kan worden middels de PIR Kunnen we dan kijken of er mensen aanwezig zijn zo niet dan na 5 of 10 minuten het licht uit zo besparen we energie men vergeet de verlichting waardoor dat soms 1 of 2 dagen aan blijft staan. Middels een temperatuur meter in de ruimte kunnen we dan zien wat de temperatuur is waar we in toekomst wellicht temperatuur regelen.

Heer iemand toevallig ervaring die mij kan ondersteunen met idee of mogelijk modules die we kunnen aansluiten op de Add-On

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
JeroenE schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:53:
[...]
Ok, maar het probleem zit toch tussen de schakelaar en de Shelly? Ik begrijp even niet goed hoe er dan nog hele stukken draad naar centraaldozen tussen zitten. Of heb je meerdere schakeldraden op 1 Shelly zitten?
Electra komt in de ruimte van onderen aan in doos 1 met lichtschakelaars.
Van doos 1 gaat het een meter omhoog naar doos 2 met de Shelly met IR paneel.
Van doos 2 gaat het verder naar centraaldoos 3 met lamp op de schakeldraad.
Van centraaldoos gaat het verder naar 2 andere dozen in dezelfde ruimte en centraaldoos in naastgelegen ruimte en verder.

De schakeldraad aan de Switch ingang van de Shelly komt dus van de schakelaar en gaat verder naar de lamp.
De schakeldraad ligt echter in 2x buis en 3x doos naast fase, nul, aarde en een andere schakel.

Resultaat is dat de Shelly bij verbonden schakeldraad altijd 'aan' detecteert.

Ik meet ca 1mV gelijkspanning tussen schakel en nul.
Ik meet ca 1mA gelijkstroom op de Switch ingang.

Blijkbaar is de Switch ingang van Shelly gevoelig. Vraag is nu of dit met een klein aanvullend component opgelost kan worden?

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-06 12:57

PnD

like in Pinda ^_^

Ik had mijn eerste Shelly1 even werkend. Geïntegreerd in HA zonder problemen.

Ineens was hij eruit geklapt en als ik de stroom eraf/opzet komt hij even online om er volgens na een tijdje (meestal 1-5 minuten) zijn netwerkverbinding weer te verliezen.

In de webportal kom ik niet verder dan dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqwGSVy5-DMJOlXI90UTitNEdVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEDVMHS15ym5URHl6RHYtwLG.png?f=fotoalbum_large

Iemand tips?

Edit: Serieus al uren dit gedoe en na een reset om het screenshot te kunnen maken komt ie na een kwartier ineens wel online.
Nog geen Shelly fan met deze ervaring, maar hopelijk blijft het stabiel

[ Voor 72% gewijzigd door PnD op 07-09-2023 15:55 ]

• Rukapul
  • Nu online
Rukapul schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:50:
[...]

Electra komt in de ruimte van onderen aan in doos 1 met lichtschakelaars.
Van doos 1 gaat het een meter omhoog naar doos 2 met de Shelly met IR paneel.
Van doos 2 gaat het verder naar centraaldoos 3 met lamp op de schakeldraad.
Van centraaldoos gaat het verder naar 2 andere dozen in dezelfde ruimte en centraaldoos in naastgelegen ruimte en verder.

De schakeldraad aan de Switch ingang van de Shelly komt dus van de schakelaar en gaat verder naar de lamp.
De schakeldraad ligt echter in 2x buis en 3x doos naast fase, nul, aarde en een andere schakel.

Resultaat is dat de Shelly bij verbonden schakeldraad altijd 'aan' detecteert.

Ik meet ca 1mV gelijkspanning tussen schakel en nul.
Ik meet ca 1mA gelijkstroom op de Switch ingang.

Blijkbaar is de Switch ingang van Shelly gevoelig. Vraag is nu of dit met een klein aanvullend component opgelost kan worden?
Het probleem wordt duidelijker: een lamp parallel aan de shelly switch ingang veroorzaakt het probleem.

Als ik een (led) lamp direct naast de shelly aansluit op schakel en nul met shelly switch verbonden aan schakeldraad en nul dan detecteert de shelly altijd 'aan'. (Een van de ledlampen begon ook te flikkeren terwijl hij uit hoorde te staan.)

Heb geprobeerd om de snubber schakeling (uit Dimmer stabilisator (condensator)) parallel te zetten met een 47nF condensator en 450Ohm weerstand maar dat loste het niet op.

Iemand nog ideeen?

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

PnD schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:40:
Ik had mijn eerste Shelly1 even werkend. Geïntegreerd in HA zonder problemen.

Ineens was hij eruit geklapt en als ik de stroom eraf/opzet komt hij even online om er volgens na een tijdje (meestal 1-5 minuten) zijn netwerkverbinding weer te verliezen.

In de webportal kom ik niet verder dan dit scherm:
[Afbeelding]

Iemand tips?

Edit: Serieus al uren dit gedoe en na een reset om het screenshot te kunnen maken komt ie na een kwartier ineens wel online.
Nog geen Shelly fan met deze ervaring, maar hopelijk blijft het stabiel
Helaas blijft het niet stabiel, om de zoveel tijd is hij zijn verbinding kwijt en pakt hem ook niet vanzelf weer op. De stroom eraf en erop is dan de oplossing. De webpagina is nu wel stabiel en ik heb CoIoT peer ingesteld zoals HA voorschrijft.

Apart 2.4GHZ SSID ingesteld wat een goed bereik heeft in de garage waar de Shelly hangt.

Iemand nog tips om dit op te lossen?

ps. debug log komt eraan..
95113887:1694097593783649 mgos_sys_config.c:323 Saved to conf9.json
295254159 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.14:51549
296061747 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.14:51550
296099267 json.c:426 RAM: 51688 total, 39388 free
301179007 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.14:51554
301273029 json.c:426 RAM: 51688 total, 39388 free
301431173 shelly_sntp.c:441 minute tick at 16:40:00
305787084 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.14:51571
305884863 mgos_http_server.c:180 0x3fff1f64 HTTP connection from 192.168.2.14:51572
306425229 json.c:426 RAM: 51688 total, 40396 free
311316543 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.14:51579
311365304 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
316540430 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.14:51596
316570477 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
321452767 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.14:51600
321527504 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
326369616 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.14:51606
326407438 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
331386108 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.14:51607
331457742 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
336505185 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.14:51617
336555930 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
338457999 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.21:35606
338489416 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.21:35608
338551829 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.21:35622
338571668 json.c:426 RAM: 51688 total, 39180 free
341370983 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.14:51624
341451295 json.c:426 RAM: 51688 total, 38796 free
346541029 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.14:51630
346568057 json.c:426 RAM: 51688 total, 38796 free
351379350 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.14:51631
351462922 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
356473417 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.14:51632
356551184 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
361430944 shelly_sntp.c:441 minute tick at 16:41:00
361485295 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.14:51634
361586351 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
366610651 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.14:51635
366685314 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
371526687 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.14:51636
371607110 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
376447231 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.14:51638
376523667 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
381402406 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.14:51639
381553899 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
386578525 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.14:51643
386660576 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
399910794 mgos_http_server.c:180 0x3ffef9ac HTTP connection from 192.168.2.21:52392
399923496 switch1.c:394 Relay on pin 4 changed state 0 to 1
421431035 shelly_sntp.c:441 minute tick at 16:42:00
442495204 mgos_http_server.c:180 0x3fff1934 HTTP connection from 192.168.2.14:51657
442576735 json.c:426 RAM: 51688 total, 39344 free
481431376 shelly_sntp.c:441 minute tick at 16:43:00
496398025 esp_main.c:138 SDK: bcn_timout,ap_probe_send_start
498906848 esp_main.c:138 SDK: ap_probe_send over, rest wifi status to disassoc
498913596 esp_main.c:138 SDK: state: 5 -> 0 (1)
498919472 esp_main.c:138 SDK: rm 0
498924938 esp_main.c:138 SDK: pm close 7
498934272 mgos_wifi.c:70 WiFi STA: Disconnected, reason: 200
498941963 esp_main.c:138 SDK: sleep enable,type: 2
498948913 mgos_net.c:84 WiFi STA: disconnected
498955128 shelly.c:312 WiFi status=1313166336; mode=1
499198827 coiot.c:491 Coap listener 0x3fff1b74 is closed!
499205368 coiot.c:616 coap_connect, WIFI status=1313166336 mode=1
499943904 mgos_wifi_sta.c:610 Trying Wifi-Soerjadi-new_2G AP f4:05:95:68:f5:27 ch 11 RSSI 0 cfg 0 att 1
499954645 mgos_net.c:89 WiFi STA: connecting
502922783 esp_main.c:138 SDK: scandone
502928970 mgos_wifi.c:70 WiFi STA: Disconnected, reason: 201
502934044 mgos_wifi_sta.c:637 Connect failed
502940714 esp_main.c:138 SDK: sleep enable,type: 2
502947379 mgos_net.c:84 WiFi STA: disconnected
504940874 mgos_wifi_sta.c:587 No candidate APs
509918970 esp_main.c:138 SDK: scandone
509926753 mgos_wifi_sta.c:619 Trying Wifi-Soerjadi-new_2G cfg 0 AP (auto) att 1
509990262 mgos_net.c:89 WiFi STA: connecting
512958194 esp_main.c:138 SDK: scandone
512964434 mgos_wifi.c:70 WiFi STA: Disconnected, reason: 201
512969514 mgos_wifi_sta.c:637 Connect failed
512976037 esp_main.c:138 SDK: sleep enable,type: 2
512983953 mgos_net.c:84 WiFi STA: disconnected
514976134 mgos_wifi_sta.c:587 No candidate APs
519954207 esp_main.c:138 SDK: scandone
519961966 mgos_wifi_sta.c:619 Trying Wifi-Soerjadi-new_2G cfg 0 AP (auto) att 2
Vind zo snel iets over een verkeerd wachtwoord en over een sleep mode. Neem aan dat de eco mode niet voor niks aan staat toch?

[ Voor 74% gewijzigd door PnD op 07-09-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rukapul schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:14:
Het probleem wordt duidelijker: een lamp parallel aan de shelly switch ingang veroorzaakt het probleem.
Aha, nu begrijp ik het pas. Je hebt op de schakelaar twee schakeldraden zitten waarvan 1 naar een lamp gaat en een ander naar een Shelly.

Misschien gaat het beter als je de schakeldraad naar de lamp niet op de schakelaar aansluit, maar op de O van de Shelly? Die zet dan twee dingen aan (of uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
JeroenE schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:10:
[...]
Aha, nu begrijp ik het pas. Je hebt op de schakelaar twee schakeldraden zitten waarvan 1 naar een lamp gaat en een ander naar een Shelly.
Inderdaad, soort van, eerst 1 welke vervolgens aftakt naar lamp en Shelly :)
Misschien gaat het beter als je de schakeldraad naar de lamp niet op de schakelaar aansluit, maar op de O van de Shelly? Die zet dan twee dingen aan (of uit).
Dat is geen optie want de lamp moet altijd aan terwijl het infraroodpaneel 'slim' moet schakelen waarbij de lichtschakelaar slechts 1 input is.

Maar je brengt me wel op een idee. Ik heb toevallig gisteren ook een Shelly Plus 2PM aangesloten ergens. Deze heeft ook een parallele schakeling tussen lamp en Shelly (welke een badkamerventilator slim schakelt). Ik heb nu twee ideeen:
• proberen of het met de Shelly Plus 2PM wel werkt (1 switch input en 1 output ongebruikt laten)
• de lamp aansluiten op output 1 en meeschakelen met switch 1, en het infraroodpaneel koppelen aan output 2 (jouw idee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
PnD schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:38:
[...]

Helaas blijft het niet stabiel, om de zoveel tijd is hij zijn verbinding kwijt en pakt hem ook niet vanzelf weer op. De stroom eraf en erop is dan de oplossing. De webpagina is nu wel stabiel en ik heb CoIoT peer ingesteld zoals HA voorschrijft.

Apart 2.4GHZ SSID ingesteld wat een goed bereik heeft in de garage waar de Shelly hangt.

Iemand nog tips om dit op te lossen?
De Shelly's zelf zijn vaak wel stabiel. Ik herken dit wel, maar bij mij kwam dit omdat ik de access points verplaatst had en de instellingen niet correct had aangepast. Kan het zijn dat jij ook conflicterende AP's hebt? Het kan ook zijn, wanneer je losse AP's hebt dat de rechten voor een poort niet juist staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

bes-r schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:36:
[...]

De Shelly's zelf zijn vaak wel stabiel. Ik herken dit wel, maar bij mij kwam dit omdat ik de access points verplaatst had en de instellingen niet correct had aangepast. Kan het zijn dat jij ook conflicterende AP's hebt? Het kan ook zijn, wanneer je losse AP's hebt dat de rechten voor een poort niet juist staan.
Ik heb niet meerdere accespoints voor het SSID dat ik gemaakt heb voor de Shelly. Dan zou dat geen probleem moeten zijn toch?
Ik ga hem eens naast mijn WIFI router hangen om uit te sluiten dat het een bereik issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Nu online
PnD schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:44:
[...]

Ik heb niet meerdere accespoints voor het SSID dat ik gemaakt heb voor de Shelly. Dan zou dat geen probleem moeten zijn toch?
Ik ga hem eens naast mijn WIFI router hangen om uit te sluiten dat het een bereik issue is.
Dan zou dat het niet moeten zijn. Maar je hebt wel een aparte SSID, dus daar kan nog wel iets zitten qua instellingen. Aan jouw log te zien is het namelijk wel WiFi gerelateerd.

Je had hem al herstart toch? Soms doet dat ook wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
PnD schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:44:
[...]

Veranderd er niets in de garage rond de uitval? Geen idee of je bijvoorbeeld een auto in de garage zet die het wifi signaal blokkeert? Of zware elektrische apparatuur die af en toe ingeschakeld word en storing geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ja al meerdere herstarts. Heb hem nu in de meterkast gehangen naast de WIFI router om te kijken of hij dan wel stabiel blijft.

In de garage verandert er niet iets. Wat ik vreemd vind is dat hij elke keer binnen een paar minuten wegvalt. En vervolgens ook niet meer opnieuw de WIFI verbinding oppikt. Pas na een herstart.

@bes-r Ik heb express in mijn KPN router een dedicated 2.4GHZ wifi aangemaakt om daarmee problemen te voorkomen. Verder heb je in de v12 box ook weinig te configureren qua netwerk. Dit is het enige eigenlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KO5-hByEBHdGwksXJVW2Q9EBKh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8MkLTHYkLpaAcC7I0ZLxo7IE.png?f=fotoalbum_large

Edit: Hmmm..hij blijft nu wel stabiel lijkt het...

Edit2: WiFi RSSI: -76 dBm in de garage. Dat zit op het randje om het stabiel te krijgen lees ik. Ga ik toch de zigbee variant maar bestellen en deze ergens anders een nuttige plek geven.

Edit3: Nu blijft hij toch alweer een tijdje online..Vreemd, heb niks veranderd eigenlijk.

[ Voor 103% gewijzigd door PnD op 08-09-2023 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bes-r
  • Nu online
PnD schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:19:

@bes-r Ik heb express in mijn KPN router een dedicated 2.4GHZ wifi aangemaakt om daarmee problemen te voorkomen. Verder heb je in de v12 box ook weinig te configureren qua netwerk. Dit is het enige eigenlijk:
Je netwerk lijkt oké, maar zoals je al aangeeft:
Edit: Hmmm..hij blijft nu wel stabiel lijkt het...

Edit2: WiFi RSSI: -76 dBm in de garage. Dat zit op het randje om het stabiel te krijgen lees ik. Ga ik toch de zigbee variant maar bestellen en deze ergens anders een nuttige plek geven.

Edit3: Nu blijft hij toch alweer een tijdje online..Vreemd, heb niks veranderd eigenlijk.
Voor nu heb je kans dat hij even stabiel is, maar het signaal is niet sterk genoeg. De kans bestaat dus dat hij opeens weer wegvalt.

Je hebt naar mijn idee drie opties:
  • de KPN router wat verplaatsen (als dat mogelijk is
  • een access point of extender/mesh plaatsen (dure variant)
  • een alternatief protocol, zoals je zelf al aangaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Laatst online: 09-05 04:09
PnD schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:19:
Ja al meerdere herstarts. Heb hem nu in de meterkast gehangen naast de WIFI router om te kijken of hij dan wel stabiel blijft.

In de garage verandert er niet iets. Wat ik vreemd vind is dat hij elke keer binnen een paar minuten wegvalt. En vervolgens ook niet meer opnieuw de WIFI verbinding oppikt. Pas na een herstart.

Komt wel eens voor dat een Shelly verbinding maakt met een ander AP, bijvoorbeeld tijdens een update van het AP of een configuratiefout. De Shelly keert daarna niet automatisch terug naar het sterkere AP.
Mocht je hier last van hebben dan kun je verschillende SSID's aanmaken voor de AP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
HielkeJ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:13:
Twee jaren geleden dacht ik dat het een goed idee was om meteen overal Shellies in te zetten. In de meeste gevallen gaat het om Shelly 1pm en Shelly 2.5. Ik merk helaas dat ze de laatste tijd met bosjes uitvallen. Vooral de Shelly 2.5 hebben hier last van. Ze maken eerst een ruisend geluid en later kan je ook geen verbinding meer maken. Hebben meer mensen hier last van?

Vandaag moest de stroom er af in verband met het vervangen van de stroommeter. Zodra de stroom er weer op kwam, kon ik geen verbinding meer maken met één van Shelly pro 1pm modules. Ik heb geprobeerd om de stroom er een tijdje af te laten, ik heb de resetknop 5 seconden en 10 seconden ingehouden, maar het lijkt allemaal niks uit te maken. Hij lijkt gewoon vast te zitten. Gelukkig lijkt hij wel stroom door te geven. Gek genoeg brand er wel een ledje onder de Out led. Al kan ik in de handleiding niet vinden waar dit ledje voor staat. Iemand enig idee hoe ik deze weer aan de praat kan krijgen?

Het gaat om nummer 17:
[Afbeelding]

De twee die er naast hangen werken wel zonder problemen.
Gesis komt mij bekend voor, ooit met reset en lang prutsen/ klooien de 2.5 weer werkend gekregen, maar dat bleek van korte duur. Heb er zeker al een tiental vervangen en monteer ze mede daarom bij voorkeur op een makkelijk te bereiken plaats. Ik vermoed dat stroomuitval een grote invloed heeft op de levensduur van de (oudere) Shelly's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Rukapul schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:16:
Iemand ervaring met een Shelly switch input die spanning detecteert ook als de schakelaar uitstaat? Dat doet de mijne namelijk.

In de badkamer loopt de schakeldraad langs een hele zwik installatiedraden en stuk of 4 dozen waardoor de kans op bv inductiespanning/-stroom niet uit te sluiten is. Moet nog kijken of ik het kan meten.

Maar dan: hoe los ik het op :?
Heb je nu eindelijk een goede reden om afscheid te nemen van die oude TL bakken. Evt. de Shelly met nul aansluiten (bij de armatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Whoopsie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:05:
Vraagje, ben aan het kijken hoe ik wat dingen kan automatiseren in een clubgebouw.

Nou kwam ik de "Shelly Plus 1" tegen welke een schakelcontact heeft handig om de verlichting de schakelen middels een schakelaar. vervolgens is ons plan om er dan een Add-On module op de zetten met een of 2 PIR modules erop en ook een Temperatuurmeter voor de ruimte.

Idee is dan dat middels de schakelaar de verlichting gewoon aan en uit gezet kan worden middels de PIR Kunnen we dan kijken of er mensen aanwezig zijn zo niet dan na 5 of 10 minuten het licht uit zo besparen we energie men vergeet de verlichting waardoor dat soms 1 of 2 dagen aan blijft staan. Middels een temperatuur meter in de ruimte kunnen we dan zien wat de temperatuur is waar we in toekomst wellicht temperatuur regelen.

Heer iemand toevallig ervaring die mij kan ondersteunen met idee of mogelijk modules die we kunnen aansluiten op de Add-On
Je kunt beter een goede aanwezigheidsdetector plaatsen, want als je de instellingen van de Shelly motion niet onder de knie hebt dan wordt het een project. Batterij gaat snel leeg bij erg drukke ruimtes, blind time blokkeert verlenging, licht donker settings etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

JaapZ1 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:47:
[...]

Komt wel eens voor dat een Shelly verbinding maakt met een ander AP, bijvoorbeeld tijdens een update van het AP of een configuratiefout. De Shelly keert daarna niet automatisch terug naar het sterkere AP.
Mocht je hier last van hebben dan kun je verschillende SSID's aanmaken voor de AP's
Ik heb maar 1 SSID ingesteld op de Shelly en heb geen aparte AP’s die dat SSID uitzenden. Geen backup wifi ingesteld op de Shelly.

Dan moet hij toch altijd terugconnecten zodra er voldoende bereik is? Niet pas na een stroomonderbreking?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaapZ1
PnD schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:23:
[...]

Ik heb maar 1 SSID ingesteld op de Shelly en heb geen aparte AP’s die dat SSID uitzenden. Geen backup wifi ingesteld op de Shelly.

Dan moet hij toch altijd terugconnecten zodra er voldoende bereik is? Niet pas na een stroomonderbreking?
Vervang altijd door meestal. In de schemerzone kan de Shelly urenlang offline blijven en na een herstart gelijk weer online komen. Wifi moet echt in orde zijn om Shelly betrouwbaar te laten werken. Een enkele keer test ik de RSSI vanuit de Shelly (in AP mode) met http://192.168.33.1/wifiscan Jouw -76dBm is op het randje, de trigger om op zoek te gaan naar een ander AP staat standaard op -80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-10-2023
Ik ben op zoek naar een (liefst professionele) installateur van shelly devices in België. Doel is om verschillende lichtpunten, stopcontacten, ... (ik schat een 20 tal in totaal) op shelly modules om te zetten.

Heeft iemand hier een mogelijk contact voor dit project?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Machiavillian schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:29:
Ik ben op zoek naar een (liefst professionele) installateur van shelly devices in België. Doel is om verschillende lichtpunten, stopcontacten, ... (ik schat een 20 tal in totaal) op shelly modules om te zetten.

Heeft iemand hier een mogelijk contact voor dit project?

Alvast bedankt!
Ik woon niet in België, noch ervaring met professionele installateurs, maar als het je puur gaat om hoe aan te sluiten zou volgens mij iedere capabele installateur dat moeten kunnen.

Als je van de installateur ook advies/ervaring met wifi signaal en het configureren van de shelly verwacht is het een ander verhaal, maar puur de installatie zou volgens mij iedere elektricien moeten kunnen.

Shelly heeft wel een partner pagina, maar in België lijkt niets te zitten.. en volgens mij gaat het vooral over resellers. Wellicht is het wel mogelijk te informeren bij een reseller of zij installateurs kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzly
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 10:00
Hallo allemaal, ik heb in huis rolluiken met elektrisch gescheiden schakelaars van Niko, zoals deze: https://gigatek.be/nl/niko-rolluikschakelaar--nik101-65900

werkt dit met een Shelly 2.5? Het lijkt mij namelijk een probleem als de linker schakelaar op stop staat, dat de shelly dan het rolluik niet kan aansturen? Is hier een oplossing voor? Of kan ik beter de schakelaars dan ook vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-10-2023
Erwin537 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:58:
[...]

Ik woon niet in België, noch ervaring met professionele installateurs, maar als het je puur gaat om hoe aan te sluiten zou volgens mij iedere capabele installateur dat moeten kunnen.

Als je van de installateur ook advies/ervaring met wifi signaal en het configureren van de shelly verwacht is het een ander verhaal, maar puur de installatie zou volgens mij iedere elektricien moeten kunnen.

Shelly heeft wel een partner pagina, maar in België lijkt niets te zitten.. en volgens mij gaat het vooral over resellers. Wellicht is het wel mogelijk te informeren bij een reseller of zij installateurs kennen.
Dank voor je bericht. Ja ik was ook al gaan kijken via de Shelly website. Had niets gevonden en heb dan enkele verdelers uit Nederland aangesproken, maar goed de kans is klein dat zei dat willen doen (of kunnen tegen aanvaardbare kost). Ik heb ook een mailtje gestuurd naar Shelly, maar tot heden geen reactie.

Voordat ik de vraag stelde heb ik 1 installateur laten komen, maar die wilde er niets mee te maken hebben. Terug bij af dus... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wzzly schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:56:
werkt dit met een Shelly 2.5? Het lijkt mij namelijk een probleem als de linker schakelaar op stop staat, dat de shelly dan het rolluik niet kan aansturen? Is hier een oplossing voor? Of kan ik beter de schakelaars dan ook vervangen?
Als ik het goed begrijp kan je met deze schakelaar aan de rechterkant aangeven of je omhoog/omlaag wil en met de start/stop knop zet je pas de stroom op de draad zodat het rolluik gaat bewegen in de met de rechterkant gekozen richting. Die twee draden moet je dan gebruiken om de SW1 en SW2 van de Shelly aan te sturen zodat die weet of je omhoog of omlaag wil gaan.

Los daarvan kan je de Shelly ook via een app, tijdinstellingen etc gebruiken om het rolluik open en dicht te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
@wzzly met ^, zal gewoon werken.
Wel vind ik persoonlijk een dubbele drukknop handiger werken (niko heeft ze met een pijltje omhoog en omlaag); dan stel je ze in zoals je wil (ik heb ze staan dat bij drukken het rolluik start in de betreffende richting, opnieuw drukken om te stoppen; dus volledig open is een keer klikken op omhoog).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-06 13:05
na 2 jaar vlekkeloos gebruik reageert vandaag 1 van de 8 Shelly 2.5 niet meer. Ook het ip-adres geeft geen reactie. Ik heb de fysieke schakelaar nog niet opengeschroeft, en heb een bang vermoeden dat de Shelly plots overleden is. Welke stappen moet ik volgen voor ik definitief tot vervanging over ga?
De 8 Shelly's zijn geplaatst achter draai-schakelaars voor 8 roller shutters. Bij handmatige bediening draai je de schakelaar naar links of rechts voor sluien/openen, je moet de schakelaar handmatig terug naar de 0-positie brengen. Gisteren zag ik dat de schakelaar de hele nacht naar links was bijven staan, ofwel dat de Shelly in de stand "openen" was blijven staan. Zou het kunnen zijn dat dit deze black-out veroorzaakt heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Allissey schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:42:
Gisteren zag ik dat de schakelaar de hele nacht naar links was bijven staan, ofwel dat de Shelly in de stand "openen" was blijven staan. Zou het kunnen zijn dat dit deze black-out veroorzaakt heeft?
Nee, dat kan niet. Als hij aan een normale schakelaar met lamp hangt komt dat natuurlijk ook voor (lamp via schakelaar aan, via smart uit => schakelaar blijft aan staan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Allissey schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:42:
[…] Gisteren zag ik dat de schakelaar de hele nacht naar links was bijven staan, ofwel dat de Shelly in de stand "openen" was blijven staan. Zou het kunnen zijn dat dit deze black-out veroorzaakt heeft?
@Allissey
Ja, dat zou goed kunnen. Als de schakelaar de ene kant op staat en shelly de andere kant op wil, krijg je dan geen kortsluiting?

TIP:
Je kunt een dingetje in die draaischakelaar zodanig aanpassen dat die niet meer in de links of rechts stand blijft staan,maar bij loslaten terugspringt in de middenstand. Als ik het goed heb onthouden is dat een rood plastic gevalletje dat je kunt zien als de knop en dekplaat eraf is.
Dan kun je dit soort situaties niet meer krijgen, tenzij de shelly schakelt net op het moment dat je dat (de andere kant op) zelf ook doet.
Nadeel: je moet de knop vast blijven houden tot het scherm/rolluik in de gewenste stand staat.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@Hippe Lip Ik mag hopen dat de schakelaar gewoon aan de Shelly inputs hangt en niet parallel aan de Shelly. Dat zou de Shelly op zich niet erg moeten vinden maar veel rolluiken vind het niet tof om beide richtingen tegelijk actief te hebben.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een badkamerspiegel, met daarachter een 230v stroomaansluiting. Deze wordt geschakeld met een schakelaar bij de deur.
Nu is de spiegel met een 12v adapter achter de spiegel, voorzien van zowel verlichting als verwarming. Op de spiegel kan ik beide tegelijk inschakelen met een touch-schakelaar. Verlichting aan = verwarming aan.

Nu is de verwarming alleen nodig na het douchen, om de condens weg te werken (helaas werkt de badkamer-fan niet goed genoeg om condens te voorkomen).

Ik wil nu dus de verwarming los kunnen inschakelen, zodat deze niet onnodig aanstaat. Het wordt gevoed door een 12 volt voeding achter de spiegel.

Kan ik nu gewoon een Shelly (of Sonoff) gebruiken, om daar 12 volt mee te schakelen, of heb ik dan iets anders nodig?
Pagina: 1 ... 56 ... 82 Laatste