Ik heb de volgende sensor op AC 230v. Deze sensor heeft 2 draadjes, welke een fase draad en een geschakelde fase draad opleveren, net naar gelang hoe je hem aansluit, uiteraard.
€ 4,72 | M20 Inductive Proximity Sensor Switch 6V 12V 110V 220V NPN PNP NO NC 3mm 5mm 8mm 10mm Detection Distance Metal Sensor Switches
https://a.aliexpress.com/_msaR7yU
Zo heb ik hem dan ook aangesloten, op een Shelly Plus I4, met als resultaat dat de sensor niet opstart doordat er geen circuit is.
Op aanraden van @
Septillion heb ik geprobeerd er een lamp tussen te zetten:.
N op Shelly & lamp bruine draad
L op Shelly & sensor bruine draad
Blauwe draad van sensor op lamp & Shelly's SW1
Resultaat is nu dat de sensor wel opstart en ook daadwerkelijk de lamp aan/uit laat gaan, maar de Shelly zegt altijd dat de switch "aan" staat. Vermoedelijk loopt er dus nog net genoeg stroom voor de Shelly om hem niet uit te zetten.
De vraag is een beetje: zijn hier nog oplossingen voor? Misschien zelfs met esphome / Tasmota?
Bericht uit het andere topic ter referentie, maar nu is het toch wel een beetje een Shelly vraag geworden:
Dit lukt inderdaad, alsin, de sensor start op. De Shelly registreert altijd dat de "switch" aan staat op de SW1 poort. Als ik dan de sensor trigger gaat de lamp uit, maar SW1 blijft "aan". Vermoedelijk doordat er toch altijd een beetje stroom doorheen blijft lopen.
Volgens mij zie ik in de Shelly Plus I4 pagina ook niet echt opties om iets aan te passen. Ik kan de switch naar een button veranderen en ik hem inverten. Vermoedelijk verandert er wel *iets* in de stroom die er loopt, als de sensor triggert. Maar de Shelly zal het niet in zich hebben om die change te kunnen zien, gok ik?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?