Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-09 15:26
Slonzo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Ik zou alvast herbeginnen met de adereindhulzen er op te knijpen zodat de leiding erachter niet meer bloot ligt :F
Bij de adereind hulzen ligt meer ader bloot dan bij de draden waar hij ze niet gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Ik heb een Atlantic Explorer V4 warmtepompboiler en ik wil van de PV contacten gebruik maken om het ding op mijn planning te laten verwarmen (wanneer de zon schijnt).

In de boiler zit een schroefblok waar de netaansluiting op zit aangesloten (groen omlijnd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3epMV59_dRFaZhKuxxmd_4nybwI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CuQPQTnG05Z8FdavLI1FIwdF.png?f=user_large

Kan het qua elektrische veiligheid kwaad als ik de binnenkomende kabel in wago connectors verdeel en dit als voeding voor de Shelly gebruik?

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW1-nXNqHNuE-9g3--poIgObzgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HykvtEY6jZpnzFEdJxSg9I0A.png?f=user_large

Gewenste situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MukyzQp7e-mNYY6yjb34vbuxXgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QB8wVfWpQar09HtpZH3FodxQ.png?f=user_large

De Shelly zal zich dus fysiek in de behuizing van de boiler bevinden (en zal ik bevestigen met bijvoorbeeld een mount), maar draagt vrijwel geen stroom (PV contact is alleen als signalering), en de boiler zelf heeft een maximum aansluitwaarde 2500W - maar dat loopt dan door de wago's heen.

Is dit elektrisch gezien iets op tegen? Het alternatief is namelijk om nog een snoer extra te via het lege kabelgat achterin de boiler te laten lopen en de boiler dus met twee stekkers aan te sluiten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:45
Ik heb een shelly dimmer 2 wifi besteld, nu wil ik graag naar esphome maar lees dat je niet meer de orginele stiock firmware kan flashen. Wie heeft deze dimmer met esphome erop en wat werkt wel of niet meer ipv de orginele firmware van Shelly?

Ben wat huiverig om zomaar te flashen heb al vaker gemerkt dat ESPHome hardware een buggy software implementatie heeft dus dan zou ik de dimmer mee slopen.

Meer Shelly dan HA, laten we daar verder gaan

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 11-07-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:51

breinonline

Are you afraid to be known?

Kijk eerst eens of de Shelly versie je niet bevalt zou ik zeggen. Werkt prima samen met HA over het algemeen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 16:19
Vaevictis_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:22:
Ik heb een shelly dimmer 2 wifi besteld, nu wil ik graag naar esphome maar lees dat je niet meer de orginele stiock firmware kan flashen. Wie heeft deze dimmer met esphome erop en wat werkt wel of niet meer ipv de orginele firmware van Shelly?

Ben wat huiverig om zomaar te flashen heb al vaker gemerkt dat ESPHome hardware een buggy software implementatie heeft dus dan zou ik de dimmer mee slopen.
Ik heb ze onlangs allemaal naar ESPHome omgezet (heb er 7).
Ik heb er juist functionaliteit mee toegevoegd ten opzichte van de Shelly firmware, dit heb ik onlangs nog in het Shelly topic geplaatst
TheFes in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Slonzo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Ik zou alvast herbeginnen met de adereindhulzen er op te knijpen zodat de leiding erachter niet meer bloot ligt :F
En dan meteen op juiste lengte zodat je niet per ongeluk contact/sluiting maakt. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Sebazzz Dat is prima :) Wel zorgen voor minimaal zelfde diameter door naar de WP. En ik zou het geheel wel even vast zetten met een tiewrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Septillion schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:49:
@Sebazzz Dat is prima :) Wel zorgen voor minimaal zelfde diameter door naar de WP. En ik zou het geheel wel even vast zetten met een tiewrap.
Ja, ik dimensioneer op 16 ampere :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:42
Even een vraag.
Ik wil mijn elektrische rolluiken smart maken (heb al e.e.a. aan slimme stekkers en die bedien ik via google home of hombli app).

De rolluiken worden nu bediend d.m.v. een opbouwdraaischakelaar.
Er is mij verteld dat er een Shelly Plus 2PM WiFi Schakelaar voor gebruikt kan worden?
Klopt dit? Komt die dan in die opbouwschakelaar?
Of zijn er nog alternatieven?

Ik wil de fysieke knoppen ook nog kunnen blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@rinslll Shelly Plus 2PM of 2.5 zijn te gebruiken ja. Waar je hem plaatst is aan jouw :) Zal je moeten kijken waar je ruimte hebt en waar je alle benodigde aansluitingen hebt. Maar als je de huidige knop ook aansluit heb je nog steeds een fysieke knop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:16:
@rinslll Shelly Plus 2PM of 2.5 zijn te gebruiken ja. Waar je hem plaatst is aan jouw :) Zal je moeten kijken waar je ruimte hebt en waar je alle benodigde aansluitingen hebt. Maar als je de huidige knop ook aansluit heb je nog steeds een fysieke knop :)
Oke dank voor je reactie.
Maar die shelly is dus voldoende om hem slim te maken?

Het plaatsen mag de elektricien doen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rinslll schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:24:
[...]
Waarom niet? Het product wordt expliciet aangeraden door henzelf voor het gebruik bij een rolluik.

En als je even in dit topic zoekt op rolluik kom je ook genoeg voorbeelden tegen ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:03
rinslll schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:24:
[...]

Oke dank voor je reactie.

Het plaatsen mag de elektricien doen 😉
Door het toevoegen van de Shelly 2PM heb ik mijn rolluiken zelfs slimmer gemaakt dan ik initieel gedacht had. Niet alleen kan je de rolluiken via wifi bedienen, je kan ook de exacte positie kiezen tot op de %. Als ik bijvoorbeeld de rolgordijnen op 75% wil openen dan kan dat ook. Met mijn gewone drukknoppen was dat niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-09 14:52
Tibs schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Door het toevoegen van de Shelly 2PM heb ik mijn rolluiken zelfs slimmer gemaakt dan ik initieel gedacht had. Niet alleen kan je de rolluiken via wifi bedienen, je kan ook de exacte positie kiezen tot op de %. Als ik bijvoorbeeld de rolgordijnen op 75% wil openen dan kan dat ook. Met mijn gewone drukknoppen was dat niet mogelijk.
Er zit ook een obstakeldetectie functie in. Idiaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
TweakerCarlo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:14:
[...]

Er zit ook een obstakeldetectie functie in. Idiaal!
Klopt, maar die heb ik nog niet werkend gekregen. Moet waarschijnlijk de instelling iets fijner instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
@Gizz zoveel opgezocht en gelezen dat het soms ook té veel info kan zijn en alleen maar voor verwarring of nog meer vragen kan zorgen 😉😊

Maar dank voor de aanvullingen. Hier kan ik mee verder 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-09 14:52
Zoals Tibs aangemaam verrast was over de Shelly voor het slim maken van een rolluik/screen heb ik ook zon ervaring.
Een slimme motor voor mijn screens afkomstig van rolluiken33 was duurder dan de standaard motor inclusief shelly met uiteindelijk meer features die een somfy motor beloofd.
Het werkt namelijk ook in gesloten netwerken en is benaderbaar via een fijne webinterface.

... Totaal niet te veel info (knoppen/opties) vind ik. Je kan het zo gek maken als je het zelf wilt.
Hier heb ik favorieten aangemaakt voor elke 10%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpWEMA3JQhNzFBnvXqjWCP2Tm4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCQAGyGty11owS4D7b9G4Wt2.png?f=fotoalbum_large

Via HA benaderbaar met een mooie slider.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfMqnBEIR9QUH_XTaBq9iACXxzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qrp04349mFLM8dHdUZOichQZ.png?f=fotoalbum_large

Eentje ben ik nu aan het vervangen voor een shelly. De schakelaar kan er op aangesloten worden maar gaat nu weg. Slecht aangesloten maar het is om even te checken of het allemaal goed werkt.
Je kan het uiteindelijk met de juiste kabels (liefs flex) netjes aansluiten.
Je wilt het niet met masieve draad aansluiten en wegduwen in een doosje omdat de kans heel groot is dat er intern iets afbreekt waardoor je later met de ellende van een slecht/verbrand contact zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkvEqJJ0-EKRd2t_XsQMbnBfJ90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hTKYGPHQmkr5edoyavmXAhc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door TweakerCarlo op 12-07-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Is er eigenlijk een reden waarom ik de Shelly 2PM zou flashen naar homekit? Ik heb hem nu in Homekit gekregen door de Homekit integratie via Home Assistant maar vroeg me af of er een reden zou zijn om deze direct in Homekit te brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:56
Even mijn eerste ervaring met Shelly.

We hebben hier een nieuw zonnescherm hangen die ik slim wilde maken (met ASA motor).
Ik ben dus voor een Shelly plus 2PM gegaan. Aan het begin was het even stoeien, omdat ik nooit met Shelly had gewerkt, maar blijkbaar zit er een AP ingebouwd, en kun je direct verbinding maken met het Shelly "wifi" netwerk om de boel in te stellen.

Het instellen van het netwerk ging eenvoudig, en ook het calibreren gebeurd volledig automatisch. Echt een enorm fijn ding. Daarna moest ik de integratie toevoegen binnen Home Assistant, en alles werkte. Ik dacht eerst dat ik ShellyForHass nodig had, maar @TheFes had me wat informatie en tips gegeven en kwam ik erachter dat het geheel zonder app of andere addons toegevoegd kon worden.

Inmiddels heb ik even een paar basis dingen toegevoegd in NodeRED (sommige moet ik nog wat finetunen)
  • Zo gaat het scherm automatisch dicht als er meer dan windkracht 5 is.
  • Gaat het scherm automatisch dicht als er regen voorspelt wordt in het komende uur.
  • Gaat het scherm rond 17:00 voor de helft dicht (mits hij voor meer dan 50% open staat), omdat er dan minder zon in de tuin is.
  • Gaat het scherm volledig dicht na 18:30, omdat de zon dan niet meer op die plek schijnt.
Ik zal uiteraard later wat dingen moeten aanpassen, want je wilt niet dat het ongewenst dicht gaat, maar dit is even een aardige basis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHEiaj6vLFzd5C4_BcmwCUTlYU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLsr9UALxzME4GwEzary23G1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 13-07-2023 20:58 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:27

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Wachten... schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:01:
Even mijn eerste ervaring met Shelly.
Goed om dit te lezen... in onze nieuwbouwwoning wil ik ook 5 screens/rolluiken laten monteren. Deze kunnen dan lekker 'dom' blijven en dan maak ik ze zelf wel 'slim' met een Shelly 2PM. Daardoor kan ik de fysieke knop blijven gebruiken en ook nog eens via HA automatiseren :D Dat automatiseren is natuurlijk ook handig bij vakanties, dan blijft het koeler in huis en lijkt het bewoond.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr.Viper op 13-07-2023 17:20 ]

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:56
Mr.Viper schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:19:
[...]

Goed om dit te lezen... in onze nieuwbouwwoning wil ik ook 5 screens/rolluiken laten monteren. Deze kunnen dan lekker 'dom' blijven en dan maak ik ze zelf wel 'slim' met een Shelly 2PM. Daardoor kan ik de fysieke knop blijven gebruiken en ook nog eens via HA automatiseren :D Dat automatiseren is natuurlijk ook handig bij vakanties, dan blijft het koeler in huis en lijkt het bewoond.
Ja die plus modules werken echt fijn. Het was heel eventje puzzelen, aangezien het mijn eerste ervaring was, maar ben er nu echt enorm blij mee. Ik ben dan ook gelijk aan het kijken of ik wat lampgroepen kan aansturen met Shelly`s. Ik heb nu een Ecodim Zigbee module, maar daar ben ik niet zo tevreden over aangezien het heel gevoelig is voor specifieke lampen.

Je kunt eventueel nog kijken of je kunt besparen op de fysieke (bestaande) knoppen. Het nadeel is namelijk dat je deze ingedrukt/gedraaid moet houden, tot ze op de juiste stand staan. Met een andere schakelaar/switch die je koppelt in HA, kun je ervoor kiezen dat de screen met 1 x drukken volledig dicht gaat, en met 2x drukken voor de helft o.i.d. Je bent hiermee (mijn inziens) veel flexibeler. Ik heb hier bijvoorbeeld een schakelaar hangen waarmee ik EN de buitenlampen kan aansturen EN het zonnescherm kan bedienen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Mogelijk al beantwoord maar nog niet gevonden. Ik heb een shelly dimmer 2 met een flickerende led lamp (<10W) zonder nul draad aangesloten. Nu heb ik een bypass gekocht, maar kan dat wel werken zonder nul draad? Sowieso moet deze dan bij plafond aansluiting bij lamp worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/581emX_RfsJXEqW4Qk-mmjZ3Y2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrV0U7feTLU0GX25IpToobzW.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand even meekijken? Onder de 10W een flikkerend led lamp een klein beetje als ik naar de lamp kijk omdat het led daglicht lamp is boven een bureau is het wel storend. Vanaf 15W gaat het wel goed maar dat is soms te fel (in de ochtend of avond).

Ik heb een shelly 2 dimmer achter de schakelaar ingebouwd dat werkt goed. Wat doe ik fout? @Septillion @xven0mxz

[ Voor 15% gewijzigd door Vaevictis_ op 16-07-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Vaevictis_ Dus je hebt een Shelly Dimmer 2 N-loos aangesloten achter de schakelaar? En dan een bypass bij de lamp?

N-loos blijft inderdaad altijd lastig. En bij led zegt het vermogen van de lamp ook niet zo heel veel meer. Dit omdat een ledlamp niet maar simpel een weerstand is. Dus is die 15W een andere lamp of 5W extra vermogen bij de knipperende lamp? Of beide dezelfde lamp maar gedimd vs ongedimd (of amper gedimd)?

Verder, voor een testje zou ik die Wago zo nog wel gebruiken maar niet permanent. Twee draden bij elkaar is niet toegestaan bij een Wago en kan ik me ook sterk van indenken dan zeker met één solid de verbinding niet super hoeft te zijn.

Vermogen zegt niet veel

N loos?

Bypass? Wago!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Septillion schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:21:
@Vaevictis_ Dus je hebt een Shelly Dimmer 2 N-loos aangesloten achter de schakelaar? En dan een bypass bij de lamp?

N-loos blijft inderdaad altijd lastig. En bij led zegt het vermogen van de lamp ook niet zo heel veel meer. Dit omdat een ledlamp niet maar simpel een weerstand is. Dus is die 15W een andere lamp of 5W extra vermogen bij de knipperende lamp? Of beide dezelfde lamp maar gedimd vs ongedimd (of amper gedimd)?

Verder, voor een testje zou ik die Wago zo nog wel gebruiken maar niet permanent. Twee draden bij elkaar is niet toegestaan bij een Wago en kan ik me ook sterk van indenken dan zeker met één solid de verbinding niet super hoeft te zijn.

Vermogen zegt niet veel

N loos?

Bypass? Wago!
Klopt shelly 2 dimmer N-loos in lasdoos achter schakelaar. Bypass bij de lamp. Ik heb het over het opgenomen vermogen wat shelly weergeeft dus bij dimming < 10W zie ik de werklamp flikkeren niet heel erg maar wel voldoende dat het opvalt.

Lamp gaat aan bij ong. 4W en vanaf 15W wat al best wel fel is geen flikkering zichtbaar. Is er nog iets anders wat ik kan proberen? Is de bypass zo goed aangesloten? Ik merk namelijk geen verschil tussen wel of geen bypass. @Septillion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:09
Kun je de Shelly niet bij de lamp plaatsen? Daar heb je ook een nuldraad voor handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Vaevictis_ Dan zou het ook kunnen dat de lamp gewoon waardeloos dimt... Dat helaas ook al gezien of bij mijn laatst gekochte (nieuwe generatie) Philips lampen :/

Om dat uit te sluiten zou je eens een gloeilamp parallel met je led aan moeten sluiten. Dan weet je zeker dat het niet aan het minimale vermogen ligt en de dimmer dus 100% goed dimt. Heb je dan nog knipper van de lamp dan is het de lamp. Misschien dimt hij beter met fase aan of afsnijding, ondersteunt een Shelly wisselen? Anders is er denk ik geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
BartW schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:39:
Kun je de Shelly niet bij de lamp plaatsen? Daar heb je ook een nuldraad voor handen.
Goed idee, ga dat eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-09 11:12
Septillion schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:59:
@Ro4x De Shelly 1 Plus heeft ook droge contacten, te herkennen aan een I en een O klem. Ofwel, heeft niets met een instelling te maken, het is net als de twee contacten op een normale schakelaar.

In de spec zie ik ook gewoon staan "Max switching voltage AC: 240 V" (bij de Shelly 1 250V).
Ben ik weer! Inmiddels een 24vac adapter er tussen zitten. Geen enkele shelly laat een wifi netwerk zien, ik heb er drie geprobeerd. Ook heb ik volgens de handleiding de Shelly’s gereset maar hoor nooit de relais switch die je zou moeten horen.

Op de Shelly zelf staat ook minimaal 110 vac. Maar uit het eerdere verhaal begreep ik dat dat niet uit moeten maken. Wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ignumyGs21UfYg6SAFTZ0ekw4Rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDPwFrwT1OO6Yv5cQmonQyBW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:02
Ik zie 26,8V AC staan op de L en N connectoren, dat werkt niet. De Shelly zelf werkt op 110-240V AC óf op 12V DC.
Op de L en N zet je dus 240V. Dat draadje van L naar SW heeft trouwens geen enkele zin.

Die 24V AC adapter moet stroom geven aan je Rainbird controller, dus het ene draadje gaat aan de Rainbird en het andere draadje van de Rainbird en het andere draadje van de adapter op de 0 en I contacten.
Waar lopen de draadjes van 0 en I nu precies naartoe?

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Ro4x Zoals hierboven ook aangegeven, op de L en N contacten zet je 230V. Het SW contact gebruik je alleen als je een schakelaar wilt toevoegen.

I en O gebruik je dan daarna in serie met de 24Vac voeding, exact zoals je ook een schakelaar met iets in serie zou zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
JaVaWa schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:22:
Ik zie 26,8V AC staan op de L en N connectoren, dat werkt niet. De Shelly zelf werkt op 110-240V AC óf op 12V DC.
Op de L en N zet je dus 240V. Dat draadje van L naar SW heeft trouwens geen enkele zin.

Die 24V AC adapter moet stroom geven aan je Rainbird controller, dus het ene draadje gaat aan de Rainbird en het andere draadje van de Rainbird en het andere draadje van de adapter op de 0 en I contacten.
Waar lopen de draadjes van 0 en I nu precies naartoe?
Thanks. De I en O lopen nu naar de magneetklep van de beregening.
Septillion schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:38:
@Ro4x Zoals hierboven ook aangegeven, op de L en N contacten zet je 230V. Het SW contact gebruik je alleen als je een schakelaar wilt toevoegen.

I en O gebruik je dan daarna in serie met de 24Vac voeding, exact zoals je ook een schakelaar met iets in serie zou zetten.
Aha, dan had ik hem verkeerd begrepen. In dat geval heb ik dus per groep een losse adapter nodig. Ik had gehoopt met 1 adapter alles te kunnen voorzien gezien de kleppen toch altijd maar 1 voor 1 open gaan.

Dan ga ik nog wat adapters kopen. 🥲

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
Dat kan nog steeds met die ene adapter...
Je zet elke klep in serie met een Shelly 1, daarna elke klep/Shelly combinatie parallel aan elkaar, en het geheel weer in serie met de adapter.

Maar misschien is het handiger (en veiliger!) om er iemand bij te halen die wat meer gevoel voor de materie heeft.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:34:
[...]

Klopt shelly 2 dimmer N-loos in lasdoos achter schakelaar. Bypass bij de lamp. Ik heb het over het opgenomen vermogen wat shelly weergeeft dus bij dimming < 10W zie ik de werklamp flikkeren niet heel erg maar wel voldoende dat het opvalt.

Lamp gaat aan bij ong. 4W en vanaf 15W wat al best wel fel is geen flikkering zichtbaar. Is er nog iets anders wat ik kan proberen? Is de bypass zo goed aangesloten? Ik merk namelijk geen verschil tussen wel of geen bypass. @Septillion
@Septillion Heb alles in de centraaldoos aangesloten MET n alleen nog steeds dezelfde flikkering bij laag opgenomen vermogen < 10W. Kan ik de bypass alsnog aansluiten en dan tussen O en N op de shelly 2 dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Ro4x Met schakelaars had je er toch ook meer op een enkele voeding gezet of niet?

Maar het heeft weinig zin om I en O naar de klep te doen, O doe je naar de klep, I naar de voeding.

[small]Ook al is er eigenlijk geen verschil tussen I en O maar voor het overzicht wel handig om Input en Output aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Vaevictis_ Je kan het proberen maar geef ik niet zo veel hoop voor.

Als het nog echt te weinig load voor de uitgang is zou je dat eens moeten testen met een gloeilamp parallel aan de led. Als de led dan nog knippert laat deze zich gewoon niet goed dimmen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Septillion schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:52:
@Vaevictis_ Je kan het proberen maar geef ik niet zo veel hoop voor.

Als het nog echt te weinig load voor de uitgang is zou je dat eens moeten testen met een gloeilamp parallel aan de led. Als de led dan nog knippert laat deze zich gewoon niet goed dimmen :/
Thanks, gloeilamp heb ik niet meer. Dan heb ik een slechte dimmer gekregen bij deze dure daglicht bureau lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
[ Dan heb ik een slechte dimmer gekregen bij deze dure daglicht bureau lamp.
Of een slechte dure daglichtlamp. Heb je die shelly er bij gekegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
JaVaWa schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:40:
Dat kan nog steeds met die ene adapter...
Je zet elke klep in serie met een Shelly 1, daarna elke klep/Shelly combinatie parallel aan elkaar, en het geheel weer in serie met de adapter.

Maar misschien is het handiger (en veiliger!) om er iemand bij te halen die wat meer gevoel voor de materie heeft.
Thanks voor je idee! Is dit wat je bedoeld? Even een kladje gemaakt om te kijken of ik je kan volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f57v3bd93bWXpLXVNfYmcOHuWmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVhXh30XHic5hWkYmirVMD76.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
Correct.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamn
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-09 09:00
Heeft iemand anders een Fritzbox met een Shelly Plug S in een lokaal netwerk?

Ik merkte laatst op dat mijn kWh meting niet werkt in HA, mijn wattage meting werkt prima. Met wat zoeken, kwam ik erachter dat de Shelly plugs een NTP server nodig hebben voor de tijd, maar aangezien ze lokaal draaien kunnen ze niet meer verbinden met de Google NTP server. Nu probeerde ik Fritz.box in te stellen als NTP server, maar dat lijkt niet te helpen. Volgens mij werkt de Fritzbox ntp wel, omdat ik daar tijdschema's in kan stellen voor de wifi.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
De Fritz!Box haalt zelf de tijd op bij een andere, publieke NTP-server, maar kan inderdaad deze tijd doorgeven aan clients binnen het netwerk. Dat moet echter wel aan staan, in mijn Fritz!Box gaat dat met het vinkje "Network" > "Network Settings" > "Make FRITZ!Box available as a time server in the home network".
Als dit aan staat en het werkt nog niet, vul dan eens het IP-nummer van de Fritz!Box in ipv de naam.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

Heeft er iemand een idee hoe ik inconsequent gedrag kan oplossen.

Het gaat om de Shelly 2pm i.c.m. gordijnen (homekit rails). Wanneer ik de gordijnen open of sluit, via de Shelly app, of via een google voice commmand is het echt hit and miss, de ene keer werkt het perfect, en de andere keer moet ik het commanda drie of meer keer geven voordat de motor begint te lopen. Het gekke is dat de gordijnmotor azf en toe wel begint, het als het ware probeert maar dan lijkt het of hij stopt. alsof hij niet genoeg power heeft.

Het zijn lichte gordijnen en zonder gordijnen reageert de motor hetzelfde dus ik kan me niet voorstellen dat het aan de power vd motor ligt. Iemand suggesties? Knop instelling of timing instelling? Heb de knop geconfigureerd als cover-switch-Dual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@cky Heb je wel een calibratie gedaan? Klinkt mij alsof de Shelly door het opgenomen vermogen al denkt op het einde van de travel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

Septillion schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:27:
@cky Heb je wel een calibratie gedaan? Klinkt mij alsof de Shelly door het opgenomen vermogen al denkt op het einde van de travel te zijn.
Ja die is afgerond. ik heb de shelly ook op het zonnenscherm zitten, daar werkt hij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Even een vraagje aan de mensen die al ESPHome geflasht hebben om een Shelly. Het is mij gelukt om Tasmota op de Shelly Plus 1 te flashen maar ik slaag er niet in om deze om te zetten naar ESPHome.

Als ik via de ESPHome Add-on in home assistant een binary wil maken dan selecteer ik gewoon ESP32 zoals hier omschreven (https://esphome.io/guides/migrate_sonoff_tasmota.html). ALs ik deze echter wil uploaden via de tasmota web-UI dan lukt me dit niet. Heel af en toe krijg ik een melding dat de upload failed binnen tasmota maar meestal vervalt de website omdat het IP adres geen data verstuurt.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Tibs Probeer je gelijk een complexe upload of alleen basics?

Je zou ook kunnen proberen vanaf Tasmota minimal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Septillion schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:52:
@Tibs Probeer je gelijk een complexe upload of alleen basics?

Je zou ook kunnen proberen vanaf Tasmota minimal.
Ik zit op Tasmota 12.5.0 en heb nu de YAML binnen ESPHome aangepast naar wat op deze site staat. https://devices.esphome.io/devices/Shelly-Plus-1

Nu kreeg ik wel de melding 'Not enough space', enig idee hoe ik die kan oplossen om OTA te updaten?

*Edit: upload gelukt als ik 'Legacy format' selecteer in plaats van 'Modern'. Maar na upload en herstart krijg ik nog steeds de Tasmota WebUI? Lijkt me niet correct?

[ Voor 17% gewijzigd door Tibs op 20-07-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Tibs Als je 'Not enough space' krijgt zou ik er eerst even Tasmota Minimal op zetten. Dan is er meer ruimte voor OTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Septillion schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:12:
@Tibs Als je 'Not enough space' krijgt zou ik er eerst even Tasmota Minimal op zetten. Dan is er meer ruimte voor OTA.
Dat is ondertussen gelukt. Nu nog uitzoeken waarom hij die update niet doet. Upload lukt en dan herstart hij maar blijft de Tasmota firmware erop.

Ik gebruik de yaml vanop deze website: https://devices.esphome.io/devices/Shelly-Plus-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Tibs Je zou eerst eens een zo goed als lege config kunnen proberen. Dus alleen de basis zoals board, ota en api maar verder niets. Als die er dan op staat kan je vanuit ESPhome de complete config laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Septillion schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:36:
@Tibs Je zou eerst eens een zo goed als lege config kunnen proberen. Dus alleen de basis zoals board, ota en api maar verder niets. Als die er dan op staat kan je vanuit ESPhome de complete config laden.
Volgens mij doet hij niets met die updates. Waar kan ik de huidige firmware versie zien? Staat die gewoon bij Information? Want daar staat 12.5.0 en die blijft daar staan, ook al probeer ik een andere build te uploaden.

Edit: weer wat wijzer geworden. Als ik de upgrade vanuit de console wil doen dan krijg ik een timeout. Er gebeurd dus inderdaad niets als ik wil upgraden. Eens in een andere browser ofzo proberen...

[ Voor 15% gewijzigd door Tibs op 20-07-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 12:05
In mijn groepenkast wil ik graag het verbruik van wat losse groepen meten. Daarvoor heb ik de Shelly 3EM of Shelly PRO 3EM in gedachten. Maar gaat dat wel werken?

In alle documentatie van de 3EM lees ik namelijk dat de 3EM bedoeld is om drie fases te meten - en niet losse groepen. Mijn logica :-) zegt me dat de ene meetspoel geen gegevens van de andere spoelen (fases) hoeft te hebben..

FWIW: mijn drie inkomende 3-fases meet ik al met de meetspoelen van mijn Enphase zonnepanelen.

[ Voor 2% gewijzigd door wernert op 24-07-2023 14:58 . Reden: typo x3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 12:05
Clock schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:53:
Zie onder een foto van mijn meterkast, ik denk dat ik hier wel 6 van die blokjes omheen kan klikken. Wat jullie - ervaringsdeskundigen?
Zo te lezen, hebben we dezelfde vraag. O+ Benieuwd of het kan, groepen 'onder' dezelfde fase meten. (En benieuwd naar jouw update, en waar het verbruik 'm dan in zat.)

[ Voor 5% gewijzigd door wernert op 20-07-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@wernert Volgens mij kan dat gewoon. Zolang de aansluiting voor de spanningsmeting maar gewoon op de correcte fase voor de groep zit met de stroomspoel.

Shelly moet wel achter één enkele groep aangesloten worden dus als de groepen die je wilt meten over verschillende fases zit zal de Shelly achter een 3-fase automaat moeten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamn
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-09 09:00
JaVaWa schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:40:
De Fritz!Box haalt zelf de tijd op bij een andere, publieke NTP-server, maar kan inderdaad deze tijd doorgeven aan clients binnen het netwerk. Dat moet echter wel aan staan, in mijn Fritz!Box gaat dat met het vinkje "Network" > "Network Settings" > "Make FRITZ!Box available as a time server in the home network".
Als dit aan staat en het werkt nog niet, vul dan eens het IP-nummer van de Fritz!Box in ipv de naam.
Dank! Het ip adres werkte gelijk! Suf dat dat (voor zover ik zag in ieder geval) niet genoemd staat in Fritzbox help. Ergens ook wel logisch natuurlijk..

Addendum: voor mijn Shelly 1L lijkt het dan weer niet te werken

[ Voor 4% gewijzigd door Skamn op 21-07-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:01
Septillion schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:11:
@wernert Volgens mij kan dat gewoon. Zolang de aansluiting voor de spanningsmeting maar gewoon op de correcte fase voor de groep zit met de stroomspoel.

Shelly moet wel achter één enkele groep aangesloten worden dus als de groepen die je wilt meten over verschillende fases zit zal de Shelly achter een 3-fase automaat moeten zitten
Dit werkt inderdaad, heb dit zelf zo ook zo aangesloten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Weer nieuwe devices op komst. :) Waaronder de Shelly Plus PM Mini. :)

https://www.facebook.com/...rmalink/6183675228398456/

[ Voor 39% gewijzigd door Tanuki op 23-07-2023 12:28 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

cky schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:09:
Heeft er iemand een idee hoe ik inconsequent gedrag kan oplossen.

Het gaat om de Shelly 2pm i.c.m. gordijnen (homekit rails). Wanneer ik de gordijnen open of sluit, via de Shelly app, of via een google voice commmand is het echt hit and miss, de ene keer werkt het perfect, en de andere keer moet ik het commanda drie of meer keer geven voordat de motor begint te lopen. Het gekke is dat de gordijnmotor azf en toe wel begint, het als het ware probeert maar dan lijkt het of hij stopt. alsof hij niet genoeg power heeft.

Het zijn lichte gordijnen en zonder gordijnen reageert de motor hetzelfde dus ik kan me niet voorstellen dat het aan de power vd motor ligt. Iemand suggesties? Knop instelling of timing instelling? Heb de knop geconfigureerd als cover-switch-Dual
Al wat meer getest, blijft heel vreemd.
- tijd geschakeld werkt altijd zowel dicht als open, of op %.
- 1 keer commando, werkt niet (je hoort de shelly/motor klikken, maar stopt meteen weer.
- 2de keer werkt nog niet, 3de keer ook niet etc.
- werkt wel wanneer je het commando twee keer snel achter elkaar stuurt.

iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:38
cky schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:47:
[...]

Al wat meer getest, blijft heel vreemd.
- tijd geschakeld werkt altijd zowel dicht als open, of op %.
- 1 keer commando, werkt niet (je hoort de shelly/motor klikken, maar stopt meteen weer.
- 2de keer werkt nog niet, 3de keer ook niet etc.
- werkt wel wanneer je het commando twee keer snel achter elkaar stuurt.

iemand een idee?
Kan het zijn dat het hem zit in het starten? Als je hem een beetje helpt op te starten, heb je het dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

Erwin537 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:51:
[...]

Kan het zijn dat het hem zit in het starten? Als je hem een beetje helpt op te starten, heb je het dan ook?
dat lukt niet echt, niet zonder door de motor heen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:08
Weet iemand hier of het mogelijk is om een Shelly via de cloud van Shelly op te nemen in HomeAssistant? Ik kan voornamelijk veel informatie vinden over het lokaal aansturen (wat hier thuis perfect werkt), maar daar ben ik dit keer specifiek niet naar op zoek.

Use-case is een shelly op een off-site lokatie waar wel internet beschikbaar is en waar ik de mogelijkheid wil hebben om remote te kunnen schakelen en temperatuur uit te kunnen lezen (Boiler en zwembad pomp) zonder het gemak van mijn eigen HA installatie kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:07
Heeft er iemand ervaring met de Shelly 1PM om een EV te laden via het stopcontact? Ik ben opzoek naar een tijdelijk oplossing tot ik een laadpaal heb.

Waarom ik aan een Shelly 1PM denk:
- Ik moet het verbruik kunnen meten die in de wagen gaat zodat ik dit kan declareren
- Goedkoop
- Zekeringskast zit vol, dus een EM past helaas niet
- Buitenstopcontact moet uit gaan als de auto niet thuis is, zodat wild vreemden daar niet kunnen aftappen

Via de API van de auto wil ik graag de laadstroom aanpassen volgens de PV opbrengst. Dus variabel tussen de 5 en 16A laden volgens de opbrengst. Of is landurig laden op 16A afgeraden op een 1PM?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:38:
Heeft er iemand ervaring met de Shelly 1PM om een EV te laden via het stopcontact? Ik ben opzoek naar een tijdelijk oplossing tot ik een laadpaal heb.

- Ik moet het verbruik kunnen meten die in de wagen gaat zodat ik dit kan declareren
- Goedkoop
- Buitenstopcontact moet uit gaan als de auto niet thuis is, zodat wild vreemden daar niet kunnen aftappen

Via de API van de auto wil ik graag de laadstroom aanpassen volgens de PV opbrengst. Dus variabel tussen de 5 en 16A laden volgens de opbrengst. Of is landurig laden op 16A afgeraden op een 1PM?
Waarom niet gewoon een Shelly Plug 3kW?
Hoeveel vermogen kan je auto trekken? Of ga je dat beperken?

[ Voor 3% gewijzigd door Tibs op 28-07-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Tibs schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:48:
[...]

Omdat de auto en het stopcontact buiten zal staan. Ik heb een IP66 buitenstopcontact gekocht en wil de 1PM mee in de behuizing bouwen.
De auto kan maximaal op 16A laden (3.6kW) via het stopcontact, maar kan uiteraard begrenst worden. Dit is een tijdelijk oplossing die ik voor een maand of 3-4 wil gaan gebruiken.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:57:
[...]

Omdat de auto en het stopcontact buiten zal staan. Ik heb een IP66 buitenstopcontact gekocht en wil de 1PM mee in de behuizing bouwen.
De auto kan maximaal op 16A laden (3.6kW) via het stopcontact, maar kan uiteraard begrenst worden. Dit is een tijdelijk oplossing die ik voor een maand of 3-4 wil gaan gebruiken.
Dat zou ik niet doen. Heb geen goeie ervaringen met de Shelly 1PM onder continue hoge belasting. In mijn geval smolt die gewoon door. Gelukkig zonder verdere schade. Het stopcontact zit toevallig niet alleen op een circuit in je kast? Shelly EM een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Tibs schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Dat zou ik niet doen. Heb geen goeie ervaringen met de Shelly 1PM onder continue hoge belasting. In mijn geval smolt die gewoon door. Gelukkig zonder verdere schade. Het stopcontact zit toevallig niet alleen op een circuit in je kast? Shelly EM een optie?
Het stopcontact zit op een aparte zekering. Ik dacht die zware Shelly's alleen maar voor DIN rail waren en mijn kast zit vol. Na even de EM op te zoeken, zou dat wel een goeie oplossing zijn inderdaad. Die kan ik gewoon in de kast hangen boven de zekering.
Ik ga die bestellen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Maar dan heb je toch een aparte contactor nodig om te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
AtRi schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:20:
Maar dan heb je toch een aparte contactor nodig om te schakelen?
Het doel van @Broodro0ster is niet om te schakelen vermoed ik. Enkel om te weten hoeveel kWh geladen wordt zodat hij deze kan doorgeven aan zijn werkgever. Daarvoor is de EM de beste/veiligste oplossing, hier gaat geen stroom 'door' maar wordt er gewoon gemeten.

*Edit: net eens opnieuw gelezen en het zal idd niet mogelijk zijn om het stopcontact 'uit' te zetten. Je moet je natuurlijk afvragen wat de kans is dat er iemand je stopcontact zal gebruiken?

[ Voor 18% gewijzigd door Tibs op 28-07-2023 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Tibs schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Het doel van @Broodro0ster is niet om te schakelen vermoed ik. Enkel om te weten hoeveel kWh geladen wordt zodat hij deze kan doorgeven aan zijn werkgever. Daarvoor is de EM de beste/veiligste oplossing, hier gaat geen stroom 'door' maar wordt er gewoon gemeten.

*Edit: net eens opnieuw gelezen en het zal idd niet mogelijk zijn om het stopcontact 'uit' te zetten. Je moet je natuurlijk afvragen wat de kans is dat er iemand je stopcontact zal gebruiken?
Ik was net even de documentatie aan het bekijken van de EM en ik zie inderdaad dat je er niet mee kunt schakelen. Het was mooi geweest dat ik het stopcontact kon uitschakelen als de auto er niet is en nachts waneer er niet geladen wordt, maar de auto wel is ingeplugd.
Ik lees wel dat er iemand een 1PM heeft gebruikt om een 3KW warmte element van een Jaccuzi te sturen heeft gebruikt en die gaat al een jaar goed.
De mobile connector van Tesla is blijkbaar max 13A ipv 16A zoals ik eerst dacht. Wat dus ook 3kW is.
Zou ik het dan niet gewoon proberen en de 1PM in mijn zekeringskast hangen ipv dat waterdichtstopcontact zodat er meer ademruimte wat betreft warmte?

EDIT: en als ik nog wat verder lees zijn er mensen die met een 1PM last hebben van overhitten. Misschien dan toch maar de EM bestellen met CT clamp.

[ Voor 6% gewijzigd door Broodro0ster op 28-07-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Tibs schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:48:
[...]

Die Shelly Plug trekt ook geen 3500W continue. Dan schakelt hij af.

[ Voor 2% gewijzigd door JackBol op 28-07-2023 15:54 . Reden: dikke typo! ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
JackBol schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Die Shelly Plug trekt ook 3500W continue. Dan schakelt hij af.
Het probleem met Shelly's is dat ze het niet zo goed doen als het vermogen er constant op staat (of door gaat). Ik ben daar helaas zelf getuige van geweest met een gesmolten Shelly als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik heb dit weekend de Shelly EM geïnstalleerd met een 50A CT klem in mijn zekeringskast om het stopcontact te meten waar de Tesla op wordt aangesloten voorlopig.
Vandaag ben ik de wagen gaan ophalen en bij thuiskomst even de stekker ingestoken. Tot mijn verbazing meet ik maar 1150W met de Shelly terwijl de auto aan 2100W (9A) aan het laden was. Dit kon ik verifieren door de stijging op mijn digitale meter in het oog te houden.
Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn? Het lijkt alsof hij maar 55% vermogen ziet. Ook al ik het vermogen naar 13A verhoogde, werd er maar 1750W gemeten terwijl er in werkelijk 3000W naar de auto vloeide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Broodro0ster De spanning naar de EM wel van dezelfde groep gepakt als de lader? Of toevallig een handige andere groep die zo uit kwam? Want dan zit die groep waarschijnlijk niet op dezelfde fase als je lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Septillion schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:05:
@Broodro0ster De spanning naar de EM wel van dezelfde groep gepakt als de lader? Of toevallig een handige andere groep die zo uit kwam? Want dan zit die groep waarschijnlijk niet op dezelfde fase als je lader.
Ik heb de Shelly EM op een zekering aangesloten die niet gebruikt wordt. Kans is dus groot dat het een andere fase is. Ik wist niet dat dit zo moest.
Met het 2e kanaal meet ik de binnen unit van mijn warmtepomp. Wil dat dan zeggen dat ik niet beiden kan meten als ze niet op dezelfde fase zitten?

EDIT: mijn binnenunit en buitenstopcontact hangen aan L1. De Shelly EM was aan L2 bevestigd. Ik heb nu de Shelly ook aan L1 gehangen, maar wel een andere zekering dan die van het buitenstopcontact. Het regent nu hard buiten, dus testen zal pas voor morgen zijn denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Broodro0ster op 02-08-2023 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Broodro0ster EM moet inderdaad op dezelfde fase. En correct, beide metingen moeten dan op dezelfde fase plaatsvinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Septillion schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:24:
@Broodro0ster EM moet inderdaad op dezelfde fase. En correct, beide metingen moeten dan op dezelfde fase plaatsvinden :)
Tussen de buien door toch even de stekker gaan inpluggen en ik zie nu netjes -2080W als ik op 9A aan het laden ben. Nog even het klemmetje omdraaien zodat hij positief meet en dan is het correct.
Dankjewel! _/-\o_

Mijn binnen unit hangt toevallig op dezelfde fase, dus dat komt goed uit. En die meet ook negatief nu, dus ook klemmetje draaien. Weer iets bijgeleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-09 18:45
Clock schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:53:
Ik heb in mijn nieuwe huis een behoorlijk sluipverbruik van 350 - 600 watt en wil graag achterhalen waar ik dit moet zoeken. Vrijwel alle (interessante) apparaten zitten rechtstreeks op de groepen aangesloten, dus even rondlopen met een smartmeterplug levert weinig resultaat. Zou dus graag de individuele groepen willen meten.

Heb geen ruimte voor de nette oplossing met een DIN meter per groep, dus dan maar de oplossing met current transformers. Had ooit eens de Iotawatt oplossing gezien, maar die is helaas gestopt. Beste alternatief lijkt me de Shelly Pro 3EM - met 2 stuks kan ik de helft van de groepen meten.

Zie onder een foto van mijn meterkast, ik denk dat ik hier wel 6 van die blokjes omheen kan klikken. Wat jullie - ervaringsdeskundigen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien hier (https://www.kincony.com/c...-monitor-esp32-board.html) eens naar kijken, veel meer aansluitingen dan de Shelly 3EM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@jenssen Altijd de afweging tussen DIY en een product. Ben absoluut te porren voor DIY maar niet iedereen. Ook zie ik daar nog niet kant en klare firmware voor en mist er ook een belangrijk ding: lezen van de netspanning. Zonder is een stroommeting met huidige apparatuur (ofwel, PF <1) maar een grove inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-09 18:45
Septillion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:50:
@jenssen Altijd de afweging tussen DIY en een product. Ben absoluut te porren voor DIY maar niet iedereen. Ook zie ik daar nog niet kant en klare firmware voor en mist er ook een belangrijk ding: lezen van de netspanning. Zonder is een stroommeting met huidige apparatuur (ofwel, PF <1) maar een grove inschatting.
Als spanning meting daar niet op zit, dan is het niet handig inderdaad, dan is dit beter voor DIY:
https://github.com/Circui...hannel-ESP32-Energy-Meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghibli
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06-2024
Kan iemand me even helpen? Ik heb een shelly 1 aangeschaft voor het schakelen van de verlichting in onze inkomhal/trappenhal.

De lamp kan geschakeld worden van op 4 lokaties (de 3 slaapkamerdeuren en onderaan de trap).
Ik heb de "potjes" van de schakelaars al eens opengemaakt: beneden en aan de laatste slaapkamer zitten er 3 draden aan de schakelaar, en bij de andere 2 slaapkamers zitten er 4 draden. De kleuren van de draden zijn allemaal bruin. In de potjes aan de slaapkamer is ook een blauwe neutraal, een rode fasedraad en een aarding aanwezig die allen met een lasklem doorgelust zijn en naar een van de slaapkamers gaan (want als ik zo een lasklem los maak werkt het licht in de slaapkamer niet meer). Deze draden zijn wel van een andere groep dan de bruine op de schakelaar.

Nu mijn vraag: ik vermoed dat ik de shelly best installeer in een potje met de schakelaar met 3 draden aan de slaapkamer. Echter heb ik geen idee welke draden ik moet losmaken en waar die in de shelly moeten. De N aansluiting is duidelijk: wago klem ipv een lasklem op de blauwe draden en een extra blauwe naar de N van de shelly. Kan dat geen kwaad vermits die van een andere groep is?

Maar wat met de I, O, L en SW?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Jouw systeem bestaat nu uit twee wisselschakelaars en twee kruisschakelaars. De Shelly is geen van beide, die zal dus geplaatst moeten worden in het laatste stukje kabel dat vanaf een wisselschakelaar naar de lamp loopt. Dat kan bij de lamp of bij de schakelaar zijn.

N = nul
L = fase
I = fase
O = lamp
SW = schakelaar
Ghibli schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:38:
Kan dat geen kwaad vermits die van een andere groep is?
Dat kan wel kwaad, nooit groepen met elkaar vermengen!
(althans, I en O zijn bij de Shelly 1 gescheiden van de andere aansluitingen en hoeft daarom niet van dezelfde groep te zijn, maar dat is in dit geval niet relevant omdat de kabels die op SW en op O moeten komen in de huidige situatie aan elkaar vast zitten)

[ Voor 19% gewijzigd door JaVaWa op 04-08-2023 10:33 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Ghibli Je bewoording + kleuren klink als België, correct?

Makkelijkste plek is waarschijnlijk bij de lamp zelf. Daar heb je in ieder geval N en SW, en grote kans dat er nog een L aanwezig is. Groepen mag je inderdaad niet mengen, in Nederland mogen die ook nooit bij elkaar zitten. Dus als er een L bij de lamp zit zou dat niet van een andere groep moeten zijn (maar weet niet of BE net zo strikt is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:37
Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:38:

- Goedkoop

Ondertussen heb je al een EM in gebruik maar voor als er iemand anders iets gelijkaardigs wil doen:
Ik heb hier al een aantal jaar een 1PM in gebruik voor het laden van mijn Nissan Leaf aan te sturen. Deze zit buiten niet mee ingebouwd (geen plaats in stopcontact) maar zit op een 3dprint op de din-rail van de meterkast. Dat gaat zonder problemen maar wel maar max 10A want dat is de limiet van mijn granny charger. Voordeel is dat ik hem kan aansturen en bv alleen laadt als onze zonnepanelen voldoende opbrengen (via HA). Nog nooit een uitschakeling gehad door oververhitting of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie500
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:41
Ik heb een Shelly 1 en wil deze niet graag aansluiten achter de de schakelaar maar in de behuizing van de buitenlamp. Kan dit werken met alleen een blauwe draad en een zwarte draad, zodat ik deze kan aansturen met home assistent ? Doel is dat ik dan de stroom uitsluitend kan in- en uitschakelen met de schakelaar. Hoe moeten dan de draden worden aangesloten? Zie reactie graag tegemoet. Bvd.

Daarvoor is een eigen topic

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 04-08-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 16:19
sompie500 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:42:
Ik heb een Shelly 1 en wil deze niet graag aansluiten achter de de schakelaar maar in de behuizing van de buitenlamp. Kan dit werken met alleen een blauwe draad en een zwarte draad, zodat ik deze kan aansturen met home assistent ? Doel is dat ik dan de stroom uitsluitend kan in- en uitschakelen met de schakelaar. Hoe moeten dan de draden worden aangesloten? Zie reactie graag tegemoet. Bvd.
Nee, dat gaat niet, een Shelly heeft continu voeding nodig, die hij in jouw geval kwijt is als je de schakelaar om zet

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie500
TheFes schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Nee, dat gaat niet, een Shelly heeft continu voeding nodig, die hij in jouw geval kwijt is als je de schakelaar om zet
En als ik de stroom er wel continu ophoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@sompie500 Maar dan kan je niets met de schakelaar, niet erg smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie500
<knip>Crosposten is al helemaal niet de bedoeling

[ Voor 87% gewijzigd door Septillion op 04-08-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Ja, dat werkt. Totdat iemand de schakelaar omzet...

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:42
sompie500 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:42:
Ja dat kan op deze manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7LvbQdiBCRAwbvM88HOA7oRL54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7kvp84lEfO1hQMwFfSZ6XcY.jpg?f=fotoalbum_large

Op de lasklemmen komen dan ieder op zijn eigen klem de blauwe en zwarte draad. Je schakelaar moet wel altijd aan staan.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Horla schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Ondertussen heb je al een EM in gebruik maar voor als er iemand anders iets gelijkaardigs wil doen:
Ik heb hier al een aantal jaar een 1PM in gebruik voor het laden van mijn Nissan Leaf aan te sturen. Deze zit buiten niet mee ingebouwd (geen plaats in stopcontact) maar zit op een 3dprint op de din-rail van de meterkast. Dat gaat zonder problemen maar wel maar max 10A want dat is de limiet van mijn granny charger. Voordeel is dat ik hem kan aansturen en bv alleen laadt als onze zonnepanelen voldoende opbrengen (via HA). Nog nooit een uitschakeling gehad door oververhitting of dergelijke.
Thanks. Ik had eerst de 1PM gekocht maar het werd hier afgeraden. Ondertussen heb ik sinds eergisteren mijn wagen ik kan met de grannycharger maximaal 13A laden. Mijn stopcontact staat nu wel 24/7 aan, maar het is een rustige wijk dus ik hoop dat er niemand iemand zomaar even stroom komt tappen :P

Solarladen zou ik kunnen sturen via Home Assistant, want er zijn integraties die de Tesla API ondersteunen. Moet alleen nog een en ander uitzoeken. Voorlopig schakel ik zelf een beetje tussen 10 en 13A afhankelijk van de opbrenst.

[ Voor 3% gewijzigd door Broodro0ster op 04-08-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie500
robbinonline schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

Ja dat kan op deze manier:

[Afbeelding]

Op de lasklemmen komen dan ieder op zijn eigen klem de blauwe en zwarte draad. Je schakelaar moet wel altijd aan staan.
Dank je wel is gelukt:top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie500
is er ook een manier om de Shelly 1 te testen; 1 exemplaar doet het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16
sompie500 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:18:
is er ook een manier om de Shelly 1 te testen; 1 exemplaar doet het niet?
Wat specifiek doet het niet?

Ik test ze hier door ze aan te sluiten op een stopcontact met een standaard aansluitkoord met stekker. Als de shelly dan zijn normale AP functie aanzet dan kan ik het ding instellen, en dan op zijn plek hangen.

Soms is een reset nodig, maar meestal werken ze gewoon ootb zoals je verwacht.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:37
Broodro0ster schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Thanks. Ik had eerst de 1PM gekocht maar het werd hier afgeraden.
Maar waarschijnlijk zonder onderbouwing? Daarom dat ik er op reageer. Het is een power meter die tot 16A gaat, langdurig 10A zou dan geen probleem mogen zijn en mijn praktijk toont aan dat dit ook het geval is. Bij iets Chinees zou ik het waarschijnlijk wel niet durven :9 . De meeste mensen gebruiken het goedkoopste buitenstopcontact dat ze kunnen vinden, ik zou mij daar eerder zorgen over maken ;)

De 2.5 heeft trouwens wel problemen met langdurige load. Die had ik in gebruik bij mijn zwembad (op de kanalen respectievelijk 500w en 1200w) maar op warme dagen kreeg ik uitval door oververhitting. Die heb ik deze lente vervangen door de pro 2pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Horla schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

Maar waarschijnlijk zonder onderbouwing? Daarom dat ik er op reageer. Het is een power meter die tot 16A gaat, langdurig 10A zou dan geen probleem mogen zijn en mijn praktijk toont aan dat dit ook het geval is. Bij iets Chinees zou ik het waarschijnlijk wel niet durven :9 . De meeste mensen gebruiken het goedkoopste buitenstopcontact dat ze kunnen vinden, ik zou mij daar eerder zorgen over maken ;)

De 2.5 heeft trouwens wel problemen met langdurige load. Die had ik in gebruik bij mijn zwembad (op de kanalen respectievelijk 500w en 1200w) maar op warme dagen kreeg ik uitval door oververhitting. Die heb ik deze lente vervangen door de pro 2pm.
Iemand had hier gereageerd dat de zijne gesmolten was door een plugin hybride. Op Reddit dan weer iemand waarbij hij na een klein uurtje overhitte met een plugin hybride.
En op de Shelly facebook groep waren er mensen met 3kW warmte elementen aan een 1PM die helemaal geen problemen hadden.
Ik wou liever geen risico nemen dus de EM besteld, maar incl. 50A kwam dat op een kleine 70euro ipv een 1PM van 18euro. Dat is dan ook wel een beetje zuur aangezien het om een tijdelijk oplossing gaat tot ik een laadpaal heb over 2-3 maand.

Ik heb de auto pas 2 dagen, dus ik zou alsnog de 1PM kunnen testen en de rest terug sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Broodro0ster op 04-08-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:26
Vandaag erachter gekomen dat de "Shelly Plus Plug S v2" geen schroefje meer heeft om hem open te maken. Flashen naar tasmota en vervolgens esphome werkt 1x en daarna moet je het ermee doen, OTA werkt dan niet meer, en openmaken is mij nog niet gelukt aangezien er nergens meer een schroef zit.
Mocht iemand toch weten hoe deze te openen is hoor ik het graag.
De niet v2 versie van de Shelly Plus Plug S heef wel een schroefje achter in het gat van de aarde pin zitten namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Wat is eigenlijk het voordeel om een Shelly te flashen naar Tasmota of ESPHome? Ik heb een aantal Sonoffs, die heb ik geflashed naar Tasmota zodat ik ze lokaal kan bedienen. Bij mijn Shellies heb ik dat niet gedaan omdat die met de originele software al lokaal te bedienen zijn.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
een sooitje shellys gekocht

1L
1plus
en een uni

de 1L's komen in een paar schakelaars (en vervanging voor een opgeblazen shelly)
de 1plus was eigenlijk om een hek mee te automatiseren (maar dat is niet meer nodig)
de uni, was eigenlijk om mee te spelen, had niet verwacht dat ik mijn hek er mee kon aansturen.
(toch wel, hek kan nu open op afstand, maximale afstand 20037,5 km)

leuk klein ding die uni. heb nog 1 hek te doen voor een kennis.
Maar daar ga ik die plus voor gebruiken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1 ... 55 ... 85 Laatste