Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:14
Erwin537 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:16:
[...]

In het geval van een smart lamp werkt dat anders, want je wilt dat die altijd stroom heeft en via een API aan/uit gezet word. Daarom moet je in dat geval de shelly niet op de lamp aansluiten.
Dat laatste snap ik niet. Ik wil inderdaad de lamp aan en uit zetten via Home Assistant. Met 'in serie' met een slimme lamp bedoel ik:

1. aanvoer -> shelly plus i4 -> slimme lamp (hue) -> afvoer

en daarnaast: 2. shelly > 'domme' schakelaar > shelly

Dat werkt helaas dus niet, als ik het goed begrijp.

[ Voor 4% gewijzigd door Nomi op 01-06-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:38
Nomi schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:25:
[...]

Dat laatste snap ik niet. Ik wil inderdaad de lamp aan en uit zetten via Home Assistant. Met 'in serie' met een slimme lamp bedoel ik:

1. aanvoer -> shelly plus i4 -> slimme lamp (hue) -> afvoer

en daarnaast: 2. shelly > 'domme' schakelaar > shelly

Dat werkt helaas dus niet, als ik het goed begrijp.
In serie met de lamp werkt denk ik inderdaad niet. Ik ben ook een leek met elektra wat dat betreft maar vermoed dat het daar niet op gemaakt is, anders zou je wel iets gedocumenteerd zien. Of het gewoon technisch niet kan of omdat de i3/4 niet is gemaakt op zo'n hoge spanning doorvoer kan ik niet zeggen.

Als je geen nuldraad hebt bij je schakelaar (en niet makkelijk daar kan krijgen) zou ik gaan voor een Hue switch als je toch Hue gebruikt. Zo'n Hue dimmer bv switch kost niet gek veel, kan je overal plakken en gaat volgens mij lang mee op batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
Erwin537 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:32:
[...]

Als je geen nuldraad hebt bij je schakelaar (en niet makkelijk daar kan krijgen) zou ik gaan voor een Hue switch als je toch Hue gebruikt. Zo'n Hue dimmer bv switch kost niet gek veel, kan je overal plakken en gaat volgens mij lang mee op batterij.
Die Hue dimmer switch heb ik ook. Prima ding, maar niet iedereen herkent 'm als schakelaar :| En daarnaast vind ik het ook wel mooi en leuk als de 'gewone' schakelaars het ook gewoon nog doen. Anyway, ik ben dus aangewezen op de Shelly 1L.

[ Voor 4% gewijzigd door Nomi op 01-06-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:26
@Nomi NIet als je hem in de centraaldoos kunt plaatsen. Dan zou je zelf meerdere schakelaars op een enkele i3 / i4 kunnen gooien.

Want zeker als je toch niet wilt schakelen (detached mode) ivm slimme lamp dan is het best wel een omweg om dan wel de lamp te voeden via de Shelly enzo.

Of natuurlijk een N trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom_1986
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 15:42
Ik heb een vraag. Kan ik met een Shelly 1 deze magneetklep aansturen?
Afbeeldingslocatie: https://www.mijn-tuinberegening.nl/wp-content/uploads/2020/08/Magneetklep-56114.png

De input van de Shelly 1 komt van het stopcontact, en is dus 230V. Switcht de Shelly 1 dan zelf naar 24V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:48
@tom_1986 Nee, dat kan niet. Tenminste niet als je 230V op je shelly aansluit.

Volgens mij kun je de shelly ook op een laag voltage draaien, dat zou je even moeten opzoeken. Kun je een jumper voor omzetten. Maar je zal wel een losse 24v voeding nodig hebben. Je kan ook een los relais pakken, deze aansturen met je shelly en op dat relais 24v zetten om te schakelen.

Heb je een multimeter? Die zou ik eerst gebruiken voordat je die klep doorbrand met 230V. Dan weet je zeker dat het goed aangesloten is namelijk.

tldr; Nee, omdat een shelly geen omvormer is.

[ Voor 4% gewijzigd door g00gle op 02-06-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom_1986
@g00gle dank voor de terugkoppeling. Een reguliere 24V Voeding kan ik wel aansluiten, echter, is de output van het relais dan 24V AC/DC? Of is dat dan niet relevant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@tom_1986 De Shelly 1 heeft wat je noemt, droge contacten. Enige wat er dus gebeurd is dat de I en O (Input en Output) klemmen wel of niet verbonden zijn. Ofwel, je kan prima de Shelly met 230V voeden (op de L en N klem) en dan 24V schakelen (via de I en O klem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
tom_1986 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:31:
Ik heb een vraag. Kan ik met een Shelly 1 deze magneetklep aansturen?
[Afbeelding]

De input van de Shelly 1 komt van het stopcontact, en is dus 230V. Switcht de Shelly 1 dan zelf naar 24V?
Je kan de shelly de trafo laten schakelen van de magneetklep.
dan blijft de shelly op 230v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom_1986
Dank allen voor de snelle reacties.
Dus voor de duidelijkheid, dat ik het begrijp:
De Shelly 1 staat ingesteld op 230V. hier sluit ik dus rechtstreeks de magneetklep op aan. Deze heeft 24V AC nodig.
Voordat ik deze ga aan sluiten wil ik de I en O met een multimeter doormeten. Moet ik daar 230V meten, of 24? 24 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@tom_1986 Daar meet je 0V. Zoals gezegd zijn het droge contacten. Staat de output aan dan zijn I en O verbonden met elkaar, staat de output uit zijn ze niet verbonden. I en O hebben verder geen link met de andere terminals. Je gebruikt ze dus exact hetzelfde als een analoge schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom_1986
Ok, als ik ze dan aan schakel, wat zal ik dan meten?

Verder heb ik nog een adapter gevonden welke 24V DC is, als ik deze gebruik. gaat dat beter? Ik begrijp bovenstaande nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:02
Je magneetklep werkt met AC, niet met DC. Aan die adapter heb je niet zoveel. Je zult eerst een geschikte spanningsbron (24V AC) moeten regelen voordat je verder kunt.
Ook is enige basiskennis onontbeerlijk, zeker als je aan de slag gaat met 230V. Gezien je reacties lijkt het mij raadzaam om er iemand bij te halen die er meer verstand van heeft....

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom_1986
dank voor t mee denken! Gaat goed komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:56
Opeens is mijn Shelly 1L erg traag gaan werken in home assistant. Heb wat automatiseringen ingesteld en de Shelly 1L op detached mode staan. Duurt soms wel 10 seconde voordat HA het door heeft dat die schakelaar om is.

Na wat gegoogle ColoT ingesteld met het lokale IP:port van mijn HA server (https://sequr.be/blog/2021/03/shelly-colot-unicast/). Alleen hij werkt nog steeds erg traag.

Heb nog geen MQTT draaien (moet me dat nog eigen maken) en hoopte op een quick fix, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb de volgende sensor op AC 230v. Deze sensor heeft 2 draadjes, welke een fase draad en een geschakelde fase draad opleveren, net naar gelang hoe je hem aansluit, uiteraard.

€ 4,72 | M20 Inductive Proximity Sensor Switch 6V 12V 110V 220V NPN PNP NO NC 3mm 5mm 8mm 10mm Detection Distance Metal Sensor Switches
https://a.aliexpress.com/_msaR7yU

Zo heb ik hem dan ook aangesloten, op een Shelly Plus I4, met als resultaat dat de sensor niet opstart doordat er geen circuit is.

Op aanraden van @Septillion heb ik geprobeerd er een lamp tussen te zetten:.
N op Shelly & lamp bruine draad
L op Shelly & sensor bruine draad
Blauwe draad van sensor op lamp & Shelly's SW1

Resultaat is nu dat de sensor wel opstart en ook daadwerkelijk de lamp aan/uit laat gaan, maar de Shelly zegt altijd dat de switch "aan" staat. Vermoedelijk loopt er dus nog net genoeg stroom voor de Shelly om hem niet uit te zetten.

De vraag is een beetje: zijn hier nog oplossingen voor? Misschien zelfs met esphome / Tasmota?

Bericht uit het andere topic ter referentie, maar nu is het toch wel een beetje een Shelly vraag geworden:
Septillion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:09:
@Tanuki Probeer eens met de lamp die je eerder ook gebruikte paralel. Dus sensor tussen L en SW en de lamp tussen N en SW.

Als dat wel werkt zou je dat zo kunnen laten of proberen met een X2 condensator of een Shelly bypass.
Dit lukt inderdaad, alsin, de sensor start op. De Shelly registreert altijd dat de "switch" aan staat op de SW1 poort. Als ik dan de sensor trigger gaat de lamp uit, maar SW1 blijft "aan". Vermoedelijk doordat er toch altijd een beetje stroom doorheen blijft lopen.

Volgens mij zie ik in de Shelly Plus I4 pagina ook niet echt opties om iets aan te passen. Ik kan de switch naar een button veranderen en ik hem inverten. Vermoedelijk verandert er wel *iets* in de stroom die er loopt, als de sensor triggert. Maar de Shelly zal het niet in zich hebben om die change te kunnen zien, gok ik?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:38
Ik zit naar de shelly wall brackets te kijken en de site zegt dat je de switches niet kunt gebruiken zonder relay.

Als ik naar de aansluitingen zit te kijken, zou je bijna zeggen je kan de relay eruit halen en de bedrading aan elkaar koppelen naar de lamp

https://manuals.plus/shel...itch-manual#axzz83ZSSiDQg

Maar er zal wel niet voor niks gezegd worden dat het niet kan. Iemand een idee?

Idee is dat ik overal hetzelfde zou willen qua uiterlijk, maar niet alles gesturud hoeft te worden via domotica

2de vraag: begrijpt iemand hoe je van een normale hotelschakeling naar de schakeling toegaat met 2 van deze wall switches van shelly. Voor mijn gevoel kloppen de draden niet meer met wat ik heb nu in mijn hotelschakeling, en de positie van de relay is ook niet heel duidelijk, maar lijkt bij de lamp?

[ Voor 36% gewijzigd door bvbal79 op 03-06-2023 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 17:08

JoSchaap

Had a life, got a modem..

ik heb hier bijna overal WS wall switches.
het is echt enkel een pulsdrukkertje met een heel dun signaalkabeltje hier kun je geen 240V overheen gooien ;)

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:35
Ik heb in mijn nieuwe huis een behoorlijk sluipverbruik van 350 - 600 watt en wil graag achterhalen waar ik dit moet zoeken. Vrijwel alle (interessante) apparaten zitten rechtstreeks op de groepen aangesloten, dus even rondlopen met een smartmeterplug levert weinig resultaat. Zou dus graag de individuele groepen willen meten.

Heb geen ruimte voor de nette oplossing met een DIN meter per groep, dus dan maar de oplossing met current transformers. Had ooit eens de Iotawatt oplossing gezien, maar die is helaas gestopt. Beste alternatief lijkt me de Shelly Pro 3EM - met 2 stuks kan ik de helft van de groepen meten.

Zie onder een foto van mijn meterkast, ik denk dat ik hier wel 6 van die blokjes omheen kan klikken. Wat jullie - ervaringsdeskundigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cutapTbG0f6fUqViOGQ5_vuVoHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBjIt4d9nK0tXB39wjjmSfNX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dJQ3y0DEfrKXGUho7sxJFcFitY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pa6yhy796SKVj2japGaZYIEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Clock Misschien voor je gaat meten, gewoon eens een uurtje een groep uit laten? Of misschien kan je het al direct zien als het een constante load is.

PS Heb je nu echt een aardlek als "hoofdschakelaar"?

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 05-06-2023 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
Septillion schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:00:
@Clock Misschien voor je gaat meten, gewoon eens een uurtje een groep uit laten? Of misschien kan je het al direct zien als het een constante load is.

PS Heb je nu echt een aardlek als "hoofdschakelaar"?
Goede optie, dan zou ik een eind moeten komen. Tegelijkertijd neemt mijn nieuwsgierigheid en datahonger het dan al snel over en ben ik snel verleid naar een oplossing je ik in Homey kan uitlezen. Dunne scheidslijn tussen nut en hobby.

Meterkast heeft aparte hoofdschakelaars die net buiten beeld vallen. Zie full frame onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72dx_d8AovVozRilSIJzrrc3tvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noi24l9DuIlLgPnGeCmBXZJ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:38
Clock schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:11:
[...]

Goede optie, dan zou ik een eind moeten komen. Tegelijkertijd neemt mijn nieuwsgierigheid en datahonger het dan al snel over en ben ik snel verleid naar een oplossing je ik in Homey kan uitlezen. Dunne scheidslijn tussen nut en hobby.

Meterkast heeft aparte hoofdschakelaars die net buiten beeld vallen. Zie full frame onder.

[Afbeelding]
Als ik zo de apparatuur in je meterkast zie heb ik wel een vermoeden waar al wat van je verbruik heen gaat. Met de netwerk hardware, bridges, coax versterker.. gok dat daar al een groot deel van je verbruik in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Erwin537 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:20:
[...]

Als ik zo de apparatuur in je meterkast zie heb ik wel een vermoeden waar al wat van je verbruik heen gaat. Met de netwerk hardware, bridges, coax versterker.. gok dat daar al een groot deel van je verbruik in zit?
Eens! 100 watt aan meterkast meuk (incl PoE AP's / cameras) en 50 watt aan CV + vloerverwarming. De rest is lastiger te pinpointen. Maar gaat teveel offtopic voor hier.

Iemand een PM3 in meterkast ervaring? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk_L
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-02 07:44
@Clock Ik gebruik de PM3 om een 3 Fase meterkast in de schuur te monitoren.
Werkt perfect wat mij betreft!
En met de export functie kun je erg gedetailleerde data ophalen.
Ik weet alleen niet of je er nog plek voor hebt, misschien dat ze net tussen de aardleks in passen.
Je moet de PM3 ook voeden met alle fases en een nul, dus die moet je ook ergens netjes aftakken.
De clamps vind ik zelf vrij groot, het is wel even puzzelen om ze hier netjes weg te werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:03
Even een vraagje voor de eigenaars van de Shelly Plus Plug S. Ik gebruik er 2 als nachtlampje bij de dochters maar vroeg mij af of ik deze ook kan meenemen op reis en dus gebruiken als nachtlampje buiten het gekende netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Tibs schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:36:
Even een vraagje voor de eigenaars van de Shelly Plus Plug S. Ik gebruik er 2 als nachtlampje bij de dochters maar vroeg mij af of ik deze ook kan meenemen op reis en dus gebruiken als nachtlampje buiten het gekende netwerk?
Je gebruikt de plug als nachtlamp? Heb je daar nog een lamp aanzitten, of gebruik je alleen het rode indicatieledje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
rens-br schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:04:
[...]

Je gebruikt de plug als nachtlamp? Heb je daar nog een lamp aanzitten, of gebruik je alleen het rode indicatieledje?
De Plus Plug S kun je als nachtlamp gebruiken en gelijk welk kleur geven.Je kan de kleur en helderheid zowel in 'aan' als 'uit' toestand aanpassen zodat hij perfect is voor de dochters waarbij het voor de ene teveel licht is bij 10% en bij de andere nog niet genoeg bij 10% 8)7

Op het net gelezen dat dit zou moeten lukken met een SMTP server tussen GSM en Plug. Zou ik dus eens moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tibs schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:02:
[...]

De Plus Plug S kun je als nachtlamp gebruiken en gelijk welk kleur geven.Je kan de kleur en helderheid zowel in 'aan' als 'uit' toestand aanpassen zodat hij perfect is voor de dochters waarbij het voor de ene teveel licht is bij 10% en bij de andere nog niet genoeg bij 10% 8)7

Op het net gelezen dat dit zou moeten lukken met een SMTP server tussen GSM en Plug. Zou ik dus eens moeten proberen.
AH. Ik was even in de war met de normale Shelly plug. De plus plug s heeft zo te zien een RGB ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ben op zoek naar een 3 fase relais om mijn laadpaal te schakelen. Die is zelf niet slim genoeg om met een API aan te spreken. Ik heb getest en als ik de stroom eraf haal en later weer erop zet gaat hij lekker verder met laden.

Ik kan dus een relais gebruiken om mijn domotica de laadpaal te laten aansturen.
Ik heb al wat dingen van Shelly en kwam dus vrij snel op een Shelly Pro 3 terecht. Ik hoeft het vermogen niet te meten, dat doet mijn laadpaal wel. Dus ik heb de 3EM niet nodig.

Het enige wat me uit de documentatie niet helemaal duidelijk wordt, is of de 3 relais als 1 geheel geschakeld kunnen worden. Ik ben al op zaken zoals "cover" en "in_mode" gaan googlen, maar ik denk niet dat ik 100% begrijp of ik dat werkend ga krijgen.

TLDR: ik ben op zoek naar een 3F relais die ik met een enkele HTTP command kan switchen op alle fases.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-09 10:59

TPA

ESET official partner

Septillion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:33:
@TPA Geen omvormers die je command kunt geven om te stoppen? Via integratie of connector?

Naast dat stoppen met terugleveren natuurlijk al niet groen is, is zomaar stoppen met opwekken ook wel heftig. Zowel voor het net als voor je omvormer.
Niet groen? Die Logica volg ik niet. Er is op het moment dar de stroom prijs negatief is een overschot dus is het volgens mij best wel groen om zelf het overschot te gebruiken ipv bij te dragen aan extra overschot.
Het is maar net hoe je het uitlegt. Daarnaast is het financieel ook iets beter (zal niet aantikken, maar goed).

Zeggen dat het nier groen is ben ik niet met je eens.

En hard uitschakelen van de solaredge lijkt me niet wenselijk maar ik zie geen andere dan manuele manier om het te regelen. Ik wil het automatiseren obv de stroomprijs. Terugleveren is niet afdoende en ik zie niet hoe ik de p1 die uitschakelen netjes kan doen

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
JackBol schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:22:
[...]
Ik hoeft het vermogen niet te meten, dat doet mijn laadpaal wel.
[...]

TLDR: ik ben op zoek naar een 3F relais die ik met een enkele HTTP command kan switchen op alle fases.
Ik zou denk ik een willekeurige smartswitch pakken waar je qua firmware goed mee uit de voeten kan. En dan die smartswitch een degelijke magneetschakelaar/installatierelais van een A-merk (ABB / Hager / Eaton / Schneider o.i.d.) laten schakelen. Gezien het om hoge vermogens gaat lijkt mij dat niet verstandig om door een Shelly te laten doen eerlijk gezegd.

https://www.sandervunderi...sult/?q=installatierelais

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ThinkPad schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Ik zou denk ik een willekeurige smartswitch pakken waar je qua firmware goed mee uit de voeten kan. En dan die smartswitch een degelijke magneetschakelaar/installatierelais van een A-merk (ABB / Hager / Eaton / Schneider o.i.d.) laten schakelen. Gezien het om hoge vermogens gaat lijkt mij dat niet verstandig om door een Shelly te laten doen eerlijk gezegd.

Dit is eigenlijk wel een hele goeie tip.

Die Shelly’s gaan tot 16A nominaal per pool, wat theoretisch geen probleem zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Even een vraagje. Ik zou graag mijn rolgordijnen automatiseren en meerdere scene's maken.
Momenteel worden deze aangestuurd via een Eltako EGS 12Z2-UC. Van wat ik momenteel lees zou dit niet mogelijk zijn met een Shelly 2.5 maar de 2PM Plus is een update dus misschien lukt het daarmee wel? Of is er een andere Shelly die ik daarvoor kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Nee, niet groen :) Die energie zou je beter nuttig in kunnen zetten. Water warm maken, airco wat harder, accu laden etc. Desnoods de industrie harder laten werken. Daarnaast draaien er ten tijde van negatieve stroomprijzen ook nog steeds centrales.

Dus nee, dat noem ik niet groen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tanuki schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:02:
Ik heb de volgende sensor op AC 230v. Deze sensor heeft 2 draadjes, welke een fase draad en een geschakelde fase draad opleveren, net naar gelang hoe je hem aansluit, uiteraard.

€ 4,72 | M20 Inductive Proximity Sensor Switch 6V 12V 110V 220V NPN PNP NO NC 3mm 5mm 8mm 10mm Detection Distance Metal Sensor Switches
https://a.aliexpress.com/_msaR7yU

Zo heb ik hem dan ook aangesloten, op een Shelly Plus I4, met als resultaat dat de sensor niet opstart doordat er geen circuit is.

Op aanraden van @Septillion heb ik geprobeerd er een lamp tussen te zetten:.
N op Shelly & lamp bruine draad
L op Shelly & sensor bruine draad
Blauwe draad van sensor op lamp & Shelly's SW1

Resultaat is nu dat de sensor wel opstart en ook daadwerkelijk de lamp aan/uit laat gaan, maar de Shelly zegt altijd dat de switch "aan" staat. Vermoedelijk loopt er dus nog net genoeg stroom voor de Shelly om hem niet uit te zetten.

De vraag is een beetje: zijn hier nog oplossingen voor? Misschien zelfs met esphome / Tasmota?

Bericht uit het andere topic ter referentie, maar nu is het toch wel een beetje een Shelly vraag geworden:

[...]

Dit lukt inderdaad, alsin, de sensor start op. De Shelly registreert altijd dat de "switch" aan staat op de SW1 poort. Als ik dan de sensor trigger gaat de lamp uit, maar SW1 blijft "aan". Vermoedelijk doordat er toch altijd een beetje stroom doorheen blijft lopen.

Volgens mij zie ik in de Shelly Plus I4 pagina ook niet echt opties om iets aan te passen. Ik kan de switch naar een button veranderen en ik hem inverten. Vermoedelijk verandert er wel *iets* in de stroom die er loopt, als de sensor triggert. Maar de Shelly zal het niet in zich hebben om die change te kunnen zien, gok ik?
Om terug te komen op dit verhaal:

Ik heb nu vanaf de proximity sensor een lamp aangesloten (die dan weer naar de nul terug gaat)
En richting de SW1-poort van de Shelly Plus i4 2 weerstandjes van 390kOhm in serie, waardoor de Shelly nu daadwerkelijk een change ziet als een object wordt gedetecteerd door de sensor, tov geen object gedetecteerd.

Ik moet het nog even netjes en veilig afwerken, gezien de weerstandjes natuurlijk gewoon geleidend materiaal om zich heen hebben.

En uiteraard moet de lamp nog vervangen worden door een super minimale load, die ook klein genoeg is (qua omvang). Een bypass? Of iets anders? Geen idee.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ThinkPad schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb die Shelly Pro 3 en een magneet schakelaar van ABB hier.
Ik kan echt niet met een goed gevoel 8 uur achter elkaar 3x16A door die Shelly heen trekken. Daar voel ik me niet comfortabel bij.

Nogmaals dank voor de tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qkSYGYDOGbXF5QtaQp7cXugGWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMjSUYEex1S7H41d7wp5FCyM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De Shelly3Pro is dan wat overkill trouwens, de ABB heeft alleen een L+N nodig dus dat zou ook met de goedkoopste 1-fase Shelly (of elke andere willekeurige smartplug die 230V kan schakelen) kunnen.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2023 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ThinkPad schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:28:
De Shelly3Pro is dan wat overkill trouwens, de ABB heeft alleen een L+N nodig dus dat zou ook met de goedkoopste 1-fase Shelly (of elke andere willekeurige smartplug die 230V kan schakelen) kunnen.
Ik gebruik Loxone als domotica. Deze hebben zelf ook dubbele relais.
https://shop.loxone.com/nlnl/nano-io-air.html

Compleet overpriced natuurlijk, maar het integreert wel super lekker.
Dus toch maar weer de portemonnaie getrokken...

De Shelly's gaan retour afzender.

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 13-06-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-09 10:59

TPA

ESET official partner

Septillion schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Nee, niet groen :) Die energie zou je beter nuttig in kunnen zetten. Water warm maken, airco wat harder, accu laden etc. Desnoods de industrie harder laten werken. Daarnaast draaien er ten tijde van negatieve stroomprijzen ook nog steeds centrales.

Dus nee, dat noem ik niet groen :)
Als of ze minder gaan draaien als ik mijn zonnepanelen uitzet. Ik lever niet terug maar gebruik het overschot

Beter is dat iedereen naar dynamisch gaat wamt dan wordt de verdeling van stroom
Beter over de dag en heeft het over de hele breedte een goede prijs.

Maar goed ik ben nog niet verder met mijn “probleem” uitdaging. Het is meer kijken of het kan en niet om geld te besparen want dat is niet de snelste/slimste manier mi

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:39

Nhz

Ik wil graag de waterstand van onze ondergrondse regenwatertank kunnen monitoren via Home Asssistant. Hiervoor had ik bedacht om deze niveau sensor aan een Shelly Plus Addon te knopen.

Mijn ervaring met dit soort elektronica is echter nog vrij beperkt. Ik zie dat de addon een voeding heeft van 3.3V, kom ik dan weg met de sensor van 0-5V?

Alternatief is de Shelly Uni, samen met een externe voeding. Maar vind de Addon mooier, compacter.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 19-06-2023 16:29 . Reden: Link cleanup ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Tibs schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:18:
Even een vraagje. Ik zou graag mijn rolgordijnen automatiseren en meerdere scene's maken.
Momenteel worden deze aangestuurd via een Eltako EGS 12Z2-UC. Van wat ik momenteel lees zou dit niet mogelijk zijn met een Shelly 2.5 maar de 2PM Plus is een update dus misschien lukt het daarmee wel? Of is er een andere Shelly die ik daarvoor kan gebruiken?
Ik zou hier graag eens op terugkomen omdat er geen reactie op kwam. In principe is het niet nodig om de rolluiken in een bepaalde stand te zetten. Daarom dacht ik aan een oplossing om een Shelly i4 achter de drukknoppen te zetten die nu de rolluiken aansturen?

De drukknoppen activeren nu de eltako die dan de rolluiken aanstuurt. Ik meen me wel te herinneren dat dit niet zou lukken met een i4 maar misschien heb ik dit verkeerd begrepen?

De schakelaars sturen nu via een 12/24V signaal de eltako aan denk ik. Moet ik nog eens in detail bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
De enige functie van de Shelly i4 is het vertalen van gebruikeracties (het indrukken van bepaalde knoppen) naar een draadloos signaal waarmee een ander apparaat het feitelijke schakelen uitvoert. Er zit geen relais in de i4. Je kunt dus alleen knoppen aansluiten, geen apparaten.
Als de Eltako's 24V DC gebruiken is de Shelly Plus 2PM wel een optie, die kan ook op die spanning werken (al kan de bedrading nog wel voor wat hoofdbrekens zorgen). Als de Eltako's 12V en/of AC gebruiken, dan kan het niet met de 2PM. In dat geval heb je meerdere schakelaars nodig die met "dry contacts" werken. Dat houdt in dat hetgeen wat geschakeld wordt geheel los staat van de bediening, waardoor het niet meer uitmaakt wat je schakelt (nou ja, er zijn uiteraard wel limieten; staat bij de specificaties). Heeft Shelly ook , bijv. de Shelly 1 of de Pro 1/Pro 2/Pro 3.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
JaVaWa schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:58:
De enige functie van de Shelly i4 is het vertalen van gebruikeracties (het indrukken van bepaalde knoppen) naar een draadloos signaal waarmee een ander apparaat het feitelijke schakelen uitvoert. Er zit geen relais in de i4. Je kunt dus alleen knoppen aansluiten, geen apparaten.
Als de Eltako's 24V DC gebruiken is de Shelly Plus 2PM wel een optie, die kan ook op die spanning werken (al kan de bedrading nog wel voor wat hoofdbrekens zorgen). Als de Eltako's 12V en/of AC gebruiken, dan kan het niet met de 2PM. In dat geval heb je meerdere schakelaars nodig die met "dry contacts" werken. Dat houdt in dat hetgeen wat geschakeld wordt geheel los staat van de bediening, waardoor het niet meer uitmaakt wat je schakelt (nou ja, er zijn uiteraard wel limieten; staat bij de specificaties). Heeft Shelly ook , bijv. de Shelly 1 of de Pro 1/Pro 2/Pro 3.
Bedankt voor je reactie. Dit weekend dan toch maar eens proberen met de 2PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:42
Gisteravond geprobeerd Shelly 2PM in een dubbele wandschakelaar te doen (1 gat) om die 'slim' te maken, helaas krijg ik hem er met geen mogelijkheid in.. wilde niet alle kabels super kort knippen want anders kan ik er straks niks meer mee :p Komt nogal veel in samen en de schakelaar is aardig dik.

Hoe lossen jullie dit op meestal op? Toch alles kort knippen of schakelaar vervangen door bij Shelly Wall of is dan een andere oplossing beter om een domme schakelaar 'slim' te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-09 22:06
StephanN93 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:11:
Gisteravond geprobeerd Shelly 2PM in een dubbele wandschakelaar te doen (1 gat) om die 'slim' te maken, helaas krijg ik hem er met geen mogelijkheid in.. wilde niet alle kabels super kort knippen want anders kan ik er straks niks meer mee :p Komt nogal veel in samen en de schakelaar is aardig dik.

Hoe lossen jullie dit op meestal op? Toch alles kort knippen of schakelaar vervangen door bij Shelly Wall of is dan een andere oplossing beter om een domme schakelaar 'slim' te maken.
Ik begon met Shelly's in wandschakelaars, had veelal te weinig ruimte. Ben toen overgegaan om ze te verwerken bij de lampen zelf in het plafond (edit: in de centraaldoos). Toen kwam er de Flevolandse stroomstoring waardoor er 2 kapot gingen en het een gepriegel was om dat weer te vervangen. Ben uiteindelijk uitgekomen op ze verwerken in de lamp zelf, veelal heb je genoeg ruimte om ze ergens erin te plakken met wat dubbelzijdig plakspul en dan aan te sluiten. Enige wat je nog wel moet doen is even een L trekken vanuit het gat erboven, maar dat doe je een keer en hoef je nooit meer bij de 'echte' elektra.

Oftewel ik zou aanraden om de apparaten slim te maken, niet de stopcontacten / schakelaars zelf. Ook tip om gewoon huishoud draad te slopen en de individuele draden te gebruiken ipv de hardcores die je los kan kopen, werkt een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

StephanN93 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:11:
Hoe lossen jullie dit op meestal op? Toch alles kort knippen
Je kunt ook de kabels aan de andere kant een stukje terugtrekken. Wel opletten dat je ze niet uit de doos trekt natuurlijk.

Verder zijn er veel handige producten waardoor je niet een losse module achter je bestaande materiaal hoeft te proppen (of bij in je centraaldoos), maar gewoon nieuw slim schakelmateriaal krijgt. Dat valt wel buiten de scope van dit topic, want Shelly levert dat niet. Voorbeelden zijn smart wall switch van Aqara, dimmers van Ecodim of schakelaar van Niko. Er zijn tig van dit soort producten op basis van verschillende protocollen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:42
Yongshi schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Ik begon met Shelly's in wandschakelaars, had veelal te weinig ruimte. Ben toen overgegaan om ze te verwerken bij de lampen zelf in het plafond (edit: in de centraaldoos). Toen kwam er de Flevolandse stroomstoring waardoor er 2 kapot gingen en het een gepriegel was om dat weer te vervangen. Ben uiteindelijk uitgekomen op ze verwerken in de lamp zelf, veelal heb je genoeg ruimte om ze ergens erin te plakken met wat dubbelzijdig plakspul en dan aan te sluiten. Enige wat je nog wel moet doen is even een L trekken vanuit het gat erboven, maar dat doe je een keer en hoef je nooit meer bij de 'echte' elektra.

Oftewel ik zou aanraden om de apparaten slim te maken, niet de stopcontacten / schakelaars zelf. Ook tip om gewoon huishoud draad te slopen en de individuele draden te gebruiken ipv de hardcores die je los kan kopen, werkt een stuk makkelijker.
Wat stom dat ik daar niet aan gedacht had.. ik hoopte op 2 vliegen in 1 klap. Zal eens de lamp eraf halen en zien of daar ruimte voor is. Thanks!
Gizz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:35:
[...]

Je kunt ook de kabels aan de andere kant een stukje terugtrekken. Wel opletten dat je ze niet uit de doos trekt natuurlijk.

Verder zijn er veel handige producten waardoor je niet een losse module achter je bestaande materiaal hoeft te proppen (of bij in je centraaldoos), maar gewoon nieuw slim schakelmateriaal krijgt. Dat valt wel buiten de scope van dit topic, want Shelly levert dat niet. Voorbeelden zijn smart wall switch van Aqara, dimmers van Ecodim of schakelaar van Niko. Er zijn tig van dit soort producten op basis van verschillende protocollen.
Terugtrekken had ik geprobeerd, helaas gaf het weinig mee en was de gecreëerde ruimte hiermee minimaal. Heb inderdaad zitten kijken naar andere opties ook, valt te overwegen mocht ik de andere suggestie niet werken/lukken.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Tibs schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:31:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dit weekend dan toch maar eens proberen met de 2PM.
Gisterenavond zonder problemen 1 van de Eltaco's vervangen door de Shelly 2PM. *O*
Nu een bestelling plaatsen voor de andere rolgordijnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Wel een vraagje over de Shelly 2PM als rolluiksturing. ZIjn hier nog mensen die het zo gedaan hebben?

Ik heb het zo geconfigureerd dat ik slechts 1 externe input heb als 'button'. Wat ik merk is dat er veel tijd zit tussen 2 acties. Als ik het rolgordijn activeer met die externe knop dan kan ik het gordijn niet direct stoppen met diezelfde externe knop. Pas na enkele seconden (als het gordijn bijna volledig open/dicht is) lukt het.

Is dit een 'dode' tijd die kan ingesteld worden? Heeft nog iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:36

Cpt-Cholo

I did it again...

Nhz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:58:
Ik wil graag de waterstand van onze ondergrondse regenwatertank kunnen monitoren via Home Asssistant. Hiervoor had ik bedacht om deze niveau sensor aan een Shelly Plus Addon te knopen.

Mijn ervaring met dit soort elektronica is echter nog vrij beperkt. Ik zie dat de addon een voeding heeft van 3.3V, kom ik dan weg met de sensor van 0-5V?

Alternatief is de Shelly Uni, samen met een externe voeding. Maar vind de Addon mooier, compacter.
Ik vind deze wel interessant, ik zie dat de shelly een digitaal signaal aan kan van 0 tot 10 V, daar heb je ook een editie van bij Ali.je zal dus 2 aparte voedingen nodig hebben voor de Shelly 3.3V en de sensor 12V.

Wat mij niet duidelijk is zijn de variaties. 10m range 10m cable, 2m range 10m cable? Zelfde prijs? Wat is deze range? Kan die maar 2 meter water meten? Waarom zou je die dan nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Het idee achter de Shelly Add-On is dat je hem gebruikt in combinatie met een gewone Shelly, de Add-On prik je daarop en de gewone Shelly voorziet 'm van spanning.
Ik zou dan eerder gaan voor een oplossing met een ESP8266 of een ESP32 en wat extra hulpmiddelen.
Deze sensor werkt op 24V, er zijn verschillende versies met verschillend aantal kabels. Hier is een voorbeeld te vinden met de twee-aderige versie: https://community.home-as...r-level-sensor/126504/176

Wat de range betreft: hoe kleiner, hoe nauwkeuriger je kunt meten. die van 2 meter is dus nauwkeuriger dan die van 10 meter. Je stemt het uiteraard af op de diepte van je tank.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pthoma
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-11-2024
Tibs schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:40:
[...]

Gisterenavond zonder problemen 1 van de Eltaco's vervangen door de Shelly 2PM. *O*
Nu een bestelling plaatsen voor de andere rolgordijnen :P
Kun je even een "wiring diagram" delen van hoe de Eltako bekabeld was en hoe je het dan opgelost hebt met een 2PM qua bekabeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
pthoma schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:49:
[...]

Kun je even een "wiring diagram" delen van hoe de Eltako bekabeld was en hoe je het dan opgelost hebt met een 2PM qua bekabeling?
Op zich redelijk eenvoudig. De L en N van de eltaco gewoon overnemen in de Shelly, wel een brugje maken op de Shelly zodat je beide L klemmen voedt. Het signaal van de drukknop moet je dan op S1 aansluiten en de bediening van de motor ook op de desbetreffende klemmen van de Shelly. Is bijna een 1-1 swap met uitzondering van het brugje om beide L klemmen van de Shelly te voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:48
Volgens mij is die brug overbodig, als ik het me goed herinner van de (oude) shelly 2.5 is die intern door gelust. Houd er zonder brug maar is een multimeter op (standje weerstand). Misschien voor de nieuwe versie veranderd, maar ik denk het niet. Even meten dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Tibs Zoals @g00gle meldt is de brug niet nodig. Sterker nog, de tweede aansluiting is juist bedoelt als brug zodat je door kan naar een schakelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Top, dan maakt dit het omwisselen van de resterende Eltaco's wat eenvoudiger.

Iemand ervaring met de traagheid van de input button bij dergelijke configuratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
freestyler2 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 00:58:
[...]

Toevallig iemand al getest?
Wellicht nu wel iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:46
Ik overweeg mijn huis compleet uit te rusten met shelly dimmers. is er helemaal geen geknipperd waar te nemen bij normale fluctuaties op het elektriciteitsnet? Of kan ik beter kijken naar het veel duurdere Philips hue

[ Voor 15% gewijzigd door TereZz op 23-06-2023 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 22:47
TereZz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:12:
Ik overweeg mijn huis compleet uit te rusten met shelly dimmers. is er helemaal geen geknipperd waar te nemen bij normale fluctuaties op het elektriciteitsnet? Of kan ik beter kijken naar het veel duurdere Philips hue
Ik heb ruim 3/4 jaar in 4 slaapkamers de Shelly dimmers geïnstalleerd en heb geen flikkeringen meegemaakt tot nu toe. Ik ben zeer tevreden over de Shelly’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Hier werken 3 dimmers al bijna 2 jaar probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
TereZz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:12:
Nergens last van. Geen geknipper of wat dan ook.

Ik heb er 4 in gebruik. 2 in de keuken met 2x 4 GU10 spots, 1 in gebruik op zolder met 8x GU10 spots en 1 in de woonkamer met een filament lamp. Werken nu al ruim 3 jaar probleemloos.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 23-06-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35
Ik heb ook geen problemen met de Shelly Dimmers, heb er 7 in gebruik.
Heb ze desondanks toch gisteren allemaal naar ESPHome omgezet zodat ik maar alles in Home Assistant op dezelfde integratie heb, en zelf nog wat functionaliteit toe kan voegen

Wat ik op dit moment heb toegevoegd is:
  • Bij elke button press (short/long/double/5x short) stuurt de Shelly een event naar HA, zodat daar ook andere acties aan te koppelen zijn
  • Er is in HA een switch beschikbaar om de directe koppeling van de wandschakelaar met de lamp uit te schakelen, zodat je bijvoorbeeld niet perse hoeft te dimmen met een long press, maar daar een andere actie aan kunt hangen
  • Bij 5x short press wordt een reset uitgevoerd
  • Ik heb een fast en slow flash effect toegevoegd aan de light entity
Het enige nadeel is dat je eenmalig de calibratie handmatig moet instellen, maar die automatische is ook niet altijd even accuraat.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 11-07-2023 08:19 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Leuke config :)

Zou het daarmee ook mogelijk zijn die toggle voor detach-mode vanzelf aan te zetten als wifi weg valt of HA offline gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:25:
@TheFes Leuke config :)

Zou het daarmee ook mogelijk zijn die toggle voor detach-mode vanzelf aan te zetten als wifi weg valt of HA offline gaat?
Jep, dat zit er ook in, als er geen API connectie is dan schakelt hij altijd de lamp

dit is bijvoorbeeld de config voor de short press:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
      - timing:
          - ON for at most 300ms
        then:
          - homeassistant.event:
              event: esphome.button_pressed
              data:
                device: ${name}
                click_type: short
          - if:
              condition:
                or:
                  - switch.is_on: control_light_active
                  - not:
                      - api.connected:
              then:
                - script.execute: script_turn_on_off

volledige config

Ik ben hier ooit mee begonnen vanwege Shelly 1s in detached mode, die dus niets doen als HA of wifi plat ligt.
Daar schakel ik ook het relay als er geen API connectie is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Laatst online: 30-09 15:25
Cpt-Cholo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Ik vind deze wel interessant, ik zie dat de shelly een digitaal signaal aan kan van 0 tot 10 V, daar heb je ook een editie van bij Ali.je zal dus 2 aparte voedingen nodig hebben voor de Shelly 3.3V en de sensor 12V.

Wat mij niet duidelijk is zijn de variaties. 10m range 10m cable, 2m range 10m cable? Zelfde prijs? Wat is deze range? Kan die maar 2 meter water meten? Waarom zou je die dan nemen?
Beetje offtopic, maar wilde hier toch even op reageren. Ik zit met de zelfde use-case (hoeveel zit er in mijn tank) en heb deze route ook bekeken. Uiteindelijk toch voor de oplossing van een ESP in combinatie met een INA219 gegaan, uiteindelijk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes De api.connected: is wel een goede om te onthouden :) Die had ik zo snel niet gevonden :)

Doe het nu op wat Tasmota devices met MQTT connect event. Werkt dus wel voor netwerk en MQTT maar niet als alleen HA stopt. En MQTT subscibtion zit niet in de default images van Tasmota.

Misschien toch eens een ESPhome kijken. Lijkt er alleen op dat er geen manier is om een schaalbare multiclick te maken of wel? Dus die alles van dubbel tot 10-voudig ofzo doet zonder dat 10x copy-past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:17:
@TheFes De api.connected: is wel een goede om te onthouden :) Die had ik zo snel niet gevonden :)

Doe het nu op wat Tasmota devices met MQTT connect event. Werkt dus wel voor netwerk en MQTT maar niet als alleen HA stopt. En MQTT subscibtion zit niet in de default images van Tasmota.

Misschien toch eens een ESPhome kijken. Lijkt er alleen op dat er geen manier is om een schaalbare multiclick te maken of wel? Dus die alles van dubbel tot 10-voudig ofzo doet zonder dat 10x copy-past?
Nooit zelf naar gekeken, maar ik gok dat je wel iets kunt maken als dit
  • op een short press start een script
  • in dat script zet je een counter op 1
  • bij elke volgende short press verhoog je de counter
  • wanneer er binnen 500ms ofzo geen short press komt, stuur je een event met als click count de state van je counter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-09 11:12
Hallo Allemaal,

Ik zit met een vraag over mijn beregeningsinstallatie in de tuin die werkt via een Rainbird RZXe-controller met een aparte Wifi-module. Helaas heeft deze setup nooit echt stabiel gedraaid; het signaal valt regelmatig weg, waardoor ik de wifi-module vaak moet resetten.

Binnen mijn huis heb ik alles geconfigureerd met Home Assistant en gebruik ik Shelly voor veel schakelingen. Dit systeem heeft altijd betrouwbaar gewerkt en ik heb er geen klachten over.

Mijn ideale scenario zou zijn om de vier magneetklepgroepen, die zijn verbonden aan onze beregening, ook via Shelly te laten schakelen (als dat mogelijk is). Op dit moment lopen er vier signaalkabels naar de huidige Rainbird-controller, volgensmij heeft de controller een uitput van 24v AC per groep.

Ik heb gekeken naar de Shelly modules, en ik zie dat er 24v DC modules beschikbaar zijn, maar geen AC-modules. Heb ik iets over het hoofd gezien? Zou een DC-module ook kunnen werken? Ik moet toegeven dat mijn kennis over elektra beperkt is, vandaar deze post. Ik zou elke hulp enorm waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:15

jotheman

Was like that when I got here!

Super triviale vraag maar ik heb grote moeite het terug te vinden in documentatie, daarom de vraag: Groep-meters zoals de Shelly Pro 1, kunnen die zowel verbruik als teruglevering meten? Daar ben ik namelijk naar op zoek...

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ro4x Als je een Shelly pakt met droge contacten zoals de Shelly 1 (dus met losse I(nput) en O(utput) contacten) kan je ook 24Vac schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
Septillion schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:20:
@Ro4x Als je een Shelly pakt met droge contacten zoals de Shelly 1 (dus met losse I(nput) en O(utput) contacten) kan je ook 24Vac schakelen.
Thanks! Moet ik die 24Vac output instellen in de webinterface voordat ik daadwerkelijk er iets op aansluit?

Edit: is het de shelly 1 of 1 plus? Als ik bij bijvoorbeeld Robshop kijk zie ik die vac niet terug.

https://www.robbshop.nl/shelly-1-wifi-relais-schakelaar

[ Voor 18% gewijzigd door Ro4x op 27-06-2023 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Ro4x De Shelly 1 Plus heeft ook droge contacten, te herkennen aan een I en een O klem. Ofwel, heeft niets met een instelling te maken, het is net als de twee contacten op een normale schakelaar.

In de spec zie ik ook gewoon staan "Max switching voltage AC: 240 V" (bij de Shelly 1 250V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
Septillion schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:59:
@Ro4x De Shelly 1 Plus heeft ook droge contacten, te herkennen aan een I en een O klem. Ofwel, heeft niets met een instelling te maken, het is net als de twee contacten op een normale schakelaar.

In de spec zie ik ook gewoon staan "Max switching voltage AC: 240 V" (bij de Shelly 1 250V).
Dankje! Met mijn beperkte kennis over electra zou ik zeggen dat max 240AC teveel is gezien het 24 moet zijn. Ik begrijp dus dat dat niet uitmaak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Ro4x Dat is meer een taal dingetje denk ik :+ Hij kan max(imaal) 240Vac aan, jij wil hem 24Vac geven. 24 is onder de max van 240 dus prima. Net als dat het prima is om 100km/h te rijden als max 120km/h is toegestaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ro4x 24 is minder dan 240, dus dat gaat goed ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
@Gizz @Septillion Thanks! Weer wat geleerd. Ik ga er 4 bestellen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:39

Nhz

Nhz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:58:

Iemand? O+

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Iemand ervaringen met een Shelly Plus 2PM als gordijnsturing?
Ik heb er eentje geinstalleerd maar heb de volgende vraag.

De Shelly is dus aangesloten met een aparte input knop die zowel op als neer aanstuurt. In de Shelly is deze dus als 'Button' geconfigureerd en de control button mode staat als 'single'. De calibratie is goed gelukt en alles werkt perfect. Alleen werkt de knop (input) niet zoals voorheen. Als ik op de knop druk dan gaat het gordijn op of neer maar kan ik geen 2de keer drukken om het gordijn te stoppen. Dat kan ik pas na enkele seconden. Als ik het dan kan doen stoppen dan moet ik opnieuw een bepaalde tijd wachten vooraleer ik het gordijn in de andere richting kan doen bewegen.

Iemand enig idee vanwaar deze vertraging komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:15

jotheman

Was like that when I got here!

Nog een vraagje: Zijn er mensen die hun Shelly (1)PM in HomeAssistant hebben geïntegreerd? Ik wil graag in het Energy-dashboard de teruglevering (vanuit de zonnepanelen op de groep van de Shelly) qua wattage laten zien.
Maar bij de configuratie van het Energie-dashboard zie ik alléén de "Switch_0 energy" (die het totaalverbruik in kWh aangeeft) om te selecteren voor terugmelding, niet de "Switch_0 power" die daadwerkelijk een minus getal in wattage weergeeft wat de terugmelding aangeeft.
Iemand enig idee hoe ik dit toch/anders kan configureren?

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
Inmiddels heb ik alle (domme) schakelaars in huis 'slim' gemaakt met Shelly 1L's. Zonder nuldraad, met bypasses en daarachter slimme Hue lampen. De Shelly's staan in detached switch mode, de relais staan dus in principe altijd 'aan' en de lampen worden geschakeld via Home Assistant.

Maar soms schakelen de Shelly's zich spontaan even uit (in HA zichtbaar als 'unavailable'). Omdat dan ook het relais kort onderbroken wordt en de Hue lampen even geen stroom krijgen, springen de lampen spontaan aan. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik dacht dat de eco mode uitzetten misschien zou helpen, maar dat blijkt niet het geval.

Herkenbaar? Iemand enig idee hoe ik dat spontaan onderbreken van de Shelly's kan voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:23
jotheman schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:43:
Nog een vraagje: Zijn er mensen die hun Shelly (1)PM in HomeAssistant hebben geïntegreerd? Ik wil graag in het Energy-dashboard de teruglevering (vanuit de zonnepanelen op de groep van de Shelly) qua wattage laten zien.
Maar bij de configuratie van het Energie-dashboard zie ik alléén de "Switch_0 energy" (die het totaalverbruik in kWh aangeeft) om te selecteren voor terugmelding, niet de "Switch_0 power" die daadwerkelijk een minus getal in wattage weergeeft wat de terugmelding aangeeft.
Het Energy dashboard rekent met Energy, vandaar de naam. Je kan dus inderdaad geen instantane meters toevoegen.

Als je shelly alleen maar optelt als je PV stroom opwekt (m.a.w. er zitten verder geen verbruikers op) dan kun je de energy counter gewoon toevoegen als Solar Panel component en dan zal het dashboard zelf bedenken dat dat dus opwek is. Als er ook verbruikers achter zit wordt het wat lastiger, want dan moet je met template sensors e.d. gaan werken. Dat kan je dan beter in het Homeassistant topic vragen, dat is daar al vaker langs gekomen.

Voor de volledigheid:
teruglevering (vanuit de zonnepanelen op de groep van de Shelly) qua wattage laten zien.
kan dus niet in het Energy Dashboard. Als je dat wilt zul je een eigen Power Dashboard moeten maken waar je dat soort dingen op zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YC4qyVEFV5ktnhG8gskawmirXxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZJwwLPdOWjQPkkz9IRwBQozR.png?f=fotoalbum_large

Wederom: Homeassistant topic kan je verder helpen.

[ Voor 21% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 01-07-2023 18:33 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 09:32
jotheman schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:43:
Ik heb wel mijn Shellys geintegreerd in HA (waaronder een plus 1pm) maar ik importeer de teruglevering uit de slimme meter met een P1 lezer. Er is bij mijn weten geen andere oplossing. Je hebt dan de teruglevering exact zoals je energieleverancier die ook leest. Je kan zowel de momentane teruglevering (in Watt) zien als de terug geleverde energie (kWh). Voor het energy dashboard gebruik je de terug geleverde energie (kWh). De productie (kWh) importeer ik uit de omvormer. Met die gegevens kan het HA energy dashboard het eigen gebruik in kWh berekenen (productie - teruglevering = eigen gebruik). Een P1 lezer die met HA werkt kost ongeveer net zoveel als een Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

K!K

Ik vraag mij af of er meer mensen onderstaande kunnen bevestigen.
Ik heb 2 x shelly 2.5 in gebruikt. Deze worden voorzien van 24vdc en schakelen ook 4 24vdc actuators. Echter als ik alle vier of op een van de twee Shelly’s alles aan wil zetten start de shelly opnieuw op. Ook als er niks aan de uitgang is aangesloten vertoont de shelly dit gedrag.
Hierdoor is het dus niet mogelijk om op dezelfde shelly beide uitgangen tegelijk te gebruiken.

Zijn er meer mensen met dit probleem.
Overigs een andere shelly 2.5 op 230vac werkt dit wel gewoon.
Allemaal zijn ze voorzien van de laatste firmware en staan ze ook en relay modes.
Ook zijn ze voorzien van meer dan genoeg vermogen en zit er geen probleem in de actuators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
brxm schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:54:
Met die gegevens kan het HA energy dashboard het eigen gebruik in kWh berekenen (productie - teruglevering + levering = eigen gebruik). Een P1 lezer die met HA werkt kost ongeveer net zoveel als een Shelly.
Kleine correctie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Even een vraagje. Ik wil mijn rolluiken automatiseren en zie dat Shelly 2 opties heeft. Ofwel de Shelly plus 2PM ofwel de Shelly Pro Dual cover PM.

Om 2 rolluiken te automatiseren heb ik 2 Shelly 2lus 2PM's nodig wat mij €51 kost ofwel 1 Shelly Pro Dual cover die het dubbelle is in prijs.

Waarom zou iemand die Pro serie kopen in plaats van de gewone shelly met een din rail mount (home2link verkoopt deze)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderKJ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-07-2023
Tweakers,

Ik zou graag een lamp dimmen met een shelly dimmer 2 die ik in de contactdoos van de schakelaar inbouw. De schakelaar is enkelfasig. Nu heb ik opgemerkt dat die de N onderbreekt en niet de L. Ik heb in mijn contactdoos dus 1 geschakelde draad en 1N. Hoeveel de elctricien die dag gedronken had weet ik niet. Maar bestaat er een manier om de dimmer toch aan te sluiten?

Mvg
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Tibs schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:29:
Iemand ervaringen met een Shelly Plus 2PM als gordijnsturing?
Ik heb er eentje geinstalleerd maar heb de volgende vraag.

De Shelly is dus aangesloten met een aparte input knop die zowel op als neer aanstuurt. In de Shelly is deze dus als 'Button' geconfigureerd en de control button mode staat als 'single'. De calibratie is goed gelukt en alles werkt perfect. Alleen werkt de knop (input) niet zoals voorheen. Als ik op de knop druk dan gaat het gordijn op of neer maar kan ik geen 2de keer drukken om het gordijn te stoppen. Dat kan ik pas na enkele seconden. Als ik het dan kan doen stoppen dan moet ik opnieuw een bepaalde tijd wachten vooraleer ik het gordijn in de andere richting kan doen bewegen.

Iemand enig idee vanwaar deze vertraging komt?
Ok, de oorzaak gevonden. Voor de één of andere reden zat er constant 11V tussen de S1 en de N. Nadat ik deze opnieuw bekabeld heb is het probleem opgelost. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Iemand hier geprobeerd om Mongosse-Homekit te flashen op een Shelly 1 met firmware 20230503-095514/v1.13.0-g9aed950 ? Ik krijg het niet geflashed. Bij de Shelly Plus 1 is het wel gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:03
Ik gebruik een shelly 2.5 om twee lichtpunten te schakelen met een normale dubbele schakelaar. Dit werkt prima. Alleen heb ik via de shelly app ingesteld dat de lampen om 24:00 automatisch uitgaan. Als ik vervolgens manueel de schakelaar weer omzet nadat de verlichting automatisch uit is gegaan doet die niets, als ik hem dan nogmaals schakel werkt hij wel. Hetzelfde gebeurt als ik hem via de app uitschakel, als ik hem dan via de schakelaar weer aan wil zetten moet ik twee keer schakelen.

Weet iemand hoe ik dit kan fixen, is dit een instelling ergens? Het lijkt nu net of de schakelaar het soms niet doet terwijl dat niet zo is.

Edit: blijkbaar kon ik dit toch gewoon instellen door de switch op 'edge' te zetten in de instellingen. Excuus.

[ Voor 11% gewijzigd door IceM op 06-07-2023 21:23 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Hoi,

Tijdje geleden stelde ik hier de vraag i.v.m. een oplossing voor lichten snachts automatisch te laten aanspringen voor wanneer mijn kindje naar toilet gaat.

Eergisteren besteld, gisteren alvast aangesloten maar heb twee problemen.

1) ik heb via de "motion settings" ingesteld dat lamp=on&brightness=25 als het dark en twilight is.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om de lichtsterkte te verhogen naar 50/60 wanneer het dag is. Nu niet dat je het licht vaak aansteekt snachts, maar die 25% geeft tijdens de ochtend als de deur dicht is en je hebt al gewenning aan het licht, niet voldoende licht.

2) Ik heb een lampje aan m'n schakelaar, dat wanneer het licht aan is, dat lampje gaat branden. Als ik de schakelaar bedien werkt dat lampje. Echter wanneer ik de lamp aanzet via de app / motion dan blijft het uit. Hierdoor creer je situaties dat het lampje van de schakelaar kan aanstaan wanneer de lamp uit is.

opzich is m'n bedoeling om de lamp nooit echt manueel aan/uit te zetten snachts, dus zal zich dat weinig voordoen, alleen is mijn OCD daar niet blij mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 13:55
Zou het mogelijk kunnen zijn dat Shelly een aanpassing doet in de firmware van een Plug S zodat er onderscheid tussen opwek en verbruik kan worden gemaakt ? Heb 550 wattpiek aan mijn Shelly gehangen

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-09 20:29
Ik vraag me af of hetvolgende mogelijk is met een Shelly

Ik heb een overkapping staan met spotjes ingebouwd op afstand bediening die ook te dimmen zijn.
Kan ik hier een Shelly tussen zetten die de afstandsbediening overbodig maakt en de spotjes slim maakt?

Of is dit een utopie die niet te behalen is.
Ik kan alleen aan de stroom komen die naar de verdeeldoos gaat.
De adapter van de spotjes is weggewerkt in de overkapping helaas.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:23
Clavat schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:35:
Ik vraag me af of hetvolgende mogelijk is met een Shelly

Ik heb een overkapping staan met spotjes ingebouwd op afstand bediening die ook te dimmen zijn.
Kan ik hier een Shelly tussen zetten die de afstandsbediening overbodig maakt en de spotjes slim maakt?

Of is dit een utopie die niet te behalen is.
Ik kan alleen aan de stroom komen die naar de verdeeldoos gaat.
De adapter van de spotjes is weggewerkt in de overkapping helaas.
Dat hangt af van je definitie van 'slim'. Een gewone shelly kan de hele dimmer afknijpen en daarmee kun je ze aan of uit zetten maar het overnemen van de dim functie kan niet zomaar. Daar moeten de spotjes en de spanningsbron geschikt voor zijn.

Dikke kans dat je zonder toegang tot het circuit van adapter naar spotjes niet verder komt dan aan/uit.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
Septillion schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:59:

Hi,

Ik heb de shelly’s inmiddels binnen maar voordat ik ze aansluit op netspanning wil ik de eerste even dubbelchecken. Is dit zo goed aangesloten? En hoe weet de shelly nu dat hij ac24 moet leveren ipv dc? Ik ben bang dat ik de kleppen onder teveel spanning zet er zit geen transformator oid meer tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikf8y6rItaE875xVImBWidQKFLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVWfR5gL7pOSOJvvIZG3wTrT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Ro4x schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:21:
En hoe weet de shelly nu dat hij ac24 moet leveren ipv dc?
Dat weet hij niet. Er komt uit wat je erin stopt. De transformator heb je dus nog steeds nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door JaVaWa op 07-07-2023 18:49 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ro4x schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:21:
[...]

Hi,

Ik heb de shelly’s inmiddels binnen maar voordat ik ze aansluit op netspanning wil ik de eerste even dubbelchecken. Is dit zo goed aangesloten? En hoe weet de shelly nu dat hij ac24 moet leveren ipv dc? Ik ben bang dat ik de kleppen onder teveel spanning zet er zit geen transformator oid meer tussen.

[Afbeelding]
Je weet dat de shelly zelf geen stroom levert he. Die kan geen 24 volt maken...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
Thanks voor de reacties!

Helder, ik moet dus nog een transformator scoren. Blij dat ik het nog gevraagd heb. Aanbevelingen? Voor 24vac dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ro4x Zoals gezegd inderdaad niet. Het is echt gewoon net een schakelaar maar dan één die ook "smart" te schakelen is. I en O zijn verbonden (aan) of niet (uit).

Maar je had 24V AC nodig he? Want in DC genoeg te krijgen maar waar je nog gewoon een AC voeding kunt krijgen durf ik niet te zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik zou alvast herbeginnen met de adereindhulzen er op te knijpen zodat de leiding erachter niet meer bloot ligt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:58:
@Ro4x Zoals gezegd inderdaad niet. Het is echt gewoon net een schakelaar maar dan één die ook "smart" te schakelen is. I en O zijn verbonden (aan) of niet (uit).

Maar je had 24V AC nodig he? Want in DC genoeg te krijgen maar waar je nog gewoon een AC voeding kunt krijgen durf ik niet te zeggen...
@Ro4x weet niet wat je wilt schakelen, maar als je 24V AC nodig hebt dan kun je hier eens naar kijken, deze gebruik ik al jaren om de magneetventielen van mijn beregening te schakelen.
Pagina: 1 ... 54 ... 85 Laatste