• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lollercopter schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:22:
[...]

Boudewijn, weet je dit wel heel zeker ? Hier een mega domme ECM Giotto, die heb ik op een Shelly smartplug S gedaan. Je zet simpelweg de schakelaar van de espresso machine op de aan stand, en ik bedien hem nu gewoon door de knop op de shelly smartplug s in te drukken. Bij mij zit het stopcontact direct achter de koffiemachine en niet op een onhandige plek, als dat niet het geval is, is het een ander verhaal natuurlijk.
Fijn dat je ff kritisch meedenkt :)

Ja dat was de oude setup in een vorig huis ook, maar dan met een Fibaro plug.

Punt daarbij was dat als ik wel koffie wilde ik mijn telefoon moest pakken om hem aan te zetten. Uiteindelijk had ik de analoge drukknop altijd op aan staan, en een tradfri of aqara drukknop op de koffiemachine geplakt om de machine aan/uit te zetten. O-)

Als ik nu een shelly inbouw en de reguliere knop de shelly laat bedienen heb ik dat mooi getackled dacht ik.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Weet iemand dit.

In mijn meterkast (3fase) heb ik 3x een 40Ah 30mA Aardlekautomaat, met per Aardlekautomaat, 4x een 16A installatieautomaat (dus per fase 4 groepen).

Kan ik de 4 16A installatieautomaten vervangen door een shelly pro 4pm?? Deze kan je afzekeren tot 16A per groep??

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Whiskey48 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:50:
Weet iemand dit.

In mijn meterkast (3fase) heb ik 3x een 40Ah 30mA Aardlekautomaat, met per Aardlekautomaat, 4x een 16A installatieautomaat (dus per fase 4 groepen).

Kan ik de 4 16A installatieautomaten vervangen door een shelly pro 4pm?? Deze kan je afzekeren tot 16A per groep??
Vervangen? Dat lijkt me niet de bedoeling. Shelly pro 4pm is niet geschikt als installatieautomaat. Daar zitten flink wat regeltjes en richtlijnen aan verbonden, ik denk niet dat Shelly die behaalt.
(Bijvoorbeeld het op tijd afschakelen bij issues etc.)

• Whiskey48
  • Nu online
Tanuki schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:03:
[...]

Vervangen? Dat lijkt me niet de bedoeling. Shelly pro 4pm is niet geschikt als installatieautomaat. Daar zitten flink wat regeltjes en richtlijnen aan verbonden, ik denk niet dat Shelly die behaalt.
(Bijvoorbeeld het op tijd afschakelen bij issues etc.)
Duidelijk, merci!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 13:47

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Whiskey48 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:50:
3x een 40Ah 30mA Aardlekautomaat-schakelaar
:+

Maar @Tanuki is correct, de Shelly is geen beveiligingsdevice.

[Voor 4% gewijzigd door septillion op 28-04-2023 12:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 22:00
En voor de volledigheid: die 40A/30mA is een aardlekschakelaar (ook wel ALS) en geen aardlekautomaat( ook wel Alamat). Een aardlekautomaat is een gecombineerde aardlekschakelaar/zekering. bijv: B16/0,03

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 12:25
Shelly Plug S nu in de aanbieding bij shelly.cloud de 5 pack.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Whiskey48
  • Nu online
AtRi schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:08:
En voor de volledigheid: die 40A/30mA is een aardlekschakelaar (ook wel ALS) en geen aardlekautomaat( ook wel Alamat). Een aardlekautomaat is een gecombineerde aardlekschakelaar/zekering. bijv: B16/0,03

Ah, Alamat idd, excuus!

• AtRi
  • Laatst online: 01-06 22:00
Inderdaad een Alamat. Normaal wordt hier een aardlekschakelaar (ALS) gebruikt. De hoofdzekering is waarschijnlijk al 30A of 40A.

• frederikbove
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-05 13:56
jorgenv schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:24:
[...]

Dit zou ik ook graag willen weten. Ik durf niet 240 over die 24v shakelaar te sturen, en kan ook geen manier zonder breek en kapwerk bedenken waarbij ik 24V bij de schakelaar krijg.
Hebben jullie hier een oplossing voor gevonden? Ik zou graag een 4way drukknoppen plaatsen met een shelly i4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-06 08:33
Hallo, ik ben met een irrigatiesysteem projectje bezig, nu lees ik uit de documentatie dat de Shelly Plus 2PM ook 24V ondersteunt. Hiermee wil ik een https://www.wolfswinkel.n...-beregenings--water-motor besturen. is dit mogelijk? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• septillion

septillion

@CodeBaker De Shelly Plus 2PM werkt inderdaad met 24V DC. Ik kan zo 123 niet vinden of die motor ook met DC werkt. En zo ja, of deze gewoon spanning = open, geen spanning = dicht doet of dat je de polariteit moet omdraaien. Eerste is direct met een Shelly wel mogelijk, tweede niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 23:31
CodeBaker schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:33:
Hallo, ik ben met een irrigatiesysteem projectje bezig, nu lees ik uit de documentatie dat de Shelly Plus 2PM ook 24V ondersteunt. Hiermee wil ik een https://www.wolfswinkel.n...-beregenings--water-motor besturen. is dit mogelijk? Alvast bedankt.
Let op want de meeste magneetkleppen voor irrigatie zijn 24V AC en niet DC. Ik heb zelf mijn beregeningssysteem met een node-mcu en relais bordje gedaan. In een zekeringkastje met een 24V AC voeding en 5V voeding voor de node-mcu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 18:32
frederikbove schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:56:
[...]

Hebben jullie hier een oplossing voor gevonden? Ik zou graag een 4way drukknoppen plaatsen met een shelly i4
Ik heb een Shelly Plus 2 PM gebruikt samen met de schakelaars van Shelly. Werkt hier al maanden zonder problemen. Zelfs als HA uitvalt door stroomstoring blijven de lampen bedienbaar, al zal dat niet werken met een Shelly i4. Shelly verkoopt ze als een pack: https://www.shelly.cloud/...l-switch-4-shelly-plus-i4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-06 08:33
@jorgenv netjes gedaan! Ik heb het uitgezocht en ze werken idd op AC. Ik ga het nu met https://www.sonoff.nl/a-6...-wifi-433mhz/#description deze ga ik flashen met Tasmota en vervolgens in HA integreren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19
Ik heb een Shelly 1PM aangesloten op het verwarmings element in mijn sanitair warm water vat.
Deze trekt 3300 Watt, meestal ongeveer 2 uur lang continu...
Het werkt maar ik word niet echt blij van de warmte productie van die Shelly. Het blijft in mijn ogen toch een beetje een beun oplossing, ik durf het niet aan om dit in een kabeldoos in te bouwen.

Ik heb geen zin in brand, wat is wijsheid: een losse contactor halen of kan ik in dit geval toch beter voor een shelly 1 PM Pro gaan ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-06 13:50
Lollercopter schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:06:
Ik heb een Shelly 1PM aangesloten op het verwarmings element in mijn sanitair warm water vat.
Het werkt maar ik word niet echt blij van de warmte productie van die Shelly. Het blijft in mijn ogen toch een beetje een beun oplossing, ik durf het niet aan om dit in een kabeldoos in te bouwen.

Ik heb geen zin in brand, wat is wijsheid: een losse contactor halen of kan ik in dit geval toch beter voor een shelly 1 PM Pro gaan ?
hier word de shellt ook bij een lage last 500 watt al 40plus graden wat word hij bij jou?
en op een andere waar er meer dan 3000 doorhheen gaat word hij iets van 50 graden.
ze staan beide op eco stand want dan merk je gelijk een 10 graden verschil dus ze zouden anders nog een stuk warmer zijn geweest.
er zit tegenwoordig een temp sensor in die de shelly uitschakeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBDM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-06 17:26
We zijn momenteel bezig in ons nieuwe huis met de elektronica. Ik ben me aan het inlezen over Shelly. Ik wil graag in m'n slaapkamer aan beide kanten van het bed een dubbele pulsschakelaar willen. Eén schakelaar staat gekoppeld aan een voor beide kanten een aparte wandlamp. Wanneer deze schakelaar twee keer wordt ingedrukt wil ik dat alle lichten in heel het huis uit gaan, dit wil ik doen m.b.v. Home Assistant. De andere schakelaar wil ik een hotelschakeling met de plafondlamp welke ook gekoppeld staat met een pulsschakelaar bij de ingang van de slaapkamer.

Achter beide dubbele pulsschakelaars zit in de elektradoos een Shelly Dimmer 2 die gekoppeld staat aan de wandlamp. Vervolgens zit er boven de plafondlamp een elektradoos met de derde Shelly Dimmer 2 die gekoppeld staat aan de andere schakelaar van de dubbele pulsschakelaars. Zie de situatie hieronder.

Is dit een realistische opstelling of zouden jullie het anders doen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
Lollercopter schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:06:

Klein doosje voorzien bij het SWW vat en een contactor in stoppen zou ik wel doen, is een best vermogen wat je schakelt. Zo gaat ook de shelly veel langer mee (want zo'n mini relaisje in de shelly is minder robuust dan een grote contactor).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 07:34
Ik ben op dit moment bezig om mijn Shelly Plus 2PM te laten werken met Google Home maar het apparaat word gewoon niet gevonden. De shelly word gebruikt om een zonnescherm aan te sturen in rollershutter mode.

Via de shelly cloud kan ik deze prima besturen maar zou het nu dus ook graag willen doen via de google home app.

Heeft iemand anders ook deze problemen?

• WKD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 14:30
Op dit moment probeer ik mij te verdiepen in het smart maken van mijn tuinverlichting. Ik heb verschillende (230V) lampen die ik aan wil sturen via Apple Homekit. Nu kom ik er niet met zekerheid achter of ik dit met Shelly kan doen, ik neig naar een Shelly Pro 4PM omdat ik meerdere groepen wil kunnen aansturen. Vanaf de meterkast ligt een grondkabel naar buiten, waar ik een soort van meterkastje wil maken (uiteraard droog en onder de overkapping). Vanuit hier gaat er naar elke groep een grondkabel naar de verlichting. Kan ik hier een din rail inmaken en de Shelly Pro 4PM voor gebruiken? Alvast bedankt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Morto
  • Laatst online: 23-05 07:34
Morto schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:37:
Ik ben op dit moment bezig om mijn Shelly Plus 2PM te laten werken met Google Home maar het apparaat word gewoon niet gevonden. De shelly word gebruikt om een zonnescherm aan te sturen in rollershutter mode.

Via de shelly cloud kan ik deze prima besturen maar zou het nu dus ook graag willen doen via de google home app.

Heeft iemand anders ook deze problemen?
Schijnbaar een bug hopelijk werkt het vanavond:

Mail shelly:
A problem was found on our end. Devs are working on solving it.

Try again to link it with Google Home this evening and let us know how it went.

Best Regards,

Shelly Support Team

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:51
WKD schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:36:
Op dit moment probeer ik mij te verdiepen in het smart maken van mijn tuinverlichting. Ik heb verschillende (230V) lampen die ik aan wil sturen via Apple Homekit. Nu kom ik er niet met zekerheid achter of ik dit met Shelly kan doen, ik neig naar een Shelly Pro 4PM omdat ik meerdere groepen wil kunnen aansturen. Vanaf de meterkast ligt een grondkabel naar buiten, waar ik een soort van meterkastje wil maken (uiteraard droog en onder de overkapping). Vanuit hier gaat er naar elke groep een grondkabel naar de verlichting. Kan ik hier een din rail inmaken en de Shelly Pro 4PM voor gebruiken? Alvast bedankt.
Sowieso moet je je Shelly's flashen met HomeKit supported firmware. Andere optie is om een Raspberry Pi met HomeBridge te installeren. Die laatste optie heb ik en werkt als perfecte bridge tussen alles wat niet standaard HomeKit supported is. Ik heb dit nu 2 jaar draaien en de plugins voor o.a. Shelly is echt perfect en superstabiel. Deze heeft nog nooit gefaald.

• Knappa
JBDM schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:43:
We zijn momenteel bezig in ons nieuwe huis met de elektronica. Ik ben me aan het inlezen over Shelly. Ik wil graag in m'n slaapkamer aan beide kanten van het bed een dubbele pulsschakelaar willen. Eén schakelaar staat gekoppeld aan een voor beide kanten een aparte wandlamp. Wanneer deze schakelaar twee keer wordt ingedrukt wil ik dat alle lichten in heel het huis uit gaan, dit wil ik doen m.b.v. Home Assistant. De andere schakelaar wil ik een hotelschakeling met de plafondlamp welke ook gekoppeld staat met een pulsschakelaar bij de ingang van de slaapkamer.

Achter beide dubbele pulsschakelaars zit in de elektradoos een Shelly Dimmer 2 die gekoppeld staat aan de wandlamp. Vervolgens zit er boven de plafondlamp een elektradoos met de derde Shelly Dimmer 2 die gekoppeld staat aan de andere schakelaar van de dubbele pulsschakelaars. Zie de situatie hieronder.

[Afbeelding]

Is dit een realistische opstelling of zouden jullie het anders doen?

Alvast bedankt!
Ik zou een Shelly Plus 2PM achter elke schakelaar plaatsen, met één relay aangesloten op het nachtlampje aan die kant en de tweede aan één kant aangesloten met de plafondlamp. Dan heb je ook twee schakelaaraansluitingen en kan je in HA doen wat je wilt bereiken.
Als er geen draad ligt tussen schakelaars en plafondlamp, zou je daar een Shelly Plus 1 of Shelly Plus 1PM die je dan via HA laat bedienen.
Het voordeel van rechtstreeks aansluiten is dat je de Shelly zo kan instellen dat het schakelen ook gewoon werkt als je HA-instance uitvalt (vanaf de rechtstreeks aangesloten schakelaar).

Ik heb zelf een opstelling waarbij ik achter de schakelaar van een slaapkamerplafondlamp een Shelly Plus 2PM heb geplaatst en de schakelaar heb vervangen door een dubbele schakelaar van Shelly. Er is slechts één relay aangesloten, nl. de plafondlamp. De twee schakelaars staan op momentary en werken als volgt: de linker bedient bij één toets de plafondlamp en bij een dubbele toets gaan alle lichten uit in de kamer. De rechter toets bedient een bureaulamp.
Doordat de plafondlamp rechtstreeks op de relay is aangesloten en bedient wordt door een Switch aansluiting van dezelfde Shelly, werkt deze binding in alle omstandigheden. Zelfs als mijn HA-instance beslist om ermee te stoppen, kan iedereen gewoon het licht aan- en uitschakelen.

[Voor 5% gewijzigd door Knappa op 04-05-2023 17:57]

• Knappa
t14wo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:28:
[...]

Sowieso moet je je Shelly's flashen met HomeKit supported firmware. Andere optie is om een Raspberry Pi met HomeBridge te installeren. Die laatste optie heb ik en werkt als perfecte bridge tussen alles wat niet standaard HomeKit supported is. Ik heb dit nu 2 jaar draaien en de plugins voor o.a. Shelly is echt perfect en superstabiel. Deze heeft nog nooit gefaald.
Ik heb beide systemen ook getest en kan bevestigen dat, bij mij, beide systemen perfect werken. Ik heb uiteindelijk ook gekozen voor een HA-installatie met HomeBridge, omdat ik met een aantal zelfbouwspullen in huis zit die minder eenvoudig met HomeKit waren te verbinden. Ik heb zelf een tijdje helpen testen met deze HomeKit Firmware (https://github.com/mongoose-os-apps/shelly-homekit) en dat werkte zelfs voor de beta-versies zeer goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-05 09:22
Durfde niet echt een topic aan te maken, maar kon er niet zoveel over terugvinden. Mijn zoontje wordt bijna 4 en zou hem 'zorgeloos' snachts naar toilet willen laten gaan zonder dat hij lichten hoeft aan te steken.

Ik kon ledstrips met bewegingssensors vinden, alleen vroeg ik me af hoe zijn die battery duur? Iemand aanraders?

Andere methode is wellicht shelly schakelaar / lamp die snachts op 10-15% automatisch aan gaat en vervolgens na x minuten terug uit gaat.

Heb al wat shelly materiaal ( lampen in de badkamer, maar zonder schakelaar, waardoor ik ze niet kan aanzetten/afzetten als er geen stroom is ).

Dus als ik de shelly kan op ga, wat heb ik dan allemaal nodig?

Grt

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-05 13:18
Heb je iets als een Home Assistant draaien om je systeem te regelen, of moet het allemaal vanuit de Shelly's komen?

• MetalG
GoldenLeafBird schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:32:
Heb je iets als een Home Assistant draaien om je systeem te regelen, of moet het allemaal vanuit de Shelly's komen?
Ik heb een homebridge draaien en regel alles met homekit automation.

- remootio voor de poort bv
-- openen om 8u smorgens en sluiten om 8u30
-- openen om 16u savonds en sluiten om 17u
-- als iemand thuiskomt na zonsondergang gaat de terras verlichting mee branden (en die gaat dan na x tijd uit)

Verdere automations heb ik niet ingesteld, maar m'n Samsung airco's hangen er ook aan, en daar kan je ook zo instellen dat ze moeten beginnen Coolen als het warmer is dan x

🫠

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:00
@MetalG Dit is hoe ik met Shelly's begonnen ben: de wens om licht te schakelen met beweging. Dus ik kocht een Shelly Motion (versie 1) en twee Shelly Plug-S. De lampen waren er al, die moesten alleen nog 'vanzelf' geschakeld worden.
Mijn Synology NAS zette ik in om HA op te installleren via Docker. Daarna was het een kwestie van uitvogelen hoe ik een bestaande blueprint moest aanpassen om die laten werken met de Shellies. Wifi kan een ding zijn in je huis

Je kunt goedkoop beginnen, als een NAS hebt: qua hardware heb je genoeg aan een 10 jaar oude NAS die Docker kan draaien of uit je eigen verzameling hardware: een x86 moederbord+cpu combinatie die zo min mogelijk stroom verbruikt. Als je het moet kopen kun je denken aan een Raspberry PI (vanwege het verbruik) maar het is waarschijnlijk eenvoudiger om een zuinig mini ITX bord te kopen of een kant en klare NUC.

:

[Voor 0% gewijzigd door biomass op 10-05-2023 08:02. Reden: ik had natuurlijk even kunnen lezen dat je HomeKit gebruikte]

• naftebakje
MetalG schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:19:
...Andere methode is wellicht shelly schakelaar / lamp die snachts op 10-15% automatisch aan gaat en vervolgens na x minuten terug uit gaat....
Shelly dimmer heeft dit ingebouwd, dat je tussen bepaalde uren op een andere dimstand inschakelt dan daarbuiten; werkt erg handig als nachtlicht zonder verblinding.
Een shelly dimmer en een bewegingsmelder (of schakelaar als ie daar aan kan) volstaat.

Mijn tweeling van 4jaar hebben gewoon elk een nachtlampje op de kast staan (philips ding, wat minimaal licht geeft 's nachts), en dat volstaat voor hun om de gang in te gaan, bankje te versleuren om aan de lichtknop te kunnen, allemaal zonder dimmers.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:09
biomass schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:57:
@MetalG Dit is hoe ik met Shelly's begonnen ben: de wens om licht te schakelen met beweging. Dus ik kocht een Shelly Motion (versie 1) en twee Shelly Plug-S. De lampen waren er al, die moesten alleen nog 'vanzelf' geschakeld worden.
Mijn Synology NAS zette ik in om HA op te installleren via Docker. Daarna was het een kwestie van uitvogelen hoe ik een bestaande blueprint moest aanpassen om die laten werken met de Shellies. Wifi kan een ding zijn in je huis

Je kunt goedkoop beginnen, als een NAS hebt: qua hardware heb je genoeg aan een 10 jaar oude NAS die Docker kan draaien of uit je eigen verzameling hardware: een x86 moederbord+cpu combinatie die zo min mogelijk stroom verbruikt. Als je het moet kopen kun je denken aan een Raspberry PI (vanwege het verbruik) maar het is waarschijnlijk eenvoudiger om een zuinig mini ITX bord te kopen of een kant en klare NUC.

:
Heb jij wel goede ervaring met shelly motion? Ik heb tot nu toe eigenlijk met alle motion dingen (Shelly motion en Lidl Zigbee) dat het eigenlijk net niet is. In de meeste gevallen gaat het goed maar er zijn altijd weer van die gevallen dat hij maar niet aangaat ondanks dat je het verwacht. Met shelly had ik dat alleen iets erger dan met zigbee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Erwin537 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Heb jij wel goede ervaring met shelly motion? Ik heb tot nu toe eigenlijk met alle motion dingen (Shelly motion en Lidl Zigbee) dat het eigenlijk net niet is. In de meeste gevallen gaat het goed maar er zijn altijd weer van die gevallen dat hij maar niet aangaat ondanks dat je het verwacht. Met shelly had ik dat alleen iets erger dan met zigbee.
Ik heb geen ervaring met Shelly motion. Maar ik gebruik Xiaomi bewegingssensoren en die werken perfect. Gebruik dat in de WC, in de gang, overloop en trappengat en werkt top.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• biomass
@Erwin537 Ik kan mijn review nog eens updaten als ik de batterij ga opladen, maar met de laatste firmware doet hij het nu nog prima met 44% lading. Gebruik hem hangend op +- 3 meter hoog op een overloop, naar beneden gericht op een deur. Werkt prima. Zo te zien is die eerste versie die ik heb nog wel leverbaar, versie twee is een stukje duurder.

• Erwin537
biomass schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:55:
@Erwin537 Ik kan mijn review nog eens updaten als ik de batterij ga opladen, maar met de laatste firmware doet hij het nu nog prima met 44% lading. Gebruik hem hangend op +- 3 meter hoog op een overloop, naar beneden gericht op een deur. Werkt prima. Zo te zien is die eerste versie die ik heb nog wel leverbaar, versie twee is een stukje duurder.
Ik had versie 2. Ik vond hem niet altijd even stabiel in functioneren, maar op een gegeven moment was de plakstrip los gegaan en is ie naar beneden gevallen. Werkte op dat moment niet meer en eigenlijk ook niet meer naar om gekeken. Wellicht dat de firmware nog verbeterd is.

Maar goed om te zien dat jij goede ervaringen hebt.

• biomass
Erwin537 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:57:
[...] maar op een gegeven moment was de plakstrip los gegaan en is ie naar beneden gevallen. Werkte op dat moment niet meer
Dat is wel zuur... Klopt de documentatie niet of heb je er voor gekozen niet te schroeven?
Wall mounting (indoor use only, use screws with a head diameter between 5-8 mm / 0.20-0.31 inch)

• Erwin537
biomass schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:16:
[...]
Dat is wel zuur... Klopt de documentatie niet of heb je er voor gekozen niet te schroeven?

[...]
Dat laatste inderdaad. Eigen schuld dikke bult :+

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-06 13:17
Ik woon in een oud huis met klassieke 4 voudige schakelaars die afzonderlijke plafond lichtbronnen aansturen. Ik zou graag de lichtbron aan de TV remote kunnen aansturen en ook dimmen. Als ik nu TV kijk moet ik steeds uit mijn zetel om die lamp aan/uit te zetten. Is Shelly hier een oplossing voor? Zo ja, welk product dan precies? Ik heb geen elektronica achtergrond en door de product pagina zie ik het bos door de bomen niet meer. https://www.shelly.cloud/...and-triggering#unfiltered

• rens-br

rens-br

Topicstarter
dotacom schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:59:
Ik woon in een oud huis met klassieke 4 voudige schakelaars die afzonderlijke plafond lichtbronnen aansturen. Ik zou graag de lichtbron aan de TV remote kunnen aansturen en ook dimmen. Als ik nu TV kijk moet ik steeds uit mijn zetel om die lamp aan/uit te zetten. Is Shelly hier een oplossing voor? Zo ja, welk product dan precies? Ik heb geen elektronica achtergrond en door de product pagina zie ik het bos door de bomen niet meer. https://www.shelly.cloud/...and-triggering#unfiltered
Begrijp ik het nu goed dat je de afstandsbediening van je TV wilt gebruiken voor het aan/uit schakelen van de lampen?

Wil je de lampen ook dimmen of alleen schakelen?

Dimmen -> 4x de Shelly Dimmer
Schakelen -> 4x de Shelly 1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo
dotacom schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:59:
Hoe slim is je tv? Als je deze kan koppelen aan bijvoorbeeld Homekit kan je op basis van de status (aan/uit) automations maken die dan weer je lampen aansturen via Shelly’s.

• dotacom
rens-br schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Begrijp ik het nu goed dat je de afstandsbediening van je TV wilt gebruiken voor het aan/uit schakelen van de lampen?

Wil je de lampen ook dimmen of alleen schakelen?

Dimmen -> 4x de Shelly Dimmer
Schakelen -> 4x de Shelly 1
Neen, ik wil vanop afstand de lampen kunnen aansturen & dimmen. Hoeft niet persé met afstandsbediening te zijn. Met GSM is ook goed. Naast het vanop afstand aansturen van de lampen, wil ik evneens nog de klassieke schakelaar kunnen gebruiken. Klopt het dat ik dan zoiets nodig heb? https://www.shelly.cloud/...l-switch-4-shelly-plus-i4

• rens-br

rens-br

Topicstarter
dotacom schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Neen, ik wil vanop afstand de lampen kunnen aansturen & dimmen. Hoeft niet persé met afstandsbediening te zijn. Met GSM is ook goed. Naast het vanop afstand aansturen van de lampen, wil ik evneens nog de klassieke schakelaar kunnen gebruiken. Klopt het dat ik dan zoiets nodig heb? https://www.shelly.cloud/...l-switch-4-shelly-plus-i4
Nee, de i4 heeft geen relais, dus daar kan je geen lampen mee schakelen. Wat voor schakelaars heb je nu zitten? Heb je wat foto's?

Ik denk in ieder geval dat 4x de Shelly1 of 2x de Shelly 2.5 zou moeten voldoen.

• dotacom
rens-br schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Nee, de i4 heeft geen relais, dus daar kan je geen lampen mee schakelen. Wat voor schakelaars heb je nu zitten? Heb je wat foto's?

Ik denk in ieder geval dat 4x de Shelly1 of 2x de Shelly 2.5 zou moeten voldoen.
Bedankt voor de info. Ik zit nu op mijn werk. Ik zal vanavond de nodige foto's nemen. De huidige situatie is een traditionele schakelaar met 4 knoppen die 3 lichtbronnen aansturen. Dus één knop die momenteel niets doet.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
dotacom schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:39:
[...]

Bedankt voor de info. Ik zit nu op mijn werk. Ik zal vanavond de nodige foto's nemen. De huidige situatie is een traditionele schakelaar met 4 knoppen die 3 lichtbronnen aansturen. Dus één knop die momenteel niets doet.
Dat zal lastig gaan met Shelly denk ik. Met de Shelly 2.5 kan je twee lichtpunten schakelen, maar iets om drie of meer lichtpunten te schakelen heeft Shelly niet. Of je moet veel ruimte hebben in de centraaldoos / dozen, dan kan je daar twee Shelly 2.5 kwijt.

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:03

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Ik heb inmiddels al 3 shelly 1L v2's die zichzelf vastfrituren (relais vast) op een 2w ledpeertje..
na een flinke tik op de unit komt het relais pas weer los.

Ik heb de bypass meerdere malen vervangen onderling units en bypassen verwisseld met een werkende setup, neutraal getrokken en zonder bypass aangesloten. het blijft gebeuren.het lijkt erop dat er voor de v2 een slecht relais gebruikt is.

terugsturen naar bulgarije is het geld niet waard, dus bestel maar gewoon wat shelly 1's na, maar wilde hier wel even waarschuwen.

De 1L's in huis die wel werken zijn degene zonder V2 erop!

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JoSchaap schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:58:
Ik heb inmiddels al 3 shelly 1L v2's die zichzelf vastfrituren (relais vast) op een 2w ledpeertje..
na een flinke tik op de unit komt het relais pas weer los.

Ik heb de bypass meerdere malen vervangen onderling units en bypassen verwisseld met een werkende setup, neutraal getrokken en zonder bypass aangesloten. het blijft gebeuren.het lijkt erop dat er voor de v2 een slecht relais gebruikt is.

terugsturen naar bulgarije is het geld niet waard, dus bestel maar gewoon wat shelly 1's na, maar wilde hier wel even waarschuwen.

De 1L's in huis die wel werken zijn degene zonder V2 erop!
Terugsturen? Zou toch gewoon garantie moeten zijn?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:46
Hier 7 v2. Die de buiten en terrasverlichting aansturen.
Geen enkele problemen. 4 v2 hebben een bypass 3 niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin537
rens-br schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:19:
[...]

Dat zal lastig gaan met Shelly denk ik. Met de Shelly 2.5 kan je twee lichtpunten schakelen, maar iets om drie of meer lichtpunten te schakelen heeft Shelly niet. Of je moet veel ruimte hebben in de centraaldoos / dozen, dan kan je daar twee Shelly 2.5 kwijt.
Als de shellies bij de lampen zelf passen zou dat geen probleem moeten zijn toch. Ik neem aan dat er gewoon een soort raamwerkje met 4 losse schakelaars zijn, waarvan 3 daadwerkelijk aangesloten? Ik denk dus dat je originele advies nog gewoon staat: voor dimmen de dimmer 2, anders de shelly 1(PM)(eventueel plus).

@dotacom wat belangrijk is, is vooral wat je aan bedrading hebt. De shelly moet gevoed worden en je moet kunnen schakelen. Je moet dus live, neutraal en het schakeldraad hebben op de plek waar je de shelly plaatst. Het zou ook zonder neutraal met de 1L moeten kunnen, maar zelf kies ik daar liever niet voor.
Kijk vooral naar aansluitschema's, als je het basisprincipe snapt van elektriciteit (kort door de bocht, één draadje met prik, één draadje om het af te voeren) moet dat wel e.a. verklaren.

• merijntjuh
  • Laatst online: 21:20
Ik dacht, laat ik de firmware eens updaten van al mijn shelly's, stuk of 30. Had ik dat maar nooit gedaan.
Update in kwestie is volgens mij: 20230510-082920/v1.13.1-gda6f9f2
Is er hier toevallig iemand die ook problemen ondervind? Ik kan op IP adres niet meer met alle apparaten verbinden.
ik denk dat 80 procent wel nog werkt, zowel via de fysieke knoppen als via home assistant. Echter heb ik een aantal die helemaal niets doen en ook weigeren te verbinden met home assistant...
Iemand een idee? Jammer en helaas alles maar factory resetten?

Ik heb ook 1 device dat al bijna 48 uur op "updating" blijft hangen. Volgens de status in home assistant weliswaar. Apparaat in kwestie (dimmer 2) is ook niet bereikbaar op ip adres.. :'(

Edit: zie nu ook dat een aantal devices constant aan het reconnecten zijn op mn netwerk (unifi). Dat is ook al erg gek 8)7

Edit2: ik heb net als test een shelly 2.5 gereset. Toen die in AP mode stond kon ik hem gewoon netjes instellen. Het moment dat deze met het goede netwerk verbind kan ik hem niet meer via de web ui bereiken :>

[Voor 19% gewijzigd door merijntjuh op 11-05-2023 22:08]

• soepblik
  • Laatst online: 01-06 19:14
Vraagje:
ik heb een lamp op de 1e verdieping, deze kan aan en uit gezet worden met een schakelaar op de begane grond,1e verdieping en 2e verdieping, dit is een hotelschakeling.

Helaas zijn mijn inbouwdozen achter deze schakelaars klein dus wil ik een shelly 1l bij de lamp zelf plaatsen.
Is dit mogelijk? en hoe moet ik dit bij de lamp aansluiten zodat elke schakelaar werkt met de shelly?

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02:45
soepblik schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:53:
Vraagje:
ik heb een lamp op de 1e verdieping, deze kan aan en uit gezet worden met een schakelaar op de begane grond,1e verdieping en 2e verdieping, dit is een hotelschakeling.

Helaas zijn mijn inbouwdozen achter deze schakelaars klein dus wil ik een shelly 1l bij de lamp zelf plaatsen.
Is dit mogelijk? en hoe moet ik dit bij de lamp aansluiten zodat elke schakelaar werkt met de shelly?
Volgens mij is dit gewoon mogelijk en ook met een shelly 1 (zonder l ) want de nul zit toch al bij je lamp.
Het is gewoon de huidige zwarte draad die nu naar de lamp gaat op de sw input zetten en dan dus een nieuwe zwarte draad naar de lamp leggen vanuit een O (output) verder dan dus de fase aansluiten en eventueel de nul bij de shelly 1.

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zartos
  • Laatst online: 01-06 15:58
soepblik schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:53:
Vraagje:

Ja, dit kan, heb ik ook gedaan, Shelly 1 in de armatuur geplaats voor een lamp met 3-voudige hotelschakelaar.

You are not a beautiful and unique snowflake.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t14wo
Zartos schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Ja, dit kan, heb ik ook gedaan, Shelly 1 in de armatuur geplaats voor een lamp met 3-voudige hotelschakelaar.
Kan je iets meer vertellen over het aansluitschema? Heb je dan boven en beneden een pulsdrukker geïnstalleerd die op de zwarte draad een puls geeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• merijntjuh
  • Laatst online: 21:20
merijntjuh schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:49:
Ik dacht, laat ik de firmware eens updaten van al mijn shelly's, stuk of 30. Had ik dat maar nooit gedaan.
Update in kwestie is volgens mij: 20230510-082920/v1.13.1-gda6f9f2
Is er hier toevallig iemand die ook problemen ondervind? Ik kan op IP adres niet meer met alle apparaten verbinden.
ik denk dat 80 procent wel nog werkt, zowel via de fysieke knoppen als via home assistant. Echter heb ik een aantal die helemaal niets doen en ook weigeren te verbinden met home assistant...
Iemand een idee? Jammer en helaas alles maar factory resetten?

Ik heb ook 1 device dat al bijna 48 uur op "updating" blijft hangen. Volgens de status in home assistant weliswaar. Apparaat in kwestie (dimmer 2) is ook niet bereikbaar op ip adres.. :'(

Edit: zie nu ook dat een aantal devices constant aan het reconnecten zijn op mn netwerk (unifi). Dat is ook al erg gek 8)7

Edit2: ik heb net als test een shelly 2.5 gereset. Toen die in AP mode stond kon ik hem gewoon netjes instellen. Het moment dat deze met het goede netwerk verbind kan ik hem niet meer via de web ui bereiken :>
Heb het inmiddels gefikst. Gevalletje: have you tried to turn it off and on again.
Ofwel heb de stroom voor een paar minuten eraf gehad en daarna ging alles weer werken.
De problemen die ik ondervond blijven wel vreemd na een update. Heb inmiddels al de nodige updates gedraait en dit is de eerste keer dat dit gebeurt 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zartos
  • Laatst online: 01-06 15:58
t14wo schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:18:
[...]

Kan je iets meer vertellen over het aansluitschema? Heb je dan boven en beneden een pulsdrukker geïnstalleerd die op de zwarte draad een puls geeft?
Precies zoals @Tinusvolkel hierboven zegt eigenlijk: ik heb niks veranderd aan de schakelaars, die schakelen nog zoals hiervoor. Daarmee krijgt de zwarte schakeldraad die eerst naar de lamp ging wel of geen stroom. Die zit nu in de SW van de Shelly.
De I en L krijgen gewoon bruine fasedraad uit de centraaldoos boven de lamp (mits die daar zit natuurlijk), N krijgt blauw nuldraad (die je kunt vertakken van de nuldraad die naar de lamp gaat).
Vervolgens trek je een nieuwe zwarte schakeldraad van de O naar de lamp.

You are not a beautiful and unique snowflake.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dotacom
rens-br schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Bij deze enkele foto's van de huidige set-up: https://imgur.com/a/Ay27AeN
Hoe die bovenste module aangesloten is, is voor mij Chinees.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 13:16
Iemand een idee van wat er hier verkeerd kan zijn? Shelly pro 2pm heeft power, wifi, ik hoor een klik en out 1/2 gaat branden als ik hem aan zet maar ik krijg geen stroom (veronderstel ik, multimeter is momenteel niet te vinden). Gevalletje van een kapotte Shelly?
Foto:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 02-06 00:21
Horla schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:51:
Iemand een idee van wat er hier verkeerd kan zijn? Shelly pro 2pm heeft power, wifi, ik hoor een klik en out 1/2 gaat branden als ik hem aan zet maar ik krijg geen stroom (veronderstel ik, multimeter is momenteel niet te vinden). Gevalletje van een kapotte Shelly?
Foto:
[Afbeelding]
Ik kan het niet heel goed zien maar het lijkt dat je de load (2x aanluiting bovenaan de shelly) verkeerd aansluit.

Ik zie zowel blauw als bruin op de shelly I en O zitten. Als je de schematic van de de shelly bekijkt zie je dat het een simpel relais is: de shelly voed niks, je zal met de shelly dus je voeding naar je load moeten onderbreken. Nu sluit je simpelweg de N en L van je load kort. Kortom: het circuit van je load krijgt nooit spanning.

Als bovenstaand klopt: niet om lullig te doen maar dit is wel een beginnersfout. Let goed op: je bent met 230V items bezig. Goed inlezen en nadenken waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 13:16
Verdorie, je hebt gelijk. Ik had iets in mijn hoofd van hoe die pro werkte en zat in mijn eigen wereld. En dan zeggen dat die pro een vervanging is van de 2.5 en nooit aan gedacht die wiring gewoon over te nemen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
dotacom schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Bij deze enkele foto's van de huidige set-up: https://imgur.com/a/Ay27AeN
Hoe die bovenste module aangesloten is, is voor mij Chinees.
Ik ben geen expert in huisinstallatie, dus dit is voor mij ook Chinees. Wat voor lampen heb je daarop aangesloten zitten? Want de draden zijn veels te dun voor 230V, dus ik vermoed dat je ergens een 12V/24V controller hebt zitten / liggen waar deze draden naar toe lopen.

Tevens vind ik de 4x bruin onderin ook wel bijzonder. En rode aders is voor mij ook iets nieuws. Is dit Nederland of België?

[Voor 15% gewijzigd door rens-br op 15-05-2023 09:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MetalG
naftebakje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:37:
[...]
Shelly dimmer heeft dit ingebouwd, dat je tussen bepaalde uren op een andere dimstand inschakelt dan daarbuiten; werkt erg handig als nachtlicht zonder verblinding.
Een shelly dimmer en een bewegingsmelder (of schakelaar als ie daar aan kan) volstaat.

Mijn tweeling van 4jaar hebben gewoon elk een nachtlampje op de kast staan (philips ding, wat minimaal licht geeft 's nachts), en dat volstaat voor hun om de gang in te gaan, bankje te versleuren om aan de lichtknop te kunnen, allemaal zonder dimmers.
Heel stom, maar zo'n dimmer is dat ineens ook een schakelaar? ;(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dotacom
rens-br schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Ik ben geen expert in huisinstallatie, dus dit is voor mij ook Chinees. Wat voor lampen heb je daarop aangesloten zitten? Want de draden zijn veels te dun voor 230V, dus ik vermoed dat je ergens een 12V/24V controller hebt zitten / liggen waar deze draden naar toe lopen.

Tevens vind ik de 4x bruin onderin ook wel bijzonder. En rode aders is voor mij ook iets nieuws. Is dit Nederland of België?
Momenteel zitten er gewone 3 domme lampen op aangesloten. Die onderste schakelaar bedient een lamp in de gang.
Ik woon in België. Ik vrees dat de vorige eigenaar redelijk wat zelf geklungeld heeft, met alle gevolgen van dien. Vanavond komt er een elektricien langs, om een en ander na te kijken.

[Voor 8% gewijzigd door dotacom op 15-05-2023 15:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:14
hallo,

ik ben vrij nieuw in de smarthome dus heb nog wat moeite met dingen vinden. het is vooral interessant om het energieverbruik hier te monitoren en waar mogelijk te beperken.

Ik heb al verschillende smart plugs gekocht die energie monitoring hebben, maar ik loop er tegenaan dat ze niet (goed) intergreren in Homeassistant.

Wie heeft hier een tip voor mij?

ik ben hier terecht gekomen omdat ik veel over shelly lees, maar ik niet weet welke precies het monitoren van het energieverbruik logt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
jeppekroezen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:16:
hallo,

ik ben vrij nieuw in de smarthome dus heb nog wat moeite met dingen vinden. het is vooral interessant om het energieverbruik hier te monitoren en waar mogelijk te beperken.

Ik heb al verschillende smart plugs gekocht die energie monitoring hebben, maar ik loop er tegenaan dat ze niet (goed) intergreren in Homeassistant.

Wie heeft hier een tip voor mij?

ik ben hier terecht gekomen omdat ik veel over shelly lees, maar ik niet weet welke precies het monitoren van het energieverbruik logt.
Ik heb een stuk of acht Shelly pluggen aangesloten aan mijn Home Assistant en behalve met een wazig probleempje met de pluggen zelf* is de integratie met HA heel goed.

De pluggen meten vermogen en energie, en je kunt de aangesloten verbruiker schakelen. Zodra ik een nieuwe plug met de Shelly app configureer (geen cloud) duikt hij op in HA en kan ik hem toevoegen aan de integratie. Wel altijd de FW van de pluggen updaten.

Ik kan het aanraden.

* Af en toe verliest een willekeurige plug de verbinding met het wifi en is er dan niet meer op te krijgen, tot ik mijn router/AP reboot. Sinds ik met router/AP wekelijks laat rebooten (met een Shelly plug ;) ) heb ik het echter vrijwel niet meer gehad. Maar dit is een probleem tussen mijn wifi en de Shellies, en ligt niet aan HA.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeppekroezen
JeroenH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Ik heb een stuk of acht Shelly pluggen aangesloten aan mijn Home Assistant en behalve met een wazig probleempje met de pluggen zelf* is de integratie met HA heel goed.

[Afbeelding]

De pluggen meten vermogen en energie, en je kunt de aangesloten verbruiker schakelen. Zodra ik een nieuwe plug met de Shelly app configureer (geen cloud) duikt hij op in HA en kan ik hem toevoegen aan de integratie. Wel altijd de FW van de pluggen updaten.

Ik kan het aanraden.

* Af en toe verliest een willekeurige plug de verbinding met het wifi en is er dan niet meer op te krijgen, tot ik mijn router/AP reboot. Sinds ik met router/AP wekelijks laat rebooten (met een Shelly plug ;) ) heb ik het echter vrijwel niet meer gehad. Maar dit is een probleem tussen mijn wifi en de Shellies, en ligt niet aan HA.
En welke Shelly plugs heb je dan?

En kan je deze ook toevoegen aan het energiedashboard?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
jeppekroezen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:26:
En welke Shelly plugs heb je dan?
Een paar van deze en een paar van deze.
En kan je deze ook toevoegen aan het energiedashboard?
Jazeker:

-edit-

Holy cow, ik zie dat de Shelly Plug S in de aanbieding is voor € 12,09 per stuk. Misschien dat ik er nog even twee bestel. Ik heb ze nog gekocht voor € 40 per twee....

[Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 16-05-2023 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JeroenH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:46:
Holy cow, ik zie dat de Shelly Plug S in de aanbieding is voor € 12,09 per stuk. Misschien dat ik er nog even twee bestel. Ik heb ze nog gekocht voor € 40 per twee....
BIj mij zelfs maar €9,99 per stuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:58:
BIj mij zelfs maar €9,99 per stuk.
Als je geen BTW hoeft te betalen dan kan dat kloppen ;) Ik moet dat wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JeroenH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:00:
[...]

Als je geen BTW hoeft te betalen dan kan dat kloppen ;) Ik moet dat wel.

[Afbeelding]
Hier nu ook zie ik. Beetje jammer van die 10 euro verzending die erbij komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:03:
Hier nu ook zie ik. Beetje jammer van die 10 euro verzending die erbij komt.
Hmmpf ik heb even de factuur van mijn laatste bestelling erbij gehaald, daar waren de verzendkosten € 6,95. Net even jammer. Maar dan nog:

Half jaar terug: twee voor in totaal € 47
Nu: twee voor in totaal € 34

Nog altijd beter. Zeker als je meer dan twee bestelt.

[Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 16-05-2023 16:09]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 14:29

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Let op dat ze in de aanbieding zijn omdat ze uit de verkoop gaan (de opvolger is de Plus-variant).

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeppekroezen
JeroenH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:46:
[...]

Een paar van deze en een paar van deze.

[...]

Jazeker:

[Afbeelding]

-edit-

Super bedankt voor je hulp, heb er een paar besteld, de aanbieding is ook mooi meegenomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
jeppekroezen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:18:
Super bedankt voor je hulp, heb er een paar besteld, de aanbieding is ook mooi meegenomen.
No problem!

Alleen niet vergeten: als eerste na aankoop de firmware van de pluggen updaten (met de Shelly app). Ik had in eerste instantie de grootste problemen om ze aan HA te koppelen, maar na een FW update geen enkel probleem meer gehad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:50
JeroenH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Alleen niet vergeten: als eerste na aankoop de firmware van de pluggen updaten (met de Shelly app).
Of gewoon via de ingebouwde web-interface van de shelly devices.

Geen app voor nodig.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
BrainCrash schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:30:

Of gewoon via de ingebouwde web-interface van de shelly devices.

Geen app voor nodig.
Klopt, kan ook! Maar ik ben lui, en omdat ze allemaal in die app staan kan ik nieuwe firmwares naar alle pluggen tegelijk pushen.

[Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 16-05-2023 18:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biomass
Ik gok dat er niet zo veel voorraad zal zijn, daar de dealers ook al de nieuwe variant aanbieden en ook van hun eigen voorraad van het oude model afwillen/afwilden . Ik heb twee weken geleden mijn Plug S voorraad al bijgewerkt helaas :)

• naftebakje
MetalG schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:32:
[...]Heel stom, maar zo'n dimmer is dat ineens ook een schakelaar? ;(
Je hangt aan de ingang van de shelly een enkele of dubbele drukknop (of een schakelaar als je niet met de knop wil dimmen), even drukken en je schakelt aan of uit. Lang drukken is dimmen.
Ik heb op een plek de dimmer aan een schakelaar, licht standaard op 35% (en ´s nachts 1%), het is zelden dat de dimstand wijzigt.

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 17:02

TiMMieJ

PSN: Orixez

Hebben meerdere hier ervaring met de Shelly H&T producten? Ik heb er nu 2 aangekocht maar heb niet het idee wat er nu klopt qua luchtvochtigheid. Ik heb een normale H&T en een H&T Plus met in de luchtvochtigheid een afwijking van 12,6%. Ze staan nu naast elkaar en allebei aan de USB stroom vast en geven de volgende waarde's:

H&T: 21,5 graden en 54,5% luchtvochtigheid

H&T Plus: 21,7 graden en 67,1% luchtvochtigheid

Ik heb nu ook geen enkel idee wat nu de vochtigheid is hier in huis. Hebben jullie zelfde ervaringen en zo ja misschien ook al een andere calibratie sensor er bij gehad? Welke zou het betrouwbaarste zijn nu?

• biomass
@TiMMieJ Op het Shelly support forum zijn er ook wel meerdere topics over. Het komt er op neer dat de vochtmeting gewoon niet geweldig nauwkeurig is. Van een norrmale elektronische temperatuurmeting had ik voordat ik twee H&T's kocht al de notitie dat 1 graad Celsius nauwkeurigheid zo'n beetje het maximum is, dus dat temperatuur verschil tussen jouw twee exemplaren is gewoon netjes.

[Voor 10% gewijzigd door biomass op 17-05-2023 19:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SM90
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-05 17:29
Hoi @Sjakt

Ik heb een shelly 2PM aangeschaft en werkend gekregen met mijn zonnescherm. Ook Google assistent voice control werkend gekregen. Nu was ik op zoek naar mogelijkheden om mijn zonnescherm nog slimmer te maken door middel van weersvoorspelling om de zonnescherm automatisch te laten sluiten. Automatisch laten openen zou de volgende stap zijn.

ik las dat jij het werkend hebt gekregen ahv weersvoorspellingen. Zou jij mij in de juiste richting kunnen wijzen hoe jou dit gelukt is? ik kan via Google niet veel vinden. Maar ik denk dat het met “scripting” moet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mobster90
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-05 22:17
Ik zou graag enkele lichtkringen automatiseren in ons huis.
Ik heb momenteel nog vragen bij de lichtkringen die momenteel voorzien zijn van twee Niko dimmers:
Link Niko

1. Op de foto zie je een klassieke schakelaar, persoonlijk vind ik dat deze vreemd is aangesloten, maar hierachter zou ik een Shelly dimmer 2 willen voorzien.

2. De Niko dimmer in het midden stuurt 5 spots (230v) aan. (deze spots zijn vanop een andere locatie eveneens te bedienen met een dimmer van Niko)

3. De Niko dimmer aan de rechterzijde stuurt een ledstrip aan (die wordt aan de zekeringkast via een transfo van 230v => 24v omgezet).
De ledstrip wordt eveneens nog van op een 2de locatie bediend met een niko dimmer.

Ik ben er achter dat ik de niko 4 dimmers vermoedelijk moet vervangen door pulsdrukkers.
Mogelijk kan er iemand me helpen met het nieuwe schakelschema voor deze 3 situaties vooraleer ik mogelijk een foutieve aankoop doe?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
Een shelly dimmer per lichtkring die je wil kunnen dimmen; en dan een (enkele of dubbele) drukknop per dimmer op elke locatie van waar je wil dimmen.
Je kan met een enkele drukknop (kort duwen = aan/uit, lang duwen is afwisselend feller en minder fel dimmen) of een dubbele drukknop (kort duwen = aan/uit, ene knop lang duwen is feller, andere knop lang duwen is minder fel dimmen) werken, de drukknoppen met dezelfde functie zet je gewoon parallel.

Mijn ervaring is dat je de eerste week wat speelt met de dimstand, en daarna eigenlijk er nagenoeg altijd afblijft. Handige functie in de shelly dimmer is wel het nachtlicht, staat bij mij op minimale helderheid tussen 22u 's avonds en 5u 's ochtends, dan is een nachtelijk plasje niet oogverblindend fel (en buiten die uren blijft het licht op de normale dimstand).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:49

TPA

ESET official partner

Ik zit te kijken naar een Shelly pro 3 three-phase relay 48a om mijn groep voor zonnepanelen obv negatieve stroom prijzen de betreffende groep uit te schakelen met een script in HA
Hebben jullie hier ervaring mee?

ESET software nodig? Let me know 😄

• Maxwp
TPA schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:38:
Ik zit te kijken naar een Shelly pro 3 three-phase relay 48a om mijn groep voor zonnepanelen obv negatieve stroom prijzen de betreffende groep uit te schakelen met een script in HA
Hebben jullie hier ervaring mee?
waarom niet de p1 hiervoor gebruiken?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Maxwp hoe schakel jij met je P1-meter een groep uit? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• septillion

septillion

@TPA Geen omvormers die je command kunt geven om te stoppen? Via integratie of connector?

Naast dat stoppen met terugleveren natuurlijk al niet groen is, is zomaar stoppen met opwekken ook wel heftig. Zowel voor het net als voor je omvormer.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:43
septillion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:33:
@TPA Geen omvormers die je command kunt geven om te stoppen? Via integratie of connector?

Naast dat stoppen met terugleveren natuurlijk al niet groen is, is zomaar stoppen met opwekken ook wel heftig. Zowel voor het net als voor je omvormer.
of anders een relais tussen je DC-kring? als zijnde een werkschakelaar je zonnepanelen afkoppelen. Maar inderdaad, via een protocol / API is natuurlijk veruit de mooiste oplossing maar moet net ondersteund worden..

3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

@stevenP Dat zou ik nog minder snel doen. DC is namelijk niet zo eenvoudig te breken als AC. Dus daarvoor heb je niet zomaar even een relaistje nodig...

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:49

TPA

ESET official partner

Maxwp schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:01:
[...]

waarom niet de p1 hiervoor gebruiken?
Hoe doe dat dan?
septillion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:33:

Groen niet maar goed ben de mogelijkheden aan het bekijken. Ik heb een solaredge omvormer en geen installatie toegang. Als het via de omvormer met een API kan en ik begrijp hoe nog beter of via een command… ik ben niet thuis in omvormer land dus geen idee.

Ik kwam deze shelly tegen en dacht misschien is dat wat… maar omdat ik twijfel (vanwege meerdere redenen) mijn post….

ESET software nodig? Let me know 😄

• Maxwp
TPA schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:05:
[...]

Hoe doe dat dan?

[...]

Groen niet maar goed ben de mogelijkheden aan het bekijken. Ik heb een solaredge omvormer en geen installatie toegang. Als het via de omvormer met een API kan en ik begrijp hoe nog beter of via een command… ik ben niet thuis in omvormer land dus geen idee.

Ik kwam deze shelly tegen en dacht misschien is dat wat… maar omdat ik twijfel (vanwege meerdere redenen) mijn post….
nou die p1 poort geeft weer wanneer er word teug geleverd je kan op basis van die info dingen schakelen o.a. door home assistant te gebruiken of dergelijke

• Maxwp
Gizz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:05:
@Maxwp hoe schakel jij met je P1-meter een groep uit? :)
uh? nee op basis van die info kun je dan dingen doen als een accu aansturen om te gaan laden of een boiler aanzetten om die energie in plaats daarvan in het water te stoppen .

• t14wo
Maxwp schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:19:
[...]

nou die p1 poort geeft weer wanneer er word teug geleverd je kan op basis van die info dingen schakelen o.a. door home assistant te gebruiken of dergelijke
Maar jij noemt de trigger en niet de actie. De actie is afschakelen. En dat doe je bijvoorbeeld met een relais.

Een trigger kan inderdaad p1 data zijn. Maar dat is niet zijn vraag. ;)

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:55
Ik heb een vraagje over het verschil tussen de Shelly 1L en de nieuwe Shelly Plus 1. De Shelly 1L kan je aansluiten zonder neutral. Dat is fijn, want ik gebruik de Shelly in mijn geval om met een 'domme' schakelaar een slimme lamp te schakelen, zonder neutral draad dus.

Begrijp ik nou goed dat dat met de Shelly Plus 1 ook mogelijk is? Dus schakelen zonder neutral?

Dat idee heb ik bijvoorbeeld hier opgedaan: Using Shelly Plus 1 with multiple buttons to control lights. Dat kan natuurlijk ook met één lamp, denk ik dan. Klopt dat?

• JaVaWa
Bij het voorbeeld dat je noemt moet ook neutraal aangesloten worden.

Er zijn twee Shelly's (Shellies?) die zonder neutraal kunnen werken, dat zijn de 1L en de Dimmer 2.
De rest (dus ook de Plus 1) hebben wel neutraal nodig.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin537
Nomi schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:57:
Ik heb een vraagje over het verschil tussen de Shelly 1L en de nieuwe Shelly Plus 1. De Shelly 1L kan je aansluiten zonder neutral. Dat is fijn, want ik gebruik de Shelly in mijn geval om met een 'domme' schakelaar een slimme lamp te schakelen, zonder neutral draad dus.

Begrijp ik nou goed dat dat met de Shelly Plus 1 ook mogelijk is? Dus schakelen zonder neutral?

Dat idee heb ik bijvoorbeeld hier opgedaan: Using Shelly Plus 1 with multiple buttons to control lights. Dat kan natuurlijk ook met één lamp, denk ik dan. Klopt dat?
Klinkt meer als een case voor een Shelly zonder relais, zoals de i3.

• Nomi
Erwin537 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:15:
[...]

Klinkt meer als een case voor een Shelly zonder relais, zoals de i3.
Verdraaid! Of de nieuwe Shelly Plus I4 - die heb ik helemaal over het hoofd gezien. Die kan je dus ook zonder nul-draad aansluiten? En zonder bypass?

(Voor alle helderheid: bij mij komen bij de schakelaar een zwarte en een bruine draad uit de muur, geen blauwe; de Shelly 1L heb ik aangesloten met bypass)

• JaVaWa
De i3 en de i4 hebben neutraal nodig.

Mijn GPS-collectie

• Nomi
JaVaWa schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:29:
De i3 en de i4 hebben neutraal nodig.
Mmm, jammer, zo staat het inderdaad ook in de handleiding van de Shelly Plus I4.

Ik denk dat ik gewoon niet helemaal begrijp wat een nul-draad eigenlijk is :/. Anyone?

• Erwin537
@Nomi heel erg gesimplificeerd heb je je toevoer (fase) en afvoer (nul/neutraal). Elektrische apparaten werken omdat er een combinatie van stroom en spanning is. Die stroom krijg je dus door de toevoer en afvoer aan te sluiten.

Omdat de elektra in huizen vaak niet is ingericht op apparaten als Shellies zal je in veel situaties dus hebben dat er een kring word gemaakt door:
aanvoer -> schakelaar -> lamp -> afvoer

De stroom bestaat alleen als de schakelaar aan staat en ook alleen dan gaat dus de lamp aan. Hetzelfde geldt voor een shelly, die heeft ook stroom nodig, maar als je de schakelaar uitzet is er geen stroom dus werkt je shelly niet. Dat is op te lossen door de shelly buiten de kring van de lamp te plaatsen en dus met een eigen afvoer (nul/neutraal).

De L versies van shelly die zonder neutraal werken worden in serie gezet met de lamp met daarbij weer een by-pass in parallel op de lamp (zover ik het begrijp - nooit zelf gebruikt). Zo blijft er een klein stroompje bestaan zodat de shelly genoeg heeft om te werken, maar de lamp niet aan gaat omdat dit via de by-pass loopt.

Ik weet niet of het mogelijk is om de Shellys zonder relais in serie te zetten met een smart lamp. Ik neem aan dat het de intentie is de smart lamp via een API aan/uit te zetten. Misschien dat iemand anders weet of dat werkt.

Edit: ik denk niet dat bovenstaande een goed plan is.

• Nomi
@Erwin537 dank, dat helpt! Er zit inderdaad een blauwe nul-draad bij de lamp.

De vraag is dus inderdaad of je de Shelly Plus I4 in serie met een slimme lamp kan aansluiten (zonder schakelaar ertussen). Maar als ik het goed begrijp moet je de shelly en de slimme lamp altijd parallel aansluiten. Klopt dat?

• Erwin537
Nomi schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:01:
@Erwin537 dank, dat helpt! Er zit inderdaad een blauwe nul-draad bij de lamp.

De vraag is dus inderdaad of je de Shelly Plus I4 in serie met een slimme lamp kan aansluiten (zonder schakelaar ertussen). Maar als ik het goed begrijp moet je de shelly en de lamp altijd parallel aansluiten. Klopt dat?
De shelly sluit je niet parallel aan op de lamp. Met een normale (domme) lamp ligt dat genuanceerder. Bekijk vooral aansluit diagrammen. Je kan dan niet echt spreken van parallel of in serie omdat de aansluiting wat complexer is dan een simpele aan/uit schakelaar. De shelly heeft een relais dat de stroomkring van de lamp opent of sluit. Je zou kunnen zeggen dat er er in een basic opstelling met een shelly 1 (met nul draad) 3 kringen zijn:
  1. aanvoer -> shelly -> afvoer
  2. aanvoer -> relais van shelly -> lamp -> afvoer
  3. aanvoer -> schakelaar -> "input van shelly" -> afvoer
1 voorziet de shelly van stroom zodat deze werkt en kan bedienen
2 zorgt dat de lamp aan gaat als je tegen de shelly zegt dat de lamp aan moet
3 zorgt er voor dat je met je bestaande wandschakelaar tegen de shelly kan zeggen dat hij iets moet doen (zoals de lamp aanzetten)

In het geval van een smart lamp werkt dat anders, want je wilt dat die altijd stroom heeft en via een API aan/uit gezet word. Daarom moet je in dat geval de shelly niet op de lamp aansluiten.
Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee