Dimmer stabilisator (condensator)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Mijn nieuwe LED dimmer laat de aangesloten lampen met enige regelmaat knipperen.

Er worden diverse dimstabilisatoren verkocht, voorbeelden:
EUR14.95 https://www.ecobright.nl/...oren/led-dimstabilisator/
EUR7,99 https://onderdelenhuis.nl/led-dimstabilisator.htm

Als ik het plaatje van de laatste pagina bekijk dan zie ik:
MKP62 275 x2 474K 40/110/56/b
Dat deed me echter denken aan vervangende condensators die ik ooit eens voor de Senseo had besteld. Op zolder gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAkoU8aH6fCp8A2vG4NKDvuWKIc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uWxlFmOSFXQIfTgN6GpdGLY1.jpg?f=user_large

De capaciteit is voor zover ik met m'n beperkte kennis kan zien gelijk (47uF). Geschikt voor iets hoger voltage (was voor Senseo juist beter want origineel daar was ook 275V). De rest van de codes zijn echter abacadabra evenals de beoogde werking van de dimstabilisator.

Vraag is dus: zou deze ook voldoen :?

En uit interessse, is er een kans dat het product uit de eerste link meer is dan een eenvoudige rebranded condensator?

Beste antwoord (via Rukapul op 27-12-2020 20:10)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rukapul schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:16:
[...]

Het flikkeren hield ook aan met die ohmse belasting...
Hmmz, misschien niet zo'n goede kwaliteit dimmer?

Anyway, zo'n stabilisator is meestal een condensator met een weerstand in serie geschakeld.
En dan veilig in een plastic jasje gegoten.

Je zou 'm ook zelf kunnen maken met een 47nF X2 condensator en een 470Ω 2W weerstand.
Maar dan moet je wel met krimpkous aan de slag om dezelfde veiligheid te bereiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Je wil wel een X2 condensator, die hebben de specs om direct over de netspanning te hangen.
De 2e foto lijkt dat niet te zijn.
Of alleen een condensator veel doet weet ik niet, maar is het proberen waard.

Of de eerste meer is dan een condensator is een goede vraag, maar ledlampen zelf zijn behoorlijk capacitief qua belasting, ik zou eerder een draadgewonden weerstand die een watt of 1-2 verstookt verwachten persoonlijk maar ervaring heb ik er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
SA007 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:40:
Je wil wel een X2 condensator, die hebben de specs om direct over de netspanning te hangen.
De 2e foto lijkt dat niet te zijn.
Of alleen een condensator veel doet weet ik niet, maar is het proberen waard.
De foto's betreffen een andere zijde van dezelfde condensator in mijn hand. Alleen de belichting is nogal anders. Het is dus een X2 :)
Of de eerste meer is dan een condensator is een goede vraag, maar ledlampen zelf zijn behoorlijk capacitief qua belasting, ik zou eerder een draadgewonden weerstand die een watt of 1-2 verstookt verwachten persoonlijk maar ervaring heb ik er niet mee.
Als test had ik een van de Ledlampen in het armatuur ook weer vervangen door een normaal peertje. Het flikkeren hield ook aan met die ohmse belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59
Is het flikkeren op bepaalde tijdstippen van de dag? Zo ja, dan heb je wellicht last van toonfrequente sturing op het net (hiermee wordt bijvoorbeeld dag nacht tarief op oude meters omgeschakeld). Oplossing daarvoor is geduld: halverwege volgend jaar wordt in heel NL dit systeem uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Sikkek schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:56:
Is het flikkeren op bepaalde tijdstippen van de dag? Zo ja, dan heb je wellicht last van toonfrequente sturing op het net (hiermee wordt bijvoorbeeld dag nacht tarief op oude meters omgeschakeld). Oplossing daarvoor is geduld: halverwege volgend jaar wordt in heel NL dit systeem uitgeschakeld.
Is bekend, maar nee dat is niet het geval :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rukapul schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:16:
[...]

Het flikkeren hield ook aan met die ohmse belasting...

Anyway, zo'n stabilisator is meestal een condensator met een weerstand in serie geschakeld.

Je zou 'm ook zelf kunnen maken met een 47nF X2 condensator en een 470Ω 2W weerstand.
Maar dan moet je wel met krimpkous aan de slag om dezelfde veiligheid te bereiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

Kan, maar op zich zijn de ervaringen van anderen met de dimmer goed (Ecodim.07).
De Jung dimmer daarvoor had er geen last van maar die had alleen maar ohmse belasting ivm minimum vermogen.

Condensator heb ik liggen (zie boven). Een krimpkous ook wel. Weerstand met die specs waarschijnlijk niet.

Waarvoor dient de weerstand? Bij de eerste productlink uit de topicstart kan ik me nog inbeelden dat die in het omhulsel is verwerkt, maar bij de tweede productlink uit de topicstart lijkt het niet meer dan een condensator te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rukapul schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:31:
[...]
Waarvoor dient de weerstand? Bij de eerste productlink uit de topicstart kan ik me nog inbeelden dat die in het omhulsel is verwerkt, maar bij de tweede productlink uit de topicstart lijkt het niet meer dan een condensator te zijn.
Het is een snubber schakeling, bedoeld om de stoorsignalen geïntroduceerd door de gelijkrichter van je LED lamp, te neutraliseren.
Als je op circuitsonline.net zoekt naar snubber, vind je wel wat info en hoe je eventueel de optimale waardes van de componenten zou kunnen berekenen. Veronderstelt wel dat je de beschikking hebt over een oscilloscoop

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Het is een snubber schakeling, bedoeld om de stoorsignalen geïntroduceerd door de gelijkrichter van je LED lamp, te neutraliseren.
Als je op circuitsonline.net zoekt naar snubber, vind je wel wat info en hoe je eventueel de optimale waardes van de componenten zou kunnen berekenen. Veronderstelt wel dat je de beschikking hebt over een oscilloscoop
Dat laatste is niet het geval, maar zal voor ik iets knutsel (of alsnog kant en klaar koop) het opzoeken op circuitsonline. Sowieso nodig om te bepalen of de weerstand nog specifiek aan een pool moet hangen ;)

Bedoelde je trouwens echt 47nF in je eerdere reactie of toch 470nF/0.47uF? Dat laatste vind ik namelijk als ik zoek i.c.m. 474K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rukapul schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:13:
[...]
Bedoelde je trouwens echt 47nF in je eerdere reactie of toch 470nF/0.47uF? Dat laatste vind ik namelijk als ik zoek i.c.m. 474K.
Ik bedoelde 47nF
Het is niet zo vreemd dat je als je zoekt op 474K, dat je dan 470nF vindt; 47 * 10^4 is namelijk 470000pF dus 470nF (waar de "K" op slaat weet ik niet. In ieder geval niet op kilo want dan zou het een kleine k moeten zijn)
specifiek aan een pool moet hangen
Je biedt wisselstroom aan op de polen van de LED lamp, dus dat zou niet uit mogen maken

Anyway, hoe het globaal werkt is dat de diodes van de LED lamp bij het ompolen van de spanning (wat 100 keer per seconde gebeurt bij 50Hz) een zelfinductie geven. Dit komt doordat diodes ook altijd een kleine capaciteit hebben (10-20pF).
De funtie van de snubber is dan om de 50Hz niet door te laten maar de zelfinductie spanning die een veel hogere frequentie heeft, wel. Zo wordt die zelfinductie spanning keurig omgezet in warmte, i.p.v. jouw net te vervuilen.
Je kunt idd ook wegkomen met alleen een condenstator. Dan wordt het stoorsignaal gedissipeerd in de interne weerstand van de condensator. Maar niet alle condensators kunnen daar tegen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:09:

Paar dagen geleden heb ik dit gemaakt en geplaatst.

Het flikkeren leek al afgenomen maar sinds plaatsen heb ik de lampen niet meer zien flikkeren.

Heb nu ook het minimum dimniveau verlaagd.

Edit:
Helaas, de lampen knipperen toch.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 29-12-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 18:15

jvr

Het is een oud Topic, maar wellicht help ik iemand die tegen mijn probleem aan loopt.
Bij mij bleef de LED lamp branden ondanks de dimmer uit stond.
Ik heb een 1M ohm weerstand er over gezet en het probleem is opgelost.
De weerstand wordt totaal niet heet, dus een die hoge watt weerstanden is pure onzin.

Ik heb nog een oude ontstoringscondensator uit een PC voeding geprobeerd.
Dat leek goed te gaan, maar na 10 min gingen ineens mijn LED lampen heel hard aan en uit knipperen.
En dan was het knipperen over. (leek een soort drempellading die werd bereikt en vervolgens een ontlanding van de condensator plaatsvond).

Enige wat ik niet heb geprobeerd is een weerstand in serie te zetten met de condensator en deze schakeling parallel over de lamp te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

jvr schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:07:
... dus een die hoge watt weerstanden is pure onzin...
Reken even mee. Jij gebruikt een weerstand van 1MΩ. Als je daar 230 Vac over zet loopt er een stroom van 230/1000000 = 230 μA. Vermenigvuldig met de spanning dan kom je uit op een vermogen van 230 μA x 230 V = 0,0529 Watt. Dat is inderdaad minder dan de helft van de standaard 1/8 Watt die weerstanden kunnen hebben.

Maar als je een weerstand van 470Ω gebruikt, worden die getallen heel anders. Als je daar 230 Vac over zet, loopt er een stroom van 230 / 470 = 0,489 A. Het ontwikkelde vermogen wordt dan 0,489 x 230 = 112 Watt.
Als dat gebeurt, moet je waarschijnlijk de verbrande resten van de weerstand uit je plafond peuteren.

Kortom, je hebt gewoon geluk gehad doordat je een weerstand van 1MΩ hebt gebruikt. Als je hetzelfde experiment had uitgevoerd met een lagere weerstand, was het heel anders gelopen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Sowieso zou ik als ik aan netspanning ga klooien iemands advies niet ter harte nemen als hij het over "hoge watt weerstanden heeft zonder te meten of te rekenen.
De post van @Brahiewahiewa komt een stuk meer gedegen over. Zeker bij netspanning wil je liever beredeneerd werken dan "laat ik maar eens wat doen"'

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 18:15

jvr

Geluk gehad?!? Als je aan dat soort dingen begint moet je wel enige kennis van zaken hebben. 500ohm is dus ook een idiote aktie. Lager dan 500k zou ik niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

En dan zijn er nog maximale spanningen die weerstanden kunnen hebben zonder door te slaan. Nou zal het allemaal met zo'n vaart niet lopen, maar ik zou voor m'n eigen ontwerp 1/8 weerstanden minimaal 2 en liever 4 in serie schakelen voor netspanning, of een 1/2W weerstand nemen die fisiek wat groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axilla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 20:23
Rukapul schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Kan, maar op zich zijn de ervaringen van anderen met de dimmer goed (Ecodim.07).
De Jung dimmer daarvoor had er geen last van maar die had alleen maar ohmse belasting ivm minimum vermogen.
Zit even wat door te lezen omdat bij mij in huis de gedimde ledlampen (fase afsnijding) ook veelal knipperen. Dit varieert in diverse merken en modellen (GU10 / E14 / E27, van 2W tot 5W per lamp, want vlgs mij doen ze onder de 1,8W niets).
Hiervoor heb ik destijds allemaal EcoDIM.07 dimmers geplaatst en één van een chinees merk (OILLIO, die zicht binnen Domoticz adverteert als EcoDIM). Toch knipperen ze. Naarmate de dimmer op zo'n 50% - 60% open staat, of de minimale afstelling (schroef op de dimmer) op bijna max zet is het geknipper voorbij, maar dan heb eigenlijk geen reet aan een dimmer.

Eerder zat ik al te twijfelen aan de led lampen maar die zijn allemaal van Philips, Osram en een ander merk die door EcoBright wordt ondersteund. Heb er ondertussen een aantal van merk gewisseld.

Ook de meterkast is afgelopen jaar compleet vervangen door een groepenkast, wellicht dat daar het probleem nog kon (kan nog steeds) inzitten.

Volgens mij zou het met een condensator verholpen moeten zijn, maar als ik de boel hierboven zo opsom zou het ook nog wel eens aan het lichtnet zelf kunnen liggen. Wellicht een slechte wisselspanning op het net, zou dan een-of-ander filter in de groepenkast kunnen helpen? En wat zou je daar voor nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

0.47uF komt ongeveer overeen met 6.8kOhm (reactief). Gaat dan ongeveer 34mA of 7.8W (VA) blind vermogen lopen (kost ons consumenten niets). Daar werkt de dimmer wat beter mee als het een fase afsnijding dimmer is. Als de dimmer de fase afsnijdt, blijft de capaciteit nog even energie leveren die de ledlamp dan moet opmaken. (Alleen een dimbare ledlamp doet dat overigens. Een niet dimbare ledlamp heeft een brugcel gelijkrichter met omvormer), Een dimmer die met fase aansnijding werkt moet je niet gebruiken met een capaciteit omdat er dan heel grote piek stromen kunnen gaan lopen wat storing/schade kan geven.

Als een faseafsnijding dimmer heel laag ingesteld staat, staat hij bijvoorbeeld eerst 1ms aan en schakelt dan 9ms uit. Dat herhaalt zich dan 100x per seconde (50Hz net frequentie).
Als een faseaansnijding dimmer heel laag ingesteld staat, staat hij bijvoorbeeld eerst 9ms uit en schakelt dan 1ms in. Dat is de ouderwetse dimmer met een triac.

De dimmer weet overigens niet precies wanneer de nuldoorgang van de spanning is als hij is serie met een ledlamp staat. Deze onzekerheid zie je als knipperen. Een extra capaciteit haalt deze onzekerheid dus weg.
Dimmers die een extra nul krijgen (drie draden) hebben overigens minder last van knipperen maar zijn wel lastiger te installeren in een bestaande doos als daar de nul ontbreekt.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een oud topic }:O

Maar @Rukapul, heb jij dit probleem ooit opgelost gekregen? Ook hier een knipperende ecodim.07...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Thijsmans schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:33:
Een oud topic }:O

Maar @Rukapul, heb jij dit probleem ooit opgelost gekregen? Ook hier een knipperende ecodim.07...
Wel minder maar niet geheel. Situatie is niet meer van toepassing sinds een jaar dus herinner het niet precies meer.
Pagina: 1